Odpověď kritikům eura

12. 05. 2010 | 13:45
Přečteno 5818 krát
Benn Steil - Odpověď kritikům eura

Nekončící řecká dluhová krize vynesla na světlo všechny otřepané argumenty z 90. let minulého století o tom, proč národní státy, jakkoli malé nebo závislé na zbytku světa, potřebují monetární suverenitu – neboli schopnost tisknout své vlastní peníze a řídit své úrokové míry.

Se svou troškou do mlýna přispěchal i deník Financial Times, který napsal, že kdyby Řecko znovu přijalo drachmu, mohlo by provozovat fiskální politiku lépe uzpůsobenou domácím potřebám, bez závislosti na mezinárodních dluhopisových trzích. Opravdu?

Historie nám říká, že takováto nezávislost je jen chiméra. V případě Řecka nikdy neexistovala.

Od založení moderního řeckého státu v roce 1832 až do konce 19. století spravovali řecké finance cizí hospodáři, od Francouzů po nejrůznější kontrolní komise sestávající z členů sousedních zemí. To vše samozřejmě za existence „suverénní“ drachmy.

V 80. letech provedli Řekové devalvaci své měny hned dvakrát, roku 1983 a 1985, podle guvernéra centrální banky Georga Provopoulose tím ovšem nedosáhli ničeho, kromě dalšího neudržitelného růstu mezd a inflace.

Řekové navíc nikdy nebyli izolovaní od mezinárodních kapitálových trhů, právě naopak. Podle údajů agentury Bloomberg byl jejich dluh již v roce 2000, tedy těsně před vstupem do eurozóny, denominován ze 79 % v eurech a pouze z 8 % v drachmách.

I kdyby Řecko do eurozóny bývalo nevstoupilo, jeho závislost na eurových půjčkách by se dále prohlubovala. Oslabující drachma by pouze urychlila růst poměru řeckého dluhu k HDP, a tím by krizi jen uspíšila (viz například Island).

Řecko není Robinson Crusoe na neobydleném ostrově v Egejském moři, který si všechny potřeby moderního života uspokojuje sám. Je to malý kout evropské ekonomiky, se kterou je stále víc propletený.

Proto fakt, že euro údajně není pro Řecko „optimální měnou“ (a pro kterou zemi „optimální“ je?), není ten hlavní problém. Tím je už od poloviny 19. století nepřiměřená výše zahraničních půjček.

Je ironií osudu, že Řecko zřejmě bude muset, už zase, vydat správu svých financí do rukou cizího administrátora, tentokrát zřejmě Mezinárodního měnového fondu

Nakonec je potřeba odpovědět kritikům jako harvardský ekonom Martin Feldstein, který je přesvědčen, že Řekové mohou snadno devalvovatelnou drachmu vzkřísit z mrtvých. Samuel Brittan z Financial Times dokonce napsal, že nějaká lokální měna „ať už se bude jmenovat drachma, nebo ne, vznikne tak jako tak, i bez souhlasu řeckého státu“.

Opravdu ale někdo věří, že řečtí obchodníci by dobrovolně akceptovali peníze, staré nebo nové, které vznikly jen proto, aby mohly být rychle znehodnoceny? Například ekvádorský prezident Rafael Correa musel kvůli silnému odporu veřejnosti opustit plán zavedení lokální měny, kterou chtěl nahradit stávající americký dolar. Ekvádorci byli sice připraveni na ekonomické reformy, nebyli však ochotni nechat si rozředit úspory k nepoznání.

A od Řeků lze jen stěží očekávat něco jiného.

***


Benn Steil je ředitelem Mezinárodních ekonomických studií při Radě pro zahraniční vztahy.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Řekové nikdy neměli snahu tvrdě pracovat, mají teplo, moře, víno.
12. 05. 2010 | 13:53

JF napsal(a):

Ono ani tak nejde o to že nechtějí pracovat, to je na každém, s tím nemá měna nic společného. (HDP může být různé - např v ČR různé kraje)

Jde o to kdo má měnu v rukách. (emitace)

Má téměř zdánlivě bezlimitní debet ...
12. 05. 2010 | 14:08

Jirka H napsal(a):

Aleš Drobek: Kritiků a hrobařů eura se vyrojily zástupy, ale podle mého názoru se strefují mimo střed terče, v tom středu jsou fiat peníze, peníze, které se opírají pouze o důvěru v zodpovědné politiky a poctivé bankéře. Pokud se peníze alespoň částečně nenaváží na něco reálnějšího a neustoupí se od bankovnictví založeném na systému částečných rezerv, tak je celkem jedno jestli budeme mít euro, dolary, českou korunu atd.
12. 05. 2010 | 14:11

Tencokida Hnuj napsal(a):

Ládík
Jako by z Vás čišela závist ? Či se mýlím ?
12. 05. 2010 | 14:29

Tencokida Hnuj napsal(a):

Jirka H
Peníze jsou pouze kousky kovu či útržky papíru. Jejich cena je dána tím, na co zrovna přepli u GS apodob. Tedy zda na sell či buy.
12. 05. 2010 | 14:31

Ládik napsal(a):

Kydači,
mě práce baví, je mi koníčkem. Jinak bych nebyl 20 let OSVČ. Z moří preferuji Norské a Severní ledový oceán. Piju slivovici, ne víno.
12. 05. 2010 | 14:38

alesdrobek napsal(a):

Tencokida - cena peněz, jako cena všeho, je dána nabídkou a poptávkou. Nabídka krytých peněz je už z definice omezená, proto peníze zůstávají relativně cenné. Nabídka peněz nekrytých je teoreticky neomezená, centrální banka je může ve svých serverech vyrábět tak dlouho, dokud jí nedojdou čísla. Takové peníze pak veškerou cenu ztrácejí.
12. 05. 2010 | 14:50

Tencokida Hnuj napsal(a):

Tencokida Hnuj
No nic. Myslel jsem si, že bysme mohli být kolegové.
Já mám poněkud jiné preference.

Tak nějak po werichovsku bych to viděl :

Továrny na kůže, peníze na boty a do vlasů růže a nový kalhoty
a olej na stroje a stroje na práci
legraci pro lidi, dřinu pro mašiny
a slunce dost a dost pro staré, pro děti a děti pro radost a radost pro děti.

U moře jsem nebyl nepamatuju a piju pivo a rum.
12. 05. 2010 | 14:53

Tencokida Hnuj napsal(a):

alesdrobek

No jo -co když ale u Goldmanů dají příkaz koupit put opce na ...mňo tak třeba korunu..ehmm... tedy v objemu tak 10 mlrd. USD ?
To si pak našinec může nohy uběhat, aby mu z toho jeho korunového účtu v bance zbylo alespoň na nové boty.
12. 05. 2010 | 14:58

voroshilov napsal(a):

Cisty socialni darvinismus:
Chudi sami mohou za to ze jsou chudi,treba bylo lip pracovat/sporit/setrit/krast...
Neviditelna ruka trhu, et cetera...

Je treba zabit chude,potom vsichni budou bohati(odstranuje neviditelne smitko ze smokingu)
12. 05. 2010 | 15:21

Tencokida Hnuj napsal(a):

alesdrobek
I když trochu mimo téma, ale přece :

http://zpravy.kurzy.cz/2250...
12. 05. 2010 | 15:22

hoven napsal(a):

drobek,
pokud by řecko mělo vlastní měnu, mohlo by jí devalvovat a tím zvýšit svou konkurenceschopnost. s eurem to nejde. čemu na to nerozumíš?, měl sem za to, že tak jednoduchou věc dokaže pochopit i ten největší b...c. nebudeš ty ekonomický expert čssd??
12. 05. 2010 | 15:26

hoven napsal(a):

neska sem četl rozhovor s řeckým odborářem. doporučuji všem pro zasmání, odpovědi na urovni mentalně retardované opice. například se dozvíte , že problemy řecka nelze vyřešit šetřením, ale demonstrováním.
12. 05. 2010 | 15:29

Germanicus napsal(a):

K tolik diskutované problematice bych chtěl pouze upozornit na diskusní příspěvek od nicka milab pod posledním Pírkem. Byl tam dán poměrně pozdě (11.5. 23.09.30). M.j. se týká i důvodů proč ECB tak masivně intervenuje. Krátký citát:

"co se stane s EUR, až se Čína rozhodne své volné, léty nesmírnou pílí a odříkáním nahromaděné prostředky použít na nákup, lépe řečeno převzetí řeckého dluhu. Potěší sice evropské banky, ale jaké to bude mít další konsekvence. Tato hrozba, společně s obranou proti spekulacím Goldmanů a hedgových fondů na bankrot Řecka zřejmě vedla evropské finančníky k vytvoření záchranného balíčku."

Jinak vzkaz pro vlka (předpokládám, že si A. Drobka nenecháš ujít):
Na čas jsem si dal pauzu. Dost mě vytěžují rodinné starosti (vážné onemocnění vnoučka). Přeci jen, ale sleduji nejzajímavější blogy a zejméne diskusi pod nimi. S potěšením konstatuji, že tvé příspěvky jsou (aspoň pro mě) velmi přínosné (např. Pírko, Pikora, Kohout, Pehe a pod.). A pochopitelně příspěvky dalších zpřízněných duší jako Lexe, grösslinga, prirodovedce, Tupela a dalších. Tak moc zdravím a doufám, že se časem zase více zapojím...
12. 05. 2010 | 15:30

Tencokida Hnuj napsal(a):

Pán hoven

1. "Benn Steil - Odpověď kritikům eura"

Tedy ne pan Drobek - pan Drobek pouze přeložil text a dal ho k diskuzi.

2. "Opravdu ale někdo věří, že řečtí obchodníci by dobrovolně akceptovali peníze, staré nebo nové, které vznikly jen proto, aby mohly být rychle znehodnoceny?"

Ano, např. Pán hoven. Ale nejsem si jist jestli to je řecký obchodník. Spíš si myslím , že to je Brouk Pytlík ze zábradlí kina Osvěta.

3. Ne , pan Drobek není ekonomický expert ČSSD.

Ale vy jste zřejmě ekonomický expert . Nebo se mýlím, Pane hoven ?
12. 05. 2010 | 15:34

Smrad napsal(a):

Pane Hoven mluví do všeho a ničemu nerozumí. Možná tak kafilérie by sedla, ne?
12. 05. 2010 | 16:01

hoven napsal(a):

kydal,
tady nejde o to, co akceptují obchodníci. tady jde jenom o to, jak je výkonná řecká ekonomika. když státní zaměstnanci systematicky prožírají více než, je schopná řecká ekonomika financovat, věř tomu nebo ne, vzniká dluh. a v řecku to nabylo takových rozměrů, že už mu nikdo nechtěl pujčovat. pak jsou dvě možnosti bud bankrot, nebo devalvace měny. to neni o akceptaci řeckých obchodníků, to je realita.
12. 05. 2010 | 16:09

JC napsal(a):

Mno,tady napravo vidím fotku jednoho "bruslaře" a vedle ní nápis :
"Brusel chce vidět rozpočet dřív, než půjde do sněmovny"
Tak nějak "mráz přichází z Bruselu" co říkáte pane Drobku.
Přitom by místo odkazů stačilo napsat, On měl ten Klaus pravdu jak s EU tak s Eurem, že ?
12. 05. 2010 | 16:13

voroshilov napsal(a):

Mne zajima co bude pravit Hoven kdyz v blizke dobe k Recku se pripoji Spanelsko,Irsko,Portugalsko nu a tam ruzna Bulgarska-Rumunska jakbysmet?
12. 05. 2010 | 16:15

Tencokida Hnuj napsal(a):

Pán hoven
O.K.
Jenže : Je Řecko too big to fall ? V kontextu EU, Páne hoven ?
Asi se shodneme, že ano.
Takže ty řeči o neodrachmě jsou...ehmm.. takové mlácení prázdné slámy.

Mě se také nelíbí, že 30 let poctivě makající daňový poplatník odtuď či odjinud má platit dluhy aparátčicko-byrokratické hydře a finančním spekulantům.
Ale věřte tomu, že i v Řecku je spousta lidí, kteří prostě jen dělají poctivě svou práci. Dlouhá leta.
A teď tohle.
Co když se nám ale přihodí něco obdobného ? A nemusí jít o finanční pohromu. Třeba
vypukne v ČEZku epidemie "korupční chřipky". A nebudeme si s ní bez pomoci EU vědět rady. Tož , tak buďme solidární, herdek.

Ale souhlasím : Měl by si to vyžrat především ten, kdo si skutečně žil nad poměry a financoval to úvěrem.

Já si ale myslím, že řecký "lid" to nebyl.
12. 05. 2010 | 16:21

voroshilov napsal(a):

JC:
Klaus kupodivu mel pravdu i s globalnim otupovanim,EU v dnesni podobe je proektem osvicenych zednaru jeste z dob Francouzske revoluce potom realizovana pres Hitlera az k dnesnimu modelu globalni vesnici,jim vsak nevadi ze neco nevychazi-koho penize v jakych bankach lezi na urok,kdo tupe tiskne prachy,koho se temer nedotkla krize?
Zkuste se zamyslet i nad tim jak problemy EU jsou na ruku USS?
12. 05. 2010 | 16:22

JC napsal(a):

TKH,
Od kdy bolševik/Já si ale myslím, že řecký "lid" to nebyl./
volí VV.
Že to povím Johnovi.
12. 05. 2010 | 16:24

Tencokida Hnuj napsal(a):

JC
Odkdy tupec /dle naší ústavy patří veškerá moc lidu/ klade inteligentní otázky ?

Že to povím Nečouskovi !

P.S. Skočte do své Ramky (Wiki) kouknout na to , co to je bolševizmus v universalistickém pojetí. Zapojte svůj rozum a pak nás oblažte takto vyprodukovaným koktejlem pravicového bolševizmu a levicové individuality.

SJCem.
12. 05. 2010 | 16:37

JC napsal(a):

TKH,
No právě/hloubkový inteligente/pokud veškerá moc u nás i v Řecku patří lidu, potom logicky právě ten lid je za všechny potíže zodpovědný a ne že není.
12. 05. 2010 | 16:42

JC napsal(a):

TKH,
P.S.
ODS nevolím
12. 05. 2010 | 16:44

užaslý napsal(a):

"Nekončící řecká dluhová krize vynesla na světlo všechny otřepané argumenty z 90. let minulého století o tom, proč národní státy, jakkoli malé nebo závislé na zbytku světa, potřebují monetární suverenitu – neboli schopnost tisknout své vlastní peníze a řídit své úrokové míry."

Je zřejmé že zde promluvil "ekonom" z nasbíraných zkušeností. Monetární suverenitu potřebuje, podle mého názoru, každá samostatná ekonomika a to i tzv. "otevřená ekonomika". Monetární suverenita není jen o tištění barevných papírků pro potěšení přiblblých, ješitných politiků a s nimi spojených hrabivých bankéřů.
Pokud peníze nepředstavují produkt, jsou to pouze papírky, byť třeba hezké a barevné, ale nehodící se ani na .....
12. 05. 2010 | 16:46

hanabrixi napsal(a):

Konečně se tady objevil nějaký méně konvenční hlas. Díky Vám pane Drobku.

Jinak to - bohužel i mezi ekonomy - vypadá na utužující se téměř náboženský groupthink o krachu eura (a následně krachu všeobecném). Tendenčních analýz, vedených s cílem podřídit fakta víře, tady na blozích bohužel taky nějak přibývá.

Na dlouhodobé strategie Evropy v kontextu světového rozvoje není čas ani nálada...

A zatímco mnozí hovoří o "selhání EU" v rámci argumentace pro její budoucí oslabení ve prospěch vlastní národní suverenity, některé velké mimoevropské země se začínají strategicky připravovat na rostoucí příležitosti na úkor Evropy do budoucna ...

... tolik tedy jen krátká ponurá reflexe na groupthink/víru dne
12. 05. 2010 | 16:51

JC napsal(a):

hanabrixi,
Jaká fakta máte konkrétně na mysli ?
Že se za posledních 10 let nepodařilo "dohnat a předehnat"?

To neva, my přece máme dlouhodobou strategii...určitě se to podaří za 10 let dalších.
12. 05. 2010 | 16:58

Alex Koenigsmark napsal(a):

Pane Drobku, děkuju, ten Steilův text je myslím brilantní, už proto, že si nehraje na příliš vědeckou hatmatilku a neideologizuje. Dá se od něj číst něco víc?
12. 05. 2010 | 17:00

JC napsal(a):

Alex Koenigsmark,
Je jedna otázka ?
Pokud by případná devalvace Drachmy přinesla zchudnutí Řeků, co jim přinese dramatické zvýšení daní a 30% snižování platů v Eurech ? Snad ne bohatnutí ?
12. 05. 2010 | 17:11

jarpor napsal(a):

Myslím, že za textem lze vidět stále jen jedno : euro, drachma, koruna - když se žije permanentně na dluh - je jedno s jakou měnou... jen jakoby s nejrozšířenější měnou to jde nejdéle, neboť nejvíc "kryje" ....

"Ekvádorci byli sice připraveni na ekonomické reformy, nebyli však ochotni nechat si rozředit úspory k nepoznání.

A od Řeků lze jen stěží očekávat něco jiného."

Otázkou je, zda pod MMF ty úspory nepůjdou rychle na krytí návyků z dosavadního způsobu života... a pak nebude co ředit.

Hezký den
12. 05. 2010 | 17:14

J.H. napsal(a):

Pane Drobku, mi se vaše články většinou líbí, ale zde bych potřebovala vysvětlení. Jestliže je řecká krize uměle vyvolaná, aby pomohla ke krachu eura, jak se lze leckde dozvědět, tak potom jak pomůže záchrana ve formě dalších půjček, které jsou vázané všelijakými pro Řecko nevýhodnými podmínkami. Například zaplatit půjčkou od Francie Francii zbrojní dodávku dříve nasmlouvanou. Tedy vzít od Francie peníze a tyto jí zase vrátit a ponechat si akorát povinnost splácet úroky. Údajně je Řecko ke svému nadměrnému vyzbrojování nuceno zvenku.
12. 05. 2010 | 17:22

alesdrobek napsal(a):

Hana Brixi - přesně tak, i mně se v poslední době zdá, že lidé, kteří až donedávna euro obhajovali, se dnes pro jistotu schovávají a nemají moc chuti stát si za svým názorem.
Tím vzniká prostor pro pochybovače, mnozí z nichž bohužel staví své argumenty více na ideologii než na logice.

Alex Koenigsmark - Steil je výborný, nezávislý a nekonvenční ekonom, ačkoli think-tank, pro který pracuje, tedy CFR, je přímo světovým centrem konvenčního, nudného, mainstreamového světonázoru. Absolutně nechápu, co tam Steil dělá, každopádně za přečtení stojí většina jeho věcí, zejména knížka o monetární suverenitě, kterou napsal s bývalým salvadorským ministrem financí (http://www.amazon.com/Marke...). Pod článkem je samozřejmě link na jeho osobní stránku u CFR.
12. 05. 2010 | 17:30

alesdrobek napsal(a):

J.H. - nevím, jestli je řecká krize uměle vyvolaná, ale přijde mi to vysoce nepravděpodobné. Nejpravdivější vysvětlení obvykle bývají ta nejjednodušší a u Řecka to prostě vypadá tak, že si dlouhodobě žilo nad poměry. Nic víc.

Další půjčky nejsou žádná opravdová záchrana, jen mají koupit europolitikům čas něco vymyslet. Ale velké naděje si nedělejme.

Tak se to totiž obvykle dělá - politici problémy často jen nahrubo látají s tím, že s těmi pravými příčinami se vypořádají, až na to bude čas. Jenže čas na to není samozřejmě nikdy, protože pořád je něco třeba látat. A tak se problémy kupí a násobí a hrnou jak sněhová koule, až už se nedají zvládnout a dojde k celosvětové krizi, která se pak svede na chamtivé bankéře nebo volný trh. A jede se dál močálem černým podél bílých skal.
12. 05. 2010 | 17:39

zdesta napsal(a):

hoven: Takže v řeckých ulicích neřádila levicová chamraď,ale státní zaměstnanci.(úsporná opatření)Podívejme na šikulky-kdo by to do nich řek.
12. 05. 2010 | 17:47

hoven napsal(a):

kydal,
ten kdo žil nad poměru byl řecký lid (zejmena státní zaměstnanci), protože nikdo jinej kromě řeckýho lidu v řecku není, pak už tam jsou jenom zviřata a rostliny.

voroshilov
až se to samé stane ve španeslku, portugalsku a itálii budu řikat to samé, co už řikám několik let. zrušte euro, zastavte evropskou integraci u jednotneho vnitřního trhu. hospodářská a měnová unie je politickej projekt od počátku zcestnej.a taky budu řikat, co řikám pořát, přestante žrát na dluh. at politici přestanou uplácet voliče 13. duchodama a začnou řešit zadlužování a stárnutí obyvatel. to se týká celý evropy.
12. 05. 2010 | 17:51

hoven napsal(a):

zdesta
v řecku demostrovali statní zaměstnanci a duchodci .a taky samozřejmě charmaď(v menšině)
12. 05. 2010 | 17:54

scallop napsal(a):

Trochu se zapomina co byla hlavnim duvodem zavedeni eura, tj. sjednoceni Nemecka v roce 1992. Zavedenim eura (ktere chtela hlavne Francie) se mela sila Nemecka zneutralizovat. Tento duvod porad trva a proto euro prezije - je to v zajme Francie a i Nemecka.

Za problemy Recka euro nemuze, viz blog. Otazka je, jestli euro v Recku zustane trvale. Jestli se do nekolika let situace v Recku nezmeni (bude chtit Recko za 3 roky dalsi penize od EU ? nejspis ano), bude se seriozne mluvit o navratu k drachme: Nemecko uz nebude chtit vic platit a rekove se nebudou chtit vecne komandovat on ostatnich
12. 05. 2010 | 18:08

Carlos V. napsal(a):

hanabrixi :
mate pravdu, některé velké mimoevropské země se začínají strategicky připravovat na rostoucí příležitosti na úkor Evropy do budoucna ..

Otazkou je, jak Evropa reaguje. Misto toho, aby nechala Recko padnout a vytvorila tak memento a precedens, dava zcela jina ponauceni - slibte nam hodne, neco malo udelejte, a my Vas z problemu vysekame.

Proti Cine apod nelze bojovat jinak nez i jejich zbranemi. Je treba znacne rozvolnit pracovni pravo, socialni vydaje, yemeyit korupci snizenim mnozstvi prerozdelovanych penez i drakonickymi tresty.

Je treba vytvorit efektivni stat. A je jedno, zda s EURem, zda s EU, nebo pouze v CR, kde to mame ve svych rukach - zatim zcasti, v pripade opusteni EU zcela.
12. 05. 2010 | 18:12

vlk napsal(a):

Germanicu

příteli, moc mne mrzí, co od Tebe čtu!! ted y to o vnoučkovi.. A velmi si umím představit , jak Ti je. Vím, co bych cítil, kdybych byl na Tvém místě a takhle rotoval okolo Hříbka....
Budu držet palce.
A kdybys něco potřeboval zařídit , dej tady nějak vědět. Zkusil bych svoje kontakty. Třeba by fungovaly..

Jinak - díky za květiny.
A těším se od Tebe na lepší zprávy.
12. 05. 2010 | 18:15

vlk napsal(a):

No byl jsme velmi zvědav, co na článek Bena Steila zdejší pravicová ideologická fronta....

Noa dopadlo to podle očekávání - nic. Myšlnkový potenciál NULA, nějaká věcná argumentace -NULA.


Jediný názor , který lze brát jen jako poloviční legraci je od nicu
užaslý
který s ezmohl na tohle:
Monetární suverenitu potřebuje, podle mého názoru, každá samostatná ekonomika a to i tzv. "otevřená ekonomika". Monetární suverenita není jen o tištění barevných papírků pro potěšení přiblblých, ješitných politiků a s nimi spojených hrabivých bankéřů.

z jeho věty bych vypíchnul slova - smaostatná ekonomika!
Zřejmě si nevšiml, že Řecko je členem Eu tedy jednotného evropského hospodářského prostoru: A to dobrovolně. takež lze velmi podmíněně mluvit o samostatné ekonomice. Je členem téhož prostoru jako británie. S e samostatnou měnou. Problémy Britů a Řeků asi nejsou zas až tak vzdálené. Liší s e jen tím, že jeden z nich je bývalá super/velmoc s 7x větším počtem obyvatel. Nic víc.
V krizi jsou oba státy. A je jen otázkou času , kd y velcí hráči začnoutestovat Britínii.

Nic jsme od ideologických diskut=rů nečekal, nic nepřišlo.
Normálka.
12. 05. 2010 | 18:24

prirodovedec napsal(a):

Carlos V.: Zdravim. Nemelo by se tedy zacit tou hlavni zbrani Ciny a zavest ten jejich komunismus? :)

Spise si myslim, ze je treba hledat jak bojovat asymetricky -nasimi zbranemi, ktere ale musi prevazit ty jejich. Zda je to mozne krome jadernych hlavic a anihilace to se mi jevi ovsem nejasne. :)
12. 05. 2010 | 18:29

Jirka H napsal(a):

vlk: O Británii bych se nebál. Byli už v horší šlamastyce.
12. 05. 2010 | 18:31

snowfox napsal(a):

Zaujala mě tato pasáž:

Proto fakt, že euro údajně není pro Řecko „optimální měnou“, není ten hlavní problém.

Já si tedy myslím, že je, ovšem nikoli pro Řecko, jako pro EMU. V opačném případě by problém Řecka měl podobné (řádově) dopady, jako třeba Maďarska.
12. 05. 2010 | 18:48

vlk napsal(a):

Teď jsem si uvědomil - nepoděkoval jsem
Aleši Drobkovi
za tenhle blog. Takže dodatečně-díky.
Jirka H.
Jo při bitvě u Hastingsu nebo při první Cesarově výpravě do Británie.
přírodovědče

rád tě zas e vidím. Tenhle blog si skutečně užívám. Jak jistě chápeš.

A diskusi, z druhého břehu dokonale sterilní , tím více.

Ale teď jsme měl co do činění pod jiným blogem s jedním lemplíkem - evidentně Kohoutovým fanouškem. Tak jsme mu dal tenhle link: http://blog.aktualne.centru...

Myslím, že se zase s odstupem času rád zasměješ...
12. 05. 2010 | 19:09

Karl von Bahnhof und Tempelhof napsal(a):

Pane Drobku, i když na pohled působíte dosti sympaticky, nezapřete levicově zchátralého socialistu a to říkám s vědomím, že zde v podstatě pouze propagujete cizí peří. Tedy že tento převzatý text není vaším dílem, ale zjevně vám prýští z vašeho oranžově orientovaného srdéčka.

Chtělo by se říci : Tak mladý a už tak zkažený !

Ale k věci :
1) Řekové se k euru dostali jedním velkým skvěle propracovaným podvodem a vůbec by jej neměli mít , což vám zjevně nevadí.
Platit z cizích,potažmo též našich kapes jejich dluhy, nesmyslné sociální supporty a velkorysé důchody pro tamní nemakačenky věkově jen lehce po padesátce zjevně také ne. Řecké příplatky typu např. „za včasné chození do práce“ apod. snad raději ani komentovat nebudu…

2) Tím je zodpovězeno i dilema, zda se (třeba – čistě hypoteticky) v Řecku nevrátit k drachmě.
Jistě že ANO ! Když Řekové takto šíleně až nepříčetně rozhazovačně hospodaří, tak ať tam mají klidně inflaci jak v Německu za Výmarské republiky – to je jejich problém a pro nás jedině potenciální levná dovolená.

3) Celý článek tak v podstatě skrytě doporučuje na jedné straně využít všech výhod společné měny, rozhazovat a žít si nad poměry, zatímco veškeré vzniklé problémy , náklady a finanční propadáky uhradí jiní. A to i tehdy, když jsou to ve srovnání s těmi lenivými odborářskými zadluženci z Peloponésu v podstatě chudáci a sami mají u sebe doma třeba 4x nižší životní úroveň.
A co je morálně i ekonomicky nejbrutálnější , ještě si na tento řecký dávkově-socialistický švajnerajn musí sami vypůjčit - jako třeba Slovensko.

Vskutku ukázkový způsob socialistického hospodaření ! To by snad lépe nevymyslel ani váš partajní ekonomický „velegénius“ Bohuslav Sobotka, který ostatně také ekonomii nikdy nestudoval, zato se již třese na vyplácení 13. důchodů a všemožné další házení peněz do kanálu .
To vše pochopitelně coby předvolební úplatek - tedy výměnou za hlasy části méně vzdělaných voličů doplněných vychytralými příjemců všemožných dávek a podpor odmítajícími pracovat, regulovanými nájemníky a podobnými pofidérními individui…

Zbývá jen doufat alespoň v elementární příčetnost a zdravý rozum většiny voličů. Doufejme tedy, že vaše řeckofilní a dluhy milující oranžová partaj spolu s komunisty po volbách vládu sestavovat nebude a vy sám třeba časem dojdete poněkud jiného světonázorového poznání.
Byla by vás škoda….
12. 05. 2010 | 19:11

jarpor napsal(a):

Myslím, že by neměl zapadnout Vlkův povzdech :

"No byl jsme velmi zvědav, co na článek Bena Steila zdejší pravicová ideologická fronta...."

Pod blogery Pírkem, Pikorou Kohoutem, Robejškem - všichni blogující spíše negativně k euru a EU, nevidící "růžovou" budoucnost pro obé - vždy vystartoval svými traktáty - i s často idelogickými argumenty - sám o sobě tvrdící - prý "neideologický" Vlk.

Zde - blog spíše obhajující euro - a neideologický Vlk si povzdechne - pravicové ideologické ticho.

Ano Vlku. Vaše očekávání - idelogické žvanění se nekoná. Není, dle mého k čemu. Je to střízlivý pohled z trochu jiné strany. Není potřeba Vaším způsobem "za každou cenu" prosazovat ideologii, rozporovat jen pro rozporování...

Ač pan Drobek, mladý příznivec ČSSD, není potřeba jen pro tuto jeho politickou orientaci se do něj nebo do toho, co cituje pouštět. On na to dojde sám....
Nepochopitelné pro ideologického traktatáře.... což ?

Že na to dojde - to lze doložit třeba jeho sympatickou replikou k J. H. v 12.05.2010 17:39:05 :
"Další půjčky nejsou žádná opravdová záchrana, jen mají koupit europolitikům čas něco vymyslet. Ale velké naděje si nedělejme..... "

Vlku, přece, na traktáty i s ideologickými "argumenty" jste tu přece nejlepší Vy sám ... tedy nevzdychejte.

Všichni Vaši "nadvládu", nadvládu neideologického Vlka očekávajího pravicovou ideologickou frontu uznávají...:-))

Hezký večer
12. 05. 2010 | 20:03

prirodovedec napsal(a):

jarpor: 1794 = 1792 + 1 + 1 :) Videl bych to na novy nick pro Vas:

"Ten, ktery vzdy reaguje na vlka"

Mohu Vam rikat Kevine? :) Nebo "Ten ktery tanci s vlkem" :)
12. 05. 2010 | 20:06

bigjirka napsal(a):

Peníze pro Řecko jsou hašením požáru benzínem.
12. 05. 2010 | 20:25

Karl von Bahnhof und Tempelhof napsal(a):

Vlku, vy už máte asi také docela dost ale stačí vám kupodivu docela málo.
No tak si užívejte tento ujetý blog, moc jiného už asi užívat nebudete ! :-))))
12. 05. 2010 | 20:50

Admirál napsal(a):

Carlos V. - "Proti Cine apod nelze bojovat jinak nez i jejich zbranemi. Je treba znacne rozvolnit pracovni pravo, socialni vydaje, yemeyit korupci snizenim mnozstvi prerozdelovanych penez i drakonickymi tresty."

To jako myslíte vrátit se k feudalizmu (jinak se totiž čínský mix totality s trhem nazvat nedá)?

Existuje lepší řešení: Zbořit globální venici.

Prodělá sice pár obchodníků ale nedojde k zbídačení střední třídy a naprostému zbídačení chudáků.

To, co navrhujete je zločin.
12. 05. 2010 | 20:54

jarpor napsal(a):

Přirodovedec

Jak chcete.

Je hodně nezdvořilé napsat - Vlezte mi s čítačem na hrb ?

Pokud ano - je to jen otázka.
Pokud ne - je to replika.

Jsem hodný a zdvořilý - máte výběr... :-))

Hezký večer
12. 05. 2010 | 20:59

im napsal(a):

@prirodovedec

Kevin C. hrál v tom filmu postavu, která se jmenovala John Dunbar, takže máte ještě jednu možnost oslovení :-)
12. 05. 2010 | 21:02

Belgičan napsal(a):

Tencokida Hnuj 16:21
Já si ale myslím, že řecký "lid" to nebyl.
Nevím, jak definujete slovo "lid".

Lid se skládá z lidí, to jest z jednotlivců! Každý z těchto jednotlivců má jistý přístup k práci. Nejde tudíž o lid, ale o procento jednotlivých lidí. Kolik procent vytváří hodnoty a kolik procent se veze. A to skrz všechny profese!.
Existuje určitá procentuální hodnota, která je kritická. Je to v tom místě, kde procento těch co vytváří hodnoty klesne a procento těch co se vezou stoupne natolik, že ti první nejsou schopni uživit ty druhé.

Řecko se dlouhodobě nachází v blízkosti onoho kritického bodu. To co se dnes děje, je žonglování s procenty.
Míchá se celá Evropa dohromady, aby se ti vezoucí se z Řecka lépe zamaskovali.

Odvolávat se v takové situaci na lid je myslím nesprávné, i když je v uvozovkách.
12. 05. 2010 | 21:25

yara napsal(a):

Nevím co pořád na řecké krizi je nejasného? Řečtí politici zprava i zleva velmi špatně hospodařili v kontextu téměř 25 let,nasekali dluhy a dopustili,aby neskutečně zbytněl nevýkonný marnotratný státní sektor a byrokracie. Navíc nefunguje dobře oficielní ekonomika, jen ta černá, neplatí se daně resp. stát je špatně vybírá. Struktura a síla zpracovatelského průmyslu je nevyhovující a slabá. To jestli by měli Řekové euro nebo drachmu jejich problém v podstatě vůbec neřeší! Případné devalvace měny vše neřeší a papírkama co se jim říká peníze pokud není zboží se nenajíte. To, že Řekové jsou členy eurozóny odhalilo spíše na základě jejich problémů slabost resp. nedoladěnost celého zatím spíše politického projektu zvaného "euro". Problém nestojí zda euro nebo neeuro, ale jaké euro a za jakých podmínek! Pokud má eurozóna dobře fungovat, musí být přijata opatření, která běžně fungují v normálním státě, který má vlastní měnu a to se vším všudy! V rámci eurozóny musí být zřízeno výkonné ekonomické centrum s oprávněním přímo zasahovat do fiskální politiky jednotlivých států eurozóny a které usměrní a umravní fiskální politiku těchto členů, dále musí být neustále pod dohledem kontrola národních rozpočtů a nakládání s veřejnými prostředky a musí přijít třeba i direktivní zásahy a nařízení jednotlivým zemím do sestavování rozpočtů a do hospodaření. Euro nemusí být špatný projekt, jen se prostě nedostatečně a naivně nastavily mechanismy a podmínky pro správnou funkci měny. Ukázalo se, že politici téměř ve většině evropských zemí jsou populisti, špatní hospodáři či někde by bylo namístě i tvrdčí označení!
12. 05. 2010 | 21:34

Láďa napsal(a):

Několikrát tu zaznělo, že "Klaus měl pravdu". Mohl by mi někde vysvětlit v čem konkrétně? Nevybavuji si jediný jeho výrok z posledních deseti let, který by se ukázal jako pravdivý.
12. 05. 2010 | 21:48

argun napsal(a):

"Tím vzniká prostor pro pochybovače, mnozí z nichž bohužel staví své argumenty více na ideologii než na logice."

Drobku Drobku, doposavad jsem Vás měl za nikoli zideologizovaného socialistu... Tato věta je ovšem perla - hlavně bacha na pochybovače a rozvraceče eurohujerské víry svaté!

Na čem stavíte své argunmenty Vy? Na slepé víře v to, že zázraky se dějí? Logika totiž říká přesný opak toho, co říkáte Vy resp. Benn Steil. Jde přeci o to, že cestou zachování eura je řecký problém principielně v reálném čase absolutně neřešitelný, resp. jde o hašení požáru benzínem, jak trefně napsal bigjirka. To přece musíte vědět... Nebo snad ne?
12. 05. 2010 | 21:58

argun napsal(a):

Láďa
To je ovšem Váš problém, nikoli Klausův...
12. 05. 2010 | 22:06

alesdrobek napsal(a):

argun - pochybovači s logickými argumenty jsou v pořádku. Pochybovači s plnou pusou dogmat ne.

A své argumenty stavím na tomhle: http://blog.aktualne.centru...
12. 05. 2010 | 22:42

Pocestny napsal(a):

Ach jo,
teda Drobek, mam jedinou otázečku....

Co má € společného s tureckým hospodářstvím v řecké erární kase?
Co má společná měna co do činění s tím, jak v Řecku vládne cca desetinásobný bordel tomu našemu?

Řecko zfixlovalo přístup k €, takže asi dobře vědělo, proč do €zony chce, dnešek mu dává zapravdu, protože inkasovalo levné "bratrské" místo drahého MMF dolarúvěru.

Není to přátelé brnkačka, chovat se tři dekády jako to čuně od kolotoče, nijak své cikánství neskrývat, dokonce být proslaveným šejdířem a podvodníkem široko daleko a přesto být přijat všude, kde přihlásím, protože politika je nad rozum....

Toto je problém schizofrenie EU ne problém € jako fiskální jednotky.

Osvoboďme Řecko od €, vyražme ho z €zony, nic jiného si ti ščibalové nezaslouží - nahoře zlodějská verbež v čele s provarem Papandreu, což je další papagáj do klece k Silviovi, Sarkovi a podobným, dole chamraď upalující své bližní v práci.

Budou mít s drachmou tu kýženou svobodu požádat vkleče WB & IMF o podobnej středověk, kterej byl uložen Maďaru, Pobalťanu či Islanďanu. Všechno na dluh se svinským úrokem. Fiskální autonomie za všechny peníze, to doslova.

Následně bych v záchvatu uražené povrchní morálky navrhoval vypažit Řecko z EU, tím vznikne po okamžitém státním bankrotu každému €gerontovi šance na koupi levného domku na pobřeží Egejského moře a Řekové budou vytěsněni kamsi do hlubin Makedonie. To vše ovšem až poté, co proběhne bolševická obdoba války v Bosně a Řecko bude po Kosovu druhým protektorátem EU.
Následná "národní rehabilitace" bude úvěrována tureckými syndikáty z Istanbulu výměnou za vše řecké na východ od lodní trasy Istanbul - Cairo....

Ne, finanční Mnichov nebude. Němečtí souzi pošlou dalších € 9 000,- pro Kopf na konto solidarity, Brusel se cudně začervená a zapomene a cigáni půjdou opět do nebe....budeme pokračovat ve hře na to, že se vlastně nic nestalo.

Také ne.... Paní Merkel se zařadila do galerie Němců, díky kterým se dá zapomenout na Rakušana Hitlera a kteří si to, že uřízli soukmenovcům tučný plát šunky, aby pomohli věci zvané EU odnesli tak, jak si to odnese ona, když to neklapne.
Je pravděpodobné, že Němci v čítankách ocení evropský rozměr politiky Angely Merkel, nejmocnější postkomunistky své doby, ale je jisté, že jí za něj sejmou v příštích volbách.
Leda, ledaže by si tímhle koupila to "drž pec a krok" pro zbytek €smečky. Myslím, že €land čekají tuhá frankfurtská léta. Poslední vlak do stanice Solidarita právě odjíždí do Řecka, ostatní tratě nechť zapomenou.
12. 05. 2010 | 23:01

Láďa napsal(a):

argun: děkuji, přímo si mě zahltil argumenty, už opravdu nemám co dodat.
12. 05. 2010 | 23:46

Pocestny napsal(a):

Jelikož psovití nakousli souvislost zvanou PIGS, dovolím si tu podotknout, že v řečeném spolku jsou Řekové neprávem, jelikož oni prožrali štrozok zcela sami, bez pomoci a samostatně, zatímco ostatní tři státy jsou oběťmi cikánské hry na gádža spojené s přejímáním těch nejhorších zlozvyků.

Hnus má původ v Britishness, čili socialistickém multikulti cikánství založeném na spotřebním ráji dnes, placení dluhů zítra. Existují dva druhy cesty k dlouhodobým úsporám folku. Hypotéka a Time Share. Sotva jsme splatili vlastní barák, můžeme jím ručit za další dvacetiletou hypotékou i když nám zrovínka bylo 65, není-li v perimetru nezaopatřený vnuk, je možné utopit dlouhé peníze za domek u pláže někde nejlépe v Ibérii, to je kousek s EasyJetem, levnější než taxi na letiště....
Pro ty chudší tu máme orient, pláže Black Sea, to zní tak orientálně, že si nikdo nezjistí, že tam nic není, inu Balkán...
Tak se z lidí, kteří už tak zápolí se splátkami za krámy domácí, vytáhnu poslední reservy, žádná lichva, žádná nutnost, jenom správná sázka na hamižnost a nemravné snění. Patnáct let to funguje, statisíce Britonců jsou vyvezeny do Gerontopolis EU na pobřeží jižního Hispánska a Portugalu, aby tam zaplnili svými Parkinsonvilly díry mezi souběžně vznikajícími Alzheimerstadty.

Výtěžek z této operace se Britishům vrací zpět a proč ho nevyužít k opulentnímu bourání chudinských čtvrtí a jejich redevelopmentu za erárpound pro private "investors" a souběžných JoeSmith Towns na periferii aglomerací.

Vlk jistě dokáže lépe osvětlit podivnost, kdy reality rostou trojnásobným tempem než zbytek inflation basket goods, to trvalo v Unihilated Kingdoom celých třináct let socanského řádění skotských spratků z lepších rodin v dresu "britského" lidu.

Vsadilo se na "jistotu" pětiprocentního ročního výtěžku ze všeho. Socialistický dream byl ještě posílen novou kruciátou, když se Tonda Blairů v čele neoromantiků pokusil stát se novým Lawrence of Arabia, megalomanie rostla všemi směry, až to před dvěma lety ruplo a najednou nechtěl nikdo půjčovat. Britové měli rozjeté obrovské investice v zahraničí, ale došly prachy na revolving credit a nikdo jiný náhle neměl. Vývoz dvou milionů Britonců do euroslumů u moře, dovoz dvou a půl milionů imigrantů, Nových British Labour Voters, to vše stojí hromadu peněz a najednou všichni propadli zádumčivosti při myšlence na to, jestli to náhodou není celé levárna.
Britové do toho strhli i přilehlé země, Irsko a Island přímo, nepřímo Skandinávce, Dány, Nizozemce, Belgičany, kteří do toho také dali peníze a investovali přes Londýn, dnes je plný internet volných kapacit na plážích Evropy tohoto původu, ale není odbyt, protože ti, kdo na jedné straně zatoužili být vlastníky, chybí na druhé jako nájemci.

Koneckonců, pražský trh byl v segmentu realit, který v devadesátých i v minulé dekádě pod komandem britských fatcats je dalším důkazem. V ostblok capitals je vysoká cena retail většinou výsledkem omezeného výběru, lokálního kartelu, faktu, že jde o novostavby a development.

V Praze je děsivá cena 75 tisíc Kč za metr obytné plochy např v Holešovicích (Marina)jen a pouze produktem tlaku spekulantů s byty z Británie, Itálie na ceny, kterému se lokální developeři ochotně podrobí.

To vše se dá financovat jen v dreamlandu trvalého růstu, který tu Tondovci a Jyrkovci ještě předloni hlásali. Dnes vidíme, kam to vede.
13. 05. 2010 | 00:04

Admirál napsal(a):

Pocestný - "socialistickém multikulti cikánství založeném na spotřebním ráji dnes, placení dluhů zítra."

Já si ale pamatuji na ty "socialisty nejrealističtější", co drželi vyrovnaný rozpočet s dluhem +-0.

A na příkladech ze světa se dá vysledovat, že Vámi popisovaný postoj k dluhům má dost těch nejpravicovatějších vlád.

Co z toho vyvodit?
13. 05. 2010 | 06:48

Vico napsal(a):

Pocestný : :?-))

Prosím své internetové přátele, tohodle Pocestného viz shora netrhejte.Von když nemá amok, je fakt skvělej.

Docela je mi jedno, jestli souhlasím nebo nesouhlasím. Hlavně, že čtu.
13. 05. 2010 | 08:16

Jozef napsal(a):

K dlhom.
Je treba brat do uvahy okrem rozpoctov a verejnych dlhov aj dlhy sukromne,dlhy firiem a obyvatelstva.Aj na tieto dlhy beru ohlad financni hraci.
Konstatujme,ze v teorii a praxi vladla doteraz v USA a zavislom svete povedzme"ultralavicova"ideologia zadlzovania.

Spanielsko ma napriklad nizsi verejny dlh,nez Nemecko/65-79%/,ale ma vyssi sukromny dlh/220-158%/.
Britsky sukromny dlh je az 234% HDP.Holandsky 238%.Grecky len o nieco vyssi,nez slovensky/130-124%/.Japonsko ma trikrat taky dlh,nez Spanielsko.
Velky subjekt ma u spekulantov ako vidno apriorne vyssi respekt.
13. 05. 2010 | 08:22

absentee the napsal(a):

"Je to ale opravdu tak, že kdyby Řecko mělo stále drachmu, zněl by v ulicích aténských zpěv a retsina by tekla proudem?"

Není. Jsou však v matematice mnohé podmínky nutné, nikoli postačující. Vystoupení Řecka z eurozóny patří mezi ně. To. že budou v průseru i s drachmou, je pak už jen důsledkem jejich středomořské mentality a poživačnosti a blbství jejich politiků. Finsko se z průšvihu vyhrabalo samo i s eurem, protože Skandinávci historicky ví co a jak, když jde o život, a ctí pravidla, Řecko se dost možná nevyhrabe ani bez eura. Pak ale už nebude v pozici, kdy si vezme půlku Evropy jako rukojmí za své průsery a nebude moci ji vydírat tém, že když nenasype, stáhne ji s sebou. Vždyť je to prosté.

Drobku Drobku, čekal jsem od Vás víc.

Léďa
Nelituju toho. Zkuste občas otevřít noviny, třeba Vám to pomůže...
13. 05. 2010 | 08:33

Jozef napsal(a):

Otazky pre secesionistov:

predstavme si,ze polozi sa Grecko.Straty si odpisu,teda zadlzenost zvysia mnohi,aj ceske a slovenske banky,aj ceske a ostatne hospodarstva.Grecke hospodarstvo znizi vykon,import...
Bude potom len otazka par dni,ked hodi uterak do ringu Taliansko,Spanielsko,Portugalsko...
Domino efekt.Vsetkym - aj zadlzenemu Nemecku,Francuzsku...skolabuju biliony eur v pohladavkach.Co dalej?

Zrusime euro?
Ako si prepocita cinska,ruska,japonska...banka svoje bilionove eurove rezervy?Co sa stane s jenom,librou,dolarom?Ako budu medzi sebou uctovat staty,banky,ludia?Cim bude splacat Madarsko eurovu hypoteku svajciarskej banke........?

Hrozia na prvy pohlad nekonecne spory a vlny bankrotov.
13. 05. 2010 | 08:35

argun napsal(a):

Pardon, místo nicku jsem výše vyplnil reCaptcha...
13. 05. 2010 | 08:36

Tencokida Hnuj napsal(a):

Belgičan
"Lid" je člověk, který se chová slušně.
Stačí to ?

P.S. Neslušnost však není jen to, že nechodím do kostela, špačky zahazuji na chodník a kleju jak pobuda.

K tomu poměru pracující(respektive vytvářející přidanou hodnotu) : nepracující(respektive požírající přidanou hodnotu) - co stroje, technický pokrok a produktivita práce ? Nenarušují tak trošku tu idylku "teorie vyžírků a schopných" ?

Mějte se.
13. 05. 2010 | 10:03

Rejpal napsal(a):

Euro skutečně za problémy Řecka nemůže. Příčinou Řeckých problémů je hospodařeí řecké politické reprezentace. To je asi jediné, s čím lze souhlasit. Odstoupení Řecka z Eurozóny je ale také jedinou možností, jak situaci řešit. Představa, že Eurozóna problém vyřeší pumpováním nekrytých peněz do Eurozóny je dlouhodobě zkázotvorná. Nebo jsme opravdu historicky nepoučitelní?
Samozřejmě v okamžiku, kdy Řecko vystoupí z Eurozóny, dojde k tomu, že dluhy, které má, budou v poměru jejich měny a Eura přepočítány = zvýší se jejich nominální hodnota vůči Řeckému HDP. To je asi to jediné, s čím může MMF Řecku pomoci. S čím naopak MMF pomoci NESMÍ, je pumpování peněz do Řeckého státního rozpočtu - to je výslovně Maastrichtem ZAKÁZÁNO, takže veškeré současné snahy Eurozóny skončí u Ústavního soudu BRD. A ten pošle "léčitele" do pekel. Tudíž mi další diskuse na téma léčby Řecka v rámci Eurozóny a podobné články, jako je tento, přijdou úplně zbytečné. Řecko musí Eurozónu opustit, devalvovat vlastní měnu, MMF Řecku pomůže odkupem Řeckých dluhů se zmrazením úrokových sazeb na ně. Jinou možnost nevidím. Opravuji - jinou nekatastrofální možnost nevidím. Ale z historie zase jasně plyne, že má-li lidstvo několik cest, vždy se zákonitě vydá tou nejhorší z nich. Takže...
13. 05. 2010 | 10:29

Tencokida Hnuj napsal(a):

Ještě jedna malá poznámka. V poslední době se mluví o Španělsku jako o "druhém" Řecku.
A že bude třeba 640 mlrd euro.
Ve Španělsku jsem krátce pobýval (Andalusie).

Tak masivní výstavbu hotelů, apartmánových komplexů etc. , zejících prázdnotou, člověk jen tak neuvidí. Bavili jsme se s místním představitelem státní správy - neformálně.
Prý za tím stojí banky, "spříznění developeři" a metastáze na radnicích a úřadech.
Tedy ne černí pasažéři sociálního systému, ale bílí lodivodi.

No jsem zvědav, jak to celé skončí. Ten pán z magistrátu říkal, že buď se pár jedinců oběsí , anebo si to odsere celé Španělsko.

Tak jak sleduji Řecko, myslím si, že si to odsereme za chvíli všichni. Tedy až na pár jedinců.
13. 05. 2010 | 10:37

iga napsal(a):

Tencokida

no hlavne ze se vsichni neobesime... Kolego, vy jste uplny Ibsen:-)))
13. 05. 2010 | 13:19

pgjed napsal(a):

Je úsměvné, kolik nejrůznějších chytrolínů a blábolilů si brousí rozum na tom, zda by Řecku slušela lépe měna taková či maková, zda by Řekům bylo lépe bez Eura, nebo euru bez Řeků. Panu Drobkovi patří velký dík za to, že poukázal na to, že ani vysoce hodnocený odborný časopis není prost duchaprázdných traktátů. (Zajímavý příspěvek i do diskuse o významu publikační činnosti a citovanosti pro kvalitu a hodnocení odborné činnosti.)

Přitom jak jednoduchá je podstata problému. Protože pravidla bilanční analýzy jsou naprosto stejná pro fyziku, inženýrství ifinančníctví, není diskuse o tom, že NEEXISTUJE MĚNA V NÍŽ BY BYLO MOŽNÉ TRVALE HOSPODAŘIT S DEFICITEM! Trvale deficitní hospodaření navíc bláhově skrývané za statistický ukazatel HDP, místo bilancování vůči finančním tokům rozpočtových příjmů musí nutně dříve, nebo později skončit krachem!

Závěr, Eurozóna si stanovila bláhově nesmyslná kritéria pro deficit a zadlužení a užívá-li euro, nebo mořšké mušle na to nemá žádný vliv. Má-li se co změnit k lepšímu, musí se změnit kritéria i národohospodářská šablona. Sociální stát není trvale udržitelný systém z podstaty.
13. 05. 2010 | 15:41

JC napsal(a):

pgjed,
Euro ve smyslu bankovek nebo mincí za to určitě nemůže.
Na vině je Euro jako instituce/pokud to tak můžu napsat/a slepá víra v tuto instituci.
Víra, že společná měna je neporazitelná a pokud není porazitelný celek, není porazitalný žádný z členů spolku.
13. 05. 2010 | 16:51

naila napsal(a):

Tak tak. Vsadím se, že pokud by nyní okamžitě došlo k vyloučení Řecka z eurozóny, zastavil by se nejen pokles eura a stabilizovaly se finanční trhy, ale také by se zastavil současný umělý vzestup dolaru. A tuším, že by se obě křivky obrátily nikoli jen krátkodobě, protože by tím eruozóna dala jednoznačně najevo, jak to opravdu s disciplínou myslí.
Jenže by se to muselo stát ihned.
14. 05. 2010 | 10:38

vlk napsal(a):

pqjed

nedá mi to - musím s e otázat - která strana s e nejvíce zasazuje o zvýšení matřeské teď?
Není to zásadní projev sociálního státu?

Která partaj zabránila zesoukromničení zdravotnictví?
Za což ji chválím! což je také zásadní projev sociálního s tátu...
14. 05. 2010 | 12:03

slayer napsal(a):

hanabrixi:

"Konečně se tady objevil nějaký méně konvenční hlas. Díky Vám pane Drobku."

Opravdu me dojima, kdyz vy mluvite o nekonvencnosti. Zastupitelka ekonomickeho mainstreamu, ktery tvrdi cokoli za co jsou politici ochotni zaplatit, ochotne vyrobi studii na prani, je treba dokazat, ze voda tece do kopce, neni problem, vy mi pak date nobelovku.
16. 05. 2010 | 07:35

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy