O milosrdné smrti

04. 08. 2008 | 13:00
Přečteno 6466 krát
Jedno slunné jarní odpoledne mě vyslali se záchrankou do malebné vísky na břehu Vltavy, kde se mělo udělat jednomu staršímu pánovi špatně. Vedle hromady čerstvě naštípaných polen stála stará paní v zástěře a říkala, že manžel štípal polena, pak dostal chuť na kafe a když mu ho uvařila, tak si v kuchyni sedl a nějak divně usnul a nejde probudit. Pán klidně seděl ve skromné kuchyni, kafe napůl vypité a už z barvy kůže bylo jasné, že je po smrti.

Bylo mu přes osmdesát let a nebyl nikdy nemocen. Paní byla samozřejmě zdrcená, ale já mu někde ve skrytu duše záviděl, stejně tak jako mnoha jiným mým pacientům, kteří si v úctyhodném věku šli večer, nebo po dobrém obědě lehnout a už nevstali.Ne každý odchází z tohoto světa aniž by si toho byl schopen všimnout.

Většina lidí si projde „očistcem“ umírání. Těch nejhorších případů není naštěstí moc, ale když se s nimi setkáte, tak si je navždy vryjete do paměti. Medicína umí pomáhat, ale bohužel ne vždy se 100% výsledkem. Všichni vás ubezpečují, že bolest dnes umí odstranit, tomu věříte jen do chvíle, kdy máte tu smůlu a stanete se z různých důvodů bezmocnou menšinou ,která se slzami v očích prosí o bezbolestnost. Utrpení navíc nemusí být jen spojeno s fyzickou bolestí, ale není nic horšího, než utrpení čistě psychické plynoucí z bezvýchodného zdravotního stavu, kdy vás nemoc připravila o všechno na čem jste stavěl svůj život, hodnoty a smysl vlastní existence. Každý člověk je jiný, jeho jinakost by měla být respektována a to i v případě jeho rozhodnutí nepobývat dál na tomto světě.

Čím dál tím častěji se vede diskuse o eutanázii. Příznivci i odpůrci problém nesmírně zjednodušují, což určitě nepřispívá ke snadnému nalezení východiska. Jsem spíše pro to, aby se v českém právním řádu možnost eutanázie a jejího provedení zakotvila. Nicméně je potřeba striktně dodržet jasně stanovené podmínky.

První a základní podmínkou musí být fakt, že na eutanázii nesmí nikdo vydělávat, tudíž musí být svěřena výhradně státním zdravotnickým institucím. Druhou podmínkou je důkladný dohled nad celým procesem. Nemůže stačit projev svobodné vůle pacienta a jeden ochotný lékař. Pacient nejprve musí vyjádřit svoji vůli a to nejlépe opakovaně a před nestrannými svědky. Musí být zkoumáno jeho duševní zdraví a schopnost svobodného rozhodování. Už jen při pochybnosti, zda je duševně v pořádku, či jeho rozhodnutí je svobodné, by eutanázie provedena být nesměla. Tím padají všechny námitky, že by takto mohl páchat „sebevraždu“ pacient s depresí či jiným duševním onemocněním, nebo že by k eutanázii starého člověka přemlouvali a nutili jeho příbuzní. Teprve při kladném posouzení stavu psychiatrem a psychologem by šlo o eutanázii uvažovat.

Další nutnou podmínkou je odborné a nezávislé přezkoumání zdravotního stavu, respektive stavu onemocnění díky kterému žádost vůbec vznikla. Zdravotní stav a jeho perspektivu a další možnosti by museli přezkoumat lékaři z jiného pracoviště. Zde by se možná ukázalo, že řada žadatelů o eutanázii žádá naprosto zbytečně, neboť jejich obtíže jsou současnou medicínou odstranitelné. Vlastně by tato komise zjistila, že pacient je léčen špatně či nedostatečně a přikázala by nápravu stavu. Už jen hrozba, že na vaše oddělení přijde komise zkoumat jak příslušného pacienta léčíte by znamenala značný Damoklův meč nad hlavami personálu, ale i managementu zařízení.

Dnes se pacient trpící krutými bolestmi nemusí dozvonit ani na sestru. Nikdo o něm neví, nikdo se o něm nedozví. Tito lidé by získali další šanci spustit vnější kontrolní mechanismus přes žádost o eutanázii. Možná to někomu přijde bizardní, ale taková je dnes realita a bude ještě hůř. Medicína se odlidšťuje a přestala být laskavou utěšovatelkou. Je to čím dál tím víc anonymní technická disciplína s všude se prosazujícím byznysem. Teprve po té, co by minimálně dva nezávislí odborníci došli k jednoznačnému závěru, že stav je bezvýchodný a pacientovi nejde pomoci, pak by mohlo dojít k vlastní eutanázii. Musí u ní být přítomen vedle lékaře i notář, či jiná státem autorizovaná osoba, která ještě těsně před zahájením znovu zjistí, zda vůle pacienta ke konci stále trvá.

Z popsaného je patrné, že celý proces by netrval pár hodin, ale spíše řadu týdnů. Zde tedy padá další argument odpůrců, že si pacient svoje rozhodnutí třeba následně rozmyslí. Musí samozřejmě mít větší časový prostor o svém rozhodnutí přemýšlet a má plné právo své rozhodnutí kdykoliv změnit. Za úvahu stojí ještě rychlé přezkoumání splnění všech nezbytných náležitostí soudem. Pokud budou podmínky pro eutanázii zákonem takto striktně popsány, tak se k jejímu zavedení kloním. Smrt totiž není zlá, zlé je umírání.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Qčeru napsal(a):

To je zase drathovina
04. 08. 2008 | 13:05

Alex napsal(a):

Rathovi ten soucit nevěřím, je to člověk, který neumí být opravdu lidský. Názory mění jako ponožky a je schopen sám sebe popřít, takže pane Rathe, nesnažte se tu prosím dojmout v rámci své předvolební kampaně.
04. 08. 2008 | 13:09

jepice napsal(a):

Co se to děje? Já snad souhlasím s Dr. Rathem? No jo, až na slovo bizardní to beru.
04. 08. 2008 | 13:10

Martin napsal(a):

Je mi to uplně jasný. Rath chce v té své soukromé nemocnici vydělávat na utrpení jiných a provádět tam eutanázii jako ten týpek ve Švýcarsku.
04. 08. 2008 | 13:10

Ročník 53 napsal(a):

Pane Rathe, myslím si, že to co jste napsal, bylo už dávno řečeno. Na tomto webu je toto téma zřejmě vyčerpáno a nevím, kdo by ještě mohl něco podstatného dodat, aniž by se neopakoval.

Já určitě ne, a za ostatní nevím.
04. 08. 2008 | 13:11

Tupelo napsal(a):

Souhlasim s doktorem Rathem, nekdo napsal lehce obmenenou posledni vetu z blogu, totiz ze se neboji smrti ale umirani. Stejne jako si vybirany zpusob, jakym chceme zit svuj zivot (alespon v te moralni rovine), tak bychom meli mit moznost, pri zachovani podminek, ktere autor blogu popsal (ci podobnych), si vybrat i zpusob skonu.
04. 08. 2008 | 13:14

Ročník 53 napsal(a):

Poznámka k Martinovi. Když nečtete blogy, proč na ně reagujete?
Váš příspěvek je dopředu vyvrácen touto větou pana Ratha: "První a základní podmínkou musí být fakt, že na eutanázii nesmí nikdo vydělávat, tudíž musí být svěřena výhradně státním zdravotnickým institucím."

Mně je zase úplně jasné, že jste ... (stejskalocenzura)
04. 08. 2008 | 13:15

HouseMD napsal(a):

Pane Rathe, nehledě na to, že s Vámi nesouhlasím, pročtěte si prosím svůj článek, než ho uveřejníte. Tolik gramatických chyb na jednom místě jsem už dlouho neviděl.

S nepozdravem House, M.D.
04. 08. 2008 | 13:55

Zacheus napsal(a):

To, co jste napsal, vážený pane doktore, jistě stojí za přemýšlení, neboť - na rozdíl od mnoha jiných, možná včetně mne samotného - vy jako lékař bezpečně víte o čem mluvíte.

Přesto bych se velmi bál uzákonit eutanazii. V zemi, kdy šikovný a vlivný tatínek bez problémů zajistí synáčkovi maturitu ( publikováno nedávno), mám oprávněné obavy, že jiný tatínek ( synáček) může opět bez větších problémů zajistit odchod někoho i proti jeho vůli.
Ostatně to začíná údajně být vážným problémem v Holandsku.

Věřím Vašim slovům jako lékaře, podle nichž ne ve všech případech lze bolesti zamezit, jak se obvykle nyní tvrdí.

Nechci se opakovat, resp. omlouvám se těm, kteří už to četli v jiném mém příspěvku,ale tuto ( medicískou) situaci podle mého názoru eticky zcela správně řeší Katechismus katolické církve, který vedle odmítnutí přímé eutanazie ve svém článku 2279 mj. uvádí:

"Užívání utišujících prostředků ke zmírnění bolesti umírajího, i s rizikem, že se ukrátí jeho dny (!), může odpovídat lidské důstojnosti,není-li smrt chtěna ani jako cíl, ani jako prostředek, nýbrž je předvídána a připouštěna jako nevyhnutelná ".
Na jiném místě se pak uvádí: "Jsme správci, a ne vlastníky života, který nám Bůh svěřil. Nedisponujeme jím... úmyslná spolupráce na sebevraždě se příčí mravnímu zákonu".

Tolik jeden úhel pohledu do diskuse.
04. 08. 2008 | 14:25

Zacheus napsal(a):

opravuji překlep...medicínskou...
04. 08. 2008 | 14:32

Ládik napsal(a):

Napíšete-li sousloví "do malebné vísky", vnímám to jako překlep. Protože u obyvatel Lihového domu má být správně "malebné whisky".
04. 08. 2008 | 15:47

plukovník Bepk napsal(a):

bizardní se opravdu píše bizarní, mám pocit, že když ze sebe někdy vymáčknete jednu normální věc, je pak těžké ji zase najít mezi vlnou tsunami z populismů a tendenčního předvolebního slazení.
04. 08. 2008 | 16:35

Třebakarel napsal(a):

No víte ,
hezky se to čte ale proč jenom tak konstatujete že se medicína odlidšťuje , nechtělo by to spíš lámat si hlavu s tímhle? Řešení která jen kopírují stav ve společnosti asi sice nejsou kontroverzní , ale kde jsou ideály a myšlenky ?To nás ten pitomej pragmatismus opravdu převálcuje ?
A na rozdíl od jepice musím říct že jednou s Váma teda vůbec nesouhlasim .Jak tohle může napsat doktor medicíny moje hemisféry neberou .tK
04. 08. 2008 | 16:49

Babka napsal(a):

Pane Rath
uvažujete o euthanazii pouze pro lidi schopné komunikace a duševně zdravé. Nezvažujete možnost lidí dlouhodobě v komatu nebo lidí, kteří díky bolestem jsou již naprosto mimo. Jak by se měla tato situace řešit? Vždyť lidé v déle trvajícím komatu by bez přístrojů byli již dávno mrtví.
04. 08. 2008 | 16:59

Kritik napsal(a):

Eutanázie? Zde jde o princip. Nikdo nemá právo usmrcovat nebo pomáhat smrti. V jakékoliv kultuře se jedná o vraždu.

Můžete tuto vraždu nazývat jak chcete a hledat si důvody, proč je smrt prospěšná. Eutanázie zůstane jen a jen porušením základního pravidla existence člověka - Nezabiješ!!!

Pane doktore, dejte si pozor, aby jste nezískal, jako již řada jiných, přezdívku "Doktor Smrt".
04. 08. 2008 | 17:07

Javít napsal(a):

Pane Rathe,
co tak eutanazie Vaše, ta politická ??
04. 08. 2008 | 17:43

koala napsal(a):

proč nepodporujete zřizování a financování hospiců, Stále žebrají o sponz. příspěvky. Proč neklepnete po rukách julinka, který drží na účtě VZP miliardy, zřejmě čeká až mu spadnou do kapes, proč se na lidi v závěru života tyto peníze nedají?
04. 08. 2008 | 18:07

Jan Voltr napsal(a):

To Kritik: Proč člověk nemá právo pomáhat smrti, když má právo pomáhat životu? Není náhodou dlouhodobé držení v komatu objektivně odepsaných lidí daleko více proti přirozenosti než ta vaše "vražda"?
04. 08. 2008 | 18:42

im napsal(a):

Chtěla bych mít tu šanci, kterou má každý ve věci transplantace - jestli nechce jako zesnulý poskytnout nějaký svůj orgán k případné transplantaci, nechá se včas zapsat do registru odmítačů transplantací (do dnešního dne je tam údajně cca 700 lidí, kteří tak dali najevo svou svobodnou vůli.

Chtěla bych takový registr i pro případ situace, na kterou se ptá nick Babka - lidé v dlouhodobém komatu - a o které psal ak. Pačes ve svém blogu o eutanázii. Mít možnost o sobě rozhodnout pro případ, že by takové situace mohla nastat.
04. 08. 2008 | 20:37

bobr napsal(a):

Je s podivem kolik je v diskuzi kritiků nikoli problému euthanasie, ale hlavně autora blogu Dr Ratha. Pisatelé většinou ví o medicíně a zmíněné problematice velké h...o. Kdyby obdobný blog napsal Dr Julínek nebo jeho chráněnec Cikrt, chrochtali by blahem. Každý problém se musí zpolitizovat, bohužel. To je opravdu úroveň!
04. 08. 2008 | 21:05

Martin napsal(a):

Vice mene bych s vami souhlasil, jen nekde si rikam, ze by mela byt zakotvena jeste povinnost, aby clovek, ktery si preje eutanazii byl pri rozhodnuti sam. Protoze cast lidi by se mohla poddat natlaku "hodnych pribuznych" a toto by jim mohlo dat sanci se rozmyslet i bez falesnych psich oci rodinnych supu.
04. 08. 2008 | 21:09

Martin napsal(a):

Bobre, je to smutne a krasnym prikladem je muj jmenovec zde, ktery nemel ani schopnost si clanek pana Ratha precist. On mel jasno hned jak se podival na jmeno autora, to ze ale ze sebe udelal uplneho hlupaka mu asi nedoslo.
04. 08. 2008 | 21:10

uhaha napsal(a):

Smrt není zlá? jak to můžete vědět?
Bolest před smrtí je třeba sranda ve srovnání s tím co nás čeká po smrti.
Třeba není důvod až tak kamsi spěchat.
Na onom světě to může být i fajn.
Jak se ale budou ostatní umrlci dívat na nadopovanýho nebožtíka který dík krevní infuzi dostane na stejné místo o které oni museli do posledního dechu bojovat???
K životu patří to fujble stejně jak to ňam.
Kdo se bojí toho fujble je zbabělec, ukažme si na něj a vysmějme se mu místo zavádění blbin jako eutanázie..
04. 08. 2008 | 21:38

Viola napsal(a):

Myšlenka na eutanázii je de fakto rezignace zdravotnictví.
04. 08. 2008 | 22:21

Lubo napsal(a):

Houževnatej kluk.Co si ještě přečteme před volbama?Co privátní klinika vynáší?
04. 08. 2008 | 22:40

kormoran napsal(a):

kdyz nezavisle komise zjistily, ze autanazie u clovicka "Z"bude vskutku vysvobozenim, posleze zjistila , ze clovicek "Z" jiz nekolik dnu , je po smrti...
Prosim Vas ! zijme s prirodou ( zneuctenou clovekem)alespon v tomto v souzneni .
Rath musel zrejme prozit klinickou smrt.... oooooo nikoli blizi se volby!!!!
Protoze kdyby prozil klinickou smrt , nikdy by neco takoveho nemohl napsat.... HAWK
P.S. Zprava z tisku , pan doktor si konecne z nekolika uspesne provedenych eutanazii, koupil tolik vytouzene Rolexky , fuj
05. 08. 2008 | 07:06

kormoran napsal(a):

...ono je lepsi, pustit do zil thiopental,pankuronium,chlorid draselny, nez utirat s roztresenymi koleny , pokalene zadecky dedecku a babicek, ze ?
05. 08. 2008 | 07:20

P.V.M.Peters napsal(a):

Eutanazie a trvat pár týdnů?
Kde to žijete,Mr.Rath?
Eutanazie trvá od 20 minut do 1-2 hodin,ale ne řadu dnů a týdnů.
05. 08. 2008 | 09:23

Margo napsal(a):

Přesně stejnou historku, jakou popisujete na začátku svého blogu, popisuje ve své knize Tantra André Van Lysebeth. Je to náhoda nebo se věnujete tantře?
05. 08. 2008 | 11:23

Eutanáziolog Shulínek napsal(a):

Tak se mi to líbí pane kolego
05. 08. 2008 | 13:17

Lib napsal(a):

Podle mého je zamyšlení doktora Ratha velice pěkně zrekapitulovaný problém a návrh řešení.
(Hloupé rádoby politické reakce některých čtenářů by mne ale asi na místě autora odradily od zveřejnění dalších zamyšlení. Díky pane autore a i do budoucna morální sílu.)

Jediná vhodná připomínka v komentářích je ta o zvážení varianty vyžádání eutanazie u uměle udržovaných na přístrojích v komatu.

Moje maminka říká, že ŽÍT SE MÁ, DOKUD SE O SEBE ČLOVĚK MŮŽE POSTARAT SÁM. Závislost na základní pomoci s hygienou už podle mne není DŮSTOJNÉ STÁŘÍ.

Musíme tam mimo tento svět všichni, ale DOKUD si sami sebe vážíme a dokud si nás mohou vážit i ti okolo nás.
05. 08. 2008 | 15:41

Viola napsal(a):

A ještě něco, jestliže se něco deklaruje jako milosrdné, má to být zcela zadarmo. Takže by mě zajímalo, zda i tak by to pan Dr.Rath propagoval.
05. 08. 2008 | 18:03

Slezy napsal(a):

Nevím proč by rozhodnutí
eutanazie měli posuzovat psychiatři. Jejich rozdílnost v názorech se jasně projevila v tzv. Kuřimské kauze, kdy vedli mediální přestřelku o to, kdo z nich má pravdu. Jeden tvrdil, že Barbora Škrlová je obětí pornoprůmyslu a deviantů, druhý naopak že ví co dělá a že si všechno vymyslela. Lékařská fakta jsou samozřejmě prokazatelná, ale nevím co si o tom mám myslet.
07. 08. 2008 | 18:13

valdštejn napsal(a):

od svých známých vím že dr Rath byl a je vynikající lékař , velmi ochotný a vstřícný .. Nevím tedy proč tolik urážek na odborné , nikoliv politické téma .
14. 08. 2008 | 14:22

Radek napsal(a):

Myslím, že po takovém martiriu o právo na vlastní smrt se nemocný raději doplazí někam pod vlak a nechá si zapomenout na toto kolečko s razítkem bezpečná smrt.
15. 08. 2008 | 17:43

Jmeli napsal(a):

slunne jarni odpoledne, malebna viska, skromna kuchyne... proc ja tomu Rathovi neverim ani slovo?
01. 09. 2008 | 17:33

Ivan napsal(a):

Se zájmem jsem si přečetl komentáře k problému"eutanazie".Možná by bylo dobré kdyby se k tomu vyjádřili ti kterých se to týká ,pacienti a jejich rodina.Mne samotnému zemřela manželka 31.8.2008 na rakovinu.Byla ale léčena od 15.4.2008 na bolesti páteře,přestože uváděla bolesti v levém boku a následným zvracením.Navíc patřila do tzv.sledované skupiny(její maminka i sestra zemřely na stejnou diagnózu).V nemocnici ji udělali pouze RTG vyšetření,po týdnu byla propuštěna.Teprve při druhé hospitalizaci 20.7.v jiné nemocnici ji udělali vyšetření CT a sono se zjistila pravá diagnoza.Ale v dané době už bylo pozdě.Podle vyjádření lékařů,kdyby se toto vyšetření udělalo při první hospitalizaci dalo by se ještě něco dělat.Chodil jsem za ní 2x denně a jen si přál,aby netrpěla tak dlouho jako její maminka(celý rok)bolestmi,které se daly tišit injekcemi,ale to už se člověk dívá jen na lidskou trosku,která se není schopna sama o sebe postarat.Nemyslím,že člověk v takovém stavu,je svéprávný,ale v takových případech by měli příbuzní po poradě s lékaři(kteří ví,že další léčení je jen prodlužování utrpení)zvážit právo na eutanazii.Je to jen můj osobní názor.
06. 09. 2008 | 06:22

Hohoho napsal(a):

Z toho co tu píšete pane Rath bych si i troufla tvrdil, že jste snad lidský. ale pak si vzpomenu, že jste to vy a rychle se probudím. Zkuste nás netahat za nohu dojemnými příběhy ano.
19. 01. 2009 | 15:43

Runl Jaroslav napsal(a):

Asi co člověk to názor, jenom nechápu, že jednou se píše o nesnesitelných bolestech a jednou že se dají "zmírnit do ztracena." Ale pokud by celý proces trval měsíce, asi by již "asistované smrti nebylo třeba" a došlo by k ní přirozeně.
29. 05. 2009 | 15:38

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy