Bez skutečné solidarity krizi nepřekonáme

07. 10. 2011 | 19:32
Přečteno 3625 krát
Odlišnost pravicové a levicové politiky je pro mnoho lidí v době prosperity a poměrné hojnosti mnohdy zanedbatelná a málo vnímatelná. Jinak je tomu v době krize a hospodářské recese, kterou již třetí rok prožíváme. Tehdy se projeví jiné myšlení a rozhodování kde vzít, komu ubrat, kdo má přežít a na kom nám zas tak moc nezáleží. Ne nadarmo toto naše období někteří politologové nazývají - krizí hodnotovou. Uvědomil jsem si to při projednávání návrhu zákona, kterým chtěla sociální demokracie obnovit tzv. progresivní daň. Návrh koalice zcela zavrhla, včetně hlasů Věcí veřejných, které ji měly ve svém programu.

Tento návrh nebyl nijak zatěžující pro nejbohatší vrstvy, neboť stanovoval pro osoby s ročním příjmem nad 1milion 200 tisíc korun daň 30procentní místo dnešní rovné 15procentní daně. To je ve srovnání s většinou evropských zemí poměrně nízké, neboť některé západní a severské země mají tuto horní hranici nad 40 až 60 procenty. Státnímu rozpočtu by to přineslo miliardu a půl a naší společnosti větší pocit spravedlivého rozložení dopadů krize.

Pravice si rovnou daň za Topolánkovy vlády prosadila a chápu, že se jí nechce zbavit, neboť je pro bohatší vrstvy výhodná. Co však nechápu, jsou argumenty a výtky, kterými nás někteří pravicoví poslanci častovali. Nejhorší byla výtka, ba přímo osočení, že tento návrh je populistický a hraje na strunu lidské závisti. Tedy že předkládáme tento návrh, abychom získali na svou stranu tu část občanů, kteří mají málo a musí platit stejné procento jako ti bohatí, kterým navíc toto bohatství závidí. Je to typicky negativní myšlení. Tady vůbec nejde o závist, tady jde o etiku přežití, o solidaritu, která musí být konsenzem a stavebním kamenem celé společnosti. Jan Pavel II. ve své encyklice říká: „Solidarita není jen neurčitý soucit nebo povrchní dojetí nad chudobou, je to pevná a trvalá odhodlanost usilovat o obecné blaho, protože všichni jsme odpovědni za všechny.“ Nejde tedy o to, aby jedni záviděli druhým velký majetek a druzí záviděli prvním nízké daně, jde o společnou dohodu, která akceptuje skutečnost, že někdo je silný a úspěšný - proto platí více, a druhý může být slabý a neúspěšný - proto potřebuje pomoc.

Hospodářská krize má u nás tuto tendenci: bohatí bohatnou a je jich čím dál méně, střední vrstva se umenšuje a chudší vrstva chudne a je jí čím dále více. To může vést k nějakým krátkodobě lepším makroekonomickým číslům, ale dlouhodobě k úplnému rozkladu společnosti, úpadku vzdělanosti, pokroucenému mravnímu cítění, a jak jsem uvedl na začátku, ke krizi hodnot, kterými se náš národ chce pyšnit. A pokud jde o motivaci, o které mluvil i prezident Václav Klaus, je to přesně naopak. I vzdělaný člověk může být chudý, a poznávám těchto lidí v poslední době čím dál více, a je těžké jej motivovat, když nemá ostré lokty a příslušnou drzost, která v ryze tržním systému vyhrává. Stavět společnost a její daňový systém na umenšení závisti skutečně nelze, ale stavět společnost na vzájemné solidaritě a spravedlivém hodnocení toho, co může silný a co může slabý, je jediná cesta k obecnému dobru. A bez skutečné solidarity, nikoliv almužny, krizi nepřekonáme a tradiční hodnoty ztratíme.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

ghándí napsal(a):

dan z příjmu fyzických osob by měla být progresivní s vyjímkou živnostníků. nicmeně zvyšovat daně firmám krizi zhorší. dale by měl existovat zákonný strop pro vyžírky, pardon managery, ve státních a polostátních firem a ten strop by se měl odvíjet od průměrné mzdy. za opční program managerů čezu by někdo měl jít sedět za katr. ty jejich majetky by bylo nejlepší zabavit a tu pakáž poslat rovnou do dolů.
07. 10. 2011 | 19:41

neo napsal(a):

děláte si legraci?

nejprve napíšete, že by to přineslo ubohou miliardu a půl, kterou rozfrcáte za propisky a plyšáky a pak kategoricky zavrhnete, že by se jednalo o populismus. Tak co to je když ne populismus, který si opravdu jen pohrává se závistí? Aby to nebyl populismus, muselo by to mít větší efekt.

Osobně nijak horentní sumy nevydělávám a tak mohu potvrdit, že vaše solidární progrese vždycky nejvíc odírala ty normálně vydělávající. Všechny ty normální zaměstnance s platy 20-50 000. To není solidarita, ale zlodějina.

Co se týče bohatnutí bohatých v krizi, tam bych byl opatrný. Laskavě si zjistěte, o kolik peněz na celém světě nejen u nás ti boháči kvůli krizi přišli...
07. 10. 2011 | 19:49

Platan napsal(a):

TAX THE RICH!

Zní Amerikou...

http://mediagallery.usatoday.com/Protests+against+Wall+Street/G2792
07. 10. 2011 | 19:49

mb napsal(a):

souhlas
07. 10. 2011 | 19:54

Platan napsal(a):

neo napsal(a):
...Laskavě si zjistěte, o kolik peněz na celém světě nejen u nás ti boháči kvůli krizi přišli...

Neo, ty už sis to asi zjistil, no tak pověz o kolik.
07. 10. 2011 | 19:54

neo napsal(a):

Platan:

http://www.novinky.cz/ekonomika/241101-nejbohatsi-muz-sveta-prodelal-za-tyden-pres-135-miliard-korun.html

http://aktualne.centrum.cz/finance/penize-a-investice/clanek.phtml?id=631750

http://www.penize.cz/mzdy/213705-je-to-jinak-nez-myslite-bohaci-a-stat-v-cesku-chudnou
07. 10. 2011 | 20:15

Martin Konvička napsal(a):

Není autor ten pán, za jehož šéfování Vnitru byla poslána Zásahovka mlátit rozjivenou mládež na jednu louku v západních Čechách, dělbuchy slzák et al., jen abz potom tvrdil, že o ničem nevěděl a nic si nepamatuje?

Vím, je to off-topic. Ale musí se to připomínat.
07. 10. 2011 | 20:17

Marcus Agrippa napsal(a):

Vážení - tak Kalousek zvýšil dluh SR o dalších 20 mld.( + úroky ). Slyšel někdo z čeho a jak se to bude splácet?! Nebo to tento pán s radostí nechá na příští vlády?!
07. 10. 2011 | 20:22

Luba napsal(a):

Pane Bublane,
já mám jiný návrh:

Obějděte s kasičkou pány poslance a vyberte od nich 10 miliard na opětovný rozjezd Agrokombinátu Slušovice.

Že by vám starej kapitálista Čuba ukázal, jak se ta prosperita dělá.

Aby byly ty daně vůbec z čeho vybírat ...
07. 10. 2011 | 20:30

RA napsal(a):

zse ta bolševická závistivá politika v podání vybledlých rudokožců. Nevážený soudruhu Bublane, takže z výdělku 120000 Kč zaplatí dnes dotyčný 15% , to je 18 000 Kč měšsíčně , vy chcete, aby zaplatil 30% , to je 36000 Kč měsíčně, to je dosti demotivující záležitost, vzhledem ke skutečnosti, že 30 % nejbohatších daňových poplatníků zaplatí 80% celého objemu státního rozpočtu. Zřejmě, dle vás platějí ještě málo. Já osobně bych šel jinou cestou, a to zrušením všemožných dotací a grantů a tím velkým omezením přerozdělování veřejných financí, neb tam dochází k největší krádežím . Jednním z případů je dotace na zateplování , kde jsou úplatky a krádeže dovedeny takřka k dokonalosti. Bohužel to vše zaplatí lidé, kteří na dotace nedosáhnou, a musí si na zateplení vlastního domu vzít kupříkladu úvěry.
07. 10. 2011 | 20:37

Almo G™ napsal(a):

Martin Konvička: Je. A je také třeba připomínat, kým byla poslána. Policií ČR.

A je třeba také připomínat, jak obrovská mediální masáž tomu předchozí tři roky předcházela. Policie ČR byla od jara do podzimu všemi médii kritizována, že proti těm, kdo pod vylhanou záminkou ničí soukromé pozemky, terorizují obyvatele přilehlých obcí a zanechávají po sobě obrovskou spoušť, nezasahuje, jen situaci monitoruje. Všechna média doslova hnala policii na partu feťáků, donekonečna ukazovala nebohé pracující, kteří nemohou v noci spát a navozovala stav, že policie neměla jinou šanci.

Když policie udělala, co média chtěla, najednou se ukázalo, že namísto pochvalných reportáží se akce dá využít proti Paroubkovi a ČSSD.

To vše je potřeba připomínat. Máte pravdu.
07. 10. 2011 | 20:42

Platan napsal(a):

Neo:
Nejbohatší muž světa prodělal za týden přes 135 miliard korun.

Chudák, je mi ho upřímně líto.

Co je proti takové "tragédii" např. to že

- v prvních 6 měsících 2010 přišlo v USA o domov téměř 528 000 rodin.
http://crooksandliars.com/susie-madrak/one-million-americans-lose-their-home

- v loňském roce upadlo v USA do chudoby dalších 2,6 mil. lidí
http://www.nytimes.com/2011/09/14/us/14census.html?pagewanted=all
07. 10. 2011 | 20:48

xx napsal(a):

U nás daň z příjmů je progresivní díky odpočitatelné položce. Debata je pouze o míře progrese a způsobu jejího výpočtu.

Tady se ukazuje jak jsou lidé podivní a jak lpí na administrativních detailech, bez ohledu na to že výsledek je stejný. Úřednické myšlení je opravdu zvláštní:

http://www.youtube.com/watch?v=HZKFr86Wess
07. 10. 2011 | 20:54

hk136 napsal(a):

RA:
1. Za 96 tisíc čistého se dá žít...
2. Progresivní zdanění funguje trochu jinak - do 120 tisíc se daní 15 %, co je přes 30 %... Takže pokud by měl někdo 150 tisíc, tak platí 15 % ze 120 (18) + 30% z 30 co jsou navíc... Celkem tedy asi 26...
Jinak návrh s těmito dvěma pásmy je kravina... MInimálně tak 5 s krokem maximálně 10000...
07. 10. 2011 | 21:07

LMAO napsal(a):

RA a ostatní, kteří nemají ponětí co je to progresivní danění

Progresivní danění funguje tak, že ta vyšší, progresivní daň se uvalí podle odstupňované výše příjmů
Takže, podle návrhu ČSSD, pokud si vyděláte do 120.000,-, platili byste daň 15%. Pokud vyděláváte více jak 120.000,- zdaní se vám těch prvních 120.000,- pořád 15% a až příjmy nad tuto částku se zdaní těmi 30%.
Tedy v případě, že byste brali dejme tomu, 200.000,- platili byste 15% daň ze 120.000,- a 30% daň ze 80.000,-, nikoli, jak tady mnozí vykřikují 30% z celé částky.
07. 10. 2011 | 21:08

Platan napsal(a):

xx :
Zastropování sociálního a zdravotního pojištění ale zase působí degresívně. Dejte lidem reálné srovnání daňové zátěže u nás a ve vyspělých zemích a třeba přestanou být "podivní"...
07. 10. 2011 | 21:08

xx napsal(a):

Platan: víte nic není v ekonomice samo odděleno. ekonomika je provázaná. Je docela pravděpodobné, že ti co přišli o domov, o něj přišli protože ti bohatí přišli o peníze. Souvisí to totiž se ztrátou zaměstnání a to souvisí s penězi pro firmy a to souvisí s majiteli firem, tedy těmi nejbohatšími. Vše se navzájem nějak ovlivňuje.

Proto to nelze stavět takto samostatně, jak to děláte vy i neo.

A proč to celé vzniká ? Protože si pár lidí myslí, že dokáží uhlídat miliardy interakcí mezi milióny lidí denně. Tohle se prostě lidskými silami řídit nedá. A každý další lidský zásah sice krátkodobě přináší nějaké korekce, ale ve skutečnosti se to projeví v budoucnu jako daleko horší výkyv. A střídání snah o uvolnění a naopak utažení regulací a zásahů to ještě zhoršuje. To je podobné jako když si podnikatelé stěžují, že jim více vadí každoroční změny sazeb daní, než to jestli budou platit 23 nebo 25%. Politici a státy rozkolísávají ekonomiku mnohem více než nepovedené spekulace na finančních trzích.
07. 10. 2011 | 21:08

hk136 napsal(a):

RA:
No, reagoval jsem zbytečně brzo... To o tom, že 30 % bohatých odvede na dani z příjmu 80 % jste zjistil kde? To učí Schwarz na VŠE nebo píšou v blesku?
07. 10. 2011 | 21:10

hk136 napsal(a):

xx:
Obávám se, že souvislost mezi daní z příjmu a počtem pracovních míst je hodně pochybná... Myslíte, že když kapitalista přinese domů místo 200 tisíc čistého 185, tak dva lidi propustí?
07. 10. 2011 | 21:14

Martin Macháček napsal(a):

RA:

Počítejte se mnou. Podle http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/433_2010_priloha1_pdf.pdf je státní rozpočet na rok 2011 o něco víc než bilion korun. Z toho 80 % je 800 miliard.

Těch 30 % nejbohatších daňových poplatníků je přibližně 15 % všech obyvatel (mezi poplatníky předpokládám nepočítáte děti, studenty a důchodce), tedy asi 1,5 milionu lidí.

800 mld. Kč : 1,5 mil. lidí = 533 000 Kč na osobu. Při 15 % sazbě daně by podle Vás musel být daňový základ v průměru 3,5 mil. Kč ročně.

Ovšem podle veřejné databáze ČSÚ,
http://vdb.czso.cz/vdbvo/tabparam.jsp?voa=tabulka&cislotab=ZUR0028UU&vo=tabulka&kapitola_id=14

v roce 2008 ve 20 % domácností s nejvyšším příjmem na hlavu byl průměrný hrubý roční příjem na celou domácnost 337 875 Kč (z toho 214 617 Kč ze závislé činnosti, 85 392 Kč z podnikání, zbytek jsou sociální příjmy).

I když hrubý příjem není totéž co daňový základ, je jasné, že daně nejbohatších podle Vás jsou nejméně 10x větší než podle ČSÚ.

To se to plácá, pane RA, když neznáme fakta, že ano?
07. 10. 2011 | 21:15

hk136 napsal(a):

Martin Macháček:
Obávám se, že řeč byla o dani z příjmu fyzických osob... Státní příjmy jsou i z jiných zdrojů. Na druhou stranu RA opravdu plácá nesmysly.
07. 10. 2011 | 21:20

LMAO napsal(a):

hk136

Myslím, že 2 pásma by pro začátek klidně stačila. Třeba ve Velké Británii mají normálně pásma 3, momentálně 4:
Počítáno z ročního příjmu prvních 7.500 GBP je od daně osvobozeno
7.475 - 35.000 GBP je 20%
35.000 - 120.000 GBP 40%
nad 120.000 GBP 50%
ta 50% daň je pouze dočasná, a by la zavedena z důvodu solidarity nejbohatších

Ono totiž s těmi limity se přece může kdykoli pohnout podle momentální potřeby. U nás je potřeba především progresivní mzdu zase zavést, a pak už by šlo jen o upravy limitů směrem nahoru či dolu
07. 10. 2011 | 21:24

RA napsal(a):

Martin Macháček....je jasné, že státní rozpočet je plněn také daněmi firemními, ty jste nezahrnul.
07. 10. 2011 | 21:32

hk136 napsal(a):

LMAO:
Pro začátek možná jo... Ale hranice 120 měsíčně je dost vysoko, pod to se vejde i průměrný ministr...
07. 10. 2011 | 21:33

Jemnický napsal(a):

Pane Bublane,

jako bývalý kněz jistě věříte na zázraky. Byl jsem jednoho svědkem, když bývalí komunisté se přes noc stali sociálními demokraty,estébáci a vexláci podnikately a managery. Stal ze zázrak proměnění, avšak nikoliv zázrak hospodářský.
Pletete si pod vlivem pobytu v politice významy "tržní prostředí" a "mafiánské prostředí". To druhé zde rukou svornou vybudovali hoši z ODS a ČSSD.
Špatný strom nese špatné ovoce. Tak pravil Mistra a vy si snad na to ještě vzpomenete. Co je to za dřevo ta ČSSD, když plodí takového Staníka Grose či Járu Tvrdíka. Toť vzory sociálního demokrata současnosti. Jirka uzrál a spadnul sám. Jistě se daleko nezakutálí.
Znám spoustu těch předvojářů dělnické třídy, skvělých absolventů VUMLů, kteří nyní odírají ty, kterým dříve ozařovali cestu k radostným zítřkům.

Chcete-li kázat o solidaritě, vraťe se na kazatelnu a začněte In nomine patris et filii et spiritus sancti.
Před tím však rozdejte majetek (svůj) chudým.

Amen
07. 10. 2011 | 21:37

xx napsal(a):

Platan: v zemích OECD je progrese všude, včetně ČR. Rozdílné jsou sazby, tedy kolik procent kdo platí a i strmost progrese. Zatímco v ČR zaplatí ti s příjmem 67% průměru 6,5% ti se 167% průměru platí 14% tedy více než dvojnásobek. Ve Švédsku platí ti nízkopříjmoví 16,8 a ti na druhé straně 32 takže dvojnásobek. Strmost progrese je menší. Absolutní výše daní je ale více než dvojnásobná. Ale zase to trochu kompenzují jé sazby, protože celková složená daňová kvóta je v ČR někde kolem 33% zatímco ve Švédsku 51% což je méně než dvojnásobek.

Takže srovnávat to není tak jednoduché.

Například Japonsko, což je velmi vyspělá země, má daně z příjmů ještě nižší než ČR a progresi mírnější.

Neustálými změnami se ta čísla ale pořád mění. Daně se nemění jen u nás ale i v ostatních zemích. Čerstvá čísla jsem nenašel, tohle je z roku 2008, takže dnes to bude už trochu jinak.

Myslím že současné situace rozhodné neodpovídá téhle debatě. Pocit solidarity nás z krize rozhodně nedostane, a takové směšné částky mohou maximálně ČSSD přinést hlasy, nic víc.

Mnohem důležitější by bylo, státní výdaje dokázat snížit. To neznamená že by musela klesnout ekonomická aktivita, možná naopak. Proč musí stát financovat přes rozpočet aktivity, které může financovat soukromý sektor. Proč si stát hraje na podnikatele ?

Pokud by stát přenechal 20% investičních zakázek soukromému sektoru, přestal by je financovat, ubylo by výdajů ze státního rozpočtu za 100 miliard. Deficit by se významně snížil, sociální programy by zůstaly nedotčené, platy učitelů i lékařů také, a těch 100 miliard by v ekonomice chybět nemuselo, pokud by se ty investice realizovaly ze soukromých zdrojů.

Ale zmizely by příležitosti pro úředníky a politiky, jak přijít k penězům a to je to, proč takhle jednoduchá věc nejde, a raději se berou lidem platy a vykřikuje se že sociální dávky, které jsou 1/10 státního rozpočtu můžou za ty šílené dluhy.
07. 10. 2011 | 21:39

LMAO napsal(a):

hk136

no právě proto je ten limit 120.000 že jo? ;))

Ale je pravda, že je to hodně vysoko, víc by se mi to líbilo kolem 50.000 a třeba jenom 25% a pak další sazba kolem těch 100-120.000, to by klidně mohlo být kolem 30-40%
07. 10. 2011 | 21:39

xx napsal(a):

hk136: kapitalista nenosí ty milióny domů, ale kupuje třeba akcie, což dodává peníze firmám na inovace a ekonomickou aktivitu. Tak jsem to myslel. A nakonec, když kapitalista prodělá 100 miliónů, nekoupí si nové auto a když se to stane více lidem, automobilka začne žebrat o záchranu, jinak propustí tisíce lidí.

Ale těch vazeb je daleko více, než jsme schopni si představit.
07. 10. 2011 | 21:42

Fialenka napsal(a):

To je ostuda, chtějí obětovat chudé zaměstnance, přestože to jde vyřešit úplně jinak.

Pokud mají lidi opravdu zájem dostat se z krize a dluhu, tak ať se podívají k sousedům: Severu Evropy se daří. Například Švédsko počítá s tím, že rozpočet skončí s přebytkem. Nejen proto se stále častěji mluví o tom, že by se zbytek Evropy měl skandinávským modelem inspirovat. Tvrdí to například i hlavní ekonom švédské finanční skupiny SEB Robert Bergqvist.
http://www.rozhlas.cz/zpravy/ekonomikavevrope/_zprava/svedska-ekonomika-roste-evropa-by-se-mohla-skandinavii-inspirovat-rika-ekonom--881188

„Pomáhat slabým a neúspěšným“ nebude potřeba zas až tak významně když zaměstnanci dostanou mzdu, kterou si zaslouží.
07. 10. 2011 | 22:06

český maloměšťák napsal(a):

xx
Nákup akcií mimo IPO je ve směru "dávání peněz firmám na inovace a ekonomickou aktivitu" velmi diskutabilní. Zvyšuje kreditibilitu firem/přístup k úvěrům/ - v kladném agregátu vyjádřeném PPS, ale to je vše.
Pravicová populistická demagogie.
07. 10. 2011 | 22:08

hk136 napsal(a):

Maloměšťák:
Vůbec nechápu, co jste řekl. Ale kritizujete mého oponenta, takže máte asi pravdu. Pokud ho teda nekritizujete zprava, i mezi pravičákama budou určitě nějací praví trockisti... Já chtěl odepsat, že ty akcie by si mohl koupit i proletář, což asi není zvýšení kredibility v kladném agregátu...
07. 10. 2011 | 22:15

Cestovatel napsal(a):

To je fanatické přesvědčení socanů že z krize nás dostane solidarita. Ne nedostane. Agrumenty proti Bublanovi tezi a fanatickém přesvědčení levičáků ze za krizí jsou nízke daně lze velice jednoduše vyvrátit porovnáním Portugalska,Španělska a Řecka kde jsou daně vyšší a je tam progresivní daň (až kolem 40% ve všech těchto třech zemí) a ekonomická situace je tam horší. Podle Bublana dalších soc.demáků by na tom podle jejich ideologie, za krizi můžou nízké daně, měli být mnohem líp Portugalci,Šanělé i Řeci než Češi nebo Slováci kde jsou daně nižšší
07. 10. 2011 | 22:23

Cestovatel napsal(a):

hk136:

Trockisti a pravičáci. Hmm vy jste vážně dobrý popleta. Trockismus je odnož komunistů takže nemůžou být pravicový :)
07. 10. 2011 | 22:26

bella ciao napsal(a):

Na co tolik slov.
"Bez skutečné krize solidaritu nepřekonáme." Kalousek & Nečas, v. r.
07. 10. 2011 | 22:27

neo napsal(a):

Platan:

nikdy a nikde jsem nepsal, že by to byla tragedie milý platane. Ty jsi se ptal, o kolik tedy přišli, já informaci vyhledal a dal k dispozici. TEČKA.
07. 10. 2011 | 22:33

ghándí napsal(a):

pokud má společnost držet pohromadě a byt harmonická , tak by se mělo bohatství rozdělovat rovnoměrně. to neřekl marx ani lenin, ale konfucius. pokud by politici a odboráři nekřivili trh, tak bysme dospěli k systemu odměnování, který by byl vyvážený, každý by dostaval odměnu uměrnou jeho práci a schopnostem. bohužel především díky uměle vytvořenému a neefektivnímu veřejnemu sektoru existují ve společnosti velké nerovnováhy. na jedné straně mizerně placení a tvrdě makající dělníci v montovnách a obchodních řetezcích, na druhé straně lépe placení a válející se státní zaměstnanci. a díky těm státním zaměstnancům máme dluhy, an které doplácí celá společnost, i ty tvrdě pracující dělníci v montovnách.
07. 10. 2011 | 22:34

hk136 napsal(a):

Cestovatel:
No, já vím, že je to marné, ale zkusím to... Třeba si to přečte někdo, kdo nemá potřebu za každou cenu vše komentovat a aspoň ten se poučí.
Trockisté se vyznačovali tím, že kritizovali standardní bolševiky za to, že jsou málo levicoví, tzv. "kritika zleva". Lenin myslím kvůli tomu i napsal traktát "Dětská nemoc levičáctví..." nebo tak nějak. Stejně tak se najdou lidé, kterým standardní pravičacké pindy přijdou málo pravén a kritizují je (ty zastánce standardních pravých názorů) tvrději, než běžní oponenti ve středu nebo na levici. Takové lidi lze pak nazvat "pravými trockisty". Omlouvám se, že jsem to nedal do uvozovek.
Mimochodem, proč ve vaší poslední větě tvrdíte úplně totéž, co v předposlední ("Podle Bublana dalších soc.demáků by na tom podle jejich ideologie, za krizi můžou nízké daně, měli být mnohem líp Portugalci,Šanělé i Řeci než Češi nebo Slováci kde jsou daně nižšší ")?
07. 10. 2011 | 22:34

xx napsal(a):

fialenka: No jo, vezměte Švédy a nastěhujte je do ČR místo nás a bude to tu jako ve Švédsku. Tedy možná. Otázka je, jak by se Švédové dokázali vyrovnat se zhruba 5x menším územím při přibližně stejném počtu obyvatel. To by možná byl docela zajímavý experiment.

český maloměšťák: vy ale dobře víte, že to nebylo téma mého příspěvku. Existuje mnoho mechanismů, kterými úbytek příjmů jedněch ovlivní zaměstnanost druhých. V tomto případě to na co narážíte je z hlediska tématu mého příspěvku zanedbatelný detail.
07. 10. 2011 | 22:35

Yosif K napsal(a):

Pane Bublan, v necem mate poravdu, v necem ne.

Pravdive tvrzeni: .......a naší společnosti větší pocit spravedlivého rozložení dopadů krize.... ani mene divtipnym a ekonomicky nevvzdelanym proletarum by to prineslo POCIT ze pro ne CSSD neco dela, ale slo by pouze o POCIT.... na tom povzbuzovani zlobne zavisti neco je......

Nepravdive tvrzeni: Státnímu rozpočtu by to přineslo miliardu a půl ....... jde o projev statickeho socdemackeho mysleni - zacnete bohace vice strihat a oni zareaguji jako ovce - nechaji se ostrihat.....Ve skutecnosti se necha ostrihat jenom mala cast "bohacu" - typu reditel staniho ci polostatniho podniku jako je Ceske Drahy ci LO Malesice. Ti veru nemohou roidit statni formu z Fribourgu ci Nikosie, aniz by to vzbudilo kraval. Zustanou na miste, nechaji se pristrihnout, ale oberou stat zlomyslne jinak.

Ostatni jako Babis prevedou cast vyplaty do Fertagra, Fribourg
NEBO
jako Maldek a Jansta do Taludy Fribourg Switzerland
NEBO
reditele Skoda Auto do SRN
NEBO
jini nemecti, rakousti svycarsti, francouzsti, italsti zamestnanci tez nekam do Swirzerlandu
NEBO
reditele Skody Plzen, Appianu atp na danove raje Jersey nebo marshallo9vy ostrovy
NEBO
Linet, Zentiva, TTD atp do HOLANDSKA nebo Nikosie nebo Lucemburska

atd atd

takze na tom i casky stat a potazmo proleytariat vice prodela nez vydela

To je ve srovnání s většinou evropských zemí poměrně nízké, neboť některé západní a severské země mají tuto horní hranici nad 40 až 60 procenty. Státnímu rozpočtu by to přineslo miliardu a půl a naší společnosti větší pocit spravedlivého rozložení dopadů krize.
07. 10. 2011 | 22:40

Yosif K napsal(a):

Dale v zemich kde je zdaneni 40-60% tyto dane nikdo neplati a ekonomove upozornuji, ze tyto hanebne sazby jsou tak neuzitecne, ze by je bylo nejekonomictejsi okamzite zrusit. Jedina vec ktera tomu brani jsou obavy typu "jak by to vypadalo v ocich proletariatu".

Konkretne:
Svedsko - Ingvar Kampar ridi Ikeu z Lucemburska - ve Svedsku jenom prodava, nevyrabi tam dnes uz skoro nic. poctivi Svdsti profesionalove, kterym by hrozila vysoka sazba si po jejim dosazeni pomahaji NEZDANENYM bartrem - ja ti udelam plombu, ty mne zase napises najemni smlouvu. Nezdaneno.
Velka Britanie - vysokou sazbu (50%) plati snad jen reditel polostatnich vodaren, opravdovi bohaci jako Lakshmi Mittal si ruzni rusti maghnati maji offshore status - plati asi 5% dan. O neco vice nez ve Fribourgu. Na navrh na zruseni vyjimek pro offshore bohace tito zareagovali nakupem nemovisti na Kypru a britskou labor party srandicky okamzite presly.
Atd atd

Pane Bublane - kdyz jste byl minsiremn vnitra - snad Vam nosily nejake svodky, kde dani oranzovi i modri i rusi bohaci? Nebo snad ne? Nebo jste tyto svodky ve sve naivite hazel do kose bez cteni???????????????????
07. 10. 2011 | 22:49

hk136 napsal(a):

Yosif K.
Myslím, že řeč je o progresi u daně z příjmu fyzických osob, ta se platí tam, kde osoba vydělává.
Český stát a pracující třída v žádném případě není totéž.
07. 10. 2011 | 22:51

Yosif K napsal(a):

Aaaa vy jste byl dokonce reditelem UZSI???? Tak tam vam snad nejake svodky nosily??????? Svodky o tom, kdo si kupuje nemovitosti v Monte Argentario, kdo ma ucty v Lichtenstein a kdo dani ve Fribourgu?????? Kolik ma Pavel Musela ve Svycarsku jako komisi za MUS od Appianu atd?????
07. 10. 2011 | 22:53

český maloměšťák napsal(a):

YosifK
Samomluva je příznakem slaboduchosti.
07. 10. 2011 | 22:55

Yosif K napsal(a):

Pane Platane - pripominate mi Jiriho Wolkra, ktery tak dlouho oplakaval Antonina Topice lektrarenskeho az se uplakal k smrti.

Ti "chudaci", ktere tak intensivne litujete jsem videl pred chvili na Foxu jak "okupuji Wall Street". Jeden mladik nadaval staremu zidovi ze zije z uroku, jiny rekl ze vsichni trpi krutou nezamestnanosti, protoze "prece nepujdou delat za ubohych US$ 7 na hodinu!!!!!!!!!!"

Hahaha...... "hladovejici nezamestnani proletari" ......
Pane Platane, a co vy, vy berete US$ 7 na hodinu???? S tim ze benzin a jidlo stoji v USA polovic nez v Evrope?????
07. 10. 2011 | 23:00

Carlos V. napsal(a):

Příznačné ....

Světová krize, hrozící rozpad světových trhů. U nás neustále korpuce, nesmyslné utrácení.

Naše vláda do toho kupuje pušky, chce utrácet desítky miliard na odstranění desítky let starých ekologických škod, sto miliard chce dát církvi ...

A co na to levice ? Neprotestuje. Namísto toho rozdmýchává nenávist s použitím prastaré otázky progresivní daně.

Výnos by byl minimální - ale o něj nejde. Správný výsledek je ale zaručen - levičáci a pravičáci se pohádají, a establishmnet si bude užívat dál.
07. 10. 2011 | 23:03

Yosif K napsal(a):

pane hk 136 - kdyz jsem delal v CR - bylo mi nekolikrat nabidnuto, ze cast vyplaty mi bude vyplacena "pres Svycarske GmbH".....
Je mi jasne ze to neni legalni, na druhe strane to aspon tehdy nebylo VUBEC NIJAK ZJISTITELNE. Ani ted se na to neda prijit, pokud ovsem clovek pere skromne castky a nedostane do sparu svycarske prokuratury jako Pavel Musela se 100 milony Kc od Appianu.
Jeden trik je ridit stredni Evropu misto z Prahy treba z Fribourgu - i neresidencni reditele tam maji extremne nizkou dan ze mzdy.
Jiny trik je ridit stredni Evropu vicemene z Prahy, ale kancelar drzet treba v Nikosii. Zdaneni mezd neresidencnich reditelu na Kypru proti CR temer nula. Cesky reditel je z kalendarniho roku pul roku v Nikosii, do stredni evropy ale lita na sluzebky kazdy tyden. Pul roku bez 3 dnu muze byt u rodinky v Praze "na sluzebni ceste". Zcela legalni a neprustrelne. Danovy vyvar pro Ceskou Republiku NULA.
Mladek a Jansta jsou neopatrni hlupaci, nechavaji viditelne stopy - ale na druhe strane - co na tom, ze se to vi? Proletariatu to stejne nedocvakne.....
07. 10. 2011 | 23:12

Platan napsal(a):

Yosif K.

Tak vy jste před chvilí viděl na Foxu "jak "Ti "chudaci" "okupuji Wall Street"" a hned máte o situaci v USA dokonale jasno...
Gratuluji, Hurvínek by to nestihl rychleji.
Apropo, J. Wolker se podle vás uplakal k smrti? Já myslel, že umřel na tuberkulosu.
07. 10. 2011 | 23:33

Yosif K napsal(a):

Pane Platane - Jiri Wolker zemrel na TBC, ale je evidentni a mnohokrate prokazana souvislost imunity s psychosomatickym stavem pacienta.

Optimisticky pacient ma o neco vyssi vyhlidky na uzdraveni u tech onemocneni, kde je psychosomaticky vliv na imunitu. Dost doktoru tuto souvislost vidi u nemoci jako chripka, zanety dokonce i TBC.

Wolker byl typickym prikladem prilis citliveho intelektuala ktery se trapenim nad nestastnymi laskami a nad udelem hladovejiciho proletariatu skutecne mohl sam sebe utrapit k smrti. K smrti tuberkulosou. Spousta lidi v te dobe na tuberkulosu umirala, ale spousta lidi se uzdravila. Wolker nebyl zadny chudak - rodina buuyla bohata - Wolker mel provitridni lekarske osetreni.

Samozrejme ze u mnoha jinych tezkych stavu psychosomaticka stranka bohuzel nehraje roli.

Jinak to s temi US$ 7 na hodinu je uplna pravda. V New Yorku jsou DESETITISICE volnych mist s podobnymi mzdami. Tedy se mzdami NAD 7 US$ na hodinu. Priliv ilegalnich imigrantu nestaci tyto joby zaplnit. pseudointelektualum je 7-15 US$ na hodinu samozrejme malo. Jak se rika, za 15 US$ na hodinu mu "pada kladivo z ruky".

Dtto jako rozpustile rabujici mladezi v Londyne - chytraci karibaci si stezuji do TV, ze "nemaji uplatneni" a instalatery, ridice, mechaniky u spoju a trhace jablek zatim delaji Polaci a Litevci.
08. 10. 2011 | 00:07

Občan napsal(a):

Kohn, vědi, 7 doláčů/hod., to je podle momentálního kursu 126.- Kč/hod. Při normální pracovní době 8 hodin denně 21 dní v měsíci 1176 doláčů = 21 100.- Kč. To je už i v ČR dost podprůměrná mzda.

Žít za to v USA, to si dost dobře neumím představit. Přežívat za to asi jde - bez zdravotního a penzijního pojištění, bez úspor, bydlet v caravanu nebo v nějaké špinavé špeluňce, žrát polotovary z GM sóji a flaks a vědět, že nebudu mít ani na střední školu pro děti.
Ale ŽÍT, Kohn, žít se za to nedá.

Pokud se živíte jako ilegál mytím nádobí, pak Vám to asi může připadat jako slušný výdělek. Vaše písemné projevy by tomu odpovídaly. Ale rodilému amíkovi, notabene vystudovanému, to stačit nemůže.
08. 10. 2011 | 00:14

Yosif K napsal(a):

Pane LMAO - prectete si predposledni The Economist - pisi tam, ze 50% DANOVOU SAZBU ve Velke Britanii TEMER NIKDO NEPLATI.
Samozrejme - v Velke Britanii se najde spousta manageru, kteri misto platu v teto danove sazbe si nechaji proplatit sluzebniho Jaguara nebo mzacnou poradat porady na Malte. Specioelne pokud jsde o nejakou velkou korporaci, ktera ma na benefity a danovou optimalizaci sve specialisty.
08. 10. 2011 | 00:25

Yosif K napsal(a):

Pane Obcane - jste pseudosocialni brecak non plus ultra.
Samozrejme ze ze sedmi US$ na hodinu nemuze vyzit otec rodiny se sedmi detmi apod. Ten by vsak mel mit lepsi job a vyssi ambice nez myt nadobi.
Na druhe strane ze 7 US$ na hodinu klidne muze vyzit 22-lety lenosivy pseudointelektual zijici u rodicu a studujici "on and off" politologii, journalismus, historii umeni, troubeni na saxafon nebo pleteni proutenych kosiku ve stylu indianskeho kmene ARAPAHO nebo nejakou podobnou zabavnou ale nevynosnou pavedu.

Coz jest pripad asi tak 95% blouznivcu organizujicich demosky na Wall Streetu.
08. 10. 2011 | 00:36

Platan napsal(a):

Yosif K
S tou provázaností tělesného stavu s psychikou máte samozřejmě pravdu a je chválihodné, že zde v tomto směru šíříte osvětu. Nicméně, prohlásit, že se J.W. uplakal k smrti, mi přijde snad až příliš "hyperbolické"...
Co se těch Američanů týče, nějak se mi nezdá, že by těch cca 528 000 živitelů rodin, které údajně přišli za prvních 6 měsíců 2010 o střechu nad hlavou, nestálo o práci za US$ 7 na hod.
Každopádně bude zajímavé sledovat, jestli byla zmíněná "okupace" Wall Street pouhým excesem, jak vy to vidíte, nebo se jedná o začátek něčeho, co bude mít vážnější a dlouhodobější následky.
08. 10. 2011 | 00:39

Yosif K napsal(a):

pane Obcane - znam take dost lidi v USA, kteri delaji u kasy v samosce, nebo sekreterku nebo hlidace. Takova mista jsou volna furt, plat okolo 24-28 tisic US$ rocne.
Predstavte si - ziji a to nikoliv ve spelunce, na vylety jezdi autem, jedi velmi zdrave a JSOU RADI ZA JSOU RADI. A mnozi z nich maji i VS titul.
Na druhe strane - i lide se sanci na slusny plat nekdy prestavaji hledat praci - kdyz vidi ze soudruh OIbama docasne prodlouzil podpory v nezamestnanosti na 99 tydnu. Rikaji - 99 tydnu placne dovolene od statu - to se mi uz v zivote znovu nepostesti (standardni doba podpory je 26 tydnu.......)
08. 10. 2011 | 00:45

Občan napsal(a):

Čéče, Kohn, nějak jim tečou nervy.
Jinak si tu jejich rostoucí agresivitu neumím vysvětlit. Padá jim nějaká komodita či co? Nebo že by si klekal nějaký penzijní fondík?

Apropó - už maj nakrmený ty hladový židovský děti v Izraeli? Meir Panim to měli dneska zase vyvěšený. 450 000 dětí má hlad, Kohn. 450 000 pejzatejch chlapečků a ošátkovanejch holčiček, Kohn. Tak kašlou na proletariát v USA a jsou vařit tuřín...
08. 10. 2011 | 00:47

Platan napsal(a):

neo napsal(a):
Platan: nikdy a nikde jsem nepsal, že by to byla tragedie milý platane. Ty jsi se ptal, o kolik tedy přišli, já informaci vyhledal a dal k dispozici. TEČKA.

OK, dík za info. Přece jen by mě ale trochu zajímalo, kolik tomu nešťastníkovi zbylo. Pokud by to byly aspoň tak dvě tři miliardy, tak bych se o jeho osud moc neobával... :-)

Mimochodem, skutečně se prý našli i tací, keří na krizi vydělali. Viz např.:
Los Angeles Times:
Senate panel concludes Goldman Sachs profited from financial crisis

http://articles.latimes.com/2011/apr/14/business/la-fi-crisis-probe-20110414
08. 10. 2011 | 00:54

kormoran napsal(a):

Soudruhu Bublane , mel byste jit v 'solidarite' prikladem!))))
08. 10. 2011 | 06:14

kormoran napsal(a):

Obcan a Platan , Vase starosti o Usa jsou dojimajici , chapu i tez vase vroucne prani -polozeni kapitalismu , aby mohla delnicka pest - ukazat na zbedovaneho nepritele a nastolit diktaturu proletariatu!)))

Soudruzi samani , ale to je Vam bezmala 100 let !)))
Podobne kecy vypravel Lenin.))))

Nejste vy henti 'polepseni' komununisti?))))

Nic ve zlem soudruzi, ale polepseny komunista je ten , ktery je snad jednou za rok zalevan z konvicky.))))
08. 10. 2011 | 06:36

Medikolog napsal(a):

Za pana Bublana jsem alespoň nemusel číst nápis "pomáhat a chránit" jako "segitése és védelme", když pendreky obtahují zoufalé občany (kteří si ty pendreky zaplatili a platí i jejich uživatele ze svých daní) demonstrující proti řádění násilnických parasitických kriminálníků.

Technaři tehdy na tu louku nemuseli, mohli a měli ji na výzvy policie opustit.

Severočeši MUSEJÍ chodit do práce a na nákupy, jejich děti MUSEJÍ chodit do škol... a jsou k lokalitě vázáni nemovitostmi - neprodejnými ani za zlomek skutečné hodnoty kvůli hojnému výskytu kriminality v okolí. Opustit ji proto nemohou.

Technaři (mnozí opilí a "sjetí či zhulení") mohli SNADNO odjet DOMŮ. Severočeši jsou ale DOMA v místech zoufalství a nemohou proto odjet - i když by rádi. Koupí technaři a jejich apologetzi severočeské nemovitosti ve vykřičených lokalitách za Fair Trade - spravedlivé ceny? Pokud NE, nesrovnávejte prosím nesrovnatelné..
08. 10. 2011 | 09:07

Heretique napsal(a):

Tomáš Baťa ku krizi v roce 1932:
Příčinou krize je především morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek. V naší zemi je mnoho lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku. Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání. Máte pravdu, je třeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze, důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním hlediskem a osobním příkladem.
08. 10. 2011 | 09:11

aeon napsal(a):

Plný souhlas pane Bublane - všichni počítáme s tím, že spodina, která se stará jen o vydělávání peněz, jich bude mít víc než lidé, kteří se starají o vzdělání ostatních, o jejich zdraví, bezpečnost, kulturu a morálku - a jsou jich tisíce (učitelé, vědci...).
Ale proč by zbohatlíci měli mít tolikrát víc než ti, kteří pracují (víkendy nevíkendy, dovolené nedovolené) denně přes půlnoc, aby tahle země úplně nezdegenerovala? Máme být výjimkou z civilizovaného světa jen proto, že to tak Topolánek, Nečas, Kalousek a Schwarzenberg pro zbohatlíky zařídili?
08. 10. 2011 | 09:20

Yosif K napsal(a):

Pane Kormoran - panove Obcan a Platan patrne ziji z clanku byvaleho Rudeho Prava, nebo snad noveji ze "senzacnich reportazi" Al Jazeery z ruznych brlohu s komentari o nadchazejici "neodvratne smrti brutalniho kapitalismu".

Snimky z brlohu lze vsak natocit vsude - i v Qataru nebo ve Svycarsku. Zrovna dnes psali na Yahoo o "utlaku chudaku taxikaru" v Seattlu. U Hertze berou US$ 9.50 na hodinu. Takze si za mesic mohou vydelat cca 2000 hrubeho - dane minimalni.

Odborova organizace si stezuje na uradech, ze muslimsti taxikari jsou "pronasledovani za nabozenstvi" - vetsina taxikaru jsou muslimove, nekteri z nich se 5 denne modli a pokud se modli ve fronte na stojankach, pusobi tim chaos. Ti co se modli mimo stojanky nemaji potize. Ti co se modli na stojankach byli poslani domu. Nyni v hyperkorektnim Seattlu budopu vysetrovat federalni organy, zda nedochazi k "diskriminaci muslimu".

V Minneapolis zase muslimsti taxikari na letisti odmitaji zakazniky kteri si vezou alkohol ze freeshopu. Taky se soudi....

Jo kapitalisticky utlak v USA.......

Samozrejme - chudi lide v USA mohou mit potize se zdravotnim pojistenim - pokud si nic neplati. Ale v ktere zemi maji nebo meli chudi lide stejnou lekarskou peci jako bohaci? V SSSR? Nebo v CSSR? Nabo na Kube???? Chacha.......
08. 10. 2011 | 09:47

Platan napsal(a):

kormoran
Yosif K

Chlapci, vy jste mě ale po ránu rozesmáli... :-)
Rád vám odpovím, ale později, teď mám nějaké povinnosti.
Nyní jen "motto":
Ano, opravdu se mi zdá, že způsob kapitalismu, který vládne v USA, začíná pomalu ale jistě odcházet do ...ele a že poslední události z Wall Street jsou toho indicií.
08. 10. 2011 | 10:19

Trumpeta Troubivá napsal(a):

Taky by se mělo připomínat, že ministr Bublan odměňoval velitele zásahu na CzechTeku dříve, než tehdy alibistická a zbabělá Inspekce vnitra dokončila své šetření!
08. 10. 2011 | 11:20

Cestovatel napsal(a):

hk136:

Takže když nejsou ultra levičáci ak jsou to pravičáci? Takže každá strana která není komunistická je hned pravičácká? To je zajmavé myšlení a připadá mi to jak nesmyslné smýšlení bývalých kádrů v SSSR, kteří o komunistech Pražského jara říkali že jsou to "pravičáci" :)

PS: Podruhé je to tam pro fanatické zastánce této teze abych si to ujasnili
08. 10. 2011 | 11:26

Fialenka napsal(a):

xx
ukazuje se, že politika ODS TOP09 VV náš národ vede do chudoby a otroctví - na něčí zakázku. Cesta k blahobytu a životně důležité svobodě vede totiž jinudy. Co a jak pro to udělat se ví, máme to před očima: Skandinávii, Kanadu nebo Švýcarsko. Takže když chci xx udělat dobrou věc a poukázat na to, tak to nezpochybňujte tvrzením, že je to nemožné. Pomáháte tak trojkoalici zkázy.
08. 10. 2011 | 11:27

SuP napsal(a):

Pane poslanče,
vydávát státní loupež (zvyšování daní) za solidaritu je zpozdilost (jinak česky řečeno - všivárna). Dokud jsme díky moudré politice rodné Strany a jejího ÚV na čele s polibdírem tvořili z 95% "bratrstvo holé prdele", nebyl se solidaritou nijaký problém. Lidi si celkem ochotně pomáhali přátelili se a hlavně si nezáviděli (protože neměli co) a solidarizovali se navzájem nade všechny meze.
To se po převratu, kdy se konečně mohla rozvinout tvůrčí aktivita těch, kdo něco uměli líp než ostatní, začalo postupně měnit. Začalo se totiž ukazovat, že pracovní aktivita i výkon mnohých byly dlouhodobě nadhodnocené a mnozí začali cítit, že jim "doba uniká". Začali bohatnout pomaleji než někteří sousedé a bez ohledu na příčiny tohoto jevu se z jejich nespokojenosti s tímto stavem vyklubala dříve potlačená závist.
Takže přestali registrovat, že ti, kterým se daří líp, jsou ke svému okolí vstřícnější, přátelštější, ale hlavně v míře solidarity štědřejší, začali si svou závist pěstovat a stali se levičáky. Založili si levicové strany a začali jejich prostřednictvím hledat cesty, jak dosáhnout vyššího blahobytu chudých administrativní cestou.
Žádný levičák nepřipustí, že chudí mohou bohatnout jen když bohatnou bohatí. Z principu jsou přesvědčení, že chudí zbohatnou zchudnutím bohatých. Tak si vysvětlují solidaritu.
Samozřejmě zůstává v platnosti, že kdo kradl tenkrát, solidaritou netrpěl a u toho to platí dodnes.
08. 10. 2011 | 11:40

Martina K napsal(a):

Ziju v USA 11 let a kdyz se koukam kolem sebe daleko blize realite je Yosif. To, ze po zvyseni dani se snizi mnozstvi jejich vyberu je znama vec nekolikrat overena praxi stejne jako opacny trend. Vetsinou to vzdycky odnese stredni trida.
Obcanovi: stredni skoly jsou v USA zdarma a nedodela je jen linej flakac. Za $7 na hodinu svobodnej mladej ma nejen na bydleni a jidlo, ale i na zdravotni pojisteni. Jako kvalifikovany remeslnik ale vydela 3x vice.
Platanovi: ano i ja doufam, ze kapitalismus s hesly jako "dum pro kazdou rodinu" a kdyz na to nemas, za hypoteku se 100% financovanim se ti zaruci stat, pomalu ale jiste konci.Jak se to bude libit amikum nevim. Onehda mi jeden student vypravel, jak jeho sterjda s tetou po celozivotni kariere ucitelu v Texasu si odchodem do duchodu zvysili sve prijmy a ted cestuji. Na to asi ucitele mych deti v duchodu mit nebudou. Uz i me kazdy rok z SS chodi s vypisem hlaska, ze pokud se nezmeni zakony, budou mit na duchod jen pro 70% z nas. Jo, prozrali to, prozrali.
K cipiskum "blokujici Wall Street": pry se to rozsirilo do jinych mest. Asi jo, u nas v hlavnim meste se na schodech minikapitolu predevcirem seslo asi 30 studentu. V DC pry bylo vice novinaru nez demonstrujicich, kteri se jeste pomotali s protivalecnym protestem-vitam to. Ten protivalecny protest. Uz to zacalo vypadat, ze od 2009 vsechny vojenske akce USA ustaly. Ti novinari si vsimli, ze protest je podezrele jednobarevny-bily. Nejspis chude mensiny nemaji na iPhone, kterym by se svolali a nejsou na Facebooku. Kdyz se novinari vrhli s dotazy na vyjimecnou skupinku protestujicich hispancu, zjistili, ze moc nevladnou anglictinou a nedokazi precist napisy na plakatech ktery nesli. Jedinej nehispanec pobliz, zrejme vedouci, pripustil, ze ne vsichni jsou tam zdarma. Doufam, ze jim za noseni plakatu plati vice nez $7 za hodinu. Patrim k tem 79% americke populace (kde vzali 99% mi neni jasne), ktera ma za to, ze ze statnich a federalnich penez byly zachraneni financnici a na ostatni nezbyde, zejmena, az to bude opravdu potreba. Jen si myslim, ze ty protesty jsou 1-2 roky opozdene. Tenkrat ale takove nazory nebyly "in". Uspech protestujicich zavisi na tom, jestli je Ddemokraticka strana bude moci vyuzit ve volebni kampani. Kdyz ne, je to vykrik do tmy, ktery zapadne. Asi by meli zakazat plakaty proti Obamovi.
K blogu. Samozrejme ze nejlepsi jsou penize ktere nevydelate a jeste lepsi jsou ty od souseda-kde ten mrzak na tu kozu porad bere, ze.
08. 10. 2011 | 12:15

Fialenka napsal(a):

Supe,
ráda vidím, že státní loupež a vůbec krádež je stále ještě považována za nepřijatelnou.
08. 10. 2011 | 12:19

Fialenka napsal(a):

Pane Bublane,

když se řekne solidarita tak se lidi ježí a odplivnou si. Já solidaritu uznávám velmi, ale nebudeme ji potřebovat (jen skutečně potřební a těm pomůže každý rád), stačí když se nebude krást ze státního a jinak zneužívat postavení zastupitele. Pak mzdy budou odpovídat schopnostem - ale ne schopnostem krást.
08. 10. 2011 | 12:30

el dorádo alá čssd napsal(a):

Pane SuPe pěkně jste to napsal.

Za sebe dodávám zkušenost, že cpát peníze tzv. potřebným je hloupost, protože ti je projí a budou se dále dožadovat dalších a dalších a dalších.

A tito potřební budou mít potomky a sousedy, kteří si také řeknou že život jim zatáhne stát tak ať platí! Voliči levice a bublajících Bublanů.
08. 10. 2011 | 14:34

xx napsal(a):

Fialenka: solidarita, solidarita, zaklínadlo. Mantra levičáků, kterou omluví i kdejakou špínu a lumpárnu, hlavně že je solidarita.

Uvědomte si proboha, že státní rozpočet je přes 1000 miliard korun za rok. Kolem 350 ( teď nevím přesná čísla z hlavy ) miliard jsou důchody, kolem 120 miliard dělají sociální dávky a zbytek jsou platy státních zaměstnanců a investiční akce, typu nákup Panduru, letadel, stavby silnic a dálnic a pod.

Každý rok stát vypisuje výběrová řízení za 500 miliard ! Většina je podle TI nadhodnocená a peníze jdou do kapes soukromým podnikatelům a politikům.

A vy se tu opovažujete mluvit o nějaké solidaritě ? Solidaritě s kým ? S těmi politiky co inkasují provize za kšefty pro Skansku, která pak na skutečnou práci najme slováky a ukrajince ?

No prosím, jestli myslíte tuhle solidaritu, tak to ale říkejte otevřeně.
08. 10. 2011 | 16:17

Yosif K napsal(a):

Fialenko - pokud je Ceskym vzorem Svycarsko, tak je zajimave srovnani:
Svycarsko - nejvyssi prima spoluucast na zdravotnickych nakladech v Evrope - v CR nejnizsi
Svycarsko - prumerna mira socialni nerovnosti - CR druha nejnizsi na svete (po Japonsku)
Svycarsko - nejnizsi podil statu na GDP v Evrope - v CR prumerny podil statu na HDP.
Ve vsech dulezitych aspektech je Svycarsko mene solidarni nez CR.

Svedsko a Skandinavie vubec vypada vice solidarni ale krome podilu SR na GDP to neni pravda. Krome toho ve Skandinavii (krome naftove velmoci Norska) vitezi spise pravicove strany, ktere nadprumernou vysi socialniho prerozdelovani postupne odbouravaji. Jak zde kdosi napsal, zije v socdem Finsku, plati za kazdou navstevu u doktora 20 EUR a nikdo ani necekne.
V Kanade vitezi poslednich 15 let pravicove strany, ktere roli statu (a vysi socialni solidarity) POSTUPNE omezuji.

Jo solidarita..... solidarita pres stat je ta nejmene ucinna - je to nejmene efrektivni tzv CTVRTY STUPEN UTRACENI: Rozhazovani penez cizich lidi mezi cizi lidi. Vysledek dle toho vypada. To uz by snad bylo lepsi poslat par tisic na konto Bublanovy cirkve (i kdyz i u cirkvi se leccos zdefrauduje a prodrbe......)
08. 10. 2011 | 20:32

santawizard napsal(a):

My už jsme se transformovali.Právo na práci bylo nahrazeno právem na nezaměstnaneckou podporu.Doopravdy však nemusí pracovat jenom důchodci a buržoazie.Jejich společným smyslem života leží v otázce co dělat s volným časem když máš hodně nebo málo peněz!!!Solidaritu mezi chudýma a bohatýma důchodcama by měla zařídit samotná strana důchodců.Jestli krize bude pokračovat ,tak bude větší a větší armáda nezaměstnaných a bezdomovců.Potom komunisté začnou bojovat proti armádě spásy a krucifix začne bojovat se swastikou.Lidový a národní socialismus začne bojovat proti kapitalismu.Problem s hospodářskou krizi je však ve slově dluh=hřích!!!Jestli jsme to jako prochlastali a nebo nám to někdo ukradl a nebo jenom tak kecáme ze zlozvyku.Jde to na nervy .Lepší než úspěšní a šťastní občané proti neúspěšným a nešťastným občanům by, ale bylo, kdyby se začali stavět chudobince pro chudé kapitalisty a lágry pro chudé socialisty!?
08. 10. 2011 | 21:04

Fialenka napsal(a):

Yosife K,
k tomu Švýcarsku jste měl ještě napsat, že kupní síla za rok 2010 tam byla 46 319,-, zatímco v Česku 19 061,-. Tak větší mají reálný příjem léta a celé generace. To se potom ta přímá spoluúčast na zdravotnických nákladech ukáže v jiném světle. A uvědomte si, že cena té spoluúčasti Švýcarů je započítaná do té jejich kupní síly. Takže takže …
K tomu Finsku a Kanadě by se dalo odpovědět podobně.
08. 10. 2011 | 21:16

Fialenka napsal(a):

"Každý rok stát vypisuje výběrová řízení za 500 miliard ! Většina je podle TI nadhodnocená a peníze jdou do kapes soukromým podnikatelům a politikům. "
Asi se shodneme. Mně takové krádeže vadí. Podobně jako dneska v metru ty kradoucí tři Cikánky a výchovné pěsti od Cikána dané tomu co se okradených zatal.
08. 10. 2011 | 21:25

Fialenka napsal(a):

To je pro xx
08. 10. 2011 | 21:26

santawizard napsal(a):

1)První Ježíš nás sice vykoupil z dluhu,ale až 2. příchod Krista nám,jak se říká, vrátí živnostenský list!!!
2)Lidový a národní socialisté by měli pomáhat nezaměstnaným a bezdomovcům už teďka v kapitalistickém systému a ne až potom v socialistickém systému do kterého by nás nejprve chtěli zpátky transformovat.
08. 10. 2011 | 23:14

xx napsal(a):

Fialenka: srovnávání jakýchkoli dílčích ukazatelů je vždy falešné. Dá se to vždy udělat tak, že to vyzní v určitém smyslu a to na jakoukoli stranu.

Například, srovnáváte Švédsko, zemi která mí o několik tisíc obyvatel méně než Česká republika, ale téměř 5x větší rozlohu ! Surovin mnohonásobně více a pokud to nezmíníte v tom srovnání, tak už je to zkreslené.

Jedno je ale fakt, kterým se žádná politik nikdy nechlubí nikde na světě. Sociální spravedlnost a solidarita hraje v objemu státního rozpočtu opravdu marginální roli. Na sociální dávky a dávky v nezaměstnanosti se u nás vydá něco kolem 120 miliard korun ročně (včetně plošných dávek, které pobírají i bohatí) ale stát vybere na daních a přerozdělí více jak bilión !!! Solidarita z toho činí 10 procent !!
09. 10. 2011 | 11:23

SuP napsal(a):

Myslím, že solidaritu vyjadřuje asi nejlíp Lafférova křivka. Tedy, že stát vybere na daních jen tolik peněz, kolik to jeho poplatníkům připadá solidární. Poplatník tím vyjadřuje svůj vztah ke státu, včetně discipliny a empatie.
Pan Bublan je natolik slušný člověk, že se pod jeho článkem nerozvinula krvežíznivá debata, byť s jeho zdůvodněním vyšších daní z příjmu pod záminkou "lepší solidarity" nesouhlasím.
09. 10. 2011 | 11:38

SuP napsal(a):

....Tedy to nahoře je o státem řízené solidaritě....
09. 10. 2011 | 11:49

hk136 napsal(a):

Cestovatel:
Já věděl, že to je marné. Obávám se, že nejste schopen chápat mnou psaný text... Zkusím to však ještě jednou - "praví trockismus" je metonymie pro zastávání extrémních či fundamentalistických stanovisek. Nebo možná spíš synekdocha.
S souladu s vaší tezí o opakování bych to mohl napsat ještě jednou s přeházenými větnými členy, ale radši si to přečtěte vícekrát, to by mělo mít stejný efekt. Žádný...
09. 10. 2011 | 15:24

Roman napsal(a):

Pane Bublane, nejsem voličem Sociální demokracie a i když Vás neznám osobně, tak z vystupování v televizi, anebo čtením Vašich názorů si myslím, že jste slušný člověk. Máte moji důvěru a s Vašim názorem souhlasím. Jakékoliv zpochybňování ostatních diskutérů výše, je mi k smíchu.
10. 10. 2011 | 09:23

jája a pája napsal(a):

Daň by měla být počítána pro všechny podle stejného vzorce. Cena práce se nemá lišit v závislosti na právní formě subjektu, který práci provádí, což bohužel v česku neplatí. Nehorázné zvýhodňováná OSVČ je beznadějná hloupost. Švagr, živnostník, je v pohodě, já mám prd, přesto na daních a pojistném odvádím pětinásobek.
11. 10. 2011 | 07:11

Yosif K napsal(a):

Cituji z Miltona pro nadsene prerozdelovace: 4 stupne utraceni. prerozdelovani je 4.stupen utraceni - utraceni cizich penez pro cizi. Z ciziho krev netece - pricina debaklu vsech socanskych rezimu.

Kategorie I představuje utrácení vašich vlastních peněz pro vaše vlastní potřeby. Například nakupujete v obchodním domě. Určitě máte silnou motivaci, jak ušetřit a jak zároveň dostat pokud možno co nejvyšší hodnotu za každý dolar, který utratíte.
Kategorie II odpovídá utrácení vašich peněz pro potřebu někoho jiného. Nakupujete na vánoce nebo na narozeniny. Máte stejnou motivaci šetřit jako v kategorii I, ale nemáte stejnou motivaci, abyste za své peníze dostali pokud možno co nejvyšší hodnotu, přinejmenším takovou, jaká bude přisouzena podle preferencí příjemce. Samozřejmě budete chtít koupit něco, co se příjemci bude líbit budete chtít vytvořit správný dojem a budete chtít, aby to nestálo mnoho času a námahy. (Jestliže by bylo skutečně vaším hlavním cílem umožnit příjemci dárku dostat co možná nejvyšší hodnotu za dolar, dali byste mu hotovost a přeměnili byste kategorii II na kategorii I).
Kategorie III odpovídá utrácení cizích peněz na naše potřeby například oběd na cizí účet. Nemáte žádnou silnou motivaci, abyste snižovali cenu oběda; ale máte silnou motivaci, abyste dostali co nejvyšší hodnotu.
Kategorie IV odpovídá utrácení cizích peněz na cizí potřeby. Platíte za oběd někoho jiného cizími penězi. Nemáte motivaci šetřit, ani zařídit hostovi oběd, který by vysoce ocenil. Nicméně jestliže obědváte s ním, tak tento oběd bude směsice kategorie III a kategorie IV, budete mít silnou motivaci uspokojit svou vlastní chuť a jestliže to bude nutné, obětujete chuť hosta.
Všechny sociální programy spadají buď do kategorie III například Sociální pojištění, které v sobě obsahuje placení v hotovosti, které příjemce v hotovosti nemůže libovolně utratit; nebo do kategorie IV - například státní byty; dokonce programy spadající do kategorie IV mají jeden rys kategorie III, zejména když úředníci, kteří řídí program, se účastní oběda; a všechny programy kategorie III zahrnují úředníky mezi své příjemce.
Podle našeho názoru tyto rysy sociálních programů jsou hlavním zdrojem jejich selhání.
Zákonodárci hlasují za utrácení cizích peněz. Voliči, kteří si zvolili zákonodárce, v jednom smyslu volí, aby utráceli své vlastní peníze pro své zájmy, ale ne v přímém slova smyslu jako v kategorii I. Vazba mezi daněmi, které platí všichni, a mezi výdaji, pro které
hlasují, je velmi volná. V praxi voliči, stejně jako zákonodárci, mají tendenci si myslet, že za programy, které zákonodárci zvolí přímo a voliči nepřímo, platí někdo jiný. Úředníci, kteří provádí a řídí programy, také utrácejí peníze někoho jiného. Není potom divu, že se výdaje prudce zvyšují.
Úředníci utrácejí peníze někoho jiného na potřeby někoho jiného. Pouze lidská dobrota, nepříliš silná a nepříliš spolehlivá forma osobních zájmů, zajišťuje, že peníze utratí způsobem, který přinese největší prospěch příjemci. Proto vzniká neefektivnost a plýtvání v hospodaření veřejnými prostředky.
12. 03. 2012 | 00:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chmelař Aleš · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tožička Tomáš · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Witassek Libor · Wollner Marek Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy