Evropská konkurenceschopnost

01. 06. 2013 | 00:31
Přečteno 4949 krát
Evropské země potřebují k vyšší konkurenceschopnosti odlehčit byrokracii a přiblížit vědu a vzdělání trhu. Měly by na tom pracovat společně. (Tento text navazuje na předchozí úvod o Evropě pod tlakem.)

Překážky v investičním prostředí, politice a na pracovním trhu

Podle pravidelného celosvětového průzkumu firem v soukromém sektoru (Doing Business database) jsou investiční prostředí a podmínky pro byznys v evropských zemích v průměru horší než v ostatních rozvinutých a dokonce i některých rozvojových zemích. Příkladem jsou Hong Kong, Korea, Malajsie, Taiwan, Thajsko, Saudská Arábie nebo Singapur. Česká republika se v některých aspektech svého investičního prostředí řadí celosvětově mezi nejhorší. Důvodem jsou zejména obtížnosti a náklady spojené s nastartování byznysu, se získáním elketrické přípojky pro nový podnik a s placením daní.

V investičním prostředí mezi evropksými zeměmi navíc panují výrazné rozdíly. Tyto rozdíly zvyšují transakční náklady a omezují prostor pro růst konkurenceschopných firem v Evropě.

Rozdíly a občasné spory mezi evropskými zeměmi v hospodářské, investiční a obchodní politice omezují vliv Evropy ve srovnání s jinými aktéry na globální scéně a oslabují pozici Evropy například ve vztahu k zahraničnímu kapitálu nebo v řešení globálních problémů. Nedostatek politické shody mezi evropskými zeměmi omezuje jejich úspěšnost v jednáních s mimoevropskými investory, s nadnárodními korporacemi i na mezinárodních fórech.

Mnohé evropské země navíc začínají zaostávat v technologickém rozvoji, v podmínkách na pracovním trhu a v produktivitě. Vysoká nezaměstnanost mladých lidí v řadě evropských zemích může mít navíc dalekosáhlý negativní dopad na jejich hospodářství, veřejné finance i společnost v budoucnosti.

Na globálním trhu by Evropě pomohl jednotnější postup i zahraniční talent

Pro posílení konkurenceschopnosti by teď Evropě po dosažení jednotného trhu pomohlo zlepšení podmínek pro byznys a rozsáhlejší harmonizace investičního prostředí mezi evropskými zeměmi. Harmonizace a zjednodušení podmínek pro investice a byznys by evropským firmám umožnily snížit transakční náklady a posílit růstový potenciál.

Na globální scéně a světových trzích pak Evropa může zvýšit svůj vliv a vyjednávací pozice sladěním hospodářské strategie. Čína, Indie nebo Brazílie mají samozřejmě větší převahu, pokud jednají s evropskými zeměmi individuálně než když jednají s Evropou jako celkem. Některé rozvojové země se už také pokoušejí koordinovat své hospodářské strategie. Pokud se Evropské země dohodnou na jednotné strategii, bude mít jejich hospodářská politika na globální scéně lepší šance.

Zatímco rozvojové země rychle rozšiřují a zkvalitňují svůj výrobní potenciál, Evropská konkurenceschopnost do budoucna závisí na inovaci. Evropa proto potřebuje tvořivou a adaptabilní pracovní sílu. Potřebuje vědce a studenty, kteří spolupracují s firmami a podnikateli, mají přístup ke kapitálu, mohou testovat nové ideje a inovace, a mohou úspěšné ideje a inovace zavádět bez zbytečných překážek do provozu. Zaměření se na inovace bude vyžadovat pokračující reformy systému vzdělávání a vědy, výzkumu a vývoje, a jejich užší propojení s trhem, výrobou a byznysem. Koordinace těchto reforem mezi evropskými zeměmi může také posílit rozvoj znalostní ekonomiky v Evropě.

Kvalitní školství, věda a výzkum by spolu s dobrými podmínkami pro byznys by posílily pozici Evropy jako globální centrum znalostní ekonomiky. Evropa by se tak mohla stát také magnetem pro mezinárodní talent. V USA doposud rozvíjejí a zavádějí většinu úspěšných inovací do provozu imigranti. Také Evropa může získat a posílit svou konkurenceschopnost tím, že se stane magnetem pro talentované a tvořivé studenty, vědce, podnikatele a inženýry z celého světa.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

kormoran napsal(a):

Nic noveho nelze tvorit se stavajicimi zastydlymi byrokraty a povaleci EU. Vrele Vam doporucuji vyslechnout si nektera vystoupeni Barrosa a pak napiste , co Vam proslov dal)).

Projedte si nechutne zaznamy , europoslancu a vsimnete si , jak se tam vepri vyvaluji.

Ten stavajici a umele udrzovany direktivni bordel se musi rozpadnout a zacit znovu na prirozene basi.

Taky jde o to , az se to rozpadne , jestli si veprici pri odchodu od koryt staci napechovat batohy s pomejemi -odstupnym.)

Funguje vubec nejaky kanal s primym prenosem vepriku?

Vzdyt jen slysim pouze , ze EU rozhodla -EU komisariat. A nikdo nevi kdo je za tim a kdo hlasoval atd. Soty na Yotube jsou spore.
Jejich proslovy jsou jako ozveny z bunkru.

Nelze nesouhlasit s tim , co pisete pani Brixi , ale pripomnelo mi to zavery 15 sjezdu UV KSC.Huraaaa!))))

Film Bila pani se vydaril a je trefny i v tomto pripade,))))
01. 06. 2013 | 04:52

kormoran napsal(a):

Nebo jeste jinak .
Projedte si dostupne informace o osobach , ktere byly vyslani z te , ci jine zeme do snemovny EU!

Vzdyt jen papouskuji to , co kdysi Gustav , nebo Milous.!!!
At zije UVEU !!!))))

Kleki- Petra by rekl :" Slova bilych muzu u velkeho ohniste EU jsou prazdna , jako usta stare zeny" ))))

V Holandsku nestaci sect 'travu' , aby dymka miru stacila doutnat k poslednimu EU poslanci.

Moribundus)))
01. 06. 2013 | 05:09

Normální 1 napsal(a):

Vždyť se stačí podívat na to jak a kdo to vede u nás. Jdeme od desíti pěti - podniky v cizích rukách, zemědělství v úpadku, ceny letí kamsi do závratna..
Přitom daně se zvedají, zavádějí se "regulační" poplatky, ceny dálničních známek se zvedají - ale nic z toho. Všechno stačí naši vládci rozfrcat... A Chemický Ali z Bechyně je ještě vyznamenán jako nejlepší ministr financí.
01. 06. 2013 | 06:25

ščastný euroobčan napsal(a):

To autorka:
Podrobně si prostudujte si jakékoliv nařízení komise, nebo rady EU v oblasti, které rozumíte, a bude Vám jasné, proč EU musí zkrachovat. A rychlý ekonomický krach je ještě to nejlepší, co může Evropu potkat.
01. 06. 2013 | 06:30

Daniš napsal(a):

Téma užitečné, ale ocenil bych autora který ví o čem mluví a naznačí východisko. Takhle to připomíná opsané všeobecně známé fráze. Autorka ale píše pro radost ( jak říká v životopise), tak ji to přeji, díky za to.
01. 06. 2013 | 06:32

born65 napsal(a):

Škoda, je to plytké, je to plytké... (evropské země potřebují..., by pomohlo zlepšení podmínek pro byznys..., Evropa proto potřebuje..., by posílily pozici Evropy jako globálního centra znalostní ekonomiky..., Evropa by se mohla stát magnetem,... atd.). Opět musím souhlasit s jednou větou nicku kormorana; i mně to zatím spíš připomíná úvodní proslov na nějaké ideové partajní konferenci.
S čím ale hodně nesouhlasím, to je sdělení, že "...zaměření se na inovace bude vyžadovat pokračující reformy systému vzdělávání a vědy, výzkumu a vývoje...". Proboha, jen ne další POKRAČOVÁNÍ reforem ve školství, najmě základním, naopak: přimlouvám se k návratu k tomu dobrému a osvědčenému z dřívějška. Experimentálního "štefflování" už bylo dost. Chcete budovat znalostní ekonomiku a to, co přichází na jednotlivé stupně sekundárního a terciárního vzdělávání, je rok od roku horší!
01. 06. 2013 | 06:42

Důchodce68r napsal(a):

Totéž lze popsat různým způsobem.

S paní Brixi nelze než souhlasit. Přesně to co píše Evropa potřebuje. Jenže takových textů už je napsáno snad tisíce. A nic nic nic, působí už jen chiméricky. Není moci, která by to s prominutím svinstvo všeho druhu, které se v Evropě rozmáhá, a kterému se tyto texty vyhýbají, dala do pořádku.

Popsal bych to stručněji takto. Evropa nám nebezpečně všestranně degeneruje, nikdo neví co s tím, blíží se vše zničující sociální nepokoje.
01. 06. 2013 | 06:47

Pepa Řepa napsal(a):

Harmonizace, kolektivizace, inovace....to je naše agitace.
Bude to v pětiletce páté, to už bude mír, každý Franta bude inženýr a každá Božka džendrteta.
V USA loví mozky, by lovíme imigrantské bezmosky a množíme své.

Také mi to-kormoráne-připomíná kydy RVHP ....dohoníme, předhoníme.
Ne že by tato milá dáma neměla pravdu, kdo by nechtěl dohonit a předhonit, ale bez úvah na konkrétní reformu hydry je to o ničem.
Vyškrtáváme se na účetním Kalóskovi ve stejné době, kdy matička EU pokárá, že máme nízkou daň z nemovitosti-přidat soudzi- a oprášíme povolenky, aby nebyla nízká cena elektřiny a nasypeme víc imigrantům-asi jak kterýmn že?-ne každý inovuje- a tím dohoníme Asiaty.

Ne že by Míra byl vzorem, antabus zaúřadoval, ale když ne on, budou podobně progresivně, loajálně a pokrokově cvakat rovnátka nebo šmatlapatlaMládek.
01. 06. 2013 | 06:48

Daniš napsal(a):

Autorko, pan Stejskal se bude zlobit že mu deptáme autory. Ale něco se pokusím vám naznačit:
Dobrý chirurg nevznikne tak že bez jakýchkoliv znalostí jen tak někoho rozřeže. Dobrý Chemik nevznikne tak že si jen namátkou koupí chemikálie a zkusí je smíchat. Stavař nevznikne tak že si koupí cihly a jen pro legraci je bude nějak skládat. Hudební skladatel nevznikne tak že kašle na noty a nauku, koupí si klavír a bude ťukat do kláves.
Stejně tak dobrý autor nevznikne tak že si koupí klávesnici a bude "pro radost a touhu být doma" tukat do klávesnice, byť i opíše (bez hlubší znalosti) některé myšlenky jiných.
01. 06. 2013 | 06:50

MaB napsal(a):

Paní Brixi,
to, co píšete vypadá hezky. přiveďme do Evropy inovace, vzdělání, talenty.

OK, je tu pro mne jedna otázka: má dnes byznys skutečně zájem v nějakém významném rozsahu v Evropě investovat? Protože, pokud ne (jak se bohužel zdá), tak jsou všechny snahy o podporu inovací a vzdělanosti zbytečné, pochopitelně.

Nebo jinak, co je vlastně příčinou toho, že se v Evropě investuje málo a spíše stále méně? Je to příliš drahá pracovní síla? Možná, ale ne všude v Evropě je opravdu drahá. Je to nízká kvalifikace? Vy zřejmě navrhujete pokračování té tendence: nechme asiatům montovny a my dělejme sofistikované věci, na které je potřeba vysoce kvalifikovaná síla. No, dejme tomu, ale sofistikované záležitosti nemůžou dělat všichni a jejich povaha je taková, že ani moc na pracovní sílu náročné nejsou. Co s těmi ostatními?

Prostě, těch otázek je více, než odpovědí. Odtud možná výtky komentujících k vašim textům.
01. 06. 2013 | 07:12

vasja napsal(a):

Také Evropa může získat a posílit svou konkurenceschopnost tím, že se stane magnetem pro talentované a tvořivé studenty, vědce, podnikatele a inženýry z celého světa.
---------------------
Dyk jo.
Sou jich plný předměstí a prostor pro předvedení svojich talentů a schopností maj dost a kvalitně toho využívaj.
Sou dobrý piloti, machři na míchání hnojiv a se sekáčkem dělaj aj poslepu.
01. 06. 2013 | 07:18

MJ napsal(a):

Nemáte pravdu, paní Brixi.
Evropu potápí korupce a tunelování.
Důsledkem korupce je i to, že do vedoucích pozic na všech úrovních, až na výjimky, jsou dosazováni lidé, kteří nejméně vadí, bez ohledu na jejich schopnosti. Dění je řízeno někým jiným ze zákulisí.
Konkurenceschopnost státu nejvíc podrývají zásahy, řízené vládními úředníky. Zdravá konkurence u nás spíše neexistuje, konkurence v našem prostředí likviduje, a následně zneužívá dominanci na trhu. V současnosi je to třeba boj bez pravidel na železnici, v osobní i nákladní přepravě. Noví dopravci vyzobávají to lukrativní, a důsledkem je, že nesmyslný boj o trať mezi Prahou a Ostravou přináší absurdity typu, že jízdenka s ČD (a do většiny míst Vás nikdo jiný nedoveze) z Prahy do České Třebové stojí 222 Kč a z Prahy do Olomouce 220 Kč, nebo že tento boj odnesou lidé v Jihlavě a Havlíčkově Brodě rušením vlaků. Stát, místo aby jednal, se zaklíná neexistujícími směrnicemi EU.
01. 06. 2013 | 07:18

Fialenka napsal(a):

V první řadě bychom se měli zaměřit na spolupráci místo na konkurenci. Alespoň v rámci Evropy nebo Západu by to již mohlo jít. Ale paní Brixi píše o Evropě vůči Asii a tam takové přátelství asi očekávat nelze a zbývá převážně konkurenční boj. Hlavně věda a úcta k životu je předností západní civilizace.
01. 06. 2013 | 07:27

au napsal(a):

MJ:
Korupce a tunelování skutečně nejsou problémem dnešní Evropy, a dokonce ani dnešního ˇCeska. To, že to tvrdí v televizi, ještě neznamená, že to tak je.
Aby Evropa zůstala bohatá, resp. dál bohatla, potřebuje:
- sjednocení daní v celé EU
- především zavedení jednotné, výrazně progresivní daně z příjmu ve všech státech
- skutečnou společnou ekonomickou politiku a vzájemné přiblížení v dalších oblastech (organizace důchodového systému, dopravy, školství, zdravotnictví...)
- ukončení nesmyslné politiky škrtání, kterou v bruselském parlamentu prosadila vládnoucí pravice (tj. základem je, aby příští rok volby do europarlamentu dopadly jinak než ty poslední)
- a pokud to nepomůže? Potom se zbavit zemí, jejichž obyvatelstvo zamrzlo v totalitních časech a vyznačuje se sníženou inteligencí a morálkou (ano, mám na mysli Cˇeskou republiku) a pokračovat
01. 06. 2013 | 07:37

Fialenka napsal(a):

Takže souhlasím s Paní Brixi, Evropa by se měla sjednotit a lákat talenty aby ji Asie a rozvojové země nepřeválcovaly.
01. 06. 2013 | 07:40

Ami napsal(a):

Paní Brixi, píšete dobře, pravdivo, se znalosti věci.
ČR je však momentálně v situaci, kdy v čele státu stojí lidé, sebranka, kterým nejde o prosperitu všech v EU i EU jako celku. Jim stačí to, že hrabou pro sebe, kradou, rozprodávají, tunelují a nejaká prosperita celé EU jim může býti ukradena.
Chce to čas, i když pod jejich vedením jsme ze dne na den chudší. Nic jiného nezbývá, jenom vydržet do voleb. No a po nich, doufám, občané koněčně zmoudřejí a budou volit do čela státu lidi Vašeho formátu. Hodně úspěchů do budoucna a dalších podnětných příspěvků Vám přeje Ami.
01. 06. 2013 | 07:45

Martin napsal(a):

To jsou krásné řečičky, ale nikam nevedou. EU především potřebuje okamžitě a ihned zrušit výpalné OZE, zakázat zapojovat FVE a VTE do elektrické sítě, okamžitě a ihned zrušit povolenky CO2. To proto že drahá elektřina je v přímém rozporu s konkurenceschopností, neboť elektřinu potřebuje každá firma.
Také se musí okamžitě a ihned zrušit dotace řízené z EU a adekvátně tomu snížit daně.
A vůbec nejlepší by bylo, kdyby se EU starala hlavně o volný pohyb zboží a osob a služeb a vůbec nijak se nemontovala firmám do života, jako třeba nařizovala složení správních rad a podobně.
01. 06. 2013 | 07:54

MJ napsal(a):

au
Rozhodně máte pravdu v progresivním zdanění a nesmyslných škrtech (tím nemyslím další nekontrolovatelné zadlužování). Ale připomněl jste penzijní reformu, to je v podobě 2. pilíře zase další tunel do rozpočtu státu. Smysl má pro bohaté, ale ti z logiky věci pomoc státu nepotřebují. Je trestuhodné, že se tak děje na úkor lidí s nižšími příjmy, pro které reforma vůbec nemá smysl a bude jen rozevírat nůžky mezi chudobou a bohatství.
01. 06. 2013 | 08:05

Občan napsal(a):

Hong Kong, Korea, Taiwan, Thajsko, Saudská Arábie nebo Singapur jsou rozvojové země? Tak to jo; v tom případě nemá smysl číst dál.
1) Všechno to jsou PŘÍMOŘSKÉ státy
2) Hong-Kong, Taiwan, Singapur a částečně i Thajsko jsou daňové ráje a pračky na prachy
3) Saudská Arábie má víc ropy než celá EU dohromady
4) Thajsko jede na bordelech, produkci heráku, turistice a textilních otrokárnách
5) Malajsie je světová velkolepírna "botasek"

HK, Ta, Si a SA jsou potravinově absolutně nesoběstačné.

Můžete nám sem, prosím, laskavě napsat, k čemu je ta vzdělanost dnešní cca 6 MILIONŮM nezaměstnaných absolventů VŠ v EU a dalším nejméně 5 MILIONŮM nezaměstnaných SŠ a VŠ v kategorii "50+"?
PROČ už SI sakra konečně nepřiznáte, že se VÁM zhroutil celý SYSTÉM jako domeček z karet a že jste úplně bezradní?

Vzdělanost je k ho...ubelesu, pokud pro vzdělané není PRÁCE! A ta není a nebude, protože majitelé výrobních prostředků konečně a) mají technologie, které lidi nahradily a b) možnost zneužívat levnou práci nevolníků v nejvíc přelidněných zemích.

Konkurenceschopnost je, když...
- mám VLASTNÍ výrobní základnu
- mám na ni navazující VLASTNÍ vědecko-výzkumný komplex
- mám co nejvyšší zaměstnanost,
- která je ponejvíc tvořena PRODUKCÍ,
- protože pak mám CO vyvážet a spotřebovávat
- jsem SOBĚSTAČNÝ v maximální možné míře
- dovážím jen laskominy a to, co nejsem schopen vyrobit já nebo nejbližší sousedé

Bez toho jsem jen levnou montovnou BEZ koupěschopného obyvatelstva, závislou na dovozu VŠEHO.

Pokud za "překážku investicím" považuje SB dodržování bezpečnosti práce, lidsky důstojné mzdy a pracovní podmínky a solidární společnost, pak jste marnou a zbytečnou institucí, která by se měla co nejrychleji rozejít a vy byste měli jít MANUÁLNĚ pracovat do některého z "konkurenceschopných" prostředí.
01. 06. 2013 | 08:20

Martin napsal(a):

Občan: Je to ještě horší, v EU by se stále ještě mohly produkovat technologicky náročné výrobky, protože asiaté dosud mnoho technologicky náročných výrobků vyrobit neumí, ale EU účinně a úmyslně takovým lidem a firmám hází klacky pod nohy, neboť EU řídí diletanti.
01. 06. 2013 | 08:27

Marian napsal(a):

Občan.8.20 naprostý souhlas.Bohužel, spousta lidí se -ať už cílevědomě nebo podvědomě-nezabývá analýzou skutečnosti, sběrem a interpretací dat. Namísto snahy o co nejpřesnější popis reality v co nejširším kontextu si nasadí zjednodušující ideologické brýle a příjmou za svůj ten výklad, tu interpretaci reality,která jim z nějakých, většinou náhodných a irelevantních důvodů nejlépe vyhovuje.
Tito lidé se pak chovají velmi podobně jako fanoušci fotbalových hokejových či jiných sportovních klubů.
01. 06. 2013 | 08:42

Občan napsal(a):

Martine,

Evropa by v klídku mohla být basolutní špičkou jak v soběstačnosti (vč. technologicky nejnáročnějších výrob), tak v solidárnosti. Kdyby...
Kdyby stála na spolupráci a integraci (což byl původní záměr EHS a mladé EU) a ne na vzájemné likvidaci a fofrspekulantech.
Ale protože Soros, Janeček, londýnská City&spol., globalizace a sociální dumping uvnitř EU i z NEčlenských zemí, jsme v pr...ůseru.
Dokud se EU nevypořádá s prostředním odstavečkem, z té pr...oblemtiky se nikdy nevyhrabe a zkrachuje en bloc.
01. 06. 2013 | 08:48

jogín napsal(a):

Konkurenceschopnost je už zase dána cenou daleko víc než reklamou a marketingovými triky. S hromadami parazitů v bankách a ouřadech (včetně firemních) konkurencechopnost nebude.
01. 06. 2013 | 08:49

Fialenka napsal(a):

"Evropa by v klídku mohla být basolutní špičkou jak v soběstačnosti (vč. technologicky nejnáročnějších výrob), tak v solidárnosti."

Moje řeč.
01. 06. 2013 | 08:56

Maximus napsal(a):

Občanovi

To co jste napsal zavání poněkud bývalým režimem, ale máte pravdu, i v tomto novém politickém režimu to šlo nastavit a ukočírovat. Dělá se to pomocí parametrických změn různými předpisy a bariérami a třeba také cly, kdy se vám se nevalí asiatské zboží, které likviduje nejen naši ekonomiky, ale už se jim to daří v celé EU, ale i USA. EU je neskutečný hloupý direktivnín moloch, který svými činy ve skutečnosti jde proti zemím EU. Všechno rozvrátili! Vezměte si takový Schengen, ze kterého musí mít všichni ti dovozci od zboží po drogy hroznou radost, vezměte si ta nařízení, kdybyste chtěl např. v ČR zavést daň na zboží odněkud, které tady dělá paseku tj. třeba dumping nebo co do kvality.
EU podporuje jako šílená "globál" a to je průšvih a malým firmám rána do mordy. Dále jsem se nezmínil o přerozdělování financí, které země EU posílají do centra EU a to je zase přeposílá zpátky. To je naprosto obskurní záležitost a nesmysl a přímá demontáž a poškozování konkurenčního prostředí. Pak je třeba se zmínit o celém banksterském prostředí, všimněte si, už nikde nekrachují, ale pomáhají si, ovšem na úkor rozpočtů států EU resp. ve vyšší míře států Eurozóny. G.Orwell by čuměl jako puk a že měl vize a viděl daleko před sebe. On svoji farmu zvířat psal jako alegorii na komunistický režim, ale ono se to vrátilo zpět ve vývoji kapitalismu, kde se jistá elita zmocnila financí, moci, informačního systému a vlastně všeho a udávají směr kam půjdeme. Nyní už to začínáme tušit, dál už to není slušné a expresívní slova tady se nesmí používat.....
Mám obavy, že už je pozdě něco měnit, jednak k tomu tady nejsou schopní a dobře organizovaní lidé, politické strany to nejsou ani náhodou, tam jen každý koukat se napakovat kde to jen jde, dále stát je rozvrácen a ztrácí autoritu a tak už jen zbává čekat na ránu z milosti zvenčí.
Pěkný den.
01. 06. 2013 | 09:01

svatý Václave... napsal(a):

Občan, nelze než souhlasit. Ale pozor, za chvíli se tu objeví jistý Jozéfek Melhoba a podobní nakopírovaní p-tomci lehkých ideologií, případně "ekonomové", kteří nám budou tvrdit, že bohatství se netvoří prací, ale kšeftováním na burzách a rozprodáváním již zbudovaného majetku. U nás byli jedni manželé, měli hospodu a alkoholismus v krvi. Ti si mezi sebou navzájem prodávali pití a jak to dopadlo? No přeci jako u nás za posledních 23 let.
01. 06. 2013 | 09:04

Občan napsal(a):

Jogíne,

ono to v těch "konkurenceschopných" zemích není o nic lepší.

Každá šička hadrů nebo lepič "botasek" v Asii, sběrač/ka čaje, banánů nebo kafe v Africe či Jižní Americe živí kromě sebe mraky fofrsekulantů, obchodních zástupců, přepravců, "managerů", "finančních a jiných "analytiků" a "poradců"; PROTO jsou ti lidé tak strašně chudí. Protože jim ty banány, hadry a kecky NEPATŘÍ a protože na jejichpráci parazitují všichni ti výše zmínění.
A proto jsou stejně chudí Češi v montovnách a hypáčích, a proto Španělé musejí zakládat svépomocné komuny "poslední naděje na přežití", a proto je v Irsku skoro 50% populace pod hranicí chudoby, a proto v Polsku hladoví skoro DVA MILIONY dětí - a tak bych mohl pokračovat ještě asi tak metr...

To, co se teď děje, je přímý důsledek globalizace, kdy se naprosto zbytečně stěhují po Zemi statisíce tun hmoty z místa na místo, aniž by to bylo nutné a prospěšné komukoli jinému než PARAZITŮM. Než SI pár nenažranců (DOBŘE VÍME O KOHO JDE) vyřvalo globaliazci, uměla SI evropa vyrobit úplně všechno sama a to pak uměla oboustranně výhodně vyměňovat např. s Ruskem a Čínou za to, co neměla nebo neuměla vyrobit.
Teď už zbožní a peněžní výměnu vůbec neovlivňje a PROTO jde do kytek ekonomicky i společensky. Jediným řešením je zcela utnout globalizaci, nechat EKONOMICKY pochcípat všechny nevýrobní a zejména finanční parazity, na nějakou dobu se izolovat a OBNOVIT průmyslovou i zemědělskou výrobní a vědeckovýzkumnou základnu v EU.

Čímž vlastně navazuji i na včerejšího Robejška.
My totiž máme i tu náhradní měnu! Je jí euro, které velmi rádi berou tam, kde mají to, co nemáme v EU nebo to neumíme vyrobit, a které uvnitř EU funguje docela spolehlivě.
Stačí sebrat odvahu, poslat do pr...ůmyslu všechny parazitární Sorose a jim podobné existence z bank a "finančních trhů", a začít zase hospodařit SAMI, VE a NA SVÉM a ZA SVÉ.
01. 06. 2013 | 09:09

svatý Václave... napsal(a):

Omluva, samozřejmě tam mělo být: "potomci"
01. 06. 2013 | 09:09

oranžáda pitomá napsal(a):

bohužel...... evropská unie vede Evropu do propasti a nic se na tom nedá změnit,.... a aby ty samé staré ksichty dělaly novou politiku, to je jako o tom novém bordelu se starými k....
01. 06. 2013 | 09:11

Občan napsal(a):

Maxime,

EU podpora globálu je stejně sebevražedná schizofrenie jako EU podpora islamizace BV a Balkánu, jako EU podpora finančních parazitů, jako EU podpora zbídačování vlastní kupní síly, jako EU podpora sociální dumpingu atd.
Znamená to, že k moci se v EU dostali ti, co ve skutečnosti usilují o její likvidaci, rozpad a o kolonizaci jednotlivých zejména zemiček. Ale to není "Mražená Anděla", Maxime; my přece VÍME, KDO o tohle usiluje.

Neříká se mi to lehce, ale tahle EU už nemá vůbec nic společného s EU do níž jsme před pár lety vstupovali. Kdyby teď bylo referendum a já věděl to, co vím teď, byl bych jednoznačně proti a přesvědčoval bych všechny kolem sebe.
Nicméně se domnívám, že EU má smysl a že má smysl usilovat o to, aby se zase stala tím, řím byla a čím by měla být i do budoucna.
01. 06. 2013 | 09:17

TomášL napsal(a):

Paní autorko,

vezměte všem sociální dávky a zpoplatněte školu. Zaručuji se, že do dvaceti let zde budou lidi makat (i inovovat atp.) jako šroubek...

Nebo-li rozvojové státy nemají toliko sociální polštář pro své občany, který vede k pohodlnosti.
01. 06. 2013 | 09:31

Marian napsal(a):

Těch zpolatněných škol máme u nás docela dost. Jejich výsledky jsou víc než nevalné.
A vzít všem sociální dávky? Tak to byste měl ihned zařídit znásobení počtu policistů,bachařů a samořejmě postavit stovky či tisíce nových vězení.
A kde pro ty lidi vezměte práci,když není ani pro ty,kteří pracovat chtějí.Nic ve zlém,ale vy jste opravdu duševní titán mimořádné velikosti.
01. 06. 2013 | 09:38

Al Jouda napsal(a):

Když jsme vyráběli a vyváželi, tak jsme se měli poměrně dobře, i když jsme do SSSR vyváželi za suroviny a na Kubu a do arabských zemí zdarma (téměř). Nyní sice také vyvážíme auta, ale zisky jdou do zahraničí. Potřebujeme inovaci a tu nám může přinést jen věda a výzkum. Tyto dvě intelektuální komodity jsou zatím zcela v českých rukách. Na tomto poli je třeba začít orat a sít !!! Je třeba vynalézt akumulátor el. energie vhodný do osobního automobilu, aby měl přistavěný Temelín do čeho cpát v noci vyrobenou elektřinu. Také Merkelová by jich od nás koupila miliony ! V neposlední řadě je třeba znárodnit výrobu a distribuci elektřiny, plynu a vody, protože zisky privátních společností, kterým jsme tyto k životu nejpotřebnější komodity neuváženě přenechali, jsou nehorázně vysoké, prakticky vyděračské a nemorální.
01. 06. 2013 | 09:39

TomášL napsal(a):

Marian

Tim jsem jenom nadneseně napsal, že člověk který má holou řiť a nemá možnost se o něco opřít, ten člověk maká jak šroubek.
Příště více přemýšlejte, než něco vypustíte. ;-)
01. 06. 2013 | 09:44

Marian napsal(a):

TomášL- napsal jste co jste napsal a odpověděl jste další pitomostí.Člověk,kterého jste popsal, má řadu možností jak reagovat, jednou z nich je třeba začít krást,loupit,bojovat proti systému,nebo spáchat sebevraždu.
S tou výzvou k přemýšlení jste mne fakt pobavil,díky.:o))
01. 06. 2013 | 09:59

svatý Václave... napsal(a):

TomášL - tady má holou řiť velká část národa a nemají kde makat jak šroubek. To jsou od vás dost slabé námitky.
01. 06. 2013 | 10:02

Občan napsal(a):

TomášiL,

já chápu, že bez mozku se těžko přemýšlí. Nicméně udělám pokus.
Když práce NENÍ, tak KDE by měli ti, podle Vás nefachčenkové, pracovat jako reslové?

A KDO myslíte, že by kupoval hadry, kecky, auta a compy, kdyby VŠICHNI měli "platy" jako v Bangladéši?

Mimochodem - do Bangladéše se asi všichni nevejdeme a jinde v tropech je už také dost plno. No, a mimo tropické oblasti to bez zděného domu, topení, vaření, bot a teplého oděvu moc nefunguje.
Nacisté to za WWII zkoušeli, ale měli příliš velkou ztrátovost, takže jim to zkrachovalo; životnost standardní dospělé pracovní jednotky byla jen něco kolem tří měsíců a dětské pracovní jednotky ještě méně.
01. 06. 2013 | 10:08

TomášL napsal(a):

Mariane,

nejsem si u Vás zcela jist, zda-li chápete význam slovo "nadneseně"...
01. 06. 2013 | 10:08

David napsal(a):

Je to smutné zjištění, když diskuse pod textem má větší tvůrčí a informační vydatnost než samotný článek.

Prázdných floskulí se nenajíme! Hrnou se na nás ze všech stran a bylo jich už dost!

-----------

"...Příspěvky diskutérů jsou pro mě zdrojem poznání. Díky!..."

-----------

Pro mě Vaše příspěvky, bohužel, přestávají být zdrojem poznání.

-----------

"...(Tento text navazuje na předchozí úvod o Evropě pod tlakem.)..."

-----------

Je to smutné zjištění, když expertka světové banky reaguje na podnětnou diskusi pod svým textem JEN dvakrát a JEN takto:

hanabrixi napsal(a):

Vážený pane (paní?) Gudko,

děkuji za připomenutí významu slova mocenství:)

Opraveno.

25. 05. 2013 | 18:39

hanabrixi napsal(a):

Pane Peldo,

díky za milá slova. Na houby bych ráda vyrazila. Jejich hledání je podobné dobrodružství jako čtení diskuze pod blogy.

Zdravím Vás.

26. 05. 2013 | 22:08

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/hana-brixi.php?itemid=20037

---

Je to smutné zjištění.
01. 06. 2013 | 10:10

TomášL napsal(a):

Občane

Tak i pro Vás. Tento článek čtu každým rokem mírně obměněný, významově stejný. Pořád je to stálá písnička: inovace, spojení školy s průmyslem atp., Na takový článek se dá reagovat pouze nadneseně/žertovně.

Už rozumíte?

PS: Nu, tak nějak zase od stolu a excelovských tabulek. :-)
01. 06. 2013 | 10:16

TomášL napsal(a):

Asi si dám na dveře do laboratoří nadpis "Yes, We can! EU" :-)
01. 06. 2013 | 10:27

SuP napsal(a):

Občan -
"....A KDO myslíte, že by kupoval hadry, kecky, auta a compy, kdyby VŠICHNI měli "platy" jako v Bangladéši?
Mimochodem - do Bangladéše se asi všichni nevejdeme...."
A co to zkusit líp?
Nestěhovat se, ale zkusit trochu zredukovat svou rozežranost a díky nesrovnatelně lepším životním podmínkám, než jsou v Bangaldéši, věnovat se čemukoliv, ale kvalitně?
Mimochodem velká část zahraničního obchodu, která nás živí, je obdoba té Bangladéše, jen několik úrovní výše - například dodávky strojních komponentů pro zahraniční firmy. A taky se tu na ně obyvatelé nestaví do fronty, i kdyby měli vyšší "koupěschopnost". Bohuže z toho, co se za ně vydělá, sežere polovinu náš nekonkurenceschopný státní sektor a veřejná správa.
01. 06. 2013 | 10:47

Daniš napsal(a):

občane, nevíte nic o ekonomii a o životě. To co je zdrojem blahobytu je práce, tvoření hodnot. Nikoliv přehazování čísel na účtech. Peníze jsou jen oběživo, které umožňují směnit plody jedné práce za plody jiné. Nic víc.
Kdybyste teď na účet každého obyvatele na zeměkouli připsal milion, tak se nestane nic nebo trochu zmatku, ale nezbohatne nikdo ani o jeden suchý rohlík. Už to konečně pochopte.
A musím dodat, poslední kdo to u nás chápal v plném rozsahu byli komunisti.
01. 06. 2013 | 10:50

MartinO napsal(a):

Občan:

Takže Soros a Janeček může za evropskou nekonkurenceschopnost. Tak to je teda gól :-D Je vidět, že jste opravdu "expert" s vhledem do problému.
Jenom mě překvapuje, že jste se svými vědomostmi a analytickými a řídícími schopnostmi strávil celý život za kasou nebo na pracáku.
01. 06. 2013 | 11:15

Občan napsal(a):

Daniši,

ekonomii jsem udělal u Tomažiče za dvě (a jsem na to pyšný, protože ta dvojka vůbec nebyla zadarmo), takže o ní toho vím dost a dost.

Naopak Vy nechápete, jak obrovské ztráty znamenají gastarbeiteři pro národní hospodářství. Zejména je-li jich víc.
Nejenomže nic nebudují, ale naopak ZNÁSOBUJÍ odliv kapitálu.
Jako první ho totiž vyveze majitel montovny v podobě zisku
Jako druzí ho vyvezou banksteři
Jako třetí ho vyvezou gastarbeiteři v podobě peněz posílaných domů

Cizinců legálně pracujících v ČR je cca 420 000
Pokud každý z nich posílá domů 5000.- Kč/měs., tak je to za rok
25 200 000 000.- Kč.
Ale i kdyby posílali jen polovinu, pořád to je 12,5 giga, které se nerealizují v domácí ekonomice.
Možná Vám to přijde jako zanedbatelné sumy, ale pokud o sobě zároveň tvrdíte, že něco víte o ekonomii, pak si nevidíte do úst.
Protože ztráta 12,5/25 MILIARD Kč, to už je sakra díra. A to je nominál, bez započítaných potenciálních výnosů z daní ze spotřeby, jež rovněž nebyly realizovány. Z 12,5 G to je DALŠÍCH 2,5G a z 25 G to je 5 G. ČISTÁ ztráta je tedy 15, resp. 30 G.
A teď si ještě připočítejte zhusta neplacené zdravko, socko a neodváděné daně z příjmu a sekera zatnutá v ČR cizinci se vesele šplhá někam k 60 MILIARDÁM Kč.

Stále ještě považujete gastarbeitery za přínosné pro českou nebo jakoukoli jinou ekonomiku?
01. 06. 2013 | 11:16

mik napsal(a):

Ono je treba zacit od malych v podstate bezvyznamnych veci nikde demokraticke zemi by nemohla fungovat reklama ktera omezeju osobni svobodu proc na strankach aktualne,cz nebo centum,cz existuje reklama penzicka.cz kterou musi clovek vyslechnout az do konce aby ji mohl zavrit proc ten krizek musi byt az uplne na konci reklamy a kdyz uz tedy musi byt reklama tak ze prekryje celou obrazovku takze clovek pokud nechce ztratit svou rozdelanou praci musi cekat minutu nebo co ja vim kolik nez reklama skonci,,, uz jsem si stezoval na tyhle agresivni reklamy na helpdesk centru,,,
01. 06. 2013 | 11:23

Občan napsal(a):

Daniši,

o životě toho vím víc než je mi příjemné. O ekonomii taky.
Stejně tak vím, jak je těžké vydělat si na živobytí PRACÍ.
Kdybyste si býval přečetl, co jsem napsal v reakci na jalové plesky paní Brixi, mohl jste si ušetřit prsty i klávesnici.

A protože VÍM, co dělá prosperitu prosperitou, mám vyrážku z "růstu", "investic", "reforem" a poslední dobou i "analýz".

Ano, s poslední vetou souhlasím. Poslední, kdo věděl co je dležité pro národní hospodářství a chod státu i společnosti, skutečně byli komančové. Bohužel to dělali tak marketingově nešikovně, že jim lidi přestali věřit.
Teď už sice víme, že měli pravdu skoro ve všem, ale je nám to kulový platný. Sorosové, Kellnerové, Bakalové a Janečkové si svá koryta jen tak vzít nenechají.
01. 06. 2013 | 11:25

MartinO napsal(a):

Občan takže dvojku z ekonomie říkáte?
A co češi pracujíci v Rakousku, Německu, Anglii, Irsku, USA atd posílajících do ČR vydělané peníze? Ty jste do vašich sofistikovaných výpočtů započítal?
A co gastarbeiteřiv Praze z Moravy? Ti vám také vadí?
01. 06. 2013 | 11:29

Občan napsal(a):

MartineO,

to je to samé jako Ukrajinci u nás. A jsou domorodci stejně nenáviděni jako "úkáčka" (jedno odkud) u nás. Protože způsobují stejnou škodu a Němci (Rakušané, Britové atd.) si to stále lépe uvědomují.
Jenže tam je přece jen malinký rozdíl - Německo (Rakousko, Holandsko) UŽ cca 10 let svůj pracovní trh reguluje podstatně víc než ČR. A sakra dobře si vybírají, kdo tam dostane pracovní povolení nebo povolení k podnikání a kdo ne.
01. 06. 2013 | 11:50

zle matičko zle, komsomolci zde napsal(a):

zlepšení podmínek pro byznys.......to se krásně napíše, lehko vysloví. zní to teměř jako nějaký předvolební míting. JAK? evropské firmy mají zásadní problem. těžko konkurují levnemu zboží z východu. v evropě je vysoká cena práce, ochrana zaměstnanců je zde daleko větší než někde v bangladéši, máme tu ekologické normy, v evropě existuje sociální system. představa soudruha špidli o tom, že EU bude čínu "učit" evropské sociální standardy a čínani je převezmou je přesně v souladu se špidlovým duševním stavem. poměrně podstatný je také fakt, že čínská vláda uměle podhodnocuje juan a tím sráží cenu sveho zboží. podle mě je to forma dumpingu i když smlouvy WTO ho neupravují. a čínská vláda toho zneužívá. takže pokud se opravdu nepodíváme pod povrh toho, co brání evropské konkurenceschopnosti, tak věty typu " zlepšení podmínek pro byznys" jsou jenom prázdné fráze .nic více.
01. 06. 2013 | 11:53

SuP napsal(a):

Občan -
Jak vás tady tak čtu, máte docela slušně našlápnuto k fašistům.
01. 06. 2013 | 11:59

Občan napsal(a):

Hovene,

Čína pečlvě vyslechla rady toho "Špidli" a dalších Evropané a přesně podle nich už cca 15 let POSTUPNĚ buduje VLASTNÍ systém vřejného zdravotního a sociálního pojištění a péče.
Nutno říci, že úspěšně. Nejprve ho NAŘÍDILA státním zaměstnancům, pak udělala ohromnou marketingovou kampaň a teď už jen připisuje miliony dalších účastníků, kteří SAMI ŽÁDAJÍ o umožnění vstupu.
No, a čínská vláda upřednostňuje ty, co pracují ve školství, zdravotnicví a produktivních odvětvích. Služby a finance ponechala "volné ruce trhu", ať se starají samy o sebe. Jj, žluťák není hloupej...
01. 06. 2013 | 12:03

MartinO napsal(a):

Občan:

Naprostá nepravda. Je vidět, že jste nikde nebyl a máte pouze představy. Pokud jste profík, vykonáváte kvalitně svojí práci a neděláte bordel tak domorodce nezajímá odkud jste a pokud ano tak jen v kladném slova smyslu. O nějaké nenávisti je směšné hovořit, naopak, vaší práce si váží. Možná s vyjímkou pár neúspěšných frustrovaných fašounů.

Každého kdo k nám přijede pracovat a nedělá bordel si vážím a je přínosem pro naši zem.
01. 06. 2013 | 12:03

Pavel napsal(a):

Paní Brixi,
to, že Evropa ztrácí konkurenceschopnost je zjevné.
Váš článek , ale kromě poukazu na země, které jsou na tom lépe neobsahuje ani náznakem cestu k nápravě. Nevíte jí nebo spíše vzhledem k své pozici jí na soukromém blogu nechcete zveřejnit ? Podobné jsou i Vaše ostatní blogy. Trochu málo na člověka Vašeho vzdělání a postavení.
01. 06. 2013 | 12:14

Asfalt napsal(a):

Občan:
Rozdíl mezi Vámi a Brixi je v tom, že Vy mluvíte o konkurenceschopnosti národního hospodářství, zatímco Brixi mluví o konkurenceschopnosti pracovní síly v nadnárodním pohybu kapitálu, pro níž už Pehe vymýšlí global goverment. Sorosům, Kellnerům atd., jejichž teorie Brixi a další propagují (prostřednictvím Aktuálně), samozřejmě nejde o prosperitu země, ale o prosperitu svou. Obávám se, že tato rozdílná východiska budou důvodem nemožnosti najít názorovou shodu.

Myslím, že jediným řešením je dát lidem práci ve státních podnicích smíšeného hospodářského modelu soukromého a veřejného vlastnictví výrobních prostředků. Nedávno mne ale jeden vyděsil názorem, že sice jde o řešení, ale vyžaduje revoluci.
Tím mne zaskočil, protože já naivka, jsa přesvědčován Aktuálně, jsem myslel, že žijeme v demokracii, kde lidé seriozní diskuzí hledají racionální východiska, aniž by revoluci potřebovali.
Vyvozuji, že pokud potřebujeme revoluci k řešení hospodářské situace, nemáme demokracii, a pokud nemáme demokracii, pak právě tuto demokracii potřebujeme nejvíce, abychom pak mohli konečně správně spočítat ty ekonomické vzorečky.
Nebo i k té demokracii potřebujeme revoluci? Myslíte, že třeba Aktuálně bude někdy schopné plnit účel, kterým je demokracie podmíněna, tedy poskytovat nezaujatou názorovou pluralitu, nebo nepřestanou s propagandou dokud všechny nepřivedou do úplného srabu, který nemůže skončit jinak, než že jim lid nakonec bude muset nakopat zádel?
01. 06. 2013 | 12:23

starý jezevec napsal(a):

Ten článek je bohužel jalový, je příliš obecný a k ničemu.

Dobře fungující společnost musí být mixem dobře nastavených pravidel a reformovat je musí nejdříve ta nejdůležitější a nejužší místa.

Ukáži zásadní problém ČR .
Autorka píše o vzdělání a tak, jak jsem nedávno četl, jsme jedni z nejlepších v počtu středoškoláků – maturantů, asi 95 % z ročníku.

Většina z nás se asi shodne v tom, že je naše střední školství v pr....., že plodí kvantitu, ale o kvalitě nemůže být řeč.
A teď ten náš zásadní problém, všichni to víme, a nikdo s tím nedokáže nic udělat. Naše společnost je politicky zcela impotentní a není schopna řešit ani banální věci.

Zásadní problém dnešní České republiky je nedůvěryhodný, nekompetentní, navíc všeho schopný a arogantní politik. Dokud se nezmění toto, nikam se nehneme a chtít po kalouscích či nečasech, aby u nás posunuli k těm společensky vyspělejším, chtít rozhodně nemůžeme.

Nečas, Kalousek či Schwarzenberg to jsou politici středověku a tam taky kráčí naše ekonomika.
01. 06. 2013 | 13:38

Daniš napsal(a):

Asfalte, sice vám v pomocné škole řekli že komunisti jsou fuj, jedině demokracie a kapitalismus, když jste se to naučil opakovat máte za 1*.
Jenže jsou a byly na světě různé systémy, od prvobytně pospolného přes feudalismus, socík a kapitalismus. A momentálně nejvíce ekonomicky i sociálně upadá právě ten kapitalismus, a vlastně jestli někdy fungoval tak díky válkám a koloniím. naopak třeba Čína a RUSKO PROSPERUJÍ JAKO NIKDY.
Takže minimálně stojí za to přemýšlet jestli kapitalismus a demokracie je to jediné správné
01. 06. 2013 | 13:41

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi,

určitě jste schopná žena. Ale mám pocit, že by Vám nezaškodilo vzít v nějaké korporaci (nejdřív na základní úrovni) třeba funkci šéfa výroby nebo kvality a zjistit, jak to ve firmách chodí.

Pokud na různých manažerských funkcích čekáte mozky, tak by jste byla dosti často poněkud zklamána.

A to jste ve výrobě, kde na tom opravdu záleží, či by mělo záležet. Natož jak to vypadá v jiných sférách, zejména v politice.
01. 06. 2013 | 13:54

hanabrixi napsal(a):

Pro "zle matičko zle, komsomolci zde" a jiné diskutéry se zájmem o podrobnosti o tom, jak zlepšit investiční prostředí a podmínky pro byznys v České republice, může být inspirací podrobná analyza zde: http://www.doingbusiness.org/~/media/giawb/doing%20business/documents/profiles/country/CZE.pdf
01. 06. 2013 | 14:35

prázdný žvást, jako závěry XVII. sjezdu napsal(a):

Paní agentka WB opět pléduje za ještě větší ústup do bažin před vyděračskými podmínkami globálního kapitálu.

Ještě větší přizpůsobení vzdělání mlýnici naprázdno běžící mlýnici HFT a ještě důkladnější zbourání vědomí kulturních a historických souvislostí.
Vzdělání jako tvorba lidských bytostí na jedno použití.

Pokud by Evropa měla mít šanci se ještě někdy zvednout na nohy, bylo by to (po odstranění její současné vládnoucí třídy, navázané na globální kapitál) definitivním stanovením kritérií, kdo nám může a kdo nemůže něco prodávat.
Novou imigrační politiku (včetně vrácení těch, kteří nikdy v prvé řadě neměli nárok na politický azyl) předpokládám automaticky.
V případě např. čečenských teroristů samozřejmě včetně jejich zdejších opečovávatelů. (U Al-Kusejra např bojuje čečenská brigáda, ta by se k nám mohla chtít vrátit.)

Kdo má stejná pracovněprávní kritéria a srovnatelné mzdové tarify jako evropské (a bohužel, Rumunsko a Bulharsko se evropskými staly nešťastnou náhodou a z německých imperiálních pohnutek) země, ten k nám své výrobky smí vyvážet.
Chvilku by to dělalo problémy.
Ale v Evropě by se spontánně obnovila spousta výrobních odvětví, která kvůli údajné "konkurenceschopnosti" zanikla.

I žvásty Světové banky jsou stará vesta. Relikty brettonwoodského systému patří do koše, už od roku 1973.
01. 06. 2013 | 14:36

hanabrixi napsal(a):

Pane Muellere,

souhlasím, že do výroby by měl zavítat každý ... nejlépe už jako student. Ty "mozky" by se měly dostat blíže k výrobě právě třeba přes rozsáhlejší partnerství mezi firmami a školami či vědeckými pracovišti. Vím, že se to občas děje (a předpokládám, že Vy v tomto směru máte zkušenosti) a mělo by se to stát pravidlem spíše než výjimkou. Moje vlastní zkušenosti z lisoven umělých hmot v Bruntále mi poskytly určitý vhled -- zvláště uznání pro ty, kteří ve výrobě jsou.

Co se týče politiky, myslím, že o mozky, které politikům rozpracují problém i možná řešení, není nouze. Jak ale víte, chybí systém, který by politiky nutil a motivoval k tomu, aby problémy řešili ve prospěch společnosti spíše než sebe sama.
01. 06. 2013 | 14:53

Daniš napsal(a):

Brixi, mám dojem že jste si z té lisovny přinesla jediný poznatek, že vy už pracovat nebudete a radši se pokusíte živit žvaněním. Nezlobte se ale váš článek jsou prázdné opsané fráze a nevíte o tom asi nic.
.
Kupodivu se ale rozproudila diskuse a některé názory jsou zajímavé.
.
Občane, tou zmatenou teorií o gastarbeitrech tapetujete, je to i s vašimi oponenty na blogu Stoupáme nebo pklesáme. Hodně v tom máte zmatek, nebo alespoň dost zjednodušující pohled
01. 06. 2013 | 15:41

franky napsal(a):

Růst evropské konkurenceschopnosti, ale konkrétně koho? Jakého organizačního celku? Růst konkurenceschopnosti ano, ale v čem? Otázkou je, jak se evropské země mohou domluvit na jednotné strategii, když není k dispozici strategické centrum se svými kompetencemi. Jak tedy zajistit komplexní strategii rozvoje Evropy, když Evropa netvoří akceschopnou suverénní organizační jednotku?
PS I vyspělé evropské země rychle rozšiřovaly a zkvalitňovaly svůj výrobní potenciál - až narazily a ztratily rozvojový potenciál. A to se může stát i dnešním úspěšně se rozvíjejícím rozvojovým zemím.
01. 06. 2013 | 15:46

řešitelná napsal(a):

Paní Brixi,

to by bylo na hodně dlouhé povídání, zkušeností mám dostatek :-). Já měl na mysli spíš to, že firmy trpí mnoha socialistickými chorobami, které jsme znali z reálsocialismu.

Ale omezím se na onu Vámi zmiňovanou spolupráci, základní problém je v tom, že obě strany nejsou schopny spolu komunikovat. Uvedu příklad ze six sigmy a matematického modelování, což jsem dělal.

Na vstupu máte třicet stochastických proměnných, na výstupu několik stochastických proměnných a máte je stabilizovat. Máte k dispozici 50 experimentů (tedy měření) z důvodu časové a finanční náročnosti.

S tím by si neporadili ani největší borci z matfyzu, neboť ta úloha není čistě matematicky řešitelná. Koordinátor řešení musí znát technicky a technologicky celou firmu od vstupu materiálu do výstupu výrobku a mít hluboké matematické znalosti (zejména statistiky). Zkrátka musí vědět, jak v závislosti na dílčích výsledcích dál postupovat, toho špičkového matematika úkolovat a také vědět, co jeho výsledky říkají.

A to u firem obvykle chybí. Nejsou schopni těm matematikům říct, co mají dělat a jejich dílčí výsledky vyhodnotit.

Rozumějte, uvedl jsem to jako příklad, ale myslím, že v určitých obměnách to platí obecně.
01. 06. 2013 | 15:49

Důchodce68r napsal(a):

Ok. Tedy všechno směřuje k té revoluci.
01. 06. 2013 | 15:55

starý jezevec napsal(a):

Autorce jistě nelze upřít snahu, a je jednou s mála, kdo se u nás snaží politicko-ekonomickou debatu kultivovat, ale s masivní všudypřítomné ideologické propagandě různých klausů, kohoutů či sedláčků, je to nestačí.

Upoutávka na jeden článek, a taky bohužel pohled spíše z venku, uvnitř už je téměř vše zahlušeno a neschopno rozumného pohledu.

„Tomáš Sedláček je můj oblíbený autor ekonomické fikce. Ač vycházíme z paradigmaticky docela odlišných pozic a jeho pohled na dluh a růst mě děsí, mám ho jako novináře docela rád. Kdovíproč cítím z jeho myšlení jakousi psychedelickou nezávaznost. A to beru jako dobrou věc. Je rozhodně slušným zpestřením jinak plochých textů z dílen ostatních PR ekonomů.
Jenomže snílkovství a nereálno musí mít své hranice. A z každého textu by mělo být jasné, že se jedná o vtip, hyperbolu nebo utopii. Mluvíme-li o něčem, co má být, je psychedelicky originální myšlení na místě. Mluvíme-li o tom, co bylo a je, tak bychom se měli držet při zemi. V textu, v němž Tomáš Sedláček banalizoval efekty krize, je zkrátka až moc fikce, zbožných a nereálných přání. A krásně vystihuje celý alibismus českého liberálního středu.“
http://www.denikreferendum.cz/clanek/15656-nic-se-nedeje-mame-se-dobre-bylo-hur-nestezujme-si
01. 06. 2013 | 15:57

Občan napsal(a):

Daniši,

buď napište CO KONKRÉTNĚ Vám připadá zmateného, nebo nemá další komunikace smysl.
Nekonkrétních vykřikovačů sem chodí hromada, ale na ty nemá smysl reagovat.
01. 06. 2013 | 16:04

K.M. napsal(a):

to
- Důchodce68r - 01.06.13 - 06:47
- Občan - " - 08:20
- Pepa Řepa - " - 06:48

Paní Hana Brixi mne nezklamala, přesně tak jsem si představoval osvětu těch, kteří mají přehled: nabourat odborně kvalitními avšak přehlednými a hodně času nezabírajícími články... diskuzi lidí, kteří se jen alibisticky utápějí ve vzájemném ujišťování se, že vše je na ....., a proto nelze již nic dělat...

Avšak, zabrousíme-li do vlastní minulosti, a to jen nepříliš dávné:
- Kdyby si to myslela i skupina emigrantů kolem Masaryka, nevzniklo by Československo!

- Kdyby si to mysleli i Gabčík s Kubišem a jejich spolubojovníci... - pořád ještě bez odpovídajícího uznání jejich statečnosti... - nevzniklo by zřejmě Československo v těch hranicích, v jakých vzniklo... a které zůstaly dodnes nedotčeny...(!)i po bláznivém rozdělení společného státu na samostatný stát čecho-moravanů a slezanů a samostatný stát slováků...

A ani první republika "za vlády osvíceného tatíčka Masaryka" se nerodila lehce: rodiče dětí, které musely místo školy pomáhat na poli, byli bezmilostně "odměňováni pokutami...", aby se první republika mohla vypracovat ve stát - na tehdejší dobu - před 2. světovou válkou - s poměrně vyvinutou demokracií a s poměrně vysokou životní úrovní, nad kterou se pozastavovali i němečští vojáci na začátku okupace Československa...

A ukázalo se, že takto "vybojovaná" vyspělost společnosti byla do určité doby přežitíschopná i v jiném režimu, což se dá demonstrovat kupř. prodejností výrobků Škody MB nejen ve východním bloku, ale i v Anglii, kde si kupovali farmáři i "spartaky", neboť se tyto po ukončení jejich služby jako dopravní prostředek... daly díky jejich masivní konstrukci a jednoduchosti lehce "překonstruovat" na tahače a místně nahradit traktory... Perfektní využití surovin a práce obsažené ve výrobku...

Jawa se Šťastným jezdila v motocyklech na 4. místě na světě...

A obuvnické a obráběcí stroje vyráběné pod přísným dohledem "baťováků..." v ZPS dostávaly až do "druhého osvobození...21. 08. 1968..." na světových výstavách, zlaté medaile...!

Úspěchy ZPS jsou neodmyslitelné od "Baťovy školy práce" kterou prošla většina
odborníků ZPS a neodmyslitelné od "Baťovy organizace práce", na které se i po únoru 1948 až do 21.08.1968... prováděly jen "kosmetické úpravy!

Obojí bylo základem pro rozmach "Baťova impéria", o jehož velikosti a respektu konkurence..., se ti, kteří umí německy dozví zajimavé na internetu v archivu časopisu "Der Spiegel" v několikastránkovém článku čísla 22 z 27.05.1953:"Hier spricht der Chef..." (www.spiegel.de/spiegel/print/d-25656437.html)

Těmito řádky se snažím potvrdit oprávněnost názorů paní Brixi a upozornit na "nevyzrálost diskutujících", které jsem se snažil seřadit odhadem - na základě jejich vyjadřování - podle věku, první nejzkušenější-nejstarší, druhý střední věk, třetí nejmladší..., a to v časech, kdy se ještě neuchýlili do jejich "zákopových válek" s úplně jinými tématy... Přál bych si, aby si oslovení vzali za příklad paní Brixi a aby opustili jejich nihilismus a začli sami přemýšlet nad reálnými možnostmi, jak změnit zdánlivě nemožné...

Můj nejlepší šéf v životě obdržel od firmy Baťa dům nad Zlínem - i to mělo u firmy Baťa svůj smysl... - a podle mých informací měl za své patenty nechat postavit ve Zlíně mateřskou školu..., on sám by o takových věcech nikdy nemluvil.., z obsahu našeho, bohužel posledního rozhovoru 06. 01. 1990..., však jednoznačně vyplynulo - v případě, že ji skutečně nechal postavit... - ono proč...

"Pan doktor" (ani v dobách největšího soudruhování si u něho nikdo nedovolil oslovení "soudruhu...")byl realistou a vše hovoří pro to, že se ani v tomto směru nemýlil... Přesto si autor těchto řádků dovolí v dalším příspěvku - ještě k tomuto článku... - nastínit - z jeho pohledu jediné možné - mírové - východisko z bludného kruhu zvaného: "Výroba podnikatelů" dle "již profesora" Klause a "profesora čekatele" Zemana...
01. 06. 2013 | 16:23

Občan napsal(a):

Asfalte,

no, já vycházím z prostého selského názoru, že žádný business se neobejdebbez zákazníků. Takže pokud chce nadnárodní kapitál někomu něco prodat, pak nutně potřebuje, aby pracovní síla ALESPOŇ NĚKDE měla takové příjmy, že ty šunty bude kupovat :o)
Zatím nadnárodní pohyb kapitálu způsobil, že kam vlezl, tam šla koupěschopnost do kytek obrovským fofrem. Evropa je toho doslova zářným příkladem a USA to samé v bleděmodrém. Už ani rychlotisk doláčů jim nepomáhá.
Na otázku KOMU tedy chtějí nadnárodně kapitálově hemživí "investoři" prodávat ty asijské či africké produkty, neumí nikdo z nich odpovědět. Zato neustále mulají "snižovat náklady na pracovní sílu a daně"; už chybí jenom aby při tom klečeli proti zdi, kinklali se a na hlavě měli pruhovanou utěrku. ONI SAMI totiž vůbec neví, co vlastně chtějí!

A konkurenceschopnost? POKUD by byla řeč o vzájemném kunkurování si kvalitou produkce a současně i kvalitou života a pracovních podmínek, pak budu jednoznačně pro. Ale dokud je jediným kriteriem "konkurenceschopnosti" nákladovost blížící se, pokud možno, nule, pak říkám hlasité ne.

Myslíte, Asfalte, že jsou opravdu podnikatelé, "investoři" a "finančníci" tak hloupí, že věří bludu o tom, že se obejdou bez zákazníků? Já totiž jejich chování nerozumím - nechtít platit za práci a přitom chtít co nejvíc prodávat, to mi nedává smysl. Ai prodej úvěrů to totiž neřeší, protože ty úvěry se musí splácet a pokud nechci platit za práci, tak mi úvěr nikdo nesplatí.
Ale možná jsem blbej já a něco mi uniká...
01. 06. 2013 | 16:27

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi, koukám, že se mi omylem objevilo řešitelná místo Karel Mueller, pardon :-).
01. 06. 2013 | 16:51

MartinO napsal(a):

Občan:

Takový Apple si vytvořil zásoby hotovosti 140 miliard!!! dolarů. Dalších asi 30 firem jen v USA má na účtech cash více než miliardu dolarů. Kde to asi vzali? Jak vidno, zákazníků solventních zákazníků lačných po "šmejdech" je haba kuk a koupěschopnost je daleko vyšší než si namlouváte.
Rozhodně se nesnažte tvrdit, že firmy jako Apple, Google, IBM atd. jsou hlupáci
01. 06. 2013 | 17:04

ščastný euroobčan napsal(a):

No a po stoužnevímkolikáté,
jestliže majitelé EU vytvářejí takové podmínky pro život původních obyvatel, že nejsou ochotni do MATRIXU rodit děti, zčásti proto, že je to obtížné, a zčásti proto, že z nich nechtějí mít kyberotroky, tak tento geografický prostor vyplní jiná etnika, i jiný společenský řád. No a my si zatím můžeme hezky pokecat, přičemž někteří blogují a diskutují tak kvalitně, že z toho mají radost jak majitelé serveru, tak Spravedlivý Libor.
01. 06. 2013 | 17:06

hanabrixi napsal(a):

Pane Muellere,

díky za Váš příklad s nickem "řešitelná". Říkáte, že firmy neumějí matematikům říct, co mají dělat a jejich dílčí výsledky vyhodnotit; a že koordinátor řešení musí znát technicky a technologicky celou firmu od vstupu materiálu do výstupu výrobku a mít hluboké matematické znalosti (zejména statistiky).

Možná naivní otázka: Co brání k tomu, aby se na řešení podílel tým, který zahrnuje jak ty, kteří znají firmu technicky a technologicky, tak matematiky a jiné specialisty ať už z firmy nebo odjinud?

Jaké možnosti vidíte Vy k tomu, aby Vámi popsaný příklad a jemu podobné dosáhly lepších výsledků?
01. 06. 2013 | 17:57

Daniš napsal(a):

Občane, ten zmatek ve vašem pojetí "škodlivosti" gastarbeiterů jsme si vyříkali u Robejška, tady by se to jen opakovalo
01. 06. 2013 | 19:19

zle matičko zle, komsomolci zde napsal(a):

poměrně velkej průser v evropě je drahá elektrická energie. sklízíme plody zeleného šílenství. takhle to dopadá, když se do ekonomiky tahá ideologie. soudruh zdroje jsou špidla a jeho zákon o podpoře obnovitelných zdrojů. takže pro mě má konkurenceschopnost evropy pouze jeden bod: návrat ke kapitalismu. nic víc dělat nemusíme. odstranit sociální stát, konečně začít škrtat veřejné výdaje a dát prostor neviditelné ruce trhu. a evropa se zase postaví na nohy. je to jednoduché.
01. 06. 2013 | 19:21

Asfalt napsal(a):

Občan:
Rozhodně nejste "blbej", právě naopak, a pokud se mýlím, pak jsme blbí oba.
Rozumím Vám a souhlasím. Problém je ale asi v tom, že ony ty trhy neuvažují, aby se chovaly racionálně, ne destruktivně vůči sobě i okolí, ve kterém se pohybují. Každý chce minimalizovat náklady a prodávat draho, aby zisk byl největší. V této logice pak zákonitě musí pobíhat to, co porujeme, a příliš nevidím způsob, jak by kapítál mohl dostat rozum v tom, že by třeba trochu slevil v požadavcích na produktivitu práce, zaměstnal víc lidí, dal jim vyšší mzdy a pod., aby pak další jiní podnikatelé měli tržby. Myslím, že k takovému osvícení decentralizovaného systému nikdy nedojde.
Osvícení podle mne může přijít jen z vnějšku, přitom ani moc nevěřím na nějaké nepřímé nebo normativní regulace. Pořád se mi nějak zdá, že to osvícení musí přinést státní podniky třeba i nepodnikající primárně pro zisk (jak jsem už napsal, nechci se opakovat). Potíž je ale v tom, že státními podniky šlapete do báboviček všem těm kapitalistům, co zcela pochopitelně nechtějí konkurenci dalšího (státního) subjektu, který jim ukrojí zisk.
01. 06. 2013 | 19:42

Karel Mueller napsal(a):

Paní Brixi,

to by bylo na dlouhou debatu, mám vskutku bohaté zkušenosti. A tak jen pár poznámek:

První věcí je zlepšení personální politiky, pokud jde o střední a vyšší management. S politováním musím konstatovat, že jsou to čím dál víc "politticko-organizační" funkce, pomalu horší stav, než jsme znali za totáče. Zejména v amerických firmách vládne představa, že manažer "má lidi". Když začneme záladní jednotkou o několika stech zaměstnancích (budu uvažovat střední firmy s několika tisíci až desítkami tisíc zaměstnanců, které jsou páteří průmyslu), tak zde máte dvě klíčové funkce: Kvalitář a technolog. Na ty se musí vyrůst, nejen odborně, ale hlavně schopností myslet analyticky a systémově. Snad západ už skončil s blbnutím o flexibilitě a mládí ... Kvalitář má pod sebou systémy a obvykle i six sigmu, tj. analýzy závad a nápravná opatření. O vývojáři snad nemusím psát, pokud na těchto funkcích nemáte kvalitní a vysoce vzdělané lidi, tak to samozřejmě podle toho pak vypadá. kvalitář by měl být black belt, poctivý a nikoliv sfixlovaný, jak tomu čím dál častěji je.

Na úrovni firmy by v centru mělo být analytické oddělení, kde by byli natolik kvalifikovaní lidé, že onomu matematikovi dokáží být partnery. Nemyslete si, že chci málo. Tím spíš to platí o vývojářích na centrální úrovni. A nesmírně důležitou je otázka koordinace činností mezi oním "centrálním mozkem" a jednotlivými pobočkami. Pokud si myslíte, že ta koordinace probíhá jak by měla, nebo že jsou v centru "chytřejší", tak si to nemyslete :-).

Z těch několika vět Vám snad vyplynulo, že vůbec nejde o postavení vhodných týmů, jde o right men o the right places :-)
01. 06. 2013 | 20:35

aga napsal(a):

Občane

Myslím, že vám uniká psychologická stránka věci. Oni ti podnikatelo OPRAVDU nevědí, co chtějí. Myslí si, že chtějí zisk, ale ve skutečnosti chtějí moc - moc rozhodovat a chovat se směrem k zaměstnancům jako bohové. Tento psychologický zisk je pro ně nakonec důležitější než zisk materiální, proto jednají - zdánlivě - proti svým zájmům.

Protože všechny ekonomické teorie tento aspekt pomíjejí, nemohou nikdy fungovat. Člověk není tvor racionální, ale emocionální, a bohužel ani nezná povahu svých skutečných emocí. Proto se nechová tak, aby dosáhl co nejvyššího materiálního, ale emocionálního zisku. A vzhledem k tomu, že tento systém vynáší do pozic moci emocionální deprivanty, podle toho pak ten jejich zisk vypadá.
01. 06. 2013 | 20:44

SuP napsal(a):

Občan -
"....Ai prodej úvěrů to totiž neřeší, protože ty úvěry se musí splácet a pokud nechci platit za práci, tak mi úvěr nikdo nesplatí.
Ale možná jsem blbej já a něco mi uniká... ...."

Nebudu tu okatě souhlasit s vaší poslední větou, ale -
Zkuste se na prodej úvěrů podívat prakticky. Banka totiž ten prodávaný úvěr kryje pouze předchozími prodanými úvěry, takže je jí docela jedno, jestli jí ho ten-který zoufalec splatí nebo nesplatí. Už ho několikrát splatili ti předcházející. A sem tam se ještě najde občas někdo, kdo zaplatí aspoň část, t.zn. zase pro banku část jejích virtuálních peněz převede na papírové (vypere). A i kdyby banka měla zkrachovat, stát jí to nedovolí, protože je jedním z největších hejlů, který má nakoupeny její virtuální peníze.
Zkoušku z ekonomiky máte, gůglovat umíte, ale v teorii kapitalismu
jste nepolíbený panic.
01. 06. 2013 | 21:14

Miroslav Pivoda napsal(a):

"Také Evropa může získat a posílit svou konkurenceschopnost tím, že se stane magnetem pro talentované a tvořivé studenty, vědce, podnikatele a inženýry z celého světa."

Není třeba krást talent jiným zemím (brain drain). To tady hlásáte špatný směr. Když ale ekonom Václav Klaus krade na státních návštěvách pero, není se čemu divit, že se ho čeští ekonomové snaží napodobit.

O inovacích jako jediném spolehlivém zdroji prosperity se psalo i ke konci socialismu, vážená paní. Já si to velmi dobře pamatuji. Nic podstatného se ale od té doby nestalo. Spíše naopak. Od roku 1989 trvale klesá počet českých patentů, například.

K většímu rozsahu technologický inovací ale u nás nedošlo, nemáme žádnou firmu jako Apple, protože u nás nedošlo k žádoucím sociálně ekonomickým inovacím (včetně zmiňovaného školství). Je toho hodně, co bych zde mohl vyjmenovat. Češi se místo toho baví takovou ptákovinou, jako je ta, zda má či nemá prezident jmenovat profesory. To konkurenceschopnost naší země určitě neovlivní.
01. 06. 2013 | 22:06

zpatky v CR z emigrace napsal(a):

evropa by urcite mela mit spolecnou ekonomickou politiku atd jak receno v clanku. Nicmene prulomove inovace (s naslednym prumyslovym vyuzitim) se vytvari vzdy jen v nekolika malo lokalitach na svete ve kterych musi byt specialni "nika". Je to spojeni spickovych universit, volneho kapitalu, koncentrace tech spravnych lidi, misto s urcitym pracovnim nasazenim, ochotou riskovat a zaroven s kulturou "promijeni" neuspechu, ktery s riskovanim zakonite prichazi; zkratka genius loci. I ve Spojenych statech je to jen par mist jako Silicon Valley nebo oblast Bostonu, ktere splnuji tato kriteria. V Evrope takovato centra temer neexistuji. Predstava, ze by nekde v Evrope vzniklo neco jako Internet je usmevna. Myslim, ze by se nemeli podcenovat kulturni zvyklosti. Ne nahodou jsou v seznamu "emerging" technologickych center vetsinou vychodoasijske zeme. Jsou to zeme, ktere proste maji tu spravnou "pracovni energii"; proste chteji, jak goverment, tak pesaci v poli.
02. 06. 2013 | 07:28

Daniš napsal(a):

Supe, vy jste ekonom jak poleno. pokud máte takové představy o půjčkách, JAKOŽE BANKY TO ANI NEPOTŘEBUJÍ VRÁTIT, PROTOŽE UŽ TO MAJÍ ZAPLACENO PŘEDCHOZÍMI ÚVĚRY tak bych si u vás rád vypůjčil co největší částku.
Asi stejný blábol jako že v obchodě si mohu brat zboží zadarmo protože oni už vydělali na jíných zákaznících.
.
Na demokracii e dobré že žvanit může opravdu kdokoliv cokoliv
02. 06. 2013 | 10:31

Petr Havelka napsal(a):

Paní Brixi a pane Muellere,

vedete tu zajímavou debatu.

Téma se týká konkurenceschopnosti. Musíte si uvědomit, jak fungují současní "globální" manažeři potažmo nadnárodní korporace.

Ze všeho nejvíce je zajímají čísla, jejich barva :)

Korporace mají pobočky všude ve světě. Třeba Mittal má Novou huť v Ostravě a další huťě kousek přes hranice v Polsku. Od samého začátku kdy Mittal převzal Novou huť byla rok co rok varianta "uzavření", smolíka má aktuálně jedna huť v Polsku. A zavírat krám zcela určitě se bude v Belgii.

A teď jak to funguje. Centrála vyšle na pobočku manažera a ten se snaží předvést, aby ho po pár "úspěšných" letech čekal návrat do útulné centrály. Pro návrat do sladké centrály na vyšší pozice potřebuje ta čísla, takže dělá všechno pro to, aby byla.
Snižuje náklady :)

No a snižování nákladů ve skutečnosti znamená, že se neinvestuje (odmyslete si ze strany státu vynucenou investici na zlepšení ovzduší ). Nová huť začíná být zastaralý zgarp, díky tomu, že se kanibalizuje na náhradních dílech, technologie se řádně neudržují, dělá se jen nejnutnější aby ta fabrika byla schopná provozu.

Jednoho krásného dne Mittal sbalí fidlátka a v Ostravě zbyde jen hromada šrotu.

Takhle fungují globální manažeři v "tradičním" průmyslu.
02. 06. 2013 | 10:42

Karel Mueller napsal(a):

Pane Havelka,

co popisujete jsem poznal dokonale. Ještě jste mohl dodat, že ta modrá čísla zajišťují čtvrtinové české platy přes veškerou neschopnost. Nebo zde máme "fintu ala bum", kdy mateřské firma kupuje od své dceřiné firmy kus za 10 EUR a doma ho dá na trh za 100 EUR. Tímto způsobem samozřejmě lze západní blahobyt jistou dobu udržet.

Ale to nepůjde do nekonečna. Tu hromadu šrotu nakonec koupí Čína a ti jedou podle dlouhodobé strategie a nikoliv uvažováním kobylek.

Já jsem se ale zaměřil na oblast zkvalitnění výroby a konkurenceshopnosti fungující firmy, která má nějakou koncepci. A chce být konkurenceschopná.
02. 06. 2013 | 11:40

argun napsal(a):

Jak je u paní Brixi již tradící - toporné fráze a floskule byrokrata. A včerejší zprávy, tedy sděluje nám to, co už všichni dávno víme. Už ani nemá smysl texty této dámy číst.

Nejlepší je "nová elektrická přípojka" pro novou fabriku jako důkaz obtížných podmínek pro byznys v Evropě - to mě vážně pobavilo. Možná ve Světové bance neví, že od konce WWII utekl už nějaký čas. A že náklady na novou trafačku jsou v porovnání s náklady na pracovní sílu marginální.

Vážně by mě zajímalo, jestli paní Brixi ty blogy píše (a po sobě nedejbože třeba i čte) a nebo je opisuje ze zpráv Světové banky. Ta druhá varinata by byla myslím milosrdnější...
02. 06. 2013 | 12:50

Bavor napsal(a):

"Mnohé evropské země navíc začínají zaostávat v technologickém rozvoji, v podmínkách na pracovním trhu a v produktivitě". KONEC CITÁTU.A proto vzhůru do Bangladéše. Bangladéšské platy a pracovní podmínky zárukou konkurenceschopnosti!
02. 06. 2013 | 13:06

argun napsal(a):

Karel Mueller

"Přál bych si, aby si oslovení vzali za příklad paní Brixi a aby opustili jejich nihilismus a začli sami přemýšlet nad reálnými možnostmi, jak změnit zdánlivě nemožné..."

Karle tak hrr do toho... co zdánlivě nemožného jsi už změnil? Smile. Možná sis ještě nevšiml, že žijeme v období korporátního kapitalismu. Viz Petr Havelka.
02. 06. 2013 | 13:07

argun napsal(a):

aga

"Člověk není tvor racionální, ale emocionální, a bohužel ani nezná povahu svých skutečných emocí. Proto se nechová tak, aby dosáhl co nejvyššího materiálního, ale emocionálního zisku."

To jste trefil. A je to dost důležité.
02. 06. 2013 | 13:32

Karel Mueller napsal(a):

Ahoj argune,

mám rád sci-fi, ale až tak daleko fantasta nejsem :-).
02. 06. 2013 | 17:03

hemo napsal(a):

Pěkný textíček paní Brixi a nyní bych Vás požádal o jeho bližší aplikaci do upadajících vyžraných sociálních států EU.
Děkuji. hemo
02. 06. 2013 | 18:48

Důchodce68r napsal(a):

K.M.
Odpovídám k 01.06.2013|16:23 " ...ujišťování se, že vše je na ....., a proto nelze již nic dělat...".
No, děkuji pěkně za takový posudek, ale nedá se, ono to tak při dané stručnosti vypadá.

A jinak, na vše co tam zmiňujete (a bohužel patřící k minulosti) jsem byl a taky nepřestal být hrdý. (Snad máte nějak blíž k ZVS. Koncernový výzkumák v Brně na Cejlu. Dvě stě metrů před ním byla polovina výzkumáku Elitexu, trochu konkurence. Měl jsem potěšení kus života strávit tam. Neobyčejně velké potěšení. S možností znatelně dopomoct několika našim strojům ke světové špičce (tryskové tkací, bédéčka, dírkovačky, ... měl jsem přístup k více typům, přes hluk a chvění, to limitovalo rychlost, tím špičkovost). V pozici výzkumníka. Podstatná byla posloupnost: výborný šéf, kolektiv, prac.atmosféra, výsledky, kvalitní přístrojové vybavení, a znovu dokola. Zkušenostmi z pozice manažera Vám konkurovat nemohu, ale rád Vás čtu s pocity že rozumím a souhlasím.

Tak co s tím nihilizmem. Obecně k němu mám na hony daleko. Až chorobně se snažím "změnit zdánlivě nemožné", jenže v oblasti zde nezajímavé. Na blogy, politiku, mi obyčejně zbyde chvilka před spaním, zhusta je to k ránu, až dopoledne, můj týden má často nocí míň než 7. Pak je z toho jen ono nejstručnější vyjádření krajní nespokojenosti. Se způsobem řízení státu. Mám za to, že schopných lidí (p.Brixi, Vás,...) ještě máme dost. Jenže moje bílá kůra mozková mi pořád tvrdí, že bez spolupráce "shora" se potřebné včas spravit nestihne. (A oni se stále se nebojí a stále kradou.)
Tož tak. S díky a s plnou úctou k Vám všem nezmarům.
03. 06. 2013 | 01:17

pan Sedlak napsal(a):

Vite, ja bych se o budoucnost inovaci v EU moc nebal. Konkretne CR je podle me velmi nedocenenou zemi pokud jde o chytre lidi a osobne si myslim, ze maloktery narod muze s ceskym souperit pokud jde o 'selsky/zdravy' rozum. Presvedcil jsem se o tom mnohokrat sam na vlastni kuzi.

Jde jen o to, udelat CR v tomto dobrou reklamu v zahranici, trosku je pobidnout statem a pak se sem firmy se svymi R&D centry jen pohrnou. Zvlast vzhledem k cene pracovni sily a k tomu, co za ni dostanou. Dulezite je, tyto centra nesoustredit jen v Pze, ale rozmistnit je po cele republice dle existujiciho prumyslu a tak, aby byl zachovan rust napric regiony. To co 50 indu nedokazalo udelat za pul roku, zde 12 cechu udelalo za par mesicu a bez vetsich remcani a stezovani na to ci ono.

To by v tomto smeru ovsem nase vlada musela neco delat a pritom staci na sve vselijake mise vzit schopneho recnika a nechat ho v te ktere zemi prezentovat mistnim bussinessmanum soucasne a budouci projekty a jejich vysledky :) Nikoliv jen zajmy uzke skupiny lidi navazanych na politiky, ze? :)
04. 06. 2013 | 16:11

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy