Proč žijeme v absurdním světě?

11. 04. 2013 | 10:08
Přečteno 7679 krát
Nezdá se vám někdy, že se svět zbláznil? Kdykoli kliknu na nějakou internetovou stránku novin nestačím se divit. Celý ten politický rambajs v Americe i v Evropě má většinou společného jmenovatele. Nějakou zásadu, princip, dogma v záležitostech, které vyžadují míru. Ne, nejsem relativista, dobře vím, že existují neměnné zásady matematiky, logiky a zdravého rozumu, že ve věcech společenských, politických a ekonomických musí být všechno regulováno starobylou ctností, na níž náš slovanský jazyk (izolovaný od starého Říma) nemá přesný výraz – prudentia, čili opatrnost, prozíravost obezřetnost, rozvaha, úměrnost a někdy i šetrnost, protože každá reforma, každý mocenský zásah, do jemného přediva společenských vztahů a institucí hrozí (při omezenosti lidského rozumu) nebezpečnými důsledky.

V Americe už delší dobu zuří boj mezi prvním sociálně demokratickým prezidentem Obamou a kongresem, protože se vláda a zákonodárci neshodli na škrtech astronomického státního rozpočtu, přesáhl už 100 % HDP a nadále roste. A protože Obama ušil na republikány v roce 2011 past, v podobě zákona tzv. sequestru, krásné slovo konfiskace, když jde o státní výdaje, kterým se při nedohodě o daních a rozpočtových škrtech má automaticky celoplošně snižovat státní schodek, rozpoutali teď překvapení demokraté zuřivou kampaň, předpokládali, že taková hrozba donutí konzervativce souhlasit s dalším zvýšením daní. Jaká že to strašlivá tragédie postihne americký lid? Ve skutečnosti jde o 2, 5 % ze 3. 533 biliónů dolarů federálního rozpočtu na rok 2013. A tak bude méně vakcíny na spalničky, méně kontrolorů na jatkách i ochranky na letištích (delší fronty a nižší bezpečnost), méně hasičů, méně léků pro důchodce a prokuratura bude nucena uzavřít více případů kriminality atd. a tak podobně. Neuvěřitelné! Dvě a půl centu z každého vybraného dolaru velmi bohaté společnosti a to ještě částečně virtuálního, neboť jde o škrty z navýšeného rozpočtu státu, který má nejlépe placené státní zaměstnance na světě (samozřejmě s výjimkou Bruselské nomenklatury).

Jak uštěpačně napsal Jonah Goldberg (National Review), když má z miliardy úřad na údržbu mostů a dálnic ušetřit dolar, bude chybět zásadní šroubek v nosníku právě, když bude po mostě pochodovat paráda na Den díkůvzdání. A to přitom na silvestra republikáni odsouhlasili vyšší daně (nad 400 000 ročního příjmu) i zvýšení v Americe tak nenáviděné dědické daně (na 40 %) a z kapitálového zisku (20 %). Ani to však letošní deficit nesníží a zdaněná ekonomika zpomalí.

A proč to všechno, proč ta hysterie? Protože i ve svobodomyslné Americe začínají lidé věřit, že zdanění bohatších a státní výdaje vedou k blahobytu, ten “největší sebeklam lidstva,“ jak pravil Winston Churchill.

A u nás v Evropě? Absurdita přesně opačná. Nadřazená ctnost vyrovnaných financí, ať to stojí, co stojí. Jakou smršť ekonomického vysvětlování jsme zažili, proč tahle zásada vždy neplatí, když se Václav Klaus pokoušel vyrovnaný rozpočet uzákonit. A dnes ji s fiskálním paktem Unie podepisuje na věčné časy prezident Zeman. A ta, místo aby tlačila na škrty zadlužených států opatrně, jen tam kde jsou úspory zbytnělé správy i nafouklého sociálního státu nutné a připustila, o hrůzo! snížení daní, aby hospodářství v deflaci nekolabovalo, způsobila naprostou katastrofu. A uvolnit monetární politiku severu (stát totiž investovat neumí) a zvýšit poptávku nechce. Případ Kypru je typický. S likvidací bankovního nesolventního sektoru došlo k likvidaci celého hospodářství i firem a bank solventních, kterým byl sekvestrován (tady je to slovo na místě) podnikatelský kapitál. Průmysl i společnost se hroutí a nezaměstnanost jihu dosahuje 26 % (mladých lidí nadpoloviční). Přesně totéž zažila i výkonnější společnost baltských států (vázaných na euro), má sice vyrovnaný a nízký rozpočet, ale ztratila 20 % nejschopnějších mladých lidí, kteří z chudoby emigrovali a nemá už žádnou budoucnost. Dogma vyrovnaného rozpočtu je společenská katastrofa, přestože je zásada správná, ale ne vždy, ne hned a ne za takovou cenu.

Přestávají lidé myslet? Ve skutečnosti jde nepochybně o německý populismus, národní (naše peníze) a předvolební (pryč s flákači a korupci Řeků a jim podobných), ale projevuje se i ideologie zachránit euro, ať to stojí, co stojí. V zoufalé společnosti ovšem jistý způsob, jak společnou měnu bez společné solidarity zlikvidovat. Němci říkají: likvidujeme minulost, (staré dluhy) budoucnost bude už jiná fiskálně zodpovědná. Svatá naivito – na budoucnost se zadělává teď a tady.

Kam se poděl rozum? Už před sto lety si G. K. Chesterton povšiml, že moderní svět ztrácí svůj pevný dynamický řád. Ne snad proto, „že by byl tak zlý, ale v mnoha záležitostech naopak proto, že chce být příliš dobrý, chce dobro přímo uzákonit. Rozpadne-li se náboženský systém, nejsou z klece vypuštěny jen neřesti, ale uvolní se i ctnosti a ty poletují ještě nevázaněji a škodí ještě víc. Svět je plný starých křesťanských ctností, které zešílely, protože byly od sebe navzájem odloučeny a teď jako osamocené molekuly těkají v prázdnu. „Špatně pochopená pokora myšlení vede k relativismu, špatně pochopená mírumilovnost k pacifismu, špatně pochopená svoboda k anarchii, špatně pochopená důstojnost k bezuzdnému voluntarismu a špatně pochopená ctnost snášenlivosti k toleranci deviace a vulgarity. A jak teprve k sobě patří práva a povinnosti! Dokud církev absorbovala lidskou potřebu víry, mohl se svět věnovat rozumu. Jakmile se však mystická ctnost lásky k bližnímu osvobodila a začala popírat nejzřejmější fakt lidské existence, totiž že existuje hřích, čili náklonnost ke zlému, to jediné v náboženství, co netřeba dokazovat, bylo s rozumným myšlením utrum.

Židovsko - křesťanská civilizace je dynamická a novátorská, usiluje o zlepšení materiální i společenské úrovně (vztahů), ale zapomněla na dvě zásady zdravého rozumu. Nejdříve pěstovat individuální ctnosti a zdokonalovat instituce a veřejnou správu jen v souladu s lidskou přirozeností. Může být revoluční, když jde o očividné zlo (nevolnictví, mučení, dětská práce, extrémní chudoba) nebo hloupé předsudky (míšení ras, volební a dědické právo žen).V reformách státu a společnosti má však zároveň platit prudentia a obava z nepředvídaných důsledků.

Chesterton měl pravdu, dnešní svět chce být příliš dobrý, dnešní problém jsou pachatelé dobra.

Týždeň 8. 4. 13

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

David napsal(a):

"...Chesterton měl pravdu, dnešní svět chce být příliš dobrý, dnešní problém jsou pachatelé dobra...."

---

Nesouhlasím.

Dnešní svět chce být příliš dobrý, ale jen pro ty "vyvolené" - za chyby bankéřů platí ti chudí.

Dnešním problémem nejsou pachatelé dobra, ale je jím neustále se rozevírající nůžky mezi bohatými a chudými zeměmi a i bohatými a chudými lidmi. Jednoduše řečeno NESPRAVEDLNOST. To ale nezpůsobili pachatelé dobra, ale pachatelé zla.
11. 04. 2013 | 10:30

Občan napsal(a):

Pane Tomsky,

slovanský jazyk zvaný čeština pro to samozřejmě MÁ přesný výraz, jímž je "obezřetnost".
Rusky to je "благоразумие", polsky "roztropność", slovensky "obozretnosť", chorvatsky "razboritost" atd.

No, a zbytek Vašeho textu lze shrnout pod "socializace ztrát a privatizace zisků". Zatímco socializace ztrát postihuje většinu společnosti (vyjma vybraných zájmových skupin), privatizace zisků je určena výhradně vybraným zájmovým skupinám.
Česky se to jmenuje "nespravedlnost" a pokud ta překročí mez únostnosti, mívá dost ošklivé následky.
11. 04. 2013 | 10:41

melčákova pohanka napsal(a):

Pan Tomský,je pro mě jistota,že pravdou je vždy opak,než on si myslí....Viz jeho náhled na MT i dnešní blog a vůbec to musí být divný člověk,když ho obdivuje Václav Klaus!!! Možná je svět absurdní,protože se v něm vyskytují lidé jako je V.Klaus a A.Tomský a dokonce mají možnost působit na další občany svými absurdními názory....
11. 04. 2013 | 10:45

Anonym napsal(a):

Asi před třemi lety jsem šel ráno přes Churchillovo náměstí. A na podstavci tamního pomníku byla postavena sklenička s nažloultým obsahem. Prostě večer nedopil.
Proto bych prosil, aby nám už nikdo necitoval názory nějakých anglických ožralů, kteří pak v ranním deliriu vyhlásili po nekvalitním americkém chlastu studenou válku.
Někdy mi toitž připadá, že autor chlastá v poslední době asi stejně jako Churchill při jednáních v Jaltě. (Viz jeho včerejší primitvní oslavná óda na jednu zemřelou kvůli Alzheimeru.)
P.S.
A proto nakonec Americe v Jaltě nezbylo nic jiného než se dohodovat na poválečném uspořádání jenom s Ruskem.
11. 04. 2013 | 10:47

Neudržitelný napsal(a):

David
"neustále se rozevírající nůžky mezi bohatými a chudými zeměmi a i bohatými a chudými lidmi."
Davide a kde Vy vidíte tu hranici chudoby. Nejde spíše o hranici nenažranosti? Rozumím tomu, že se otevírají ty nůžky mezi těmi nejvíc bohatými a ostatními. Je ale jasné, že všichni lidé na světě nemohou mít 30metrovou jachtu, nebylo by kde je kotvit. Dneska za chudého prohlašuje každý, kdo má movitějšího souseda. Máte dojem, že pokud nemáme třeba v Pardubicích v obchodním domě 2km sjezdovku s vlekem, že jsme chudá země?
11. 04. 2013 | 10:49

Drobil napsal(a):

Tomský, co je divného na zásadě vyrovnaného rozpočtu.? Prostě každý hospodaří jenom s tím co má, dělá to tak slušná rodina, firma, proč ne stát? Zbytečných institucí a úřadů, zbytečných výdajů a i rozkradení najdu kdykoliv mnohem více než je náš státní dluh- Nyní cca 1000 mld ročně.
Dluh či úvěr má význam pouze u podnikatele, který má zakázky, business plán jak se mu úvěr vrátí, ale nyní nemá na materiál, stroje, zboží do obchodu, platbu zaměstnanců- ale půjčí si, prodá zakázku nebo zboží. vrátí bance a zbyde firma která má know how, postavení na trhu a snad i zbytek toho zisku. Od toho jsou banky a úvěry.
Už hypotéka je na hranici, protože když dojdou příjmy, zbyde neprodejná nemovitost a krize pro věřitele i dlužníka. Vše ostatní je sprostá zlodějina. Zejména politici si jenom za cizí peníze kupují přežití na další volební období, nic víc, po nás potopa.
Kdy už pochopíme že demokracie v současném pojetí NEFUNGUJE A ZPŮSOBUJE ZKÁZU.
Tomský, žvaňte si o církvi pokud vám to někdo zaplatí. Ale zdravý rozum na psaní čehokoliv dalšího NEMÁTE.
11. 04. 2013 | 10:57

petrnik napsal(a):

Dnešní systém založený na virtuálních hodnotách akcií a jiných podobných položek bez skutečné hodnoty, který na pozadí ovládají křížem přes celý svět mocenské skupiny, má jediný výsledek - viz polovina mladých například ve Španělsku bez práce - a co udělali mocní? No přece EU nabídla pomoc tamním bankám neboli zase zprostředkovaně do kapsy těch samých mocných, kteří tu zemi do neutěšené situace přivedli. Česká republika je typickým příkladem, jak to nemá fungovat - ve vztahu ke koupěschopnosti obyvatelstva máme nejdražší elektřinu, plyn, benzín, potraviny a můžete jen hádat, kdo si sčítá zisky. Politici jen situaci lidem zhoršují a nadnárodním firmám zlepšují. Navrhuji zavést osobní zodpovědnost politiků, kteří budou naši zemi dále zadlužovat, protože takzvaný ekonomický růst ve skutečnosti přináší zisky zase jen těm samým. Je nutné podporovat domácí firmy a domáci produkci potravin a tak se dá pokračovat ještě dlouho. Hezký den a hodně sil všem, kteří chtějí změny prosadit.
11. 04. 2013 | 11:20

šašek z Jihlavy napsal(a):

Drobil
To zní rozumně, i s těmi hypotékami, masírováni reklamním průmyslem se mladým zatočila hlava a v touze po vlstním baráčku se zahrádkou, velikou kuchyní a luxusní koupelnou si zadělávají na osobní bankrot. Často to bydlení snů ani pořádně nevyužívají, chodí tam přespávat a platí bankám a pojišťovnám jak mourovatí.
Každý je holt svého štěstí strůjcem.
11. 04. 2013 | 11:30

Dagmar napsal(a):

V oblibě G. K. Chestertona se s autorem shodnu. Také bych mu ráda poděkovala, že jeho dílo jako nakladatel systematicky vydává. Některé Chestertonovy bonmoty jsou nesmrtelné.

„Příliš mnoho kapitalismu neznamená příliš mnoho kapitalistů, ale příliš málo kapitalistů.“

Z toho je vidět, že humor je jasnozřivý. Chesterton vlasně předpověděl to, co žijeme - managerský kapitalismus. Bezprostřední vlasníci kapitálu byli nahrazeni nezodpovědnými a neodpovědnými managery :-(
11. 04. 2013 | 11:43

resl napsal(a):

Amerika je v nedohlednu, Evropa se potácí vzadu, Čína zbankrotuje celá a Rusko soupeří s Arménií a Kongem. Takže se vydáme na východ a vyměníme kadylak za osla.
11. 04. 2013 | 11:45

Občan napsal(a):

Šašku z Jihlavy,

splátky hypotéky většinou vyjdou levněji než nájem. Nemluvě o tom, že hypo je možné za přijatelnou cenu pojistit proti nezaměstnanosti a dlouhodobé nemoci/invaliditě. U nájemného to možné není.
PROTO si i lidé s nikterak závratným příjmem raději bydlení kupují. Stali jsme se tak světovým unikátem, protože u nás zcela chybí sociální a startovní byty, které by si lidé mohli pronajímat za pro ně přijatelnou cenu.

V Praze kupříkladu stojí nájem miniaturní garsonky do 25m2 od 6000.- Kč/měs výše (PLUS inkaso, které bývá kolem dalších 2000.- Kč/měs.).
Koupě takové garsonky vyjde na 0,9-1,5 mil. Kč.
Mladší, osamělí nebo naopak starší lidé proto raději volí koupi než pronájem bytu. Nic jiného jim totiž nezbývá. A pochybuji, že by to v Jihlavě bylo jinak (web "reality.cz" mi naopak hlásí, že pronájem malých bytů je v Jihlavě dražší než v Praze! Zatímco prodeje týchž za cenu skoro poloviční než v Praze).
11. 04. 2013 | 11:45

David napsal(a):

Neudržitelný:

"...Je ale jasné, že všichni lidé na světě nemohou mít 30metrovou jachtu, nebylo by kde je kotvit...."

----------------

Právě v tom je ten zakopaný pes.

Je třeba, aby si lidstvo změnilo žebříček životních hodnot.

Zatím jsme vychováváni ve stylu, že o peníze jde až v první řadě.

Prostě to musí přestat platit!

K čemu jsou miliardářům zlatá vejce, když si je do hrobu nevezmou???

Svět ovládli bohatí. Kdo má peníze, má také moc. Po většině to jsou lidé, kteří hlásají, že o peníze jde až v první řadě. Mají však takovou zvláštní, patrně geneticky zakódovanou „CHOROBU“, že nemají peněz NIKDY dost, a v této souvislosti proto pokračují v dalším vykořisťování. Pomyslné nůžky mezi chudými a bohatými se tak neustále více a více rozevírají, což logicky vede svět jen k dalším velkým sociálním nepokojům v blízké budoucnosti.

Svět kapitalismu je založen zejména na „nekonečném“ ekonomickém růstu, na růstu spotřeby a na všemocné ruce trhu. Po celém světě tak zcela nesmyslně rostla například výroba automobilů, bankovní sektor vzkvétal. Vlastníci i akcionáři často zcela nezaslouženě bohatli.

Rozvoj morálního rozměru společnosti zůstával stále na okraji zájmu. Ti, kteří se snažili upozorňovat na nebezpečí morálního rozkladu společnosti byli a stále jsou umlčováni a zesměšňováni.

V médiích dostávají prostor převážně jen ti, kteří hlásají. Vyrábějte více, spotřebovávejte více, plýtvejte více, zadlužujte se. Jedině růst HDP a rostoucí spotřeba jsou ukazatelem našeho úspěchu a blahobytu. To je ta jediná a správná cesta.

Jenže takto to, zcela logicky, nemohlo a ani nemůže jít do nekonečna. Mnozí to dávno věděli. Jejich varování však zanikalo v hlučném cinkotu peněz.

Nyní jsme tam, kam jsme se museli zcela zákonitě dostat. Ukázalo se, že neviditelná ruka trhu není všemocná, pokud není v rovnovážném vztahu s morálkou. S morálkou, která se nedá přepočítat na peníze. Nyní se v plné nahotě ukázalo, že o peníze nemůže a ani nesmí jít v první řadě.

Jak řeší světové vlády tuto krizi? Z daní občanů zachraňují miliardovými injekcemi ty bohaté, kteří často desítky let brali nemravně vysoké platy a dividendy. Zachraňují je jen proto, aby nebyla nezaměstnanost. Myslím si ale, že tento způsob léčby nepomůže. Zachránit všechny krachující nejde. Je to jako lavina, jako sněhová koule.

Smyslem života by se mělo stát to, že v životě člověka je nejdůležitější to, co udělal PRO DRUHÉ.

Co tak, jako první krok ke změně, uvažovat alespoň o tom, že bychom si změnili pořadí v našem žebříčku životních hodnot například takto:

1. Pokora 2. Láska 3. Pravda 4. Spravedlnost 5. Svědomí 6. Čest 7. Zdraví 8. Peníze.

Myslím si, že už je nejvyšší čas nějak začít. Změna nejen myšlení, ale zejména změna v jednání je už nutná!
11. 04. 2013 | 11:54

melčákova pohanka napsal(a):

Dagmar. Chesterton-Golf je velmi drahý způsob,jak hrát kuličky.Jsou jenom tři věci,které ženy nechápou-volnost,rovnost,bratrství,atd.atd.
11. 04. 2013 | 11:57

Nuba napsal(a):

Sebeklamů se dopouští čas od času každý

tedy může to být dokonce i W. Churchill. O panu Tomském ani nemluvě. Nejčastějším sebeklamem většiny z nás je ten, že subjektivní názor zaměňujeme za fakt či jakousi obecně platnou pravdu.

Podle mého názoru je blíž k pravdě opak toho, co říká pan Tomský.To by totiž popíral objektivně zjištěná fakta ve statistice. Je přece fakt, že se do rukou čím dál tím menší skupiny lidí kumuluje obrovský kapitál. Je také zároveň fakt, a ten s tím prvním souvisí, že se nůžky mezi bohatými a chudými neustále rozevírají.

Kde vidí pan Tomský to dobro jak se utrhlo ze řetězu ?

Potřeba dobra je v určité míře obsažena v každém z nás. Ne nadarmo existují pohádky a příběhy s dobrým koncem, kde dobro vítězí nad zlem a mají je rády nejen děti. Jestli něco vidím já, tak je to pravý opak. Příčinou světové finanční krize přece byla nenažranost a nikoli touha po dobru. To dnes nezpochybňuje snad nikdo.

Ze řetězu se naopak utrhlo zlo.

Sobecký neoliberalismus, který dělá z lidí šroubky systému založeného nikoli na idejích, případně náboženství, ale na tuposti peněz. A na tomto základě není možné vybudovat nic pozitivního, ale jen destrukci hodnot. Čehož jsme právě svědky. Společenský systém není budován tak, aby v něm bylo spokojeno co největší množství lidí, ale pouze jako ring, kde vítězí ti silnější. Zpět do džungle. To je dnešní náboženství, ne že není. Výsledky vidíme na každém kroku, lidé otrávení metylalkoholem, pojídači masa ze zdechlin, technická sůl v salámech, jed na krysy v cukrovinkách ……….. Dá se docela dobře předpokládat, že se např. farmaceutické lobby postarají o to, aby lidé byli nemocní co nejvíce a nejdéle a další mocná lobby zbrojních firem se zase zasadí o to, aby hrozba nebezpečí a osa zla nikdy nezanikla. Tento systém svými parametry jde proti většině společnosti a v konečném efektu pokud se netransformuje tak zanikne. Je totiž založen na fatálním omylu, že zdrojem pokroku je soutěž každého s každým. Nesourodá společnost, kde se poměřuje hodnota člověka množstvím peněz. A kde se poctivost bere jako hloupost. A pořád platí kdo nekrade, okrádá rodinu. A taky neplatí padni komu padni, vzpomeňme amnestii………..a mnoho dalšího, většina to "utržené dobro" zažila již na vlastní kůži.

Jakožto obdivovateli zesnulé železné lady, potažmo exprezidenta Klause se panu Tomskému nedivím, každý má svoje geneticky dané limity. Já jistě také.
11. 04. 2013 | 11:58

Luba napsal(a):

Pan Tomský napsal:

"... zapomněla na dvě zásady zdravého rozumu. Nejdříve pěstovat individuální ctnosti a zdokonalovat instituce a veřejnou správu jen v souladu s lidskou přirozeností.

Může být revoluční, když jde o očividné zlo (nevolnictví, mučení, dětská práce, extrémní chudoba) nebo hloupé předsudky (míšení ras, volební a dědické právo žen).

V reformách státu a společnosti má však zároveň platit prudentia a obava z nepředvídaných důsledků. ..."

No jo ...
Ale co je to ta "lidská přirozenost"?

Člověk je v podstatě dobrý? Člověk je v podstatě zlý? Člověk je v podstatě skromný? Člověk je v podstatě hamižný?

Psychologové to mají těžké. Pro ně je každý člověk neopakovatelná individualita.

Ekonomové to mají lehké. Ty své teorie vztahují ke standardnímu modelu člověka, zv. homo oeconomicus.

Ovšem - na takovém člověku mnoho lidského není. Je to umělý konstrukt. Proto také ekonomické modely platí jen pro chování lidí ustrojení robota.

Také proto byli oeconomové uznáni za vědce - inženýry - konstruktéry robotů, kdežto psychology je možno z exaktního hlediska považovat za vědce jen do určité míry - člověk je bytost příliš kompexní, aby jeho chování a jednání bylo možno s určitostí předpovědět.

Podobné to mají sociologové s lidskými skupinami.

Ale oeconomové své prognózy hlásají s určitostí, jakou jim jejich ideologie a úzká škvírka jejich odbornosti dovoluje.
Plné sály jim podobných jim aplaudují. A ostatní se snaží tvářit alespoň chápavě. Pročpak?

Ekonomie je přece věda společenská, a je tedy stejně "exaktní" jako psychologie a sociologie.

Meteorologové mají alespoň družice, a tak jim předpovědi občas vychází. Ekonomové by si nás k dosažení podobné úspěšnosti museli očipovat, popř. zkyborgizovat.

Když chceme něco regulovat, musíme vědět, co regulujeme. Chceme-li něco produktivně kritizovat, musíme to dokonale znát.

Sociální inženýrství může být úspěšné jedině, jde-li evoluční cestou. Tj. cestou prosazování drobných změn, postupných kroků a pozorováním nastalých efektů.

Je nám třeba takových dílčích sociálních inženýrů (Popper), nikoli revolučních změn, protože taková revoluce působí destruktivně i na to dobré, a prosadí leckerou kontraproduktivní iracionalitu, což vede ke katastrofám.
11. 04. 2013 | 12:02

šašek z Jihlavy napsal(a):

Občan
Já neměl na mysli byty v panelácích nebo staré zástavbě, do kterých je stejně třeba masivně investovat (ale tolik to nespěchá, lépe je na postupnou renovaci ušetřit, hodně pomůže systém DIY), než si nechat postavit bydlení na klíč. Svépomocí to vyjde samozřejmě levněji a na venkově to ještě frunguje, ale dněšní mládež to chce hned a se vším všudy a mnohdy ani netuší, jak se co dělá. Tak ať se pak nediví.
11. 04. 2013 | 12:09

Pedro napsal(a):

Pane Tomsky,
jste zcela mimo. Následky jste sice popsal, ale u pricin jste zabloudil nekam do hodně hlubokého lesa.
"Páchání dobra" preci neni a nikdy nebylo ani nebude lidske spolecnosti vlastni. Přečtete si ucebnice dejepisu. Touha po moci, bohatstvi a ovladnuti se tahne dejinami jako červena nit. Pouze meni své formy podle vývoje technologií. A pokud nekdo páchá dobro, tak pouze z donuceni okolnostmi. Tím nemam na mysli samozřejmě jednotlivce nebo spolky na podporu chudých a strádajícich.
11. 04. 2013 | 12:12

vote napsal(a):

Místo "renesance" -kapitalismu 1960-1980 o němž psal po pravdě tehdy Galbraith,poradce Kennedyho:"Společnost hojnosti" je ten dnešní společný s postkomunismem jedním slovem :Slabota.
To může uniknout jen slepým.Otázkou je jen kdo jak moc přec tím zklamáním zavírá oči.Lidé by udělali pro sebe nejlépe,kdyby se před tím neuzavřeli jen do soukromí,ale v prvé řadě si ujasnili proč je to slabý čaj.V Rusku -co by byli bez ropy a zemního plynu ,u nás co lze dosáhnout agrárním státem dneška,Německo a Francie-co má dnešek společného s jejich někdejší Erhard-Kohlovou -Mitterandovou prosperitou,byť president je dnes supervzdělaný u obou, jih Evropy-co od toho čekají-když tak špatně na tom nebyli asi půlstoletí,USA totéž, a sever Evropy zda roste nebo léta stagnuje.
A pak.Více se přemýšlí do jaké škatule ideolgické kdo bude patřit,než co v té škatuli dělá a dosahuje.Znovu je patrné,že opět vede a válcuje byrokracie životy.Neříkejme jenom bruselská.Pravá,levá,středopravá,středolevá.Každá.
Každá relevantní úvaha musí obsahovat zdroj růstu a prosperity,na který lze sázet.To nelze při nízké spotřebě,nelze při dluhu,..od stranického sekretariátu do televize,pak do vlády,do parlamentu a tohle formální vládní kolečko stokrát znovu-tohle je to co nikam nevede.
11. 04. 2013 | 12:12

Dagmar napsal(a):

melčákova pohanka

"Nazvete svůj omyl zkušeností - a jeho tíže bude hned o polovinu lehčí." G.K.Chesterton :D
11. 04. 2013 | 12:14

Dagmar napsal(a):

David

"Sociální pokrok bez mravního pokroku je barbarství, mravní pokrok bez sociálního pokroku je lež." G.K.Chesterton
11. 04. 2013 | 12:19

ideál nás konzervativců je konkurence napsal(a):

Tomský, už Tomáš Jefferson píše, že progresívní zdanění boháčů není nutné k tomu, aby se zajistily příjmy státu, ale proto, aby v dalších generacích nevznikala v rodinách úspěšných lidí NEPRODUKTIVNÍ ZLODĚJSKÁ (peněžní) ARISTOKRACIE. Samozřejmě k tomu patří i ta státněslužebnická, o jejímž možném rozvoji se mu ani nesnilo.
Řácké zdanění je tedy nutné kvůli stálé selekci, která udrží na špici ty opravdu schopné a společnosti prospěšné.

Hromadění peněz za účelem finančního kšeftování má totiž přesně opačné důsledky. Gamblerství, asociální parazitismus (jehož skvělým příkladem je takový filuta zlatý medvěd Mládek) a masový útlak.
Otcové zakladatelé byli rovnostáři.

Až amíci vyndají svoje kulomety (furt tam zavírají nějaké gunsmithy, kteří mají přípravky na úpravu závěru, srovnat počet puškařů tady a tam vůbec nelze) z kredencí, uvidíme, že jich na to pořád většina věří.
Obama je stejný socialista jako Barroso. Hájí zájmy neproduktivních lemplů ve státě a financích, kteří už tu aristokracii dávno vytvořili.
A intenzivně se připravuje na občanskou válku.
11. 04. 2013 | 12:22

argun napsal(a):

Pan Tomský má pravdu, když popisuje symptomy.

Nejde ale o absenci rozumu, ale o absenci ducha. Žijeme v představě, že ducha nahradí dokonalé zákony a politické kutilství. To je ale komická představa. Systém se stal přespříliš sofistikovaným a logicky se tedy hroutí - vlastní vahou. Nezbývá než počkat, až se zhrourí zcela. V mezičase - aby nám to líp utíkalo - bychom mohli sázet macesšky kolem paneláků. Pan Stejskal by měl radost. Možná nejen on.
11. 04. 2013 | 12:24

Luba napsal(a):

"ideál nás konzervativců je konkurence"

Hmmm, ... a co spolupráce?
Konzervativci jsou přece docela soudržní, no né?
Třeba mafie ...

Pravda - konkurenční mafie se mezi sebou střílejí.
Ale zase na tom vydělají jiné mafie, prodávající zbraně.

Prostě: Zdravé konkurenční prostředí.
11. 04. 2013 | 12:27

Dagmar napsal(a):

Luba

"Rozumný člověk prý přijímá svět jako směs dobra a zla s přiměřenou dávkou spokojenosti a trpělivosti." G.K.Chesterton
11. 04. 2013 | 12:27

vico napsal(a):

Alexander Tomský, který zde na A.cz.nejvýrazněji vešel do vědomí čtenářů svým návrhem, aby se na novorozeneckém oddělení místo inkubátorů raději pořádně otevřela okna, se obává, že se nám tu utrhlo ze řetězu dobro :-)

Tak jak existuje svět podle Garpa, existuje i svět podle Michaela Myerse - hlavní postavy hororu Halloween.

Michael Myers se zapnutou motorovou pilou varuje, že je na světě až moc dobra. Ještě, že máme Myerse a Tomského.
11. 04. 2013 | 12:30

Dagmar napsal(a):

argun

"Šílenec není člověk, který pozbyl rozumu. Šílenec je člověk, který pozbyl všechno kromě rozumu" G.K.Chesterton
11. 04. 2013 | 12:33

melčákova pohanka napsal(a):

Dagmar. Podivné jsou někdy způsoby novinářů. Informují nás například,že lord Jones zemřel,ačkoli jsme nikdo nevěděli,že byl vůbec naživu.
11. 04. 2013 | 12:43

český maloměšťák napsal(a):

Pane Tomský, kontrolujete si někdy ty vaše četné, povíceru nepravdivé věštby ?
Nebo na to prostě házíte kakanec - kvůlivavě dobrému spaní ?

http://www.patria.cz/zpravodajstvi/2310407/obama-predstavil-rozpocet-se-skrty-i-vyssi-dani-pro-milionare-republikany-neziskal.html

"....Pravidelná statistika ukázala, že rozpočtový deficit Spojených států v březnu klesl o 46 procent na 107 miliard dolarů ze 198 miliard dolarů před rokem. Za celé první fiskální pololetí se schodek snížil o 23 procent na 600 miliard dolarů..."
---------
Opětovně vyjadřuji svou hlubokou účast všem akcionářům čsp. Týždeň. Na kterých pravidelně pan Tomský páchá " dobro".
:))))
11. 04. 2013 | 12:46

Drobil napsal(a):

Davide, to že jste dal pravdolásku v hodnotách dopředu, je hodně naivní. I před zdraví??? Asi jste hodně zastydl při cinkání klíči.
.
Ideál konzervativců bravo. Přesně. Když má bohatý lesy, statky, lesy, firmy o které pečuje, potom není na bohatství nic špatného.
Pokud má peníze v nějakém fondu, který mu je zhodnocuje a on žije jenom ze zisků, začíná to být zlé, peníze vládnou nám a ne my penězům. Proto naprostý souhlas- co nejmenší zdanění práce, nemovitostí a podniků, co největší zdanění bank, burzy a volného kapitálu- tam to má regulační vlastnost o které píšete
11. 04. 2013 | 12:50

babočka napsal(a):

Pane Tomkský na nic neklikejte a běžte se projít do lesa. Zdá se mi , že už blbnete jako řada dalších.
11. 04. 2013 | 13:02

Kryštof napsal(a):

Proč žijeme v absurdním světě? Protože ho vytvořili lidé jako Tomský.
11. 04. 2013 | 13:06

malalaj napsal(a):

když pujčovat si je tak snadné. je to jako droga. jako hra na automatech. voliči mají otevřené huby jako ptačí mládátka v hnízdě a politici, pokud chtějí být i nadále politici, už letí hodit do tlamiček další dloužek. a by to nevyypadalo uplně pitomně, tak se dluhům říká stimulace ekonomiky. a loď se dál potápí. a kapela vyhrává. .....
11. 04. 2013 | 13:14

himethi custom napsal(a):

Doufám, že není daleko doba, kdy pan Tomský bude plácat svoje bláboly leda na tajném bytovém semináři ovšem pod bedlivým dohledem tajné policie.
11. 04. 2013 | 13:28

Verunka napsal(a):

Fascinuje mne tzv. myslitel Tomský. On ví, že pro naprostou většinu lidí je směšný pošuk, ale přesto dál oblažuje lidstvo svými výstřiky z mozku. Inteligenci se blíží Jaklovi a Hájkovi s Hanákovou a Peake. Že mu není hanba. Má hroší kůži jak Nečas a kalousek, také velci oblíbenci v ČR.
11. 04. 2013 | 13:36

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, pana chestertona neznám, ale existuje řada tvorů, kteří mají furt tendenci říkat, že to se mnou myslí, mysleli, budou myslet, dobře.
Tak od takovejch se pochopitelně už od dětství držím v uctivé vzdálenosti...
Veselé krizování ...
http://cdn.gajitz.com/wp-content/uploads/2009/11/reboot-universe-crosswalk-button.jpg
11. 04. 2013 | 13:37

Nuba napsal(a):

Ano, to je dobrý citát

"Rozumný člověk prý přijímá svět jako směs dobra a zla s přiměřenou dávkou spokojenosti a trpělivosti." G.K.Chesterton

Svět je směs dobra a zla právě proto, že je světem lidí. Každý člověk má na poměr dobra a zla svůj originální copyright, jako je otisk palce. A proto záleží na podmínkách, v jakých lidé žijí, zda jim umožní spíše projevit vlastnosti dobré a ty špatné nechat spát. Trošku na odlehčení bych to přirovnala k tukovým buňkám. Ty vidím jako zlo, když se neustále přikrmují, tak rostou, ale když se nechají vyhladovět, tak než zaniknou zcela, trvá to celých 10 let. A myslím to tak, že příležitost dělá zloděje. A neříkejte mi, že jste každý asketa a sem tam se nespustíte :)

Je to právě systém a s ním spojené životní podmínky, které se také z velké části podílejí jak na pozitivním tak na negativním vnímání a následně i chování lidí.

Je přece známo, že i člověk-dobrák, v jistých mezních situacích v sobě objeví vlastnosti, o kterých doposud neměl ani tušení. Existuje řada studií, které sledovaly chování lidí v návaznosti na situace, do kterých byli záměrně postaveni. Takže v nadsázce platí, že v nevěstinci se jeptišky nevychovají.

Nakonec přece i naše tradice, založené na křesťanství nabádají člověka, aby v sobě špatné stránky potlačoval a snažil se o překročení vlastního stínu. Dá se souhlasit s tím, že by mělo být pro věřícího člověka snazší stát se lepším než pro nevěřícího, ať už by to bylo z lásky k Bohu nebo strachu z ďábla. Ale ani pro nevěřícího není vyloučeno, že se dokáže chovat ve smyslu dobra a nemusí k tomu mít nad sebou žádného sudího. Stačí mu vlastní svědomí. Ale k tomu musí mít dobrý základ, tedy ten poměr dobra a zla. Také je známé, že to byl strach z represí, který držel v minulém režimu kriminalitu a další negativní jevy na mnohem nižší úrovni, než je dnes. Na druhé straně ale nutil mnoho lidí kolaborovat a donášet. Strach není moc nejlepší motivace k dobrému chování, víc zabírá na potencionální kriminálníky.

Zvolený společenský systém, v našem případě demokracie, by měl být limitován tak, aby v něm spokojeně mohli žít všichni, kteří jsou ochotni se pohybovat v jeho zákonných limitech. A to dnes neplatí. Tak, jak byl nastaven ekonomický model tržního hospodářství došlo postupně i k privatizaci demokracie. A ta dnes neslouží proklamovanému dobru, tedy spokojenosti většiny. Ale právě naopak, profitu menšiny. A ta se chová ve smyslu - po nás potopa

A to je dnes ten hlavní kámen úrazu.
11. 04. 2013 | 13:41

Parabellum napsal(a):

šašek z Jihlavy

Proč tady lžete? Nejpočetnější kategorií nemovitostí, které mají v zápisu na katastru " Zástavní právo smluvní" jsou starší byty, většinou panelákové, a druhou nejpočetnější jsou straší venkovské domy. Pak následují teprve novostavby RD následovány v těsném závěsu byty v novostavbách. Nejméně jsou hypotékami zatížené jednak městské RD a vůbec nejméně nemovitostí koupených na hypo jsou domy a byty v historických centrech měst.

Viníte mladé, a přitom skutečným viníkem plošně je generace smrdutých českých zlodějů, tedy těch Čechoidů, kteří se narodili zhruba mezi začátkem války a rokem 1960, která si pro sebe rozkradla - cizím slovem zprivatizovala zav tržní cenu bývalé obecní nájemní byty, a pak to za mnohonásobky té pořizovací ceny odprodává té nastupující generaci.
11. 04. 2013 | 13:56

Radek K. napsal(a):

Politici nikdy nedělají jednoduchá rozhodnutí, kterým by normální lidé rozuměli. Vždy se snaží předkládat taková řešení, kterým rozumějí jen oni sami. Podobné je to se státním rozpočtem a uvažováním pro nebo proti zadlužování.

Nejpodivnější na tom všem je, že rodinné rozpočty velké většiny politiků jsou snad až na Miloslava Ramsdorfa násobně přebytkové.
11. 04. 2013 | 14:02

Parabellum napsal(a):

šašek z Jihlavy
Zajímalo by mne, jak se do vybydleného bytu ve starší zástavbě, nebo v paneláku dá investovat postupně, pokud tento lze pořídit u Vás v Jihlavě tak od 1,5 milionu nahoru. Člověče, vy gerontický soušáci pančeláci si snad myslíte, že dnešním mladým někdo na národním výboru udělá cililink s klíčema od toho bytu spolu s dekretem na nájemný ne?
11. 04. 2013 | 14:03

Vladana napsal(a):

Moc by mne zajímalo, co by asi řekl románový hrdina Jan Cimbura Bohuslavi Sobotkovi. Možná nic, jen by vzal bič do ruky .....
11. 04. 2013 | 14:06

argun napsal(a):

Dagmar

No jo, zdá se, že hen ten Chesterton byl asi docela chytrý chlápek. Říká totéž co já... smile.
11. 04. 2013 | 14:23

nesmrtelnost chrousta:))) napsal(a):

pro Verunka:Vy považujete většinu lidí za normální?A neobhajuji pana Tomského jen pro upřesnění :)
11. 04. 2013 | 14:28

argun napsal(a):

Nuba

"Ze řetězu se naopak utrhlo zlo."

Matko slyšela jste někdy něco o vlku v rouše beránčím? Zdá se, principem fungování světa je paradox. Na ten byl ovšem hen ten Chesterton docela kadet. Ale dávno před ním to pochopili orientálci. To jen my furt vymýšlíme kulatý čtverec. A z té usilovné snahy ho kurna konečně už vymyslet se někdy rodí ta diktatura "dobra"... Nejnebezpečnější to ze všech diktatur, páč chodí oděna v tom beránčím rouše...
11. 04. 2013 | 14:34

Neudržitelný napsal(a):

David
"Je třeba, aby si lidstvo změnilo žebříček životních hodnot.

Zatím jsme vychováváni ve stylu, že o peníze jde až v první řadě.

Prostě to musí přestat platit!

K čemu jsou miliardářům zlatá vejce, když si je do hrobu nevezmou???"

Je jasné Davide, že vy to vidíte tak, že bohatí, musejí chtít přestat být bohatí.
Já to vidím tak, že by stačilo, aby ti ostatní nechtěli mít tolik jako ti bohatí.
11. 04. 2013 | 15:03

Tadeas napsal(a):

Dnešní problém nenjsou pachatelé dobra.

Největší dnešní problém je, že na rozhodujících místech ve společnosti sedí diletanti a lidi vyznávající podivných hodnot. Společnost, která by měla k lídrům vzhlížet, nevzhlíží, ale pohrdá... a kam to vede dnes vidíme každý okolo sebe.

Dnešní nejvíce cenněné hodnoty ve společnosti nejsou o slušnosti,rozumu a pracovitosti,ale o penězích....
Urvat co nejvíc za co nejmíň.
11. 04. 2013 | 15:04

franky napsal(a):

Co je absurdního (nesmyslného) na tomto světě? Co je absurdního na tom, že každý z nás má nějaké sny, nějaké cíle a že někteří z nás mají cíle náročnější, jiní méně náročné. Co je absurdního na tom, že ti, kteří si kladou náročnější cíle, jsou v životě úspěšnější? Co je nesmyslného na tom, že ti úspěšnější jsou bohatší, než ti méně úspěšní? Svět se vždy logicky skládal z úspěšných, méně úspěšných a neúspěšných jedinců, nebo také z velmi bohatých, méně bohatých a chudých jedinců. To co je rozhodující, není kolik máme majetku, ale jak se cítíme spokojeni. Proto i svět složený z bohatších a chudších nemusí být špatným světem, pokud obě skupiny se cítí spokojené. Otázka tedy zní: „Proč se cítíme všichni stále méně spokojenější?“ Není to proto, že naše chápání bohatství člověka se zaměřilo jen na jeho jednu složku, kterou jsou peníze? Jeví se absurdní hovořit o rozvoji lidské společnosti, o růstu blahobytu a přitom veškerou pozornost orientovat pouze na peníze. Absurdnost současného světa je v tom, že peníze se staly cílem, ne prostředkem k dosažení cílů. Toky peněz se vytrhly ze souvislostí a na peníze a s ní související ekonomiku se díváme pouze z pohledu technického subsystému. Matematizováním a modelováním jsme dospěli ke „kasínové“ ekonomice, která začíná spolu s „konzumérismem“ ovládat lidskou společnost a destabilizuje společenský systém. Ve společnosti se vytrácí přirozená lidská vlastnost, kterou je bojovat za úspěch, za růst souhrnného (hmotného i duševního) bohatství.
11. 04. 2013 | 15:15

imho napsal(a):

Dagmar,

a co když ze zkušených komunistů se přes noc stali kapitalisté s dudlíkem v puse ?

Rusko 2012 opakuje roky 1934-1936 na způsob "Těžiště" : extrémní důlní těžbu zavražděného 1934 komunisty Kirova spojuje s kapitalismem Zinověva a Kameněva,1936 popravených za "přípravu převratu v Rusku ke kapitalismu a vraždu Kirova".
Stalina dnes popisují jako ze všech největšího měkotu,dával jen amnestie.
11. 04. 2013 | 15:17

Nuba napsal(a):

argun

paradoxů je všude habaděj, což o to

třeba zrovna já si teď připadám skoro jako Klaus, protože dobro v uvozovkách je pod moji rozlišovací schopnost.

Ale jináč si dobro spíš jako sviňu dovedu představit, třeba na talíři, škvarky, jitrnice a jelita, řízky, knedlo vepřo, zelí nevelí, masa treba tri kusy, šak víte

Vy jste, kurňa, taky jakýsi bazilišek :)
11. 04. 2013 | 15:26

Drobil napsal(a):

Imho, ani čtvrt století nestačilo na vyprávění co dělali komunisti blbě před 65 a více lety. Jak dlouho ještě vydržíte a přitom budete jásat jak se bez nich propadáme ekonomicky, sociálně a morálně. Přejde vás to až nám Rusové a číňani přestanou půjčovat na ty naše dluhy a řeknou že to chtějí zaplatit, nebo jim máme v dražbě předat území?
11. 04. 2013 | 15:49

Daněk napsal(a):

Parabellum- oni si komunisti všechny ty paneláky postavili, tak si je také mezi sebou rozdali- zprivatizovali. Přece to nenechají ANTIKOMUN ISTŮM CO MAJÍ JENOM KECY, SAMÁ PRÁVA A SVOBODA, ALE NA PRÁCI NESÁHNOU. Postavte si svoje a za svoje
11. 04. 2013 | 15:54

mb napsal(a):

asi částečně dobrý blog ...
11. 04. 2013 | 15:59

šašek z Jihlavy napsal(a):

Parabellum napsal(a):
šašek z Jihlavy
Zajímalo by mne, jak se do vybydleného bytu ve starší zástavbě, nebo v paneláku dá investovat postupně, pokud tento lze pořídit u Vás v Jihlavě tak od 1,5 milionu nahoru. Člověče, vy gerontický soušáci pančeláci si snad myslíte, že dnešním mladým někdo na národním výboru udělá cililink s klíčema od toho bytu spolu s dekretem na nájemný ne?
11. 04. 2013 | 14:03
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
To si pište, že dá. Jen je potřeba přesněji definovat termín vybydlený byt.
Pokud jsem bydlel 20 let v městském bytě, který mi nepatřil, neměl jsem důvod přistoupit ke kompletní rekonstrukci. Když jsem jej odkoupil, mohl jsem začít - nejdřív veškerá okna a dvěře, dovedete si představit, kolik jich je v třípokojovém bytě s příslušenstvím a jakou práci to dá, než je kompletně obrousíte až na dřevo, natřete základní barvou, vykytujete a dokončíte dvěma vrstvami vrchního nátěru? Mně to trvalo 2 roky. Pak přišla na řadu koupelna, ale to jsme zadali schopnému fachmanovi, na dvaměsíce se odstěhovali na chalupu, pak vysolili dvě stě litrů a začali šetřit na ústřední topení, plovoucí podlahy atd. Po šesti letech je dílo dokonáno. Naštěstí mám šikovného a pracovitého syna - všeuměla, který se nebojí práce stejně jako já a hodně jsme si udělali svépomocí. Dnes je to luxusní byt v centru, za který bychom bez problémů dostali 2 mega, ne-li víc. Akorát není na prodej. Nechal jsem ho synovi a bydlím teď v paneláku po rekonstrukci, tentokrát v režii mé ženy. Nějaké parabelum mě nemůže rozházet, neboť nemá potuchy, co to obnáší, když člověk nekrade a spoléhá se na vlastní síly. To mi dává oprávnění pranýřovat všechny ty zlodějě a lumpy, kteří cíleně devastují tento stát.
Vidím kolem sebe, že zdaleka nejsem sám, podobně se chovají moji přátelé a známí, kteří si dokázali v životě pár peněz našetřit, uchovali si zdraví a nebojí se práce.
A teď je řada na vás, milé parabellum, vyprávějte.
11. 04. 2013 | 16:37

honolulu napsal(a):

A ja verim pevne, ze vyrovnany finnacni statni rozpocet pod kontrolou, stejne jako rodiny rozpocet nezatizeny dluhy je zaruka rustu a blahobytu...
Sasku z Jihlavy, nekdy mi napis neco o Tvoji chalupe !
At si prectu nejakou exotiku. Je tam les, a je tam voda ?
President Zeman nemel zadnou zahradu na vysocine. Proc ?
11. 04. 2013 | 16:40

Martina K napsal(a):

Chtelo by se verit, ze zlo je jen dusledkem nadmernaho pachani dobra. Ja si spis mysim, ze to "jakodobro" se stalo zastenou pravych umyslu (o vlastni prospech jde az v prvni rade) pro ty ovce dole, ktere pod tihou falesnych idealu radi zabuci spravnym smerem. Socialista vybirajici 75% dane nejbohatsim, majici sam po 2 desetileti pred danemi ukryte vlastni jmeni, je toho krasnym prikladem.
11. 04. 2013 | 16:41

Anna napsal(a):

"A proč to všechno, proč ta hysterie? Protože i ve svobodomyslné Americe začínají lidé věřit, že zdanění bohatších a státní výdaje vedou k blahobytu, ten “největší sebeklam lidstva,“ jak pravil Winston Churchill."
--------------------------------------------------------

„Lee“ Iacocca, jeden z nejvýznamnějších manažerů automobilového průmyslu, známý především svou restrukturalizací firmy Chrysler v 80. letech 20. století, ve své knize Vlastní životopis uvádí, že jako prezident ve Ford Motor Company měl koncem sedmdesátých let tak vysoký plat, že se dostal do devadesátiprocentního pásma pro zdanění.

Takové zdanění bylo poté odstraněno. A vedlo nižší zdanění v USA k blahobytu? Podle mě nikoliv.

Skandinávské země mají vysoké zdanění, přitom jsou v žebříčku Index prosperity na předních místech.

Index prosperity institutu Legatum hodnotí státy podle řady kritérií. Patří mezi ně například ekonomika, osobní svoboda, vzdělání, zdraví nebo bezpečnost.

country 2009 2010 2011 2012

Norway 1 1 1 1
Denmark 2 2 2 2
Sweden 7 6 5 3
Australia 5 4 3 4
New Zealand 3 5 4 5
Canada 6 7 6 6
Finland 4 3 7 7
Netherlands 11 9 9 8
Switzerland 8 8 8 9
Ireland 9 11 11 10
Luxembourg 11
United States 10 10 10 12
United Kingdom 13 13 13 13
Germany 16 15 15 14

Czech Republic 24 24 26 28
Source: LEGATUM INSTITUTE
http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2012/oct/30/global-prosperity-index-usa-economy

Doporučuji - Proměny švédského sociálního státu
http://www.listy.cz/archiv.php?cislo=053&clanek=030514
11. 04. 2013 | 16:42

Anna napsal(a):

Porovnání: Rovná daň existuje v EU jen v postkomunistických zemích
Progresivní zdanění v západní Evropě zůstává zachováno po dlouhá desetiletí

Švédsko
Po Dánsku druhá nejvyšší úroveň zdanění: 46,9% HDP. Dolní sazba daně z příjmu 28,9 % (nejvyšší v EU), totéž platí i pro sazbu horní (56,6%).
Státní dluh jako u ostatních skandinávských zemí nízký (36,5 %). Zásluhu na tom má i vláda pravého středu premiéra Fredrika Reinfeldta, která jej oproti roku 2005 snížila o úctyhodných 14 procent.
HDP na obyvatele na úrovni 123 procent unijního průměru.

http://aktualne.centrum.cz/zahranici/grafika/2012/04/13/rovna-dan-existuje-v-eu-jen-v-postkomunistickych-z/
11. 04. 2013 | 16:47

šašek z Jihlavy napsal(a):

honolulu,
někdy ti o tom napíšu, zítra mě tam čeká spousta práce, zem už rozmrzá, budu dělat záhony a roubovat. Jen ve stručnosti, je tam rybník, hluboký les kolem dokola a pro mně je to nejmilejší kout na zemi, však to tam buduji už přes 40 let.
Kdyby měl Zeman pořádnou zahradu se záhony a ovocnými stromy, neměl by takovou cejchu, fyzická práce na čerstvém vzduchu spojená s toulkami přírodou je ten nejlepší recept, jak si udržet kondici. Moudrý muž by to za stresy a špínu v politickém handrkování nikdy nevyměnil, z toho mi vyplývá, že našemu chytrému prezidentovi chybí moudrost. Taky za to zaplatí, zbytečně si zkracuje život. Ledaže by to byl tak ušlechtilý člověk, který se rozhodl obětovat vlastní pohodlí pro dobro nás všech. Myslíš, že patří do této kategorie?
11. 04. 2013 | 16:51

Kobra Plaz napsal(a):

Volební právo žen je možná hloupým předsudkem, ale dědického bych se zastal. Tak revoluční bych nebyl...
11. 04. 2013 | 17:01

Dagmar napsal(a):

argun

Vy byste si s G.K.Chestertonem určitě rozuměli:-) Můj vůbec jeho nejoblíbenější citát je:

"Život je příliš důležitý na to, aby se bral vážně." :D

No, nebyl to úúúúžasný pán? Vaše, zejména ta zemitá ironie se té jeho podobá ;D
11. 04. 2013 | 17:02

Dagmar napsal(a):

Kobra Plaz

G.K.Chesterton se také vyjadřoval ke vzahům mezi mužem a ženou. Manželství viděl velmi reálně:

"Průměrná žena je despota, průměrný muž je otok"

P.S. Nás dvou se to ovšem netýká, viďte, my jsme podprůměrní :D
11. 04. 2013 | 17:13

honolulu napsal(a):

12:22 - velmi pravdive a velmi vystizne... Je to tak ! Vidim to denne. Nas to znici vsechny, protoze do nekonecna na nezodpovedne doplacime.
Muj najem byl zvysen uz 2 x v 8 mesicich, skrytymi poplatky bezohledu na smlouvu...
Socialismus t.je. super prusvih.
Tak jak to rekla Margaret Thaecher : "Socialiste jsou presvedceni, ze penezenky druhych jsou bezedne".

Ten Obama, ten nam dava polykat horke pilulky, ale v ramci spravedlnosti je nutne priznat, ze on ten bordel nezavinil, ale ZDEDIL ! My mame socialisticke Demokraty a zabednene Rebublikany - byvale pacienty v blazincich.. Samozrejme, ze jsem volili pacienty.
11. 04. 2013 | 17:13

Občan napsal(a):

Honolulu,
a proč se tedy nepřestěhujete ze státního bytu do privátu, když Vám Obama zvýšil nájemné a poplatky?
11. 04. 2013 | 17:17

Drobil napsal(a):

Anno 16,47, vaše kydy jsou tak zvané hraběcí rady. dejte si každý den v 18 hodin sklenku Chardonnay, BILL Gates to taky dělá a to je nějak chytrý a bohatý pán
11. 04. 2013 | 17:22

honolulu napsal(a):

Sasku, zajimave uvahy pises. Prave jsem zmoudrel, jdu plavat.
Ty pis dal, at mam vecer co cist.
(Jak je velky a hluboky rybnik ? Da se tam plavat ? Nezije tam kousava zouzel ? Les listnaty, nebo jehlicnaty ? Jak velky ?)
11. 04. 2013 | 17:24

šašek z Jihlavy napsal(a):

honolulu
Je menší a mělčí než Mexický záliv, plavat se tam dá, pokud není zamrzlej. Žoužel tam žije všelijaká, ale koušou jen užovky, pokud se ti podaří je chytit. Les je převážně jehličnatý, v posledních letech se v ohrazenkách samovolným náletem rozmnožují buky, javory a jeřáby, což byl původní porost. Z jehličňanů mám nejraději voňavé jedle, borovice a douglasky, smrků je nejvíc, díky četným vývratům je dost dřeva na topení. Velikost lesů je na Vysočině různá - převažují menší lesíky s pastvinami, políčky a remízky, někde jsou i rozsáhlé porosty a dá se i zabloudit, ale proti Americe nebo Kanadě jsou to parčíky. Jak říká Rudolf Hrušínský ve filmu „Vesničko má středisková", česká zem je jedna zahrádka. Proto sem odjakživa lezlo tolik vetřelců. Teď tu prej žije víc Rusů než v době normalizace, což mě rmoutí. Taky se tady daří Cikánům, někteří i pracují a slušně se chovají, ti mi nevadí. A všude narazíš na Vietnamce, jsou velmi snaživí, někteří pilně pracují, někteří pilně pašují čínské zboží a pěstují ve velkém marjánku. Jejich děti mluví plynně česky, jsou chytré a už jsme si na ně zvykli, všichni vědí, co si tento národ v minulosti vytrpěl, a tak jsme je bez problémů přijali za spoluobčany. Snad to pro nás nebude pro dobrotu na žebrotu.
Našimi největšími nepřáteli jsme ale my sami, jsme sice holubičí povahy vůči cizincům, ale na sebe umíme být pěkné svině. A to nám brání v blahobytu ala Švýcarsko nebo Švédsko. Bude třeba hodně Švédů a Švycarů, aby se to tady zlepšilo. Zatím se moc nehrnou. Snad Holanďani by to mohli pomoct zkultivovat, až stoupne oceán o metr, tak je tu máme všechny. Zatím se opatruj, budu nějaký čas z domu.
11. 04. 2013 | 18:10

honolulu napsal(a):

Obcan,
kdybych projevil zajem o dum nebo apartment, tak by me realtori rozmlatili nadsenim dvere. Zde je 4500 neprodanych domu v mem okrese - Lee county, za snizene ceny, aby se toho banky zbavily. Podivejte se na YouTube (Cape Coral a nebo Fort Myers, ale na vsechno. Homes for sale... Cen si nevsimejte ! Jdou srazit.
Dum vaze na misto, a ja nevim nedostanu-li chut zit zase nekde jinde. (Jako uz mnohokrat.) Dum ted nejde prodat.

Dum je vsak vyborna vec, pro kazdeho, kdo ma deti, rodinu a zije normalnim zivotem. Ja jsem nikdy normalni zivot nemel. Moje zamestnani to vylucovalo. Oni me porad honili po Africe a po Americe.

Dalsi vec. Dum potrebuje udrzbu a musi se platit dane z pozemku na ktere ja nemam vliv. To je zasrana diktatura !

Dale, - mam udrzbu nynejsiho bytu zdarma v cenne najemneho. Nemusim se starat o zelenou upravu bydliste a o bazen, kam se prave chystam. Tato komunita ma velmi sikovne remeslniky a ja jsem NEMEHLO.
Remeslnici jsou zde bohati a uspesni pani. Kam se na ne hrabou napr. inzenyri. Majitel domu musi byt aspon trochu remeslnikem, jinak bude vse platit.

Huricany, Tornada ? Dum me uleti do Kanady. Ja jsem nemehlo. Neumel bych oprevit skodu. Ted, kdyz neco potrebuji staci zavolat pani manazerce. Ona me ma rada. Kdyz ji vidim, tak zacnu VRKAT a mam okamzite vsechny remeslniky v cenne mesicniho najemneho.

Dalsi vec, a to ta NEJHORSI ! ! !
Videl jsem nekolikrat upadek cele ctvrti, kdyz se tam nastehovali barevni... Sasek z Jihlavy se jednou zblazni, az se mu tam nastehuji Cikani...To je hnus, ta diktovana integrace.
Znici nemovitosti kazdeho. Znicila celou Rhodesii.

Nevim na co jsem zapomnel, ale urcite na neco ano. Ja radej platim a PLATIM a PLATIM a PLATIM...Ja mam velkou cenu pro communitu a v budoucnu i pro blazinec... Ale, jak se pestuje cesnek nebo cibule by me zajimalo, zahrada musi byt urcite pekna zabava pro zdetkovatele tulaky jako jsem ja.
Sasku ja tam za Tebou prijedu, koupim malou farmu 200 ha +/-. Ty budes pestovat prdlave feferonky a ja se budu divat jak to delas. Zamestname tam i cenzora Stejskala. On umi pestovat kraliky a ja je budu mit k obedu , OK ?
11. 04. 2013 | 18:11

honolulu napsal(a):

Ta krasna idilka na Vysocine. Uplne jako v LA POSTORELLA na youtube - (Lydia Huber.) Jdu plavat oni me tam cekaji..Sasku dik !
11. 04. 2013 | 18:17

Karel (taky) napsal(a):

"Sociálně demokratický president Obama" - tohle mi stačilo, abych tu idiotinu přestal číst. Blogy evidentních debilů jsou sice možná dobré pro sociologické výzkumy, ale jinak k ničemu.

A můžete mě smazat, pane Stejskale. Je mi jasné, že jsem porušil pravidla. Nicméně to nehodlám přeformulovávat a stojím si za tím.
11. 04. 2013 | 19:43

hela napsal(a):

Oh,Karle , Vy hrdino ...!
11. 04. 2013 | 20:40

petrof napsal(a):

je legrační sledovat ve zdejší diskuzi, jak levičáci kvičí, nad krásným postřehem pana Tomského!!!
V takových chvílích nezbývá, než si opět připomenout nedávno zesnulého pana prof. Hubálka a jeho konstantu, tedy že v každé společnosti je až 30% spodina a lůza.....a více se tím nezabývat.
11. 04. 2013 | 21:14

Dagmar napsal(a):

honolulu

"Zamestname tam i cenzora Stejskala. On umi pestovat kraliky a ja je budu mit k obedu , OK ?"

To bude pana Stejskala docela urcite zajimat. Takovou budocnost si jistojiste zaslousi ;D
11. 04. 2013 | 21:17

Fialenka napsal(a):

K příspěvkům Anny bych ještě doplnila rozdíl mezd.
Je to důležité, protože nízké mzdy znamená různá omezení, vlekoucí se starosti i málo času nebo nekvalitní zboží.

EUR za hodinu
Dánsko 25
Irsko 18,3
Lucembursko 17,8
Belgie 16,4
Finsko 16
Německo 15,4
Nizozemsko 15,3
Švédsko 14,9
Francie 13,7
Rakousko 13
Velká Británie 12,6
Itálie 11,9
Kypr 9,4
Španělsko 9,4
Malta 7,5
Slovinsko 7,2
Portugalsko 5,1
Česká republika 4,4
Polsko 4
Slovensko 3,9
Maďarsko 3,4
Rumunsko 2
Bulharsko 1,5
Za Západem stále dramaticky zaostáváme.
Nakonec citace z novin http://aktualne.centrum.cz/finance/prace/clanek.phtml?id=769322:
Analytik Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance označuje výsledek České republiky za žalostný.
"Ukazuje, že medián za eurozónu je třikrát vyšší. Více než dvacet let od revoluce za západní Evropou v příjmech stále dramaticky zaostáváme a zaostávat budeme dál," uvádí ekonom. Je podle něj patrné, že se už Česko nepřibližuje Německu, ale Portugalsku.

PS
šašek z Jihlavy má pravdu, že na sebe tu lidi umí být jako svině. Jinak by nedovolili aby se tu pracovalo za tak nízké mzdy. Navíc za delší pracovní dobu a s horšími pracovními podmínkami než ve Skandinávii. Češi si tahle omezení navzájem přejí.
11. 04. 2013 | 21:30

Fialenka napsal(a):

Doplnění k těm mzdám

je to medián, ne průměr ... viz odkaz.
11. 04. 2013 | 21:34

jeanp napsal(a):

ad autor -
není to extra důležité, ale větší slátaninu jsem dlouho nečetl,
takže žijeme v absurdním světě kvůli páchání dobra, ba dokonce
"pachatelům dobra", fakt absurdní názor,
kdyby to nebylo tak dlouhé a intelektuálně vybroušené řekl bych že si
děláte srandu, jakože dobro vlastně může za zlo, a zlo zase za dobro,
a co s tím, jste vyřešil všechny záhady vesmíru a vypořádal se
z pachateli dobra- a to je jako kdo?,
všechno co jste popsal jako špatně pochopené už přece není dobro,
nebo snad chcete říct že je lepší hlásat a tvořit zlo, které pak
v lidech přirozeně "dialekticky" přejde zase v dobro,
takže sláva pachatelům zla, nebo jsou ještě jiní pachatelé,
jak se v tom má jeden vyznat ...
11. 04. 2013 | 23:34

už si od něj nic nepamatuju napsal(a):

Snad až na důležitost románů pro služky, v tom měl pravdu.

Chesterton si ty šplechty tahal až z paty a k Shawovi se nedostal na tři délky.
Ale byl katolík a konzerva, tak ho tiskli.
11. 04. 2013 | 23:48

honolulu napsal(a):

HRUZA, me jima nad nickem OBCAN ! (17:17)
Teprve ted, jsem si toho vsiml.
On me obvinil, neprimo, ze jsem cernoch !
On se me pta, proc ziji ve statnim byte ?

On vybec nevi, jak vypada moderni zvraceny proti belozsky rasismus...
Statni byty jsou o vice nez polovinu lacinejsi, ale pouze pro cernochy. Muj byt za ktery platim vice nez jednou tolik, patri soukromne firme...

Take v cernosarne je takovy super bordel, jako u vas v ciganaku.... Jsem beloch nordicky typ !
Kdybych zil mezi smudlama, tak budu muset mit v kazde mistnosi gun (zbran.)

Ty nejzakladnejsi informace vam chybi obcane ! To Vam udelali komunisti.
12. 04. 2013 | 01:56

zákon napsal(a):

Amnestie to spraví. O žádné pachatele dobra nejde. Shalom gójim.
12. 04. 2013 | 02:10

sedlák napsal(a):

Privatizace zisků a socializace ztrát končí výkřiky společnost neexistuje, což se stane faktem.
Zjednodušená ekonomická měřítka nefungují, navíc jsou soustavně vykrádány inflací, dluhem, úroky a podvody tisku. Realitou je však kvalita výroby a lidských zdrojů. Z řetězu se utrhly tisk peněz, hodnota dluhů a úroků, hodnota akcií a mobilita a objemy kapitálu. Hodnoty (stejně falešné) je však třeba převážně investovat v místech kde je lidé vytvořili, tj. do těchto lidí.
12. 04. 2013 | 03:13

Odpověď na nadpis napsal(a):

Protože je řízen neúplnými (nepodstatnými) a falešným (průběžně falšovanými) "ekonomickými kriterii".
Maximalizace privátního zisku a společenských ztrát prý vede k maximalizaci společenského zisku. Amen. Apokalypsa. Šoa.
12. 04. 2013 | 03:23

Restituce napsal(a):

Dobro se utrhlo z řetězu. Prý rozbilo své okovy.
12. 04. 2013 | 03:25

Chesterton napsal(a):

S ekonomy je alespoň sranda ve které se můžete brodit.
12. 04. 2013 | 03:28

Adam Smith napsal(a):

Potřebujeme účetní, ne ekonomy.
12. 04. 2013 | 03:30

Amatér napsal(a):

Dnešní zločinci se tváří jako pachatelé dobra. (Vlci v rouše beránčím). (Po ovoci poznáte je. Jako restituce)
12. 04. 2013 | 03:35

jola napsal(a):

Z pohledu blbého světa jsou dva světy :blbý (ten před ním) a blbější (on sám).
Argumentem blbého světa je :A přece existuji.Mé oprávnění je v tom,že jsem se stal,stal tím posledním.Kdyby byl ten předchozí svět lepší než já,nebyl bych já.
Vypadá to sebekriticky,ale je to největší možná nafoukanost slámy zcela prázdné.Politici takového světa jsou myši slámou prolézající.Aby zrnko nezůstalo ladem nemyším.Myšinou to páchne.Válek se myši nebojí,bojí se všeho.Ale jsou drzé až na půdu.Žravost nezná ohledy.Ale je to svět bez kočky,která žere myši.Kočka prý žere svoje děti.To se muselo několikrát dokázat,aby se tomu pak později pevně věřilo.To není vývojová etapa,ale prohra banku.Jo lidi se musej potrápit než se dovtípí co je Velké kulové.Nejhorší je pravá,nejfalešnější levá. Plus nesmysl.
12. 04. 2013 | 05:20

David napsal(a):

Ještě k - 11. 04. 2013 | 10:30 a 11:54

-----------------------------------------------

"...Chesterton měl pravdu, dnešní svět chce být příliš dobrý, dnešní problém jsou pachatelé dobra..."

-----------------------------------------------

Bible:

Izajáš 5,20

"Běda těm, kdo zlu říkají dobro a dobru zlo"

"Běda těm, kdo říkají, že dobré je špatné a špatné je dobré, těm, kdo vydávají tmu za světlo a světlo za tmu, těm, kdo vydávají hořké za sladké a sladké za hořké!"

------------

Matouš 7, 15-20

"15 Buďte ve střehu před falešnými proroky, kteří k vám přicházejí v ovčím rouchu, ale uvnitř to jsou draví vlci.

16 Poznáte je podle jejich ovoce. Sbírají snad lidé někdy hrozny z trní nebo fíky z bodláčí?

17 Podobně každý dobrý strom nese znamenité ovoce, ale každý prohnilý strom nese bezcenné ovoce;

18 dobrý strom nemůže nést bezcenné ovoce ani prohnilý strom nemůže nést znamenité ovoce.

19 Každý strom, který nenese znamenité ovoce, je podťat a vhozen do ohně.

20 Skutečně tedy poznáte ty [lidi] podle jejich ovoce."
12. 04. 2013 | 07:34

Nuba napsal(a):

Davide

ano, přesně to jsem měla na mysli svojí reakcí na arguna, který se mě ptal, zda vím, co je to vlk v rouše beránčím. Napsala jsem mu sice, že "dobro" je pod moji rozlišovací schopností a mínila jsem to tak, že to je samozřejmě zlo. A možná je to míněno i známým příslovím, že cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly.

Vlk v rouše beránčím se ale v našem pravolevém vidění stává předmětem politického boje. Co je vlastně pro fanatické zákopové bojovníky na jedné i druhé straně vlk v rouše berančím ? Ve vyhraněné podobě je vlk i beránek pro obě strany úplně něco jiného a to je právě ta největší chyba, která vede společnost ode zdi ke zdi a při tom se baví tím, že vytváří nová pohřebiště a bourá ta stará. Jistě, po bitvě a s odstupem času bývá na frontě spousta generálů, kteří říkají, jak to mělo být správně a kdyby....

Do jaké míry je tahle zábava, identifikování beránků a vlků, ještě přirozená a odpovídá pluralitní společnosti a kdy už je morbidní ? Skutečně je tak těžké dohodnout se alespoň na několika základních rozlišovacích znacích, aby zmatení lidé nebyli jako kůzlátka, která otevřela vlkovi, který si upiloval jazyk, aby mluvil jako jejich maminka ?

Souhlasím s Vámi v tom, že křesťanské tradice, na kterých vyrostla naše kultura, by měly být vodítkem, či jakousi základnou, na kterou se ze svých výprav za rozlišením vlka a beránka či dokonce, a to je skutečně mnohem těžší, identifikací vlka v rouše beránčím budeme vracet a vzájemně si foukat rány. Myslím si, že jsou některé zásady, na kterých se mohou a měli by se shodnout lidé různých názorů a dokonce i ti věřící a nevěřící.

Je to jakýsi začarovaný kruh. Někdy se mi zdá, že lidé by se dohodnout alespoň na něčem mohli, ale jsou to snad ti politici, kteří dohodě brání, protože by přišli o peníze, moc a slávu. Na druhé straně jsou to právě oni, které si sami volíme a oni nás potom vedou po těch hrobech do močálů.

Evoluční cesta je cesta hledání, tápání a chyb. Naštěstí a někdy i bohužel, platí alespoň fyzikální zákony. Ten o akci a reakci bývá při hledání dobra a zla zvláště účinný. A toho bychom si měli být vědomi všichni, jak věřící, tak nevěřící, politici či jejich voliči.

Tak pořád ale nevím, co je to ten vlk v rouše beránčím. Já si tedy myslím, že to vím, ale zároveň vnímám, že si argun bude myslet něco jiného.

Tak bych o tom pro jistotu nechala demokraticky hlasovat :)
12. 04. 2013 | 09:01

buldatra napsal(a):

Kdybychom nežili v absurdním světě, toš nezrodil by se absurdní dramatik.
Byla by sice dramata, avšak žádná dramata absurdní.
Umíte si to vůbec představit?

To musí být strašná představa.
12. 04. 2013 | 09:17

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Nubo,

to je myslím hodně dobrá úvaha. Kdybyste ji chtěla sepsat jako samostatný text (možná trochu rozvést), dal bych ho do Čtenářova blogu (tedy pokud by Vám nevadilo jej podepsat).

To s těmi politiky je myslím hodně zajímavé. Tedy proč jednají tak, jak jednají (a jak se lidem, kteří politiky nejsou, vesměs nelíbí). Podle mne jde nezanedbatelná část z nich do politiy s dobrými úmysly (tedy přinejmeněším ne proto, aby si nahrabali, ovládali druhé, ukájeli své mocenské ambice, i když další nezanedbatelná část to jako motivaci jistě má).

Jenže i ty první po nějaké době semele prostředí, ve kterém se pohybují. A to zejména (ale ne jenom) ve třech ohledech.

Za prvé zjistí, že musí přistoupit na určitá, již zavedená pravidla hry, aby mohli vůbec něco prosadit. Čím déle pak v politicie jsou, tím více do těchto "pravidel" zapadají, osvojují si je. Proto je dle mého tak důležité, aby se u moci lidé (strany) střídali.

Za druhé začnou mít po nějaké době pocit, že se vše kolem nich proti nim spiklo (ten pocit je neodvratný, neustále do Vás všichni šijí, voliči, média, opozice politická a i vnitrostranická). Začnete si hledat silné spojence, protože ti druzí je mají také. Jinak byste poilticky skončila. A začnete jednat podle úsloví "máslo je to sice žluklé, ale namazané na můj krajíc").

Za třetí zjistíte, že je daleko jednodušší vzbuzovat v lidech negativní emoce a obracet je proti druhým než jednat pozitivně. To první funguje naprosto spolehlivě, to druhé dá strašně práce a je to bez záruky. Politik (a nejen on) pak poměrně rychle dospěje k závěru, že to jinak prostě nejde.

Tím nikoho neomlouvám, naopak. Ale zároveň si nemyslím, že se to dá nějak dramaticky změnit, toto prostě vyplývá z lidské přirozenosti a přirozených mechanismů, které fungují (a asi i vždy budou fungovat) ve společnosti.

Co je podle mne (a jestli tomu dobře rozumím, i podle Vás) důležité, je jakýsi mravní základ vycházejí z té křesťansko-židovské evropské (a později euroamerické) tradice. V tom, že ho někteří přijmou jako východisko, předpoklad a že ve veřejné sféře se pak prostřednictvím společenského tlaku lidé navzájem nutí k jeho dodržování. Samozřejmě že ani to není bez úskalí. Lynčovat "dobrem" je velmi jednoduché. Ale protože žádný ideální systém prostě není (a podle mne ani nikdy nebude) k dispozici, myslím, že nám jiná možnost nezbývá.

Ještě jednou hezký den. A zvažte moji nabídku, prosím ;-)

Libor Stejskal
12. 04. 2013 | 11:38

honolulu napsal(a):

Az tu nabidku prijmete pani Nubo, tak nezapomente politiky obvinit za zakladnich chyb, ktere delaji.

Poplatnost nejake ideologii, kterou narod odmita, ale politikove ji odsouhlasi pod tlakem mocnosti abstraktni, napr. tisku v rukou manipulativni skupiny, sledujici svoje zajmy.

Dale neschopnosti s udrzenim pravidelneho kontaktu s lidmi, kteri je zvolili, coz by se dalo oznacit jako LENOST.

A to nejhorsi. Oni nemaji charisma. Neumi mluvit ! Ko - ko - ko koktaji, neudrzi nit hovoru. Odbocuji. Spravny politik by se mel nejdrive vyucit prodejcem lednicek pro eskymaky a rakvi pro mladezniky.

Spravny politik by mel byt jako Kristian na zalete. (Oldrich Novy.) Bohuzel vetsina politiku je, jako Pepek Vyskoc pred C.K. policajtem v Putimi. (Jar. Marvanem.)

Vyridte jim take, ze uz brzy budou vsichni v popelnici, nebot osvicena diktatura je na obzoru...
(Kubice uz ma v hlave prevrat. Vim to z Tarotu.)
12. 04. 2013 | 13:04

Jarle HALSNES napsal(a):

Anna a spol.
Vážení, ještě nesmíte při hodnocení daní zapomenout, čemu že se říká "Daň" v Dánsku a čemu v ČR. Dánové sice možná mají daň přes 50%, zatímco my 15. Ale když připočtete zdravotní a sociální pojištění a odvody zaměstnavatele, rázem Vám pro zaměstnance vyjde daň kolem 45%. A když si pak spočítáte kupní sílu toho, co po zdanění zbyde Dánovi a co občanovi ČR... A pak DPH...No asi nikoho nepřekvapí, že se moc Dánů do Česka nehrne :-)
12. 04. 2013 | 13:12

Jarle H... napsal(a):

A ještě něco k Dánsku:
Zkuste tu jmenovat některé Dánské firmy. Zjistíte, že jich je dost, které představují absolutní špičku v oboru.
S dovolením začnu sám: Bruel-Kjaer, Maersk, Widex...
Prřidáte další?
12. 04. 2013 | 13:20

Občan napsal(a):

Honolulu,

co jste to pil? :o))))

Proč tedy viníte ze zvyšování nájemného SOUKROMOU firmou Obamu a plantáte nesmysly o socialismu?
Domácí chce mít zisk, protože má třeba mladou náročnou milenku, a tak Vám zvedl nájemné a poplatky. Nebo snad ten byt, ve kterém bydlíte, patří Obamovi a Vaším domácím je on?
12. 04. 2013 | 13:37

Nuba napsal(a):

Pane Stejskale

děkuji Vám za nabídku. Chtěla jsem Vám napsat, že budu přemýšlet, i když stejně vím, co bych odpověděla již teď. To přemýšlení mi trvá častokrát zbytečně dlouho a slouží mi stejně většinou jako vymýšlení alibi pro to, co dělat nechci :) V tomto smyslu jsem typická váha, která nerada střílí od boku a bude tomu raději říkat, že přemýšlí.

Takže s tím, co jste napsal jako doplnění k mému zamyšlení souhlasím a vůbec by mi nevadilo, kdybyste třeba Vy, či kdokoli jiný moje zamyšlení polemicky rozvedl. Já jsem na internetu rychle identifikovatelná a nechci mít sprostými dopisy narušené soukromí.

Prostě jsem typická "baba"

Přeji Vám i ostatním hezký vikend
12. 04. 2013 | 14:17

Nuba napsal(a):

honolulu

jako zábavného kámoše bych Vás brala, jako manžela asi ne :) Ale k smrti jste mě teď s tím Kubicem vystrašil a pokazil mi celý víkend :) Protože totiž můžete mít pravdu ! Hrůza horší než v Africe v buši mezi opicema. Jeden aby byl pořád ve střehu. Radši bych se válela jako Zeman než se stal prezidentem někde na loďce, objímala stromy a přemýšlela o nesmrtelnosti chrousta.

Buďte zdráv, dobrodruhu, virtuální polibek za oceán
12. 04. 2013 | 14:27

stejskal napsal(a):

Díky za odpověď, paní Nubo. Rozumím tomu a respektuji.

Kdybych to napsal já, točila by se debata převážně kolem toho, jaký jsem odporný lokaj a zda mne platí Mossad, GRU či CIA ;-). Což by v případě takto zajímavého tématu byla myslím škoda, takže raději ne. Snad se toho někdy někdo ujme.

Ještě jednou hezký den jakož i nadcházející víkend.

Libor Stejskal
12. 04. 2013 | 15:17

honolulu napsal(a):

Obcane, (13:37) protoze ta soukroma bytova firma dostane PRIKAZ,
ze musi vzit z ulice urcite % nezodpovednych a dat jim byty, i kdyz je nemohou platit.
Najemne se rozdeli (zvysenim) mezi ty najemniky, kteri platit mohou... Zasrana, "krestanska laska" !
Vy nic nevite, jak to zde chodi, a jak na pracujici je vesena stale vetsi a vetsi zatez ze vsech stran. Proto zde roste radikalizmus a rasove napeti. (To jsem rad !) To zlo delaji politikove ruznymi socialnimi experimenty a snahou pomoci jednem na ukor druhych.

Vy neiformovany tmari, to je stejne, jako kdyz jina firma SOUKROMA nikdy nedostane statni zakazku, kdyz neprijme urcite procento cernochu...Pracovni povinnosti se zvysi na schopne pro benefit lenochu a neschopnych, kteri 3 mesice v roce neprijdou vubec do prace. Tomu se rika Affirmativ Action - u vas je to Positivni diskriminace. Ted se to potichu odbourava, protoze to ruinuje Ameriku, ktera ma cast pracovniku prepracovanych a jinych, kteri maji stale dovolenou.

Obcane, za Vase verejne plakani na Aktualne CZ, za predatory, lenochy a pilire kriminality, vam moji mladi nasledovnici jednou tak nakopou zadel, ze budete sedavat ve stoje. Kdyz se jebate do politiky, tak by to melo byt na zaklade faktu a pravdivych informaci a ne na zaklade predstav, ktere nemaji nic spolecneho s realitou. Koncim pozdravem - polibte mi vyfuk ! (Ne u auta.)
12. 04. 2013 | 16:59

honolulu napsal(a):

Pani Nubo, (14:27) ja ten polibek CHCI ! Jdu si vypujcit kajaka a zacnu padlovat do Ceska...

Ten Kubice je schopny clovek a poulicne velmi chytry. On ted studuje a kupuje odmastovace. Kubiceho agenti sveho sefa informovali, ze Dr. Rath, mu chce polit schody v dome ricinovym olejem, aby si on - sef policie, zlomil vanilky (nohy.)
(Jsem vycvicen v New Age, hledam denne tajne informace a hodne se dovim.)

To je zajimavy cirkus ta Praha. Tam se michaji schopni a chytri s hloupymi a vzajemne se neutralizuji. Coz pro delny lid znamena
stagnaci a propad do bidy. Tak, jak to mame my v nasi budoucnosti... (Nashle, vecer. Musim z domu.)
12. 04. 2013 | 17:19

Nuba napsal(a):

Pane Stejskale
jen tak mezi námi agenty, jak se Vám to proboha stalo, že jste byl tak snadno odhalen ? To Vás nějak mizerně vyškolili a snad Vás za to dokonce neplatí ? I když z druhé strany u Vás si člověk nemůže být jistý ničím, klamání je strategická zbraň dnešní doby a být agentem všech, to je super, přímo geniální krycí manévr, Vy jeden lišáku :)Teď jste mi to s tím vlkem v kůži beránčí ještě víc zkomplikoval, jako bych toho na přemýšlení neměla už i tak dost ! :)

Zdravím
12. 04. 2013 | 17:21

kocman napsal(a):

Řádky autora jsou důsledkem páchání dobra.
12. 04. 2013 | 18:05

stejskal napsal(a):

Pssst, paní Nubo. Máme novou metodu: beránek v rouše vlčím. Funguje to skvěle, všimněte si třeba zde, kolik lidí na ni už přešlo. Takový skopec se pod šedým rounem odhaluje ještě daleko obtížněji ;-)

Hezký podvečer.

Libor Stejskal
12. 04. 2013 | 18:08

Petr napsal(a):

Autorovi dík za naprosto mrazivě reálný popis současnosti.

"...Chesterton měl pravdu, dnešní svět chce být příliš dobrý, dnešní problém jsou pachatelé dobra..." Toto je naprostá pravda, právě takové osobnosti "vylepšily" EU do takového předsmrtného stavu, v jakém je. Tyto osobnosti - Pachatelé Dobra = sociální inženýři mohou ve velké míře za to, že valí lidem klíny do hlavy, bez nichž by daleko líp přijali realitu světa. Že dobrota, morálnost a podobné záležitosti mají být podstatou každého člověka, že je to záležitost rodiny, která to má človíčkovi vtlouct do hlavy tak, aby s tímto základem vyrážel do světa nemilosrdné reality. Tyto záležitosti nejsou záležitostí státu, aby nás k tomu vychovával, toto musíme mít v sobě z domu, od malinka, pod kůží. Kdyby toto tak skutečně bylo, nebylo by v normálním denodenním životě, v normálních materiálních vztazích, tolik podrazů a zneužívání. Pokud toto lidé v sobě nemají, stát to do nich nenasouká. Bohužel. To jen inženýři lidských duší v lidech podpichují jejich horší stránky, budí v nich přehnaná očekávání. Důsledkem je normální lidský alibismus - ONI jsou syčáci, tak proč bych já nedodržel to a ono...
Pachatelé Dobra - rozdělují společnost na ty, co se jim daří a na ty, co se jim nedaří a jen závidí. Lidi nemají vstupovat do života s romantickými představami, že nás čeká dobro.... naopak. Člověk má jít do života vyzbrojen ostražitostí a ne očekáváním. Především všichni bychom měli žit s vědomím základní skutečnosti - že každý sám je svého osudu tvůrce !

Jenže většina takto neuvažuje, je jim bližší romantická kolektivistická představa, že když já budu k ostatním dobrý, oni mi to určitě vrátí. To je kolektivistický skupinový reflex a celá historie svědčí o tom, že je špatný. Nereálný. Každý z nás je jedinec se svými specifickými potřebami a zájmy, které nikdy nemohou být totožné se zájmy všech. Takže zvýhodňování skupinových zájmů - čili jedné skupiny na úkor jiné, to není přirozené, ani spravedlivé. To se vztahuje i na ty daně a spoustu dalšího. Kecy, že nejdřív láska a podobné emoce jsou nejdůležitější - to je lhaní do vlastní kapsy. I kladné emoce vždycky skončí frustrací, bude-li nám škručet v žaludku. Kecy, že peníze nejsou důležité, to jsou hloupé řeči. Jsou neméně důležité jako spousta dalšího, abychom se měli co nejlíp.

To jen levičáci si myslí, že když ti "bohatí" budou platit co nejvyšší daně, že je to spravedlivé "vždyť si ty prachy nevezmou do hrobu"... konina ! Je dost "bohatých", kteří k tomu přišli usilovnou prací - je fuk, v jaké profesi. Určitě si neodpracovali pěkně 8 h. denně a s klidnou hlavou se šli věnovat soukromí. Proč by tito, z nichž spousta ani pořádně neví, co je víkend, i doma neustále promýšlí, jak dál, aby něco v profesi neprošvihli, aby zvládli všechny termíny a požadavky...tak proč by tito měli platit daleko větší progresivní daně, když i při rovné dani odvede do rozpočtu mockrát víc, než ten, co pobírá jen průměrný či menší plat.
To jen levičáci závidí a mluví o "spravedlnosti".... čímž nemluvím o podvodnících..

Pro Annu - Švédsku se jistě docela daří, ovšem ...
Svédsko
http://mises.org/daily/2259
http://jdem.cz/uhxr5
http://jdem.cz/wugz9
http://jdem.cz/wugw4
12. 04. 2013 | 18:18

Nuba napsal(a):

Pane Stejskale
tak jo, už Vám věřím, ale podruhé nelžete :))))))))
12. 04. 2013 | 18:24

Anastazie Králová napsal(a):

Pane Honolulu,ˇšaškovi vůbec nevěřte rybníky na Vysočině.
Já žila v dětství-a pak ještě dlouho trávila prázdniny na Vysočině.
V mém dětství byly taktéž rybníky tzv.kaprové-ale 1x za 3 roky "zimněné"-to znamená vypuštěné,aby bahno zamrzlo a vyschlo,,pak se rybník pomalu napouštěl.
My děti jsme měly jenom zlost,že nemáme kde bruslit /představte si zamrzlý rybník o ploše 5OOx 200 m,po němž se můžete volně pohybovat-a někdy jste na tom rybníku jen pár kluků.kteří hrají na vytyčeném plácku hokej,někdy téměř sám/a/.Zažila jsem to o jedněch vánočních prázdninách a dodnes na to vzpomínám.
Ale častěji byly rybníky zachumelené a my jsme museli vyhrnovat plácky na bruslení.Za šatnu nám sloužily sáňky,kde se dalo
přezout do bruslí.
Průšvih byl jen tehdy,přišla -li obleva a led se přechodně spojil se sněhem-po navrácení mrazivého počasí zbyla zhrubělá plocha,se kterou vážně nešlo nic dělat.

A pak v létě:rybníky volné a přijatelně čisté-a zase se dalo plavat po celé ploše.
Ze stavidla skákali kluci-obvykle v poloze skrčence.
Na jedné straně rybníka byla louka na deky a opalování /nikomu po posečení sena nevadilo,že otavu již nesklidí.
Na druhé straně rybníka bahno s rákosem,kde hnízdily kachny a kvetly "doutníky"-my děti jsme je zkoušely zapalovat za skutečné doutníky.
V tom rybníku se učila má generace plavat-nejdříve na mělčině /my jsem s kamarádkou
jedno léto přišly o jeden z kruhů-na druhý nebyly peníze-a tak to léto jsme se obě naučily plavat-hodily jsme kruh asi 3 metry před sebe a plavaly stylem-"plav,jak umíš,jen se neutop".

Jenomže tu byl zase zádrhel-takzvané letnění.To k velkému smutku především nás dětí rybník vypustili-opět aby bahno vyschlo a rybník zarostl travou-aby pak kapři se měli čím živit.
To léto bylo s koupáním ztracené-neboť některé děti sušily /seno a otavu/-a to byla práce od rána do 17 hodin,kdy jsme se mohly-upocené a poškrábané od sena-jít se v podvečer vykoupat.
V kraji se též síťovalo-a tak chalupy,kde neměli krávy,si přivydělávali "necováním"-a museli pomáhat i děti.

Po roce 199O se brzy vše změnilo-rybníky mají soukromé majitele a ti se nezdržují ani zimněním/led je na několika místech prosekaný-ale kromě hlavního otvoru,kudy je voda okysličovaná,jsou další zeslabená místa pod sněhovou pokrývkou.A hlavně-asi 2-3 metry od kraje rybníku se pevný led následkem této péče nevytvoří-tak se na rybník nedostanete.
Letnění též zmizelo-vždyť prachy jsou prachy a to by byl úbytek zisku.Navíc se stále přikrmuji a do vody již nikdo nevleze-neboť je to smrdutý humus.
Vůbec se nedivím přelití hrází v Jihočeském kraji při prudkém letním dešti-prostě rybníky,stejně jako řeky-se zanáší.

Ach Vysočino,krajino mého mládí-kdy mne pro tebe přestane bolet srdce?
13. 04. 2013 | 08:29

Anastazie Králová napsal(a):

Jednou se i největší ložisko rudy vytěží,vyschnou vodní zdroje /Syr-Darja,Amu-Darja a Aralské jezero/,řeka Colorado-jejíž vody nedosáhnou oceánu /a přitom vytvořila Grand Canyon /.

Lidé-ať bohatí či jen žijící ze dne na den-by si toto měli uvědomit.
Ostatně-nepamatuji si autora příspěvku o podnikateli,který pracuje bez víkendů a dovolených
1/tohle nemůže vydržet 45 let-celý produktivní život-jen 4-5 % lidí má k tomu genetické dispozice /

2/co z toho života má?
četla jsem před lety o případu nejbohatšího člověka v Texasu,který ve svých 80 letech zemřel hlavy-bál se otrávení a nikdo z jeho příbuzných nechtěl riskovat obvinění,že se chce zmocnit jeho majetku.

VYMKNUTA Z KLOUBŮ DOBA ŠÍLÍ,ŽE JSEM SE ZRODIL,ABYCH NAPRAVIL JI.
HAMLET.
13. 04. 2013 | 08:56

Anastazie Králová napsal(a):

oprava:zemřel hlady!!!!
13. 04. 2013 | 08:58

argun napsal(a):

honolulu

"Spravny politik by se mel nejdrive vyucit prodejcem lednicek pro eskymaky a rakvi pro mladezniky."

Jak Vy to sakra děláte, strýci Pepine? Já bych chtěl být taky geniální. A ono furt nic..

Dagmar

O královno, Vy mě přecenujete.. jsem pouhý Mistrův obdivovatel. Ale Vaše uznání je pro mě živá voda.. smile. Ten citát mám taky moc rád.
13. 04. 2013 | 22:26

honolulu napsal(a):

Pani Anstazie Kralova, dekuji za popis Vysociny...Cim jsem starsi, tim vice me to tahne do klidu. Mam vodu a lesy rad. Samozrejme, ze ne plne kousave zouzele. Myslim si, ze rybniky by mely byt hluboke.
On je ten Sasek z Jihlavy psychologicka zahada. On je pracovity a sikovny, ale svet vidi uplne jinak nez je ve skutecnosti.

Argune nejsem Pepin, jmenuji se jinak...Co se tyce osobni "dokonalosti", povazuji ji za samozrejmou vec. To je z vitaminu..Jez vitaminy a chod pravidelne na stolici. Neuznavej autority. Zakony rozdel na ty, ktere jsou od Bohu a jine ktere jsou od volu. Namahej si hlavu vecmi nepraktickymi. Po 50-ti letech Te prekvapi Tvoje vlastni dokonalost.
14. 04. 2013 | 01:37

Nuba napsal(a):

Honolulu
až za mnou vyrazíte, dejte vědět a hlavně ať Vás mořský proud nezanese někam k břehům Grónska. Když budete v nebezpečí hlaste polohu, přiletím s vrtulníkem na pomoc a na liáně Vás z bouře zachráním. Nakonec by nám to mohlo docela sedět. Vy hr! já pr!, to je na život v džungli ideální kombinace na přežití a ještě k tomu jeden hot a druhý čehý taky. Tak vzniká ideální rovnováha a harmonie na cestě do nebe ! :) Venuše nám už přívětivě bliká nad hlavou :)
14. 04. 2013 | 07:10

Nuba napsal(a):

Teskná píseň touhy pro mořeplavce honolulu

Plují lodi do Triany,
plují lodi do Malagy, 
plují lodi na vše strany 
a nenese mne žádná z nich.

Tam na moři vlnky hrají,
tam ptáci se rozlétají
jen já stojím na pokraji 
a mávám jim na pozdrav.

Jednou se pro mne vrátí
bárka, na kterou dávno čekám,
pak poplujem do daleka,
vánkem budeme sladce plout.
14. 04. 2013 | 08:12

honolulu napsal(a):

Pani Nubo,
Vy jste duse romanticka. To je moc dobre, ale dovolte mi malou opravu. Potencionalniho milence od Gronska nezachranujte.
Tam je studena voda.
Spadl jem jednou v Kanade do studene reky a kdyz se mi podarilo vylest, tak 1/2 roku mi neco chybelo...
Ted uz je vsak vse v poradku. Tesim se na Vas. Zazvonim Vam u dveri koncem jara.
Vas - vami okouzleny honolulu.
14. 04. 2013 | 12:24

Pepa Řepa napsal(a):

orinoko
honolulu
yokohama
modré nebe nad hlavou
paluba se houpá pod nohama
a řeči jdou....a jdou

jo, ten si žije...vychutnává život, žije, nema problema....tady se uremcáme nebo udiskurzujeme k smrti.
Za bolševika bylo pivo za 1,20 Kčs, to byly časy
18. 04. 2013 | 07:39

Pepa Řepa napsal(a):

argun
je dlouho pryč, nezná Pepina.
Asi pan bratr, taťka se spustil u Nymburka
18. 04. 2013 | 07:54

Pepa Řepa napsal(a):

Mně zase chvílemi připomíná Mc Murphyho. Provětrá rajon velké sestry, naruší klima tupého diskurzu chovanců ústavu.
Blog mě přiměl, že jsem opět sáhnul do knihovny.
18. 04. 2013 | 08:03

argun napsal(a):

Pepa Řepa

Jo, tu knížku mám taky hodně ohmatanou. Jedna z nejmilejších. Ale ty konce... Mc Murphy byl obrovskej chlap, honolula vidím jako střízlíka - ani nevím proč. Něco jako Dustin Hoffman v Malý velký muž. ACZ by mu mohlo vydat paměti. Ediční řada Petlice. Ten člověk je jak z jiného vesmíru. Archetyp.
23. 04. 2013 | 02:43

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cvrček Václav · Cyrani Pavel Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra E Ehl Martin F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gattermayer Josef · Gazdík Petr · Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubatka Miloslav · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hůle Daniel · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janouch František · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kania Ondřej · Karfík Filip · Kasl Jan · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Lešenarová Hana · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Mihulka Stanislav · Michalčák Ján · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Mládek Jan · Müller Zdeněk · Münich Daniel · Musil Aleš N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Opatrný Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Polák Milan · Potměšilová Hana · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip T Tejc Jeroným · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tutter Jiří U Uhl Petr · Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy