Století dogmatu?

31. 12. 2012 | 19:16
Přečteno 8832 krát
Politická neprůchodnost v USA, nacionalismus a populismus v Evropě a radikalismus na Blízkém a Středním východě rostou a symbolizují širší trend 21. století: trend rostoucího dogmatu.

Dogma v zemích abrahámovských náboženství

V USA se napříč politickým spektrem i společností vyostřují dogmata ohledně úlohy daní a veřejných výdajů i bible. Výsledkem je nejen hrozící „pád z fiskálního útesu“ ale také náboženský fundamentalismus, rozpadající se infrastruktura a zablokování jakýchkoliv reforem, které by umožnily americkému hospodářství posílit svou konkurenceschopnost a zaměstnanost.

V řadě evropských zemí roste strach z dogmatického nacionalismu a politici lnou k dogmatickému populismu, neschopni upravit evropský hospodářský a sociální model tak, aby mohl lépe čelit konkurenci v globalizovaném světě.

Náboženský a politický radikalismus roste v arabském světě a ohrožuje stabilitu, každodenní život a hospodářskou aktivitu v mnoha arabských společnostech. Dohady o svobodách a postavení ženy v rodině a společnosti se po letech naděje posouvají opět do konzervativních poloh.

V Izraeli roste podíl přívrženců ultraortodoxních náboženských směrů a mužů v ješivách na státní podpoře. S končící hospodářskou dividendou z imigrace často vzdělaných Židů z bývalého Sovětského svazu může rostoucí sklon k ortodoxnímu náboženství oslabit budoucí hospodářský růst Izraele.

Situace na Blízkém a Středním východě trpí sílícím radikalismem a v posledních letech se spíše zhoršuje. Zjevně ubývá ochoty k jednání o řešení ve formě udržitelného kompromisu.

Hledání nových jistot

Trend rostoucího dogmatu má v různých zemích rozdílné příčiny ale možná také určité společné jádro. Je jím zhroucení zažitých jistot, hospodářského růstu a určitého společenského řádu druhé poloviny 20. století. 21. století zatím přineslo globální řetězovou krizi, chronickou nezaměstnanost a kakofonii informací a názorů v expandujících médiích.

Vědy, včetně ekonomie a filozofie, žádná uspokojivá vysvětlení ani „recept na budoucnost“ nepřinášejí.

Dogma, ať už ve formě politického, náboženského nebo jiného fundamentalismu a ortodoxie, vyplňuje vakuum po ztracených jistotách.

Zatímco zemím abrahámovských náboženství hrozí vláda dogmatu a s ní spojené další možné problémy, Brazílie, Čína, Indie a jiné - často rozvojové - země se staly novými centry globálního hospodářského růstu a magnety pro talentované absolventy světových univerzit s touhou inovovat a podnikat. Růst v rozvojových zemích se v současném světě stává důležitým zdrojem poptávky na mezinárodních trzích. Je nadějí také pro export a hospodářské oživení Evropy a USA, pokud tuto možnost nebude blokovat krátkozraká politika na pozicích dogmat.

Do nového roku si přejme, aby se národům podařilo přemoci vliv dogmatu a přinutit politiky konstruktivně řešit rostoucí domácí a globální problémy.


Zdravím Vás milí diskutanti a čtenáři blogů aktualne.cz ... Přeji Vám zdraví, spokojenost a úspěch v roce 2013 a těším se na naše diskuze v novém roce.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

James Blond napsal(a):

Paní autorka napsala:
V USA se napříč politickým spektrem i společností vyostřují dogmata ohledně úlohy daní a veřejných výdajů i bible. Výsledkem je nejen hrozící „pád z fiskálního útesu“ ale také náboženský fundamentalismus, rozpadající se infrastruktura a zablokování jakýchkoliv reforem, které by umožnily americkému hospodářství posílit svou konkurenceschopnost a zaměstnanost.

Jasně, by,lo by srozumitelnější napsat, že jisté skupiny lidí (co se mají sosud velmi doběř) prostě nechtějí platit
více daní a chtěli by to přesunout na střední a nejnižší třídu. Asi tak ňák!
31. 12. 2012 | 19:27

P. napsal(a):

Ono bude rychle po dogmatu až se provalí několik největších podfuků typu přistání člověka na Měsíci. Možná potom přestanou lidi zavírat za nekonformní názory na historii.

Apollo 11 Press Conference
http://www.youtube.com/watch?v=UPA9wKan2vo
http://www.youtube.com/watch?v=BI_ZehPOMwI
31. 12. 2012 | 19:42

Ami napsal(a):

Vážená paní Brixi,

veselý Silvestr, mnoho zdraví, kousek štěstí, rodinnou pohodu a hodně úspěchů v Novom roce 2013.
Co říkate na kandidáty na prezidenta? Je to hrůza. Myslím, že sme zaváhaly s Vaši kandidaturou, no ale život jde dál a uvidíme, co nám přinese. Věřím, že Váš čas ještě přijde.
31. 12. 2012 | 20:15

ufolgista napsal(a):

P.

A nezapomen na ten podfuk Mayu ohledne konce sveta.
31. 12. 2012 | 20:15

hovorka11 napsal(a):

USA se stala spolu s Británií brzdou ekonomického pokroku v Evropě !
EU je totální vazal amerických zájmů v BV, Africe, Číně, Rusku, Venezuele.
Příští rok bude charakterizován drzou snahou USA přenést na nás jejich zadlužení (tak se děje už dnes) a rozeštvat Evropu s rostoucím Ruskem a především Čínou i Indií.
Čím dříve se zbavíme totality z USA a VB, která nám přikazuje že nesmíme brát ropu a plyn z Íránu, musíme snížit dovozy energie z Ruska, tím dříve máme šanci se napojit na země mimo podvodný systém tištění nepokrytých peněz. Jsem všemi deseti pro postupný ale radikální přechod od totality z USA k ekonomice států BRICS, které obchodují s krytými penězi a ne s podvody.
Fiskální útes v USA je jen další bod, kdy se rozhodne Fed k vytisknutí nepokrytých peněz, které EU a státy světa obchodující s dolarem musí zaplatit ze svého.
USA a Izrael jsou jediné státy světa, které podpořily válečné využití vesmíru.
V novém roce si upřímně přeji krach západních ekonomik založených na podvodu a podpoře islamistům v Líbyi a Sýrii, přeju si totální čistku v EU těch vazalů, kteří pomohli převést důsledky podvodů amerických bank na Evropu a přeji si aby jsme místo válek začali spolupracovat se zeměmi BRICS na základě vzájemné výhodnosti a osamostatnili se jako celistvá Evropa včetně blízké spolupráce všech zemí i s Ruskem mimo mimo VB a hlavně korupční USA.
31. 12. 2012 | 20:16

ex-nemo napsal(a):

Prostě, paní Brixí, Západní společnost (k níž i my náležíme) se hroutí se vším všudy, se všemi typickými projevy kolapsu.Ve starém Římě když zanikal měli nemlich ty samé příznaky. Pozbýváme mravního potenciálu, sešli jsme ze základů na nichž jsme vznikli.Když to všechno - snad někde v Egyptě - začínalo, zapnul někdo z těch našich předků špatně první knoflík, a pak už se to nedá spravit. Předáme štafetu jiným, jako jsme ji kdysi převzali. Nechci říkat že je to tím že se moc přesunula do rukou bohatství, ostatně to není tak jednoduché; prostě je to kompletní zánik přeživší se kultury.
Pokud by se to mělo spravit, musela by tu proběhnout taková revoluce, že si to nelze ani představit ani přát.Kdo by to přežil ?
31. 12. 2012 | 20:21

blue jay napsal(a):

Mila pani Brixi,
take si preji svet bez valek a pomatenych dogmatiku. Ale staci si precist prispevek lidi jako hovorka11 a je me jasne ze to neni mozne. Aspon tedy v CR. Malicke mozky velke zmeny udelat nemuzou. CR je bohuzel plna hovorku11.
31. 12. 2012 | 20:23

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, kandidáti na prezidentůru referendově lidoví...
Do dědiny přijela pouť či panoptikum jakési ?
http://nd06.jxs.cz/676/183/82252b7400_90165762_o2.jpg
Veselé krizování ...
31. 12. 2012 | 20:26

otaznik napsal(a):

ex-nemo,
Kdyz pises "pozbýváme mravního potenciálu, sešli jsme ze základů na nichž jsme vznikli" tak me napada otazka kde jsi vznikl ty. Vznikl si pred 1989 ? Za tak zvaneho "socialismu"? Pokud ano tak se ti ani nedivim. Nakonec i ta mandelinka bramborova se ti libila.
Ps, socialismus ala tve predstavy porad existuje. KLDR a Kuba. Ale dej si ruku na srdce, chtel by jsi v takovem socialistickem raji zit?
31. 12. 2012 | 20:34

hovorka11 napsal(a):

blue jay :
Možná by jste měl popřát novému roku.
Já nechci války a úpadek. Myslel jsem po roce 1989 že současný stav jaký je už nevznikne a vidíte, opak je pravdou. Přitom západ byl nejvyspělejší a vyráběl. Teď se místo výroby nasadili spekulanti, kteří nic nevytvoří, ale vyžerou buď silou nebo podvody. Takže přejte si něco dobrého a řekněte co.
31. 12. 2012 | 20:46

nestranný napsal(a):

To,co se v celém světě děje má zcela prozaičtější dúvod.Moc nad celým světem má v rukou cca padesát lidí.Tihle lidé si uzurpují výsledky všeho lidského snažení jen pro svůj prospěch.Až lidem na celém světě dojde,že je na nich,zda tyhle vyčůránky
budou svojí prací krmit,nebo jestli jimi vytvořené hodnoty patří těm,kdo je vytváří,
tak bue na celém světě lépe.Za všechny krize,vzestupy a pády mají zodpovědnost jen právě oni.Lidem je to ale potřeba vysvětlit.Pak by se nemohlo stávat,že nějaký vyčůránek,který nic nevytváří má třeba roční příjem jako několik milionů skutečně
tvořících.To by bylo třeba prvotně odstranit.
31. 12. 2012 | 20:59

blue jay napsal(a):

hovorko11,
reknu ti to. Jiz nikdy nechci pro cechy dalsich 40 let sveta na ktery tu tak melancholicky vzpominas. Proc nenatocis film "back to 1948" a nezazijes si to? Pro me jsi jen sasek co rad pise. Muj otec a tim i cela rodina to poznala na svou kuzi. Tak si dal zvatlej hovorici hovorko. Happy New Year nevertheless ! Cheers.
31. 12. 2012 | 21:18

aga napsal(a):

To byste musela, paní Brixi, nabídnout plebsu něco přitažlivějšího, než je dogma (ať už náboženské nebo jiné). To Vám ale elity nedovolí, to by je připravilo o všechny výhody.
31. 12. 2012 | 21:24

ex-nemo napsal(a):

Otazníku
klid,klid. Ještě není silvestr, dej si kafe a sifón, snad do půlnoci vydržíš.Až se z toho vzpamatuješ, napiš znovu, není Ti totiž rozumět o co Ti jde.
31. 12. 2012 | 21:46

hanabrixi napsal(a):

Zdravím Vás také paní a pánové Ami a aga. Přeji Vám šťastný nový rok a budu se těšit na budoucí setkání na těchto stránkách.
31. 12. 2012 | 21:57

Realista napsal(a):

I vam preji hezky Novy rok. Ja bych svetu popral vice politiku jako je Ecuadorsky prezident Rafael Correa, venezuelsky Chavez nebo malajsky premier bin Mohamad, centralnich bankeru jako Mercedes Marco del Pont v Argentine. Pral bych, aby v USA jest vzrostl vliv disruptivnich hnuti jako je Tea Party, populistickych politiku jako je Berlusconi v Evrope a Abe v Japonsku. To je jediny zpusob jak se postupne muze vytvorit politicka kriticka masa, ktere zlomi policky konsensus, zastavi a obrati tento globalizacni cyklus.
31. 12. 2012 | 23:16

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi,

přidávám se s přáním všeho nejlepšího v nastávajícím roce, na hlubokomyslné úvahy nemám půl hodiny před půlnocí chuť :-).

S tou Vaší kandidaturou má nick Ami pravdu. Kdyby jste kandidovala, jste jistý vítěz.
31. 12. 2012 | 23:31

Ondřej napsal(a):

Já bych to (v případě Evropy a USA) snad ani nenazval dogmaty, jako spíše vyprázdněností.

Jinak, do nového roku taky přeji vše nejlepší.
31. 12. 2012 | 23:44

fedor napsal(a):

to blue jay
Vážený, netřeba plivat jedovatou slinu, byť se projev "hovorky 11" liší od Vašeho názoru. Spíše bych si na Vašem místě prošel historické změny od počátku 1. WW po ten Vámi vzpomínaný rok 1948. Až tak učiníte, zjistíte, že pokud se do vlády dostali lidé myslící a schopní vidět realitu v její hrůznosti, dokázali v tomto státě dosáhnout toho, že jsme se stali všestranně na tu dobu přímo kosmickou rychlostí, vyspělým evropským státem. Samozřejmě, že ve společnosti rostly současně rozpory. Bohužel tyto problémy u nás nikdo neřešil a nad 1. republikou se dodnes vznáší svatozář. Zatím jsem ale nikde nečetl analýzu, proč došlo k únorovým událostem v r. 1948. Pokud budete studovat pečlivě, dojdete k momentu, kdy v Německu vylezl podporován tehdejším kapitálem jakýsi svobodníček, jenž jsa zprvu všem k smíchu, později naháněl hrůzu nejen Evropě. V té době však i v našich zemích rostla nespokjenost, jež mohla, nebýt vítězství německého nacionalismu, Mnichova a později Protektorátu, vyůstit v demokratické změny i v naší 1. republikové demokracii. Bohužel, po válce, po odsunu Němců došlo k tomu, že t. zv. pováleční "demokraté" a nejrůznější "správcové" státního, respektive zabraného majetku, se začali chovat obdobně, jako Klausovi privatozátoři. Chyběly zákony, jež by regulovaly činnost této sebranky a to jak v pohraničí, tak ve fabrikách, jež byly gaunerům, spolupracujícím s fašisty zabaveny. Na jedné straně bylo ohromné nadšení lidí, kteří věřili v demokracii a bez ohledu na čas či obětise snažili obnovit vše, co bylo válkou zničeno /t.zv. dvouletka, kdybyste náhodou tápal/. Na druhé straně se ale vyrojila spousta gaunerů, která se rozhodla, že si tyto hodnoty zabere natrvalo. Bohužel či bohudík, je na Vás, co si vyberete, komunisté dokázali být rychlejší a toto odklánění hodnot /viz dnes křišťálově čistého mašinfíru, čestného Kocoura, Kalouse, jenž přes padáky a Gripeny k majetku přišel, firma ProMoPro, Krejčíř, Smetka, Pitr, Kožený, majitel Poldi Kladno, atd./ přerušili. Ano, pouze přerušili. Protože Ti jež jsem vyjmenoval i nevyjmenoval výše, zaujali místa tehdejších nenajedenců a jedou vesele v tehdejších kolejích a veškerá demokracie je v čudu. Zústalo jen to hamty, hamty. Chlapci a děvčata, vychovaní v období poválečných 40 let prostě ignorují historii a ne a ne se poučit. Jeden by mohl říci něco o tuposti, jiný o hlouposti nebo ignoranci.
Podle mne ani jedno, ani druhé. Česky se tomu říká vyčůranost. Vědí, že jsou na světě místa, kam se v případě potřeby mohou vzdálit - třeba na Bahamy, Seychely a jinam, protože nemáme patřičné smlouvy o vydávání zločinců a oni mají dost peněz, aby je třeba pan Sokol, bez ohledu na své svědomí z jakéhokoliv průkaku vysekal.
01. 01. 2013 | 00:11

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

Paní autorko,

velmi dobře jste shrnula problémy našeho světa do slova dogmatismus. Celkem trefné.

Nadhodím Vám několik háčků:
a) Vaše centra růstu - Brazílie, Čína, Indie - jsou bez dogmat? Myslím že naprosto ne. Jsou tam jen dogmata jiného druhu.
b) co nějaké řešení "stavu dogmat"? aspoň náznak...
c) příklad řešení: v abrahamovských civilizacích méně podvádět, krást a více dělat - poraďte dogmatickým politikům, jak třeba toto řešení prosadit, prošel jsem si Vaše CV, vzdělání, mezinárodní zkušenosti i pozice na to máte ... Pokud byste tedy s tímto řešením souhlasila.

BTW: jestli jsem to správně zahlédl, jste činná také v UNICEF. Je pravda, že je to jedna z nejméně efektivních charitativních organizací? Že více než 50 procent jejích přijmů přijde na její vlastní činnost (centrála ve Švýcarsku), jen ten zbytek se dostane k (možná) opravdu cílovým potřebným?

Všechno dobré v 2013.
01. 01. 2013 | 00:33

ami napsal(a):

Vše nejlepší do nového roku.
Mimochodem, filozofie není věda...
01. 01. 2013 | 01:02

jíra napsal(a):

Paní Brixi,

máte pravdu, brodíme se tu hlavně v dogmatech. Bohužel i Havlovo tvrzení "Co není výslovně v zákonech zakázáno, je povoleno" je dogmatické, lidské zákony dělají chybující lidé, takže lumpové vždy najdou nějaké díry a klidně půjdou proti duchu toho zákona. Opačné tvrzení "Lidé mohou dělat jen to, co je dovoleno" je samozřejmě dogmatem rovněž.

Asi nejlepší recept proti tomu je plnohodnotné tzv. "kritické myšlení", jak s tím již před více než sto lety přišel kulturní antropolog W.G.Summer, ale začal už s tím kdysi Sokrates svou dosud nepřekonanou dialektikou.

Tedy pokud lidé vědí, co se míní tím "kritické", obvykle si to pletou zase jen s nějakými něco poplivávajícími dogmaty. Tak dlouho už to existuje a může to pomáhat lidem se dobře zorientovat ve všem možném a - mezitím dvě světové války...

Bohužel klany snažící se udržet či získat moc cílevědomě spíš pěstují pohodlné nekritické obdivování údajných vymožeností toho či onoho, takže lidé neuvažují "kriticky", ale "sociocentricky", tj. podle regulí svých barev, pro které horují.

Podobně jsou mnohde vychovávány už děti ve škole, běda jim, jak mají svobodnější jaksi nějak nekonvenčnější názory v citlivých tématech. Díky o to víc za učitele, kteří skutečně dokáží své žáky naučit myslet a uvažovat plnohodnotně kriticky, není to zdaleka samozřejmá schopnost. A v zemi, která neumí společensky učitele ocenit, jako třeba u nás, tím méně.

Kritické myšlení zhruba znamená pečlivé a uvážené rozhodnutí o tom, zda nějaké tvrzení v podobě výroku o něčem přijmeme či odmítneme, popř. zda se o něm zřekneme úsudku. Přičemž je důležitý i stupeň jistoty našeho postoje k tomu tvrzení.

U tvrzení se posuzuje to obvyklé potřebné a důležité: jasnost, přesnost, určitost, věcnost, hloubka, šíře, logičnost.

Přidal bych k tomu ještě podmínku mít každý zameteno před svým vlastním prahem. Tím nemyslím samozřejmě někam tzv. pod koberec. Setrvalá činnost, navíc člověk se pořád učí. A nikdo neví o veškerém zlu, jaké nevědomky páše.

PF 2013 !
01. 01. 2013 | 01:09

feromon napsal(a):

Co to tady autorka zase naplácala z toho jde jednomu hlava kolem.

To tzv. dogma, které tolik odsuzuje je jedinou rozumnou odpovědí na demografickou krizi, kterou způsobil vypjatý hedonismus kariérních sobeckých vysokoškolaček na Západě jako je autorka a jí podobné:

místo, aby rodily novou populaci obyvatel Západu tak raději berou antikoncepční prášky, kašlou na rodinu a ještě chtějí pro sebe další moc viz nedávné kvóty EU na kariéristky ve velkých společnostech.

JEDINÉ SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ JE - zabránit každé ženě ve vysokoškolském studiu, dokud neporodí tři děti.

Pokud žena porodí tři děti, pak může jít studovat libovolně dlouho - a za své.

Vysokoškolské vzdělání ženy bude uznáno z jiného státu jen pokud porodí na území EU tři děti.

Nebo znáte milá autorko jiný způsob jak udržet civilizaci a populaci Západu v růstu?
01. 01. 2013 | 01:22

nesmrtelnost chrousta :))) napsal(a):

Dogmata(lži) se rozsypou a zůstane "jen" Pravda.Ať je tím míněno cokoliv:)
01. 01. 2013 | 02:06

antoni.n napsal(a):

Dobrý den, dobrý tento další rok, paní Brixi, Orchestře a dalším...

Dobré myšlenky k úvaze, díky, autorko.

Zdá se, že k dogmatům se celky i jednotlivci uchylují ve chvílích nouze, kdy dochází krev v žilách, kdy dochází šťáva živící další procesy. V dobách krise.

Uvidíme, ale uvidíme i tak, jak se zachová nadále každý z nás, pro koho znamená cosi závazného příslušnost k této zemi, národu, k Evropě, k této civilisaci. Odpovědnost, občanská a kulturní uvědomělost, nesobeckost, potřeba a snaha postupovat k pokroku stavu občanské společnosti.

Český slavný panovník Karel IV. byl si vědom, že jeho blaho osobní nemůže se rozvíjet bez blaha společnosti které vládnul.

Všem dobré přejme

an
01. 01. 2013 | 02:13

hanabrixi napsal(a):

Vám také všechno dobré v novém roce panové a paní Muelere, Realisto, Ondřeji, Jíro a Antoní.ne.

Paní/pane Ami, myslíte, že filozofie je méně "vědou" než třeba ekonomie?

Pane Orchestře, ohledně dogmat máte jistě pravdu -- jsou asi (tak jako korupce) do určité míry všude. Rozdílem ale je, jestli jsou jen na okraji anebo jestli jsou rozhodující silou v rozhodování a vývoji společnosti.

Pane Jíro, jak posílit výchovu ke kritickému myšlení?

Pane Antoní.ne, sklon k víře a dogmatu v dobách nouze je sice pochopitelný, ale k překonání nouze nepomáhá. Je to chyba v genetickém vybavení lidstva anebo existuje nějaká pojistka?
01. 01. 2013 | 03:41

olga napsal(a):

Za dogma, dokonce nebezpečné, považuji nutnost růstu DPH.
Konečně bychom měli pracovat ne pro růst, ale pro potřebu. Konečně bychom měli začít žít. Ne pouze pracovat. Smysl života je snad někde jinde, než v tvorbě majetku.
Kdo si s námi pohrává? Mamon? Kdo to je? Lže nám. Pod rouškou rovnoprávnosti žen, udělal z žen otroky. Výsledkem je, že dítě zastřelí vlastní matku. Je to její zásluha. Měla se věnovat rodině. Ovšem. Kdo je vinen? Honba za mamonem!
01. 01. 2013 | 06:15

Pepa Řepa napsal(a):

Co já bych dal za to, aby HDP vzrostlo o 0,000001%.
Co já bych dal za to, abych udělal radost autorce a zvláště MMF, aby tam byli všichni happy, jak se prašule množí.

Dal bych dcery na džendrtety, syny na bankstery, uškrtil staromodní ženu, vzdal se všech identit,náboženských, filosofických i společenských, odhodil všechna dogmata, aby byl šťasten finanční pantáta.

Na světě totiž není větší radosti a stabilnějších hodnot, než rozzářit očička finančních mágů.Ono přece navyšování HDP žádným dogmatem není.
Ne,ne,ne.

Copak, Brazilie, Čína, Indie.
Pokud zjistíme, že největší přírůstek HDP na jednu uříznutou a vysušenou hlavičku mají Dajákové na Kalimamtanu, staňme se všichni-pejzatci, bradatci, papeženci i jiná zaostalá havěť-lovci lebek, protože smysl našeho pozemského bloudění spočívá přece pouze v navyšování HDP a dělání radosti těm, kteří prachy půjčují.
01. 01. 2013 | 06:54

Pepa Řepa napsal(a):

Olina mě předběhla.
Mamon je můj osud,mamon je můj osud
mamon je vše, co nepoznal jsem dosud
mamon je první a poslední můj hřích
nepoznat mamon, nemiloval bych

Vzhůru k budování zbrusu nové nedogmatické společnosti predestinovaných alf a bet, vzhůru k navyšování HDP, dělání radosti všem celosvětovým bankám a fondům, to je přece smyslem našich životů.
01. 01. 2013 | 07:02

Pepa Řepa napsal(a):

Ať žije Brixi, Trixi, ať vzkvétá MMF Confederacy of Dunces ať vzkvétají Levyho kaťata a spokojen jest nedogmatický finanční pantáta!
Za rostoucí HDP až do oblak. A nikdy jinak.
Pak bude všude mír a pravnuk bude pionýr!
01. 01. 2013 | 07:18

raději sloveso než přívlastek napsal(a):

Pepo řečo,
přeju Jim rok užvatlaných řečiček, přímo slo(v)ní průjem. Shalom.
01. 01. 2013 | 08:05

Pepa Řepa napsal(a):

raději sloveso než přívlastek
Snažím se, chci udělat radost.Vzdát se i identity národní a rozzářit bankovní očka, aby bylo z čeho půjčovat.
Nedogmaticky.
Nejsme přece lidské bytosti různých identit, ale clienti.Položky v globální vesnici.
01. 01. 2013 | 08:23

Bankster napsal(a):

Oni vole, natiskneme. Vždy to začíná slovním průjmem a Plavdou a Láskou.
01. 01. 2013 | 08:32

Papež satanistů. napsal(a):

Amen. V restituce věřiti budeš.
01. 01. 2013 | 08:37

Roman napsal(a):

dogmata v zemích "abrahamovských náboženstvích" - a není už dogma klasifikovat ty "dogmatické" země podle náboženství ?
01. 01. 2013 | 08:43

centrální dogma napsal(a):

Pravda a láska nepřináší veterinární bombardování.
01. 01. 2013 | 08:52

Kdo se snaží má drony napsal(a):

v hangárech nebo v kuchyni a smaží se na Hell fire. Shalom.
01. 01. 2013 | 09:01

zemedelec napsal(a):

Pane fedor.01.01.2013.00:11
Dobré ráno a šťastné vykročení do nového roku přeji.
Výstižně napsáno.
Krátce řečeno,pokaždé jak se naskytne možnost,tak se vyrojí houfy zlodějů,veksláků,podvodníků a privatizátorů.Podstatné je,že to umožní nastupující elita.Správně k tomu dodat,úmyslně a nejsou charakternější,než ti které jsem jmenoval.
Paní Brixi,si k tomu dogma,měla připsat i modla.
Přeji i Paní Brixi,vše nejlepší v novém roce 2013.
01. 01. 2013 | 09:10

aga napsal(a):

paní Brixi

"..Je to chyba v genetickém vybavení lidstva anebo existuje nějaká pojistka?.."

Pokud se na to díváte z materialisticky evolučního hlediska, pak je ta chyba někde jinde než v dogmatu. Lidstvo už dávno překročilo veškeré hranice vhodné pro jeho základní genetické vybavení a vymklo se z řádu přírody, takže jakákoli "chyba", která vede k jeho úbytku či zničení je nejspíš právě onou "pojistkou".
01. 01. 2013 | 09:42

Tupelo napsal(a):

Pani Brixi, preji Vam hodne zdravi, stesti a uspechu do Noveho roku. Nejprve jen drobnou poznamku, nejsou prave nabozenstvi jako krestanstvi, judaismus ci islam prave na dogmatech postaveny a tudiz je jejich pusobeni, snad diky mnohasetletemu 'vycviku' obyvatelstva v tzv. abrahamovskych zemich snadnejsi? ;)

Podle me je spolecnym jmenovatelem problemu, ktere jste uvedla, odtrzeni politika od obyvatele (mozna ne vsech, ale podle me absolutni vetsiny). Zastupitel, po svem zvoleni, se vzdaluje od sveho volice a priblizuje se k tem co mu k samotnym vyhodam jeho zamestnani (slusny plat (vzhledem k vykonum), nenarocnou praci (viz novelizace novel a podobne zmetky), socialni jistoty (absence v praci nevedou k vyhazovu a dokonce ani neotresou platem) atp.) pridavaji bonusy (nejruznejsi informace, jinak nedosazitelne, vedouci k zisku; moznosti pozdejsiho zamestnani; pozornosti napr. ve forme zajezdu i pro politikovu rodinu; anonymni akcie nebo rovnou financni odmeny). Tyto bonusy nejsou samozrejme zadarmo (spise jsou soucasti podnikatelskych planu lobistu (lobismus je podle me jen maskovaci slovo pro korupci)) a jsou pochopitelne lukrativni natolik, ze drive nebo pozdeji zmeni politikovo uvazovani tak, ze ten nejenze temto svodum podlehne a namisto zlepsovani prostredi pro obyvatele zacne menit prostredi tak, aby vyhovovalo jeho novemu (a skrytemu) 'zamestnavateli', ale nekdy snad dokonce zacne byt vnitrne presvedcen o tom ze je to dobre i pro obyvatele, kdo jej na misto zvolili (podle me casteji o svem selhani vi, ale ty vyhody jsou proste natolik vyhodne, ze si sve selhani sam pred sebou nejak obhaji; treba neco ve smyslu: kdo nekrade okrada rodinu :)). A pokud ne - mineni volicu muze stejne ignorovat, diky dalsi vyhode kterou ziskal: neodvolatelnosti.

Toto politikovo utrzeni z retezu a zaroven nulova zodpovednost je podle me hlavnim duvodem objeveni se problemu, ktere jste popsala. 'Cest' vyjimkam: napriklad u takoveho Hajka si myslim ze zde politicky kalkul hraje patrne jen vedlejsi roli, pokud nejakou.

Politik si proste vybere strategii (kterou nejsnaze presvedci, v prvnich fazich jeho trensformace orientace od volice k lobistovy, i sam sebe :)) a podle ni se prodava. Jeden zacne s bibli, druhy s nacionalismem, treti se svobodnym trhem, ctvrty s bojem proti korupci, paty s vysi dani, sesty akcentovanim socialni politiky. Tyto temata casto slouzi jen k odvedeni pozornosti od skutecnych politikovych cinu (jeden priklad za vsechny, treba nedavne 'hlasovani' clenu SOCIALNI demokracie o zavyseni poslaneckych platu).

Vyslovila jste prani aby se podarilo politiky prinutit resit problemy, s tim souhlasim, ale myslim ze teto snaze musi predejit minimalne dve zmeny: odvolatelnost politika a ztrata jejich imunity (pripadne omezeni jen na projevy v parlamentu). Zejmena tu prvni zmenu povazuji za klicovou, s ni se budou i dalsi nasledujici zmeny (jako zruseni anonymnich akcii nebo majetkova priznani) uvadet do zivota snadneji.

Preji Vam hezky rok 2013
01. 01. 2013 | 09:55

Abraham napsal(a):

Podřezání Izáka se zatím odkládá. Shlom gojim..
01. 01. 2013 | 10:01

ten, kdo se hádat nebude, napsal(a):

Náboženství a dogmata stále ve službách mocných.

Připomenu slova kacířova, kacíře v moderních dějinách snad nejzavrhovanějšího

„V oblasti politické ekonomie naráží svobodné vědecké bádání nejen na téhož nepřítele jako ve všech jiných oblastech. Zvláštní povaha látky, kterou se politická ekonomie zabývá, volá do boje proti svobodnému vědeckému bádání nejzavilejší, nejmalichernější a nejodpornější vášně lidského nitra, furie soukromého zájmu. Anglikánská církev na př. odpustí spíš útok na 38 ze svých 39 článků víry než na 1/39 svého peněžního důchodu.
Dnes je i atheismus culpa levis [lehký hřích] oproti kritice tradičních vlastnických poměrů.“
Karel Marx, Kapitál.
01. 01. 2013 | 10:04

Maximus napsal(a):

Slávááá!

Po úporném snažení se v USA podařilo oddálit škrty v rozpočtu

Americkým demokratům a republikánům se v noci na úterý podařilo dosáhnout dohody, která má oddálit hrozící automatické škrty v rozpočtu o dva měsíce. Ještě tutéž noc kompromisní dohodu schválil i Senát, nyní je řada na Sněmovně reprezentantů.

"Opatření prodlouží daňové škrty pro domácnosti s příjmy pod 450 000 dolarů ročně, tedy střední vrstvy, zavedené za vlády předchozího republikánského prezidenta George Bushe mladšího a dočasně odvrátí výdajové škrty na obranu a tajné služby".

No, komment!
01. 01. 2013 | 10:09

Al Jouda napsal(a):

Místo celého článku stačilo napsat : Jsme dognaticky v prdeli !
01. 01. 2013 | 10:14

Al Jouda napsal(a):

Opravuji : dogmaticky
01. 01. 2013 | 10:15

marxík napsal(a):

Zdá se mi, že jsem daleko široko jediným optimistou, který zahlédl jasné světýlko na konci nejrůznějších tunelů.
Protože vím , že velká většina místních přispěvovatelů patří do kategorie rudoplachých, nebudu se blíže rozepisovat o svítivosti na konci té tmavé díry, a nebudu vám kazit Nový rok.
Snad jen malá nesmělá výzva s ohledem na ekomické těžkosti, které západní svět právě prožívá.
Do nových let bychom si měli dát závazek, že se konečně pokusíme pochopit učení velkého Marxe, které je sice díky potřebě absraktního myšlení pro mnohé těžko stravitelné, ale v následujícím období budeme mít možnost jeho teoretické vývody přímo prožívat.
To , jak jistě uznáte, napomůže k pochopení celé problematiky i těm největším zabedněncům.
01. 01. 2013 | 10:46

hovorka11 napsal(a):

Tupelo:
Velmi pěkně popsána neovlivnitelnost politiků lidmi, zákony vytvořená imunita politiků vůči občanům s cílem chránit uplatitelnost lobbysty. Tudíž opět zákony, chráněnou korupcí na účet občanů.
Měl by si to přečíst každý a mělo by to být i součástí výuky na školách kde je jim vtloukáno do hlavy, že jsme v demokracii pravdy a lásky !
01. 01. 2013 | 10:47

Vlado napsal(a):

Hovorko 11 a fedore jeden nick lepší než druhý. Pěkně shrnuté a není k tomu mnoho co dodat. Tam šťastné vykročení do dalšího roku, který v čele s touto vládou může snad vyhovovat jen tomu blue jay a jemu podobným. Poroba nuzných avšak co je to proti dětem v Africe jak se nám snaží vtlouci do hlavy. No nejsou to argumenty pro myšlenkové chudáky?
01. 01. 2013 | 10:52

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

hanabrixi 03:41

oceňuji, že v tento čas jste byla schopna reagovat :-) (jste-li tedy v Evropě).

avšak:
"ohledně dogmat máte jistě pravdu -- jsou asi (tak jako korupce) do určité míry všude. Rozdílem ale je, jestli jsou jen na okraji anebo jestli jsou rozhodující silou v rozhodování a vývoji společnosti."

= chybné dovození. V Číně je společenský systém hodně vymknutý z kloubů (= dogmatický), přesto tvoří osu řízení miliardové populace. V našem smyslu úspěšné populace. Máte zkušenost.

Takže někde v úvahách máte chybu.
01. 01. 2013 | 11:02

Vendelín napsal(a):

Do zbraně a na kůň. Dnes je den obnovy Samostatného českého státu. Dobrý, že ano.
01. 01. 2013 | 11:08

Drzá zrzka napsal(a):

Vendelín

Nevím, jak vy, ale já mám Nový rok. Takže do zbraně by mohlo být, pozvedněme skleničku a připijme na zdraví a štěstí. Cink. (kdo nemůže pít alkohol, může si přiťuknout chlebíčkem, jednodržtičkou, brambůrkem či slanou tyčinkou). :-)
01. 01. 2013 | 11:38

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

Vendelín:
správně !! do zbraně a na kůň !!
lehám k televizi a poslechnu si projev nejvyššího milostivého spravedlivého velitele. Tedy pokud to dokážu.

Dostal jsem zákaz hlasitých komentářů :-).
01. 01. 2013 | 11:45

Medikolog napsal(a):

Vendelíne,

váš DEN OBNOVY koresponduje s národní maioritní KOCOVINOU po Silvestru.. Co ho přejmenovat na DEN KOCOVINY?
01. 01. 2013 | 11:46

Karel (taky) napsal(a):

IMHO největším problémem Evropy NEJSOU nacionalismus a populismus.
01. 01. 2013 | 11:51

Roman napsal(a):

Karle, populismus panuje všude - to je takové politické šidítko, ale pokud jde o národní spory tak ymslím že pro Evropu to platí.
Je zejvně velkým handicapem EU že nemá zejm. svůj hospodářský prostor tak snadno spravovaný jako USA, Rusko, Čína a další velmoce. A ti drobní političtí satrapové na národních úrovních jsou velkým hráčům spíše pro srandu...
01. 01. 2013 | 12:28

Pepa Řepa napsal(a):

Neznám společnost, ve které by neexistovala dogmata.
Když chci zavádět něco odlišného, označím vyznavače stávajícího pořádku za dogmatika a tím si usurpuji právo na toho progresivního, ba přímo pokrokového a hbitě zavedu dogma jiné.

Ostatně zkušenost s komunismem se nabízí. Ne vždy se jedná o cosi positivního. Dogmata nejsou jen náboženská, kapitalistická či socialistická-pravo-levá- nebo nacionální.
Sama Evropská unie je jedno velké dogma, totéž teorie globální vesnice, multi-kulti.....etc......etc.
Jedno dogma nahrazuji jiným.
01. 01. 2013 | 12:35

Tužka napsal(a):

Tužka napíše,....díky za přání, paní Brixí,...Vám přeji v novém roce všechny dny plné štěstí,.....neboť, .... víte jak to bylo na jedné veliké námořní lodi,....věřili v její nepotopitelnost, dokonalost,....byli bohatí, mnozí mladí, možná i krásní, zdraví,....ale neměli šťestí. Byli ve špatnou chvíli na špatném místě.

Čína,...víc jak miliarda lidí.
Indie,..víc jak miliarda lidí.
Brazílie,...asi dvěstě miliónů lidí.

Hospodářství těchto států při svém růstu se přibližuje zdi do které narazí. Ta zeď je z ekologických problémů, které nejsou řešeny a každým dalším rokem narůstají společně s rostoucím počtem obyvatel.
Kdy to bude,....toť otázka, ale dříve nebo později to příjde.
Ohromné množství obyvatel ve velikých aglomeracích jsou "nášlapné bomby mělce pod povrchem." Mohla bych spekulovat, na co budou reagovat,...
Globální svět čekají otřesy z těchto a dalších výbuchů.
Jsou i další místa,....bohužel.

Díky za blog,....těším se na další.
Tužka.
01. 01. 2013 | 12:51

evix napsal(a):

otaznik napsal(a):
ex-nemo,
Kdyz pises "pozbýváme mravního potenciálu, sešli jsme ze základů na nichž jsme vznikli" tak me napada otazka kde jsi vznikl ty. Vznikl si pred 1989 ? Za tak zvaneho "socialismu"? Pokud ano tak se ti ani nedivim. Nakonec i ta mandelinka bramborova se ti libila.
Ps, socialismus ala tve predstavy porad existuje. KLDR a Kuba. Ale dej si ruku na srdce, chtel by jsi v takovem socialistickem raji zit?
---------------------------------
Kecy v kleci! V Česku se kapitalismus nažral a socialismus zůstal celý. Ono se na té Kubě nežije chudým hůře než v Česku, aspoň mají zdravotnictví zadarmo, chudý v Česku ne.
A KLDR patří někam jinam, tam je vojenská diktatůra, vždyť se za ní styděly i země Varšavského paktu.....
Hodně štěstí v Novém roce paní Brixi, ráda čtu vaše blogy.
Škoda že nekandidujete na prazidentku, bohužel většině (mužům i ženám) by jste asi vadila a to tím, že jste žena...
01. 01. 2013 | 12:53

evix napsal(a):

fedor napsal(a):
Bohužel, po válce, po odsunu Němců došlo k tomu, že t. zv. pováleční "demokraté" a nejrůznější "správcové" státního, respektive zabraného majetku, se začali chovat obdobně, jako Klausovi privatozátoři. Chyběly zákony, jež by regulovaly činnost této sebranky a to jak v pohraničí, tak ve fabrikách, jež byly gaunerům, spolupracujícím s fašisty zabaveny. Na jedné straně bylo ohromné nadšení lidí, kteří věřili v demokracii a bez ohledu na čas či obětise snažili obnovit vše, co bylo válkou zničeno /t.zv. dvouletka, kdybyste náhodou tápal/. Na druhé straně se ale vyrojila spousta gaunerů, která se rozhodla, že si tyto hodnoty zabere natrvalo.
..........................
Vynikající rozbor, bohužel se minulost opakovala....
Aaaajéje, tak si poprvé poslechnu co kecá ten na hradě...
01. 01. 2013 | 13:01

český maloměšťák napsal(a):

"Samotná Evropaská Unie je jedno velké dogma."

Hmm - i řepa není nic než jen takové cukernaté dogma.
Ještě že se dá aspoň řepná melasa pálit na chlast. Pak se to dogma pomalu / u něoho i rychleji/ rozpustí.

Čína je dogma, Evropská Unie je dogma, USA jsou dogma...snad jen Izrael je normální stát, že...

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ehud_Olmert

http://cs.wikipedia.org/wiki/Avigdor_Lieberman

http://zpravy.ihned.cz/c1-58654610-syn-byvaleho-premiera-izraele-vyzyva-ke-vyhlazeni-pasma-gazy-arabsky-svet-mluvi-o-genocide

Paní Brixi i ostatním bankéřům přeji mnoho úspěchů při jejich snahách o upravení evropského sociálního modelu tak, aby se stali ještě více konkurenceschopnějšími -nejen v roce 2013 ale i v dalších světlých zítřcích a pozítřcích.
A také jim přeji mnoho úspěchů při splácení státních garancí a půjček.
A dobrý úrok.
01. 01. 2013 | 13:08

evix napsal(a):

feromon napsal(a):
To tzv. dogma, které tolik odsuzuje je jedinou rozumnou odpovědí na demografickou krizi, kterou způsobil vypjatý hedonismus kariérních sobeckých vysokoškolaček na Západě jako je autorka a jí podobné:
místo, aby rodily novou populaci obyvatel Západu tak raději berou antikoncepční prášky, kašlou na rodinu a ještě chtějí pro sebe další moc viz nedávné kvóty EU na kariéristky ve velkých společnostech.
JEDINÉ SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ JE - zabránit každé ženě ve vysokoškolském studiu, dokud neporodí tři děti.
Pokud žena porodí tři děti, pak může jít studovat libovolně dlouho - a za své.
Vysokoškolské vzdělání ženy bude uznáno z jiného státu jen pokud porodí na území EU tři děti.
Nebo znáte milá autorko jiný způsob jak udržet civilizaci a populaci Západu v růstu?
..............................
Kde Pán Bůh udělal chybu? U vás patrně usnul únavou a zapomněl na to co máte v hlavě.....
A o ty děti se bude starat kdo, když matka bude sedět při učení.....a co Pan Otec, ten není?
01. 01. 2013 | 13:13

meč prorokův napsal(a):

Klid. Senát se těsně před svítáním pod nátlakem Joe Bidena dohodl, a bohatým daně zvýší. Noha zůstala viset nad propastí.
Na chvíli, než počtáři zase vemou sčoty do ruky.

Evropa žádné dogma nemá. Proto zanikne.
01. 01. 2013 | 13:38

skeptik minor napsal(a):

česká maloměšťáku- oni si tu prostě někteří pletou legitimní názor obhajující určité pořádky s dogmatem. A když se jim rktika nelíbí ounačí ji za dogmatizaci.
Dogma je ale něco jiného. Tam jd eo doktrínu udržovanou autoritativně. nesmí být zpochyňována - non est disputandum. Co se liší, je hereze...
Ukázka too dogmatismu, který se ale necítí být dogmatem předvedl před cvhílí v novoročním projevu báťuška klaus. Ale bigotním hlavám tohle nevysvětlíte.
01. 01. 2013 | 14:06

Pepa Řepa napsal(a):

skeptik minor
ale neplete.
Otázka, zda daně dle republikánů či demokratů je dogma?
Je zcela bez disputace v USA? Hmm. Nikdo ani necekne? A když se dohodnou na sazbě mezi, je to co?
:-)
Evropský nacionalismus je dogma, udržované autoritativně?
Kým, nacionalisty? Válcují ostatní, nedovolí jim ani ceknout?

Neochota k úpravě sociálního modelu je dogma?
Hmmm. Asi o něm také nesmí oposice mluvit?

Příklon k orthodoxním pejzatcům je dán nějakým dogmatem?
Je autoritativně udržovanou doktrinou pod dohledem represivních složek?
Jděte k nim, nebo s Vámi zatočíme?

Dál mě pokračovat nebaví.
Pak je tedy dogmatem ledaco. Viz text výše.
Ostatně i dogmata v abrahámovských učeních tvoří jen malou výseč učení.
Pravda, v každém náboženství je míra možnosti disputace i míra toho, přes co nejede vlak, různá.
01. 01. 2013 | 14:44

svatební a pohřební orchestr G.Bregoviče napsal(a):

skeptik minor:

ano. Bigotní hlavy to ani nechtějí slyšet. Proč? Zdůvodnění se dá najít v knihách Dr. Koukolíka. Fascinující čtení.
01. 01. 2013 | 14:48

minatomirai napsal(a):

Myslím si, že blog je poměrně nešťastný pokus o filozofování, které úrovní odpovídá středoškolské, ne příliš chytré eseji. Pojmenovat současné století, které se vyznačuje obrovskými změnami, za dogmatické, zkrátka nedává smysl.
01. 01. 2013 | 15:08

Starý napsal(a):

Co to je dogmatický nacionalismus v Evropě ?
Evroské země jsou otevřené imigraci jako žádné jiné země na světě a dokonce ani systematicky nenutí imigranty přijímat domací jazyk a kulturu. Dokonce mohou vyžívat výhod sociálního státubez toho, že by jakkoliv přispívali. Současně Evropské národy překotně předávají národní suverenitu do Bruselu.
Kde autorka vidí hrpzmu dogmatického nacionalismu, když se vlastně Evropské národy chovají sebevražedně ?
Podle pokrokové myslitelky Brixi by asi dogmatismem bylo, kdy se Evropské národy přestaly chovat sebevražedně a vrátil se jim přirozený pud sebezáchovy.
Pak tedy říkám buďme nacionální dogmatici !
01. 01. 2013 | 15:09

dog dogmatic napsal(a):

Autorka pojímá dogmatismus příliš dogmaticky.
01. 01. 2013 | 15:15

minatomirai napsal(a):

Starý,

nevalte tady kraviny a nalistujte si raději na stránkách EU podmínky pro imigranty v Evropě. Včetně jejich integrace i návratu do zemí původu, pokud podmínky nesplňují.
01. 01. 2013 | 15:20

Pepa Řepa napsal(a):

Nešťastný blog to je, nepochybně.
A pokud je použit termín dogma jako nadsázka, podobenství, tak je na tomto levelu možno označit za dogma ledacos, co nemá s dogmatem či herezí nic společného.
Z jedné, či druhé strany.

Už první příklad -několikaměsíční vyjednávání demokratů s republikány o výši položky pro daně- je skutečně ukázkovým příkladem autoritativně prosazované doktriny-jen mně hlava nebere, źda demokratů, či republikánů?- pro které platí zásada "non est disputandum".
Asi vyjednávají oba tábory přes spiritisty.
01. 01. 2013 | 15:21

minatomirai napsal(a):

Souhlasím, Pepo, nešťastný blog, který v tom nejmenším nenaznačuje praktické východisko, pouze popisuje, co každý víceméně ví.

Američani ať se jdou mezi námi picnout, od Obamy skvělá hra, jedno je však jisté, pokud začne průser, dokáži si sednout a jednat, Silevestr či ne, tu zodpovědnost zkrátka mají ve svých metodistických genech.
01. 01. 2013 | 15:28

Pepa Řepa napsal(a):

dog dogmatic
Dogu Badmane, asi budete taky nějaký zakuklený dog-matic s očním dogmatismem.
Máte vůbec rád kočky? Co kolena? Nevržou? Nemáte dogmatismus?
Kdo nesouhlasí s námi je dog-matic.
Jaký si vyberte z nabídky. Je široká. Od pejzatce po nacionalisty.
01. 01. 2013 | 15:29

stačí číst, paranoia se dostaví sama napsal(a):

Řípo
Tahanice o to, kdo zaplatí budou vždycky.
Otevřel jsem si k obědu Fukuyamovu příručku neokolonialismu (to je jeden takový mudrc asi jako Okamůra) a tam to dogma máte.
Amerika musí převzít zodpovědnost za všechny SLABÉ státy.
Slabé státy porušují lidská práva a mohly by poskytovat útočiště lidem, kteří by mohli působit škody Spojeným státům.
Jako byl zločinec Miloševič, který stát v cestě vybudování Camp Bondsteel
http://www.youtube.com/watch?v=KOY6_ytgTlg.
Podle Fukujámy "..útoky z 11. září .. ukázaly jak se násilí stalo DEMOKRATICKÝM, tedy všelidovým fenoménem."
Basta fidli.
01. 01. 2013 | 15:29

Pepa Řepa napsal(a):

minatomirai
dokáží nejen jednat. Dokáží den po volbách alfa-samce přijmout i toho, koho moc nemusí a pojedou dál.
U nás se bude řvát, nejste můj prezident, já měl tutovku na jiného.
Inu, jiný kraj, jiný mrav.To není nic pejorativního. Proč by to mělo být všude stejné jako prosazují globalisté?

Tam ujede někdo na milence, tady každá nateklá bublina, která neobnoví po dvaceti letech chov, je za blba. Jsem zvědav, kdy už propíchnou toho Nečase. Co ten Blesk dělá?
Vy to máte dobrý. Můžete mít čtyři kousky najednou.
01. 01. 2013 | 15:37

argun napsal(a):

Karel Mueller

"S tou Vaší kandidaturou má nick Ami pravdu. Kdyby jste kandidovala, jste jistý vítěz."

Jako vtípek půl hodiny před silvestrovskou půlnocí je to dobré. Dnes po vystřízlivění bych ještě připodotkl, že Váš nezřízený obdiv k inteligentním ženám by neměl překračovat hranice zdravého ruzumu. Smile. Paní Brixi je zajatcem své "ivory tower".
01. 01. 2013 | 15:39

Pepa Řepa napsal(a):

stačí číst
ten Fukuyama se trefil s koncem asi jako Mayové. Co je všelidový fenomén netuším, ale slyšel jsem cosi o všelidovém churalu. To nás asi čeká. Taková džamahiria.
Už toho nechám. Jako správný dogmatic jdu dogmaticky ven s dogem.
01. 01. 2013 | 15:46

minatomirai napsal(a):

Americký úspěch založený na matodismu, zodpovědnost a práce na prvním místě, potom přijdou milenky, ovšem pokud možno ne veřejně a pokud to praskne, tak se končí. Představit si Obamu či jiného, jak mávají přirozením na párty u mexického rpesidenta, je vyloučené. Clintonovu skvrna na šatech Moniky nařídil vyšetřovat generální prokurátor a samotný president byl obžalován. Tak se to má dělat.

Čtyři kousky uživit není žádná legrace, stojí to pot a krev. Nicméně sleduji okolo, jak to dělat lépe. Zdá se, že nejméně dvě manželky začíná být trendem zejména ve střední Asii. Někdy s tím manželka č. 1 nesouhlasí a muže vykopne, když jí nahlásí, že přivede kousek č. 2, mladší a těhotný. Ten odcupe k č. 2, celkem spokojeně, manželce č. 1 nedá ani ň, ale stará se aspoň o děcka z manželství. Tedy vozí je do školy a platí klavír a balet.
Někdy rodiny bydlí pohromadě a tata pobíhá z poschodí do poschodí. Děcka z obou manželství kupodivu vycházejí dobře a pokud jsou ženské rozumné a snesou se, každá na jiném poschodí, mají tatu v hrsti. Tata dře jako kůˇn a doma vysype všechny peníza, na každém poschodí polovinu.
01. 01. 2013 | 15:53

Karel Mueller napsal(a):

Milý argune,

s úsměvem a všechno nejlepší v novém roce. S vysoce inteligentní sufražetkou, nadchnutou americkým feminismem, jsem strávil 16 let. Při představě repete bych se snad okažitě poohlédl po nějakám stromě.

To ale nijak nesouvisí s volebními vyhlídkami paní Brixi. Při vhodné kampani? Hlasy drtivé většiny žen jisté, zbytek by dodali muži zcela jistě okouzlení pohledem na paní Brixi víc, než z pohledu na současnou nabídku...
01. 01. 2013 | 17:10

Emissary napsal(a):

Hana Brixi

Století dogmatu? Ještěže jste dala otazník. Hodnotit 100 let z uplynulých 12 let by bylo dogmatické. :)

Asi bych byl také dogmatik, kdybych zde nezveřejnil svůj názor, jelikož dnešní den je dnem posledním, kdy mám nějaký souvislý čas a nezveřejnit svůj názor může být považováno za dogmatické.

Nick vlk mě kdysi na nějakém blogu obviňoval, že jsem nehájil Váš názor. Já jsem ani nemohl, protože ten Váš blog jsem ani nezaregistroval. Tak se nabízí otázka, zda jeho tvrzení bylo dogmatické.

Dnes, když o něm vím, nemohu také tak činit, protože nesouhlasím. Dejme tomu, že se jedná o dogmata. Pak bych je ale rozdělil na "dobrá dogmata" a "špatná dogmata". Ta dobrá přináší lidstvu ekonomický růst, technologický pokrok, víru v lepší život a konečném důsledku i lepší život. Ta špatná, dle mne, by mohly přinést ekonomickou nestabilitu, stagnaci až negativní technický pokrok, falešnou víru v lepší život.

Přečetl jsem novoroční projev prezidenta republiky. Hodnotím jej jako jeden z nejlepších, jestli ne nejlepší. Pro mnohé bude vyznívat jako dogmaticky. Já zas v něm vidím návod, jak se vymanit ze současného marasmu, jenž v republice vládne.

K USA. Spojené státy mají ještě dost sebereflexe a nemyslím si, že by hrozilo to, co uvádíte. Víra v Boha bylo to, co prosté Američany pohánělo celá staletí. Co Americe pomohlo vybudovat úspěšnou společnost, vedoucí světovou mocnost. Co pomohlo toto všechno si udržet a udržet velmi dobrý náskok a pozici před Evropu a zbytkem celého světa. Vzpomínáte – americký sen, o kterém jsme kdysi na vašem blogu diskutovali. Ztratit víru v Boha by pro Spojené státy znamenalo snad katastrofu. Ne v tom případě, kdyby jí něčím smysluplným dokázaly nahradit. Obávám se ale, že nic takového neexistuje.

Evropa a zejména Evropská unie.
To, co vzpomínáte,jsou jen okrajové jevy. Daleko horší jsou jevy vyplývající z nerozumné přistěhovalecké a sociální politiky, z přemíry regulací ekonomiky, ze ztráty víry v Boha.

Blízký a Střední východ.
Nebudu komentovat. Tam vládnou ta špatná dogmata pramenící z víry jiného Boha.

Vzpomínáte země jako Brazílií, Čínu, Indii a jiné rozvojové země. Tam je jiná situace. Začínaly z nízkého základu stejně jako USA či jiné rozvinuté země. Až budou tam, kde jsou dnes USA, nepochybuji o tom, že se tam ta dogmata vyvalí na povrch. Je jen otázka, zda to budou ta dobrá nebo ta špatná.
01. 01. 2013 | 17:27

Pepa Řepa napsal(a):

Karel Mueller
ale to přece nemůžete!

Snažte se udělat nějaký dobrý skutek, třeba by Srstka nějakou přítulnou a nekousavou a přesto zánovní džendrtetu dodal.
Vděčnou za pohlazení, okolo 40ti ztrácí na rvavosti, nevrčí a ovládají základní povely jako sedni, ba i lehni.
Mají dotikáno, život strávily rovnáním pohlaví a marným během za kariérou, jsou to holky nešťastné se smutnýma očima ale vystajlované a pěstěné s kvalitní srstí.Kabelky Luis Vuiton či botičky Gucci nezatíží Váš rozpočet, mají toho plné skříně.
01. 01. 2013 | 17:33

Dokořán napsal(a):

Nejlépe je začít v České republice, doma.
Začněme dogmaty v Česku, že je možné volit jen nové Klause, tj. Zemana, nebo Fischera, Bobošíkovou za prezidenta, nebo dogma, že Schwarzenberg je ten jediný pravý, který je největším Čechem pro Česko !!!
Zeman, Fischer, Bobošíková a Schwarzenberg jsou absolutně nepřijatelní, nevolitelní !!!
Zeman a Fischer, Bobošíková jsou součástí chobotnice, která má nastrčená chapadla všude kde se dá, kde jsou státní peníze k vybírání a Schwarzenberg s Kalouskem /korupčníky Besserem, Drábkem, Šiškou.../ za nimi nepokulhává !!!
Přece se voliči nenecháte svléknout z kůže do naha, aby se vám tato monstra pošklebovali, že si za špatnpu situaci můžete sami, protože jste je volili !!!
Občané a voliči by si měli pečlivě vybírat z kandidátů !!!
Kdo není zapleten s chobotnicí je Táňa Fischerová, Vladimír Franz a Mgr. Jiří Dienstbier /ČSSD/, všichni tři jsou dobří.
Nejlepší občanskou kandidátkou je Táňa Fischerová, která nevyužívá peníze z žádné politické strany a od lobbistů, neutrácí peníze občanů, je nepodplatitelná .
Táňa Fischerová, by byla první ženou prezidentkou Česka, hezká, inteligentní, vzdělaná, moudrá zkušená politička se skvělou morálkou, která umí lidi dobře motivovat pro smysluplnou práci a má vizi pro občany Česka a dovede být i razantní !!!
Po Václavovi Havlovi by skvěle reprezentovala Českou republiku i v zahraničí !!!
01. 01. 2013 | 18:43

minatomirai napsal(a):

Podíval jsem se na profil paní Brixi, ze zajímavosti, protože jsem o ní nikdy neslyšel.
Paní Brixi vystudovala přírodní vědy v Brně, specializovala se na výuku matematiky a fyziky, pedagogický obor, s titulem RNDr. Manžel je bývalý tenista a trenér, nyní podnikatelsky aktivní v Číně.
Její profil na Word Bank: http://menablog.worldbank.org/users/hana-brixi
kde jsou informace včetně jejího dalšího vzdělávání v USA.
PhD ve fyzice mi lehce nadzvedlo obočí, zřejmě bylo opominuto v autorčině českém profilu.
Hm, hm, hm.
01. 01. 2013 | 18:52

soptík napsal(a):

Já si myslím, že nemáme co řešit. Dnes nám prezident sdělil opět, že se máme nejlíp jak kdy jsme se měli. Tak o co jde, čeho bychom se měli obávat, když to říká tak velemoudrý pán.
01. 01. 2013 | 19:48

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Starý - Všechno špatné k něčemu dobré. Buďme rádi, že autorka konečně odkryla karty a ukázala, za koho vlastně hraje. Aspoň víme, s kým máme tu čest. Není tady jediná podobného zaměření.
01. 01. 2013 | 20:29

argun napsal(a):

Karel Mueller

Jste moudrý muž! Já myslel, že to je projev virtuální zamilovanosti a Vy na to zatím jdete s rozvahou a státnicky.. smile.

Jen si nejsem jist s tou podporou mainstreemového dámského elektorátu... Paní Brixi moc nevypadá na to, že doma peče dětem buchty a manželovi žehlí košile. A i kdyby to zkoušela v reklamních spotech tvrdit, nevím, nevím jak by to dopadlo... Prezidenta chceme tak trochu s "lidu", že ano. No ať jakkoliv, já myslím, že je maximálně spokojená tam kde je. Nasávání informací ze Světové banky se přece s podnikáním pana manžela v Číně skvěle rýmuje.

Přeji Vám vše dobré v novém roce, nějte se fajn. A piště častěji. Nejsem pamětník, ale ty dříve zavedené nicky tady mizí jak jarní sníh. Nikde žádné jistoty, ani na ACZ, ach jo...
01. 01. 2013 | 20:34

dog dogmatic napsal(a):

ad mr. J. Beetroot

Kolena vržou. Absolutní smír s kočkami je primární dogma mého života.
01. 01. 2013 | 20:59

MA-FU napsal(a):

Paní Brixi...
....s přáním všeho dobrého v roce třináctém ....
....přece jenom jste na tu kandidaturu prezidentky měla být navržena...pořád si to myslím
01. 01. 2013 | 21:01

evix napsal(a):

minatomirai napsal(a):Čtyři kousky uživit není žádná legrace, stojí to pot a krev. Nicméně sleduji okolo, jak to dělat lépe. Zdá se, že nejméně dvě manželky začíná být trendem zejména ve střední Asii. Někdy s tím manželka č. 1 nesouhlasí a muže vykopne, když jí nahlásí, že přivede kousek č. 2, mladší a těhotný. Ten odcupe k č. 2, celkem spokojeně, manželce č. 1 nedá ani ň, ale stará se aspoň o děcka z manželství. Tedy vozí je do školy a platí klavír a balet.
.........................................
Pěkná blbost, v době 1962, to jsem se narodila, bylo zhruba na CELÉ planetě asi 3 miliardy lidí, dnes se tu mačká 7 (SEDUM) miliard šílenců! Všichni chtějí jíst, pít, něco dělat ať se uživí (aspoň většina tak uvažuje) a musí někde bydlet a vyměšují. Pokud to tak půjde dál, zachvíli tu bude planeta zas*aná flustrovanými a zlostnými lidmi, plná všemožného odpadu, zničené přírody, otrávené vody..............
01. 01. 2013 | 22:17

Les napsal(a):

Pani autorko - vy vidite dogma za kazdym rohem !
Ja myslim ze vy nevite co dogma je !
01. 01. 2013 | 22:24

Jáchym napsal(a):

Vážená paní Brixi,
souhlasím se značnou částí Vašich myšlenek s výjimkou TÉ HLAVNÍ :-)

Možná by pomohlo, kdybyste v několika řádcích ocitovala či parafrázovala dogmata, která máte na mysli.

Nemělo by jich být až tak tolik, zvláště když se má jednat - alespoň jsem to tak pochopil - o SPOLEČNÁ dogmata všech tří náboženství KNIHY !

Nezkusila byste to ?
Nepochybuji, že bude následovat ještě mnohem bohatší diskuze, než je ta dnešní ;-)

Další Vámi uváděná "dogmata" (nehodící se uvozovky škrtněte),mohou být také čtenářem pochopena víceznačně - každý si pod nimi představí něco jiného.
Tedy pokud pod pojmem "dogma" nechápete prostě "jakékoli zabejčilé setrvávání na vlastním stanovisku", myšlenkovou rigiditu.
Pokud ano, pak je článek nešťastně formulován.

On i význam samotného slova "dogma" může být chápán ve více významech - viz i slovníky cizích slov.

Možná jste měla na mysli, že tisíciletá expozice náboženským dogmatům,která nepřipouštštějí diskuzi, nás, dědice judaismu, křesťanství a islámu naučila méně než ostatní kultury uvažovat - snad to ještě není sprosté slovo - dialekticky.

Každopádně dík za zajímavý článek.
Rozhodně byste se měla k tématu vrátit a být poněkud přesnější a konkrétnější.

A začít tím, který z významů slova "dogma" pro účel tohoto článku používáte.
01. 01. 2013 | 23:29

jíra napsal(a):

Paní Brixi, že vy jste otázku na mě mínila aspoň zčásti jako řečnický povzdech? :-) Jednak jsem možné okruhy cest naznačil, jednak určitě sama díky kvalitnímu vzdělání víte, co kritické myšlení je.

Namátkou vámi vybrané zdroje dogmat mají společný podtext: Pramalý respekt mezi jednotlivými hlavními skupinami a katéry navzájem. Egoistické cíle jsou prosazovány na úkor fungování celku. Moc, majetek zejména, a to leckdy za každou cenu. Pak není dost prostoru pro kritické myšlení, to by "překáželo". Pro výchovu dětí a mládeže k němu to není od dospěláků ani dobrý příklad, ani příznivé veřejné prostředí.

Dokud se lidé nebudou více navzájem respektovat, lepší to asi nebude.

Ideální konstelaci si představuji jako jakousi duhu. V ní je vidět každá barva zvlášť, včetně barevných přechodů, a přesto ta duha zároveň existuje jako celek. A je krásná. Dogmaticky se tvrdí, že duha je jen iluze, jenže k pouhé iluzi má hodně daleko, je to skutečný fyzikální jev.

Od jednotlivých lidských skupin by to vyžadovalo více eklektičnosti, aniž by přestaly chránit své kořeny.

Jednotlivá evangelia víry vlastně tvoří také určitou duhu, nejsou to dogmata, vždy je v nich něco mezi nebem a zemí, co přineslo důležité nové poznání. To, co každou charakterizuje jako její základ, vede spíš k přemýšlení, k uznalosti, k úctě, k respektu vůči hluboké moudrosti. Jiná věc je to, že kvůli příliš závazně podaným detailům něčeho, spíš poplatným tehdejší době, přes různá zejména dodatečně přidaná dogmata apod. se staly také silnými nástroji vrchnosti, jak hájit její zájmy na úkor ostatních a na úkor normálního soužití mezi národy. A od toho asi zejména některé nerady více ustoupí. A vždy mohou namítnout, že to by od toho musely ustoupit všechny najednou, aby neriskovaly vpád nějakých nepřátel, kteří tak neučinili.

Zatím aspoň v těch USA se nakonec vždy nějak dohodli, cítí víc odpovědnosti za společnou "Ameriku". Ale posledních 12 let to nechávali jít opravdu dost na doraz, což v podmínkách oddělených měn od zlatého standardu dlouhou dobu bobtnalo celkem nepozorovaně. Není to jednoduchá situace, dospět k ní stačí si leta nevšímat špatných trendů a pochybných cest na akciových trzích, jak z toho ven. A pak co s tím, když už to přerůstá přes hlavu. Pak je těžké řešit, jak velké zvýšení daní bude zároveň stačit a zároveň nezastaví prorůstové hospodářství. Existuje vůbec nějaký neprázdný průnik toho? Není na místě hledat aspoň dočasné suboptimum?

Výchova dětí ke kritickému myšlení začíná už v rodině. Děti v prostředí vzájemné úcty a respektu mají určitě větší zájem přemýšlet o věcech smysluplněji, do hloubky a tak stále pracovat na růstu dobrých stránek své osobnosti včetně kritického myšlení. Jen část dětí to zvládne i za těžších podmínek, ale vždy jsou o něco ochuzeny, byla zjištěna zejména jejich nižší specializovaná kreativita.

Hezky a jednoduše konkrétně ukazuje vliv dobrého prostředí v rodině třeba článek doktorky Karen:
http://www.drkarenruskin.com/articles/the-power-of-saying-thank-you-and-you-are-welcome/
Zvládání velkých výzev začíná zdánlivě nedůležitými maličkostmi...

Hezký den
02. 01. 2013 | 00:08

jíra napsal(a):

oprava: Pramalý respekt mezi jednotlivými hlavními skupinami a aktéry navzájem.
02. 01. 2013 | 00:12

Yosif K napsal(a):

James Blond napsal(a):
Jasně, by,lo by srozumitelnější napsat, že jisté skupiny lidí (co se mají sosud velmi doběř) prostě nechtějí platit
více daní a chtěli by to přesunout na střední a nejnižší třídu. Asi tak ňák!
31. 12. 2012 | 19:27
KONEC CITATU.
v USA 47 PROCENT OBZVATELSTVA NEPLATÍ DE FACTO ŽÁDNÉ DANĚ respektive platí méně než pobírá na dávkách a podporách atd.

Jak si představujete další vývoj? Ze daně bude platit jenom horních 5 procent obyvatel? Nebo horních 10 procent? To není aritmeticky možné - máte mozek zatemněný socalistickými bludy......
02. 01. 2013 | 01:19

minatomirai napsal(a):

Pěkná blbost, v době 1962, to jsem se narodila, bylo zhruba na CELÉ planetě asi 3 miliardy lidí, dnes se tu mačká 7 (SEDUM) miliard šílenců! Všichni chtějí jíst, pít, něco dělat ať se uživí (aspoň většina tak uvažuje) a musí někde bydlet a vyměšují. Pokud to tak půjde dál, zachvíli tu bude planeta zas*aná flustrovanými a zlostnými lidmi, plná všemožného odpadu, zničené přírody, otrávené vody..............
----------------------------------------------------------------------------------
Vy jste stará baba, evix, nejspíše "flustrovaná", jak píšete, v jiných podmínkách by si váš chlap přivedl mladší, pro sichr zrovna dvě, vás zavřel na horním poschodí, abyste aspoň vařila, prala a psala kraviny. Co s vámi? Gramatika se vám nezlepší a děcka jsou už odrostlý.
02. 01. 2013 | 06:34

Míval napsal(a):

Paní Brixi, jen malá nepřesnost. Ekonomie v současné době není věda. Její status by se dal přirovnat ke středověké alchymii. Možná z toho v průběhu staletí také něco vědeckého vznikne, ale zatím jde spíš o ideologii.
02. 01. 2013 | 06:42

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Yosif K. napsal: "v USA 47 PROCENT OBYVATELSTVA NEPLATÍ DE FACTO ŽÁDNÉ DANĚ, respektive platí méně než pobírá na dávkách a podporách atd."

1) Buďte prosím jednou konkrétní a dejte odkaz, ze kterého by bylo možné si udělat podrobnou a jasnou představu o těch 47 procentech, co více přijímají než odevzdávají.

2) Uveďte také, kolik pracovních míst bylo v USA zrušeno a převedeno do zahraničí díky dogmatu o volném obchodu a volném pohybu kapitálu.

3) Vyvraťte tvrzení těch, co se domnívají, že se nůžky stále více rozvírají a bohatství se přesouvá od středních a nižších vrstev k vyšším a nejvyšším. Případně uveďte, v důsledku čeho se ty nůžky rozvírají.
02. 01. 2013 | 09:05

scallop napsal(a):

Po precteni mi blog nijak vyrazny nepripadal, ale z diskuze je videt, ze autorka vyhmatla prekvapive vyrazne tema. Diskuze (krome obvykkych utoku na autorku) upenlive krici: neberte mi ma dogmata, neberte mi me mladi a vubec si strcte vsechny novoty za klobouk ! (Pripomina top slavny vyrok "ja bych vsechny ty internety zrusil !" nebo rozbijeni stroju v 19. stoleti.)

Globalizace zmenila svet a zmeny jsou nebezpecne, i kdyz jsme diky tomu velice zbohatli. (Snaha obvinit z globalizace EU je uz jenom krec.)
02. 01. 2013 | 09:20

scallop napsal(a):

Po precteni mi blog nijak vyrazny nepripadal, ale z diskuze je videt, ze autorka vyhmatla prekvapive vyrazne tema. Diskuze (krome obvykkych utoku na autorku) upenlive krici: neberte mi ma dogmata, neberte mi me mladi a vubec si strcte vsechny novoty za klobouk ! (Pripomina top slavny vyrok "ja bych vsechny ty internety zrusil !" nebo rozbijeni stroju v 19. stoleti.)

Globalizace zmenila svet a zmeny jsou nebezpecne, i kdyz jsme diky tomu velice zbohatli. (Snaha obvinit z globalizace EU je uz jenom krec.)
02. 01. 2013 | 09:20

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Scallop - Možná by si autorka měla lépe ujasnit pojmy. Něco jiného je momentální trend a něco jiného dogma. Nazývat trend dogmatem mi připadá jako contradictio in adiecto, lze-li vůbec takové pojmy srovnávat. Nejspíš se na popisované (vlastně jen nanejvýš povrchně zmíněné) jevy označení dogma vůbec nehodí. Bylo by lepší každému z témat věnovat krátký blog a pak teprve se pokusit o zobecnění. Diskuse by pak mohla být mnohem věcnější a plodnější.
02. 01. 2013 | 10:26

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Scallop - "Globalizace zmenila svet a zmeny jsou nebezpecne, i kdyz jsme diky tomu velice zbohatli."

Připadají Vám země, které se až po uši topí v dluzích, bohaté? Je bohatý člověk, který se vozí v mercedesu, který si koupil na dluh? Možná je ve skutečnosti chudší než ten, kdo si ho vypůjčí v půjčovně.
02. 01. 2013 | 10:32

argun napsal(a):

scallop

Paní Brixi vyhmátla "výrazné téma" (dogma), kterému evidentně nerozumí a proto jej pojala velmi povrchně. Nepochopila, že význam toho slova je nejednoznačný. A nikoli pouze negativní. Z toho důvodu je blog zcela zmatečný a nestojí za debatu.
02. 01. 2013 | 11:07

hovorka11 napsal(a):

Ta krize a rozklad hodnot jde správným směrem a nic se měnit nebude. Nejschopnějším a nejchytřejším se daří dobře:

100 nejbohatších lidí na zeměkouli zvětšili v r. 2012 svůj celkový majetek o 241 miliard USD – až na 1,9 trilionu. Svědčí o tom informace Bloomberg Billionaire Index.
Největší růst zajistili miliardáři, kteří investovali do telekomunikačních aktiv a maloobchodu.

Miliardářům také prospěl celkový růst na světových trzích cenných papírů. Globální index MSCI World se zvýšil o 13,2%, a hlavní ukazatel amerického trhu Standard&Poor’s 500 – o 13,4%.
02. 01. 2013 | 11:41

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

argun - Možná by se paní Brixi měla více zamýšlet nad některými ekonomickými dogmaty (v pravém slova smyslu), která jsou nám dnes a denně vštěpována jako svaté pravdy, a sice nad dogmaty o všeobecné prospěšnosti volného pohybu kapitálu a o volném obchodu.

Já chápu, že pro některé byznysmeny a finančníky může být mnohem výhodnější převádět výrobu do zemí, kde mohou lidem platit žebrácké mzdy a jednat s nimi jako s otroky. Ale proč by to mělo být výhodné i pro řadové občany vyspělých západních zemí, kteří tím přicházejí o spoustu pracovních příležitostí a o kvanta kapitálu?

Čímpak to, že taková dogmata paní Brixi nikterak netrápí, stejně jako netrápí našeho odborníka na ekonomii T. Sedláčka?
02. 01. 2013 | 11:56

scallop napsal(a):

argun

Autorka byla patrne motivovana (ne)scopnosti se dohodnout v USA o rozpoctu - v minulosti se tam strany dohodli driv, dnes o to halasneji trvaji na heslech. Taky si nejsem jist, jestli si autorka uvedomila mnohoznacnost slova dogma.

Ale za debatu to mnohym stalo, jak videt vyse. (Zejmena tem, kteri nemaji potrebu premylset o vyznamu slov.)

Kolemjdoucí (J.Š.)

Jestli myslite evropske zeme, tak jejich obcane bohati jsou, tj. maji vyskou zivotni uroven. Ja jsem mel hlavne na mysli CR. Po roce 1990 jsme zbohatli mj. tim, ze k nam zapadni byznysmeni a financnici prevadeli vyrobu, protoze u nas mohli platit mensi mzdy.
02. 01. 2013 | 12:11

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Scallop - Vy jste dobrej! My máme veřejný dluh 1 800 mld (ve skutečnosti jsme zadluženi mnohem víc) a vy se radujete, jak jsme zbohatli. To je černej humor.
02. 01. 2013 | 12:21

Georg napsal(a):

Vznikla výzva Tříkrálová,aby občané volili za prezidenta pana Schwarzenberga,ten je mi velmi sympatický,jenže má už léta a spí v poslanecké sněmovně,také se obtížně vyjadřuje.Musel by mít o 20 let méně.Nejlepšími kandidáty jsou Dienstbier,Zeman a Okamura.Prezident V.Klaus udělil amnestii.Do ulic dostaneme kriminálníky,kapsáře a zloděje.Na politické vězně jako je D.Rath se amnestie určitě nevztahuje !!
02. 01. 2013 | 12:33

janus napsal(a):

"hovorka11 napsal(a):

Ta krize a rozklad hodnot jde správným směrem a nic se měnit nebude. Nejschopnějším a nejchytřejším se daří dobře:

100 nejbohatších lidí na zeměkouli zvětšili v r. 2012 svůj celkový majetek o 241 miliard USD – až na 1,9 trilionu. Svědčí o tom informace Bloomberg Billionaire Index.
Největší růst zajistili miliardáři, kteří investovali do telekomunikačních aktiv a maloobchodu.

Miliardářům také prospěl celkový růst na světových trzích cenných papírů. Globální index MSCI World se zvýšil o 13,2%, a hlavní ukazatel amerického trhu Standard&Poor’s 500 – o 13,4%. "

jen me to pripomina ze obdobne svodky o uzasnem zarnem zitrku diky bohatsim co se jim dari porad lip se psalo tesne pred Francouzkou revoluci - pokud spravne tusim par tech pomazanych hlav skoncilo v kosi :P
02. 01. 2013 | 12:57

Martina K napsal(a):

Kolemjdouci:
47% obcanu USA neplati federalni dane z ruznych duvodu (viz prvni odkaz). Musite si ovsem uvedomit, ze prijem, ktery v USA danite neni ten, ktery od zamestnavatele vydelate a uz vubec ne ten, ktery vam skutecne zustane. Vsichni zamestnanci automaticky plati na socialni zabezpeceni (SSN), zdravotni pojisteni pro chude (Medicaid) a zdravtni pojisteni pro stare (Medicare). Nekdy si muzete odecit i cast nakladu na hlidani deti a na zdravotni vydaje nekryte vasim zdravotnim pojistenim (spending accounts). Teprve zbytek se pocita jako hruba mzda. Z te si ovsem muzete odecist uroky zaplacene na hypoteku,naklady spojene s praci a dobrovolnou cinnosti (tzv. itemized deduction, popripade standard deduction, pokud je pro vas vyhodnejsi). A co zbyde, to priznate IRS (bernak) jako svuj prijem (viz hodnoty v grafu).Na kazde dite dostanete kredit a pokud mate socialni davky, ve vysledku se vam taky neukazi. Takze pokud mate malo nebo si hodne odectete, muzete byt v plusu. Diky tomu je tu tzv welfare cliff, tedy minimalni hranice platu, pres kterou se vam nevyplati vydelat, protoze ztratite tolik vyhod, ze zchudnete. Muzete mit svobodnou matku s detmi, ktera ma papirove$29000, ale jeji prijem s davkami dela dvojnasobek (viz druhy odkaz). Jinak k tomu, abyste dostal vice nez odevzdate nemusite vubec patrit do tech 47%.

http://www.npr.org/blogs/money/2012/09/18/161337343/the-47-percent-in-one-graphic

http://www.aei-ideas.org/2012/07/julias-mother-why-a-single-mom-is-better-off-on-welfare-than-taking-a-69000-a-year-job/
02. 01. 2013 | 14:02

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Martina K. - Moc děkuji za odpověď. Připadá mi to dost složité, navíc je otázkou, která pravidla platí pro celé Spojené státy, tedy federálně a která jen v jednotlivých státech.
02. 01. 2013 | 15:06

Martina K napsal(a):

To Kolemjdouci:
To, co jsem uvedla a stejne tak vsechny grafy se tykaji federalnich dani a jsou vsude stejne. Statni dane se opravdu lisi-nejen stat od statu, ale okres od okresu. Pro nas normalni lidi nastesti jsou ke stahnuti certifikovane softwary primo ze stranek IRS, ktere zakouti a pripadne vyhody odhali bez cteni danovych zakonu.
Snazila jsem se co nejjednoduseji, jestli se nepovedlo, omlouvam se. Co si z toho muzete "odnest" je, ze poznamka Yossifa byla spis nepresna, nez nepravdiva. Pokud jste sledoval volebni kampan v USA, mohl jste si vsimnout, ze unikla nahravka Romneyho nebyla Demokraty kritizovana za nepravdivost (ze 50% obyvatel neplati federalni dane se tu poklada za obecnou znalost), ale bylo hrano na city, tedy, ze ty lidi urazil.
02. 01. 2013 | 16:03

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Martina K. – Budu si muset zjistit, jak je tomu v jiných zemích, abych mohl srovnávat. (O situaci v ČR v tomto směru údaje někde mám.) A také kolik procent celkového obyvatelstva tvoří děti a školní mládež, kolik nepracující senioři a kolik nezaměstnaní a nemocní.
02. 01. 2013 | 16:36

Martina K napsal(a):

Kolemjdouci-tak s tim srovnanim vam drzim palce. I kdyz moc vyznamu v tom nevidim, kdyz v tech zemich nebydlite, nezijete.
Jenom k tomu, abyste mohl srovnat staty v USA, musite k tomu, co jste vyjmenoval pripocist i zivotni naklady. Kdyz vam nyni daji nastupni plat $65 000 (median rodineho prijmu v celych USA), tak v DC, Bostnu nebo vetsine Kalifornie budete prumer a budete rad. Pokud budete vydelavat jako jediny v rodine tak me vas bude i lito. Kdyz to same dostanete v malem mestecku mimo tyhle drahe oblasti razem mate dvojnasobek prumeru a za domek zaplatite i tretinu toho co jinde, ale "okem" federalnich dani a vyhod jste na tom stejne jako v te Kalifornii nebo DC...Kazdy zamestnavatel navic nabizi jine benefity/vyhody. Takze ne jen kde zijete a za kolik, ale i u koho pracujete.

Pokud si tim porovnavanim chcete dokazat, ze se v CR mate lepe, doporucim vam srovnavat se statem Mississippi nebo tzv. inner-city velkych mest jako Chicago, DC nebo St. Louis. A zasadne se zamerte na prumer, ne na obyvatelstvo podle rasy, aby vam z toho nevypadli cernosi (pripadne se zamerte jen na minority)-muj typ je, ze ve zminenych oblastech to vyjde hur i u bilych, ale jistota je jistota.
02. 01. 2013 | 17:55

Kolemjdoucí (J.Š.) napsal(a):

Martina K. – Mně jde spíš o to, co vlastně znamená těch 47%. Jestli je to doklad přebujelého sociálního státu (jak naznačoval Yosif K.) nebo je to průměr, nebo dokonce, ve srovnání třeba se skandinávskými ekonomikami, spíš podprůměr. Případně jestli ta přebujelost amerického sociálního zabezpečení je tak veliká, že je hlavní příčinou krize z let 2007 – 2008, a proto je třeba ji omezit. A jak to, že ty skandinávské ekonomiky se do žádné dluhové krize nepropadají, ač by podle liberálních teorií měly. Jestli tu finanční krizi nemohl způsobit spíš nevhodný finanční systém než sociálně slabí Američané.

Dost dobře si nedovedu představit, že ty sice hezké, leč jen prkenné boudy zvané nemovitosti, které jsem viděl na fotkách, zakoupené na hypotéku, byly tak drahé, že jejich nesplácení podlomilo nejen ekonomiku nejsilnější země světa, ale i polovinu zeměkoule. Jestli by nebylo na místě spíše než ty sociálně slabé obviňovat z rozmařilosti buď stavební firmy, hypoteční banky nebo finanční spekulanty, a k nim směřovat požadavky na větší ukázněnost a „utahování opasků“.
02. 01. 2013 | 19:36

Astala vista napsal(a):

Nacionalismus je jenom přirozenou a správnou reakcí na to co se děje. Lidé jako autorka by nejraději nechali zavírat lidi už jen za vyvěšení státní vlajky, ale to, že 90% imigrantů z Afriky se podílí na trestnmé činnosti a nutí Evropany k obraně ji nechává chladnou.
Takže více nacionalismu a svobody do roku 2013
02. 01. 2013 | 22:42

Karel Mueller napsal(a):

Zdravím pane fedor,

jsem rád, že jste se po dlouhé době objevil.
Už dávno tuším, kdo asi jste.
Vidím, že privatizace je pro Vás citlivou strunou.

Víte, pro mě to byla škola, proč teoreticky i prakticky reálsocialismus prohrál. Protože nebylo rozhodující, jestli ten či onen privatizátor byl darebák a podvodník, rozhodující bylo, jak se k tomu postavil národ jako celek. A reální lidé v reálných fabrikách.

Určitě jste to sledoval shora. Já zdola. Při tomto pohledu by jste velmi leccos pochopil.
04. 01. 2013 | 00:37

hovorka11 napsal(a):

HANA BRIXI:
Příště si zjistěte, jak funguje svět falešných peněz a "finančních trhů".
Náprava možná není, pokud se nezmění totalitní režim. Pád ekonomiky USA i EU je nevyhnutelný, protože funguje na virtuálních podvodech, z kterých bohatnou jen spekulanti.

Měl jsem pravdu :

31. 12. 2012 | 20:16
"Fiskální útes v USA je jen další bod, kdy se rozhodne Fed k vytisknutí nepokrytých peněz, které EU a státy světa obchodující s dolarem musí zaplatit ze svého."

Jen doplním, že EU vzdoruje přesunutím dluhu z USA na Evropské státy včetně Řecka tou smou hloupostí- tištěním peněz.
EU pohřbila fungování konkurenční ekonomiky a předala ji na rozkradení "finančním trhům". Za úpadkem čím dál vyce vyčnívá gigantické zbrojení s vlnou imperiálních válek, které zadlužují především USA, GB, Francii. Nemá to jiné řešení než pád totalita v EU a USA.
Prosperující země světa už řeší podvody dolarového systému virtuálních peněz nápravou systému k staletí ověřené stabilitě- fyzickému zlatu:

http://proinvestory.cz/roman-truska-zlato-vs-papirova-mena
----------------
EU selhala v plném rozsahu a ožebračila obyvatele EU, protože měla vyloučit z obchodování podvodný dolar a přejít na koš měn minimálně EUR, juan, rubl a ostatní tvrdé měny. Místo toho založila evropský Fed- tzv ECB.
EU Řecko utápí v nevolnictví a krizi aby zachránila ty, kteří za současný stav- převzetí falešných a toxických produktů z USA mohou, banky hlavně Německa a Francie které chtějí z Řecka vymlátit ziskovost z amerického podvodu.
04. 01. 2013 | 14:40

jo napsal(a):

Nyní již není co dodat.
04. 01. 2013 | 21:56

ZM napsal(a):

Nejlepsi ucitel je historie.

Doporucuji knihu o vlivu dani na vyvoj civilizaci od starovekeho Egypta az po soucasnost od Charlese Adamse For Good and Evil: The Impact of Taxes on the Course of Civilization.

http://www.amazon.com/gp/product/B004C04YP6/ref=pd_lpo_k2_dp_sr_2?pf_rd_p=1278548962&pf_rd_s=lpo-top-stripe-1&pf_rd_t=201&pf_rd_i=1568332351&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_r=02MHWZ71G6XR0GWY6SHX
05. 01. 2013 | 08:58

pavel v napsal(a):

Paní Brixi,

vy jste napsala něco v tom smyslu, že Západ kvůli dogmatům klesá ke dnu, zatímco Čína díky modernizaci roste. Nebylo by tedy nejlepší použít čínský recept na naši ekonomiku?
1. Snížit mzdy?
2. Snížit daně?
3. Zrušit státní penzijní systém (ať děti živí rodiče)?
4. Zavést placení školného?
5. Prodloužit pracovní dobu?
6. Úředně znehodnotit vlastní měnu, aby se dosáhlo lepších exportních cen?
Co myslíte? Nehrnul by se k nám kapitál, zvláště kdybychom ještě očesali práva zaměstnanců?
08. 01. 2013 | 20:59

jíra napsal(a):

pavel v
Zhlédl jste se v Číně? Zapomněl jste na to nejdůležitější: Místo hromadné amnestie lumpů, připravujících naši zemi ročně odhadem o stovky miliard, je hromadně popravovat... Pak si v té Číně mohou leccos dovolit, třeba i ten 10% růst ročně...
Berete to? Ono totiž vše nějak hluboce ale celkem jasně souvisí se vším...
11. 01. 2013 | 01:29

antoni.n napsal(a):

Milá Hano Brixi,

omlouvám se za zpožděnou reakci, musel jsem o odpovědi přemýšlet. Dlouho.

Zdá se mi, nejde o genetické informace, to jsou značky, znamení na cestě.

Uvažujme raději o přirozenosti lidské, odtu pocházejí všechny ty pohyby, dějinné proudy.

Víme málo, co jest to lidská přirozenost. Je tam složka animální, složka biologická, složka, řekněme - božská, jiskra boží, je to jen malý plamínek, ale nesměle plápolá v nás i v interieréch některých našich současníků.

Ostatní se asi domyslíte.

Buďte v dobrém, Hano,

an

P. S. Viděla jste film Tree of Life, od Terence Malicka ?
11. 01. 2013 | 15:24

pavel v napsal(a):

jíra

Nedá se říci, že jsem se zhlédl v Číně. Nepovažuji totiž růst HDP za žádnou modlu, abychom při jeho případném poklesu ihned propadali panice. Máme se tak dobře, jak jsme se nikdy v historii neměli, tak bychom mohli být docela spokojení. V tom se dost liším od paní Brixi, která si myslí, že prožíváme krizi a měli bychom se učit od Číny jim podobným. Kdybychom se však od Číny chtěli doopravdy učit, vedlo by to k popřen sociálního státu "jistot".

Jsme tu svědky dvojakého postoje paní Brixi. Ona na jedné straně kritizuje Západ, že se hospodářsky nerozvíjí, ale na druhé straně adoruje Čínu, která dosahuje růstu za cenu antisociálních pravidel.
14. 01. 2013 | 16:57

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy