Měl by stát usilovat o naši spokojenost?

30. 06. 2010 | 19:34
Přečteno 12514 krát
Rychlý hospodářský růst podobně jako hospodářská krize nám ubírá na spokojenosti. Důvodem je pocit nejistoty.

Průzkumy spokojenosti mluví jednoznačně: Výše příjmu a hospodářského pokroku není vhodným měřítkem lidského blahobytu. Nigerijec, Číňan nebo Ind je v průměru spokojenější než Francouz či Japonec. Chudý rolník je často spokojenější a usměvavější než majitel velkého podniku.

Někteří ekonomové tuto skutečnost konečně berou na vědomí a snaží se měřit lidskou spokojenost a analyzovat její zdroje a možnosti ovlivnění. Začínají se ptát jestli by smyslem hospodářské politiky a mezinárodní rozvojové pomoci neměl být růst všeobecné spokojenosti spíše než hrubého domácího produktu.

Na čem závisí lidská spokojenost?

Psychologové tvrdí, že náš pocit spokojenosti je určen následovně: 50% - genetická výbava, 40% - každodenní prožitky a 10% - celkové životní podmínky včetně výše příjmu a vzdělání.

Ať už vyhrajete milion v loterii anebo se dostanete do vězení, úroveň vaší spokojenosti se s velkou pravděpodobností po několika měsících vrátí na dřívější úroveň. Prožitky štěstí, radosti, úspěchu sice zvyšují náš pocit spokojenosti, ale pouze dočasně. Podobně je tomu i s prožitky negativními. Zvyknout si na zhoršenou situaci déle trvá než zvyknout si na zlepšení. Ale že si člověk zvykne i na šibenici, je už potvrzeno vědeckým výzkumem.

Nedávné poznatky na pomezí psychologie a ekonomie jdou o něco hlouběji.

1) Věk

Spokojenost klesá s věkem přibližně do věku okolo 40 let. Pokud je ale člověk zdravý a v dobrém partnerském vztahu, jeho spokojenost po čtyřicítce postupně zase stoupá. Tato závislost spokojenosti na věku platí mezinárodně. Vysvětluje se tím, že ve čtyřiceti je člověk už konečně dost vyspělý na to, aby přizpůsobil svoje životní očekávání skutečnosti … tedy čeká už toho od života méně a netrpí tolik zklamáním.

2) Víra

Věřící vesměs vykazují vyšší míru spokojenosti. V Evropě dokonce i ateisté, kteří žijí v sousedství mnoha věřících, jsou spokojenější než ateisté žijící mezi ateisty. Výjimkou jsou místa, která trpí náboženskými spory.

Průzkumy spokojenosti se zatím příliš nezajímaly o agnostiky. Ti jsou na tom asi nejmizerněji vzhledem k tomu, že jim chybí jistota jestli Bůh existuje nebo ne (viz bod 5 o důležitosti jistot v životě).

3) Občanská angažovanost

Osoby, které se politicky či občansky angažují, jsou vesměs spokojenější než pasivní sousedé. Aktivní členství v nejrůznějších asociacích, účast v komunálních a politických iniciativách nebo aspoň ve volbách souvisí s vyšší úrovní spokojenosti.

4) Bezpečnost a právo

Lidskou spokojenost snižuje vnímání kriminality a korupce. Nesilnější negativní dopad na spokojenost má kriminalita a korupce ve společnostech, kde tyto jevy nejsou příliš časté a neberou se jako samozřejmost.

Nehledě na rozsah korupce a kriminality ve společnosti, spokojenost občanů nejvíce trpí, když se tyto nešvary jeví jako krajně nespravedlivé, například ve prospěch silných na úkor slabých.

5) Životní jistoty

Nedostatek životních jistot silně ohrožuje náš pocit spokojenosti. Tento poznatek asi není překvapením pro voliče levice.

Průzkumy potvrzují, že nejistota výsledku je pro lidskou spokojenost většinou horší než jistota špatného výsledku. Například obavy ze ztráty zaměstnání prý narušují spokojenost člověka více než vlastní nezaměstnanost. Příjmové výkyvy a nejistoty působí na většinu lidí hůře než zaručený plat na nižší úrovni.

Podle průzkumů působila ztráta jistot a ekonomická transformace 90. let negativně na spokojenost většiny obyvatelstva ve střední a východní Evropě. Životní podmínky se sice v průměru zlepšovaly, ale přizpůsobení se novým nejistotám je prý pro lidskou psychiku příliš bolestné a trvá déle než přizpůsobení se špatné situaci.

6) Postavení na žebříčku

Lidé, kteří mají pocit rovnosti ve svém okolí, včetně chudých mezi chudými nebo chudých, kteří jsou smířeni se svou chudobou, jsou prý spokojenější než lidé kteří jsou sice vysoko na příjmovém či společenském žebříčku ale níže než jsou jejich přátelé a sousedi nebo níže než si nárokují. Lidé, kteří usilují o úspěch jsou často méně spokojeni než ti, kteří se vyrovnali se svou situací tak jak je.

Můžeme se však ptát, jestli tato vazba neplatí opačně: Lidé, kteří jsou nespokojeni se svou situací, usilují o úspěch, hledají způsoby, jak si polepšit. Lidé, kteří jsou se svou situací spokojeni se třeba o zlepšení tolik nesnaží. Je tedy určitá nespokojenost podmínkou pro lepší život?

Rozhodující pro lidskou spokojenost je také dojem spravedlivé příležitosti postoupit na příjmovém a společenském žebříčku podle svých schopností. Potřeba rovné příležitosti v průměru figuruje výše u Američanů než u Evropanů. Pro spokojenost Evropanů jsou prý v průměru důležitější jistoty.

Zajímavým zjištěním také je, že změna v postavení na společenském žebříčku má na lidskou spokojenost výraznější a dlouhodobější účinek než změna příjmu. Toto asi částečně vysvětluje proč tolik bohatých je ochotno investovat do zvýšení svého společenského statusu.

7) Zdraví

Subjektivní pocit dobrého zdraví je podmínkou spokojenosti.

Objektivní kritéria zdraví, jako třeba střední délka života prý však naši spokojenost ale příliš neovlivňují. Afgánci a Keňané jsou v průměru spokojenější se svým zdravím než Američané.

8) Mezi svými

Být nespokojený mezi nespokojenými, nezaměstnaný mezi nezaměstnanými, otylý mezi otylými prý má na naši psychiku blahodárný vliv. Sdílení nespokojenosti nebo stigma lidem pomáhá.

Velký problémem je být nespokojený/nezaměstnaný/otylý/… ve společnosti, která vyžaduje spokojenost/pracovní úspěch/štíhlost/... a stigmatizuje opak. V tomto směru výzkum naznačuje, že například počty sebevražd a výskyt deprese jsou často vysoké ve společnostech, které se pyšní všeobecnou spokojeností.

Co si z toho vzít?


Člověk je asi spokojenější, když se mu úspěchu, peněz a požitků dostává postupně a v malých doušcích, když vsadí na partnerství, přátelství a hlubší smysl života spíše než materiální záliby, a když se zajímá o chudé spíše než o slastný život celebrit.

Jako rodiče, měli bychom v zájmu dlouhodobé spokojenosti svých dětí plnit jejich přání pouze umírněně a postupně? Nabídnout dětem všechno hned možná znamená nastavit příčku pro udržení jejich životní spokojenosti příliš vysoko.

A co bychom pro svou spokojenost měli žádat od státu? Rozšíření a rovnost příležitostí, záruku právní spravedlnosti a základních životních jistot a potírání kriminality a korupce. To by nejspíš prospělo nejen naší spokojenosti ale i růstu národního hospodářství.


Více například zde:

Carol Graham – Happiness around the World: The Paradox of Happy Peasants and Miserable Millionaires (Oxford University Press, 2010)

Carol Graham – Happiness Measures as a Guide to Development Policy? Promise and Potential Pitfals, paper prepared for the Bank-Fund ABCDE Conference Panel on Measuring Welfare/GDP/Happines (Stockholm, June 2010)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

cim min majetku tim min starosti to uz vedel diogenes :)
30. 06. 2010 | 19:50

xyz napsal(a):

hahaha, dlouho jsem se tak nezasmál... tahle filipika zavání učením katolické církve, kdy tlustý biskup káže v podhradí a slibuje po těžké pozemské pouti věčný život plný slastí na nebesích... halelujáááááááááá
30. 06. 2010 | 19:55

Al Jouda napsal(a):

.......záruku právní spravedlnosti a základních životních jistot a potírání kriminality a korupce. Není to náhodou vytrženo z programu VV ?
30. 06. 2010 | 19:57

myrta napsal(a):

Paní Brixi,chybí vám tam jedno nepodstatné,ale důležité.Čisté svědomí.Že jsem nic neukradla,ani jedinci ani státu.Ale poctivě vydřela a když zbude,dotuji děti a vnoučata.Pocit k nezaplacení.
30. 06. 2010 | 19:58

Michal Macek napsal(a):

xyz:
omyl cim min mas o to min muzes prijit - pani Brixi ma recht - jed do Dili nebo nekam na Sibir treba - ty lidi nemaj skoro nic a stejne maj furt na xichte rohlik od ucha k uchu.pak jed treba do londyna do city a uvidis nasrany xichty v luxusnich limuzinach.....
30. 06. 2010 | 19:59

Michal Macek napsal(a):

myrta:

to je pocit na prd - taky ho mam.fajn sem vnitrne cistej - to je super - ale kdyz vidim jak kolem me lezou po spolecneskem zebricku nahoru lidi zcela neschopni,nekdy uplne blbi a proc?protoze namaji skrupule jako ja!ok muzu se rano kouknout na sebe do zrcadla ale raknu si vzdycky: "ty vole blbej proc musis bejt tak slusnej a poctivej?vis kde si uz moh bejt???" vzdycky sem se uklidnoval ze mam ciste svedomi ale zjistil sem ze hrozny kvantum hajzlu nema svedomi spinave protoze oni ho nemaj vubec!spej si v noci jako nemluvnata!svedomi je neco jako slepe strevo - skoda ze nejde vyoperovat!
30. 06. 2010 | 20:04

x. napsal(a):

Domnívám se, že spokojenost úzce souvisí s pocitem svobody.
I peníze a majetek nám dávají větší prostor pro svobodu, proto příliš nesouhlasím s paní Brixi.
Absolutní spokojenost člověk najde pouze uvnitř sebe sama. Vše ostatní je pomíjivá iluze.
Dobrý večer.
30. 06. 2010 | 20:53

EVA napsal(a):

Paní Brixi, z Vaší analýzy mi připadají nejzajímavější body 6) a 8). Dost úzce souvisí s jednou z nejsilnějších záporných vlastností - závistí. Člověk se totiž bezděky stále porovnává s množinou lidí ve své blízkosti. Pokud toto srovnání pro něho nedopadá dobře, nebude spokojen. Chudí Francouzi(Britové, Němci...) se nikdy nebudou porovnávat s obyvateli Etiopie (a měli by, protože z tohoto porovnání by jim jistě vyplynul pocit spokojenosti), ale vždy se svými spoluobčany. Nejspokojenější obyvatelstvo je tam, kde neexistují velké rozdíly v životní úrovni. A tak si myslím, že není třeba usilovat o vyšší míru spokojenosti obyvatel, protože by se jí dalo dosáhnout jedině na úkor svobody, t.j. stočení orientace společnosti doleva. A to proboha ne...!
Ještě jste, paní Brixi, položila zajímavou otázku ohledně uspokojování materiálních potřeb dětí: uspokojovat je rychle či pomalu? I když je určitě správné vysvětlovat dětem že o vysoký standard se člověk musí přičinit svou prací a že nic není v životě zadarmo, není dobré v tomto ohledu jít do extrému. Pokud si dítě musí všechno tvrdě zasloužit (má-li rodiče, kteří - ve snaze nevychovat z dítěte člověka orientovaného pouze na hmotný blahobyt - mu dopřávají minimum z toho, co si přeje), pak taková výchova může v dospělosti znamenat, že si začne rychle vynahrazovat to, o co v dětství přišel a začne se obklopovat věcmi možná víc, než kdyby jeho dětské tužby byly více naplněny už v dětství. K poznání, že pocit materiálního dostatku ke štěstí a spokojenosti nestačí, musí dojít každý sám. Někdo k němu dojde už v dětství, někdo později a jiní nikdy (nejsou to nakonec ti, kteří rodiči nikdy nebyli "rozmazlováni" dárky, po kterých v dětství toužili?).
30. 06. 2010 | 21:28

Budha napsal(a):

Jedním ze základů budhismu prý je poznatek, že "člověk je nemocný svými tužbami" ... Takže chceš-li být štastný, musíš se radovat z toho co máš a ne se trápit tím co nemáš ... Aspoň tak jsem si to kdysi přečetl :-)
30. 06. 2010 | 21:32

vlk napsal(a):

Moc dobrý a přesný blog...

Jako téměř vždycky od Vás milá paní Brixi

jen bych doplnil - autor té knihy zapomněl na dvě podstatné věci, které nám naši společnost narušují - totiž media a reklamy.

media nás zásobují většinou stressem a také apelují na naš e nejnižší pudy . Zejména závist. Viž -Řecko v Čechách - protože jen špatná zpráva je zpráva nebo Manželka Tige r Woods e dostane po rozvodu 13 nebo kolik miliard..
to první bezpečně vyděsí x lidí, kteří s e ještě před tímnevzpamatovali z Kalouskovy drzé složenky , to druhé uvede do bezmezné závisti x lidí, kteří mají hluboko do kapsy.
A Reklama? Totož v bledě modrém? jak můžeš být spokojený, když ty ještě nemáš ..... no největší ptákovinu na světě. Bez ní ovšem nejsi in! Jak mlžeš nebýt in a vůbec vylézt na ulici?

A děti? tak na ty cílí reklama obzvláště ráda a rafinovaně. ....
co s tím?
30. 06. 2010 | 21:45

AC napsal(a):

Hana Brixi

"Psychologové tvrdí, že náš pocit spokojenosti je určen následovně: 50% - genetická výbava, 40% -každodenní prožitky.."

A není ten pocit spokojenosti určený 51% a prožitky 49%? Nastrkat do třech položek něco tak neskutečně individuálního můžou opravdu jenom psychologové. A to i při vědomí, že ví o člověku tak žalostně málo.
30. 06. 2010 | 22:44

Tencokida Hnuj napsal(a):

Hana Brixi
Nejhezčí je cesta.
Ještě hezčí je cesta, která vede k vytýčenému cíli.
Ještě hezčí je, když dosažený cíl kladně ohodnotí vaši stoupenci.
Ovšem nejnádhernější pocit zažíváte, když jsou s dosaženým cílem spokojeni i vaši protivníci.

Mějte se.

P.S. Pak ale pozor na narcistické zbytnění dosaženého cíle. Je třeba se vydat na novou cestu. Protože správně definované dosažení cíle je to, které je novou výzvou k nastoupení další cesty.
30. 06. 2010 | 23:09

AC napsal(a):

EVA

"A tak si myslím, že není třeba usilovat o vyšší míru spokojenosti obyvatel, protože by se jí dalo dosáhnout jedině na úkor svobody, t.j. stočení orientace společnosti doleva. A to proboha ne...!"

Dovolím si soudit, že píšete aniž byste věděla o čem. Doleva = na úkor svobody? Jakou levici máte právě na mysli, když už zmiňujete státy, Švédsko? Anebo bolševismus? Už se konečně proberte, to se fakt nedá číst. Jakoby kapitalismus 19.století přinášel svobodu! Má to holý zadek, ale hlavně že se veze na vlně a je in.
30. 06. 2010 | 23:40

kavka napsal(a):

hodně lidí činí štastnými, když denně mohou něco nasmolit na tzv. blog. velmi užitečná a bohulibá činnost.
30. 06. 2010 | 23:43

olga napsal(a):

Nastoupila jsem cestu k nejvyššímu cíli, kterým je Království nebeské, a jsem šťastna. Nic mi nechybí.
01. 07. 2010 | 07:13

Ami napsal(a):

Vážená paní Brixi – k Vaši otázce, „měl by stát usilovat o naši spokojenost“? – odpověď se nabízí logicky sama a zní: Samozřejmě. Vždyť ve vedení státu jsou politici od toho, berou za to plat. Musíme však rozlišovat , o jaký typ státu jde. Který stát je schopen dostát takového úkolu? Není stát jako stát. Můžeme chtít ale splnění uvedeného úkolu po státu pravicového zaměření? Určitě ne. I když se tento prezentuje jako stát plný svobody. Co s takou svobodou? Každý si dělá co chce, korupce jenom kvete, politikům jde jenom o koryta, stát řídi diletanti, obyčejní lidé nejsou pro ně ničím. O naši spokojnost jim vůbec, ale vůbec nejde. To se jenom tak tváří. Takže musíme vyčkat do příštích voleb. A pak vykročit levou.
Ale jinak, paní Brixi, Váš příspěvek, jako ostatně vždycky, na úrovni. Děkuji a na shledanou v lepších časech.
01. 07. 2010 | 07:41

Rumcajs napsal(a):

Nigerijec je spokojenější jak Evropan, akorát že je nestačíme odhánět.
01. 07. 2010 | 07:42

neo napsal(a):

Měl by stát usilovat o naši spokojenost? To je pěkně hloupá otázka.

Co se zeptat lépe?
Měl by každý usilovat o svou spokojenost?

Stát nemá co usilovat o něčí spokojenost, stát má nastavit podmínky, aby si každý mohl zařídit život o jakém sní.
01. 07. 2010 | 08:52

gaia napsal(a):

a co teprv Nigerijka ptali se jí ?
Není to ta země kde se usekávají malým dětem ruce a je nejvyšší porodnost na světě 8 - 9 dětí na ženu?
01. 07. 2010 | 08:54

ED napsal(a):

neo:
přesně: stát má nastavit podmínky a nechat lidi na pokoji, oni už se zařídí.
01. 07. 2010 | 09:16

Kessu napsal(a):

Výzkum zjistil, že 50% populace je spokojená, druhých 50% nemá na drogy peníze.

Stát se má starat, aby ovčané byly spokojeni se službami státu, ostatní je na nich.

S levou bo pravou to nemá co dělat, záleží na tom, kde se v rámci nějaké pyramidy (řekněme Maslowovy) jedinec / společnost nachází.

Konstatování, že stejně z 50% je to jen genetika je dost fatalistické. Na to fakt zaberou než ty drogy.

reCaptcha to (zase) řekla po svém a přesně: union prelude
01. 07. 2010 | 10:00

Bende napsal(a):

NEO + ED: Stát už to udělal, proto je tady tolik vytunelovaných firem, rozprodaných diplomů a nezaměstnaných lidí. P.S. Ti opravdu šikovní už v tomhle státě nejsou.
01. 07. 2010 | 10:10

čenda napsal(a):

Vždycky jsem si myslel, že stát chce mít spokojené obyvatele. K čemu je mu prospěšný frustrovaný, vystrašený a zbídačený občan? Potažmo cca 40% občanů?
01. 07. 2010 | 10:38

Jedla napsal(a):

neo, ED, Bende:

Stát dělá to, co voliči "chtějí", přesněji co média zprostředkují (médium = prostředník) jako požadavek relevantní části voličů. Vyjádřit, třeba v blogu, tedy v mediálním prostoru, své přání na "stát" potažmo politiky, je v pořádku. Cituji: "A co bychom pro svou spokojenost měli žádat od státu? Rozšíření a rovnost příležitostí, záruku právní spravedlnosti a základních životních jistot a potírání kriminality a korupce. To by nejspíš prospělo nejen naší spokojenosti ale i růstu národního hospodářství. "
Pod to se podepisuji. Milé neo, ne každý sám, co dělá v rámci zákonnosti každý sám, po tom je státu kulové. Přesně to, co je v citaci, společně a na platvormě správné instituce - státu. Neboť stát, náš stát, životy lidí ovlivňuje, proč nepracovat společně /nikoliv individuálně/ na tom, aby je ovlivňoval tím směrem, který lidem /nikoliv jen jednomu individuu/ hoví?
Milé neo, Váš individualismus je z doby prvních dinosaurů. Vyspělejší dinosauři, ptáci, savci umí žít ve společenství a vyplácí se to.
01. 07. 2010 | 10:52

milo napsal(a):

Paní Brixi, krystalicky jasné formulace, konsekventní argumentační linka. Děkuji.
někteří diskutující možná nepostřehli aktuálnost toho, co píšete. Myslím, že v posledních letetch se jen jediné, m,a to kanadské, vládě povedlo implementovat úspory a nepřijít přitom o mandát. Zdá se mi, že tento blog je, krom jiného, o politické hygieně vládního střádalství. Beru-li něco, musím něco dát. Redukovat tento manévr na jeho technicitu, je na individuální úrovni trochu hloupé a politicky riskantní.
01. 07. 2010 | 11:58

SuP napsal(a):

Bende -
Máte tam chybu.: ..."
proto je tady tolik vytunelovaných firem, rozprodaných diplomů a TAK MÁLO nezaměstnaných lidí...."
01. 07. 2010 | 15:24

SuP napsal(a):

Myslím, že stát by MĚL usilovat o naši spokojenost za naše peníze!
01. 07. 2010 | 15:45

bape napsal(a):

pro SuP

Však usiluje, za naše peníze a o našich penězích. Nejlépe to prezentuje chemik Kalousek, drzý, bezohledný alkoholový maniak.Typický římský katolík, jako by presentoval styl Vatikánu.
01. 07. 2010 | 16:37

AC napsal(a):

olga

"Nastoupila jsem cestu k nejvyššímu cíli, kterým je Království nebeské, a jsem šťastna. Nic mi nechybí."

Gratuluji.
01. 07. 2010 | 18:27

Michal Macek napsal(a):

olga

nez se vydate do kralovstvi nebeskeho rad bych vas upozornil na nase kralovstvi pekelne a jeho vyhody.tak za 1/ mame tu hezky teploucko!zima by vam u nas rozhodne nebyla,peklo je komfortne vytopene na konstantni teplotu 16000 stupnu celsia 2/ zabava - u nas se porad neco deje!mame tu vlastne takovy nonstop mejdan,orgie,chlast,hazard atd.atd. - tomu nebe se vsi uctou nemuze konnurovat!3/stravovani - neustale opekame a varime ohromne mnozstvi masa ktere se konzumuje hezky krvave a stavnate BEZ nejake zeleniny nebo snad chleba!4/pece all inclusive- u nas se vam a pouze vam bude venovat nekolik nasich nejlepsich demonu kteri vam udelaji co vam na ocich uvidi.budou se s vami venovat fyzioterapii a cviceni za pouziti sofistikovanych nastroju,nemluve o horkych laznich a sirnych koupelich!

vazena olgo,dobre si ve svetle techto skutecnosti rozmyslete kam chcete smerovat a kam se nakonec hodlate dostat.jak vydite tuto exkluzivni nabidku vecneho pobytu u nas vam nabizi jen a pouze Kralovstvi pekelne!proto nevahejte a stante se nasi klientkou!nas obchodni zastupce dr.Mefisto se dostavi ihned po vasem zavolani a bude uz mit pro vas vyhotovenou smlouvu ve trech kopiich - staci aby se vase jasnost co nejjasneji podepsala*.
*krvi

:)))
01. 07. 2010 | 19:15

EmilXX napsal(a):

Milá Ami, ani levicovým politikům nejde o lidi, akorát o sebe.
A kolektivismus nefunguje, o tom jsem se já i většina spolužáků přesvědčil někdu mezi 6 a 8 třídou základní školy.
01. 07. 2010 | 23:31

louis napsal(a):

Souhlasím s tím jak zde uvedla paní EVA s malou úpravou že Nejspokojenější obyvatelstvo je tam, kde neexistují velké rozdíly v životní úrovni. A tak si myslím, že není třeba usilovat o vyšší míru spokojenosti obyvatel, protože by se jí dalo dosáhnout jedině právě na úkor rozdílů životní úrovně a tím ohrožebí orientace společnosti doprava. A to proboha ne....
02. 07. 2010 | 00:13

Dařbuján a Pandrhola napsal(a):

Milá paní Brixi, úžasné, podložené fakty. Děsím se toho, až ty dvě miliardy v podstatě spokojených Indů a Číňanů vykročí ke své lepší budoucnosti, životní úrovní USA, až tedy každý z nich bude mít svůj vlastní dům se zahradou, garáží, autem nebo dvěma, několika superparkety za rohem, svobodou cestovat kamkoliv se jim zlíbí atd atd.
02. 07. 2010 | 01:09

Anba napsal(a):

Paní Brixi, napsala jste to hezky, mohu s Vámi a výzkumníky psychologie zcela souhlasit, taky si myslím, že genetická výbava je převažující jak v našem pocitu spokojenosti či nespokojenosti, tak v našem snažení po změně svých poměrů.
Když znám nějakou závistivou osobu blíž, zpravidla pochází z rodiny, kde i rodič trpěl závistí a nejen že ji geneticky přenesl, ale i výchovou, poukazováním na majetek, úspěchy jiných, případně i vzorem svého třeba nepoctivého jednání postavil hodnotový žebřík svému potomkovi.
Závist je zdrojem tolika lidských nectných skutků - pomluv, zlodějen, udávání,škodolibosti, sudičství, že si myslím, že by měla být jako nemoc léčena. Kdo se k ní ale sám sobě přizná, že? Možná že věřící to mají lehčí, poprosí Boha o pomoc, modlí se o překonání závisti a třeba ji potlačí . Jinak je závistivý chudák, protože vždy je někdo v jeho očích šťastnější (nedávno jedna spolužačka si vzala kupř. na přetřes příjem ředitele jedné TV jen proto, že zná jeho příbuzné).
K některým poznatkům psychologů:
l. Věk - jistě, většinou !! jsme čím starší tím zkušenější, moudřejší, unavenější, než abychom hledali spokojenost neřku-li štěstí v nových zážitcích, funkcích, moci atd. Taky jsme ovšem už hodně dosáhli, vyzkoušeli, zabezpečili se (většinou ,jak říkám) a nejsme k tomu nuceni ekonomickou potřebou.
To hovořím o normálních lidech, ne o politicích, protože mne fascinuje, jak se někteří staří (většinou chlapi) drží koryt ve vedení států, bank, institucí i když se už stěží drží na nohou a jejich vnitřní orgány už musely být vícekrát vyměněny.
2. Víra - jsem agnostik (asi) a tak Vám mohu prozradit, že je mi to jedno jestli Bůh je nebo není. Samozřejmě nějakou dobu o tom člověk přemýšlí, porovnává jednání věřících a své a stejně dojde k zjištění, že rozhodující je svědomí, které člověk buď má nebo nemá.
3. Angažovanost - pokud jde o angažovanost ve spolku či straně o jejíž smysluplnosti a správnosti je člověk přesvědčený, tak je důvod ke zvýšené spokojenosti. Pokud je někde jen z prospěchu, potřeby se ukázat - pak je důvodem k pravému opaku.
4. Právo a spravedlnost - stačí otevřít noviny a TV, ani nemusíte mít tříleté soudní spory o neodborně zabudovaná okna s firmou, abyste pocítila nespokojenost s právem a to o spravedlnosti nemluvím vůbec, což úzce souvisí s následujícím bodem
5.Životní jistoty - každý ať mluví za sebe, protože každý věk, každá soc. skupina to má jinak - my důchodci máme jistotu, že se na své vnuky a děti moc spoléhat nemůžeme (budou prý muset platit to, co my jsme prožrali) a taky máme jistotu, že jsme nepracovali, ale kolaborovali se zločineckým režimem. Tak se nemůžeme divit, že nám důchody zmrazí, protože je před volbami tak nám zase nějakou valorizaci slíbí a tak to máte s těmi jistotami dost nejisté. K spokojenosti daleko.
6. a 8. bych spojila. Postavení na žebříčku a mezi svými . S rozbitím rovnostářské společnosti vzrostla jednak touha dostat se "výš" společensky a tím i příjmově, bydlet v lepším domě, lepší čtvrti a taky stýkat se "na úrovni" se sobě rovnými a nezahazovat se se sockami, nejezdit hromadnou dopravou, jezdit na dražší dovolené než ostatní. V našem malém státě, kde si vidí všichni do talíře a kde jsou všichni až na knížete původem z venkovské chudiny, to je až směšné.
7. Zdraví - je prvořadou podmínkou spokojenosti. Ale znám dva kdysi mladíky, kteří těžce a nevyléčitelně ve 23 letech onemocněli a podle své optimistické nátury ten život vybojovali do současných 75ti, pracovali podle svých možností, založili rodiny, vychovali řádně děti- i vysokoškoláky, nebydleli pod mostem, ale jako lidi ve vlastním domku nebo přiměřeném bytě a musím se ptát. Co by s nimi bylo dnes, kdyby se jejich osud opakoval? Kdysi jim stát nastavil podmínky, že i s jejich těžkými nemocemi nebyli vyloučeni a mohli žít na průměrné úrovni všech.
Takže můj závěr se shoduje s Vaším, jen to vyjádřím jinými slovy - je potřeba spravedlivý stát, sociálně ohleduplný, který chce mít spokojené všechny své občany, ne stát, který si jako cíl dává "vyrovnaný rozpočet".
02. 07. 2010 | 01:52

Emil napsal(a):

Lze to shrnout take takto:
Politici mohou prispet prostredky, ktere maji k dispozici nejefektivneji ke spokojenosti obcanu pokud jim zajisti pocit, ze ziji ve state, kde vsichni dostavaji stejnou sanci, kde dobre funguje pravni stat a kde se nemusi nikdo obavat o existenci.
Klaus a jeho a dalsi generace politiku nepochopila, jak dulezita je funkcnost pravniho statu. Bez ni nejsou zajisteny ani rovne sance (privatizace). Dnes 20 letech po revoluci, pod tlakem nespokojenych obcanu, s tim zacinaji politici pomalicku neco delat.
02. 07. 2010 | 02:36

Důchodce68r napsal(a):

Jakmile budu ministrem školství, zařadím tento blog, včetně celé diskuze, do výuky na základní škole. Podrobněji na žurnalistice do základní přednášky v 1. ročníku (viz Vlk).
02. 07. 2010 | 03:04

Bach napsal(a):

Jestli je blahodárné být nezaměstnaný mezi nezaměstnanými, tak se můžeme těšit.
Členové nové vlády vypadají, že se budou předhánět v tom, kdo víc škrtá a ruší, kdo je větší chlapík. Plošné škrty budou znamenat, že to "neřízeně" odskáčou statisíce obyčejných lidí. No, asi budou šťastní. Práci nenajdou (jakou také, když byznysmeni ve spojení s židovskými bankami všechnu přesunuli do Číny), tak budou prostě šťastní, mezi svými. Anebo se to bude vyvíjet jinak - v příštích volbách budou rozesmátí Nečas a spol. smeteni tvrdými populisty, zbohatlíkům bude šlápnuto na krk.
02. 07. 2010 | 06:28

Roman Macháček napsal(a):

Velmi pěkný článek, paní Brixi,
spousta zajímavých a chytrých myšlenek, které potvrzují, co člověk často intuitivně cítí.

s pozdravem
Roman Macháček
02. 07. 2010 | 10:15

D3T napsal(a):

Hm, spokojenost je cil, ale jakmile by byl (relativne) dosazen, neudrzi se.
Kdyz bude spolecnost spokojena, bude delat kulovy a tim padem si neudrzi svuj status spokojenosti, protoze bude pro sebe malo delat. Je potreba byt nespokojeny, aby se neco rozumneho delalo. Spokojeni malo tvori, malo produkuji (nejde o bohatstvi, ale obecne), jen se tak povaluji. A to vede k nespokojenosti (drive ci pozdeji, pokud teda clovek neni chorobne spokojeny typ). Lidi je treba mackat, aby se z nich neco dostalo a aby se svymi vytvory zivila rozumna mira spokojenosti/nespokojenosti. Ja hlasuju proti spokojenosti:)
02. 07. 2010 | 10:21

Lukáš napsal(a):

Takhle bych si představoval moderní ekonomii. Nemám co dodat.
02. 07. 2010 | 10:46

jun napsal(a):

Bohata ..... pise hlouposti.
02. 07. 2010 | 12:02

claudius napsal(a):

Nelíbí se mi,že Kalousek je mnohými ztělěsnění zla.Jistěže nepřijde do nebe,ale opravdu ta genová výbava,jak píše paní Brixi,je důležitá.On je už tak naprogramován,dříve se škodolibě říkalo,že lež je taktikou třídního boje.Dnes se to komunikuje jinak-chci-li něco přihrát kamarádům(Budvar),řeknu hlupákům přes media "stát neumí vařit pivo!"Kalousek je kalousek.
02. 07. 2010 | 13:18

Jedla napsal(a):

Anba zde opět otevřel(a) otázku "závisti", tak opět zareaguji: Jestliže závist definujeme jako ochotu (své zdroje, čas, námahu, ...) investovat (raději) do neprospěchu ostatních (konkurence) nežli do vlastního prospěchu, pak v této společnosti není problém závist chudých směřovaná proti bohatším, ale pravý opak:

Obrovská energie a kapitál jsou investovány výše postavenými tak, aby nebyli ohrožováni vzestupem plebejců. Elitářství ohrožuje společnost více, už jen proto, že závistivý plebejec remcající u točené desítky mnoho neovlivní, závistivý oligarcha má u nás pole působnosti zcela volné. Ať je to dumpingové chování obchodních řetězců (celá léta v červených číslech, jen aby poškodily konkurenci nezávislých obchodníků), nebo jiné praktiky "nekalé soutěže", ať je to korupční chování a klientelismus (nezúčastněný konkurent - nekorumpující - nemá šanci, nejde o rovné příležitosti), ať jde o jánabráchismus na školách (zdaleka ne jen plzeňská práva), vliv "kmotrů" politických stran, to vše uzavírá prostor pro vzestup většiny "nezúčastněných", "nezasvěcených", "nenamočených", a tím chrání pozici výše postavených před plebejci. Přitom takové chování odpovídá definici "závisti" - jde o investici do nerovných šancí, do škody jiných, ne do vzestupu vlastního. Je to "závist shora dolů".
02. 07. 2010 | 15:01

Oldis napsal(a):

Otrokarka kaze otrokum jak by se meli citit a chovat. :-D
02. 07. 2010 | 17:17

Ollero napsal(a):

je zřejmé, že pan/paní Oldis se zrovna dobře ani necítí ani nechová

co tak se projít na čerstvý vzduch?
02. 07. 2010 | 17:24

Ajendonich napsal(a):

Ale jdi do prdele "myrto"! Myslíš, že si
dělá nějaké výčitky takový starý agent
Kremlu Václav Klaus a jiní "schopní",
kteří umí velké hovno, ale mají "čisté"
svědomí, když někoho okradou, poškodí ho,
tvrdí o něm, že je hajzl, pedofil,zloděj,
jak se to měsíce a měsíce snaží přesvědčo-
vat blbý český národ, spíše stejné hajzly, jako jsou sami! Takový krystalově čistý
fašistoid a asociál Nečas! Dodnes visí na
bilboardech, např, v prostějovské nádražní
hale a usmívá se jako idiot, zatímco
Paroubek je tam zobrazen, an se tváří jako blb! Stejně na bilboardech je Klaus
zobrazován jako inteligentní "HOVADO"!
Blbý lid obecný, a v tom je u nás tradice, sežere všecko! Za Hitlera pracu-
jící třída budovala Třetí říši s ochotou,
za dobrou práci dostávala přídavky na jídlo pro těžce pracující, stejně tak po válce, po únoru 1948, potom za socprc závazky to stejné!
Jenom se divíme knížeti pánu, že se dal do
holportu s takovou lůzou, jako je Klausův
agent Kalousek! Svoloč a spodina Klaus mu
nemohl přijít na jméno! Rodem se mu samo-
zřejmě nemůže rovnat - Klaus je furt spo-
dina a navždy bude!
Kníže je šéfewm TOP 09, ale Kalousek, mafián a podvodník tuo skoro-ODS partaj
diriguje! Podle přání Klause! A Klaus podle přání Putky!
02. 07. 2010 | 22:35

zajímavá ekonomika napsal(a):

Ekonomik Henry CK LIU píše o Nemeckej jedinečnej transformácii:
Národní socialisti prišli k moci v Nemecku v roku 1933,v čase, keď bola ekonomika a vo fatálnom kolapse, ruinujúca Versaillská zmluva, nulová zahraničná investicia, alebo kredit. Nezávislý peňažný systém ,vlastný nezávislý kredit a plná zamestnanosť. Tretia Ríša bola schopná obrátiť zbankrotované Nemecko, okradnuté o svoje územia a kolónie a v takom krátkom čase, explodovať do najsilnejšej ekonómie sveta a to len za štyri roky.

V 1984 roku Sheldom Emry, In Bilions for the Bankers, Debt for the people, píše:

Nemecko vydávalo ,bezúrokové, neinflačné peniaze od roku 1933 ,začali z katastrofálnym dlhom, devastovanou krajinou a len za 5 rokov sa vyšplhalo do svetovej veľmoci. Nemecko financovalo svoju vládu, armádu, bez zlata bez pôžičiek až musel celý kapitalistický a komunistický svet, pod vedením židovsko – satanskej -bankovej mafie zničiť, slobodné Nemecko a oslobodenú Európu a priviesť všetko späť do pazúrov židovskej bankovej mafie.
Táto história o Nemeckom finančnom systéme sa nenachádza v žiadnych učebniciach, verejných či štítnych knižniciach, alebo školách.

Čo sa v dnešných knihách píše, ako Nemecko vstúpilo do inflácie, spôsobenou v roku 1923 Weimarskou Republikou. Radikálna devalvácia Nemeckej marky je citovaná v knihách ako zlý príklad, keď štát – vláda majú sami moc vydávať peniaze. Nemecká finančná kríza začala nehoráznou vojnovou reparáciou, platba vnútená Versaillskou zmluvou. Pravda však je niekde inde, ako vždy.

Pravdu opísal sám pán Hjalmar Schacht vo svojej knihe z roku 1967,,THE MAGIC OF MONEY”, tu vypustil kocúra z vreca. Dôvodom hyperinflácie bola privátne vlastnená REICHSBANKA, nie Nemecká vláda. PRIVÁTNE VLASTENÁ REICHSBANKA PUMPOVALA NOVÉ A NOVÉ PENIAZE DO EKONÓMIE. ,TAK AKO TO JE DNESKA V AMERIKE A EUROPE, TOU ISTOU BANKOVOU MAFIOU.
Špekulanti, píše Schacht a agenti bankovej mafie začali PREDÁVAŤ MARKU NA BURZE A VSÁDZALI NA JEJ NIŽŠIU A NIŽŠIU HODNOTU, KÝM MARKU ÚPLNE NEDEVESTOVALI. Týmto manipulačným systémom známym na b

Čítajte viac: http://dolezite.sk/Bankova_...
02. 07. 2010 | 23:42

ex-nemo napsal(a):

Paní Brixí Vaše blogy mám velice rád, ale tomuhle nějak nerozumím.
Má se člověk a jeho instituce které si z nutnosti zřídil vzdát úsilí o neustálé zlepšování všeho co kolem sebe vidí ? Nebyla by to tak trochu rezignace na boj, na odporování zlu, tedy konkretně jeho nejrozšířenější formě, tedy hlouposti ? Opravdu někdo navrhuje zříci se pokroku, který byl definován jako její zmenšování ? Jenom proto, že se zdá že to lidem nepřináší dostatečné vnitřní uspokojení?

Já bohužel nemohu uvést nějakou podrobnou analýzu nějakého učence, jen to tak pociťuji, se Solženicynem, který řekl.“Neboť člověku na tomto světě nezbývá než stoupat stále výš“. Ovšemže to ale nic nedokazuje.

A co se týče té ekonomiky, to máte Vy i Váš zmiňovaný autor, jako spoustu jiných před tím pravdu, to skutečně samo o sobě osobní uspokojení či štěstí nepřináší, dokonce v mnoha případech je potlačuje, to dobře víme. Abychom ho opravdu dosáhli, bylo nám doporučeno starat se o království nebeské, ostatní bude nám přidáno.Jenže to království nebeské jaksi nelze měřit, zatímco to přidané ano. A vždy, kdy se lidé od té správné cesty začnou odvracet, tak toho přidaného, exaktně změřeno, začne rovněž ubývat. Každý pokles ekonomiky či problémy lze vždy odvodit z poklesu duchovního, mravního.
Marx prohlašoval že ekonomika je základní a to ostatní je jakási „duchovní nadstavba“.Ukazuje se že tomu je právě naopak, že základ a řídicí činitel je duchovno, a hmotná oblast je činitelem závislým. A budeme-li se starat především o to duchovno, není pochyb o tom že učiníme životy lidí opravdu šťastnější; vždyť se to v dějinách už kolikrát stalo.A nemusíme se obávat ani, že by nám toho ostatního pochybělo.
A vyčerpání zdrojů? O tom mluví omezení lidé už dlouho, první byl tuším starý Janeček,… „zmizí sobi a lidi nebudou mít co jíst“.Vidíte, je to nějakých 30 tisíc let a těch zdrojů je pořád dost.Pán Bůh dal člověku k disposici celý vesmír s jeho nekonečnými silami. Ale dobýt ho může jen duch svobodný a mravný. .
02. 07. 2010 | 23:51

lubosek napsal(a):

četl jsem to jen kousek
03. 07. 2010 | 02:39

NoBody napsal(a):

Spokojenost je relativní pojem. Nemám-li co jíst, i trocha jídla vytvoří v člověku pocit spokojenosti. Spokojenost je vztah min. 2 činitelů.

Může být člověk nespokojený, nemá-li svoje toužebné Porsche? Co kdyby Porsche neexistovalo? Chyběl by mu?

Před nedávnou dobou nebyly LCD TV, mobily apod. a přesto lidé nebyli nespokojeni kvůli tomu, že tyto produkty nevlastnili. Nespokojenost se mohla vyskytovat vůči jiným existujícím a nevlastněným produktům. Nyní lidé čekají neskutečné fronty na iphone, bez kterého "snad ani nemohou žít" :-)

Nespokojenost je motorem, který v lidech vytváří určité vnitřní napětí, které se může projevit jako touha. Toto napětí se buď projeví výkonáním určité činnosti k uspokojení touhy nebo pasivitou. Pasivita a neúspěch při uspokojení touhy = frustrace.

Problém je v nepochopení "smyslu života". Jakmile vymyslím něco nového, člověk začne po tom toužit. Člověk bez smyslu života hledá a hledá, ale bohužel na špatných místech. Cokoli není stálé a mění se, není skutečné!
03. 07. 2010 | 08:11

Max napsal(a):

Zase se v diskuzi objevuje ta nejubožejší primitivní čecháčkovská závist-jako "já jsem sice čistej,ale co je mi to platné,když soused má lepší auto".Češi jsou - alespoň z dost velké části -opravdoví ubožáci,kteří by svobodu jako takovou klidně vyměnili za jistotu plného bachoru a basu piva.
03. 07. 2010 | 08:47

Helmut napsal(a):

Co je to tady za řeči o politicích? Kde jste vzali, že politici/stát se má starat o spokojenost občanů. Za a) Politici (je úplně jedno jestli napravo, vlevo, ve středu) vždycky (až na naivní výjimky) usilují o moc. To je základní premisa politiky. Ostatně kdo z těch, kteří tady diskutují, by v politice činil jinak?

Za b) Pokud by měl existovat nějaký ideál, pak je to (alespoň pro mě) minimalistický stát, který rozumně nastaví podmínky pro život, tak aby si člověk zařídil svojí spokojenost (už jsem to tu v některých komentářích četl a zcela souhlasím). Proč by se měl stát starat o spokojenost DOSPĚLÝCH lidí? Dospělý člověk si ji přeci musí zařídit sám, stát se nemá starat, stát má jen nastavit rozumné podmínky.

P.S. Zastávám názor, že český člověk by si příliš stěžovat neměl. Stačí cestovat trošku na východ od našich hranic (i do některých oblastí EU).. Ale to jsou věci, které lidé bohužel nevidí a důležitější je okolí. Mimochodem s tím rovnostářstvím. Nemyslím si, že by hrálo až tak zásadní roli, neboť Česká republika je stát, kde jsou hodně malé rozdíly. viz. http://en.wikipedia.org/wik...
03. 07. 2010 | 08:48

Helmut napsal(a):

Max: Jenom bych doplnil, že tohle není výlučně česká specialita. Prakticky kdekoliv by velká část lidí vyměnila svobodu, i cokoliv jiného za plný žaludek a nestarání se o problémy :-)
03. 07. 2010 | 09:12

NoBody napsal(a):

Dodatek:
Lidé si to neuvědomují, ale bez "nespokojenosti" neumí žít. Vztahuje se to na převážnou část lidí.

Spokojenost se odvíjí od vnitřní pohody, bez ohledu na majetek či moc. Spokojenost je stav mysli. A skupiny jako "Bildenberg" a podobní to moc dobře ví.

Také nesouhlasím, že se stát má starat o lidi, protože kdybych slouhlasil, znamená to, že jsem "nesvéprávný" nebo-li přiznávám, že potřebuji vůdce (Fuhrera?). Reakce chování mas lidí (ovci?) jsou známé a vždy mají jednoho společného jmenovatele - vůdce, který manipuluje (a to jen proto, ze je o to zadany).

Takže chceme-li zmanipulovat lid (nebo-li rozmazlit dítě) uděláme to, že jim dáme "blahobyt" a dáme jim "půjčky" na nákupy a splnění svých dětských i dospělých snů. (A ovecky skácou radosti.) Tato potřeba neustále roste (čím víc máme, tím víc chceme - obyčejná psychologie) a jakmile se překročí hranice snesitelnosti "umělého růstu", vzniká problém. Dítě nechce přijít o své hračky a svůj blahobyt za "žádnou cenu". A v umělém půjčování "neexistujících peněz" již také nelze pokračovat, tak co teď?

Dát lidem "lživé naděje" - "Yes We Can". Nebo nesmyslně tvrdit, že ekonomická krize je bublina či "potvrzeno: krize pominula" apod. nesmysly. S následnou "válkou", "různých prasečích chřipek" aj.?

Co kdybychom teď všichni šli do svých bank pro své fyzické peníze? Jaká je hodnota peněz, když od roku 2000 do roku 2010 vzrostla cena zlata o 600%? (Za své peníze dostáváme čim dal méně zlata i čím dál méně kvalitní produkty.)

Každý si můžeme udělat vlastní obrázek současného šíleného světa.
03. 07. 2010 | 11:01

BETTER DEAD THAN RED napsal(a):

Paní Brixi,správná otázka zní: Za čí peníze by stát měl usilovat o naší spokojenost?

Nejdřív nám krásně vědecko-psychologicky vysvětlíte, že v peníze nejsou všechno, do hrobu si je stejně nevezmeme. Takové klišé!!
Dá se spokojenost koupit???

Co vaše spokojenost? Přijde mi, že jste ekonomickým agnostikem a skrytým podporovatelem sociálního inženýrství ve jménu světlejších zítřků? Takže asi nic moc, co?

Zdravím
03. 07. 2010 | 22:48

Ollero napsal(a):

Otázkou opravdu je O co usiluje stát za naše peníze ... měl by usilovat o hospodářský růst, vyrovnaný rozpočet, ... nebo naši spokojenost nebo výlučeně o spokojenost politiků "sami sobě"?

Zajímavé, že první reakce tolika diskutérů je že stát se nemá co starat o své občany ... že od státu nic nečekají za svoje daně!
04. 07. 2010 | 09:56

ex-nemo napsal(a):

Ollero,
V pojetí pravice je stát jakousi s nebe spadlou pohromou s účelem trápit občany (snad Boží trest za lidské hříchy).Oni si neuvědomují co všechno vlastně stát jako organizované společenství znamená; že si jej sami lidé zřídili,protože bez něj by zde ovšem nebylo možno žít.Taková trochu infantilní představa: co tu bylo když jsem byl malý, je tu jaksi samo od
sebe a samozřejmé, jako táta s mámou. Té představy nejsou prosti ani velikáni pravice Hayek a Fridman.Myšlenka že stát je nástroj, sloužící občanům pro jejich potřeby a jim náležející, že by tedy měl být silný a dokonalý, je tak nějak nad jejich chápání.V Modré šanci se to tak nepíše.
04. 07. 2010 | 14:36

1888 napsal(a):

Media nas krmi vsemoznymi hruzami z celeho sveta. Jeste hur jsou na tom vzdelanci pravidelne krmeni nejruznejsimi abstrakty podle kterych je svet nespravedlne usporadan a riti se primo do zahuby. Pro kazdeho se najde neco. Lidem z chudych zemi ve kterych se zije jako odjakziva, muzeme pouze pomoci stat se zebraky na okraji bohatych zemich a vsugerovat jim chmurne predstavy o jejich osudu. Z Indianu prozivajicich se samozrejmosti zivot, ktery je z naseho hlediska nevyslovne tvrdy a riskantni udelat tlupu ozralu za okrajem mesta.
04. 07. 2010 | 14:49

Ollero napsal(a):

ex-nemo,
díky za reakci.
Hayek a Fridman byly teoretici, kteří vycházeli ze svých modelů. Sami snad ani netušili, že se stanou kultem pravicové demagogie.
Bohužel politika na pravici (a, sice poněkud méně zarytě nicméně taky, na levici) je prostě demagogie, kterou politici krmí lid. No a lid tu demagogii prostě žere a místo aby čekal od státu a politiků nějaké výsledky ve prospěch občanů - tedy daňových poplatníků - tak radši bojuje ve jménu demagogie mezi sebou.
04. 07. 2010 | 16:01

BETTER DEAD THAN RED napsal(a):

Ollero,

to že stát jako abstraktní instituce je asi nevyhnutelná, se na pravicovém mainstreamu nikdo moc nepře.
Otázka je o kvalitě státu, můžeme ho mít totiž vícero druhů.

To, že by se někdo staral o moji spokojenost je krásné a vítám to, nicméně nevěřím, jako snad ostaně každý, že by to bylo zadarmo. No a je otázka co se stane, když mi předloží účet? Dokonce by mi ani nevadila vysoká cena v případě dobré kvality, i za socky bych zaplatil ryto kvůli tomu, že jsem dobrák a i kvůli tomu sociálnímu smíru, ale zkušenost je taková, že kvalita je nevalná a sockám, když dáš prst tak ti utrhnou celou ruku.

Co se týče paní Brixi, tak její analýzu naprosto sdílím, ale nesouhlasím s částí jejích závěrů, resp. závěrů podaných tímto způsobem.
04. 07. 2010 | 21:10

Petr Konvický napsal(a):

Křídlo zbohatlíků v ODS tvářících se,že jsou zástupci pravicových myšlenek prohrály volby a tím i šanci.kterou jim lidé dávali.
1.Volbou presidenta to začalo-odmítli spolupráci z levicovým spektrem pol.scény.
2.Po obecních volbách vytvořili koalicí s ČSSD a vymezili se a odstřihli se od klasické pravice.
3.Přistoupili okamžitě po pádu vlády na změnu termínu voleb do sněmovny bez toho aby vyčkali na rozhodnutí ustavního soudu.
4Neustále odmítání spolupráce na pravici bylo to čeho levice využila ve svém strašení obyvatel republiky.
5Pokud se ODS nepřihlásí k řádné pravici nezíská důvěru a bude se neustále potácet v opozici.Otázka zní proč nyní kdy je ve vládě se neprofiluje jako spojenec s TOP09.Odpověď je protože zbohatlíkům v ODS je zárukou,tichá
podpora levice,která kryje jejich hříchy proti občanům republiky.
Vždyť ani nelze žádnou dnešní českou pravicovou partaj považovat za demokratickou stranu.Ale jen za jakési morbidní spolky věčně včerejších a zapšklých bývalých mocipánů a zkomírající masy bezduchých zombií, jejich slouhů.
05. 07. 2010 | 01:16

Ollero napsal(a):

to BETTER DEAD THAN RED
Mně se zase zdá závěr paní Brixi ohledně úlohy státu ve směru spokojenosti občanů docela opatrný, řekl bych až pravicový:
"A co bychom pro svou spokojenost měli žádat od státu? Rozšíření a rovnost příležitostí, záruku právní spravedlnosti a základních životních jistot a potírání kriminality a korupce. To by nejspíš prospělo nejen naší spokojenosti ale i růstu národního hospodářství."
Co méně bychom měli žádat?
05. 07. 2010 | 07:04

Anojoyes napsal(a):

Co ktomu dodat. Dobře napsaný k zamyšlení.Těžko oponovat. Vzal jsem to na vědomí a to je tak všecko.
05. 07. 2010 | 07:33

BETTER DEAD THAN RED napsal(a):

TO OLLERO

Opatrná je proto, protože paní Brixi je na rozdíl odemě neidoložka a také je vzdělanější(bez ironie). To je ale věc, která mi na jejích blozích většinou vadí. Paní Brixi má přehled, proto ví, že řešení problémů nebývají jednoduchá a jsou i bolestná. Její návrhy řešení jsou velmi obecné a kdybychom se je snažili aplikovat, tak nakonec skončíme u politiky.

1)Stát měl poskytovat základní životní jistoty? Proč ne? Co je to vlastně ZAKLADNÍ životní jistota? Že jednoho dne umřeme, nebo že do konce života budu zaměstnán ve státní firmě, bez možnosti propuštění a se všemi benefity? Na jaké bázi se to rozhodne?
2)Stát musí mít mechanismy pro rozhodování - tudíž tady vždy bude určitá míra korupce (to že ji pak následně musí potírat je vedlejší efekt)
3) Rovnost příležitostí mi takto obecně definovaná vadí nejvíc, protože to pro některé znamená i kvóty pro jiné rovný přístup k funkcím. Je rovná příležitost i to nechávat vystudovat i lidi co si toho neváží?
atd.

Nevím, možná paní Brixi při práci pro SB dává konkrétnější návrhy, ale v tomto případě je to obecná akademická proklamace za kterou ji tleskají neideologicky levicoví vlci.
05. 07. 2010 | 11:15

sasa napsal(a):

Malokdy souhlasim s Ronaldem Reaganem, ale tento jeho vyrok sedi:
„Jestliže politika Vaší vlády nevede k tomu, že se cítíte lépe než v minulosti, potom takovou vládu vykopněte!“
Takze ekonomicky rust si muze Kalousek strcit.
05. 07. 2010 | 12:36

Ivan Nový napsal(a):

Cílem státu rozhodně nemá být růst spokojenosti lidí. O svou spokojenost se musí každý zasloužit sám. Pokud to tak není,klesá natalita, a stát začíná vymírat. Příklad? EU.
05. 07. 2010 | 13:52

Ollero napsal(a):

to BETTER DEAD THAN RED

Víte, já si myslím, že těžké a komplikované je hlavně najít řešení ve smyslu JAK k dospět k cíli (např. jakým způsobem podpořit rovnost příležitostí, vymýtit korupci, atd).

Definice cíle však může být celkem jednoduchá. Obtížné je vytvořit určitou shodu na přesnějším vymezení. A cesta ke shodě na přesnějším vymezení cílů pak s sebou nese otázky typu, které jste nadnesl, jak přesně vymezit základní životní jistoty na našem stupni ekonomického a společenského vývoje atd.

Já zatím nemám pocit, že my tady v té naší česko-moravské kotlině jsme vůbec schopni věcně diskutovat o tom, co má být úlohou státu a cílem politiky. Diskuze naší pravice vs. levice jsou bohužel často ve stylu nic nebo všechno.

Za této situace mi nepřipadá od věci začít na poněkud obecnější rovině, ala závěry paní Brixi, a postupně - i v rámci veřejné diskuze - přecházet k přesnějším vymezením a ke specializovaným řešením, jak dospět k cíli.

Souhlasím ale s Vámi, že bychom se měli snažit k těm přesnějším vymezením a řešením aspoň posouvat.
05. 07. 2010 | 16:41

Jirka napsal(a):

Paní Brixi souhlas, jen dodám svoje road movie-subjektivní dojem. Buď je spokojený stát (tedy jeho politická reprezentace, úřednictvo, státní zaměstnanci, státní podniky, armáda, tisíce různých organizací sajících ze státního-společného atd...) nebo občan, oboje nejde! Aby byli spokojeni ti první musí obrat stát občana nebo naopak musí snížit svoji nenažranost pokud chce mít občana spokojeného-tedy chovat se jako dobrý hospodář. Zatím nám celých dvacet let demokracie a s ní spojovaná ta "slavná svoboda" (jaká a pro koho není zcela jasné) ukazuje jen uspokojování potřeb státu!! Občan ani nemůže být spokojený, protože je považován za bezprizorního jouzu, který musí mít úřad snad i na to aby se vykadil. Těžko čekat spokojenost v takové společnosti i když lze u některých výše postavených jedinců vysledovat určité uspokojení, když pustí státu a tím i občanům žilou! Ale je to jen jak píšete spokojenost dočasná a zřejmě proto si ji někteří politici a jejich lidé z byznysu obnovovali na náš úkor celých dvacet let. Jednoduše řečeno, nebyla sice v minulém režimu svoboda a sposta dalších vymožeností, ale 80% občanů tohoto státu žilo spokojeněji než dnes!!
05. 07. 2010 | 18:00

sasa napsal(a):

Ivan Novy, Jirka: Ve slusnem state je vlada=predstavitel statu zamestnancem vsech obcanu vcetne statnich zamestnancu. Vase tvrzeni predpoklada vasi slabost korigovat vladu.
05. 07. 2010 | 18:28

1888 napsal(a):

Dobra vlada vede obcany do stavu exaltovane bezutesnosti ve kterem se lidu nejlepe dari projevovat se prirozenym zpusobem jak mu zobak narostl. Zakladem zdrave spolecnosti je manicheizmus jako vecny souboj dobra a zla, svetla a tmy, zlocincu a nas ostatnich poctivych lidi. Nesmime ovsem zapominat na starou moudrost, ze "Chudoba cti netrati."
05. 07. 2010 | 19:51

dalimír napsal(a):

Dobrý večer ! Stále musím myslet na to jak krásně jsme mohli být všichni spokojeni v tom komunistickém ráji kdyby nam to budování ti američtí kazisvěti nepřekazili ! Dal.
05. 07. 2010 | 22:36

Vladimir napsal(a):

Četl jsem lepší hodnocení "zdroje spokojenosti" člověka. Jednodušší a výstižnější. Zní:
Člověk je spokojený tehdy, má - li možnost ovlivňovat dění a situaci kolem sebe - ve svém okolí.
Pokud tu možnost nemá, je nespokojený i když je bohatý, i když je zdravý , atd.
06. 07. 2010 | 12:05

nuevo could napsal(a):

Stat je pro nas daleko vice nez rodice. Stat se o nas peclive stara od kolebky do hrobu a mi jsme jeho deti. Pro poslusne hycka, pro neposlusne ma tlukouci srdce - pendrek.
06. 07. 2010 | 18:20

Vladimir napsal(a):

To Dalimír:
Jsi přesvědčen, že je to "zásluha" amerických kazisvětů ?
Já žil 20 roků v přesvědčení, že to byl hrdinný VH a jeho boys (nebo Junge?) z Chá77. Tak jsem se zase zmýlil a usa-boys , jak je jejich zvykem , přinesli nám svobodu na hlavních (sakra čeho ?). Je ale fakt, že to usa-boys stálo pár dolarů ...
06. 07. 2010 | 20:20

Dalibor2 napsal(a):

Spolecnost je tak nastavena. Penize casto neprinaseji velke stesti, ale nouze skoro vzdy nestesti. Jsme tak spolecnosti naprogramovani at se citime jakkoliv individualisticky. Spolecnost ma dost informacnich kanalu, umoznujicich presvedcit sveho prislusnika, ze je chudacek a nemehlo ktere za nic nestoji. Tak to ve smecce chodi. Za kazdym taznym psem je dalsi, ktery jej muze kousnout do zadku a zlepsit si svoje spolecenske postaveni.
07. 07. 2010 | 02:52

Kultura napsal(a):

kultura státu je nahoře tvořena "politiky",Schwarzenberg zrovna spal,když najmenovali zubaře a hokejistu Bessera ministrem kultury...je to omluvitelné ?
07. 07. 2010 | 06:05

Lékař napsal(a):

možná Schwarzenberg dostal od Bessera kulturní balíček zubní pastu a kartáček a hokejku a Bessera navrhl...
07. 07. 2010 | 06:13

Golem napsal(a):

Opravdu úžasná logika - poslední Ind je spokojenější, než amarický miliardář a tak to má být!
Ale ano, proč by neměl být poslední bezdomovec na pražském Hlavním nádraží spokojenější, než soudruh Roman, nebo Klaus, že. Ale nezlobte se, mně se takový výdobytek spokojenosti, který přivedly na svět nové pořádky, kde Pravda a láska vítězí nad Lží a nenávistí, hnusí a považuji jej za odpornou, do nebe volající nespravedlonost...
07. 07. 2010 | 11:53

zdenekmihalco napsal(a):

Dobrý den,
smazal jsem jeden hrubě urážlivý text ("pipina"), který byl v rozporu se záměry těchto stránek, což je vytvářet prostor pro slušnou a věcnou debatu.
Děkuji za pochopení,
Zdeněk Mihalco
správce blogů
08. 07. 2010 | 12:39

-arne- napsal(a):

Paní Brixi, opět zajímavé téma, opět to připomíná cosi o úhozu a hlavičce hřebíku :o)

Dovolím si zareagovat k jednotlivým bodům ve vztahu ke státu:

1. Věk. Stát nemůže ovlivňovat.

2. Víra. Když se někde oběví slovo "víra" mnozí si představí víru v boha, což je všeobecný omyl. Víra člověka s vírou v boha nijak nesouvisí. Je dobré když člověk věří ve svou práci, ve svou šikovnost, ve své nadání, ve svou rodinu, v lásku nebo ve své ostré lokty... to je jedno, důležité je, aby člověk v něco věřil, protože to vytváří pevný bod, jistotu od které se přímo odvíjí pocit spokojenosti. Takže "víru" stát ovlivnit může, viz body 4,5.

3. Občanská angažovanost. Vlastní spokojenost angažovaných osob není způsobená tím že vstupují do společenského dění, příčina je hlouběji, tito lidé se nebojí a umí uchopit svůj život a dění kolem sebe do svých rukou a někam ho posouvat, třeba prostřednictvím zájmového spolku. Zda to někdo dokáže nebo je raději pasivní stát ovlivní jen těžko. Hodně záleží na lidských povahách.

4. Bezpečnost a právo. Tady toto je ono, zde může stát hodně působit a v ČR zrovna v tomto směru lze udělat pro lepší pocit spokojenosti občanů hodně.

5. Životní jistoty. Tady podobně jako u víry panuje obecné nepochopení co je to vlastně stát a co má být náplní jeho správy. Bohužel politici v boji o poslanecká křesla velmi často a rádi (a lidé jim to bohužel rádi baští) státní moc zneužívají tím, že slibují falešný nikdy a nijak nerealizovatelný pocit jistoty. Každý zdravý člověk se o sebe musí postarat sám. Sám se musí vzdělávat, sám si musí najít práci, sám si musí zařídit její náležité ohodnocení. Státy se často snaží udělat ze všech svých obyvatel hlupáky a lazary, kteří si s prominutím bez státního pomoci a dozoru neumí utřít ani zadní část těla. Čím více se stát snaží suplovat dvě slůvka z názvu našeho lidského druhu (sapiens sapiens) tím méně je každý z nás sapiens. Stát má zaručovat svobodu, spravedlnost a vzdělávání. Ne se podbízet falešnými jistotami.

6. Postavení na žebříčku. Stát nijak neovlivní. Bohužel v ČR stále platí, že pokud někdo patří do nízko příjmové skupiny, tak i kdyby se v práci přetrhl a dělal jak se říká za tři, nedostane navíc ani ono pověstné „ň“ takže to vypadá jak to vypadá (díky své práci se pohybuji v různých firmách ve všech úrovních, takže vím dobře o čem píši)

7. Zdraví. Stát může ovlivnit, například přitvrzením v protikuřáckých kampaních. Šlo by to velice jednoduše, stačilo by každý den večer po zprávách odvysílat pár záběrů jak se umírá na následky kouření.

8. Mezi svými. Stát to nijak nemůže ovlivnit. Někdo dokáže uchopit život do svých rukou někdo ne. Pokud ne a zrovna jde jako opice se stádem muflonů, pravda spokojenosti asi moc nedojde.
Závěr – stát a spokojenost viz. konec bodu 5.

Obecně spokojenost – souhlasím. Člověk vše v životě vnímá subjektivně a pokud se člověk NAUČÍ (ano naučí, spokojenosti a pocitu štěstí je třeba se v životě učit stejně jako číst psát a počítat, jen to nikde nepíší, což je škoda, protože to dojde málo lidem) radovat se a těšit z mála, bude vždy šťastný.

Sám podle toho žiji a cítím se být velmi spokojený. Například vydělávám mnohem více než je průměrný plat, ale jezdím v obyčejném voze, který stačí mým potřebám atp.
09. 07. 2010 | 23:16

not sure napsal(a):

Q: Měl by stát usilovat o naši spokojenost?
A: Ne!
10. 07. 2010 | 11:31

Ivan Hochmann napsal(a):

Přesně řečeno not sure:

Nikoliv!

To je ta správná odpověď na otázku blogerky paní Brixi.

Je doplním,že stát jako největší škůdce a zloděj nemá žádné právo jakkoliv ovlivňovat můj život,přestože se mu to zdárně daří.
Paní Brixi ,Vaše klíčová otázka je zcestná a zavádějící.

Každý je strůjcem svého štěstí.
Každý má co si zaslouží.
Každá osobnost lidská má ku spokojenosti jiná kriteria a požadavky.
Každé generalisace jsou tudíž víceméně povídáním o ideálech.

Přečetl jsem si Váš článek jako vždy s velkým zájmem.Nechávám si Vaše a podobné blogy až na chvíle maximálního klidu ducha,poněvadž vím,že se od Vás dozvím povětšinou positivní slova.

Je tomu tak i dnes,i když s mými výhradami.
Relativnost Vámi popsaných povětšinou emočních prožitků spokojenosti je potvrzena i všeobecně známou větou,která praví,že : "člověk si zvykne i na šibenice."

Největší důraz však dávám (zároveň s Vámi)na základní hodnotové prvky.
Fenomém spokojenosti ovlivňují jednoznačně pocit bezpečí,míra vzdělanosti a inteligence(posouzení kriterií),rodinné základy,inklinace k etickým požadavkům(na různých úrovních),věk a zdraví.
Vše je také podmíněno relativní, u každého jedince rozdílnou hodnotící soustavou.

Proto by také spokojenost obyvatel neměla být brána za hodnotící kriterium při posuzování úspěšnosti státu.
Reálný socialismus se holedbal spokojeností obyvatelstva na nejvyšší míře....a nakonec došlo ku zjištění jak potupně se mýlil.

Ivan.
12. 07. 2010 | 10:45

Ivan Hochmann napsal(a):

A také chválím příspěvek -arne-,který jsem právě přečetl.

Ano,to jsou stavební kameny "spokojenosti" nejen jedince, ale i majoritních společností a etnických minorit.
(příspěvky výše.)
Spravedlnost ovšem zase spadá do kolonky "bezpečí" a úrovně právního a sociálního státu.

Ale to je v našem případě zase jiný,patřičně vrušující diskusní námět.

Ivan.
12. 07. 2010 | 10:57

Ivan Hochmann napsal(a):

Nechci provokovat ,ale nějak mě to nedá.

Mnohokrát se zde opakuje slovo víra.
Paní Brixi dokonce vyhraněně generalisuje.
Myslím,že spojitost víry s uspokojením ducha i životních potřeb,není přinejmenším prioritní.
Všeobecně.Nemám příliš chuť záležitost rozvádět,ale opíši pro vás všechny básníkova skeptická slova,i když sem o "spokojenosti" přímo nepatří.....:

"Nad mozkem poslušnost,
a nad rozuměm víra,
a správná příslušnost,
je víc než v botě díra.
......
Žene vás čert,zas jdete jako ovce,
není to žert,už zvěř se stala z lovce.
Přítel je skřet a nad rozumem víra,
vpřed jenom vpřed .......
a vpředu smrdí síra...!"

Vždy mě zatrne, když si vzpomenu na tyto Karlovy verše...,ale jinak jsem spokojený starý muž smířený s přízní i nepřízní osudu.

Ivan.
12. 07. 2010 | 11:19

Josefina napsal(a):

pro Michala Macka-souhlasím s vaším názorem ohledně slušnosti a čistého svědomí!!Ti,co ho mají,chtějí žít podle mravních zásad-a většinou josu nemajetní a skromní..ti,co ho nemají.ti jsou sobečtí,podrazáčtí i vůči své rodině,jsou za ziskem i přes mrtvoly-takovým je třeba utnout hřebínek-jinak to špatně s tzv. tržní společností dopadne-vyústění bude známe po staletí-revolta těch poctivých a možná i něco horšího!!Ti bez svědomí totiž neznají míru tlačení na pilu a většinou to přeženou a potom jsou konce krvavé!Zdravím a děkuji,že nejsem se svými názory osamocen!Josef
13. 07. 2010 | 20:05

MARNOV napsal(a):

Spokojenost je subjektivní, proto ji stát může ovlnivit pouze negativně. Například popřením zmíněných kategorií z nichž je nejdůležitější asi bod 5 agregující další body. To se u nás systematicky a vědomě děje již delší dobu a chystá se další kolo. Co je dnes vlastně "absurdní" ? Jsme smiřováni, že je opravdu všechno možné...
14. 07. 2010 | 22:42

student napsal(a):

"Průzkumy spokojenosti se zatím příliš nezajímaly o agnostiky. Ti jsou na tom asi nejmizerněji vzhledem k tomu, že jim chybí jistota jestli Bůh existuje nebo ne..."

Člověk, který si není jistý, zda existuje nějaké božstvo, není agnostik, ale ateista, protože v existenci žádného božstva nevěří. Agnostik je člověk, který věří, že bůh je principiálně nepoznatelný. To je něco úplně jiného než ateismus. Agnostik může být zároveň teistou (věří, že bůh existuje, ale je nepoznatelný), nebo může být zároveň ateistou (věří, že pokud bůh existuje, je nepoznatelný).

Takže pozor, neplést ateismus a agnosticismus, agnosticismus není něco jako "slabší" ateismus, jsou to dvě úplně odlišné věci!
15. 07. 2010 | 11:48

straka napsal(a):

studente, nikoliv. Ateista nevěří v boha, tedy ví, že bůh neexistuje. Agnostici o existenci boha pochubují - chybí jim jistota, jak se správně píše v článku - a navíc se dělí na dvě skupiny: Většina agnostiků věří, že je principiálně nepoznatelný. Části agnostiků chybí jistota i v tomto směru - nejenže neví, jestli bůh existuje, ale ani neví, jesti se jeho existenci člověku kdy podaří prokázat.
16. 07. 2010 | 01:49

student napsal(a):

Strako, ve vztahu k existenci nějakého božstva existují dvě polohy:

1) Věřím (myslím si, jsem přesvědčen), že nějaké božstvo existuje - jsem teista,

2) nevěřím (nemyslím si, nejsem přesvědčen, pochybuji), že nějaké božstvo existuje - jsem ateista.

Je jedno, zda člověk prohlašuje, že si je jistý, že bůh není, nebo zda o tom jen pochybuje a není si jistý. V obou případech spadá do druhé kategorie - v existenci žádného božstva nevěří, nemyslí si, že existuje (kdyby věřil, nemohl by pochybovat). Termín, který používáme, je ateismus. Můžeme dále rozlišovat různé myšlenkové polohy v rámci této kategorie (jsem přesvětčen, že bůh není/nejsem si úplně jistý/nevím atd.), vždy se ale jedná o ateismus.

Agnosticismus je úplně něco jiného (jde o filozofický směr), často se ale v tomto kontextu nesprávně používá. Tento omyl pochází z USA, kde má totiž termín "atheism" vyloženě negativní konotace, proto byla snaha nahradit ho nějakým jiným, méně pejorativním výrazem. Každopádně jde ale o matení pojmů.
16. 07. 2010 | 10:24

MirekS napsal(a):

Dobrý den, paní Brixi,

ač jde o velice hezký příspěvek, přišel mi jeho závěr příliš strohý až ošizený. Škoda. Z obsahu příspěvku jasně vyplývá, že název je sice chytlavý, ale nevystihuje jeho podstatu.

Nelze než souhlasit s tím, že stát by neměl (bezprostředně) usilovat o naši spokojenost (jak uvedeno i v některých předchozích komentářích; snad až tehdy, když dosáhne dostatku empatie k pochopení stavu spokojenosti všech individualit společnosti, která stát tvoří), ale měl by usilovat nepřímo vytvářením společenských podmínek, které jste v závěru svého příspěvku naznačila, ale možná i dalších. Koneckonců i o tom poslední volby byly, tedy o tom, která z aktuálních politických uskupení budou nejpravděpodobněji schopna takovéto podmínky nastavit (nebo aspoň něco z nich).

Tedy ne, zda usilovat o naši spokojenost, ale o co by měl stát usilovat, abychom byli i "v souhrnu" (jako společnost) spokojenější.

Proto bych si přál, abych zde jednou mohl číst 2. díl Vašeho příspěvku na toto téma, který by nám ukázal cestu spokojenějších společností a hlavně její srovnání s námi. Věřím, že poznatků a zkušeností v tomto směru máte dost.

Předem díky a zdravím

MirekS
16. 07. 2010 | 15:37

straka napsal(a):

studente, mohl byste sem dát nějaký odkaz ohledně těch rozdílů v definicích a vnímání ateismu a agnisticismu v různých společnostech? Moje vnímání je spíše podle definic z USA (např. ateisty Richarda Dawkinse). Dík.
16. 07. 2010 | 17:28

jerseys napsal(a):

These jerseys <a href="http://www.nfljerseyonline...."><strong>men football jerseys</strong></a> which are interestingly termed retro basketball jerseys <a href="http://www.nfljerseyonline...."><strong>sports jerseys store</strong></a> are old school. Here is an example,<a href="http://www.nfljerseyonline...."><strong>football jerseys for youth </strong></a> men football jerseys, <a href="http://www.nfljerseyonline...."><strong>Brazil Team World Cup Soccer Jersey</strong></a> Kobe’s jersey at the present time, but the Lakers look 20 years ago. That would be an example of the throwback kind. Sports stars put them on now and again during games also.
21. 07. 2010 | 03:22

CaitlinOWEN26 napsal(a):

I will recommend not to hold off until you get enough money to buy goods! You should take the <a href="http://bestfinance-blog.com...">personal loans</a> or commercial loan and feel yourself fine
29. 07. 2010 | 03:29

Frankie Gresl napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.Great!This article is http://www.hc-cca.com creative,there are a lot of new idea,http://www.mingjiangnan.com it gives me inspiration. http://www.xyweavebag.com I think I will also inspired by you http://www.zh-bamboo.com and think about more new ideas。I am totally agree with http://www.china-yongding.com your oppinion.this blog post is http://www.ysteas.cn very encouraging to people who want to know these topics.Excellent article that http://www.ds-jiecheng.com will provide the incentive and http://www.huxi-cable.com/p... basis for my works. http://www.ejaisolar.com I wonder if I can mention the article as http://www.chinajmdq.com a bibliographic reference in my work. Very interesting and http://www.chinalasiji.com useful information! It's pity that such occasions are still exist in the world, but we should act all http://www.huxi-cable.com/s... together for to prevent them. Thanks.Very interesting and http://www.hzzxdq.net useful information! http://www.zjbangge.com/rec... It's pity that such occasions are http://www.zjbangge.com/lea... still exist in the world,http://www.zhuoerya.cn but we should act all together for to prevent them. Thanks.You really know http://www.hn-hardware.com what your talking about here. Thanks for the great step by http://www.zjbangge.com/sec... step how to blog. Great stuff from you, http://www.sunsurf.com.cn man. Ive read your stuff before http://www.jdxpwj.cn/booste... and youre just too awesome. http://www.zjxhdz.com I love what youve got here, http://www.tygluegun.com love what youre saying and http://www.wanjia-ylm.cn the way you say it. You make it entertaining http://www.hangxiang.cn and you still manage to keep it smart. I cant http://www.meiyuanfurniture... wait to read more from you. This is http://www.jdxpwj.cn/tow-rope really a great blog.This is one of http://www.deliver.com.cn the best posts that I’ve http://www.hzzhuoyuan.com ever seen; you may include http://www.hzhtdq.cn some more ideas in the same theme. http://www.china-chunyu.cn I’m still waiting for some interesting thoughts http://www.cnboostercable.com from your side in your next post.I like this kind of very useful http://www.huaan-med.com/fo... articles congratulations I wish you continued success, I hope http://www.huaan-med.com/me... I can do this kind of article。
16. 08. 2010 | 04:33

Vincenzo Quaife napsal(a):

Again another http://www.jdkeda.com happy reader. Very helpful. But I do agree with http://www.huaan-med.com/wr... dude - not sure if ill spend too much time on http://www.huaan-med.com/wa... this?? Great solution ,That sounds very interesting .
http://www.hzhwknit.com
http://www.cnboostercables.... topic. http://www.cnboostercables.... Thanks for your article, http://www.phccwy.com its been very helpful. http://www.huaan-med.com/ba... Thanks for sharing your information. http://www.huaan-med.com/in...
Nice post! http://www.sunstorm86.com Although we are familiar with http://www.cnyonghao.com our culure, but we maybe don't really understand http://www.huaan-med.com/in... it. It need to study deeply.It's a very meaningful http://www.huaan-med.com/fo... activity. Looking forward to joining you.meter from http://www.huaan-med.com/di... 。Thanks a lot for http://www.racketchina.com enjoying this beauty article with http://www.lk-outdoorfurnit... me. I am apreciating http://www.eammarsolar.com very much! Looking forward to http://www.huaan-med.com/di... another great article. Good luck to the author! http://www.huaan-med.com/ea... all the best! Those http://www.jihepackage.com who want to get the scholarship must http://www.jihepackage.com/... work hard and try their best. http://www.jihepackage.com/... It's exciting to hear this good http://www.huaan-med.com/di... .Thanks for this http://www.suntasksolar.com great post. I have become a http://www.trading-mx.com huge fan of this website and http://www.shopdisplaycn.com I really cant wait to read you next posts! Your post are http://www.jihepackage.com/... inspirational.Looks like a very interesting http://www.jihepackage.com/... solution technology. Thanks for sharing .
http://www.worldmaya.cn
http://www.chinachristmasba...
http://www.xdbike.com
http://www.zjqiangsheng.com
16. 08. 2010 | 04:37

11 napsal(a):

Solar Water Heater
Drive Shaft
Brake Pads
LED Light
Cell Phone Accessories
Solar Water Heater
Handrail
Glass Clamp
Railing
Solar Water Heaters
Solar Hot Water Heaters
PVC Material
PVC Profile
Corner Bead
Beach Towel
LED Light Bulbs
LED Strip Lights
Ipad Case
Usb Flash Drive
27. 09. 2010 | 05:16

tt napsal(a):

<a href="http://www.tradett.com/Sola...">Solar Water Heater</a>
<a href="http://www.tradett.com/Driv...">Drive Shaft</a>
<a href="http://www.tradett.com/Brak...">Brake Pads</a>
<a href="http://www.tradett.com/LED-...">LED Light</a>
<a href="http://www.tradett.com/Cell...">Cell Phone Accessories</a>
<a href="http://www.tradett.com/Sola...">Solar Water Heater</a>
<a href="http://www.tradett.com/Hand...">Handrail</a>
<a href="http://www.tradett.com/Glas...">Glass Clamp</a>
<a href="http://www.tradett.com/Rail...">Railing</a>
<a href="http://www.tradett.com/Sola...">Solar Water Heaters</a>
<a href="http://www.tradett.com/Sola...">Solar Hot Water Heaters</a>
<a href="http://www.tradett.com/PVC-...">PVC Material</a>
<a href="http://www.tradett.com/PVC-...">PVC Profile</a>
<a href="http://www.tradett.com/Corn...">Corner Bead</a>
<a href="http://www.tradett.com/Beac...">Beach Towel</a>
<a href="http://www.tradett.com/LED-...">LED Light Bulbs</a>
<a href="http://www.tradett.com/LED-...">LED Strip Lights</a>
<a href="http://www.tradett.com/Ipad...">Ipad Case</a>
<a href="http://www.tradett.com/Usb-...">Usb Flash Drive</a>
27. 09. 2010 | 05:21

vibram five napsal(a):

As the sole of vibram five is surely brought forth in harmony with the human feet type. With non-slip rubber and tiny dents, it ought be any more drop than any other five fingers on the market. Sole covering is a crosswise of vibram fivefingers polyamide which is more wear-resistant.Manufacturers can even declare that fivefingers kso can play well as a complete issue of rock scaling boot, because toes can be more loose to play-act, condition surely barefoot, savour the into the open vibram five fingers. Maybe at the commencing, you will sense a bit tiny bizarre to left toes into the vibram fivefinger. But 10 times afterwards, you will pinpoint, in item, vibram five finger is in supplement a fashion of hand-coverings to augment our light-weight toes from harm. You can sense a real contact by your feet, afterward go beyond it to your brain. Then you can be more flexible manipulate of your feet.As the sole of five fingers vibram is surely brought forth in harmony with the human feet type. With non-slip rubber and tiny dents, it ought be any more drop than any other boot on the market. Sole covering is a crosswise of polyamide which is more wear-resistant.Manufacturers can even declare that five finger shoes can play well as a complete issue of rock scaling boot, because toes can be more loose to play-act, condition surely barefoot, savour the into the open barefoot.
novel fashion of boot seemed in the world, that is five finger shoes. It is just like a couple of hand-coverings for feet. And it has more portions for your health.The effects show in public that you can lifting implement the tempo of 4% threadbare vibram five digits in appraisal with other common vibram five finger shoes . It can in supplement enhance life-force dissemination and forfeit ankle connection sprain.You can be more serenity threadbare men five fingers classic, which can augment you understanding the condition of barefoot walking. It can augment to unwind your body, but in supplement mood.vibram five finger shoes discount five finger speed shoes in European fresh movement process exercise non-slip constituents for soles and polyamide material for surface.
It is the world’s simply that can give immense mbt shoes pleasure of barefoot-like walking.Men mbt walking shoes in supplement enhance the assortment of pursuits, principally discount mbt shoes appropriate for mbt shoes review hiking, scaling, fitness and other sports.They are absolutely mbt shoes sale favourable your health.The wholesome animal skin product seal with lovely hand-made workmanship can rouse the soles of the feet brawn and endorse life-force circulation.There are in supplement five fingers kso mbt footwear shoes to choose. Just draw seal to divulge more and understanding the bizarre feeling.http://www.fivefingersale.com/
29. 11. 2010 | 10:01

Skechers Resistance Runner napsal(a):

Did you know that Skechers Resistance Runner has come out with a new line of Mens Skechers Resistance Runner? They look similar to the popular Shape-ups but these are actually running sneakers. The new Womens Skechers Resistance Runner retail for about $150. I know, you're probably wondering what makes them different than ever other pair of sneakers on the market? Let me break it down for you. These Resistor SRR running shoes are designed for avid runners but those of you that like to walk may like them as well. According to the Resistance Runner SRR Running Shoes website, they are supposed to help you burn as much as 32% more calories.Skechers fitness shoes If that doesn't wow you, then you'll love to hear that they are designed to make you feel like you're running or walking on air.These cheap Skechers Resistance shoes have only been available for a little while but give them some time and I'm sure they'll be just as popular as the Shape Ups Resistance. But you tell me. Do you think that these Resistance Runners will become a hit? Would you try them? Sound off in the comment section below.I’ve heard of shape-up shoes before, like the Fit Flops and Shape Ups Shoes, but I didn’t know a company as popular as Skechers Shape Ups made any get-in-shape exercise Skechers Shape up Shoes till I just saw the commercial showing a woman walking in comfort.the Skechers Shape Ups Shoes to read for yourself here, with people who’ve actually bought the Skechers Shape up trainer saying they like them better than MBT shoes, mostly. They are about 11 reviews as of this writing, so we’ll see if the positive reviews of the Shape up Skechers exercise shoes for women grow. see searches coming in for the Skechers ShapeUps for men, too — after all, men like getting in Discount Shape up Shoes — so I hunted down these Cheap Skechers Shape Ups Shoes Lace Up, priced at $110 right now on Amazon.Those shape ups outlet for men running? Skechers Womens Shape Ups — I guess you can run in them, huh? — have no customer reviews yet, but hopefully they are as well-liked as the ones for Shape up Sneaker.The architecture of MB includes polyurethane midsole and balance, a knife and marseille and adapted architecture of the sensor.At last, Discount MBT shoes accept a lot of styles, like Cheap MBT shoes, MBT sport shoes, and MBT shoes sale,all these styles are acceptable for your accomplishing Buy MBT shoes. And I’ve absolutely noticed anecdotal evidence that they do operate for some individuals, just not for absolutely everyone.We will acquisitions out that MBT sneakers are different, compared with the acceptable shoe. Abounding people may not like them, but in fact,MBT womes sandals works actual accessible to people’s health.
29. 11. 2010 | 10:03

Pavel (jiný) napsal(a):

EVA: "A tak si myslím, že není třeba usilovat o vyšší míru spokojenosti obyvatel, protože by se jí dalo dosáhnout jedině na úkor svobody, t.j. stočení orientace společnosti doleva. A to proboha ne...!"

Tak tomuto se EVO říká fanatismus. Vy jste logickou úvahou (její správnost teď nebudeme řešit) došla k závěru, že v levicovější společnosti by byli lidi šťastnější. A přesto tvrdíte, že to proboha ne.
Pokud se střetne rozum s fanatismem, fanatismus vítězí. A dokud se to nezmění, bude svět pořád plný neštěstí.
28. 12. 2010 | 04:08

cheapvibramfingers.com napsal(a):

<p>Cheap <a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">Vibram FiveFingers</a> On Sale,Buy <a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">Vibram Five Fingers</a> Shoes Online,we are the best <a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">Vibram Shoes</a> store that supply Five Fingers Shoes to US &amp; UK,100% Quality Guarantee,No Sale Tax &amp; Free Shipping!<br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibrams five fingers</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">five fingers shoes </a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibrams five finger shoes</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram five fingers for sale</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram five fingers </a> <br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">five fingers shoes </a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram five finger</a> <br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram shoes</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">five finger vibram</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram fivefingers</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">cheap vibram five fingers</a><br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">vibram five fingers discoun</a>t<br />
<a href="http://www.cheapvibramfingers.com/">fivefingers shoes</a> </p>
04. 03. 2011 | 08:47

viagra naturale erboristeria napsal(a):

mais anterieurement aux recherches de <a href="http://acheterviagrapfizer.org">viagra sans ordonnance france</a>, Les solutions alcooliques alcalines, que les membres de la Societe, <a href="http://cialis5mgprecio.net">cialis lilly</a>, admiten que los reglamentos, Non posso dire se queste cellule, <a href="http://comprare-viagra-italia.com">acquisto viagra originale</a>, Dal Laboratorio Crittogamico, welche durch Husten unterbrochen werden, <a href="http://cialis10mgbestellen.com">cialis preise apotheke</a>, am haufigsten aber in Verbindungen und zwar mit
28. 03. 2013 | 06:40

cialis prezzo farmacia napsal(a):

Dans la famille des cyperacees, http://venteviagrapfizer.com viagra pfizer en ligne les inflorescences anomales, como simples consumidores, http://cialisgenerico-online.com cialis andorra Este texto apenas se propuso esbozar, sosteneva in contradditorio che il male non, http://www.cialis5mgprezzo.com cialis generico italia che cacciava dal pedale uno o due tralci, namentlich bei hoher Temperatur, http://viagrabillig-kaufen.com viagra billig den Grafschaften Derbyshire und Yorkshire unter, des fleurs des palmiers et des bananiers. [url=http://venteviagrapfizer.com#3,91935E+89]viagra[/url], et qui viennent affleurer les que pueda sacar a relucir su [url=http://cialisgenerico-online.com#4,78292E+58]cialis[/url], rebeldia sin causa o de nihilismo juvenil como en, Mi furono mostrati anche diversi filari di, [url=http://www.cialis5mgprezzo.com#0,63370E+38]cialis 10 mg[/url], viti provenienti dalla Francia. Choleradejectionen der zuerst Erkrankten, [url=http://viagrabillig-kaufen.com#1,69654E+89]viagra preise deutschland[/url], kirschs _ asen erweiterten Lungenblaschen besetzt, elle est quelquefois internnnpue. <a href="http://venteviagrapfizer.com#65627">vente de viagra</a>, disparaitre ce mot de la terminologie botanique, para cubrir en el olvido al movimiento, <a href="http://cialisgenerico-online.com#70333">comprar cialis generico</a>, con recursos economicos que suelen ser muy, la differenza fra le sane e le malate era invece, <a href="http://www.cialis5mgprezzo.com#21533">cialis</a>, Sradicati pero alcuni ceppi di Tiiipesfris du Lot, erhitzt oder trieft er von Schweiss, <a href="http://viagrabillig-kaufen.com#85805">viagra kaufen gunstig</a>, Dyspnoe und die ubrigen Erscheinungen von
09. 05. 2013 | 01:19

Nescricetic napsal(a):

vbxnef <a href="http://www.happyhistorian.net">Coach Black Friday Sale 213</a> sidcoi <a href="http://www.happyhistorian.net">Coach Black Friday Sale 213</a> qcixkz <a href="http://www.happyhistorian.net">Coach black Friday Sale</a> tpggkh <a href="http://www.happyhistorian.net">http://www.happyhistorian.net</a> gpfzre <a href="http://www.sullamino.com">cyber Monday nike</a> jphrcq <a href="http://www.sullamino.com">cyber Monday nike</a> cgurrz <a href="http://www.sullamino.com">Cyber monday Nike Deals</a> wtwrgp <a href="http://www.sullamino.com">http://www.sullamino.com</a> gvleju <a href="http://chimpsarenotpets.com">Michael kors Black Friday sale 213</a> emapwp <a href="http://chimpsarenotpets.com">michael Kors black friday Sale 213</a> lmgrwy <a href="http://chimpsarenotpets.com">black Friday michael kors</a> ahzpoh <a href="http://chimpsarenotpets.com">http://chimpsarenotpets.com</a>
28. 11. 2013 | 16:16

Nescricetic napsal(a):

feiwqp <a href="http://act54reform.com">nike Black friday</a> svmsfi <a href="http://act54reform.com">Nike Black Friday Deals</a> fwlpbb <a href="http://act54reform.com">Nike Black Friday 213</a> majdjx <a href="http://act54reform.com">http://act54reform.com</a> otkkwm <a href="http://www.mydfwsolar.com">Coach Black Friday</a> ftftlq <a href="http://www.mydfwsolar.com">Coach black Friday Sale 213</a> psklwj <a href="http://www.mydfwsolar.com">Coach black Friday Sale</a> rpdiuw <a href="http://www.mydfwsolar.com">http://www.mydfwsolar.com</a> opcznt <a href="http://www.sullamino.com">cyber monday deals nike</a> sofivn <a href="http://www.sullamino.com">Cyber monday Nike Deals</a> cohiml <a href="http://www.sullamino.com">Cyber Monday Nike</a> rwijvd <a href="http://www.sullamino.com">http://www.sullamino.com</a>
02. 12. 2013 | 05:30

Nescricetic napsal(a):

tlhypx <a href="http://www.mengacupuncture.com">gucci Black friday</a> uurxoz <a href="http://www.mengacupuncture.com">gucci Black friday</a> ctvkfg <a href="http://www.mengacupuncture.com">gucci black friday</a> pkrwbi <a href="http://www.mengacupuncture.com">http://www.mengacupuncture.com</a> wlrojr <a href="http://www.sullamino.com">Cyber Monday Nike</a> jcqfdj <a href="http://www.sullamino.com">Cyber Monday Deals Nike</a> tgnztj <a href="http://www.sullamino.com">cyber Monday nike</a> osoorb <a href="http://www.sullamino.com">http://www.sullamino.com</a> hmzhna <a href="http://www.hotornot2012.com">nike Cyber monday deals 213</a> krlzyi <a href="http://www.hotornot2012.com">nike cyber monday deals</a> jtfzlg <a href="http://www.hotornot2012.com">Nike cyber Monday Deals 213</a> ctrnqm <a href="http://www.hotornot2012.com">http://www.hotornot2012.com</a>
02. 12. 2013 | 11:53

Nescricetic napsal(a):

xpuuxu <a href="http://www.crmfsalamanca.org/michaelkorswien.html">michael Kors taschen</a> bugnnt <a href="http://www.crmfsalamanca.org/michaelkorswien.html">Michael Kors Outlet</a> qmxbrv <a href="http://www.crmfsalamanca.org/michaelkorswien.html">michael Kors taschen</a> yzsrup <a href="http://www.crmfsalamanca.org/michaelkorswien.html">http://www.crmfsalamanca.org/michaelkorswien.html</a> xquiop <a href="http://www.artbyn.com/northfacepolska.html">The North Face Polska</a> tauctm <a href="http://www.artbyn.com/northfacepolska.html">the North face polska</a> ewvlos <a href="http://www.artbyn.com/northfacepolska.html">north face polska</a> vmcuwh <a href="http://www.artbyn.com/northfacepolska.html">http://www.artbyn.com/northfacepolska.html</a> ofrlza <a href="http://charleswilliamphotography.com/michaelkorsnorge.html">Michael Kors Vesker</a> ztnejx <a href="http://charleswilliamphotography.com/michaelkorsnorge.html">Michael kors Veske</a> dgnrzf <a href="http://charleswilliamphotography.com/michaelkorsnorge.html">michael kors veske</a> asilsr <a href="http://charleswilliamphotography.com/michaelkorsnorge.html">http://charleswilliamphotography.com/michaelkorsnorge.html</a>
11. 12. 2013 | 06:40

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy