Osobní vzpomínka aneb Gymnázium je pro studenty bránou k budoucím příležitostem. Učme se, i když nevíme proč.

29. 09. 2013 | 12:05
Přečteno 4699 krát
Jako snad každý student gymnázia jsem se kdysi ptala, k čemu to všechno učení vlastně je? Většina předmětů nám kdysi připadala neužitečná. Co se odehrávalo v Číně před čtyřmi tisíci lety, a co se dělo po rozpadu Římské říše? O čem je teorie relativity, a jak se řeší integrály? A proč se v Karviné (zvláště ještě kdysi v socialistickém Československu) učit francouzsky?

Navzdory tedejšímu marnému pátrání po možném užitku gymnaziálního studia jsem ale naštěstí brala všechny předměty natolik vážně, abych v nich v rámci osnov uspěla. Vůbec jsem netušila, jak se mi mnohé „neužitečné učení“ bude jednou hodně hodit.

Po maturitě se otevřel svět a s ním, snad až překvapivě, se otevřely nové a nečekané příležitosti.

Přicházely postupně. Nejdřív mi dobré základy z karvinského gymnázia umožnily studovat fyziku na přírodovědecké fakultě v Olomouci a Brně, což bylo koncem osmdesátých let výbornou příležitostí, jak uniknout ze spárů marxismu.

Potom mi francouzština se základy získanými právě na karvinském gymnáziu otevřela dveře do Kanceláře Prezidenta Havla. Diplomatické vztahy nově otevřeného Československa francouzštinu vyžadovaly, a kromě Pavla Tigrida v prezidentské kanceláři tenkrát mnoho zaměstnanců francouzsky nemluvilo.

Když jsem později v představě možné diplomatické kariéry začala studovat mezinárodní vztahy na princetonské univerzitě, ozvaly se moje matematicko-fyzikální základy a touha po důkazech a vědeckém přístupu spíše než po rozborech politických úmyslů a diskutabilních interpretacích. Přešla jsem na ekonomii, rovnou na postgraduální stupeň, protože s dobrými matematickými základy se ekonomická teorie dá zvládnout celkem jednoduše.

Analytický pohled na svět z úhlu mladého člověka s kořeny v uhelném kraji, kde nic není zadarmo a tvrdá práce se ctí, spolu se všeobecným přehledem gymnaziálního typu a s dobrým hlubším vzděláním a cizími jazyky, mi pak společně otevřely dveře do Světové banky. Úzce vymezených specialistů je totiž v každém oboru na světě mnoho. Mladých lidí, kteří kromě určité specializace ale disponují také dobrým všeobecným vzděláním a přehledem a chápáním určité hloubky života z tvrdého kraje, je mnohem méně.

Se Světovou bankou mě devět let práce v Číně přivedlo zpět do čínské historie. Chcete-li totiž v čemkoliv uspět v Číně, musíte čínskou historii znát a respektovat. Vzpomněla jsem si na gymnaziální učebnice dějepisu a osvěžila znalosti činských dějin.

A nyní při práci na Blízkém východě a severní Africe, se vracím také k někdejším „zbytečným gymnaziálním otázkám“ jako jsou události po rozpadu Římské říše a rozvoj muslimského a arabského světa. Dokonce se také vracím k francouzštině, která se mi v několika zemích stala opět pracovním jazykem.

Ano, gymnaziální učebnice by třeba mohly být psány o něco zajímavěji a cizí jazyky by se mohly učit více prakticky. Třeba by se mohli studenti na gymnáziu také více dovídat o tom, k čemu jim různé vědomosti v životě mohou sloužit.

Moje vlastní cesta z bran karvinského gymnázia však ukazuje, že vědomosti a schopnosti stavěné na širokých základech, jaké gymnázium umožňuje, se mohou stát klíčem k mnoha důležitým a zajímavým příležitostem v pracovním i osobním životě.

Ráda na svoje profesory a spolužáky a na studium na karvinském gymnáziu vzpomínám. Současným studentům a profesorům přeji potřebné odhodlání, vůli a představivost k dobré přípravě na nové a neznámé příležitosti budoucnosti.



Příspěvek k oslavám 60. výročí karvinského gymnázia.... a tady též pro povzbuzení gymnazistů do nového školního roku.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik!!! napsal(a):

Zaorálek se učil na gymplu Ernsta Thelmanna v Porubě a zapomněl na název gymplu. Měl o tom blog cca před 2 lety.
29. 09. 2013 | 12:17

To by mě zajímalo, co jste dělala napsal(a):

v Havlově kanceláři. A k jakému kritickému myšlení v oblasti mezinárodních vztahů vás vychoval Princeton.

Konkrétní potázka pro absolventku studia mezinárodních vztahů. Co soudíte o humanitární válce za demokracii a mír po boku Al Nusra - odnože Al Kaidá a ropných totalit šířících právo šaría neskutečné násilí a diktaturu proti sekulárnímu parlamentnímu státu? Co soudíte o mírumilovném šíření židokřesťanské tradice po boku teroristů a diktátorů násilnou likvidací židokřesťanské tradice v islámském světě?

Co jste soudila o Havlových "humanitárních" válkách kupř. v Kosovu a Iráku?
29. 09. 2013 | 12:29

David napsal(a):

"...Moje vlastní cesta z bran karvinského gymnázia však ukazuje, že vědomosti a schopnosti stavěné na širokých základech, jaké gymnázium umožňuje, se mohou stát klíčem k mnoha důležitým a zajímavým příležitostem v pracovním i osobním životě...."

------------------

Ta Vaše cesta, kterou popisujete, je podle mého názoru užitečná tak pro asi 15 % naší populace.

Biflování se naše školství nezbavilo, což považuji přímo za katastrofu. Většina žáků je tím obrovským množstvím informací naprosto ZBYTEČNĚ (i psychicky) přetěžována. Škola není i pro průměrně inteligentního žáka - "škola hrou". Je to spíše - učení mučení - a k tomu ještě stresující maturitní a podobné testy.

Přitom je především nutné připravit děti na praktický život (morální zásady, zdravý životní styl, finanční gramotnost). Naučit děti se učit, vést dialog s oponenty, schopnost vyhledávat si sám informace a ty pak dokázat kritickým myšlením vyhodnocovat.

Osobně, co všechno jsem se ve škole nabifloval, tak z toho si už 99% nepamatuji a ani mně to v praktickém životě vůbec nepomáhá. Co mi pomohlo, tak to bylo samostudium toho, co mě zajímalo.

------------------

"...Učme se, i když nevíme proč...."

------------------

Takže nemohu souhlasit.

Naopak.

Učme se, abychom věděli proč!
29. 09. 2013 | 12:58

Petr. napsal(a):

Jste vzdělaná, myslící a pracovitá paní, kterou nezbývá než si vážit.
Nechcete kandidovat? Mezi stádem většinou kandidujících hlupáků, by jste měla šanci.
Nechcete! Škoda. Ne pro Vás, škoda pro český stát.
29. 09. 2013 | 13:00

Já bych řekl, že cestu nahoru vám napsal(a):

otevřela Havlova kancelář. Schopnosti jsou jenom jedna z věcí, které jsou potřebné. Existuje velká množina schopných anebo možná i schopnějších a pracovitějších lidí a zdaleka takové štěstí nemá. Taky je to o konexíxh, být ve správnou chvíli na správném místě, souznít se zaměstnavatelem, leckdy zamhouřit oči a nevidět - obzášť na politických postech atd..
29. 09. 2013 | 13:11

aga napsal(a):

Aneb, jak Popelka z Karvinné jen díky své francouzštině ku štěstí ve Světové bance přišla. Hezká pohádka.
29. 09. 2013 | 13:56

Zajímavé napsal(a):

V kaneláři V.Havla byli kupř. agent několika západních tajných služeb Tigrid, Bilderbergský zástupce Schwarzenberg, p. Pehe, vy... Co bylo předpokladem pro takovou práci? Žeby jenom znalost jazyků?
29. 09. 2013 | 14:16

Bakalův nezvaný host napsal(a):

Autorka řekla to, co říci nechtěla.

Ono je to tak,
že nějaké vzdělání potřebuješ, dnes se dá lehce koupit,
ale především potřebuješ znát ty správné lidi a podporovat „správné“ věci, tedy že budeš vlivným užitečný.

Právě čtu knihu Greenspanovy bubliny – Věk ignorace v americké centrální bance.
Přestože analytické schopnosti tohoto člověka byly přinejmenším sporné, tak jej Reagan dosadil do čela Fedu, kde vydržel téměř dvacet let.
Důvod tohoto úspěchu? Asi to, že ti vlivní rádi slyšeli o blahodárnosti deregulací.
29. 09. 2013 | 14:42

Joe Ratata napsal(a):

Z celé matematiky mi pro běžný život stačí násobilka, zlomky, procenta, trojčlenka, Pythagorova věta, podobnost trojůhelníků a řešení rovnic o jedné neznámé.
Pak už stačí jen zdravý rozum a pojišťovací a finanční poradci se mohou jít klouzat.
Ještě jako hobby zeměpis a historii a může se jít klouzat i Církev Svatá spolu s politology.
29. 09. 2013 | 14:42

Bakalův nezvaný host napsal(a):

No a když jsme v České republice, tak hlavním ekonomickým ministrem může být klidně chemik, a jedním z jeho podřízených a es, Kalousek jej označoval za dobrmana, byl člověk o jehož vzdělání nebyly na ministerstvu informace, jen se vědělo, že byl odsouzen za daňové podvody. Kalousek zřejmě usoudil, že "diplom" od soudu je důležitější než diplom z univerzity.
29. 09. 2013 | 15:03

bretton woods je mrtev napsal(a):

Paní Brixiová, možná nějak takhle by měly vypadat ty "narativy", které bych na místě ministerstva školství začal šířit mezi děti na základních školách.
Místo zákonů, umožňujících frackům od 16 let podnikat a nemuset nic dát rodičům, ale zato na rodiče uvalovat povinnost do šedtadvaceti fracka živit.
Dnešní kariérní ideál: v pětadvaceti milionářem, v pětatřiceti feťákem a v pětačtyřiceti bezdomovcem je, jak si z vlastního mládí dobře pamatuji z perspektivy patnáctiletého, natož desetiletého člověka značně nepřehledný.
Čím kratší má člověk za sebou život, tím rychlejší vzestup očekává.
A tím dřív je zklamán.
http://www.youtube.com/watch?v=cHZ4kJj3trg

PS. Spáry marxismu jsou z dnešní perspektivy hodně komický obrat.
29. 09. 2013 | 15:07

rozbalit plátýnko a zamíchat napsal(a):

Paní Brixiová, možná nějak takhle by měly vypadat ty "narativy", které bych na místě ministerstva školství začal šířit mezi děti na základních školách.
Místo zákonů, umožňujících frackům od 16 let podnikat a nemuset nic dát rodičům, ale zato na rodiče uvalovat povinnost do šedtadvaceti fracka živit.
Dnešní kariérní ideál: v pětadvaceti milionářem, v pětatřiceti feťákem a v pětačtyřiceti bezdomovcem je, jak si z vlastního mládí dobře pamatuji z perspektivy patnáctiletého, natož desetiletého člověka značně nepřehledný.
Čím kratší má člověk za sebou život, tím rychlejší vzestup očekává.
A tím dřív je zklamán.
http://www.youtube.com/watch?v=cHZ4kJj3trg

PS. Spáry marxismu jsou z dnešní perspektivy hodně komický obrat.
29. 09. 2013 | 15:07

hm hm napsal(a):

mě studium různých ekonomických teorií přišlo spíš jako studium dějepisu - ten říkal toto a tamten poté zase ono.
a na obecnou ekonomickou teorii taky moc matiky potřeba nebylo, ačkoliv zkouška z matiky byla pro hodně spolužáků úděsem, tak zkouškou ekonomie prošli snadno.. tedy pro přesnost, v 90. letech
29. 09. 2013 | 15:43

chicagu patří osud detroitu napsal(a):

Obtížnost matematiky se odvíjí od srozumitelnosti výkladu.
Obtížnost ekonomických teorií především od zoufalých pokusů zakamuflovat pravdu.

Pokud si dokážeme odpovědět na otázku co je hodnota, co je jejím zdrojem a co reprezentují peníze, nemůže nás žádný nositel Nobelovy ceny (který se po jím zaštítěné katastrofě omluví) vychýlit z rovnováhy.
29. 09. 2013 | 15:55

Babababa napsal(a):

Ještě že nemusí stabilizovat.
29. 09. 2013 | 16:05

muromec napsal(a):

To David
Píšete zpravidla hezky, ale tady nemáte pravdu když požadujete "školu hrou" místo "učení mučení". Výsledky školy hrou jsou zase dobré akorát tak pro další hrání se Jediný skutečný efekt z učení je tehdy, když člověk dře nad knihama jako kůň. Jenom tak se dopracuje k něčemu opravdu hodnotnému. A bohužel, k tomu patří i dril a biflování. Kdo se k němu donutí, vyhrál. Kdo se nedonutí, může si akorát hrát na to, že něco umí. Ve skutečnosti neumí nic co by stálo za to.
29. 09. 2013 | 17:59

wbgarden napsal(a):

Budu neustále opakovat, škola hrou jak jinak.
Průmyslovka ostrava vítkovice, taktéž otec i děd.
Ovšem s veškerou úctou rozmanité havly už nemusím.
Tu se synem.
Veselé krizování ...
http://wbgarden.com/wbgarden%20havel%201.jpg
29. 09. 2013 | 18:09

Alfa napsal(a):

Díky za chválu všeobecného rozhledu, který gymnázium podporuje.
Dnes se to u nás moc nenosí. Spíš je v módě učit se jen to, co mě baví; co tzv. "budu potřebovat". Proto jsme druzí od konce v podílu populace, která chodí na školy gymnaziálního typu (průměr v zahraničí je kolem 50%, u nás asi 23%). Divné, že_
29. 09. 2013 | 21:52

argun napsal(a):

Tak se nám paní Brixi zase hezky pochválila. Musí. Zřejmě to nikdo jinej za ní neudělá... Nedívím se. Ta dáma už je zcela mimo realitu.
29. 09. 2013 | 23:36

Petr Havelka napsal(a):

Paní Brixi,

hezky jste to pro mladé lidi napsala.

Já jenom abych tu vyvážil síly :)

Mějte se.
01. 10. 2013 | 16:26

poste.restante napsal(a):

Většina z nás, předlistopadových gymnazistů, se učila především proto, že jsme se učit CHTĚLI.
Protože to prostě bylo fantastické, dozvídat se nové věci a odhalovat souvislosti i tam, kde jsme je bez potřebných znalostí předtím neviděli. Pořád mne to baví a proto pořád ještě studuji, navzdory věku, řekněme střednímu.
Co je ale smutné, je stále častěji opakovaná otázka: "Na co nám to je?", když ji slyším z úst studentů (žáků). Těch, pro které by to měla být naprostá samozřejmost, chtít se dozvědět co nejvíc.
Tedy abychom si rozuměli. Když se ptají po smyslu, účelu, příčině, souvislostech, ... pak jsem jako učitel přešťasten. Tehdy má práce má svůj smysl.
Jenže oni se, bohužel, stále častěji ptají jen proto, že v pozadí již mají odpověď: "Na nic."
No a když je to nepotřebné, tak se to přece učit nemusíme a vlastně bychom neměli. A nikdo by vlastně neměl být "zatěžován" takovou spoustou zbytečných znalostí. Pryč s tím ze škol, z RVP či tematických plánů. Všechno je k nalezení na netu.
Protože platí se přece cílové prémie za vstřelené góly a ne za hodiny tréninku "zbytečných" přihrávek a rozboru herních situací, anebo posilování.
03. 10. 2013 | 15:23

pertaining sesryije napsal(a):

Můj příspěvek je již dost po termínu, nicméně: jsem už opravdu alergická na požadavek "škola hrou". To snad platí pro prvňáčky a první stupeň, ale jinak, škola je především o práci! Bavit se mladí mohou a mají jinde, což také rádi a vehementně dělají... Ve škole by se měli především naučit pracovat. Odmítám argument, že to naše mladé na školách nebaví, protože VŠ učitel žádný rétor a neumí udělat z přednášky show... Chytří studenti by měli poznat a ocenit, kdy se dozvídají něco nového a tudíž i většinou zajímavého, navzdory tomu, že to není koncipováno především jako zábava anebo návod, jak cokoliv získat, pokud možno hned zítra...
29. 10. 2013 | 15:31

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy