Desatero kardinálu Dukovi, mons. Halíkovi a biskupovi Malému

21. 03. 2015 | 09:00
Přečteno 3981 krát
Spor mezi věřícími a nevěřícími je možno označit též za spor mezi racionalisty a iracionalisty nebo snad ještě lépe jako spor mezi zdravým rozumem a nerozumem.

Ve prospěch víry v boha svědčí to, že svět je uspořádán tak složitě a obdivuhodně, že se to lidskému rozumu vymyká a vzbuzuje to úžas. Pro víru v boha je to ovšem jediný vážný důvod a nelze z něho vyvozovat žádné dalekosáhlejší závěry. V žádném případě z něj nelze vyvozovat mýty, pro které se dřív upalovalo a dodnes vraždí, jako například „naše víra je jediná správná, ostatní jsou špatné.“ Žádný soudný člověk nemůže dojít k jinému závěru než „nevím“ nebo nanejvýš „asi nad námi něco je“. A odvozovat z toho jakýkoli náboženský ideologický systém nebo dokonce jakoukoli náboženskou mocenskou organizaci je nejen nesmyslné, ale potenciálně zločinné.

Ve prospěch nevíry (či nevěry, jak se říkalo a psalo v minulosti) je argumentů mnohem víc; dá se říci, že jich je nekonečné množství. Upozorňují na ně zejména dějiny a kritický rozbor „biblí“ všech významných náboženství.

Euroamerický Západ měl na rozdíl od ostatních civilizací to štěstí, že prošel renesancí, reformací, osvícenstvím a modernismem. To, že se do značné míry oprostil od dávných až středověkých mýtů umožnilo, že všechny ostatní civilizace dalece předstihl, neboť bouráním náboženských mýtů si otevřel prostor pro svobodné myšlení i v celé řadě jiných sfér.

Na konci 19. století se zdálo, že „bůh je mrtev“, iracionalisté však potom nastoupili do nové ofenzívy, jejímž výsledkem – neboť mezi náboženským a nenáboženským iracionalismem není zásadní rozdíl – byly hrůzy 20. století: nejen nový nástup katolicismu, ale též fašismus, nacismus, stalinismus a radikální islamismus.

Všechny tyto ideové systémy byly dopodrobna rozpracované, útočily na spodní vrstvy lidské psychiky a využívaly demagogií, polopravd a lží - jak to napsal Karel Havlíček (formálně katolík, duší osvícenec), „na jednu lež se vážou tisíce lží dalších“ a zatemňovaly lidský rozum. Platí to víc pro katolicismus než pro protestantství a ještě víc pro pravoslaví. Podle toho vypadá i dnešní Evropa, jak se dělí na severozápadní, jižní a východní.

Velmi důležité je i to, že morálku nelze odvozovat od církevních učení, ale od zdravého rozumu: není tu pro to, abychom byli šťastní v posmrtném životě, ale abychom mohli vést šťastný život a v harmonii s ostatními lidmi „zde a nyní“. Věřící nejsou mravnější než nevěřící a mnohem zásadnější rozdíl je v jejich celkové soudnosti – morálně desintegrovaní lidé jsou zákonitě desintegrovaní i co do zdravého rozumu a naopak.

Ideologie katolické církve je dnes oproti minulosti mnohem sofistikovanější a zamlženější a – což mně osobně vadí nejvíc – pokrytečtější. Představitelům české katolické církve jsem proto zaslal dopis, jehož znění si zde dovoluji publikovat:

Nedá mi to, vážení pánové, abych vám nepoložil alespoň některé z otázek, na které jsem přes velkou a upřímnou snahu dosud nenašel uspokojivou odpověď:

1. Existuje-li bůh, kdo ho stvořil, resp. existují indicie, že je věčný, nebo je to jen lidská představa?
2. Vznikl svět před šesti tisíci let, jak se lze přibližně dopočítat podle Bible, nebo mnohem dříve?
3. Bylo Desatero skutečně vytvořeno vševědoucím bohem, přestože jsou v něm některé závažné nedostatky, například v něm chybí příkaz „cti své dítě“?
4. Jsou v Bibli přesvědčivé důkazy, že bůh je trojjediný, nebo mají pravdu unitáři, zastánci „třetího proudu křesťanství“, kteří to popírají?
5. Nebylo vaše náboženství odpočátku spíše mocensko-politickou ideologií než svobodnou vírou? Proč mám věřit zrovna vám?
6. Byla Ježíšova matka Marie pannou nebo to bylo jinak? Jak k apoštolství přišel „svatý“ Pavel?
7. Vymyslel kněžský celibát člověk nebo bůh? Proč jste dodnes neodvolali dogma o papežově neomylnosti?
8. Můžete předložit alespoň jediný věrohodný důkaz, že existují zázraky a posmrtný život?
9. Byla-li mnohá vaše dogmata v průběhu novověku vyvrácena, nepadá tím vaše víra jako celek?
10. Patří nebo nepatří veškerý církevní majetek papeži a Vatikánu? Jak je k němu definována papežova pravomoc? Proč usilujete o hmotné majetky, když to odporuje evangeliu? Proč to u nás, v nejateističtějším a v tom i nejpokrokovějším národě světa (a teď jste to ještě posílili), nejde jako ve Francii, kde církevní restituce neproběhly? Je pravdivé vaše heslo-kladivo „vraťte nám, co nám bylo ukradeno“, není pravdivější spíše „vraťte nám, co jsme si nakradli“? Jak a za jakých okolností jste ke svým majetkům v rámci dnes již všeobecně odsouzeného feudálně-teokratického režimu přišli, když vám ho čeští husité již jednou zabavili? Nepodíleli jste se jako nejaktivnější na dodnes největším a nejbrutálnějším znásilnění českého národa? Platili jste za Rakouska-Uherska daně, tj. nedopouštěli jste se na ostatních věřících daňových podvodů? Nezachránili vás za 1. republiky Slováci, protože Masaryk nechtěl zvětšovat česko-slovenské napětí? Neprospělo by vám, kdybyste se konečně očistili, nepomohlo by to nejen vám, ale i vašemu obrazu v očích české veřejnosti? Nechcete konečně přestat pít víno, když kážete vodu – nechcete přestat být amorální, když kážete morálku?

Mohl bych ještě pokračovat, a pokud by došlo k diskusi (Masaryk: „demokracie je diskuse“), jistě bych mohl poukázat na řadu vašich dalších mýtů neboli lží, bludů a podvodů. Nepředpokládám sice, že bych co do dlouhodobého či širšího ohlasu mohl být úspěšnější než filosof-idealista G. W. F. Hegel, který už v 19. století požadoval „vybičovat co možná nejvíc z mravenčí práce teology, snášející kritické stavivo k upevnění svého gotického chrámu, ztěžovat jim vše a vybičovat je ze všech koutů a vytáček, až již žádné nenajdou a budou muset ukázat svou nahotu v plném denním světle,“ ani nepočítám s tím, že mi vůbec odpovíte, neboť se podobným problémům a otázkám programově vyhýbáte.

Přesto nebo právě proto vás vyzývám, abyste se k nim vyjádřili.

Je to důležité, neboť kdo lže ten i krade, přinejmenším v tom smyslu, že jiné okrádá o jejich lidské právo na pravdivou informaci. Nebo jak to napsal Karel Čapek: „Za každou lží jde úklad a násilí; každá lež je útokem na bezpečí světa.“

Bohumil Sláma, psycholog, publicista a spisovatel

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy