Dvě dobré špatné zprávy ze školství

25. 02. 2013 | 22:23
Přečteno 3524 krát
Poslední měsíc přišel z ministerstva školství pár dobrých špatných zpráv. Česká školská inspekce informovala o zjištění, že nejhorších výsledků dosahují žáci v severočeských regionech. A nezávisle na tom si náměstek ministra školství Jiří Nantl v rozhovoru pro Aktualne.cz hlasitě povzdechl, že vzdělávací politika u nás není příliš informována pedagogickým výzkumem. Cože je na těchto špatných zprávách dobrého?

Dobré na těchto zprávách je, že současné vedení ministerstva o těchto skutečnostech ví, a že o nich i hovoří. To už tu dlouho nebylo, pokud tomu tak zde vůbec někdy bylo. Jsou to první kroky k tomu, aby se s tím začalo něco dělat.

První zpráva z ministerstva
Informace o slabých výsledcích žáků v severních Čechách pochází z pilotního celoplošného testování žáků 5. a 9. tříd. Na toto zjištění by sice bývalo stačilo otestovat nevelký náhodný vzorek škol a nebylo nutno dělat drahé celoplošné testování, ale to je jiná diskuse. Dosud jsme totiž žili ve sladkém nevědomí, kdy se stát o výsledky vzdělávání systematicky nezajímal, nikdo o nich nic nevěděl a ani za ně nikdo nenesl zodpovědnost. Takže jde o první vlaštovku sledování toho, jakých výsledků žáci a tedy i školy dosahují.

Moje intuice založená na práci s podobnými daty z mezinárodních šetření jako je PISA, TIMSS a PIRLS mi říká, že za špatnými výsledky žáků v severních Čechách stojí mimo jiné výrazně nižší vzdělanostní úroveň tamních rodičů. Na jedné straně to částečně sejme břímě zodpovědnosti za špatné výsledky z tamních škol, protože nejen ve škole se člověk moudrosti učí. Zároveň nám to ale říká, že by se tamním školám mělo dostat nadprůměrné podpory po stránce dostatku kvalitních učitelů, s čímž jdou ruku v ruce finanční prostředky.

Dalším krokem by mělo být využití těchto nových dat k analýzám příčin, proč to někde jde a jinde ne, zda reformní opatření ve školství zabrala či nikoliv. A tato zjištění by se měla využívat k volbě vhodných cest k nápravě nebo zlepšení. Ostatně tak jsme o tom psali před dvěma lety ve zprávě NERVu (str. 139-140).

Zjednodušeně řečeno, výsledky měření ukázaly na existenci problému. To je svým způsobem dobrá zpráva, protože teď už přeci stačí jen najít příčiny a odstranit je. Jenomže tu je ještě ta druhá zpráva z ministerstva.

Druhá zpráva z ministerstva
Náměstek Nantl to řekl poměrně otevřeně: Tento systém, který příliš nevyužívá výzkumu akademických institucí, je potom také mnohem náchylnější k ovlivňování zájmovými skupinami, protože zde chybí systematická nezávislá oponentura z odborných pozic. Nevím, kde je problém; prostě se to doposud příliš nedělalo.

Kvalitního empirického výzkumu, který by se seriózně zabýval otázkami školství a vzdělávání, se u nás dělá pomálu. Podívejme se třeba, nad čím vším a jak kvalitně se ve světě bádá. Například na tuto každoroční CesIfo konferenci v sousedním Mnichově nebo na přehled výzkumu v oblasti ekonomie školství a vzdělávání zde.

Situace je u nás přinejmenším stejně špatná, jako v celé oblasti našich společenských věd. Myslím, že odpověď na náměstkovu otázku znám. A není moc povzbudivá. Kvalitní empirický výzkum v oblasti pedagogického výzkumu a výzkumu kolem školství a vzdělávání na naších vysokých školách dělá hrstka lidí. Až na výjimky se tyto věci pořádně neučí. Na ministerstvech kvalitně zpracovanému výzkumu rozumí málokdo a pokud ano, tak mu nevěří. Ministerstva si při rychlé fluktuaci jejich vedení kvalitní výzkum zadat nechtějí a dost dobře ani neumí. A i kdyby si ho zadali, jen málokdo u nás dokáže zpracovat více, než jednoduché zavádějící excelovské tabulky průměrných hodnot. Je to jak vleklý neduh a žádný zázračný lék s okamžitými účinky na něj neexistuje. Začít by se však každopádně někde mělo a to u hodnocení a financování výzkumu v oblasti společenských věd, o čemž jsem ostatně již psal zde a zde.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

blubird napsal(a):

Bože nepíše tohle člen NERVU, který je zodpovědný za předávání dat a analýz vládě? Ten člověk snad ani neví co napsal, a neví kolik akademických i neakademických studií zůstalo před branami ministerstva nebo v šuplících jeho náměstků, proč Dobeš zrušil Ústav informací ve vzdělávání aby neprudil s informacemi. Prostě pan Munich musí lézt do zadku náměstkovi a plivat na výzkum, jehož výsledky dávno předběhly ministerskou praci a proto je tam nikdo nechce číst. Od člověka z CERGE, NERVu a dalších výzkumných institucí jedním slovem TRAPNÉ!
25. 02. 2013 | 23:34

Targus napsal(a):

To Daniel Münich:

Moje intuice založená na práci s podobnými daty z mezinárodních šetření jako je PISA, TIMSS a PIRLS mi říká, že za špatnými výsledky žáků v severních Čechách stojí mimo jiné výrazně nižší vzdělanostní úroveň tamních rodičů.

To si z čtenářů děláte kozy nebo co? Na takovou věc přijde každý průměrný středoškolák, který se o daný problém bude zajímat tak asi týden.

Poslední odstavec - takže vám nejde o řešení problémů, ale o přidělení prachů na výzkum, kterého není potřeba, protože o tom, že české školství stojí za starou prošlapanou bačkoru, ví úplně každý.

Pane Münichu, proč vy vlastně žijete?
26. 02. 2013 | 00:20

o vzdělání tu přece dávno nikomu nejde napsal(a):

Jde jenom o sehrávku pro zdůvodnění vzniku nějakého dalšího CERMATU, který teď pár lidí propustil.
Ti teď budou tlačit na vytvoření nového korýtka.
26. 02. 2013 | 00:30

Hasan Nasralláh napsal(a):

Naše školství má ještě další skrytý problém, o kterém se nemluví nebo obecně neví. Ten problém leží v tom, že mizí
produktivní firmy resp. podniky, kde se něco vyrábělo a tak klesá poptávka po zejména technicky vzdělaných a také manuálně šikovných lidech. I kdyby školství vychrlilo kdejakého odborníka z těchto oborů, bez vazby na takové firmy nemají šanci se v životě uplatnit. Takoví lidé nejsou schopni postavit nebo udělat firmy, které by vyráběly výrobky na potřebné min. evropské konkurenční úrovni. Bez praxe a znalostí lidí od fochu, to prostě nejde. Vzpomeňme si na dřívější industrializaci Slovenska, kdy museli celé týmy odborníků z praxe od dělníků, techniků a inženýrů pomáhat tehdy rozjet desítky závodů a podniků. Jde o celou řadu návyků a fines, bez kterých to ve výrobě nelze dělat, aby ve výsledku byl finální výrobek potřebné nebo dokonce špičkové kvality.
Navíc školství (hlavně to vysoké) potřebuje jako sůl aplikovaný výzkum a zakázky od průmyslu! S řešenými úkoly roste i schopnost něco smyslného vyrobit a umění se poprat
s úkoly, které přichází. Vzpomínám si na studium ČVUT, kdy
někteří učitelé než ráno začali učit se napřed stavili třeba v ČKD Elektrotechnika apod. Zrovna tak třeba na VŠCHT běžně řešili tamní odborníci úkoly pro průmysl. Takže školství bez rozsáhlého a schopného průmyslu je nám platné, jako mrtvému zimník! Hlavně že naše školství chrlí každý rok prý 12 tisíc právníků a podobný počet ekonomů, za pokladnami v supermarketech jim to bude slušet!
Pěkný den v ČeskoSomálsku!
26. 02. 2013 | 07:18

neo napsal(a):

To je ruku v ruce pane Munichu.

Nevzdělaní rodiče --> vysoká nezaměstnanost --> nízké mzdy --> nevzdělané děti ..

Kvalitní učitelé to nezmění. Ani kvalitní učitel nedokáže zastoupit roli rodiny v touze po vzdělání.
26. 02. 2013 | 08:06

Baba Jaga napsal(a):

To: autor
Nu, nemyslím si, že se kvalitním empirickým výzkumem v oblasti pedagogického výzkumu a výzkumu kolem školství a vzdělávání na našich vysokých školách děti na základkách něco více naučí. Ani více interaktivními tabulemi. Ani zaváděním počítačů už do mateřských škol - vždyť už se s dětičkami nemluví nejen doma, ale i v mateřinkách a mnoho dětiček tak má odloženou školní docházku, že mluvit v 6 letech pořádně neumí (a znám tu takové, jejichž jeden otec je učitel a maminka lékařka, žádní nepřizpůsobiví).
Zrušené celostátní osnovy na státních školách měly hodně co do sebe, tahle pochybná demokracie ve školství mu neskonale uškodila.
26. 02. 2013 | 08:11

scallop napsal(a):

Autor

Vy jste uplne zapomnel, ze reseni vsech problemu ve sko0lstvi je uz davno zname (alespon mistnim diskuznim elitam) - proste nazenem ty mlade fracky do ucnaku a bude vymalovano ! Pak to bude jako za komancu, tedu urcite lepsi - nezamestnanost v severnich cechahch se razem zmensi a problem spolecenskych ved se vyresi tim, ze zminene oboru zrusime, darmozrouty. No neni svet krasne jednoduchy ?
26. 02. 2013 | 08:13

neo napsal(a):

scallop:

přesně tak, aneb jak pravil klasik :"nahnat je do mišelinky tahat pneumatiky, hajzly intelektuálský."
26. 02. 2013 | 08:17

modrý edvard napsal(a):

Informace, že nejhorších výsledků dosahují žáci v regionu X, není z celostátního hlediska ani dobrá, ani špatná. Jinde zase dosahují nejlepších výsledků. Pokládám to za oslí můstek.
26. 02. 2013 | 09:10

gaia napsal(a):

mne tedy děsí už samotný pojem ...výsledky měření

cožpak se dají děti a jejich kvalita nějak měřit?

A ještě takovým pochybným způsobem, jako je pitvání podivných vět v nějakém testu a zaškrtáváním písmenek?

Vždyť co byste mohli zaškrtnout třeba v tomto úkolu

jaký je význam věty Pojďte na ty kozy

a, výzva pro tlupu, aby se vydala na lov koz
b, výzva pro chovatele, aby šel kozy nakrmit a podojit
c, plastický chirurg se chystá na operaci
d, povel v tělocvičně uklidit nářadí

macho z Cermatu či SCIA vybaven mzkem typu dvojkové soustavy rozhodne, že se má zaškrtnout A, všichni, kdož tak učinili, mají body plus, ostatní, kteří zvolí jinou možnost, mají body mínus a jejich učitelé padáka.

Je vůbec možné člověka, vybaveného matkou přírodou takovou variabilitou a diversitou, vůbec možno ohodnotit škatulkamo nějakých testů a na jejich výsledku dělat nějaké závěry?

Já trvám na tom, že to možné není.
26. 02. 2013 | 09:54

Xury napsal(a):

Pro gaiu:
autor píše o kvalitě vzdělání ne dětí.
26. 02. 2013 | 10:02

Jedla napsal(a):

Kupodivu text obsahuje JEDNU podstatnou informaci, spíše pouhý mimoděčný postřeh autora (leč správný):
"...za špatnými výsledky žáků v severních Čechách stojí mimo jiné výrazně nižší vzdělanostní úroveň tamních rodičů". Pak už ale následuje špatný výstup, je odvozen špatný závěr: "Na jedné straně to částečně sejme břímě zodpovědnosti za špatné výsledky z tamních škol, protože nejen ve škole se člověk moudrosti učí. Zároveň nám to ale říká, že by se tamním školám mělo dostat nadprůměrné podpory po stránce dostatku kvalitních učitelů, s čímž jdou ruku v ruce finanční prostředky."

Obě věty jsou chybné: Není úlohou státu známkovat rodiče, a není (bez "umístěnek") v moci státu přemístit do severních Čech jakýsi pool "dostatku kvalitních učitelů"; navíc to nemusí být adekvátní, autor neposkytnul žádná data o tom, že by v právě severních byli učitelé nekvalitní (nebo byl nedostatek těch kvalitních). Když si autor všiml regrese méně vzdělaný rodič - horší výsledek žáka, ale nedoložil žádná srovnávací data o učitelích, z čeho plyne jeho touha měnit skladbu učitelů?

Kdyby se zamyslel hlouběji, všiml by si, že dvě regrese tvoří korelaci. Ve všech regionech, v celé ČR, je příliš těsná korelace (existují relevantní mezinárodní data, zmiňoval se zde o nich bloger Zlatuška) mezi dosaženým vzděláním rodičů a jejich dětí. Ve smyslu horší propustnosti kast: Děti méně vzdělaných rodičů mají u nás (ve všech regionech) menší šanci svoji výchozí pozici překonat, než je tomu v zemích s kvalitnějším veřejným školstvím. Situace v Severních Čechách je tedy (z pohledu školství) sekundární, daná sociologickou skladbou rodičovské populace. Z pohledu školství primární problém je celostátní, ne regionální: ŠKOLY SPOLÉHAJÍ NA "SUPLUJÍCÍ" RODIČE. Výsledek žáka se neodvíjí od učitele ve škole, ale od "suplujícího učitele" (rodiče, prarodiče) doma. Příliš mnoho samostatné přípravy žáka je (alespoň na prvním stupni) doslova závislé na rodičích. Domácí úkoly jsou doslova zadávány rodičům: Zontrolujte, přezkoušejte, dohlédněte a PODEPIŠTE. (A také nakupte, pošlete, ...) Co rodič nezvládne, tam sebevíce nadané dítě samo šanci nedostane. Systém je nastaven tak, aby uspěly JEN děti vzdělaných, motivovaných a vlastně i bohatších rodičů. Systém nepočítá s dětmi, které nemají doma svůj psací stůl s osvětlením a klid na soustředění, s dětmi z početnějších rodin žijících na malém prostoru. Mám nepochopitelnou rodičovskou zkušenost: Děti si NESMĚLY napsat domácí úlohy, ani se učit, ve školní družině! Z družiny ale šly na sportovní trénink a po tréninku už neměly dostatek soustředění, už byly příliš unavené. Proč nesměly využít čas ve družině, kdy rodiče byly v zaměstnání?

Chcete-li snížit regresi vzdělání rodiče-výsledky žáka, chcete-li dát šanci nadaným dětem z početnějších rodin, dětem zaneprázdněných, přes hranice do zaměstnání pendlujících rodičů (to je ta vaše flexibilita pracovní síly, autore z nervu), dětem méně vzdělaných rodičů, dětem hůře sociálně situovaných rodičů, a to nejen v severních Čechách, OTEVŘETE ŠKOLY ODPOLEDNE na samostudium dětí, na přípravu. Školníci to nějak přežijí. A pedagogický dohled je levnější než vaše představa o přemisťování "dostatku kvalitních učitelů" napříč republikou. Otevřete vrata škol, a nabídněte dětem knihovny, studovny, kabinety a laboratoře (a samozřejmě i tělocvičny). Od dvou hodin odpoledne prázdné, tiché školy, to je Rakousko-Uherské dědictví.
26. 02. 2013 | 10:07

neo napsal(a):

gaia:

to je skutečný test, kde je správná odpověď A ?
Nebo jste si ho vymyslela sama?
26. 02. 2013 | 10:10

gaia napsal(a):

neo

to je z knihy Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše, kde je spousta jiných příkladů, kdy stejné věty chápou muži a ženy různě.

Přitom školní testy jsou založeny na takových to větách a jejich rozpitvávání, kdy správný výsledek je většinou jen ten, který je určen autoritou tvůrce.
Takže takové věty jsou nejen genderově diskriminační, ale mohou diskriminovat i celá etnika.
Xury

testy se zjišťuje kvalita dětí, nikoli výdělání.

Takže již zmatení ve smyslu chápání autora, který vlastně navíc naznačuje, že se netestuje ani kvalita vzdělání, ale kvalita a úroveň rodičů.
Takže z toho už jsem tedy úplný jelen, nebo že by Jelena?
Protože kvalitní školství by mělo umět, např. dítě, které otiklo ručičku na stěny jeskyně dávné Altamiry, kdyby bylo strojem času přeneseno do dnešní doby, pak kvalitní školství by z tohoto dítěte mělo vychovat úplně normální dítě, které by se nelišilo od našinců, neb mozkové struktury lidí z dávné Altamiry a současníků, jsou totožné. Neb oba jsou zástupci rodu homo sapiens.
A rozdíl mezi rodiči, že od prvního lovili kamennými sekerami a druhého, že třeba letěl na Měsíc, by měli být setřeny, neb dítě je nepopsaná deska, prázdá nádoba a nepopsaná pochodeň.
26. 02. 2013 | 10:19

gaia napsal(a):

pokud výsledky dětí jsou závislé na socioekonomicko kulturní úrovni rodičů, pak to u nás půjde zákonitě vše jen k horšímu
http://www.novinky.cz/finance/294341-kazdy-desaty-cech-ma-na-mesic-jen-sest-tisic.html
26. 02. 2013 | 10:22

neo napsal(a):

gaia:

dokud neuvidim takto znějící otázkou ve skutečném testu, pak vám nedám za pravdu.
Správné odpovědi jsou ve "vašem" testu všechny.
( o chirurgovi by mohli někteří polemizovat, protože kozy není exaktní výraz, nicméně je zažitý a používaný)
26. 02. 2013 | 10:38

gaia napsal(a):

neo

vy jste zrovna ten macuo s mozlkemn typu dvojkové soustavy, kterému tu nerozumí skoro nikdo.

Kdybyste dělal testy vy, také by se došlo k závěru, že naše děti nestojí vůbec za nic. Nebyla by to ale vina dětí, ale mimonismu tvůrce měření
26. 02. 2013 | 11:00

neo napsal(a):

gaia:

Za svá školní léta jsem dělal mnoho testů a v žádném z nich nebylo nic podobného.

Odpovědi jsou správné všechny a pochybuji, že by se takováto otázka se správnou odpovědí pouze A objevila v testech skutečných a nejen v nějaké knize.
26. 02. 2013 | 11:06

gaia napsal(a):

neo

chyby a dvojitá řešení byla objevena i v testech na státní maturity vloni a kritizovala nejednoznačné řešení celá řada učitelů. Proto musel zelený od válu, ale udělali mi tam jiné teplé místečko, ředitel odboru evaluace.

Nyní mu musí vymyslet nějakou náplň činnosti, což tedy téma blogu přímo vybízí.
26. 02. 2013 | 11:09

neo napsal(a):

gaia:

to je něco jiného. Může se objevit chyba, může se objevit nejednoznačnost, nicméně tato otázka je záměrně položena takto a není nejednoznačná ani nijak chybná.

Chybné je, že ji uvádíte jako příklad, protože nemá se skutečnými testy nic společného.
26. 02. 2013 | 11:18

gaia napsal(a):

neo

já vám právo na vyjádření názoru neberu, svoboda slova je základním lidským právem.

Ale vidíte, jak jsou lidé různí(např. vy a já.) , různí na to , aby mohli být vtěstnáni do škatulek otázek a výběru pár možností odpovědí.
26. 02. 2013 | 11:34

neo napsal(a):

gaia:

neuhybejte laskavě.

Je rozdíl dělat test na různost lidí ... tj zkoumat, které odpovědi si vybere žena či muž a je rozdíl testovat znalosti žáků.
26. 02. 2013 | 11:50

gaia napsal(a):

neo

znalosti žáků se otestují, že se jim dá něco z pravopisu nebéo něco spočítat. Co se naučili a ne pitvat nějaké texty.

Jenže když nejsou osnovy a všude se učí něco jiného a jiným tempem, pak je těžké udělat nějaké jednotné testy, jejichž výsledky by se daly pěkně srovnat do tabulek a grafů v excelu, aby to bartevně pěkně vypadalo a daly se z toho dělat prezentace.

Takže se postupuje způsobem, který zde kritizuji a stejně tak mi nesedí slovo výsledky měření.
26. 02. 2013 | 12:02

šašek z Jihlavy napsal(a):

Autore,
myslíte, že by bylo naše školství fatálně poškozeno zrušením ministerstva školství? Kdyby zodpovědnost za vzdělání byla delegována na kraje, byla by též snadnější kontrola odpovědnosti za výsledky. Ministerští úředníci mají hlavní starost, jak si udržet teplá místa a zabezpečit si nadstandardní platy a odměny. Osud české vzdělanosti je jim ukradený.
26. 02. 2013 | 12:21

svatý Václave... napsal(a):

No hurá, tak jsme po dvaceti třech letech zjistili, že všichni ti ministři školství, všechny výzkumy, granty, speciální druhy výukových metod, přivezeny ze všech koutů světa, dokonce i z Tramtárie, vyprodukovaly nevzdělanější absolventy, než to školství socialistické. Hlavní pravdu má ovšem Hasan Nasralláh 07:18. Tak to je a žádný výzkum nic nezmůže.
26. 02. 2013 | 12:37

gaia napsal(a):

svatý Václave...

přesně, protože co se vzdělance, který nebude mít co do huby?

Který bude mít na měsíc 6 000. Myslíte, že mu tato suma bude schopná zabezpečit jeho duševní potřeby?
26. 02. 2013 | 12:53

neo napsal(a):

gaia:

doporučuji zjistit, kolik z nich je vzdělanců. (Tedy kolik vzdělanců tvoří skupinu, která má na měsíc 6000)
26. 02. 2013 | 13:10

gaia napsal(a):

neo

ono prý platí peníze plodí peníze

ale vzdělání plodí peníze není až tak 100%
26. 02. 2013 | 13:52

neo napsal(a):

gaia:

nikdo netvrdí, že ano.

Ptám se Vás, kolik vzdělanců patří patří mezi ty, kteří mají 6000 na měsíc?

Je to jednoduchá otázka. Pokud jste schopna dodat odpověď budu jen rád. Pokud ne... nedá se nic dělat.
26. 02. 2013 | 13:58

gaia napsal(a):

neo

http://www.novinky.cz/finance/294341-kazdy-desaty-cech-ma-na-mesic-jen-sest-tisic.html

v tom článku píší o lidech a jak chudnou. O vzdělání tam není.

asi tedy lidé blbnou a ty své diplomy nějak ztrácejí, když lidí je pořád stejně tak nějak 10,5 mio
26. 02. 2013 | 14:18

neo napsal(a):

gaia:

já ten článek četl, no a? Správně píšete, že tam o vzdělání nic není. Takže Váš příspěvek, že za 6K bude žít vzdělanec je čistá spekulace, ničím nepodložená. Přitom je mnohem pravděpodobnější, že takové příjmy jsou v rodinách, kde je více lidí s nižším vzděláním.
26. 02. 2013 | 14:25

gaia napsal(a):

neo

že by bylo mnohem pravděpodobnější, že takové příjmy jsou v rodinách, kde je více lidí s nižším vzděláním.
tak to v tom článku také není.
26. 02. 2013 | 14:29

neo napsal(a):

gaia:

ne to je v jiných statistikách pančelko.

platí to u drtivé většiny : vyšší vzdělání, vyšší mzdy, nižší nezaměstnanost.

výjimky potvrzují pravidlo.

Mezi těmi s příjmy do 6000Kč na osobu a měsíc bude mizivé procento lidí s vysokoškolským vzděláním.
26. 02. 2013 | 14:36

gaia napsal(a):

neo

tak třeba každá učitelka se dvěma dětmi a nezaměstnaným manželem, každý učitel s manželkou na mateřské, každá zdravotní sestra dnes už nutně Bc. s dětmi a manželem v montovně, atd atd
26. 02. 2013 | 14:48

neo napsal(a):

gaia:

mám v rodině dost učitelů a to jak v čechách, tak i na moravě.

šumava, střední čechy, slovácko, vysočina - jedna má 2 děti a manžela s minimální mzdou , jeden učitel má ženu na mateřské a splácí i hypotéku a mají rozhodně víc než 6K na osobu.

Takže si odpusťte prosím to slůvko KAŽDÝ.

jsou to výjimky.
26. 02. 2013 | 15:05

poste.restante napsal(a):

Především je fascinující drzost ČŠI prezentovat výsledky a činit podobné závěry z technické generálky, která měla především ověřit průběh, organizační a technické zajištění pro v budoucnu prováděné celoplošné testování.
Vzpomínám si, jak se zástupci MŠMT a ČŠI dušovali, že výsledky testů nebudou podobným způsobem využívány a interpretovány. Už tenkrát jim nikdo nevěřil. Možná pár naivků.
26. 02. 2013 | 17:07

Miláno z Děčína napsal(a):

Autorovi článku!
Píšete a to cítím zoufale,...Je to jak vleklý neduh...Začít se mělo ...!
Vaše ZDE a ZDE bude výkřikem do tmy,dokud se opět nezmění státní systém.Opět z KAPITALISTICKÉHO,Českého hybridu k SOCIÁLNĚ-SOCIALISTICKÉ,moderní,fungující a rozvojové společnosti budouctnosti.Nic jiného nenastartuje Vaše sny!?!Ať se to líbí či nelíbí!!!
Stačí udělat " CELOSTÁTNÍ a to VEŘEJNÉ REFERENDUM",kdy každý občan-volič odpoví na jedinou otázku: Voliči,chceš KAPITALISMUS či SOCIALISMUS???
Pak dle výsledků voleb,do jednotlivých krajů začít dávat státní roční dotace a ty velice a velice důsledně kontrolovat!Poruší-li státní úředníci zákony a tím i " ÚSTAVU ".Proto by se i musel nastolit opět TREST SMRTI!To by jste koukal,jak by to začlo fungovat.Sice by stále bylo pár jedinců,kterým to je jedno a klidně zemřou,ale to je život!Ostatní by začali přemýšlet a pamatovat i na druhé kolem sebe.
Ostatní,kteří chtějí žíti ve výdobytcích kapitalismu,nechť " IHNED " žijí dle nich a začít to vše uplatňovat.Např. ve zdravotictví,školství,dopravě,justici,ministrstvu vnitra-policii především,bankovnictví atd.BEZ VYJÍMEK!!!
Pak a to brzičko a brzo těm,kteří si takto rozhodli,se nebude vůbec dařit a to bude tak,nechť svobodně odejdou pryč.Ovšem však ne do druhých krajů,kde si rozhodli svobodně jinak,ale do celého světa!!?
CHtěli "SVOBODU"?Chtěli!Tak ji maji a plně reálně!!!!!!!!
26. 02. 2013 | 18:21

Rudi Koutek napsal(a):

Ma neter rok pred maturitou na skole cestovniho ruchu hledala Slovensko v Africe a na me nemecke otazky nebyla schopna odpovedet, protoze nicemu nerozumela. Loni uspesne ukoncila vysokou skolu..
26. 02. 2013 | 19:30

Pavel13 napsal(a):

:Jedla
Ano, ano, ANO! To je přesně ono. Otevřte školy. Dovole, abych ještě vaše myšlenky rozvinul.
K té družině. Tam je skutečně obrovský potenciál. Třeba učení dětí navzájem. Dítě nechápe výklad svého učitele nebo na něj nemá v hodině čas. Ani na pomoc doma se nemůže spolehnout. Proč by se mu ho nemohlo dostat pomoci od pedagogického pracovníka v družině, spolužáka, jiného dítěte?
Ta družina se nemusí nazývat družinout. Prostě jde o to odpoledne nastartovat jinou formu učení. Už slyším ten nářek škol a zřizovatelů, že na to nemají lidi a peníze. Peníze musí dodat stát. Zase tak moc by to nestálo. A lidi? To už je v naší zemi vážně k smíchu, či k pláči. Prý u nás pracuje asi jen polovina možných pracujících. Tak, kde jsou ti ostatní? Přibývá vzdělaných zaměstnaných, vzdělaní lidé jsou na mateřských, v důchodu, sami studují, atd., atd.. Asi by škola spadla, kdyby přišli své vědomosti předat dětem vedle učitelů.
Ale to my nepotřebujeme. Raději necháme děti odpoledne samotné doma čučet na bednu nebo do počítače a vysokoškoláky roznášet letáky.
27. 02. 2013 | 09:13

Parabellum napsal(a):

Gaia

Vzdělanec není někdo, kdo má halzpapír z nějaké provinční školy - za vzdělance já považuju někoho, kdo umí něco, co umí na jeho úrovni třeba jeden nebo dva lidé v Evropě.

Takový Bilgejc nebo Stývdžobs jsou klasickými příklady vzdělanců. Jinými jsou třeba Robert Bošů, Verna vod Símnsů, Jiřík Westinghousů, Jindra Fordu, Ferda Porš, pan Mušlička Šel, nebo paní Audyna.

A pochybuju, že někdo z nich má vejplatu 6000 Kč měsíčně.
27. 02. 2013 | 20:51

Parabellum napsal(a):

Pavel13

Co myslíte, že se nauč přičmoudlingata jiného v družině než na ulici? Přičmoudling je právě to, co kazí dětskou vzdělanost ústeckého kraje.

Pokud by byl přičmoudling rovnoměrně rozdělen po celé republice, ten problém, který popisuje autor by se značně snížil.
27. 02. 2013 | 20:54

Pavel13 napsal(a):

:Parabellum
Mám tedy otázku. Je v našem zájmu, aby i "přičmoudlingata" byla vzdělanější?

Každé dítko touží po poznání. Jde jen o to, jak jsme my schopni mu je poskytnout.
28. 02. 2013 | 17:45

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy