Těšme se na fungující stát

28. 09. 2013 | 11:54
Přečteno 3261 krát
Staré dobré přísloví říká, že chybami se člověk učí. Ale učí se chybami i stát? Toť velká otázka v Česku, kde je špatné fungování státu brzdou rozvoje. Ukazují to mezinárodní srovnání a vidíme to na vlastní oči. Začínají si toho všímat i politické strany.

Heslem ODS dlouho bylo a možná stále bude: „Malý a efektivní stát.“ Sociální demokraté jdou do voleb s heslem: „Dobře fungující stát!“ KDU-ČSL operuje „Efektivním, nestranným a vlídným státem“. Na podstatě hesel se tedy politici zdá se shodnou bez ohledu na ideologii. Je však za těmito a podobnými floskulemi konkrétní povědomí o tom, co vše bude třeba pro lepší fungování státu udělat?

Vláda zákona

Fungování státu má mnoho aspektů. Pominu teoretické samozřejmosti jako jsou funkční soudy, policie, školy. Stačí se podívat, jak u nás vznikají zákony. Připomeňme si několik případů: ekonomicky zhoubné dotování fotovoltaiky zakotvené v zákoně; nepřehledná změť daňových změn; nesmyslně nastavené státní maturity, opět zákonem; paragrafy zákona o zprostředkování zaměstnání soukromými agenturami, které jsou v praxi nepoužitelné; záplatovaný cizinecký zákon, který slušné cizince odrazuje a šikanuje, lumpům nevadí a korupčníkům vyhovuje; v předlouhém školském zákoně aby člověk špendlíčkem hledal, kdo je zodpovědný za kvalitu výsledků vzdělávání; novela zákonů na podporu zdravotně znevýhodněných, která jim uškodila; návrh zákon o dětské skupině, který ani tak neřešil nedostatek školek, ale zmatek v ostatních zákonech.

Rozkazy shora

Dosud bylo běžné, že i ulítlý nápad z politické kuchyně dostanou úředníci za úkol přepsat do zákona. To ještě není nic strašného. Špatné je, že k zákonu již ministerstva nejsou, až na výjimky, schopna a ochotna zpracovat nestrannou analýzu jeho dopadů. Často by se totiž ukázalo, že nápad je nefunkční nebo existují lepší alternativy. Politická zadání se prostě na ministerstvech příliš často berou jako slovo boží. Svou roli hraje nejen přirozená lidská pohodlnost, ale i nedostatek profesionality a strach o úřednické místo v systému bez funkčního zákona o státní službě.

Kuchařka na přípravu zákonů

Co dělat a nedělat, aby vznikaly dobré zákony? Vždy je třeba začít pečlivou analýzou a popisem problému, který má nový zákon řešit. Realita je však taková, že jediným důvodem pro vznik nového zákona je často jen ten vládní úkol.

V dalším kroku by měly být posouzeny možné varianty řešení. V praxi je však běžné, že úředníci o rozumných variantách neuvažují. Místo věcných variant řešení se často posuzuje pouze to, zda se má udělat novela zákona nebo zákon zgruntu nový. I proto se u nás zákony řeší i to, co by šlo řešit bez nich. O samotné věcné podstatě řešení se zpravidla moc neuvažuje.

Následně by příslušné ministerstvo mělo konzultovat zvažovaná řešení s těmi, kterých se dotknou, tedy příslušných skupin lidí a firem. Jenomže ministerstva se většinou baví pouze mezi sebou. Navíc si do zelí moc nelezou, pokud není zrovna ohrožen jejich vlastní rozpočet a pravomoci. Firmám a občanům se v lepším případě pouze nakonec sdělí, co je čeká, v horším případě ani to.

Následovat by mělo posouzení všech pro a proti možných řešení a výběr nejlepší varianty. Pokud to jen trochu jde, měla by se navíc její funkčnost předem pilotně vyzkoušet - ověřit. U nás se však každý, i ztřeštěný nápad rovnou tesá do zákona. Korunu všemu dávají poslanci. Často pod vlivem lobbistů navrhnou změnu, která postaví původní záměry na hlavu. Nikdo jim neupírá práva zákonodárců, ale každý i jejich návrh by měl být podroben řádnému zhodnocení dopadů. Dnes se to nedělá. Ex-post hodnocení dopadů zákonů a různých regulací se už nedělá vůbec.

Můžete namítnout, že uvedená pravidla nejsou nic objevného. Nejsou a již léta jejich dodržování požadují i vládní usnesení. Avšak pro většinu úředníků i politiků zůstávají španělskou vesnicí. Pravidla se ve velkém rozsahu švejkují nebo je rafinovaně obcházejí, mnohdy s posvěcením vládního usnesení. Zhodnocení dopadů zamýšlených zákonů a vyhlášek, pokud vůbec existují, jsou většinou zkratkovitá, slabě podložená a zmatečná.

Opíjení rohlíkem

Naše státní správa je celkem schopna rutinního chodu. Má však obrovské problémy v přípravě a zavádění změn a reforem. Politici, kteří u nás chtějí změnit věci k lepšímu, to mají těžké. Elán nové vládní garnitury po volbách chladne v okamžiku, když se příprava a implementace reforem ukáží jako mnohem složitější, než se to jevilo z volebních plakátů. Reformy se poté často zredukují na parametrické změny nebo se na ně potichu zapomene. Anebo se politici rozhodnou pravidla přípravy zákonů obejít a změny prosadí narychlo a silou mnohým navzdory. Výsledky bývají tristní.

To co zde popisuji je jeden ze závažných důsledků velmi nezodpovědného odkládání přijetí zákona o státní službě. Nízkou kvalitu vznikajících zákonů a regulace lidé sledují a zažívají na vlastní kůži. Jejich bezmoc je štve a podrývá to už i důvěru mnohých v demokratický systém.

Nenechme se proto opít předvolebními floskulemi o fungujícím, efektivním a přátelském státě a ptejme se, jak konkrétně toho chtějí politici dosáhnout. Jsem zvědav, zda se na tyto věci politiků před volbami jasně a konkrétně budou ptát novináři.

Více o tomto tématu si můžete přečíst:
- na stránce vlády 1 2
- na stránce OECD

Článek vyšel v kratší podobě v MF Dnes 25.9.2013

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

David napsal(a):

"...Nenechme se proto opít předvolebními floskulemi o fungujícím, efektivním a přátelském státě a ptejme se, jak konkrétně toho chtějí politici dosáhnout. Jsem zvědav, zda se na tyto věci politiků před volbami jasně a konkrétně budou ptát novináři...."

--------------------

Pěkně napsané! Naprostý souhlas! To nemá chybu! Je to opravdu dobrá kuchařka na přípravu zákonů.

Teď jde o to, jak to prosadit do praxe. Řešením je vytváření asertivního tlaku na politiky, důslednost.

Nejhorší je, když se na tvorbě zákonů podílejí CHOROBNĚ silná ega, jako např. Kalousek, Drábek, Bárta, kteří oponenty jen válcují silou. Proto podle toho dopadly i ty reformy - sKarta, druhý pilíř apod. Prostě katastrofa.

Je nejvyšší čas NAUČIT se vybírat OPTIMÁLNÍ způsoby řešení, a to bez ohledu na to, zda s tím návrhem řešení přichází KSČM a nebo ODS.

Proč to nejde, když je to přece tak jednoduché?
28. 09. 2013 | 12:35

Saint Just napsal(a):

Stát je vždy jen tak špatný, jak je špatný Kalousek, který jej řídí.

Globální plutokrati za zástěrkou žvanění o prohnilosti států připravují své transoceánské pakty, které mají dodna vyžrat veřejné systémy, udělením privilegií investorů vůči státům umožnit vysávání daňových poplatníků, ve jménu autorských práv umožnit absolutní kontrolu uživatelů internetu.

Transatlantické partnerství, o kterém nevíme nic, neboť se vyjednává v absolutním utajení jakoby se nás netýkalo.
Ale ono se týká, a krutě.

Doporučuji alespoň k přečtení článek Sačie Mizohaty z japonské Asociace univerzitních fakult k petici, vyzývající ministerského předsedu Abeho k okamžitému odstoupení o Partnerství transpacifického, k transatlantickému symetrické úmluvy, o které Japonci alespoň dokázali zjistit některá otřesná fakta o jejích cílech.

Mizohata dramaticky přirovnává úmluvu k novému připlutí Černých lodí admirála Perryho, které před stopadesáti lety poprvé uvrhlo Japonsko do bezprávného područí Spojených států.
Vtipně přirovnává petici profesorů k Cahiers de Doleances z března a dubna 1789, které umožnily francouzskému lidu reflektovat neúnosnost Ancien régime.

Stačí si přečíst jen samotný Mizohatův článek, aby člověku vyvstala husí kůže z představy, co asi obsahuje Transatlantické partnerství.
ZDE: http://www.atimes.com/atimes/Japan/JAP-02-270913.html

Jelikož lid, ten věčně v temnotách a vybydleném klíně Ivety Bartošové se utápějící hlupák, kojící se Babišovým řepkovým tukem v česnexovém bůčku netuší a nemá tušit, kam jej elity skutečně dirigují, pořádají nám tu policejní provokatéři cikánské pogromy a aktualněho Julči nás zahrnují slabomyslnými diskusními tématy, kyselinou hyaluronovou, lady Dianou vykopanou z hrobu a nesmírnými zadnicemi křováckých žen.

Snad jedině Miloš Zeman dělá něco užitečného, když objíždí zemi a říká lidem, aby se nebáli jít volit.
Jinak nám pražská zlatá mládež zvolí kalouskoidy a barely forever.
Podívejte se na žvanily všude kolem sebe a zeptejte se: Co mi chtějí?
Chtějí mi snad přinést něco dobrého?
Není tak těžké si to přebrat.

Mizohata svým přirovnáním ke Cahiers odkazuje k jednání Generálních stavů, kde byly ustaveny Komuny a přísahou na králově tenisovém hřišti zahájena první etapa Revoluce.
Darmo mluvit.
My budeme raději čekat s jakými ZMĚNAMI a REFORMAMI přijde Münich nebo jaký NARATIV splichtí Sedláček.
28. 09. 2013 | 12:58

Myšelín napsal(a):

Dopady zákonů se nejlépe ověřují rovnou na občanech. Je to nejekonomičtější způsob.
28. 09. 2013 | 12:59

Já se rád dívám. napsal(a):

"...Následovat by mělo posouzení všech pro a proti možných řešení a výběr nejlepší varianty. Pokud to jen trochu jde, měla by se navíc její funkčnost předem pilotně vyzkoušet - ověřit...."

Bingo !
Anebo aspoň namodelovat.
28. 09. 2013 | 13:09

pqr napsal(a):

To Saint Just

Nebyl by někde kvalitní překlad?
http://www.atimes.com/atimes/Japan/JAP-02-270913.html

Nejsem zas tak dobrej englinář a v tak složitém textu mimo svůj obor poněkud plavu... Zatím toho v češtině o Transatlantickém partnerství moc nevyšlo. Teda nepočítám li hujerské texty eurosvazáků.

P.S.: Velmi dobrý styl a pozoruhodně trefné poznámky máte. Tím pádem i můj obdiv
28. 09. 2013 | 13:18

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Bezduché tlachy nic víc.
Existuje jen jeden nástroj na to, aby mohl být občan s fungováním svého státu spokojen, a tím je, že musí mít vliv na jeho fungování. Největší škodnou jsou ti kdo se mu v tom snaží zabránit. Myslím samozřejmě vliv občana ne vliv různých korporací.

Fungující stát vám mohou dát jen ti politici, kteří se vás budou ptát na to, jak si fungování státu představujete. Nikdy nečekejte fungující stát od arogantních politiků, kteří si prosazují své ať se to většině občanů líbí nebo ne.
28. 09. 2013 | 13:20

komentar napsal(a):

Zřejmě si myslíte, že valorizaci důchodů budete sanovat nějakými digimony a nahrávat tak na smeč organizovanému zločinu..
28. 09. 2013 | 13:30

socanské fungování státu napsal(a):

Tlučhubové z ČSSD
V únoru 2013 jsem měl možnost osobně poznat místopředsedu ČSSD Lubomíra Zaorálka spolu s dalšími kolegy poškozenými justiční mafií. Ten pán na vás udělá zprvu velký dojem, pozorně vám naslouchá a přitaká, a sem tam něco okomentuje, jak moc dobře ví v jakém stavu se naše společnost nachází, ale to je vše. Při rozhovoru pan místopředseda sdělil, že socani měli výhrady vůči volbě ministra Blažka do ministerské funkce. Tak jsem panu místopředsedovi nabídl, že mu zašlu dokumentační materiály, jak ministerstvo nespravedlnosti porušuje zákon, s čímž souhlasil. Po měsíci jsem panu místopředsedovi, a všem poslancům ČSSD (na jejich emaily), zaslal žádost o interpelaci v poslanecké sněmovně vůči ministerstvu spravedlnosti, aby byl odstraněn protizákonný stav na tomto ministerstvu. Důkazně jsem doložil, že ministerstvo anarchie porušuje zákon a nefunguje tak jak má. Neobdržel jsem od poslanců ČSSD ani potvrzení o přijetí emalů. Totéž jsem pak udělal se všemi poslanci KSČ, a ti mi naopak potvrdili přijetí emailů a někteří i komunikovali. Později jsem zaslal místopředsedovi Zaorálkovi doporučený dopis se všemi důkazy a žádal jsem jej, ať mě informuje o celé záležitosti, opět vůbec nereagoval! Konečně jsem si uvědomil, že se jedná o obyčejného tlučhubu, který nic nebude řešit pouze se snaží na voliče udělat dojem zodpovědného politika. Tu samou nedobrou zkušenost mám s Tejclem z ČSSD, kterému jsem doložil porušování zákona přestupkovými komisemi s malým návrhem na změnu zákona ve prospěch občanů, žádná reakce ze strany tohoto poslance, který má pracovat pro blaho občanů. Jakoukoliv komunikaci se socany považuji za naprostou ztrátu času.
Je nutné dodat, že ombudsman shledal v této věci pochybení Ministerstva spravedlnosti, tudíž žádost směrem k poslanecké sněmovně byla důvodná, přesto se dopustil i Veřejný ochránce práv pochybení, kdy zatajil další porušování zákona MSP ve stížnosti uvedené!
Takže socanský primitiv uvedený na stránkách K 213 mě ani v nejmenším vůbec nepřekvapil, nic jiného bych ani od něj nečekal, poněvadž z osobní zkušenosti hodnotím ČSSD jako politickou pakáž, která není o nic lepší než Nečas (ODS) a jeho šlehačková domina (dle tisku řádili v kanclu tak, že šlehačka byla i na zdi), tudíž v žádném případě nevolit, pokud opravdu chcete lepší fungování státu.
28. 09. 2013 | 13:49

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, jenom v česku jo.
A zrovínka před volbama.
To je mi ale novinka.
Veselé krizování.
http://wbgarden.com/wbgarden%20goverment.jpg
28. 09. 2013 | 13:55

Ronaldýna napsal(a):

A co jako, no jako popis dobré, návrhy řešení taky dobré ale to je asi tak všechno. Je tu někdo kdo to zařídí, vykoná, dodrží. Nikde nikdo, jako akademické řeči dobré - pěkně se to poslouchá ale je to neprosaditelné, nevymožitelné.
Jsou to jen řeči, - budeme se mít lépe - do dvaceti let doženeme rakousko - hurá, náměstí aplauduje. Náměstí kde má každý doma plný mražák masa. Sice stojí frontu na vložky a toaleťák ale bez peněz chodí k zubaři, lékaři, do nemocnice. Až zestárne bez úplatků se dostane do starobince. /samozřejmě že za exkluziv se také uplácelo/
Jo nebylo to jen to krásné ale dávalo to větší smysl než to co je tu nyní.
Svrab a neštovice.
28. 09. 2013 | 13:56

Saint Just napsal(a):

pqr
Bohužel, text je s včerejším datem a naše korporátní elity (o médiích nemluvě) názory 3/4 světa v pohodě ignorují.

I samotná petice profesorů existuje jen v angličtině a japonštině.
Chápu, že se vám to špatně čte, angličtina asijských nebo často i arabských autorů je namnoze komplikována jejich schématy myšlení v mateřštině, četba pak vyžaduje zvýšené soustředění.

Klidně bych to i přeložil, jen je otázka, kamto pověsit. Tady mi to podle místního útrpného kodexu smažou a věšet tyhle věci na kanadské nebo slovenské servery vyžaduje rozhodnutí, které zatím nejsem ochoten udělat.
Technicky jsem a zůstávám divákem.
28. 09. 2013 | 14:15

pqr napsal(a):

To Saint Just

Pověsit se to dá kdekoli, jenže čtenost bude kulhat. Nejlepší by bylo zeptat se Jana Čulíka, ten to na Britských listech zveřejní rád, řekl bych.
culik@blisty.cz

Dnes jsou BL opět velmi čtené. Za překlad bych vám nebyl vděčný jen já.
28. 09. 2013 | 14:27

pravičácké rozkrádání státu napsal(a):

socanské fungování státu
Vy ale popisujete špatné fungování státu /minsiterstva/ ovládaného " pravicí", což je meritem i Vaěí věci...Váš závěr ale je , že to socani špatně řídí stát /ministerstvo/.
Divné. Přinejmenším divné.
28. 09. 2013 | 14:46

Saint Just napsal(a):

pqr
Nemám s Čulíkem úplně jednoznačné zkušenosti.
Ale možná to chce znovu promyslet.
Vedle názorových diferenci a jiného vymezení ofsajdu, což je obojí vlastně zanedbatelné, mám určité výhrady k čtenářskému okruhu.
Myslím si, že blisty jsou mladými lidmi vnímány jako místo, kde na sebe prskají dědci, kteří jsou jednoznačně out.
Ale možná se mýlím, každý dojem se má jednou za čas zrevidovat.
Dneska už se k ničemu nedostanu, ale kdybych to zítra dopoledne udělal a odeslal, nechám tu pod Münichem slovo.
28. 09. 2013 | 14:49

K.M. napsal(a):

Nemíním zde poučovat NERV...,

ve kterém se to jen hemží "akademickými hodnostmi...", který je však zároveň prolezlý spoustou osobností zatížených selháním nejen v normalizaci..., nýbrž i selháním po roku 1989... v Klausově "pseudodemokracii...", neblaze proslulou kupř. dlouho utajovanou "výrobou úmělých podnikatelů...", která byla ukončena slavnou "dílčí amnestií..."

Nejúspěšnější z plejády těchto "úmělých podnikatelů" amnestii nepotřebovali..., mávají okradenému daňovému poplatníkovi v ČMS (česko-moravo-slezsku) z Dubaje, JAR, Toskánska... a někteří jsou díky jejich penězům z ČR pro hostitele tak zajimaví, že je tyto nechtějí vydat, ani světovému četníkovi USA...

Pokud se starají lidé obtěžkání nějakou tou menší nebo větší skvrnou v jejich minulosti o budoucnost "čecho-moravo-slezanů", zavání... to vždy nějakou čertovinou, nějakým tím závazkem z minulosti...

Touto skutečností jsou nejvíce poznamenány stávající zákony ČR, které se mohly, díky všem těm kšeftíkům minulých rádoby "zákonodárců...", změnit od roku 1989...jen k horšímu...a jelikož je každému jasné, že se tito "vyčůraní nemakačenkové" dostanou díky stávajícímu volebnímu systému a nedostatku času zcela jistě do parlamentu znovu..., nedá se očekávat žádná změna k lepšímu...

Při analýze , kdo by mohl v ČR dnes ještě dělat - pro stát nadějnou politiku... - se dostáváme jen ke dvěma skupinám, které by nemusely být zatíženy minulosti..., resp. tlaky, které jsou na jednotlivce vytvářeny v zaměstnaneckém poměru...

Jednou z nich jsou studenti, kteří nestudují na stipendium jakéhokoliv kapitálu...a jejich učitelé... Celé by se to mělo opírat o organizační strukturu vysokých škol, kterým by měla být svěřena i celá tvorba nových zákonů tak, aby se do těchto nepromítaly zájmy kapitálu nebo dokonce samotných zákonodárců, jako dosud...,

resp. vylučovalo možné ideologické zabarvení podle toho, či onoho výsledku voleb...

Zákony by měly být vytvářeny na základě historických zkušeností generací... tak, jako tomu bylo u biblického "Starého zákona" a ne základě momentálních hnutí mysli dřívějších normalizátorů..., oslepujících dosud své spoluobčany úspěšně..., divokým antikomunismem...

Do příštích voleb ona vyvolená složka obyvatelsta již nezasáhne..., nepodařilo se mi ji aktivovat...

Se starými pos.anci si ČMS (čecho-moravo-slezani) opět navolí do parlamentu jejich kšeftíky..., jejich obohacování se..., na úkor "dolních deseti miliónů..."

V nadcházejících volbách by proto měli voliči proto volit tak, aby byli co nejdříve vyzvání k opakování volby...a do té doby se snažit o aktivaci skutečně těch s nejmenší zátěží z minulosti..., kteří by měli i morální oprávnění provádět nevyhnutelné korektury zfušované demokracie...

Další argumentace i s nástinem programu... ve snění: "Jak na to" ze 27.08.13 za blogem Heřmana Chromého: "Nevolnost z české demokracie...", resp. příspěvek ze za blogem paní Hamplové: "Politikové z marsu..." - 24.09.-14:09

K.M.
P.S.: Kritika vítána...
28. 09. 2013 | 16:18

Petr napsal(a):

Dojemná je víra pana Münicha a spol., že definitivou se duše prodejného státního úředníka změní... Jako bychom už neměli tuto nešťastnou zkušenost z převzetí komunistické justice. Volte Piráty, ti jediní navrhují zbavit soudce definitivy.
28. 09. 2013 | 16:20

ZM napsal(a):

Podmínkou fungujícího státu, tedy relativně demokratického, je nutnost, aby nedocházelo k výraznému zadlužování. To se zatím v ČR neděje. V návrhu rozpočtu pro příští rok je opět výrazný deficit, tuším 112 miliard. Logicky člověka napadne otázka, kam ty peníze "mizí" ? Přibližně 70 miliard je vyčleněno na tzv. obsluhu státního dluhu, tedy na úroky z půjček (dluhopisů). Těžko říct, ve kterém roce se poletech zadlužování podaří zajistit vyrovnaný rozpočet? Zatím to tak nevypadá, že by to bylo dřív než v roce 2017.
28. 09. 2013 | 17:22

ZM napsal(a):

socanské fungování státu-
také nemám o většině poslanců ČSSD iluze. Ale volit KSČM jen proto, že jejich poslanci narozdíl od mnoha jiných poslanců komunikují, nebudu. Jsem na 99% rozhodnutý, že dám hlas KDU, ale jedině proto, že mají koaliční potenciál a je předpoklad, že volby vyhraje ČSSD.
28. 09. 2013 | 17:28

ZM napsal(a):

Munich napsal-
Co dělat a nedělat, aby vznikaly dobré zákony? Vždy je třeba začít pečlivou analýzou a popisem problému, který má nový zákon řešit. Realita je však taková, že jediným důvodem pro vznik nového zákona je často jen ten vládní úkol.
---
Je předpoklad, že dobrý zákon vznikne spíše za stabilní koalice, než za koalice závislé ne jednom poslaneckém hlasu. Klasická ukázka bylo hlasování o letošním státním rozpočtu. Aby pro něj hlasoval i Dobeš, tak mu museli vyhovět tím, že na sport se "přihodí" 800 milionů.
např. tento odkaz na článek k tématu -

http://www.prosportazdravi.cz/index.php/press/napsali-o-nas/49-dobes-na-liberecku-do-rozpoctu-chci-pro-sport-800-milionu-korun

Těžko říct, zda po předčasných volbách vznikne stabilní koalice. Těžko si představit např. stabilní koalici ČSSD, ANO a SPOZ popř. stabilní koalici ČSSD, SPOZ a KDU popř. další varianty.
28. 09. 2013 | 17:52

T.Paine napsal(a):

Takových přínosných článků a myšlenek je v médiích jako šafránu.

Těšme se také na fungující obce, města a kraje.

Podle Čechokanaďana Edvarda Outraty (bývalý předseda ČSÚ a senátor) je Česká republika jeden z nejcentralizovanějších států na světě.

Jinými slovy, obce, města a kraje mají minimální daňovou a výdajovou samostatnost. Daňový a zákonný diktát a mikromanagement z Prahy. Peníze občanů z celé republiky se koncentrují v Praze. Velká hromada peněz = velké pokušení krást. Lidé jsou nuceni opouštět rodné vesnice a města a (e)migrovat za jejich penězi.
28. 09. 2013 | 18:12

T.Paine napsal(a):

Těšme se z každé postupné, pozitivní změny k lepšímu.

Málokdo však vidí hluboké historické a fundamentální praskliny českého státu a současného kapitalistického socialismu.

Jaké? Je jich více. Místo prasklin, uvedu rovnou 3 základní stavební kameny republiky svobodných občanů.

1) Soudnictví s právem každého občana na občanskou soudní porotu a s volitelnými soudci na omezené období (např. 6 let), bez imunity a s odpovědností vůči občanům.

Nalézání práva devíti z 12 porotců občanské soudní poroty, která je vždy náhodně losovaná ve dvou kolech z bezúhonných, nestranných občanů v daném okrese, je přirozenější, pro práva a svobody občanů bezpečnější a otestovaná staletími v anglosaských zemí.

Vs. monopol nevolitelného celoživotního soudce bez odpovědnosti občanům.

2) Prostředek směny a uchovavatel směňované hodnoty plně krytý vzácnými kovy.

Vs. papírový úročený dlužní úpis "krytý" slibem politiků vytlouci daně z občanů.

3) Financování správy státu z nepřímých daní (z transakcí). Princip "až prodám, mám peníze a pak mám z čeho zaplatit daně".

Vs. přímé daně, včetně důchodcovské daně a zdravotní daně. Principy "plať daň, i když jsi nic neprodal a nemáš příjem", "víc pracuješ, máš více plodů své práce, plať více daní".
28. 09. 2013 | 18:17

ZM napsal(a):

T.Paine-
napsal jste-
Lidé jsou nuceni opouštět rodné vesnice a města a (e)migrovat za jejich penězi.
--
Dojíždění lidí do práce má více důvodů. Např. ten důvod, že velké podniky se staví na okraji velkých měst, poblíž dálnic, aby byla lacinnější a rychlejší přeprava zboží.
28. 09. 2013 | 18:21

T.Paine napsal(a):

Na co by se měli novináři ptát volebních kandidátů? Na jejich minulost.

Proč? Inspiraci nacházím ve výroku Patricka Henryho.

„Mám pouze jednu lucernu, kterou se mé nohy řídí; a to je lucerna zkušenosti. Neznám žádný způsob, jak soudit budoucnost, než na základě minulosti.“

„I have but one lamp by which my feet are guided; and that is the lamp of experience. I know of no way of judging of the future but by the past.“
Patrick Henry, Richmond, Virginia, March 23, 1775
28. 09. 2013 | 18:22

Joe Ratata napsal(a):

Už jen ten stále se měnící nick
SOCANSKÉ FUNGOVÁNÍ STÁTU
vzbuzuje nedůvěru
agente TOPu.
28. 09. 2013 | 20:59

Yosif K napsal(a):

Joe Ratata napsal(a):
Už jen ten stále se měnící nick
SOCANSKÉ FUNGOVÁNÍ STÁTU
vzbuzuje nedůvěru
agente TOPu.
28. 09. 2013 | 20:59
Pane Joe, jste ponekud naivní primitiv. Blažek je kamarád Haška, podnikali spolu. ODS +CSSD ruku v ruce.

Podobně se chovají i jiní poltici, před volbami na sebe dští síru aby oblblůi naivní proletoše, po volbách upečou zajímavé kšefty "napříč politickým spektrem".
Zaorálek VYPADÁ jiný ale nepřehání to. Jeho švagr Kajnar CSSD vládne v Ostravě v koalici s ODS atd atd. Blažek se ještě socanům může na ůleccos hodit.

Samozřejmě je také otázka CO BYLO V PODÁNÍ pana SOCANSK0 atd atd.

Pokud nějaký podnikatel "podniká v polirtice" musel by být totální trumbelín aby nepodmazal i klíčové členy CSSD.....
28. 09. 2013 | 22:30

Občan napsal(a):

Stát se, pane Münichu, nemůže nic učit. Není (biologicky) živým organismem.
Učit se mohou lidé v jeho vedení - poslanci, senátoři, ministři, náměstkové a vedoucí pracovníci veřejnoprávních subjektů.

Zákony NEPÍŠÍ úředníci. Zákony tvoří legislativci v parlamentu. Úředníci NĚKDY dostanou návrhy zákonů k připomínkování, avšak politici na ně obvykle kašlou.

Po Vašem blábolu ve druhém odstavci jsem měl chuť přestat číst, ale překonal jsem se. Zbytečně. Měl jsem přestat u druhého odstavce, protože to, co po něm následovalo, je jen dalším důkazem, že vůbec netušíte, jak vlastně zákony vznikají a jak je státní moc vykonávána.
Rozpusťte NERV. Pohybujete se mimo realitu, neznáte ani základy legislativní činnosti a nevíte, že ÚŘEDNÍCI smějí dělat jen to, co jim výslovně povolují zákony (čl. 2 odst. 3 zák. č. 1/1993 Sb., Ústava ČR, a č. 2 odst. 2 LZPS).
Vaše teze jsou proto - silně eufemisticky vyjádřeno - zcela mylné.
29. 09. 2013 | 03:55

Tomáš Varga napsal(a):

Mám ten názor, že kdyby téma fungující stát leželo na autorovi tohoto komentáře, tak to nedopadne vůbec dobře :/
29. 09. 2013 | 13:45

franky napsal(a):

Dobře fungující stát je takový stát, který zajišťuje spokojenost obyvatelstva. To znamená, že někdo si nejdříve musí ujasnit co se skrývá pod spokojeností obyvatelstva, z toho odvodit vzájemně provázané cíle, kterých má být dosaženo, z cílů odvodit organizační strukturu státu a kompetence po vertikální a horizontální úrovni, včetně vazby na EU, z toho následně pravidla atd. A protože tohoto není dnes nikdo schopen, neboť stát je již v podstatě nefunkční, pak jakékoli diskuse na téma dílčích a neprovázaných změn jsou mlácením prázdné slámy.
29. 09. 2013 | 18:26

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy