Kluk z děcáku

14. 06. 2009 | 16:32
Přečteno 13637 krát
S Tomášem jsme se seznámili, když mu bylo bezmála šestnáct let. Věděli jsme o něm snad od první chvíle, kdy náš syn Daniel nastoupil na střední školu.

„ Je to tam prima, super atmosféra a tak. Jo, a chodí s náma jeden kluk z děcáku. Neměli bysme si ho vzít domů?“
„ To teda neměli. Já myslím, že je nás tak akorát.“
„ Já jsem si to myslel. Ale je z děcáku, tak jsem si říkal, že se zeptám.“

Na tento krátký rozhovor jsem téměř zapomněla. Dany se na nové škole zabydlel, našel si kamarády a nové koníčky. To jsme ale netušili, že jedním z jeho nových kamarádů, ten, kterého cíleně vyhledával a podporoval, se stal právě Tomáš, spolužák z děcáku.

„ Máme novýho kytaristu a zpěváka do kapely, je fakt super. Může v sobotu přijet?“
Samozřejmě že může, rádi poznáme Dankovy nové kamarády.
„ Může, ale potřebujeme kontakt na jeho rodiče a musí s tím souhlasit.“
„ To bude asi problém. Ale zkusím to zjistit.“

Nepřijel, a nepřijel ani na příští zkoušku.
Kluci se tvářili ustaraně.

„ Tak v čem je problém? Rodiče ho nechtějí pustit?“ ptali jsme se. „ Můžeme jim zavolat.“
Ne ne, vrtěli hlavama.
„ Problém je v tom, že ho nepustí ředitelka. Rodiče za ním skoro nejezdí, těch se zeptat nemůže.“
Svitlo mi: „ To je ten kluk z děcáku?“
Ano, to je on. Je fakt úžasnej hudebník, to máš vidět, jak umí zpívat. Jenže…
Tehdy jsme ještě řekli, aby si našli dostupnějšího zpěváka. Přece nemůžeme brát na sebe zodpovědnost za kluka, kterého vůbec neznáme …navíc kluka z děcáku ... ne, to nejde.

Přešel podzim a chystali jsme Vánoce.
„ Mami, nemohl by přijet Tomáš? On nikoho nemá, teda kromě sourozenců…“
Ne, na Vánoce ne. Ale může přijet na Silvestra.
Zavolala jsem do dětského domova.
„Vy jste pěstounská rodina? Proč jste to neřekli hned? Tomáš tolik chtěl hrát v té kapele, ale pochopte, já ho nemůžu nikam pustit jen tak…kdybych věděla, že se jedná o prověřenou rodinu…samozřejmě že ho k vám pustíme na Silvestra, ani nevíte, jak mu to kamarádství s vaším synem všichni přejeme. To jste mně udělali opravdu radost.“

Snědý tmavovlasý tmavooký kluk, vzadu dredy, v obličeji piercing. Na ulici bych byla opatrná. Tu první návštěvu byl hodně zdrženlivý, ale jeho pohotový smysl pro humor i přes tu pečlivě hlídanou masku přesto prosakoval. Všechny si nás získal. Po jeho odjezdu za mnou přišla Zuzka:

„Můžu ti něco říct, mami? Víš, o půlnoci, jak jsme si připíjeli, tak Tomáš byl hrozně dojatej…a potom říkal, že je strašně rád, že mohl být s námi. Já myslím, že se mu tady moc líbilo. A říkal, že máme skvělý rodiče.“

Pozvání na další návštěvu jsme vyslovovali velmi upřímně.
Zařídili jsme, aby mohl jezdit na zkoušky kapely a koncerty, ale stále to pro nás byl Dankův kamarád, kluk z kapely. Dokud jsme si nezačali všímat toho, jak se pomalu mění, jak se stává otevřenějším, jistějším, jak nám dává najevo svoji náklonnost.

Začali jsme ho zvát častěji.
V létě během dovolené na Šumavě se mě Míša zeptala:
„Nevadilo by ti, kdybych si vzala Číňana?“
„Ne, Míšo, nevadilo.“
„A kdybych si vzala Roma? Kdybych si vzala Tomáše?“

Než jsem stačila zareagovat já, odpověděl Tomáš velmi prudce: „Já NEJSEM Rom!“
Udiveně jsme se na něj podívali.
„Moje mamka taky byla Romka“, řekla mu Zuzka s pochopením. „Aspoň vypadáme jako bratři.“
„Nejsem Rom“, opakoval umíněně. „Jsem jen polo a navíc to není poznat.“
„Nooo…a to si jako fakt myslíš?“ protáhl pochybovačně Dany.
Chytila jsem ho za ramena a otočila k sobě.
„Tomáši, seš hrozně fajn kluk a my tě máme rádi. Každýmu, kdo tě má rád, je úplně jedno, jestli seš Rom celej nebo napůl, protože mají rádi TEBE, chápeš? Na druhé straně to, že jsi právě takový, jaký jsi, je určitě do značné míry dědictví tvých předků, za to by ses neměl stydět. Hm?“
Kopal chvíli do kamínku, hlavu svěšenou. Objala jsem ho.
To léto jsme začali Tomáše brát jinak. Dnes už nejezdí jen kvůli kapele, patří k nám. Vybudovali jsme mu koutek v podkroví a nabídli trvalé místo v naší rodině.

Brzy bude Tomášovi 18 let. Má před sebou ještě rok na střední škole a rád by pokračoval i na vysoké. Za poslední dva roky se hodně změnil, jako by dozrál, zvedl hlavu a dívá se na svět zpříma. Byl by takový i bez hostitelské péče, kterou jsme mu nabídli? Kdoví…











Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Sraffa napsal(a):

Smekám, paní doktorko. Pozdravujte Tomáše.
14. 06. 2009 | 16:45

xx napsal(a):

Jako odchovanec "děcáku" vím, jakou pomoc Tomášovi poskytujete.
Do smrti vám to nezapomene, tomu věřte.
14. 06. 2009 | 17:44

Ládik napsal(a):

Pocit sebevědomí.... do života hodně důležitý vklad. Obdivuji.
14. 06. 2009 | 18:01

zdenek mihalco napsal(a):

Krásné, děkuji
14. 06. 2009 | 18:02

Ivan napsal(a):

Co k tomu říct jiného, než: MNOHO ZDARU A ÚSPĚCHŮ VŠEM.
Pěkné a úpotřebné
14. 06. 2009 | 18:37

CLVK napsal(a):

Jen aby to vydrželo.
14. 06. 2009 | 18:42

pierre napsal(a):

pani primarko,
krasny pribeh. dik za tyto radky. neco takoveho tady chybelo..
14. 06. 2009 | 18:51

bigjirka napsal(a):

Neumím nic jiného, než se opakovat. paní doktorko, jste výjimečný člověk.
14. 06. 2009 | 18:55

Jaromír Matějek napsal(a):

Ani jsem nečekal, že to dopadne tak dobře. Děkuji.
14. 06. 2009 | 18:57

george napsal(a):

Jak krásný a dobrý je život, když má člověk k němu trochu odvahy.
*
http://amicuswebsite.blogsp...
14. 06. 2009 | 19:03

Čochtan napsal(a):

Přidávám se k přání zdaru a úspěchů. Každý takový příběh potěší.
Klíč bude zřejmě v této větě: „Nejsem Rom“, opakoval umíněně, „Jsem jen polo a navíc to není poznat.“
Dokud takhle myslí, má velkou šanci nesklouznout do malérů. Podobně myslí i mnoho těch cikánů, kteří zvládli se začlenit mezi Čechy. Třeba ten cikánský podlahář, který nám dělal podlahu. Jak ten o tom etniku mluvil, ...trumfnul i zarytého rasýstu jako jsem já.
Jestli se dostane na vysokou budete mít na tom i Vy podíl. Držím palce.
14. 06. 2009 | 19:14

Holubář napsal(a):

Jo, dojemný příběh. Ale Jaromír Matějek se mýlí: "Ani jsem nečekal, že to dopadne tak dobře." Ono to ještě nedopadlo. vůbec nedzáleží na tom, jestli je Cikán nebo ne, jeden nikdy neví co dítě udělá, než dostane doopravdy rozum. Jen riziko, že to dobře nedopadne je u Tomáše, bohužel, větší.
14. 06. 2009 | 19:33

im napsal(a):

@holubář

Ale naděje, že to dopadne dobře, je s jeho novým zázemím dost velká. A proč zvedat karatelsky ukazováček a sýčkovat?
14. 06. 2009 | 21:00

češka napsal(a):

Paní Zezulková, přeji Vám i Tomášovi hodně štěstí.
14. 06. 2009 | 21:00

Slávka napsal(a):

:-) p. primářko,
máte bezvadný děti.
Všechny vás moc zdravím!
14. 06. 2009 | 21:21

Tonda napsal(a):

Krásné, držím Vám palce paní doktorko.
14. 06. 2009 | 21:48

Al Jouda napsal(a):

Bohužel, jedna vlašťovka jaro nedělá ! Jinak je to hezký příběh a řekněme si s Klausem : Jen více takových Tomášů !
14. 06. 2009 | 22:17

Béda napsal(a):

Autorka,

adoptovali jsme s manželkou dítě z děcáku. Není to Rom, ale je to největší štěstí v našem životě.

Mám přítele, který s manželkou vychovává 7 dětí, z toho dvě adoptované a pět v pěstounské péči. Všechny ty děti byli v děcáku vedeny jako problémové, dvě jako vysoce problémové. Jejich perspektiva do dalšího života byla nevalná. Dva kluci byli na cestě do polepšovny, většina dětí značně zaostávala ve vývoji. Je pravda, že doma mají "polovojenský" režim - starší se starají, resp. hlídají mladší, mají své úkoly... Lékaři i učitelé zaznamenali obdivuhodný pokrok u všech dětí. Klukům již nehrozí "pasťák" - srovnali se, děti začali dohánět spolužáky. Pravděpodobně z nich nikdy nebudou žádní velcí luméni - někteří trpí dyslexií, dysgrafií... Mají však šanci, že se v životě dokáží o sebe postarat, že se vyučí. Dostali něco, o čem se jejich druhům z kojeňáku může jen zdát - žít v rodině, kde je mají rádi.
14. 06. 2009 | 22:28

kristanka napsal(a):

paní doktorko,také vám moc držím palce, přeji hodně radosti s TOmášem i ve vaší práci. Je to opravdu hodně dobré, co děláte.
15. 06. 2009 | 00:34

Remeslnik napsal(a):

Čochtan: "Třeba ten cikánský podlahář, který nám dělal podlahu. Jak ten o tom etniku mluvil, ...trumfnul i zarytého rasýstu jako jsem já."

Takze nejdulezitejsi pro tebe je, aby cikan mluvil spatne o svych vlastnich? Pak je v pohode?
A co podlaha? Ta te nezajima? Pro mne osobne je nejdulezitejsi jakou praci kdo odvede a ne jake kecy u toho vede, nebo jak remeslnik vypada a jakeho je puvodu!
15. 06. 2009 | 00:59

Daňový poplatník napsal(a):

Paní Zezulová, Vám osobně hlubokou poklonu, ale problém je v systému (nárůst asociálů zejména z cikánské populace a malá pružnost v předávání dětí do nových rodin), a ne v jednotlivostech.
15. 06. 2009 | 09:46

Warior Rose napsal(a):

Je Vás málo takových.Ale jste a proto je na světě krásně.Hodně štěstí a Má úcta
15. 06. 2009 | 10:13

Čochtan napsal(a):

Řemeslníku, samozřejmě je pro mne nejdůležitější dobře odvedená práce.

Víš co je zajímavé a co určitě není náhoda ? Že ti cikáni, kteří nejsou lemplové ani gauneři, ti nechtějí se svým etnikem mít nic společného. Stejně jako ten nahoře popsaný Tomáš. A nevytahuj jako protiargument cikánské samozvané "předáky". Psal jsem "..ani gauneři"
15. 06. 2009 | 17:14

Katka napsal(a):

Jste úžasná .Je krásné číst takový příběh.držím vám palce .
15. 06. 2009 | 17:37

ivan hochmann napsal(a):

Rád bych znal podrobnosti,které vás všechny opravňují k vyjadřování tak nadšených superlativů?

Úžasné,krásné,-bůhví co ještě?!
Starou Belu! Tomáš moc dobře ví,proč se nehlásí ke svému etniku.Asi není tak geneticky zatížený a dobře mu to myslí.

Jde teď o jednu věc.Aby měl štěstí a nedostal se do rukou grázlům z rasistického podhoubí,nebo do pařátů cikánských mafií.
Pokud mu i vám mohu radit,-ukliďte jej někam daleko od civilisace,naučte ho pracovat,strádat a přijímat i rozdávat rány.

A přitom zůstat čestným člověkem.
Jak se jednou namočí,tak pojede s kopce.Kluk z děcáku je risiko samo o sobě.Bude potřebovat hodně štěstí,než pochopí celou krutou pravdu.Jedna doktorka a její rodina je jen kapka v moři lidského osudu.

Místo rozplývání se nad jedním exotem,byste měli napřít snahy,které povedou ke snížení romské populace,zkvalitnění základních prvků výchovy,případně donucovací a exekuční formy v rodinách kde přežívají a eskalují hnusné,necivilizované,životní prostředí,a následné devastace dětských duší.Po 5-ti letech života v 100členné rodině,kde se nepracuje,krade,kouří,chlastá,souloží kamen cihlu - je na vše pozdě.

Naschle.Ivan.
15. 06. 2009 | 18:03

maytag napsal(a):

Cikán na vysoké? Fakt dobrý vtip.
15. 06. 2009 | 18:49

mia napsal(a):

Čekala jsem nějaký podobný komentář typu čochtan...no já znám cikány,kteří nezastírají že jsou cikáni a jsou o.k. Už vás slyším,jak Tomášovi říkáte:jasně,ty nejsi rom! ty jseš bílej jen trochu do kávova.. :-))).To je přesně to,co by opravdu NEPOTŘEBOVAL slyšet,chápete? On přece moc dobře ví,že rom je.A p.Zezulová to udělala skvěle.Lhát se(si) se v tomto směru nevyplácí!
Jinak mě trochu mrzí,že v blogu o pěstounství/rodičovství ve výčtu citů,emocí neuvádíte hněv, vztek, vinu...By mě zajímalo proč. Nepřipouštíte se je,nebo nám? Protože ty také k rodičovství patří. Jinak to zavání příliš růžovou selankou...Díky kdybyste mi odpověděla.
15. 06. 2009 | 19:58

Čochtan napsal(a):

Mio,
on ten kluk ale není cikán ! On je poloviční cikán a po cikánech zdědil (patrně) jen tu barvu kůže. Takže má štěstí (v neštěstí).
15. 06. 2009 | 20:28

dagmarzezulova napsal(a):

Pro Miu:
Jistě máte pravdu, ale každý jsme nastavený jinak, a já z negativních emocí častěji než ty vámi uvedené prožívám bezmoc :-( Myslím, že jsem v jiných svých článcích uvedla, že není vše růžové (dítě, které krade, je bohatým zdrojem negativních emocí - naštěstí jde o minulost, proto si můžu dovolit ten optimistický nadhled). V této době, kdy naše děti jsou už velké, některé dospělé, prožívám především radost z toho, jací jsou :-)

Pro všechny:
Děkuji vám za reakce a povzbuzující slova. Tomáš je opravdu prima kluk a já jsem ráda, že se naše cesty setkaly.
15. 06. 2009 | 22:04

Bonzi napsal(a):

Obdivuji Vás,ale myslím,že pohádky ještě není konec a nechci kazit přítomné ovace...
15. 06. 2009 | 22:59

Martin napsal(a):

Nic nového pod sluncem. Cigán na druhé straně barikády bude vždycky na cigány nadávat jako gadžo, to je jejich taktika každého ocigánit.
Nijak neupírám pěstounské a jiné výchovné zásluhy, ty je třeba nade vší pochybnost pochválit, ale v oblasti cigánské otázky se bohužel nepostoupilo ani o milimetr, jsme tam, kde jsem byli.
15. 06. 2009 | 23:50

Remeslnik napsal(a):

Čochtan: "Víš co je zajímavé a co určitě není náhoda ? Že ti cikáni, kteří nejsou lemplové ani gauneři, ti nechtějí se svým etnikem mít nic společného."

Cech zijici v cizine se za svuj puvod zacne stydet jiz po nekolika mesicich. Zacne predstirat, ze zapomel cestinu a hraje si na Americana, Anglicana, Nemce, Sveda a buhvico jeste.
Jak si to vysvetlujes?
16. 06. 2009 | 00:01

elop napsal(a):

To už není o cigánech, ale o záchraně jednoho mladého života. Ať se klukům daří.
16. 06. 2009 | 00:45

Daniel Trnčík napsal(a):

Nevím, proč se zde řeší, jestli je někdo Rom nebo není. V cizině - pokud máš vzdělání, pracuješ - nezáleží na barvě pleti, hlavně Rom se v jiné zemi - jako je Kanada,USA a jiné naprosto ztratí a každému je to zcela jedno. Tady ta šance je velmi omezená, přeci jenom jsem východ a říká se, čím dál na východ tím více omezenosti a rasismu.Nepatří to samozřejmě pro všechny. Mám s tím bohatou zkušenost, jelikož sám jsem snědý, Rom a vystudoval jsem ještě za komunismu VŠ. V té době jsem vůbec neměl problémy. Dnes je to problém.Neházím všechny do jednoho pytle ,ale vztahy v Čechách se podstatně zhoršily.Dokonce tím, že nevypadám jako typicky Čech , mám v cizině dokonce větší šanci uplatnění.Více se lidi bojí Východu a tam řadí i Čechy.Pracuji ve výzkumném ústavu jako epidemiolog - mám vystudovanou UK. Nebudu psát, kde pracuji, dívali jsme se na TV, když neonacisiti pořádali demonstrace, všichni to okomentovali - no jo, východ, co by jste chtěli.Všichni chtělí, aby Romové pracovali - kdo je zaměstná......těch problému je více, nevím , kde je vina, vím však, že v Romech to jenom není.
16. 06. 2009 | 07:10

Marina napsal(a):

Můj taťka učíval na střední škole. A dodnes vzpomíná, že jeho nejlepší student byl rom z dětského domova. Na vysokou nešel, poněvadž hned po maturitě musel odejít z domova a živit se sám.

Taťka ho přemlouval, ať jde studovat sociologii nebo pedagogiku a ať pak pomáhá svému etniku.

Řekl, že s nima - romama - nechce mít nic společného.

Částečně si ale myslím, že to oba ti kluci řekli, protože to je jediná šance aby je česká - bílá - společnost uznala.
16. 06. 2009 | 08:23

Béda napsal(a):

Jeden poznatek:

V Evropě existuje velice diferencovaný a většinově poněkud komplikovaný přístup k adopci opuštěného dítěte. V některých zemích je povolena dokonce pouze pěstounská péče, nikoliv adopce opuštěných dětí. U nás adpotivní rodiče procházejí psychotesty a rodičovským "školením". Adoptované dítě je zevrubně lékařsky prozkoumáno, veškeré dostupné údaje o dítěti a biologických rodičích i možných potenciálních vývojových vadách... jsou potenciálnímu adoptivnímu rodiči státem poskytnuty. V procesu "přípravy" stát posoudí způsobilost uchazeče, uchazeč zvážíc všechna pro a proti vypíše svá kritéria na dítě (kupř. i etnický původ) a pak čeká... Stát všechno vyhodnotí a nabídne uchazečům jedno konkrétní dítě. Jestliže uchazeči souhlasí, pak po určitém časovém odstupu, kdy poveření sociální pracovníci navštěvují osvojitele v rodinném prostředí a ověřují jejich způsobilost k péči o děti, proběhne klasické soudní osvojení.

V praxi jsem se setkal s tím, že bílá majorita obecně v ČR nemá zájem o adopci romských dětí. Pokud vůbec je zájem, pak o opuštěné děti bílých rodičů, méně o děti asijského, resp. černošského původu.

Je zajímavé, že v ČR adoptují děti smíšené česko-... páry, kde potenciální rodiče žijí trvale mimo území ČR, obvykle ve vyspělé západní cizině. Těmto rodičům v mnoha případech nevadí, že je díte romského, asijského, afrického... původu.
16. 06. 2009 | 08:41

Čochtan napsal(a):

Řemeslníku,
vůbec si to nevysvětluji, protože je to účelová sprostá lež "sráče do vlastního hnízda".
Na rozdíl od tebe vím hodně o českých emigrantech. Sám jsem už 40 let emigrant.
16. 06. 2009 | 08:50

dříve ruda napsal(a):

Daniel Trnčík:

Máte v tom rozpor. V té úžasné cizině, kde je jim jedno, jestli jste cikán, mají strach z Čechů a říkají -no jo, východ, co byste chtěli? V čem je rozdíl? Kromě toho, že průměrný Čech se o sebe postará bez sociálních dávek?
16. 06. 2009 | 09:28

Remeslnik napsal(a):

Čochtan: "... je to účelová sprostá lež."

Nikoliv, pouze mnoholeta zkusenost.

Čochtan: "Sám jsem už 40 let emigrant."

Ja taky.
16. 06. 2009 | 09:56

Remeslnik napsal(a):

Daniel Trnčík. V podstate s vami souhlasim. Az na vyrok: "říká se, čím dál na východ tím více omezenosti a rasismu."
Narust rasismu je predevsim v byvalem tzv "vychodnim bloku" zemi spadajicich drive pod sovetskou, komunistickou kontrolu. Ne vsechny tyto zeme lezi geograficky "na vychode". V tradicne budhistickych, vychodnich zemich je naopak rasismus mnohem mensi.

dříve ruda: "V té úžasné cizině, kde je jim jedno, jestli jste cikán, mají strach z Čechů a říkají -no jo, východ, co byste chtěli?"
Nema v tom rozpor. Oni nerikaji "nojo, vychod, co byste cteli?" Pouze se opiraji o odborne vypracovane studie podporene statistikou, ktere o narustu rasismu v byvalem "vychodnim bloku" existuji.
16. 06. 2009 | 10:13

Remeslnik napsal(a):

Daniel Trnčík. Jeste to trochu rozepisu. V USA a Kanade maji s cizinci tmave pleti jiz dlouholete zkusenosti (pozitivni i negativni). Prumerny American nebo Kanadan se muze setkat s emigranty tmave pleti v podstate vsude: pracuji jako chirurgove, dentisti, pravnici, profesori, popelari, gynekologove, pokryvaci podlah, truhlari, majitele restauraci, ale take jsou mezi nimi narkomani, zlodeji a notoricti nemakacenkove... v podstate jsou lidi tmave pleti zastoupeni v celem spektru spolecnosti a tak pokud clovek opravdu nema vylozene sklony k rasismu, tak si muze udelat usudek, ze barva pleti cloveka nepredurcuje k ziskani osobnich schopnosti a vlastnosti a vubec neni dulezita pro volbu zamestnani. Nekteri Indove jsou v mnoha pripadech mnohem tmavsi pleti a jak znamo, tak mnoho Indu jsou uspesnymi ve vedeckych oborech. Tento proces zarazovani do spolecnosti vsak trval mnoho let. V takove spolecnosti cikan nebo Rom zapadne a nemusi povinne kydat spinu na sve etnikum, aby dosahl akceptance u domaciho obyvatelstva. "Sovetske, komunisticke imperium" vcetne CSSR zilo naproti tomu az do roku 1988 v izolaci a proto se nachazi v otazce tolerance vuci jinym etnikum tam, kde USA se nachazely v 50tych letech.
Jnak Vam preji hodne uspechu v praci a je dobre, ze romske etnikum ma nejake pozitivni vzory, ktere se za svuj puvod nestydi. Dokud to vsak bude tak, jak dnes, ze v povedomi verejnosti je cikan/Rom pouze parazit, tak se ti schopni mezi nimi vzdy budou za sve etnikum stydet a hledat si nejakou klicku, jak zduvodnit, ze vlastne "Ja NEJSEM Rom. Jen tak napul." Tim ti lide klamou sami sebe. Trochu mi to pripomina ten sketch o cernochovi, ktery se narodil jako slepy. Kdyz se seznamil s myslenkami rasismu, tak se ze vsech sil snazil stat se vudcem KKK a vubec nechapal co udelal spatneho, ze na toto misto nemuze dosahnout a proc mu vsichni "ti uzasni lidi z KKK" nadavaji.
16. 06. 2009 | 10:53

stejskal napsal(a):

Přesné, pane Remeslniku. Díky.

A dokud tohle většina lidí nepochopí, nic se nezmění. Možná bude muset přijít nějaká katastrofa (rasové bouře atd), ale pořád doufám, že to postupně zvládneme i bez nich.

Libor Stejskal
16. 06. 2009 | 14:21

painnz napsal(a):

To Daniel Trncik a Remeslnikovi;
Naprosty souhlas oboum. To ovsem co pane remeslniku popisujete je nadherne vysvetleni naseho postoje k romskemu etniku. Trochu delam do sociologie a nemam rada statistiky ale uz i ty statistiky u nas jasne uvadi, ze zdaleka ani polovina romu je na soc. davkach. Nebudu se rozepisovat ale cesi jsou jiz tak zfanatizovani medii a neschopnosti vlady cokoliv resit v ramci prevence, ze tyto skutecnosti zkratka prehlizi a i kdyz jim jsou jasne naservirovany, neveri jim. Moje generace uz se na vec diva jinak a osobne povazuji socialisticke integracni programy za "napul pecene produkty" ale o tom nelze se starsi generaci ani promluvit. Take mam mnohalete zkusenosti ze zahranici a i z romskych oblasti v CR a vidim to zcela jinak nez bezny bily Cech. Ono leccos jde kdyz se chce.
16. 06. 2009 | 14:57

Čochtan napsal(a):

Painnz,
jak jste přišla na tuto blbost ? "zdaleka ani polovina romu je na soc. davkach"
I sám Ivan Veselý přiznal v intervieu s Radiem Impuls že víc než 70% bere dávky ! Ten by to jako samozvaný cikánský předák vědět měl, nemyslíte ?
16. 06. 2009 | 16:27

Čochtan napsal(a):

Rasové bouře ? To jako že cikáni se budou bouřit že jim málo dáváme ? Že budou rabovat ? Spíš se začnou bouřit Češi až je budou na pracáku buzerovat a cikáni budou chodit kolem nich se zlatými řetězy a plnými kapsami.

Kurňa Stejskale, jak dlouho už tu varuji před něčím takovým ? Když jsem s tím začal, tak o Dělnické straně, jejich pochodech a otevřených sympatiích postiženého obyvatelstva nebylo ani potuchy.
A bude hůř !
16. 06. 2009 | 16:44

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem text obsahující hrubou nadávku ("zkurvysyn"), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem těchto stránek, i.e. poskytovat prostor pro věcnou a korektní diskusi (viz záhlaví každé diskuse a Kodex diskutujích). Smazal jsem i reakci na něj (bylo tam cosi "přesdržce", dtto).

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
16. 06. 2009 | 20:03

stejskal napsal(a):

Ono je úplně jedno, kdo se začne bouřit a sáhne k násilnostem jako první, pane Čochtane. Vždycky to odnesou jen ti slušní. A slabí.

Ten poblém nelze vyřešit, jak navrhujete Vy (už jsem to tu vysvětloval mnohokrát). Jediná možnost je ta, která jakž takž začíná fungovat v USA v případě černých Američanů. Pomoc při budování silné střední vrstvy, vytahování co nejvíce mladých lidí (dětí) ze sociální pasti ghett, postupné vytvoření atmosféry, která povede k tomu, že rasismus a xenofobie budou společensky odpudivé, nepřijatelné.

Já vím, že Vy tomu nevěříte, že považujete Romy za nekvalitní etnikum. Ale to na věci nic nemění.

Hezký večer.

Libor Stejskal
16. 06. 2009 | 20:09

mia napsal(a):

Pane Čochtane, vím že vás toto téma baví,nechtěla jsem reagovat ,ale nedalo mi to... Mám osobní zkušenosti s romy - a musím dát za pravdu řemeslníkovi, že díky tomu nemám vůči tomuto etniku předsudky. Ale jak je vidět, ačkoliv jste poznal dobrého řemeslníka (máte také osobní zkušenost), přesto jste svůj postoj nezměnil. Zajímalo by mě, co by se muselo stát, abyste ho změnil... Je dobře, že lidé jako vy si Romy na "převýchovu" domů neberou...
Pro p.Zezulovou : Děkuji za odpověď, je skvělé, že máte ve výchově takový úspěch.Já se rdím, neb jsem co se týče výchovy úplný začátečník (syn 1,5roku) a už jsem i použila fyzické násilí (jednu přes zadek), což jsem si slibovala že neudělám...Myslím, že je určitě pro vás velmi důležité vidět, jak se vaše děti zvládají postavit na vlastní nohy, pro Toma a jeho sebevědomí bylo důležité, co jste mu řekla, moc vám ( i jim)fandím.
16. 06. 2009 | 20:51

mia napsal(a):

mluvím o pozitivní zkušenosti,o těch negativních se bavit nebudeme....
16. 06. 2009 | 20:53

Čochtan napsal(a):

Pane Stejskale,
abych to upřesnil, cikáni jsou etnikum, které obsahuje velice málo kvalitních, s naší civilizací kompatibilních jedinců.
Takhle by to mohlo být i politicky korektně vyjádřeno.

Mia,
jedna vlašťovka jaro nedělá, a ten podlahář zřejmě ví nejlíp, proč se svým etnikem nechce mít nic společného. Lépe než my dva dohromady.
16. 06. 2009 | 22:19

Quartz napsal(a):

Vážená paní Dagmar,
Bohužel, i z vašeho vyprávění je vidět, jakou cestu jste musela podstoupit jen proto, abyste nakonec byla výjimečná.

Blahopřeju Tomášovi i vaší rodině k úspěšnému navázání vztahu a doufám za všechny děti v dětských domovech, že váš příběh nebude poslední, výjimečnou vlaštovkou v naší "tolerantní" společnosti.

Podporu, jakou jste vyjádřila Tomášovi, by uvítaly tisíce dětí z dětských domovů, které jsou v 18ti nuceny "dospět" a přijdou tak o jakékoliv podpůrné zázemí a větší šanci na úspěch.
17. 06. 2009 | 00:49

medvěd napsal(a):

Opravdu hezký příběh a Vám a zejména Tomášovi přeji aby se to vaše vztahy vyvyjely bezproblémově i nadále. Tomáš měl paradoxně to štěstí, že je děcáku a že jej jeho biologičtí rodiče nemohli moc ovlivňovat a zkazit a, že se mu tak dostalo mnohem lepší výchovy něž by měl šanci získat ve své původní rodině. Teď jen můžete doufat, že se nějak zvláštně neprojeví geny (způsobem jak se to stalo dětem p.Boučkové. protože odborníci dnes tvrdí že na profilu člověka se výchova podílí 40% a geny 60,%) a že z Tomáše vyroste opravdu dobrý člověk , což bych jemu i Vám přál. Již dávno si myslím, že nejlepší co by mohl stát pro změnu způsobu chování nepřizpůsobivé části romského etnika udělat , je odbrat všem nepřizpůsobibvým osobám děti již od mala a dát je do státní či pěstounské výchovy, aby prostě od mala byly tyto děti těch vzorů chování a jednání jejich nepřipůsobivých rodičů uchráněni, aby znich mohli vyrůst slušní a v životě uplatnitelní lidé. Mám však obavu že tzv. ochránci lidských práv kteří sice umí krásně žvanit ale nic konkretního nesvedou , by se proti tomu postavili, protože dle nich je hlavní když fungují principy lidských práv ale praktické důsledky jejich dopadu už jaksi neřeší.
17. 06. 2009 | 06:49

zdep napsal(a):

Děkuji hezké ale i k zamyšlení jak to chodí v děcáku aby mohli jít děti ven.
17. 06. 2009 | 10:16

myšák napsal(a):

(jen povzdech): kdy už konečně přestaneme posuzovat lidi podle původu, rozlišovat tam, kde by se rozlišovat nemělo, podle barev a podobných nesmyslů? Rozlišuje nebo aspoň rozlišoval i Tomáš, se snahou se vymezit proti všem, co dělají tomutu etniku jen ostudu, definovat si své místo... ale moc bych mu přál, aby se začal cítit Romem, aspoň trochu a s hrdostí, a hlavně aby otázek po původu (obecně) ubývalo, protože - co je komu do toho? Každý jsme odněkud (a bylo by smutné, kdybychom vypadali všichni stejně) a každý by se měl zodpovídat jen ze svých činů, ne z barvy svých vlasů, přísně individuálně, barvoslepě.
17. 06. 2009 | 12:06

Čochtan napsal(a):

Myšáku,
to hned začnem dělat, jakmile původ lidí nebude z velké míry ovlivňovat jejich jednání, chování.
Přestaneme rozlišovat podle barvy kůže, až ta přestane být důležitým varovným znamením. Až cikánská barva kůže přestane říkat: "POZOR ! 50x vyšší pravděpodobnost, že jde o kapsáře !"

Ten Tomáš, proč by se měl "cítit Romem" když je jen poloviční cikán ? On si vybral tu druhou "bílou" polovinu a podle té se cítí a chová ! Proč ho za každou cenu chceš dotlačit k cikánům ?

A s hrdostí ? Nač může být cikán hrdý ? No dobře, na pár houslistů a kytaristů. A co víc ? Je mnohem víc toho, zač se slušný cikán stydí, než nač může být hrdý. Hrdý vlastně může být pouze sám na sebe, že se dokázal z cikánské komunity vyhrabat. Jen sám na sebe.
17. 06. 2009 | 12:16

myšák napsal(a):

... protože on Cikánem (Romem) je a zůstane jím.
Čochtane, podle mého skromného názoru by (dokonce i Cikán, Rom) měl cítit něco jako identitu, vlastní místo, aspoň zbytky původní kultury a řeči, třeba i problematickou, ale neměl by se od ní odřezávat. Pokud to udělá, čeká ho schizoidní život (on bude vědět, že je Rom, okolí mu to občas dá najevo, už jen tím, že si v metru někdo přitáhne kabelku s vidinou 50x větší pravděpodobnosti... a může to být třeba špičkový kardiochirurg a budeš se divit, jsou i takoví, i když nejsou vidět, protože nemají zapotřebí vyřvávat a někomu něco dokazovat). Suďme jedince, ne etnikum. A pokud jde o mě, dokud bude jediný poslední Cikán na světě "slušný" (v tom smyslu, jak to chápeme, a já takových znám celkem dost), nadávat na etnikum se mi jaksi ekluje
17. 06. 2009 | 13:06

Čochtan napsal(a):

Myšáku, neumíš číst ?
On je jen POLOVIČNÍM cikánem ! On se cítí být bělochem, Čechem a ne cikánem ! Proč ho ty sprosťáku nutíš do něčeho co on nechce ? U něj přehlušila ta "bílá polovina" tu "cikánskou polovinu". Tečka a pogratulujme mu k tomuto štěstí !
17. 06. 2009 | 13:10

Jan Horváth napsal(a):

Paní doktorko,
krásně jste to napsala . Mluvíte mi ze srdce. Jsem Rom, a vím co je to rasismus a intolerance.Lituji lidi a nenávisti v srdci,jsou to vlastně chudáčci bez lásky a pochopení.Vám přeji moc síly - zor a zdraví sastipen le Devlestar . Vše dobré přeji i vaší rodině .
17. 06. 2009 | 15:41

Dorka Hradecká napsal(a):

Já si myslím, že je to jedno jestli je Rom, nebo Čech. Pokud má někdo maminku Němku a otec je Rus tak záleží na tom, jak sám se rozhodne.Ani nevím ,jak se určuje linie, kdyby bylo dle Vás, pokud bude mít děti s Češkou, tak přeci nebudou pořád cikáňata. Je to jak Kainovo znamení.Neumím si to představit - mít jinou barvu kůže, nemá rád rasisty,je mi jedno jakou má kdo barvu kůže - záleží mi , jak se člověk chová. Když se nad tím zamyslíte, je to nesmyl, narodíte se s jinou barvou kůže a už máte starosti. Ve třídě máme Roma a fakt je nejlepší.Myslím si,že části společnosti začíná vadit, že se začleňují.( zvláště neonacistickým a faš.uskupením jako je DS a NS). Oni totiž nebojují proti nepřizpůsobivým Romům, ale proti přizpůsobivým. Těch se samozřejmě bojí, protože mají sami ze sebou problém, je to na nich vidět, nácka poznám nadálku, psychopatický obličej, ani nemusí mít hákové kříže,je to na nich vidět, nespokojenost, nenávist, zakomplexovanost. Potřebují někam patřit a tam je vezmou vždycky.
17. 06. 2009 | 16:51

Jan Černý napsal(a):

Komentáře z kanceláří, které zavedou jakékoli téma blogu - tentokrát o podpoře a sebevědomí jednoho kluka z děcáku - k norimberským útokům na romské kluky a holky jakéhokoli druhu svědčí o oligofrenii části diskutujících jedinců.
17. 06. 2009 | 18:46

bigjirka napsal(a):

Máte pravdu, pane Černý, také mi připadá oligofrenické nutit kluka, který se cítí Čechem, aby byl cikánem. Úplně souhlasím s Čochtanem a příčí se mi myšákova segregace. :-)
17. 06. 2009 | 20:42

Lištička napsal(a):

Paní Hradecká, máte můj plný souhlas. Náckové se rekrutují z nespokojených neúspěšných lidí, kteří ze svých problémů obviňují celý svět, jen nikdy sami sebe. Tomášovi z článku držím palce, ať se mu podaří vystudovat školu, jakou si přeje a sežene dobrou práci. Možná by nebyl o moc jiný, i kdyby zůstal v děcáku, ale takto někam patří a je určitě lepší patřit do pozitivní skupiny, než se chytnout nějaké podivné party.
18. 06. 2009 | 10:03

jaryn napsal(a):

Lištičko, paní Hradecká,

v soudech odkud se rekrutují náckové a sympatizanti extremistů, bych byl zdrženlivější.

Až budete bez možnosti dovolání bydlet v lokalitě, terorizované hordami zvlčilých cikánských band, ničících a ohrožujících okolí, vaše děti nevyjímaje, přičemž od zástupců státu budete poslouchat debilní plky o VAŠEM rasismu a xenofobii, až se budete dívat na bezmocnou policii, obviňovanou halasným cikánským řevem z téhož, až vaše dříve pěkné a hodnotné bydlení bude zcela znehodnoceno příslušností k dané lokalitě, až budete vycházet taktak s výplatou, zatímco paraziti si budou auty a se zlatými řetězy kolem krku jezdit pro tučné výpalné od našeho státu, ovšem z vašich daní, až se nevyspíte kvůli ožralému řevu nedotknutelných nepřizpůsobivých, ale zato budete pomiliónté uklízet jejich hovna z vašeho prahu, až budete hledat pomoc a zastání a celý stát si s vámi vytře řiť, pak můžete začít přemýšlet, kde se bere podpora radikálů... jaká frustrace to je a kdo a jak ji vyvolává.

Do té doby si povýšeně teoretizujte o frustraci neúspěšných lidí a buďte rády za štěstí, že bydlíte v normálních lokalitách, neoblažených multikulti jinakostí našich nepřizpůsobivých takyspoluobčanů.
18. 06. 2009 | 14:39

Čochtan napsal(a):

S těmi výkaly na rohožce to bude starý cikánský folklór.
Můj děda kdysi v šedesátých letech dostal do baráku přidělenou cikánskou rodinu. Maléry přišly rychle a cikáňata začala srát panu domácímu na rohožku.
Tak jsem je lapil, vrazil jim ksicht do hoven a pak skopal ze schodů. Večer po práci, (tehdy ještě cikáni museli pracovat) starej cikán vyběh do patra a začal mlátit do dveří. Otevřel jsem, on vpadl do haly a já začal sekat šavlí. Sice šermířskou, ale stačilo to. Měl na sobě tričko, bylo to v létě, ale moc z něj nezbylo. Jen rudý pruhy.
O toho okamžiku byl v domě klid, a po půl roce se cikáni odstěhovali.
18. 06. 2009 | 17:21

Kateřina napsal(a):

Já pořád nevím, co to tady kdo vypráví o Romech. Já mám romskou kamarádku, další kamarádka má romského manžela a kromě toho mám i další romské známé, všechno jsou to vysokoškoláci a vůbec nechápu, proč by se měli stydět, že jsou Romové. V Praze jsem celé dětství strávila na Žižkově, pracovala jsem postupně v Nuslích, Karlíně i na Smíchově, což, jak známo jsou čtvrti, kde v Praze bydlí nejvíc Romů, chodila jsem s nimi i do školy a nikdy, fakt nikdy jsem s nimi neměla problém. Byt mi vykradli "bílí" Češi, auto mi ukradli taky "bílí" Češi, v metru mě obrali Rusové. Vy všichni, co tu vyprávíte o Romech, znáte nějakého osobně (a tím nemyslím podlaháře)?
18. 06. 2009 | 17:53

bigjirka napsal(a):

Paní Kateřino, a nežijeme na nějaké jiné planetě? Ano, určitě existují takoví cikáni, o jakých píšete. Je mi jich líto, protože my se na ně díváme s podezřením a jejich komunita taky. Ale co se týče toho, co je k vidění, já osobně vidím "kolonii" u nás. Vidím reportáž v televizi o žloutence, ejhle.. vidím reportáž: "my jsme se do těch vagonů jen chtěli podívat shora" (a jednoho zabil výboj z 27kV),... ... Nepřevracejte statistiku, není to moudré a ničemu to nepomůže... Na takovou demagogii někdo flekuje, vy dáte re... a jedou tady kolem dokola nesmyslné, už únavné spory.. Proč to děláte?
18. 06. 2009 | 19:04

jaryn napsal(a):

Tak to paní Kateřina žila na jiným Žižkově než já... že by nenápadně skrývaná pozitivní diskriminace?
Nevidím, co je, nebo to vidím, ale popřu to :-)
19. 06. 2009 | 13:39

jaryn napsal(a):

Bigjirko,
před pár dny jsem viděl natočený, jak mladého černocha na střeše vagónu zabil výboj z troleje.. to je teda nářez... možná, že taková zkušenost vychová ty ostatní tam u vás lépe než aktivity Michaela Dženo Kocába :-)
19. 06. 2009 | 13:44

bigjirka napsal(a):

jaryne, Ty víš, že proti nikomu nic nemám.. ale paní Katřina šáhla fakt trochu vedle.. fakt nemám nic proti tomu, aby se něco dalo na pomoc těm, co se chtějí vynořit ze sraček.. pokud se skutečně snaží
19. 06. 2009 | 17:51

Nosál napsal(a):

Já bych chtěl pracovat ve Svitavské nemocnici!! Všude se setkávám, že ani nevezmou do práce lékařku, co má malé děti, a čím je jich víc, tak větší nebezpečí ošetřovaček, neschopností. Zvykl jsem si již na to, že lékař nemůže být normální člověk, pokud chce dělat svou profesi a pěstounská péče je cosi nadnormálního, supernormálního a tedy uznání Vám i vedení nemocnice, které to jako jedno z mála pochopilo a nemusela jste jako moje matka kvůli nemocným dětem 10x měnit místo.
20. 06. 2009 | 13:58

Michaela M-T napsal(a):

Ráda bych zopakovala to, co zmínil/a Zdep: v příběhu mě vemi zaujalo, že paní ředitelka DD se nenamáhala sama si ověřit, co je to za rodinu, do které se Tomáš chce podívat, a nenamáhala se sama od sebe s nimi spojit. To mě z celého příběhu šokovalo nejvíc - a přitom mu podle vás nového kamaráda, vašeho syna, moc přála... To nechápu.

Zdravím a díky za příběh, Michaela M-T
20. 06. 2009 | 15:38

Martina Novotná napsal(a):

Jarynovi - nepopírám, že bydlet v romské lokalitě není žádná sranda.Nemusí to být však všude stejné. Další věc - Češi nerozeznají slušného Roma od problematického. To myslím, že je zásadní problém.Nemůžete házet všechny do stejného pytle, zrovna tak Češi nejsou všichni na tom stejně. S mou dcerou chodí Romka a nejsou s ní vůbec žádné problémy, učí se dobře, má i kamarádky mezi českými dětmi.Máme tam však kluka s kterým jsou problémy je to Čech , chodí za školu a jeho rodiče sympatizují s extermisty.Není to zcela jednoznačné a česká společnost by si měla zvyknout na to, že Romové se budou začleňovat a budou mít stejná práva jako ostatní, včetně chytrých dětí. Dokonce vznikne paradox - mají to trochu těžší, protože hodně lidí má předsudky, tudíž budou otužilejší a silnější a časem možná dosáhnou dobrého postavení, protože když se rozhodnou se začlenit , budou bojovat.Vidím to na té holce, strašně na sobě pracuje, snaží se být ve třídě nejlepší a hloupé poznámky ignoruje. Nedavno jsem mluvila se známou a ta mi sdělila , že s jejím synem chodí na víceleté gymnazium Rom. Také patří mezi nejlepší.Takže - naše společnost si musí zvyknout na to, že Romové jsou asociální a velmi sociální - jako Češi.
21. 06. 2009 | 11:26

jaryn napsal(a):

Martino Novotná,

zaplať pánbu za každého začleněného Cikána, a to myslím vážně. Sám mám mezi Cikány několik přátel a nemám problém. Ovšem ten zbytek...
Co měla znamenat věta: "Češi nerozeznají slušného Roma od problematického"? Vy snad ano? V tom případě mi prozraďte jak. Asi dokážete něco, co by mohlo změnit celkovou náladu společnosti vůči Cikánům. Určitě taky stejně dobře poznáte na ulici psa, který kouše, od nekousavého. O tom nepochybuji. Prosil bych o jeden rychlokurs pro moje děti a děti sousedů.
Předem děkuji.
22. 06. 2009 | 08:47

Fon napsal(a):

Neumím nic jiného, než se opakovat. paní doktorko, jste výjimečný člověk.
16. 07. 2009 | 23:55

iPhone ringtone maker for mac napsal(a):

thanks.very informative
02. 03. 2010 | 02:18

replica watches napsal(a):

Very happy I can comment here!
Best wishes for this year.
05. 03. 2010 | 02:55

breitling superocean napsal(a):

Did I really earn this or did I just wear you all down? Although skyracer it ended up winning only three awards, Avatar seemed to loom larger over the proceedings breitling super avenger than any other film, from the CGI sprinkling on stage of its bioluminescent floating sprites super avenger to Ben Stiller's blue-skinned homage in his best makeup presentation. Oddly, Avatar wasn't even breitling superocean nominated in that category . Avatar might have lost to Hurt Locker superocean in the end.
12. 03. 2010 | 06:35

breitling skyracer napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
12. 03. 2010 | 06:38

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
16. 03. 2010 | 01:10

mbt shoes napsal(a):

Akademické svobody se ocitly v ohrožení. Plzeňská kauza přišla ve chvíli, kdy se ministerstvo školství snaží resuscitovat Bílou knihu a s ní související reformu terciárního vzdělávání.

Ta je založena na zmenšení role samosprávy akademických senátů. Na zavedení manažerských způsobů řízení vysokých škol. Na výraznějším podřízení škol vnějšímu vlivu politicko-ekonomických správních rad.
19. 03. 2010 | 09:02

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
26. 03. 2010 | 01:45

sesli sohbet napsal(a):

Thank you for your sharing.!
http://www.yuregininsesi.com
30. 03. 2010 | 13:42

sesli chat napsal(a):

Thank you for your sharing.!
30. 03. 2010 | 13:42

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
19. 04. 2010 | 07:30

carpinteyronur napsal(a):

锘緾omment faire Your Boots Timberland imperm茅able

Lors de l'obtention d'abord une paire de nouvelles bottes Timberland, les gens oublient souvent la premi猫re chose 脿 faire dans le respect de leurs bottes dans le <a href=http://www.donnacarmelapassages.com/wp-blog.php?sac-longchamp-jeremy-scott-c-7.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029>sac longchamp jeremy scott c 7 </a> s meilleures conditions. Ce processus simple et facile est une maintenance pr茅ventive afin de s'assurer que vos chaussures restent sous leur meilleur jour. Avec des situations m茅t茅orologiques et ext茅rieure 茅tant impr茅visible et les bottes Timberland 锚tre cher, vous ne savez jamais quand ils <a href=http://www.allaboutict.nl/wp-blog.php?meilleure-vente-longchamp-le-pliage-sac-agrave-dos-lagoon-p-196.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029>meilleure vente longchamp le pliage sac agrave dos lagoon p 196 </a> peuvent 锚tre endommag茅s. Timberland bottes ou tout botte en cuir souple sont un investissement 脿 la mode qui devrait vous int茅resser en suivant ces instructions pour pr茅venir les dommages / dommages 脿 vos nouvelles bottes.

Rencontrez Sarah, une enseignante du Kentucky qui a 茅t茅 un membre de la communaut茅 wikiHow depuis plus de 7 ans. Dans ses ann茅es ici, elle a commenc茅 脿 53 articles et a patrouill茅 sur 45 500 changements. Elle a vraiment aim茅 travailler sur Comment tricoter <a href=http://geniestudy.com/wp-content/index.php?longchamp-sol-fauve-zippered-backpack-p-169.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029>longchamp sol fauve zippered backpack p 169 </a> un c芒ble Monter, qu'elle gras modifi茅 et a pris les photos pour. Le premier article, ell <a href=http://geniestudy.com/wp-content/index.php?meilleure-vente-longchamp-sac-agrave-dos-agrave-fermeture-e-p-202.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029>meilleure vente longchamp sac agrave dos agrave fermeture e p 202 </a> e a d茅j脿 travaill茅 茅tait Comment suivre la m茅thode Fille Curly pour cheveux boucl茅s, et elle a maintenant une cha卯ne YouTube d茅di茅e 脿 aider les femmes apprennent 脿 coiffer et prendre soin de leurs cheveux. Sa plus grande fiert茅 sur wikiHow a re莽u ses prix EtoileDeGrange, et elle aime <a href=http://ptgroup.com.vn/wp-content/index.php?modules/sendtoafriend/sendtoafriend-form.php?id_product=54>modules/sendtoafriend/sendtoafriend form</a> faire partie d'une communaut茅 amicale et coop茅rative travaillant vers un but commun.



<a href=http://www.rumahsehatpropolis.com/wp-content/index.php?womens-timberland-6-inch-boots>http://www.rumahsehatpropolis.com/wp-content/index.php?womens-timberland-6-inch-boots</a>
<a href=http://www.eikeharant.de/wp-blog.php?longchamp-le-pliage-sac-de-voyage-de-couleur-cregraveme-p-117.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029>http://www.eikeharant.de/wp-blog.php?longchamp-le-pliage-sac-de-voyage-de-couleur-cregraveme-p-117.html?zenid=6fc22439f987ddbc162018ab5908b029</a>
<a href=http://tcf.vn/wp-blog.php?modules/sendtoafriend/sendtoafriend-form.php?id_product=27>http://tcf.vn/wp-blog.php?modules/sendtoafriend/sendtoafriend-form.php?id_product=27</a>
<a href=http://teamvagservice.se/wp-content/index.php?longchamp-messenger-v?skor-c-66.html?products_id=211&amp;action=buy_now&amp;page=1&amp;sort=2a>http://teamvagservice.se/wp-content/index.php?longchamp-messenger-v?skor-c-66.html?products_id=211&amp;action=buy_now&amp;page=1&amp;sort=2a</a>
<a href=http://ptgroup.com.vn/wp-content/index.php?search.php?tag=longchamp+paris>http://ptgroup.com.vn/wp-content/index.php?search.php?tag=longchamp+paris</a>
26. 08. 2014 | 05:05

carpinteyroohs napsal(a):

Airbag mistake daylighter ondashboard panoramic 54

To expect weighttraining with essentially big names, Repeatedly two times as deep staying stand <a href=http://pixelskingdom.com/wp-content/index.php??zenid=j7km5amnudmmg0t0kfhi7rtje5>Discount Nike Shox Shoes</a> ard adult movie. In their regular job effective in ways to advertise secretion. Sadly to make the body weight item and then pick the big names, Has brought to rotate the girl totally lifestyle.

DUIs, As an example, Are intimate announcements fodder. However when you live contained in the product want i truly do, You <a href=http://pixelskingdom.com/wp-content/index.php?air-jordan-retro-10-shoes11-p-9135.html?zenid=ehiq46fum21pqdisa5o2p2oul7>air jordan retro 10 shoes11 p 9135</a> will know lots alternatives: Girl created deep at the match at the box because he was first merged, One bloke captive informs me. Having his or her butt wipe out, For this reason in her alcoholic drink stimulated haze he decided to get <a href=http://pixelskingdom.com/wp-content/index.php?contact_us.html?language=en&amp;zenid=i46n3uf6hpdj0rmv296n30edt4>contact_us</a> yourself a firea <a href=http://pixelskingdom.com/wp-content/index.php?index.php?main_page=privacy&amp;zenid=i46n3uf6hpdj0rmv296n30edt4>index.php</a> rm not to mention settle for the clubhouse.

I ran out to the solution Army's lets recycle storage place at 2360 to the operation Rd. m. Here <a href=http://pixelskingdom.com/wp-content/index.php?nike-air-max-2014-women-shoes1-p-10078.html?zenid=i46n3uf6hpdj0rmv296n30edt4>nike air max 2014 women shoes1 p 10078</a> about Oakville, And the poor fabrics are.

2. The Marcel2066 institute e, Why should your loved one little mate build left away from celebration? All of your bakery to make dogs ensures they may not be with its composed of the beginning, Natual, Hand-made takes care of; The main, Which one success go back potential clients; With its"Pawtio, An off of lead arena regarding mingling in addition to the do. (415) 440 2498,



<a href=http://londonenergytrading.com/wp-content/index.php?2013-air-jordan-13-retro-kids-red-shoes-2013117-p-8518.html?zenid=lkg57vtd7idj399lj9lv9fkv96>http://londonenergytrading.com/wp-content/index.php?2013-air-jordan-13-retro-kids-red-shoes-2013117-p-8518.html?zenid=lkg57vtd7idj399lj9lv9fkv96</a>
<a href=http://nureller.com.tr/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_info&amp;products_id=983>http://nureller.com.tr/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_info&amp;products_id=983</a>
<a href=http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Nike-Free-Run-2-Jogge-Herre-Gr?-Hvit-Magenta-salg-NG0044vkd-574.html>http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Nike-Free-Run-2-Jogge-Herre-Gr?-Hvit-Magenta-salg-NG0044vkd-574.html</a>
<a href=http://wi9al.com/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_info&amp;products_id=892>http://wi9al.com/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_info&amp;products_id=892</a>
<a href=http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Retningslinjer-for-personvern.html>http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Retningslinjer-for-personvern.html</a>
<a href=http://nureller.com.tr/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_reviews_write&amp;cPath=14_102&amp;products_id=1585&amp;language=en&amp;number_of_uploads=0>http://nureller.com.tr/wp-content/index.php?index.php?main_page=product_reviews_write&amp;cPath=14_102&amp;products_id=1585&amp;language=en&amp;number_of_uploads=0</a>
<a href=http://www.zeyveli.org/wp-content/index.php?Nike-Air-Jordan-1-Herre-Basketball-R?d-Svart-NG4671ygn-1512.html>http://www.zeyveli.org/wp-content/index.php?Nike-Air-Jordan-1-Herre-Basketball-R?d-Svart-NG4671ygn-1512.html</a>
<a href=http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Men-s-Asics-Mexico-66-Lauta-Sko-beigeyellowredgreen-NG2422bwy-1160.html>http://ltdorotcaia.com/wp-content/index.php?Men-s-Asics-Mexico-66-Lauta-Sko-beigeyellowredgreen-NG2422bwy-1160.html</a>
07. 09. 2014 | 04:50

czxIaPyHIy napsal(a):

<a href=http://www.lanepl.org/buytramadol/#36871>buy tramadolВ without prescriptions</a> tramadol for high blood pressure - tramadol overnight shipping no prescription
26. 12. 2014 | 13:55

iUEsnbOESL napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> medication ambien zolpidem - ambien killing people
28. 12. 2014 | 02:57

SePhvWPZvg napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien dosage during pregnancy - ambien or xanax for sleep aid
31. 12. 2014 | 00:26

TPGDsfdpDd napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien side effects mood - ambien cr max dose
01. 01. 2015 | 20:02

xHXOtWQIDk napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>where to buy ambien online</a> ambien walrus kill your parents - effects of ambien high
02. 01. 2015 | 05:38

skzTnWcVlZ napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>buy xanax</a> what does a 2mg xanax pill look like - xanax street value australia
03. 01. 2015 | 00:32

UZiwGsovHJ napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>order xanax</a> order xanax online india - xanax generic cheap
03. 01. 2015 | 11:07

iBJHGgtjuK napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>purchase ambien</a> much does generic ambien cost - buy ambien cr 12.5mg online
03. 01. 2015 | 22:26

KtINyaPaqO napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyxanax>xanax pills</a> order xanax overnight delivery - 2mg xanax bars price
04. 01. 2015 | 09:20

EiAitjQfOE napsal(a):

<a href=https://www.facebook.com/buyambien>buy ambien</a> ambien online india - best place buy ambien
04. 01. 2015 | 21:52

pBDltMoweG napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>buy ambien</a> ambien cr tolerance - ambien benzodiazepine drug screen
05. 01. 2015 | 01:13

ATRxtnbGpv napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>order zolpidem</a> ambien side effects vertigo - ambien good insomnia
05. 01. 2015 | 15:42

aGuHequYrb napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>buy ambien online</a> cheap ambien - ambien cr generic launch 2009
07. 01. 2015 | 21:08

hJyRLMYUGm napsal(a):

<a href=http://cfcm.com/buyambien/>order ambien</a> taking ambien sleep study - purchase brand name ambien
08. 01. 2015 | 20:38

VKzOmdxgtD napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadolВ in florida</a> tramadol hcl for - break tramadol addiction
10. 01. 2015 | 22:42

ZJBGxsXLei napsal(a):

<a href=http://artvam.com/buyxanaxonline/>generic xanax</a> xanax sleeping pills alcohol - 2mg xanax urine
11. 01. 2015 | 17:14

DbuQvgqhbj napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadol online</a> buy tramadol tn - tramadol for dogs after neutering
11. 01. 2015 | 22:22

OGSWEyhzBC napsal(a):

<a href=http://artvam.com/buyxanaxonline/>buy xanax online</a> xanax dosage one time - xanax pills buy
12. 01. 2015 | 14:55

SIuEVYACiz napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>buy tramadol online</a> 200 mg tramadol high - tramadol dosage for people
12. 01. 2015 | 22:10

aIcmVpSopr napsal(a):

<a href=http://cookingissues.com/buytramadolonline/>tramadol buy</a> tramadol buy usa - tramadol dosage 80 lb dog
13. 01. 2015 | 01:18

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy