Spotřební daň z nafty by se neměla snižovat

23. 01. 2012 | 13:39
Přečteno 5843 krát
Tlak na snížení zdanění nafty s její rostoucí cenou na čerpacích stanicích stále sílí. K nákladním dopravcům a prodejcům pohonných hmot se přidala největší opoziční strana ČSSD, která oprášila svůj návrh na snížení spotřební daně.

Argumentace všech tří skupin je v zásadě stejná: snížíme-li daň, klesnou ceny a ti, kdo kvůli nižším cenám tankovali naftu v zahraničí, jí budou tankovat u nás. Obávám se ale, že předpoklad o snížení ceny nemusí stoprocentně fungovat - a představa o atraktivním tankování v Česku se nemusí naplnit už vůbec.

Samotná představa o automatickém poklesu konečné ceny kvůli snížení její jedné složky (daně) je ze stejného rodu "obecných pravd" jako nedávno vyvrácený předpoklad, že totiž při ekonomickém poklesu cena ropy vždy klesá a naopak. V současné době přitom stíhá jedna špatná makroekonomická zpráva druhou a ceny pohonných hmot jsou na maximu. Kde máme záruku, že pokles daně třeba o korunu na litr za této situace opravdu povede ke snížení ceny nafty, řekněme alespoň o 50 haléřů? Ať už proto, že cena ropy na světových trzích bude dále stoupat, americký dolar dále posílí proti české koruně anebo prostě kvůli tomu, že prodejci využijí nižšího zdanění k navýšení svojí marže?

I úvaha o tom, že budeme vydělávat na nižší sazbě daně z nafty, protože přesvědčíme tranzitní dopravce k tankování u nás a pokles daňové sazby vyrovnáme (ba překonáme) vyšším prodejem nafty na českých pumpách, je jednoduchá a srozumitelná. Bohužel až příliš. Rozhodně dost na to, aby podobná představa odstartovala v okolních státech další kolo regionálních závodů ve snižování spotřební daně z nafty, na jejichž konci by zela ve státních rozpočtech další díra jako hrom. Což je to poslední, co si lze - z pohledu udržení alespoň trochu předvídatelného rámce pro naše další směřování - přát.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Martin napsal(a):

Současná situace je taková, že kamioňáci mají příkaz před cestou do ČR natankovat až po střechu a dokonce některé české firmy jezdí pro naftu do zahraničí, neboť se to velmi vyplatí. Zde ČR ztrácí mnoho milionů denně. Je proto nad Slunce jasné, že snížením spotřebních daní na PHM na úroveň okolních zemí těch mnoho milionů vyděláme.

Výše potřební daně podléhá toliko poslancům a nikoliv situaci na burze a její výše se proto promítne do PHM ve velmi krátké době, na rozdíl od ceny surové ropy.
23. 01. 2012 | 13:52

Neřidič napsal(a):

Všechno zdanit a všechny ceny zvýšit - to je politika tzv. pravice v Čechách v době krize.
Pro mě za mě, benzín či naftu ať si zdraží. A cigarety taky, o sto procent. Nekouřím a nejezdím. Přijde čas, kdy nás chodců bude víc a víc v té situaci...........
23. 01. 2012 | 13:52

Ládik!!! napsal(a):

O co by se snížila spotřební daň, o tolik by zdražili pumpaři. To je jasné.
23. 01. 2012 | 13:54

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Máte pravdu, stát potřebuje každou korunu, když se musí dobře zaplatit alespoň ti, co dřou jako koně. Až bude cena tak vysoká, že se přestane vyplácet ropu kupovat, budeme zde mít vytrénované úředníky, které můžeme hned zapřáhznout.
23. 01. 2012 | 13:57

Ládik!!! napsal(a):

Řešením je omezit zbytečné jízdy. Klidně bych zdražil na 50Kč/l, i více. Stejně se třetina potravin vyhazuje, tak by se alespoň žralo všecko.
23. 01. 2012 | 13:58

sladký napsal(a):

Ládík- Předpokládejme, že máš pravdu.Co z toho vyplývá?
23. 01. 2012 | 13:59

Petr z Tábora napsal(a):

Začal jsem číst, říkám si to píše asi Kalousek - ne, on pan Kuták. Cudně mlčíte o nárůstu navazujících cen pro výrobce i nás spotřebitele v oborech náročných na dopravu. Mlčíte o krachu některých dopravních firem, jejichž zaměstnanci přechází do sociální péče státu. Nákupy v zahraničí se začínaje vyplácet i lidem dále od hranic, o kamionech nemluvě. Dýmy linoucí se z některých výfuků dávají tušit, že se tam pálí lecos nepěkného. Mlčíte o tuším polostátní Benzině, která by se mohla stát cenovým lídrem.Proč stát mluví na jedné straně o podpoře podnikání a tvorbě pracovních míst a na druhé straně zvyšuje některé daně.
23. 01. 2012 | 13:59

sladký napsal(a):

Ládík- potraviny se vyhazuje především po rautech, protože ani ta nenažraná prasata ty hory žrádla nedokáží zkonzumovat.
23. 01. 2012 | 14:03

Ládik!!! napsal(a):

Sladký -
co z toho vyplývá pro tebe, to opravdu nevím. Já jsem jízdy omezil, výrobky posílám mailem a prachy chodí do banky. Žrádlo mám z větší části svoje, vodu taky, topení taky. Trocha elektřiny a 1-2 hektolitry nafty mě nezabijí, i kdyby byla za 100Kč. Co z toho vyplývá pro ostatní? Ať to dělají lépe, než já - jsem fanda pracovitých lidí.
23. 01. 2012 | 14:07

gaia napsal(a):

Ládiku

takže nakonec vlastně těm, co dřou jak kůň fandíte. Neodporujete si trochu?
23. 01. 2012 | 14:10

Ládik!!! napsal(a):

Sladký,
ta na rautech vyhazuješ potraviny? A to jsi pořadatel, nebo pozvaný? Na rautu jsem nikdy nic nevyhazoval - uřezal jsem si tolik prasátka, kolik sním, papiju se tolik, abych nemusel zvracet. Ty to děláš jinak?
23. 01. 2012 | 14:10

Ládik!!! napsal(a):

gaia -
pokud je řeč o slečně naďové, co dělá jen 14 hodin denně v kanclu (vaří kafe), tak to nepokádám za dřinu.
23. 01. 2012 | 14:12

Martin napsal(a):

Ládik!!!: Tvoje znalosti zřejmě končí u nádrže tvého auta :-D Jenže ono je to na světě složitější, prakticky všechno co se dá koupit v obchodě se mnohokrát převáží a cena tak dopravy tvoří zhruba 20-80 % ceny výrobků, zvláště markantní je to třeba u rohlíků. Cena dopravy proto dramaticky ovlivňuje cenu výrobků a je dost možné že při ceně 50-100 Kč za litr nafty by pro tebe spousta výrobků byla finančně nedostupná a možná bys přišel i o práci.
23. 01. 2012 | 14:19

Občan napsal(a):

Neřidič napsal(a):
"Všechno zdanit a všechny ceny zvýšit - to je politika tzv. pravice v Čechách v době krize.
Pro mě za mě, benzín či naftu ať si zdraží. A cigarety taky, o sto procent. Nekouřím a nejezdím. Přijde čas, kdy nás chodců bude víc a víc v té situaci........... 23. 01. 2012 | 13:52"

Souhlasím.
Nějak je třeba to přelidňování republiky zastavit a začít můžeme třeba tím, že k nemocným, zraněným a rodičkám už nedojedou sanitky; ne včas, vůbec nedojedou. Nebude na naftu a na benzin.
Až Vám vyberou barák nebo Vás lupiči rovnou rohnou, policie nedorazí - protože už bude mít vyčerpaný limit na PHM. A když Vám lupiči ten barák podpálí, budete lítat s kýblem, protože nepřijedou hasiči. Nebudou mít na naftu a na benzin.
A tak nám postupně bude klesat počet obyvatel a my budeme rázným krokem kráčet vstříc blahobytu...
23. 01. 2012 | 14:28

Cech napsal(a):

No to je opravdu mazec,realizátor opatření:
JAK ZDANIT POLNÍ A LESNÍ CESTY lobuje za Kalouska po druhé.

Ministerstvo financí neplánuje snížit spotřební daň u pohonných hmot. Ovlivnit tímto způsobem ceny nafty a benzinu, které jsou nyní na rekordním maximu, je podle ministerstva kontraproduktivní.

Společenství čerpacích stanic přitom jasně v tiskové zprávě upozornilo, že spotřební daň vzrostla v souvislosti s přijetím balíčku úsporných opatření od ledna 2010.
Zatímco zvýšení sazby z ledna 2010 je evidentní průšvih , k nápravným krokům vláda doposud nenašla odvahu, neustále prosazuje mediální programovou masku postavenou na Janotově omylu.

Z hlediska ekonomického dopadu pan Kalousek není schopen propočítat:
Kolik bude + když začne opět tranzitní a velká doprava tankovat u nás
Kolik bude - na výběru daní.
Dopad na zpracovatelský sektor to je něco co neumí propočítat.
Proto M.K. věnuje maximum pro hledání výmluv, proč se na sazbu daně nesmí sahat.

Rozhodně napravovat chybu pana Janoty bude velmi obtížné a ždímnout společenství čerpacích stanic, ať si běsní Kuťák jak chce to je velice riskantní.
Cena nafty se zvýší na 38 Kč/l možná se dostaneme přes pomyslnou a panem M.K. vysněnou hranici 40 Kč/l.
Výběr daní ale bude klesat stejně jako ve všem na co M.K. sáhl.
23. 01. 2012 | 14:29

buldatra napsal(a):

Autor článkem zabil dvě mouchy jednou ranou.
Zaprvé, zavděčil se dnešnímu kormidelnictví.
Zadruhé, vyléčil naivy ze snu, že budou jednou jezdit odněkud někam laciněji.

Všeliké snižování všelikých daní je populismus a ten se, jak známo, nenosí.
Zvláště neé v době permanentních reforem, úsporných balíčků a v době ministrování nejlepšího ministra financí na světě už vůbec ne.
Ostatně, daně tu nejsou od toho, aby se snižovaly, že.

Pakliže šofér vzteklý jest, že na pumpě nechá půl výplaty anebo ještě víc a na pivo zbývá mu oběživa stále méně, má furt ještě možnost zamyslet se na tím a přijmout různá opatření (cyklismem počínaje, pěškobusem konče), poučit se z krizového cenového vývoje, ba co víc má možnost a motivaci stát se kutilem a vytřít pumpařům i Kalouskovi &. Comp. jednou pro vždy zrak.
Jak?
Například alternativně:

http://www.jinestranky.cz/clanky/doporuceni--vzdelavani--vyzvy/auto-na-vodu-snadno-a-rychle---jak-na-to-.html
23. 01. 2012 | 14:33

Targus napsal(a):

To Aleš Kuťák:

Vy tomu zas dáváte na zadek.
Existuje zcela jasný pravdivý výpočet podílu nafty na celkovém výběru SPD.
Tento podíl výběru se snížil ihned v roce, kdy byla zvýšena SPD o jedinou Kč, a to o nějakých 8.000.000.000,- Kč, slovy osm mlilard korun českých.
|Existuje velice reálná pravděpodobnost, že po opětném snížení se stav upraví na předešlou úroveň a žádné dolarové kurzy a podobné nesmysly, o které tady opíráte své velmi chabé teorie, tuto skutečnost neovlivní. Prostě neovlivní. Daň platíme v Kč, nikoli v USD.
Pokud chováte hluboké přesvědčení, že nemám pravdu, poučte se na příkladu Slovinska, jak se provádí naftová turistika.
Slovinci, coby nenažranci zvedli SPD a v tu ránu mohli své pumpy rovnou zavřít. Je ovšem pravda, že Slovinsko se dá skoro přeplivnout, takže tam netankovali lidi ani osobáky.
Následně Slovinsko dalo SPD na předchozí úroveň a k podpoře prodeje vrací ještě kamionovým dopravcům část SPD ve výši cca 1 - 3 Kč za litr podle ročního období. Tím se stalo vysloveně tankovacím státem, kterému se to bohatě vyplatí.
Proto vidím jako velice schůdné řešení snížení SPD min. o 3 Kč - na úroveň Polska - a následně zavést i vratku pro profesionální dopravce, třeba 1,50 Kč za litr. V tu ránu sem naženete auta z celé Evropy.
Státy, které se nebály a takovou slevu nabízejí - a není jich v Evropě zrovna málo - na tom profitují zvýšenými příjmy.
My Češi coby kovaní tržní komsomolci ovšem na to máme, abychom si mohli dovolit mít menší daňové příjmy, že ano. Chemický Míra nám to hezky politicky zdůvodní, eventuálně zblblým státním maturantům vymyje zbytky mozku a nakuká, že méně je vlastně více.

Abych byl zbaven podezření, že mi na české ceně nafty nějak enormně záleží, už dost dávno nakupuji všecky ropné deriváty v Polsku, pročež mi je naprostý šumák, jestli tu bude stát litr ropy čyřicet nebo půl sta peněz.
23. 01. 2012 | 14:38

gaia napsal(a):

Ládiku

hlavně, že to pokládá za dřinu ten, kdo ji za to platí. A kdo je dobře placen, tak si může též dovolit benzín třeba za stovku, jako vy co dřete a za dřinu to své dření i považujete.
23. 01. 2012 | 14:40

Občan napsal(a):

To Buldatra:

No, tak tohle určitě poraďte pekařům, řezníkům, uzenářům, řemeslníkům, logistikům všeho druhu, pošťákům a dalším doručovatelům, policajtům, hasičům, záchranářům, dopravcům a vůbec všem těm troubům, co si furt pracovně vozí zadky v autech.

Možná na tom zbohatnete, až vymyslíte nákladní, hasičská, dopravní a jiná šlapadla. A ještě to vyřeší nezaměstnanost, protože půlka národa se bude živit jako šlapači. Každoročně 30. června bude střídání a šlapat půjde druhá půlka národa.
23. 01. 2012 | 14:41

buldatra napsal(a):

Občane,

myslel jsem, že vám to zapaluje lépe.
Inu, mýlil jsem se as.
23. 01. 2012 | 14:47

SuP napsal(a):

Občan -
Jo a ta třetí půlka se zase furt jen poveze jako doposavad.......
23. 01. 2012 | 14:59

deep throat napsal(a):

Výše spotřební daně z nafty - to je přece zcela zástupný problém, který má pouze odvést pozornost zaměstnanců od zvýšení zdanění potravin, léků, tepla, vody no prostě fšeho. Vůbec nic nového pod sluncem. Upozorňuji však, že paní zaměstnankyně Nagyiové se tento problém pochopitelně netýká. Pan premiér nehoráznou výši jejích odměn obhajoval tak, jako by byla přinejmenším jeho milenkou. Kousanec na krku ale měl....., že by???
23. 01. 2012 | 15:08

Občan napsal(a):

To Buldatra:

Dnes ne; dnes mám nějaký slabší den, blbou náladu, jsem vzteklej a zrovna přemýšlím, komu položím připínáček na židli :o)
23. 01. 2012 | 15:12

Marcus Agrippa napsal(a):

Kalousek počítá s vyšším výběrem z paliv - jenže dopravci utratí své peníze jinde a Kalousek vybere naopak ještě méně. Když se daně sníží, tak naši pumpaři jen velmi neochotně půjdou s cenou dolů. Když jim regulační úřad nařídí maximální cenu, tak budou za komunisty. Tohle bych teda nechtěl řešit ( ještě, že to mám kousek do Rakouska ).
23. 01. 2012 | 15:15

Holubář napsal(a):

Aleš Kuták má pravdu, ale ne celou.
Daně nejenže by se neměly snižovat, ale dokonce by se měly zvyšovat, všechny, a to až na úroveň 100% příjmů. Zatím je to jen asi 50%, tak je co dohánět.
A všechno přerozdělovat rovným dílem, vždyť přece máme všichni stejné žaludky, ne?
Jé pardon, já jsem si spletl letopočet, nějak jsem zaspal. On už fakt není rok 1948?
23. 01. 2012 | 15:25

Kuchař: napsal(a):

Nejsrandovnější je číst levičáky. Nejradši by vidlema přehazovali aspoň 60% HDP, ale jak se mají zvýšit daně, piští jak Viktorka na splavu.

To jsem zvědavý, jak chtějí dojít klidu.
23. 01. 2012 | 15:32

Gerd napsal(a):

P. Kutáku,
nějak zapomínáte, že tu naftu, co kamiony natnakují v jiných státech, stejně spálí na území ČR. Životní prostředí díky tomu máme zaneřáděné stejně, jen peníze za prodej nafty putují do jiných pokladen.
Po snížení spotřební daně cena nafty klesnout může nebo nemusí. Jenže čerpací stanice už otevřeně říkají, že cenu sníží, pokud bude snížena spotřební daň, štve je, že jim zákazníci mizí mimo ČR a jejich pumpy.
Pokud zůstane zakonzervován současný stav, ceny všech potravin porostou, a pak i občané ČR začnou svou spotřebu hradit v zahraničí.
Tady není jiná volba, než cenu spotřební daně snížit, i za cenu výpadku příjmů státní kasy. Varianta setrvání na stávajících cenách je ještě horší.
23. 01. 2012 | 15:36

SansLogique napsal(a):

Holubáři, máte to s tím přerozdělováním nějaký popletený. Z těch 100% daní budou týt pouze někteří vybraní jedinci, co například dřou jako koně pod s. svazákem Nafouknutým Nic, případně pod princem Pisklounem Kolozubkou I. Ostatní mají právo držet hubu a maximálně přes ní dostat, kdyby se jim něco nelíbilo.
23. 01. 2012 | 15:39

berkowitz napsal(a):

Poděkování ministerstva zahraničí Číny Evropskému parlamentu!:

Upřímně vám děkujeme, že jste se usnesli na vyhlášení embarga na export ropy z Íránu do EU (musí schválit ještě ministři zahraničí EU). Naše rozvíjejíci se hospodářství je hladovo po ropě a tu ropu samozřejmě od Íránu koupíme. Zjednodušili jste nám naši vyjednávající pozici, kdy cenu ropy budeme určovat jenom my a alespoň se zbavíme části zelených papírků.Írán na naše nabídky velmi rád přistoupí, neboť potřebuje ropu exportovat. EU bude chybět část ropných zdrojů, tímpádem bude naléhat na státy OPEC, kdy cenu ropy, při jejím nedostatku budou směrem vzhůru určovat jen státy OPEC.

Snad toto opatření pomůže ČR, v úspoře Šaratice, neb se z ceny bezinu a nafty všichni poserou!
23. 01. 2012 | 15:42

Holubář napsal(a):

SansLogique:
Jako dědeček v Mrazíkovi. "Už mlčím, už mlčím....."
23. 01. 2012 | 15:43

Pacák napsal(a):

Cituji Ládika: "výrobky posílám mailem… " Nepředpokládám, že se živíte hlavou, proto prosím o vysvělení, jak posíláte výrobky mailem. Rád bych vás napodobil a společně s vámi šetřil za PHM.
23. 01. 2012 | 15:46

Skogen napsal(a):

Ano, plně souhlasím s argumentem, že snížení nákladů nevede vždy ke snížení koncové ceny produktu a na ceně ropy (a pohybu kurzu koruny) je znát, že PHM sice mohou zlevňovat až o desetihaléře, avšak vzápětí podražit rovnou o koruny...

Aby snížení spotřební daně přineslo kýžený efekt, musela by být cena regulovaná jako například ve Slovinsku.
23. 01. 2012 | 15:46

SansLogique napsal(a):

A vůbec, přerozdělování daní bude nadále probíhat výhradně ve stylu Pyšné princezna, případně modernější vizionářské pohádky Tajemství staré bambitky.
Komu se to nebude líbit a bude remcat, ten je bolševik, závistivec, žere malý děti a přijde na něj Útvar pro organizování organizovaného zločinu, s nejvyšším velitelem ministrem vnitra, jehož vzdělání tvoří 3 třídy obecný školy a taneční kurs.
Ó, my se máme!
23. 01. 2012 | 15:50

Skogen napsal(a):

Targusi, to je ovšem jen díl pravdy, protože ve Slovinsku cenu PHM neurčuje pumpař. U nás by to nefungovalo, respektive při snížení spotřební daně o 2,50 bych neočekával snížení ceny taktéž o 2,50, ale o nějaký poměr, zbytek by zvýšil marži prodejce.
23. 01. 2012 | 15:51

Ládik!!! napsal(a):

Pacák -
předpokládáte vadně. Máte vadu v usuzování. To pro Vás není dobrá situace.
23. 01. 2012 | 15:57

Stařeček napsal(a):

Kutáku, Kutáku a já jsem si myslel, že Kalousek to má ze své hlavy. Je to chytře vymyšlené. Ona se cena pohonných hmot promítne vlastně do ceny všeho a tím se nasype do bezedné kešeně páně Kalouska zase více a více na živení vládnoucích stran. Oni se občané uskrovní, hlavně, když za zdražování nebude vláda, ale cena pohonných hmot. Kutáku, jenom nesnižovat daň, kam bychom přišli.
23. 01. 2012 | 16:00

Kuchař: napsal(a):

Skogen:

Regulace jako ČEZu ? To se vyplatí !
23. 01. 2012 | 16:02

Ládik!!! napsal(a):

Gaia -
vy si pletete pracovité lidi a lidi, kteří "dřou". Pracovitý člověk je ten, který má potřebu něco užitečného dělat, dělá to a všichni ostatní jeho práci dokáží ocenit. Dříč je ten, který dře třeba zadarmo a jeho práce má význam jako zimník mrtvého. Pracovitých lidí si vážím, dříče obdivuji. Když sekterářka "dře" v kanclu 14h denně jako kůň za 270 000 měsíčně, tak něco není zřejmě v pořádku. Jsou posunuta měřítka mimo realitu nebo jde o podvod - obojí je důvodem pro okamžité odvolání šéfa. A jeho potrestání, s náhradou škody.
23. 01. 2012 | 16:06

Kuchař: napsal(a):

Já myslím, že nejvíc dřou ostravští huťaři. Ty dostanou odstupné ve výši 750 tisíc.
23. 01. 2012 | 16:08

Skogen napsal(a):

Kuchař,
ve Slovinsku ČEZ nemají.
23. 01. 2012 | 16:10

Kuchař: napsal(a):

Skogen:

Ale tady jo.
A nějaká regulace mi přijde k smíchu.
23. 01. 2012 | 16:12

berkowitz napsal(a):

Jeden malý postřeh. Jsem v Rakousku několikrát za měsíc a tak mohu porovnat. Nebudu porovnávat ceny PHM, ale množství čerpacích stanic. U nás je prostě "přepumpováno"!
Tím je dána i marže, kdyby u nás byla polovina čerpaček, tak každá by prodala 2 x více PHM a při poloviční marži by vydělala stejně.
Snad to sami vidíte, že většina čerpaček zeje prázdnotou (nemluvím o exponovaných místech).
23. 01. 2012 | 16:16

český maloměšťák napsal(a):

Kolikrát se už řešily kartelové dohody korporací , kterým patří většina pump v ČEZku....a jaký byl výsledek ?

Ropa půjde nahoru - o tom žádná. Ale s USD bych byl opatrný (poku ovšem v jisé chvíli nebude intervenovat ČNB ve prospěch oslabení kurtzu).
US bondy mají velmi nízké výnosy, pomalu přestávají být atraktivní i z hlediska vývoje ve světě, blíží se volby v USA, zatím není žádná relevantní dohoda o nějakém radikálním snižování zadluženosti v USA, znovu tam začal jak urvaný z řetězu pádit kreditní byznys - přičemž dlouhodobá nezaměstnanost je velmi vysoká /to je jasný důkaz absence větších strukturálních změn v produktivní sféře, čínský juan sice posílil - ale další faktory uvnitř čínského modelu společenské smlouvy se paramertricky změnily jen velmi málo,situace v EU zřejmě vykrystalizuje v zavedení eurobondů - což bude velký konkurent US bondů....ze střednědobého hlediska by tak USD mohl jít dolů , možná opět někam k 17,- Kč za měnovou jednotku.

Co se pak týče možných konsekvencí snížení spotřební daně u PHM...tak je k dispozici studie pracovníků Karlovy univerzity...a ta nijak jednoznačná není.
Tedy - ve směru zvýšeného salda daní.
Ale určitě už ceny PHM dosahují hodnot, které budou mít vliv na poptávkovou stranu tržních vztahů mezi lokálními., regionálními....ale i národními (chcete-li tak nadnárodními subjekty).

Do blízké budoucnosti zcela jasný argument pro větší konsolidaci a zejména konvergenci fiskální i monetární uvnitř EU.
Tak rok 2015 bych viděl jako přelomový. Pokud se splní odhady expertů a ropa půjde nad 200 USD za barel.
Naftu kolem 5O,- Kč za litr spousta subjektů neunese.(zvednou se adekvátně i vstupy, zejména negativně to dopadne na zemědělce...a tím pádem na všechny lidi)

Takže nakupovat od Ruska při dobrýsměnných hodnotách, stejně tak od Arabů - za silné euro, podložené výkonem a bonitními dluhopisy. Plus dobré vazby na USA.
Střednědobě jediná rozumná cesta.

Paralelně pak vést země EU k lokálním , co nejvíce autarkním způsobům hospodaření.
S využitím technologií.
Protože jednou ropa dojde i Rusku.
Což asi bude pro svět daleko větší válečná hrozba než je Írán spolu sew Saudskou Arábií i Severní Koreou.

Já být na místě MF - udělám pilotní projekt. V jednom - ve dvou krajích.
Jenže na to nemá MF ani koule...ani zákony.
23. 01. 2012 | 16:20

El Comandante napsal(a):

Výkonnost naší ekonomiky se měří i spotřebou jakožto ukazatelem HDP. Pokud nám výdaje stoupají zvyšováním ceny PHM ( cca o 10 %). Kladně tím ovlivníme růst HDP.
Rovněž i růst výdajů státu na zboží služby investice ( i když si na to půjčíme) jde do růstu HDP /tím i výkonnosti ekonomiky/.
Takže proto se musí zvedat nebo zůstat na stejné výši PHM.
23. 01. 2012 | 16:35

takto napsal(a):

Jsem pro snížení SPD z nafty a snížení silniční daně.
Zároveň bych zdvojnásobil mýtné a zavedl ho všude.
23. 01. 2012 | 16:41

vatanai napsal(a):

Pojdme se vzdát nafty, kterou jsme si nevytěžili sami doma. Za komoušů, kdy jsme byli pod jejich knutou přeci jen nedobrovolně, jsme se jejich agresivních intervencí neúčastnili a mohli je s čistým svědomím odsuzovat. Ale dnes vedou agresivní války kvůli naftě naši nebližší kámoši a dokonce jsme s nimi ve vojenském paktu dobrovolně. Žijeme na úkor chudáků třetího světa, v ropných a jiných oblastech. Nějak se to prodražuje, tak se nevztekejme alespoň.
23. 01. 2012 | 16:51

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Ládik!!!
Asi do toho nevidíme, s Nečasem to může být pěkná dřina, totéž jako s Klausem. To Kalvoda blahé paměti byl jinej číman, ten snad i dostával dárky(to se říkalo na ubytovně poslanců v 90tých letech, kdy Novák a Kalvoda chodili po galánkách).
23. 01. 2012 | 16:52

PS. napsal(a):

Když se jednou cena zvýší, žádné snížení daní se na ní neprojeví, nebo minimálně...
23. 01. 2012 | 16:55

Yosif K napsal(a):

pane Gerd - mate pravdu:
a) po snizeni dane na uroven okolnich statu by ceny nafty klesly take na uroven okolnich statu - z duvodu konukrence mezi pumpami.
b) nema cenu vyhanet prilis velkou cast kupujicich na nakupy nafty k sousedum. Velka cast nakladni prepravy je dalkova - to jest kamiony ktere se hladce mohou tankovani v CR vyhnout.

AD PS: zalezi na mnoha podminkach.
1) V "blizkem prihranici" coz je skoro pulka republiky by se cena VELMI RYCHLE snizila z dovodu konkurence s benzinkami za hranicemi.
2) ve zbyvajicim vnitrozmei by se ceny mohly teoreticky udrzet - ale jde o vratkou oligopolni situaci, kdy ten kdo o neco slevni vydela. Slevnovani by pravbdepodobne probehlo, i kdyby bezninky uzavrely kartel. Jakmile jedna benzinka slevni, vydela, a ostatni musi pak slevnit taky. Slevnovani by probihalo pomaleji nez na hranici s Polskem ale probehlo by nakonec take.
23. 01. 2012 | 17:13

zemedelec napsal(a):

Pánové.
V prvé řadě by to chtělo,kdyby někdo vysvětlil,jak je to s nákupními smlouvami ropy.Pokud si pamatuji,tak se smlouvy uzavírali na delší dobu nejméně na 3 měsíce.Opravdu si nemyslím,že se ceny přepočítávají každý den.
Pan Kuťák jestli se chce dostat mezi vyvolené,musí něco přinést do pokladny,máme o tom dost důkazů.Proto zaujal i s tím s poplatněnim všech silnic.
23. 01. 2012 | 19:07

Medikolog napsal(a):

Pane Kutáku,

nemáte pravdu. Nebo lžete. Co z toho jistě víte sám.
23. 01. 2012 | 19:32

xx napsal(a):

Ti kteří vystudovali obor pro státní správu přece mají naučeno, že žádné daně se co ? Žádně daně se nesnižují. Daně se mohou jedině co ? Jedině zvyšovat a to neustále a pokud možno všechny. A když dojde nedejbože nějakými pomatenými politickými zásahy k nějakému dílčímu snížení některých daní, vzniklý propad příjmů se MUSÍ dorovnat zvýšením daní jiných. Tihle státoparaziti to mají v genech hluboce zakódované.

Navíc pan bloger je ještě k tomu sociální inženýr profesionál, což je dvojité neštěstí pro společnost a obyčejné lidi zvlášť. Ti navíc potřebují financovat svoje projekty řízení lidského jednání, které vždy způsobují další náklady nebo ztráty.

Tihle lidi brojí například proti individuální dopravě, prý kvůli ekologii a efektivitě. Že prý jeden cestující v každém autě je nehospodárné. A prosazují MHD. Že ty autobusy jezdí prázdné na trasách kam nikdo nejezdí, to nevadí. Hlavně, že je to MHD financované z veřejných peněz. Příhoda s MHD z vedlejšího města. Mají tam hřbitov na kopci. Je to asi tak 1km z centra a kopec je celkem strmej a vysokej. Město protáhlo linku MHD až ke hřbitovu. Jenomže lidi se jim tam na hřbitov courají po jednom, po dvou a za celá léta se nenaučili chodit na hřbitov hromadně, když jede autobus. Ten pak jezdí několikrát za den tam a zpět prázdný nebo s jedním důchodcem. Autobus pro 60 lidí !
Lidi chodili dál pěšky po nebezpečná silnici, je to tam samá zatáčka a není do nich vidět kvůli terénu.
Nakonec město sehnalo dotaci z EU a postavilo tam ještě poměrně nákladnej chodník. Takže dál tam jezdí prázdnej autobus, který se tam otáčí, a lidi dál choděj pěšky.

A kdo mi tu bude chtít vykládat něco o užitečnosti a účelnost 1) Evropských dotací a 2) veřejné dopravy, doporučuji předem se zhluboka zamyslet a rozhlédnout se po svém okolí, jestli mu tam náhodou taky nejezdí nějaký autobus, který má jízdní řád 10 minut před koncem pracovní doby místního podniku, odjíždí od nádraží přesně na vteřinu, kdy přijíždí vlak s lidma z práce a zásadně nečeká, nebo podobné užitečnosti, kterých lze dohledat přehršel v celé republice.

Možná, že někteří si myslí, že je to tak správně, zejména zastánci státu, těm stačí, že to tak organizuje stát a budou nejspíš obviňovat ty lidi co chodí na hřbitov v nevhodnou dobu nebo ty zaměstnavatele co pouští lidi v nevhodnou dobu z práce, nebo rejpaly co jsou líní si počkat hodinu na nádraží na další autobus. Ale věřím, že takových bude menšina, no spíš v to doufám.

Přitom by stačilo, aby odměny záviseli od výkonu a nikoli od pouhé přítomnosti. A neviditelná ruka trhu by problém optimalizovala sama. Samozřejmě že by dál tu a tam někdo šel na hřbitov pěšky a u každého vlaku nečekal autobus. Ale o to snad ani nejde. Jde o to, aby se peníze nevyhazovaly oknem na absolutně ztrátové aktivity a naopak se přesměrovali na aktivity které k něčemu jsou.

A to umí neviditelná ruka trhu líp, než to dokáže státní aparát. A nic na tom nemění fakt, že ani neviditelná ruka trhu to nesvede dokonale beze ztrát.
23. 01. 2012 | 19:36

Targus napsal(a):

To Skogen:

A proč to funguje v Polsku, které nemá pevnou cenu nafty? Dnes stojanovka v přepočtu necelých 32 Kč a to jsem brblal, jaká to je drahota. U nás běžně 37.

To takto:

Máte Vy vůbec šajn, jaké jsou fixní náklady na udržení mýtného systému v chodu?
Nemáte.
V minulém blogu pana Kuťáka jsem to v diskuzi hezky rozebral, proč mýto na okreskách podle slovenského modelu ani náhodou.
Co se týká ceny mýta, jsme těsně pod hranicí stropu tolerovaného Evropskou unií. Já dodávám chvála Pánu Bohu, jinak skončíme katastrofálně. Jediným lékem na zvýšení efektivity ekonomiky v tomto místě a čase je M O B I L I T A. Jinak vůbec nemáme šanci.
23. 01. 2012 | 20:17

Antonín Hrbek napsal(a):

Několik skutečností.

V dubnu loňského roku stál barel ropy cca 2190 Kč. Cena motorové nafty se pohybovala okolo 31 Kč. Letos stojí zatím barel ropy cca 2150 Kč (tedy o malinko méně), ale cena motorové nafty se zvýšila na cca 35 Kč. Přitom spotřební daň zůstala konstantní 10,95 Kč/l.

Kdo si tedy maže kapsu?

Je třeba se smířit s tím, že cena ropy se v krátké době vyšplhá na 2500 Kč za barel a výhledově na 3000 Kč. To je ekonomická realita a je s ní nutno dlouhodobě počítat. Žádná kouzla typu snižování spotřební daně, vnitrostátní snižování mýtného, dotace, atd. s tím nic neudělají, jenom ještě více deformují trh. Je třeba se smířit s tím že doprava bude neustále dražší. Bude to mít sociální důsledky jak na dopravce, tak na spotřebitele. Ale nedá se s tím v podstatě nic dělat, takové jsou zákony trhu. Jediným trvalým řešením je snižování spotřeby ropných produktů a restrukturalizace spotřeby a tím i snížení dopravní náročnosti.

Již několik desetiletí neustále mluvíme, že je třeba snižovat naši energetickou náročnost. Zatímco na osobu jsme zhruba na stejné úrovni jako Rakousko nebo Německo, energetická náročnosti na HDP je skoro šestkrát vyšší než Německa. Jinými slovy - naše ekonomika (ale i Slovenská) je výrazně neefektivní, přičemž srovnatelná pracoviště a někdy i firmy mají celkem srovnatelnou energetickou náročnost, ale vše se ztrácí v neumění vyrábět výrobky s vysokým zhodnocením a v obrovské zátěži máloefektivních oborů a odvětví, včetně obrovské státní správy.
23. 01. 2012 | 20:33

oh napsal(a):

Aleši Kutáku, dám vám zdarma radu: Věnujte se ochraně životního prostředí, tu jste studoval a snad vás vaše alma mater taky něco naučila. Nefušujte do daní, ekonomiky, dopravy, atd., jste ještě horší ekonomický kutil než současný ministr financí. Důvody už shrnuli Targus, Marcus Agrippa, berkowitz a další.
To poraděnkování na ministerstvu se na vás docela podepsalo.
23. 01. 2012 | 20:57

Anička z Kuřimi napsal(a):

Aleši,
jen by nás zajímalo, za koho lobuješ.
Za občana určitě neé.
23. 01. 2012 | 21:08

stehno napsal(a):

Kdyby ty peníze ze zvýšené spotřební daně byly použity nějak užitečněji, než na nanstandardní odměny za normální práci úředníků? Co tak mimořádného vykonali? V soukromém sektoru je běžné, že odměna bývá vypsána dopředu a teprve potom se vyhodnotí, zda je na ní nárok.
Zvýšením daní tato protilidová vláda pouze trestá řadové zaměstnance, kteří mají již několik let stejné nominální mzdy ( ne li nižší), z kterých jim ročně klesá reálný příjem o inflaci.
23. 01. 2012 | 21:11

xx napsal(a):

Antonín Hrbek: to srovnání není úplně korektní. Totiž období před loňským dubnem, bylo obdobím velmi nízkých cen ropy. V ten stejný měsíc, kdy ropa vyšplhala na své maximum mohla být nafta na čerpacích stanicích levnější. Změna cen na stojanech má určité zpoždění. Navíc kurz dolaru zhruba od srpna loňského roku nepřetržitě rostl. To má také zpoždění, celý řetězec si kurzové rozdíly promítne do cen se zpožděním.

Tady jde o jinou věc. Cenu pohonných hmot v ČR dělá z více než 50% daň ! To je oč tu běží.

Existuje řetězec: rafinerie ropy a výroba paliv - skladování a doprava paliv - prodej paliv - výběr daní - spotřebitel, tedy ten kdo to platí.

jaký podíl na ceně ? Daně jsou 54% ceny ! 46% zbývá rozdělit mezi výrobce, distributory a prodejce.

Kdo si tedy na ceně pohonných hmot mastí kapsu ???
23. 01. 2012 | 22:36

Kalous a Svazák napsal(a):

Snížit daň na PHM je hloupost!
Naopak je potřeba urychleně schválit uhlíkovou daň.Samozřejmě nejen na uhlí,ale i na plyn a PHM!K tomu samozřejmě i kontroly komínů,aby lidi nepálili staré boty a pneumatiky.
Špatná by nebyla ani daň ze zavřeného,případně otevřeného okna,ale to asi až v příštím volebním období až nám zase lidi skočí na špek.Vždyť dřeme jako koně a to kolikrát i po pracovní době na rautech.Za pár šušňů a nikdo to neocení!
23. 01. 2012 | 23:16

Puck napsal(a):

Možná nelžete, možná by se nákup nafty v Česku u velkých dopravců nevrátil na původní úroveň, ale že stát na zvýšení spotřební daně prodělal, je jasné i laikovi.
Výkonný ředitel servisní společnosti DKV Ondřej Pavlík říká :
" Poté, co stát na začátku minulého roku zvýšil spotřební daň z litru nafty o jednu korunu na 10,95 koruny, začala výrazná část dopravních firem tankovat levnější palivo v zahraničí. Státní rozpočet tak podle odhadu DKV jen za loňský rok přišel o osm miliard korun. Až 35 procent našich zákazníků po zvýšení daně přesunulo své tankování do zemí s levnější naftou,"
To je psáno 21.9.2011. Celkovou ztrátu si autor článku může spočítat sám.
24. 01. 2012 | 00:20

Honza999 napsal(a):

Buldatra

Co jste měl ve škole z fyziky?

JEDINÝ, kdo má nějaký zisk na vámi propagovaném autě "na vodu", je výrobce a prodejce toho generátoru...
24. 01. 2012 | 02:09

Maximus napsal(a):

Celý problém s cenou nafty v ČR spočívá v tom, že Kalousek
a spol. (do toho patří i Nečas) rádi do procesu ekonomiky státu zasahují amatérským voluntaristickým způsobem a pak se diví následkům. Tak to dopadlo s výběrem DPFO i DPPO, ale i s SPD u paliv resp. u nafty. U nás je SPD v této kategorii prakticky trojnásobná oproti třeba USA! A to o něčem vypovídá. Ale k té naftě. Přemrštěná SPD u nás má za následek to, že zahraniční přepravci, ale i část naší veřejnosti tankuje mimo území ČR a propad příjmu do státní kasy činí podle studií 8 mld.Kč! To by ovšem nebylo to nejhorší na této eskapádě, velkým problémem se stává to, že se tímto dusí ekonomika státu a zvýšení ceny potažmo odnesou obyčejní lidé, kteří se nemohou bránit. Podnikatelé samozřejmě také prskají, ale pořád je tu možnost u části z nich to přenést do nákladů a všechno to ve svém důsledku zaplatí občané v cenách výrobků, kam se zvýšené náklady na dopravu samozřejmě promítnou! Přemrštěná cena SPD má také za následek, že se toto zdražení u části firem, které se zabývají výrobou na export na ně rovněž negativně přenese a ztíží se zase o jeden stupínek jejich schopnost konkurovat.
Zkrátka zvyšováním SPD se dusí podnikatelské prostředí v ČR a ztěžuje se konkurenceschopnost firem a jen hloupý člověk to nechce slyšet!

Snížení SPD v ČR brání dva aspekty:
1. Ješitnost Kalouska a Nečase přiznat chybu.
2. Podivné studie a řeči některých anállytiků a podobných řiťolezců jako je pan A.Kuták, kteří tvrdí, že to bude tak a tak.

Když něco šlo zkusmo rychle zdražit, tak se může zkusmo zase totéž provést zprátky. V makroekonomice nejdou dělat přesné výpočty jako v technických oborech, s tím se musíme smířit. Jen hlupák setrvává na piedestalu chytrosti a všem tvrdí, že nemají pravdu. Když řídí náš stát amatéři, tak je to špatné, ale když jsou to navíc ješitní amatéři, následky jsou více než zlé a všichni na to doplácíme a doplatíme!

P.S.
Na nedávné ideové konferenci měl Nečas krásné řeči o podpoře podnikání a podnikatelského sekrotu v ČR a že jen ten je schopen vytvářet hodnoty atd., samé líbivé kecy. Ve skutečnosti ovšem tato vládní partička podnikání v ČR škodí. Naposledy to předvedli u tzv. přenesení DPH v sektoru stavebnictví, kdy od 1.1.2012 prakticky všichni subdodavatelé musí neúčtovat DPH na fakturách (obory 41-43, což je prakticky celé stavebnictví) a DPH odvádí státu až ten na konci řetězce, pokud je plátcem daně. No a vše se musí přes datové schánky práskat na FÚ. Zkrátka, zase jeden kočkopes Nečase, Kalouska a spol., zlodějství tím moc nepostihnou, tipnul bych si, že možná zachrání tak 2 mld.Kč ročně, ale že se jim ve veřejném, sektoru ročně ztrácí cca 70-140mld.Kč (dle NERV-TI)je nechává v bohorovném klidu.
Oni si na tom přes akciovky s akciemi na skrytého doručitele přece také líznou, že?
24. 01. 2012 | 05:11

Maximus napsal(a):

Já chci blog o Leninovi, prosíím....
24. 01. 2012 | 05:34

Maximus napsal(a):

Tak to je zajímavé, toto jsem napsal pod blogem soudruha z KSČM a ono to skočilo sem. Tzn., že opravdu soudruzi umí poručit i větru a dešti.
24. 01. 2012 | 05:36

Bazzy napsal(a):

pan Hrbek, hezky ... :)

ropný švindl končí, je třeba se s tím smířit
24. 01. 2012 | 05:52

Ládik!!! napsal(a):

Maximus -
takovou prosbu jste měl vyjádřit pod Jiřím Havlem, tam by padla na úrodnou půdu. Stalina zná zpaměti, Lenin bude taky v kursu.
24. 01. 2012 | 05:53

Maximus napsal(a):

Ládik!!!
Taky je mu docela podobnej!
P.S.
Jak je v Ostravě? Tady kolem Prahy byl včera přímo Nečas
a Slota! Dnes je to zatím klidnější...
P.P.S.
Když jsme u toho Lenina, nevíte proč vždy něco moudrého řekl pátého ledna a píšou to vždy římskými čísly (V.I.)?
24. 01. 2012 | 05:59

Maximus napsal(a):

Ládiku!!!
Jeden na dobrý den a týká se i tématu v článku:

Dva američtí trakeři, kteří jeli napříč Ruskem. Když přijeli do Moskvy, tak se jim najednou začalo kouřit z motoru.
Zvedli kapotu a jeden z nich říká. Vypadá to že máme málo oleje. Musíme někam zajít a nějakej olej koupit.

Rozhlížeji se kolem sebe a nejednou vidí nápis:
Lenin Mausoleum
Jeden říká druhému, Koukej, tamhle nějakej Lenin prodává "Myší olej". Vem kanystr a jdi nějaký koupit.
Jeden z trakerů odejde a druhý tam tak sedí a čeká.
Když už čeká 12 hodin, tak se konečne vrací ten co odešel pro olej.
První mu říká, kde jsi byl tak dlouho? Druhý mu odpoví, čekal jsem v dlouhý frontě skoro 11 hodin.
A maš alespoň nějaký olej? Druhý říká no nemám.
Představ si, že než jsem přišel na řadu, tak toho pumpaře někdo zastřelil!
(-:
24. 01. 2012 | 06:07

Antonín Hrbek napsal(a):

Vážený xx

Cena motorové nafty se udržovala na cca 31 Kč i řadu měsíců poté co byla maximální cena ropy. Jinak je mnohokráte prokázané, že jakékoliv zvýšení ceny ropy (na trhu a díky USD) se ve velmi krátké době promítá do ceny na pumpách, a to prakticky o stejné procento. Naproti tomu jakékoliv snížení ceny ropy se do do ceny na pumpách promítá neochotně a rozhodně ne v plné míře.

Jinak si dovoluji znovu upozornit, že zvýšení současné ceny na pumpách o 4 Kč neodpovídá ekonomickým skutečnostem.Jak DPH, tak SPD se neměnily.

Je pozoruhodné, jak mají výrobci a prodejci motorové nafty i dopravci najednou starost o to, o kolik stát přišel. Ve skutečnosti jim jde o to, o kolik přišli oni. A to je rozhodně mnohem více než 8 mld.

A nejvíce řečí o tom, že v blízkém zahraničí je motorová nafta levnější mají nyní ti, kteří se brání sjednocování sazeb daní v rámci EU.
24. 01. 2012 | 06:22

Ládik!!! napsal(a):

Maximus -
tady za Ostravou je +1°C, za oknem 20 čísel mokrého sněhu (400 m n.m.). Slota tady není - toho znám osobně, v roce 93 točil na svatbě příbuzné, byl v tedy rodině. Ale jen do rozvodu (škoda, byly by sranda).
....
Chytí rybář zlatou rybku a rybka povídá: "Když mě pustíš, tak ti splním tři přání." A rybář na to: "Já mám jen jedno. Abys neměla kosti."
24. 01. 2012 | 06:31

Maximus napsal(a):

Antonín Hrbek
Dobrá poznámka, myslím tu v prvním odstavci Vašeho příspěvku. Jen mě není jasné, jak je možné, že i při takovém množství dopravců a prodejců neplatí zde v síti prodeje paliv do motor.vozidel zákony trhu, které by tlačily na cenu směrem dolů na reálnou úroveň. Vysvětlení je snad to, že prakticky všichni odebírají paliva z jednoho zdroje a možná také, že je tady kartelová dohoda všech prodejců jako trám! Ať mě nikdo neříká, že to nejde rozklíčovat a rozlousknout, proč je zde takový podivný vývoj cen! Že za výší cen zejména nafty je lakota a hamižnost prodejců a distributorů je nasnadě, ale je divné, že zákony trhu a volného podnikání, s tím neudělají krátký proces. Je něco divného a smradlavého ve státě dánském.....
Pěkný den!
24. 01. 2012 | 07:17

Pavel13 napsal(a):

Tady se sešly 3 věci, které se navzájem vůbec nepodmiňují:
1. Zvýšení cen PHM kartelovou dohodou čerpadlářů.
2. Zvyšování cen ropy ve světě.
3. Držení nevýhodně vysoké spotřební daně ministerstvem financí.

Spotřební daň se měla zpět na úroveň okolních států snížit už dávno. Teď je k tomu ta vůbec nejvhodnější doba, protože může přibrzdit inflaci.
Zvýšení spotřebních daní bylo těžkým zločinem, který nepůjde napravit jen tak jednoduše. Peníze, o které stát takto přišel si musel vypůjčit a to není zadarmo. My všichni jsme pak byli ožebračeni zvýšenými cenami všeho. Ani snížení na úroveň okolních států nevrátí všechny dopravce zpět, mnozí se zapojili do věrnostních systémů čerpadlářů za hranicemi. O další peníze jsme přišli tím, že s nákupem PHM za hranicemí je spojen i nákup jiných služeb a zboží. Nemluvě o tom, že zvýšené náklady snížily konkurenceschopnost našeho zboží a služeb. Proběhlé krachy už taky nikdo nevrátí.
Efekt ze snížení spotřební daně, bohužel, nebude okamžitý, takže nás čekají další ztráty. Nakonec to ale stejně udělat musíme. Čím později, tím hůře.
24. 01. 2012 | 08:04

Pavel13 napsal(a):

:Ládík
Omezit zbytečné jízdy? Co tak ty za nákupem PHM za hranice?
24. 01. 2012 | 08:07

český maloměšťák napsal(a):

V odkazu zobrazeném grafu...tedy tento graf se dá interpretovat spíše tak, že se prostě čerpací stanice "svezly" na vlně zvyšování cen, vyvolaných zvýšením spodní sazby DPH.

http://www.patria.cz/zpravodajstvi/1994361/pohonne-hmoty-dal-zdrazuji-i-pres-levnejsi-ropu-a-dolar-komentar-patrie.html

Interpretace úseku křivky vymezené koncem září 2011 a současností by pak - ve vztahu k tomu, jak se vyvíjely a jaké jsou dnes ceny ropy Brent - mohla svědčit o nějaké opětovné (jak známo historicky - tak neprokazatelné a tak i nankciovatelné....důvody jsou známy....a Pecina už je dnes takříkajíc mimo hru, že....)kartelové dohodě.
Co to udělalo s poptávkou a výnosem daně - zatím vyhodnoceno nemáme.
24. 01. 2012 | 08:39

Puck napsal(a):

Kolikrát si člověk říká, jestli ty ( někdy zásadní) zásahy nedělají na ministerstvech schválně. Ostatně, ministerstvo financí v experimentech vyniká.
Přece se při výměně ministra nemění spolu s ním celé osazenstvo. Přece tam musí zůstat lidé, kteří věcem rozumí, a kteří nového ministra na důsledky jeho zásahů do systému upozorní.
Nejenom, že se nabourává výběr daní a rozpočet. Jak se pravidla a předpisy každý rok mění musí být také brzdou pro podnikatele.
24. 01. 2012 | 09:19

Keprt napsal(a):

Kutáku - nic nechápeš. Problém současné společnosti je právě v tom, že máme vše tak prolezlé daněmi a zbytečnou administrativou, že se tu nedá smysluplně pracovat a tvořit hodnoty. Proto nezaměstnanost a krize - v dobách kdy náměty pro práci a zlepšení vidím na každém kroku
24. 01. 2012 | 09:38

Puck napsal(a):

Berdych - Nadal o semifinále. Teď - Eurosport živě.
24. 01. 2012 | 09:51

aleskutak napsal(a):

Všem propagátorům snižování sazby spotřební daně z nafty jako automatického prostředku ke zvýšení jejího výběru v absolutním finančním vyjádření doporučuji článek o dopadu tohoto opatření na Slovensku. Ony některé ty učebnicové poučky mívají v reálném životě trochu složitější osud..
http://ekonomika.etrend.sk/ekonomika-slovensko/ako-vratit-prijmy-z-nafty.html
24. 01. 2012 | 10:16

Maximus napsal(a):

Ale Aleši, jste mimo mísu. Obhajujete totální chybu, kterou provedl Kalousek s přehnanou SPD a to je od Vás nefér. Navíc Slovensko není Česko, dost věcí je jiných.
Takže podle Vás, když to Kalousek přepálil a poškodil tento stát a dále kartelová parta co disponuje naftou je domluvená a přímo parazituje na českých podnikatelích a veřejnosti, tak je to správné? Fakt, jděte se vycpat! Kolik Vám kdo slíbil resp. kolik Vám kdo nacpal do štrozoku? Nebo jste tak zfanatizovaný človíček?
24. 01. 2012 | 10:43

Pavel13 napsal(a):

:autor
Ten odkaz je vaším nejlepším příspěvkem k věci, když už článek je blábol.
Takže na Slovensku, kde mělo snížení kompenzovat dopravcům mýtné - tedy s nižším výběrem se počítalo, došlo k poklesu výběru samotné spotřební daně jen o 72 mil.EUR. Přitom spotřeba nafty stoupla, takže se zvýšil výběr DPH a nepřímo daně z příjmů, mýta, ...
V Česku, kde opačný krok měl přinést více peněz do státní pokladny, došlo k propadu o 325 mil.EUR. Pro ostatní příjmy státu platí to co o Slovensku, jen s opačným znaménkem.
P.S. Nakonec měli lidé na Slovensku levnější naftu (snad i jízdné, ...). Ale o lidi jde až v poslední řadě, že?
24. 01. 2012 | 11:23

Jan napsal(a):

Ztráta zdravého rozumu.
Tak by se to dalo nazvat.
Pan Targus to jasně vysvětlil.
Že to nechápe pan Kalousek mne nepřekvapuje.
Ten toho nechápe.
Ale proč chtějí obyčejní lidé platit za naftu víc, aby měl státní rozpočet nižší výběr a vyšší deficit?
Ideologická vymyškovanost nebo hloupost. Jiné zdůvodnění nenalézám.
24. 01. 2012 | 12:29

K+K+K napsal(a):

Spotřební daň by měla být dána jako fixní částka x-kč/litr, upravovaná v závislosti na inflaci. Tato daň by totiž neměla sloužit k naplňování státní kasy, ale jako zdroj peněz ptřebných na řešení otázky náhrady fosilních paliv. Stejně tak např. spotřební daň z cigaret má sloužit k financování řešení následků kouření, daň z alkoholu podobně.
Pokud stát deformuje tyto principy, a jen vymýšlí, pod jakou záminkou vybrat další peníze, aniž by připom zvýšil "normální" daně (asi se někomu zdá, že to lépe vypadá a určitš to určitým - vesměs bohatým - vyhovuje), je to jen další z těch neustálých lží, které tento stát předvádí.
24. 01. 2012 | 13:30

SuP napsal(a):

Jan -
Je to jednodušší. Pan Kalousek to dobře chápe. Jen nikdy nepřipustí, že to posral. Další problém je v tom, že většina spotřeby nafty u nás je do služebních aut, tudíž cena nemotivuje řidiče, aby šetřili a tím pumpařům dali najevo, že je nafta drahá. A pumpaři (celý řetězec) vydělávají tolik a tak snadno, že nemají motivaci snažit se prodat co nejvíc. Tudíž kdykoliv mají záminku, zvýší cenu, protože vědí, že si nižším prodaným množstvím zisk nesníží. Navíc jim to dá míň práce, nemusejí se tolik otáčet.
24. 01. 2012 | 14:00

Jan napsal(a):

SuP
Mám radost, se na něčem shodneme.
O rozložení spotřeby nafty na jednotlivé koše přehled nemám.
Pokud ale vím pumpaři rovněž nadávají.
24. 01. 2012 | 15:15

oh napsal(a):

To aleskutak: Tady někdo napsal, že snížení sazby SPD povede automaticky ke snížení cen? Mám pro vás tedy ještě jednu poučku přímo z praxe: "Rozštelovat složitý systém umí každý bl..c. Na správné nastavení to musíš umět!"
Lidi jsou obvykle dost konzervativní cháska, ale zvýšením sazby SPD na PHM se ekonomickým kutilům povedlo je naštvat natolik, že to vedlo ke změně chování - kdo jen trochu může, nakupuje mimo ČR. Teď už to nejde jednoduše spravit vrácením sazby daně na původní úroveň, podmínky se změnily. Nakupovat PHM doma by muselo být výhodnější a ani pak to nebude účinkovat hned, trhy mají určitou setrvačnost. A na původní výši výběru daně už se ani tak nemusíte dostat. To byste se dozvěděl (mnohem odborněji pojaté) v každé slušnější učebnici. Stačilo by přečíst víc než názvy kapitol a popisky grafů. Když necháte sazby tak, jak jsou, jen tím zakonzervujete současný stav: "v ČR se tankuje jen v případě krajní nouze a i pak jen tolik, abych dojel k první pumpě za hranicí." Když sazbu snížíte, nemusí se to projevit, lidi zvyklosti mění neradi a ne bez dobrého důvodu. Proto jsou hloupé chyby v ekonomice tak zatraceně drahé!
24. 01. 2012 | 17:21

Pavel13 napsal(a):

:oh
Teď akorát nevím, co radíte do budoucna, zda snížit nebo (společně s autorem) nesnižovat.

Já radím snížit a právě teď, když ceny stoupají a zvyšují se rozdíly cen oproti zahraničí. Výběr spotřební daně hned nezvýšíme, ale můžeme zbrzdit růst cen a zastavit nebo otočit nepříznivý trend. Jak cenový rozdíl roste, nákup v zahraničí se začíná vyplácet dalším skupinám řidičů a dopravců. V Polsku už řidiči demonstrují proti růstu cen. Až si vynutí pokles, nastane další odliv od nás.

Jen doufám, že to ti naši packalové nakonec nesníží, nevyhodnotí za pár měsíců jako chybu a zase nezvýší. Chyby jsou drahé, ale nejdražší je nedokázat se z chyb poučit!
24. 01. 2012 | 17:47

oh napsal(a):

Pavel13: Asi jsem to mohl napsat jasněji, ale radím sazbu SPD snížit. Současný stav je nevyhovující a udržovat ho nemá smysl. Možná Kalousek spoléhá na to, že v sousedních zemích také zvadnou spotřební daně, ale proč by to dělali?
24. 01. 2012 | 21:05

amanita napsal(a):

Argumenty autora článku jsou demagogické, založeny na intuici než faktech. Je patrné, že autor nerozumí ekonomii a zvláště problematice nabídky s poptávkou, cenové elasticity (učí se v 1. ročníku VŠ ekon.)

Cenová elasticita vyjadřuje vztah mezi procentní změnou poptávaného množství statku a procentní změnou ceny poptávaného statku a vyjadřuje se jako poměr procentní změny množství poptávaného statku k procentní změně ceny. Empiricky doložen koeficient cenové elasticity ( udává, o kolik procent se zvýší resp. sníží poptávané množství, když se cena sníží či zvýší o jedno procento) poptávky pohonných hmot je o mnoho větší než 1.

Chceme-li maximalizovat zisk, v našem případě výběr daní, musíme přihlédnou k hodnotě koeficientu. Jestliže je větší než 1 maximálního zisku resp. výběru daní dosáhneme při větším prodávaném množství (Q) a to dosáhneme právě SNÍŽENÍM daně (roz. ceny pohonných hmot.).

Je jednoznačné, že jestliže náš stát je tranzitní zemí, je žádoucí aby PHM z důvodu maximalizace zisku byly levnější než v okolních zemích. Samozřejmě opačná situace by nastala v případě koeficientu cenové elasticity menším než 1, do které patří např. potraviny, ale to je pro jinou diskuzi.
25. 01. 2012 | 11:38

aleskutak napsal(a):

http://ekonomika.idnes.cz/cssd-chce-zlevnit-benzin-a-naftu-dn9-/ekonomika.aspx?c=A120320_132650_ekonomika_jw
20. 03. 2012 | 15:08

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy