Plný rozvoj v manželství

17. 08. 2013 | 11:57
Přečteno 10448 krát
Rád bych v dnešní den připomenul kanonizaci svaté Zdislavy, kterou bychom měli chápat jako ochránkyni manželství a rodiny. Myslím, že v době krátce po rozpadu východního bloku nikdo netušil, jak významnou roli by tahle světice mohla hrát v moderní společnosti.

Svatá Zdislava odkazem na manželství vhodně doplnila tradiční ochránkyni rodiny, svatou Annu, která představuje vnímání rodiny jako trojgenerační záležitosti: bývá zobrazována se svou dcerou, Pannou Marií, kterou má na klíně, a Panna Maria se připravuje na své mateřství jako Matka Boží (theotokos).

Z hlediska katolické věrouky není soužití muže a ženy, které vytváří manželství a rodinu, jenom úředním úkonem spojeným s obřadem. V teorii církevního práva proto rozlišujeme přirozený sňatek „matrimonium naturale“ a platné manželství „matrimonium ratum et consummatum“. Manželství tedy v církvi chápeme jako lidský projev soužití, a nikoliv jako něco animálního. V manželství by tak mělo být zastoupeno i vědomí plného odevzdání se nejenom po stránce biologické, ale i po stránce emocionální a duševní. To vše ale musí to být i racionálně volní.

V časech raného středověku, kdy byl jeden kněz k ruce pro území třeba dnešního středočeského kraje, to ale nebylo tak jednoduché. Nebyly ani mobily, ani automobily. Kněz musel všude dojít pěšky, a je nasnadě, že zde byla nějaká časová prodleva. Proto se tento „přirozený sňatek“ chápal i v samotné církvi jako svátost. Současně vedle toho ale existoval svatební slib, který společnost znala z římského a zvykového řeckého práva, a nakonec i z židovské tradice. Sňatky ale hrály v tehdejší společnosti obrovskou roli. U panovnických a šlechtických rodů navíc představovaly vysoce diplomaticko-politicko-ekonomickou otázku. Proto bylo potřeba nalézt nějakou sjednocující praxi.

Teorie přirozeného sňatku a sňatku založeného na svatebním slibu spolu dlouhou dobu zápasily. Na jedné straně byla naturalistická koncepce, kdy samotný čin zakládá svátost, a na druhé straně představa, kterou vrcholně hájila Sorbonna. Ta požadovala k manželství daný souhlas, něco jako manželský slib. To z toho důvodu, aby bylo vyloučeno získání toho druhého například prostřednictvím donucení a znásilnění. Konečné rozhodnutí sporu o manželství nám dává až Pius XII. na přelomu dvacátého století.

Manželský slib před zástupcem společnosti – ať už farářem, nebo reprezentantem civilní společnosti – je nutný, protože manželské soužití také vytváří určitou vazbu. Ve chvíli, kdy je svazek harmonický a podepřen zamilovaností, se může zdát takové stvrzení jako zbytečné. Jakmile ale nastanou ve vztahu spory, tak zjistíme, že pouto manželství dokáže zabránit rodinným tragédií.

Tomáš Akvinský v jednom ze svých textů říká, že právě manželský konsenzus zajišťuje dítěti, aby vyrůstalo v určité právní a lidské jistotě. To je také podle mého názoru důvod, proč se ve výpovědích dnešní mládeže, která má obrovskou zkušenost s rozpadem rodiny, objevuje touha po úplné rodině. Popírání práva na rodiče je jedním z největších prohřešků proti právům člověka vůbec. A je zajímavé, že mnohým bojovníkům za lidská práva tato skutečnost nevadí.

Manželství ale není jenom otázka zplození nového života, to bychom manželství a rodinu ochudili. Ve skutečnosti je soužitím dvou bipolárních bytostí, kterými jsou muž a žena, které zapojuje mezi biologické a emotivní faktory i duševní a duchovní náboj. Plný rozvoj lidské osobnosti tak může nastat a nastává pouze v tomhle svazku. Jako takový je zodpovědný, důstojný, krásný. Proto je také nenahraditelný.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

aga napsal(a):

ee

to patřilo pod paní Džamilu
19. 08. 2013 | 10:18

dennis napsal(a):

Pani Violo,
plozeni deti mezi sourozenci - detmi Adama a Evy - nebyl definovan jako incest. Incest byl definovan az mnohem pozdeji. Dobre, ja to beru. Take to povazuju za rozumne. My vlastne nevime, jak to vlastne bylo. Zda cela nase civilizace posla z jednoho rodicovskeho paru, zda homo sapiens sapiens se vyvijel nejen po sve linii, ale treba se misil s neandrtalci (ci aspon cast DNA neni spolecna s neandrtalci). Pristi desetileti, staleti jiste prinesou vice vedomosti.

Respektuju lidi, kteri veri, ze napriklad Stary zakon neni kronika, ale slovo Bozi. Nebudu se prit o slovicko. Co je pro mne zajimave, to je napriklad shoda chronologie genesis s teorii velkeho tresku a s vysledky paleontologie o chronologii vyvoje zivota na Zemi, vcetne historie geofyziky.

Pane Fafnire,
dekuji vam za poznamku k pohrbum zehem.

To, ze jste se uz vic nevyjadril k posmesne poznamce pochovavani mrtve flaksny prijimam jako nas spolecny konsenzus na tom, ze kazdy clovek svou civilizovanost projevoval uz pred desitkami tisic let, tak jako to projevuje i dnes, a bez ohledu na prislusnost k nabozenskemu smeru, v hluboke ucte k pamatce zesnuleho. Bez ohledu, zda telesne ostatky obsahuji nebo neobsahuji cokoli ezoterickeho. Projevena ucta se netyka toho, co zive telo obsahovalo, ale toho, co onen clovek za zivota vykonal pro slavu Bozi a nebo pro prokazane dobrodini. (To si take kazdy definuje posvem.)
19. 08. 2013 | 10:40

Viola napsal(a):

neo

"a já chi vědět, jaký je podle vás rozdíl v počtu rozpadených partnertví a rozvedených manželství"

vy jste neo legrační, copak se partneři, kteří nemají někde potvrzený svazek zapisují, aby se dali sečíst?
19. 08. 2013 | 10:47

Viola napsal(a):

dennisi

ano, v Bibli je hodně zajímavých věcí, které zkoumají vědci a podle poznámek v Bibli se našlo několik historických měst viz. Biblická archeologie.
19. 08. 2013 | 10:52

aga napsal(a):

dennis

"Co je pro mne zajimave, to je napriklad shoda chronologie genesis s teorii velkeho tresku a s vysledky paleontologie o chronologii vyvoje zivota na Zemi, vcetne historie geofyziky."

Ano, to je velmi zajímavé, ale zdaleka ne originální. Většina starověkých náboženství tuto shodu tak či onak vykazovala, i jiné neuvěřitelné shody s nejnovějšími poznatky astrologie a kosmogonie, jakož i medicíny, psychologie atd. atp. To znamená, že slovo boha Starého Zákona není nic, co by se muselo vyvyšovat nad ostatní slova boží, spíš naopak.
19. 08. 2013 | 10:54

neo napsal(a):

Viola:
velmi správně a legrační to rozhodně není.

Neexistuje důkaz, že by se rodiny tvořené partnery rozpadaly více než ty tvořené manžely. Skutečnost spíš nasvědčuje tomu, že jde o číslo velmi blízké.
Možná by pomohl nějaký průzkum.
19. 08. 2013 | 11:16

prorok napsal(a):

'It gets better!' (Bude lip!), pozdravoval americky velvyslanec Normen Eisen ucastniky duhoveho pruvodu v Praze jmenem B. Obamy. I Cyril Putna obohacoval setkani svymi bohatymi zkusenostmi z JuEsEj ale zda se, ze prazske duhove setkani za temi obdobnymi v zamori stale zaostava.

(Upozornuji, ze tento link je urcen jen pro pokrocile vyznavace duhove svobody a zaroven se omlouvam bratru Dukovi, ze prispevek vkladam do jeho blogu a nikoliv do blogu pani Dzamily, kam by bezpochyby patril, ale mam od cenzora jiz delsi cas zablokovan pristup do vsech zdejsich diskuzi. Kdo muzete, sirte toto varovani kazdemu, kdo si podrzel v techto nelehkych casech totalniho medialniho vyplachu alespon kapku zdraveho usudku)

http://www.zombietime.com/up_your_alley_2008/part_1_full/index.php
19. 08. 2013 | 11:33

aga napsal(a):

PS dennis

Mimochodem, vysoká úroveň shody nějakého náboženství s poznatky moderní vědy ještě nemusí být nic, co by mě přesvědčilo žít v příslušné společnosti, případně co by svědčilo o globální prospěšnosti toho náboženství jako celku. Vezměte si takové Maye s jejich neuvěřitelnými znalostmi - platil byste za tu čest pravděpodobností, že vám vyříznou srdce zaživa? A ve Starém Zákoně by se toho našlo taky spousta, co bych viděl nerad uplatňované v současnosti. Vyzobat si jenom rozinky není poctivý přístup.
19. 08. 2013 | 11:35

Matylda napsal(a):

To aga: Asi by bylo záhodno, abyste si nastudoval dějiny a tam zjistíte, jak církev k majetku od roku 319 přišla.Nevím, čemu říkáte poctivá a nepoctivá práce. Možná, že byste si měl prostorduovat dějiny církevních řádů, abyste si zjistil, jaké činnosti vykonávaly. Hlásat ateismus a skrývat ho pod námitku církevního majetku je trochu málo. Pokud chcete někomu nadávat, pak těm, kteří od roku 2000 majetek církvi na základě zákonů předávají a trochu se poohlédnout po členských zemích EU, kteří mají tento problém už dávno vyřešený a bez takových problémů, jaké jsou u nás.
19. 08. 2013 | 11:42

papež napsal(a):

Dominik Duka
Synu, na úvod jedna otázka.
Kolikrát jsi byl ženat ? S ženou, ne s Bohem, s Církví atd. Ani jednou, viď ?
A to je ten problém, kážeš o něčem, co nejen sám sobě, ale i svým spolupracovníkům.... zakazuješ - Tvé úvahy tak postrádají aspoň elementární zdání důvěryhodnosti, byť cituješ např. Tomáše Akvinského.
Zkusme starší prameny víry , např. Augustina :
"Ecce unde! To je to místo! To je to místo, odkud je předáván první hřích!"
Synu, rozeberme si tyto výroky.
Jaké místo má Augustin na mysli, rce " To je to místo (předání hříchu)!" a jak se stavíš k tomuto místu Ty, synu ? Jen připomenu, že Augustin s ženami obcoval - nebyl tedy pouhým teoretikem a přesto tvrdí , že jde o lokalizaci hříchu, což i pro tebe je toto místem hříchu? Upřesni to.
Jak se na celou věc díval oponent Augustinů, žák Pelagiův, Julian z Eclana ?
Ten dí takto : "Tážete se mne, proč bych nemohl souhlasit s myšlenkou, že existuje hřích, jenž je součástí lidské podstaty. Má odpověď zní takto; je nepravděpodobná. Je nepravdivá. Je nespravedlivá a popírá zásady zbožnosti. Vyvolává dojem, jako kdyby byl tvůrcem člověka ďábel. Narušuje a ničí svobodu vůle ... neboť tvrdí, že lidé jsou natolik neschopní ctnosti, že již v samotném lůně svých matek jsou naplněni hříchy dob minulých ... a, což je věc tak kacířská, až je znechucujicí, tento váš názor se jako konečného a defi-
nitivního důkazu chytá normální slušnosti, jež nám velí zakrývat vlastní genitálie." Dále tvrdí, že sex je něco na způsob šestého smylu, kdy odebráním toho smyslu, je narušeno jak vnímání, tak cítění, tak i rozum...tedy kompelex , který zoveme lidskou duší.
Co však na to Augustin, ano - onen Otec Otců Církve ?

"Skutečně?", opáčil Augustin, "taková je tvá zkušenost? Ty bys tedy od sezdaných párů nechtěl, aby toto zlo - mám samozřejmě na mysli tvé oblíbené dobro - potlačovaly? Ty bys je tedy nechal, aby skočily do postele pokaždé, kdy se jim zachce; pokaždé, když pocítí nutkání touhy? Nikoli aby tuto věc odsunuly až do doby, kdy je čas jít spát ... vedeš-li ve svém manželství život, jako je tento, nezatahuj své zkušenosti do diskuse."

Tak psal Augustin, v dobách, které neznaly například dvousměnný provoz anebo neurastenické stavy, vyznačující se nespavostí a to ve velké části populace.

Synu, sex jistěže není jedinou složkou, ale je složkou velmi důležitou. Pravidelný pak příspívá i fyzické zdatnosti, nejen duševní a duchovní - jistě pak uznáš, že manželství je stále o dvou oddělených psychosomatických systémech a že míra jejich vzájemného ovlivňování je dána podstatou, kvalitou a stavem těchto dvou jedinečných systémů, diskrétně oddělených nejen svým vývojem, ale i genetikou atd.
Nepřikládej tedy čistě formálním svazkům významy, které nemají...to důležité se odehrává v jednotlivých hlavách a srdcích...zde ti žádná teorie nemůže nahradit experiment, ty prostě nemůžeš v jiném hledata nacházet to, co jsi nejprve nenašel v sobě, synu, je tomu podobně jako s vírou, ty se ji sice zprostředkovat snažíš a dokonce za to pobíráš rentu,ale míra kokosovatelnosti tvé snahy je dost tristní, nebýt toho čistě administrativního zásahu /tkzv. církevní restituce nebyly ničím jiným, než dodáním této snaze energie, ale hříšné/ byla by naměřena tristnost ještě vyšší.
Zdravý sex , synu, zbavuje i věřícího člověka mnoha postranních myšlenek, hříchu atd. Pomni toto vždy, když tvá hlava či ruka chtějí teoretizovat a poukazovat.

Dnes bez pokání, šlo stejně jen o teoretické hloubání. Neb i u mě začíná pomalu převládat duch nad hmotou, i když zatím pouze o čisté teoretizování naštěstí nejde ...ale jako bych slyšel ten plevel růst.
19. 08. 2013 | 11:46

aga napsal(a):

matylda

Ale to je hluboký omyl, já vůbec nehlásám ateismus, já jsem věřící. Jen mi vadí arogance katolické církve, její pokrytectví, a to, jak v ateistickém a ke katolicismu nepřátelském Česku prosadila své nároky na majetek, který i dříve získala na úkor zdejších obyvatel.
19. 08. 2013 | 11:56

mb napsal(a):

Přijde chlap k urologovi že má nějakej problém ...

tak si odložte, já tady do pěti minut něco naťukám do počítače a pak se na vás kouknu ...

za pět minut přijde doktor za chlapem, podívá se na něj a říká: no měl byste si přestat honit

a proč pane doktore, myslel jsem, že masturbace je zdraví prospěšná

já vás ale takhle nevyšetřim ...

hezký den
19. 08. 2013 | 12:07

fafnir napsal(a):

neo
je putna,jak vy chápete rodinu.Rodina je prostě definována,a má jak jsem napsal, právní konsekvence.To prostě neokecáte.Žít si můžete s kým chcete,a jak chcete,ale mimo manželství uzavřeném před oprávněnou osobou, rodinou v právním slova smyslu nikdy nebudete.Leda že byste chápal Rodinu ve smyslu děl Maria Puzza.
19. 08. 2013 | 12:14

Milan napsal(a):

A nejlepší na tom celém je, že v naší vyspělé západní civilizaci instituce manželství, tento základ všeho, podle některých dokonce svatá věc atd. atp., končí v 50% neúspěchem. No já to nevím, ale víte někdo o jiném lidském konání, které by za takových podmínek bylo tak tvrdošíjně opakované a doporučované? Není na tom přece jenom něco špatně? Nebo na té civilizaci?
19. 08. 2013 | 12:21

buldatra napsal(a):

Když dva vstupují do posvátného svazku manželského, je společensky vhodné jim k tomuto kroku blahopřát, například touto formulací:
blahopřejeme vám k úřednímu schválení vaší dosavadní činnosti.

Pan kardinál, jako vysoce postavený teoretik manželství se mi líbí, protože podoben egyptologovi interpretuje teorii, kterou někdy, kdysi, někdo vyslovil a která je slepě přebírána a šířena vůkol, páč z jeho úst má svou váhu, že.
Stádo by bez teorie bylo dezorientované.

Zejména ti kusové, kteří vyrostli a žijí s vědomím, že všechno je psáno v bibli a když neví, nebo nevědí kudy kam, páč je to zašmodrchané a jinotajné, pročež nevědí jak dál v nějaké té diskusi s nějakým nekatolíkem, řeknou: protože je to psáno v bibli.
Šmitec.
Tedy axiom, jako kápézetka, potažmo krabička poslední záchrany.
Stéblo, tak nezbytné pro tonoucího.

Jako ženatej, nikdy nerozvedenej kus, nekřesťan, jehož posvátný svazek byl posvěcen v chrámu páně (páč tchýně by to jinak nepřežila, to víte, Jižní Morava) dím, že na radnici to sice je dobrý a mě by to aj stačilo, ale v kostele je to takové důležitější, ta ozvěna a chládek, šepot a všecky ty lesklý hejblata a důležitý řeči kolem, znáte to.
Tak nějak to má i pro čumily a ostatní větší náboj. + bonus: minilázeňský oplatek zadara (zacáluje to posvátně oddaný).
No a je to také podstatně dražší, než u prostého starosty.
Mno.

Už za šerého dávnověku se lidi nejvýše i nejníže postavení posvátně sobášili v těch chrámech páně různých velikostí, ale mělo to i své stinné neposvátné stránky, vedlejší efekty nelibé.

Ještě nedávno, například v Itálii, když byli manželé na nože a to i skutečně, nejen obrazně, tak rozluka od stolu a lože byla v rukou černozadelníka a jeho instituce a manželé měli smůlu. A tak zhusta to nožem, či jinou ubezdušovací pomůckou dotáhli do konce.
Nebo se jeden z nich zkrátka vodkrouhl sám, nevěda jak dál a pak byl pohřben za hřbitovní zdí, páč vevnitř neměl co pohledávat a na církevní obřad neměl nárok.
Jak láskyplně katolicky křesťanské.

Anebo vznikali druhořadí (dnes bychom řekli bokovky), kterým se to po celý jejich život dávalo pěkně sežrat a říkalo se jim moc pěkně církevně, křesťansky láskyplnně-bastard.
A tak dále a tak podobně.

No a to všecko posvátné i neposvátné nesou na hrbě svém tvůrci konvencí rádoby posvátných i nesvatých, nositelé kontinuity katolické, kam patří nejen tak oblíbené pozlátko a čmoud kadidla a všecko to tajtrdlíkování kolem. A kdo že jsou ti tvůrci a nositelé oněch tradic, zasévači axiomů a vykladači mnohosmyslných biblických pasáží?
Ha?

Pánbíček (ten skutečnej) je za to stejně jednou potrestá, pokud to boží mlýny nestíhají. Někde v bibli se vo tom určitě píše.
19. 08. 2013 | 12:28

neo napsal(a):

fafnir:

to je obecná definice, nikoli jak já chápu rodinu.
A české právo nijak neurčuje členy rodiny.
19. 08. 2013 | 12:39

Roni napsal(a):

Sex to je něco jako kdyš se tře ruka o ruku - volně podaná, ironizující hláška jednoho nejmenovaného papeže.
19. 08. 2013 | 13:01

santawizard napsal(a):

Matka církev je Bohyně a tatíček stát je Bůh:

Katolická církev má svoje katolické rodiny.Když se platili desátky ,tak nejvíce peněz dávali církvi katoličtí milionáři a miliardáři.Ať už jsou dneska svatby v kostele a nebo na radnici to ještě neznamená, že podobně i vlastenectví je náboženství pro české občané ,ale křesťanství je náboženství pro české katolíky.Podobně by to mohlo platit,kdyby církev seminovala i svoje vlastní hospodské kaplany či dokonce nějaké marijuána gury a nebo by se to muselo seminovat na radnici státem..Protože však církev a stát neuznává žádnou bibli a jogu njenom pro marijuána gury či hospodské kaplany ,tak se to potom mladí lidé musí učit na poslední chvíli ,jako kriminologii a psychologii od policie a od máfie na ulici.My už jsme se transformovali z beztřídní společnosti do třídní společnosti.I domácnosti jsou dneska od putyky do několika hvězdičkové restaurace.
Začátkem historie se zakazoval i předmanželský sex pro heterosexuály ,ale teďka na konci historie i homosexuálové chou mít před sexem registrované partnerství.Být znovuzrozeným homosexuálem není však totéž jako být znovuzrozeným křesťanem..Bible není proti marijuáně ,ale je proti homosexulatě.Jestli že se však bible a marijuána zakazuje i pro černé křesťany Rastafariány ,ale bible a revolver se dovoluje i s ku klux klanem ,tak homosexuálové nemohou být boží děti.
V takovém případě by marijuána gurové a hospodští kaplani byl děti satana .Církev a zákon by je odsuzoval ,ale swastiku a homosexuály by zákon a církev pochvaloval.
19. 08. 2013 | 13:20

alojz napsal(a):

"Ve skutečnosti je soužitím dvou bipolárních bytostí"..
Jeho nenažranost plácá.Tuší vůbec význam slova bipolární?
19. 08. 2013 | 13:51

JosefA napsal(a):

Pan Duka by podle mého měl namísto uvedeného filozofování více se zamyslet nad činností kněží, připravujících snoubence k přijetí svátosti manželství. Jestliže se církevně sezdaní rozcházejí cca stejně často jako takto nesezdaní, pak se jim nedostalo ze strany kléru patřičně fundovaného poučení - jinak řečeno kněží svou práci v takových případech odflákli. Je ovšem otázkou, zda byli tito adepti manželství již od mládí vedeni ať už rodiči anebo katechety k plnohodnotnému pochopení církevní nauky. A to je v dnešní době kardinální problém.
19. 08. 2013 | 14:13

dennis napsal(a):

Pane Ago,
cetba starych textu ve mne neprobouzi pocit sounalezitosti k te ktere prastare kulture. Proto take ve mne zaden nabozensky text nevzbuzuje averzi. Vysledky badani starych Maju, starych Zidu nebo cinskych, ci indickych kazatelu, myslitelu, astronomu, fyziologu a, co ja vim, ceho vseho se stare moudrosti dotykaji, jsou zacaste velice moderni a prekvapive presne. No ale abych si myslel, ze nekteri z nich jsou mi sympatictejsi nez jini? Nebo ze by nektere nabozenske tradice byly zvlast nepratelske nebo dokonce nebezpecne? Tak tim se vubec netrapim. Historicke prostredi, uroven spolecenskych vztahu v kazde dobe vytvari take adekvatni podminky k zivotu.

Kdybychom si meli vypravet, co vsechno nam prinasi nase doba, kde vudci silou jsou honba za bohatstvim a pozitky, nikoli nabozenska nebo jina ideologie, pak bychom museli nenavidet nejen dobu, v niz zijeme, ale take sami sebe.

A co se tyce ekonomicke sily nasi katolicke cirkve? Prece kazdy musi respektovat, ze katolicka cirkev je v ceskych zemich jediny a naprosto bezkonkurencni podnikatel, ktery svuj majetek shromazduje nepretrzite vic nez 1 200 let. Zaden kralovsky rod, zaden statni utvar, zaden podnikatelsky subjekt se s historii katolicke cirkve na uzemi Cech nemuze rovnat. A tak se nemuzeme divit, ze na pocatku 21. stoleti dochazi ke druhe rekatolizaci ceskych zemi.

Sledujete-li usili ceskeho primase vyuzit i tech nejmodernejsich prvku elektronicke komunikace a prenosu informaci, musite uznat, jak organizace tak ideologie katolicke cirkve jde s dobou a nenese v oblasti PR zadne reakcni nebo tmarske zasady. Public relations v podani ceskeho kleru je velmi moderni, pokrokova a otevrena metoda pusobeni na verejnost. Clovek je v pokuseni rict, ze agitace a propagace krestanske ideologie v pojeti katolicke cirkve pusobi na masy cilevedome a nevyhyba se ani nejmodernejsim poznatku z oboru propagandy. PR v podani ceskeho kleru si nezaslouzi posmechu, pohrdani nebo podcenovani.
19. 08. 2013 | 14:16

Matylda napsal(a):

Zo aga: Nechápu, o jakém nároku obyvatel mluvíte. To přeci není majetek, který někdo bere lidem, ale je to majetek, který patřil církvi, ale byl postupně vracen.
19. 08. 2013 | 14:32

mb napsal(a):

plný rozvoj v manželství
Duka jde příkladem
a když dojde na lámání
vyzkoušel prý mnoho žen

jako svatej augustin
po všech ženách tamních
když už všechny vyzkoušíš
pak zůstaň monogamní

zdislava prý v manželství
nežila tak dlouho
aby se jí zajídalo
stravována touhou

však manželství dlouhé
šedesát let zvíci
to už jednomu či dvěma
leze na palici

ať jsi tyran nebo běhna
cesta tvá se v dálce skví
snaž se dosíc lidství tvého
plný rozvoj v manželství ...
19. 08. 2013 | 14:37

dennis napsal(a):

Pani Matyldo,
spravne jste to panu Agovi rekla: Majetek katolicke cirkve neni zaden Bozi dar. To je prece vsechno, co katolicka cirkev nahospodarila formou daru od panovniku a dalsich vlivnych mecenesu za celou hitorii katolicke cirkve v Cechach. A take to, co nebyly dary, to katolicka cirkev nahospodarila se svymi poddanymi.

Kazdy, kdo upira katolicke cirkvi opravnene naroky na pozemky, lesy, nemovitosti jako hospodarske a spravni objekty, popira historickou roli v oblasti hospodareni v ceskych zemich. Nevim, kde se stala chyba, ale treba i Vitkovicke zelezarny, zalozene olomouckym biskupem (jehoz bysta nahradila Gottwlduv portret pred vstupni branou) by mely byt obsazeny v seznamu navracenych majetku. Dedicem vsech majetku olomouckeho biskupa byla prece katolicka cirkev, nikoli biskupovi potomci, i kdyby se nejaci hlasili.
19. 08. 2013 | 15:03

buldatra napsal(a):

dennisi,

biskupovi potomci?
To by nebylo špatný, páč by se to svým způsobem v ppřípadě hen toho biskupa, žijícího v celibátu, podobalo známé oblíbené historce o neposkvrněném početí, ale naopak.

Stějně, představa vysoké pece, kterou odpichuje církevní prelát, dejme tomu arcibiskup, je lákavá. To bych si vyfotil.
19. 08. 2013 | 15:29

santawizard napsal(a):

Papeži 19. 08. 2013 | 11:46
Celibát je přísaha hlavně pro mnichy a jeptišky.Je to jejich kardinální oběť pro katolické rodiny.Kdyby se tam v klášterech totiž rozmnožovali ,tak by tam byli jejich děti a praděti,kteří by se jim pletli pod nohama.Proto je jeptiška manželkou Boha a mnich je manželem církve.
19. 08. 2013 | 15:54

Míval napsal(a):

Proč právě celibátní a mysogynská (alespoň historicky vzato) církev se považuje za ochránkyni rodiny? Skoro, jako by se eunuch stal ochráncem plodnosti.
19. 08. 2013 | 16:22

aga napsal(a):

Míval

To je přeci jasné - každý pasák má zájem na tom, aby měly jeho krávy telata.
19. 08. 2013 | 16:31

papež napsal(a):

dennis napsal(a):
....A co se tyce ekonomicke sily nasi katolicke cirkve? Prece kazdy musi respektovat, ze katolicka cirkev je v ceskych zemich jediny a naprosto bezkonkurencni podnikatel, ktery svuj majetek shromazduje nepretrzite vic nez 1 200 let. Zaden kralovsky rod, zaden statni utvar, zaden podnikatelsky subjekt se s historii katolicke cirkve na uzemi Cech nemuze rovnat..."

Synu, konečně někdo, kdo odhalil v čem tkví bohatství Církve, křesťana.... člověka, lidstva...
Ano - kupodivu je to velká rodina úředníků Církve, která, ač její rodinní příslušníci žijí v svazcích neumožňujících plození dědiců, dokázala si toto rodinní stříbro pilnou svou prací a shromažďováním nadhodnoty z této práce vyplývající našetřiti a poděditi mezi sebou tak, že skutečně i velké privatizátorské štiky z polistopadové reality Česka, Moravy či Slezska mohou jen stěží soutěžit s Církví - Podnikatelem.
Povíš-li ale A, řekni i B, synu.
Ten majetek nevznikl jen tak, že někdo přenesl jakési lejstro z jednoho šuplíku do druhého šuplíku a bylo to vyřízeno, už se sypaly tolárky...za tím majetkem stojí velká dřina, vycezený pot, často i prolit...eh, vycezená krev. To celé generace našich sodruhů mnichů, jeptišek, farářů, biskupů, arcidiecezních i diecezních úředníků a všemožného to perzonálu církevního musely kmitat - od rána do večera, často utrhujích skývu chleba od úst dřeli všickni hezky pěkně na sebe - tak jak to má v křesťanském světě být, často i na dvě šichty, v jednom šiku dřeli na tom majetku...aby se ty pozemky, lesy , budovy či hotovost v bance nebo v sejfu...aby vůbec vznikly, synu !!! Tam hledej to vítězství ducha nad hmotou, synu, to je ta obrovská revoluce v religiozním myšlení, toť to novozákonní poselství " Nenechávej císaři úplně všecko, něco ať dá i Bohu! ". Nu a pak už se jen rozmnožovalo, synu, důležitá byla ta prvotní akumulace kapitálu - to manželství s materií, pak to byla víceménně jen rutina, něco jak odříkávání Otčenáše nebo sex po třiceti letech od data sňatku.
To vše nebylo jen tak, nebýt té píle, zůstala by Církev chudá a neměla tak na to, aby mohla chudým rozdávat, jistě sám uznáš, že teprvá bohatý má na rozdávání, to je neúprosná logika , synu - nejprve musíš sám zbohatnout, jak chceš rozdávat, když bys nic nedržel, co bys rozdával - rozumy snad ?
To je nesmysl, synu, z rozdávání rozumů pranic praktického nekouká ...to se ví, že to tak nejde, i Kristus při sobě nosil peněžní zásobu a to byl nějaký kabrňák - uměl rozmnožit ryby i víno, proč by to neuměl i s penězi, uměl dosíci oblíbenosti pouhým rozdáváním rozumů - zvali jej na večeři, jeho i jeho předníky - kdo dnes pozve např. arcibislupa na večeři ? Určitě uměl rozmnožit peníze, nejen ryby...nu a Církev je přeci cosi jako nevěsta Kristova, přeci nebude o chodu domácnosti rozhodovat on sám !!! Manželství má být vyvážené i v tomto - i v obcování peněžní zásobou, jeden zmnožuje, druhý prohospodaří...a pak zase druhý zmnožuje a první utrácí, to je ten jing a jang, synu, tam hledej proč zavedli kdysi i v Číně papírové peníze ..ale to snad zase někdy jindy - až si budeme vykládat o tom, co bys v podstatě neměl vědět, synu...

"...Public relations v podani ceskeho kleru je velmi moderni, pokrokova a otevrena metoda pusobeni na verejnost..."

Synu, tys moudrý člověk.
Víš , že majetek, pokud nemá legitimity, je oprávněně vystaven pochybovačným úsměškům, věc relativizujícím hlasům, ba mnohdy dokonce i nepředvidatelnostem v podobě předrevolučních nálad. Zde skutečně nezbývá, než držeti se starého osvědčeného " Dvě koruny když do PR dáš, jako bys dal deset na charitu či dvacet na soukromou bezpečnostní službu" - to je bez jakékoliv pochybnosti.
To je ta malá masarykovská každodenní práce - tu článeček v Katolických novinách, onde dva v Lidovkách, deset v Halo Novinách....jindy zase vystoupení před nastoupeným vojskem, nebo nastoupení do vojenského vrtulníku...fantazii se meze nekladou, pokud to platí, či na to připlácí, erár tak věz, že Církev nijak fantazii svým úředníkům v tomto nehodlá omezovat !!!
A rozdávat, synu, hlavně rozdávat - nejlépe rozumy, ale i obětavost a pracovitost jiných , to nemůžeš nikdy tratit !
A pokud Císař má, věz, že vždy dá, on také zná to novozákonní poselství.
A on má, synu, věz že stále ještě má odkud brát - jen se podívej kolem, lid sice reptá, ale Císaři své odvede.
A kdyby neměl, však co - vypůjčí si !
Císaři každý půjčí, když poprosí a dá slušný úrok...tak i my půjčíme, spočítáme, něco málo připočítáme a pak půjčíme.
Musíme si pomáhat.
19. 08. 2013 | 16:32

zasMeňo napsal(a):

"Bydlet by měli všichni", píše na vedlejším článku (nemůžu tam, mám odepřen přístup...!).
Svatá pravda. Je třeba přijmout zákon o právu na bydlení, jako to mají v jiných civilizovaných zemích. Ekonomiku tam vyřeší druhotně.
19. 08. 2013 | 16:38

santawizard napsal(a):

Ochránce rodiny je v prvé řadě tatíček stát.
19. 08. 2013 | 16:39

zasMeňo napsal(a):

Není to k věci, ale když mě tam nepustí, tak musím zde :
Na vedlejším článku (bloggu) píše z kriminálu poslanec za ČSSD dr. Rath o čarodějnických procesech v 21. století. Svatá pravda !
19. 08. 2013 | 16:40

zasMeňo napsal(a):

A ještě k věci :
CELIBÁT, jak se o něm mluví dnes běžně (hanlivě či groteskně) je v podání církve bohužel jen KARIKATUROU skutečného původního vyvázání duchovního člověka ze světských povinností za účelem jakéhosi prohloubení duchovnosti (je to jiná práce, než naše běžná praktická).
19. 08. 2013 | 16:44

santawizard napsal(a):

Na rozdíl od daňových poplatníků ,tak pro věřící, kteří platí desátky se církev alespoň modlí aby prosperovali a vydělali si ještě víc a víc a tudíž aby desátky byli větší a větší.Kdyby jste si však upsali duši ďáblu ,tak ten by vám sliboval hory a doly jenom pomocí triků a kouzel.
19. 08. 2013 | 16:52

zM napsal(a):

Matyldě :
ATEISMUS je opak víry v Boha, tedy nevíra. Vznikl u nás začasto jako OPOZICE proti násilné, vnucované víře ("když nepřijmeš katolickou víru, stihne Tě trest Boží, nebo přímo muka pekelná).
Tolik historie, z níž se odvíjí naše přítomnost. Ano, jak za časů vedoucí úlohy KSČ bylo "moderní" nebýt věřícím (ještě já jsem před 50 léty jako kluk slýchával, že do kostela chodí jenom staré babičky na venkově, rozuměj bytosti to primitivní...). No a za dnešních dob vedoucí úlohy tzv. pravice (dle médií a všude kam se podíváš), která se vyznačuje INDIVIDUALISMEM (na rozdíl od kolektivismu komunistů), tedy pravým OPAKEM (! nic jiného nevymysleli, jen to převrátit naruby !), je zas moderní, že spoustu lidí o sobě tvrdí, že jsou "věřící". Jejich skutečné duchovní pozadí však jistě ve většině případů tomu neodpovídá, soudě podle praktických zkušeností s lidmi.
Zdraví zM
19. 08. 2013 | 17:03

Matylda napsal(a):

To zM: Já tu historii znám a dokonce jsem v tom nějaký ten kousek života žila. Mně nikdo víru nevnucoval, ale spíš myslíte na dobu osvícenství a dobu po ní, kdy měla být víra nahrazena modernismem. I to bych chápala jako historický trend. Napříč všem trendům si myslím, že každý člověk je schopen si vyhodnotit, co je pro něho nosné a důležité po všech zkušenostech a přiklonit se spravedlivě k cestě, kterou chce jít. Vidíte, že jsou všichni chybující, když vnucují to či ono, ale hlas nitra je nejdůležitější. Proto chápu každého, kdo si co zvolí, ale nechápu, že si tyto cesty vnucují navzájem. Děkuji za komentář. je velmi zajímavý.
19. 08. 2013 | 18:02

dennis napsal(a):

Pane zM,
ateismus je vira jako kazda jina. Ateismus mozna nekomu pripada jako nevira. Ale copak ateismus neni vira ve smrtelnost duse, vira v neexistenci prvotniho hybatele, vira v univerzalni platnost prirodnich zakonu a vira, ze rozvoj kriticke vedy zalozene na materialnim chapani sveta bude s casem schopna vysvetlit vic a vic zahad fungovani vsehomira. Ateismus je vira, ze poznani se bude infinitezimalne blizit k uplnemu poznani sveta.

Ateismus neklade prekazky vire, ze humanismus je jedinou cestou pro zachovani lidskeho rodu. To jen nekteri verici ve sve samolibe pyse prohlasuji sami sebe za vzor mravnosti a soudi sve blizni za to, ze se Bohu nepovedli. Dejiny lidstva nazorne dokladaji, jak to s tou mravnosti mezi nami je.

Mezi ateisty a vericimi v touze priblizit si zahady lidskeho zivota a vesmirne zahady neni rozdilu. Ateiste i verici si chteji svet vylozit nejak srozumitelne. Mezi jejich doktrinami neni formalniho rozdilu. Rozdil je jen v tom, ze ateiste odmitaji ezoteriku, zazraky a adorovani nevedomosti.

Ateiste jsou si s vericimi ve vsech formalnich projevech podobni jako vejce vejci. Oba tabory jsou presvedceny, ze jednoho dne pochopi opacny tabor tu pravou argumentaci a pristoupi zcela na jedinou pravou viru.

Je pouze jediny rozdil v nazirani na obraceni na "pravou viru". Ateiste rikaji, ze to bude jednoho dne, a sice az argumenty vedy zcela vymyti pochybnosti o spravnosti vedeckeho nazoru. Ateiste nevedi, kdy ten den prijde.

Zato verici vedi presne, kdy ten den nastane, kdy vsichni neverici uzri, jak se kardinalne mylili se svym vedeckym pojetim sveta. Nebudu vas napinat. Tim dnem univerzalniho prozreni bude den posledniho soudu.
19. 08. 2013 | 19:27

pavel v napsal(a):

neo napsal:" Vadí mi na tom to pití vína a kázání vody. Tdy pohoršování se nad pornem a zárovn jeho sledování."KONEC CITACE

Pane neo,
pokud byste vy ateisté nezaplavili internet pornem a nevystavovali nás křesťany pokušení, nikdo by se nad vámi nepohoršoval a nikdo z nás by to ani nesledoval. Nám křesťanům nevadí, že si porno natáčíte. Nám vadí, že nás s ním obtěžujete (že je veřejně přístupné).

David Cameron chce ve své zemi internetové porno zakázat. Povolení je sledovat by měl pouze ten, kdo by o to výslovně požádal úřady. Byl byste pro?

Obhajovat porno, že se zasloužilo o technický rozvoj je podobné jako obhajovat válku, že také během ní se technika prudce zdokonalila. Jste takový cynik, že nevidíte, že v obou případech převažují negativní důsledky?
19. 08. 2013 | 20:16

strejc Josef napsal(a):

Pane Duko,
pojetí, či chcete-li definice rodiny, se pane Duko vždy odvíjí od kultury společnosti. Pojetí katolické církve je dnes už jen jednou z mnoha myšlenkových koncepcí, které k formování pohledu na rodinu v určité společnosti přispívají. Vliv jakýchkoliv svatých je z tohoto hlediska zcela mimo uvažování. Jejich vliv má asi tak znatelný efekt jako modlitba za sdělovací prostředky – tedy žádný. Katolická církev vnesla do pojetí manželství nedobrý prvek vazalství a mnoha rodinným příslušníkům - zejména ženám učinila ze života peklo na zemi. Mýlíte se podle mého názoru v mnoha směrech: tak např. spory v manželství nezachrání ani tlak administrativní, ani náboženský (ani magistrát ani kostel), ale kvalita vztahu mezi manželi… Ani „plný rozvoj lidské osobnosti“ nenastává pouze v „tomto svazku“ přesněji řečeno proto, že „proběhl jakýsi slib“, nevěřte tomu pane Duko. Kvalitní rozvoj osobnosti dítěte je závislý na kvalitě psychologického vztahu mezi rodiči a jsou-li spojeni administrativně nebo ne a jsou-li věřící či nevěřící je zcela podružné. Zdůrazňování „duchovních aspektů“ svazku mezi lidmi má nejspíše určitý význam pro věřící, ale pro nevěřící je podstatná kvalita vlastností osobnosti rodičů tedy kvalita a způsob duševního života obou partnerů, jejich sociální inteligence, jejich schopnost empatie, jejich charakter, vyváženost temperamentová, životní zkušenosti, motivace (především životní hodnoty) atd. atd. S trochou zjednodušení, ale bez urážky, mohu říci, že Bůh „navštěvuje jen rodiny věřících“ a moje zkušenost je, že ani ty moc ne…“ a že tedy problémy duchovního života či tzv. spirituality jsou problémem takříkajíc „vnitrocírkevním“ a pro širší veřejnost valného významu nemají – a už vůbec ne „navzájem se doplňující svatí“.
19. 08. 2013 | 21:06

mb napsal(a):

běda tomu, zkrze koho přijde pokušení či pohoršení ...

o atheismu vs. víře má hezkou jednu cestu Iona Tichého Stanislav Lem .....

akorat nevim jake je to čislo ( cesty ) ...
19. 08. 2013 | 21:07

Kappa líná napsal(a):

Ale Matyldo,
ba právě, katolíci neustále napadají ateisty.
Ateisti si v dnešní době katolíků ani nevšimnou. Ale ten Čunek a Duka neustále dotírají - jsou stejní, jako homosexuálové. Ať si to dělají, ale ne na veřejnosti, a ostatním dají pokoj.
Jak jsem řekl- katolíci jsou jako homosexuálové.
19. 08. 2013 | 22:30

Matylda napsal(a):

To Kappa líná: Pan kardinál se snaží komunikovat s námi naší cestou. Proč bychom mu to neměli umožnit a vykládat si s ním? Normálně, bez invektiv? Třeba by to bylo zajímavé i pro "ateisty zapřísáhlé".
19. 08. 2013 | 23:45

dennis napsal(a):

Pani Matyldo,
vcera 19. 8. v 14:16 jsem se ke komunikaci, jak ji vede i pan kardinal, strucne vyjadril. Mohla byste s mym popisem souhlasit?
20. 08. 2013 | 01:05

Matylda napsal(a):

to dennis: Ano, to je dobré, jak jste to napsal. Bez diakritiky se to těžko čte. Asi jeto nějaká nová móda. Ale obsah jsem pochopila.
20. 08. 2013 | 04:32

aga napsal(a):

Matylda 23:45

Pan Duka nám taky neumožnil diskuzi o restitucích, nemáme ani seznam vydávaného majetku, nevíme, jak přišli k horentním sumám, kterými zadlužili i naše vnuky. Bez jakékoli komunikace nás prostě okradl, jak už je to tak u katolické církve zvykem. Jestli vy nesouhlasíte s takovouto formulací, většina národa s ní souhlasí. Proto také nestojí o "komunikaci s námi naší cestu" - nevěří panu Dukovi ani slovo, a čuje zas nějakou katolickou čertovinu. Historických zkušeností k tomu máme dost.
20. 08. 2013 | 07:58

neo napsal(a):

pavel v:

mýlíte se, co je na pornu negativního?

Zákonem je stanovena hranice 18 let, to mi jako omezení naprosto stačí. Pokud Cameron plánuje zákaz, jedná se o nebezpečné omezení svobody.

Tady něco podobného naštěstí nehrozí, jsme jedna z těch svobodných, opravdu svobodných zemí.

Jinak neobhajuju porno, že se zasloužilo o pokrok, to je prostě pravda. Obhajuji porno, protože na něj rád koukám, stejně jako 90% mužů, ne-li víc.
20. 08. 2013 | 08:04

dennis napsal(a):

Pani Matyldo,
vy jste treti ze vsech, kteri me upozornili v poslednich 16 letech na psani bez diakritiky. Nemam ceskou klavesnici. To je jediny duvod. Nepodleham (pokud mozno) modnim vlnam. Doposud jsem spolehal na siroce rozsireny zvyk psani a cteni eSMSek bez hacku. Mel bych jit s dobou a ve styku s lidmi se hackum se nevyhybat. Jste jiste blizko pravde, kdyz si myslite, ze si lide i velmi nekonvencnim zpusobem upravuji pravopis. Jeden muz zasadne neuziva verzalek (majuskuli). Zpocatku mi to prislo divne, ale da se to cist. Takovy Hrabal napsal celou povidku bez jedine interpunkce (totiz tecek mezi vetami). Ale to byl umelcuv zamer.
20. 08. 2013 | 09:16

dennis napsal(a):

Pane Neo,
nemusite byt advokatem. Obhajci se jiz nasli. Jsou to lide z oboru kriminalistiky i z oboru sexuologie. Oni srovnavaji kriminalitu v oblasti nasili na zenach v zemich, kde panuje prisna bigotnost a zakaz porna se zememi v teto oblasti tolerantnimi a statiska je hroziva - v neprospech spolecenstvi vetsinou s nabozenskymi restrikcemi a trestnimi excesy. V krestanskych zemich a zvlaste tradicne protestanskych vychazi statistika techto hruznych cinu nejprizniveji. Krestanstvi je mezi svetove nejrozsirenejsimi nabozenstvi jedno z nejtolerantnejsich.
20. 08. 2013 | 09:23

čert }:o napsal(a):

fafnir
pročítám příspěvky a trefil mi do oka
ten s tím rozdojením kozla soudruhem
Lysenkem =o)
To si pamatuji velice živě =o)
Také si pamatuji pedofilní učitele co ještě
se nedalo bránit jisté autoritě a děti byly
jen pracovním nástrojem který neustále lže
má divokou fantazii popřípadě patří do ZvlŠ.
Rodiče nic moc nezmohli neboť to byla třídní
ideologie že děti vychovává stát. Onehdá to
moji maminku nakrklo a šla jim ukázat státní
pěst. Kupodivu to zabralo =o)
Hezký den
20. 08. 2013 | 11:31

mb napsal(a):

Duka mluví o manželství
kastrát mluví o sexu
církev svatá nedovolí
uchýlit se k Durexu

nepomohou žádní svatí
ani lvové v kleci jatí
jediná pak náděj zbýva
vypomohou ochlokrati ...
20. 08. 2013 | 12:34

zM napsal(a):

dennisovi 19.27 včera 19.08.(dobře se pamatujou devatenáctky) :
Děkuji za zajímavý příspěvek.
Já si přesto myslím, že "věřím" a "vím" jsou dva protichůdné póly, tak jako "sever" a "jih".
Lidé, kteří preferují "věřím", jsou věřící. Lidé, kteří preferují "vím" jsou nevěřící, tedy ateisté.
"Vím" se odvíjí výhradně od rozumu, který ateisté považují za jediný zdroj poznání (spolu se smyslovou zkušeností, což je totéž).
"Věřím" připouští něco mimo rozum a smysly, chcete-li ezoteriku, tajemno.
Někdo tu předtím diskutoval velký třesk jako počátek vesmíru. Vědci jej považovali za tento počátek, dokud se nepřišlo na to, že před velkým třeskem bylo velké nic. A tak se střídá "nic" se "třeskem" periodicky jako na sinusiodě - a máme tu zase ty protichůdné póly, jak jsem uváděl na začátku (ten sever a jih, tu víru a rozum).
Ještě dodávám, že ani víra, ani rozum nejsou ideálem. Tím by měla být vyváženost obou, rovnována rozumu a citu, tedy moudrost. (pozn. to nemám ze sebe, to tvrdí filosofové, kterým dávám zapravdu)
Zdraví zM
20. 08. 2013 | 18:06

zasMeňo napsal(a):

není tu ještě Buldatra - ta má jméno jako INatra, firma kde jsem pracoval.
20. 08. 2013 | 18:08

kocman napsal(a):

Autor je břídil
20. 08. 2013 | 18:52

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....k věřím bych dala jako protipól nevěřím,...
k Vím,...protipól nevím.

Varianty na věřím,....věřím, že Bůh možná existuje,.....věřím, že Bůh možná neexistuje.

Vím, že Bůh existuje,....vím, že Bůh neexistuje,.....kdo to takhle bude tvrdit,....mohu mu dát odpověď,....víš,?....když víš, tak dokaž, že je to správné tvrzení....jako v matematice,..... dokaž, že existuje,....dokaž, že neexistuje,....ke každému tvrzení se podává důkaz,......mimo axiómy a postuláty.

Pokud vezmu Boha jako axióm,....už nemusím tvrdit, že vím, nebo věřím.....stane se ničím nezpochybnitelnou veličinou ve všech dalších tvrzeních,.....

Musím ale splnit důležitou podmínku obecně přijímané matematiky,....za pomoci jednoho axiómu nemohu odvodit axióm další.

Křesťanství zde matematickou axiómatizaci opouští, a z Boha, jako nezpochybnitelné veličiny, odvozuje Ducha Svatého i Ježíše....a požaduje, příjmout je bez důkazu, jako další nezpochybnitelné axiómy.

A jsem na křižovatce,....kterou cestou se dám,.....opustím matematiku pro křesťanství, nebo opustím křesťanství kvůli zákonům matematiky,.....a nebo jako mnozí,....příjmou obojí, v jednom poháru pijí dva nápoje současně.
Tužka.
20. 08. 2013 | 22:08

Luba napsal(a):

Duka - se zloději jedna ruka
(zpívá se na nápěv známé budovatelké písně)

Buďte křesťané,
věrní křesťané,
s Otcem Domini-ikem
který vy-kadil
by i vy-kropil
předražené sály v IKEM.

http://www.youtube.com/watch?v=o5BDRSelsvY

http://www.apha.cz/arcibiskup-duka-pozehna-nove-pracoviste-ikem/
http://multimedia.ihned.cz/fotogalerie-starsi/c1-48267550-mene-bolesti-i-rizika-pro-pacienty-praha-ma-hybridni-operacni-sal

Petr Holub: Tak hospodaří IKEM: Materiál předražený o 100 milionů

http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=711736

Bůh,
náš otec pro chování
deset nám dal přikázání.
Ale Církev,
naše máť
zkrátila je v jedno:
Plať!

(K.H.Borovský)
20. 08. 2013 | 22:13

pavel v napsal(a):

neo

David Cameron chce v Británii omezit porno na internetu tím způsobem, že pornostránky nebudou veřejně přístupné pro každého, ale jen pro toho, kdo o to požádá úřady. Jeho cíl je zřejmý: chránit před pornem mládež. Na druhé straně, kdo se bude chtít legálně na pornostránky dostat, bude mu to umožněno. Z vašeho příspěvku (20. 08. 2013 | 08:04 ) vyplývá, že byste přesto takový zákon považoval za omezování svobody.

Říkáte, že se na porno rád koukáte. Ani já, ani církev netvrdí, že je to, co děláte, je zločin. Zločinem však je vystavovat jiného člověka pokušení. Ještě větším zločinem je vysmívat se lidem, kteří podlehli pokušení, které jste vy ateisté nastražili. Mám na mysli vámi zde prezentované výsměšné zprávy Blesku o sledování porna ve Vatikánu.

Podle vás na pornu není nic špatného. Je-li to pravda, vysvětlete, proč má být před ním chráněna mládež. Nebo si dokonce myslíte, že ani mládež není hodna ochrany?
20. 08. 2013 | 22:44

dennis napsal(a):

Pane zM,
tak jako pani Tuzka, si myslim, ze opakem verit neni vedet. Opakem verit je neverit a opakem vedet je nevedet. Pani Tuzka to popsala jeste vystizneji nez jsem puvodne nad vasimi slovy premyslel sam - verit a vedet - co s tim?

Zeptam se: CO vlastne VIME ?
Co vlastne vime s jistotou? S jistotou vime, ze Zeme je kulata a ze Slunce neobiha kolem Zeme. Jak to vlastne vime (s jistotou)? Uverili jsme, ze autority v oboru astronomie maji dukazy, ktere lze "za kazdych podminek" zopakovat.

Co vlastne vime o nesmrtelnosti nebo smrtelnosti duse? NIC ! Jeden tabor veri, ze lidska duse je nesmrtelna, druhy tabor veri (ze i kdyby neco jako individualni duse existovalo) je s clovekem cele jeho ego smrtelne. Cim se lisi ateiste od vericich ve vztahu k dusi? Tim, ze veri sve verzi.

Tim, ze ateiste sve skalopevne presvedceni hali do sfery kritickeho rozumu, jen zakryvaji holy fakt, ze vedomosti ze vsech oboru kritickeho mysleni nemohou odpovedet na zakladni existencialni otazky jinak, nez ze s hnotou je spojen prostor a cas. Z toho, vulgarne receno, vyplyva i uplna pomijivost kazdeho cloveka.

Cloveka netrapi odpoved na otazku Jak stary je Vesmir? Cloveka od nepameti, totiz od okamziku "poznani", od okamziku vyhnani z Raje, trapi otazka Co bude po smrti? K tomu se řadí jeste tri dalsi existencialni otazky, ktere cloveka opravdu trapi. Stari Vesmiru si ateiste odvozuji z teorie Velkeho tresku a verici od okamziku Stvoreni. Ortodoxni verici se dopocitali presne neco malo mene nez 7 000 let. Bez ohledu na ono datum VZNIKU verici rikaji, ze Buh uz tu byl davno pred tim, nez se rozhodl stvorit Svet. Ateiste zas rikaji, ze pred Velkym treskem asi byl jiny velky tresk. A tak dokola... Proste lidsky rozum dodnes nedokazal odpoved na otazku Jak stary je Svet?

Na zakladni otazky vericim odpovida jejich verouka: (1) Po smrti si pan Buh vezme hodneho vericiho k sobe; (2) smysl zivotu dava sluzba Bohu, (3) celozivotni samotu cloveku doplnuje Buh a vsichni svati, a (4) kazdou spravnou volbu napovi Buh.

Ve veci "spravnych" odpovedi na existencialni otazky si ateiste museji pomahat apelem na humanismus a imperativem mravnosti.

Jak to vlastne je s ucinnosti mravniho imperativu mezi vericimi a mezi ateisty nejlepe napovida dejepis (pokud mozno abstrahovany od sympatizovani dejepiscu).
21. 08. 2013 | 11:25

zasMeňo napsal(a):

Stejskalovi :
nenadával jsem (nevhodné výrazy), a odstřihli jste mě. Asi pro odlišnost názorovou, a to není fair !
Jinak zdraví zasMeňo
21. 08. 2013 | 18:56

Inatra napsal(a):

buldatra
21. 08. 2013 | 19:05

Aleš Kaňka napsal(a):

"Popírání práva na rodiče je jedním z největších prohřešků proti právům člověka vůbec."
Svatá pravda, ctihodnosti. Už Ježíš by o tom mohl vyprávět.
U normálních smrtelníků právo na rodiče snad ani popřeno být nemůže, aspoň biologové to tvrdí. Jinak je tomu s právem, aby děti žily s oběma rodiči do 18 nebo kolika. Tam je to jako s právem na zdraví. Myslíte, že existuje?
Jako dítě bych teda u Vávrů (Maryša) žít nechtěl. Nebo u Gazdiny roby.
22. 08. 2013 | 07:53

zM napsal(a):

Přečtěte si na vedlejším bloggu od dr. Ratha "Planou hranice" - výstižné i jako duchovní téma. Nemyslíte ??
22. 08. 2013 | 16:24

zasMeňo napsal(a):

Přečetl jsem si, že Duka pracoval za komunistů "u lopaty". Tomu to teda nepřeju - ale mnohý z dnešních náfuků, co spolknul Šalamouna a rozumí koze, abych tak žek slušně (Stejskale), mnohý z těch novodobých mudrců by to potřeboval JAK KOZA DRBÁNÍ, že ?
Zdraví při foukání ze strnišť
zasMeňo
22. 08. 2013 | 16:29

zasMeňo napsal(a):

Že jste nestopli Bukvoje - monarchou se stejně nestane, neboť České království pod Rakouským baldachýnem obnoveno nebude, tak co ?
Že si tam držíte Urbana, to chápu. Pravicový duch musí mít pravicové hlásné trouby (né trouby, pane Stejskale, to není, opravdu není nadávka), i když jich je plná ošatka, a ještě skáčou okolo.........!
22. 08. 2013 | 16:33

Pochop,můžeš-li napsal(a):

Když tady čtu připomínky všech těch nedouků,napadá mně jedno přirovnání:
Když se člověk narodí,mají je v rukách rodiče a jejich úkolem je vychovat a připravit jej na školní docházku.
Pak přebírá roli společnost a jejím úkolem je naučit člověka znalostem a připravit jej do života.
V dospělosti přebírá roli Církev a jejím úkolem je vést a připravit člověka k závěru života,k smrti.
Ani jednu etapu nelze obejít. Pak si kladu otázku - kde je chyba a kdo to fláká?
23. 08. 2013 | 02:58

Aleš Kaňka napsal(a):

Všichni pochopové byli vzdělanci. A pálilo jim to.
23. 08. 2013 | 08:20

stephanie napsal(a):

Jmenuji se Stephanie , od Spojených států . Přál bych si podělit o své svědectví s veřejností o tom, co tento muž volal DR Ogün právě udělal pro mě , tento muž se právě vrátil můj ztracený ex manžela, aby mi s jeho velkým kouzlem , jsem byl ženatý s tímto mužem jménem Steven jsme byli spolu po dlouhou dobu a my jsme si zamilovali naše vlastní , ale když jsem byl schopen dát mu dítě po dobu 2 let , že mě opustil a řekl mi, že nemůže pokračovat, už tehdy jsem byl nyní hledá způsoby, jak ho dostat zpátky do přítele můj mi řekl, že o tomto člověku a dal kontaktní e-mail ( LOVESPELLTEMPLEE@GMAIL.COM ), pak nebudete věřit , když jsem kontaktoval tohoto muže o mých problémech se připravil tuto klatbu a přivést svou ztracenou manžela zpět , a poté, coměsíc jsem Chybí mi měsíc a jít na test avýsledek uvedla jsem těhotná, jsem rád, dnes jsemmatka holčičku , děkuji ještě jednou velký DR Ogün za to, co jste pro mě udělal , když jste tam prochází některou z Tyto problémy jsou uvedeny níže :

1 ) Pokud chcete, aby vaše ex zpět .
( 2 ) pokud budete mít vždy špatné sny .
( 3 ) Chcete-li být podporovány ve vaší kanceláři .
( 4 ) Chceš ženy / muži běžet po vás.
( 5 ) Pokud budete chtít dítě .
( 6 ) Chcete-li být bohatí .
( 7 ) Chcete-li svázat váš manžel / manželka , aby se
tvoje navždy .
( 8 ) Pokud budete potřebovat finanční pomoc .
( 9 ) Jak jste byl podveden a chcete obnovit jste ztratili peníze
01. 03. 2014 | 04:06

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy