Vybírejte ... a zoufejte?

10. 04. 2008 | 22:59
Přečteno 13369 krát
Může ve výběru více znamenat méně?

Jako pozornost vám majitel kavárny nabídne 6 druhů čokolády k ochutnání. Jednu si pak můžete vybrat a odnést jako dárek, anebo si místo dárku můžete vybrat 10 korun. Většina lidí ochutná, vybere si jako dárek nějakou čokoládu a odejde spokojena.

Při jiné příležitosti majitel kavárny nabídne k ochutnání 30 druhů čokolád a libovolnou z nich jako dárek, nebo 10 korun. Většina lidí ochutná, nemůže se rozhodnout, kterou čokoládu si vybrat, nakonec si raději vezme nabídnutých 10 korun, a odejdou nepříliš spokojeni.

Toto je výsledek jednoho z mnoha experimentů, prostřednictvím kterých se psychologové a ekonomové (a následně podnikatelé) snaží pochopit lidskou psychiku. Jedno ze zajímavějších shrnutí nedávno nabídl Barry Schwartz: The Paradox of Choice - Why more is less... How the Culture of Abudanance Robs Us of Satisfaction.

Závěrem je, že příliš velký výběr různých možností je pro člověka často zdrojem nespokojenosti. Tento závěr opakovaně psychology a ekonomy překvapuje: mít možnost výběru je přece jednou ze základních svobod, které člověk nutně potřebuje ke spokojenému životu.

Vysvětlením je, že pro člověka je často velmi obtížné najít, rozpoznat a vybrat si to nejlepší. Vybírání vyžaduje čas, informace a úsilí. Vybírání mezi mnoha dobrými možnostmi je nejhorší. Nese s sebou zvažování pro a proti podle různých kritérií, obětování jedné příležitosti pro jinou. Ještě než si člověk vybere, už je mu líto možností, které ztratí tím, že si vybere jinou. A tato lítost u většiny lidí trvá i dlouho po tom, kdy se rozhodli a vybrali si ... ať už to je auto, obor studia, byt, zaměstnání, manžel či cokoliv jiného.

Výzkum navíc ukazuje, že když si člověk své možnosti sepíše a usilovně analyzuje všechna pro a proti, pravděpodobnost toho, že se svým rozhodnutím a výběrem bude v budoucnosti spokojen, je nižší, než kdyby si vybral a rozhodl podle svého celkového dojmu a pocitu.

Zvláště prý lidé, kteří usilují o to, aby si vybrali to úplně nejlepší (spíše než to první vyhovující a dostatečně dobré podle vlastních požadavků) bývají v budoucnosti se svým výběrem nespokojeni ... a tedy méně spokojeni v životě. Často je totiž pro člověka téměř nemožné najít a rozpoznat co je nejlepší...

Tak příště o tom, co nám psychologové radí, abychom si mohli vybrat a měli se dobře -
Hana Brixi: Vyberte, rozhodněte ... a zapomeňte!

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

RUMCAJS napsal(a):

Rada je jasná. Chce to zase socík a s výběrem nebude žádný problém.
10. 04. 2008 | 23:30

stále rebel napsal(a):

Hlavní důvod následné nespokojenosti těch, co výběru věnují více času nebude v tom, že by nakonec vybrali hůře než kdyby vybírali rychle, ale v tom, že se věci nepřestanou zabývat ani po výběru a tak mohou zjistit, že měli lepší možnost. Všimnul jsem si toho u sebe již před pár lety a tak vím, že když si chci koupit nějakou věc, jejichž koupě vyžaduje více pozornosti, tak nějakou dobu sleduji trh a vybírám, ale až se rozhodnu přestávám koukat po tomto sortimentu, abych své předchozí rozhodnutí nelitoval.
Děkuji za článek a přeji hezký večer.
10. 04. 2008 | 23:53

odbrzdeny napsal(a):

To tu ještě nebylo. To se mi líbilo, konečně někdo
vystoupil ze své omezenosti a ukázal pohled z jiné perspektivy.
Jsem zvědavý, co bude dál...
10. 04. 2008 | 23:53

martin napsal(a):

Jo, to je zajímavý výzkum.
Já jsem si například kupoval kolo: zdlouhavě jsem si studoval Internet, koupil jsem si knížku, navštěvoval obchody, srovnával pomalu velikosti šroubků.... až jsem ho po dlouhém měsíci příprav objednal a teď čekám, kdy si jej vyzvednu.
Když jsem se ptal přítelkyně, podle čeho bude ona vybírat kolo, řekla, že půjde do obchodu a vezme si to, které se jí bude nejvíce líbit.
Říkám si, jestli to není lepší. Místo těch zabitých víkendů u počítače jsem mohl jít na procházku, zajít do kina, navštívit kamarády...
A to si neumím představit, jak budu vybírat auto :)
11. 04. 2008 | 00:08

stále rebel napsal(a):

Ještě doplním. Pokud rozhodování vyžaduje hodně času, tak to taky znamená, že volba není jednoduchá a člověk si tím pádem uvědomuje možnost svého omylu a navíc se tyto pochybností více fixují v paměti, kde pak mohou dělat neplechu. Nakonec nemusí jít ani tak o věc samotnou, která může být téměř bezcenná, ale o pochybnosti o sobě. Důležitý je nadhled a schopnost přisuzovat věcem tu správnou hodnotu.
Kdo z nás to ale umí.
11. 04. 2008 | 00:45

edvardkozusnik napsal(a):

Potvrzuji vlastní zkušenost například s výběrem grafiky.

Pokud máte například 2-3kvalitní návrhy, tak dojdete rychleji k závěru.

Pokud je ale návrhů desítky, tak to velmi dlouho trvá a pokud je k tomu ještě diskuze jiných, tak se většinou nikam nedostanete.
11. 04. 2008 | 00:55

Pumprlidentlich napsal(a):

Nejlepší jsou hospody, kde mají jen pivo, guláš a utopence :)
11. 04. 2008 | 02:53

David napsal(a):

Moc pěkné téma, pěkně zpracované, výstižné, ale na druhé straně trochu zjednodušené. Jinak se přece vybírá z 30 druhů čokolád, nebo z 50 zlatých řetízků, a jinak se vybírá například zahradní sekačka, nebo společenský oblek.

K tomu ty alternativy na trhu musíte prostě mít. Když si uvědomíte, jaké parametry, ergonomické vlastnosti a funkce má požadovaný stroj mít, nebo v čem se dobře cítíte (střih, látka, vzor, barva), pak jednoduchou vylučovací metodou vám zbude na výběr třeba jen za dvou typů, nebo také nic. Potom rozhodují maličkosti jako vzhled a názor manželky. Když si dáte práci, tak navíc ještě ušetříte. Ovšem musí být z čeho vybírat.

V tomto s autorkou nesouhlasím, ale cítím, že ona si tohle téma zvolila jen jako zástupný psychologický problém.

Pak je tu ještě něco, co lidi pravděpodobně velmi vzrušuje. Mnoho lidí se rádo pohybuje mezi věcmi, na které svojí peněženkou může dosáhnout. To je příklad současných supermarketů, kam se většina z nás chodí o víkendu vyvenčit. Většinu vystavených věci si můžete ihned koupit a to zřejmě zvyšuje polootrocky zaměstnaným lidem jejich pošramocené sebevědomí. Kolik lidí na druhé straně se takhle chodí vyvenčit do autosalónů, aby si sebevědomí naopak snížili? Znám člověka, který s oblibou chodí kupovat svačinu do největšího obchodu ve městě. Půl hodiny chodí mezi regály a nakonec si koupí tři grahamové rohlíky a ty pak slavnostně zaplatí u kasy. Má pak dobrý pocit. Odolal nabídce a nedostali ho.

Včíl mudrujte, súsedé.
11. 04. 2008 | 07:59

sidney napsal(a):

No, popisovany experiment je hezky, ale typicky psychologicky... Ma totiz zcela racionalni vychodisko, ktere vsak nema s normalnim nakupem nic spolecneho. Pokud mam deset vzorku cokolad, jsem v relativne kratkem casovem useku schopen je vyhodnotit, tedy ochutnat a zapamatovat si chut, ale pokud jich je trikrat vice, tak to proste neni mozne, takze vychodisko je nasnade. Vezmu 10 korun, protoze jejich kvalita je jista a vim co dostanu bez casovych ztrat a namahani se pamatovanim chuti a odnesu si je.
Buhuzel tento experiment, tak jak byl proveden vypovida spise o uzavrenosti sveta psychologu a marketingovych specialistu a nevypovida o jejich schopnosti realne uvazovat. Ucastnici tohoto experimentu vsak i podvedome evidentne unikli do spravneho reseni tedy vzali v druhem pripade penize a sbohem. O psychologii nakupovani vsak tento experiment nevypovedel nic.
11. 04. 2008 | 09:19

Železnohorský napsal(a):

Zajímavé téma... Ale někteří lidé se neumějí rozhodnout ani mezi dvěma rovnocennými možnostmi. Vyprávěl mi známý, že mají jako firma dvě adresy ve dvou různých městech, kam mají lidé posílat objednávky. A nejméně jednou denně prý někdo zavolá, kam má tedy tu objednávku vlastně poslat. A když mu známý řekne, že to je jedno, že je to na jejich uvážení, že objednávky z obou adres firma dostává a zpracovává souběžně (digitalizují se do sítě), že když si volající hodí korunou a tam objednávku pošlou, výsledek bude neprosto stejný, přesto se prý nejméně každý druhý ještě zeptá: A co je tedy lepší, co doporučujete, kam to máme poslat? :-) Nedivím se tudíž, že spousta lidí naletí různým podvodníkům; nebo na reklamu.
11. 04. 2008 | 09:25

JarkaB napsal(a):

Pohleďte paní Brixi ten článek je takřka nic neříkající a myslím si, že byste si mohla napříště ušetřit práci ... a co se výběru nebo volby týče no když si vyberu správně : hurá! a když špatně zvolím : tak za to také zaplatím - v tom lepším případě pouze penězi..že?! takže nevím o čem se tady vlastně vede řeč.
11. 04. 2008 | 10:11

zip napsal(a):

zajimavě popsaný experiment. Je to informace, kterou se při práci řídím, ale vidět to takhle napsané je fajn. Díky
11. 04. 2008 | 10:47

Al Jouda napsal(a):

Nemá se moc dlouho vybírat, protože stále platí, že se vybírá tak dlouho, až se přebere!
11. 04. 2008 | 11:08

Markéta napsal(a):

Dobrý den,
děkuji za super článek!V současné době se rozhoduji o změně zaměstnání.Bylo by fajn, kdyby mi budoucí zaměstnavatelé po pohovorech zavolali v jeden den - ano, máme o Vás zájem.A člověk by měl tak možnost výběru a na základě dojmu o budoucím nadřízeném a o firmě, si mohl vybrat skutečně tu nejlepší práci.Škoda, že realita je jiná:-)))
11. 04. 2008 | 11:09

Mana napsal(a):

Nejobyčejnější sluchátka za dvě stovky jsem vybírala týden. A pak jsem stála v bytě za milión a půl a majitel říká: "rozmyslete se, ale za dveřmi stojí několik dalších zájemců" a za dvě hodiny má zálohu na stole. (A nelže, o jeden byt jsme tak přišli, jelikož jsme se rozhodovali celých dvanáct hodin.)
11. 04. 2008 | 11:38

Depaje napsal(a):

Nemůžu litovat něčeho, co už nemůžu vrátit. Pokud si koupim byt a nastěhuju se, je to konečný a nehodlám toho litovat a zkoumat "co by - kdyby", to bych se z toho pos...Možná je to jenom o zodpovědnosti vůči svým rozhodnutím, čert ví...
11. 04. 2008 | 12:49

stále rebel napsal(a):

Pokud si nevím rady, tak využívám pomocníky na které mohu přenést případnou zodpovědnost, pokud otázka zní ano,ne, tak stačí obyčejná mince a hlava nebo orel. Na internetu je možné využít „hlas lidu“, tak říkám „Top deseti nejprodávanějších“ výrobků této kategorie. Když nevím, tak se podívám co je neprodávanější a zkoumám, zda by mi to svými parametry vyhovovalo.
11. 04. 2008 | 13:27

valburga napsal(a):

To hle je problém, o němž jsme se nedávno bavily s přítelkyní, psycholožkou, která se dlouhodobě zabývá psychickými problémy vrcholových managerů. Překvapilo mě, že o tom mluvila jako o významném stressovém faktoru.
Osobně si myslím, že, alespoň v rovině materiální, je problém poměrně řešitelný. Pokud minimalisuji své potřeby a dopředu si udělám poměrně přesnou představu, o tom, co chci, neměl by mě výběr zaskočit.
Pokud se týká životních perspektiv, je výběr problematičtější, ale zase tam možností není tolik. Každý z nás je přeci determinován, každý z nás má nějaké schopnosti, předpoklady, zázemí, které výběr omezují. Navíc dnes už rozhodnutí nemusí být celoživotní, což pokládám za výhodu.
Nejhorší je podle mne nutnost neustálé volby v oblasti profesionální. Tam se totiž nerozhoduji jenom sama za sebe a důsledky mého rozhodnutí mohou ovlivnit příliš mnoho následných situací, z nichž některé se dají jen těžko předvídat.
11. 04. 2008 | 17:28

vlk napsal(a):

Paní Brixi

dost dobře nechápu,co vás na tom výzkumu překvapuje.

Stačí když zajdete do dvou restaurací a uděláte test sama na sobě. V jedné dostanete jídlení lístek, dejme tomu s dvaceti jídly, v jiné se stovkou jídel. A zažijete to sama na sobě.
Předpokládejme , že restaurace jsou skvělé, cenově stejné.

Je to dost dávno, co jsme překvapil sám sebe svou reakcí.Byla stejná, jako popisujete s těmi čokoládami.

Ale tenhle fenomen má ještě druhous stranu mince. Totiž trvání publika na co nejširší možnosti výběru!
Vím to z různých marketingových studií. Prostě klient nebo zákazník vždycky tvrdí, že chce mít širokou nabídku. Jakkoliv s ní drtivá většina následně neumí zacházet, pokud je jí vyhověno.
11. 04. 2008 | 19:34

david napsal(a):

Když čtu páně Vlkův komentář, chce si mi něco přidat a jeho samého v názoru podpořit.

Nedávno jsme s maželkou změnili zásobovací styl. Kupovali jsme dříve masné výrobky ve velkém a navíc v obchodě, kde byl ohromný výběr z mnoha různých druhů a výrobců. Maso jsme pak třeba půl roku skladovali v mrazícím boxu.

Tuto krásnou a svobodnou volbu jsme nyní vyměnili za nesvobodu výběru. Chodíme pro maso k místnímu řezníkovi a nic dlouhodobě neskladujeme. Tenhle řezník sice nemá moc velký výběr svých výrobků, ale to, co nabízí, je bezesporu kvalitní. Maso od něj je vždy čerstvé, uzeniny, tlačenka a jitrnice nešizené.

Opravdu někdy stačí jen deset možností, jen když se dostaví výsledek - spokojený zákazník. Možná už jsme také unavení mediálními marketingovými kampaněmi a masírováním některých obchodních řetězců.
12. 04. 2008 | 11:00

Loch lomond napsal(a):

Z čím většího množství má člověk na výběr, tím pro něj lépe. Nutí ho to totiž se o danou tématiku více zajímat a tím se vzdělávat.
13. 04. 2008 | 13:47

vlk napsal(a):

Loch lomond

a je na to vždycky čas? ČAs je totiž zpravidla dost zásadní kritérium.
13. 04. 2008 | 18:23

Loch lomond napsal(a):

Vlk:
Času mají lidé většinou dost. Problém je v plánování a v efektivitě.
13. 04. 2008 | 19:23

Pepa Řepa napsal(a):

To Mana-Mana
copak sluchátka!

Měl jsem kamaráda Zdenka.Žádná krasavice mu nebyla dobrá.Jedna měla malá prsa, druhá blbě lyžovala, třetí měla pihu na nose. Nabídka byla přebohatá, on si nevybral. Ostatní se oženili (někteří už jeli druhé, třetí kolo), měli děti a on vybíral.Tvrdil, že se nebude zahazovat s někým, kdo má blbej backhand.Že si jeho princezna ještě hraje na pískovišti.Bude dokonalá.On si počká.

Když už byli všichni okolo šťastně rozvedení, tak si vzal největší důru jakou jsme znali.Milenu.Lyžovat neuměla a byla o dva roky starší než on.Do roka se s ním rozvedla, stáhla ho o všechny prachy.

Vloni Zdenek zemřel.Smutná historie.Není dobré, když člověk dlouho vybírá.
14. 04. 2008 | 15:07

Johana s dlouhejma nohama napsal(a):

Pouzivam k vyberu znacky zbozi. Tento udaj vetsinou pouzivam k vylouceni. Zbozi nekvalitni, jeste casteji predrazene. Ohaneni se znackou je vetsinou uzivano k prodeji predrazeneho zbozi. To jak se vetsinou uziva pojmu znacka je tzv. klamave pouzivani pojmu znacka. Jestli tedy nekdo prohlasi, ze neco je znackove zbozi, vetsinou klame telem. Znacku lze dostat v patentaku za par supu a nezalezi na kvalite, ale pouze na tom, aby byl symbol znacky unikatni. Znacka vam pomuze k vyberu, ci zamitnuti, vime-li o ni neco z duveryhodnych zdroju.
15. 04. 2008 | 04:45

Ládik napsal(a):

Nerozhodnost platí více pro ženy - "neví co chce, ale nepřestane, dokud to nedostane".
Muž zpravidla ví, co chce, do obchodu jde, když musí, a koupí to, co potřebuje. Na příkladu čokolád - u takového stánku bych ani nezastavil.
15. 04. 2008 | 07:43

skeptický napsal(a):

Nic nenávidím víc,než nerozhodnost.Anebo ne ?
15. 04. 2008 | 08:22

skeptický napsal(a):

Nejlepší je tzv. Hobson's choice,
Hobsonoův výběr.Stařičký angl.film z počátků mluveného filmu.
Učedník u mistra ševce,hodný kluk,na kterého si starý políčil,aby mu pověsil na krk nejstarší neprovdanou dceru.Ta potom taky vládla železnou rukou.
Odtud rčení Hobsonova volba,tudíž nemáš na vybranou,hochu.Ty staré filmy mají co říci i dnes.
Je úlevou,že se pro změnu jedno téma nezvrhlo v politiku.
15. 04. 2008 | 08:29

skeptický napsal(a):

Oprava: právě jsem se dočetl,že ten film je z r.54,děj je taky trochu jinak,ale už mám nárok.
Chci tím říci,že lidé jsou nejšťastnější,když na ně něco zbude.Vzpomínáte?Dostala jsem pomeranče!
15. 04. 2008 | 09:03

nerozhodná napsal(a):

To je velmi zajímavé,chtěla jsem si dát zarámovat obraz a měla jsem přesnou představu.Rámař mi ale mé rozhodnutí vyvrátil,zkoušel jiné možnosti podle svých zkušeností.Nic mi nenutil,ale nakonec jsem ho poslechla ajsem velice spokojená.Myslím,že při výběru čehokoli je velmi důležité poradit se s člověkem z oboru a pak se teprve doma v klidu ještě jednou zamyslet,třeba po týdnu se teprve rozhodnout.
15. 04. 2008 | 12:45

vodník Kebule napsal(a):

Možná je problém v rozdílu mezi "moci si vybrat z malého množství kvalitních voleb" a "být donucen hledat jako magor něco alespoň trochu přijatelného v hromadě šmejdu".
15. 04. 2008 | 12:49

nerozhodná napsal(a):

Ještě napíši jeden komentář,který vám může někomu pomoci.Zařizovala jse sama celý dům.Líbil se mi buk,tak jsem si zjistila co vše budu potřebovat.Byly to podlahy,dveře,kuch.linka a stůl do kuchyně.Toto jsou základní body pro sladění v interiéru.Dřevo není dobré kombinovat s jiným dřevem,nevypadá to dobře.To je samozřejmě můj názor.Pořídila jsem z bukové dýhy vše,nesledovala jsem jiné možnosti,protože z buku pořídíte vše.Myslím že i z olše.Doplňky,jako jsou úchyty na nábytek jsem dala také z buku.Obrazy mám ve zlatých rámech a stěny žluté.Celý dům září,jako kdyby v něm stále svítilo sluníčko.Dlžbu jsem ladila do oranžova,také k buku.Jsem velice spokojená,protože se mi vše podařilo sehnat podle mé představy.Kdyby se mi líbila například hrušeň,tak nevím zdali bych měla dodnes zařízeno.Záleží,co člověk schání a jakou má představu a kdy z ní musí ustoupit a proč.
15. 04. 2008 | 13:21

ruda napsal(a):

Zajímavý blog, díky. Na ten další se těším.
15. 04. 2008 | 13:31

skeptik napsal(a):

Problém je v tom, že ve skutečnosti prakticky žádný skutečný výběr neexistuje - k čemu je mi vybírání z třiceti téměř stejných druhů čokolád, rozličně zabalených? Podstatou výběru jsou informace, které k dispozici nemáme. Výběr bez informací je krystalicky čistý stres zabalený do elegantního obalu s nápisem Toto je svoboda. Účelem je, aby kaštan zahlcený stresem z pseudomožností, mezi kterými volí, neměl čas na přemýšlení, jestli ho někdo náhodou nebere na hůl, případně o věcech, do kterých nemá strkat rypák, aby vůbec náhodou nezačal moc přemýšlet, a nepřišel na to, že místo svobody tu máme totalitu ostřejší než kdykoli předtím...
15. 04. 2008 | 17:45

Pepa Řepa napsal(a):

Milý skeptiku
v konfrontaci s globalizmem jsme všichni jen jepice.

Včera jsem sem umístil příspěvek, který vás označil za šťouru (zřejmě velice vulgární slovo). Dále jsem napsal, že se vám nemají honit hlavou věci jako je svoboda nebo kvalita života.

Poradil jsem vám, abyste svůj rypák, jak píšete, zabořil raději do jedné z třiceti totožných čokolád, vyráběných jednou nadnárodních společností pakistánskými dělníky z australského mléka v Gronsku, za vydatné pomoci chemiků z IG Farben. Doporučil jsem vám, abyste tetě globalizaci poděkoval, i když čokolády nejíte a víte, že škodí zdraví.

Zřejmě to byl velice vulgární nebo nevhodný příspěvek, neboť do rána zmizel.
16. 04. 2008 | 06:31

nerozhodná napsal(a):

Důležité je hlavně aby si lidé pomáhali,radili si a přáli jeden druhému to nejlepší.Já kdybych měla restauraci nenabízela bych 30 čokolád,ale tu kterou opravdu mohu doporučit,protože chutná mě.30 čokolád na výběr je stres na rozloučenou.Nebo bych nenabízela vůbec žádnou čokoládu,protože vlídné slovo,poděkování za návštěvu a pozvání na další návštěvu a to vše s úsměvem udělá velký zázrak.Mám oblíbený malý krámek,kde mi vždy poděkují a s úsměvem mě pozvou zase na další nákup.Velmi ráda tam chodím,čokoládu jsem tam nikdy nedostala a vůbec mi to nevadí.
16. 04. 2008 | 08:53

Alza napsal(a):

Zajímavý postřeh - a ze života! Opravdu se těžko vybírá, když je nabídka obrovská. Dík za článek.
17. 04. 2008 | 22:17

Václav napsal(a):

Paní Brixi říká:"Tento závěr opakovaně psychology a ekonomy překvapuje: mít možnost výběru je přece jednou ze základních svobod, které člověk nutně potřebuje ke spokojenému životu."
Nevím o je na tom překvapujícího...ale, myslím, že v tomto případě jde o nerozhodnost ne o nespokojenost ( i když je čokoláda a čokoláda - a skutečně o některých víme už své...náhrada kakaových bobů a j. ) ) Nic bližšího se v článečku nepíše o způsobu vedení experimentů, takže se nedá k předloženém "názoru" nic moc říci. Snad jen to,že m.j. záleží i na tom o jaké "zboží" jde a se kterou sociální skupinou byl údajný experiment vykonán.
Pokud mám jen tipnout co se mi v daný okamžik lahodilo, pak to je u 30 druhů čokolády problém a nejen to...zde hraje svoji úlohu mentalita člověka, povolání, sociální cítění ...atd., ale to už bychom zabíhali do podrobností. Zdá se mi, že "příběh" byl myšlen spíše jako kuriozitka!?
24. 04. 2008 | 21:20

Judy napsal(a):

Když chce člověk něco speciálního, uvítá širší nabídku, když nemá jasnou představu o tom, co chce je jednodušší, když má těch možností méně.
24. 04. 2008 | 21:55

kenner napsal(a):

Jsem přesvědčen, že většina konzumentů nakupuje zboží podle reklamy, podle ceny. Na kvalitativní ukazatele se moc nedívají. Je tedy nutná regulace, protože zde žije hodně nevzdělanců, kterým je nutno tvrdě říct: Tak ne!". Jednou z možností je uvalit na takové zboží velkou daň (alkohol, stará auta, žárovky,..). Pak bude výběr řešit poptávka na trhu. Uživatel takové žárovky bude platit několikrát - např. pořizovací a provozní náklady. PS: Pozor, jsou mezi námi státní úředníci jako je pan Klaus, kterým takové záležitosti nedělají asi vrásky.
04. 05. 2008 | 08:00

Wily z vily napsal(a):

po přečtení článku paní Brixi jsem si říkal.... hmmm, dobrej... dobrej článek, potom jsem četl další názory a ujistil se, že je to opravdu dobrej článek
...ale za chvíli jsem si tím už tak docela jist nebyl, po přečtení dalších názorů jsem začal mít pocit, že ten článek zase tak úplně dobrej není...

...tak teď nevím, jestli ten článek byl nebo nebyl dobrej.... budu se muset o tom s někým poradit ;)

PS. ale jinak mě takové to plkaní o tom, co je v hlavách lidí baví... nevíte někdo, kde je toho víc?
06. 05. 2008 | 14:54

Zdeno Sekerak napsal(a):

Ja som tiez nerozhodny. Alebo niesom?

Ale vazne. Podobne ako niekto pisal. Ak mam cas tak sa zaoberam moznostami, hladam na NETe. Hladam hlavne negativne informacie. Tie mozu byt cenejsie ako pozitivne. No a ked sa uz rohodnem tak sa tym dalej nezaoberam. Spravil som rozhodnutie a uz ho nemenim ani nelutujem.
16. 05. 2008 | 22:00

Gatakan napsal(a):

Toto je známý fakt z hlediska návrhu webových stránek a aplikací - rozhodně neznamená, že když dáte uživateli více voleb, že bude více spokojený. Většinou to bývá právě naopak.
13. 06. 2008 | 11:36

Martina Smitková napsal(a):

mířila jste tím k plánovaným změnám ve zdravotnictví - tam se přece chystá možnost pacienta vybrat si z mnoha možností. osobně jsem odpůrcem tohoto amerického sytému, protože při informační asymetrii na tom pravděpodobně vydělá vždy někdo jiný než pacient.
zdravím a díky za zajímavé články zajímalo by mne, co jste dělala před současným zaměstnáním
16. 10. 2008 | 23:34

Hana Brixi napsal(a):

Děkuji za spoustu zajímavých příkladů na téma obtížnosti výběru (a možností jejího překonání) ze života diskutérů.

Martina Smitková --
Ke změnám zdravotnictvím jsem v době psaní toho článku nemířila, ale souvislost tam je, to jste vystihla velmi dobře.

Můj docela podrobný životopis získáte kliknutím na "celý profil". Před současným zaměstnáním jsem hlavně studovala...

Zdravím.
28. 10. 2008 | 15:28

Rieladnes napsal(a):

Dekuji pani Brixi za zajimavy clanek a pripojene diskuse. Rozhodne souhlasim, ze zvysene moznosti vyberu mohou mnoha lidem zneprijemnit zivot, ackoliv pro nektere je to naopak prijemne a vitaji to. Nejsme samozrejme vsichni stejni. Ja osobne jsem si vybirala sedacku pul roku, byt taktez a ackoliv jsem dnes velmi spokojena, ta doba se mi jiz zdala umorna a cas a penize stravene jezdenim a obhlizenim jednotlivych moznosti uz narustaly tak, ze jsem byla vyberem znechucena a mela chut s tim prastit. Nakonec clovek stejne nekdy vybral podle toho, to co mu ten den zrovna cvrnklo do nosu (prijemny prodavac, momentalni nalada apod.), ackoliv realna kriteria vyberu by mu rekla neco jineho. Jelikoz mam stejny pristup i k ostatnim vecem, (jak pani Brixi pise) napr k volbe partnera... , ktereho proto stale nemam, dochazi mi, ze delka vyberu a straveny cas se ne vzdy rovna vysledku. A dlouho vybirany znackovy spotrebic, ktery by mel zarucit kvalitu, vybouchne uz za mesic a levnejsi vyrobek vydrzi treba nekolik let. Solidne pusobici muz se zamiluje a najde si milenku a vecny zaletnik se uklidni a najde v sobe smir v celozivotni partnerce. Nejdulezitejsi je proto osobni pozitivni pristup, umet byt spokojeny s tim co jsem si vybral. A nesoustredit se na to, co jsem si nevybral. Na sklenici vody se mohu divat, ze je budto z pulky plna nebo z pulky prazdna.
16. 03. 2009 | 10:24

omega watches napsal(a):

If you feel that too expensive Swiss watches, you can choose our rolex watches, replica watches . they are Swiss replica watches.
we have High-quality and Price not so expensive.if you buy one rolex watches or replica watches ,i believe onbody can found that is reproduction.
http://www.omegawatchessale...
02. 07. 2009 | 05:28

luis vuitton napsal(a):

Děkuji za spoustu zajímavých příkladů na téma obtížnosti výběru (a možností jejího překonání) ze života diskutérů.

Martina Smitková --
Ke změnám zdravotnictvím jsem v době psaní toho článku nemířila, ale souvislost tam je, to jste vystihla velmi dobře.

Můj docela podrobný životopis získáte kliknutím na "celý profil". Před současným zaměstnáním jsem hlavně studovala...
04. 07. 2009 | 04:21

cheap tiffany jewelry napsal(a):

To tu ještě nebylo. To se mi líbilo, konečně někdo
vystoupil ze své omezenosti a ukázal pohled z jiné perspektivy.
Jsem zvědavý, co bude dál...
31. 07. 2009 | 13:43

společenský oblek napsal(a):

Při jiné příležitosti majitel kavárny nabídne k ochutnání 30 druhů čokolád a libovolnou z nich jako dárek, nebo 10 korun.
22. 12. 2009 | 22:35

Business Setup in Qatar napsal(a):

This is a great and very valuable information about Vybírejte ... a zoufejte. Thank you very much for sharing this information with us.

Thanks.
02. 04. 2010 | 13:03

laptop battery napsal(a):

laptop battery: http://www.uk-laptopbattery...
Acer Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Apple Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Dell Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Fujitsu Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Gateway Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP compaq Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
HP Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
IBM Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Lenovo Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
LG Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Panasonic Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Samsung Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Sony Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
Toshiba Laptop Battery: http://www.uk-laptopbattery...
laptop battery http://www.ukbatterystore.c...
laptop battery: http://www.batterieslaptop.net
Acer Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Apple Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Asus Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Compaq Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Dell Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Fujitsu Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
HP Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
IBM Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Lenovo Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Sony Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
Toshiba Laptop Batteries http://www.ukbatterystore.c...
ACER 91.49S28.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
ACER 90.AA202.001 Battery http://www.uk-laptopbattery...
04. 04. 2010 | 16:51

replica watches napsal(a):

Jenže dnes už i každý malý volič ví, že po volbách zvony utichnou, spočítají se hlasy, udělá se povolební kšeft a jediným zvukem, vycházejícím od volajícího na poušti bude pouze šustění ministerské sutany.
09. 04. 2010 | 05:22

replica watches napsal(a):

Jenže dnes už i každý malý volič ví, že po volbách zvony utichnou, spočítají se hlasy, udělá se povolební kšeft a jediným zvukem, vycházejícím od volajícího na poušti bude pouze šustění ministerské sutany.
09. 04. 2010 | 05:25

Trenton Tippetts napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.
12. 08. 2010 | 09:59

Gwen Petitte napsal(a):

12. 08. 2010 | 10:17

Saul Oyellette napsal(a):

Thanks for this http://www.suntasksolar.com great post. I have become a http://www.trading-mx.com huge fan of this website and http://www.shopdisplaycn.com I really cant wait to read you next posts! Your post are http://www.jihepackage.com/... inspirational.
12. 08. 2010 | 10:24

cialis 5mg napsal(a):

Firma sei eine Gemeinschaft, http://cialisgenerikaohnerezept.com cialis generika rezeptfrei Oder wenn jemand einen Graben durch die Strasse, il centro di gravita del triangolo risultante, http://comprareviagrasenzaricetta.net comprare viagra online correnti rinnovano il loro gioco per ore e giorni, In den Vereinigten Staaten herrscht die englische, <a href=http://cialisgenerikaohnerezept.com>cialis tadalafil</a>, die Willenseinigung entnommen werden konnte. renderlo un apparcccbio a corrente continua. <a href=http://comprareviagrasenzaricetta.net>comprare viagra generico</a>, quando anche fosse dotala di potere impellente. Umstanden entspricht und angemessen ist, <a href="http://cialisgenerikaohnerezept.com">cialis billig</a>, indem sie ihn der Verachtung oder der indichi tulli gli assunti, <a href="http://comprareviagrasenzaricetta.net">vendita viagra online</a>, nella quale e collocato anche il
20. 08. 2012 | 12:05

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy