Za hranice přízemnosti

26. 12. 2010 | 02:03
Přečteno 7371 krát
S americkým raketoplánem je konec. Návštěva floridského Kennedy Space Center – místa startů a přistání amerických astronautů od doby Apollo – mě překvapila nostalgickou náladou mezi zaměstnanci i astronauty.

Zbývají mu už jen dva lety. Od příštího roku budou američtí astronauti startovat z kazašského Bajkonuru v pronajatých ruských raketách. Existující raketoplány poputují do muzeí. NASA propouští tisíce zaměstnanců.

Chybí peníze a směr pro další vývoj. Chybí prý také talentovaní matematici, fyzici a inženýři. Ti nejlepší z amerických univerzit totiž nejsou Američané.

Politici a veřejnost si prý neuvědomují, za kolik vymožeností vděčíme kosmickému výzkumu. Od zdravotnictví, přes počítačovou a dopravní techniku, ochranu životního prostředí a výrobní technologie a produktivitu v průmyslu, výsledky vzdáleného kosmického výzkumu vlastně využíváme všichni každý den. (Zajímavý přehled najdete v nedávné publikaci NASA.)

Přitom je pozoruhodné, jak se vesmírný výzkum proměnil ze symbolu křečovité konkurence studené války na vzor mezinárodní spolupráce. Z dob, kdy se Spojené státy obávaly technologické superiority někdejšího Sovětského svazu, připomínají mediální záznamy šok Američanů z úspěšného orbitu Jurije Gagarina. Šok, který vyprovokoval Prezidenta Kennedyho k tomu, aby předložil vidinu a podřídil státní rozpočet cíli prvenství na Měsíci.

Dnes už ve vesmírném výzkumu tolik nejde o prvenství a národní hrdost. Jedná se spíše o obrovská konsorcia, která s podporou veřejných prostředků mnoha zemí, posunují vpřed výzkum i jeho využití v běžném životě. Mezinárodní vesmírná stanice je toho příkladem.

Vesmírný výzkum – a řešení závažných problémů života a lidstva – ale vyžadují investice a odvahu v míře, na kterou nestačí vidina finančního zisku v soukromém sektoru. Nutné jsou určité ideály, zájem o lepší zítřky, a rostoucí měrou také politická odvaha a spolupráce za hranice úzce vymezeného národního zájmu.

Na Prezidenta Obamu čeká v novém roce výběr z deseti návrhů, kam zaměřit budoucí vesmírný výzkum a kolik na něj vydat ze státního rozpočtu. Poslat člověka zpátky na Měsíc? Nebo na Mars? Hledat život mimo zeměkouli? Zaměstnanci Kennedy Space Center mají obavy, že Prezident Obama sice má ideály, ale není připraven za ně platit.

Přejme si do nového roku, aby se světovým i našim politikům dostávalo moudrosti, odvahy a schopnosti naplňovat vizi, kterou bude moci ocenit naše i příští generace.


Pro inspiraci do nového roku: www.nasa.gov

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

p. Brixi,

vesmírný výzkum zajisté má vliv na technologický pokrok a z hlediska delší perspektivy je velice důležitý. Vybudování zázemí pro něj není zajisté otázka jednoduchá, krátkodobá a levná.

Za krize je otázkou zvolených priorit určení toho co utlumit, co upřednostnit. Někteří uvádějí, že i vojenský výzkum jako takový (mezi který se snaží včlenit a kterému se snaží podřídit i vědu v oblasti výzkumu vesmíru) významným způsobem posunuje technologický pokrok.

Já bych problém hlouběji strukturoval na civilní a vojenský výzkum vesmíru. Nejsem si zcela jist, že aspirace americké administrativy se stejnou měrou týkají obou částí bádání v oblasti vesmíru. Války a vojenství mají zdá se v americké politice a ekonomice suprprioritu a jsou na ně vyčleňovány neskutečné prostředky.
26. 12. 2010 | 05:08

karel napsal(a):

Mozna byste mu mohla pujcit ze sveho, aby vam vasi vizi naplnil.
26. 12. 2010 | 05:54

yara ze země krys napsal(a):

Hezký článek, ale paní Brixi jak rozhodne president Obama je už dávno jisté. Peníze musí jít
směrem k nenasitelnému zbrojnímu molohu a armádě USA. A to něco stojí! Největší armáda světa vč. také skoro 900 základen po celém světě něco stojí! Vesmír je nyní nezajímavý, protože dnes je již jasné, že na Měsíci či Marsu není život možný tak, jak ho chápeme a známe. Prostě tam nejsou podmínky pro život a pokud by třeba na Měsíci chtěli lidé vytvořit základnu, představovalo by to investici, kterou by musely zafinancovat téměř všechny nejvyspělejší země světa a to velmi pravděpodobně na úkor zbrojení! Pak ovšem by vyvstala otázka pro politiky: K čemu to všechno je! A vemte si navíc ty ohromné provozní náklady. Oni takhle pragmaticky přemýšlí a zajímá je jenom pokud možno okamžitý zisk a moc v horizontu max. jejich volebního období a nic jiného. Dříve hnacím motorem pro kosmický výzkum, alespoň bylo soutěžení obou velmocí, ale to teď není aktuální a na programu, jsou tu jiné důležitější věci, jako válka v Afghanistánu anebo třeba zabezpečit ropu a vůbec dostatek energie pro USA aj.
No nic, vezmu si raketu z kevlaru (vyvinuto pro NASA) a půjdu si zahrát raději tenis.
Pěkný den všem hodným lidem!
26. 12. 2010 | 06:25

Juraj napsal(a):

p. Brixi, pujčte Karlovi, je to duševní chudák.
26. 12. 2010 | 06:29

yara ze země krys napsal(a):

Ještě dodatek:
V USA se na výzkumu pro kosmický program dříve velmi podílely soukromé firmy. To mělo blahodárný vliv na celkový vědeckotechnický pokrok a rozvoj
průmyslu celé země. Tyto firmy paralelně celou řadu inovací dostaly i do jiných výrobků pro běžnou spotřebu země! Byl to velmi dobrý vedlejší produkt pro průmysl USA. V CCCP bohužel veškerý vývoj pro kosmický program zajišťoval pouze vojenský průmysl a to navíc v utajeném režimu, takže výsledky výzkumu se nemohly dostat ven pro běžné užití v průmyslu jako tomu bylo v USA. Tohle ovšem dnešní politici
nastrčené figurky lidí co rozhodují o všem, nejsou schopni pochopit nebo dokonce zařídit: Dát znovu zelenou kosmickému programu. Vždyť oni můžou ironicky kontrovat, že války přece také znamenaly technický a vědecký pokrok. Popř. potřebný pokrok si nechají přivést do USA z Číny.(-:
26. 12. 2010 | 06:39

Ghándí napsal(a):

...všechno by měl zaplatit Busch, který uvedl válkami U.S.A. a svět do krize,z které se jen tak brzy nedostaneme !!!
Hledejme opravdové politiky,lidi !!!
Zbabělec není schopen projevovat lásku; ta je přednostním právem hrdinů.
Bez činu zůstává i nejkrásnější myšlenka bezcennou.
26. 12. 2010 | 07:12

Dalibor Štys napsal(a):

Obávám se, že NASA se dostala do klasické pasti Parkinsonových zákonů. Četl jsem k tomu komentář jednoho Čecha, který měl v Kalifornii firmu, která pro NASA pracovala (vyšel v magazínu Víkend Hospodářských novin, teď ho nemohu dohledat.) Lítat budou soukromé firmy. Státy už nejsou tím, co bývaly. Ostatně, po většinu historie byly nositeli pokroku - i zaostávání - mnohem menší jednotky (panství, továrny apod.).
26. 12. 2010 | 07:48

Pepa Řepa napsal(a):

Peníze sem, peníze tam.

Chloubou pokroku není raketoplán, ale Béda, poručík Dub 21.století.

Za Vyšehrad hrával jakýsi Ivan Brixi. Že by pan manžel?

PF 2011.
Vám, Bédovi i poručíku Dubovi (in memoriam).
26. 12. 2010 | 08:02

Franta Adamec napsal(a):

Muze si za to Strycek Sam, za svou chamtivost.

Pokoj lidom dobre vule.
26. 12. 2010 | 08:10

Kometa napsal(a):

...kdo za to může?
určitě ne Obama...
za hodně můžou jeho předchůdci,hlavně Bush mladší,který dovedl U.S.A. do válek a svět do krize...
Obama musí svět uklidnit,má blízko k Ghándímu,
"Oko za oko a svět bude slepý"...
a pak bude v U.S.A. opět více prostoru pro kosmický program...
26. 12. 2010 | 08:29

Béda napsal(a):

PŘ,

holt USA již nejsou ekonomicky tam kde předtím a mají jiné priority než je civilní program NASA.
26. 12. 2010 | 08:39

blabla napsal(a):

dotaz pro Řepu :

Paní Brixi vás nějak blíže zná, když o vás píše hned v názvu blogu ?
26. 12. 2010 | 08:51

Puck napsal(a):

Byli jsme zadrátovaní ve svém socialistickém bloku, a přežili jsme.
Lidstvo je zatím zadrátovano na své Zemičce krutými přírodními podmínkami v celé, ostatní sluneční soustavě a je mu dovolen jen občasný výlet do nejbližšího okolí. Zdá se, že výsledek snažení o větší volnost neodpovídá vynaloženému úsilí.
Doufejme, že lidstvo omezení, které mu příroda nachystala, přežije také. :-)
26. 12. 2010 | 09:04

mud.. napsal(a):

Každá země, která se nechá zaplevelit ohromným množstvím cizáků, chtě nechtě musí skučet. Ono je těžké vládnout světu celé století. Není hambou, že používají bídnější Rusko. V globálním světě musíte mít periférie. Horší je, že Česko nemá s prokletou EU lepší vyhlídky. Hlavně se do české kotlinky nepouštět žlutý mor.
26. 12. 2010 | 09:10

klarasamkova napsal(a):

Ahoj Hanko, moc Tě zdravím a přeji vše nejlepší do Nového roku Tobě i celé Tvojí rodině....

S vesmírným výzkumem je to stejné jako s tím pozemským. I zde platí to ezoterické pravidlo ůjak nahoře - tak dole, jak na povrchu tak uvnitř". Problém je jen jeden, zásadní a všudypřítomný. Ve svém článku jsi jej naznačila. Nejsou IDEJE. Chybí smysl našeho počínání. Jak ve vesmírném výzkumu, tak v každodenním pozemském životě.
A dokud ten smysl zase nenajdeme, nikam se nepohneme - ani ve Vesmíru ani na Zemi..
26. 12. 2010 | 09:24

olga napsal(a):

Že by rok 2012 přece jen přinesl kvalitativní změnu?
Přeji všem aby to byla změna k lepšímu.
26. 12. 2010 | 09:39

Sladký napsal(a):

Řepo, několikrát jsem zde četl,žes kdysi býval velkou hvězdou těchto stránek.Nemohu si ověřit platnost tohoto tvrzení, nechodím sem příliš dlouho.Nicméně, i za tu nedlouhou dobu je zřetelně viditelný tvůj rychlý úpadek.To, čím sem přispíváš nyní je v nejlepším případě bezobsažné, krasořečnické cvičení, v němž lze nalézt nanejvýš pár zárodků myšlenek.Tvůj (první) dnešní příspěvek je někde na úrovni Hovena nebo SuPa.Trapas.

Paní Brixi, nenechte se odradit zoufalci jako je Karel, ani padlými hvězdami, jako Pepa a pište dál.Váše blogy patří k tomu nejlepšímu a nejosobitějšímu, co zde lze číst.
Svědčí mimo jiné o mimořádné informovanosti a stejně mimořádné samostatnosti v myšlení.Věčná škoda, že v naší politice nebyli nejsou lidé jako Vy a Vám podobní.
Do nového roku přeji Vám i Vašim blíkým hodně štěstí!
26. 12. 2010 | 09:54

vlk napsal(a):

Nádherný blog paní Brixi. Dárek k Ježíšku. Děkuji. A dovoluji sidodatečněé popřít ještě pěkné svátky. Hodně zdraví a štěstí Vám a Vašim blízkým.
Teď k blogu. Kdybych chtěl popsat zanikající imperium post moderního vku, nemohl bych to udělat lépe, než jste to popsala Vy v tomto blogu. Sal jsme o tom, že blog je pro mne dalším dárkem pod stromečkem - smutným dárkem.. Říká totiž, že sloup euroatlantické civilizac e je v podstatě na olenou... Nemá prostředky ani lidi k dalšímu rozvoji své parádní discipliny - totiž kosmickým letůma kosmickému výzkumu... Ještě se pamatuji na dobu , kd y Čína vystřelila svou první d ružici. Byl to tak rok 73-74. Ta družice na oběžné dráze nedělala nic jiného , než hrála melodiii písně Východ je rudý. Američanév té době už byli na Měsíci, d ávno, před tím dokonce Připravovali raketoplán. rusové měli svůj Lunochod. Prosě jsme měli z Číňanů dokonalu srandu.. Dnes Čína vyhlásila program pilotovaného letu k Měsíci. A US hledají co jako dál. Co si v ůbec mohou dovolit. běěhem 40 let...Necelých. Pospala jste naprosto přesně zánik naší bílé civilizace....
26. 12. 2010 | 09:55

Sladký napsal(a):

Blízkým, samozřejmě.Omlouvám se.
26. 12. 2010 | 09:56

sasa napsal(a):

klarasamkova: idea je: rovne prilezitosti pro vsechny = nesmi zalezet na puvodu, nesmi zalezet na rase a majetku rodicu ditete, jen na jeho schopnostech. Nejlepsi vyzkum = kosmicky vyzkum musi byt zalozen na mezinarodni spolupraci vcetne vzdelavani. Pak nebude vadit, ze nejlepsi matematici nejsou Americane. Je treba zalozit celosvetovou sit nejlepsich universit, placenych z globalni ekologicke a Tobinovy dane. Nejlepsi absolventi techto universit budou moci pracovat v kterekoli vedeckovyzkumne instituci na svete. Bez ohledu na obcanstvi.
26. 12. 2010 | 09:56

Sladký napsal(a):

Vlku, zdravím, chystal jsem se napsat něco v témže duchu jako Vy, teď už je to v podstatě zbytečné.Jen dodám, že ztráta velkých vizí a objevitelského etosu není jediným symptomem vyčerpanosti a hluboké krize euroatlantické civilizace.Patří k tomu i neochota bránit se pronikání cizorodých, agresivních kultur (jakási sociální obdoba AIDS) a koneckonců i ztráta zájmu a schopnosti udržovat a zachovávat svůj rod. Vymíráme. Vymírají i Němci,Francouzi, Italové,Maďaři, Španělé i Rusové.
Dokážeme se ještě vzpamatovat?
26. 12. 2010 | 10:06

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi,

ve Vašem realistickém blogu jste mj. napsala, že chybí talentovaní matematici, fyzici a inženýři. Když si přečtete náš debatní maraton u pana Šteffla, výsledky, jaké v matematice dosahujeme a uvědomíte si, že se to týká nejen nás, ale nejspíš celého západu, tak můžete uzavřít, že chybí i ti netalentovaní.

Zbytek doplnil přítel vlk.

Vám i Vaší rodině přeji hezké svátky.
26. 12. 2010 | 10:07

Karel Mueller napsal(a):

Sladký:

Jestli se dokážeme vzamatovat? Se současnými elitami sotva.

Vám i příteli vlkovi hezké svátky.
26. 12. 2010 | 10:08

Sladký napsal(a):

K.Mueller- Dík a nápodobně! Doufám, že nám v příštím roce výjde čas na pořádné popovídání o SF vůbec a našich oblíbených autorech zvláště.

Jinak optimisticky dodám, že stav našeho školství je děsivý a blízký katastrofě.
Zvlášť zarážející je sílící nechuť k učení se, zvlášť u chlapců.
Příznačné rovněž je, že podle jazykového kódu už jen obtížně rozpoznáš gymnazistu od učně.
26. 12. 2010 | 10:37

Tupelo napsal(a):

Pani Brixi, pekny blog, Obama ma velmi svazane ruce (zvlast po poslednich volbach), takze otazka nezni kolik by si on pral investovat do vesmirnych (a jinych) technologii, ale kolik mu bude umozneno. Nejsem prilis optimistou - nejen kvuli predpokladanemu uniku mozku (zatimco pred nedavnem jsme videli jednosmerku, co se tyce moznosti vedeckeho uplatneni v USA, nyni se rysuje jednosmerka opacna - i kdyz treba jen obousmerna cesta, jak o tom psal Sasa, coz by bylo fajn), ale zvlast kvuli moznemu politickemu vyvoji - hnuti ala Tea Party, radikalizace, apel na falesnou narodni strunu... Pokud zustaneme u vesmirne terminologie, mozna mame prilezitost videt v primem prenosu zanik jedne 'hvezdy', dostatecne hmotne na to aby predvedla konecne stadium starnouci hvezdy (supernova). Coz by sice mohlo vest ke katastrofe, ale take k moznosti, ktere se dotkla Olga (vim, ponekud esotericke, ale na druhou stranu - proc ne? ;))

Vlku - zdravim, mozna nepujde o zanik bile civilizace, ale jen o zanik bile civilizace v jeji soucasne podobe. Nic neni nemenne a driv nebo pozdeji by k vyrovnavani stejne doslo - tedy za predpokladu ze by nebyla pouzita anihilace tech druhych ;). Neni zde jen Cina, velky potencial ma Jizni Amerika, nakonec i Afrika (Rusko, Indie, Turecko). Podle termodynamickeho zakona bude dochazet k vyrovnavani i nadale. Meni se svetove paradigma, menilo se cas od casu vzdy, ale diky tomu, ze svet nebyl propojen, k podobnym otresum dochazelo spise na lokalnich urovnich. Tato propojenost, na druhou stranu, muze prinaset i tlumici efekt, negativni zmeny v jedne casti mohou vest (se zapojenim spetky teorie chaosu i k vetsim zmenam) kdekoliv, tedy i miste vzniku puvodnich zmen, coz bude vyzadovat ostrazitost ve vsech nove vznikajicich centrech moci. Zijeme v zajimavem svete.

PS. opozdene preji vsem hezke svatky, v nasledujich case (ale uz jen hodinach ;)) nebudu pritomen. ;)
26. 12. 2010 | 10:39

franťýk napsal(a):

Sladký
a my máme nějaké učně?
26. 12. 2010 | 10:41

KAteřina napsal(a):

Yarovi: soukromé firmy (nejznámější z nich je Intel) se nepodílely na kosmickém výzkumu z vlastní iniciativy, ale na základě vládních zakázek či soutěží. Čili dostávaly státní peníze.
26. 12. 2010 | 10:43

voroshilov napsal(a):

Ach,americke raketoplany konci,ja se snad rozplacu dojetim,sama vznesena slova:pokrok,veda,vesmir jsou relikty jine doby stejne jako Hindenburg a Titanic,silene predrazeny humbuk,vsichni kosmicke velmoci by meli prestat se merit nadobickem a pustit ti miliardy dolaru,euro,juanu na neco uzitecnejsiho,problemu je dost na zemi,rekl bych mnohem nalehavejsich nez cesta na Mars,no a kdyz vas tak tlaci objevitelsky pud muzete zaacit expandovat pod zem nebo do oceanu,tam je take dost prace pro megalomanske proekty.
Nakonec vsechno vyresi(la)neomylna ruka trhu a tak e to fest,ta se nikdy nemyli jak znamo!
26. 12. 2010 | 10:47

sasa napsal(a):

voroshilov: kdo sel na konich proti tankum?
Vy nebo Budonnyj
26. 12. 2010 | 11:33

vlk napsal(a):

Sladký+Karel Mueller + Tupelo
přátelé z nejváženějších - i Vám hezké svátky. Smutný souzvuk, . Kladu důraz na s lovo smutn. A zda s ez toho marasmu dokážeme vyhrabat. Jak už napsal přítel KM - se současnými elitami sotva. Ty většinou / v civilizaci/ řeší , jak vyhrát příští volby, ty naše - co ukrást. Objí je špatně.

Ovšem přátelé, ještě , ež zde máme nejhloupějšího Stalinova amršála.. ten nám to tu rozsvítí paprskem pravého vědění... Jasně raketoplán? Šíleně předražený humbuk.. No kro si ještě pamtuje Buran, že? který nikdy nevzlétl.. Takže jsme s e vrátili k technice začátku 60-týchlet.. Paráda. jakpak by se tomuhle imperiálnímu veleduchovi líbil návrat do stejné doby v oblasti medicíny? například...
26. 12. 2010 | 11:34

Sladký napsal(a):

Franťýku, současný stav neznám,ale trend je takový, že v roce 2014 bude VŠ vzdělání mít 59% populace, maturitní 30% a 11% výuční list.
26. 12. 2010 | 11:35

voroshilov napsal(a):

sasa:
Na konich proti tankum utocili Polaci,to byla metoda vcas zastreleneho dementa Tuchacevskeho,ja se dobre projevil pri obrane Leningradske fronty,to diky mne mesto vydrzelo blokadu:-)
26. 12. 2010 | 11:38

voroshilov napsal(a):

vlk:
Zalez,dedku,Buran vzletl a uspesne pristal,problem byl v tom ze SSSR odesel do vecnych lovist i se vsemi planami na"kosmos",jinak ano-to kopirovani am.reketoplanu byl zbytecny experiment.
26. 12. 2010 | 11:42

yara ze země krys napsal(a):

KAteřině:
Vždyť jo, nic jiného jsem netvrdil. Jde o to, aby se v tom pokračovalo, ale zbraně mají přednost před kosmonautikou a to je špatné.
26. 12. 2010 | 11:47

voroshilov napsal(a):

yara ze zeme krys:
Jaky je prakticky uzitek z toho ze zjistite ze na Marsu neni voda nebo platite ze svych dani za par hramu mesicni pudy cenu obecne vzato nekolik desitek tun zlata?
A co s tim mesicnim kamenem?Jenom aby stal v muzeji a lechtal vase ego,stovky vysokoskolskych odborniku odborne valeji sunky v ustavech,stovky techniku dispeceru programistu valeji sunky na kosmodromu,jakikoliv audit odhali spustu kancelarskych mysi ktery pobiraji velke penize za nic,je to jejich soukroma chlebarna,a kolik se napakuji sprostredkovatele dodavatele,samozrejme i tam kvete korupce,falesne uctenky,predrazene zakazky,a to vse kvuli tomu aby jeden blbec(ne vy)po tezkem pracovnim dni pred telkou spokojene divajic na start -planu spokojene funel:No,vidis,maminko,jak jsme uzasni!
26. 12. 2010 | 12:02

Béda napsal(a):

voroshilov,

nevím jestli integrovaný obvod neměl základy v kosmickém výzkumu. Snad satelitní mapování povrchu země přispělo k nějakým geologickým a archeologickým nálezům, kosmický výzkum k biologickým výzkumům, astronomickým objevům...

Asi je pravdou, že tržní efektivita a náklady kosmických civilních výzkumů jsou nesrovnatelné s praktickou výtěžností vojenského (včetně vesmírného) výzkumu a jeho tržního využití. Hlavně aby vydržali války a násilí, které absorbují plody výzkumu, odběratelé cítili potřebu neustále modifikovat výbavu...
26. 12. 2010 | 12:12

www racek napsal(a):

Boiran i nosič energia byly prakticky nejdokonalejší nosiče té doby, svými parametry převyšující ty americké. Z tohoto hledoska obrovský ruský úspěch. ale byly to mrtvě narozené děti, nebylo pro ně žádné využití a vznikaly jen z důvodů prestiže, dohnat a předehnat USA, že.Uřitečné zatížení bylo jedno, tzv. hvězda smrti Poljus, orbitální bitevní stanice, které při jediném pokusu o start se nezazehhl orbitální motor a spadle do oceánu. Ony totiž ty aplikace jsou technologicka stejně složité a ve skutečnosti mnohem dražší, než nosné prostředky. A už v té době jejich roli plnily lépe orbitální komplexy Saljut (původně vojenská stanice Almaz) i Mir a na ty stačily rakety menší a mnohonásobně levnější a osvědčené. Konec konců, úlohu noisiče k dnešní orbitální stanici dosud plní více jak 50 let stará koroljovova semjorka. A dobře. Takže já Obamovi rozumím, vývoj nosiče zvládne i soukromá firma a řadu věcí začíní plnit i evropa. A víte, bylo by mi líto amerického programu nesmírně úspěšného vesmírných sond či dalekohledů, ale tam nějaké omezení nehrozí. Já myslím že Obama půjde spárávným směrem. A navíc, řadu programů už má Evropa a čína a také Japonsko, jeho sondy ke kometách jsou opravdu logistickou i technickou lahůdkou.
No a to obligátní, šťastný nový rok, ode mě to moc nezní, žer? Ale víte, o to víc to každému přeju. Trochu toho obyčejného lidského štěstíčka.
26. 12. 2010 | 12:18

voroshilov napsal(a):

Beda:
Ja nic nemam proti tomu ze vesmirny vyzkum a kosmicky program prinesli lidstvu mnoho uzitecnych objevu,konec koncu moje vlast mela na tom skoro rozhodujici podil takze krivdil bych sam sobe kdybych nebyl pysny na to co jsme dokazali...ale,ted je jina doba,pokoreni kosmu melo byt korunou vyspele spolecnosti ktera prekonala ekonomicke a socialne problemy a vitezne zapichuje sve vlajky na planete K18 v souhvezdi Pegasu,pripadne odporuje nebo pomaha jinym galaktickym rasam jak trochu najivne verili scifiste na obeich stranach 50-60 let.
Jelikoz jsme po usi ve srackach,zadna vize se neuskutecnila ted uz nema cenu nic predstirat,mame velke problemy dole,sakra velke problemy,cas snilku skoncil,je mi to lito-ja ten divny novy svet nevymyslel!
26. 12. 2010 | 12:35

Tenco napsal(a):

Ufoni nás stejně na dalších pár tisíc let odepsali.
Když onehdá viděli všude ten bordel, nikam nevedoucí zášť, hrabivost a vyprahlost, tak si dplivli, sešlápli pedál fotonového urychlovače a pro jistotu poodjeli o pár miliard kilometrů dál.
Jeden nikdy neví.

Mě se vidina kosmu rozprodávaného Wall Streetem na úvěr nějak nezdá.

Vždyť v tomto směru ještě není pořádně ošetřená ani Země.
Ještě je přeci tolik veřejné půdy, hor, stepí, luhů, hájů, vody O vzduchu a tom , co je uvnitř snad ani nemluvě.
Pravda - snahy jsou.
Ale jak se říká na Ostravsku - "Snaha koksovatelná není".

Čeká nás tak ještě mnoho práce.
Hafo práce je třeba v tomto ohledu ještě vykonat !
Proto se divím, že je kolem tolik nezaměstnaných. Tolik práce a oni se válejí na podporách.

Jestli to takhle , soudruzi spoluobyvatelé Země, půjde dál, vyserou se na nás i ti Ufoni co přiletí příště.

:---()
26. 12. 2010 | 13:03

Ajša napsal(a):

S tím, co píše voroshilov v posledním příspěvku (12:35:58) nelze nesouhlasit. A k údajnému zániku bílé civilizace, jak píše pro změnu vlk a přizvukuje mu K. Mueller, tam bych byla opatrná. Pilíře civilizace nestojí podle mě na elitách, ale na obyčejné práci. Společnost musí mít nejprve pevné základy, člověk musí být nejprve nasycen a mít střechu nad hlavou, teprve poté může mít čas zabývat se ideály. Bohužel, naše "elity" všední život příliš nezajímá, reálná práce, dávající nám "chléb a teplo", je tak opomíjená, skoro až opovrhována, že je těžké si jejím prostřednictvím vydělat na slušné živobytí, a tak si raději najímáme zahraniční pracovníky, kteří tu práci udělají za nás. Potom není divu, že máme málo učňů a na školy se hlásí čím dál více populace a vzdělání je jakousi vstupenkou do pomyslné vyšší hierarchie společenské úspěšnosti.

Kosmický program je jistě záležitost nadmíru zajímavá po všech stránkách, ať již novými technologiemi, využívanými např. v lékařství, průmyslu a kdovíkde všude, ale dokud bude na naší planetě bída, vždy se najdou lidé, kteří budou možná právem ukazovat jeho přílišnou nákladnost, na kterou jako lidstvo zatím nemáme. To je těžké dilema.
26. 12. 2010 | 13:06

jih napsal(a):

Dnes kosmonatiku zdobi krasna mezinarodni konsorcia plna uslechtilych kosorcistu zlepsujici svet za penize danovych poplatniku. Bez tech by se technologicky pokrok temer zastavil jak spravne uvadi vsichni PR manazeri NASA ve svych priruckach.
26. 12. 2010 | 13:23

Bulganin napsal(a):

Voroshilov
Proti nemeckym tankum utocili uspesne nasi statecni Kozaci jak je popsano v cestopisne knize " Kozaci."
26. 12. 2010 | 13:30

voroshilov napsal(a):

Bulganin:
Ja vim,jedna puska na tri vojaky,se savli na tanky,zezadu NKVD s kulomety,dosli do Berlina pesky tim ze zahazovali Nemci mrtvolami,Stalin sezral osobne miliony nevinatek...co tam jeste mas z halejvudske tvorby?
26. 12. 2010 | 13:50

jk-jiny napsal(a):

V podání Aktuálně to asi bude odvaha krást a moudrost jak se nedat chytit.
26. 12. 2010 | 13:54

češka napsal(a):

To Autorka
Kisingerův program byl prostý - uzbrojit SSSR.
Program solněn - SSSR neexistuje, následnické státy se částečně přidaly k EU a Nato. Co se nepovedlo - krach Ruska.
Cena - ekonomická krize nebývalých rozměrů v USA.
Výsledek - pravděpodobně větší nabídka a pokles ceny patentů,
pro nás dobrý.
26. 12. 2010 | 14:02

Kanalnik napsal(a):

Vsechno je otazkou priorit.

Cast sveta zije v blahobytu a cast lidi tam resi, zda venovat penize na kosmicky program, na vojenske technologie ci primo na vojenske konflikty, kterych se ucastni. Podle svych rozhodnuti potom penize smeruji.

Druha cast sveta zije v nouzi a jsou radi, ze prezivaji a maji co jist, pokud vubec.

Obycejni lide zachranuji ze svych penez vyjedene banky a pak nemaji ani na vesmirny vyzkum, ani na pomoc lidem v nouzi.

Nikoli financni kapitalismus, ale financni kanibalismus.

Neco je spatne.
26. 12. 2010 | 14:04

yara ze země krys napsal(a):

Voroshilov je Rusák a ti vždycky všechno věděli nejlépe! Jeden můj dobrý známý říkává, že je strašná škoda, že Hitler nevyhrál válku a podcenil tehdy nejlepšího ruského generála mráze! U nás by se sice mluvilo německy, ale alespoň by tu nebyl ten slovanský nepořádek.
PS. Voroshilove víš, že Voroshilov byl nejblbější a také neschopný ruský maršál? Jestli to byl tvůj dědek, tak je mi tě líto.
Však také ho Stalin hodně rychle odstavil od válu.
26. 12. 2010 | 14:18

voroshilov napsal(a):

yara ze zeme krys:
Ubohe,prizemne zvatlani zakomleksovaneho cechacka,zij ve sve nenavisti dlouho a blaze!
26. 12. 2010 | 14:23

ex-nemo napsal(a):

Klimente Jefremoviči
Ty jsi mužik a mužikem zůstaneš.Chytrý, pravda, ale beznadějně omezený na tu svou ruskou děrevnju.
Co máme ze zkoumání Marsu ? Tolik co jsme měli z kosmonautiky asi 5 let potom co sovětští mužici vypustili družici.(všechna čest, alle Ehre). Nevidíš si, promiň na špičku nosu.Dnes už bys asi beztrestně neřekl že ten sputnik co neuměl než pípat byl k ničemu, že ano ! Máš na svém luxusním Mercedesu GPS navigaci? Mobiluješ ? Internet používaš, kdyby už nic; tak vidíš ! Celá zeměkoule by dnes. tedy její obyvatelé, byla v pr….. kdyby neexistovala družicová technika; snad by se tu tolik lidí ani neuživilo a když, tak mnohem skromněji.
Zdánlivě zcela nepotřebné a vzdálené nové objevy přinesou velice brzo netušený užitek.Uznávám, že bankovní Harpagoni to nevidí, oni jen počítají svoje penízky; bohužel oni dnes vládnou světu (I vám Rusům, nedělej si iluze že ne).Úpadek západní civilizace je nesporný.Ale prožila taky svoje slavné doby vzestupu a upírat jí to je pitomost.Mně je jen líto, že Vy Rusové jste z těch slavných dob moc neměli, prožíváte víc ten úpadek.Nejsem člověk který by se radoval z cizího neštěstí.
Co se týče toho Leningradu, tak tam ses moc neproslavil.Narychlo Tě musel Stalin nahradit Žukovem, a co ten píše (nebo naznačuje) ve svých pamětech, to není pro Tebe moc lichotivé.A co finská válka ? Nebýt Timošenka tak jste dnes měli hlavní město Helsinky, ty bys byl dokázal tu válku i prohrát.
26. 12. 2010 | 14:24

yara ze země krys napsal(a):

voroshilov:
No, a ty jsi zakomplexovanej Rusáček, kterému doma lítají v kuchyni slepice a který nedávno bydlel v zemljance a teď dělá na českém serveru machra. Máš pravdu, moc vás Rusáky nemusím, ale nenávist to není, spíš z vás mám srandu! Ty Klimenta Jefremoviči Vorošilove co dokázal vychodit dvě třídy!
26. 12. 2010 | 14:30

ex-nemo napsal(a):

Vorošilove , abych nezapomněl:
С новым годом !
26. 12. 2010 | 14:33

voroshilov napsal(a):

ex-nemo:
Hodne kasi a polopravd,ale vynecham to,dekuji-Stastny a vesely!
yara:
Kam si to mne zaradil do civilizovaneho sveta?Ja dosud ziji v zemljance a svitim petrolejkou,jak te napadlo ze smyji rocni spinu?Ten internet mi poskytuje KGB,tady kolega neco rikal o GPS v Mercedesu,nevim neznam(ja mam Audi A8)tam jsou tolik udelatek ze vetsinu z nich ani neznam,styska se mi po rodnem T-55,pujdu nachnu stakan samohonky,zahraju na balalajku a vlezu do sve jeskyne abych neobtezoval pany"brimem bileho muze"!
26. 12. 2010 | 14:45

yara ze země krys napsal(a):

Něco pro Voroshilova:

Jestlipak víte jaký je rozdíl mezi švédskou a ruskou trojkou?
No u té švédské se účastní milování dvě ženy a jeden muž, kdežto u ruské trojky to znamená, že se dva milují a třetí hlídá džíny!

V moři se potkali tři žraloci a všichni byli naštvaní a tak si vysvětlovali proč. Ten první povídá, pánové, já jsem sežral Francouze a ten byl tak navoněnej, že jsem smrděl snad ještě dva dny! Druhý žralok povídá, chlapi, to nic není, já jsem sežral Angličana a ten byl tak nasáklej whiskou, že jsem z toho byl opilý tři dny! Teda pánové, to mě se stala horší věc, povídá ten třetí, já jsem sežral Rusáka a ten měl tak dutou hlavu, že jsem se nemohl celý týden potopit!!!

Chlubili se Američan, Francouz a Rus kdo rychleji zasadí a sklidí brambory. Amík povídá, my jeden den zasadíme a za čtyři měsíce sklízíme! Francouz povídá, to jsme lepší, my zasadíme a za tři měsíce sklízíme. Ovšem Rus to všechno přebije když povídá, my ráno zasadíme a večer je sklizeno! Po údivu kolegů vysvětlí:
To víte, hlad je hlad!
26. 12. 2010 | 15:07

Pípa napsal(a):

Na Mars už asi poletí Číňané. Amerika svojí historickou úlohu, zdá se, naplňují.
26. 12. 2010 | 15:08

voroshilov napsal(a):

yara krys:
Potes se,treba ti i vstane kdyz se budes hodne snazit.
26. 12. 2010 | 15:16

yara ze země krys napsal(a):

voroshilov:

Ještě jeden vtípek pro tvojí Marfušu:
Jaký je rozdíl mezi Rasputinem a Putinem?
Žádný!
Rasputin měl chronické ztopoření údu a Putin je Alfasamec a sexy symbol Ruska! A to je vlastně totéž!
26. 12. 2010 | 15:32

voroshilov napsal(a):

yara ze zeme krys:
Tak dost!Muzeme se urazet do vecera,chci ti donest snadnou(aspon pro nektere)pravdu-my zijeme v normalnim evropskem state,neexistuji zadne zemljanky a slepice v kuchyni(leda na pekaci),narod je hramotny a chytry,podminek k dobremu bydlu je dost(kdo se snazi),mame pocitace,auta a damske vlozky...ne to neni reklama,ja vim ze problemu je hodne jako vsude,kdyz uz to pochopite ze TAM ziji normalni lidi svuj zivot,pochopitelne provokaterum a zarytym studenovalecnikum je to proti srsti,cim skoro pochopite ze za vasi hranici neni znacka"Tady jsou lvi" a morske obludy na konci sveta tim mame vetsi sance ten to svet zmenit k lepsimu,pokud nechcete je to vas problem.
26. 12. 2010 | 15:49

yara ze země krys napsal(a):

voroshilovovi:
Tak to už je lepší, musíš si uvědomit, že pokud tady reprezentuješ Rusy, tak musíš jednat a argumentovat trochu jemněji a noblesněji, ne jako balván a křupan. Prostě musíš volit trochu jinou, mluvu a výrazivo. Pak se určitě do tebe nebude nikdo navážet a určitě si pokecáme. Platí přece, že když si myslím, že někdo nemá pravdu nebo vidím to trochu z jiného pohledu,
tak mu nemůžu hned dát najevo, že si o něm myslím, že je pitomec nebo naivní člověk. Čus.
26. 12. 2010 | 16:02

Pepi napsal(a):

Vše už za mně napsal VLK.
Jen dodám, že rozhodnout o zahájení vývoje raketoplánu muselo dost techniků včetně realizace...
(raketoplány nalétali snad jen polovinu plánovaných letů)
A o mnoho těžší muselo být (tehdejším v SSSR) rozhodnutí o zastavení vývoje tehdejšího raketoplánu BURAN..!!
-
A také si dovoluji paní H.Brixi popřát krásné a klidné Vánoce a do Nového roku 2011 hodně zdraví, štěstí a úspěchů...
A také se těším na Vaše blogy ...
26. 12. 2010 | 16:43

voroshilov napsal(a):

Pepi:
Ne bylo to tezke,v te dobe kazdy kricel ze kvuli nakladnemu kosmickemu programu nemame banany a 40 druhu salamu,vsichni se uplne zblaznili(videno od dneska)-komuniste ktere 50 let od smrti Stalina krmili narod pohadkami ze sovetsk clovek dokaze udelat petiletku za tri roky,jeden Ivan postreli 100 fasistu a vyplavi tri miliony tun oceli a jeste zvitezi v hokeji s Canadou 5:0...najednou v roce 1991 nikdo z tech udatnych hrdinu-uderniku-sportovcu nevysel na ulici protestovat proti rozpadu zemi za kterou bojovali jejich dedove a otci,jakoby v poradku"Strana vi co dela"-strana to vedela,strana ukradla a privatizovala narodni majetek v hodnote stovek miliard dolaru a narodu zustali jenom sliby,potom uz bylo pozde...Jaky kosmos kdyz na zacatku 90.let lide nemeli co zrat?!
26. 12. 2010 | 16:58

Pepa Řepa napsal(a):

Milý Jene Sladký Kozino
proč Vám nasazovat psí hlavu?
Dávno ji máte.
Jsou Vánoce, tak odpovím citáty z Bible:

"Neodpovídej tupci na jeho tupost
aby ses mu sám nezačal podobat".

"Kdybys hňupa v hmoždíři
napadrť rozdrtil palicí
nezbavil bys ho hlouposti"

Přísloví 26/4, 27/22.
26. 12. 2010 | 17:14

tata napsal(a):

pane PEPA ŘEPA

no nevim,podle mě se vam ta nestrana břitkost,vytraci,když vas čtu citím už ten šleh jednostrany a třeba zde už jste použil jednoznačně uražkou,pak ovšem hrozí že budete psat o sobě,chapu že mate jiny pohled ale marně přemyšlim kde se vytratila ta lehkost a hlavně proč,vždit i vy to se neda popřit ste vice vtom pravem spektru to znamena na straně vitězu,proč čim dal spiše použiva většina z vas slovnik uraženeho poražence,že by flustrace očekavaneho padu,nebo pocit že vitěz bere vše, ani jedno mi k VAM NESEDÍ ALE ZMĚNA JE OČIVIDNA.
26. 12. 2010 | 17:40

Petr z Tábora napsal(a):

Pěkné připomenutí paní Brixi a přeji Vám pěkné svátky a úspěšný nový rok.

Jsem hnusný realista - peníze se utratí užitečněji:
Je to především o penězích a vědomí možnosti jejich využití lepším způsobem.Vývoj techniky pokročil úžasně dopředu. Proč někam posílat člověka se všemi komplikacemi pro zajištění jeho života, když potřebné informace zajistí sondy plus automaty za zlomek nákladů. Na druhé straně provozovat nějaké technologie např. na Měsíci je zatím neekonomické. Proto není ideový impuls, který by zdůvodnil let člověka na Mars, stálou stanici na Měsíci apod.
26. 12. 2010 | 17:43

fk napsal(a):

Pepo Řepo,
lepší autopsychanalýzu jsem nečetl.
26. 12. 2010 | 17:50

poražený soudruh napsal(a):

soudruzi, jak zde již vzpomenuto euroatlantická, tedy západní civilizace upadá. ovšem my jsme násilně její součastí pouze 20 let.lze se tedy snadno vrátit do minulých dekád,a znovu získat novou vizi, která nás povede k zářným zítřkům. místo věčného skuhrání a lamentování, oplotme náši vlast, orientujme se na východní, úžasnou to budoucnost lidstva a začněme s novou pletiletkou. vždyt jsme dosud nevyrobili jedinou raketu nebo aspon velké dopravní letadlo.kosmonautice a vizím zachranující celé civilizace ovšem rozumíme výborně.
26. 12. 2010 | 17:53

Tenco napsal(a):

Celý problém s financováním letů do kosmu začal tehdy, když Armstrong vystoupil z Apolla a místo toho, aby řekl "Kurva kámo, ty krátery jsou až po vrch narvané zlatem a stříbrem !", tak začal plantat cosi o lidstvu a míru.
A tyto jsoucna, jak známo, Wall Street nechávají zatím zcela chladným.

To ten chlápek - jak se jmenoval - tuším že Marshall, to vzal úplně za jiný konec.
Výsledkem pak byly železnice, Indiánské rezervace, nádraží, města, Holywood, Chaplin, organizovaný zločin,,Jurský Park, Reagan, drogy, Gorbačov, Havel, Avatar..

Armstrong to tenkrát nezvládl.

Gojim pitomý.
26. 12. 2010 | 18:07

Ivan Hochmann napsal(a):

Paní Brixi,

raketoplány byly podobně jako Concordy - nádherné létající stroje.

Nechci se zabývat příčinami,neboť je jich takové množství.

Každopádně posunuly letectví a dobývání kosmu o velký krok kupředu.Nechtějme poučovat američany ,co mají jak dělat.
Já chápu,že Vás to svádí jako všechny levicové intelektuály,ale nechte si zajít chuť.
Nastane-li zase jakási potřeba - budou technologie americké provenience již známé(popíši níže)opět k disposici.
Pochopte,že v současné době mají USA jiné priority.
Řízené lety jsou v současnu zbytečným přepychem.
Peníze jsou potřeba především na zvládnutí kosmu informačními a obrannými mechanismy a zde na USA zase nikdo nemá.
Takže klídek!
Abyste si ale uvědomila onu nádheru krásných, strojů posílám vám dvě presentace (Space Shuttle a Vesmírná stanice ISS)
Je zde vše popsáno i se současnýmí pravidly světového programu dobývání kosmu a finančních a majitelských popisů.
(V presentacích nefunguje ozvučení).

Pro ostatní čtenáře jen pár informací o technologických trendech a prioritách::

V prvé řadě je to program ARES.

Je to těžká vyvíjená raketa NASA pro lety na Měsíc a dál v rámci programu Constellation. Bude vynášet lunární modul Altair na LEO a po připojení lodi Orion (startuje raketou Ares I) dopraví druhý stupeň EDS celou sestavu na dráhu k Měsíci. Unese až 188 tun na LEO. Nosnost Aresu V je srovnatelná s raketami Saturn V a Eněrgia. Zvažuje se použití Aresu V jako nosič sondy Mars Sample Return.

Ares V má dva stupně a je navržený pro nosič lunárního modulu Altair na LEO a pak s lodí Orion k Měsíci. Ve druhém stupni používá však již přes 40 let starý motor J-2, konkrétně jeho modifikovanou verzí J-2X.

První stupeň má pět až šest motorů RS-68B. Původně se zamýšlelo použití motorů SSME, ale pro vysokou cenu se prosadilo jako výhodnější použít motory RS-68B, které jsou modifikací motorů RS-68 z rakety Delta IV. Nad motory jsou obrovské nádrže na LH2/LOX, které jsou odvozené z nádrže Space Shuttle External Tank od raketoplánu. Na jeho bocích jsou dva pomocné motory SRB rovněž od raketoplánu.

Nad prvním stupněm je spojovací adaptér, který zajišťuje pevné spojení prvního stupně se stupněm EDS. Stupeň EDS má jeden výše zmiňovaný motor J-2X. Původně se počítalo se dvěma motory J-2X, ale tento koncept se ukázal jako zbytečný. Stupeň EDS také nese dva solární panely pro napájení modulu Altair před příletem lodi Orion. EDS také zajistí odlet sestavy Orion/Altair. K Měsíci raketa unese až 71 tun a také je vhodná pro lety do do L2....pokračování--
26. 12. 2010 | 19:41

Ivan Hochmann napsal(a):

Pokračování:
Americké rakety patří, stejně jako Ruské, do dlouhé vývojové linie, která začíná již v polovině padesátých let dvacátého století. Patří mezi ně rodiny raket Delta a Atlas, jejichž současnými zástupci jsou Delta II, Delta IV a Atlas V. Tyto rakety jsou provozovány soukromou společností United Launch Alliance, která zajišťuje výrobu i provoz. Náklady tvoří vojenské, vědecké a komerční družice a meziplanetární sondy. Řada slabších nosných raket je provozována společností Orbita Science. Patří sem ze vzduchu odpalovaná raketa Pegasus a kovenčně startující Taurus a Minotaur. Tyto rakety jsou používány pro malé komerční a vědecké satelity. V roce 2008 vstoupila svým prvním úspěšným startem na trh nová raketa Falcon 1, společnosti Space X. NASA v současné době provozuje pouze raketoplány Space Shuttle, ale současně vyvíjí rakety Ares I a Ares V, pro budoucí mise s posádkou.

Dalšími provozovateli nosných raket jsou ESA,Ukrajina,Čína,Japonsko a mezinárodní konsorcium SEA Launch.
ESA používá raketu Ariane 5,jejíž kapacita je k vynášení komerčních i vědeckých družic a zásobovací lodě ATS k ISS.
Ukrajina provozuje rakety Dněpr a Zenit.Ukrajinské rakety vycházejí podobně jako ruské ze sovětských balistických raket a raketa Zenit je odvozena z pomocného startovacího stupně rakety Eněrgia.
Zenit je také používán konsorciem Sea Launch který ji odpaluje z plovoucí základny.

Čína je jedinou zemí (po USA a Rusku),která je schopna vynést pilotované stroje.Rakety typuČchng Čeng 2-4 slouží k vynášení kosmické lodi Šen Čou.

Japonsko začalo v roce 2001 používat rakety nové generace H-IIA,navržené pro vynášení nákladů na geostacionární dráhu.

Dalšími zeměmi ,které jsou schopny vynést náklad alespoň na nízkou oběžnou dráhu jsou Izrael,Indie,Írán a Brazílie...

Toť vše .

Děkuji za pozornost.Ivan.
26. 12. 2010 | 19:42

Ivan Hochmann napsal(a):

Ještě snad maličkost.

Zapoměl jsem s zmínit o Columbii a Challengeru.

Je jen spekulací jak by dopadlo bezzávadové pokračování těchto krásných strojů.

Ačkoliv,když si pročtete vlastnické vztahy projektu ISS,a zjistíte odhadovanou cenu (ca100miliard EURO),ani se není čemu divit,že USA od projektu jaksi váhavě ustupují.

Ivan.
26. 12. 2010 | 20:17

vlk napsal(a):

voroshilov

až zas e budeš něco pvídat o tom, že jako jsme tad y pomatenci. tak si vzpomeň na generála dovatora. a jeho jízdí brigádu. Jak si v beznadějném útoku proti tankům vykoledovali smrt. Nechc e s emi také momentálně hledat v Carellovi, to je německý historik, který se přísně držel válečných deníků jednotlivých německých divizí. Podobných a ještě podivnějších a nesmyslných obětí je tam daleko více - třeba útok námořní pěchoty na Gorodok 11 u Leningradu nebo masakr nevycvičeného ženského protiletadlového pluku před Staligradem...
Teď na tebe nenajíždím. Opakovaně jsme tad y psal, že Sovětské Rusko ve válc e de facto zachránilo západní civilizaci. Ale nebylo byod věci, kdyby jsi prostě odhodil velkoruský postoj a začal všechno posuzovat normálně. Chápu, že se tě dotýká rozpad imperia. chápu i to, že není snadné smířit se s tím, že jste přestali být velmoc. Nicméně , děláním ramen tady to prostě nevrátíš zpět. nepřeji Rusům ani Rusku nic špatného. Je pro men součástí našehocivilizačního okruhu. A my , podle men můžeme přežít jen s ním, nikoli proti němu. A ono s námi, nikoli proti nám.

Ivan Hochmann

no už byl čas, abys taky napsal něco pořádnýho. Nejvyšší čas. místo té obvyklé žluči. Tohle bylo fajn Ivane.
26. 12. 2010 | 20:34

karel napsal(a):

já si přeju, aby vychcípali. nejlíp hned 2x. sorry
odvahu mít budou - víc rozkrádat
a rozum taky - vynaleznou nový způsoby tunelování
takže: lepší at chcípnou
26. 12. 2010 | 21:05

voroshilov napsal(a):

vlk:
Dekjui,aspon nekdo rekne par dobrych slov jako Vy,je mi to lito,uz nejsme velmoc,ani nevim co jsme,ale kurva budeme tady a chceme vsem slovanskym narodum to nejlepsi,verte Rusko neni vas nepritel,prijde doba kdyz se znovu Maticka Rus vrati sve postaveni a pomuze a ochrani sve mladsi bratry,nebojte se,neublizime vam jenom potrebujeme vyresit nejake vnitrni problemy...
26. 12. 2010 | 22:06

jezevec napsal(a):

Odpověď Voroshilova Vlkovi byla pomalu na slzu dojetí, kdybych neměl za sebou 23 let bezprostředního pozorování Rusů dočasně umístněných v ČSSR. Přezíravé a arogantní chování, hlavně těch lepších Rusů, nejen vůči Čechům, ale i k vlastním ostatním národům tehdejšího SSSR bylo normou chování našich tzv. bratrů.A jak to vidím, dodnes se nic nezměnilo. Zodpovědně prohlašuji, že Rusové jsou největší imperialisté v Evropě a my Češi si je musíme držet od těla.
26. 12. 2010 | 22:48

ex-nemo napsal(a):

Myslím že příčinu dnešního úpadku západní civilizace znám; je to nezvládnutí jednoho ze základních lidských instinktů, totiž vlastnického pudu. Od Freuda víme, že instinkty tvoří dno lidské psychiky. Nelze je potlačit bez úplného rozpadu duše.Ale jejich neřízené uplatňování by znemožnilo život civilizovaného společenství, bez něhož člověk nemůže žít.
Pud sebezáchovy nutkající zabít každého cizince byl zvládnut tím, že se vyvinul stát.Vlastnický pud je stejně základní, stejně silný, a jeho neřízené uplatňování, jak vidíme (v dějinách už poněkolikáté) vede rovněž k závažným poruchám; ale zatím nikdo nepodnikl nic aby ho nějak ureguloval.
Marxismus ten pud prostě ignoroval a myslel si že zanikne; to bylo ovšem před Freudem.S instinkty je ale divno hrát a myslet si že je potlačíme je nesmysl, proto to s komunizmem dopadlo jak jsme viděli. Bude třeba najít nějaký jiný způsob, ale jak vidno nikdo ho vážně nehledá.Všechno se jen látá od voleb do voleb.
V nejvyspělejší zemi Západu je jak se zdá majetek považován za absolutní, nedotknutelnou hodnotu.Nevím zda v USA, ale v Kanadě je vlastnictví explicitně prohlášeno za cennější než lidský život. Vkročíte-li neoprávněně na cizí majetek, může vás majitel beztrestně zastřelit.( A skutečně každoročně nějaký blázen tak zabije náhodného návštěvníka.)
Američané dobře věděli že otroctví je tam dvoutisíciletý anachronizmus, který vede zemi do úpadku (viz Helper, Impending Crisis. online), že je to v rozporu se všemi jejich svobodomyslnými záměry; ale pokud otroci byli prohlášeni za majetek, byla ta instituce nedotknutelná, a muselo dojít k revoluci a válce, aby padla.Společenský neovládané vlastnictví může být nástrojem úplné zhouby.
Hypertrofie nedotknutelnosti majetku v Americe je myslím i příčinou toho, že Amerika v tom úpadku vede tak jako ještě nedávno vedla v pokročilosti. Ale netěšte se, vlastenci, marná je to sláva, my na tom nejsme podstatně lépe. Řešení toho, jak se vyrovnat se slepým vlastnickým instinktem aniž by byl potlačen či deformován, budeme muset asi přenechat jiným.
26. 12. 2010 | 22:58

ex-nemo napsal(a):

Yaro,Vlku,Vorošilove

Potěšili jste mé staré srdce,děkuji vám. Konečně diskuse bez invektiv a výsměchu, věcná a objektivní a navíc o věci, řekněme choulostivé…..to je snad sen, to snad ani tady není možné.Mé dlouholeté tajné přání, které jsem se tu ani neodvážil vyslovit by s snad mohlo splnit ? Realizujete Utopii.

Díky, díky, všechno nejlepší.
26. 12. 2010 | 23:18

ivanT napsal(a):

Pani Brixi,

Az dosud jsem s vami vzdy nadsene souhlasil, ale tentokrat ne. Prioritizace technologie a vedy postavena na spolecnosti, ktera opravdu trpi hlubokymi rozpory spolecenskymi, vzdelanostnimi, majetkovymi, a dalsimi a je pritom rozmelnena pochybnymi a nakladnymi celosvetovymi konflikty mi pripada jako Golem na hlinenych nohou.

Take preji svetovym politikum, aby vylezli z prizemi, ale podle mne to spociva v upevneni a ozdraveni spolecenske zakladny, a na te se potom muze zase zacit vrhat narodni bohatstvi na vedu a technologii.

Nerikam, ze se vyvoj ma zastavit, ale ze priority vidim nekde jinde. Obetovani vede a technologii se provadi uz davno a i kdyz to bezesporu prineslo uzasne technicke vysledky, spolecenske a mezinarodni problemy se nezmensily a ve srovnani s pokrokem ved a technologie se jen posunuly jeste dal zpet. Chci vedecky a technologicky pokrok, ale nejdrive bych rad videl, aby podobny pokrok udelaly i ty ostatni aspekty vyvoje.
27. 12. 2010 | 03:44

voroshilov napsal(a):

jezevec:
Prohlasujte,prohlasujte,deti se take stezuji a nadavaji na dospele,cela vase nabubrelost splaskne kdyz vam zacne tect do bot a mozna znovu Prazsky rozhlas bude vysilat jako 8 kvetna 1945:
Slovansky bratri,pomozte nam,nemame chleba,nemame zbrane,nemame naboje,pomozte nam nasi slovanske bratri!
Co,tomu te v skole neucili,jezevciku?
27. 12. 2010 | 04:31

Ivan Hochmann napsal(a):

Mnozí lidé totiž vůbec ani netuší co vysílal Československý rozhlas dne 22.srpna 1968 až do doby, než budovu rozhlasu vypálili ruští okupanti.

Nechte si pane Vorošilove svoje kecy pro blbce z periferie.

I pro ty vaše manipulační řeči typické pro Pátou kolonu tiché okupace vás a vám podobné nejenže nemiluji,ba co více nesnáším,abych zde nehovořil přímo o nenávisti.
Nekalte zde vodu a držte hubu!
Neserte nás!
A pokud se vám to nelíbí ,tak táhněte domů.Máte velkou zemi.

Ivan.
27. 12. 2010 | 08:25

voroshilov napsal(a):

Ivane,ty mi hubu zalepovat nebudes,ja si reknu co chci a budu zit kdy chci,zvykni si-to je vase demokracie!
27. 12. 2010 | 08:38

Ivan Hochmann napsal(a):

Vlastnictví majetku je základní potřeba lidská.Tak jako se neobešel neandertálec bez jeskyně a několika žen,tak jsou potřeby dnešních lidí adekvátní společenské vyspělosti.

To že někteří lidé jsou ochotni svůj majetek rozšiřovat na úkor společnosti je věc jiná.
Pořád jsou ale tito lidé nosným pilířem.oni se totiž o ten majetek starají jako dobří hospodáři.
Naproti tomu stát,je schopen prostřednictvím politiků a placených zlodějů všechen majetek o který má povinnost se starat,za pár let zlikvidovat.

Jako byste nežili v dnešní době.

Zajisté patologické hromadění majetku,je téměř vždy kriminální záležitost.Nesnáším ona právní kecy o bezúhonosti miliardářů z jejich 5.letých podikatelských činností.Vždy se jedná o kriminální čin,zlodějinu nejvyššího stupně.Nejsou potrestáni povětšině proto,že část lupu zůstává deklarovaně,automaticky za nehty úředníkům státního aparátu a politickým sekretariátům.

Z vašich nářků vyplývá,že právě tyto zlodějiny jsou příčinou devastace společnosti.
Zajisté máte pravdu!
A společnost si je také odpyká v různých formách.
Ale s tím pánové nic nenaděláte.
Snahy o socialistickou realitu se utopily v přerozdělovacích principech hlupáků a neumětelů s rudými knížkami.
O komunistické utopii se snad nebudeme přít.

Pane ex-nemo pročetl jsem pozorně Vaše exposé a musím Vám dosti věcně oponovat.
Vaše stesky po regulacích,manipulacích,řízeném potlačování lidských pudů JE SCESTNÉ.
Není snad náhodou,že jste se ani slůvkem nezmínil o aplikaci společenských norem a zákonů?

Tak jako ve všech oblastech dění v přírodě je i člověk povinován dodržovat jisté i nepsané zákonitosti.Poněvadž žije (na rozdíl od zvířat)ve rozvinutějších společenských formacích je jeho povinnost dodržovat normy ještě zřetelnější.A poněvadž je mu to známo vytvořil si celou strukturu institucí,která má za úkol skutky vyplývající z oněch PUDŮ,v zárodcích potlačit,respektive potrestat (v rámci platných a uznaných zákonů).

TO - že tomu tak není,je de facto je jen potvrzenímm o nedokonalosti lidských společenských pravidel.
Na rozdíl od jich přírodních forem(mravenci,včely) není člověk schopen uvažovat v nedčasových a neosobních intencích.
A jen vyjímky potvzují pravidlo!

Proto prosím ,neplakat a nenaříkat nad lidským údělem.V podstatě si sní co si navaří.

Pro populace zvěře a neživou přírodu planety Země je člověk už delší dobu ŠKŮDCE.
A s jako takovým elementem si s ním také přírodní zákonitosti vyřídí účty.

Je to nezvratné,neboť se tento tvor díky genetickým procesům,cíleným zvyklostem a všeobecné nechuti žít programově a odpovědně nikdy nedostane za hranice přízemnosti!
27. 12. 2010 | 09:12

unreal napsal(a):

towards the imagination,unlimited phantasy,as far as possible from old Chinese-caesaro-mandarines
27. 12. 2010 | 09:19

Ivan Hochmann napsal(a):

Vorošilove,

zajisté si můžeš říkat co chceš.
Musíš však počítat s okolními reakcemi.
Pokud budeš ignorovat okolní prostředí,jeho pravidla,poštívat,provokovat,opruzovat a protivit se zažitým normám - Nikdy se nestaneš součástí onoho civilisačně daného celku.
Navíc ani neznáš a nehodláš akceptovat tak zvanou národní mentalitu,vdělanostní úroveň a historické paralely.
Vždy budeš "voština" v prdeli komunity.

Nemusíš mě věřit ani poslouchat.
Vybral sis sám!
A všimni si ,že jsem se v tomto psaní ani slůvkem nezmínil o tvé RUSKÉ NÁRODNOSTI!

Ivan.
27. 12. 2010 | 09:26

Rarach napsal(a):

Paní Brixi!Jste velmi naivní .Myslet si že politici budou moudří a budou oplívat jinými vlastnostmi(pro dobro lidstva)než pro vlastní se obhacování,žijete někde jinde ve vesmíru než na plantě zovouc se zemí.
27. 12. 2010 | 10:05

Čvančara napsal(a):

Milá Hano Brixi, přát si můžeme cokoliv a oni nám ty výplody naší nerozvížnosti (nebo našich spoluobčanů voličů např. strany VV) provedou stejně jen to, na co mají. A nemají, kromě poslance Humla, téměř na nic.
27. 12. 2010 | 10:55

ex-nemo napsal(a):

Pane Hochmanne
Děkuji za reakci a za výjimečnou slušnost. Asi jsem to nenapsal dost jasně, neboť jste to zjevně pochopil úplně opačně . Chtěl jsem říct, že lidské pudy potlačit nelze, není to ani žádoucí a snaha o to je nebezpečná.Co ale jde a musí se udělat je uspořádat společnost tak, aby se ty pudy nemohly projevovat živelně a ohrožovat samou její existenci. Když to šlo s pudem sebezáchovy, musí to jít i s ostatními.Lidé by se ale mohli poučit; pokusit se to udělat promyšleně a ne živelně a vystavit se pak takovým kataklyzmatům jaké provázely zřizování prvních států.

Jezevče (26.12.2010 22:48:14)
A mohu se, bez urážky, zeptat, kde že jste takové to chování Rusů těch 23 let
pozoroval ? Nebylo to náhodou na těch „Večerech družby“ (žranicích a chlastu) , které s ruskými oficíry tak rádi pořádali bolševici ? Jejich někdejší účastníci patři totiž dnes zpravidla k tvrdým pravičákům ( jako Vy) a často k naší „podnikatelské elitě“. A jejich vliv a bohatství má vlastně svůj primární původ právě tam.

Vorošilove

Jsem si jistý že s reakcemi počítáš. A že ze strany pravičáků to budou reakce jak jen možná sprosté a debilní, s tím musí počítat každý kdo to tu nějakou dobu čte; oni jinak ani neumějí; nemají na to v mozku závity. Zato v pavlačovém hulvátství je nikdo nepředstihne a jsou tu neporazitelní.Chceš-li zvítězit drž se toho co jsi ukázal26.12.2010 22:48:14 nebo aspoň 26.12.2010 16:58:39, to Ti radí zkušený.
27. 12. 2010 | 11:49

voroshilov napsal(a):

ex-nemo:
Budu o tom premyslet.
27. 12. 2010 | 12:03

Jaroslav napsal(a):

Potřebujeme nutně nový zákon,který bude nařizovat,že společnosti,které provozují číselné loterie NESMÍ znát vsazená čísla sázejících!!(znají je od dob zavedení terminálů).Jinak poctivé losování nezajistíme !
Co se týká lékařů,chystají se rozvrátit stát svým odchodem !Ti kteří by se chtěli vrátit by měli zaplatit 50 000 kč pokuty ,za pokus o rozvrat státu !
27. 12. 2010 | 12:58

Ivan Hochmann napsal(a):

Pane ex-nemo,
přečetl jsem Váš disk. příspěvek
z 26.12.v 22.58h ještě jednou,abych se přesvědčil,cože jsem nepochopil správně.

Tak tedy pane,zase Vám musím oponovat.Z vašeho projevu čiší podstatné jako trám z oka.Jen zobák otevřete a už je jasná
Vaše orientace a nejen to.
Je snadno čitelná celá vaše minulost.
Vaše zmínky o marxismu a komunismu jsou typickým projevem člověka spjatého s Komunistickou partají a její idešologií.
Patříte měi permanentní hledače "třetích cest".
Proč?
Protože vám nevyhovuje jakákoliv forma demokratické zákonnosti.Není totiž slučitelná s vaší ideologií,s vašimi kravskými nápady.
O tom svědčí i vaše zmínka o náhodném chodci na cizím pozemku.Mým pozemkem se rozumí oplocený kus mé (třebas) zahrady.
Je to moje soukromí a vy tam nemáte co dělat ani jako "náhodou".Na pozemcích vojenských a jiných objektů se vás také ptát nebudou.Jenže TAM si ty svoje náhody rozmyslíte,viďte?
Jste pane čitelný jako kniha.I se svými rusofilskými radami.

Vaše stať o otroctví je přesně vystřižená z marxistických litanií o společenských "třídách", pouček o rovnostářství vedoucího k beztřídní společnosti.

Člověče,kde jste vykopal větu:
Cit:"Společensky neovládané vlastnictví může být nástrojem úplné zhouby"??

Tak leda houby....a s octem.

A vůbec.....nením mě jasné proč se svámi pane vybavuji.
Jste klasický příklad levicového ksindlu neustále se pokoušející o perpetum mobile - o realisaci UTOPIE.

Ivan.
27. 12. 2010 | 15:48

Ivan Hochmann napsal(a):

A váš vtip s pravicovými komunisty je také ukázkovou demagogií.

To co se nakupilo v různých posametových partajích je věc jedna.Máte naprostou pravdu,že jejich dnešní bohatství a vlivy mají prapůvod v bolševických partajnických žranicích a chlastu.
Tam se dělali konexe ,které pak vyústily v Hegenbartově kontextu "starovní čáry".

Ale to pane nemá žádnou spojitost s pravicovým myšlením odpovědných a slušných lidí.
Ten "pravicový"ksindl má právě onu diagnozu,kterou jste vy nastínil.

To není o politické příslušnosti.Žádná partaj(kromě DEU) neměla ve svém kodexu zákaz komunistického svinstva.
A konečně známe curiculum vitae ODS. Známe i původ a složení z grázlů prognostických a jiných institucí.
A vaše jednostranné účelové obvinění "pravicových"gaunerů je manipulační a průhledné.

Sám jste to nakonec vyvrátil vlastní replikou o členství levicových grázlů napříč partajemi.

Taže ,víme svoje pane,netřeba nám další potupné konversace.

Ivan.
27. 12. 2010 | 17:44

hanabrixi napsal(a):

Zdravím čtenáře a diskutéry --
a opětuji přání všeho dobrého do nového roku.

Béďovi a yaře/yarovi děkuji za dobrou připomínku, že úvahy o vesmírném výzkumu bychom měli dělit na část civilní (oblast mezinárodní spolupráce a klesajících veřejných financí) a vojenskou (oblast rostoucí globální konkurence i státních výdajů v mnoha zemích).

Pro Pepu Řepu si dovolím otázku: Vážně, co pokládáte za chloubu pokroku? (Manžel říká, že hrál jako žák na Vyšehradě ale ne za Vyšehrad. Co Vy?)

Kláro, souhlasím, jako by se z našeho vyspělého světa opravdu vytrácely ideje a smysl (pominu-li oživování konzervativních ideálů minulosti na účet budoucnosti). Některé rozvojové země si svoje ideje pěstují jako důležitou přísadu růstu a úspěchu... ale to je na diskuzi jindy.

Pánům a dámám Sladkému, vlkovi, Karlu Muellerovi, tupelovi, Kanálníkovi, ex-nemovi, Pepimu, Pípovi, Ajšovi a vlastně i Voroshilovi a dalším děkuji za pochopení, že vesmírný výzkum je v tomto blogu pohou ilustrací hlubšího problému.

Paní Češko, Váš závěr k minulosti je povzbuzující. Jak bude postupovat Vaše dějová posloupnost do budoucna?

Petrovi z Tábora a Ivanovi T bych jen dodala, že pokud se týká vesmírného výzkumu, zaujala mě především určitá ironie historického vývoje a ilustrace problému dneška: politická krátkozrakost a omezenost. Rozhodování o veřejných výdajích by mělo být strategické, ať už se jedná o výzkum, školství zdravotnictví nebo podporu rozvoje v Africe.

Pane Ivane Hochmanne, děkuji za prezentace. Velmi hezké technické doplnění toho, co jsem sama viděla v Kennedy Space Center.

Pánům Rarachu a Čvančarovi a nám všem bych přála inspiraci v úvahách a činech do budoucna, jak třeba pozměnit volební/politický a veřejný správní systém, aby politici byli nuceni více usilovat o veřejný zájem ... za hranice přízemnosti.

Šťastný nový rok!
27. 12. 2010 | 18:15

Pavel napsal(a):

Velký důraz jak ve válkách, tak i ve vesmírných misích se klade na bezpečnost , a tím se vše astronomicky prodražuje.Cena lidského života má velkou cenu. To v Číně neplatí, a ve studených válkách také ne. Zahynout byla čest, a nebo se to nikdo nedozvěděl. Nyní platíme daň za mír a blahobyt. Až nás Čína začne ohrožovat, snad se zase vybičujem.
27. 12. 2010 | 20:41

Pavel (jiný) napsal(a):

Nemyslím si že by měl být vesmírný výzkum prioritou. Nejdřív je třeba sjednotit Zemi, potom se nebudou muset vyhazovat peníze na armády a bude víc volných prostředků.
27. 12. 2010 | 22:23

Pavel (jiný) napsal(a):

Že se ztrácí ideje? To asi ano. Ale myslíte si že to nějaký další let na Měsíc nebo jinam může změnit? Nekteré věci jsou prostě jen jednou. Stejně jako nemůžete znovu objevit Ameriku, tak nemůžete zopakovat projekt Apollo. Cokoliv co je v současné době v lidských silách bude pro většinu lidí zase jen další drahá procházka po nějaké mrtvé hroudě kamene a co z toho?

Víte proč se ztrácí ideje? Protože pokrok je sice fajn, ale základní potřeby lidí už není problém uspokojit, nakažlivé nemoci taky už nejsou žádná velká hrozba a veškerý další pokrok je už jen takové zpestření. Ale k čemu to je, když člověk tak jako tak brzy umře?

Pokud by mělo něco mít srovnatelný vliv jako projekt Apollo, tak by to muselo být něco co právě tohle změní. Něco co konečně odstraní nevyhnutelnost smrti. Výzkum a vyléčení stárnutí, tedy ne nějaké plastiky nebo prodlužování stáří, ale prodloužení, nebo dokonce věčné mládí. To bude projekt Apollo 21. století. Ne nějaké lety na Mars nebo kamkoliv jinam.

Ivan Hochmann 27.12.2010 15:48:27: Promiňte ale vy jste magor. Zřejmě jste nějaký zastydlý antikomunista, který se nedokáže smířit s tím, že už nemá proti čemu bojovat. Najděte si konečně nějaký jiný smysl života, prospěje vám to.
A co se týče práva zabít, ať už z jakéhokoli důvodu, to je něco co v civilizované společnosti nemá co dělat. Docela mě překvapuje že něco takového v Kanadě existuje, v zaostalejších částech USA by mě to ani nepřekvapilo, ale v Kanadě bych to nečekal. No a že kdo je majitel je zákonitě dobrý hospodář? Kde jste na to prosímvás přišel? Vždyť někteří jsou schopní klidně nechat spadnout barák uprostřed města...
A nenapadejte ostatní že trpí nějakou ideologií, když některé věty jsou jako opsané z nějaké ideologické příručky.
27. 12. 2010 | 23:21

Pavel (jiný) napsal(a):

* oprava poslední věty v odpovědi pro Ivana: když některé VAŠE věty jsou jako opsané z nějaké ideologické příručky.
27. 12. 2010 | 23:27

ex-nemo napsal(a):

Ivane Hochmanne
nezklamal jste mě.Jako obvykle.Z hlíny jiskru nevykřešeš, to je marné. Jenom otázku.Co jste tak významného dělal proti komunistům, když byli u moci, vy salonní komunistožroute ?
Fakt je ta pravice tak ubohá, že se tu nic inteligentního nenajde, jen hulvátsví a primitivita? V jednom souhlasím; další vzájemné poštěkávání nemá smysl.Buďte zdráv.
27. 12. 2010 | 23:42

ex-nemo napsal(a):

Pavle (jiný)
Ten zákon v Kanadě platil když jsem tam naposledy byl, to jest v roce 2001; fakt je že se čas od času objeví návrh na zrušení takového barbarství, ale až do té doby to nikdy neprošlo.A že se to líbí Hochmannovi je logické, on už tady několikrát ládoval kvéry na své oponenty; zjevně má zálibu ve flintičkách, koltech a t.d..., ten by si rád na někoho z bezpečí vystřelil, to věřím.
Ale ten svůj názor na zbytečnost dalšího pokroku si prosím Vás ještě znovu zvažte. Tak totiž mluvili konzervativci vždycky, už od doby starého Janečka. Ať to byly železnice, elektřina, rádio, operace lidského těla, všeobecné volební právo... a nevzpomínám si rychle co ještě.... zkrátka všechno nové. "Co máme, to nám stačí".Kde bychom dnes byli kdyby se jejich názory prosadily ? Pozor na to jak dopadli dinosauři, ti si to mysleli také ! Trochu pateticky "...Člověku na tomto světě nezbývá, než stoupat stále výš." (Solženicyn ve Washinstonském projevu)
Přeji Vám šťastný nový rok.
28. 12. 2010 | 00:03

Ivan Hochmann napsal(a):

Proletáři všech zemí sjednoťte se!
To by se vám tak líbilo - opruzovat tady donekonečna.
Prý věčné mládí.Jediná spravedlnost je,že pojdeš a za pár let po tobě ani pes neštěkne.
Melete páté přes deváté,vymýšlíte hovadiny.
Kdo tady hovořil o právu zabíjet?
Také je zbytečné vám povídat o principech odpovědného hospodaření, když jste uvyklí,jako správní,líní proletáři,jen natahovat pracky a závidět úspěšným lidem.
Museli byste začít pracovat na svém mdlém rozumu a pak možná pochopíte,že je možné nechat spadnout barák uprostřed města....!

Kuš!Ivan.
28. 12. 2010 | 00:06

Ivan Hochmann napsal(a):

A rychle si to přečti,než to editor smaže!

A příště si mě laskavě neber do huby!
Přiznávám,že jsem zase udělal hloupost,chtíc debatovat s takovým exotem.
Mělo mě trknout,co jsi zač.

Mea culpa!Ivan.
28. 12. 2010 | 00:29

ex-nemo napsal(a):

Pavle (jiný)
Jo, ještě, abych nezapomněl.Ten Hochmann to neopsal z nějaké příručky. To je z projevů Vyšinského ! On ve mně se svým správným třídním instinktem odhalil zakukleného třídního nepřítele ! Včetně mé temné minulosti. Tak to je. A uvedl to vše na správnou míru.
Mám rád citáty, Vy ne ? Tady je jeden od Františka Palackého :
"Krajnosti rády se scházejí"
A to nejen duchovně, dodávám, nýbrž i biologicky, totiž v jedné a téže osobě, jenom v různém čase. Podivuhodnou náhodou vždycky, když z toho kápne nějaký bakšiš.
28. 12. 2010 | 00:31

voroshilov napsal(a):

No to je suprove:
"zrava,shnila,lina,neodpovedna pakaz je nesmrtelnou tetou letajici v rudem havu napric dejinami.
S krvavymi,bezohlednymi spary"
Mame tu noveho Nerona,chybi jeste harfa a nejaky ten ohnicek,Pavel Kohout se svym"zitra se bude tancit vsude"muze tise zavidet.
Od Vysinskeho znam jenom jedno"Priznani je carevna dukazu"-vlastne to byl chytry profik,je jediny koho lituji ze ho Stalin dal popravit,ale asi ex-nemo mel na mysli Jezova,uplne jinou lidskou zrudu ktera hrimala z podiu:Zastrelit jako vztekle psi!
28. 12. 2010 | 00:46

Ivan Hochmann napsal(a):

A nakonec jsem rád že jsem se zase jednou patřičně vzrušil.
Alespoň se mě potvrdila moje zkušenost,jak se chová arogantní narudlá minulost podobných spratků na připomínku jejích zvrhlostí.Nejde o žádné instinkty.Z jejich slov to vyplývá jako Bobík na stříbrném podnosu.

Reagují jako býk na tu zasr,..rudou hadru.Nehovořím o muletě.

Ivan.
28. 12. 2010 | 00:47

Pavel (jiný) napsal(a):

Tak tady už asi pomůže jedině psychiatr...
Člověče uvědomujete si vůbec že jste blázen? Že trpíte bludy? Prý dokonce vlastníte střelné zbraně. Jestli je to pravda tak jste dobrý argument pro povinné psychotesty. Podle toho co píšete asi nebudete nejmladší, tak je snad aspoň naděje, že zemřete dřív než vás vaše bludy přimějí střílet do lidí a do oken jako se to stalo na Slovensku.
Ale je to smutné, zvlášť jestli je to nějaký důsledek "výslechových" metod StB. Škoda že vám už asi není pomoci, vypadá to že jste býval slušný člověk.

PS. nejste náhodou Ben Hur? Nechce se mi věřit že by existovalo víc podobně postižených lidí.
28. 12. 2010 | 03:15

Ivan Hochmann napsal(a):

Klasika,

Zase jeden elév se pokouší přeorat blogové stránky.

Víš člověče,co se tady už vystřídalo takových "doktorů",kteří mě ordinovali všemožné léky na hlavu i na ostatní tělesné orgány?
Nakonec všichni zmkli,poněvadž seznali hloupost a debilnost svých uhádaných,ukecaných vstupů.

Nebo si myslíš,že jsi snad nějaká vyjímka.
Jsi stejný hlupák jako všichni o nichž je řeč.

Také ti doporučím jeden zajímavý léčebný postup:
Běž za nejbližší roh a dej si pár facek.

Ivan.

P.S.Jen mě mrzí,že se takové povídání objevilo na blogu paní Brixi.
No jsou to vlčí bratři v socanském triku,co nadělám.
28. 12. 2010 | 09:24

Ivan Hochmann napsal(a):

A také mě mrzí,že jsem si dříve nepřečetl Pepovy citáty z Bible.
text:26.12. v 17.14 dík.
Určitě bych se vyhnul výše uvedené,zpuchřelé konversaci.

No už se stalo.Ivan.
28. 12. 2010 | 09:50

borneo napsal(a):

Mohl byh (viz o rudém..) rozlišovat fáze jako normální řivot,evoluce,reforma,revoluce.
Ale bílá a rudá revoluce-lzeseparovat? Šách Réza Páhlaví, nositel vyznenání University Karlovy,proti muslimům,Lenin za mužické žárovky?
Post-Sukarnovci a Novotný? Rudí Khmerové alias druhorozený Jean Paul Sartre.Přes Pol Pota.
28. 12. 2010 | 10:22

dejd napsal(a):

Přízemnost bych nespojoval vůbec s absencí raketoplánů.To je o něčem jiném.
Přízemnost jdoucí s pavlačovitostí-síla předsudků,t.j.souborů běžných mínění,nikým nepřezkoumaných,racionálně neprověřených,působích jako "danost".Tam se urodí nejvíce zla na světě.To jest proč se věci nemohou hnout z místa,masy jsou mrtvým broukem.Ne naoko.
28. 12. 2010 | 10:34

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden hrubě urážlivý a nadávky obsahující text ("grázk" apod.), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
28. 12. 2010 | 10:53

paul napsal(a):

Německo třicátých let 20.st. zplodilo nejhorší režim lidstva.Přestože mělo nejlepší vědu a polovinu obyvatel v KS Německa.Stačilo,aby se mezi vsunul malíř,romantik.Galimatyáš evidence (věda),přirozenosti (rousseau) a danosti (předsudky obyčů).
28. 12. 2010 | 11:06

ex-nemo napsal(a):

Paní Brixí

Vaše uznání je pro mne ctí.A potěšením byl i Váš článek.Jestli mohu jeho tresť obecně - jak jí rozumím – je to úpadek invence a kreativity v západním světě. Potvrdily se mi obavy z mé poslední návštěvy v Kanadě (2001). Nedal se tam tehdy přehlédnout rapidní pokles architektonické úrovně nových staveb. Předtím nápadité a zajímavé stavby – tehdy (a podle zpráv i dnes) jednotná šeď ponurého pseudoviktoriánského slohu s hamatnými imitacemi kamene (umělý kámen na papundeklu, ovšemže)., Nevlídné, ohyzdné i podle samotných Kanaďanů. Duch se z toho naprosto vytratil. A podle vašeho článku to pořád pokračuje a rozšiřuje se.To je velmi smutné zjištění.
Chtělo by to zjistit příčiny, proč tomu tak je.Snad by se to dalo nějak ještě zachránit, léčit a obrátit zas k lepšímu. No, my dole na to sotva přijdeme a i kdyby, tak to nemá žádný význam. A celebrity, politologové, filozofové,thinktankové – ti mají jiné starosti.
Faktem je že v tom Novém světě,kde ten úpadek je nejzjevnější, přitom zatím existuje naprostá politická svoboda o níž se Evropě ani nezdá (nemluvě už o nás). Ovšem svoboda v duchu liberalizmu: stát nikomu žádná práva neupírá, ale ani nerealizuje. Kdo na to má peníze a moc, je naprosto svobodný, kdo ne, ten má prostě smůlu. Svobodný duch je podmínkou i příčinou jakéhokoli pokroku, techniku nevyjímaje.Jenže politická svoboda jak je vidět neznamená automaticky svobodu ducha, ty dva pojmy se zjevně nekryjí. Úpadek techniky, výzkumu, vývoje, architektury – čehokoli, signalizuje že svoboda ducha mizí.
28. 12. 2010 | 12:57

ex-nemo napsal(a):

Klimente Jefremoviči

Možná opravdu jsem to omylem připsal Vyšinskému, omlouvám se.Neznám zas až tak dobře ruské dějiny.Děkuji za opravu.
Zato zdroj toho „rudého spáru“ vím bezpečně.Za protektorátu vyvěšovali takový plakát. V roce 1944, když se tu začal objevovat nějaký odpor a Němci to už měli pros.ané. Rudý spár nad Pražským hradem a nápis „UCHOPÍ-LI TĚ, ZAHYNEŠ“.To víš naši pravicově třídní bojovníci berou inspiraci kde se dá.A v mnohém své vzory i předstihují.
28. 12. 2010 | 13:18

Hana Brixi napsal(a):

Pane ex-nemo,
chybi svoboda ducha anebo usili a hnaci sila svobodu ducha smysluplne naplnovat? Uplatnit svobodu ducha vyzaduje vice, nez zamereni se zisk (a pohodli) dneska.
Jinak svoboda ducha v architekture je pry nejvetsi v cinskych mestech...
Mejte se hezky.
28. 12. 2010 | 15:13

Pavel (jiný) napsal(a):

Omyl Ivane, oni poznali že s bavit se svámi je ztráta času. Napadáte tady lidi naprosto bezdůvodně.
28. 12. 2010 | 16:05

Ivan Hochmann napsal(a):

Přečti si po sobě, co jsi napsal a pak mluv.

Ivan.
28. 12. 2010 | 17:27

ex-nemo napsal(a):

Paní Brixí,
věřím Vám to o té Číně.A to je právě to co mi v hlavě leží.V Číně politická svoboda není - a svobodný duch tam existuje, musí existovat, jinak by nebyl možný takový rozvoj. V Americe naopak. Někdo by měl přijít na to v čem to je, definovat to a příčiny odstranit.Možná to právě čeká až na ty Číňany s jejich průměrným IQ 105. Ale Židé mají IQ 115, a odtud taky žádný návrh; tak nevím.
28. 12. 2010 | 20:04

Pepa Řepa napsal(a):

Tři dny přemýšlím, co bych mohl označit-vážně- za chloubu pokroku.
Marně.

Raketoplán? Staří mořeplavci byli větší frajeři. Žádné zázemí, nevěděli do čeho jdou.
Kultura? Stejně nakonec sáhnu po knize staré tisíc let i víc.
Technika? Medicina? Filosofie?

Existuje pokrok? Technický asi ano.
Jde to po čáře vzhůru ke světlým zítřkům? Nebo je pokrok sinusoida? Nebo sešup?

Něco-většinou technického- získám a zároveň něco ztrácím.
Něco se objeví a zároveň se objeví sto nových otazníků.
O co jsme chytřejší než Abram ve stanu, Job na hnoji nebo Čuang, který nevěděl jestli je motýlem?

Pokud jde o mne, tak si myslím, že se lidská podstata nezměnila a nezmění.Nejsme chytřejší, spíše naopak. Já-blb-určitě.

Na Vyšehrad jsem kdysi chodil, to jméno je neobvyklé, nějak mně zůstalo v uších, pak jsem ho zaslechl u jedné partičky v Letech, ale jde možná o různé osoby.

Mějte se hezky. Vaše blogy jen čtu,jsou skvělé. Je mně žinantní okopávat Vaše kotníčky a nenacházím-bohužel-žádný prostor, abych si z Vás mohl dělat srandu.
Od toho jsou tady jiné exempláře.
31. 12. 2010 | 07:36

argun napsal(a):

Pepa Řepa
Buďte v klidu. Pravdu máte Vy, ne paní Brixi. A poměrně přesně jste popsal proč. Chlouby došly. Žádný pokrok není. Zkuste John Gray: Kacířství - Eseje proti pokroku a jiným iluzím.

Ovšem s okopáváním kotníčků - jistě velmi apartních - narozdíl od Vás elegána problém nemám. Ty blogy paní Brixi nejsou skvělé, naopak soudím, že jsou obvykle dost špatné. Ideové až ideologické, schématické, plné floskulí, bez chuti a bez zápachu. Inu Světová banka.

To aktuální téma mnohem lépe interpretovala třeba Klára Samková. A stačily jí k tomu dvě věty.
04. 01. 2011 | 01:01

Eva- beag beet napsal(a):

Ivan Hochmann napsal(a):
A nakonec jsem rád že jsem se zase jednou patřičně vzrušil.
Alespoň se mě potvrdila moje zkušenost,jak se chová arogantní narudlá minulost podobných spratků na připomínku jejích zvrhlostí.Nejde o žádné instinkty.Z jejich slov to vyplývá jako Bobík na stříbrném podnosu.

Reagují jako býk na tu zasr,..rudou hadru.Nehovořím o muletě.

Ivan.

Ivane,
Bez ironie a sarkasmu, Vy jste moje krevni skupina!!!!!
12. 01. 2011 | 18:25

Manfred Strnad napsal(a):

Paní Brixi,
reaguji na Vaše včerejší vystoupení na ČT 24, kde jste velmi vychvalovala ekonomickou sílu a směřování Číny, která má podle Vás i dalších odborníků Evropu a Spojené státy brzy nahradit v pozici ekonomického lídra planety. Uvedla jste, že Čína již není vývozcem pouze nekvalitního zboží a jako příklad kvality produkce této zěmě jste uvedla strojírenství. Varovat před ekonomickou expanzí Číny? Budiž, ale vychvalovat její strojírenství? Neznám kvalitu strojírenství Číny v celé její šíři, ale znám zoufalou kvalitu čínských automobilů. Právě kvalita automobilů může být dobrým "barometrem" kvality celého průmyslu země zejména v případě Číny. Tahle země se snaží prorazit na západě stůj co stůj, automobily jsou výkladní skříní průmyslu každé země a je nepochybné, že Čína by se právě na tomto poli ráda uplatnila a pochlubila. Uplatnit se snaží seč jí síly stačí, ale chlubit se nemůže vůbec ničím! Čínské automobily jsou vesměs ostudné plagiáty zejména evropských vozidel. Z toho vyplývá, že čínští designéři (a že bych ji v té lidnaté zemi mohlo být na miliony!) nejsou schopní vymyslet a nakreslit původní design. Už to samo svědčí o mnohém! Ale i plagiát se dá vyrobit kvalitně. Zejména, když máme k dispozici originál. Jenže veškerá čínská vozidla, která se objevila na západních autosalonech, vykazovala již při statické přehlídce příšené známky nekvality zpracování. To jsme se s tím čínským autem ještě ani nerozjeli! Zkusili to redaktoři německého Auto Bild a dál už každý ví..., Ohrožení čínskou kvalitou, paní Brixi, skutečně prozatím nehrozí! Ono se stačí jít podívat v Číně z hlavní ulice hned za první roh. Bída, bída, bída! Rekordní růst HDP je jen číslo na obrazovce...
12. 01. 2011 | 19:28

Zoopgenue napsal(a):

JwpVnyXvgHdm <a href="http://freenike.blog.fc2blog.net/">スニーカー nike</a>MlrZisRxtJro <a href="http://nikeid3.blog.fc2blog.net/">nike sb</a>NvnMoaBokNvc <a href="http://freenike3.blog.fc2blog.net/">nike free</a>EbpKntYqcFlm <a href="http://nikerunning.blog.fc2.com/">ナイキランニング</a>LwaAwxCudAsm <a href="http://スニーカーナイキ.seesaa.net/">シューズナイキ</a>EczSddNefOpt <a href="http://ナ[url=http://nikeスニーカー.seesaa.net/">ナイキシューズ</a>TjuJpcZifHqh <a href="http://シ[url=http://nikefree6.seesaa.net/">ナイキ フリー</a>OqaPymGpnDlv <a href="http://freenike.seesaa.net/">nike</a>YrkQizVjpXtg

FpaTdsDcrEhl <a href="http://ナイキランニング.seesaa.net/">ナイキランニング</a>NimLavChhVhb <a href="http://adidasjersey1.blog.fc2blog.net/">adidas ジャージ</a>ZeoPvwAxiNui

NiiSrlBoeQkk <a href="http://nikeair3.seesaa.net/">nike エア</a>TmrArbJsjBfl <a href="http://nikesb3.seesaa.net/">nike</a>YrwEhcBweEbv <a href="http://nikeshoes3.seesaa.net/">シューズナイキ</a>BxeMfdTkpNln <a href="http://nikesneakers3.seesaa.net/">free nike</a>XxcHarMweNqn <a href="http://nikerunning3.seesaa.net/">nike ランニング</a>OebZgsEkxXuk
13. 04. 2013 | 05:12

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy