O vyhnání důchodců z práce

20. 08. 2012 | 21:04
Přečteno 9111 krát
V rámci dalšího kola škrtů došlo i na důchodce. A škrtalo se na jejich vrub hned dvakrát. Snížením tempa valorizací důchodů a vyšším zdaněním jejich výdělků.

Vláda hodlá ušetřit cestou pomalejšího růstu (valorizací) důchodů. Dosud plně kompenzovaná inflace se má kompenzovat jen jednou třetinou. Výhled stagnace reálných mezd při inflaci blízké třem procentům znamená, že reálná kupní síla důchodů může za tři roky poklesnout o citelných šest procent. Vláda čeká, že jí to ve státním rozpočtu během příštích tří let pomůže zalepit díru až 47,8 miliardy korun.

Druhým škrtem na straně důchodců je zrušení základní slevy na dani z jejich nedůchodových příjmů. Zatímco zpomalení tempa valorizací je otázkou vládních priorit a spravedlnosti, druhý krok je i ekonomickým nesmyslem. Než si řekneme proč, zopakujme stručně základní fakta.

Proč odečitatelná položka?

Každý pracující si od vyměřené daně z příjmu může odečíst částku 24 840 korun jako základní slevu na dani z příjmů. Sleva na dani jednak zvyšuje pracovní motivaci nízkopříjmových pracujících a jednak ji lze chápat jako částku nezbytnou k zajištění základní lidské existence a schopností pracovat. Návrh, který prošel Poslaneckou sněmovnou a je teď v Senátu, většině pracujících tuto slevu ponechal, ale má ji zrušit důchodcům, což se týká především těch, kteří si k nízkému důchodu přivydělávají prací.

Co je spravedlivé

Daně lidé rádi neplatí, ale stejně tak by neradi přišli o řadu služeb a institucí z daní placených. Otázka je tedy pouze to, jaké druhy daní chceme, jak vysoké a na koho se uvalí. Jde tu tedy o otázky spravedlnosti a ekonomické efektivnosti.
Spravedlnost daní bude vždy předmětem nekonečných diskusí. Spravedlnost totiž různí lidé chápou různě. Pro někoho je spravedlivá daň z hlavy, kdy jsou si lidé rovni absolutně a každý odvádí daň ve stejné výši. Svým způsobem je takovou daní dálniční poplatek, byť se mu lze vyhnout tím, že člověk s autem nejezdí po dálnici.

Stoupenci rovné daně jsou zase přesvědčeni, že spravedlivé je platit stejnou daň z každé vydělané nebo utracené koruny. A další považují za nejspravedlivější, když lidé s vyššími příjmy platí z dodatečně vydělané koruny daň vyšší. I pro to lze najít věcné důvody.

Na zrušení základní slevy na dani důchodců se však stopa spravedlivosti hledá obtížně. Proč by mělo být zdanění výdělků závislé na tom, zda člověk bere, či nebere důchod? Důchod přece není sociální dávkou v situaci nízkých příjmů. Důchodem se starším lidem pouze vrací část toho, co jako mladší zaplatili na sociálním pojištění. Pojištění v tom smyslu, že délku vlastního dožití člověk nezná předem a důchod mu jako pojistka půjde až do smrti. Sociálnost pojištění spočívá v tom, že jde o pojištění povinné. Bez povinnosti by totiž tento pojistný systém nefungoval.

Na daňovém znevýhodnění pracujících důchodců tedy nic spravedlivého nenajdeme a je svým způsobem i diskriminační.

Ekonomická efektivnost

Z pohledu ekonomické efektivnosti jde hlavně o motivační efekty daní. Daně ovlivňují chování pracujících a firem jako málokteré ekonomické opatření. Vyšší zdanění pracujících důchodců však nedává smysl ani ekonomicky. Zrušení odečitatelné položky u pracujících důchodců zvýší průměrnou i mezní míru zdanění jejich práce, což sníží jejich motivaci pracovat. Důchodci, který si dnes přivydělá devět tisíc korun měsíčně čistého, od příštího roku tato částka klesne na sedm tisíc.
Mnohým se už potom nevyplatí do práce jezdit a stravovat se nákladně mimo domov. Pracující důchodci oproti nepracujícím přitom přispívají do státního rozpočtu odvody na zdravotní a sociální pojištění.

Přitom dodatečné pojistné plnění čerpají v míře minimální, protože na mnohé nemají nárok. Platí navíc také daň z výdělků, DPH a spotřební daň z dodatečné spotřeby, kterou si mohou díky vyšším příjmům dovolit. Nepracující důchodci do státní pokladny nepřispějí ničím.

A představa, že vyhnání důchodců z práce dá více práce mladším, už dlouho patří na seznam omylů, jakým byla v 19. století představa, že stroje lidem vezmou práci, a proto je záhodno stroje ničit. Výzkumy navíc dokladují, že většina starších lidí se díky práci udržuje v lepší fyzické a psychické kondici.

Zrušením základní slevy na dani z příjmů u důchodců státní rozpočet nic moc nezíská, důchodci prodělají a ještě se posílí pocity nespravedlnosti. Půjde o návrat k překážce, kterou se dařilo posledních deset let odstraňovat většině vlád.

článek vyšel ve zkrácené podobě 16.8.2012 v Mladé frontě DNES na str. 17 Názory

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Libertad napsal(a):

Nebudeme trestat úspěšné. Ale jen ty co si vydělají 100000Kč/měsíc. Ti co si vydělají 100000Kč/rok, těm zdaníme už první vydělanou korunu.
20. 08. 2012 | 21:18

modrý edvard napsal(a):

"Proč by mělo být zdanění výdělků závislé na tom, zda člověk bere, či nebere důchod?"
Protože důchodce neplatí povinné minimum na zdravotní a sociální pojištění /pokud se nepletu/.
20. 08. 2012 | 21:30

ping napsal(a):

nazory v mfdnes na str. 17 Kalousek necte
20. 08. 2012 | 21:31

Baba Jaga napsal(a):

Nemám příliš přehled o tom, co a proč se v daních mění. Důchody snad zdaněny nejsou a proč došlo k zavedení odpočitatelné částky i u důchodců jsem nepochopila - i když je to jistě pro mnoho z nich skutečnost, vylepšující jejich finance. (Nechápu docela ani systém uplatňování paušálních výdajů - asi mám stát ráda přesmoc.)
Ale kde by stát jistě mohl ušetřit, tak u důchodců či i jiných osob, pobírajících další příjem za různé činnosti od státu či z peněz z daní přerozdělovaných (kraje, obce atd.). Takový jedinec by se měl rozmyslet, který příjem je pro něho nejlepší a vybrat si pouze jeden z nich. Ale možná to tak i je a např. žádný činovník třeba v parlamentu či kdekoliv v důchodovém věku si o důchod nezažádal a chtít ho ani zpětně nebude.
Ušetřila by se takto ročně docela určitě nezanedbatelná částka.
20. 08. 2012 | 21:39

Ten, který to myslí dobře napsal(a):

Hlupákům, jako jsou Nečas s Kalouskem nebude brzy platit daně nikdo, kdo nemusí. Důchodci budou pracovat načerno tak, jako ostatní. A oni to nepochopí a nepochopí.
20. 08. 2012 | 21:41

Joe Ratata napsal(a):

Já jen čekám,kdy z odpovědných jednou vyleze,že rovná daň bude rovná až tehdy,kdy bude platit stejnou daň ten,kdo vydělává 20tisíc,jako ten kdo vymažééruje 200 tisíc.
Přece nelze trestat úspěch!
20. 08. 2012 | 21:44

Hana napsal(a):

Pane autore
a ten NERV je k něčemu nebo k ničemu. bere vás vůbec někdo vážně ?
20. 08. 2012 | 21:44

sebr napsal(a):

to modrý edvard: pletete se zcela. Pokud důchodce pracuje, tak je zdaněn a odvádí stejně, jako každý jiný pracující nedůchodce. Takže je to naprosto evidentně diskriminační krok vůči menšině. Na rozdíl od cigánů, kterým se naopak přidává čím dál víc a přitom se jenom flákají. Promilové výjimky do toho nepočítám. Teď hledám dobrého právníka, který by mne zastupoval u soudu proti státu!
20. 08. 2012 | 21:49

Baba Jaga napsal(a):

To: Hana
NERV pracuje "furt a imrvere", počtěte si. Jsou tam páníčkové zadarmo a kdo z nich pobírá od státu penízky za něco jiného či třeba důchod, to jsem nezkoumala.
http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/vyrocni-zprava_NERV.pdf
A také jsem si nevšimla, že už se k panu Münichovi diskutuje na jiném blogu od rána.
20. 08. 2012 | 22:03

Slim napsal(a):

Není to tak dávno, co si starobní důchodci mohli přivydělat v zaměstnání k důchodu jenom omezenou částu a to ještě na smlouvy na dobu určitou a ještě k tomu nárok na
(tenkrát) odčitalnou položku ze základu daně neměli. Nikdo nekřičel - ani Munich.

S přiškrcenou valorizací sice tak úplně nesouhlasím, ale ohledně zrušení slevy na dani u pracujících pobírající starobní důchod je článek výkřikem do tmy.
20. 08. 2012 | 22:08

intoška napsal(a):

Mně přijde sprosté, že musí pracující důchodci nadále platit sociální, přitom výši důchodu už to neovlivní. (Musí platit i zdravotní, ale to je ok.) A slevu na daně by měli mít prostě proto, že na ni mají právo všichni ostatní. Je to diskriminace, když se koná, jakoby důchod suploval minimální sumu na přežití (což je ta dotyčná sleva).Je to nefér.
20. 08. 2012 | 22:34

ZdeněkJ. napsal(a):

Neumětelská vláda je v obrovském průšvihu. Ekonomicky pos..la co se dalo i to, co se nedalo. Dnes se snad již nenajde odborník, který by kroky vlády obhajoval. Nedávno v ČT dokonce známý neoliberál Ševčík kritizoval neustálá zvyšování DPH, před tím zkritizoval i omezení valorizace důchodů, dnes V Respektu Niedermayer napsal, že jednoznačným viníkem stavu jsou vládní zásahy do ekonomiky a rozpočty nejlepšího ministra financí označil doslova za cár papíru(vhodný k čemu ovšem nedodal). Uvedl mj. že rozdíl v ekonomické úrovni proti Německu byl v r.2007 40%, nyní, po vládě ODS a spol. je 55%. Dokonce pan Páral ( dnes MFD, dříve Rudé Právo) uvedl, že se všechno mělo dělat jinak. Velká škoda, že to nevěděl před dvěma roky, nebo lépe před pěti.
20. 08. 2012 | 22:35

jedovinka napsal(a):

Nezlobte se na mne, ale dala bych na vybranou - buď renta (starobní či výsluhová) a nebo plat. Pokud je pro zaměstnavatele výhodnější díky daňovým úlevám zaměstnávat důchodce a nezaměstnatelnými padesátníky či absolventy praskají ÚP ve švech, je něco špatně.
20. 08. 2012 | 22:36

Občan napsal(a):

Modrý Edvarde,

pracující důchodce platí z příjmu stejná pojištění jako nedůchodce.
Za nepracující důchodce platí minimální částku zdravotního pojištění státní rozpočet a sociální pojištění nepracující penzisté již neplatí. To už by byla opravdu nehorázná odrbávačka.
20. 08. 2012 | 22:41

Pavel napsal(a):

Co nechápete?

Nezdanitelná částka je jakési životní minimum. Základním faktem je, že ji lze uplatnit pouze jednou. Pokud důchodce má příjem - tedy svůj důchod (je úplně jedno, zda ho platí stát v rámci státního systému nebo banka v rámci soukromých důchodových systémů), pak překračuje částku životního minima a jeho DALŠÍ příjmy už jsou daněny standardně, jako u kohokoliv jiného.

Ostatní lidé, pokud nemají jiný příjem než např. mzdu v rámci prac. poměru nebo zisk z podnikání, si minimální nezdanitelnou částku uplatní.

Nelze vyjmout příjem z důchodu, to lze pouze v případě, pokud důchodce dál nepracuje. Poud se rozhodne pracovat, i když pobírá důchod, pak pro něj platí pravidla jako pro ostatní zaměstnance či podnikatele, počítají se všechny jeho příjmy.

Naopak souhlasím, že snížení valorizace je maxilumpárna, zvlášť z rukou krále hazardu, ekozakázek a církevních restitucí Kalouska, nebo z rukou pana Promopro Vondry, či drobilového prokorupčního Nečase.
20. 08. 2012 | 22:47

mb napsal(a):

vykládejte to Nečasovi a jeho lumpen bandě spolu s nezvolenou stranou lidem lidojem plynojem plynem ...
20. 08. 2012 | 22:59

Marek Kobera napsal(a):

To autor:

No mně ta částka v extrémním případě vychází na 7 177, 50 Kč, tedy je tu ztráta pro důchodce 1 822, 50 Kč.

Od autora takového kalibru bych ale čekal nějakou lepší analýzu cenové elasticity volného času důchodce, chcete-li to tak nazývat. Také by bylo zajímavé sledovat, jak daleko pracující důchodci dojíždějí a kolik je to stojí. Můžete tyto údaje doplnit?
20. 08. 2012 | 23:30

Marek Kobera napsal(a):

To jedovinka:

Pan Muenich Vám na to odpověděl příměrem se stroji. Stroj je jako důchodce a ničitel strojů je jako ne-důchodce. Z toho také vyplývá, že prostě je důchodce (o mnoho) výkonnější a lepší (podle pana Muenicha).
20. 08. 2012 | 23:58

bohorodičko, vyžeň putina napsal(a):

díky tomu, že máme stále průběžný system financování a ještě jsme neprovedli duchodovou reformu, budou muset jít důchody dolů. protože sociální pojištění na výplatu duchodů nestačí. v současné době se vyplácení důchodů dotuje z jiných příjmů rozpočtu, než je sociální pojištění, což je dlouhodobě neudržitelné. důchody je nutné bud snížit nebo provést reformu.
20. 08. 2012 | 23:59

Marek Kobera napsal(a):

To Maximus:

Děkuji za důvěru, ale polské auto jsem nikdy nevlastnil. Leda tak ruské, české nebo japonské.

Jezdíte po dálnici? A co "zdanění", nevadí Vám?
21. 08. 2012 | 00:00

Marek Kobera napsal(a):

To Občan:

Tak jsou i státy, kde se daní důchody. Např. Velká Británie:
http://www.hmrc.gov.uk/pensioners/pension.htm a některé státy v USA.
21. 08. 2012 | 00:12

Maximus napsal(a):

Marek Kobera napsal(a):

Jezdíte po dálnici? A co "zdanění", nevadí Vám?

Nevadí, a Vám?
21. 08. 2012 | 01:07

Marek Kobera napsal(a):

To Maximus:

Mně vadí, ale po dálnicích už nejezdím. Moc mě nudí a jsou nebezpečné.
21. 08. 2012 | 01:40

Lena napsal(a):

Bylo to tu nedávno a už je to tu zas. Zajímavé je, že tehdy to nikomu nevadilo.
21. 08. 2012 | 02:40

Ládik!!! napsal(a):

Odhaduji, že pracující důchodce má 90% příjmu na černo. Teď to bude 100%, moc se tedy nezmění.
21. 08. 2012 | 06:18

Anna napsal(a):

Je žalostné, že vláda si chce do státního rozpočtu přilepšit tím, že zvýšila a chce ještě zvýšit DPH (už teď jsou u nás potraviny i jiné zboží dražší než v Německu, přičemž příjmy jsou u nás nižší), omezila porodné, sociální dávky, valorizaci penzí, vyšším zdaněním výdělku důchodců, hospodaří s deficitním rozpočtem, přitom v době recese chce začít vyplácet církvím miliardy, které nemá. Církvím vláda dopřeje, narozdíl od rodin s dětmi, důchodců a zdravotně postižených.

Pro srovnání daňového zatížení obyvatel:
V Německu stejně jako v ČR jsou stanoveny dvě sazby DPH. V Německu je však snížená ve výši 7 % a základní ve výši 19 %. Rozdělení zdanitelných plnění do těchto sazeb je v zásadě obdobné, jako v ČR.
Daň z příjmu právnických osob u kapitálových společností (Körperschaftsteuer) má jedinou lineární sazbu ve výši 15 %.

Daň z příjmu fyzických osob je konstruována jako klouzavě progresivní daň (stejně jako v minulosti v ČR), sazby se pohybují od 14 % do 45 %.

Solidární příplatek (Solidaritätszuschlag) se vybírá od sjednocení Německa ve výši 5,5 % ze sazby daně z příjmu.

Živnostenská daň (Gewerbesteuer) zdaňuje příjmy osob samostatně výdělečně činných, osobních i kapitálových společností. Výnos daně náleží jednotlivým obcím, které mají pravomoc rozhodovat o výši vybírané daně.
21. 08. 2012 | 06:45

Daňový poplatník napsal(a):

No hlavně nemá vláda odvahu jít do toho nejdůležitějšího, a to zákona o státních (veřejných) zaměstnancích, včetně povinného odchodu do důchodu, a tak se na zašívacích flecích pohybují nepostradatelní sedmdesátníci. V soukromé sféře prosím, pokud je opravdu nepostradatelný.
21. 08. 2012 | 07:27

Saltzman napsal(a):

třeba Pavel

Pracující důchodce je důchodce, který není marod. Takových je ale hodně málo v porovnání s těmi, kteří nedokáží fyzicky zvládat zaměstnání. Zaměstnání(!), ne nárazovou práci, či činnost v rámci koníčka. Ono je rozdílné si občas máknout, když to momentální zdravotní stav dovolí, oproti pravidelné denodenní práci pro zaměstnavatele.

Předdůchodový věk po padesátce je ovšem kritičtější jak po zdravotní stránce, pracovní, tak i po ekonomické, která se od tohoto vyvíjí. Nutnost udržet si práci, kdy už stát nezohledňuje děti, udržet si svůj dosavadní sociální standard, a zároveň nebýt v nemocenské, což je dnes likvidační finančně, to je mnohdy nad síly předdůchodce. S ním se ale nikdo nepárá a on je i vlivem svých zdravotních potíží táhnutý k sociálnímu dnu. Ne že by hned každý předdůchodce skončil na onom dně, ale tu hrozbu zná většina z takových zdravotně upadajících.

Jistěže může být hádka kdo je na tom hůř a koho stát víc odírá, či mu nepomáhá. Je ovšem nutné si uvědomovat, že když bereme do huby přednosti té které věkové skupiny, že také nás čeká. Tedy pokud se jí dožijeme. Proto různé "moudra" o oprávněnosti zdaňování pracujících důchodců, nutnosti rušení jejich dosavadních úlev a valorizací pro blaho ekonomiky státu, jsou jen plácáním o ještě nepoznaném obtížném období života, které dotyčného plácala teprve čeká. Pak jeho moudra oplatí opět noví neználkové života a on spláče nad nedostatkem solidarity ostatních. Nebo že by natolik zbohatl, že ho snižování příjmů v důchodovém věku nerozhází? To tedy přeji hodně životního štěstí, tedy jestli se nebude bohatnout z krádeží ze společného a zároveň odevzdávat státu vše co stát požaduje a to bez chytračení.

Ono chytračení včerejška i dneška je velice oblíbená hra mezi státem a občany podnikavými. Stát v ní neustále vymýšlí inovace zákonů, až se v tom nikdo nevyzná, občan podnikavý vymýšlí neustále, jak by státu nedal nejlépe vůbec nic a co nejpozději. Vždyť svou chytristikou má přeci zisk a ne že mu někdo něco dá dobrovolně - to je oblíbená myšlenka obrovské spousty drobných živnostníků, podnikatelů i OSVČ. Protože si takoví, oproti zaměstnaným u firem či státu, sami mohou ovlivňovat odvody k státu, pak jistě je možné dosáhnout nižších odtahů pro stát a lze snadno na úkor své firmy "odklánět" přes náklady zisk ke své či rodinné kapse. Lze mít "černé fondy", nepřiznávat služby a zisky. To zaměstnanci firem a státu mohou jen minimálně, pokud ovšem nejsou ve vyšších pozicích a tedy podstatně vyšší příjmovou skupinou, než průměrná populace.

Každý kritik důchodců, pracujících důchodců, či nemocemi stižených pracujících by si měl sáhnout do svědomí. Zcela jistě totiž takový kritik má sám máslo na hlavě, protože on je v totální většině ten, kdo státu neodvádí naprosto vše, co by správně měl!
21. 08. 2012 | 07:41

Maximus napsal(a):

Anna

Ten první odstavec Vašeho příspěvku je nádherně a výstižně napsaný. Někdy jdou složité věci říci obyčejnou řečí a prostě. Jsem názorově a i jako podnikatel spíše napravo, ale tahle parta u lizu nemá s pravicí vůbec nic společného. Oni nepochopili spoustu věcí, že totiž nelze jenom krást a chybějící peníze si brát spoustou různých přirážek a zdadění od plebsu, tedy od obyčejných lidí, které za to považují. Pokud se peníze ve státě nerozdělují pokud možno spravedlivým způsobem tj. podle zásluhy a přínosu jednotlivých lidí a smetánku slíznou jisté "elity", dojde po čase k recesi celé ekonomiky. Jde to vyjádřit jakýmsi stupněm ekonomického nihilismu, který koreluje s životní úrovní v každé zemi. Žádná spravedlivá společnost neexistuje, ovšem pouze se blíží ideálu. V % vyjádření je možné třeba nejlepší vyspělé země označit v desetibodové stupnici, že obsazují 8-9 příčku, ovšem ČR je někde na 4-5 a vypadá to, že směruje k 2 (Ukrajina) či 1 (Somálsko či Sierra Leone).... Ti hlupáci co nám vládnou si nechtějí ve své lakotě a omezenosti uvědomit, že schéma toho, když se peníze nedostanou k občanům je takové, že dojde po čase k omezení kupní síly lidí a následnému prohloubení recese ekonomiky státu a v celém důsledku i k poškození podnikatelského sektoru, který je tahounem hospodářství státu. Ekonomika totiž musí být v této veledůležité oblasti rozumně vybalancovaná. Hospodaření státu může být v plusu i bez půjček!!! Oni se nám snaží podsouvat, že existují jen dvě cesty pro růst ekonomiky státu, tj. omezování spotřeby a s tím související kroky anebo cesta půjček a dotací. Ovšem tak pravda nestojí. Stát si má půjčovat finance pouze výjimečně, když je k tomu vážný důvod!
Jde zvyšovat životní úroveň na čas (roky) třeba půjčkami jako to dělali Řekové a spol. (se všemi následky), ale jde také hospodařit po léta v plusu (HDP), jako to dělají třeba Švédové aj. A půjčky rychle splácet. Nyní Švédové rychle stahují dluh a v r.2019 budou bez dluhu. Samozřejmě musí být nalezena i rozumná hranice pro vnitřní sociální transfery veřejných financí jako to umí Skandinávské země a Němci či Rakušani nebo Švýcaři. Základem však pro dobré hospodaření v každé zemi je nekrást a nerozkrádat veřejné finance a efektivně s nimi nakládat. Vše musí objímat ruka spravedlnosti a důsledné vymáhání práva! To se u nás neděje ani náhodou. Jak může proti korupci bojovat třeba něco co nikdo nevolil a říká si to LIDEM, je to nesolidní a prolhané, samo se to natáhlo do vlády, kterou už dnes 80% národa nechce! Opravdu ta drzost stávající vlády nemá konce, výsledky nemají a drze se prezentují jako zachránci této země, ale bylo by dobré vědět, co si ve skutečnosti, ve svých plošně proškrtaných mozečcích myslí.....
Pěkný den všem!
21. 08. 2012 | 08:05

Anna napsal(a):

Maximus

Naprostý souhlas. Pěkný den i Vám.
21. 08. 2012 | 08:26

Petr z Tábora napsal(a):

Pane autore, je dobře, že připomínáte vládní lumpárny, kterou určitě je snížení valorizace penzí o dvě třetiny.K tomu je třeba připočítat zvýšení DPH u potravin a léků, i omezování zdravotnických služeb zdarma. To vše postihuje důchodce více než jiné skupiny obyvatelstva, jejich spotřební koš je jiný. Ono se to stranám vládní koalice vrátí při volbách, lidé nejsou tak hloupí a sklerotičtí.

Naopak souhlasím s opatřeními znevýhodňujícími přivýdělek důchodců. Šel bych ještě dále a každého bych při dosažení důchodového věku poslal automaticky do penze.S výjimkou nějakých géniů výzkumu či těžko obsaditelných míst. Důvodem je nezaměstnanost, zejména mladých lidí. Je tragédií pro ty lidi, ale i pro společnost, když je mladý relativně zdravý člověk na sociálce a často ani nezíská pracovní návyky.
21. 08. 2012 | 08:26

Saltzman napsal(a):

Petr z Tábora

Vy jste přesně ten, kterému byl mířený můj příspěvek o něco málo výše. Z vašeho je znát, že jste mladý natolik, že vám váš zdravotní stav, důchod, případná invalidita, nebo prostě věk starých nedělá ještě vrásky na čele. Vy zatím máte jen jednu starost, aby jste se vůbec v životě nějak uplatnil a to hlavně finančně zvládnul. Nějaká solidárnost vám v hlavě nestraší, protože jste dosud mimo její potřebu. Máte zato, že věk kolem šedesátky je pro vás daleko a tím podléháte dojmu, že tak staří jsou jen břemenem a neměli by zavazet mládí.

Vy určitě o diskriminaci jen slyšel, že takový termín vůbec existuje. Já takové nazývám diskriminující z přesvědčení. Mohl bych uvést i hrubý výraz, ale k sprostotě jsem nebyl vychován. Sprostota je i diskriminace a jak píšu - ke sprostotě je nutné vychovat. Vaši předkové by se mohli stydět, že takový potomek jim dělá ostudu!
21. 08. 2012 | 09:00

mik napsal(a):

V cele Evrope a ve svete je trend zvysovat hranici odchodu do penze jako duvod se uvadi neumerne zatizeni statu a vyssi vek doziti ovsem vyssi vek doziti neznamena automaticky schopnost pracovat treba do 70 at nekdo vycisli kolik stoji nezamestnani mladistvi absolveni a dalsi pracovnici v produktivnim veku a porovna s usporami za duchodce a jinak az stat zacne u sebe tedy u lidi kteri jsou u kormidla a schvaluji si nehorazne odmeny vyplaceji si za vsechno tak pak at se resi duchodci,,,vseobecne by se dalo rict ze bud renta nebo penze nebo plat ale taky je to o tom ze nemecky penzista odjede na zimu na Kanarske ostrovy necha si tam pospravovat zuby leci dalsi neduhy a po 3 mesicich relaxu u more v teple se vrati na letni obdobi do Nemecka ...muze si cesky penzista ktery cely zivot pracoval v daleko horsich podminkach dovolit totez..jiste nemuze nemuze si to dovolit stejne tak jako si neodovoli totez cesky pracujici v produktivnim veku oproti nemeckemu pracujicimu a o tom to dnes v CR je ti nahore berou neadekvatni penize za vyrobu zmetku ( napriklad zmetky z dilny Drabka ) a ti dole berou almuzny a kategorie lidi po 50 je sikanovana a ponizovany ruznymi Drabkovymi nesmysly proc taky treba v CR je zapotrebi odpracovat pro stat 25 nebo 30 let kdyz jinde staci na zakladni penzi let 10 jak dokazuje treba priklad z Irska kde narok na zakladni penzi od statu nalezi po 520 tydnech odvodu ze mzdy samozrejme za predpokladu druhe podminky dosazeni vekoveho limitu ten se bohuzel jako vsude nesmyslne zvysuje a mladi si chodi na socialku pro penize a smejou se ,,proc by meli pracovat kdyz stari na ne makaji...
21. 08. 2012 | 09:06

mik napsal(a):

Salzman
pisete Petrovi z Tabora..me je treba 55 a souhlasim s jeho nazorem penzista ma jit do penze a lide v produktivnim veku maji pracovat Cele Evropa kricela na Recko ze si schvaluji penze v 55 ..ale ja to treba povazuju za spravne do penze nema jit clovek az ve stavu kdy chodi o berlich a ma tisic neduhu ale zaroven by pak bylo spravedlive aby jako kdyz rodice podporovali treba do 25 sve deti tak aby tyto deti pak prispivaly prostrednictvim dani na penzi svym rodicum v CR je treba po 40 letech prace penze mezi 8-12000 Kc je to normalni ? Pak se nikdo nemuze divit ze penzistovi nezbyva nic jineho nez se zuby nehty drzet v praci a snazit se neuvolnit sve misto mlademu cloveku jak s teto situace ven je slozite ja sam jsem to vyresil odchodem v 41 z CR do zeme EU abych nebyl odkazan v 70 na ceskou almuznu pokud jeste nejaka vubec bude ale muze to tak udelat kazdy ? Ale jak se rika ryba smrdi od hlavy dokud obycejni lide budou chodit na postu se hlasit pracovat verejne prace zadarmo a nechat se sikanovat socialkou a u Drabka berou urednici 100000 meicne a on sam kdovi kolik tak je zbytecne o necem diskutovat ...socialni system v zemich EU poskytuje lidem takove podminky ze kdyz prijdou o praci ktere je dnes vsude nedostatek tak mohou nejak przit i kdyz musi mnohe omezit ale v CR mohou tito lide jit rovnou bydlet pod most,,
21. 08. 2012 | 09:29

neo napsal(a):

Petr z Tábora:

tragédií je, že by zaměstnavatel měl dát přednost mladému před důchodcem jen kvůli věku. Váš názor je hodně neliberální. Co má kdo komu nařizovat, koho si vezme do firmy? Lidé ač v důchodovém věku mají hodně co nabídnout a zaměstnavatelé se musí rozhodovat na základech užitku a ne věku. To je diskriminace. Důchodci nikomu práci neberou. To, že ten mladej nedokáže nabídnout firmě to, co onen důchodce je jen jeho věc a důchodce za to nemůže.
21. 08. 2012 | 09:33

Bavor V. napsal(a):

Petr z Tábora
existují i práce, které by mladý nevzal, protože jsou málo placené, ale důchodce, dokud je zvládá, je rád bude dělat i za méně, protože za a) si přivydělá a za b) což je neméně důležité, je stále součástí společnosti a je stále potřebný. I vás to jednou čeká. Věk se nikomu nevyhne a pokud nejste totální lempl, určitě budete chtít dělat dokud to fyzicky i mentálně půjde.

Neo
vy se neustále lepšíte.
21. 08. 2012 | 09:44

Saltzman napsal(a):

Rozebírat celkově co jste napsal by bylo nadlouho. Máme Zákon o rodině a ne že ne, kde je uvedená povinnost příbuzných starat se nejen finančně o sebe navzájem a přesně uvedené, jaké procentuální díly odpovědnosti kdo má. Že tento zákon nefunguje v praxi je jen příznačné pro náš stát. Ono tady toho nefunguje podstatně víc, než jen Zákon o rodině. Také příznačné u tohoto Zákona o rodině je to, že jej jen málokdo zná, že se ho jen sporadicky snaží někdo dodržovat a většinou jde u každého o obcházení tohoto zákona a to buď z neznalosti, nebo úmyslně.

Nemá smysl se dohadovat, která skupina obyvatel má jaké výhody oproti druhé a jaké negativa. Jedno je ale jisté, že se vymstí jestliže se bude bránit v práci komukoliv k tomu schopnému a ochotnému. Předně to poškodí stát ekonomicky a pak i diskriminování některé části občanů přináší jen úpadek v sociální oblasti v některé ze skupin. Zohlednit se musí také to, že práce je přirozeností člověka a bez ni je to jen přežívání, nebo dožívání v případě důchodců. A dožívat se nikomu nechce, protože to poněkud stresuje a stres se nelíbí ani mladému, natož starému.

Mladý nemůže sehnat práci? Má na to ještě pořádnou řadu let. Starý práci musí udržet, protože jak ji ztratí, už druhou jen stěží najde do konce života. Je rozdíl mezi těmi hledajícími práci? Podstatný a nezaměnitelný. Starý zavazí mladým? No mladí zavazí starým také a to nejen v práci, ale i v jakékoliv činnosti a ekonomické oblasti. Generační spor se ale mladým jednou taky vrátí a bude nemlich ten samý. Jedině že by už oni dnes změnili svůj postoj ke stáří a jistili by tak výchovu generací, která přijde po nich.

Peníze k životu potřebuje každý. Vydělat si je, to je vždy nějaký problém. Není ale rozdíl v potřebách peněz pro staré i mladé. Staří platili důchody svým předchůdcům v solidárním systému sociálního pojištění. Dnes je křik, že mají přemrštěné nároky a je třeba je vyhodit od práce. Totiž aby mladí nemuseli platit tolik procentuálně ze svého, kolik platili dnešní důchodci za mlada. Silné lokty má mladý. Starý ledva leze. Odkopnout ho bokem ať nezavazí? Mladí těšte se, až nazraje čas, že za to vás vaši mladí ztrestají stejně, ne-li víc.

Je strašné spousty mladých, co ještě práci neokusili. Ne tu námahu ve fit centru, ale normální makačku ze dne na den za málo a ne víc ikdyby se podělal. Až tím projdou, pak můžou halekat o vyřazení důchodců od práce a uvolnění místa jim. Nemáte práci? Tak sakra běžte sousedovi stříhat trávník, stavět mu plot, kosit ručně svahy, kácet dříví na zimu. Že je za to málo? A KDO VÁM SAKRA ŘÍKAL, ŽE JE NĚCO ZADARMO?!
21. 08. 2012 | 09:57

Saltzman napsal(a):

Můj předešlý komentář byl pro mik 09:29
21. 08. 2012 | 09:59

neo napsal(a):

Bavor V.

řekl bych, že se spíše Vy zbavujete zaujatosti vůči tomu, kdo příspěvek píše a začínáte příspěvky lépe číst i chápat. Své názory měním velmi zřídka a toto je jeden z těch neměnných. Svoboda volby pro zaměstnavatele, vybrat si zaměstnance dle jeho kritérií, nikoli dle nějaké povinnosti stanovené zákonem, jako je věk, kvóty apod.

Zaměstnavatel by měl mít 100% svobodu vybrat si koho do firmy chce. Mladý? Zkušený? Starý? Blondýna s 3kama kozama? Rom? Zrzoun?
21. 08. 2012 | 10:01

Anna napsal(a):

Vybavila se mi slova písničky Slávka Janouška Mumie, refrén:
To, co jste teď vy, byli jsme i my,
to, co jsme teď my, budete i vy - vysušení.
21. 08. 2012 | 10:12

Bavor V. napsal(a):

neo
nejsem zaujatý, ale většina vyšich komentářů byla hodně za hranicí toho, co jsem ještě schopen tolerovat. Ale už jsem vás podruhé přistihl, že váš komentář má hlavu a patu. Držte se toho aurčitě vám to přinese i více empatií.
21. 08. 2012 | 10:26

Petr z Tábora napsal(a):

to Saltzmann 9:00:
A já myslel, že píši filipiku ve prospěch důchodců a solidarity ve společnosti - v první části určitě.
Těmi kteří se nehrnou do důchodu bývají většinou státní úředníci, kde práce není fyzicky namáhavé a ani příliš stresující. Mladé podporuji zcela sobecky, někdo na ty důchody vydělat musí. Nemám ani zájem na přílišném zadlužování státu.Moji předkové se za mne mohou stydět leda v urnách o které pečuji.

to mik 9:29:
Děkuji za podporu. Jsem ještě starší než Vy.

to neo 9:33:
Neshodneme se. Ano, někteří zaměstnavatelé zneužívají toho, že člověk v důchodovém věku je ochoten dělat za plat nepřijatelný pro mladého, navíc někdy s rodinou.

Nedělejte, že nevíte o panující diskriminaci lidí nad padesát let. Kdo po padesátce přijde o práci, tak má problém něco sehnat.Když vezme něco za minimální plat či odměny bokem, tak se mu ředí průměr na důchod. I ten by rád nastoupil na místo třeba obsazené pracovníkem "přesluhujícím" věk možného odchodu do důchodu.

to Bavor V.9:44:
Netvrdím, že znám dobře zákony - ale ten mladý nezaměstnaný by asi tu nabídnutou práci vzít musel ? Na pocit potřebnosti nemusí člověk chodit do práce a někoho poslouchat.
Dokud Vás firma potřebuje tak máte práci (bez ohledu na věk), když místo zruší tak Vás vyhodí = sentiment stranou.

to neo 10:01:
Kvóty na zaměstnávání postižených lidí byla dobrá věc.Jsou to totiž také lidé a ne věci někam odložené.
21. 08. 2012 | 10:27

neo napsal(a):

Bavor V.

píši pořád stejně. Problém je v tom, že akceptujete jen názory, se kterými více či méně souhlasíte.
21. 08. 2012 | 10:33

JAHA napsal(a):

Anna napsal(a):
Je žalostné, že vláda si chce do státního rozpočtu přilepšit tím, že zvýšila a chce ještě zvýšit DPH (už teď jsou u nás potraviny i jiné zboží dražší než v Německu, přičemž příjmy jsou u nás nižší), omezila porodné, sociální dávky, valorizaci penzí, vyšším zdaněním výdělku důchodců, hospodaří s deficitním rozpočtem, přitom v době recese chce začít vyplácet církvím miliardy, které nemá. Církvím vláda dopřeje, narozdíl od rodin s dětmi, důchodců a zdravotně postižených.

Je zalostne, ze tuto naucenu mantru (davno Vam vyvratenu) opakujete pri kazdom blogu. Skuste nieco ine. Ci niet nic po ruke na opisanie?
21. 08. 2012 | 10:39

Bavor V. napsal(a):

Petr z Tábora
nepsal jsem o práci dohozenou z ÚP. Tu důchodci nikdo nedohodí. Ale kteroukoliv jinou prostě ten mladý vzít nemusí. Tam je rozdíl. A pocit potřebnosti nemá se sentimentem zaměstnavatele nic spoleného. Je to ten vnitřní pocit toho pracujícího. O tom ještě víte prdlajs.
21. 08. 2012 | 10:41

neo napsal(a):

Petr z Tábora:

nejde o plat, jde o zkušenosti. Většina těch, kteří i v důchodovém věku pracují, pokračují tam, kde byli předtím, takže spíše jim mzda roste a je určitě mnohem vyšší, než nástupní platy absolventů. Vy se vyjadřujete k trochu jiné situaci. Nicméně i tady by měl zaměstavatel mít na výběr. Co se týče postižených, ano jsou to lidé a pokud jejich schopnosti jsou na úrovni pro firmu potřebné, tak je zaměstná a žádné kvóty nepotřebuje. K tomuto tématu jsem se vyjadřoval na blogu pana Čipery. u nás okolní firmy i naše firma zaměstnávají spoustu postižených. Jde opět o přínos firmě. Pokud je vozíčkář nebo i slepec schopnější než leckterý mladý absolvent, logicky dostane přednost. Jen hlupák se řídí nepodstatnými faktory jako je věk, rasa, pohlaví, postižení, náboženské vyznání atd..
21. 08. 2012 | 10:43

Petr z Tábora napsal(a):

to Bavor V.:
Jestli Vám mohu jako vrstevník radit ze zkušeností té ještě starší generace, tak se na vnitřní pocit potřebnosti vykašlete a užívejte důchodu dokud jste relativně zdravý. Spousta důchodců dělá, dělá, pak marodí a pak umře.
Je třeba žít daným okamžikem a nezaobírat se příliš ani minulostí, ani přítomností. Včera u krematoria v Táboře visela čtyři parte pánů mezi 60 a 70lety, někteří možná také plánovali...a jednoho 57-letého.
21. 08. 2012 | 10:51

Anna napsal(a):

JAHA
"Je zalostne, ze tuto naucenu mantru (davno Vam vyvratenu) opakujete pri kazdom blogu. Skuste nieco ine. Ci niet nic po ruke na opisanie?"

To jsou moje slova, můj slohový výtvor, který jsem zopakovala ne v každém blogu, ale v těch, týkajících se církevních restitucí a zde. Opakuji, je to můj výtvor, takže nevidím nic špatného na zkopírování jinam. Navíc na tom nic nezměním, to jsou fakta, žádné domněnky.

Paradoxní je, že Vám jako žalostné připadá, že opakuji svá slova, nikoliv činnost vlády. Přitom moje slova na život občanů žádný vliv nemají. Zato vláda svými rozhodnutími ovlivňuje nás všechny.
21. 08. 2012 | 10:55

Al Jouda napsal(a):

Teď bere Kalousek daňové zvýhodnění důchodcům, za chvíli ho sebere i těm ostatním !
21. 08. 2012 | 11:01

Anna napsal(a):

JAHA
"Je zalostne, ze tuto naucenu mantru (davno Vam vyvratenu) opakujete pri kazdom blogu."

Ještě Vás chci poprosit o Vámi uvedené vyvrácení mých slov (nebo aspoň odkaz na to). Nikde jsem od nikoho nečetla nic, co by moje slova vyvrátilo. Radši je zopakuji, aby nedošlo k nedorozumění:

Je žalostné, že vláda si chce do státního rozpočtu přilepšit tím, že zvýšila a chce ještě zvýšit DPH (už teď jsou u nás potraviny i jiné zboží dražší než v Německu, přičemž příjmy jsou u nás nižší), omezila porodné, sociální dávky, valorizaci penzí, vyšším zdaněním výdělku důchodců, hospodaří s deficitním rozpočtem, přitom v době recese chce začít vyplácet církvím miliardy, které nemá. Církvím vláda dopřeje, narozdíl od rodin s dětmi, důchodců a zdravotně postižených.
21. 08. 2012 | 11:01

Bavor V. napsal(a):

Petr z Tábora
pokud dělám něco, co mne baví nepotřebuju sedět na zahrádce mezi záhony, na balkoně u jednoho zvětralého piva či s jinými dědky na lavičce před hospodou. A dělám tolik, nakolik moje síly stačí.
A co se týká těch parte, i já znám hodně relativně mladých. Ale nezemřeli prací, zemřeli na nějakou nemoc. Já mám naopak v rodě dlouhověkost, takže mám šanci si i ten čistý důchod, až nebudu moci dělat svoje, užívat.
21. 08. 2012 | 11:12

jedovinka napsal(a):

to Marek Korbera
Nemyslím, si, že příměr důchodce se strojem je odpovědí na můj návrh. Pan autor uvažuje o současném pobírání důchodu a, ó hrůzo, plně daněné mzdy.
Opakuji, že za optimum považuji, aby si každý rentiér vybral - buď práce za řádně daněný plat a nebo důchod - klidně od daní osvobozený.
21. 08. 2012 | 11:45

neakademik napsal(a):

Ona obvykle za ty pracující důchodce není náhrada mezi mladými.
Pokud se náhrada najde, tak tomu pracujícímu důchodci tak dlouho naznačují, že už není nepostradatelný, až ho to přestane bavit a jde pryč.

Bohužel, naši politici jsou na svých místech naprostí diletanti, například nepovedený chemik nerozumí ekonomii a financím a tak dále, Schwanzenberg snad nemá ani maturitu, takže vymýšlejí naivní hlouposti. Teď se zaměřili na to, jak oškubat důchodce.
21. 08. 2012 | 12:48

JAHA napsal(a):

Ad: Anna
Pisal som Vam (i ini) inde, co mate porovnavat, s cim, co brat do uvahy (vyvoj, historiu, vykonnost, pomer k tvorbe HDP atd., atd, atd.). Ale asi Vam to vyfucalo. Takze asi nema zmysel (drahsi tovar, porodne, bolestne, take davky, onake davky, take dochodky, inake dochodky, deficitny rozpocet, vyplacenie penazi ktore nema - pamatate sa, napr. ani na dochodky NEMA, som pisal, ci aj to vyfucalo...) dalej komentovat.
21. 08. 2012 | 13:05

jo napsal(a):

Důchodci mají aspoň svoje důchody. A co mají mladí? PRD!!!
21. 08. 2012 | 13:27

Anna napsal(a):

JAHA
"Pisal som Vam (i ini) inde, co mate porovnavat, s cim, co brat do uvahy (vyvoj, historiu, vykonnost, pomer k tvorbe HDP atd., atd, atd.)."

Můžete mi vysvětlit, proč nemůžu napsat, že už teď jsou u nás potraviny i jiné zboží dražší než v Německu, přičemž příjmy jsou u nás nižší? To je konstatování faktů, jako i ostatně zbytek, tedy že vláda omezila porodné, sociální dávky, valorizaci penzí, hospodaří s deficitním rozpočtem, přitom v době recese chce začít vyplácet církvím miliardy, které nemá.
Řada lidí porovnává ceny a proto jezdí nakupovat do Německa nebo Polska, což pro náš stát není dobré.

Opakuji, jen konstatuji fakta.

Že vláda nemá na důchody, je její vina, nikoliv důchodců. Není bez zajímavosti:
Psal se rok 1993. Tehdejší ministr financí Václav Klaus – nynější prezident republiky přišel na „geniální“ nápad.
Dlouho mu ležel v žaludku fakt, že existoval důchodový fond v celkové výši přes 330 miliard korun – tedy fond pro důchody lidí, kteří celý život pracovali a poctivě si tyto peníze ve státní kase nastřádali, aby na stará kolena měli z čeho žít.
Klaus tento důchodový fond zrušil spojením se státním rozpočem. Peníze pro důchodce naráz – jako mávnutím kouzelným proutkem zmizely…

Statisíce českých důchodců žije těsně u hranice chudoby. Nestačí mnoho a čeští senioři nebudou mít kde složit hlavu a co do pusy.

Podle informací ČSÚ je ohroženo v Česku chudobou rok od roku čím dál tím víc domácností. Ze statistik vyplývá, že chudobou bylo v České republice v loňském roce ohroženo 1 022 300 obyvatel (9,8 procenta).
http://tn.nova.cz/zpravy/ekonomika/statisice-ceskych-duchodcu-nema-na-maso-a-zije-na-hranice-chudoby.html

Většina důchodců celý život pracovala, odváděla daně, zdravotní a sociální pojištění. Důchody musí být vypláceny, zatímco finanční kompenzace církvím v rámci církevních restitucí vyplacena být nemusí. Je to rozhodnutí vlády, na které nemá. Navíc i bez církevních restitucí hospodaří vláda s deficitem.
21. 08. 2012 | 13:49

jura napsal(a):

PRO ty,kteří říkají že duchodci by neměli mít právo pracovat, prtože berou místa mladým.Uvědomujete si jak velká část důchodců pracuje na místech na která by mladí nikdy nešli? Že velmi často pracují na zkrácený úvazek 1 až 3 hodiny denně? Za plat okolo 2000 Kč měsíčně? Jsou to práce úklidové, v kotelně nebo jenom jako zaskakování v době nemoci zaměstnance a pod?Vy vydíte jen ty, kteří zůstávají na dobře placených místech ve státní správě.U těch bych souhlasi buď plat nebo důchod. Ale značná část důchodců pracuje tak,jak jsem to výše napsal.A těm chcete vzít,nebo maximálně zdanit tu trochu co si přivydělají aby měli na léky a pod? A sociální a zdravotní i z těch malých částek platí.
21. 08. 2012 | 14:31

JAHA napsal(a):

Ad: Anna
Ja viem, ze stale len opakujete fakta. Ale pritom neberiete do uvahy tiez ine fakta, ktore som sa Vam snazil ukazat. A ukazat Vam, ze taketo socialisticke zvolania ako:
"Statisíce českých důchodců žije těsně u hranice chudoby. Nestačí mnoho a čeští senioři nebudou mít kde složit hlavu a co do pusy." tiez treba brat do uvahy v kontexte sveta a doby. Tak verite naozaj, ze statisice namaju (nebudu mat) kde zlozit hlavu. Ci dat si nieco do pusy? V Cesku? Kde je zivotna uroven cca 80 % priemeru EU? Z toho vaseho NIC do PUSY jedneho dochodcu zije dnes 10 clenna ukrajinska, rumunska...rodina i s detmi. V tom Vasom nemat kde hlavu sklonit (troj izbove byty)
by na Ukrajine, v Rumunsku, Moldavsku a to uz do inych oblasti ako Europa ani neidem!!! by SPOKOJNE zili tri desatclenne rodiny. Uvedomte si tak konecne, ze patrite (Cesko) k mozno 5 % ludi SVETA, ktori maju denne dostatok jedla, oblecenia, pitnu vodu...
Prestante byt ako rozmaznane stare decka zo Spanielska, Grecka...ktori placu, ze maju uz len 800 € dochodok, pricom ceny su porovnatelne, ci mensie ako u nas.

Rozmyslajte, kto sa o Vas s uctou postara o 20-30 rokov. CSSD ano ODS, ani TOP 09 to nebude.Tym ste dobri teraz, pred volbami.
21. 08. 2012 | 14:51

Anna napsal(a):

JAHA
"Rozmyslajte, kto sa o Vas s uctou postara o 20-30 rokov. CSSD ano ODS, ani TOP 09 to nebude.Tym ste dobri teraz, pred volbami."

V tom mám naprosto jasno. Budou to moje děti.

Souhlasím s Vámi, že životní úroveň je rozdílná i v zemích EU, natož třeba v Africe. Jenže my žijeme v České republice, kde je stanovena hranice chudoby (jistě jinak než jinde) a chudobou bylo v České republice v loňském roce ohroženo 1 022 300 obyvatel (9,8 procenta). To je zase pouze kostatování faktu. A tato republika ani její občané neodebrali v roce 1948 majetek církvím (ti, kteří o tom rozhodli již téměř jistě nežijí). A vláda této republiky hospodařící s deficitem, omezující rodiny s dětmi, důchodce a zdravotně postižené, zvyšující opakovaně DPH, chce kromě navrácení majetku církvím v hodnotě 75 miliard vyplatit finanční odškodnění v hodnotě 59 miliard, na které nemá, a postupnou odluku církve od státu po dobu 17 let.
Je něco shnilého v státě dánském.
21. 08. 2012 | 15:13

JAHA napsal(a):

Ad: Anna

"V tom mám naprosto jasno. Budou to moje děti."

Nuz, zavidim Vam Vasu istotu. A nechcem ju nicim rozviklat, len som si vedomy i inych moznych buducich veci. A spolocenstvo obetavych je mozno niekedy viac.

Nik nevie, co bude za par minut.
21. 08. 2012 | 15:21

Glosator napsal(a):

to jedovinka ale obecně
co takhle říci "USA mají přece dost vlastních kvalitních hokejistů a není proto důvod zaměstnávat nějakého Jágra z Česka."
"USA mají dost vlastních teoretických fyziků, proč by měl americký státní Institute of Advaced Studies zaměsnávat nějakého Einsteina, který je snad Němec nebo Švýcar."
Tady máte problém nezaměstnatelných v praxi! Nejsou (přeneseně) Jágr ani Einstein.
A ještě něco, říkal mi jeden známý, co po něm chtějí bezdomovci, na které naráží cestou z práce, pořád peníze, že jim nabídl, že jim zaplatí za posekání dříví. Ihned se dekovali pryč!
21. 08. 2012 | 15:29

Glosator napsal(a):

Pokud existuje "podpora OZE" částkou 40 miliard ročně je každé zvyšování daní ZLOČINEM.
Argumet, že "nejsou peníze" je naprostá LEŽ!
21. 08. 2012 | 15:35

Anna napsal(a):

JAHA

Jistě, může se stát ledacos. Ale jsem si jistá, že budou-li naše děti naživu, postarají se o nás, budeme-li potřebovat. Navíc se snažíme co nejvíc zaopatřit na důchod. V každém případě již nyní existují různé domovy pro důchodce, hospicy.. A společentsví obětavých nemusí být složeno jen z řádových sester nebo věřících. Znám hodně obětavých, milých a ochotných sestřiček pracujích se zdravotně postiženými nikoliv v církevních zařízení.
21. 08. 2012 | 15:37

Fu-ti napsal(a):

Budeme stale optimalizovat dane, budeme stale optimalizovat zakony az nas sezerou Cinani ze Singapuru kde maji zakony v jedine knize. Stale optimalizovani kde ceho postupne toliko ke zhovadilosti lidske vede. Ze spolecnosti vznika rezim prezervativniho typu - ochranna pomucka aby se nic neprihodilo.
21. 08. 2012 | 19:36

Jan Novák napsal(a):

"Vyhnání" schopných a výkonných důchodců samozřejmě problém neřeší.Ale nechápu, proč státní úředníci -důchodci, kteří se zrovna 2x nepřetrhnou, zůstávají na ministerstvech a lidé v produktivním věku (a s dobrou výkonností i podřebným vzděláním) dostávají výpovědi a odstupné. Atát tak prodělává nejméně 2 a tím, že platí důchod a úplat důchodcům a platá odstupné a podporu vnezaměstnanosti lidem v produktivním věku. Prostě bych zakázel plati ze státních peněz a našich daní souběžně plat/mzdu a důchod nebo výsluhu.
21. 08. 2012 | 20:36

jogín napsal(a):

česky: Prasárna.
21. 08. 2012 | 22:43

Kybic napsal(a):

Bohužel stroje práci lidem berou odjakživa a to v čím dál větší míře. Do pěti let robotizace dosáhne takové úrovně, že potřeba dělníků klesne na minimum. A Čína bude se svojí levnou pracovní silou v hajzlu. Stroj, na rozdíl od dělníka, můžete kdykoliv vyhodit a nemusíte mu dávat odstupné ani za něj platit zdravotní a důchodové pojistné. Smiřte se s tím, že práce spoustu lidí není a nebude ve stále větším rozsahu. Bude docházet k zajímavému rozporu: korporace bude zvyšovat svoji produkci i produktivitu, ale nebudou vyrobené produkty mít komu prodat, protože většina obyvatelstva bude mít hluboko do kapsy. První náznaky tohoto stavu se objevují již v současné krizi, kdy prosperují pouze výrobci luxusní produkce. Výrobci běžné produkce mají problémy, viz např. automobily, mobilní telefony.
22. 08. 2012 | 00:15

Kurt Müller napsal(a):

To Jaha a Anna, vážené dámy, vy nevíte, co je to chudoba, vy jste nikdy se nemusely rozhodovat, zda si koupit chleba nebo zaplatit nájemné. Až jednou budete opravdu vědět, co je lepší zda hladovět nebo nebydlet, pak možná budete uvažovat jinak. Do t doby jsou vaše rádoby názory jen pusté bláboly.
22. 08. 2012 | 07:05

JAHA napsal(a):

Ad: Kurt Muller

Blaboly su Vase. Ja mam osobne presne velmi dobre vedomosti, co je to chudoba a co to znamena nemat kde spat. A to za Vami (asi) milovaneho socializmu. Moja babka, ktora vychovala 9 deti nedostala od statu dochodok (len nejakych 140 Kcs), lebo podla takych ako Vy, bola "nepriatelka statu". Mala totiz za 1. republiky obchodik so vsetkym moznym (zmiesany tovar), potom po oslobodeni sovietskou armadou jej odvliekli do ruskeho gulagu muza (mojho deda), takze zostala s 9 detmi sama, bez pomoci. Pocas mojich prvych 7 rokov zivota nas ti Vasi budovatelia lepsich zajtrajskov sikanovali z jedneho ubytovania do druheho, stahovali sme sa najmenej 7-8 krat, byvali sme v sklade, v internatnej izbe, v suterennej kuchyni, v straznom domceku...Este aj ja pocas studia som nedostal internat a nie raz som prespaval na cierno pod stolom pokial sa mi na internat podarilo dostat, ale i na lavicke v parku, pokial sa mi to nepodarilo.
Tak radsej nabuduce sa starajte o seba a o ten Vas socialisticky zajtrajsok na ukor druhych, vazeny.
22. 08. 2012 | 09:29

Anna napsal(a):

Kurt Müller

Měla jsem to štěstí, že jsem chudobu nezažila, nikdy jsem se nemusela rozhodovat, zda si koupit chleba nebo zaplatit nájemné. Vždy jsem měla celkem dobře placenou práci (jsem profesí programátorka) a v mé profesi není problém práci sehnat i ve vyšším věku. Nechápu, proč bych kvůli tomu nemohla uvést citaci:

Statisíce českých důchodců žije těsně u hranice chudoby. Nestačí mnoho a čeští senioři nebudou mít kde složit hlavu a co do pusy.

Podle informací ČSÚ je ohroženo v Česku chudobou rok od roku čím dál tím víc domácností. Ze statistik vyplývá, že chudobou bylo v České republice v loňském roce ohroženo 1 022 300 obyvatel (9,8 procenta).
http://tn.nova.cz/zpravy/ekonomika/statisice-ceskych-duchodcu-nema-na-maso-a-zije-na-hranice-chudoby.html

Podle Vás - může se onkolog, který nemá rakovinu, vyjadřovat ke stavu pacienta, který rakovinu má?
22. 08. 2012 | 10:54

Parabellum napsal(a):

Anna

Ti důchodci nemají na maso jednoduše proto, protože se nechtějí vzdát svého manažersko-velkopodnikatelského standardu bydlení.

Která 4 členná rodina TOP managera si může dovolit obývat bytovou plochu 300-400 metrů čtverečních, tedy 75-100 metrů na osobu? U single žijících seniorů v podstatě lepší standard.
23. 08. 2012 | 00:27

Anna napsal(a):

Parabellum
"Která 4 členná rodina TOP managera si může dovolit obývat bytovou plochu 300-400 metrů čtverečních, tedy 75-100 metrů na osobu? U single žijících seniorů v podstatě lepší standard."

Můžete dát odkaz, odkud jste vzal tento údaj? Píšete o ČR? Tam
totiž byla průměrná obytná plocha na obyvatele v r. 2001 19 m2.
http://apl.czso.cz/ode/tab/tgs00015.htm
23. 08. 2012 | 08:48

Mungo napsal(a):

Každá daň je nemravná. Nezáleží na tom, zda je vyšší nebo nižší.
Obzvlášť nemravné je používat daně k nemravným účelům.
23. 08. 2012 | 19:46

MARNOV napsal(a):

IMHO je zaměstnávání důchodců vhodné tam kde neexistuje náhrada. V praxi jsou zaměstnávání ti kteří jsou zadobře s polobohy ve vedení zejména českých firem. Velmi často jsou to příslušníci stejné politické strany. Při zaměstnávání důchodců je toto rozhodujícím důvodem - částečná odbornost je pouze žádoucí. Firma, která zaměstnává 10 důchodců na vedoucích místech, nemůže v dnešním světě prosperovat. Paradoxně tedy důchodci pomáhají udržovat při životě ekonomicky nezdravý podnik - dle tržních zákonů. Kupodivu akciím na majitele to nevadí. Píšu o současném/bývalém zaměstnavateli a situace je podobná ve všech českých firmách, které znám...
Druhým efektem zaměstnávání důchodců je snižování hodnoty práce. Oni jsou prokazatelně levnější. Tato skutečnost je zneužívána jako argument proti lidem kteří práci chtějí dělat, ale musí uživit rodinu a spořit do pilířů států... Závěr je tedy takový, že masové zaměstnávání důchodců jde proti zájmům státu.
25. 08. 2012 | 15:44

Sprosťák napsal(a):

je velmi snadné rozeštvat generace,sociální skupiny.Zákony mají být jednoduché a platné srozumitelně a co možno nejspravedlivěji.Nikdo nebrání starším lidem pracovat,něco jiného je zvýhodňování z jakýchkoliv příčin určité skupiny.Pracuje,plať daň jako všichni, kdo pracují.Jsi nárokově důchodce, ber důchod a pracuj za úplatu u soukromé osoby.Státní služba by měla patřit do sféry státního vlivu na zaměstnanost.V této zemi zabírají lidé po důchodovém věku spousty úřenických míst a pro zaměstnavatele je nevýhodné platit mladším sociální a zdravotní pojištění,z nějž se platí i ty důchody, na něž pak není a není ani na léčení a na školy,ani na bezpečnost v ulicích a dopravě.Další hrůzou je ničení veřejného majetku, kam oko dohlédne.Hrůzné škody páchají nezletilci ve školách,pomatenci na stadionech,opilci a narkomani kdekoliv.Jsou to částky,o nichž nemáme ani potuchy,nehledě na rozkradené zdroje přímo u výběru a přerozdělování daní.To chce organizační strukturu,na všech vrcholných a odpovědných místech při manipulaci se zdroji.A také důslednou kontrolu a zodpovědnost dřívějších mzdových účetních a úřednic v bankách při inventurách,ale i na všech st.institucích.
25. 08. 2012 | 17:15

Honza999 napsal(a):

On je v článku i nepřímo naznačen ten pravý důvod....

"Výzkumy navíc dokladují, že většina starších lidí se díky práci udržuje v lepší fyzické a psychické kondici."

A o to jde - důchodce v horší fyzické a psychické kondici DŘÍVE ZEMŘE!

Komunisté údajně vraždili - ale "vraždili" jen ty, co se provinili proti jejich zákonům, dělali to cestou soudu a v porovnání s počtem obyvatelstva se jednalo o množství menší než malé. Takzvaní "demokraté" vraždí mnohonásobně více, plošně a rafinovaně aby to jako vražda nevypadalo...

Komunisté odpusťte a vraťte se. Nadělali jste mnoho zločinů, jako ostatně všichni vládci ve všech epochách historie... Váš největší zločin ale je ten, že jste pustili k moci tu dnes vládnoucí svoloč.
28. 08. 2012 | 14:53

Zdeněk Chytil Mgr. napsal(a):

Jmenuji se Zdeněk Chytli Mgr, učitel fyziky - ročník 1943
Nerozebírám komentáře k článku o důchodcích,nebo o platech učitelů, neb jsem byl honorován dle tabulek. Druhá profese = technik - elektronika - závody Poldi, Kablo Kladno /dříve byly platy větší, než ve školství /.Po revoluci jsem se opět věnoval profesi učitele. Bylo to moje poslání.
Z rozboru je vidět, že v našem státě výchova člověka nestojí na preferovaném místě, viz úvaha,být či nebýt učitelem.
Převážná část přesluhujících učitelů učí proto,že to je jejich náplň života, podporuje to jejich vitalitu a zdraví.Člověk mezi mladými je stále mladý.Těžce nesu,že nemohu učit na stř.škole.Ministr školství vydal usnesení,abychom my pracující důchodci nezacláněli mladým a opustily školní budovy.Budeme do školy přijati, jedině tehdy,když ředitel nenajde pro aprobaci žádného NEDŮCHODCE .Na závěr mého komentáře, mohu pouze sdělit, že my důchodci čekáme, až se změní nařízení ministra,abychom dostali něco na přilepšení k důchodu.
Učitel v důchodu Mgr.Zdeněk Chytil chytil.z@volny.cz
03. 09. 2012 | 14:20

Zdeněk Chytil Mgr. napsal(a):

Zdeněk Chyti lMgr.ročník 1943
Ještě dodatek k výše napsanému komentáři.
Nevím, jak se mám bránit, kam se my pracující učitelé důchodci máme obrátit v našem státě proti nařízení ministra školství,že vlastně odčerpáváme finance z pokladny české republiky, protože chceme vychovávat a vzdělávat mládež.
Zdeněk Chytil Mgr. chytil.z@volny.cz
03. 09. 2012 | 14:27

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy