Španělský meč nad Evropou

06. 12. 2010 | 09:48
Přečteno 19870 krát
Gonzalo Lira - Španělský meč nad Evropou

Na jaře se v krizi ocitlo Řecko, minulý týden Irsko a další na řadě bude Portugalsko. Všechno ale závisí na Španělsku, kterému tihle bankrotáři nesahají ani po kotníky.

Jen pro srovnání: podle statistiky MMF z roku 2009 činí hrubý domácí produkt Řecka 331 miliard dolarů, Irska 221 miliard a Portugalska 233 miliard. HDP Španělska však v roce 2009 "vyprodukovalo" 1,468 bilionu dolarů. Zhruba dvakrát tolik, co Řecko, Irsko a Portugalsko dohromady a téměř polovinu hrubého domácího produktu Německa.

Bude to právě pád Španělska, co odstartuje konec eura a možná i celé unie. Španělské spready se přitom zatím tváří nenápadně. Asi jako vrah mezi figuranty během identifikace. Všichni si totiž lámou hlavu s Irskem…

Irsko začalo mít problémy s eurobondovými trhy poté, co německá kancléřka Angela Merkelová pronesla několik nepříliš chytrých poznámek o tom, že držitelé irských dluhopisů potřebují nový „sestřih“. Dluhopisové trhy se zjančily a spready se začaly rozevírat. Byl to další klasický „Týden všeobecné paniky“.

Evropská unie pak ve spolupráci s Evropskou centrální bankou a Mezinárodním měnovým fondem sestavila záchranný balíček. Jenže Irové ho odmítli, poněvadž si uvědomili, že by se výměnou za něj museli vzdát části své tvrdě vydřené suverenity. Museli by seškrtat vládní výdaje, přistoupit k „úsporným reformám“ a pravděpodobně i zvýšit svou drahocennou sazbu korporátní daně z příjmu – v současnosti 12,5 % – která byla v minulém desetiletí jejich hlavní vábničkou na investory. Ovšem irský kolaps na dluhopisových trzích nabíral na obrátkách… Až konečně jedenadvacátého listopadu, v neděli večer a po týdnu váhání, irský premiér Brian Cowen oficiálně požádal Evropskou unii o pomoc.

Proč jsou vlastně dluhopisové trhy tak důležité? Odpověď je jednoduchá! Protože Irsko hospodaří s deficity, musí prodávat dluhopisy – tedy půjčovat si peníze – aby mělo díru v rozpočtu čím zalepit. Ztratí-li však dluhopisové trhy víru ve schopnost Irů půjčené peníze vrátit, pak cena irských dluhopisů klesne a výnos z nich se naopak zvýší. Jinými slovy budou Irové muset platit svým věřitelům víc. A čím víc budou platit za půjčky, tím větší budou mít deficit, až se nakonec propracují k deficitu, na který už žádná půjčka nestačí – přijdou na buben. A právě to se, zjednodušeně řečeno, děje v Irsku právě teď.

Kolosálně zprasený balíček

Evropští představitelé ovšem, stejně jako v případě Řecka, pomocný balíček Irsku kolosálně zprasili. Ukázalo se, že místo aby trio EU/ECB/MMF poskládalo podrobný souhrn konkrétních opatření, která by Irsko mohlo zavést rychle a bez otálení, a znovu si tak získat důvěru trhů, přišlo jen s povrchním rámcovým plánem. A co onen slavný záchranný fond eurozóny, ptáte se? Ten ještě není ani plně zafinancovaný!

A tak trhy v pondělí slavily – Irsko je zachráněno! Krize odvrácena! – ale hned v úterý byly znovu psychicky na dně, když vyšlo najevo, jak jsou evropští představitelé nepřipravení. Jejich „záchranný balíček“ je eufemisticky řečeno skromný na detaily. Jeho oznámení navíc v Irsku rozpoutalo politickou bouři. Cowenovi koaliční partneři, Strana zelených, vystoupili z vlády a v lednu se budou konat předčasné volby. A i z Cowenovy vlastní strany se ozývá volání po premiérově rezignaci.

To už je opravdu vážné. A jak na to zareagoval MMF? Inu, MMF s přímo famózní politickou necitlivostí vyslal jasný signál, že Irsko bude muset škemrat, pokud bude chtít vytáhnout z kaše. John Lipsky, namyšlený hlavoun z MMF, řekl agentuře Reuters, že: „Naše práce zde v Irsku je technická, nikoli politická.“ Jinými slovy MMF nehodlá s Irskem vyjednávat. Hodlá mu diktovat. Ještě jinými slovy MMF v podstatě říká: Na kolena a pěkně poprosit, zmetci zrzaví! Skutečně efektivní vyřešení irského problému tedy zřejmě ještě nějakou chvíli potrvá, pokud k němu vůbec dojde. A bude to zřejmě stejná komedie jako v případě jarního řeckého bailoutu – polovičatá opatření, zpěčování, „upravená“ čísla, až nakonec Evropa nalije do Irska jednou tolik peněz, než plánovala. Film, který se teď odehrává v Dublinu, by se mohl jmenovat Na řecký způsob, část II: Irsko!

Epidemie na obzoru

A aby toho nebylo málo, celé to politicko-ekonomické divadlo nezastavilo to, čeho se EU a ECB bojí ze všeho nejvíc: Epidemii! Všechny menší, slabší evropské ekonomiky v eurozóně jsou s Irskem na stejné lodi – všechny jsou stejně insolventní. Nejde jen o PIIGS – Portugalsko, Irsko, Itálii, Řecko a Španělsko – ale také o Belgii, možná dokonce i Francii, pokud se odvážíme podívat se na relevantní čísla.

Právě teď se epidemie přelévá do Portugalska, dalšího slabého článku evropského řetězu. Výnos z portugalského dluhu se minulé úterý zvedl o 50 bazických bodů, na 4,328 % nad německé bundy (10leté) – a to i přesto, že portugalská vláda v říjnu zavedla už druhý reformní balíček. První byly vládní škrty v květnu. Trhy jim ale neuvěřily. Hlavně proto, že Portugalci mají ohromný fiskální deficit – 9,4 % HDP. Trhy prostě nevěří, že Portugalsko vyjde z nadcházející krize bez ztráty kytičky. Stejně jako Řecko a stejně jako Irsko, i Portugalsko je na odpis. O třech rozpočtových bombách už tedy trhy jasno mají, mohou se tedy soustředit na nevybuchlou atomovku: Španělsko.

Španělská atomovka

Víte, kolik činí španělský deficit? Loni to bylo oficiálně 7,9 % HDP, tedy dvojnásobek evropského limitu. Ne tolik, co měli Irové nebo Portugalci, a ani zdaleka ne tolik co Řekové, ale pořád jde o hodně vysoké číslo – oficiálně.

Proč píšu oficiálně? A ještě navíc kurzívou? Protože 30. září se na internetu objevila tato velmi znepokojivá anonymní analýza. Nejmenovaný španělský ekonom v ní v podstatě uvedl, že údaje španělského HDP pro rok 2009 jsou zfalšované. Vše doložil podrobnými grafy a tabulkami. Analýzu uveřejnil FT Alpahville, finanční webový servis deníku Financial Times. Od něj ji vzápětí převzali úplně všichni. Nastal poprask! Pak ale FT Alphaville zprávu na politický nátlak stáhl a svou zbabělost omluvil ve stylu „sorry, ale život je krátký“.

Anonymní španělská analýza přitom vypadá zcela věrohodně a já osobně jí věřím. Vzhledem k tomu, jaký bordel mají ve svých statistikách Řekové – a protože znám Španěly – nepřekvapilo by mě ani v nejmenším, kdyby Madrid statistiky falšoval také. Ale i kdyby je nefalšoval, ani oficiální čísla nejsou zrovna růžová. Španělsko má téměř dvacetiprocentní nezaměstnanost, téměř desetiprocentní fiskální deficit vůči HDP a žádný jasný plán, jak se z té bryndy dostat. Španělský růst v uplynulé dekádě byl natolik závislý na hypoteční bublině a přepákovaném finančním sektoru, že Španělé světlo na konci tunelu hned tak neuvidí.

Plaťte a plačte

Zcela klíčová je přitom otázka, co by se stalo, kdyby došlo ve Španělsku ke krizi řecko-irského typu! Jinými slovy, kdyby nastal run na španělský dluh. Kolik by muselo trio EU/ECB/MMF na jeho záchranu vypláznout? Podívejme se podrobněji na Řecko a Irsko:

Původně se myslelo, že 45 miliard eur bude na záchranu Řecka stačit, ovšem konečný účet se zřejmě vyšplhá na nějakých 90 miliard eur (zhruba 122 miliard dolarů). Na záchranu Irska bude během následujících tří let potřeba přibližně stejná suma, ovšem pouze za předpokladu, že irský bankovní sektor – hlavní důvod toho, proč jde Irsko ke dnu – nemá ve svých trezorech nějaké hrůzostrašné kostlivce. Tak či onak šlo v případě obou zemí o částku o přibližné výši trojnásobku jejich ročního deficitu.

Na zalepení španělské fiskální díry by tedy bylo v následujících třech letech potřeba 450 miliard eur – minimálně. Tedy zhruba 600 miliard dolarů. Podívejte se na to číslo znovu – zblízka a dejte si načas. 450 miliard eur. To je dvojnásobek celého irského HDP za rok 2009.

Ani Kalifornii, ani Španělsku

Vyjdeme-li z řeckých a irských procent, pak by měl zhruba třetinu oněch 450 miliard zatáhnout MMF. A jak každý ví, rozpočet MMF je z 20 % americký. Takže USA by měly dát na záchranu Španělska 30 miliard eur, tedy 40 miliard dolarů. Logicky a nemilosrdně to vyjádřil ekonom Bruce Kasting: „Opravdu si myslíte, že by Američané řekli ano Španělsku a ne Kalifornii? Ani náhodou. To se s novým Kongresem prostě nestane.“ Souhlasím na sto procent. Čtyřicet miliard dolarů Amerika Španělsku v žádném případě nedá. Podíl MMF na záchraně Španělska bude tudíž velmi omezený, ne-li zcela marginální, a tak budou muset prakticky celý účet zatáhnout Evropané.

Má ale Evropa 450 miliard eur na záchranu Španělska? Přesněji řečeno, má Německo 450 miliard eur na záchranu Španělska? Nemá. Takovou sumou Německo nedisponuje, a i kdyby disponovalo, nemá sebemenší politickou vůli nasypat ji zrovna do Španělska. Tečka. Ale co když – nějakým monumentálním finančním zázrakem spojeným s monumentálním politickým zázrakem – Evropa peníze na záchranu Španělska najde, aniž by přitom musela znehodnotit euro?

Co pak?

Prakticky nic… Španělská ekonomika se totiž hned tak nevzpamatuje stejně jako ekonomiky menších zemí – Řecka, Irska, Portugalska či Belgie. Nevzpamatují se, dokud budou trčet v eurozóně a nebudou se moci uchýlit ke znehodnocení vlastní měny coby prostředku nastartování růstu a investic.

I kdyby Evropa měla peníze a politickou vůli na záchranu Španělska, čemuž nevěřím, existuje jen jediný způsob, jak zachránit nejen Španělsko, ale i jeho ekonomickou budoucnost – odstřižení od eura. Dokud bude Španělsko vězet v eurozóně, bude pro něj euro jako mlýnský kámen uvázaný na krku, který jej bude táhnout ke dnu dál a dál, až jej za pár let bude muset Evropa zachraňovat znovu. A platí to i pro menší země jako Řecko, Irsko, Portugalsko a Belgii.

Proto se domnívám, že pokud nastane run na španělský dluh a Španělsko se dostane do situace, kdy jej bude muset Evropa zachránit stejně jako Řecko a Irsko, bude to znamenat konec Evropy, jak ji známe dnes. Evropa bude muset chtě nechtě přikročit k přeskupení svého hospodářského prostoru a k novému geopolitickému uspořádání celého kontinentu.

Nejoptimističtější scénář?

Slabší ekonomiky zůstanou členy Evropské unie, ale vystoupí z eurozóny a vrátí se k vlastním národním měnám, které začnou kvapně znehodnocovat. Jejich suverénní dluh držený většinou v eurech bude restrukturalizován a časem umořen. Eurem se bude platit ve Francii, Německu, Holandsku, Finsku a Rakousku.

Nejčernější scénář?

Dovedu si představit hned několik takových. Všechny se liší, jedno však mají společné – všechny budou hodně špatné.

***


Gonzalo Lira je americký spisovatel, režisér a finanční komentátor. Článek přeložen pro Finmag.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

olga napsal(a):

Zajímavá úvaha. Znehodnocení měny pro záchranu. Pěkná vyhlídka pro snaživé!
06. 12. 2010 | 10:06

alesdrobek napsal(a):

Abych lecčemu předešel - článek je myslím výborný, ale s tím, že cestou k záchraně "slabších" zemí je návrat k vlastní měně a její následné kruté znehodnocení, rozhodně nesouhlasím.
06. 12. 2010 | 10:13

Sladký napsal(a):

Nanárodní společnosti vyrábí tam,kde je nejlevnější pracovní síla,prodávají tam, kde je největší kupní síla a daně odvádějí tam, kde skoro žádné neodvádějí.Není divu, že na sociální stát,bez kterého kapitalismus nemůže fungovat nejsou peníze a státy se nutně zadlužují.Manažeři, bankéři, úředníci a politici nemají žádnou osobní odpovědnost, přitom rozhodují o obrovských částkách.Česko je v tomto ohledu na špici světového vývoje, jsme jakousi pokusnou laboratoří.
06. 12. 2010 | 10:16

Sladký napsal(a):

Euroatlantická civilizace je umírající strom s hnijícími kořeny.
06. 12. 2010 | 10:30

Tenco napsal(a):

Nejsem makroekonom. Ale zajímala by mě odpověď na otázku, proč ECB či Španělská centrální banka nepřistoupí k nákupům státních dluhopisů.
06. 12. 2010 | 10:51

Sladký napsal(a):

Tenco Jsi mikroekonom? :o)))
06. 12. 2010 | 10:55

Ovčan napsal(a):

Řešení existuje!
Stát převezmě předlužené banky a dlužníci nadále budou splácet své dluhy státu.Všem kdo se podíleli na špatném hospodaření bank a pobírali dividendy a tantiémy zabaví majetek a použije ho na snížení dluhu.Už konečně musí přestat nemorální kapitalizace zisků a socializace dluhů!
06. 12. 2010 | 10:57

Pavel Solin napsal(a):

> 1,468 bilionu dolarů.

"billion" je cesky miliarda.
06. 12. 2010 | 11:06

Sladký napsal(a):

Přesně tak, ovčane! A podobnou cestou lze řešit celou řadu současných problémů. Bohužel,dobrovolnou, právní cestou je to asi neprůchodné.to souvisí s prohnilostí auroatlantické civilizace, o níž píšu výše.
06. 12. 2010 | 11:07

Tenco napsal(a):

Sladký
V(F)emtoekonom. :))
06. 12. 2010 | 11:07

NevericiTomas napsal(a):

Tenco: Ecb uz to dela...
06. 12. 2010 | 11:10

Sladký napsal(a):

Tenco- tak to jsme "kolezi".o)))
06. 12. 2010 | 11:11

Sladký napsal(a):

Pane Drobku, udělejte si pořádek v anglickém číselném (názvosloví?)
Billion není bilion.Překvapuje mne,že to nevíte.
06. 12. 2010 | 11:12

Tceld napsal(a):

Autor by měl psát více kultivovaně. Inteligentní čtenář to ocení více.
Bohužel ve věcné části má pravdu.
06. 12. 2010 | 11:19

Emissary napsal(a):

1,468 bilionu je 1 468 miliard. Aleš to přeložil dobře. :)

Jiné je, že dluhy nechce řešit poklesem měny. Ale jak to chce řešit, to neřekl.
06. 12. 2010 | 11:21

stejskal napsal(a):

Dobrý den.

Váženým kritikům v překladu použitého názvosloví:

zkuste si to přečíst ještě jednou. Řekl bych, že je to přeloženo správně.

1,468 bilionu dolarů = anglicky $ 1,468 trillions (což odpovídá realitě)

Libor Stejskal
06. 12. 2010 | 11:22

stejskal napsal(a):

No, pan Emissary mne předešel ;-) l.s.
06. 12. 2010 | 11:23

stejskal napsal(a):

O více než půl minuty ;-) l.s.
06. 12. 2010 | 11:25

Sladký napsal(a):

Pane Drobku, příjměte prosím omluvu.Mea culpa, mea maxima culpa.
06. 12. 2010 | 11:28

mud.. napsal(a):

Hurá! Babeta šla do světa a nabila si čumák, co? Hergot. Najednou se objevilo štěkajích. On ten pan Klaus se musí čepeřit, co? Hlavně žádný samet! Viníky tvrdě potrestat. Bes slitování. Budeme dělat Bum.Bum.Bum! A´t žijou vítězové. Za totality jsem byl šedá zóna. Za vítězných chartistů jsem byl šedá zóna. Za nových vítězů budu šedá zóna! Vzbuďte mě po boji, určitě!
06. 12. 2010 | 11:29

Emissary napsal(a):

Dobrý den, pane Stejskale.

To jsem udělal velmi nerad. Víte, že jsem ani moc nespěchal? :)
06. 12. 2010 | 11:34

Ovčan napsal(a):

Je zapotřebí přesvědčit lidi aby kupovali české výrobky.Vše co si můžeme vypěstovat a vyrobit doma nesmíme dovážet,zmenší se nám počet nezaměstnaných,stát na daních vybere více a ještě se budeme chovat ekologicky.
06. 12. 2010 | 11:34

Glosator napsal(a):

Neumím si dost dobře představit návrat k domácím měnám. Není problém, aby např. Německo od 1.1. 2011 přešlo zpátky k marce, ČR a SR totéž zvládly bez problémů.
Přechod Španělska k vlastní měně a její následné znehodnocení narazí na to, že by vláda musela nuceně převést vklady v Eurech na vklady v pesetách. Komu a JAK tohle může reálně provést.
Pokud jde o devalvaci Eura, to by muselo souhlasit Německo a vlastně by se to rovnalo masivnímu převedení německých peněz do předlužených zemí.
Pak je to ještě jedna možnost, v Irsku jde o dluhy BANK a nevím, co by se stalo, kdyby je vláda nechala jednoduše zkrachovat, což bylo v minulosti PRAVIDLEM.
Jinak, podobné problémy jsem očekával mnohem dříve, než k nim reálně došlo.
06. 12. 2010 | 11:36

stejskal napsal(a):

;-) pane Emissary,

já podobná přehlédnutí, přehlédnutí přehlédnutí a jejich případná přehlédnutí glosuji dost nerad (je to takové poněkud... no, laciné, řekl bych).

Ale tady už mi to nedalo ;-)

Hezký den.

Libor Stejskal
06. 12. 2010 | 11:38

buldatra napsal(a):

Takový bankrot není přece nic zvláštního, nic, co by nás mělo překvapit, zjišťujeme, že to patří k životu po našem způsobu, patří to tedy k věci, že.
Nestojí to za řeč.
Chce to jen si zvyknout, nebo tak něco…
Neboť zdá se, za naprosto normální se považuje například existence lichvy a všelikých lichvě podobných půjček všeho druhu a tím i osobních bankrotů a těch nám, jak massdělovadla nadšeně masově sdělují, utěšeně přibývá (soudy a exekutoři, následně armáda spásy a podobné organizace mají tím pádem zajištěnu pracovní náplň), že.
Vlastně se nad tím nikdo ani nijak zvlášť nepozastavuje a vrchnost kdesi v Bruselu se tím nijak nevzrušuje.

A přitom, jak dole, tak i nahoře.
Nicméně, když nahoře, tak je to kupodivu vzrušující.
Nastalo by kolem Španělska podobné vzrůšo, kdyby dejme tomu všichni Španělé osobně zbankrotovali, tak nějak, každý zvlášť?
A kdo by jim pak zabavil majetek, popřípadě, který soud by je oddlužil a na úkor koho (čeho)?
Zasedali by kvůli tomu někde nějací důležití hlavouni, by vytvořili nějaké fondy a kdo by poskytl peníze?
06. 12. 2010 | 11:42

Glosator napsal(a):

"Manažeři, bankéři, úředníci a politici nemají žádnou osobní odpovědnost, přitom rozhodují o obrovských částkách."
Vaše tvrzení není originální, naleznete je už v Mein Kampfu. Jen mi není jasné, jak to řešit. Hitlerovo řešení (fuhrersystem) dopadlo jaksi špatně.
Nevím, zda to při existenci molochů, řízených managery při jejich nekontrole příliš rozptýlenými akcionáři vůbec může fungovat.
06. 12. 2010 | 11:44

Tenco napsal(a):

06. 12. 2010 | 11:44

yara ze země krys napsal(a):

Tak mám nutkavý pocit, že Růžena Nováková z Dolní Lhoty by hospodařila co by ministr financí většiny zemí EU mnohem lépe, než celá ta parta ekonomů a politiků z většiny Evropských zemí dole na jihu Evropy popř. i Irska a Belgie. Ale vlastně i u nás v ČR a okolí. No za chvilku se ještě zcela určitě začne mluvit o Itálii. Jsou ti politici opravdu tak blbí a neschopní nebo je to všechno záměr? Jó, abych ještě nezapoměl, pane Paroubku a B.Sobotko, neříkali jste před časem, že náš dluh (ČR) je oproti jiným evropským zemím velmi malý a netřeba se znepokojovat? Ještě špičky ČSSD zastávají názor, že zadlužovat zemi je naprosto normální a běžné?
06. 12. 2010 | 11:48

Paterik napsal(a):

Především je značně pofidérní, co mají tyto obří půjčky vyřešit. Ať je ten balík "záchrany" velký jak chce, stejně ho příjemci budou muset splatit, a s úrokem. Není mi jasné, z čeho ho mají zaplatit. Ty peníze můžeme rovnou odepsat.
06. 12. 2010 | 11:49

Glosator napsal(a):

milý buldatro
Stát prostě může ODMÍTNOUT splácet své závazky. A PROJDE MU TO, viz Argentina.
Pokus donutit Mexiko vojenskou cestou k placení dluhů skončil už v 60 letech 19 století jaksi špatně, včetně zastřelení císaře Maxmiliána...
Ovšem, pro myšlenku Eura by toto moc dobré nebylo.
06. 12. 2010 | 11:49

yara napsal(a):

Oprava: ..nezapomněl...
06. 12. 2010 | 11:50

deep throat napsal(a):

Na téma konce Eura je tu najednou až příliš mnoho úvah.

Ať je jedná o jakýkoliv stát či společenství států, pokud žije na dluh a "prožírá" svojí budoucnost, tak podle mého názoru v dlouhodobém časovém horizontu devalvaci měny může oddálit, nikoliv se jí vyhnout. Oddálit jí může zvyšováním přímých i nepřímých daní a snižováním státních výdajů (což je ale podle pana profesora Parkinsona pouhá fikce a sypání písku do očí veřejnosti, viz dále).

Protože EU je spolkem kulturně a zejména ekonomicky nesourodých států, jejichž hlavním cílem se postupně stalo urvat ze společného koláče ten největší kus bez jakékoliv vlastní rozpočtové zodpovědnosti a kázně, jsou veškeré záchranné balíčky na kulový.

Pokud je odpovědí Bruselu na snahy členských států šetřit, zřízení evroského diplomatického sboru o síle 8000 diplomatů, je zbytečné cokoliv dodávat. Pane profesore Parkinsone, zase jste měl pravdu!

Snad by měla bruselská byrokracie rychle napsat knihu "Jak jsme se nepoučili z krizového vývoje ve straně společnosti, konec Eura je v dohlednu".
06. 12. 2010 | 11:52

yara ze země krys napsal(a):

Paterikovi:
Myslím, že jde o jasné schéma, tak transparentní u Řecka. Např. Řecko (stát) si nasekalo dluhy u evropských bank a nyní EU bude tyto dluhy sanovat. Takže budou zachraňovány zapůjčené peníze především evropských bank a to z peněz evropských poplatníků vybraných a získaných na daních. Rsp. ta snaha tam bude. A to je podstatný rozdíl! Prostě a jednoduše, zachráněny budou peníze bankéřů a pak, děj se vůle Boží.... Když jde o prachy, nehledejte v těchto operacích nějakou slušnost či solidnost vůči řadovým občanům a podnikům jednotlivých zemí EU, ale i jinde!
06. 12. 2010 | 11:57

kovar napsal(a):

Vysvětlete mi, v čem je problém:

Stát si půjčí tolik, že nemůže splácet, a tak zbankrotuje a je tudíž bez dluhů. A banky a investoři mají smůlu, protože si lépe měli hlídat, kam dávají své peníze. V čem je tedy problém, vždyť k tomu dochází dnes a denně! ... Samozřejmě kromě toho, že už takovému státu asi nikdo nikdy na rozumný úrok nepůjčí... A jdou takové dluhy ještě vůbec splatit?
06. 12. 2010 | 12:15

Ovčan napsal(a):

Před časem řeklo Mexiko svým věřitelům že jim buď odpustí polovinu dluhů,nebo nedostanou nic.A protože s penězi z úroků z mexického dluhu všichni napevno počítali a nemohli si dovolit být bez nich,raději odepsali polovinu dluhů,které stejně už nikdy zpět nedostanou.O tom právě mluvil Paroubek.Investoři nechtějí zpět své peníze!Z jedněch peněz chtějí vyssávat stát donekonečna.Proto se státní dluhy neplatí!Splatit své dluhy už dávno není v silách většiny států světa.
06. 12. 2010 | 12:24

kovar napsal(a):

to ovčan:
Ludvík XIV. nasekal tolik dluhů, že celý státní rozpočet nestačil na splácení ani úroků z nich. A žije Francie? No žije! Rakousko za napoleonských válek zbankrotovalo a F. L. Věk přišel o peníze. A kdo o takové lapálii dnes ví? Myslí si snad někdo, že Hitler vrátil peníze, za něž si postavil ty své dálnice. Samozřejmě nevrátil a SRN bez problémů existuje dál.
06. 12. 2010 | 12:36

hoven napsal(a):

do společný měny s německem bez státu pigs bych šel
06. 12. 2010 | 12:37

ok napsal(a):

No dobře, ale teď mi vysvětlete, proč Koruna česká už týden rychle klesá? Dokonce i vůči chorvatské Kuně.

A média o tom mlčí?

Děkuji za odpověď.
06. 12. 2010 | 12:42

volič KSČM napsal(a):

Pro yara ze země krys,V některých případech s vámi nesouhlasím,ale nyní jste popsal situaci zcela přesně.Záchraněny musí být nejprve peníze fin.oligarchie.
06. 12. 2010 | 12:43

ok napsal(a):

Pro Hovena:

Ale Irové jsou docela dobří hospodáři, asi tak jako my. Není to jejich vina - jen si pěkně vyžrali nedokonalost Eura.
06. 12. 2010 | 12:44

Tenco napsal(a):

06. 12. 2010 | 12:46

Xavier napsal(a):

Je zajímavé, že přes tuny sepsaných úvah zůstává nejasné, co se vlastně děje. Hovoří se o pomoci "Řecku a Irsku", ale v podstatě se jedná o pomoc francouzským a německým bankám, jak poukazuje výše "yara". Podobně to vyřešili Američané - zatáhli dluh soukromých bank na úkor dluhu státního, a to vnitřního i vnějšího. Nemůžu si pomoct, ale bankrot zmíněných "velikánů" či jejich zestátnění by bylo mnohem spravedlivějším řešením.
co na to jít takhle: bankovní ústavy, které obdržely pomoc vlád a států by ji měly obdržet za podmínky odpuštění dluhů zemí skupiny PIGS. Dluhopisy jednotlivých zemí, které jsou v držení evropských bank, by měly být zrušeny. Pokud by banky toto řešení odmítaly, státy EU jim zruší licenci.
Co vy na to?
06. 12. 2010 | 13:02

Sladký napsal(a):

Glosátore, to, že o něčem mluvil Hitler věc samotnou nijak nediskredituje. A jak z toho? Docela jednoduše. Bankéři, manažeři,politici a úředníci musí mít stejnou (hmotnou) odpovědnost za svou práci jako každý jiný člověk. A pokud svým rozhodováním způsobí obrovské škody, musí přijít na mizinu- tak, jako kdokoli jiný!!
06. 12. 2010 | 13:11

Sladký napsal(a):

A u nás? Je třeba uzákonit povinnoast prokázat légálnost příjmů a majetku. Neprokážeš- majetek propadne.Myslím, že náš rozpočet by se velmi rychle dostal z dluhů.
Tedy- je jasné,co je třeba udělat. Problém je v tom, KDO a JAK to udělá.
06. 12. 2010 | 13:14

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, pane autore, jako vždy, dík za uveřejnění. Tužka.
06. 12. 2010 | 13:14

Sladký napsal(a):

A u nás? Je třeba uzákonit povinnoast prokázat légálnost příjmů a majetku. Neprokážeš- majetek propadne.Myslím, že náš rozpočet by se velmi rychle dostal z dluhů.
Tedy- je jasné,co je třeba udělat. Problém je v tom, KDO a JAK to udělá.
06. 12. 2010 | 13:15

Sladký napsal(a):

Hmm, copak,copak? Kdosi-cosi mne nařkne,že jsem stroj, ale příspěvek zveřejní.Podivné.To na vysvětlenou,proč jsem ho opakoval.
06. 12. 2010 | 13:18

Sladký napsal(a):

Xaviere, řada našich problémů má víceméně jednoduchá řešení, ale někomu se zatraceně nehodí do krámu.
06. 12. 2010 | 13:20

Sladký napsal(a):

Spousta lidí pobírá vysoké platy kvůli "obrovské odpovědnosti"- a když příjde na věc ukáže se, že vlastně žádnou nemají.
06. 12. 2010 | 13:25

volič KSČM napsal(a):

Nedovedu si představit,že by u nás prokazování majetku prošlo.Veškeré pokusy
skunčily fiaskem.Vzpomeňte si kdo je sabotoval? A vaše představa je ,že by se to podařilo v EU?
06. 12. 2010 | 13:25

Tenco napsal(a):

Xavier
Zde je přehled o tom, k čemu došlo :
http://money.cnn.com/news/s...
a jak je tmu nyní /červenec 2010/
http://www.nytimes.com/2010...

Mám rád krátkodobé spekulace bank asi jako osinu v zadnici.
Ale s hodnocením TARPu bych byl opatrný.
Je to hodně o důvěře.
Ale také o kvalitním složení úvěrových pracovníků bank.

Když se vytrácí prvé a nezlepšuje druhé, není to dobré ani pro lid. :))
06. 12. 2010 | 13:29

yara ze země krys napsal(a):

Pro voliče KSČM.
V podstatě myšlenka komunismu nebo socialismu je velmi hezká a vznešená. Vždyť každý máme jen jeden žaludek a v podstatě i potřeby. Myšlenka sociální rovnosti je stará jako lidstvo samo. Bohužel komunisti si mysleli, že jde uspokojit potřeby společnosti resp. lidí bez podnikání a že vše jde zařídit plánováním. A tady je hlavní chyba
celé "spravedlivé" myšlenky komunismu. Hlavní motor zabezpečení potřeb společnosti (při existenci peněz!)je jen a jen řádné podnikání. Vzpomínám si na doby rozvinutého socialismu, kdy jste si mohl třeba ve funkci dělníka, technika vybrat dělat hodně nebo málo, ovšem vždy za stejné peníze. Pochopitelně, že si většina lidí vybrala variantu dělat málo nebo co nejméně. Motivace prostě nebyla. Obecně platí, že lidé si váží práce když o ní mohou přijít nebo když mohou maximalizovat svoje příjmy popř. když je jejich práce koníčkem. Za komunistů dobře a hodně pracovali jen ti kde jejich práce byla koníčkem nebo možná "stachanovci" popř. jsem znal i pár řemeslníků co měli tzv. stavovskou čest a makali výborně. Zkrátka chci Vám sdělit, že bez kapitalismu to jinak nepůjde a společnost nebude řádně fungovat. Jen podnikatelé jsou schopni rychle reagovat na změny na trhu zboží a služeb. Jiná věc je ovšem ta skutečnost, že někteří čeští vykukové často nedávno ještě s bolševickou knížkou nebo obyčejní veksláci, si pravidla kapitalismu po česku přizpůsobili a naši vyčůraní zákonodárci je ještě v tom podporovali a podporují a stát nefunguje tak jak by měl! Tuto českou verzi kapitalismu na bázi Klondajku z 19.století ovšem občané nebo alespoň většina občanů ČR nechce. Otázka tedy nezní jestli kapitalismus nebo socialismus, ale jaký kapitalismus a na jakém stupni demokracie! Ono to spolu úzce souvisí. Možná, že se i tady shodneme, ale věřte, že různé pokusy jako byly a jsou izraelské Kibuce nebo socialismy všude na světě nepřináší blahobyt, spokojenost a vysokou životní úroveň lidí. A svoboda pak je jen
obyčejná fráze nebo jen pro pár vyvolených.
Přeji Vám pěkný den!
06. 12. 2010 | 13:31

VL napsal(a):

A v takovéto mezinárodní situaci se naše neoliberální vláda snaží zavést povinné spoření na důchod. Kam asi budou investovat penzijní fondy? No samozřejmě, že do státních dluhopisů. A až státy zkrachují, tak občané zapláčou. Penzijní reforma je podvod století. Mělo by se jí zabránít dokud je čas. Ovšem velmi se obávám, že se to nepodaří a budeme zataženy do pěkné šlamastiky.
06. 12. 2010 | 13:32

honza a. napsal(a):

to alesdrobek:
Proc nesouhlasite? Je to jedina cesta...kořenem problémů je konkurenceschopnost, nikoliv dluhy.. a jelikož se jižané na úroveň Němců zvyšováním efektivity za krátkou dobu prostě dostat nemohou, je jediná cesta je devalvace vlastní měny..
06. 12. 2010 | 13:32

jarojurak@gmx.de napsal(a):

Dobry den a co vase Cesko?Mate tiez problemy,nie?Je to vzdy velmi jednoduche kritizovat ine zeme a davat nauky druhym!Viva España..!
06. 12. 2010 | 13:38

Otazka napsal(a):

Euro je dlouho trnem v oku drzitelu tiskarny na USD$.
Marně varovali Sadáma Husseina, aby neprodával za eura. Musel být zlikvidován.
Jenže ono je to jedno. K banku se teď postavil zcela jiný hráč. Už nemá cenu řešit zda EU nebo USD. Bude to pro Evropu trochu problém, ale nakonec se dá dohromady s Čínou. Německo už tak koná. USA budou hrát podobnou roli jako Japonsko. Nic víc, nic míň.
Čína použije jak Evropu, tak USA. Bude úplně jedno zda s eurem nebo bez něj. Vnější situace udrží nepochybně Evropu jako jeden kus. Nic jiného ji nezbyde.
06. 12. 2010 | 13:39

yara ze země krys napsal(a):

jarojurak:
Fuj to jsenm se lekl, místo písmena "j" jsem viděl "č".
To jsou paradoxy:
Slovák, píše Čechům, používá německý server,zastává se Španělů, píše na PC z Taiwanu a možná je to soudruh.
06. 12. 2010 | 13:44

ex-nemo napsal(a):

Kovare

Hitler stát nadměrně nezadlužil.Hlavní dluhy převzala fiktivní společnost MEFO. Vymysleli to pro něj velcí podnikatelé a finančníci.Když se jedná o diktaturu, válku nebo jakoukoli lumpárnu, tak bankéři vždycky najdou zdroje, to je známá věc.
06. 12. 2010 | 13:45

Paterik napsal(a):

VL:

Pokud je opt-out podvod a průběžný systém je odsouzen ke krachu, tak jaká je třetí alternativa?
06. 12. 2010 | 13:46

Emissary napsal(a):

Nejjednodušší věc na světě

je zadlužit se. Stát se umí zadlužit velmi briskně a elegantně. Předlužit banku je o něco složitější, ale i to jde, i jednotlivec mnohdy podlehne mámení. Horší pak je dluhy splácet, to se mnohdy nepodaří, a tak většinou doplácí ten, kdo půjčoval. V případě státních a veřejných dluhu to nikdy neplatí, stát to vždy na někoho hodí. Není to jednoduché. Mohu se zeptat? Proč se vlastně státy zadlužují? Kdo to ví? :)

http://ekonomika.ihned.cz/c...

http://finweb.ihned.cz/c1-4...
06. 12. 2010 | 13:47

Tenco napsal(a):

Trocho OoT - ale ne zase tolik, když si vzpomenete na ten Šnajdrův IZIP via data pojištěnců VZP :

http://online.wsj.com/artic...

:)) To je jen jedna možnost. Dále : farmaceutické firmy, výrobci "zázračných produktů", politické strany, penzijní fondy...:((
06. 12. 2010 | 13:52

yara ze země krys napsal(a):

Pro Emissary.
Myslím, že se státy zadlužují, protože to dělají politici, kteří jsou voleni jen na krátké období většinou na 4 roky a jejich myšlení odpovídá slogan: Po nás potopa. Myslí a uvažují jen v horizontu jejich volevbního období! Oni si rádi půjčí a to klidně i za nevýhodnou cenu a nalejváním peněz do hospodářství státu se zvyšuje uměle životní úroveň obyvatelstva, roste příslušná složka přírustku HDP a voliči jsou sic neinformovaní, ale spokojení a budou hodného strejdu politika a jeho kumpanii zase volit! Navíc politici si z těchto peněz leccos pomocí různých důmyslných mechanismů líznou také něco pro sebe!
06. 12. 2010 | 13:54

Tenco napsal(a):

Emissary
Otázka by spíše měla znít :
"Proč se stát zadlužuje u soukromých osob ?"
Kdo ví tohle ?
06. 12. 2010 | 13:58

jo napsal(a):

To jsou zase kecy jako Euro a EU tohle a támto.... Jsou to problémy jednotlivých zemí a ne měny nebo EU jako takové. Vy si myslíte, že by to bylo jinak? Mají svoji politiku a daňový systém, který musí upravit. Půjčky by šly tak jako tak...
06. 12. 2010 | 13:59

Emissary napsal(a):

Tenco,

stát se nezadlužuje pouze u soukromých osob. :)
A když, pak zprostředkovaně přes banky.

A proto, že i ony mají peníze, prostě všechny neutratily.

A co má z toho soukromá osoba, když už ani na stát není spolehnutí? Úrok 3 až 5 procent, méně inflace –1 až –3 procent. Takové jen úložiště peněz, které lehce může spadnout do černé díry. :)

Ach jo, být či nebýt.
06. 12. 2010 | 14:05

češka napsal(a):

Zajímavý článek.
Po 1. světové válce Anglie a Francie s prispěním USA postupovaly ve vztahu k Německu a R-U stejně, jako v Africe - vydrancovat a rozdělit.
Drancují dodnes, jenze to prehnali.
Německo je vydrancované, R-U uz predtím vydrancovali Rusové.
Takze co zbývá?
Hodit Spanělsko, Portugalsko, Recko, Francii , Itálii a Anglii pres palubu.
Irové jsou lidé drsní a houzevnatí, vyhrabou se sami.
A my? Pokorně se vrátíme k idei Wilhelma a Františka Ferdinanda / pohledem dneška, být FF vícepresidentem USA, tak je jaderný konflikt jasný a Amíky by ani nenapadlo, ze na vyvrazdění půl planety okolo "teroristického" státu nemají morální právo/.
Zivot je holt houpačka.
06. 12. 2010 | 14:09

Tenco napsal(a):

Emissary
Ty banky nejsou soukromé ? Nedrží dluhopisy v rezervách ?
Ach jo, pořád jen vysvětlovat a vysvětlovat.
06. 12. 2010 | 14:10

StandaU napsal(a):

Dobrý den,
kde jsou ti co nenechali suchou nit na našem euroskeptikovi. Díky, že nemáme euro. Následkem bude větší provázanost naší ekonomiky s Německem, následně pohlcení naší ekonomiky německou měnou a vícerychlostní Evropa. Myslím, že toť vše.
06. 12. 2010 | 14:11

Emissary napsal(a):

yaro ze země krys,

máte u mne 1*. :)
06. 12. 2010 | 14:11

yara ze země krys napsal(a):

Tencovi:
Tady bych si tipnul, že tyto soukromé osoby mají peněz tolik, že už neví co s nimi také tady jdou elegentně vyprat špinavé peníze z hazardu apod. Rovněž vazba bohatí soukromí věřitelé a politici tady určitě nějaká bude. Znám osobně jednoho velmi bohateho člověka a on tráví velmi času různými schůzkami (večeře, společenské akce VIP, párty) z vysoké politiky a hlavně sbírá informace, které pak zůročí resp. zpeněží. I ten golf začal hrát, aby se jim dostal blíže ke kůži. No a tento člověk rád půjčuje finance, samozřejmě něco za něco!
06. 12. 2010 | 14:13

Já nic já muzikant napsal(a):

Neviditelná ruka trhu nám "Euroatlaňťanům" vzkazuje, že jsme lenošní jak vandrák v červenci.
Toť vše.
A do toho ty stávky :-((((
06. 12. 2010 | 14:17

Emissary napsal(a):

Tenco,

banky jsou soukromé. To znamená, že jsou špinavé? Rezervy musí mít ze zákona, říká se tomu kapitálová přiměřenost. Když dosáhnou zisku, musí státu zaplatit daně. Zaměstnávají a platí odvody za sebe i zaměstnance. Investují do rozvoje, platí nepřímé daně. Přijímají peníze od velkých, středních i drobných střadatelů a půjčují je těm, jež je potřebují – např. i států ve formě dluhopisů. Vlastně na bedrech nosí strašnou odpovědnost. Co za to mají? Mnohdy jen závist, pohrdání, odsouzení. :)

Pravda, někdy jsou nenažrané, co se týče poplatků a někdy i úroků. Banky nejsou bezdomovec, mají odpovědnost vůči svým klientům, musí nést riziko – a velké. Jakou odpovědnost má předlužený stát?
06. 12. 2010 | 14:29

Tenco napsal(a):

Emissary
Ony půjčují jen ty peníze, které přijaly od vkladatelů či si půjčily na mezibankovním trhu ?
Neexistuje tvorba peněz bankami ?

Třeba :
http://www.euroekonom.cz/ek...

Jakou odpovědnost mají banky, které stát stejně zachraňuje, poskytuje garance za REÁLNÉ PENĚŽNÍ VKLADY domácností u bank ?
Nemáte trochu popletené pojmy stát a daňový poplatník popř. občan, banka jako správce vkladů a banka jako soukromá firma ?
Kdo např. garantuje výplaty penzí či platů lékařů a učitelů ?
Banka ?
06. 12. 2010 | 14:45

Emissary napsal(a):

Tenco,

no, existuje.

Říká se jim národní, centrální nebo cedulové banky. I EU má jednu. A někdy tisknou peníze na příkaz států, aby právě problémy států vyřešily – ale zas na úkor těch velkých, středních i malých střadatelů. To je ovšem řešení, které až tolik nebolí. Lepší přece dostat zpět alespoň něco, než vůbec nic. :)
06. 12. 2010 | 14:56

Xury napsal(a):

Pro Tenca:
banky půjčují peníze na základě poskytnutých vkladů.Jedna banka nemůže půjčit více peněz než má vkladů (to, že část vkladů mohou být peníze půjčené jí samotnou je věc druhá). Banka jako instituce zodpovědnost samozřejmě má za vložené peníze. Touto zodpovědností se rozumí správné a obezřetné nakládání s penězi při půjčování. Pokud by přito došlo k trestným činům, nesou zodpovědnost příslušní pachatelé příp. jejich nadřízení. Jinak majjitelé (akcionáři) banky by měli ručit vloženým kapitálem. Pokud je banka insolventní měla by zkrachovat a majitelé by měli přijít o investici. Problém s bankami je v tom, že v nich mají své vklady jednak běžní občané (voliči) a jednak firmy (zaměstnavatelé). Pád banky má pak nepříjemný dopad jak na ekonomiku tak na voličské preference. Tím je založeno na politické vměšování do této oblasti se všemi důsledky.
06. 12. 2010 | 14:57

Sladký napsal(a):

Opakuji znovu- dokud bankéři ( a také politici, úředníci a manažeři) neponesou za svoje chyby zcela jasné MATERIÁLNÍ důsledky (tak jak každý "obyčejný člověk" NIC SE K LEPŠÍMU NIKDY NEZMĚNÍ. Ano, je to až tak jednoduché.
06. 12. 2010 | 14:59

xxx napsal(a):

tak jak to tedy bude? Hyperinflace nebo válka?
06. 12. 2010 | 15:05

alesdrobek napsal(a):

honza.a - takže devalvace (v podstatě velkoplošné ochuzování hospodářství země) je na tu úroveň Německa či Holandska dovede?

Lidé zapomínají, že euro se zavedlo právě proto, aby státy nepořádaly závody v devalvaci vlastních měn. Některé jako Řecko nebo Itálie byly na inflaci závislé jako alkoholik a teď, když prodělávají těžké léčení, tak jim někteří "odborníci" doporučují dát sanatoriu vale a vrátit se domů k flašce.
06. 12. 2010 | 15:06

Xury napsal(a):

Pro Sladkého:
máte na mysli tu odpovědnost do výše tří (možná čtyř) měsíčních platů, jak je to v zákoníku práce?
06. 12. 2010 | 15:06

Xury napsal(a):

Pro alešedrobka:
před zavedením eura pořádaly evropské státy závody v devalvaci? Můžete dát nějaký odkaz, kdy, jak a pod?
Díky.
06. 12. 2010 | 15:08

hoven napsal(a):

ok,
irská vláda zachranovala soukromý banky. vláda nemá co zachranovat soukromý subjekty. každej ukládá svoje peníze do soukromý banky s rizikem, že ta banka muže zbankrotovat. za to riziko dostává uroky z vkladu. vláda se nemuže do toho s...t a z veřejných penez zachranovat soukromej sektor.
06. 12. 2010 | 15:11

hoven napsal(a):

otázka,
euro muže být zachráneno pouze s pomocí ameriky. a zřejmě taky bude. amerika se výrazne podílí na záchraných fondech pro řecko i irsko. nemecko nema šanci to utáhnout.
06. 12. 2010 | 15:14

Sladký napsal(a):

XURY- Obávám se, že váš argument je zcela pochabý.Žádný z těch obyčejných lidí nepobírá statisíciové platy se zdůvodněním, že mají obrovskou odpovědnost. Když dojde na věc zjistí se,že ti "obrovsky odpovědní"žádnou odpovědnost nemají.
Manažer dovede podnik ke krachu, desítky či stovky lidí příjdou o práci a manažer odejde se zlatým padákem prznit další podnik.Když odpovědnost, tak odpovědonost!¨Co se stalo v USA? Stát nalil do krachujících bank miliardy a bankéři si z těch peněz vyplatili milionové odměny.. a tak to funguje všude.Politici svou diletantskou či přímo šibalskou politikou zadluží stát, způsobí miliardové škody- a nic se neděje, jede se dál, pěšinoukol černých skal, nebo jak to je.
06. 12. 2010 | 15:20

Sladký napsal(a):

Amerika je jedním nejzadluženějších států světa, hovne.
06. 12. 2010 | 15:22

Emissary napsal(a):

Sladký,

až tolik ne. Skoro polovina dluhu je vnitřní – stát dluží státu.

USA se zadlužily zejména kvůli válkám v Iráku a Afganistanu, ale i proto,. že musí zbrojit a udržovat rovnováhu. Ale i proto….
06. 12. 2010 | 15:36

Xury napsal(a):

Pro Sladkého:
jednak v USA stát získal podíly v těch zachraňovaných bankách či firmách, což znamená pro majitele ztrátu. Jinak vám patrně uniklo, že já nepodporuji sanaci bank ze strany státu. Podle mne má banka zkrachovat, akcionáři přijít o peníze a vklady mají být jištěny jen do určité výše s tím, že fond pojištění vkladů by měl být schopen pokrýt v daném čase určité % všech takových vkladů s tím, že tato hodnota by byla daná strukturou bankovního sektoru.
Pokud jde o odměny manažerů, tak ty si musí určit vlastníci. Chápu, že je to problém v situace roztříštěného akciového vlastnictví, ale obávám se, že náhradní řešení by byla ještě horší.
Jinak na obyčejné lidi jste se odvolával vy.
06. 12. 2010 | 15:57

Emissary napsal(a):

Aleši,

ono je to tak. Nefixování měny a případná devalvace zlevní vývozy a nastartuje růst. Je pravda, že každý něco málo ztratí, ale v konečném důsledku získá. Stát zaplatí dluhy a může dělat další. :)

P.S. V případě Číny neplatí. Ta kurz určuje direktivně.
06. 12. 2010 | 16:14

Petr z Tábora napsal(a):

Tak nevím, zda pan Gonzalo Lira je geniální vizionář černých zítřků anebo jen vzdělaný pesimistický ekonom. V prosinci straší španělským mečem a problémy eura, v listopadu strašil hyperinflací a znehodnocením dolaru a eura. V každém případě to je čtivý autor a my chudáci laici se v tom máme vyznat....
06. 12. 2010 | 16:27

Jirka Kulik napsal(a):

Pro voliče KSČM:
měl bys držet tu svoji nevymáchanou hornu!V roce 1953 jste nikoho nežádali o daňové přiznání a všem jste ukradli co bylo možné.A za pár let jste to všechno projebali.Tak zklidni hormony,stejně už snad jako strana komančů brzy odejdete do věčných lovišť.
06. 12. 2010 | 16:29

Tenco napsal(a):

Emissary
Případná devalvace také zdraží dovozy.
V kombinaci s růstem cen surovin na světových trzích a "vývozu hospodářského poklesu" ze zemí PIGS může dojít k tomu, že se efekt devalvace naopak promítne do zvýšení inflace, následně i úrokových sazeb.
Což je nádherná příležitost pro spekulanty na měnu, respektive na vstup do krátkých pozic.
Naopak dojde k odlivu dlouhodobého kapitálu.
Nehledě na to, že tak dochází k ožebračování lidí, kteří tvoří reálné ekonomické hodnoty . Za svou práci dostávají znehodnocené peníze.
Vydělá na tom možná státní účetnictví a něco i věřitelé státu.

Je to věc parametrů.
V současné době je asi lepší, když jsme mimo zónu eura, lepší je manévrovací prosor mít, to je bez debat.
Ale s nějákou hurádevalvací bych byl opatrný.
Čerl jsem dnes o chystaných eurodluhopisech, možném dalším qme FEDu, rostou ceny surovin...
Moc měnících se /či očekávaných změn/ parametrů najednou na to, aby byla devalvace měny jediným zázračným prorůstovýn opatřením.
Každopádně se obávám, že já i Vy na to budeme vmít vliv, jehož síla se blíží nule.

Musím končit.Mějte se.
06. 12. 2010 | 16:44

Mirek napsal(a):

Pro yara ze země krys.
" Možná, že se i tady shodneme, ale věřte, že různé pokusy jako byly a jsou izraelské Kibuce nebo socialismy všude na světě nepřináší blahobyt, spokojenost a vysokou životní úroveň lidí. A svoboda pak je jen
obyčejná fráze nebo jen pro pár vyvolených" - tak tohle o té svobodě platí daleko víc pro jakýkoliv kapitalismus daleko víc nežli pro kibuce apod. Ta svoboda v kapitalismu je podmíněná tučností vaší peněženky.
06. 12. 2010 | 16:45

CX9 napsal(a):

Ergo - jdeto do prdele, ale nikdo neví, do které...

Tento prostý fakt je pro mnohé psychicky nepřijatelný.
A tak se uchylují k různým formám víry a fabulace skutečnosti...
A kde nestačí ten flákač a modlitby k němu, že aby s tím něco udělal, když s tím až dosud neudělal vůbec nic, nastupují pohádky, jako útěk od reality.
06. 12. 2010 | 16:49

N.J. napsal(a):

Až do pádu Lehman Brothers se věřilo, že se zásluhou nových finančních produktů najde víc peněz pro investice ve všech oblastech společenského a hospodářského života…...
a svetle zitrky nas nemuzou minout

Nejdřív to byly MBS a CDO,
potom CDS,
teď do písmenkové polévky přibyla další jedovatá ingredience – MERS.

A když uvážíme, že podle uveřejněných dat je pojištěno Recko pomocí CDS a syntetických CDS zhruba za 300 miliard euro řeckých dluhopisů
a většina z nich je pojištěna pomocí syntetických CDS až PĚTKRÁT, tak by to znamenalo, že JENJENJEN v případě bankrotu Řecka bude muset někdo někomu zaplatit cca. 1.2 - 1.5 bilionu euro.
Což je suma kterou téměř jistě nikdo nemá, takže by to vyvolalo následnou řadu krachů všude možně.
A nikdo víceméně netuší, kdo by to měl zaplatit a jakým způsobem a kolik z těch CDS se podařilo přebalit do jiných investičních balíčků a prodat všude možně po světě.

Proto jsou trhy tak nervózní.
06. 12. 2010 | 16:58

Čárli napsal(a):

Neni možné aby mělo euro stejnou hodnotu v Německu jako v Řecku
pokud tyto ekonomiky nemají stejnou výkonnost,a to platí i
o všech ostatních státech EU.
Proto musí být hodnota eura nastavena dle úrovně jednotlivých
ekonomik tečka.
06. 12. 2010 | 17:00

Pepa z depa napsal(a):

Milý Emissary, v případě Číny to možná bude tím, že pracují a USA asi v tom, že více peněz proválčí a ještě k tomu získá takové blbce jako ČR, kterou její korupčníci klidně prodají i s tím rizikem, že zbídačí svůj NÁROD. Ale karta se obrací a NÁROD VE STŘEDU VYSTRČÍ RŮŽKY. A že to nebude selanka, to již musí pochopit i koaliční vláda a i 118 menšina v parlamentu, vezmeme-li to oproti 606.425 naštvaným občanům ČR a to nepočítáme všechny pracující, kteří je nenechají ve štychu, ba naopak. Zkončeme to s tím, že MALÝ A SLABÝ JE JEN TEN KDO MÁ MALÉ A BLBÉ CÍLE a ještě se bojí podívat realitě do očí. Pracující občan ČR má jasné cíle viz http://www.vymenilijsmepoli... a síly má habaděj a to vyjádřeno početně je to tak 1000:1, tak si tipněte, jakou má protivník VYHLÍDKU, ŽE? Teď chce jen hlasitě a jasně říci co CHCEME, třeba např. DEMISI VLÁDY OKAMŽITĚ A TAKÉ NOVÉ VOLBY IHNED, protože ty poslední neodpovídají rozložení sil ve společnosti, stačí spočítat straníky a potom spočítat naštvané občany ČR a to se potom rovná a uvidí KDO MÁ VÍCE ROZHODOVACÍ PRAVOMOCI, troufáme si tipovati, že vyhraje OBČAN ČR a tak to bude to nejlepší, protože více hlav, více ví, A JE TO. Pepa z depa.
06. 12. 2010 | 17:15

helios napsal(a):

Jak chcete, aby zvýšila spotřeba našich výrobků,chodíte nakupovat? Vajíčka z Polska, česnek z Číny, maso z Rakouska. Většina výrobků co koupíme je dovoz. Zemědělci vybíjejí chov skotu a prasat ve velkém, protože to co dostanou jim nepokryje ani náklady a obilí (za chvíly budeme i chleba dovážet, protože orné půdy ubývá před očima, za to máme nejvíce fotovoltaických elektráren). Víte vůbec, že půda vzniká miliony let a je ekonomicky nedostatkový atribut. Země jako Dánsko, Německo jsou velicí patrioti a podporují své zemědělství a umějí ho prodat. Ekonomika není jen bankovnictví a pojišťovnictví a služby, ale i zemědělství. Nejsme ani trochu soběstační v produkci potravy. Převážná většina našich firem patří nadnárodním koncernům nebo mají cizý kapitál. Měli bychom se zamyslet nad tím co jsme a vrátit se ke kořenům prvorepublikového hospodaření. Protože za hospodářské krize v třicátých letech,jsme měli velký kredit. Teď se chováme jako prodejný děvky, který všechno EU odsouhlasí a půjdem ke dnu s ní, ještě do větší prdele než jsme dosud.
06. 12. 2010 | 17:15

Pepa z depa napsal(a):

Milý Čárli, to nechápu, mysliš to tak, že když si sednu do auta, tak v mé narvané prkenici EURY, při průjezdu různými státy mně na jejich hranicích vždy někdo z kešeně něco ubere a nebo přidá? Jest-li je to takhle, tak nebudu jezdit ale lítat a to jen tam kde přidávají a hodně a tam vostanu a nechám si tam posílat důchod a ten když přiletí tak mně přidají až budu čumět, viď? Hele já už čumím teď když jsem si to přečetl, protože takhle přicházet vo prachy může doopravdy jen a teď to vyzpívám lalalalalala hej rup to jsem asi hňup. Čau Pepa z depa.
06. 12. 2010 | 17:29

Carlos V. napsal(a):

Co na to říci ? Můžeme se zhádat do krve, ale s Wall Streetem ani ECB to ani nehne.

Osobně to vidím jinak. Asi čekejme oslabení měn a inflaci. V prvé řadě EUR, ovšem koruna bude brzo následovat a dolar má namířeno stejným směrem.

Takže co zvývá ? Nevázat peníze nikde na žádných dlouhodobých depozitech. A již teď hledat, kam je investovat.

Možná nakupovat teď, možná za několik měsíců, nemám křišťalovou kouli. Ale držba peněz asi nebude do budoucna tím pravým ořechovým.

Co nakupovat ? Každému podle jeho rozumu. Možná klasické investice, možná bude lepší syslit si něco, co potřebujem a nezkazí se to - tedy koupit si nábytek, stroje ....

A co půjčky ? Záleží, na co se kdo cítí. Urřitě ale nebrat úvěry, kde se odvíjí sazba od PRIBOR apod., hezky fixní úrok. A počítat s tím, že měnové otřesy můžou znamenat ztrátu příjmu a otázku okamžité likvidity - takže část peněz dát do něčeho, co lze snadno prodat.
06. 12. 2010 | 17:49

jarpor napsal(a):

Na mladýho sociálního demokrata / snad jsem si Vás s někým nespletl /
pane Aleši, dobrý.
Co dobrý, to je za 3, takže : výborný.

Hezký večer
06. 12. 2010 | 18:00

Pepi napsal(a):

Tak to vidím ta, že dluhy států vznikají podobně jako bankovní bubliny...
Vznikají z financí nekrytých ani zlatem, ani zbožím ani prací...
A k tomu ještě nadnárodní přesouvání kapitálu tam, kde je výhodnější tuto bublinu nafouknout. A na tom všem mají hlavní zásluhy i vinu spojení investičních a komerčních bank a nyní by jejich pád ohrozil celou ekonomiku jak občany-střadatele, tak podnikatele, firmy a výrobu.
Mělo by dojít ke zpětnému rozdělení.
- Jinak se domnívám, že zadlužování států odkládalo nezaměstnanost tím, že drží koupěschopnost občanů (kteří dostanou málo zaplaceno za práci), aby měli na své výrobky.
Dluhy jsou způsob, jak dostat peníze opět do oběhu - zpět do cyklu výroba-spotřeba.
A státní dluhy jsou také proto, že zisky z nich jsou větší než z reálné výroby a navíc jsou státy více garantovány a ze strachu před pádem a velkými škodami následně sanovány..!
Ano, zadlužení je to cesta jak privatizovat co největší zisk a v případě ztrát jak socializovat ztráty.
-
A "Rovná daň" v ČR dále pomáhá zadlužování, tím že jsou od r. 2008 podfinancovány příjmy a méně zdaněny mizí tunelem v cizině.
- Obdobně i v Irsko trvá na nízkém korporátním zdanění, které vyhovuje firmám a bankám ale na které doplatí většina..!!
-
A jak z toho ven? Najít novou "Marii Terezii", (jako feudál-ka zrušila robotu a zavedla povinnou školní docházku a tím podpořila nástup kapitalizmu), která nově provede 2-3 zásadní reformy kapitalizmu, aby mohl jít dále, či aby byl nahrazen další epochou...
06. 12. 2010 | 18:02

josef napsal(a):

Že padne EU, mě jedině potěší, dluhy po tomto pádu ale musí zaplatit viníci a původci těchto dluhů, tj. nehorázně vydělávající(kradoucí) bankéři a s nimi spřažená politická sebranka, ne aby to opět zaplatili poctivě a do úmoru pracující normální podlidé.
06. 12. 2010 | 18:48

Al Jouda napsal(a):

A co Slovensko ? Někde jsem četl, že si muselo vypůjčit 80 miliard euro. Je to pravda ?
06. 12. 2010 | 18:52

Anička z Kuřimi napsal(a):

Já se vám divím ..
Máme kapitalismus, všichni cinkali a někteří cinkají ještě dnes.
Socialismus se "zajedl" a "vliv peněz" se vám nelíbí.
Co vlastně chcete, do EU ne, socialismus ne, solidarita ne, ale rovná daň ANO.

Do toho některé osvítí a začnou kolem sebe škrtat a škrtat ve vleku peněz.

Někteří cítí, že to bouchne, ale neví se kdy.
Proto užívejme dokud ještě můžeme.

A peníze "škudlit" nemá cenu ...
06. 12. 2010 | 19:45

Čárli napsal(a):

Nechci se s tebou Pepo z depa hádat kdo je větší hnˇup,ale doufám,že jsi schopen pochopit,že
nemůže mít stejnou cenu Mercedes
v Německu jako v Portugalsku.Čau.
06. 12. 2010 | 19:47

Pepa z depa napsal(a):

Milý Čárli, to jsi nepochopil s tím hňupem, to bych byl já kdybych se neodstěhoval tam kde to fáro budu míti za ten zvýšený důchod levnější a stejně mně to vrtá v hlavě a zdá se mi to, že někteří jsou rovný a druzí rovnější, tobě né? Pepa z depa.
06. 12. 2010 | 20:27

observer napsal(a):

Prekladejte Schaubleho, Bruderleho, Lagardeovou, Evanse-Pritcharda, Warnera, Prestona, Munchaua - skutecne a vlivne experty. Provincie zvana CR nema prehled a opaji se spekulativni novinarinou.
06. 12. 2010 | 20:44

Pepa z depa napsal(a):

Milý Čárli, nejsme ale pitomci, my se tady staráme co bude s těmi a nebo s těmi a zatím nám vlastní ukradnou nos mezi očima, co takhle zatočit s nima a nebudeme určitě sami, protože v jedné řadě s VJP jsou již i ProAlt a ti jsou také pěkně nakvašení, no a když to takhle dáme jedno k druhému, tak si to můžeme vyřídit i s tou EU i NATO ale nejdříve s těmi našimi, to je klika, to bys nevěřil čeho jsou všeho schopný, víš? A vůbec co budu dál povídat přijdme zítra v 10.20 hod. na Václaváku u koně a ProAlt ti to řekne samo. Chlapi je to zvaný a kdo není posera dočká se tam večera. Nojo ale středa zase nanovo na Palackého náměstí, no já jsem si myslel, že si ten důchod budu užívat, no ale tohle jsem nečekal ani v nejdivočejším snu. Ale to je život, vždyť by to byla jinak nuda. Jak pro koho. Tak zítra, pozítří se uvidíme vy teoretici kolik vás tam bude? Pepa z depa. Žádný schovávání, protože se tam chystá v rámci ČR na 20 místech již 608.052 občanů ČR. Dobrou noc přeje 4. odboj a Pepa z depa.
06. 12. 2010 | 20:50

hoven napsal(a):

sladký,
jenže amerika se může zadlužovat. oni zneužívají postavení dolaru. oni se mužou zadlužovat až do nevidim, až do hyperinflace. američani žádný uspory nemají, náklady inflace v americe by nesly státy, který mají dolary na účtech, hlavně čína, rusko a spol.
06. 12. 2010 | 20:58

Hurá napsal(a):

Pane autore, Vaše úvaha je upřímná a pro laika srozumitelná. Díky ! A proto si zaslouží v případě Španělska malý info doplněk. V oblastech severně nad Madridem je nezaměstnanost 20%. Ovšem jižně pod Madridem je již 50%. V průměru na celé Španělsko si již každý pátý člověk chodí pro jídlo do sociálních vývařoven. Hlavním viníkem této krize je naprosto nekompetentní (a nevzdělaná) vláda socialistů s Zapaterem včele. To, co tato vláda činí, je již z oblasti idiocie.
06. 12. 2010 | 22:15

pavel144 napsal(a):

Řešení je překvapivě jednoduché a již se tu o tom párkrát mluvilo. http://www.ekonomickareform...
Mám obavy, že jiné řešení, jak jsem to tu celé pročítal, stejně nikdo nezná!
06. 12. 2010 | 22:58

Haleluja napsal(a):

Dobrý článek, možná bychom si mohli dopřát trochu nadhledu a pokusit se podívat na EU zpětně z kóty 2025.
2007 - přichází recese a začínají bankrotovat členové EU. Rozpočtová politika je v kompetencích lokálních vlád, které se svými dluhy nemohou nic dělat neboť měnová politika je v rukou ECB.
2009 - 2015 Zájem ECB je napůjčovat co nejvíce peněz členským zemím a zadlužit je tak, aby byly zcela závislé na ECB. 2015-2020 ECB prosadí nová ekonomická pravidla, centrální rozpočtovou politiku, kterou vnutí zadluženým zemím a tím defacto převezme také zásadní politický vliv.
2020 - 2025 Zadlužené země strácejí svou autonomii a stávají se součástí "silné evropy".
2025 Vzniká evropa, jako jeden federativní stát, řízený lidmi kolem ECB.
06. 12. 2010 | 22:58

Bohumil napsal(a):

Pan Kubera je starosta města ,které jako jedno z mála nemá dluhy a vzkvétá.
Vy pane Pehe jen sníte a fantazírujete,ale sám nic konkrétního nenabízíte.To že jsou města vytunelována neznamená,že bude občan sponzorovat rozkradené městské rozpočty,které nezvládají ani uklidit chodník.Kdyby takových Kuberu bylo víc,anebo aspon jeden např. v Karlových Varech,to by se ušetřilo peněz.Karlovy Vary jsou totálně v minusu.
06. 12. 2010 | 23:59

Bohumil napsal(a):

Omlouvám se komentář patřil pod článek pana Pehe.
07. 12. 2010 | 00:05

Abuelo napsal(a):

Dobré, ale nedomyšlené. Občané států PIIGS mají v sobě stejný pud sebezáchovy jako ostatní občané ve světě. Budou si nadále držet a akumulovat eura a dolary na úkor domácí měny předurčené k depreciaci a zániku. Úspěšně se všichni zadluží ve své domácí měně a pod polštářem budou schovávat eura a dolary. A jak to skončí? Stejně jako v Ecuádoru. Tam se platí již léta dolarem a ne národní měnou zucre. Zucre se používá akorát místo nedostatkových amerických centů. Kdo vydělal? No přeci ten, kdo nasekal miliónové dluhy v zucre a pod polštářem si nechal dolary. Tak si nemyslím, že návrat k národním měnám by marnotratníkům pomohl. Naopak.
07. 12. 2010 | 01:04

PetrOV napsal(a):

Barosovi a spol. se nepodařil pařížský puč v osmašedesátem.Vypadá to,že se mu po letech nepovede ani druhý pokus(poklidný puč),změna evropského uspořádání.K čertu se socialisty a jejich touhy po moci.
07. 12. 2010 | 08:08

libero napsal(a):

Příčiny irské krize jsou úplně jinde, než autor píše, viz třeba http://www.lidovky.cz/mezi-...
07. 12. 2010 | 08:34

polistopadovyzkrachovanec napsal(a):

No, Spanelsko podle mne zatim na tom nevypada tak spatne se svym deficitem ac jestli se naplni prognozy z clanku tak by se Eurozona mela zbavit vsech "neschopnych". Na druhou stranu globalni kapitalizmus je v podstate zanik suverennich statu ( u nas zavedl Klaus tak bijici se v prsa za suverenitu :-) ) takze je upne jedno jak to dopadne ... vse speje k velkemu imperiu.
07. 12. 2010 | 08:42

Vlastimil napsal(a):

Naprosto souhlasím s ovčanem. Soudobý kapitalista je zcela krátkozraký nenažranec: tzn. žádné daně, celý zisk do své kapsy a pokud milostivě vůbec někomu dám práci, stát by měl takového zaměstnance dotovat. Takhle to ovšem donekonečna nemůže pokračovat.
07. 12. 2010 | 09:07

anti politik napsal(a):

Jen pro odlehčení. Baví se dva bezdomovci jak v r. 89 cinkali. Jeden-nojo já taky cinkal na národní klíčema, byly od bytu, auta, chaty!!
07. 12. 2010 | 09:54

alesdrobek napsal(a):

Abuelo - naprostý souhlas, přesně tak by se to po vystoupení z eurozóny odehrálo. Snad ledaže by vláda v Řecku nebo Irsku extrémně tvrdě potírala používání jiných měn než místních, tak by to mohlo být jinak.
07. 12. 2010 | 11:36

JPK napsal(a):

Irsko mělo být z EU vyloučeno už když se podpisoval Lisabon. Řecko bych vyloučil teď hned, Angela by udělala líp, kdyby "svým" bankám dala polovinu toho, co Řecku. A nemělo by zůstat jen u toho, např s ČR v čele s Euroskeptikem bych se taky nemazal.
07. 12. 2010 | 13:59

AC napsal(a):

Haleluja

"2009 - 2015 Zájem ECB je napůjčovat co nejvíce peněz členským zemím a zadlužit je tak, aby byly zcela závislé na ECB."

:-))))

A teď o té slepičce, jak nosila vodu sem a tam.
07. 12. 2010 | 20:48

Daniel napsal(a):

Článek je velmi dobrý a souhlasím s ním. Myslím si ale, že zatímco se diskutuje, politické špičky již zadaly úkol a návrat k národním měnám je připravován jako jedna z variant. Nemyslím si, že krach eura by znamenal krach eu; podle mne každý celek nebo organizace musí mít pravidla a ten kdo je porušuje, je potrestán. V ekonomice to platí také. Chvíli se lhát a kamuflovat dá, ale dlohodobě ne. Pokud se tedy některý stát nebo subjekt zadlužil a nemá na splácení a žije si nad poměry, bude potrestán, v tomto případě nutností tyto dluhy uhradit. Problém ale podle mne je, kdo je vlastně věřitel. Asi jich bude více ... Jinými slovy, odpis těchto dluhů dopadne na věřitele a to může být další navazující problém ...Protože věřitelé budou firmy, banky, lidé apod. Pokud přijdou o peníze čistí spekulanti, jejich problém, ale pokud si někdo ve \śpanělsku spoří v penzijním fondu na důchod a teď mu zbydou oči pro pláč protože fond investoval do "bezpečných sttátních dluhopisů", může nastat sociální problém, který může vyústit v konflikty a nepokoje. Podle mne od doby kdy peníze nejsou kryty zlatem, se staly pouze fiktivními čísly a PC tento fakt jen umocnily = je to virtuální hra/kasíno, do kterého jsou zataženi i poctiví lidé. Proto musí evropští politici v zájmu těchto lidí kterých je většina, zahájit řadu opatření, jejich ž výsledkem musí být uklidnění trhů, obnovení důvěry apod. Stále věřím že je to možné. Mezi opatření bych viděl asi a) vyloučení z měn.unie/eurozony řízeným způsobem, b) zvýšení dohledu nad bankami a fin.institucemi, c) zpřísnění finanční disciplíny a hospodaření ve všech státních a samosprávních instituích atd. Je třeba konat, a to rychle a vytrvale...
07. 12. 2010 | 22:11

Jag napsal(a):

Návrat k národním měnám je hloupost.První co by lidi dělali,že by měli strach se s jejich vlastním krachem svázat tak,že by měli domácí devalvující měnu.Jestliže tedy někdo na euro přešel,nezbývá než drastické škrty a znova drastické škrty.
08. 12. 2010 | 06:15

Jag napsal(a):

DLUHY se dají vyřešit poměrně lehce.Jelikož většina finančních institucí po čase parchantí,tak by se měly dávat LICENCE na donu určitou-třeba 20 let a po této době kontrolovat,jak se tyt instituce chovají ke klietům,ke vkladům a svým platům,s poplatky.A jakmile by stát zjistil,že se chovají zlodějsky a neodpovědně,tak licenci prostě neprodloužit....ostatně ani politici to nemohou mít na věčné časy,protože pak vzniká nebezpečná totalita.Takže omezit pojišťovny a banky normální licencí,tak jako politika omezují volby.Kdo by měl kontrolovat licenci?Může to dělat vláda nebo i centrální banky.Konkurence to ale neudělá,podobně jako v politice.Musí zde být určitý mechanismus na vyvolání odpovědnosti za problémy.
08. 12. 2010 | 06:21

koc man napsal(a):

Správný názor,dobrý článek. Mimoňům, kteří kritizují kultivovanost článku vzkazuji jedno,šlánek je pochopitelný běžnému občanovi a to je správné. Jaký význam mají vzorově - vědecky psané články a zákony, když jim nikdo nerozumí,kromě pisatelů,kteří jsou většinou placeni státem a tůdíž se hrabou v nepodstatných lejnech? Za článek dávám známku 1
08. 12. 2010 | 07:56

Dalimír napsal(a):

Dobrý den ! Všechny tyhle přímořské jižanské státy v četně španělska se nikdy nevyrovnají pracovní morálkou a nasazením nám středoevropanům ! A bude to dáno asi klimatickými podmínkami ! Proto nevěřím v budoucnost EU tečka Dal.
08. 12. 2010 | 09:53

Anbra napsal(a):

Autor nějak pozapomněl, že existují ještě jiná řešení než jaká dovoluje z tržního liberalismus. S velkým úspěchem je použilo v historii mnoho států. Teď by to ale musela udělat nějaká autorita v Eurozóně.
Prostě nezachraňovat banky se špatnými úvěry, ale tyto bánky znárodnit onou institucí. Vždyť problém je v tom, že do oněch ohrožených zemí se přelévají spekulativní a nedobytné úvěry. Tak je přece jedno, kdo je v rámci Eura zaplatí. Ale hlavně, všechna tzv. záchrana není přímé darování peněz, ale půjčka. Tady přece nejde o záchranu ale o další úvěrový byznys. Proto liberální přístup nemůže nikdy situaci vyřešit (jak konečně autor sám dovodil).
Ač to vypadá podivně, toto řešení je určitě už někde v Evropě zvažováno. Jen u nás se všichni liberálové vychovaní bývalými komunisty neodvažují uvažovat jinak než v rámci jediné povolené ekonomické ideologie.
(Konečně jejich učitelé se právě jedinou ideologii naučili v politické ekonomii socialismu používat a tak nemohou nikoho naučit kretivně myslet.)
Tragedií ale bude, pokud se ona liberální zaslepenost v Evropě upřednostní. Potom řešení problému bude možno najít až po případných revolucích. Což je bohužel pro Evropu historicky obvyklé.
08. 12. 2010 | 14:46

Stryke napsal(a):

Přesně tyhle debilní články podrážejí všemu nohy... nikoho zde nenapadlo, že vyvolávání paniky kolem evropských států a jejich dluhů se někomu může ohromně hodit? Jen přemýšlejte, kdo by to tak mohl být... To co se teď děje není nic nového pod slunce. Itálie má dluhy už desetiletí a nic se neděje... Jde o to, že někdo si dává tu práci všechny problémy rozdmíchávat.
08. 12. 2010 | 17:27

M.Š. napsal(a):

Spousta lidí pobírá vysoké platy kvůli "obrovské odpovědnosti"- a když příjde na věc ukáže se, že vlastně žádnou nemají.
Jo a nejméně odpovědný je prezident česka a to přímo ze zákona.Jelikož zákon prezidentu ukládá,že nesmí být popotahován za své činy ani za nic jiného,jelikož není za své činy odpovědný(zřejmě se předpokládá že je nesvéprávný,jinak se tahle zákonná hovadina
rozumě vysvětlit nedá).
Podobné je to se všemi politiky a o byrokracii se namá cenu ani zmiňovat,moc dobře vědí proč nepřijmout zákon o státní službě!!!!!Šmejdi.
08. 12. 2010 | 21:58

CF napsal(a):

Skutečností je nebo možná není, že do budoucnosti nikdo nevidí, nicméně se stále opakuje, dokola a stále stejně, nechci se zde rozepisovat do dlouhých úvah, však nikdo z nás nemůže ovlivnit nadcházející události, přihodím si pár slov. Nacházíme se v situaci, kdy veškeré dosud půjčené nehmotné peníze hlavně ve světě, již se nikdy nevrátí, jelikož už není možné v lidských silách na ně vydělat, možná je v lidských silách je vytisknout, to ovšem nestačí, jeden tiskne, druhý, už je nechce.
09. 12. 2010 | 17:20

zmatený? napsal(a):

Pro Pepa z depa z06.12.2010 17:15:06

"...a to nepočítáme všechny pracující, kteří je nenechají ve štychu, ba naopak."
Hele Pepo, když se ti tu nelíbí vycestuj do KLDR nebo na Kubu a nechej se zaměstnat jako státní demagog na ministerstvu dezinformací. Podobnou rétoriku jsem slýchal za bolševika. Dal bych boty na to, že parazituješ na státním molochu, který i díky takovým jako ty má vždy málo.
VŠEM NÁRODŮM:

- Minimalizujme stát,
- NE 3% DEFICIT
- ALE POVINĚ MINIMÁLNĚ 1% PŘEBYTEK
- PŘENESENÍ ODPOVĚDNOSTI NA ČLOVĚKA - NE STÁTNÍ DŮCHOD,ANO SNÍŽENÍ DÁNÍ
- STOP STÁTNÍM ZAKÁZKÁM
- STOP BEZPLATNÉMU ZDRAVOTNICTVÍ A ŠKOLSTVÍ
- STOP VÝDAJŮM NA ZBROJENÍ
- STOP RAKOVINOU PROLEZLÉMU PŘEBUJELÉMU ZKORUMPOVANÉMU STÁTNÍMU MOLOCHU
- STOP ZÁCHRANÝM BALÍČKŮM A DOTACÍM

Je to utopie? Je to utopie! Ale je to směr, je to léčivá cesta. Je to tak trochu extrém, ke kterému se budeme muset přiklonit. Čím více lidí se přidá tím méně bolestivé to pro většinu bude. Nevydáme-li se touto cestou, stanou se z nás státní otroci. Možná. Asi.
10. 12. 2010 | 02:30

Atom napsal(a):

Takhle to dopadá když se dluhy příliš přetáhnou. Dluh sám o sobě není špatný pokud nezasahuje do nesplatitelných výšek. Je jen otázkou jak to dopadne s celou EU, ale jelikož je z větší části postavená na poskytování služeb a machinacemi s penězi tak to moc růžově nevypadá, vlastní surovinové zdroje jsou také minimální a vůle bankéřů a manažerů se uskrovnit také, tak bych si typl na ten kolaps. Co bude dál bude hlavně záležet jak moc bude USA oslabovat. Pokud budou nuceni Američané se z větší části stáhnout z Evropy tak by to mohlo odblokovat cestu pro vytvoření Evropsko-Ruské unie, která by už nebyla závislá na nikom a hospodářský potenciál by byl ohromný a taková mocnost by dokázala zajistit pořádek v celém Euro-Asijském prostoru. Ale takovému scénáři se budou USA zamezit všemi prostředky, protože by je to postavilo do role druhořadé mocnosti, ale vše bude záležet na tom zda jejich oligarchie dokáže nalézt společnou řeč, ale jejich hospodářská závislost na jiných státech, zvlášť na Číně nejde vyřešit do roka.
11. 12. 2010 | 12:18

richard napsal(a):

Je to zvláštní, když podnikám a zbankrotuju, tak jsem v háji a musím si půjčit, abych to spaltil. Když krachují bynky, zalepí to vláda. Až na vyjímky, třeba Moravia Banka. ČSOB už byla taky pár krát na štíru a někdo jí pomohl, že?? Jo systém je nějaký zvláštně nastavený!!! Další věc je, že si každý stát půjčuje a žije dál, kura , ale já si doma půjčovat nemůžu a musím žít z toho co jsem vydělal, tak kde jsme, co to je za systém, že se žije na dluh jen proto, aby se dělaly megalomanské projekty a blbosti.
Ohledně Španělska, nevím, jak to míní do budoucna, ale jejich ekonomika je už dlouho nic moc, to sleduju už leta, jejich zdrojem příjmů je turismus, což je sezonní a existují tam vymoženosti jako, když není sezona, tak je nárok na dost příjemný pracák atd.... To je pak pohoda, u nás makáš a jak není sezona, tak musíš žít z toho co jsi našetřil. jinak jejich pracovní morálka není velká a rozežranost španělů je taky docela překvapivá. Ovšem i u nás už se toto objevuje, je to evropský trend. Bohužel žijeme v nejpokrytečtější části světa, mnoho věcí se vyrábí v číně za levno, lidi pak nemají práci a chudáci čínani se ani nemají za co najíst, dělají za pakatel. Hlavně že se tu všichni holedbáme humanismem,a le odkud se bere životní úroven, to raději nikdo ani nepomyslí. A stejné je to se staty jako Bangladéš, Korea avšechny ty kolonie pro evropu. U nás se sedí v kanlu a řídí. A to je začátek konce. To byl konec i pro Řím a jeho impérium, nikdo nepracoval a žili z tributu poddaných měts. Skončilo to po právu a stejně tak i nás čeká asi něco podobného, pokud se zavčasu nepoučíme z historie!!
12. 12. 2010 | 17:44

moncler jackets napsal(a):

Cheap and Discount Moncler, Moncler jackets, Moncler vest or Moncler coat on sale in our shop http://www.monclerwomens.com,we offer 70% off,free and fast shipping,no tax.2010 new style Moncler,Moncler jackets and Moncler vest can be found here.
Welcome to the Moncler Jacket Sale at http://www.monclerwomens.com - Moncler Jacket Sale,Cheap moncler coats for Women and Men are Provided In http://www.monclerwomens.com .
Welcome to http://www.monclerwomens.com , Official online Wholesaler and Retailer of moncler coats the leading brand-moncler coats. We are Official Online Retailers of Moncler Jacket, we are glad that you spend your time to browse our selection of authentic moncler coats commodity, and also you can read our news, reviews and blogs. These boots are a must have among celebrities such as Kate Moss. We hope that you can write your reviews about our products on our site and find our collection of moncler coats news and information articles. Welcome to enter http://www.monclerwomens.com to purchase moncler coats merchandise what you need. http://www.monclerwomens.com
<p><strong><a href="http://www.monclerwomens.com/moncler-womens-coats-c-1.html">Moncler coats on sale</a></strong></p>
13. 12. 2010 | 09:51

ruben rodriguez napsal(a):

Ano, Spanelsko ma problemy a to hlavne ve sfere pracniho zakoniku a socialni politice. Prave ona 20% nezamestnanost je pricinou ekonomickeho upadku, jelikoz stat musi vyplacet podporu vsem lidem. Ta se ovsem brzy vycerpa a lide nebudou mit jinaci moznost, nez odejit za praci do jinych statu, tak jak se to udalo v 70 a 80 letech.
Je pravda, ze spanele, take budou muset zmenit sve navyky, aby dosahli kyzeneho vysledku. Avsak nemyslim si, ze iberijska lod by se mela potopit. Staci, kdyz najdou odbyt v jinych zemich nez jsou ty evropske. A to je prave to, co se ted deje, takze kdo si vsadil na burze na krach Spanelska, jiste si jej preje, avsak necht pocita s tim, ze neuspeje.
16. 12. 2010 | 17:41

CF napsal(a):

Ano Richarde, to byl konec pro Řím, nikomu se v té době nechtělo číst mezi řádky, byli lenivý a měli strach se ohradit, v neposlední řadě také byli chamtivý, a lační po zhýralém životě, pravda a láska umřela. To samé se děje u nás, lidi již nechtějí mít děti, jsou totiž moc drahé, základní principy rodiny, muže a ženy vzaly za své, vysmíváme se tomu, naopak vyzvedáváme na obdiv homosexuály, zloděje, herce, fotbalisty, vrahy. Křesťanství uvadá, víra všeobecně uvadá, respekt se vytrácí. Řím uvadl, protože bohatí lidé římští, senátoři a vládcové byli nenasytní, chtěli pro sebe víc, než mohl obyčejný lid vyrobit, tak se stále a stále bohatí lidé obraceli na vzdálenější provincie a svým útlakem je tam vojenskou silou (finanční mocí) drancovali. Pak se bohatí Římané začali prát mezi sebou, protože moc na lidmi je tak okouzlující, je totiž Božská. No, a pak se stalo pro "důležité" lidi důležitějším, mít vanu plnou nejlepšího vína, než milionům lidí nasytit jejich břicha. Všichni bohatí Evropané vyrábějí své statky v Číně, přesunul se tam průmysl, vlastně všechno moderní vědění světa. Z mnoha tisíců Číňanů se stali během chvilky obrovsky bohatí lidé, na velký úkor stovek milionů, těch utiskovaných lidí, co vyrábějí pro naše Evropské, ale jiné milionáře miliardy. Mohli bychom přát našemu novému evropskému miliardáři mnoho úspěchů, ale kupodivu se mu začalo nedařit, ono se to v Číně vyrábí za levně, jenže, doma to již nikdo nechce, ani když to zlevní, miliardář chudne, lidi okolo něho v Evropě chudnou, jsou bez práce, miliardář prodává svůj podnik, chce se zbavit starostí, už nemá starosti, prodal své starosti Číňanovi hloupému, ať si na tom on vyláme zuby. Evropský miliardář, teď tedy už jen stovkový milionář, má peníze v evropských bankách, není sám, takových je spousty, ale Bože, co se to děje, ty banky krachují, to mám přijít o všechny peníze? To nesmím dopustit, za žádnou cenu. Jde za politikem, politik je vesměs člověk, co nic neumí, snad jen kupčit s tím, co není jeho. Ještě, že ta naše politická kultura je nekulturní, vždy jsem na to nadával, říká si milionář, a teď mě to zachrání, díky ti Bože, štěstěno. Politik má vesměs pětkrát větší plat než obyčejný člověk, vydělá třeba u nás v ČR tak půldruhého milionu za rok, zoufá si, chřadne. Pane politiku, říká milionář, zachraňte banky, sic tolik lidí přijde o své jediné peníze, vždyť tolik bohatých lidí tam má všechno. Budiž pane milionáři, ale co z toho budu mít já, ptá se politik. Nakonec se nějak domluví, oni se vždy domluví.
19. 12. 2010 | 16:34

CF napsal(a):

Občané běžní jsou ovce, nemají čas ztrácet čas politikou, musejí se ohánět, aby měli co huby. Politik je spokojený, milionář je spokojený, no a těch několik milionů zaměstnanců, ti se musejí uskromnit, vždyť si vlastně žili nad poměry, stát musí šetřit, lidé musejí šetřit, pokladna je prázdná, pochopte to lidi, je krize. Kupodivu, Číňanovi se daří, prodává v Číně, roste, kupuje si v Evropě další podnik, respektive již jeho Evropskou centrálu, respektive si kupuje informace, vědění a po pár letech přesouvá vše do Číny, zoufá si, óó v Evropě je tak draze, doma bude lépe. Evropě je zima, rekordní nezaměstnanost, přestává se vyplácet cokoliv vyrábět, pěstovat, podnikat, snad jen ten turismus, sakra, kde se berou všude ti Čínští turisté, ano prosím pěkně, tady je vaše kávička pane, jak jste se vyspinkal čínský pane? Docela dobře, máte krásné památky, povídá Číňan. Ó děkuji pane, děkuji, kde bychom bez nich byli, to je vše, co nám zbylo, to nikdo neukradl, řekl milionář, co si koupil hotel, ale moc se mu nedaří, doba je zlá, tak vyhodil ředitele a několik manažerů a dělá to sám, baví ho být s lidmi, alespoň to říká.
Čínský vůdce stojí za řečnickým pultem, tváří se kapitalisticky, ale již tento den podnikl tolik komunisticko- diktátorských rozhodnutí, že je unaven, ale nedá to na sobě znát, přeci teď stojí před tím posledním a nejdůležitějším krokem, je přesvědčen, že před tím nejdůležitějším krokem v dějinách lidstva, on císař, z boží vůle Bůh. Nadechne se a porozhlédne se po posluchačích, po svých ovečkách, jenž vedl, je na ně pyšný, společnými silami dokázali si podrobit finanční svět, svět vědy, průmyslu. S hrstkou svých nejvěrnějších nashromáždili všechno vědění světa, inteligenci,nejlepší a nejpočetnější nejmodernější vojsko, nepočítaje peníze, když teď jich mají tolik ze všech zemí světa, že jsou to vlastně již jen bezcenné papírky. Pohrdá Evropskými, Americkými státníky, směje se jejich ubohosti, vysmívá se jejich vlastní nenasytnosti, jenž vždy byla upřednostňována před národním blahem, před spokojenou budoucností. Teď je on vládcem světa.
„Máme vše mí následovníci, již není ničeho, co by nám mohl okolní svět nabídnout, máme vše zde v Číně, u nás doma. Konečně nastala naše chvíle, nastal náš čas. Proto po zralé úvaze, přistupuji k našemu poslednímu kroku, k němuž jsme se před mnoho lety zavázali. Ano, je to tu drazí generálové, uzavřete na můj rozkaz hranice Číny před okolním, zkaženým, prohnilým ubrečeným světem. Nikdo dovnitř, nikdo ven.“ 
19. 12. 2010 | 16:38

Xman napsal(a):

:)))) USA sa nemozu dockat kolapsu €. Bodaj by nie, vytiahlo by ich to z ich ovela hlbsich ekonomickych sraciek ako ma EU, do ktorych ich dostal hlupucky Alan Greenspan. Oni ani nevedia mat inu exit strategiu, ako znicit niekoho ineho a zachranit sa na jeho ukor. Hedge fondy aj ratingovky sa prevelmi snazia, ale uz to nemaju v rukach - pretoze Azii ani Rusku sa plan USA vobec nepaci a budu podporovat EU. USA mozu len remizovat, alebo prehrat. Kazdopadne do 3 rokov sa uvidi. Nas to nemusi zaujimat vobec, my sme tak nizko, ze velmi kam padat nemame.
23. 12. 2010 | 10:16

petros napsal(a):

Je třeba se zamyslet, jak to funguje nebo nefunguje například v USA kte je také mnoho států s různě rozvinutými ekonomikami a společnou měnou. USA řeší vážné ekonomické problémy ale nikdo neuvažuje o tom že by řešením problémů bylo zrušení dolaru a zavedení státních měn. Naproti tomu v EU je silná skupina zapšklých konzervativců kteří v tomto vidí řešení.Odpůrců Eura začlo přibývat po jeho zavedení protože se dostavily jisté ekonomické problémy,nemluví ale o tom že současně se zavedením Eura se zavedlo mnoho dalších změn a opatření, které na ekonomické problémy mohly mít podstatnější vliv než Euro samotné - například odbourání celních bariér v rámci EU a další opatření která náhle vyostřila konkurenci.Proti Euru se rozšířilo i mnoho nepravdivých mýtů,např. Němeci si stěžovali že po zavedení Eura zůstaly ceny v kursu 1:1 k Marce, ovšem platy se snížily v poměru Marka/Euro, to je samozřejmě nesmysl který by musel znamenat prudký propad kupní síly v Německu ke kterému tehdy nedošlo.K chybě jistě došlo když EU stanovila kritéria pro přijetí Eura, ale neošetřila případ že tato kritéria nebudou dodržována později.Velký problém který podle mne rozpoutal krizi je globální konkurence levné pracovní síly,klerá zničila mnoho pracovních míst načež se rozpoutal dominoefekt krize.EU měla být opatrnější a měla na dovoz zboží z Asie uvalit taková cla, aby jim evropské firmy byly schopny konkurovat.
29. 12. 2010 | 20:45

Jan napsal(a):

Tady je odpověď.
http://www.blisty.cz/art/56398.html
Autor je mimo realitu.
01. 01. 2011 | 21:04

honza z Rybníka napsal(a):

zdravím všechny. nevím jak kvás ale mě nezajímá jak to dopadne se státy platící eurem. mě zajímá jak dopadneme my a radši se zajímám jak z toho vylezem co nejlíp. na to horší radši nemyslím :) příjde mi že i když tu spusty let lidi nadávají po 5 pivech v hospodě kde vyřádí své pudy a emoce spojené s jejich stylem života díky kterýmu jsou tam kde jsou, tak stejně se budeme mít líp protože když člověk slýchá furt od lidí jak se mají ti nemčouři španělé atd atd. tak jednou si takhle budou na západě říkat o nás protože budou těžce splácet své závazky díky kterým si žili nad poměry ale neměli na to a takhle to končí. tím že nemáme takový dluh sem nažene investory který nebudou už na zapádě ochotni platit daně které státu budou mazat dluh v takový výši které se brzy vyšplhají podle mě dost vysoko. troufnu si říct že žádný stát na západě nepude pod 40 procent :) a my? budem mít díky tomu práci porostem jak houba po dešti. ale jsem optimista takže někdo si řekne že jsem snílek, někdo realista ale klidně to sem napište alespon si udělám průzkum jak jsou češi po 2 letech recese naladěni :) i Aleš by si rád asi udělal obrázek :)
02. 01. 2011 | 02:18

honza z Rybníka napsal(a):

jediný co zůstává ve hvězdách je, jak se bude chovat koruna :( asi bude dost posilovat což nebude dobrý ale něco za něco.
02. 01. 2011 | 02:21

Terry napsal(a):

Andreas Clauss - Rychlokurz Peníze a právo (2009)

Poučná přednáška na téma peníze-banky-stát (avi, 490 MB) je ke stažení na
http://www.ulozto.cz/7747253/andreas-clauss-rychlokurz-penize-a-pravo-2009-avi)
07. 02. 2011 | 12:18

honza napsal(a):

pane autore,
je zajimavé si predčíst vaši fantastickou úvahu včetně těch ostatních komentátorů po delší době.
27. 03. 2014 | 11:05

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy