Prague Needs a Revolution

13. 06. 2012 | 16:41
Přečteno 2946 krát
Před dvaceti lety ukázali vozíčkáři v USA, jak hrozná je jejich situace. Přivazovali se k autobusům, které pro ně nebyly přístupné, bylo to povstání, svého druhu revoluce. Myslím si, že Praha také potřebuje revoluci!

Sherry Ramsey Schulz: "Prague Needs a Revolution"
Autorkou úvodních slov je Sherry Ramsey Schulz z USA, paralympijská medailistka, kterou jsem potkal v létě 2010 v Praze u výtahu do stanice Muzeum. Hodinu hledala se svou kamarádkou bezbariérový přestup z trasy "A" na trasu "C". Nedokázaly to, cesta totiž není nijak značená. Cedule na dveřích výtahu nepostačuje, kdo je na místě poprvé, má velké problémy. Sherry byla na pokraji sil, protože podobné situace naplňovaly poslední měsíc jejího života, kdy přijela do Prahy na prázdninový kurz tvůrčího psaní. Řekla nám ještě celou řadu zajímavých myšlenek člověka, který žije ve městě bez bariér a navštíví Prahu. Kolik takových lidí se po Praze asi pohybuje právě teď?

Film
Nemohli jsme se na Muzeu cestou na schůzku s režisérem Tomášem Škrdlantem potkat "náhodou". Právě v těch dnech jsme sbírali materiál ke krátkému filmu o bariérách ve veřejné dopravě. Bez Sherry by jsme neměli název, ani podstatnou část filmu.


Sherry: Doma v Coloradu se vůbec necítím postižená
"Mám dopravu, mám práci, vše je pro mě přístupné. Není to děláno pro mě. Škola, kde učím, je prostě přístupná, obchody, do kterých chodím, všechno… Vůbec o tom nepřemýšlím. Když jsem přijela do Prahy, cítila jsem se postižená a cítím se tu postižená kvůli bariérám, na které narážím. Nemám ráda ten pocit, že potřebuji pomoc a nemohu dělat co chci. Bylo to pro mě těžké, nerada se cítím odlišná. Ale tady musím."

Senátor z Prahy
Delší dobu jsme v mailovém kontaktu s jedním senátorem zvoleným v Praze. Nebudu uvádět jeho jméno, protože mi nedal se zveřejněním svých myšlenek souhlas. Je ale podstatné vědět, jak se o bariérách v Praze mezi vrcholnými politiky také přemýšlí:

"Hodně cestuji a už jsem procestoval pěkný kus světa, ale v mnoha zemích EU jsem neviděl tolik změn a úprav pro invalidy jako máme v ČR. Takže sdělení paralympijské medailistky mě zas tak moc "nebere". Nemysleme si, že jsme nějak pozadu a že je zde vše špatné. Naopak, jsme dost napřed oproti té EU"

"Co se týče maminek s kočárkem, tak bych to tak nepřeceňoval a spatřuji v tom jen argumentaci pro zdůraznění podpory potřeby bezbariérovosti všeho a všude. Pokud si někdo pořídí miminko, tak s mnoha omezeními jaksi počítá a je minimum maminek, které by s kočárkem takto neustále cestovaly, protože to jejich zaneprázdnění ani neumožňuje.

S miminkem nemůže ledabyle cestovat a maminka by měla především s miminkem být v klidu, doma, zajít na procházku a maximálně se pohybovat v okolí bydliště - nákupy, k lékaři apod. Rozhodně by neměla každodenně cestovat do práce nebo po výletech. Pokud toto některá maminka chce, tak se většinou jedná o movité maminky s vlastním vozem, které bezbariérovost nevyžadují. A společnost by takovou péči o dítě a výchovu rozhodně podporovat neměla."

Projekce Prague Needs a Revolution před komunálními volbami
BIO OKO nám laskavě poskytlo prostor pro uspořádání projekce s následnou debatou kandidátů na primátora všech demokratických politických stran. Sliby před volbami vypadaly velice nadějně. Cílem akce bylo přerušit dlouhodobě omezenou činnost v této oblasti. Mezi lety 2006 až 2011 nebyla bezbariérově zpřístupněna jediná starší stanice metra v Praze. Podívejte se, jak politici reagují a jak probíhala debata. Dlužno podotknout, že v roce 2010 došlo ještě s dosluhujícím primátorem k dohodě, že každý rok bude zpřístupněna jedna až dvě starší stanice metra a že tento slib je zatím dodržován.



Architekt Adam Gebrian
Na debatu přijal pozvání i architekt Adam Gebrian. Později napsal ve svému sloupku "Veřejná doprava pro všechny"" v deníku Metro: „Vídám tu mapku v metru každý den. Kromě tří protínajících se barevných čar a názvů 53 stanic najdeme u jména každé z nich malý kroužek. Buď s ikonou panáčka na invalidním vozíku, nebo bez něj. Těch bez něj je přesně 22. Musím říct, že mě to šokovalo. V posledních měsících slyšíme o pražském dopravním podniku každý den. O způsobu jeho vedení, nepříliš výhodném nákupu tramvají, osudech bývalého ředitele, hledání nového nebo o eventuálním vyvádění peněz v minulosti. Jak je ale možné, že se nebavíme o faktu, že přes 40 procent stanic metra není přístupno všem? Co jsme to za společnost, že dříve než začneme přemýšlet o možném rozšiřování metra, nevyřešíme prvně tento handicap? Měla by to být priorita číslo jedna.“

Ekonom Karel Kříž
Poslední citace je z článku ekonoma Karla Kříže v Lidových novinách s názvem "Andělské vyhazování peněz": "Ekonom ví, že Česká republika je právě proto chudší, že o svých vybraných daních rozhoduje suboptimálně až katastrofálně. Jsou to předražené dálnice, zbytečné přechody pro medvědy, chystaný sedmnáctikilometrový (!) železniční tunel do Berouna, desetimiliardová přeložka nádraží o pět set metrů v Brně a hromady dalších nesmyslů. Jsou to i výtahy v metru, které jsou jednak samy o sobě jistě předražené, ale navíc i ve své podstatě šílené. Chce-li však někdo krást, nejlíp se to zabalí do péče o blaho bližního."

VÍDEŇ - HELSINKY
Když se setkáváme se zástupci měst, kde jsou na tom s přístupností veřejné dopravy mnohem dál, než v Praze, tak si nejde nevšimnout nadšení pro věc. Nadšení ze strany zástupců tamních dopravních podniků i ze strany techniků, kteří navrhují řešení jednotlivých bariér. Je patrná hrdost na to, že zpřístupnili veřejnou dopravu všem. To nadšení v Praze zatím chybí, ale lepší se to!











Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

Karel Kříž to nazval pravým jménem
13. 06. 2012 | 16:54

Baba Jaga napsal(a):

Tak ekonom ví - a dělá s tím co? Píše za penízky do novin.
Milé paničky se nemohly někoho na radu zeptat?
13. 06. 2012 | 17:04

Grumaq napsal(a):

Da,da. Praga trebujeť revolúciju! (Aby to nebylo jen anglicky).
Trochu nechápu argumentaci, že se někdo nehybný chce cítit, že je hybný. Nevím, zda jsme povinni za tím účelem vynakládat bůhvíjaké prostředky (nabízí se zůstat v Coloradu, když je tam tak fajn a pěkně).
Děvuška iz Koloráda. U nás nět děněg. Understand?
13. 06. 2012 | 17:08

erikcipera napsal(a):

Neo: Karel Kříž toho asi moc veřejnou dopravou s kočárkem nebo na vozíku nenajezdí, jinak by toto nepsal.
Baba Jaga: "paničky" se ptali koho mohli, ale mluvily anglicky a málokdo ví, kde výtah ze stanice Muzeum "C" na povrchu ústí. Nebyly první ani poslední, kdo na Muzeu při přestupu z výtahu na výtah bloudí.
Grumaq: Když jste na vozíku a normálně můžete kamkoliv projet, tak nemáte důvod vnímat své postižení, když ale máte bariéru na každém druhém kroku, tak to dostáváte "sežrat". Ostatně, zkuste si to někdy a poznáte.
13. 06. 2012 | 17:37

Petr B. napsal(a):

No hlavně byla "šílená" Křížova kuponová privatizace, jejíž důsledky nás neskutečně zadlužily (Kříž byl v té době zástupcem šéfredaktora LN a poradcem předsedy Fondu národního majetku Češky). Proto dnes nemáme peníze.
Vozíčkáři, slepci, důchodci, nemocní atd. prohráli volby v roce 2010 a musí počkat ještě dva roky na nové. Pak jim snad svitne naděje.
13. 06. 2012 | 17:58

Baba Jaga napsal(a):

To: Čipera
Coloredo je veliké. Mají to v něm takhle bezbariérové, jak nám popsala dáma, chtivá poučení v tvůrčím psaní, všude? I v každé zapadlé vísce?
A marně jsem přemýšlela, zda jsou v metru ještě nějací zaměstnanci, co by mohli poradit. My venkovani, co jezdíme do Prahy za kulturou, chodíme většinou pěšky.
13. 06. 2012 | 18:33

Vladimír napsal(a):

No jo bohužel. Je nám to líto. To je tak vše co s tím naděláme. Nám tady chybí věcí pro úzké skupiny i široké spektrum lidí. Co máme dělat? Revoluci. Jako národ nejsme úplně lhostejní ale možná časem budeme mít starostí víc než aby nás tohle zajímalo. A ti co můžou pomoct mají zase starost jaká krabice je na víno dost velká. Houby. Kde se na to vše seženou peníze. Ne nejdou tady jiné běžné věci. Přestěhovat se. Jediná šance
13. 06. 2012 | 20:40

oh napsal(a):

neo a ekonom Karel Kříž: [cenzurováno!]. Vřele doporučuji alespoň nohu do sádry a berle - při nutnosti používání pražské MHD vám to úžasně rozšíří ekonomické obzory.
Baba Jaga: Pokud si stačím všímat, v pražském metru tu a tam bývají nějací zaměstnanci tak v kukaních u vstupu - nahoře nad eskalátory a nebo pečlivě ukryti v technických prostorách. Šance, že by mohli poradit někomu na nástupišti, je zcela zanedbatelná. V coloradských zapadlých vískách mohou mít leccos, ale Praha prý není zapadlá víska, ale hlavní město údajně civilizované země. A v civilizaci nebývá zvykem, aby nově postavená veřejně přístupná stavba nebyla bezbariérová.
13. 06. 2012 | 21:04

Grumaq napsal(a):

Jasně, v civilizované zemi navíc je normální požadavek, aby veřejní zaměstnanci ovládali znakovou řeč, a to pochopitelně anglickou znakovou řeč, aby to bylo jako v kaňonu řeky Colorado.
13. 06. 2012 | 21:43

chodící napsal(a):

Grumaqu a klasicky Neo
pro vas a pana senatora z blogu je postizeny proste to zkazene jablko ve spolecnosti. Myslenkove jste nekde za balkanem, to je des.
13. 06. 2012 | 23:43

sedlak napsal(a):

celkem by mne zajímalo jméno senátora z Prahy, tak maminy s kočárkama by nechal doma? Asi má nebo měl chůvu, ono maminy s dětma si nejezdí jenom na kafíčko, mají i jiné radosti a povinnosti, třeba jednání na úřadech, nákupy, lékaře, jsou i sami něčími dětmi, a jedou třeba na návštěvu, ale asi škoda mluvit, jestliže se senátor vyjádří, že hlavně mají být doma v klidu s dětmi, znamená to, NEVIDÍM problém tak co tedy řešit

co se týče lidí s tělesným postižením, myslím, že tu skutečně pro ně není "přívětivé" prostředí, a to nemám na mysli pouze výtahy do metra, ale i jiné - časté parkování aut na přechodech či zpola na chodníku, kdy i chodící má problém, stav chodníků obecně je v Praze pro ostudu, zkuste si objet překážku (výkopy, apod.), jsem chodící, ale mám kamárada na vozíku, vím o čem píšu, problémem nás zdravých je, že si to neuvědomujeme, protože nemusíme, on i vysoko umístěný zvonek, na který z vozíku nedosáhnete, se stává nepřekonatelným problémem a to nemluvě o toaletách na mnoha veřejných místech, zkuste si projet s vozíkem standardizované dveře, výlet do města se tak stává hororem, který si mnohý vozíčkář, s tímto pomyšlením, pak raději nechá ujít
14. 06. 2012 | 00:19

Bestia Triumphans napsal(a):

Grumag a Neo:
Jste nebetyční ignoranti a sobci. Bohužel i takoví omezenci vašeho typu jsou i v Senátu, jak je vidno.

Co takhle dotyčného senátora posadit na den na vozík, ať si projede Prahu?
Možná by prohlédl...
Díky za blog.
14. 06. 2012 | 06:58

neo napsal(a):

Bestia,

nebetyčný ignorant jsi ty. Já nemám proti invalidům naprosto nic, naopak jsem pro budování bezbariérových přístupů všude kde to je jen trochu možné.

Já vyjádřil souhlas s tím nesmyslným vynakládáním peněz na nesmysly :"... že o svých vybraných daních rozhoduje suboptimálně až katastrofálně. Jsou to předražené dálnice, zbytečné přechody pro medvědy, chystaný sedmnáctikilometrový (!) železniční tunel do Berouna, desetimiliardová přeložka nádraží o pět set metrů v Brně a hromady dalších nesmyslů."
14. 06. 2012 | 08:55

recaptcha napsal(a):

pane čipero,nediskutujte s těmi ubožáky výše.nesahají vám ani po kotníky.
váš velký příznivec.
14. 06. 2012 | 09:16

Kamil napsal(a):

David Rath bude osvobozen a bude opětně zasedat v poslanecké sněmovně !Že je to utopie ?Vůbec ne !Ikdyby byl odsouzen,bude zvolen nový prezident,ten vyhlásí amnestii a David Rath bude osvobozen(amnestován) !V důsledku toho,že je u občanů oblíben,bude znovu zvolen do parlamentu !!
14. 06. 2012 | 11:01

Bestia Triumphans napsal(a):

Neo:
Proti tomu, že dálnice jsou předražené nelze nic namítat, ale ignorant Kříž psal o výtazích v metru jako šílených. Proto má poznámka.
14. 06. 2012 | 11:17

neo napsal(a):

Bestia Triumphans:

tak to bude nepochopení psaného z mé strany. Vzhledem k tomu co jest psáno o dálnicích a přechodech pro medvědy, jsem si to vyložil tak, že výtahy jsou šílené proto, že jsou předražené a nefunkční apod.. Což je pravda vzhledem k poruchovosti těchto strojů v metru a plošiny jsou na tom ještě hůř.
14. 06. 2012 | 11:31

Petr Krampl napsal(a):

Článek i film by mohly být dobré, kdyby se v nich ovšem neobjevovaly tendenční lži a zjednodušení a kdyby si například zde vysloveně neodporovali:
"Od roku 2006 do roku 2011 nebyla bezbariérově zpřístupněna jediná starší stanice metra v Praze. ... Dlužno podotknout, že v roce 2010 došlo ještě s dosluhujícím primátorem k dohodě, že každý rok bude zpřístupněna jedna až dvě starší stanice metra a že tento slib je zatím dodržován."
V minulosti jsem nějakou dobu pomáhal s dopravou různým vozíčkářům, takže vím, jak to nemají jednoduché. Se založením rodiny jsem poznal i problémy rodiče s kočárkem.
Situace v pražské dopravě rozhodně není v pořádku a chápu, že každodenní realita konfrontující člověka s tím, co by mohl kdyby může vést k silné averzi.
To ale neznamená, že lze naprosto ignorovat zlepšující se trend a účelově lhát.
Od roku 2006 se (mimo jiné úpravy pro zlepšení přístupnosti) zprovoznili výtahy ve stanici metra Florenc B (2007, 77 mil. Kč), Háje C (2011, 56 mil. Kč), Chodov C (2010, 24,6 mil. Kč), Národní třída B (2011, 185 mil. Kč); informace lze najít na stránkách Dopravního podniku. Stejně tak se budují bezbariérové nástupní ostrůvky tramvají, zavádí se bezbariérové vozy ap. Tím nechci nutně někoho hájit, určitě je potřeba spoustu věcí domýšlet a na spoustu věcí upozorňovat - inu role občana v občanské společnosti. Ale přeci jen mě nadzvedly ty účelové lži, které se v článku objevily, takže reaguji.
Ještě poznámku na závěr: byl jsem zaměstnancem Dopravního podniku, takže nejsem naprosto nestranný ;o).
14. 06. 2012 | 12:17

Bestia Triumphans napsal(a):

Neo:
OK, nic ve zlým.
14. 06. 2012 | 13:40

onk napsal(a):

Pro autorku:

U nas vozickari sedi doma. V momente, kdyz otevrou dvere, uz plati a nezustalo by jim ani na leky.
14. 06. 2012 | 15:13

erikcipera napsal(a):

Petr Krampl: výtah na Florenci byl otevřen 2006, na Chodově v roce 2010 byla vyměněna starší poruchová plošina za výtah ("vtipné" bylo, že s posunutím termínu voleb se posunul i termín otevření výtahu a nakonec byl slavnostně otevřen den před volbami:) Bezbariérově zpřístupněny byly stanice Háje a Národní třída v roce 2011. Jestli se nepletu, tak mezi lety 2006 a 2011 neubyla jediná bariérová stanice metra. Možná vyhovuje tempo bezbariérových úprav veřejné dopravy Vám, u mne neobstojí.
14. 06. 2012 | 16:43

max napsal(a):

Velmi by mě zajímalo jméno příslušného senátora. Abych ho náhodou nevolil. Jeho pravda o tom, že po městě by neměli jezdit postižení, nemocní a matky je křišťálová. Nějak ve svých čtyřiceti letech pořád nemůžu uvěřit, že takoví lidé žijí a navíc mají veřejné funkce. Ale je vtipný, i když nechtěně, počítám, myšlenkový trysk o tom, co by matky měly a neměly dělat a o tom, že společnost nemá podporovat movité matky je výtečný!:-)
14. 06. 2012 | 22:05

Petr Krampl napsal(a):

erikcipera: Ano, pokud zkrátíte vaše "mezi lety 2006-2011" na období od 1. 1. 2007 do 31. 12. 2010, tak jistě, za ty čtyři roky žádná bezbariérová stanice neubyla (ačkoliv u výtahu Florenc B je uvedeno dokončení 01/2007, vizte: http://www.dpp.cz/projekt-vytahy-ve-stanici-forenc-b-bezbarierove-zpristupneni/).
Podíváte-li se ovšem na termíny zahájení prací u zmíněných výtahů, zjistíte, že právě v té době se začaly výtahy budovat. Navíc budování výtahů u starých stanic v centru naráží na řadu problémů daných zastavěností a hustou infrastrukturou (mj. různá lejstra a razítka).
V neposlední řadě jde i o peníze, kterých není neomezeně (a pomiňme to, že by jich mohlo být víc, kdyby se s nimi neplýtvalo).

Navíc problém neleží jen na bedrech Dopravního podniku. Existuje několik organizací hájící zájmy handicapovaných, které samy často nejsou schopné se domluvit a postupovat jednotně s nějakou koncepcí.
Jako bývalý webmaster mám zkušenost s jednáními ohledně přístupnosti internetových stránek pro lidi s poruchami zraku. Ačkoliv stránky byly testovány nevidomými uživateli a jedna organizace je schválila, nálepku blindfriendly nezískaly, protože je netestovala ta druhá, která by si za to samozřejmě opět nechala zaplatit. Stejně tak se těsně před volbami objevil nevidomý pán, který prosazoval vytvoření akustického průvodce ve stanicích metra. Nápad jistě dobrý, ale jeho navrhované řešení nebylo domyšlené a obsahovalo řadu chyb, o nichž nebyl ochoten diskutovat, protože to potřeboval stihnout do voleb.
A podobně jako vy nešetřil kritikou, všichni a všechno v DP bylo špatně (i ten web testovaný nevidomými).
Zkrátka: rozhodně je co zlepšovat ale tendenčním zkratkám typu "neděje se nic, všichni na nás kašlou" rozhodně situace neodpovídá (ačkoliv tu nejnovější neznám, pravda).
BTW: co se týká přestupu na Muzeu, je tady skutečně trochu krkolomná možnost použít výtahy na ulici, ale JE tu. To že chybí informace, nebo že není proškolený personál, je věc jiná. Pokud se dobře pojmenuje problém, snáze se hledá řešení (a hlavně tam, kde lze najít ;o) ).
15. 06. 2012 | 10:35

Anonym napsal(a):

Krásná demagogie!
Ta největší demagogie spočívá v tom, jako kdyby bylo metro jediným dopravním prostředkem MHD v Praze. Přece ještě jezdí tramvaje, kde je na jízdním řádu vyznačeno, kdy jede nízkopodlažní. A to nemluvím nejen o autobusech, ale speciálně jezdí i zvláštní autobusy pro vozíčkáře. Třeba i na náměstí Republiky.
P.S.
A když někdo není schopen podle mapky najít přestup u Muzea z A na B, tak to není z důvodů tělesného postižení ale spíše postižení duševního. To je asi stejné, jako že někdo nenajde ve Štětí cestu na most přes Labe. Tito lidé buď musí sedět doma anebo si najmout taxík. Arugumentovat nám v Čechách poněkud negramotnými cizinci, kteří pouze s papírovou mapou nejsou schopni najít jakoukoliv cestu, to jen vysvětluje, proč všechny války USA v posledních 50 letech vždy prohrává.
15. 06. 2012 | 12:43

Martin Klzo napsal(a):

Jsem vozíčkář žijící v Praze:

Ano, metro není jediný dopravní prostředek. Je ale páteří hromadky v Praze a nelze se bez něj obejít. Například žluté béčko nezastaví 5 km mezi Florencem a Vysočanskou. Mňam. Přestupy mezi linkami jsou bezba jen 2 ze 3. Nástup z peronu do vozu přes veledíru je taky adrenalinová pochoutka.

Ano, existují speciální autobusové linky. Podívejte se do nich, jsou permanentně prázdné. Nevyhovují ani sítí zastávek, ani počtem spojů.

Ano, jsou bezbariérové tramvaje - do mnohých z nich je nástup i plošinou horor díky nízkým ostrůvkům. Navíc spousta zastávek ostrůvek ani nemá, viz geniální spojení bezbariérový výstup z metra Národní - nástup do tram Lazarská ze silnice. Tramvají je navíc jen pár, často jedna za 60 minut. Navíc jízdní řády v praxi neplatí a leckde člověk uvízne na hodinu, protože mu spoj ujede. To, co zdravý člověk absolvuje za 5 minut, někdy láme vozíčkář hodinu a půl. Náš čas snad není stejně drahocenný jako chodících? I my jezdíme do práce, chceme mezi lidi, chceme si zařídit normální život. Nechceme trávit život čekáním na spoj.
Podle vyjádření DPP na sebe dvě v zastávce se setkávající bezbariérové tramvaje nemohou čekat, aby mezi nimi přestoupil vozíčkář. Primárně musí dodržovat jízdní řád (který i tak nedodržují), od čehož je vozíčkáři zdržují.

Ano, hromadná doprava není vše. Lze jezdit i autem. Je to neekologické, neekonomické a o nervy. Vyřízení vozíčkářského parkování u bydliště mně samotnému zabralo ohromně času a sil, nakonec trvalo 8 měsíců. Absence vozíčkářského parkingu v cíli, jeho obsazení zdravými řidiči nebo těmi, kteří si povolenku zaplatili (což je selhání ÚP, viz auta za několik milionů nebo SUV s nástupem metr nad zemí "vybraných" SPZ s plackou vozíčkáře, ne příliš uvěřitelné) taky přimějí si cestu autem rozmyslet.

Mimochodem Praha je i přes všechny své mínusy (hledejte někdy sjezd z chodníku v noci v dešti) stále nejméně bolestivé místo a vozíčkáři se sem stěhují. A všechny ty mínusy člověka aspoň naučí být precizní taktik a logistik. Bohužel dopravní podnik není partner, ale protivník :)

A vůbec, osobně bych ty vozíčkáře zrušil. Jsou s nimi jen starosti :)
MK
15. 06. 2012 | 13:34

erikcipera napsal(a):

Petr Krampl:
Děkuji za odpověď, ani jste nepoužil legendární větu "Bezbariérové úpravy starších stanic metra jsou technicky a finančně příliš náročné".
Mne ale zajímá, kdy bude metro a veřejná doprava kompletně bez bariér. Když se 4 roky vynechají, tak to prostě bude o 4 roky později...Pakliže by se to stalo pravidlem, pak by celé metro bylo bez bariér za 100 let. A právě proto jsme se v Asistenci ozvali a ozýváme.
Jinak celá vaše odpověď se nese v duchu tradiční komunikace těch, kdo hledají, jak to nejde, místo toho, aby hledali, jak to půjde. Na tom, že má být kompletně bezbariérová veřejná doprava panuje všeobecná shoda, jediný, kdo neměl a částečně nemá koncepci je MHMP, DP a TSK Praha (ale snažíme se domlouvat a dnes například víme, které stanice metra se budou zpřístupňovat v příštích letech). Pak jsou ale témata složitější, kterým je třeba se věnovat důkladněji. Lidé s různou intenzitou zrakového postižení potřebují například různá opatření. Komu to přijde divné, ten problematiku prostě nezná. A když dělá veřejnou dopravu, která má sloužit všem, tak patrně musí své znalosti doplnit...
K vašim finančním úvahám tolik, že s DP Praha i s MHMP spolupracuji na všem bez nároku na jakýkoliv honorář. Váš příspěvek totiž nenápadně naznačuje, že se neziskovky předhánějí, kdo dostane za co zaplaceno.
Ne všichni a všechno (jak říkáte vy) je dle mého názoru v DP, TSK, MHMP Praha špatně, snažím se působit na to, co je špatně, to byste snad mohl pochopit... Doufám, že nečekáte chválu za to, že v roce 2012 ještě není bezbariérový přestup mezi trasou "A" a "B" a podobné "lahůdky". Jinak můžete být klidný, se zástupci DP Praha jsem v pravidelném kontaktu a za věci hodné chvály jsou chváleni, možná vám to neříkají:) Je ale nutné opakovat, že Praha oblast bezbariérovosti dlouhodobě zanedbávala a to pod různými záminkami. Jestli máte zájem, půjčíme Vám z Asistence vozík a projeďte se. Možná o tom pak napíšete zajímavý příspěvěk:)
15. 06. 2012 | 14:52

Petr Krampl napsal(a):

erikcipera:
Popravdě, já ve svých odpovědích nehledám řešení (ani jak to jde, ani jak to nejde), protože je to mimo můj obor a obzor (nejsem stavební inženýr a neprožívám každodenní realitu ani vozíčkáře, ani asistenta (pryč je ta doba). Hledal jsem, když jsem pracoval v DP v oboru, který mi příslušel.
Ale ani vy nehledáte (minimálně ne ve svém článku a filmu). Nejen že nenavrhujete jediné řešení, ale tím, že jednostranně interpretujete realitu, jak se vám hodí (tedy aby to vyznělo negativně) v podstatě bráníte solidní diskuzi (jak jsem napsal, celý článek a film jsou dost tendenční). Celá ta tendenčnost je vidět i na vašem výpočtu, kdy podle vás by bylo celé metro bezbariérové: vy uvádíte 100 let. Já jsem podle trendu z posledních 5 let (2007-2011) vypočetl cca 25 let (21 bezbariérových stanic, 4 výtahy/5 let). Nevím samozřejmě, zda jsou vaše jednání s DP v podobném duchu. Hodnotil jsem tento článek a film.

"se zástupci DP Praha jsem v pravidelném kontaktu a za věci hodné chvály jsou chváleni, možná vám to neříkají"
Pokud někoho chválíte "mezi čtyřma očima" a pak ho veřejně "osolíte"...
Dost by mě tedy zajímalo, jak a za co jste už partnery z DP pochválili. Zatím to tady pouze "schytali" ;o).

"Na tom, že má být kompletně bezbariérová veřejná doprava panuje všeobecná shoda, jediný, kdo neměl a částečně nemá koncepci je MHMP, DP a TSK Praha"
A vy jste přišli konkrétně s čím?

Jinak můj příspěvek nic nenaznačuje, protože jsem jen popisoval konkrétní zkušenost. Obecný závěr jsem z ní nedělal. Daleko víc mi šlo o vzájemnou rivalitu mezi jednotlivými organizace hájící práva hendikepovaných, než o peníze (ačkoliv v tomto případě si myslím, že právě i o ně šlo).

O různých opatřeních pro různé typy zrakového postižení nemá smysl se bavit, protože to byla evidentně poznámka trochu mimo tuto debatu (resp. ano existují, a co jste tím chtěl říct?).
15. 06. 2012 | 17:06

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy