Dolce vita končí

04. 08. 2011 | 09:33
Přečteno 6950 krát
„Před válkou nám sem jezdili bohatí Češi v těch svých škodách a tatrách a my jsme jim dělali sluhy,“ vyprávěl mně před nějakými dvaceti lety na toskánské pláži Forte dei Marmi stařičký hrabě spřízněný s aperitivem Martini-Rossi, který před válkou pomáhal prodávat v bohatém Československu a s nostalgií vzpomínal na hotel U tří pštrosů. „A tak to zase bude,“ dodal.

Znělo to tehdy jako hodně dobrý vtip. Ale už se ho dožíváme. Bylo by to tu dřív, kdyby Itálie nebývala vlezla pomocí účetního švindlu do eura a zůstala místo toho na liře, s níž byl každý průměrný Ital milionář a těm bohatším se muselo říkat miliardáři. Devalvovala by, italská ekonomika by se jen lehce otřepala a miliardářem by byl kdekterý Čech. Pro Itala by byla cizina dražší, pro nás Itálie levnější. Tehdy těch lir bylo do mé libry dva a půl tisíce a na pláži to byla cena jedné třetinky Peroniho piva. Pro tehdejšího Čecha deseti českých půllitrů. Dnes má Česko s Itálii pivní paritu. Málokterý Čech vnímá, jak oproti Italovi zbohatl.

Země, která byla dlouho vzorem prospěšnosti eura, se místo bezbolestné devalvace liry sevře do svěrací kazajky drahého dluhu, zvýšených daní, omezených výdajů a snížených příjmů. Co to udělá s vládní koalicí bude záviset na jedné drobnosti. Berlusconi vládne přes všechny skandály tak vytrvale díky něčemu, co mně vysvětlil internetový kavárník v městečku Blera u Říma v době, kdy končilo jediné vládní období bývalých komunistů přejmenovaných na Stranu demokratické levice a chystaly se nové volby.

„Komunisti prohrají jednak proto, že všechen vládní lup křečkovali pro sebe, místo aby se o něj poctivě dělili s ostatními partajemi, jednak proto, že nám začali lézt do účetnictví. Berlusconi vyhraje, protože nám slíbil, že nebude čmuchat, kolik daní mu odvádíme a kolik tajíme.“

Na tomto slibu stojí nejstabilnější a nejdéle sloužící poválečná italská vláda. Slib zatím dodržovala a pro většinu Italů se hra na krácení daní stala věcí osobní i národní cti. Málokterý Čech hořekující nad měsíčním platem rovnajícím se tisíci eur vnímá, že jeho italské protějšky v obdobném zaměstnání už vydělávají míň a přežívají šedými přivýdělky díky Berlusconiho daňové nepozornosti. Čtvrtina až třetina italské ekonomiky probíhá v šedé zóně, mimo dosah berňáku a statistiky HDP. Reálná Itálie je tedy pořád o velký fous bohatší než ta oficiálně vykazovaná. Hroutit se hned tak nebude. Opasky si však utahovat bude.

S výjimkou, samozřejmě, politiků. Ti si odhlasovali neutahování v dosavadním objemu, z něhož nám těch českých musí přijít líto. Italský poslanec (ale i primátor a krajský hejtman) má měsíčně přes 10.000 eur, zadarmo dopravu včetně letecké a včetně třiceti tisíc šoférovaných limusin a kvílejícím modrým majáčkem, na které pracující Ital platí dvě miliardy eur ročně. A spoustu dalších volňásků, na jaké Češi ještě nepřišli.

Jestli na jejich uživení bude Berusconiho koalice muset přiskřípnout i tu šedou ekonomiku, Ital jí to neodpustí. Co by mohlo přijít po ní a s jakou politikou, už nemůže být lepší. Není za co. Evropská dolce vita skončila a už se nevrátí. Ta česká ještě chvíli dobíhá. Zdánlivě a na dluh.

Vyšlo v MFDnes

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

žena napsal(a):

"S výjimkou, samozřejmě, politiků. Ti si odhlasovali neutahování v dosavadním objemu, z něhož nám těch českých musí přijít líto. Italský poslanec (ale i primátor a krajský hejtman) má měsíčně přes 10.000 eur, zadarmo dopravu včetně letecké a včetně třiceti tisíc šoférovaných limusin a kvílejícím modrým majáčkem, na které pracující Ital platí dvě miliardy eur ročně. A spoustu dalších volňásků, na jaké Češi ještě nepřišli."

Však oni na to naši přijdou. Já bych v tomto případě naše politiky nepodceňovala.
04. 08. 2011 | 09:44

jozka napsal(a):

Aha, takze kdyz cena piva vzrostla na desetinasobek, tak jsme zbohatli? Zajimava logika.
04. 08. 2011 | 09:48

Kvakin napsal(a):

Ten segment ekonomiky, který se věnuje ubytovacím, restauračním a dalším službám pro turisty, je vždy segmentem "sluhů" platících turistů. To bylo, je a bude a je lhostejné, v jak důstojné či nedůstojné formě to probíhá. Jestli tedy stařičký agent s likéry spojuje takovéto fungování jmenovaného segmentu v Italii jen s obdobím před válkou a dále je situuje zase do budoucna, je zřejmě postižen jakýmsi výběrovým výpadkem paměti. Před válkou se možná posluhovalo v Italii vedle jiných bohatým Čechům (moje matka byla jako dítě zaměstnance Živnobanky v Itálii na letním pobytu a "sloužilo" se jí a dalším také), po válce se sloužilo Američanům a mnoha dalším a v posledních desetiletích desetitisícům Čechů, Rusů a jiným národům a pronárodům. Případné znovunastolení liry a její - dle Vás bezbolestné - devalvace na tom nic nemohou změnit.
04. 08. 2011 | 10:07

BK napsal(a):

Italové se invaze bohatých českých turistů bát nemusejí.
Vyjma kmotrovské enklávy v Toskánsku.
My máme nejlepšího účetního švindlíře v Mléčné dráze, a ten už se postará o naši "svěrací kazajku drahého dluhu, zvýšených daní, omezených výdajů a snížených příjmů..." i bez Eura.
A tak nám zbyde sotva na Bibione.
04. 08. 2011 | 10:08

stále rebel napsal(a):

Kurasový demagogické guláše jsou ukázkou toho nejprimitivnějšího pravicového populismu.

Například věta:
„Země, která byla dlouho vzorem prospěšnosti eura, se místo bezbolestné devalvace liry sevře do svěrací kazajky drahého dluhu, zvýšených daní, omezených výdajů a snížených příjmů.“

Na hrátkách s národní měnou vydělají různí šejdíři, občan samozřejmě prodělá, bude dráž dovážet, bude toho moci vyvést více, ale za nižší cenu. Už dlouho jsme neslyšeli o italské inflaci, pokud jde o veřejné dluhy, tak Itálie si na ně zadělala dávno před přijetím eura.
04. 08. 2011 | 10:09

Občan napsal(a):

Nemohl by tomu pánovi někdo vzít klávesnici?

V Itálii jsme byli v květnu. Je tam levněji než v ČR. Kupovali jsme si piva (mají docela zajímavý výběr), sýry, o nichž si doma můžeme jen nechat zdát, smetanu, ve které stála lžíce (a nebylo to škrobem, jako v ČR), pršut a salámky. Při plnění nádrže na pohonné hmoty nám srdce plesalo. To vše nikoli proto, že jsme měli dovolenou, ale proto, že to bylo levnější (v případě pršutu TROJNÁSOBNĚ) než doma.

Takže, pokud by se náhodou Italové rozhodli začít platit daně, budou se mít jako prasata v žitě, a to i ti nejchudší z nich.
No, a Češi tam budou i nadále jezdit nádeničit coby gastarbeiteři do penzionů a hotelů, do ovocnářských, vinařských a zelinářských podniků a do bordelů. A na dovolenou, pochopitelně.
04. 08. 2011 | 10:14

TomášL napsal(a):

Happy birthdya WWW ke tvým 20 rokům!

Asi jsi nevzpomínáš, jaké byly začátky, kdy na net chodili vesměs technici a nechodili humanitně vzdělaní mesiášové, aby nám skrze Tebe cpali své bludy a vydávali je za nehynoucí pravdy. Asi jsi nevzpomínáš na dobu, kdy existovaly pouze chaty, na které když jsi přišel, narazil jsi na programátory, kteří mě ve pubertálním věku učili vychytávky.
No jo, časy se mění a s ním i osazenstvo, které mění i Tebe. Ale to už asi patří k životu, to už patří k vývoji...

Přesto přesevše, jsi to ty, který změnil svět, jsi to ty, který potvrdil skrze Tebe ryzí pravdu, že pouze vývoj skrze vědu trvalé mění zítřky, nikoliv všelijací mesiášové od filozofů přes sociology a politology ke politikům...

Proto hodně štěstí a mnoho úspěchu ve Tvém pokračování! :-)
04. 08. 2011 | 10:24

Skogen napsal(a):

Moc nevím, co to dnes chtěl gurmet servírovat. Že si za první republiky čeští páni továrníci mohli v Toskánsku vyskakovat? Že dnes spolus restituenty a spekulanty opět mohou přece není nic objevného. Leda byste, pane Kurasi, s aperitivem Martini & Rossi rozmlouval před půl stoletím a zapomněl to v šupleti.

Stejně tak příliš nechápu, co je meritem pasáže o Berlusconim. Že prospívá, když se nevybírají daně? Komu? Berlusconimu? Plátcům? Itálii? Že by to prospělo i Kalouskovi, českým zbohatlíkům a jejich republice? Takovému vývoji s jeho důsledky říkám "haciendování" aneb vytváření ostrůvků prosperity a stability. Ohraničeny však jsou toliko privátně a na území bez ohledu na formální rámec vládne feudál. Většina mu slouží. Nicméně, když může Čechovi sloužit hrabě, ke všemu taliánský, co by nemohl Čech Čechu, jen se naučit ohnout záda a zvyknout si na ty rozdílné žaludky.

A sladký život, pane Kurasi, ten končí až na držitele haciend tak nějak globálně. Pro někoho dříve, pro jiného později, ale nebojte se, ti s haciendami si status udrží a stále budou jezdit do Toskánska, La dolce Italia!
04. 08. 2011 | 10:26

jozka napsal(a):

TomasL:

Jasne, jako student o tom, co bylo pred dvaceti lety vis urcite hodne :-)
04. 08. 2011 | 10:31

Cech napsal(a):

Doufám, že všichni pochopili co chtěl autor obci zdělit?
Kdyby né tak se to pokusím zopakovat:
Autor mezi řádky píše:
Devalvovat bude česká ekonomika, jen se lehce otřepe a bude to.
Kouzlo našeho státního dluhu 21 let krást a potom lehce zdevalvovat.
Je nutné si pohrát s národní měnou.
Protože zisk poslední dobou pro H20T klesá, občan samozřejmě prodělá, bude dráž dovážet, bude toho moci vyvést více, ale za podstatně nižší cenu.
Vzhledem k 4x nižší ceně práce u nás je to ale dobrý počin pro H20T.
04. 08. 2011 | 10:35

Otázkář napsal(a):

Co tím chtěl Kuras říci? Že si má Itálie hýčkat šedou a černou ekonomiku, protože to je cesta k prosperitě? Že bohatí češi v Toskánsku = prosperující Česká republika? Že euro je zatracení a lira spása?
Po volání příchodu extrémního pravičáka tu máme další faux pas. Pane Kurasi 2x (možná raději 3x) myslete a jednou pište.
04. 08. 2011 | 10:36

BK napsal(a):

"Čtvrtina až třetina italské ekonomiky probíhá v šedé zóně, mimo dosah berňáku a statistiky HDP"
A u nás? Stálo by to za srovnání. Třetina až polovina?
04. 08. 2011 | 10:41

Stařeček napsal(a):

pane Kurasi, rád čtu články podobné Vašim. připadám si tak bohatší a šťastnější než jsem byl dříve já a ti chudáci Italové dnes. Italové by potřebovali Kalouska, ten daně vybírat "umí".
04. 08. 2011 | 10:43

TomášL napsal(a):

Jozko, když jsi to nezažil, těžko pochopíš...
04. 08. 2011 | 10:44

jozka napsal(a):

TomasL:

Ano, vyloupl jsem se pred tremi lety a hned jsem zacal filozofovat. Co mi tenkrat na netu neschazelo byli svazaci. Asi to bude tim, ze jsme se nepotkali. coz je s podivem.
04. 08. 2011 | 10:53

šlapka napsal(a):

http://zpravy.kurzy.cz/276155-dower-d-erste-kit-a-dalsi-potopa-korekce-nadeje/

Pane Kuras, jako nerudovský fejetonek je to moc dobrý článek.
Jako empirické podepření vašich hodnotových soudů je to mizerný článek.

Ten jejich a americký run na Evropu - respektive EU /Kuras věděj oni, že EU je stále 1. v žebříčku nominal GDP ?/....to je chucpe.
Koukejte co to dělá s jenem a švýcarským frankem /respektive s jejich centrálními bankami - via aktuální intervence v Japonsku a snížení úrokové míry ve Švýcarsku, respektive s ohrožením jejich exportního potenciálu..../ - ten slábnoucí USD, kterými jsou narvány bilance bank...
Je otázkou času, kdy začne run na korunu. Ať si Goldman se Sachsem říkají co chtějí - fundamenty na podporu koruny se rozplývají, jsou rozemílány vnějšími proudy a bahnitými výrony zevnitř...
----------------------------------------------------------------------

k GDP ale nutno podotknouti toto :
http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/hdp-je-nam-milejsi-kruta-pravda-nebo-milosrdna-lez/

No nic, nashle zase někdy u nás, Kuras.
:(
04. 08. 2011 | 11:04

Buvol napsal(a):

Naši dobu nejlépe vysvětluje tento článek: http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-myslet-hlavou-09d-/p_spolecnost.asp?c=A110803_220052_p_spolecnost_wag
Vřele doporučuji všem jeho přečtení !!
04. 08. 2011 | 11:07

Praktik napsal(a):

Skogene!! Co stát získá nevýběrem daní ?? VŠE POZITIVNÍ
I ten nejnenažranější živnostník po roce zjistí, že 10 kg steaků naráz nesní a v 10 autech naráz taky jezdit nemůže, takže začne peníze cpát do firmy, aby se rozvíjela a zajistila mu živnost i do budoucna. Tím přispívá k blahobytu země a Jako JEDINÝ dá SMYSLUPLNOU Práci ostatním. Stát umí peníze DRTIVOU VĚTŠINOU jen rozkrást, vytvořit parazitní instituce a prodrbat. Blahoslavená každá koruna, která zůstane živnostníkům a podnikatelům, ztracena každá koruna kterou vybere stát v daních. Kdyby chtěl stát za tyto peníze pomoci SLUŠNÝM lidem, tak jim přece sníží daně a je to
04. 08. 2011 | 11:23

šlapka napsal(a):

Buvol
Jemnostpane, mně jsou vždycky krajně podezřelí lidé, kteří o sobě píší jako o " MY".
Ten článek - jeho obsah...já bych raději doporučil Erbena a Němcovou.
Ale nic proti pudu sebezáchovy...pokud z něj, jemnostpane nekouká neuróza předpojatosti...víte, jako když z kalhot čouhá podolek...to není moc hezké...todlencto...
Ale přečtu ho našemu přesluhujícímu vrátnému - ten článeček.
On si potrpí na sentimentální, nic neříkající historky a věelijaké to vyprávění...

Jemnostpane - vy si také říkáte " MY:" ?

No nic - musím...ten jen a švýcarský frank...jedna už ani neví, koho pozvat dál a koho nechat stát za dveřmi...ještě že je ta koruna...
Tak zase někdy - u nějaké té obecné, předpojaté poudačky /ona propaganda je dnes tak rafinovaná, že si umí obléct i roucho panny..../ o " NÁS".
04. 08. 2011 | 11:28

šlapka napsal(a):

re : já bych raději doporučila...:)))
04. 08. 2011 | 11:29

ODS - zabij bábu napsal(a):

http://www.youtube.com/watch?v=9LczyxA5B_Q
:-(
04. 08. 2011 | 11:48

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, italská Dolce vita začíná umírat s otevřením hranic států Severní Afriky. Afrika má moc milionů obyvatel, kteří chtějí přes Středozemní moře na sever. S podzimem a zimou problém začne eskalovat. Zatím se povaluje/ten problém/ venku, je teplo a ledascos k snědku se dá ukrást. Tužka.
04. 08. 2011 | 12:12

buldatra napsal(a):

Prognostický ústav byl smeten do propadliště dějin, tak proč si nezafušovat a nevytvořit nějakoutu prognózičku.

V Itálii to funguje na podobných principech, jako u nás.
Rozdíl bude jen v tom, že my jsme do toho vlítli později.
A navíc v době, kdy pramen začal vysychat a ještě navíc jsme v té době byli v pozici chudého příbuzného. Což nám tak nějak vydrželo do dnes...

Z čehož vyplývá, že ke srovnání úrovně mezi námi a Italy nejspíš dojde tehdy, když Itálie značně zchudne. Tedy vrátí se do přozeného stavu.
Že bychom značně zbohatli my, nehrozí.
Je tedy dobrá naděje, že není daleko doba, kdy budeme stejně chudí, což nás spojí a budeme v pozici, kdy můžeme radit.
04. 08. 2011 | 12:13

voroshilov napsal(a):

Vzdy kdyz ctu blogy rabe Kurasa mam dojem ze pise z jine planety nebo z jine dimenze.
O tom ze seda ekonomika je prospesna statu je nazor pacienta ustavu dr.Chocholouska.
Jiste ze Berluskoni to podporuje kdyz vlastne Italii ovlada mafie a stary playboj je s ni jedna ruka,mozna nekomu z kmotru i vdeci za svoji karieru.
Jinak srovnavat zaostale Taliansko ktere vetsinou zije z turismu,zemedelstvi a rybolovu(s vyjimkou severni casti zeme kde maji prumysl velikani FIAT nebo Ferrari)s nekdy sobestacnym v hospodarstvi a nezadluzenym prumyslovym Ceskoslovenskem je nazor uplneho ignoranta.
04. 08. 2011 | 12:27

Petr_ napsal(a):

Kdyz v tom clanku ctu vetu "Devalvovala by, italská ekonomika by se jen lehce otřepala ...", tak zasnu. To si ten clovek opravdu mysli, ze je mozne si dlouhodobe pripadne trvale zit nad sve pomery a financovat to "bezbolestne" devalvací? Nekterym lidem staci, ze to rekne treba takovy Klaus a ani to jednoduse prejmou, aniz by se nad tim aspon trochu zamysleli.
04. 08. 2011 | 12:45

gaia napsal(a):

Petr_

no ekonomika by se otřepala a co by to udělalo s lidmi a jejich úsporami, to je každému ekonomovi šuma fuk, o lidi nejde nikomu, jak čtu zde blogy, tak nejdůležitější je jako ta ekonomika, nebo ekonomie nebo co.
04. 08. 2011 | 13:09

wahr napsal(a):

Je pravda,že do voleb prsidenta zbývají ještě dva roky.Opraví se do té doby lidé jako Paroubek a Zeman? Osobně si myslím,že V.Havel a V.Klaus byli degradací presidentské funkce.Nicméně ještě větší degradace může nastat,zvolí -li se do ní za dva roky osobnost některé z těchto orientací:
-sociálně-demokratická
-ODS
-křesťanská
-justiční
04. 08. 2011 | 13:17

buldatra napsal(a):

Gaio,

Ekonomika a ekonomie jsou natolik umělé záležitosti, že na nich všecko stojí a padá, jen se neví kdy a kam.
Aby se to lautr nevědělo, potažmo aby se to udržovalo při životě, musí se o to někdo starat a tak máme čím dál více ekonomů, kteří se o to starají, i když ani oni vlastně neví, co to je a jak to funguje a proč.
Nevím, proč se říká, že víc hlav víc ví. Asi je jich stále ještě málo.
A ekonom nikdy neřekne: vím, že nic nevím.
04. 08. 2011 | 13:45

Jan napsal(a):

praktik
Je to přesně opačně.
Každý soukromník si koupí radši mercedes pro manželku, bez daně samozřejmě, než aby dal korunu zaměstnanci. Ten má samozřejmě minimální plat a zbytek bokem. daňová otimalizace.
A stát tak nemá co promrhat a může propustit 10000 policistů , aby se ideologické mozky praktiků ukojily v extázi.
Že to je stupidní cesta z USA do Somálska? To jim nedochází, oni to vědí, že stát je zlo a koruna utracená na důchody je vyhozená, radši se jet povyrazit do Toskánska...
P.S. Slyšel jste někdy o Kalifornii, nejbohatším státu světa, co nemá na učebnice?
04. 08. 2011 | 13:46

Da.Rock napsal(a):

Itálie, Řecko, Irsko, Španělsko....tyto země mají pár společných znaků. Mají daně nízké a ještě je neradi platí. A proto jsou společně v kelu.
A pak jsou tady severské státy s vysokým zdaněním a s vysokou platební morálkou. A navzdory krizi se jim daří dobře, dluhy mají nízké a konkurenceschopnost kupodivu stále vysokou.
My jsme tak někde uprostřed a pořád dumáme, kterým směrem se vydat. Jestli na sever nebo na jih. Přitom každému alespoň průměrně myslícím člověku to musí být jasné.
04. 08. 2011 | 13:56

stále rebel napsal(a):

Pro Jan.
Ta pohádka od nicku Praktik má chybu od samého začátku a to už tím, že o co ošidí stát různí šikulové, to budou muset doplatit poctiví. Tomu, že šikulové“ využijí prostředky pro společnost užitečnějším způsobem než ti poctiví, snad může věřit jen nick Praktik. Tedy on tomu sám asi nevěří, jen chválí své peří.
04. 08. 2011 | 14:02

voroshilov napsal(a):

Da.Rock:
Na Berlin.Do Berlinu!
04. 08. 2011 | 14:04

stále rebel napsal(a):

Da.Rock napsal(a):
Itálie má vysoké daně, Řecko (30% HDP), Španělsko mají nízkou složenou daňovou kvótu, ale Itálie vysokou, přes 40 % HDP, daleko vyšší než my včetně sazeb.

PS: pokud si dobře vzpomínám, tak jsem před pár lety v Itálii dostával učty za ra drobnosti a zdálo se mi, že to tam funguje a alespoň ti drobní podvádí mnohem méně než ti naši.
04. 08. 2011 | 14:09

praktik napsal(a):

Jane, prober se!!!
To že stát většinu peněz nesmyslně promrhá je snad všeobecně jasno. Nebo tobě připadá normální když zaplatíme do fondů v Bruselu, a pak v ČR nemáme vlastní peníze na nic a stavíme to , na co jsou dotace??:EU by snad měla řešit nadnárodní problémy, umím si představit financování mezinárodních dopravních koridorů, kde by jednotlivé státy na tpo neměly a podobně. Takhle??? V mém okolí spadl most na důležité silnici a 4 roky jsme na to koukali.že nejsou peníze. Mezitím se z fondů EU postavilo 400 m cyklostezky, se 2 vyasfaltovanými odpočivadly, která ale navazuje a dále pokračuje na blátivou lesní cestu. a spoustu dalších blbostí. Chápeš ten úřednický nesmysl. Normální snad je, aby peníze zůstaly dole a obec či kraj dali peníze tam, kde nejvíc potřeba a postaví třeba ten most. Takhle se staví to, z čeho někdo vytřískal úplatky a jinak je to zbytečné, jen se napakovalo spoustu zbytečných úředníků. O množství zbytečných úřadů a institucí, které jen obtěžují a nic nepřinesou, snad taky víš. Zrovna tak si najdi, kolik se zaplatí na minority- cigány a s jakým výsledkem.

Pár dat:V roce 2010 jsme dali 21.5 mld za dovoz ovoce a zeleniny, 12,6 mmld za dovoz masa 11,4 mld za dovoz textilu. Přitom už v 60 letech za socialismu jme byli soběstační v potravinách, cukrovary, textilky, pivovary jsme my stavěli po celém světě. Tobě nevadí že živíme 500 tis nezaměstnaných a dalších 300-500 tis. neevidovaných bez práce, ale neumíme si vypěstovat ani brambory a odchovat dobytek. O rozkradených BILIONECH kč za posledních 20 let jsi také neslyšel. Jestli tobě to nevadí, škoda, ale já to platit nadále nehodlám, aby mně nakonec stát řekl, že nemá na můj důchod a zdravotní ošetření si po těch letech placení pojistného / posledních 7 let jsem byl jen u zubaře) mám platit sám nebo chcípnout.
To že stát neumí ušetřit jinde, tak zvýší daně, zruší zdravotní pohotovosti, nemocnice, požárníky a řadové policajty, to snad je vrchol blbosti vládnoucích, ale ne argument v tomto blogu, nebo pro zvyšování daní.
Přesvědčil jsi mne možná, že podnikatel koupí auto i pro svoji manželku a klidně i pro děti, když si vydělá. Ale asi si nikdy nepodnikal, jinak bys věděl že OPRAVDU se snaží cpát peníze především do rozvoje své firmy, tím vytváří budoucnost pro sebe ale i celou společnost. Podnikatelé jsou opravdu JEDINÍ kdo vytvoří smysluplná pracovní místa, nikdo jiný a rozhodně ne stát. Jinak opravdu připomínáš otroka, který po čase své otroctví považuje za normální a ještě pomáhá pánovi zotročit ty ostatní
04. 08. 2011 | 14:27

Občan napsal(a):

To Praktik:

Vy živíte nějaké nezyměstnané? Znamená to, že provozujete chudinskou jídelnu nebo jim osobně rozdáváte peníze?
Protože pokud ne, pak nehorázně lžete.
Nezaměstnaní si jednak našetřili, protože dokud měli práci, platili jako zaměstnanci POVINNĚ sociální pojištění a poplatek na "aktivní politiku zaměstnanostiů, a druhak - po uplynutí podpůrčí doby (5, 8 a 11 měsíců podle věku) nedostávají nezaměstnaní NIC. Ani korunu. Pouze v případě, že jsou úplně sami a nemají žádný majetek, k jehož prodeji by mohli být úřady donuceni.
Pokud má nezaměstnaný rodinu nebo s někým sdílí společnosu domácnost, jsou dotyční povinni ze zákona nezaměstnaného živit ze svého.

Takže, synku, jenom jalově omíláte Drábkovo asociální mantry.
04. 08. 2011 | 15:30

Praktik napsal(a):

Občane Občane!!!
Za svými texty si plně stojím.
Jestli mně dokážeš vysvětlit KDO JINÝ než podnikatelé vytváří SMYSLUPLNÉ pracovní příležitosti, rád si poslechnu. Jestli nechápeš, že podnikatelé přinášejí blahobyt pro všechny, pak prosím mně vysvětli co by byl Zlín bez Bati, Boleslav bez automobilky, třeba i Slušovice bez Čuby??!! A tak ti mohu vyjmenovat všechna důležitá světová města.
Asi jsi také nepochopil, že smyslem mé diskuse NEBYLO udělat z podnikatelů bohy, kteří nemusí platit daně. Smyslem BYLO ukázat, že nemá smysl špinit jednotlivé skupiny / např. důchodci užírají chlebíček,podnikatelé jsou prachatí tak ať platí, policajti nic nedělají tak ať jdou, učitelé jsou samé prázdniny a ještě za to berou prachy, matky se válejí doma s dětmi a my je máme podporovat atd. Ani jedna z těchto skupin NENÍ škůdcem naší země!!! Smyslem BYLO poukázat na to, že máme nesmyslný stát, se zbytečnými úřady, institucemi a politickým systémem. Po státu nechci nic než jsme chtěli i před 100 nebo 1000 lety, tedy ochranu území armádou, stanovení jasných a rozumných zákonů a jejich dodržování a všeobecnou bezpečnost. Proto se ptám proč na to stát potřebuje stále vyšší daně, stále více nesmyslných zákonů a institucí a proč to zejména v posledních 21 letech NENÍ schopen zabezpečit. Jestli ti tohle vadí a nechápeš to, potom už nevím jak ti pomoci
04. 08. 2011 | 15:55

beep napsal(a):

Nejsem ekonom, ale ziji jiz nekolik let ve Skandinavii a o danich si myslim toto: neni nakonec ani tolik dulezite, zda stat obcanum sebere o trochu vice nebo o trochu mene, ale je zasadni, zda pak ty penize politici pruhledne a alespon trochu racionalne pouziji v souladu s vuli jejich zamestnavatelu (obcanu) nebo nepruhledne rozkradou. I ve Skandinavii se ze statniho obcas financuji naprosto zjevne nesmysly, avsak ja ani vetsina lidi zde si nemysli, ze se to deje s cilem penize rozkrast. Jde spise v takovych pripadech o neschopnost, spatny usudek, naivitu... Sam bych sice radeji platil dane nizsi, ale protoze si nemyslim, ze me zdejsi politici chteji predevsim okrast, nevadi mi vysoka danova zatez prilis. Verim napriklad, ze mi zde jednou budou vyplacet slusny duchod.
Naproti tomu v Cesku, kde jde vetsine vysokych politiku v prve rade o to, jak co nejvice nakrast pro sebe a tu zajmovou skupinu, ktera je na jejich post vyzvracela, mi i libovolne nizke dane prijdou vysoke az prilis. Radeji at tyto penize zustanou lidem, kteri je pouziji pro sve skutecne potreby, nez je nechat zmizet v kapsach tech drzych zlodeju, kteri si bezostysne hraji na zastupce lidu.
Podstata tedy dle meho neni ve sporu pravice versus levice, ale v tom, zda se dane rozkradaji ve velkem (Cesko) nebo minimalne. Kdyby se v Cesku nejakym zazrakem podarilo omezit korupci a zestihlene urady skutecne zacaly slouzit svym ucelum, mozna bychom se velmi divili, jak malo by nam najednou zalezelo na tom, zda platime dan 20%, 30% nebo temer 50%, jako ja nyni ve Skandinavii.
04. 08. 2011 | 16:23

stále rebel napsal(a):

Pro Praktik.
Ty jsi duševně chorý a tvá choroba se jmenuje tupost.
Stejně jako ty, by mohl argumentovat lékař, že bez lékařské péče by lide umřeli, bez práce učitele by neuměli číst a psát, bez zaměstnanců by se firmy mohly zavřít a další a další. Já doplním, že bez morálního ksindlu by čeští podnikatelé neměli tak špatnou pověst, jako mají a vděčí za ni jedincům, jako jsi ty.
04. 08. 2011 | 16:27

jm09 napsal(a):

Občan 04. 08. 2011 | 15:30
jsem nucen reagovat - v pojeti dnesniho statu si NIKDO NIC NENASETRI!
dnesni zamestnani plati dnesnim nezamestnanym
dnesni zamestnani plati dnesnim duchodcum
dnesni zamestnani plati dnesnim nemocnym
atd.
Toto je zakladni principem statniho rozpoctu. V pripade ze zitra nastane nova situace (at uz demokratickym rozhodnutim, rozhodnutim diktatora nebo treba lidovych komisaru) tak je mozne system ze dne na den zmenit! Podpora muze byt nulova nebo dane stoproccentni, zakazou sul nebo zpivat a jedina moznost bude hlasovat nohama...teda dokud nebo kolem dokola ostnaty drat
04. 08. 2011 | 16:34

stále rebel napsal(a):

Pro beep.
Rozumný občan podporuje především ten stát, který zajišťuje svým občanům co nejvyšší standard. Kde vládne hloupost a chamtivost, tam jsou sice nízké daně, ale pokud si to občan spočítá, tak mu to zajistí mnohem menší standard než tam,kde jsou ty daně vysoké a stát funguje.
04. 08. 2011 | 16:36

stále rebel napsal(a):

Pro jm09.
Cituji Občana:

„POVINNĚ sociální pojištění a poplatek na "aktivní politiku zaměstnanosti“

Ty neumíš číst nebo nevíš, co je to pojištění?
04. 08. 2011 | 16:39

jm09 napsal(a):

Cteni mi moc nejde, ale:
"Nezaměstnaní si jednak NAŠETŘILI, protože dokud měli práci..."
04. 08. 2011 | 16:54

Skogen napsal(a):

Praktiku, děkuji za osvětu, ale tuto fázi už mám za sebou a její výsledky jsem opustil jako fantasmagorie. Už tvrzení, že se někdo neudáví deseti steaky je mimo, protože neběží o deset steaků, ale o nepřeberné množství jiného, nehledě na to, že poskytování práce jiným je pouhý vedlejší produkt snahy dávit se požitky. Aby bylo jasno, moje kritika nesměřuje na takové chování, které je vcelku přirozené a zřejmě ani já nejsem o moc jiný. Kritika směřuje na ty, kteří toto glorifikují a místo hledání rovnováhy hledají spásu v utržení ze řetězu.

Milý Praktiku, jsme společnost, organizovaná struktura, která donedávna vyznávala kooperaci především na bázi dobrovolnosti, s vědomím, že zrovna na takovou je možné se nejlépe spolehnout, a že je nejlépe fungující. Dobrovolnost však předpokládá něco za něco, nikoliv milodar od jeho vašnosty, ale spravedlivé ocenění. Termín "dávat práci" je v zásadě směšný. Lidé primárně nepracují kvůli práci, nýbrž kvůli odměně. A zaměstnavatel "nedává práci" jako cosi sobě cenného, nýbrž proto, že je z té práce sám živ.

A nyní méně obecně a abstraktně. Jsou činnosti, služby a obory, které jinou než širokou kooperací a spolehlivou kontinuitou nezrealizujete a neufinancujete. Právě k tomu slouží daně, bez nich by to skončilo u oněch izolovaných haciend. Projděte se po své obci a zcela poctivě si odpovězte, jak by to vypadalo v koncepci minimálního státu bez daní čistě soukromě. Možná by se vám chtělo vyplňovat složenky tu na společný chodník, tady na hasičskou zbrojnici, třeba byste chtěl platit mýtné na každém mostě a na každém úseku silnice podle vlastníka, třeba by se vám líbilo pořídit si se sousedy dohromady učitele pro své dítko (máte-li jaké), snad by bylo fajn zaplatit si na dřevo policistu, když byste utrpěl újmy. Možná ano. Mně by se to ale určitě nelíbilo.

Nejspíš jde ale o obezličku. O to, zprivatizovat vše a používat stát jen jako rozdělovnu peněz pro privát. Tomu jako jednomu z témat věnoval pozornost třeba prof. Keller. Neoliberální stát není levnější než stát sociální, jde pouze o to, kam který z nich prostředky směřuje.
04. 08. 2011 | 16:57

žena napsal(a):

beep
"Podstata tedy dle meho neni ve sporu pravice versus levice, ale v tom, zda se dane rozkradaji ve velkem (Cesko) nebo minimalne. Kdyby se v Cesku nejakym zazrakem podarilo omezit korupci a zestihlene urady skutecne zacaly slouzit svym ucelum, mozna bychom se velmi divili, jak malo by nam najednou zalezelo na tom, zda platime dan 20%, 30% nebo temer 50%, jako ja nyni ve Skandinavii."

Naprosto s Vámi souhlasím. U nás je to co se týká státních výdajů jedna velká černá díra. Ať jsou ve vládě strany zprava, středu nebo zleva.

Co se týká naplnění státní kasy podle mě záleží na struktuře daní. V Německu mají dolní sazbu DPH 7%, daň z příjmu fyzických osob je konstruována jako klouzavě progresivní daň (stejně jako v minulosti v ČR), sazby se pohybují od 14 % do 45 %
http://www.exportdosrn.cz/article/typy-dan%C3%AD-v-n%C4%9Bmecku?gclid=CMjgxKr3taoCFVQv3wodr31_4g

V Německu jsou vyšší přímy, nižší ceny potravin, srovnatelné ceny pohonných hmot...
Hlavně, že my si vše děláme hezky česky, další a další tunely. Nehospodárné nakládání se státními penězi - nevadí, není to protizákonné, jen nemorální
http://zpravy.idnes.cz/john-dodrzel-zakon-odmeny-na-vnitru-jsou-pouze-nemoralni-pmf-/domaci.aspx?c=A110729_072729_domaci_mku
04. 08. 2011 | 17:25

stále rebel napsal(a):

Pro jm09.
Jen to, co se hodí, jo?
04. 08. 2011 | 18:26

Jirka H napsal(a):

Praktik: napsal jste to výstižně - dík. :o)
04. 08. 2011 | 19:00

jm09 napsal(a):

NE, tady jde o podstatu!
Me jde o to ze platbou socialniho, zdravodniho pojisteni nedochazi k sporeni (tvorbe kapitalu) ale je prakticky okamzite spotrebovana dnesnimi duchodci, nezamestnanymi, nemocnymi. Nejde tedy o vztah ja ted zaplatil, az budu potrebovat tak mi (z toho co jsem zaplatil) stat neco vyplati. Jde o to ze dnes je shoda ze ja dnes platim a az budu potrebovat tak budu doufat ze bude shoda ze mi nekdo neco vyplati.
Tohle je podle mne podstata problemu budouci vystupy nejsou nijak ovlivneny dnesnimi vstupy!
04. 08. 2011 | 19:02

stále rebel napsal(a):

Pro jm09.
Když si pojistíš například dům, jak myslíš, že to funguje?
Samozřejmě tak, že z pojistných plateb se platí momentální pojistné události, když je pojistných událostí méně, tak se něco ušetří, někdy je zase více, tak se jede z rezervy nebo na dluh a podobně, je to prostě průběžné. Podobně to funguje u důchodů, nezaměstnanosti.
04. 08. 2011 | 19:16

Jemnický napsal(a):

Praktik

Píšete to velmi jasně, ale stejně vás tady nikdo neposlouchá.
Tady je po staletí v lidech zažráno bojovat proti státu. Politici zase mají v krvi boj proti občanovi, který je nebezpečný, pokud jde organizovaný.
Bez kvalitní podnikatelské vrstvy žádná společnost namůže prosperovat, ale u nás většina "podnikatelů" vzešla z lůna komunistické strany a jejich veksláckých zmetků. Proto to tak vypadá. Proto má tato skupina takové sociální cítění. Včerejší nositelé pokroku a předvoj dělnické třídy jsou dnes těmi největšími pravičáky. Socík jim totiž neumožňoval krás a užívat si téměř bez hranic. Nebylo tolik dolarů a marek pro všechny ty mladé SSmany a komunisty. Dělat veksláka se jaksi pro komunistický potěr nehodilo.
Tak bylo po "revoluci" potřeba udělat tlustou čáru a na nový start postavit bývalé soudruhy, ostatní v bankách nic nedostali a soudruzi si za státní peníze koupili a zprivatizovali to, co předchozí generace komunistů ukradla při znárodnění. Tím byla udělána i tlustá čára před demokratickou budoucností.

S pozdravem,

Jemnický
04. 08. 2011 | 19:18

gaia napsal(a):

Jemnický

jací podnikatelé?
Dnes mají vše v rukou nadnárodní společnosti, kartely konglomeráty koncerny trusty a monopoly. Vy jste usnul někde v 19.století.
04. 08. 2011 | 19:27

jm09 napsal(a):

Jsme uz dost mimo puvodni tema...
Jasne tok penez je i v pripade komercniho pojisteni stejny, ale podklad je trohcu jinde. Pri komercnim pojisteni znam podminky dnesni platby i budouciho plneni. U statnich systemu znam podminky dnesni platby a dnesniho plneni.

I kdyz smlouva nemiva ani cenu papiru na nemz je napsana...
04. 08. 2011 | 19:31

gaia napsal(a):

jm09

ale komerční pojišťovny zas často krachují, nebo si najdou právnickou kličku, proč neplnit a jste na tom stejně
04. 08. 2011 | 19:35

lol napsal(a):

""stále rebel napsal(a):
Pro beep.
Rozumný občan podporuje především ten stát, který zajišťuje svým občanům co nejvyšší standard.""

Krasna ukazka 'logiky' neschopneho levicaka, ktery k dosazeni sveho standardu potrebuje cizi schopnosti(penize).
04. 08. 2011 | 22:01

donal napsal(a):

devalvovat se bude a bude to frmol jen vyčkejme veci příštích
04. 08. 2011 | 22:31

donal napsal(a):

lol
co to meleš
04. 08. 2011 | 23:03

Jozef napsal(a):

Odporucam p.Kurasovi
do pozornosti "bezbolestne" riesenie problemov krizy v krajinach s vlastnymi menami.V Pobalti,v Madarsku ap.
A porovnat to s "bolestnym" eurovym riesenim.

Vlastna mena ma tu "vyhodu",ze si utahujeme opasky a branime sa pred moznymi najazdmi sami a viac,bez pomoci silnejsich partnerov,bez transferu od silnejsich partnerov.

Odmietanie eura,utoky na euro, by bolo mozne pochopit este tak v Nemecku,v Holandsku ap.ale v exportnom malom Cesku,alebo aj na Slovensku su prejavom vselicoho,len nie zodpovednosti,len nie zdraveho rozumu.U ekonomov,ale aj u zurnalistov.
04. 08. 2011 | 23:22

donal napsal(a):

josef
jsi upad ne takove plky nikoho nezajímaj
04. 08. 2011 | 23:31

Jozef napsal(a):

To donal
"devalvovat se bude..."
Voci ktorym menam? O kolko? Preco?
04. 08. 2011 | 23:40

Praktik napsal(a):

Stále Rebele. Děkuji za poklonu Ale pár věcí doplním.POřád jsi nepochopil co říkám.
NEJSEM podnikatel, který v duchu Marxe vykořisťuje pracující. Jestli jsi nepochopil, ve svém příspěvku jsem vyjmenoval důchodce, matky, učitele, ALE i podnikatele, a řekl jsem že tito NEJSOU škůdci tohoto národa. Jako reakci na tebe tam rád přidám i lékaře a zdravotní sestry, klidně i dlaždiče i KOHOKOLIV dalšího kdo pracuje , tvoří hodnoty a je přínosem pro společnost.
Trvám na všem co jsem napsal. ZATÍM JSI NEODPOVĚDĚL NA otázku kde by byl Zlín bez Bati, Boleslav bez automobilky a KTERÉKOLIV významné město bez podnikatelů, do jejichž firmy přišli zaměstnanci a postupně tak vzniklo město a návazně vznikala i inteligence a kultura. Samozřejmě měl Baťa ,Bill Gates, a všichni majitelé továren luxusní auto, vily a třeba i soukromá letadla. Asi se poser-.eš vztekem a závistí, ale ani to nezmenšuje jejich význam. Jinak mezi podnikatele nepočítám české podnikavce, kteří rozkradli to , co tady bylo vybudováno předky včetně bohatého průmyslu za SOCÍKU.
Také jsi neodpověděl na moji otázku KDO JINÝ než podnikatelé vytvoří smysluplná pracovní místa a tak rozvíjí města a celé regiony. Místo argumentu jsi dal urážku. Tak si můj text přečti ještě jednou, vychladni a trochu přemýšlej

SKOGANe, tyto řádky patří i tobě. Opravdu bych se jen rád dožil státu, kde věci z mých rozumných daní fungují. Další a další poplatky, mýtné za každou silnici a brzy i chodník je opět jen znakem tuposti vládnoucích, a nikoliv rozumná politika. Proč Německo vůbec nemá dálniční poplatky, proč na bavorských městech vidíme čisto a květiny. A zapřemýšlej i o tom, proč za blbých komundírů jsme uživili všechny ty pohotovosti, nemocnice, požárníky, dopravu, obchod a kulturák v každé vesnici, armádu která umí víc než hlídku v Afghanistanu a jinak dnes nemá ani na obranu okresního městečka, proč byla proti dnešku zanedbatelná kriminalita, proč měl každý na nájem a každý dělník či zemědělec si mohl stavět barák a třeba i druhý pro své děti.

BEEPe, tiše a hluboce ti závidím, že žiješ v zemi, kde máš pocit, že tvoje práce má smysl a kde tě stát tak drze neokrádá, takže můžeš daně považovat za spravedlivé a smysluplné. Takových zemí je více, ČR to ale není.
05. 08. 2011 | 09:09

lol napsal(a):

donal:

rad poucuju 'chytraky', takze:

Nepotrebuju stat k zajistovani nejakych standardu. Zajistim si je sam.
05. 08. 2011 | 10:24

šlapka napsal(a):

Praktik
Promiňte , jemnostpane, ale já ze své zkušenosti vím, že pracovní místa tvoří především trh - trendy, poptávka...
Dám vám takový příklad. Z praxe. Respektive otázku.
Jemnostpane, představte si, že mám finanční kapitál na rozjezd, vlastním výrobní prostředky...vše vlastní, bez zatížení úvěrem....nádherný předpoklad k tomu, abych mohla začít...
Jemnostpane, pokud nebude po mých službách poptávka na trhu - a to DOSTATEČNÉ vysoká poptávka, tak aby mezní užitek byl adekvátní možnosti zaměstnat dalšího pracovníka...nezlobte se jemnostpane, samotné "podnikatelství" je pak nanic.
Můžete sice částečně nákupní chování časově omezeně pozitivně ovlivnit pomocí masivní reklamy či marketingu...ale dlouhodobě je to nanic.

JIstě že je to , jemnostpane o osobní iniciativě - ale fundamentem není.
Fundamentem pro výši zaměstnanosti - a tedy i tvorbu pracovních míst byla, je a bude koupěschopná poptávka.

Pan Skogen asi v tomto kontextu chtěl reagovat na obecně glorifikovaný nesmysl o tom že " podnikatelé tvoří a rozdávají pracovní místa" - což je velmi vulgární zjednodušení pohledu na účastníky vztahu producent(je jím jen zaměstnavatel?)/spotřebitel(je jím jen zaměstnanec ?).
Věci jsou mnohem provázanější a složitější.

V dalším popisujete stav věci - tedy státní správy - v obecnosti jak moci zákonodárné, tak i exekutivní a represivní. Ten je tristní.
Je o tom, jak se Mafie snaží stát rozložit - za účelem, aby takto "vzniklé" mocenské vakuum zaplnila sama.
Pak teprve nastane to bezbřehé ždímání "středních vrstev".

Jemnostpane - každá jednostrannost plodí další jednostrannost - tedy pokud nezvládáme to, čemu já říkám umění naslouchat a současně být hluchý.

Je to pak souboj 2 monologů.
Jemnostpane - todle nefunguje ani v mém kšeftě.
Já jsem pak otrávená - zákazník je otrávený...je to práce pro kočku. /ale zaplatit si nechám ....využiji prostě svého postavení na trhu...ale že bych z toho všeho měla mít nějakou radost... /

Jemnostpane - jen na okraj.
Ta čísla burzovních indexů zatím mohou být tvarována sentimentem - ale pokud ne, pokud jde skutečně o druhé dno...jemnostpane, můžete být pak podnikatel třeba jako ten Bill Gates - ale pracovní místa žádná tvořit nebudete..ale budete je RUŠIT.

Maucta, jemnostpane.
05. 08. 2011 | 10:28

beep napsal(a):

Pro stale rebela: pisete "Rozumný občan podporuje především ten stát, který zajišťuje svým občanům co nejvyšší standard".

Podle mne rozumny obcan podporuje predevsim ten stat, ktery jeho ani ostatni neokrada a pritom primerene chrani ty nejslabsi (telesne postizene, chronicky tezce nemocne, stare lidi apod., avsak uz napriklad nikoli lidi, kteri si treba kourenim znicili sve zdravi sami). Ovsem o to, aby mel co nejvyssi standard, se musi kazdy rozumny obcan pricinit predevsim sam, nikoli spolehat na stat.

Praktiku, nezlobte se, ale SOCIK, jak rikate, bych jako priklad dobreho hospodareni neuvadel. Zilo se na ukor budoucnosti a mravni marasmus byl mnohem horsi nez dnes, jen nebyl tolik videt, protoze kdo na nej poukazal, skoncil v Jachymove. Ryli jsme drzkou v zemi, i kdyz souhlasim, ze s plnym zaludkem a doktorem na pohotovosti, ktery ovsem nemel moderni leky ani pristroje. Jinak sve vysoke skandinavske dane za prilis spravedlive nepovazuji, ale je fakt, ze nemam pocit, ze me politici okradaji, takze se mi s tim zije pomerne lehce.
05. 08. 2011 | 10:50

Praktik napsal(a):

Hrubostpaní Šlapko, proč tohle píšete když nemáte nic konkrétního. Jinak pokud někde vycítíte poptávku, tak buď se stanete PODNIKATELEM, vytvoříte to a možná na tom vyděláte, nebo to udělá jiný podnikatel, a pokud to neudělá nikdo tak z poptávky zbude zbožné přání, asi jako že bych se rád podíval na mars. Jinak vy proletáři to můžete ještě splnit doma v kuchyni a zdarma, pak nechápu proč nespravujete třeba zdarma silnice, poptávka je obrovská.Tak co dalšího máte proti podnikatelům, svěřte se nám??

BEEPE, rozhodně nechci dávat socík jako vzor, zdaleka ne , akorát jste mi neodpověděl proč jsme tehdy uživili ty pohotovosti, nemocnice, armádu, požárníky a j. Na dluh budoucnosti?? Poraďte mně jak mám zaplatit nájem a provoz auta na úkor budoucnosti. Já to umím jen zaplatit z peněz co mám, nebo se zadlužit a to jaksi Husák dluhy nezanechal, naopak pohledávky za rozvojovými zeměmi a ruskem. O morálním dluhu ( zastaralé stroje atd ) si rád poslechnu až někdo alespoň opraví ty silnice, co tu po komančích zústaly
Co se týče morálky, rovněž si nedělám iluze, Vtip byl v tom, že za socíku si každý mohl na živobytí vydělat poctivou prací a pokud by kradl či byl kriminálník, tak šel makat do uranu / fungovala totiž policie a justice/a už si neškrtl, někdy ani jeho děti ne.Normální lidi dali přednost alespoň relativně poctivému životu. Tím se stalo, že např. na sídlišti 5tisícového města jsme neznali klíč od hlavního vchodu a kolo stálo nezamčené hned za těmi otevřenými dveřmi, za 10 let mně někdo 2x ukradl ventilky a to je vše. Přepadení banky byl ojedinělý čin, dnes více než 700 ročně, jestli to nevite. Masové Kradení náhrobku na hřbitově taky nebylo, kostely bývaly otevřené atd. Ono totiž nepomůže si hrát na hurá anti komouše, ale odstranit to co je teď špatné a nebát se říct, že dřív vše nebylo jen špatné.
05. 08. 2011 | 11:29

Pamela Bárnsová napsal(a):

Markýz Gero byl též podnikatel, který tvořil pracovní místa. Vivat, postavme mu pomník
05. 08. 2011 | 12:08

stále rebel napsal(a):

Pro beep.
Připomenu, že byla řeč o ochotě platit daně.

Napsal jsem: „Rozumný občan podporuje především ten stát, který zajišťuje svým občanům co nejvyšší standard.“ Stát, který zajišťuje občanům co nejvyšší standard, nemůže své občany okrádat a podobné věci. Stát zajišťující co nejvyšší standard svým občanům jim musí především sloužit, vytvářet podmínky, kde se jim bude dobře žít a musí se chovat tak, aby s nim občané byli spokojeni.

Není asi mnoho států, kde by občané byli se státem nespokojeni, jako náhrada za to by jim sloužilo to, že platí nízké daně a přitom se většina z nich měla dobře. Celé to musí začínat a končit tím, že občané musí mít takový stát, jaký si přejí, pak jsou ochotni za to platit. Nemyslím tím samozřejmě, že budou spokojeni úplně všichni, nějací paraziti, kteří si myslí, že stát by měl sloužit především jim a že by měl vypadat jedině tak a tak,ať se to většině libé nebo ne, se vždycky najdou.

Kdyby v této zemi vládnul rozumný demokratický duch, tak by politické debaty směřovaly k tomu, pojďme si dohodnout taková pravidla, která budou vyhovovat co největšímu počtu občanů. Bohužel zde vládne spíše kořistnictví, demagogie a sprostota.
05. 08. 2011 | 12:49

beep napsal(a):

Praktik:

Prosim, srovnavejme povalecny vyvoj v ceskych zemich napr. s vyvojem v ekonomicky obdobnem Rakousku nebo valkou znicenem Nemecku. Kam se dostali s fungujicim kapitalismem oni a kam se "socikem" my? Odbytistem naseho exportu byly predevsim mekke trhy socialistickeho tabora, jejich odbytistem cely svet. U nas nebylo k dostani jizni ovoce, vlozky, hajzl papir, mopedy, auta, mleko bez polychlorovanych bifenylu, maso, hezke obleceni, elektronika... A u nich? Jake duchody pobiraji dnes jejich duchodci a jake nasi? Co tedy bylo na totalite z ekonomickeho hlediska pri tomto srovnani tak dobreho? Navic jsem presvedcen, ze i pres vsechnu korupci a mizerii si dnes za prumerny plat Cesi koupi mnohem vice nez za totality. Zili jsme na ukor budoucnosti nejen z hlediska infrastruktury, ale napriklad i z hlediska ekologie. A nezlobte se, ja zkratka asi neumim hledat dobre stranky na systemu, ktery je od zakladu spatny, totiz postaveny na nenavisti jednech lidi k druhym, na zavisti, na vlastnictvi jedine PRAVDY, pro kterou ty ostatni klidne posleme do Jachymova nebo do plynu, prestoze mnozi dobre vime, ze je to LEZ. Stejne tak bych neumel rici, ze Hitler prinesl Nemecku prosperitu, aniz bych jednim dechem dodal za jak straslivou cenu.
Ale konkretne:
1. pohotovosti a nemocnice za sociku: jako lekar vam reknu, ze za sociku mel doktor plat na urovni uklizecky nebo i nizsi (viz moje matka). Pak je snadne mit doktoru spousty, protoze vas to nic nestoji, zvlaste kdyz jim navic jako soudruh prikazete, ze na pohotovosti budou parkrat do mesice slouzit zadarmo. Ale predevsim v nemocnicich nebylo moderni vybaveni ani leky, neumite si predstavit, jak neuveritelne se medicina v Cesku za poslednich dvacet let SKOKOVE zmenila k lepsimu. Ostatne doklada to i prodluzujici se delka zivota. To stalo opravdu nemale penize, ano, bohuzel i diky te silene korupci. Za totality vsak byla zdravotni pece mnohonasobne levnejsi predevsim proto, ze pristup k modernim technologiim proste soudruzi (krome sveho Sanopsu) lidem neumoznili. Nepamatujete, jak se pokoutne a za drahe penize shanely leky ze Zapadu?
2. Armada: kazdy totalitni rezim si represivni slozky zatracene hycka. Severni Korea ma jednu z nejvetsich armad na svete, prestoze pracujici lid tam zere zizaly a trpi hladomory.
Hasici: nemam pocit, ze by soucasni hasici nebyli na vysi doby, viz povodne atd., ale muzu se mylit, v teto oblasti se nepohybuji. Nicmene vsiml jste si, ze specialni jednotka Delta Force nemela v bohatem Norsku pri zasahu proti Breivikovi k dispozici vubec zadny vysadkovy vrtulnik, prestoze ho jiz nekolikrat pozadovala a dokonce ani motorovy clun? Trvalo jim 90 min., nez urazili tech zhruba 40 km z Oslo na ostrov Utoya. To je blamaz, vidte? Zurnaliste tam byli svym vrtulnikem drive. Je na tom nase policie hure, pokud jde o vybaveni? Nevim.
3. Opravdu jste si mohl za sociku vydelat poctivou praci? Pouze tehdy, pokud jste soudruhum tak ci onak lezl do zadku nebo alespon vcas uhnul z cesty. Je to poctive? Jakmile jste nedrzel hubu a krok, skoncil jste. V rade pripadu v tom Jachymove nebo v padesatych letech i s provazem na krku. Takova totiz byla ta policie a justice, ktera dle vasich slov fungovala.
4. Moje zkusenost s bicyklem je zcela jina. V nasem panelaku vam ho v zamcene kocarkarne, od niz meli klic jen najemnici, ocesali behem dvou dnu (podotykam, ze to bylo slusne sidliste bez neprizpusobivych obyvatel). Holt kdo nekrade, okrada rodinu, ze? Po techto zkusenostech jsem mel kolo uz radeji doma. Masove se kradlo vsude, jenze pokud jste nezapomnel, tak se do novin dostalo jen to, co soudruzi schvalili... Takova ta pozitivni, konstruktivni kritika, ze? Vse se pak jevilo tak nejak ruzovejsi, produkce oceli a tezba uhli neustale stoupala, plany se plnily na 120%... Tedy az na ty mizerne imperialisty, kteri nam vsem tak usilovne skodili...

Stale rebel: s vasim poslednim prispevkem v podstate souhlasim.
05. 08. 2011 | 14:32

Praktik napsal(a):

Pane BEEPE, Proboha!!!!
Pochopte už, nejsem komunista a nepřeji si návrat socialismu. Problém je v tom, že to, co jsme po cinkání klíčema ustanovili, mně umožnuje nechodit do práce, odstěhovat se kamkoliv v EU a nadávat na vládu i na veřejnosti, jo a taky mám ty banány. Jinak ale bohužel to co tu nastalo je v MNOHA OHLEDECH bohužel horší než bylo !!! A navíc, když to řeknete nahlas, tak Vás i obyčejní lidi ušlapou jako rudého štváče. To je ta svoboda projevu??!! Proč to??!!
Opravdu nechápete, a hlavně NEVADÍ VÁM. že jsme měli světoznámé tramvaje, trolejbusy, zetory, stavěli jsme po světě cukrovary, pivovary a strojírenské podniky a dnes neuživíme lékařskou pohotovost a nemocnici, nemáme na důchody a na zdravotnictví, máme nevymahatelnost práva, armádu tak na ochranu okresního města tak na 4 hodiny, ve světě už místo pověsti průmyslové země máme jen zlodějské taxikáře a vietnamce s trpaslíky a holky na E55. neumíme vypěstovat ani ty blbé brambory a jsme zadlužení tak, že to asi nikdy nesplatíme. A pokud Vám to vadí, myslíte že to spravíme i nadále nadáváním na komanče a zesměšňováním každého, kdo si dovolí něco zde kritizovat. Opravdu se nesmí říct nahlas, že n už v 60 letech jsme měli potravinovou soběstačnost, zdravotnictví které mělo nejnižší kojeneckou úmrtnost na světě a měli jsme odstraněny nemoci, které se sem dnes vrací. Opravdu si nesmíme přiznat že kriminalita a bezpečnost byla ( byť mocenským zásahem státu) na nesrovnatelně nižší úrovni, že jsme neznali exekutory a bezdomovce a gheta, kam už se dnes neodváží ani policejní hlídka. A že jinak nechutný Husák a Jakeš si PRO SEBE neukradli ani setinu toho, co dnes běžně ukradnou funkcionáři už i na malé obci. Vaše názory opravdu nechápu, tedy pokud nejste jeden z těch co dnes tak hrabou.
05. 08. 2011 | 14:58

beep napsal(a):

Skoro vse, co zminujete, mi na dnesku take vadi (prestoze si jako laik nemyslim, ze napr. nas prumysl jiz nema svetu co nabidnout). Jenze pricinu toho vseho vidim prave v tom, ze jsme zili 50 let v nesvobode, ktera tak neskutecne dokazala vetsine lidi pokrivit charaktery. Lhani se stalo normou, kradez rovnez. Dnesni nevesely stav nasi demokracie je toho z velike casti dusledkem. Proc neni stejny bordel ve zminenem Rakousku nebo Nemecku, ale zato je na Slovensku a v Madarsku? Zeme, kde komunisti nevladli, nejsou bez chyby, ale je pozoruhodne, o kolik mene je v nich akceptovano lhani a kradeni, vcetne takoveho toho maleho ceskeho prikradani si vsude, kde to jen jde. Je do oci bijici, o kolik jsou Skandinavci duveryhodnejsi a nezaludni.

Nerikam, ze si prejete navrat totality, rozhodne vas nechci "uslapavat jako rudeho stvace", nic proti vam nemam. Jen nesouhlasim s vasim nazorem a rikam, ze na rozdil od vas neumim hledat dobre stranky na systemu, ktery je podle mne od sameho zakladu zlocinny, postaveny na represi, ukradeni soukromeho vlastnictvi lidem (znarodneni, rozkulaceni venkova...) a nenavisti. Je to system, ktery znicil moralku nekolika generacim lidi, a proto je dnes takovy rozdil mezi urovni politicke kultury a moralky u nas a v Rakousku/Nemecku/Skandinavii.

Nevim, jak moc hrabu. Pracuji jako doktor v nemocnici, platim dane, soukrome nepodnikam. Tak snad to tak zle nebude.
05. 08. 2011 | 15:23

Praktik napsal(a):

Pane BEEP, zčásti souhlas, komanči ani adolf našemu národu neprospěl. Ale prosím, nehažte to na komanče. Nějak jste pozapomněl, že už za Rakouska Uherska, začínala na našich hranicích špína a nepořádek, že česká holka když šla dělat myčku nádobí do Rakouska, tak ji všechny kamarádky záviděly, že ji někdo zbouchne a už tam zůstane, zatímco Rakušačka by šla k nám asi s pocitem jako dnes kdyby se Vám dcera vdala třeba na Ukrajinu. Asi jste zapomněl že Slované jsou prostě jiní než Germáni či Skandinávci. A hlavně si myslím, že Hurá Anti Komančské řeči jen odvádějí pozornost od skutečných problémů a jsou možná víc škodlivé než pozůstatky rudého myšlení A znova, nejsem komundír, prosím nenadávat
05. 08. 2011 | 15:32

donal napsal(a):

josef
sry za včerejšek přišel jsem z oslavy

devalvovat se bude jak jsem napsal devalovat budou měny jejiž státy mají enornmní dluhy -USA -Evropa
vono totiž tyto dluhy nejdou splatit způsobem jaký se nám snaží namluvit Kalousek to je šetřením a škrtama to je zcela nemožné jak je už videt na příkladu řecka už se tam odečíta dluh ve výšá 21% a i to je málo takže jediná cesta která zbýva je znehodnocení měn -inflace - devalvace
05. 08. 2011 | 15:35

Petr H napsal(a):

Praktiku, opatrně souhlasím. žil jsem za socíku a když jsme chtěli něco vyřešit, vylezl někdo na tribunu a řečnil o tom, že za vše mohou imperialisti, protože vedou válku ve Vietnamu a zotročili černochy. Tak jsme to odhlasovali a dál se nic neřešilo. Řeči o naší rudé minulosti mají přesně stejný význam
05. 08. 2011 | 16:14

šlapka napsal(a):

Praktik
Jemnostpane, pokud nebude koupěschopná poptávka, tak se můžete třeba upodnikat...a nevytvoříte ŽÁDNÉ pracovní místo.
Ono to není jen o obchodu, trendech a marketingu.
Zejména pokud nemáte na to, abyste lidem agresivní a monstrozní reklamou vtloukl "jejich" potřeby do kebulí - takto poptávku VYTVOŘIL /ale stále to bude o té KOUPĚSCHOPNÉ poptávce - ne poptávce jako fetiši/
No nic...vy si pletete poptávku coby cenotvorný modulátor s koupěschopnou poptávkou coby pracovněmístotvorným stimulem.

Škoda potom slov.

Mějte se, jemnostpane podnikateli.
05. 08. 2011 | 17:30

kubba napsal(a):

Čtu Vaše blogy a posílám pozdrav od tatíka, Zdeňka Vrablíka (veterán, bývalý herec SDOS Olomouc), asi znáte. Moc rád na Vás vzpomíná a jestli máte chuť, prosím o kontakt. Nejmladší synátor Kuba. Kontakt: kubba@centrum.cz
05. 08. 2011 | 19:48

Tomáš N napsal(a):

Pane BEEPE a Praktiku, nesmyslně jste se zakousli a přitom oba máte kus pravdy. Jenže prajtik jen zoufá nad současným neutěšeným stavem a nevidí moc možnosti řešení. BEEP jako emigrant zůstal v přesvědčení, že za to můžou rudí. Chtěl bych ho upozornit na poslední volební průzkumy, kdy rudí dotáhli modré. a v zemi sílí hlasy, cinkal jsem klíči ale dnes říkám komanči promiňte a pojďte zpátky to spravit.To není blbostí voličů, to je jen rozčarování nad zjištěním, že zato rudá minulost opravdu nemůže a že chyba je v hlouposti těch polistopadových a v tom, že opravdu nejsme jako germáni či skandinávci a asi si neumíme vládnout. Přijde opět změna a tu si hodně přeji ale současně se toho děsím a nejsem asi sám
06. 08. 2011 | 06:56

Barry napsal(a):

Praktik vidí řešení a jasně ho popsal -volně cituji - zrušení zbytečných úřadů, institucí a omezení nesmyslného politicko - byrokratického systému. lepší placení za smysluplnou práci, odbourání parazitních složek ve státě, zastavení rozkrádání. Jenže kapři si sami dobrovolně rybníky nevypustí. Mírovou cestou to asi nepůjde. A tak jen sdílím s Tomášem N obavy z budoucího vývoje. Také si změnu přeji, je nezbytná, ale obávám se možných způsobů provedení
06. 08. 2011 | 08:27

ironik napsal(a):

Vážení stále bude platit rádoby filozoficko-ekonomická poučka: Co ve výrobě čehokoli potřebného NEVYDĚLAŠ ve službách jakéhokoliv druhu NEUTRATÍŠ,dokud to nedojde těm odborníkům ve vládě, tak řeči o soběstačnosti státu rozvoji, růstu,a prosperitě, jsou jen výkřiky do ekonomické TMY a devastace nejen školství, zdravotnictví,o průmyslu raději nemluvit,největší problém je však v myšlení a jednání nastupující generace která součastný systém vládnutí považuje za normu nejen v chování,
06. 08. 2011 | 15:55

borde napsal(a):

... a Cesko je isolovanym ostrovem blazenych s vlastni menou a sobestacnosti,takze " nam "se nic stat nemumeze
07. 08. 2011 | 06:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy