Vyhrál Obama volby 2012 už dneska?
„Dobrý večer. Dnes večer mohou oznámit americkému lidu a celému světu, že Spojené státy vykonaly operaci, která vedla k zabití Usámy bin Ládina, lídra Al Kajdy a teroristy, zodpovědného za smrt tisíce nevinných mužů, žen a dětí,“ pronesl v noci na dnešek prezident Obama.
Není pochyb, že je to pro svět dobrá zpráva. Pro Američany je to ohromná satisfakce. Napříč politickým spektrem je patrné velké nadšení a dokládají to i sociální sítě Facebook a Twitter, na kterých spousta lidí včetně mých známých tuhle událost radostně slaví.
Úspěšná operace, která trvala deset let, přináší i otázku, jak se to promítne do blížících se voleb. Je tento úspěch Obamovy administrativy (ano, operaci sice realizovalo bojové komando, ale vzhledem k tomu, že prezident je hlavou armády a podílel se na přípravných schůzkách, nelze jeho podíl zpochybňovat) ono potřebné „momentum“ do kampaně? Získá to Obamovi body? Je pro Demokraty - vzhledem k propadajícím se preferencím - darem z nebes?
Na svých internetových stránkách zahájil americký prezident kampaň již v polovině dubna (a ona ta kampaň nikdy úplně neskončila). Kampaň nemá zatím jasný název – jedním z témat je „Jsi v tom s námi? 2012 (Are you in? 2012)“ či „Zapojme se (Get Involved)“.
Zároveň se popularita současného prezidenta výrazně propadla (což opět nebývá v průběhu vládnutí nic neobvyklého. 46 procent Američanů nesouhlasí se jeho politikou a stejný počet Američanů jeho politiku schvaluje).
Obama čelí mnohé kritice za nezrealizování plánovaných reforem, za Medicare - zdravotní reformu, která nesplnila mnohá očekávání, nebo za neukončení válečných operací v Afghánistánu a Iráku. Na druhou stranu to nemá žádný vliv na fakt, že v podstatě před nedávnou dobou zahájil svoji další kampaň. Jakožto úřadující prezident má nominaci v podstatě jistou.
Kampaň 2012
Obamova prezidentská kampaň 2008 byla v tolika směrech novátorská, kopírována po celém světě a bylo o ní napsáno mnohé. Co nás čeká v roce 2012 představuje následující video.
Davida Plouffa z roku 2008 nahradil volební manažer Jim Messina, který zdůrazňuje, že kampaň bude postavena na:
• Rozšíření elektorátu
• Nových nabídkách
• Podpoře dobrovolnických komunit v jednotlivých státech (grassroot movement)
• Měření úspěšnosti kampaně
• Každodenní práci na získání každého jednotlivého hlasu
Americké kampaně zhusta stojí na podpoře dobrovolníků a je známým faktem, že Obamovi se povedlo v poslední kampani aktivizovat největší počet podporovatelů. Stejně tak jeho tým do velké míry změnil způsob fundrisingu.
Obama se zaměřil na drobné dárce, kampaň bylo možné podpořit i šekem ve výši pěti dolarů, což vedlo k tomu, že na kampaň přispělo hodně lidí, kteří nikdy na kampaně neplatili. A když už za něco zaplatíte, logicky vás to více zajímá.
Kampaň má tedy opět stát na lidech a navodit pocit, všelidového hnutí za změnu. I když je více než jisté, že změnou se nikdo ohánět nebude (když obhajujete post, můžete pouze chválit, co jste udělali a nabídnout čtyři roky navíc).
Nicméně voliče a podporovatele je nutné neustále mobilizovat, k čemuž slouží i toto video. Domnívám se, že komentář není třeba.
Zapojte se!
Z hlediska technologie kampaně je nejzajímavější poslední video. Slouží jako instruktáž, jak využívat portál www.barackobama.com. Jak se zaregistrovat, kde získat informace, jak se zapojit do příprav kampaně či případně, jak kampaň finančně či jinak podpořit.
Kampaň vedená na internetu v roce 2008 a způsob, jakým byla tehdy využívána (již nefunkční) platforma myobama.com byla revoluční, umožnila mnohým lidem zjistit, kdo v jejich státu, městě, vesnici prostě v místě bydliště, také podporuje Baracka Obamu a zapojit se do kampaně. Internet využívali všichni kandidáti s rozdílem, že Obamův tým využil jeho potenciál maximálně. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak budou využívány sociální média.
Co na to konkurence?
Otázka je, zda-li toto stačí. Bylo by hloupé podceňovat fakt, že Obama a jeho tým dělají skvělé kampaně, stejně tak by bylo hloupé podceňovat faktickou i symbolickou sílu faktu, že v průběhu jeho prezidentování byl zabit americký nepřítel č. 1. Prezident, který začínal být srovnáván s Jimmym Carterem (a to nemluvíme o Nobelově ceně, ale spíše o zásadní kritice jejich administrativy). Prostě nový Reagan zatím není na obzoru.
Podle výzkumu Gallupova institutu (Gallup.com) patří mezi možné kandidáty z republikánského tábora následující desítka – guvernérka Sarah Palin, která je spojována i s hnutím Tea Party Movement, Mitt Romney, Mike Huckabee.
Nováčkem v politickém boji je generál David Petraeus, mezi další možné kandidáty je zařazen i bývalý starosta New Yorku Rudy Giuliani, Newt Gingrich – bývalý předseda Sněmovny, dále Bobby Jindal, Jeb Bush, Charlie Crist a Lindsey Graham.
Jako další možný kandidát bývá uváděn obchodní magnát Donald Trump, který je hlavně spojovaný s kauzou rodného listu
Zatímco tedy Obama startuje kampaň, republikány čekají pravděpodobně náročné primárky, ve kterých se bude kandidát teprve hledat. Nic není rozhodnuto a přejme Americe ať jí současný optimismus chvíli vydrží.
Není pochyb, že je to pro svět dobrá zpráva. Pro Američany je to ohromná satisfakce. Napříč politickým spektrem je patrné velké nadšení a dokládají to i sociální sítě Facebook a Twitter, na kterých spousta lidí včetně mých známých tuhle událost radostně slaví.
Úspěšná operace, která trvala deset let, přináší i otázku, jak se to promítne do blížících se voleb. Je tento úspěch Obamovy administrativy (ano, operaci sice realizovalo bojové komando, ale vzhledem k tomu, že prezident je hlavou armády a podílel se na přípravných schůzkách, nelze jeho podíl zpochybňovat) ono potřebné „momentum“ do kampaně? Získá to Obamovi body? Je pro Demokraty - vzhledem k propadajícím se preferencím - darem z nebes?
Na svých internetových stránkách zahájil americký prezident kampaň již v polovině dubna (a ona ta kampaň nikdy úplně neskončila). Kampaň nemá zatím jasný název – jedním z témat je „Jsi v tom s námi? 2012 (Are you in? 2012)“ či „Zapojme se (Get Involved)“.
Zároveň se popularita současného prezidenta výrazně propadla (což opět nebývá v průběhu vládnutí nic neobvyklého. 46 procent Američanů nesouhlasí se jeho politikou a stejný počet Američanů jeho politiku schvaluje).
Obama čelí mnohé kritice za nezrealizování plánovaných reforem, za Medicare - zdravotní reformu, která nesplnila mnohá očekávání, nebo za neukončení válečných operací v Afghánistánu a Iráku. Na druhou stranu to nemá žádný vliv na fakt, že v podstatě před nedávnou dobou zahájil svoji další kampaň. Jakožto úřadující prezident má nominaci v podstatě jistou.
Kampaň 2012
Obamova prezidentská kampaň 2008 byla v tolika směrech novátorská, kopírována po celém světě a bylo o ní napsáno mnohé. Co nás čeká v roce 2012 představuje následující video.
Davida Plouffa z roku 2008 nahradil volební manažer Jim Messina, který zdůrazňuje, že kampaň bude postavena na:
• Rozšíření elektorátu
• Nových nabídkách
• Podpoře dobrovolnických komunit v jednotlivých státech (grassroot movement)
• Měření úspěšnosti kampaně
• Každodenní práci na získání každého jednotlivého hlasu
Americké kampaně zhusta stojí na podpoře dobrovolníků a je známým faktem, že Obamovi se povedlo v poslední kampani aktivizovat největší počet podporovatelů. Stejně tak jeho tým do velké míry změnil způsob fundrisingu.
Obama se zaměřil na drobné dárce, kampaň bylo možné podpořit i šekem ve výši pěti dolarů, což vedlo k tomu, že na kampaň přispělo hodně lidí, kteří nikdy na kampaně neplatili. A když už za něco zaplatíte, logicky vás to více zajímá.
Kampaň má tedy opět stát na lidech a navodit pocit, všelidového hnutí za změnu. I když je více než jisté, že změnou se nikdo ohánět nebude (když obhajujete post, můžete pouze chválit, co jste udělali a nabídnout čtyři roky navíc).
Nicméně voliče a podporovatele je nutné neustále mobilizovat, k čemuž slouží i toto video. Domnívám se, že komentář není třeba.
Zapojte se!
Z hlediska technologie kampaně je nejzajímavější poslední video. Slouží jako instruktáž, jak využívat portál www.barackobama.com. Jak se zaregistrovat, kde získat informace, jak se zapojit do příprav kampaně či případně, jak kampaň finančně či jinak podpořit.
Kampaň vedená na internetu v roce 2008 a způsob, jakým byla tehdy využívána (již nefunkční) platforma myobama.com byla revoluční, umožnila mnohým lidem zjistit, kdo v jejich státu, městě, vesnici prostě v místě bydliště, také podporuje Baracka Obamu a zapojit se do kampaně. Internet využívali všichni kandidáti s rozdílem, že Obamův tým využil jeho potenciál maximálně. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak budou využívány sociální média.
Co na to konkurence?
Otázka je, zda-li toto stačí. Bylo by hloupé podceňovat fakt, že Obama a jeho tým dělají skvělé kampaně, stejně tak by bylo hloupé podceňovat faktickou i symbolickou sílu faktu, že v průběhu jeho prezidentování byl zabit americký nepřítel č. 1. Prezident, který začínal být srovnáván s Jimmym Carterem (a to nemluvíme o Nobelově ceně, ale spíše o zásadní kritice jejich administrativy). Prostě nový Reagan zatím není na obzoru.
Podle výzkumu Gallupova institutu (Gallup.com) patří mezi možné kandidáty z republikánského tábora následující desítka – guvernérka Sarah Palin, která je spojována i s hnutím Tea Party Movement, Mitt Romney, Mike Huckabee.
Nováčkem v politickém boji je generál David Petraeus, mezi další možné kandidáty je zařazen i bývalý starosta New Yorku Rudy Giuliani, Newt Gingrich – bývalý předseda Sněmovny, dále Bobby Jindal, Jeb Bush, Charlie Crist a Lindsey Graham.
Jako další možný kandidát bývá uváděn obchodní magnát Donald Trump, který je hlavně spojovaný s kauzou rodného listu
Zatímco tedy Obama startuje kampaň, republikány čekají pravděpodobně náročné primárky, ve kterých se bude kandidát teprve hledat. Nic není rozhodnuto a přejme Americe ať jí současný optimismus chvíli vydrží.