Automobil jako symbol chudoby

16. 07. 2015 | 08:33
Přečteno 5998 krát
Jedu na kole po městě, v pruhu vyhrazeném pro cyklisty. Míjejí mne automobily nejrůznějších značek, barev, velikosti i stáří, a než dojedu do centra, je jich kolem stovky. Někdo si dal tu práci a spočítal, že za den je to asi 24 000 aut.


Možnost rychlé mobility je jedním ze znaků naší vyspělosti. Již mnohem víc než sto let je tomu, co jsme „zvítězili“ nad pomalostí lidské chůze, koňského povozu a ve srovnání s takovým vlakem jsme získali jedinečný bonus, totiž moci svoji rychlost individualizovat. A k tomu prožívat ten opojný pocit, že něco řídíme, ovládáme.


Asi i kvůli těmto pocitům věnujeme svému motorovému vozidlu tu nejlepší péči, mnohdy lepší, než péči o svoji tělesnou a duševní schránku. A dokážeme být pěkně vyvedeni z míry, pokud nám tuto péči někdo zneváží. Pohlaďte souseda pětikorunou po ruce, maximálně vám řekne, že jste blbec. Ale zkuste mu stejnou mincí pohladit auto... Stejně tak do nádrže auta nenalijeme kdeco, motor by nám brzy vypověděl službu. Naše těla jsou v tomto ohledu mnohem flexibilnější, i když často s pozvolným, ale nakonec podobným výsledkem.


Stále blíže centru města se rychlost aut značně snižuje, jsem schopen je se svým kolem docela dobře dohnat, ba i předehnat. Cévní systém města – hlavní silnice, křižovatky a odbočky, jen s velkými obtížemi zvládá hustý tok vozidel a nezřídka se v něm vyskytne i sraženina, stačí, když některý z řidičů na okamžik zabloudí zrakem jinam, než by měl. Kolaps je na světě. Město zoufale potřebuje bypass, podobně jako nemocné srdce. Bypass města by měl podobným dopravním infarktům zabránit a také ulevit všem, kteří kolem frekventovaných silnic ve městě žijí a dýchají vedlejší efekty naší vyspělosti. Podaří se? Kdoví, ale je možné tak odstranit příčiny nemoci?


Automobil byl svého času opravdovým symbolem. Symbolem svobody, rychlosti, výjimečnosti a také společenského a majetkového postavení majitele – řidiče. V dopravní zácpě ztrácí řidič se svým vozem rychlost i výjimečnost, je už jen jedním z mnoha v tom pestrém, ale i hlučném a smrdutém zástupu. V takovém prostředí je navíc úplně jedno, jakým vozem vyjadřuje svůj společenský a majetkový status – dopravní zácpy jsou nemilosrdně rovnostářské. Jak lze v dopravní zácpě vyjádřit pocity svobody se přesvědčuji, když se mi podaří zahlédnout tvář řidiče a občas ze rtů odezřít názvy zvířat, mentálně postižených jedinců, často i lidských reprodukčních orgánů.


Každá svoboda má své hranice. Svoboda masového automobilismu má své hranice v dopravních zácpách, v možnostech uživit svůj vůz v situaci stále stoupajících cen pohonných hmot, o nichž rozhoduje někdo úplně jiný. Zmiňovat „otravné“ policejní kontroly si už ani netroufám. Naše fanatická posedlost automobilovou svobodou je vymezena nebezpečím, že se po opuštění dopravní zácpy za městem, ze samé radosti ze svobody, rozflákáme v první zatáčce o strom. Se stejnou fanatickou posedlostí pak my pozůstalí vyznavači svobody necháme zákeřný strom pokácet, raději s celou alejí. Nemůžeme mu totiž odpustit, že nám hranice naší svobody připomněl. Pokácením stromů navíc vymažeme z mysli nejen vzpomínku na tragický osud řidiče, ale i nejistotu. Nejistotu, zda máme všechno dosud pod kontrolou.


Přitom nám stále něco uniká. Když jedeme autem, vezeme především něco přes tunu i více plechu, plastu a jiných součástí, až potom teprve sebe. Jsme spíše kočí, v lepším případě navigátoři, než řidiči. Přesto, řídit automobil je dnes jedna z mála situací, kdy alespoň trochu věříme tomu, že nejsme ovládáni a řízeni, ale že sami (aspoň na chvilku) můžeme řídit a ovládat.


Bohužel, vlastnit automobil se stává čím dál více nepříjemnou nutností pro ty, kteří by se bez něj i rádi obešli. Je však často jedinou možností dostat se včas do zaměstnání nebo si nakoupit, protože obě příležitosti se nacházejí daleko od bydliště. A tak se automobil ze symbolu svobody plynule a nezadržitelně transformuje v symbol spěchu a paradoxně i chudoby.


Tento článek nemá v úmyslu dělat si škodolibou legraci nebo nadávat na automobilisty – řidiče, sám občas automobil využívám. Je jen připomenutím, že svoboda s vedlejšími účinky se nazývá docela jinak – totiž ZÁVISLOST.


Jak z toho ven?

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman J Janeček Karel · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy