A je to oficiální: novým držitelem většinového balíku akcií společnosti Metro Česká republika, a. s. se stala düsseldorfská společnost MAFRA, a. s., vydavatel Lidových novin, Mladé Fronty Dnes a - mimo jiné - právě zanikajícího projektu Metropolitní Expres, který se Metru pokoušel neúspěšně konkurovat.
Informace, že celá redakce Metra bude zachována ve svém původní složení, se nepotvrdila. Spíše se bude jednat o výběr z obou vzájemně rivalizujících týmů. Protože, jak jsem psal včera, české Metro zůstane zachováno, pouze němečtí majitelé vystřídají švédské.
Český deník Metro už nebude patřit mateřské firmě ze Švédska. Stane se z něj tzv. "franchising", což znamená de facto koupi ochranné známky za podmínky dodržení sjednaných standardů. Jedno z vydavatelství distribuujících konkurenční bezplatné noviny jej převezme od příštího roku. Uzavře vlastní neúspěšný a s vysokými náklady distribuovaný titul a bude pokračovat ve vydávání deníku Metro. Tato operace je standardní, na stejném principu funguje i chorvatská a dříve finská mutace.
Smůlu má jen management pražské pobočky. Výpovědi vysokých ředitelů společnosti Metro Česká republika jsou už takříkajíc na cestě. Redaktoři se však o svá místa nijak zvlášť obávat nemusí. Jeden bývalý šéfredaktor má již na starosti přesun redakce na novou adresu místo původní v Karlíně.
Metro jsou nejdistribuovanější noviny světa a druhé nejčtenější. Začalo ve Stockholmu v roce 1995, pražská pobočka byla otevřena v roce 1997. Mezitím Metro expandovalo do třiadvaceti zemí (ve dvou případech neúspěšně: projekt se skončil uzavřením redakcí) a vychází v osmnácti jazycích. Jediným relevantním zdrojem příjmů deníku je inzerce, proto má omezený rozsah. Místo zpravodajů a novinářů zaměstnává v redakci lamače a grafiky, kteří editují agenturní zprávy.
Jakkoliv čtenost papírových novin celosvětově klesá, Metro a další bezplatné deníky přijdou do ruky velkého množství lidí, kteří by si jinak žádnou tiskovinu nekoupili, a to včetně strategicky důležité skupiny osob mladších pětadvaceti let. S novinami zdarma si zvykají na čtení tisku a předpokládá se, že až dospějí, stanou se čtenáři "velkých" titulů.