Vzdělanost zajistí bohatství.

20. 09. 2010 | 16:50
Přečteno 5751 krát
Země, které dokázaly budovat kvalitní a všeobecně dostupnou vzdělávací soustavu, se postupně stávaly těmi nejbohatšími na světě. USA našly trik jak tento postup obejít a významnou část své prosperity založily na nákupu již hotových mozků.

Navíc země s vysokou mírou vzdělanosti obyvatel jsou politicky stabilní, netíhnou tolik k extremismu, mají nižší míru kriminality a pro vysokou míru tolerance se tam většině žije dobře.
Dvacet let tápání.
Mám nepříjemný pocit, že jsme se za posledních 20 let příliš v úrovni průměrné vzdělanosti neposunuli vůbec nikam. Školy stíhá reforma za reformou. Učitelé jsou po celou dobu mizerně placení, a tak se nikomu nepodařilo alespoň pomaličku zvyšovat úroveň celé kantorské obce. V obecných dotaznících si většina lidí učitelů váží, ale doma nezvedené ratolesti titíž lidé říkají: „ na tu pitomou úču se….“ Bohužel někdy mají i pravdu, i když je takové sdělení naprosto nevýchovné. Úroveň vysokého školství jsme si dokonce zlikvidovali, neboť je zaplevelen obskůrními školami, různými manažérskými, bankovními, právními, ekonomickými… instituty, které k titulům přistupují jako k obchodovatelné komoditě a čile prodávají.
Kup si titul.
Tak máme bakaláře a magistry, kteří se nic nenaučili, neboť vzdělání pro ně nemá žádnou hodnotu. Hodnotou je pro ně koupený titul. Částečně si za to může celé školství samo, neboť z 80% učí naprosto nepotřené věci, na kterých umanutě a formalisticky trvá. Hodně lidí pak reaguje zcela logicky, když se ptá, proč se učí to či ono, když to nikdy ani teoreticky nemůže potřebovat, navíc to za měsíc spolehlivě zapomene. Navíc školství má pocit, že se plně vyčerpá v dopoledních hodinách a odpoledne vyvrhne děti k rodičům s návalem úkolů se kterými si neví ani ratolesti, a většinou ani rodiče, rady. Jaké pak mohou být výsledky.
Celodenní škola.
Byl jsem v německé spolkové zemi Porýní-Falc, kde mi tamní předseda vlády Kurt Beck líčil, že z výše popsaných důvodů zavedli projekt celodenní školy, kdy i v odpoledních hodinách probíhá výuka odlehčenou formou, kde si děti s dopomocí učitelů udělají i všechny úkoly a vysvětlí si to, co nepochopili při běžné výuce. Vše prokládáno sportem a zábavou formou různých uměleckých aktivit. Nechápu, proč už s něčím podobným nepřišel někdo u nás na ministerstvu školství? Místo toho se u nás buduje sevřený formalistický systém, kdy se třeba kontroluje zda má žák zápis ve čtenářském deníku, ale už nikoho nezajímá jak vznikl. Přitom četbu zásadních knih a přemýšlení nad jejich obsahem považuji za jednu z nejdůležitějších věcí při budování vzdělanostní společnosti.
Výuka je diskuse.
Nedávno v Belgii jsem se seznámil s tím, jak tam probíhá výuka. Učitel se studenty o knize diskutuje, ptá se na různé aspekty, polemizuje s nimi. Rychle pak pozná, kdo to četl a kdo si jen stáhl obsah z internetu. Studenti píší eseje na náhodné knižní téma, třeba na vztahy hlavních hrdinů, či na některé epizody. Opět nemožné bez přečtení. U nás se s tímto setkáte skutečně jen výjimečně. Odškrtne se zápis a běží se dle osnov, studijního plánu dál, aby se ještě stihli probrat Lumírovci…Naše školství vůbec neumí vystihnout to co je důležité pro rozvoj myšlení a vzdělanosti. Prostě výčet minerálů, seznam hlavonožců či komplikovaný zlomek jsou alfou a omegou snažení naší vzdělávací soustavy. Samozřejmě takový způsob výuky je hodně náročný na samého učitele.
Kdo je dobrý učitel?
Na základní a střední škole jsem vlastně potkal jen asi čtyři dobré učitelky, z toho jedna byla skutečně excelentní. Měla nás na dějepis a češtinu. Vlastně díky ní umím trochu něco veřejně říci, napsat a naučil jsem se hodně z reálné učebnice politiky, tedy z historie. Lidé se totiž stále po staletí chovají podle podobných vzorců. Kdo zná dějiny, dokáže i odhadovat blízkou budoucnost. V hodinách jsme diskutovali, četla nám ukázky těch nejlepších knih a nejzajímavějších pasáží, promítala nám diapozitivy historických památek a zkoušela nás z jejich vztahů k reálné době vzniku. Z mých dnešních zkušeností opět věc nevídaná. Dokázala vzbudit zájem a podnítit fantazii a myšlení. Tak si dodnes představuji ideálního učitele a užitečnou školu.
Zase nejsou peníze.
Obávám se, že současná vláda jde zase obráceně. Školám se seberou peníze, zavedou se univerzální testy obhospodařované za stamiliony soukromou firmou a lidem se namluví, že tyto testíky encyklopedických informací zvýší vzdělanost generací příštích. Honosně se tomuto tunelu říká státní maturita. Vzdělanost společnosti to nezvýší ani o milimetr, studenty to ještě více utvrdí v představě, že škola je úplně k ničemu neb je učí nepotřebný balast, respektive je fajn si koupit následně diplom, ten se v tržní společnosti určitě jednou hodí a o miliardy se podojí daňoví poplatníci. Touto cestou se k vyšší vzdělanosti a bohatnutí společnosti skutečně nedostaneme.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Pamětník napsal(a):

V Porýní ani v Belgii jsem nikdy nebyl a už vůbec jsem tam nechodil do školy. Přesto jsem zažil odpolední družiny (nelíbily se mi), ale hlavně všichni mí učitelé se se mnou bavili o knihách a ne o nějakých záznamech v nějakém deníku.
20. 09. 2010 | 17:05

Jihočech Honza napsal(a):

Býval jsem fanouškem sociální demokracie, někdy v roce 1997, kdy Miloš Zeman tak pěkně mluvil o tom, že na prvním místě bude škola a nikoli banka... Realita pak byla dosti jiná. Nechci být nespravedlivý, vlády socdem, hlavně ministryně Buzková, zlepšily situaci hlavně na vysokých školách, na základních a středních to byl onen pověstný mírný pokrok v rámci zákona. Ale příliš pozdě a příliš málo!! Nepodařilo se zabránit explozi gymnázií a dásledné degradaci základních škol, kterým osmileté gymply vyssály nikoli nejlepší, ale i i ty mírně nadprůměrné. Nepodařilo se zabránit devastaci učňovského školství. Nebránilo se vzniku nesmyslných ekonomicky, humanitně či všeobecně zaměřených vysokých škol.

Máte v mnohém pravdu, ale ne vše je vina vlády současné, minulé či předminulé. V krajích nyní vládnou socialističtí hejtmani. Jsem zvědav, co předvedete. Možnosti a peníze máte.
20. 09. 2010 | 17:15

Carlos V. napsal(a):

Ehm.

Dr. Rath je urcite hubaty kraken.

Ale tento clanek je velmi dobrym prispevkem do diskuze. Konecne vecna kritika se vecnymi a zajimavymi napady. A v casti kriticke je to kritika vecna a neurvala.

Podivne. Pry nejvetsi sprostak z CSSD - a napise nejinteligentnejsi a neslusnejsi prispevek. Bez agresivity, napadani a urazek.

Diky. Svuj nazor psat jeste nebudu - je to zajimave, stoji to za zamysleni a trochu casu.
20. 09. 2010 | 17:19

Carlos V. napsal(a):

oprava : kritika URCITE NE neurvala
20. 09. 2010 | 17:21

Bessy napsal(a):

Ten článek je dobrý, až zase na ten poslední odstavec- milý pane Rath- co jste udělali vy po dobu nemalého vládnutí?Asi by jsem to musela vytečkovat/asi na pět písmen/.
20. 09. 2010 | 17:28

Luba napsal(a):

Pane Rathe,
doufám, že za tímto vzdělanostním blogem bude následovat fotoblog se snímky skromného a stroze zařízeného interiéru Vaší hejtmanské kanceláře.
20. 09. 2010 | 17:36

Cech napsal(a):

Je to tak trochu nostalgie ale souhlasím.
Měl jsem štěstí na učitele matematiky.Nechtěl odučit ale naučit.Potom pro mne ten obávaný kat na VŠ nebyl nikdo jiný než někdo kdo se ¨žene za poznáním na úkor všeho.Mnohokrát na úkor své rodiny i sama sebe.Před těmito prosím vždy smekněte to oni ženou společnost dál.
Dnes využívám predikční systém jako berličku ve svém rozhodování.Za to všechno děkuji obávanému profesorovi a ještě jednou mu děkuji.
To je to co je potřeba DNES.
20. 09. 2010 | 17:41

Tenco napsal(a):

David Rath
Obskurní vzory na politické, kulturní i podnikatelské obloze asi také vzělanosti nepřidaly, nepřidávají a nebudou přidávat.
Ba naopak si myslím, že v tomto kontextu bude hůř.
Také lze pozorovati obludný vliv návykových činností jako je počítačové okusování nehtů, poslouchání hluku místo hudby, obsesivní nekrofágství a zaměňování individuálních neuróz za světový rozum.

Mluví se o obraně křesťanských hodnot a přitom se jimi buď pohrdá anebo jsou zaměňovány za fetišistické berličky v podobě členství v pochybných sektách či spolcích, v lepším případě pak za kopírování a následné vkládání textů, které byly podmíněny dobou a vládnoucími režimy.

A přitom je dnes k dispozici tolik pramenů, tolik zdrojů...
Bude to asi v lidech.
A děcka bych zas z toho tak moc nevinil.
Tedy ty malé, kterým se ještě dají otevřít oči.

Ten článek je výborný.

Carlos V.
Rathovská licence na napadání a urážky nikdy nepostrádala humor.
Ale je mírně postpubertální, souhlas.
Oč horší jsouale ty prvoplánové urážky.
Nebo ono klausovské zvedání obočí a úsměšky.
Ty jsou dokladem naprosté nedospělosti.
20. 09. 2010 | 17:45

Paterik napsal(a):

Doplnol bych - zastavte státní maturity. Snižte počet vysokých škol, zejména soukromých, které vám dají titul za několikavíkendovou docházku. Zavřete právnickou fakultu v Plzni. Pak se možná věci pomalu zlepší.
20. 09. 2010 | 17:51

ratmír napsal(a):

Proč vzdělání? Slíbím všechno všem, stanu se hejtmanem a pak si můžu kupovat věci za peníze poplatníků. Jo, jo, ti synové udavačů, ti se mají....
Přitom, by měli být ze slušné společnosti vykázáni.
20. 09. 2010 | 17:53

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden text s hrubě urážlivou konotací (Adolf Hitler), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
20. 09. 2010 | 17:57

Admirál napsal(a):

Pane Rathe, zajímala by mne Váše reakce na "Manifest radikálního liberalismu" panů Šterna a Pehe.

Četl jsme něco od p. Zaorálka ale zdá se mi, že byla velmi obecná. Na to, že je tam dost kritiky soc. dem.´...
20. 09. 2010 | 18:06

Karel napsal(a):

TO Ratmír

Ráth určitě neslíbil všechno všem.

Minimálně Tobě, Ratmíre, neslíbil, že Ti brzy najde náhradu pro Tvůj už dávno odoperovaný mozek.
Takže nekecej, jo.
20. 09. 2010 | 18:07

zdenekbrom napsal(a):

Mno, pane Rathe. Cudně jste zamlčel několi let trvající obdoví vlády ČSSD. Ministři Zeman a následně Buzková spustili "papírovou" reformu, která byla velmi špatně připravena a namnoze přinesla spíše zkázu nežli užitek. Nejničivější dopad ale měla v oblasti vnímání změn ve školství. Při vyslovení slova "reforma" se udělá nevolno více než zanedbatelnému množství učitelů.
20. 09. 2010 | 18:10

Mastodont napsal(a):

Napište příště něco o vaší skvělé kanceláři za 4 miliony z peněz daňových poplatníků.
20. 09. 2010 | 18:24

Targus napsal(a):

To David Rath:

"Nechápu, proč už s něčím podobným nepřišel někdo u nás na ministerstvu školství?"

Já zase chápu. Nebyly a nejsou chechtáky, mergle, love, prašule, peníze, peniaze a peněži. Vyberte si, čemu rozumíte.
Miliardy se vyházely a vyhazují za věci, které nelze nazvat slušněji, než odvozeninou vulgárního pojmenování dámského přirození, miliardy se sypou obskurním institucím typu Plzeňská práva.
Učitelé byli a stále jsou dehonestováni pokřiveným uplatňováním dětských pseudopráv.
A teď se ohromně divíte, že místo mladých a vzdělaných lidí zde máme bandů nevychovaných a drzých hajzlíků, kteří nezvládají sesmolit souvislé tři věty za sebou.
20. 09. 2010 | 18:29

skeptický napsal(a):

Vzdělanost nezajistí nic.

Tím už blbnou hlavu amíkům dávno,a starají se,aby se tam průměrný amík nic kloudného nenaučil.Blbá populace je snem každé takové vlády.

V Evropě si lidé všímali,a smáli se jim.Smích jim dochází-teď to čeká nás.

Prej bohatství.Ve škole vás tak leda naučí,že nejlepší je si na to půjčit.

Všechny vlády za posledních dvacet let jsou lobyisty zájmů zahraničních firem,všechny vyžírkové posty jsou obsazovány podle nějakého bratránkovského klíče obskurními kriminálními rádobyelitami,místní plebs si mezi sebe nepustí.

A se vzděláním to nemá nic co dělat.Bohatství pro koho?
20. 09. 2010 | 18:40

Ivan napsal(a):

Vážený pane poslannče.
Článek velmi přemýšlivý a dobrý, hodný k zamyšlení. Děkuji za něj. To, o čem píšete mne velmi mrzí, že tam naše školství dospělo. Přesto mám výhradu, je třeba uvést co zbytečného se na školách učí. Pouze becně řečeno, je zavádějící. Většina lidí si myslí, že matematika je kničemu,
doufám, že se to Vás netýká.
Souhlasím s Váma, ale netřeba jezdit a dovážet. Naše školství
opravdu znamenalo noho, je pravdou že minulý režim s jeho devastací začal a nyní mnoho expertů pokračuje a taky tvrdí, že to v zahraničí je také a oné.
Z toho plyne, že naše školství bylo třeba vhodně modernizovat, při zachování organizační struktury. Podobné je i ve zdravotnictví, ke kterému mám velkou úctu. Výroky typu, že zdravotnictví před listopadem bylo strašné. Za tento výrok ba seměl každý stydět, kdo ho vysloví. Byla to jediná doména, kam straniočtzí funkcionáři měli strach sáhnout, tak hrubě, jako jinde. Jedinou chybou byla vybavenost, ale orgynizačně a odborně nám bylo co závidět.
Toto srovnání uvádím proto, abych ukázal, co dokáže demagogie, jež se, od ideologie naší vedoucí strany před listopadem moc neliší.
20. 09. 2010 | 18:42

Béda napsal(a):

20 let pozoruji odezdikezdismus. Ministerstva řídí političtí prospěcháři, často naprostí diletanti, po odchodu kterých připomíná resort často vypleněnou zemi.

Neexistuje společná oborová vize odobřena politiky obou konkurenčních táborů. Česká hlava je plna nápadů, český žák je pln tvořivého potenciálu. Tak jako vlády svým neumětelstvím postupně stále víc devastují vzdělávací systém, nedokáží ani podchytit výsledky vědců, zužitkovat nápady, podobně jako Finové, kteří se zaměřili na určitý perspektivní segment trhu pro který měli předpoklady a zde dosáhli špičkového postavení.

Čeští vědci dosahují vynikajících výsledků v různých oborech. Jsou to nejůepší produkty české vzdělanosti. A stejně to nakonec všechno přijde nazmar. Část expertů, kterým vláda nedokáže vytvořit podmínky utíká za realizací svých nápadů do přátelštějšího prostředí. Část zůstává a plody jejich mnohaletého výzkumu jsou zašantročeny a promrhány díky nekoncepčnosti vlád.

A jak se zdá tento trend bude polračovat nadále. Vojenský vývoj se odevzdá za hubičku, anebo zadara Američanům, chemickotechnologický se odprodá za hubičku cizím firmám.
20. 09. 2010 | 18:50

jarpor napsal(a):

Na Buzkovou a Zemana pan hejtman už zapomněl, pane Brome...

Targusi, souhlas.

Hezký večer
P.S. A v nějaké naší škole jste byl pane Rathe ?
20. 09. 2010 | 18:51

Ládik!!! napsal(a):

Co zajistilo bohatství Vám? Vzdělanost určitě ne. Nejspíš převlékání kabátů, drzost a an. alpinismus.
20. 09. 2010 | 19:14

Ládik!!! napsal(a):

A stranická disciplína.
20. 09. 2010 | 19:15

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, a mohli jsme být všeci super nadvzdělaní jednou provždy, a jak tak koukám sme to dost asi prošvihli, teda...
Veselé krizování...
http://ateo.cz/f/images/s/s...
20. 09. 2010 | 19:32

davidson napsal(a):

Je pravda,že s ideálními lidmi a ideálním školstvím můžete na společnost nahodit nejreakčnější společenský systém a přesto bude zaručeně nejlepší.Ale potíž je v tom,že v takovém systému obojí nevznikne.Základní osou vývoje školství je darwinovský přirozený výběr poznatků z jejich enormně rostoucího počtu.Navíc dobový přechodný filtr.Ne vždy dobrý.špatný způsob výkladu pak zohaví cokoliv,i sebelepší myšlenky.Věřím hlavně v učitelské osobnosti.Systém školství je pouze podpora. Dobrá nebo špatná.Platy učitelů nejsou u nás nízké relativně,pouze absolutně.Problém jsou ředitelny,ministerstvo,rektoráty,
děkanáty-hlavně tam a pak v pisatelích učebnic a tvůrcích učebních osnov hledejte možnosti zlepšení.
20. 09. 2010 | 19:46

hanah napsal(a):

"Na základní a střední škole jsem vlastně potkal jen asi čtyři dobré učitelky, z toho jedna byla skutečně excelentní. Měla nás na dějepis a češtinu.

...Ne jako ty obskůrní školy dnes.

Vlastně díky ní umím trochu něco veřejně říci, napsat ....

A tak jsem hejtman a poslanec.

Hlášky týdne :-)))
20. 09. 2010 | 19:52

RA napsal(a):

napřed se Rath podílel na devastaci školství /středočeská univerzita a pod./ a teď bude kvokat o potřebě vzdělání. Je to děs. To školství zničila právě inflace "vysokých" škol. Všichni budou vysokoškoláci a k čemu to tedy bude ?
20. 09. 2010 | 20:12

voroshilov napsal(a):

Vzdelani vam bohatstvi nezajisti,to je blba pohadka ze zeme elfu(USA)kde je kult mamonu,zlateho telete ze kazdy chce byt milionarem(samozrejme mythus),vzdelani je jenom stupinek,berlicky ktere vas podporuji nez vstoupite do toho velkeho,kruteho sveta.Samozrejme je chvalyhodne neco vedet vic nez prumer-treba proto vytahovat se pred holkama v mladi(cetl jsem Kopernika,ty blaho)...
Bohatstvi vam prinese tezka drina,schopnost komunikace,proziravost a selsky rozum,spravne konexe,umeni podplacet zastrasovat nebo byt na spravnem miste ve spravnou dobu.Vam sockam se to zda tak jednoduche ze sve skarpy,my(bohati lide)kazdy den cedime krev,prijmame vazna rozhodnuti a jeste krmime furu darmozroutu ktere na nas visi jako kliste.
Skola je zaklad zivota,aha,ale jenom zaklad-zivot je o necem jinem,a jestli si myslite ze Shaekspear vam vydela prvni milion muzete snit dal.
20. 09. 2010 | 20:15

Bessy napsal(a):

voroshilov- je to smutné, když jsou elitou blbci.Hlavně, že jste spokojenej.
20. 09. 2010 | 20:25

Tencokida Hnuj napsal(a):

voroshilov
těžká dřina - s motykou či traktorem ?
schopnost komunikace - máma má mísu vs přece jen trochu diferencovanější způsob vedení dialogu a vyslovování výroků či soudů ?
prozíravost - dtto
selský rozum - tak v tom jediném snad souhlasím
správné konexe - hmm, s jednotřídkou se těžce budují
umění podplácet - i zde se asi uplatní jistá míra diplomacie a sofistikovanosti před primitivním "tu máš a naval ! "
etc etc

Vy bohatí jste ve své pýše ztratili pojem o tom, co je život a čím je bohatý.
Pamatujte jedno - do hrobu si bohatství nevezmete.
Jednu radu Vám ale dám - pořiďte si dobrou závěť. I tak je to bez záruky, ale alespoň něco.
20. 09. 2010 | 20:27

Bessy napsal(a):

Voroshilov-ještě něco- rozhodovat o tom, kam dát milion/nebo víc/ není pro člověka tak závažné, jako ubránit vlastní existenci.Nesuďte- možná máte míň radostí/ , než některá socka.To je jen vaše obrana - jinak můžete být chudší, než ta socka.
20. 09. 2010 | 20:43

znalec napsal(a):

20.09.2010 19:15:54
wbgarden:
Palec vzhůru:)
20. 09. 2010 | 21:23

Stařeček napsal(a):

Zajímavé jak se k dobrébu blogu a dobré diskusi k ní přiřítí ti stejní co sice nechtějí přidat svůj názor, mají ale dost slin plivnout.
Jinak ale sdílím názor autora. Stejně tak názory některých diskutujících k určitému podílu ČSSD za stav školství. Také mohu potvrdit postřehy mnohých, kteří se za dobu svého vzdělávání setkaly jen s malým procentem osob sedícím za katedrou, jež by si zasloužily pojmenování učitel. Můj pravopis je toho důsledkem.
20. 09. 2010 | 21:39

Puck napsal(a):

Co vede ČSSD k odsouzení státních maturit ? Ta myšlenka je snad správná. Veřejnost a celá školská obec přece potřebuje vědět, jaká je úroveň té, které školy.
Když žák získá výuční list, je každému jasné, že má vědomosti, potřebné pro výkon řemesla, a že se při prvním pracovním výkonu nezmrzačí. Stejně starý žák, který má maturitu, musí mít znalosti, které jsou dané, aby maturita měla smysl.
Jiná záležitost je, co se státními maturitami vyvedlo ministerstvo školství. Prý tam pracuje 700 lidí. Mělo by být jejich prestiží, ale spíše jejich povinností zajistit, aby po ukončení studia maturitou, bylo jasné, co úspěšný absolvent studia zná. A to bez nějakých dodatečných nákladů, protože záverečná zkouška musí být jeho součástí.
Takže celý humbuk kolem státních maturit, včetně nehorázných nákladů na ně, je prachobyčejný tunel. :-)
20. 09. 2010 | 21:54

JC napsal(a):

Mno, Jsem si jist, že kvalitní a všeobecně dostupnou vzdělávací soustavu má třeba i Kuba.
Jen nevím proč se nevyskytuje mezi nejbohatšími státy.
Snad to bude tím, že hrdý Castro nehodlá kopírovat USA - trik s nákupem mozků:-))).

Pane autore, ty kraviny vymýšlíte po večerech sám nebo máte nějakého asistenta ?
20. 09. 2010 | 22:04

Kateřina napsal(a):

Dobře popsaná realita - tentokráte školského systému ... a dobré nápady na vylepšení. Mě nejvíce vadí ty podvodně získané tituly - jako kdyby ti lidé (podvodníci) nechápali, že nejvíce podvedli sami sebe a pak i tu společnost - k čemu to vlastně pak všechno je - vše pak ztrácí smysl. Je to další negativní důsledek konzumní a tržní společnosti, která je založena na povrchnosti a formě, ne obsahu. To je cesta do pekel ... Vzdělání je důležité, nikoli nezbytné, každému stačí jiný druh vzdělání, někomu třeba řemeslné (a dovednost fyzická), někomu vyhovuje to nejvyšší - vysokoškolské - systém škol nebude nikdy dokonalý, ale měl by každopádně v každém jedinci rozvíjet schopnost se učit, a dozvídat se nové věci, i samostatně ... ne každý také touží po vědomostech. Já jsem ale třeba četla už v pěti letech noviny ... :-))
20. 09. 2010 | 22:06

Kateřina napsal(a):

Taky si myslím, že školství je u nás zoufale podfinancované - chybí peníze na důležité pomůcky, knihy, laboratoře PC apod. Do škol by se mělo nalít mnoho a mnoho peněz, aby za něco stálo .. stejně tak do vědy ... je to tragédie, kam to vede tato vláda - tyto škrty úplně naši zemi doslova "zaškrtí" v dalším rozvoji ...:-((
20. 09. 2010 | 22:11

noe napsal(a):

Pan Rath je úspěšný hejtman, dobrý politik a poctivý člověk. Byl i vynikajícím ministrem zdravotnictví.
Jeho názory na školství jsou ale jen směsí kvalitních a nepromyšlených nápadů. Státní maturita je krokem kupředu, snad omezí parazitismus společností typu SCIO a bude garantovat aspoň nějakou minimální úroveň vzdělání. Problém školství ale spočívá jinde: v nedostatku učitelů, kteří skutečně chtějí dávat, ne dostávat, kteří skutečně berou vzdělávání dětí jako dar, který dávají, ne jako kšeft. Za to ovšem nemohou sami učitelé, ale kšeftařská atmosféra ve společnosti a primitivní podnikatelská morálka dnešní ČR. Jinak za ministra ČSSD Zemana byla nejlepší situace základního školství, doba, kdy byla ministryní Petra Buzková, byla jedinou dobou úspěšného fungování vysokých škol.
A nutnější potřebné kroky ve školství? Zrušení soukromých gymnázií, zrušení řady soukromých i státních VŠ, omezení nebo zrušení podpor soukromých škol ze státního rozpočtu.
20. 09. 2010 | 22:22

David napsal(a):

V USA nastupuje generace Y, bez práce, zato s dluhy

29. července 2010

NEW YORk - Ve Spojených státech podle webových stránek televizní stanice MSNBC nastupuje takzvaná generace Y, tedy lidé narození v 80. a 90. letech. Na rozdíl od všech předchozích generací od konce druhé světové války ale její vyhlídky nejsou růžové.
V těžce zkoušené americké ekonomice pro ni nejsou místa, a tak se dnešní mladí potýkají s dluhy za vysokou školu a nezřídka také z finančních důvodů musejí bydlet u rodičů.

Nezaměstnanost v USA

Recese ve Spojených státech na mladé dopadla zvláště tvrdě. Zatímco například v červnu byla celková míra nezaměstnanosti 9,5 procenta, ve věkové kategorii 20 až 24 let činila 15,2 procenta. V kategorii 35 až 44 let byla 7,8 procenta, v kategorii 45 až 54 let 7,5 procenta. Mezi lidmi nad 55 let představovala 6,9 procenta.

Podle nedávné zprávy výzkumné organizace Pew Research Center je nezaměstnanost mezi lidmi ve věku 18 až 29 let nejvyšší za víc než tři desetiletí. Příslušníci generace Y mají mnohem menší šanci na získání pracovního místa, než měla ve stejném věku například předchozí generace anebo lidé narození během poválečného baby boomu. Podle stanice MSNBC

jsou přitom současní mladí obvykle dobře vzdělaní.

Například Michael Barreto, který vystudoval žurnalistiku na Kalifornské státní univerzitě a během studií absolvoval praxi, si myslel, že má větší šanci na získání práce než jeho vrstevníci. Jedenáct měsíců neúspěšného pátrání na pracovním trhu jej ale vyvedlo z omylu, a tak se musel opět nastěhovat k rodičům žijícím v kalifornském Apple Valley.

"V současnosti se snažím najít jakoukoliv práci na plný úvazek, která by mi umožnila samostatný život a šetřit na budoucnost," řekl. Jako většina jeho vrstevníků navíc musí splácet půjčku na vysokou školu, což v jeho případě představuje 21.000 dolarů (kolem 400.000 korun). V průměru ale mladí ve Spojených státech za školné dluží ještě o 2000 dolarů více.

Co je generace Y?

Termín generace Y se v USA původně používal pro generaci mladých lidí, která vyrůstala v prostředí prosyceném komunikačními a digitálními technologiemi. S nástupem recese a jejím dopadem na tyto mladé lidi ale pojem začíná nabývat nový obsah. Odborníci také často vyjadřují obavy, že by kvůli nedostatku příležitostí, jež nyní tato věková skupina v USA má, mohlo jít o ztracenou generaci.

Podle zprávy amerického Kongresu vysoká míra nezaměstnanosti může mladé finančně i psychologicky poznamenat v dalším profesním životě. "Jizvy způsobené dlouhodobou nezaměstnaností mohou být během pracovníkovy kariéry ničivé. Utrpět mohou jeho produktivita, výdělky i duševní pohoda, což může dále zkomplikovat shánění práce v budoucnosti," stojí ve zprávě.

Mnoho mladých se tak podle MSNBC raději z nejhoršího pracovního trhu od počátku 80. let minulého století vrátilo do zpátky do školy. I to se ale může obrátit proti nim, protože se dále zadluží. Mnoho z nich se také přesvědčilo, že další akademický titul může být při hledání práce na škodu, když jsou pro zaměstnavatele překvalifikovaní.

Například třiadvacetiletému Jordanu Huesemanovi se tak dostalo při hledání práce rady, že by radši své akademické úspěchy měl z životopisu vypustit.

Zatím to odmítá udělat. "Představa, že jsme právě přišli o pět let - a v případě některých z nás 100.000 dolarů - kvůli dvěma akademickým titulům, a teď je vymažeme ze svého životopisu v naději, že nám to vynese práci za 12 dolarů na hodinu ve Starbucks, by byla vážně depresivní," podotkl.

Mladí nemají vyhráno, ani když se jim podaří sehnat místo. Kvůli vysoké konkurenci na pracovním trhu, kterou zvyšují i pozdější odchody poválečné generace do důchodu, většinou nezískávají příliš dobře placená místa. A pokud se ve firmě propouští, bývají první na řadě, uvedla stanice MSNBC.

ČTK
Lidovky.cz
http://byznys.lidovky.cz/v-...

-------

K čemu studovat?

Ministr Drábek rozvrátí tarifní tabulky a odměňování bude závislé na naprosté svévoli vedoucích pracovníků.
20. 09. 2010 | 23:05

Xury napsal(a):

Pro Davida:
stejně jako autor, který mne překvapil věcným blogem, byste si měl uvědomit, že titul sám o sobě nic nezajišťuje. Důležitý je i obor a v řadě případů i škola, na které byl získán.
A poznámka k odměňování. Pokud si vedoucí rozvrátí podřízený kolektiv špatným odměňováním, tak bude patrně odvolán, protože ten úřad přestane fungovat. Na druhé straně pokud někdo bude brát víc jen proto, že na své židli sedí už roky, tak to také asi moc ke studiu nikoho motivovat nebude,že?
20. 09. 2010 | 23:16

Krokodýl napsal(a):

Líbivé řeči, jinak to neumím nazvat. Fakt je, že vzdělanost ke zlepšení vede, míním skutečnou vzdělanost, ne inflaci diplomů a maturit. Jsme v situaci, kdy maturantů je 92% populace a vysoké školy absolvuje taky vysoké procento. Problém je v kvalitě. Ale, navzdory přínosu vzdělání i získaným diplomům, toto nemusí znamenat ani lepší ekonomiku země, ani nutně lepšímu uplatnění dotyčné osoby. Příklad jedna. VŠ absolventi za chudých afrických zemích leckdy opustí svoji vlast, žijí v zemích, kde se jim vede lépe. Mezinárodní pomoc tím, že student vystudoval v Evropě nebo USA je spíš odlivem mozků do těchto zemí. Př. 2, v pracovním uplatnění jde často o jiné věci - postup v práci nezáleží na jedničkách na fakultě, ale na hodnocení od šéfů v práci. V dobrém smyslu, pracovním výkonu, i v méně dobrém - jak padne šéfovi do obliby. A záleží to i na schopnosti vyjít s lidmi, schopnosti intrikovat a je toho víc. Vzdělání a vzdělanost je dobrá věc, ale nevede ani např. k tomu, že se budou vyrábět skvělé věci. I "montovny" zaměstnávají inženýry, podobně různí prodejci zahraničních produktů. Vzdělaný inženýr - prodejce mercedesů. Ne, vzdělání není všelék. Je jen jednou z věcí, které je třeba měnit zároveň. A začíná to spíš u šetření - nedeficitní rozpočet, utrácet do rozumných investic. Ne líbivé proplácení MHD nebo poplatků u lékaře.
21. 09. 2010 | 00:23

Krokodýl napsal(a):

Odvážím se přidat myšlenku, že než dvacet průměrných inženýrů je lepší jeden vynikající. Toho nevychová ani vš či doktorské studium, jde tu spíš o vlastní snahu. A školy postupují přesně opačně - hodně se toho naučit, ne předvést vlastní invenci. Např. studium medicíny je velké memorování, ne nějaká tvůrčí činnost. To snad až později, ale ne v rámci vš studia. Práci dnešních inženýrů dřív dělali úspěšně maturanti, k čemu tedy bakalářky na recepci a inženýři personalisté? Vynikající odborníky nepřipraví žádná škola, ale vlastní zájem o obor, snaživost a zdravý individualismus.
21. 09. 2010 | 00:28

Krokodýl napsal(a):

P. Rath je původně lékař. Ať mi vysvětlí, jak např. sestra s Bc vzděláním lépe funguje? Já naopak tvrdím, že na převlíkání psotele, mytí zadku apod. je i maturita zbytečná. Píchnout injekci, změřit teplotu, zapsat určité údaje od pacienta. To zvládaly dobře maturantky. Stačilo by zlepšit úroveň maturit a s vyšším vzděláním snad jednu sestru na oddělení, ne mít samé DIS/Bc. Z maturantek se stávají zřízenci, bakalářky myjí pacienty. Ne, vzdělání samo o sobě zlepšení neznamená.
21. 09. 2010 | 00:32

Ford napsal(a):

Všechny reformy školství byly jen zvyšovaní platů. Za deset let je vidět, že to ničemu neprospělo a dneska je reforma školství opět zvyšování platů. Komu není rady tomu není pomoci.
21. 09. 2010 | 08:02

neo napsal(a):

Pane doktore Rathe,

docela souhlas. Trošku jiný názor mám na státní maturity a kupování titulů, ale jinak se to dá.

Pořád ale jakoby zapomínáte na fakt, že ČSSD dlouho vládla a na tvorbě zákonů se podílela jak prosazováním těch vlastních, tak hlasováním o těch jiných a to v průběhu celých 20ti let.

Paní Buzková je dokonalý případ, kdy by rušila víceletá gymnázia a pomalu i soukromé jazykovky a sama pak dá dcerku víte kam:) Přitom by to mělo jít přesně opačným směrem. Řeknu to asi tvrdě, ale je nutné oddělit zrno od plev.

Kromě víceletých gymnázií si dokáži představit i nějaké vyšší základní školství, takový 3 stupěň s přeskočením toho druhého, kam by mohli chodit děti ze 4 tříd, které nemají na gymnázium, ale mají na víc než sedět ve třídě se skupinou řekněme slabých a velmi slabých žáků.

Více matematických tříd, uměleckých apod by také nebylo na škodu.

Odměňování učitelů je taktéž potřeba změnit. Ty tabulky zahoďte a přijděte s návrhem na pevnou a pohyblivou složku platu. Jak sám uvádíte, jsou dobří učitelé, jako Vaše úča na dějepis, ale jsou i špatní učitelé, jako byla naše úča na matiku. celá třída plavala dokud nepřišel mistr matikář, který uměl vysvětlit i tupounům, jak to funguje a to pomocí celkem primitivních názorných metod. (metodami trošku připomínal pana Miagiho z Karate Kid )
21. 09. 2010 | 08:35

Stařeček napsal(a):

jako jeden z největších problémů jak ve školství, tak ve vnitřní i vnější bezpečnosti a zdravotnictví vidím v jejich podřízenosti vládnoucím stranám. Není jednotné vedení, jednotný směr k určitému cíli, ale balancování ode zdi ke zdi. Co levá zavede, to pravá zruší a opačně. Stranám nejde o to aby tyto rezorty sloužily státu a občanům, ale stranám. Výsledkem je pak to, kam jsme se po dvaceti letech dopracovaly. Nemáme nic a nemáme na nic. Kalousek a Nečas mně pak připomínají výběrčí daní v pohádkách, jak běhají ve vesnicích po chalupách a nuzákům berou i to poslední.
21. 09. 2010 | 09:31

zl napsal(a):

Učím pátým rokem na prestižní vysoké škole v Praze a stále mám nástupní plat 12 800 hrubého za plný úvazek. V nejbližší době dodělám doktorát a pak mi má tabulkový plat stoupnout asi o tisíc korun. Studovala jsem delší dobu na známé VŠ v USA, kde byly podmínky pro studium naprosto skvělé. České vysoké školy asi dlouho nebudou vypadat jinak, bojím se, že se situace bude ještě zhoršovat.
21. 09. 2010 | 09:32

Stařeček napsal(a):

Kalousek a Nečas mě
21. 09. 2010 | 09:42

gaia napsal(a):

Josef Hron Metánovský učitel na gymnáziu v Hradci Králové, když začal připadat žáků podivný, byl penzionován a v penzi vystudoval medicínu a mohl se věnovat činnosti vynálezce. Je znám např jeho buňát nepřekotitelný(kalamář).A to bylo prosím Rakousko-Uhersko.
A co dnešní učitelé? Jen samá reforma, zkvalitňování aktivita flexibilita, samozřejmě ve svém volném čase a bez nároku na mzdu. A toto prý dělat do 65 let.
A ještě stále slyšet jak je školství nekvalitní, potřebuje nové přístupy, změny a zkvalitňování.
Ale prebendy skásnou jen ti, kteří dokážou akorát žvanit.
Tu černou mravenčí práci musí udělat někdo jiný.A bez nějaké perspektivy nebo zajištění. A to je 21. století.
Jdeme dozadu.
21. 09. 2010 | 09:50

Rejpal napsal(a):

Pane hejtmane, kdybyste opravdu byl takovým přeborníkem v dějepise, tak byste musel vědět, že:
1. vaše úvaha o vztahu vzdělání a extremismu je naprosto mylná. Podívejte se do Evropy a zejména Německa ve 30. letech minulého století.
2. nemohl byste označovat házení vajíček po panu Paroubkovi za fašismus. Z toho je vidět, že jste vůbec nikdy nepochopil, co fašismus je, jaké jsou jeho hlavní pilíře a v čem spočívá princip jeho ideologie (srovnejte Musoliniho představu o řízení státu s tou, kterou prezentuje ČSSD. Podobnost čistě náhodná?). Takže z dějepisu jste toho mnoho nepobral... ale to jen tak na okraj...
Rozhodně si nemyslím, že v našem současném školství je problém ve formálnosti. To jsme mu mohli vytýkat před 20 lety, nikoli dnes. Přečtěte si laskavě někdy například referáty českých studentů z pobytu v zahraničí (třeba na stránkách http://www.omska.cz), v nichž vyjadřují údiv nad formálností zahraničního školství a jeho přísných pravidlech (české sedmnáctileté studentky se diví, že studenti ve Francii během vyučovací hodiny volně mezi sebou nehovoří, neodcházejí na toaletu, neposílají SMS zprávy, ...). Jestli z našeho školství něco katastrofálně zmizelo, tak je to především kázeň, dril a nároky na osvojenou látku, tady to, co pravděpodobně nazýváte onou formálností. Nebo se mýlím? Naopak přibyla politická agitace, zohledňování nepřizpůsobivých a nevzdělatelných (na úkor pilných, kteří v důsledku toho ztrácejí i tu poslední špetku motivace), administrativa v podobě různých hlášení a výkazů (které nikdy nikdo nečte) a "politické korektnosti", která brání vzdělání již z principu nemožnosti pojmenování jevů a skutečností jejich pravými názvy a vysvětlení příčin jejich vzniku a důsledků. To má za následek samozřjmě neschopnost žáků a studentů chápat vztah příčiny a důsledku (stejný problém ostatně mají i naši politici, že?).
Ač s Vašimi výtkami lze v mnohém souhlasit, zejména co se týká důrazu na pochopení výkladu a domácí přípravy, mám pocit, že jste se trochu zapomněl v čase. Dnešní školství je zcela odlišné od toho, jaké jste poznal Vy. Encyklopedické znalosti na většině škol spíše vymizely bez náhrady a výuka matematiky, fyziky a chemie se smrskla na takové minium, že absolventi základních a často ani středních škol nejenže nemají zájem, ale ani schopnosti pro studium technických oborů, jejichž potupná anorexie je asi největší tragédií našeho porevolučního školství.
Plně s Vámi souhlasím v tom, že vysokoškolský titul již dávno není měřítkem nějakých schopností absolventů, a že většina bakalářů a magistrů jsou pouzí žvanilové bez jakékoli praktické upotřebitelnosti. Z mé osobní zkušenosti vyplývá, že na "šikmou plochu" se naše školství dostalo po roce 1995. Sám potom asi lehce odvodíte, kdo má tedy lví podíl na současném stavu.
A přesto, že se MŠMT snaží, seč může, přesto všechno jsou i dobří učitelé, dobré školy a dokonce i dobří studenti!
Jinými slovy: buď něco ve věci udělejte - a jako hejtman středočeského kraje již nějakou dobu máte ideální příležitost např. ke zřízení škol pro studenty, kteří opravdu chtějí studovat - nikoli se integrovat - či k vytvoření podmínek na školách současných pro inkluzivní výuku či úbytek administrativy a politické agitace ve prospěch výuky přírodních věd, jazyků či historie, nebo podobné články snad ani raději nepište. Jsou totiž do značné míry především vizitkou vlády vaší strany i Vašeho působení v roli hejtmana!
21. 09. 2010 | 10:18

Ivan Nový napsal(a):

Vzdělanost není to, že někdo chodí do školy, ale že hodiny sedí u stolu a sám studuje.
21. 09. 2010 | 10:27

Daniel Simek napsal(a):

Uprimne receno, to, ze bych byl cely den ve skole a jeste dostal nalozeno hromadu cetby, kterou musim opravdu precist, abych pak mohl s panem ucitelem diskutovat o dile Bozeny Nemcove, ve mne evokuje predstavu dost strasliveho detstvi straveneho bud ve skole nebo s knihou. Brrr. Jeste ze jsem takove nezazil. Coz takhle trochu volneho casu pro ty deti? Neprijde Vam, ze tonhle organizovani celeho dne je vlastne vypjaty kolektivismus?
21. 09. 2010 | 10:31

arlon napsal(a):

Pane Rathe,
Velmi podnětný je slogan - "Vylez srabe" a můžete zkusit s panem Bromem o školství veřejně diskutovat. Nejlépe u Moravce, to hned budeme vidět kdo je člověk a kdo jen ......nec.
21. 09. 2010 | 10:56

Rejpal napsal(a):

Daniel Simek:
kolektivismus je přeci základním pilířem politiky ČSSD. Nevidím zde rozpor mezi stanoviskem MUDr. Ratha a volebním programem strany.
Ostatně Musolini či Hitler měli v mnoha směrech podobné představy o vzdělávání a pomineme-li negativní pachuť války a nelidskost a neomluvitelnost zločinů jejich diktatur v otázkách jiných, lze v mnoha otázkách od nich čerpat jisou inspiraci pro studium.
21. 09. 2010 | 11:05

Bc Martin napsal(a):

Na učitele sice není ale na drahé vybavení kanceláře střesočeského hejtmana za statisíce je že pane Ráthe
21. 09. 2010 | 12:09

Karas napsal(a):

Rejpale nuučte se psát stručněji ,toto je diskuze.Pane Ráth víte,že na počet obyvatel máme nejvíc vysokých škol na světě..a výsledek???
21. 09. 2010 | 12:28

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden urážlivý výkřik, neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
21. 09. 2010 | 12:59

Tomáš Klas napsal(a):

Výborná kritika pane hejtmane, jen míříte do špatných řad. Státní maturity vymyslela vaše stranická kolegyně JUDr. Petra Buzková. Jejím dílem je také systém jedné přihlášky na střední školu, který započal devastaci středního školství. Pro osvěžení Vaší paměti doplním ještě seznam ministrů, kteří se na "ničení" porevolučního školství podíleli:

1992-1994 Petr Piťha (KDS)
1994-1997 Ivan Pilip (KDS)

1997/1998 Jiří Gruša (nestraník)
1998 Jan Sokol (nestraník za KDU-ČSL)

1998-2002 Eduard Zeman (ČSSD)
2002-2006 Petra Buzková (ČSSD)
2006/2007 Miroslava Kopicová (nestranička za ODS)
2007 Dana Kuchtová (SZ), Martin Bursík (SZ)
2007-2009 Ondřej Liška (SZ)
2009-2010 Miroslava Kopicová (nestranička za navržena ODS)
2010 Josef Dobeš (VV)

Zdroj: Wikipedie

Po sečtení 6 let KDS/KDU-ČSL, 8 let ČSSD, 4 roky ODS+SZ, 4 měsíce VV.
21. 09. 2010 | 13:29

gaia napsal(a):

dle mého nejhorší byli Piťha s Pilipem za KDS, kteří se dostali do parlamentu coby pijavice přisáté na ODS. Jinak tato pidistranička neměla vůbec šanci.
Doufám že s dneškem to nebude podobnost čistě náhodná
21. 09. 2010 | 13:44

JC napsal(a):

zl napsal,
Mno 12 800 brutto, nic moc zdá se.
Žádné jiné benefity ? Kolik platíte za obědy ? Žádné studijní zájezdy "zadara" ?
Prázniny máte placené nebo ne ?
Kolik hodin ročně odučíte ?
Já mám cca 25 000 brutto za 200 hodin měsíčně. Řekl bych, že "hodinově" na tom budeme hodně podobně.
21. 09. 2010 | 14:06

Rejpal napsal(a):

gaia: nemyslím si, že by Pilip, ač si o jeho charakteru nemyslím nic dobrého, byl špatným ministrem školství. Spíše naopak, během stávky učitelů za vyšší platy mi jeho přístup připadal celkem rozumný a věcný (asi jako jediného aktéra dané události).
Úpadek českého školství začal spíše po jeho odchodu.
21. 09. 2010 | 14:31

Marie napsal(a):

Rath má pravdu, je toho živým důkazem. Když se ještě ke vzdělání přidá absence charakteru, narcismus a megalomanie, váš úspěch se dotkne hvězd.
21. 09. 2010 | 14:44

blue jay napsal(a):

Jak si zajistil bohatstvi Rath,

Ma 2 platy. Jeden z nich slibil rozdat. Ale nak se mu do toho nechce....
Holt udrzba 2 domacnosti neco stoji.
21. 09. 2010 | 15:04

Ovce napsal(a):

Fakt dobrý. Pan Rath říká, že do školství jde málo peněz, má pravdu. Proč ale desítkami milionů podporuje jako jistý hejtman jistého kraje dopravu do škol zdarma, a nedá ty peníze jinam, např. do školství. Protože je to mj. velký populista, jako mnozí ostatní.
21. 09. 2010 | 16:03

SuP napsal(a):

Ráte Ráte -
Zase chyba!
Bohatství nezajistí vzdělanost, ale VYCHCANOST! Vzdělanost zajistí tak akorát pokrok. Ale to ty (vás) vychcaný vůbec nezajímá ..... Takže zase jen hesla, hesla, hesla.
21. 09. 2010 | 17:01

gaia napsal(a):

Rejpal

Pilip zvednul úvazky prachy nepřidal koncepci také neměl jen chtěl pořád šetřit.Pořád mu dělalo starosti, že učitelů je moc. Věřte mi, za něj byla ve sborovnách pěkně blbá nálada.Navíc byl nesympatický a v TV vždy blbě krafal, že jsem rostla.
Úplně k ničemu.
21. 09. 2010 | 19:04

Pocahontas napsal(a):

co je to vzdělanost? Co je to bohatství?
22. 09. 2010 | 08:46

jogín napsal(a):

Problém vysokých škol je jednoduchý. Platba za hlavu. Čím víc studentů, tím víc peněz a kvalita výuky se na penězích neprojeví. K tomu obrovská spousta akreditací, které zlatokopům umožní začít s těžbou. I školné je platba za hlavu, navíc soukromé školy těží dvakrát- školné a státní příspěvek. Viděli jste jiný obor s takovou státní podporou? Není divu, že se nejvíc rozmáhají obory, kde k výuce stačí huba a k publikaci umění číst a psát. Řešení je numerus klausus podle seriozního odhadu potřeby absolventů a zrušení podpory soukromníkům.
22. 09. 2010 | 10:09

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy