Tekuté stereotypy. Co se s námi děje?

21. 07. 2017 | 20:53
Přečteno 3224 krát
Výraz „tekutost“ sociologa Zygmunta Baumana patří k nejfrekventovanějším stereotypům dneška. Mnozí intelektuálové přejímají takové výrazy coby zkratku, jíž se má popsat, co se děje s lidstvem: proč například naše civilizace začala odmítat liberální demokracii a fašizuje se, proč volíme populisty s narcistickým syndromem, proč jsme otupěli vůči utrpení druhých a přestáváme být lidští.

Modernita a papouškování

Nejde o to, jestli se Baumanova teorie tekuté modernity blíží skutečnosti více, nebo méně, jde o to, že se již samo pojmenování stává fetišem, jímž se vysvětluje vše a za jakýchkoli okolností. Obdobně dopadly třeba i myšlenky filozofa Slavoje Žižeka či ideologa Noama Chomského, kteří byli také donedávna v módě.

Nejspíš proto, že dalším příznakem modernity se stalo papouškování, namísto vlastního promýšlení jevů a věcí. Vzpomeňme například na chudáka Alberta Einsteina a jeho teorii relativity, která byla převáděna z pohybu těles na cokoli myslitelného tak důkladně a dlouho, až se nechtěně stala oporou úpadkové filozofie zvané relativismus.

Tekutý stereotyp

Mluví se o „tekutém hněvu,“ jako by bylo jasné, že se v globalizované společnosti musí něco přelévat a nemůže tudíž vznikat paralelně, na základě shodných zkušeností a pocitů. O „vzpouře bílého muže,“ jakoby běloba byla automaticky důvodem naštvanosti. O „strachu lidí z migrantů,“ jakoby neexistovala nevraživost, nenávist atd.

Z těchto výrazů se častým opakováním, které popisovalo důsledky, nikoli již příčiny dění, vytratily myšlenky. Stala se z nich vyprázdněná hesla, jak už to u navyklého vzorce uvažování bývá. V diskusi pak stačilo rozvinout transparent s heslem a všichni společně pokyvovali vážně hlavou a drželi se zamyšleně za bradu, jako by byla vyslovena vážná myšlenka. Takovéto negativní stereotypy se tváří, jako by přinášely něco zbrusu nového, po čem ještě nikdo nepátral. Zkušenosti však máme od toho, abychom se z nich poučili.

Existenciální frustrace

Viktor E. Frankl, slavný vídeňský psychiatr a zakladatel logoterapie, již mezi světovými válkami popsal stav mysli lidí z našeho kulturního okruhu, velmi podobný tomu dnešnímu (odklon od dosavadních hodnot, fašizace společnosti), jako „existenciální frustraci“. Člověk je podle něj bytostí, která opakovaně hledá v životě smysl, i smysl života jako takového. V hloubi jej ovládá vůle ke smyslu. A při hledání smyslu jej vede svědomí.

„Dnes je však vůle ke smyslu dalekosáhle frustrována. Na nás psychiatry se obrací stále více pacientů, kteří si stěžují na pocit nesmyslnosti. Tento pocit neexistence smyslu se stal masovou neurózou dneška. Dnes už člověk není tolik jako v době Sigmunda Freuda frustrovaný sexuálně, dnes je frustrovaný existenciálně. Dnes také méně než v době Alfreda Adlera trpí pocitem méněcennosti. Trpí pocitem nesmyslnosti, který se pojí s pocitem prázdnoty, s existenciálním vakuem… na rozdíl od zvířete člověku žádný instinkt neříká, co musí, na rozdíl od člověka v dřívějších časech už mu také žádná tradice neříká, co by měl - a zdá se, že už ani pořádně neví, co vlastně chce. Tak se potom stane, že buď jen chce, co dělají druzí - a máme tu konformismus, nebo jen dělá, co chtějí druzí - a máme z toho totalitarismus,“ píše Frankl.

Logoterapie je postavena právě na hledání smyslu, především v utrpení, které Frankl pokládá za hodnotnější, než je smysl získávaný láskou nebo tvorbou. K jejímu hlubšímu pochopení je dobré si něco od Frankla přečíst. Letos vyšel v nakladatelství Portál soubor jeho přednášek a esejů pod názvem Utrpení z nesmyslnosti života (viz předchozí citace), kde tento pojem srozumitelně vysvětluje. V roce 1997 vydalo Karmelitánské nakladatelství jeho vynikající knihu s názvem A přesto říci životu ano, kde mj. popisuje své vězeňské prožitky z vyhlazovacího tábora Osvětim-Březinka a hledání smyslu i na tomto místě. I to, jakými fázemi odlidštění museli vězni procházet.

Hesla a transparenty

Člověk má hledat smysl s rozmyslem, či, lépe řečeno, s odpovědností, jak říká Frankl. To ovšem jde frustrovanému či zoufalému člověku ztuha, protože mívá pocit bezvýchodnosti a ztráty perspektivy. „Jedinec potřebuje pevný bod v budoucnosti, který utváří jeho přítomnost, čímž jeho vnitřní svět a zážitkový čas dostávají svou strukturu. Bez pevného bodu v budoucnosti má jedinec pocit prázdnoty a bezsmyslnosti,“ píše Frankl v prvně jmenované knize.

Jedinec se tak může dopracovat k ikonickým pahodnotám (můj názor a názvosloví), které popisuje Bauman, jako je úsilí o emancipaci na základě selhávání tzv. elit spočívající v odklonu od demokracie (kterou tzv. elity v očích těchto lidí představují). Či návrat ke zbožšťování národního státu, k většímu důrazu na osobní bezpečnost na úkor svobody a s tím rostoucí strach z odlišností, nevraživost a nenávist (migrace). O volbě samolibých žvanilů ani nehovoře.

Stereotypy, jak je zřejmé, promýšlení podstaty věcí brzdí, protože už je „všechno narýsováno“. Mají také sklon vydávat teorii za ucelenou pravdu, protože kralují veřejnému diskursu. Nenabízím Franklovy myšlenky, aby metamorfovaly v další stereotyp v řadě, ale jako příklad, že svět se dá uchopit a vykládat mnohem bohatěji než se děje. A to je užitečné sdělení obzvlášť pro ty, jejichž myšlení zamrzlo na úrovni nastrkování transparentů před kameru.













Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen korektně a slušně vedené debatě. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. V opačném případě se vystavujete riziku, že příspěvek administrátor odstraní z diskuse na Aktuálně.cz. Při opakovaném porušení kodexu Vám administrátor může zablokovat možnost přispívat do diskusí na Aktuálně.cz. Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů. Redakce Aktuálně.cz.

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy