Napínavý nesmysl

17. 03. 2009 | 00:26
Přečteno 5439 krát
Včera, 15.března 2009, jsem vzpomínal, jak jsem přesně před sedmdesáti lety ráno, krátce po sedmé, vlezl k tátovi do postele a on se slzami v očích poslouchal z velkého dřevěného radia Philips zprávy o postupu německých vojsk na našem území. Já měl strach, protože jsem ještě nikdy předtím neviděl tátu plakat. Tenkrát táta ještě nevěděl, že ho čeká Auschwitz, Birkenau i Mauthausen.

Dnes, 16. Března 2009, jsem při úklidu objevil 30 let starý článek a bylo mi smutno z toho, kolik let jsme – myslím Západ – zbytečně ztratili v žabomyších válkách o jaderné energii.

Uveřejňuji ho přesně tak, jak byl před třiceti lety napsán.


Psaní filmových kritik není mou profesí, stejně jako jaderná energie není oborem režiséra filmu „The Chinese syndrome“. Když on mohl udělat o jaderné energii film, a když leckdo mohl napsat o jaderné energii spoustu nesmyslů, proč bych já nemohl napsat na takový film recensi?
Film „The Chinese syndrome“ je udělán dobře, divák je držen v napětí od počátku do konce. Jako divák jsem odcházel z představení plně uspokojen. Jako fyzik i jako Homo Politicus jsem odcházel z představení zneklidněn: Cui bono? Komu slouží a proti komu jde, po kom vlastně střílí Jane Fondová v tolik diskutovaném filmu?

Odpověď je jednoznačná: proti nám všem jde, po nás všem střílí Jane Fondová rozdmycháváním antijaderné hysterie.

Ale vezměme to po pořádku. Z hlediska čistě vědeckého je The Chinese Syndrome čirý nesmysl.

Podle vysvětlení poskytnutého v jednom z dialogů je „čínský syndrom“ protavením reaktoru v důsledku jaderné katastrofy až k protinožcům, tedy z USA až někam do Číny. I kdyby došlo k nejhorší možné havárii reaktoru, jeho uranová náplň se přehřála a roztavila, nedostaly by se radioaktivní materiály hloub, než několik metrů pod reaktor. Ale i kdyby se stalo nemožné a reaktorová náplň se protavila ne několik metrů, ale několik desítek metrů, či dokonce stovek metrů, (a do Číny, jak známo je to několik miliónů metrů), nic strašného by se nestalo. Roztavily by se betonové základy či horniny pod reaktorem, a tam by všechna ta radioaktivní splavenina zůstala. Neprovádějí snad obě supervelmoci desítky či stovky podzemních jaderných výbuchů ročně? Zplodiny výbuchů jsou nechávány pod zemí, a přece to k nějakým katastrofálním důsledkům během více než dvaceti let nevedlo.

Nestačí vám tento argument? Mohu nabídnout jiný. Odkudpak se vzal uran v reaktoru? Z podzemních nalezišť, roztroušených po zeměkouli v nejrůznějších hloubkách. Proč by měl uran z reaktoru, který by se dostal několik desítek metrů pod povrch zemský, mít katastrofálnější důsledky než uran v přírodních nalezištích, nad kterými lidstvo žije již desítky tisíc generací? (Z nedostatku místa poněkud zjednodušuji tuto diskusi).

Ne, nechci vůbec tvrdit, že jaderné elektrárny jsou zcela bezpečné a že se v nich nemohou vyskytnout havárie, které by mohly ohrozit lidské životy. Ale odložme si klapky z očí: může mi někdo z mých zuřivých antijaderných přátel jmenovat nějakou oblast lidské činnosti, která by byla zcela bez risik? Ve Spojených státech zahyne rok co rok kolem 50.000 osob v důsledku autonehod. Desítky tisíc v důsledku neodborného zacházení s elektrickým proudem. Plynem. Dokonce i obyčejnými uhelnými kamny. Při výbuchu cisternových lodí s ropou či zemním plynem. Při těžbě uhlí a jeho transportu. Při stavbách chemického průmyslu. Ve Spojených státech existuje řada přehrad, které, kdyby se zhroutily (a kolik podobných případů se stalo dříve – v nejposlednější v době v Indii) - v důsledku zemětřesení, chyby v konstrukci, bombardování nebo třeba teroristického aktu – by mohly zahubit stovky tisíc lidí! Chemický průmysl vyrábí ročně desítky miliard smrtelných dávek různých chemických látek, které by stačily mnohonásobně zničit lidstvo – na každého z nás bez výjimky by připadly stovky smrtelných dos, a možná i tisíce. Na druhé straně oběti na lidských životech z provozu několika set jaderných elektráren (obětí radioaktivity) můžete zatím spočítat na prstech několika rukou.

Ale dost, převraťme list a podívejme se na problém z hlediska širšího a politického. Lidstvo se dnes nachází na počátku velké energetické krize. Běžné a levné zdroje energie jsou skoro vyčerpány. A energie je nejzákladnější zcela nenahraditelnou „surovinou“ pro všechny oblasti lidské činnosti – od kultury přes sociální péči až po kosmické rakety. Právě klíčová úloha a životní význam energie v současné společnosti mohou v případě vážné energetické nouze vážně ohrozit fungování společnosti – jak v jejím společenském tak i výrobním smyslu. Vážný nedostatek energie může vést dokonce k omezování občanských práv a svobod (cestování na příděl, elektřina na příděl, jídlo na příděl) a k zostření mezinárodní situace (pusťme uzdu fantasii: první energetická válka, druhá energetická válka… Je to pouze fantasie? USA prý cvičí zvláštní jednotky k intervenci „za energii“ na Arabském poloostrově…)

Existuje z této nadcházející krize východisko? Nepochybuji o tom. Cesta z energetické krise však nebude jednoduchá, levná ani krátká. A bude spočívat v komplexním využívání všech dostupných energetických zdrojů Včetně jaderné energie!

Konkrétněji. Protože ropa a zemní plyn budou stačit nejvýše na několik desítek let, existují dnes pouze dvě reálné alternativy (říkám reálné, protože jsou technologicky plně zvládnuty a mohou být ihned plně využity). Jsou to energetika uhelná a energetika jaderná. Nebezpečí uhelné energetiky velkého rozsahu nejsou zatím plně prozkoumány. Zvláště ekologické a klimatické důsledky uhelné energetiky mohou být dramatické. Uvědomte si prosím jenom jednu věc: Uhlí se na naší planetě vytvářelo během stovek miliónů let. Nyní se rozhodujeme spálit tyto ohromného zásoby během několika set let a vypustit zpět do atmosféry enormní množství kysličníku uhličitého a jiných zplodin. Klimatologové varují před přehřátím zeměkoule. Lékaři před rakovinou, kterou vyvolávají zplodiny pálení uhlí.

Další energetické alternativy nejsou zatím dopracovány. Energie fůze (tedy energie termojaderné syntézy) může být technologicky zvládnuta (bude-li vůbec) snad někdy až za padesát let. Sluneční energie je velice drahá – a potom: víte, že jedna sluneční elektrárna s výkonem 1000 MW(e) by potřebovala pro své kolektory plochu téměř sto čtverečních kilometrů?

Jaderná energie samotná situaci nezachrání. Ale může nám poskytnout podstatnou část energie, která bude chybět po výpadku dodávek ropy a zemního plynu alespoň do té doby než budou vypracovány a uvedeny do provozu alternativní zdroje energie.

Mimochodem: země, ve které nyní žiji, Švédsko, má na svém území kolem 80% západoevropských zásob uranu, které by vystačily pokrýt švédskou spotřebu energie na několik set let. Má Švédsko morální právo nechávat tyto zásoby energie ležet ladem a orientovat se na levnější a snad méně problematický dovoz energie z Jihu či z Východu? Co kdyby se v případě ostré energetické krize rozhodly evropské státy (jak o tom uvažují Spojené státy v případě Arabského světa) donutit Švédsko vojenskou silou, aby využívalo tyto zásoby uranu a exportovalo uran do energeticky chudších zemí?

Bojovat dnes proti jaderné energii znamená podřezávat si větev, na které sedíme. A myslí si snad Jane Fondová, že zákaz jaderných elektráren povede ke zničení zásob a zákazu výroby jaderných zbraní? Domnívám se, že tomu bude naopak.

Byl jsem s Jane Fondovou, když bojovala proti americké intervenci ve Vietnamu. Byl bych s ní znova, kdyby bojovala proti jaderným zbraním. Jsem proti ní, když bojuje proti jaderné energii. Tím spíše, že Sovětský svaz a celá východní Evropa budují jadernou energetiku plnou parou. Odřekne-li se Západ od jaderné energetiky, může být za několik let vydán na pospas energeticky silnějšímu a nezávislejšímu východnímu bloku. Nepřál bych Jane Fondové, aby na vlastní kůži musela zakusit to, před čím jsem musel po sovětské invazi v roce 1968 opustit Prahu.

Dvě poznámky přidané v roce 2009:

1) V roce 1979 byl ve Švédsku uveden do kin americký film s Jane Fondovou „The Chinese Syndrome“. Byl jsem požádán, abych na film napsal recenzi. Byla uveřejněna ve švédském levicovém časopisu Folket i Bild, (1979, 8, No 15,str 23). Recenze byla uveřejněn česky i v Listech (Řím), 1984, č. 2, str 56-57 a v časopise Západ (Kanada) v roce 1979. Článek vyvolal ve Švédsku řadu komentářů jak v levicovém tak i pravicovém tisku.

2) Poznámka připsaná po třiceti letech, tedy v roce 2009. V druhé polovině sedmdesátých let objevili vědci, že v Gabonu, v Belgickém Kongu, se asi před dvěma miliardami let uskutečnila v bohatých uranových rudách řetězová reakce, tedy začal pracovat jakýsi přírodní jaderný reaktor. Ačkoliv nebyl nikým a nikterak regulován, vznik lidstva to neohrozilo.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Čochtan napsal(a):

Jane Fonda, neříká se jí v USA také Hanoi-Jane ? Není to ta, které US-Veteráni slíbili výprask na holou, případně kulku ?
17. 03. 2009 | 07:01

klarasamkova napsal(a):

Zneužitelná může být i guma od trenýrek, když se z ní udělá prak... a než se vyrobí funkční tokamatu, jiná možnost než jdro není. Ne že by z toho všichni byli vorvaný blahem, ale svážením a spaováním biomasy se fakt nezachráníme... buhužel názory Hanoi - jane stále přetrvávají. hovořme o bezpečnosti jaderných elektráren a o jejich rozvoji. Nikoliv o jejich zákazu. Ostatně se zdá, že se již blýská na lepší časy...
a když se spojí ty dvě autorem popisované události z 15. a 16. 3., nutno jen říci, že po bitvě každý generál - předvídat budoucnost nám ale stále moc nejde... KVS
17. 03. 2009 | 07:14

Neopřemyslovec napsal(a):

Starému člověku stále více a více dominuje dlouhodobá paměť. U mladého je tomu naopak. Mladý se dominantně dívá jen do budoucnosti. Starý se dívá dominantně do minulosti. Proto důrazně odlišujme! Co bylo před desítkama let je pro život nepodstatné. Poslouchat stařecké plkání je někdy úděsné. Myšlenky pana Janoucha zašlapme do země. Nahraďme je myšlenkama atomových vizionářů středního věku! Stejně zapomeňme na disidenty ze socializmu. Důležití jsou nyní disidenti z 21.století. Jen prosím ne disidentům z lůzy (neschopným v tržním prostoru).
17. 03. 2009 | 07:36

elira napsal(a):

Neopřemyslovče.
Nemáš pravdu v tom, že minulost nic neznamená. To, co bylo před desítkami let je mnohdy mnohem důležitější, než si vůbec dokážeš představit. Minulé věci a události ovlivňovali náš život a ovlivňují jej i dnes. Pokud to nejsi schopen pochopit, tak raději mlč.
17. 03. 2009 | 08:20

Jedla napsal(a):

Pane profesore,
začínáte se vyžívat v podpásových úderech, ne?
Co má společného pláč Vašeho otce 15. března 1939 s postojem "západu" k jádru? Děla snad tedhy pokusy s těžkou vodou?
Exhumoval jste vlastní 30 let starý článek. Nenapsal jste příliš srozumitelně, že jde o Váš vlastní text, ale pochopili jsme. Máte problém s Jane Fondovou a 30 let starým katastrofickým filmem, který u nás sotvakdo zná. OK. Váš svět, Vaše priority. Moje ne. Akční a katastrofické filmy, stejně jako sci-fi či fantasy, jsou plné "vědeckých nesmyslů" a mají na to právo. Zvlášť 30 let staré. Podotýkám, že i vysokoškolská skripta či tlusté učebnice obsahují "vědecké nesmysly" a to ani nemusí být 30 let staré.
Před 30 lety si "západ" podřezával větev kvůli nám. Nyní si zase "podřezáváme větev" kvůli Číně a Indii. Názorová konzistence alias fee opinion (utkvělý názor).
17. 03. 2009 | 08:24

slav napsal(a):

Neopřemyslovec : Dotaz Kdy budou vyhubeni neoslavníkovci?
17. 03. 2009 | 08:55

člověk napsal(a):

Chcete říci, že jsme nesmyslně ztratili třicet let ideologickým přehadováním? Vy jste k tomu také přispěl a přispíváte dále. Aby to nebylo tak jednoduché, splétáte cop a tvoříte propletenec s koncentráky. Chcete tím snad přispět k možné hrozbě další válečné pohromy? Takže závěr podle vašeho textu : nebudete-li poslušní, přijde další světová válečná pohroma. A dodáváte dojemně - podívejte, jak to bylo kruté! I dospělí muži plakali!
Ano, podpásovky. Naprostý souhlas s komentářem Jedla
17. 03. 2009 | 09:18

Alna napsal(a):

Říkáte, že jste byl s Jane Fondovou, když protestovala proti americké intervenci ve Vietnamu. Na to jste hrdý, nebo se za to stydíte?
17. 03. 2009 | 09:28

Krupa Václav napsal(a):

Pane profesore,nevím proč někteří čtenáři mají problém s tím co jste nám chtěl sdělit.To nejpodstatnější je zcela zřejmé.Hledíte více do budoucnosti než někteří mladší,kteří odmítají minulost.P.S.A přejme jím,že nemuseli vidět slzy svého otce.
17. 03. 2009 | 09:40

Krupa Václav napsal(a):

Pane profesor,to podstatné co jste chtěl sdělit,je zcela zřejmé.A přes svůj věk hledíte více do budoucnosti,než řada mladších,kteří pravděpodobně zapomínají hledět do minulosti.P.S.A přejme jím,že nemuseli vidět slzy v očích svého otce.
17. 03. 2009 | 09:50

Krupa Václav napsal(a):

Omlouvám se,při odeslání mi vypadl internet.
17. 03. 2009 | 10:01

jeje napsal(a):

Jane Fonda, tato levicově orientovaná osoba se jednou dostala ve Vietnamu do na oficiální návštěvu k zajatým americkým vojákům. Jednomu vojákovi se podařilo podsunout jí do ruky lístek se zprávou. A co udělala tato levicová intelektálka? Vojáka práskla a lístek předala vietnamským věznitelům.
17. 03. 2009 | 11:06

hawk napsal(a):

Tak to vidíte, pane profesore. Když napíšete rozumný příspěvek, stejně vás zdejší levicově smýšlející všeználkové, kteří o fyzice jako takové nemají ani ponětí a o lidských příbězích pojetí pokřivené, napadnou svým hulvátstvím. Nějak nepostřehli, že jste vědec a nikoliv politik.

Pěkný článek v dějinných souvislostech.
17. 03. 2009 | 11:50

dan napsal(a):

Pane Janouchu,
píšete: bylo mi smutno z toho, kolik let jsme – myslím Západ – zbytečně ztratili v žabomyších válkách o jaderné energii.
Odmítáte diskuzi?? Máte jen tu svoji jedinou "jadernou" pravdu, kterou by měli povinně přijmou všichni ostatní?

Srovnáváte jadernou energii a automobilismus. Trefné přirovnání ... v tom, že jak oběti automobilismu, tak jaderných technologií jsou následkem technokratického přístupu ke světu.
Jste profesně zatížen a nevidíte dál než kousek za vrata jaderné elektárny ...
17. 03. 2009 | 12:57

kamil napsal(a):

Pane profesore,
pokud cítíte potřebu reagovat na 30 let starý film, zřejmě je i pro vás jaderná energie noční můrou, která vás straší ve snech ...
17. 03. 2009 | 13:05

jams napsal(a):

Ten film se správně jmenuje The China Syndrome. Když jsem začal trochu hledat na Netu, rychle jsem zjistil, že pojem China Syndrome popisující "propálení reaktoru do země" vymyslel, v zjevné nadsázce, americký jaderný fyzik Ralph Lapp, spolúčastník vývoje A-bomby a H-bomby, vědecký poradce US ozbrojených sil a později aktivista upozorňující na jaderné nebezpečí.

Tady je jeho nekrolog v levicově-liberálním Guardianu: http://www.guardian.co.uk/n...
17. 03. 2009 | 14:11

nepříjemná pravda napsal(a):

vzor Klausovců, USA, díky zájmů naftačského lobby (kde Bushovci, Texasané a ARAMCo atd. po desetiletí, minimálne od 2. světové války hlají klířovou roli), sledujíc své primární zájmy, maximalizaci kvartálních zisků, zardousily jadernou energentiku v USA, zemi, která byla a je, teď s vyjímkou ČLR, největším požíračem energií.

Pak Vaklaf Klaus, který v pokračujícím, v civilizovaném světě nezákonném střetu zájmů pobírá, ač vysoký ústavní činitel, honiráře a nejrůznější odměny často od extrémistických zdrojů v USA, což navíc nijak neslouží národním zájmům ČR ani není v mandátu prezidenta republiky, stejně ztak jeho echte pravicoví chlebodárci, včetně tzv. Heartland Institutu, propagandistického nástroje tabákových a naftaršských firem jakými je Philip Morris nebo Exxon, ten

Heartland "institute", který je institutem asi tak jako je CEVRO "akademií" a který zas tento měsíc, 8.3., si již třetím rokem napal V. Klause a s jěho vědomím zase zneužíval prestiž účadu prezidenta ČR (letos navíc i "prezidenta EU") na letošní kolo propagandistické akce, pseudokonference o změnách klimatu
by měli vysvětlit, proč NRC, americká Atomová komise, od roku 1979 nevydala jediné povolení na stavbu jednotky jaderné elektrárny.

Jak je možné, že v zemi, kde svoboda, ruka trhu, deregulace jsou prý vzorem liberálním fanatikům celého světa, tak náročná ekonomika po 40 let takto jedná?

Jak je možné, že, nejen podle amerických neoconů a našich liberálů "socanská" Frabcie generuje z jaderných elektráren skoro 3-násobně vyšší podíl elektrické energie než USA?

Nebo je hustota osídleníve Francii nižší a tedy ohrožení populace vyšší než v USA?

Jistěže ne: Když zde, u nás, v EU tak pilně nadáváme na zelené, jihočeské matky, uvědomme si, že HLAVNÍ IMPULS proti budování jaderných elektráren přišel z USA a tam stále, z ekonomického hlediska, udává zemi a většině světa, tón.

A není to díky environmentalistům ale díky tomu, že naftačské loby, lobby přírodního plynu něchtělo a nechce v jaderné energetice mít konkurenta. Takže po desetiletí zaplacení legislativci, včetně Nushů, Vhneyho atd., kteří jsou nebo po desetiletí byli sami v byznisu nafta a zemní plyn v největší a nejvíce energii žeroucí ekonomice světa dusí jadernou energetiku.

Je to tak, pane Janouchu?
17. 03. 2009 | 15:32

Michal Macek napsal(a):

zdravim :)

ted ste mi vzal iluze!film sem nevidel cetl sem knizni predlohu - samozrejme sem tomu veril - a predstava jadra reaktoru rozzhaveneho na milion stupnu jak se protavuje skrz celou planetu byla proste super - a vy me ted napisete ze to je blbost - ach jo :(
17. 03. 2009 | 16:15

Pavel napsal(a):

...po triceti letech se photovoltaic prece jenom posunul kousek dal (viz, "1000 MW(e) by potřebovala pro své kolektory plochu téměř sto čtverečních kilometrů?"
. V nasich vyskach se da realne ocekavat kolem 100-120W/m^2, coz teoreticky zabere nejakych 10km^2 na 1000MW. Ve Spanelsku pak asi polovinu a na rovnikove africe jeste o polovic min. Nicmene tento prepocet je rovnez hloupost, jednak nezahrnuje obsluzne plochy jednak u PV nejde o velikost plochy ale o moznost distribuovane energie, cimz se vse masivne slevnuje a meni. Ne ze by jaderna energie nemela byt dulezita soucast energeticke politiky... nicmene by mela byt pouze jeji soucast. Pavel
17. 03. 2009 | 17:15

Bohumil napsal(a):

Pan profesor se mýlí. V té knize je zmínka o "čínském syndromu" řečena se značnou nadsázkou - je to v podstatě metafora o tom, co se stane s reaktorem při takové havárii: "protaví se až někam do Číny". Nepochybně z téhle věty cítíte, jak je myšlena. František Janouch to však bere doslovně, nadsázka mu v jeho svatém boji proti domnělým "nepřátelům jádra" uniká.
Naopak je pozoruhodné, jak přesně autoři Scortia a Robinson předpověděli, co se o sedm let později stalo s reaktorem v Černobylu. Do nejmenšího technického detailu. To by měl pan profesor coby odborník ocenit.
17. 03. 2009 | 17:31

Kritik napsal(a):

"Dvě poznámky ... ... Ačkoliv nebyl nikým a nikterak regulován, vznik lidstva to neohrozilo."

Geniální argumentace zbloudilého fyzika.
17. 03. 2009 | 18:00

Veterán napsal(a):

Pavel:
Argumentovat rovníkovou Afrikou a Španělskem je z hlediska střední Evropy komedie. Zjistěte si co znamenají ztráty ve vedení.
Distribuovaná energie je další komický omyl. Připojte do sítě dostatečný počet malých a nestabilních (závislost na momentálním světle) zdrojů a pak vysvětlujte lidem, proč ta elektřina pořád vypadává. A to ne na pár hodin, ale klidně i na několik dnů! Musela by se vybudovat paralerní přenosová síť, například pro napájení přečerpávacích elektráren, a pak by to možná mělo smysl. Ale vzhledem k tomu, že se dostatečně neinvestuje ani do údržby sítě stávající, tak je to nesmysl. Nehledě již na to, kolik by takováto síť a sluneční články stály v porovnání s klasickými zdroji. A to nejenom finančně, ale i ekologickými náklady na jejich výrobu.
17. 03. 2009 | 18:13

Jedla napsal(a):

Kritik: Dobrá poznámka. I když mne napadá, jestli to spíš vznik lidstva nezpůsobilo. Možná to byl právě onen mutagenní faktor, co nám hypertrofoval šedou kůro mozkovou.
18. 03. 2009 | 10:24

jordan shoes napsal(a):

a když se spojí ty dvě autorem popisované události z 15. a 16. 3., nutno jen říci, že po bitvě každý generál - předvídat budoucnost nám ale stále moc nejde... KVS
22. 05. 2009 | 09:34

ugg napsal(a):

Nepochybně z téhle věty cítíte, jak je myšlena. František Janouch to však bere doslovně, nadsázka mu v jeho svatém boji proti domnělým "nepřátelům jádra" uniká.
22. 05. 2009 | 09:34

Viktor X napsal(a):

Nevyvážený článek bagatelizující problematiku, chybí zde především připomínka Černobylu - řekl bych, že se jednalo o podobný typ grafitového reaktoru jako ve filmu, do Číny se sice nepropálil, ale zemřelo rozhodně více lidí než prstů na několika rukou... Naštěstí technologie pokročila a lidé jsou odpovědnější... :-).
28. 05. 2009 | 10:20

replica watches napsal(a):

If you feel that too expensive Swiss watches, you can choose our rolex watches, omega watches . they are Swiss replica watches.
we have High-quality and Price not so expensive.if you buy one rolex watches or replica watches ,i believe onbody can found that is reproduction.
http://www.omegawatchessale...
02. 07. 2009 | 07:21

louis vuitton napsal(a):

If you feel that too expensive Swiss watches, you can choose our rolex watches, omega watches . they are Swiss replica watches.
we have High-quality and Price not so expensive.if you buy one rolex watches or replica watches ,i believe onbody can found that is
04. 07. 2009 | 04:26

louis vuitton napsal(a):

If you feel that too expensive Swiss watches, you can choose our rolex watches, omega watches . they are Swiss replica watches.
we have High-quality and Price not so expensive.if you buy one rolex watches or replica watches ,i believe onbody can found that
04. 07. 2009 | 04:28

tiffany jewelry napsal(a):

začínáte se vyžívat v podpásových úderech, ne?
Co má společného pláč Vašeho otce 15. března 1939 s postojem "západu" k jádru? Děla snad tedhy pokusy s těžkou vodou?
Exhumoval jste vlastní 30 let starý článek. Nenapsal jste příliš srozumitelně, že jde o Váš vlastní text, ale pochopili jsme. Máte problém s Jane Fondovou a 30 let starým katastrofickým filmem, který u nás sotvakdo zná. OK. Váš svět, Vaše priority. Moje ne. Akční a katastrofické filmy, stejně jako sci-fi či fantasy, jsou plné "vědeckých nesmyslů" a mají na to právo. Zvlášť 30 let staré. Podotýkám, že i vysokoškolská skripta či tlusté učebnice obsahují "vědecké nesmysly" a to ani nemusí být 30 let staré.
31. 07. 2009 | 10:43

breitling colt watches napsal(a):

And Roger Corman, save a brief recap of a ceremony held in emergency mission November. It wouldn't have been unthinkable in a previous year breitling evolution for Hughes to have been shoehorned into the In evolution Memoriam obituary montage. It's hard not to see the elaborate salute to his breitling mont brillant career as an effort to appeal to Generation X, which might mont brillant have had anyone older asking why.
11. 03. 2010 | 08:50

laptop battery napsal(a):

laptop battery: http://www.uk-laptopbattery...
Acer Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Apple Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Dell Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Fujitsu Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Gateway Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
IBM Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Lenovo Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
LG Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Panasonic Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Samsung Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Sony Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Toshiba Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
laptop battery http://www.ukbatterystore.c...
laptop battery: http://www.batterieslaptop.net
Acer Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Apple Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Asus Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Compaq Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Dell Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Fujitsu Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
HP Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
IBM Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Lenovo Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Sony Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Toshiba Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
ACER 91.49S28.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
ACER 90.AA202.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
04. 04. 2010 | 16:50

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy