Mnoho povyku pro nic? Glosa postsvatováclavská

08. 10. 2017 | 17:34
Přečteno 6490 krát
Jak asi většina lidí, kteří mne znají, ví, že patřím do Řádu dominikánů, kteří se oficiálně nazývají Řád bratří kazatelů. Povoláním dominikánů je tedy kázat Evangelium Ježíše Krista v kontextu církevní nauky na základě znalostí různých teologických oborů v reflexi současnosti, a to, jak říká svatý Pavel: „vhod i nevhod“. Ukazuje se, že moje kázání ve Staré Boleslavi jistým způsobem splnilo právě toto kritérium. Mnoha lidem přišlo vhod, řada kritiků, i z řad mých spolubratří, mi vzkázala, že kázání bylo nepovedené, že jsem postavou, které se nenaslouchá, či která svým staromilstvím a vlastenectvím beznadějně uvízla ve starých časech a dnes nemá co říci. Možné to všechno je. Jen mi pak při té bezvýznamnosti a okrajovosti nejde na rozum, proč je kvůli tak nepovedenému kázání tolik křiku?

Někteří lidé chtěli kázání vysvětlit, jiní byli znechuceni přímluvami, a aniž by je pořádně přečetli či prostudovali, vyložili si je po svém, jako výkvět nacionalismu a podobně. Rád tedy použiji citát z článku pana Pavla Mareše z pátečních Lidových novin, který rozebírá přímluvu znějící: „Na přímluvu sv. Vojtěcha prosíme za vyhnance a uprchlíky. Kéž s naší pomocí najdou odvahu vrátit se do zemí svých otců, stanou se novou nadějí pro své národy a obnoví svá města, kde budou žít v míru a pokoji.“ Pan Mareš dál píše:


„Všechno je složitější, než jak se jeví. Staroboleslavská slova lze vztáhnout na mladé Syřany, kteří odešli ze své vlasti. Chápeme a víme, že mnozí odešli ze strachu. Ze strachu z Islámského státu za humny. Ze strachu z rekrutování do syrské armády. Ze strachu, že další tlak, další násilí, další hrůzy skončí zkázou jejich i jejich rodin. Tak o tom s velkým respektem k jejich mnohdy bolestnému rozhodování mluví emeritní melchitský patriarcha Řehoř III. Laׅham, který naopak nikoho k odchodu ze země nevyzývá.

Syrská společnost byla do doby, než se v ní začala odehrávat nekoordinovaná „proxy válka“ světových mocností (přes řadu zdokumentovaných hrůz způsobených Asadovým režimem) společností pluralitní. Společností vzájemně se respektujících občanských komunit. Společností, kde stát ve svých základních parametrech fungoval. Sýrie po této válce je společností rozvrácenou, krvácející. Syřané čekají a toužebně vyhlížejí trvalý mír a obnovu. Pokud je aspoň trochu bezpečné se vrátit, pokud místní komunita, odd mladí, „vojnyschopní“ muži odešli, válečné běsnění přežila, je na místě se modlit za odvahu těch, kdo odešli, aby se vrátili. Modlit se za jejich odvahu neznamená je nutit. Znamená to doufat, že své nejlepší síly dají do služeb obnovy svého společenství. Znamená to, že ty nejlepší snad znovu přijme jejich rodná země, a ne země cizí, kde zakořenění a plná integrace je v tom nejlepším případě záležitostí pro více než jednu generaci.

Staroboleslavská přímluva si bere jako přímluvce Slavníkovce Vojtěcha. Muže, který dvakrát z velmi vážných důvodů opustil svou vlast. Muže, jemuž jeho druhý odchod ze země jeho otců zachránil život. Kronikář Kosmas o této události ze dne sv. Václava roku 995 píše: „Násilníci vtrhli do hradu Libice během mše, muže a ženy pobili a sťali čtyři bratry svatého Vojtěcha se vším potomstvem před samým oltářem.“ Vojtěch byl muž, který se do vlasti už nevrátil. Smrt ovšem nenašel v poklidu římského Aventina mezi spolubratry benediktiny, nýbrž na misiích mezi pobaltskými Prusy. Z oběti nepohodlného a těžkého života může vzejít naděje pro rozvrácenou zemi. Není tohle poselství staroboleslavské „uprchlické“ přímluvy?“



Na pouti také byla skupinka několika radikálních křesťanských feministek, které jsou pro média takovou kuriozitou, že jim dávají velký prostor. Ale takový je mediální svět, to chápu. Co vůbec nechápu je jejich transparent „Nevěříme v národ“. My jako křesťané věříme v Boha. Nicméně jsme na straně národa. To je ostatně věta, kterou pronesl ve vypjaté situaci podzimu 1989 sám kardinál Tomášek. Rád bych tedy věděl, na jaké straně je ona skupinka. Možná se vrací časy proletářského internacionalismu, nechci jim nic podsouvat, avšak za sebe, jako věřícího katolíka, chci jasně říct, že slova národ, vlast jsou mi posvátná. Chápu je v původním významu celé naší historie od Římské republiky až dodnes a nikterak jim nepodkládám nacionalisticko-šovinistický význam, kterým byly znehodnoceny nacisty a komunisty, případně jejich pohrobky. Za náš národ, tvořený bezpochyby nejen Čechy, ale i Moravany, Slezany, Slováky, Romy, Zakarpatskými Ukrajinci a představiteli dalších menšin obyvatel této země, pokládali své životy, za svobodu našeho národa a naší vlasti! Připomeňme oběti heydrichiády, druhé světové války či padesátých let. Ty oběti pokládali za budoucnost, pro nás! Ptám se, jak se podíváme do očí hrdinům a vojákům našich tří odbojů. Jsem spolu s církví na straně tohoto národa a nestydím se za to.

P. S. Na závěr bych snad měl dodat, co jsou to „rozmary některých menšin“. V kázání jsem mluvil nejen o národu, ale také o rodině. Neodsuzuji – v duchu Evangelia – lidi, ale nesouhlasím s jejich názory a idejemi. Můžeme přijmout opravdu vážně některými navrhovanou definici rodiny jako společenství lidí za účelem vzájemné pomoci a uspokojování svých potřeb?!! Terminologie vokovické „Sorbony“ tu čouhá z každého slova. Nejde zde však o folklor a ideologické masopustní úterý, ale jde o budoucnost člověka a naší civilizace.


Odkaz na svatováclavské přímluvy a kázání:


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy