Jedeme v tom s vámi

06. 06. 2012 | 22:46
Přečteno 7718 krát
Jak se změní start dne generálním ředitelům významných společností, když se před svým domem posadí do mechanického vozíku a do práce se vypraví veřejnou dopravou? Do projektu Jedeme v tom s vámi se zapojili zástupci komerční sféry, aby otestovali přístupnost Prahy.

Veřejná doprava v Praze
Cestující na vozíku mají síť veřejné dopravy řidší o 23 bariérových stanic metra, přibližně 80% tramvajových spojů a 60% autobusových. Značné komplikace také způsobuje několik desítek tramvajových zastávek s výstupem do vozovky, které nejsou s vozíkem použitelné. Nepřekonatelné jsou na vozíku i zastávky a chodníky bez nájezdů.

Jedeme v tom s vámi
Jedeme v tom s vámi
Jedeme v tom s vámi je projekt Asistence o.s., který účastníkům nabízí poznat bariéry veřejné dopravy v Praze sebezkušenostní formou. Od roku 2007 má za sebou cestu Prahou na vozíku více než 500 lidí. Projekt získal v roce 2011 mezinárodní ocenění ERSTE Foundation Award for Social Integration.


Jedeme v tom s vámi
Na domluvené adrese jsme čekali s prázdným mechanickým vozíkem a asistentem, který byl po celou cestu připraven pomáhat řešit složitější situace a překonávat jednotlivé bariéry. Dalším členem doprovodu byl Jakub Neubert, který sám pomoc asistentů potřebuje 24 hodin denně. Jakubovi byl připraven asistovat Tomáš Moravec, ten se se všemi účastníky projektu předem sešel a domluvil čas i předpokládanou trasu cesty.

21.5. Jiří Bělohlav, prezident firmy Metrostav, a.s.
Pan Bělohlav měl dvě speciální přání. Jednak chtěl celou trasu ujet sám vlastními silami a bez využití veřejné dopravy, a pak si vyžádal mechanický vozík k zapůjčení týden dopředu, aby si celou trasu projel. S takovýmto přístupem jsme se u žádného z více než 500 předchozích účastníků nesetkali. Jak nám s úsměvem ve dveřích řekl, během zkušební cesty pětkrát neustál chybějící nebo strmé nájezdy na chodnících a upadl. Nejvíce mu utkvěl v paměti pád na nájezdu před autobusovou zastávkou plnou lidí čekajících na autobus a jeho následné nastoupení po pádu na vozík „jakoby nic“. 21.5. jsme v 7.00 nastoupeni před domem a s díky přijímáme krátké pozvání na vyhlídku nad Prahou. Celou cestu (asi 5 km) jedeme po svých, většinou z kopce. Pan Bělohlav má trasu dobře najetou (jezdí tudy do práce na kole) a ví, kde na chodnících jsou a kde nejsou nájezdy, kde je nutné si zajet o pár desítek metrů a zase se vrátit. Těsně před cílem na jednom nevinně vypadajícím přechodu dochází k pádu z vozíku.

Jiří Bělohlav
Jiří Bělohlav

Jiří Bělohlav:„Jsem sám se sebou spokojen, že jsem sebou říznul jenom jednou. Když jsem to trénoval, tak to bylo asi pětkrát. Uvědomil jsem si, jak každá maličká bariéra může způsobit, že se vozíčkáři nikam nedostanou. Až budeme stavět chodníky, dám si na to pozor.“

22.5. Lenka Čábelová, marketingová ředitelka PricewaterhouseCoopers, a.s. a Kamila Zárychtová, ředitelka společnosti Business for Breakfast
Trasa cesty vede z metra Kobylisy na Hlavní nádraží, kde jsme chtěli přestoupit na tramvaj a dojet do kina Světozor na tiskovou konferenci k projektu. Interval nízkopodlažní tramvaje nás ale nasměroval pěšky na další zastávku a pak jednu stanici tramvají. Po tiskové konferenci se cesty rozdělily do sídel firem na I.P.Pavlova a na Žižkov.

Lenka Čábelová
Lenka Čábelová

Lenka Čábelová: „V naší společnosti se snažíme zapojovat lidi s postižením a proto je problematika bariér pro nás velmi důležitá. Až dnes, když jsem vyjela na vozíku před vlastní dům, jsem si uvědomila, jaké jsou tam hrboly a díry, jaký je problém zaparkované auto na chodníku či značky a sloupy uprostřed chodníků, okolo kterých na vozíku jen těžko projedete.“
Kamila Zárychtová
Kamila Zárychtová

Kamila Zárychtová: "A najednou přišel přechod. Sedíte v úrovni kapoty aut a říkáte si – vidí mě vůbec? Budu natolik rychlá, abych stihla přejet silnici, než řidičům dojde trpělivost? Vyvinula jsem tu největší sílu v rukou, jakou jsem mohla a úspěšně zdolávala přechod. Už jsem byla na konci přechodu, když v tom vidím tu hroznou zradu – nájezd na chodník netvoří hladký přejezd, ale o několik centimetrů vystupující OBRUBNÍK!!!"

23.5. Lubor Žalman, generální ředitel Raiffeisenbank
Startujeme v Mnichovicích na nádraží. Trať je nově zrekonstruována a tak se dá s pomocí asistenta do „panťáku“ poměrně snadno nastoupit. Jedeme až na Hlavní nádraží a pokračujeme metrem na Pankrác. Kritická situace nastává při výstupu z metra, kdy se pan Žalman rozhodne vyjet sám a málem to končí pádem. Mezera mezi nástupištěm a vozem metra už dostala bezpočet vozíčkářů. Končíme na střeše nejvyšší budovy v Praze City Tower.

Lubor Žalman
Lubor Žalman

Lubor Žalman: „Byl jsem naivní, když jsem si myslel, že je možné to jet sám. Jistě bych zvládl víc, kdybych byl zkušený vozíčkář, ale ani ten by to nezvládl bez asistenta. I když ta trasa byla podle mého asistenta poměrně luxusní, i tak tam byla asi tři místa, která člověk na vozíku nedá.“

24.5. Tomáš Sedláček
Na vozík usedá Tomáš Sedláček na Nové scéně Národní divadla, kde z něj moderuje své Interpelace a pak vyrážíme na Kampu do Mlýna.

Tomáš Sedláček
Tomáš Sedláček


25.5. Tomáš Jindříšek, ředitel agentury Dark Side, a.s.
Startujeme v Mánesově ulici na Vinohradech. Rádi bychom jeli tramvají, ale museli bychom čekat 40 minut a tak jdeme pěšky až do cíle v Malé Štupartské. Cestou míjíme bariérové stanice metra a příležitostně se potýkáme s chodníky bez nájezdů.

Tomáš Jindříšek
Tomáš Jindříšek

Tomáš Jindříšek: „Největší frustrace jsem pociťoval z toho, že nemohu používat MHD, která zdánlivě vypadá jako bezbariérová, ale v centru Prahy tomu vůbec tak není. Cesta z Vinohrad do Malé Štupartské mi oproti standardním 20 min. trvala přes hodinu. Nečekal jsem, že to bude jednoduché, co mě ale šokovalo byla nerovnost chodníků a nelogičnost toho, že část chodníků nemá nájezdy.“

25.5. Tomáš Skřivánek, šéfredaktor E15
Pro změnu jedeme z práce domů. Zkoušíme nejrychlejší variantu z Braníka do Říčan a sice vlakem s přestupem ve Vršovicích. Vlaková souprava je vybavena elektrickou plošinou, ale nikdo není schopen najít od plošiny klíč. S velkými omluvami naloží průvodčí s asistentem vozík i s Tomášem Skřivánkem do vlaku ručně a jedeme směr Vršovice, kde je vyložen. Od nádraží až k domu ke Skřivánkům vede nový chodník s jedním kritickým nájezdem na přechodu pro chodce, který nebylo v lidských silách zdolat.

Tomáš Skřivánek
Tomáš Skřivánek

Tomáš Skřivánek: „Komplikace jsem čekal, ale že mě dostane nájezd, který je bezbariérový, to jsem nečekal. I místa, která jsou upravená jako bezbariérová, nakonec bezbariérová vůbec nejsou.“

28.5. Radim Novák, Veolia Transport ČR, a.s.
Cestou si nemůžeme nevšimnout, jak hodně jsou nízkopodlažní spoje využívány maminkami s kočárky.

Radim Novák
Radim Novák

Radim Novák: „Cesta byla o hodně fyzicky náročnější, než jsem očekával. Poznal jsem, že každá sebemenší nerovnost vás může při jízdě na vozíku dostat do velmi složité situace. Použití bezbariérové městské hromadné dopravy je téměř nutností, protože jinak se nemáte šanci téměř nikam dostat. V Praze provozujeme více než sto městských
a příměstských autobusových linek, při pořízení nových autobusů preferujeme vždy nákup nízkopodlažních vozidel. Musím přiznat, že bez pomoci asistenta bych do své kanceláře nedojel."


29.5. Miroslav Lukeš, generální ředitel společnosti MasterCard ČR
Krásná trasa z Národní na Letnou i s deštěm. Jedeme nízkopodlažní tramvají a přes Letnou pěšky.

Miroslav Lukeš
Miroslav Lukeš

Miroslav Lukeš: „Pohled na svět z vozíku mi dal úplně novou perspektivu. Z úrovně očí Vám zmizí obličeje lidí i na přelidněných místech. O to více před vás vystoupí bariéry. I drobné překážky na trase najednou nabudou nepřekonatelných rozměrů. Člověk si v tu chvíli velmi váží pomoci a dobrých lidí okolo. A ti v projektu Jedeme v tom s Vámi rozhodně jsou. Projekt je zcela jistě silnou připomínkou respektu k ostatním a vlastnímu zdraví."

30.5. Jakub Unger, obsahový ředitel Centrum Holdings
Začínáme v Holešovicích a chceme se dostat na Náměstí Republiky. Na tramvajové zastávce zjišťujeme, že nemá ostrůvek a že se do ní s vozíkem nedostaneme a tak jdem o jednu dál. Potřebný nízkopodlažní spoj jede až za 30 minut a tak jedeme jiným na Vltavskou. V metru nás ale čeká cedule na výtahu se vzkazem, že výtah pojede za několik týdnů. Jdeme zpět na tramvaj, ale náš spoj mezitím ujel a další jede za hodinu. Nezbývá, než zkusit štěstí na Strossmayerově náměstí, kam dojdeme pěšky. Po deseti minutách nám to jede.

Jakub Unger
Jakub Unger

Jakub Unger: „Jen těch pár nečekaných příběhů v Holešovicích, kde žiju a znám to tam... Na vozíku zjišťuji, že je pro mě rázem veřejná doprava nepřístupná. To vám otevře oči a trochu i hlavu. Měli bychom všichni dělat o kousek víc, aby se situace změnila a město se přizpůsobovalo potřebám občanům rychleji, než se tak momentálně děje.“

31.5. Jiří Hrabák, generální ředitel Rádia Impuls
Startujeme v 6:30 v Záběhlicích, doprovází nás i zuřivý reportér. Nízkopodlažní autobus jede hned, přestupujeme na metro na Pankráci a míříme na Holešovice. U výtahu nás čeká cedule „z technických důvodů mimo provoz“. Chvíli řešíme. Co s tím, až zkušenému Jakubovi dochází, že cedule tam je jen připravena, až se výtah rozbije. A skutečně, fungoval… Dál pokračujeme pěšky, protože tramvajová zastávka, kterou bysme potřebovali je bez ostrůvku s výstupem do vozovky , tudíž na vozíku nepoužitelná…

Jiří Hrabák
Jiří Hrabák

Jiří Hrabák: „Především ve mně cesta zanechala jeden dojem. Jsem vnitřně nadšený z toho, že existují lidé, kteří vozíčkářům pomáhají. Tím myslím asistenty. To mi ukazuje, že společnost kolem nás není tak cynická a lhostejná, jak se někdy především ze zpráv z bulvárních médií může zdát."

1.6. Marek Liška, ředitel Internet Mall.cz
V Dejvicích sjíždíme z kopečka na krásnou novou tramvajovou zastávku a jedem směr Holešovice. Na potřebné zastávce ale nejde vystoupit, protože má výstup do vozovky. Nejde to ani na té následující a tak o dvě přejíždíme a pak se vracíme…

Marek Liška
Marek Liška

Marek Liška: „Není větší zkušenost, která otevře svět vozíčkářů, než si na vozík sám sednout a jet na něm z domova do zaměstnání trasou, kterou člověk dobře zná. Překvapilo mě, kolik tramvajových zastávek v Holešovicích je pro cestující na vozíku nepoužitelných. Na konci cesty mám tu výhodu, že můžu vstát, ale vozíčkáři se s tím musí potýkat denně."

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik!!! napsal(a):

Jediné, co mi vadí, že na fotce nemáte uši.
07. 06. 2012 | 06:16

Občan napsal(a):

No dobře, to je zajímavá akce. Ale...
Co má za smysl posadit do kárky marketingové ředitele a bankéře? Pro ně to je jen jedno z mnoha "kudy z nudy" a dál nic. Další den sednou do auta a dojedou do svých kanceláří, aby tam managovali. Nebo si snad myslíte, že budou dobrovolně platit větší daně, aby bylo na bezbariérové chodníky, tramvaje a autobusy? Nebo snad očekáváte, že budou "ZE SVÉHO" přispívat na veřejně prospěšné stavby a vybavení?
Obávám se, že to je marné doufání :-(

Do těch kárek by měli usednout a za kočárky si stoupnout primátor a další lidé z magistrátu, aby pochopili, že jejich priority se poněkud rozcházejí s prioritami daňových poplatníků...
07. 06. 2012 | 06:21

Drzá zrzka napsal(a):

V rámci jedné praxe, jsem se též na čtyři hodiny připoutala do vozíku. Ani jsem nevyjela do ulic a stačilo. Podejte si hrnek na čaj z horní skříňky kuchyňské linky. Dojeďte si na WC, když se vozíkem nedostanete za dveře. Spousta každodenních úkonů, které najednou bez úprav v bytě či pomoci ostatních nejdou. Těžko zapomenutelný zážitek.
07. 06. 2012 | 06:37

Kvakin napsal(a):

Na primátora, prosím, zatím neapelujte. Teď se věnuje důležitějsším věcem. Jeho prioritou je teď Václavskéo náměstí, a na něm prioritou priorit vzhled stánků s buřty. Proto vymýšlí založení pražské obchodní společnosti, co bude vzhled a provoz stánků řídit, neboť ti, co dnes stánky provozují, budou vypovězeni. Nakonec dobrá zpráva: prodej opečené uzeniny bude v jisté míře zachován. Stánky však budou sloužit zejména k prodeji tisku, květin a upomínkových předmětů (zřejmě matrjošek a brigadýrek sovětských důstojníků). Zlatý prciny ...
07. 06. 2012 | 07:56

Kryštof napsal(a):

Dobrá akce, až na to, že většina vozíčkářů nejezdí do práce tam, kam páni generální.
Humbuk okolo bezbariérovosti je směřován a cílen na investice do úpravy cest pro vozíčkáře.
Nejsem proti, ale prioritu bych viděl v osvětě. Vozíčkář si nenabije, když požádá spoluobčana o pomoc.
A když se spoluobčan sám zeptá zda nepotřebuji pomoc, když bezradně stojím před obrubníkem, je to dost příjemné.
Bohužel se tak příliš nestává.
Když mi někdo pomůže, nepotřebuji aby se začalo město přebudovávat, abych se všude pohodlně dostal.
07. 06. 2012 | 08:07

neo napsal(a):

Občane, co vám ten svět tak strašnýho udělal? Zakopl jste o manažerský kufřík a rozbil si hubu?

To co píšete je cynickej hnus, výsměšný pokus zapšklého člověka urazit slušné lidi, kteří si na vlastní kůži vyzkoušeli těžký život vozíčkáře a snaží se pomoct. Ať už apelem na příslušné orgány nebo finančně. Kolik jste toho udělal vy pro ty vozíčkáře, že se vysmíváte ???

Připomínáte mi lidi , kteří si vozí zadky výtahy pro vozíčkáře a matky s kočárky a jsou líní vyjít těch pár schodů.
07. 06. 2012 | 08:35

Občan napsal(a):

To jako myslíte, neouši, že když se svalí na hromadu na rautu za dvě mega 30 "managerů" a vyberou mezi sebou 20 000.- Kč, které pak velkoryse rozdělí 10ti sdružením pro postižené, že z toho budou všichni kolem happy a cool?
Přesně takhle totiž ta "managerská dobročinnost" vypadá zblízka. Případně účinkující -brita sice nepobere honorář, ale nechá si vyplatit "cesťák" ve výši obvyklého honoráře. Ovšem je také hrozně dobročinná.

Jo, jsem cynik a pragmatik, protože nehodlám být odrbávaným naivním troubou. Třeba taky jednou dospějete...
07. 06. 2012 | 09:12

český maloměšťák napsal(a):

Autor
Mohl byste oslovit Kajnara /primátor Ostravy/ - aby se projel po ostravských komunikacích a ráno pak (před úklidem, placeným z peněz daňových poplatníků) po Stodolní ulici ?
Zajímal by mě jeho ksicht.
07. 06. 2012 | 09:24

neo napsal(a):

Občan:

vyberou mnohem víc a přispívaj taky mnohem víc.

Happy a cool být nemusíte, ale urážet lidi, kteří se snaží pomoct taky ne.
07. 06. 2012 | 09:25

xyzy napsal(a):

Je to krutá skutečnost, že ani bezbariérové ostrůvky, či nové typy tramvají jsou nejen pro vozíčkáře, ale i pro lidi s omezením funkcí horních či dolních, případně obou druhů končetin nezdolatelnou překážkou. Bez cizí pomoci se neobejdou.
Je dobře, že si zdraví lidé na vlastní kůži vyzkoušeli, jaké to asi je!
08. 06. 2012 | 20:55

Jedna m áma napsal(a):

Ve článku byl odkaz na obsazení nízkopodlažních vozů MHD maminkami s dětmi.To je logické,protože jinam samotná ženská kočár nedá a i do těchto vozů je to na většině pražských zastávek pořádná dřina.Lidé sami nepomohou.Když někoho požádáte,v lepším případě se vymluví,v horším a častějším případě vás seřve za drzost.Nízkopodlažních linek je málo a jejich dalším problémem je, že nejsou zařazovány podle jízdního řádu.Jedete-li s novorozenětem k lékaři a jste objednání na čas,potřebujete minimálně hodinovou rezervu oproti cestě bez dítěte a stejně kolikrát přijdete pozdě.Stejné problémy jako vozíčkáři máme s bariérovými zastávkami, chodníky, výstupy do vozovky... Nesmyslný zákaz nedovoluje nastoupit do MHD s dítětem v tašce,kterou žena snáz unese,a tak musím pokaždé bojovat s kočárkem a nadávkami spoluobčanů,že zdržuju,překážím atd. A samozřejmě bez asistenta...
08. 06. 2012 | 21:37

jin napsal(a):

Tady se dočtem,jak je dobré pomoci postiženému,ale v TV běžela přiblblá akce za velký prachy,"o létání",že jim nemáme nabízet pomoc,aby se necítili snad trapně nebo co !!?
08. 06. 2012 | 22:38

Xylinder napsal(a):

Dobrý nápad, myslím, že by se to mělo provádět častěji a třeba i na dva či tři dny v kuse. A hlavně, posadit do vozíčku hlavouni zastupitelské i ministerské jakož i senátory a poslance vládní i opoziční.
09. 06. 2012 | 10:07

Drzá zrzka napsal(a):

jin

Za lepší variantu považuji se zeptat, jestli pomoc nepotřebuje. Maximálně řekne, že ne. Trapný pocit zmizí , v pocitu, že se najdou lidé ochotni pomoci.
09. 06. 2012 | 10:10

xyzy napsal(a):

jiri

Ta reklama se vztahuje k pomoci, o kterou třeba ten postižený nestojí. Prostě nelze přijít k někomu, čapnout ho a někam ho dostrkat, tak je to myšleno. Pochopitelně dotaz (předcházející akci), jestli dotyčný o pomoc stojí, potřebuje ji, je na místě.
09. 06. 2012 | 11:27

xyzy napsal(a):

jedna máma
"Stejné problémy jako vozíčkáři máme s bariérovými zastávkami, chodníky, výstupy do vozovky..."

Nezlobte se, srovnávat mladé zdravé mámy a jejich problémy při cestování v MHD s problémy handicapovaných lidí, to snad ne? Nevím, jestli se doba a lidé tak dramaticky změnili k horšímu, ale dobře si vzpomínám na své cesty tramvají s kočárkem. Častokrát jsem si ani o pomoc říkat nemusela a pokud jsem už poprosila kohokoliv, každý pomohl.
Bylo by možná na místě se zamyslet nad stylem, jakým ty mámy o pomoc žádají, či jak nadstandard suverénně vystupují. Panuje dnes takový divný trend "tady jede MATKA, padněte všichni na kolena!" Jestli třeba ty ženy tak na okolí svým vystupováním nepůsobí.
09. 06. 2012 | 11:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy