Co nás skutečně hlavně v Evropě ohrožuje?

02. 12. 2008 | 15:06
Přečteno 4144 krát
Radar jako „lakmusový papírek“
Ohrožují nás muslimové?


Radar jako „lakmusový papírek“
Už skoro dva roky probíhající debata na téma smlouvy se Spojenými státy o vybudování radaru na našem území má pochopitelně několik rovin. Ty je důležité rozlišovat – a v každé z nich je dobré vidět i určující motivy. V té nesvrchnější vrstvě samozřejmě nejde vůbec o nějaké globální problémy, nýbrž o hlasy českých voličů. Tady mám dosud před očima první reakci Jiřího Paroubka z ledna roku 2007, když na dotaz, zda by o tom mělo být rozhodováno v referendu, prohlásil: „To je skoro jako jít s kanónem na vrabce“. Jako politik se silně vyvinutým smyslem pro veřejné mínění ale už záhy viděl referendum o radaru jako první zásadní podmínku ČSSD. Další rovinou je v současné Evropě docela rozvinutý antiamerikanismus: chápu, že zejména poslední období vlády George Bushe jr. pro něj poskytla docela vydatnou munici, ale přece jen mi ve svém celku přijde z hlediska pragmatického krátkozraký a z hlediska morálního vůči Američanům nespravedlivý. Jako bychom zapomněli, kde a kdy všude se Američané nasazovali, když všichni ostatní selhali.
A pak je tu rovina, jíž se chci věnovat tentokrát zevrubněji. Je to rovina, v níž jde o odvahu a zbabělost. V ní je volání po referendu v této otázce projevem strachu přiznat se otevřeně ke spojenectví se Spojenými státy americkými a také nést z toho osobní i politické důsledky. A tady chybí odvaha jasně přijmout spojenecké a unijní závazky. Odvaha, která je třeba k tomu, aby se každý poslanec a senátor vyjádřil jasně. Ať budoucnost zná jména a postoje každého z nás, až se bude hodnotit, kdo měl pravdu. Odpovědnost za naši bezpečnost nelze přenést na lid. Co když se lid bude mýlit? Kdo ponese odpovědnost za chybné rozhodnutí všech, stane-li se potencionální hrozba skutečnou.
Mohl bych to vyjádřit parafrází úvodní věty Komunistického Manifestu, od jehož vniku letos uběhlo 160 let: Evropou obchází strach. Je za úsměvy politiků, za sebejistými řečmi kapitánů hospodářských gigantů i za megašou hvězd zábavního průmyslu. Projevem toho strachu je i typický evropský politický styl korektnosti: nebýt s nikým v konfliktu na straně jedné a nepřihlásit se pevně k některým vztahům zásadně na straně druhé. Elita ztratila schopnost vést, vývoj pouze odhaduje podle nálad a průzkumů veřejného mínění. Nechce riskovat konflikt s nikým, kdo by ji dnes nebo v budoucnu mohl ohrozit. Kdo nebo co nás Evropany ale především ohrožuje?

Ohrožují nás muslimové?
Evropě hrozí nebezpečí z mnoha zemí, které jsou samy v ohrožení. Podle loňské statistiky OSN hlad a chudoba si každý den vyžádají 25 tisíc lidských životů; 852 milionů lidí trpí nedostatkem jídla – to je více než celá populace Spojených států, Kanady a Evropské unie dohromady. Podle statistik Světové rady pro vodu se odhaduje, že k roku 2015 vzroste počet obyvatel postižených touto závažnou situací na 3,5 miliardy. Přitom podle New Economic Foundation, kdyby všichni lidé na světě dosáhli stejné životní úrovně jako Češi, potřebovali bychom více než tři planety o velikosti Země, abychom přežili. A takoví Nizozemci jsou ještě třikrát náročnější.
Naše otevřena společnost blahobytu a prosperity je výzvou pro mnohé muslimské země, ve kterých politická a ekonomická elita kořistí z nerostného bohatství a ví, že přijde den, kdy bohatství bude vyčerpáno a to povede k eskalaci sociálního napětí. V těchto zemích již dnes existuje alespoň zárodek občanské společnosti, který volá po změně ke spravedlivějšímu řádu, ke sdílení bohatství a k investicím prospěšným pro všechny, pro více pracovních příležitostí, po vzdělání, po zkvalitnění života. Jenže ti, kdo vládnou, se moci dobrovolně nevzdají.
Džihád je v původním významu snaha o spravedlivou věc. Má čtyři formy: Džihád srdcem, přemáhání hříchu, projev zbožnosti, Džihád jazykem, podpora a šíření misijní činnosti islámu, Džihád rukou, pomoc potřebným a Džihád mečem, vedení válek za šíření islámu či válek za obranu islámu. Paralela s křesťanstvím – od pokání jako změně srdce, přes misie a charitu až ke křižáckým válkám – je tu nasnadě. Proto také jsme územím pro běžné muslimy stále ještě Dár al-islam, tedy dům islámu, kde není islám diskriminován. To, že přes veškerou snahu Evropy chránit svobodu vyznání a svědomí, respektovat pluralitu, již dnes jsme pro radikalizované síly Dár al-harb, tedy dům války, má důvod jiný než odpor ke křesťanství. Příčiny radikalizace islámských sil proti Euro-atlantické civilizaci jsou hlavně dvě:
- strach vládnoucích elit ze ztráty postavení ve vlastních zemích proto také čím je ta která islámská země demokratičtější, tím méně této nenávisti vůči zemím Západu projevují
- strach z typických sociálních patologií západní společnosti: drogy, problematizování instituce manželství a houfné rozpady rodin, zproblematizování všech hodnot a autorit – včetně autority Boží

Ne střet civilizací, ale střet o civilizaci.
Nemyslím, si, že jde o střet civilizací, a hlavně nejde o konflikt mezi náboženstvími, jde o střet mezi světem náboženským a světem sekulárním. Mezi světem schopným se obětovat a světem, který musí každého svého vojáka draze zaplatit. Existuje vzájemné ohrožení, přičemž na straně Evropy je komparativní nevýhoda v její sekularizaci, její strach je vážnější.
Dnešní Evropa si neví rady sama se sebou, není zakotvena civilizačně, nábožensky, politicky a bezpečnostně tak, abychom ji mohli jasně vnímat vedle geograficky neevropského prostředí. Politická, ale i intelektuální a náboženská elita je uhranuta přítomným okamžikem. Je zřetelné, že sklízíme ovoce totální sekularizace našeho kontinentu. Každá snaha, každý pokus o změnu duchovního stavu společnosti naráží na odpor. Sekularizace v současném evropském pojetí už není jen oproštěním světských skutečností od poručníkování církve – což by ostatně bylo vpořádku. Je doslova sekularismem – vytěsněním Boha z lidského života. Je doslova – abych užil trefného pojmenování francouzského sociologa Gillese Lipovetského – érou prázdnoty. V prvé řadě znamená ztrátu schopnosti rozhodovat se z pohledu věčnosti, anebo alespoň z dlouhodobé perspektivy.
Není divu, že Evropě chybí vůle k překročení horizontu přítomného okamžiku. Hlásí se k hodnotám, ale už zapomněla, jak vznikly a natož, aby věřila v jejich uskutečnitelnost. Tak chce být aspoň v konkrétních krocích pragmatická, jenomže výsledkem je zpravidla potvrzení Masarykova rozpoznání: Nakonec mívají takzvaní idealisté vždycky pravdu a udělají pro stát, pro národ, pro lidstvo víc než ti politikové, jak se jim říká, reální a chytří. Proto Evropa ztratila na rozdíl od Spojených států schopnost akce. Skrývá se za multilateralismus a naivně věří, že vůle většiny je řešením. Víme však, že většina nemusí mít, ale hlavně většinou ani nemá pravdu. Evropské elity – stejně jako narůstající část Evropanů – ani nemají o co opřít svou odvahu, nejsou zakotvená v žádných hodnotách. Jsou přece postmoderní. Věří sice kde čemu, ale ničemu doopravdy, bez zadních vrátek. Rozhodně ale nevěří tomu, že by Bůh měl cokoliv společného s jejich každodenním životem. Ostatně – můžeme si udělat hned takový malý test: Kolik z nás se rozhoduje s vědomím, že budeme každý zcela individuálně jednou stát před Boží tváří.

Kudy dál?
Situace je vážná a jednoduché řešení neexistuje. A už vůbec je nelze čekat od politických elit. Proto jako „první pomoc“ navrhuji postup, který sice neléčí samu podstatu našeho onemocnění, ale aspoň zabraňuje dalším nevratným poškozením. A snad získáme čas ke skutečnému řešení.
Chybí nám vize a důvěra v hodnoty, proto volám alespoň po respektování discipliny. Jestliže Evropa není křesťanská, pak ať je alespoň disciplinovaná. Jestliže nás nespojuje křesťanství, pak alespoň tvořme spojenectví založené na institucích, jejímž jsme členy. Sami nezmůžeme nic. Mějme odvahu alespoň se přiznat k našim závazkům a vztahům, do nichž jsme vstoupili.
Všichni dobře víme, jak strach rozděluje, stejně jako to, že lidé rozdělení mají silnější tendenci se bát. Strach a rozdělení patří k sobě. Naopak spojenectví, partnerství spolupráce dává odvahu a sílu. Proto vážně apeluji na vůli k pevným postojům a ke spojenectví. Obojí budeme velmi potřebovat.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy