Makat jako Číňan

25. 01. 2012 | 09:59
Přečteno 5915 krát
S nastupujícím čínským novým rokem se hodí otevřít téma čínské pracovitosti, o které koluje velké množství mýtů.

S téměř každou národností se pojí nějaký (ne)pěkný přívlastek, který se předává po mnoho generací. Říká se, že je někdo lakomý jako Skot, líný jako Řek nebo pije jako Dán a mnoho dalších velmi nepřesných přirovnání. Abych nepoužívala klišé jen o cizích národech, tak v Dánsku se zase říká, krade jako Čech. Ustálí se jednou srovnání, že někdo „maká jako Číňan“? A bude to pozitivní nebo negativní vlastnost?

Číňané nás pravděpodobně jednou strčí do kapsy, protože jsou ochotní mnohem více pracovat a své místo na slunci si v zalidněné Číně musí zasloužit. Číňan většinou obětuje úspěchu hodně úsilí. Nikdy nezapomenu na pracovní morálku své spolubydlící Angie na univerzitě v Hongkongu. Pochází z rodiny, která žije tzv. čínský sen. Její rodiče na pevnině postupně vybudovali podnik na polovodiče smíšené kvality, které vyvážejí do celého třetího světa. O jejich úspěchu svědčí i skutečnost, že má Angie dalšího sourozence a rodiče jí umožnili studium na univerzitě mimo pevninskou Čínu. Tímto krokem ji ušetřili šílené bitvy, kterou podstupují všichni mladí Číňané, když se snaží dostat na státní čínskou vysokou školu.

Přestože Angie neabsolvovala klasickou dvouletou drilovací přípravku na vysokou školu, i tak po celý semestr dodržovala striktní vojenský režim. Pravidelně se učila tak do 2 až 3 hodin ráno. Potom rovnou v džínách uléhala do postele. Nevím, jestli už neměla sílu nebo se jednalo o kulturní záležitost. Mám pocit, že Číňané pyžamům příliš neholdují. Ráno před osmou vstala, omyla se ve škopíku a utíkala rovnou na přednášky nebo do studovny. Okolo poledne ji stejně jako velkou většinu ostatních studentů zmohl spánek, takže si krátce schrupla ve studovně a poté opět pokračovala ve svém tempu až do ranních hodin.

Celou dobu se snažila o co nejlepší známky, aby získala stipendium na studium v Německu. Přirovnání o pracovitých a systematických Němcích v Číně funguje, a proto se mnoho Číňanů učí německy. Angie samozřejmě uspěla a na svá vysněná studia do Německa odjela. Možná to zní trochu jako námět na klasický hollywoodský trhák, ale Angie představuje klasický prototyp čínské mentality a způsobu práce.

Číňané se soustředí na jeden cíl a k tomu se postupně přibližují. Netříští příliš pozornost na další věci, které by je mohly rušit v soustředění. Není důležité, jak dlouho jim trvá dosáhnout vytyčených plánů. Na svých záměrech dokážou pracovat mnoho let. Teď musí nutně přijít otázka, zda je opravdu nutné spát jen 5 hodin denně. Zda by se nedalo dosáhnout stejných cílů s trochou více spánku a odpočinku. Ve výsledku čínští studenti část dne promžourají, případně během hodin hlasitě přemýšlejí. Angie hned po nástupu do své první práce dostala spolu se smlouvou matraci, kterou skladuje pod svým stolem pro případ, že skončí s prací tak pozdě, že už nemá cenu jezdit domů. Někdy takto přespává v kanceláři až 14 dní v kuse. A co se stane, když se to nakonec nepovede a všechna práce přišla nazmar?

Tady právě začínají pochybnosti o tom, zda „makat jako Číňan“ představuje kladné ohodnocení. Možná se dá pracovat efektivněji a zvládnout stejný objem práce za kratší čas. Myslím, že ve výsledku je to vlastně jedno. Číňané sice pracují mnohem déle a možná i neefektivně, ale důležité je, že jsou velmi konzistentní a nakonec dojdou až k cílové pásce, i když se z našeho pohledu musí mnohem více nadřít. Cesta k úspěchu je pro ně dlouhodobý proces, v rámci kterého jdou jednou nahoru a jednou dolu. Těžko se lze připravit na skutečnost, že věčné snažení neskončí happy endem. Statistika pokusů o sebevraždu v Číně mluví sama za sebe. Na druhou stranu, velká většina Číňanů se z neúspěchů otřese a pokračuje ve stejném tempu dále.

„Makat jako Číňan“ je tedy pro mě pozitivní srovnání, i když to na první pohled znamená pracovat dlouhé hodiny bez zjevného plánu. Číňanům to nevadí, oni totiž vždycky vědí, pro co pracují.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

To bude spíše charakteristika celkově asiatů.

Podívejte se na Japonce nebo u nás na Vietnamce.
25. 01. 2012 | 10:11

český maloměšťák napsal(a):

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5i1FL2q8ZO_Z93-mOqOx5eSYQW36Q?docId=CNG.fe11c1b55d60e484a37a458dccdd1b34.8f1

"A person tries to kill themselves in China every two minutes, the government and state media said Thursday, giving the country one of the highest suicide rates in the world.
China's suicide rate is 22.23 people out of every 100,000, the Centre for Disease Control and Prevention said on its website.
"Our nation has one of the highest rates of suicide in the world," the Beijing Youth Daily quoted Beijing Health Bureau spokesman Mao Yu as saying.
About 287,000 people kill themselves in the country of 1.3 billion every year, while about two million try to commit suicide annually.
China marks World Suicide Prevention Day on Saturday, according to the Beijing Youth Daily.
The disease control centre said suicide is the biggest killer among Chinese aged 15 to 34.
Extreme pressure to perform well at school and to find employment were the main reasons behind the high rate of suicide among China's youths, media said...."
25. 01. 2012 | 10:13

baka napsal(a):

Docela by mne zajimalo, kdo by vsechny ty vyrobene vyrobky kupoval, kdyz by vsichni zili tenhle ten sen protestantskeho kapitalismu (aka udrid se k smrti).
25. 01. 2012 | 10:15

Marcus Agrippa napsal(a):

Číňanům roste sebevědomí a je to v pořádku. Problém je, že zaostalá země většinou roste vcelku snadno ( při dobrém společenském managementu ), ale hůř se udržuje vybudovaný životní standard.
25. 01. 2012 | 10:18

scallop napsal(a):

Autorka

U Japoncu je to podobne. V 80. letech to vyapadalo, ze si Japonsko skoupi cely svet a jak je to dnes ... Japonska ekonomika nevi, jak dal. U Ciny to bude podobne.

U cinskych studentu neni jen ta pracovitost. Pracoviti samozrejme jsou - na evropske studenty se divaji jako na flakace, vyucujici na konci prednasek temer nemuze odejit kvuli jejich dotazum - ale chybi jim chybi kreativita. Holt dril neni vsechno.
25. 01. 2012 | 10:36

Papouch napsal(a):

dánská fráze o kradení je dost podobná české, pouze straka je nahrazena havranem (nebo krkavcem, "ravn")

je autorka schopná nějak věrohodně doložit svoje tvrzení že "v Dánsku se zase říká, krade jako Čech"?
25. 01. 2012 | 10:43

duroy napsal(a):

V dánsku se neříká, že krade jako Čech, to se říká v Rakousku.

Nevím, proč chtěla kamarádka z Číny studovat v Anglii, když přednášky prospí. To si mohla rovnou udělat Univerzitní kurz přes internet.
Jinak fuj, celý den, či týden v kalhotech a mýt se ve škopku...
25. 01. 2012 | 10:45

Skogen napsal(a):

scallop, neřekl bych, že by jen japonská ekonomika nevěděla, jak dál. Pravdou je, že to neví žádná vyspělá ekonomika, jestliže je odvozena od růstu a narazí na strop. Japonci se ovšem s odvěkými protivníky Číňany dokáží pragmaticky spojit (viz odsun dolaru na vedlejší kolej při vzájemném obchodu), takže to třeba budou zrovna oni, kteří se "alespoň" udrží, zatímco Čína má kam růst.
25. 01. 2012 | 10:46

Dan Čapek napsal(a):

V Číně jsem žil přes tři roky a souhlasím - pracují tvrdě, ale absolutně neefektivně - nejenom při vykonávání vlastní práce (kolegové v kanceláři často tvrdli jenom proto, že jsem tam ještě byl), ale i při plánování - před naším domem v jednom měsíci nejdřív udělali novou asfaltovou vozovku, potom ji rozkopali a zapustili do ní elektřinu, znovu opravili a nakonec zjistili, že to je nějaké hrbolaté, tak to strhli celé a asfalt udělali celý znovu. A měsíc nato začali dělat chodníky.... Moje zkušenosti na http://capek.blog.idnes.cz/
25. 01. 2012 | 10:49

hk136 napsal(a):

Co jsou polovodice smisene kvality? Nekdy kvalitni, jindy nekvalitni? Ja vim, ze to neni podstatou clanku, ale z meho pohledu je to asi to nejzajimavejsi...
25. 01. 2012 | 10:58

Občan napsal(a):

Autorko,

v Japonsku mají extra pojem pro upracování se k smrti. A není to tam vůbec řídký jev. Víte to?
Zda jej mají Číňané, nevím. Zato mají ohromné množství sebevražd - kvůli šikaně v práci, kvůli vyčerpání z přepracování. Japonci na tom asi nebudou lépe. Víte to?

A za čím se vlastně ženou? Generace MĚSTSKÝCH Asiatů dřou a dřou a dřou a umírají v padesáti, kdy vypadají jako století stařečci. Mraky japonských úředníků (výhradně muži, kolegyně s nimi nesmí) v pátek odpoledne vypadnou z práce a zamíří ve skupinách i sami do nejbližší nálevny, kde se ožerou na šrot, aby si vypláchli hlavu. Pak se odpotácejí domů, aby se nechali opečovat manželkami.
Jednou za rok vyrazí na týden do Evropy, aby jí prolétli v autobusech a proklusali ve vojenských útvarech jejími památkami.
Žijí stále více osaměle, partnery nahrazují elektronickými nesmysly, alkoholem a drogami.
Co má tohle za smysl?

Venkované tímhle hektickým způsobem nežijí (dá-li se to vůbec nazvat životem). Pravda, jsou ve srovnání s měšťany chudí - ale žijí klidněji a spokojeněji.

Navíc - Honkong, Šanghaj, Singapur - to jsou světy samy pro sebe, které nemají s Čínou vůbec nic společného. Dítě nám studovalo v Číně na čínské státní universitě a tamní studenti rozhodně nevyšilovali tak, jako Vaše kolegyně. Pravda, makali ve škole víc než studenti u nás (v žádném případě například nepřicházelo v úvahu, aby chodili na brigádu nebo dokonce pracovali při studiu), ale uměli si udělat dost času i na zábavu a odpočinek. Díky tomu a jim naši mladí poznali opravdovou Čínu očima obyčejných čínských lidí, ne jako turisté.

Takže bych to nepaušalizoval.
A už vůbec bych si z toho nebral příklad. Ono jim to dojde, až budou mít ve městech 10% nezaměstnanost (což prezentuje nějakých 70 000 000 lidí!!!). Pak budou muset zvolnit, jinak se "čínský sen" sesype jak domeček z karet. Jako se to stalo "euroamerické" civilizaci - zvyšovali jsme produktivitu práce a snižovali tnáklady tak dlouho, až není pro koho vyrábět. Čínu, Indii, Bangladéš a další to čeká nejpozději do pěti let.
25. 01. 2012 | 11:03

Marcus Agrippa napsal(a):

hk136:
jedna výrobní linka - pro Dell zvýšená výstupní kontrola kvality, pro HP zvýšená výstupní kontrola kvality, pro OEM žádná výstupní kontrola ( viděl jsem to v Celestice ). Záleží co si kdo zaplatí a chce prodávat.
25. 01. 2012 | 11:04

trubka napsal(a):

poluvodič to sú asi tie vianočne žiarovky, ahááá,

tak to potom treba chvaliť ako makaju naši hasiči
25. 01. 2012 | 11:08

hk136 napsal(a):

Marcus Agrippa
To, co jste popsal, je asi bezny model... Ale nevim, jestli dcera bude rikat spolubydlici vetu: "Rodice maji tovarnu na polovodice smisene kvality"... Pokud by delali jen ty kvalitni polovodice, tak bych to chapal.
Mne spis zajimalo, jestli se jedna o "primesove polovodice" nebo o nejake polovodicove kompozitni soucatky. A jaky je ten anglicky ekvivalent, jehoz prekladem to vzniklo...
25. 01. 2012 | 11:16

Občan napsal(a):

Ale jinak je ta Asociace pro mezinárodní otáky, o.s., fajn džob.
19 mega ze státních doatcí, to se běžně na ulici nenajde...
http://cedr.mfcr.cz/Cedr3InternetV414/CommonPages/ TakerStandardPage.aspx?condition=481bde4a-12dc-4514-8d85-8e5959447f13

Už se nedivím, že se "musejí" rušit školy, propouštět lékaři, učitelé, hasiči, policajti, že není na silnice, na levné byty. Když "musíme" živit všechny ty "neziskovky" plné poraděnků a kecálistů, kteří v životě nesáhli na skutečnou poráci, tak holt na to skutečně důležité potom nezbývá...
25. 01. 2012 | 11:30

DH napsal(a):

Je to v podstatě nutné připomenout našim nenažraným socanům, jak je nutné pracovat paní Rezková.
Konečně za pana Drábka se to pohlo a z těch minimálních 80/h se to posunulo na 60/h ještě tak ty 2 roky a dostaneme se na Čínskou úroveň.
Nebojte se paní Rezková, pokud se nám podaří a nám se to podaří, dostat našeho nemakačenka do stejné pozice jako čínského dělníka,však on se rychle přizpůsobí čínskému tempu.
Myslím si že na některých provozech kde je 35/h je to již nyní srovnatelné.
Státní čínské university budou procházkou růžovým sadem pro naše budoucí VŠ.
U nás se bude povinně chodit na brigádu a bezpodmínečně pracovat při studiu.
Jinak díky paní Rezková,že jste připomněla těm naším flákačům co je to pracovat.
25. 01. 2012 | 11:50

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Duroy
Ta poslední věta sedí!
Český maloměšťák
Nedivte se, že na váš příspěvek o sebevraždách nikdo nereaguje.Musíte to nejdřív přeložit. Vaše dlouhé příspěvky, často okopírované nebo s odkazy na i adresy moc nečtu. Dávám přednost stručným vlastním názorům.
Autorka
Ta čínská pracovitost a ctižádost mě děsí. Za úvahu také stojí, proč se v takovém počtu hrnou studovat a pracovat do zemí euroatlantické civilizace.Za mého mládí se mluvilo o žlutém nebezpečí a že až se jednou dají do pohybu, utlučou nás čepicemi.
Pro mne je nevysvětlitelné, že tyto asiatské národy s oblibou přejímají evropskou hudbu. To nás by ve většině případů ani nenapadlo tou jejich pentatonikou nahradit naší dvanáctitónovou soustavu. Člověk si to poslechne jako každou exotickou hudbu a tím to pro mne končí. Jen jazz se svými afroamerickými kořeny je díky syntéze těchto dvou vlivů je výjimkou.
25. 01. 2012 | 11:53

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

Občan
Zatímco jsem pracně datloval svůj příspěvěk, napsal jste ten váš. Plně s vámi souhlasím a podepisuji každé slovo!
25. 01. 2012 | 11:56

hk136 napsal(a):

Obcan:
Zase mate pravdu...
Ale ta organizace se venuje i vzdelavani a vyzkumu. Takze skoro nahradi jeden zruseny vyzkumak a jednu zrusenou skolu... To mate jednu polozku misto dvou a to uz je uspora. Alespon od stolu.
Jinak nechci byt zbytecne agresivni vuci autorce, ale kvalitu toho vyzkumu celkem slusne ilustruje zaver blogu:
"Těžko se lze připravit na skutečnost, že věčné snažení neskončí happy endem. Statistika pokusů o sebevraždu v Číně mluví sama za sebe. Na druhou stranu, velká většina Číňanů se z neúspěchů otřese a pokračuje ve stejném tempu dále."
Neco podobneho rikal Vita Jakoubek v zaveru Vrat se do hrobu, ne?
25. 01. 2012 | 12:09

Divobyj napsal(a):

Myslím,že žádný extrém člověku nijak nesvědčí.Těm,kteří tvrdí,že v asijském způsobu života vidí prostředek ku prosperitě nevěřím.Naše národy jsou jiné.Dokážeme dosáhnout stejných výsledků jako Asiaté bez toho,abychom se kvůli tomu udřeli.
25. 01. 2012 | 12:19

český maloměšťák napsal(a):

Šašek z Jihlavy
Nevím jak jste zjistil, že to nikdo nečte...ale abych přiznal barvu - je mi to celkem jedno.
(snad by mě to zajímalo v případě, že na to máte nějaký přístroj , který se vejde do náprsní kapsy a nedělá moc kravál....možná bychom ho mohli začít vyrábět - třeba v Číně - ale nevím, zda by si ho někdo koupil - nejspíš jen nějaký fetišista nebo snob)
25. 01. 2012 | 12:46

Martin napsal(a):

Čas strávený nad knihou nebo na pracovišti nevypovídá vůbec nic o pracovitosti, leda tak o morálce. Naopak pracovitý člověk zvládne svou běžnou práci v běžné pracovní době a o nějakém přespávání v práci na matraci s výjimkou krizových situací nemůže být ani řeč.
Důkazem mého tvrzení jsou spolužáci uvedené čínanky, kteří podávají ve škole srovnatelné výkony, ale spotřebovali na jeho dosažení mnohem méně času, tedy mantra o pracovitosti se rozplývá jako pára nad hrncem.
25. 01. 2012 | 12:52

Kryštof napsal(a):

Re - "Občan"
Rozumný , objektivní příspěvek bez emocí .
Souhlasím s Vámi .
25. 01. 2012 | 12:53

li napsal(a):

Pekne blaboly - nic nemeni a faktu ze usa a evropa zebra v cine o pujcky a jejich ekonomiká jede. Rozkradanim se prosperita nevybuduje, praci ano. Oni se od nas uci technologie, my se umime jen blbe posmivat
25. 01. 2012 | 13:12

rejpal napsal(a):

Jedno vím jistě - nemám čínské předky. Jsem línej jak veš.
25. 01. 2012 | 13:20

ex-nemo napsal(a):

Milé děvče
Jestli pocházíte z těch kruhů z nichž se dnes rekrutuje „elita“, ti různí ředitelé institucí a absolventi zahraničních škol, tak jste ve svém okolí skutečně mnoho práce a pracovitosti neviděla. Oni rádi cestovali do zapadlých kruhů světa (za státní peníze ovšem) a sportovali (nyní nejraději golf), ale práce, to nebylo zrovna jejich hobby. Dobře je známe, my starší, z komunizmu.
Dnes si obsadili všechna vlivná a hlavně výnosná místa i podniky a předvádějí tam své schopnosti – výsledky vidíme. A podle sebe soudí i ostatní.
Pracovníci kágebácké ulejvárny – Prognostického ústavu, opravdu nemuseli nic moc dělat, a podle toho posuzují i pracovitost a nasazení ostatních.
Ostatní, kteří neužívali výhod bolševických prominentů, ti se obvykle museli pěkně ohánět pokud si chtěli udržet slušnější životní úroveň. Ti dobře věděli co je práce a nasazení sil. Při mizerných platech často dvojí, trojí zaměstnání; v práci buzerace a zvyšování norem, stachanovci, úderníci… Ročně se stavělo 60 tisíc rodinných domků – svépomocí, cihlu po cihle…
Že byly výsledky té pracovitosti skrovné, to nezavinili dělníci, ale právě ta líná bolševická elita, která to všechno vedla a vede dosud.
Jestli jste Vy překvapená pracovitostí cizinců, ostatní nebudou; znají ji většinou sami od sebe.
25. 01. 2012 | 13:26

český maloměšťák napsal(a):

Občan
Můžete laskavě sdělit zdejšímu publiku na základě čeho jste dospěl ke svému jednoznačnému soudu, že do 5 let bude v Číně 10 % nezaměstnanost ?
Děkuji předem - za kvalitní odpověď.

http://www.econstats.com/weo/V021.htm

(Šašek z Jihlavy nemusí odkaz číst....)

Jen taková malá technická - ÚV KSČ /Číny/ svou ekonomiku řídí /administruje/. Má na to jak nástroje, tak penízky, tak moc. A pokud je mi známo, podniká kroky na podporu domácí poptávky. Aby ekonomika nebyla tolik závislá na exportu.

Skutečně by mě zajímalo - jak jste dospěl k tomu svému tvrzení /predikce nezaměstnanosti 10 % do 5 let/. Na základě čeho.

Mimochodem :

http://zpravy.kurzy.cz/305024-spoluprace-ciny-se-zememi-perskeho-zalivu/

/zákaz vstupu Šaškovi z JIhlavy/

"...Nedávno došlo k podpisu významné smlouvy mezi Saúdskou Arábií a Čínou, respektive mezi Aramcem a Sinopecem a stavbě společné rafinérie v Rudém moři. Saúdská strana bude v projektu držet 62,5%, čínská strana pak zbytek. Mimochodem, pro Čínu je to ideální využití jejích devizových rezerv.

Konkrétně jde o stavbu rafinérie ve městě Yanbu, s plánovanou zpracovatelskou kapacitou 400 tis. barelů ropy denně (tedy přibližně 7-8% čínského dovozu). Do provozu by rafinérie měla být uvedena v průběhu roku 2014.

Tento projekt je jasným signálem zájmu Číny o ropu ze Saúdské Arábie a zajišťuje si tímto projektem stabilní (pokud lze vůbec něco v dnešním světě nazvat „stabilním“) dodávky. Ze strany Saúdů jde zase o signál směrem je Spojeným států, že nehodlají spolupracovat pouze s nimi.

Pokud vypořádání dodávek z této rafinérie (a možná nejen z této) půjde mimo dolary (a podle mě to lze předpokládat), bude to jen další hřebíček do rakve petrodolaru..."

(ale to už je spíše o Íránu, Pentagonu a tak....ale poučení z toho je - rozšíření portfolia + vypořádání obchodu mimo petrodolar = menší závislost na cenové fluktuaci)

P.S.
http://www.akcie.cz/komentare-a-doporuceni/93130-jsou-alarmujici-zpravy-o-cinske-ekonomice-opodstatnene/

Jo, jo - dějou se ve světě věci, Občane. I Obama dnes hezky hovořil - jak se chystá chránit pracovní místa v USA. /no - republikáni mu na takový pohled na volný trh serou, že...takže zůstane jen u slov.../

My ale máme naši vládu škrtů, defraudantů a padavek. Takže se o to nemusíme ani tak moc starat.

Stejně by se každý přínos pro stát rozkrad.
25. 01. 2012 | 13:37

Klara Lerche napsal(a):

Alice, Vas blog jsem si precetla se zajmem. Souhlasim s Vami v tom, ze pracovni etika je v nekterych jinych kulturach velmi odlisna - setkala jsem se s mnoha priklady v ruznych zemich. Avsak tvrzeni, ze "makat jako Cinan" je veskrze pozitivni s Vami nesdilim. Nucena prace a otrocke pracovni podminky jsou v Cine bezne, a my, Evropane z nich profitujeme ve forme vyrobku za nizsi cenu. Jen se podivete kolik velkych nadnarodnich firem ma na veskerych svych vyrobcich napis "Made in China". Vezmete si treba nedavnou aferu, kdy investigativni novinari odhalili, ze maskot londynske olympiady je v Cine vyraben v otrocych podminkach :http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/4070879/Olympic-mascot-toys-retailing-at-20-made-by-Chinese-workers-getting-26p-an-hour.html.

Jiste plati, ze pracovat tvrde se vyplati, ovsem musi to byt tvrda prace dobrovolna a adekvatne ohodnocena.
25. 01. 2012 | 13:51

voroshilov napsal(a):

Kazdy by chtel makat jak cinsky riksa ale bohuzel to zakazuje zakonik praci,ale brzo uz tu chybu vlada napravi,zadne obavy!
Jinak asiaty to nedelaji dobrovolne ani z duvodu vrozene poctivosti,nemaji na vybranou-to je otazka zivota a smrti(nekde doslova).
Jeste nedosahli na ten uroven zapadni degradaci tradicnich hodnot kde jedinym smysluplnym zabijenim casu je sezeni u telky nebo kompu a remcani na neprizen osudu dohromady s nadavanim na vladu(viz.upracovane Reky).
Ani Japonci a Korejci uz dostatecne zazobane nemohou obelstit stare feudalne zvyky makat na soguna/samuraje od nevidim do nevidim,a nadnarodni spolecnosti jim ten kodex vstipuji(treba i v Nosovicich...),produktivita se odviji od nizke hodnoty pracovni sily s minimalnymi naklady ve vyrobni a socialni sfere,kdyby Nemci pristupili na cinsky model uz kazdy by mohl menit levne Mercedesy jako tapety,a voni ne a ne,haska lina...Kupodivu ja radeji BMW nez Hundai,i kdyz jako clovek ktery vymenil radu znacek uprimne ze nejlepsi je Toyota.
25. 01. 2012 | 13:58

li napsal(a):

Klaro - dobrovolna prace ,?? Lidi pracuji z prinuceni protoze potrebuji penize a o tom to je. Cinani plati za praci, u nas rozkradame a zivime parazyty.
25. 01. 2012 | 13:59

li napsal(a):

Klaro - dobrovolna prace ,?? Lidi pracuji z prinuceni protoze potrebuji penize a o tom to je. Cinani plati za praci, u nas rozkradame a zivime parazyty.
25. 01. 2012 | 14:01

TomášL napsal(a):

Dobrý den autorko!

Doufám, že se nedožiji dne, kdy se bude v Evropě vyžadovat "makat jako Číňan"...
25. 01. 2012 | 14:04

Jan napsal(a):

Připojil bych se k občanovi a zeptal se autorky na její poslední větu." oni totiž vědí proč to dělají"
Proč?
V hledání smyslu lidského života jsou číňané taky kabrňáci, ale upracování se k smrti by zcela jistě nepochválili.
Zkuste si přečíst Josefa Šafaříka, Cestou k poslednímu.

Pro Evropana je to prostě jen nepochopitelné a nesmyslné.
A Číňani na to taky přijdou, nebojte.
25. 01. 2012 | 14:29

Karel Matoušek napsal(a):

Já Karel Matoušek nemakám, jen se do všeho pletu....
25. 01. 2012 | 14:42

Šašek z Jiíhlavy napsal(a):

český maloměšťák
Vy nečtete pozorně, já napsal, že to moc nečtu. Jestli to čtou ostatní, to netuším. Orwelovskou krabičku nevlastním, ale hodila by se.
25. 01. 2012 | 14:43

didusin napsal(a):

Čína naš vzor ?
Měli bychom vzít konečně na vědomí, že modifikovaný otrokářský řád nebyl ze světa vymýcen. Na každého z nás pracují v chudých krajinách zbídačení lidé, mnohdy ještě děti, ale to brzy (doufejme) skončí, ať se nám to líbí či ne – a kvalita našeho života bude zase záviset více na našem úsilí. Proto bychom se neměli plošně dobrovolně vzdávat svých dovedností.
Invaze euroamerické senzitivní (ve smyslu popisu sociologa Pitirima Sorokina) kultury zasáhla prakticky celý svět, v dalším bude záležet na tom, zda fénix povstávající z popela, jimž je Čína (případně Indie),  převzaté ideologické mantry konzumní společnosti pozmění a obohatí přidanou hodnotou, v opačném případě se ze zpožděním dostanou do stejné, ne-li mnohem horší krizové situace.
Ptám se, zda lze rozvíjet kulturu civilizace zcela jinými prostředky, než ze kterých vzešla ? Nesnažili bychom se přesadit prvky jiných kultur do našeho prostoru ?
25. 01. 2012 | 14:50

CarolusMagnus napsal(a):

"Někdy takto přespává v kanceláři až 14 dní v kuse. " A kde se sprchuje ? Taky v kanceláři ?
25. 01. 2012 | 14:53

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

Zajímavý blog, zajímavé příspěvky.
Mám osobní zkušenost ze spolupráce s Číňany a s Čínou. Potvrzuju většinu řečeného jak v blogu, tak v některých komentářích.
Upozorňuju na dva aspekty, které tady i u některých příspěvků, které jsou hodně zajímavé, nejsou zřetelné.

1/ Číňané a Asie vůbec je dnes v pozici, že po hmotné stránce nás bílé přestává potřebovat. Ještě to není hotová věc, ale tenhle proces probíhá. To je jedna věc, hodně důležitá.

2/ A druhá s tím související: nejsme a ani jsme nikdy nebyli pupek světa. To si stále jen podvědomě myslíme pod dojmem posledních desítek možná pár stovek let. Takže mluvit o tom, že normální je v zásadě to, co děláme a jak se chováme my, naše kultura, je nepochopením situace do plné hloubky.

Že momentálně je pro ně (zvlášť pro mladé) konzumní způsob života bílých cílem, je myslím jen přechodný jev.

Co je naše klika, je to, že většinou v dějinách nebyli Číňané příliš (vojensky) agresivní, to také neodpovídá jejich kultuře. (doufám že se nespletu :-))
25. 01. 2012 | 15:02

český maloměšťák napsal(a):

Šašek z Jihlavy napsal :
"....Nedivte se, že na váš příspěvek o sebevraždách nikdo nereaguje.Musíte to nejdřív přeložit. Vaše dlouhé příspěvky, často okopírované nebo s odkazy na i adresy moc nečtu...."
Ale jak jsem napsal - je to pro mě informace o nulové hodnotě.
25. 01. 2012 | 15:02

li napsal(a):

Zajimava diskuse - cechacci zduvodnuji ze my prácovat rozhodne nehodlame. Amen s nami
25. 01. 2012 | 15:59

ironik napsal(a):

Trocha filozofie ? ? : Svoboda všeobecně je poznané otroctví, jen si každý musí svůj díl poznat, a ujasnit proč otročí.
25. 01. 2012 | 16:01

pavel napsal(a):

Tomasi L - sam jsem zvedavy jak dlouho nam vydrzi system -nepracujeme a bereme socialni davky. Rekl bych ze moc dlouho ne
25. 01. 2012 | 16:02

mb napsal(a):

scallop 10 36 ... jenže japonců není tolik co číňanů ... jedná se o dva různé státy neporovnatelné váhy/velikosti ...
25. 01. 2012 | 16:10

drzá držka napsal(a):

To nemá být "polovodice smisene kvality", ale "polovodiče směšné kvality".
25. 01. 2012 | 16:11

TomášL napsal(a):

Pavle,

autorka uvádí jeden extrém a Vy z druhé strany. Nu, asi nejsem workholik.

PS: Dávám přednost spát ve své posteli a s nějakou zásobou energie ukojit slečinku nejen při sexuálních hrátkách, jak vyšťavený se přikodrcat domů a prásknout sebou o postel... :-)
25. 01. 2012 | 16:12

TomášL napsal(a):

op: "o" vypadlo...
25. 01. 2012 | 16:13

Ládik!!! napsal(a):

Vorošilove -
proč se říká "jezdí jak Rus"?
Podle mě je to proto, že jezdí proti sobě a uhnou na poslední chvíli - neznají příkopy. Zažil jsem to při cestě na Kavkaz - z Pjatigorsku do Dombaje a z Pjatigorsku do Těrskolu.
25. 01. 2012 | 16:26

pavel napsal(a):

Tomasi M - ontrem je bohuzel realita. Vy nevite ze zijeme na dluh kfery neumime ani pribrzdit, natoz zaplatit,??? Zjistetecsi kolik je u nas pracujicich, kolik z nich tvori nejakebhodnoty a kolik lidi je na socialnich davkach, kolik je vydano exekuci. To neni extrem?!! . A hlavne, vy vidite vychodisko, nebo positivni vyhled do budoucna!?? A kde???
25. 01. 2012 | 16:27

Občan napsal(a):

To Český maloměšťák:

Ale jo, rád.
Čína, potažmo Asie chrlí jako sopka - chrlí výrobky (různé kvality), chrlí služby (opět různé kvality), dnes už začíná vyvrhovat i různé finanční produkty.
Soptí toho obrovské množství, které kvůli nízké odměně za práci nejsou schopny absorbovat asijské trhy. Evropský a americký trh jsou proto zaplaveny asijským (a africkým) zbožím a službami.
O co víc výroby a služeb se přesouvá do Asie a Afriky, o to menšími jsou evropský a americký trh. Z jednoduchého důvodu - v USA a Evropě ubývá pracovních příležitostí kosmickou rychlostí, v důsledku čehož ubývá také prostředků, které by mohly být za asijské a africké zboží utraceny.
Další část těchto zbývajících prostředků pak ukusuje dluhová služba (jež se již stala neufinancovatelnou, jak jste jistě ráčil postřehnout).

Ergo kladívko - asijská a brzy po ní i africká ekonomika se zadře úplně stejně jako americká a evropská a vyletí do povětří. Ta "naše" bouchla kvůli virtuálním financím, ta asijská a africká poletí do povětří kvůli zboží, které už nebude komu prodávat. Náklady na mzdy již víc snížit nepůjdou, ani kdybyste zavedl otrokářství. Náklady na energie a tím pádem i na přepravu naopak stále porostou. A to nemluvím o úvěrovém financování výroby - což jsou také náklady.

Tím pádem se bude v Asii a Africe propouštět, protože zboží nejde donekonečna vyrábět na sklad. A protože zhroucení systému na západě je konečné a masivní, do pěti let NEJPOZDĚJI se projeví i na východě. Možná dřív, ale zcela jistě ne později. Už teď totiž ta "globalizovaná" výroba jede setrvačností a s pomocí DLUHŮ.
Finanční chytrýskové totiž zapomněli na jednu věc - globalizovali výrobu tím, ale zapomněli na to, že ji také někdo musí spotřebovat. Globalizovat spotřebu opomenuli, či spíše tuto nutnost ignorovali. Čímž zničili sami sebe a celý "slavný" kapitalistický systém.

Doufám, že tam není moc překlepů - vařím "svou" rajskou a nemám moc času to po sobě číst, neb chuťové pohárky jsou mi přednější než diskuse :o))
25. 01. 2012 | 17:00

Občan napsal(a):

Jo, slečno Rezková, s tím slamníkem jste to asi špatně pochopila.
Nevím, jak v Honkongu, ale v Japonsku je nebo bylo donedávna zvykem, že větší společnosti přidělovaly stálým zaměstnancům bydlení.
Nováčci místnůsku v ubytovně, zkušenější a ženáči byty. A byty se přidělovaly nikoli podle zásluh, ale podle podle velikosti rodiny - tedy podle počtu tatami (spací rohože).
Takže náš přítel Masaru dostal kutloch na jedno tatami. Když si vzal Harumi, dostali byt na dvě tatami. Pak se jim narodila Ren-ko a stěhovali se opět do většího.

Pochybuji totiž, že by nějaká firma trpěla, aby jí zaměstnanec squattoval po pracovní době v kanclu pod stolem.
25. 01. 2012 | 17:18

TomášL napsal(a):

pavle

(pokud myslíte Tomáše M Tomáše L, tomas m se zde vyskytuje, avšak není TomášL)

Na iHnedu mají každým dnem časový slot událostí ze světa ekonomie. Když jsem jej ze začátku četl, tak jsem nabil dojmu, že EU musí skončit během pár dnů...
Inu, vzal jsem si týden dovolené a odjel jsem na týdenní kalbu plnou chlastu. Bylo to fajn, co Vám mám povídat...
Přijedu a juknu na iHned... Lidi šíleli ze stavu světa, ve kterém se vyskytují(Řecko atp.), aniž by si uvědomili, že svět a život je o něčem jiném. Vysmál jsem se jim a odjel znovu za kalbou...

PS: Ne, nemám pocit, že žijeme ve černé době!
25. 01. 2012 | 17:21

TomášL napsal(a):

tfuj... nabyl
25. 01. 2012 | 17:22

Jirka napsal(a):

paní autorko
Právě jste popsala Číňany jako naprosté tragédy. A víte, že tomu i věřím? Jinak popisek pod vaší fotografií svědčí o tom, že jste k normální a smysluplné práci ani nečuchla , a to tam v kanclu můžete taky bivakovat od nevidim do nevidim jako ti tragičtí Číňani.
25. 01. 2012 | 18:13

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

občane,
při vší úctě jsme ve při ohledně pětiletého termínu výbuchu Asie.
Je to určitě složitější, ale v nejjednodušší podobě: Čína nakupuje v Africe a na Středním východě suroviny, platí jim, tím si tam vytváří solventní trhy, na které úspěšně prodává. Takže jsou spokojeni všichni zúčastnění. Dříve jsme tuto pozici Číny zaujímali my, nyní ji opouštíme. Takže nás přestávají potřebovat ti i oni. Přibližně totéž platí J. Amerika x Čína a Rusko x Čína.

Do pěti let můžeme zkolabovat možná my se svými dluhy, o Číně si to rozhodně nemyslím. Opravdu nejsme pupek světa.

A nezanedbatelné je také to, že soudruzi v Číně si pořídili mladé, skvěle vzdělané (viz blog) čínské chlapíky, a nechávají si od nich radit, jak stát úspěšně řídit. Momentálně se jim to dost daří, že.
25. 01. 2012 | 18:40

Karel (taky) napsal(a):

Pokud je mi známo, tak v Čechách se říká "dřít jak Bulhar" a "makat jak černej". Obě rčení dnes znějí už tak nějak krajně nesmyslně...
25. 01. 2012 | 18:53

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

občane,
ještě přemýšlím o těch pracovních místech v Evropě a USA: myslím, že jestli bude v Evropě 10 nebo 50 mil nezaměstaných, tak to s Čínou opravdu moc nehne.

osobní zkušenosti:
1/ dříve jsme měli u našeho čínského partnera několik lidí, zodpovědných za Evropu, dnes je to člověk jediný, přebyteční posílili jiné světové regiony, např Rusko. Proč asi?
2/ čínští technici tam před třemi (!) lety mluvili jen výjimečně anglicky. Dnes je to zcela běžné. Proč? viz blog.
25. 01. 2012 | 18:54

Baba napsal(a):

Svět vám dovolí být jin.
25. 01. 2012 | 19:00

český maloměšťák napsal(a):

Občan
Velmi obecná - a zejména nesmyslnými termíny jako je např. "africká ekonomika" či " asijská ekonomika" mávající úvaha. Podotýkám - úvaha, úvaha ignorující fakt, že poptávku ve světě generují čím dál tím více země BRIC...tedy např. i čínský vnitřní trh (potažmo reexporty či kvazireexporty /malá přidaná hodnota....v cenovém vyjádření/.
Těžko se k těm pár frázím vyjádřit.

Možná bych bral ještě tak nemovitostní bublinu - až praskne, nebo potíže, které by nastaly v důsledku tvrdší obchodní politiky Evropy a USA vůči Číně. Nebo v důsledku stárnutí populace /tam by tlak zdola mohl vyvolat velkou řadu změn.../.
Ale nezaměstnanost v důsledku nízké kupní síly ? Kdy většina analýz predikuje růst agregátu poptávky v zemích jako je Čína, Indie, Indonésie, Brazílie, Malajsie....a nebudou to jen vyšší vrstvy a luxusní zboží,které bude poptáváno.... a nebudou to jen tyto země (nové kontrakty ze zemí islámského půlměsíce např.).

No - zdá se mi to být velmi, velmi přitažené za vlasy - tvrdit, že v Číně bude za 5 let 10 % nezaměstnanost - v důsledku snížení poptávky po " čínském " zboží. /záměrně dávám do uvozovek - protže zde je další rezerva pro tvorbu pracovních příležitostí v Číně - pro místní úřady...postupné vytlačení firem z tradičních průmyslových zemí a nahrazení jejich know how - domácím know how.

P.S. Dosavadní vývoj svědčí proti tomu, co tvrdíte. Zcela jasně. Řečí čísel - jak via obchodní bilance, tak nezaměstnanost.
Bez nějakých kvalitativních změn - spíše administrativní povahy - je velmi nepravděpodobné, že by došlo v Číně k tomu, co ze své koule věštíte.

Mimochodem ani v tom Japonsku není situace tak dramatická, jak popisujete. Chce to jen podívat se kromě grafu o hrubém zadlužení i na stav zahraničních aktiv a závazků, přebytky běžných účtů, investiční aktivitu japonských subjektů v zahraničí...prostě nezapomenout, že žádná země není čistým dlužníkem. Že dluh jednoho je pohledávkou /aktivem / druhého.

To si ale neuvědomují ani ti pomatenci, co v současné době zase hýkají o jakémsi daru , který v době krize dáváme přes IMF eurozóně.
Takže buďte v klidu. Spousta lidí si myslí, že když budou šetřit, tak se budou mít dobře. Bohužel - je mnoho takových oslů. Naneštěstí jejich počet vzrůstá s tím, jak hustý je výskyt oslů v establishmentu. Oslů a darebáků. Pak se nedůvěra multiplikuje...a snyčka se může pak snadno stáhnout.
Propaguje se úpadek.
To je špatně.
/ale bezhlavé utrácení na dluh také není dobré...zejména pokud se utrácí za blbosti...anebo se krade či plýtvá - v tomto ohledu mám spíše strach, že za těch 5 let bude tady - v Kozloistánu Zelném oficiální míra nezaměstnanosti někde okolo možná až 15 % ...což bude poslední hřebíček do rakve stlučené Řebíčky.
:((
25. 01. 2012 | 19:43

Občan napsal(a):

To "Svatební atd...":

Ve všem s Vámi souhlasím. Až na jedno - Čína (zejména) se řítí kupředu strašným tempem slepou ulicí. Na jejím konci při téhle rychlosti ošklivě narazí tlamou do zdi; a při tempu pádu ostatních ekonomik to déle než pět let trvat nebude.
Jednoduše proto, že to, co vyprodukuje, nebude už mít kde udat. Leda zadarmo, protože jí nebude mít kdo zaplatit a čím.
Ani ony čerpané přírodní zdroje totiž nejsou nevyčerpatelné. Takže jejich čerpáním Čína de facto PŮJČUJE Africe na nákup ČÍNSKÉHO zboží tak, že Čína "nakoupí" suroviny a Afrika od ní za peníze utržené za suroviny koupí laciná trička a elektroniku (ZJEDNODUŠUJI!!!!!). Afrika své přírodní zdroje prostě a jednoduše "prožere". Až dojdou, okamžitě zjistí, že ta čínská "trička a tranzistoráky" už nemá za co kupovat a že nemá CO zastavit za eventuální půjčky na další nákup čínského zboží.
Okamžitě poté Čína zjistí, že je v otvůrku spolu s Afrikou.
Čína v Africe exploatuje RYCHLE, protože není brzděna žádnou ochranou životního prostředí ani ochranou pracovněprávní. PROTO může exploatovat takovou rychlostí.

Současně s tím zkolaboval tentýž systém, v němž teď jede Čína, v Evropě a USA. Takže Vy máte pravdu v tom, že Čína nás MOMENTÁLNĚ nepotřebuje, protože požírá Afriku. Jenže Afrika vypadnuvší evropské a americké trhy není a nebude schopna nahradit. na to je příliš chudá a Číňané se chtějí mít lépe - tudíž potřebují prodávat buď víc nebo dráž (ideálně obojí).

Proto tvrdím, že velice rychle dojede na svou dravost a že to je otázka jednotek let.
25. 01. 2012 | 19:47

katalyzátor napsal(a):

Víte proč mají Číňani šikmé oči? Protože, když se ráno probudí, chytnou se rukama za obličej a přejedou si přes oči dozadu a povzdychnou, zas ta rejže.
25. 01. 2012 | 20:50

katalyzátor napsal(a):

Víte proč mají indiáni od niagarských vodopádů velké uši a placatá čela? Protože, když se ráno probudí, tak se chytí za ucho a ptají se, co to hučí? Pak se plácnou do čela a řeknou, no jo Niagára.
25. 01. 2012 | 20:53

jogín napsal(a):

Všichni až na jedinou vyjimku zapomínají, že čínská vláda na rozdíl od evropské má situaci pevně v rukou. Má peníze i moc a nevede si tak blbě jako před časem naši komunisté. Zato my máme vládu chytrou nepříliš. Podnikavci ji dosadili, aby jim sloužila, a k tomu účelu se kvalitní lidé příliš nehodí. Takže vláda má dluhy místo peněz a kymácí se na kraji pádu. Jako před 25 lety, až na ty dluhy.
25. 01. 2012 | 20:55

český maloměšťák napsal(a):

Občan
Zde máte několik čísel o tom, kdo "exploatuje" Afriku. Zcela zjevně jste opět s těmi 5 lety mimo.

http://www.afdb.org/fileadmin/uploads/afdb/Documents/Publications/Chinese%20Trade%20%20Investment%20Activities%20in%20Africa%2020Aug.pdf

Dynamika čínské expanze je stále ještě velmi slabá i co se týče toho "zaplavování Afriky čínskými tričky". Jak vidno z grafu 2.
Pokud vezmeme Afriku jako celek /situace v některých zemích by mohla potvrzovat vaš klamné vize...ale jsou to stále jen věštby postavené na vodě....evropské expozice v Africe jsou stále téměř trojnásobné než ty čínské...spolu s USA pak již není o čem téměř diskutovat.../

Tvrdit ale můžete ledasco. Zde je to zadarmo a je vás takových víc (zdravím Silvii a její středoevropský švýcarský frank) - co rádi věští. Nevím proč je to baví - asi mají z něčeho strach nebo se nudí.
25. 01. 2012 | 20:56

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

občane,
díky za dobrou diskusi. I tak trvám na tom, že Čína do pěti let nepadne. :-)
Jednak neexploatuje zdroje jen v Africe, ale jdou na forhont J. Amerika, ten Střední východ a Rusko! A než se všechny suroviny vydrancují i tam, tak to bude ještě léta trvat.....
A druhak - v souhlase s jogínem - Čína má momentálně v řízení státu obrovskou přednost: dokáže reagovat rychle, centrálně, silně. Za předpokladu, že se rozhodne správně (!), tak demokracie jsou v nevýhodě. Zvášť my v EU, co se nedohodnem skoro na ničem a bojujem hlavně za plnou státní suverenitu Valašského království, případně s inženýrem v čele.

Takže jestli soudruzi usoudí, že se opravdu řítí do zmíněné slepé uličky (občan), tak s tím neprodleně něco začnou dělat. Což se podle všeho už děje (podpora vnitřní spotřeby, odpoutávání se od USD směrem k RMB v zahraničním obchodě atd..)
Nesleduju zdaleka tak statistiky a makročísla jako český maloměšťák, usuzuju spíš z vlastní zkušenosti, čili plést se můžu, ale celkem mi to zapadá.
(srovnání se Silvií se mě opravdu, ale opravdu dotýká :-) :-), myslím že aspoň objemově zde zdaleka ještě neprodukuju tolik hovadin :-))
25. 01. 2012 | 22:10

ivan tomek napsal(a):

O Cine vim celkem jen z druhe ruky, ale mam dojem, ze jejich situace se lisi od ostatnich v mnoha ohledech. Jeden je tradicni konfucianska mentalita ucty k praci, vzdelani, a autorite, jakoz i honba za uspechem. Dalsi je, ze Cina ma obrovsky vnitrni trh. A dalsi je, ze ten vnitrni trh je naprosto hladovy a bude trvat jeste dlouho, nez se nasyti. S temi peti lety do krachu bych tedy asi nesouhlasil, ale nejsem expert.

Pokud jde o osobni zkusenosti, ucil jsem (pocitace, na universite)radu cinskych studentu a jejich pracovni moralka se da tezko srovnat s jinymi - je mnohem vyssi. A vim, ze na nejlepsich americkych universitach jsou nejobtiznejsi kurzy zcela nebo temer zcela zaplneny asijskymi studenty.

Dalsi vec, kterou jsem pozoroval je, ze zatimco mi prvni cinsti studenti chteli z Ciny odejit, novejsi studenti se do ni chteji co nejrychleji vratit a pracovat tam.

A konecne, Cina uz neni jen stroj na ubohe kopie napadu z rozvinutych zemi. Spickova cinska technologie a veda jsou na stejne urovni jako v rozvinutych zemich. Udelejte si z toho sve zavery sami.

Jestli tvrda prace dela lidi stastnejsimi se nedovazuji soudit, ale o tom, ze 'my' dokazeme totez, aniz bychom se predreli, jak tu nekdo napsal, velice pochybuji. 'My' muzeme dokazat urcite hodne, ale ne tolik jako stejne inteligentni a vzdelani lide se stejnym poristupem k technologii atd, kteri pracuje dvakrat tak moc.
25. 01. 2012 | 23:32

Terry napsal(a):

Maká jako Číňan?

Podle vyjádření premiéra Nečase (Dře jako kůň, zastal se Nečas Nagyové. Za měsíc dostala mimořádnou odměnu 190 tisíc - http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-54451630-dre-jako-kun-zastal-se-necas-nagyove-za-mesic-dostala-mimoradnou-odmenu-190-tisic) spíš

"Maká jako Nagyová."
26. 01. 2012 | 06:57

Presl napsal(a):

Vy pisálkové co si myslíte že Čína brzy padne - obávám se že padá spíše Evropa a naše republika.
Blahobyt se tvoří prací, nikoliv rozkrádáním. A činani makají, my rozkrádáme a žijeme ze sociálních dávek na dluh. Tak kdo asi padne
26. 01. 2012 | 07:41

scallop napsal(a):

Skogen

Cina a Japonsko zadni velci spojenci nebudou, na to je mezi nimi prilis mnoho historicke animozity. Ale jejich pracovni mentalita je jiste podobna. Jenze: jedno Japonsko - tj. ekonomika zavisla na exportu - muze svet "uzivit". Ale podobny model nemuze fungovat dlouhodobe pro Cinu - ta muze exportovat dokud je chuda, tj. ne nadlouho. Jaky ekonomicky model tam bude za 20 let je ve hvezdach.

K debate pracovitost v. kerativita me pripada priznacny vyvoj zaznamu hudby. Digitalni zaznam zacal "cedecky" a i dalsi vyvoj delali hlavne Japonci. Byla to dany model technologie, ktera se postupne zdokonalovala (minidisc (budiz mu lehka zem), dvd atd). Jenze mezitim se v "line" ale kreativni americe objevil internet, tj. neco uplne noveho (a puvodne nesouvisejiciho s hudbou). Dnes je internet hlavni medium pro zaznam hudby.

Cisnka pracovitost je jiste obdivuhodna, ale ma sve limity.
26. 01. 2012 | 09:02

TomášL napsal(a):

Asi tak závěrem...

Doufám, že se nebude v Asii říkat "hypochondr jako Evropan"... Když sleduji zdejší lidi, jejíž mysl je zjevně nemocná...
26. 01. 2012 | 09:14

gaia napsal(a):

blog dle mého vůbec není o pracovité Číňance, ale průměrné holce, kterou na universitě drží především ctižádost jejích rodičů. Navíc tato dívenka vůbec nemá potuchy, co je to zdravý životní styl a základy hygieny. A že lepší, než usínat nad knížkou je skutečně se dobře vyspat a pak se to zvládne za polovinu doby.
Navíc o té pracovitosti, za mého mládí jsme též měli spousty vzorů pracovitosti. To např. jeden, byl z Ruska, Pavlík Korčagin se jmenoval a tomu nakukali, že příští generace bude žít v komunismu, jen se musí tvrdě pracovat. A tak on pracoval na stavbě mládeže tak usilovně, až dostal zápal plic. Ale protože musel budovat ten komunismus, tak pracoval i s tím zápalem, nevěda, že kdyby týden ležel, že mohl být zdráv, mladý a silný na to byl dost, ale takto. Zápal přechodil a umřel z toho.

K čemu mrtví mladí lidé kvůli ideologii čehokoli. Jinde nám dávají za vzor upáleného, zde zas obdivují holku, která se před spaním ani nesprchuje a spí v šatech, které jsou za den plné bacilů.

podivná doba.
26. 01. 2012 | 09:25

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,...přidám něco o čínské pracovitosti. Je to informace od podnikatele, který hledal dodavatele malých komponentů z kovů a umělých hmot-lisařina malých dílků, která se stále obměňuje. Doporučili mu kontakt na podnikatele v Číně. Letěl se přesvědčit. Továrnička, vlastně plechový hangár, dřevěné stoly, u nich sedí pracující, jeden vedle druhého u lisů. Někteří seděli místo na židlích na baralech. Větrání žádné, pach z umělých hmot a z obrušování kovů. Bezpečnost práce nulová. Pracují bez rukavic, ochranných brýlí,... Dělníci a dělnice pracují deset hodin denně, JEDNOU ZA MĚSÍC MAJÍ NÁROK NA DEN VOLNA. Mají možnost si ty dny vybrat pospojované, pak třeba pracují bez dne volna půl roku a mají šest dní volných. Mzda na naše peníze od 5000-12000. Smlouvu neuzavřel, vzátil se otřesen a říkal, teď už chápu, že se u nás dají koupit všechny ty zbytečnosti z umělých hmot vyrobené v Číně za pár korun a ještě se to vozí letecky. Od té doby si myslím, že v Číně pomalu, ale jistě "tiká sociální a ekologická " bomba. Říkal další věci,...tam to musí armáda tvrdě držet "pod palcem". Tužka.
26. 01. 2012 | 11:02

ex-nemo napsal(a):

Občane
Až dosud jsem se Vámi vždycky shodnul, ale tentokrát mi věty "...Ono jim to dojde, až budou mít ve městech 10% nezaměstnanost (což prezentuje nějakých 70 000 000 lidí!!!). Pak budou muset zvolnit, jinak se atd...." , jaksi nesedí.
Vy, pravdaže znáte Čínu lépe. Ale já podobné předpovědi jako vaše čtu už nějakých 30 let, od doby kdy Teng zahájil jejich roční 10 % vzestup, a ono pořád nic, žádné zhroucení ! Tehdá, pamatuji se dobře, prohlašovali že čínské hospodářství se "přehřívá". A tak se přehřívá už 30 let, za tu dobu se snad zpatáctinásobilo, už vyrábějí např. 5 x tolik oceli a 15 x víc cementu než USA, a pořád neshořelo. Není tu snad přání otcem myšlenky ?
Západní svobodná a vědeckými ekonomy řízená liberální ekonomika celou tu dobu prakticky stagnuje. A to zdaleka ne pro nedostatek nabídky, nýbrž odbytu; ale každé posílení poptávkové ekonomie je vetováno bankami a vědecky zdůvodněno ekonomickými mudrci.
Nemá centrálně ( a totalitně) řízené hospodářství možnost zabránit jednoduše tomu, čemu my říkáme "odbytová krize "? Potřebují Číňané opravdu jenom zahraniční odbyt, aby se udrželi ? Nemají možnosti k tomu aby pozvedli vlastní ? Nějaké náznaky toho jsem už četl, ale pro ten stát platí stejné informační embargo a mediální lhaní jako o Kosovu nebo pozadí 11. listopadu.
Skutečně Čína potřebuje pořád příliv dolarů aby mohli získat západní technologii a suroviny ? Nebudou už brzo, nebo dokonce nejsou, v tom už soběstační ? A co jim pak brání pronikavě zvýšit vnitřní odbyt a celé té naší libertariánské eknomice se od srdce vysmát ?
26. 01. 2012 | 11:40

ex-nemo napsal(a):

Oprava :
Nikoliv 11. listopadu, spletl jsem to , správně 11. září a 17. listopadu.
Omluvte chybu.
26. 01. 2012 | 11:46

David napsal(a):

S tim stonasobnym prekopavaniim chodniku a silnic bych se Cinanum nesmal, staci se podivat do vetsiny nasich mest...
26. 01. 2012 | 11:47

Pepa Řepa napsal(a):

"Lepší je mít pupek ze žrádla a chlastu, než hrb z práce."
Tvrdí kamarád.
Celý život jsem se snažil tímto heslem řídit.

Upracovat se k smrti není rozumné, usouložit se k smrti je veselejší.
To se přihodilo jistému Jiřímu L., předsedovi tenisového oddílu u Brumlovky.
Kleplo ho to během akce.
Krásná smrt, řekl bych. Partnerka byla jiného názoru.
Ženským se člověk nezavděčí ani když se udře k smrti.
26. 01. 2012 | 12:10

Aleš napsal(a):

To o tom kradení jak Čech mohu potvrdit. Kdysi nám to řekli Dánové co u nás byli na výměnném pobytu. ;-)
Co se týče čínské pracovní morálky, možná makaj, ale jinak mi přijdou jako chaotici. Jestli voni půlku tý doby nestrávěj napravováním chyb z předchozí práce.
26. 01. 2012 | 12:19

český maloměšťák napsal(a):

makat jako číňan :

http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/prace/clanek.phtml?id=730562

"..Směny běžně trvají 12 a 16 hodin, na ubytovnách se lidé mačkají na šestipatrových palandách, ženy jsou nuceny absolvovat povinné těhotenské testy a kvůli častým sebevraždám dokonce musela firma instalovat pod okna sítě. Nemluvě o častých zraněních.
"Potkal jsem tam lidi před třicítkou, kterým se kvůli opakované práci u pásu nekontrolovatelně klepaly ruce," citoval server The Guardian amerického herce a perfomera Mikea Daiseyho, který továrnu Foxconn navštívil v roce 2010..."

"...Čínské vedení Foxconnu si s pracovními podmínkami svých zaměstnanců nikdy nelámalo hlavu. Jak řekl o svých manažerských povinnostech ředitel Tapei Zoo na loňské oslavě konce roku: "Hon Hai Precision Industry (majitel Foxconnu - pozn. red.) zaměstnává přes milion lidí. Lidé jsou vlastně zvířata a z hlídání milionu zvířat mě někdy bolí hlava".
26. 01. 2012 | 22:50

český maloměšťák napsal(a):

Místo Tapei Zoo - chyby v překladu redakce aktualně.cz...má být Terry Gou :

http://www.forbes.com/lists/2006/10/X28Q.html

Age: 55
Fortune: self made
Source: Technology

Net Worth: 4.3

Country Of Citizenship: Taiwan
Residence: Taipei, Taiwan, Asia & Australia
Industry: Technology
Marital Status: widowed, 2 children

Made his fortune in the mundane business of putting together PCs, MP3 players and cell phones for others. Founded Hon Hai Precision, now the world's largest contract manufacturer after leapfrogging Flextronics. Shares in its majority-owned international division Foxconn, have tripled in value since they were listed last year in Hong Kong. Gou's annual salary: 3 cents (NT$1). Last year, he announced he would live off Hon Hai's dividends, even though he is still keeps workaholic hours as chairman and president of the company he founded. Also put a chunk of his shares in a trust to pay employee bonuses. After his wife's sad death from cancer last year, Gou has been receiving flowers and attention from hopeful women.
27. 01. 2012 | 01:37

český maloměšťák napsal(a):

http://www.huffingtonpost.com/2010/09/10/terry-gou-foxconn-ceo_n_711859.html

Billionaire Terry Gou, Foxconn CEO: I Have No Idea How Much Money I Have, 'I'm Working For Society'
After a string of eleven suicides this year at Chinese electronics manufacturer Foxconn put the company under intense international scrutiny, the builder of iPhones granted Bloomberg Businessweek exclusive access to the press-shy CEO Terry Gou.

Previous investigations have focused on the workers, but Businessweek has gotten Gou's take on the suicides--and it's blunt. Here's Gou:

"I should be honest with you. The first one, second one, and third one, I did not see this as a serious problem. We had around 800,000 employees, and here [in Longhua, a factory campus] we are about 2.1 square kilometers. At the moment, I'm feeling guilty. But at that moment, I didn't think I should be taking full responsibility."

Gou, whom Forbes ranks as Taiwan's richest man with a $5.9 billion net worth, got his start making television knobs with a $7,500 loan from his mother. He claims to be not quite sure how much money he actually has: "I am not interested in knowing how much I have. I don't care. I am working not for money at this moment, I am working for society, I am working for my employees."

There's a joke among executives who work with Foxconn, Businessweek says, that in 20 years everything in the world will be made by Foxconn and sold by Walmart. Author Chang Tien-wen, who wrote a book about Gou, said "Steve Jobs' achievements wouldn't be possible without Terry." His factory in Longhua makes 137,000 iPhones each day, or, to put it in more startling terms, about 90 a minute....
27. 01. 2012 | 01:42

český maloměšťák napsal(a):

http://allthingsd.com/20110731/foxconns-terry-gou-tells-employees-the-robots-are-coming/

"...Robots are efficient, they don’t get tired, and aside from routine maintenance, they don’t take breaks. They also don’t complain about soul-killing work conditions. All of this makes them appealing to Foxconn management and its growing list of clients. ..."
27. 01. 2012 | 01:46

Pernica napsal(a):

Takže výsledek - čecháčci se vzájemně ujistili že my tu rozhodně pracovat nehodláme / nejsme blbí jako číňani. Tak gratuluji, zmákli jsme to zase dobře
27. 01. 2012 | 09:00

Jarda napsal(a):

Tohle to je opravdu divný článek o ničem nevypovídající. Milá mladá paní by asi potřebovala žít třeba pár měsíců na Vysočině a dělat za krásný plat 11OOO čistého. Starat se o dům a o děti. Možná by přehodnotila svoje názory a uznala, že i u nás se lidé musejí ohánět. Také okolo sebe vidím mnoho drobných podnikatelů, kteří tráví většinou celé dny prací. Neříkám, že se nemáme lépe než v Číně, to naštěstí ano a je to dobře. A to je ten rozdíl. U nás se zatím pracuje a ne otročí.

A té číňanky je mi spíš líto, než že bych ji obdivoval.
02. 02. 2012 | 18:52

Skogen napsal(a):

Soudím, že máme-li my ředitelky přes otázky sportující mezinárodně v zapadlých koutech světa, které navíc hravě vystudovaly i bez škopku a drcení se do tří, mají zase Číňané ještě stále co dohánět...
03. 02. 2012 | 23:55

xxx napsal(a):

To obcan, i autorka:
Hezke, presto davam prednost danskemu "sednout a chvili premyslet, jak efektivne dal" nez cinskemu "cilevedomemu usilovani". Nejak je mi blizsi.
A, rekl bych, i perspektivnejsi.
11. 02. 2012 | 11:22

evix napsal(a):

Zapomněli jste na Jihokorejce, ti jsou dnes tam kde bylo Japonsko v 80 letech....Korejci fungují úplně stejně v Nošovicích, někdy určitě i spí, akorát nechápu jak mohou být na pracovišti skoro denně i v sobotu, neděli mají volnou. Pracuje se na 3 směny a oni tam opravdu jsou skoro stále - ráno, odpoledne i v noci, když začíná nový model( a ten začíná každý rok) nebo je nějaký problém.
Takhle žít nechci.........
11. 02. 2012 | 16:49

SbJUYygPFI napsal(a):

<a href=http://buyxanaxonlinepharm.com/#xanax-drug>can you really buy xanax online</a> xanax online visa - cheap xanax from mexico
30. 09. 2012 | 19:56

PHdkwmwJrX napsal(a):

<a href=http://groch.com/serv/#29360>next page</a> tramadol hcl 50 mg ingredients - buy tramadol online no prescription cod
30. 09. 2013 | 21:48

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
27. 02. 2014 | 12:45

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděk Vladimír · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boleslav Milan · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cerman Ivo · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  Č Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Farský Jan · Feldstein Petr · Fiala Petr G Gregor Kamil H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Havrda Marek · Heller Šimon · Herman Daniel · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hudeček Tomáš · Hudema Marek · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Just Jiří · Just Vladimír K Kabelka Ladislav · Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kameník Martin · Kasl Jan · Klan Petr · Klepal Jakub · Klíma Vít · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Líbal Vladimír · Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga M Macek Lukáš · Macháček Martin · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Novák Martin P Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potměšilová Hana · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Růžička Michal · Rychlík Jan S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Smith Michael · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Soukenka Petr · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Suchardová Michaela · Sůva Lubomír · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Škromach Zdeněk · Šmíd Milan · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tutter Jiří U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vajnerová Štěpánka · Vančura Martin · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vondráček Ondřej W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy