Daňový poplatník to zaplatí

16. 09. 2008 | 18:05
Přečteno 14637 krát
Nedávná historie poskytuje mnoho příkladů, kdy daňový poplatník zaplatí mnohem více, než kolik si spočítá ve veřejném rozpočtu. Nejnovějším příkladem bude účet za současnou finanční krizi v USA.

Velká část veřejného dluhu roste z tzv. mimorozpočtových závazků státu. Některé z těchto závazků jsou právní (jako třeba státní úvěrové garance), jiné pouze politické či morální (včetně nouzových finančních injekcí finančním institucím nebo „strategickým“ podnikům, které stát poskytne na základě úvah politiků často pod tlakem zájmových skupin spíše než z právní povinnosti).

Výsledkem je, že v ať už před 20 lety nebo opět nyní v USA, nebo před 10 lety v zemích jihovýchodní Asie a Jižní Ameriky, nebo i za posledních 20 let v ČR, veřejný dluh značně naskočil kvůli politickému oportunismu, krátkozrakosti a často souvisejícímu hazardu v soukromém sektoru.

Zatímco příjmy a výdaje veřejných rozpočtů jsou ostře sledovány, mimorozpočtové závazky státu a podobná fiskální rizika se často přejdou mlčením. V některých zemích včetně USA a ČR stát sice vykazuje státní garance (tedy své právní závazky), nevykazuje však a často ani neanalyzuje rizika, že se dostane pod tlak poskytnout finanční pomoc některým subjektům nebo občanům.

USA po úvěrové krizi v roce 1989 nastolily systém vyžadující analýzy rizik státních záruk a kalkulaci jejich možného fiskálního dopadu předem. Dobrou praxi v tomto směru zahájila koncem 90. let také ČR. Fiskální výhled uveřejňovaný Ministerstvem financí ČR poskytuje např. užitečné informace o nedostatcích systému poskytování státních záruk v 90. letech, o měření budoucích možných fiskálních dopadů státních záruk, a o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí. Taková transparentnost snižuje pravděpodobnost, že politici budou státních garancí zneužívat k podpoře svých oblíbených subjektů.

Dobré řízení státních záruk je ale spíše výjimkou na poli fiskálních rizik. Fiskální a politické systémy nejsou nastaveny tak, aby stát omezoval celková rizika, kterým je vystaven. Analýz poukazujících na rizika v americkém finančním systému (včetně Fannie Mae a Fredie Mac) bylo za posledních deset let publikováno mnoho. Pro Kongres však bylo přitažlivější, naslouchat finanční lobby a nedělat žádné „nepopulární“ kroky v naději, že trh si poradí.

A mnohé subjekty na trhu jsou nastaveny směrem k rychlému profitu i za cenu budoucích rizik. U finančních institucí je tato situace ztěžována tím, že mnohdy ani tyto instituce samotné nejsou schopny přesně měřit a řídit svá rizika. Vykazování rizik finančními institucemi je vzhledem k jejich současné komplexnosti a nevhodné regulaci také problematické a neúplné.

V případě krachu několika velkých finančních institucí je ale ohroženo fungování celého finančního systému, což může mít nedozírné následky pro celé hospodářství a tvrdý dopad globálně. Nedělat nic v takové situaci už pro žádnou vládu není možné.

Co může tedy vláda dělat, když už se finanční instituce hroutí? Finanční krize minulosti jasně ukázaly, že stát musí jednat, aby zabránil krachu celého systému, a že musí jednat rychle a promyšleně, aby omezil negativní dopad na veřejné finance. Minulé zkušenosti prokázaly, že dopad finančních krizí na veřejné finance často naroste kvůli politické nerozhodnosti. Proto se doporučuje, aby vlády měly předem ujasněno, jak v případě krachu finančních institucí a finanční krize postupovat. V případě USA se v těchto dnech bohužel nezdá, že by takový plán byl předem připraven.

Alan Greenspan sice nyní hodnotí finanční krizi jako snad největší v USA za posledních sto let. Ovšem zdá se, že si nepřipouští, že rizika se v amerických finančních institucích začala hromadit už za jeho působení ve FEDu a že už tehdy měl mít FED připraven rejstřík vhodných řešení v případě kolapsu (o aktivním přičinění směrem k lepšímu řízení rizik ve finančních institucích nemluvě).

Ještě důležitější otázkou je, co může vláda dělat, aby podobným krachům s dopadem na veřejné finance předcházela – tedy aby chránila prostředky daňových poplatníků. Odpověď vzhledem k rostoucí komplexnosti finančních instrumentů není jednoduchá.

Určité principy lze nastínit: 1) Otevřená diskuze o rizicích na finančních trzích a jejich možného dopadu na veřejné finance. 2) Povinné zveřejňování rizik finančními institucemi a státem, které by umožnilo veřejnou kontrolu. 3) Zpřísnění systému analýzy, řízení a auditu rizik ve finančních institucích i veřejném sektoru. 4) Jasnější vymezení a uplatnění osobní zodpovědnosti v soukromém i veřejném sektoru.

Prosadit tyto principy se však neobejde bez rozsáhlých systémových změn - na finančních trzích, ve veřejných financích i v politické praxi.

Pozn. Přikládám zajímavý přehled pěti největších nouzových finančních injekcí z kapes daňových poplatníků za posledních 20 let. Ten letošní v USA se s velkou pravděpodobností dostane na první místo. Kolik přesně bude stát americké daňové poplatníky však bude zřejmé až za několik let.

The List: The World’s Biggest Bailouts

1. The U.S. Savings and Loan Crisis
Bailout date: August 1989
Amount: Estimates vary widely, but $200 billion (in 2008 dollars) is a reasonable figure.
What happened: The “S&L” debacle of the late ’80s and early ’90s was long in the making and long in the unwinding. U.S. taxpayers were first put on the hook when then President George H.W. Bush (right) signed the Financial Institutions Reform, Recovery and Enforcement Act of 1989, which radically reformed the savings and loan industry and federal regulations. When the dust finally settled in 1995, more than 1,000 small lending institutions known as “savings and loans,” also called “thrifts,” had failed. Half of the federally insured thrift institutions in the United States had gone under in less than a decade, and the associated slowdown in new home construction and the financial fallout contributed to the 1990-1991 recession. The underlying causes of the S&L crisis are complex and disputed, but most scholars generally agree that high, volatile interest rates, reckless lending practices, rapid deregulation, and lax oversight paved the way for the greatest banking disaster since the Great Depression.

2. South Korea
Bailout date: December 1997
Amount: $78 billion (in 2008 dollars)
What happened: Two words: Asian crisis. Beset by a collapsing currency and bankruptcies galore, South Korea turned to the International Monetary Fund (IMF) for help, and the World Bank, the United States, Japan, and 11 other countries pitched in funds as well. In exchange, the Korean government had to stomach tough conditions, including higher interest rates and reforms intended to open the country’s closed economy and crack down on cozy relationships between banks and large, opaque conglomerates called chaebols. The economic crisis brought to power opposition leader Kim Dae Jung (left), a reformer credited by many for pulling South Korea back from the brink of disaster. Today, South Korea’s economy faces challenges of a different sort—principally rising inflation and an aging population—though The Economist forecasts 4.2 percent growth for 2009.

3. Indonesia
Bailout date: January 1998 – April 1999
Cost: between $58 billion and $64.7 billion (in 2008 dollars)
What happened: Rocked by the Asian financial crisis of the late 1990s, Indonesia was home to one of the IMF’s biggest bailouts. The country’s rupiah currency had been dropping steadily since August 1997, with inflation soaring to nearly 80 percent. On top of the ensuing capital flight, protests and political turmoil paralyzed the capital of Jakarta under President Suharto (shown at right with then IMF Managing Director Michel Camdessus), in power since 1968. At first, the IMF money was contingent on Suharto’s ending his penchant for cronyism, but that stipulation was dropped shortly after the president defiantly named family members and associates to his government. After the bailout, Indonesia’s economic woes continued for several years and resentment grew toward the IMF policies of the 1990s, which some felt compromised the country’s economic sovereignty. Macroeconomic conditions eventually improved, aided by the resolution of the East Timor crisis. Ironically, the 2004 tsunami also helped, bringing the country close to settling a dispute in the separatist Aceh region. In 2006 and 2007, the U.S. CIA called the country’s stock market one of the three best performers in the world.

4. Brazil
Bailout dates: November 1998, August 2001, and August 2002
Cost: $56.7 billion, $16.3 billion, and $36.7 billion (respectively, in 2008 dollars)
What happened: Brazil’s first bailout in 1998 came on the heels of financial crises in Asia and Russia that had prompted panic among investors in Latin America. This time, the IMF and a host of other lenders vowed to head off the crisis before it struck. Brazil, South America’s largest economy, was offered a healthy package of aid to stabilize the region. In return, Brazil was asked to cut spending and raise taxes to prevent a budget shortfall. Brazil’s legislature rejected the conditions, but the loans went forward anyway. Lenders intervened again in the name of stability in 2001, as Brazil’s currency, the real, had devalued 20 percent between January and August and public debt was growing. Elections in 2002 raised yet more concerns as investors were unsure how leftist candidate Luiz Inácio Lula da Silva (above) would handle the crisis. Brazil’s stock market fell further when then U.S. Treasury Secretary Paul O’Neill demanded proof that another loan would not “go out of the country to Swiss bank accounts.” Furious, Brazil demanded an apology, and soon thereafter, the United States and the IMF offered the country a $30 billion package.

5. Argentina
Bailout dates: December 2000 and August 2001
Cost: $50.7 billion and $1.5 billion (respectively, in 2008 dollars)
What happened: Just two years after a dramatic recession that left unemployment at about 16 percent, Argentina’s bailout came at a moment of severe crisis. A projected $6.5 billion budget shortfall in 2001 coincided with another $15 billion due to creditors that year. With Argentine markets tumbling, the government rushed to secure assistance from the IMF, the World Bank, and other lenders. Loans were extended again in 2001, and this time, lenders asked Argentina to slash pensions and government spending while raising taxes. The austere strategy provoked tens of thousands of angry protesters to hit the streets repeatedly. Despite the loans, the economic crisis was far from averted and the country defaulted on $81 billion in bonds in December 2001. Banks and the Argentine peso collapsed, and many middle-class Argentines fled abroad, their savings wiped out. In 2003, the IMF and Argentina agreed that the heavily indebted country would be asked to repay only the interest on its debt, and in March 2005, bondholders swallowed a restructuring of the defaulted debt. Argentina paid off a final $9.5 billion owed to the IMF in 2006, and on Sept. 2, President Cristina Fernández de Kirchner promised to repay another $6.7 billion to the Paris Club of international creditors.

Note: One should be careful comparing bailouts of financial systems or national economies with those of individual firms such as Fannie Mae and Freddie Mac. Additionally, one could also list such bailouts relative to the size of the economy in question, in which case smaller countries such as the Dominican Republic would rank much higher.
Source: Foreign Policy

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Kašílek napsal(a):

Z vašeho článku se mi udělalo trochu nevolno, ale neee protože by byl špatný to ne. Ale z obsahu. Co vlastně všechno obyčejný občan ani neví. Ale lepší někdy nevědět, že .
16. 09. 2008 | 18:49

JK napsal(a):

Pani Brixi:

rikam bohuzel, protoze Vase pohledy a interpretace veci, nejen stran zdravotniho pojisteni v USA, jsou relevantni a tedy ocenene nemalym poctem precteni, pri vsem tom spickovem vzdelani, prehledu, rozhledu, pristupu k informacim a "movers and shakers" Vase ne zas az moc statecne nebo originalni popisovani stale a rychle se zhorsujici krize anglosaskeho finacniho a rekl bych i spolecenskeho modelu moc opravdovych pojmenovani problemu nema a tedy nemuze ani nabizet jakakoliv reseni. To je pochopitelne skoda, protoze jak se ma orientovat obycejny obcanek, navic na teto strane velke louze, tak ci onak vzdaleny od zdroje (toho zla a utrpeni?)

Pisete:
"Pro Kongres však bylo přitažlivější, naslouchat finanční lobby a nedělat žádné „nepopulární“ kroky v naději, že trh si poradí."

V individualistickem, anglosaskem socialnim kontraktu je profit jednotlivce, firmy svatym pravem, do te miry ze loseri, masy uz nerevoltuji v ulicich, nevypaluji domy, nerabuji obchody, proste nenici soulromy majetek a nepodlamuji duveru v system a V& W fasady bank z mramoru. Ostatne u Vas, v DC, hned vedle Fordova divadla, kde po americku, individialisticky, ne jako utapnuta Evropa, vyridili Lincolna, jsou stale bloky domu ocouzene od plamenu cernoskych poulicnich bouri horkeho leta 1968. Ano, 40 let pote to neviditelne ruce trhu nepripadalo profitabilni s temito troskami neco udelat, hned velde hot spotu pro turisty, kteri se neboji a na misto smrti Abeho se jdou podivat.

Proc prisli kongresmani na Capitol Hill a kam pujdou po nem? Z byznisu nebo AK a zase zpet. Krome toho patetickeho Denise Kuciniche, co zruinoval Cleveland. Takze "pritazlivejsi" je zvuk (stale bezcenejsich, ale prece) dolaru. Oni, jejich zeny, ditka take maji "americky sen", jakkoliv pro vetsinu to je, pri vsem tom stresu, dlouhych hodninach, nekolika jobech, zadne dovolene, stale casteji jen sen.

Stinite zde jak to delat lepe: "1) Otevřená diskuze o rizicích na finančních trzích a jejich možného dopadu na veřejné finance. 2) Povinné zveřejňování rizik finančními institucemi a státem, které by umožnilo veřejnou kontrolu. 3) Zpřísnění systému analýzy, řízení a auditu rizik ve finančních institucích i veřejném sektoru. 4) Jasnější vymezení a uplatnění osobní odpovědnosti v soukromém i veřejném sektoru.".

To jsou, snad uz sama davno vite, jen smoke screens, recicky, stejne jako svobodne volebni kampane nejsou o reseni prioritnich problemu vetsiny.

Tech par, 1%, kteremu patri jiz skoro polovina Ameriky, se nevzda maximalizace obohacovani se, jen zase predhodi nejake to kure do hrnce, na sleve a na steroidech, kdyz se ti temperamentnejsi nakonec zase vyjdou do ulic. My civilizovanejsi budeme "diskutovat". Ted na internetu. Vot progres:) Je to maximum, co jste ochotna sdelit?
16. 09. 2008 | 18:59

vlk napsal(a):

PAní Brixi

píšete dobré blogy! Věcné, mířící k věci. Čtu je rád.

Tohle , co s e teď děje,je daleko přes moji míru. Umím plavat, ale je to asi stejné, jako kdybych se rozhodl přeplavat Tichý oceán.

Přesto si nemohu pomoci, opatření, která navrhujete Vy, jsou sice logická a nejspíš i potřebná, ale podle mne jsou kosmetická. Neřeší otiž základní problém , který je dobře znám a jmenuje se -příliš velký pro bankrot.

Prosím,neberte to jako hloupost z úst amatéra, ale já si myslím, žže řešením by bylo totéž, co kdysi v Americe udělali se Standardt Oil. A nejen s ní. Prostě , když příliš narostla, rozdělili ji.

A totéž bych v iděl jako optimální řešení dnes. Celosvětově rozdělit první tisícovku, možná dvě, největších světových korporací.
Jistě - nebylo by to fér, ale nějaký čas by bylo zřejmé, že prostě nikdo neohrozí svými potížemi veřejné finance a nevztáhne po nich ruku.Zcela nepochybně by to , celosvětově, zvýšilo konkurenci, protože by se znovu dělily trhy. A to i v takových oborech jako je maloprodej PHM nebo sektor telefionních operátorů. O bankovnictví nemluvě. A nepochybně by to s sebou přineslo i nárůst zaměstnanosti. Možná , že i nárůst cen..Možná.
Ale celkově bych řekl, že by se na takovém řešení nedalo prodělat.

Ano, už slyším hlášky zdejších liberálů o sociálním inženýrství..
Pak se jich dovolím zeptat, jestli je to eventuálně horší varianta, než dejme tomu předstva kolapsu tří největších s větových bank....

Nebo,což by pro jejich představivost mohlo být výrazně snazší- krach velké švýcarské dvojky -UBS +CS. Nikod totiž neví, kolik toického odpadu mají v knihách. A v silách Švýcarska by rozhodně nebylo tyhle dvě banky, v případě jejich kolapsu , zachránit. Jsou totiž příliš velké. Nejen pro pád, ale i pro národní záchranu.
Přeji hezký večer.
16. 09. 2008 | 20:03

Gerd napsal(a):

Dobrý článek, ale jedné oblasti se vyhýbá. Banky též obchodují s vírou ve své dobré jméno, že jsou schopny dostát svým závazkům.
Pro většinu občanů nynější situace znamená: "Není žádných záruk, že nepřijdete o své úspory, jestliže je vložíte do banky." Jistě, jsou určitá pravidla likvidity a státních záruk a dozoru sáttu (ČNB), ale v konečném důsledku tyto záruky nejsou.
Dosavadní víra v americký finanční sektor je nyní silně otřesena. I nynější finanční systém je založen na víře, že potištěné papírky mají nějakou hodnotu vyšší, než jen ten papír na zatopení v kamnech.
Tahle víra je nyní otřesena. A hodně.
Možná hodně lidí dojde k závěru, že držet příliš velké úspory v bance nemá smysl a výhodnější je peníze spotřebovávat a rozumně si půjčovat úvěry - tedy tak, abych byl schopen dostát svým závazkům. A až si tohle řekne většina lidí, budeme tu mít větší bankovní krach než je ten dosavadní.
Prootže dobré jméno je možné ztratit jen jednou.
16. 09. 2008 | 20:17

RUMCAJS napsal(a):

Souhlas s Váma i Vlkem.

Hele Vlku, tohle nemá nic společného se sociálním inženýrtvím. To je základní předpoklad efektivního fungování trhu a MÁŠ NAPROSTO VYJÍMEČNĚ PRAVDU !
Hayke by Ti poklepal na rameno .
16. 09. 2008 | 21:08

vlk napsal(a):

Gerde

a USA a staré dobré ANglii si tohle řekli už dávno. Viz index zadlužení domácností. Právě tohle umocňuje ten současný bouchanec.

Rumcajs

juknina Sedláčka. Je tam po tobě poptávka. Jmenovali tě tam šéfem FEDu...

Že s e ti moje úvaha zamlouvá se nedivím. Jednak jsi ještě větší laik než já a jednak ti musí konvenvat, jako garážistovi, že kdyby rozdělili Caterpillar, posunul by jsi se z kategorie garážista do kategorie garážista + .
Já ti to přeji.
16. 09. 2008 | 21:24

Stan napsal(a):

Nevím, co by dělal Hayek, ale neoliberálové už několik let prosazují takové pojetí laisséz-faire, že stát nemá vůbec zasahovat do trhu, i když hrozí jeho monopolizace. Stát se stal hříčkou v rukou kartelů, takže žádné Vlkovo dělení nebude.

Ty opravdu velké firmy mají dnes takové finanční možnosti, o jakých se zadluženým státům nezdá (snad kdyby nastoupilo silové řešení, ale ani tam bych si nebyl tak jistý). A výsledkem této "echt" liberální politiky, která zapomněla na důslednou demonopolizaci a ochranu před kartely je, že liberální stát se nejprve pokusil zachránit krachující konzervativní bankéře, aby nakonec zjistil, že na jejich záchranu nemá dostatek prostředků a rezignoval.

Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na opačnou souvislost, a tou je dlouhodobá "válka proti teroru", která byla financována na dluh a očekávaná kořist (levná ropa) se jaksi nedostavila.
16. 09. 2008 | 21:34

Gerd napsal(a):

Vlku,
současný bouchanec je umožněn tím, že půjčovali lidem, kterým půjčovat neměli. Tedy mají špatně nastavený systém hodnocení bonity klientů. A v menší míře se tato situace opakuje i na hypotečním trhu v ČR. České banky jsou sice opatrnější než US banky, ale také jsme si v 90. letech zažili pár bank runů a oddlužení finančního sektoru nás vyšlo něco kolem 600 mld. Kč, tedy zhruba dvojnásobek ročního HDP té doby.
Obávám se, že k jistému poklesu hypotečního trhu dojde i v Čechách. Trošku připomínají princip letadla, snaží se sehnat čím dál více střadatelů a půjčují čím dál více lidem, až nakonec musí sáhnout po takových, kterým půjčovat neměli. A pak zákonitě dojde ke krachu.
Myslím, že současný růst bude přeměněn na stagnaci nebo mírný pokles v nejbližších letech a nemovitosti by mohly hodně zlevnit. Zvláště ty, které jsou již dnes dražší než v Německu.
16. 09. 2008 | 21:36

RUMCAJS napsal(a):

Stan:
Dejte prosímodkaz na neoliberála, který tvrdí, že stát nemá bojovat proti monopolu .
16. 09. 2008 | 21:42

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:
Zrovna dneska mi jeden kolos nabídl, že do té garáže vstoupí.
Jenže když Ty by jsi to zas rozbil, tak to nechám být.
16. 09. 2008 | 21:44

vlk napsal(a):

-léta bych do toho netahal.

nejsme ve sporuTedy co s e týče US. Píši to samé.
VČr je to jinak. Tady už jsou hypotéky na ústupu. Už to začalo ve IV.Q 07.a letos jdou čísla hypoték zpět.

A banky už zařadily zpátečku, pokud jde o klientelu a její kvalitu. tedy s výjimkou jedné. Ta je hrdána to, že má v hypo větší čísla než loni..

Ale i tady jsou značná rizika. Popsal jsem je pod posledním Lebedou a nechce s emi znov a psát ten traktát.
Problém hypoték ale není v tom, že by šlo o letadlo. To tedy rozhodně ne. HZL jsou dobré papíry. A není jich zase až tolik, aby nějaký případný výpadek , související se špatným odhadem , při prodeji v nouzi nešlo výkrýt.

Rumcajs
já se nedivím. V US to fakt vypadá na levačku. Lehmani by dneska taky brali tvou garáž.... Tak proč ne nějakejpřebytečnej výrobce bagrů? V americe, je stavebnictví na huntě. teď nebudou prachy ani na ty projekty, které by měly smysl, takže podle českého přísloví - vnouzi každej Franta dobrej - pardon, vnouzi dobrá i Rumcajsova garáž....
Ostatně až prodáš koloběžku,která ti ještě zbyla, tak by stejně byla prázdná. A maltézák mít trabanta nikdy nebude.
16. 09. 2008 | 22:04

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:
Už jsem to psal. V Americe to vypadá na levačku mnohem méně jak tady. Některým firmám se už nevyplatí držet si tady pobočky a stahují se do Ameriky.
Jak se říká "Amerika kýchne a Evropa dostane rýmu".

Do roka a do dne Lomikare a Amerika je ze všeho venku.To tady to bude horší.
16. 09. 2008 | 22:10

Robert Miller napsal(a):

Asi po posledních 20 let, o kterých se v jiné souvislosti, náhodou, zmiňuje paní Brixi, americké banky a finační instituce a ano, jejich dobře placení lobbysté v Gucci polobotkách a s kreditkami na placení nejen příslovečných "business lunches" a golfů na Havaji, s jejich šéfy a PAC (Political Action Committes) které jak se píše výše, plnily věčně hladové kufry volebních kampaní kongreamanů, zatímco do nich lobbisté hučeli, že the BANKING ACT z roku 1933, tzv. GLASS-STEAGAL ACT, striktně oddělující retailingové bankovnictví a invstiční banky, je "zastaralý", "překonaný", že jeho striktná dodržování státním dohledem "podvazuje kreativitu" a "finační inženýrství", že je "jiná doba", divertifikace atd. atd.

Takže zase vyrostly tzv. UNIVERZÁLNÍ banky, tedy tak či onak míchající obě základní skupiny činností. Užívaje pákového mechanizmu (leverage), tedy 1 USD krýt nakonec v průměru i 30 USD investic, dělali "zázraky", čímž si, za obdivu a potlesku okolí, také zasloužili pohádkové bonusy.

Fed Alana Greenspana (pro kterého prof. Zelený také nemá vůběc lichotivý přídomek a Bernanke na tom je líp jen proto, že už většina škod byla Greenspanem napáchaná) se základním způsobem na této masivní katastrofě, bezprecedentním okrádání většiny o tisíce miliard (kde nejdražsím, ikdyž neviditelným loupením je pumpování nespočetných stovek miliard do syttému, tedy nekrytých peněz, znehodnocování měny, což padající $, díky tomu, že je stále rezervní měnou, pro USA a držitele $ zdaleka ne v plné míře dokazuje), tedy zase masivní socializací ztrát poté, co si velice malá menšina, nejednou jen zlomeček procenta populace, zprivatizovala pohádkové zisky za své "finační inženýrství".

Ti, kteří, zajisté ne vždy neprávem, kritizují "sociální inženýrství", hlavu našeho státu, navíc ekonoma, zatím zase s podobně objektivním, tedy kritickým hodnocení, excesů a hlavně masivních škod finačního inženýrství, není vidět ani slyšet.
16. 09. 2008 | 22:16

RM napsal(a):

Vidím že se v tom spěchu dopouštím ještě více chyb, překlepů atd. než normálně, ale opravím zde alespoň poslední odstaveček svého předchozího komentáře, aby nedošlo k nedorozumění.
=================================
Ty, kteří, zajisté ne vždy neprávem, kritizují "sociální inženýrství", hlavu našeho státu, navíc ekonoma, nevyjímaje, zatím zase s podobně objektivním, tedy kritickým hodnocení, excesů a hlavně masivních škod finačního inženýrství, není vidět ani slyšet.
16. 09. 2008 | 22:21

vlk napsal(a):

Rumcajs

pobavils. Před spaním není od věci se od srdce zasmát.

Robert Miller
nechcete prosím tohle téma rozvinout sanostatným blogem?
16. 09. 2008 | 22:26

RUMCAJS napsal(a):

Ještě si živě vybavuju dobu, když Tošovský zatáhl za brzdu (to jsem ho proklínal, ale možná měl nakonec pravdu) a sedělo se s bankéři, tak znělo jednohlasně, "Ty peníze tu ale někde jsou" a v bance to není. Banky za nic nemůžou.

Ještě nikde pořádně nezaznělo, kde jsou ty doláče ? Co je to za lidi, co nedokážou splácet hypotéku ?
Jsou to sociálně slabší, nebo nezaměstnaný ... ? Neskončili momentálně náhodou peníze tam ?
A není to náhodou sen všech levičáků, obrat bohaté (ti co vkládají do bank) a dát chudým, tedy těm co nesplácí ?

Stát to nyní bude socializovat, daňový poplatník zaplatí a chudák bude mít dům, na který by mu při přísných regulích banka nikdy nepůjčila.

No neměl ten Marx nakonec pravdu, že komunismus bude nejdříve v Americe ?
16. 09. 2008 | 22:35

vlk napsal(a):

Rumcajsi

ty budeš fakt dobrej šéf FEDu
Jak bylo navrženo na Sedláčkovi...

Ten poslední blaf skutečně nemá chybu!

Jen pro tebe - nenažranost bohatých, tedy akcionářů bank a jejich managementu vedli k tomu, že začlay banky poučet těm, co nikd y žádný úvěr na chalupu dostat neměli.Je to jednoduché. Dokážeš to pochopit?
16. 09. 2008 | 23:06

RUMCAJS napsal(a):

Vlk:
Neměl jsi už dávno chrápat ? Přetahuješ a nedělá Ti to dobře.
Máš někde čísla, kolik existuje nesplácených hypoték a kolik dělá nenažranost akcionářů (jinak třeba řečeno, Tvých kliošů) ?
16. 09. 2008 | 23:10

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane vlku,

pan Miller je jedním z blogerů, které jsem o komentář požádal. Slíbil, že jej napíše, ale vymínil si pro svoji analýzu více času (a já mu jej samozřejmě s radostí poskytnu, odstup může být jen ku prospěchu)

Hezký večer.

Libor Stejskal
16. 09. 2008 | 23:44

hanabrixi napsal(a):

Dámy a pánové, račte prominout, ty navržené principy nejsou ani zdaleka jen "kosmetickými úpravami".

Pravda, nejdou až tak daleko, jak navrhuje třeba pan JK, totiž k zásadním změnám celého modelu přerozdělování, byznysu a politiky v USA.

Ale vezměte si například princip jasnějšího vymezení a uplatnění osobní odpovědnosti v soukromém a veřejném sektoru. Kdyby např. investiční bankéři museli investovat své vlastní peníze způsobem, jakým disponují s prostředky jiných, kdyby po neúspěchu nejrůznější CEO, CFO a další "masters of the universe" museli zaplatit penále ve výši bonusů za posledních 5 let, kdyby osobní odpovědnost nesli i politici, kteří těžili ze situace nebo prostě zaspali, neříkejte mi, že by situace na trhu nebyla stabilnější. A dosáhnout takové osobní odpovědnosti se neobejde bez hlubokých reforem a ostrého politického boje.

Otevřená diskuze o možných dopadech rizik finančních institucí na veřejné finance a zveřejňování rizik jsou nutnou podmínkou proto, aby byl stát nucen přesněji vymezit svou úlohu a aby se zmenšil celkový prostor pro hazard.

Pochopení co přesně se teď na amerických finančních trzích děje a proč by mohlo posílit odhodlání k potřebným systémovým reformám... stejně tak jako k určitým reformám došlo i po úvěrové krizi v USA v roce 1989.
17. 09. 2008 | 05:37

vlk napsal(a):

Stejskalovi

díky.

Rumcajs
No prý Lehmani ají venku svoje závazky za 600 miliard. Odhaduje se, že nelikvidních může být 300. Hypoték a odvozených podivností je prý asi za 60.

Kolik je nesplácených nevím. Vím jen , že předevčírem vyšel v Americe index nucenýh exekucí a že byl na rekordní hodnotě. Tuším že v Kalifornii a ještě ve dvou státech to dokonce byla každá stá domácnost.
Jde o nucené prodeje nemovitostí.

No a pokud jde o nenažranost akcionářů a výplaty bonusů, tak si najeď na stránky Lehmanů. určitě tam budou jejich Annual Reporty 05,06,07 a možná nějaké dřívější. A prohrábni se tím sám.

Tímto ti vlídně kynu pravicí masitou. To proto , abych tě před tením moc nevyděsil. A aby jsi v klidu dnes došel také do své garáže dělat něco užitečného. Asi tak jako já.
17. 09. 2008 | 06:45

Xury napsal(a):

Nepochybně máte pravdu paní Brixi, že zvýšení odpovědnosti by prospělo. Jen se obávám, že většinu vámi navrhovaných opatření by bylo možné obejít (stejně tak jako libovolných jiných). Konečně, jak došlo k tomu, že tak narostly bonusy velkých šéfů? Myslíte, že jen proto, že akcionáři došli k závěru, že mají zbytečně velké zisky a proto si dobrovolně zvýšili náklady? To asi těžko. Byl to prostě jen okolnostmi vynucený krok. Pokud jde o politiky, je důležité si uvědomit, že se rozhodují podle stejné motivace jako my. Čili hledají největší přínos pro sebe. A jaký přínos má pro ně přijetí opatření, které zabrání vzniku krize? To je jednoduché - žádný nebo spíše záporný. Jedině rychlé vyřešení krize a přijetí následných opatření na odstranění příčin vzniku minulé(!!) krize, jim přináší politické body. Žádného politika ještě nepochválili za předejítí krize. To je mimochodem také jeden z důvodů proč by se politici neměli míchat po ekonomiky.
17. 09. 2008 | 09:08

Jirka Hemzal napsal(a):

To vlk:
Zdravím. Je jedno jestli to rozdělení velkých korporací je liberální nebo inženýrské, podle mě je prostě praktické a rozumné. Ze zkušenosti je známo, že firmy od jisté velikosti spíš shánějí politické kontakty, něž aby se pořádně věnovaly svému...
17. 09. 2008 | 09:45

Slav napsal(a):

Víte chlapci a děvčata určitě máte určitě pravdu pokud chcete nějakou špínu omezit, ale asi jí nezabráníte úplně. Zkrachoval někdo kdo sliboval mase pitomců, že jim pár šupů které měli udrží alespoň v hodnotě v době vkladu. Tady je ten začarovaný kruh, oblbují se jednotlivci, oblbuje se investování do společnosti opět financované výběrem od mnoha pitomců, hlídájí to úředníci, liberál nechce žádné regulace. Čestnost ouřady chrání jeho patřičné ocenění, ale jen do určité výše. Kolik mu dát desetisíce, statitisíce měsíčně. Tady se hraje o vybrané od mnoha a tu se dá jednorázově pustit hodně. Dobře placení soudci tvrdě trestají drobné lumpíky, je to dobře ti mohou i zabít, ty velké šíbry tam už je problém, tam dobře placený soudce už je ubohý poskok s kterým se to nějak zařídí. Dříve anebo později to vždy dojde k tomu bodu vždy řešením je zacpat díru zase tím vybraným od mnoha, jednak aby nebyly zbytečné řeči. Kdo to zastaví komunismus to není, přibrzdit omezit do doby než přijdou na nový fígl asi půjde, přeji Vám úspěch, apropo pořád myslíte, že jsou spravedlivé rovné daně v nespravedlivé společnosti?
17. 09. 2008 | 10:55

alena-m napsal(a):

Pani Brixi ,
tentokrat to danovy poplatnik
nezaplati ani nahodou
snad se podari univerzitam
vyplodit a naucit se novym regulim a pouzivani modelu pri obchodovani ve sfere revolucnich zmen apod..
-hodne zdaru i Vam ve svetovych institucich.
17. 09. 2008 | 12:31

Rejpal napsal(a):

Ceny nemovitostí nafouknuté k prasknutí pochopitelně také prasknou. Hypotéky bez amortizace, u nichž se splácí pouze úrok, také nevydrží věčně.

Daňoví poplatníci po celém světě pak veselici majetným a mocným zaplatí jako obvykle.

Poučení: státy jako jediní zástupci daňových poplatníků musí poctivě "kontrolovat a regulovat" činnost finančních institucí. Státním úředníkům je nutné kontrolovat majetek a zjišťovat, zda jej mohli získat pouze ze svých poctivých úřednických příjmů.

Kromě toho ve zdejších (českých) poměrech je také třeba zastavit nesmyslnou privatizaci celostátních síťových podniků, na příklad železnic a pošt. Kdo jiný než daňový poplatník by totiž krach zprivatizovaných železnic a pošt mohl platit?
17. 09. 2008 | 12:50

ekonom, Ph.D. napsal(a):

Ano, dekuji za clanek. Neoliberalni kapitalismus je skutecne v tomto ohledu stejny, ba dokonce horsi nez pokus o vystavbu komunismu ve vychodni Evrope.
CEO vsechmoznych korporaci maji stejnou odpovednost jako byvali komunisticti pohlavari, kdyz vrazdili lidi. Tedy zadnou odpovednost!
Odporny system, ktery se musel zhroutit.
17. 09. 2008 | 12:53

doktor napsal(a):

Pár otázek rozeného antiekonoma: 1.Proč naši zachránci před totalitou říkají, že trh vše vyřeší?
2.Proč říkají,že risk je v demokratickém kapitalismu základem úspěchu a tedy zisku?
3.Proč říkají, že čím víc nadprůměrně bohatých, tím líp se budou mít všichni?
4.Proč nežalují v USA a jinde u našich zářných příkladů banky a pojišťovny (zajišťovny - absolutně nechápu rozdíl) stát za to, že NĚKTERÝM z jejich konkurentů pomohl státními miliardami před krachem? Proč už tam dávno z toho důvodu neprobíhají arbitráže, které stát na běžícím pásu prohrává?
5. Platí ještě, že stát je v každém případě horší hospodář, než soukromníci?
6. I když mne Kapitál nikdy přečíst nedonutili, neměl snad ten Karl Marx přece jen pravdu?
17. 09. 2008 | 13:26

DB-kalifornie napsal(a):

zajimavy clanek. Nicmene pisete o "komplexnosti financnich instrumentu"-coz je termin, pod kterym si clovek bez ekonomickeho vzdelani tezko neco predstavi.
Nasel jsem tohle video, ktere velice nazorne vysvetluje jak se delaji penize z "niceho". Neni to z velke casti jadro pudla a soucasnych problemu v USA? Muzete to nekdo komentovat (pani Brixi, popr nekdo ze zdejsich ekonomu)?

http://video.google.com/vid...
17. 09. 2008 | 19:34

asdsasdasd napsal(a):

doktor: ne, neměl, současná situace je právě důsledkem toho, že peněžní trh je brutálně pokřiven. trh by vše vyřešil už dávno, při prvním krachu, kdyby z peněz daňových poplatníků FED necálnul průser. když už FED cálne několik průserů za sebou, ostatní se nebojí dělat průsery, je to těžké pochopit? tyhle netržní zásahy to serou. nazdar.
17. 09. 2008 | 21:28

Kakt napsal(a):

Duvodem je kombinace pricin. Nulova zodpovednost CEO investicnich bank a FEDu a regulace na strane FM & FM, to se muselo zhroutit. Cele to bylo jedno velke letadlo, ktere ridil a reguloval stat bez zodpovednosti, dnes se stavi do role zachrance, ale ma maslo na hlave, trh je nelistostny, kdyz uvidel zisk bez prace, vyuzil toho.
18. 09. 2008 | 04:55

hanabrixi napsal(a):

- DB-Kalifornie

Děkuji za link na zajímavé video. První půlhodinka prezentuje velmi zjednodušeně ale docela zajímavě historii peněz a bankovnictví. Navrhované řešení je ale přehnané. Zamezilo by sice finančním krizím současného typu, omezilo by však hospodářskou aktivitu a růst a postupem času by mohlo vést k jiným krizím (ve stylu někdejšího pádu zlatého standardu dolaru).

Souhlasím, že je pro jednotlivce i stabilitu finančního trhu naprosto nutné, aby lidé financím a finančním rizikům rozuměli a že finanční vzdělání by se mělo stát nedílnou součástí základního vzdělání (viz http://blog.aktualne.centru...)

Mějte se.
18. 09. 2008 | 08:39

vlk napsal(a):

DB -Kaliformie

komentáře k tomu videu, co ananoncujete , najdete na blogerovi Janeček Vít.

přiznám se, že jsem s evydržel koukat jen 18 minut. Dál to prostě nešlo. Ten člověk o tom, jak to funguje uvnutř v bance tuší zhruba tolik , co já o mozkové chirurgii.
Může být.že dál, v praktických aplikacích to mohlo víc v reálu, ale ten začátek je prostě naprostá blbina. Je mi líto.
18. 09. 2008 | 20:50

klarasamkova napsal(a):

Uf..... mimorozpočtové závazky... to já si dovedu představit... což takhle prohrané právní spory....

Paní Brixi, mohla bych Vás požádat v rámci diskuse na téma "osobní zodpovědnost" ve státní správě o samostatný článek o systému fungování státní správy na Novém Zélandu a osobní odpovědnosti tamnějších ministrů?? Vím, že o tom něco víte :-)
KVS
18. 09. 2008 | 21:08

hanabrixi napsal(a):

Paní doktorko,

téma osobní zodpovědnosti ve státní správě si jistě zaslouží článků hodně - také od vás, právníků - a je fajn, že Vy k tomu občas své postřehy napíšete.

Novozélandský model osobní odpovědnosti ministrů i vyskoých úředníků je, jak asi víte, založen na přesných a přísných kontraktech. Dobře fungující právní systém je jednou z nutných podmínek jeho úspěchu ...

Srdečně.
19. 09. 2008 | 06:24

Jan napsal(a):

Takhle funguje kapitalismus odjakživa, milá paní! Zisky jsou soukromé, ale ztráty všech. Samozřejmě až od určité velikosti balíku. Stejně tak je to i se soukromým vlastnictvím.Tady na to je dokonce zákon. Mé dvě akcie velkého podniku byly nuceně odkoupeny za 75 Kč (po odečtení velkých nákladů za prodej) pro většinového majitele, miliardáře Babiše, (ať se s nimi zalkne). Na majetek statkářky, která blokuje stavbu dálnice, se nesmí sáhnout. A nikdy to nebude jinak, inteligentní a vzdělaná paní autorko! Ceterum (autem) censeo Capitalismem esse delendam. Paní autorka jistě zná i jazyk Ciceronův...
19. 09. 2008 | 17:14

IO napsal(a):

Cha, cha, cha!! Paní Brixi tedy sepsala Poučení z krizového vývoje a navrhla Soubor opatření, později jistě přijde na řadu Nová šoustava řízení, snad i náš starý dobrý známý: chozrasčot! Vyzpovídali jsme se z hříchů, odřekli jsme se jich a dostane se nám zaslouženého rozhřešení. Jděte a dál už zkrátka nehřešte - tak prosté je to přece, viďte, paní Brixi? Byly sice nějaké ty chyby, souzi a soušky, víme o nich, ale my se jich už příště vyvarujeme! Svoje jméno očistíme, to vám slibujeme. Hlavně aby už zase bylo ticho, klid, normalizace, už o tom radši dál ani moc nemluvte - čím víc se kdo s h***m maže, tím víc smrdí! Jen ať nám nikdo dál neruší ticho naší postbipolární neonormalizace, přejeme si klid na práci! Republice více práce: to je naše agitace!! Cha, cha!!
19. 09. 2008 | 17:24

IO napsal(a):

A než nás příště zase budete chtít oblbovat svou trapnou apologetikou, připomínám: Bohumilu Hrabalovi vrátili kabát z čistírny nevyčištěný a s cedulkou: Skvrny nelze vyčistit bez porušení podstaty látky!
19. 09. 2008 | 17:57

zrnkaj napsal(a):

Jsem šokován z kvality komentářů a samozřejmě i z vědomostí p.Brixi a všech tady. Proč při tak jasných řešeních a názorechje naše země tak těžce zkoušena. Jsme od mantinelu k mantinelu , ale stále v P..deli. Rady typu odpovědnost, čestnost, pravda a demokracie je pro ty malé hloupé lidi ze zadlužených domácností.Vše funguje u tzv. dravců, v kongresu,parlementu a buh ví kde ještě přesně naopak. Uvedu příklad a věřte, že je přesný - němec vám poradí jak máte konat,obchodovat a třeba restrukturalizovat.Napíše hodně článků, televizních šotů....Ale vždy udělá přesně opačně -proč? Vždy profituje a vy ostrouháte. Má to vždy v obsahu a ve svém důsledku velmi jednoduchá pravidla .Ekonomové aby byli živi z toho, že nic nedělají a netvoří , musí zamotat všem hlavy teoriemi kolem ,aby ty ostatní totálně zblbli a dokázali v pseudo bankovních firmách všechny okrást a pak zmizet ...Škody sanuje daňový poplatník. Jediný způsob odpovědnosti - té osobní je dnes pouze v Číně . Vlastním životem. To by se rozhodovalo a odpovídalo. Protože jsme prý civilizovaná demokracie proto lidé-občané po volbách nikoho nezajímají. Nic z toho všeho co nám je denně podsouváno našimi elitami není vůbec podstatné. Jsme zmagorováni stejně jako za komunistů. Dříve v průměru a dnes statisticky v mezích nebo lépe v mantinelech které jsou výhodné vždy pro úzkou skupinu lidí. Z komunizmu se zde nikdo nepoučil a je to škoda. Proto se do budoucna nemůžeme těšit opět na nic normálního ale zase na působení komunistů .To za výrazné podpory našich současných ekonomických,politických,právních,vysokoškolských a nevím jakých mágů kteří vlastně nic nedokázali jen tlachali.
19. 09. 2008 | 20:47

vlk napsal(a):

PAní Brixi

nevím,jestli s eještě na tenhle svůj blog vrátíte.
Dost by mne zajímalo, co říkáte navrženému řešení....Očekávám, že první komentář bude ve smyslu - ani jsme nečekala, že budu mít až tak pravdu.
Já také ne. Takže to, co jste navrhla, jde definitivně k ledu. Hudba hraje dál. A k ledu jdeo i to, co jsme navrhoval já. Protože BofA je po krizi násobně větší než před tím. podobně JP Morgan, Barclays, atd.atd.

Kdo ještě mluví o krizi čehokoliv?
Jen nechápu, proč po takovéhle léčbě neznárodní ty léčené pacienty.
Asi proto, aby Putin zMedvěděvem nevyhlásili USA za říši zla a nedali ji na seznam nepřátel tržního hospodářství. Spolu s Kubou, a Severní Koreou
19. 09. 2008 | 22:06

Hana Brixi napsal(a):

Pane vlku,

pěkně jste to napsal. Řešení jsou zatím ve směru nejmenšího odporu a bez dlouhodobějšího preventivního významu. Do potřebných systémových změn se nějak nikomu nechce.

Ale všimněte si, že američtí daňoví poplatníci se začínají ozývat, projevují rostoucí nespokojenost, rozpoutávají masové dopisové akce aby zatlačili na své kongresmeny. Dochází k určitému probuzení ze snu a to s sebou nese volání po nápravě.

Ještě těm řešením - a problémům - není konec...
20. 09. 2008 | 00:54

DB-Kalifornie napsal(a):

hanabrixi/vlk-diky za komentar k videu.

Jeste k Vasi diskusi-myslim, ze by bylo fair rici, ze ted hned se neda ocekavat zadne systemove reseni, ted se pouze hasi pozar. Paulson a Bernanke dnes rekli, ze kdyby se ted nic neudelalo,tak ze do tydne dvou zkolabuje cela ekonomika. Neni duvod neverit, kdyz si i banky temer prestaly pujcovat mezi sebou atd.

Tady totiz jeste ani nenastala doba, kdyby se zacaly presne pojmenovavat priciny teto kreditni krize. Mozna tim, ze je pred volbami tak se vetsina problemu svedla na wall street a CEOs, ale kdyz se clovek kazdy den diva kolem sebe, tak vidi i zbytek obrazku: prumerneho Americana, ktery zacina den s kafem Starbucks, ctyrikrat tydne jde (pardon jede 15-20 miles/gallon) do restaurace a narika, ze nemuze slozit 10 procent na nemovitost (ktera byla i v dobe nejvetsiho realitniho boomu v pomeru ke zdejsim platum mnohem levnejsi nez treba ta ceska). Mam pratele,kteri jsou temer pred bankrotem, nicmene vlastni asi 9 paru lyzi a 3 zavodni kola(2000 USD each)a 2 SUV ($$$). To jen vsuvka pro pana Vlka pro dokresleni situace, myslim, ze pani Brixi presne vi o cem mluvim.

Jinymi slovy nasmerovani teto spolecnosti je proste spatnym smerem, trvalo desitky let, nez jsme se postupne k tomuto stavu dopracovali a bude trvat leta se z neho dostat. Navyky lidi, zvysujici se zavislost na kreditu (downpayment driv 70, pozdeji 50, pak 20 a dnes 0 procent), utraceni za blbosti se nedaji zmenit pres noc, stejne tak jako ekonomika zavisla ze 70 procent na spotrebe a produkujici obrovske obchodni deficity. Proto take haseni pozaru divokymi nastroji typu stimulus package(spotrebitel podpori ekonomiku(hlavne tedy cinskou))a nebo dnesni znarodneni spatnych uveru.
Prirozene reseni vidim v dalsim poklesu hodnoty dolaru,a tim snizeni koupesschopnosti obyvatelstva a zvyseni podilu vyroby a exportu na americke ekonomice. Vychova doma a ve skole k vetsi zodpovednosti a k financni gramotnosti. Vikendy s detmi misto v shopping mallu ci u pocitace/televize na hristi. To vse je beh na dlouhou trat.

Pristi prezident bude litovat, ze se stal prezidentem...
20. 09. 2008 | 09:44

Filip napsal(a):

V době kdy se začaly rojit kauzy á la Štrasburg vs. ČR jako houby po dešti jsem volal po zodpovědnosti těch, co nakládají s cizími penězi a pak za své činy nenesou odpovědnost. Jsem rád, že po letech marného čekání se na věc dívá stejným způsobem i řada jiným, mnohem zasvěcenějších lidí. Teď už jen ty změny prosadit...
20. 09. 2008 | 11:41

Daňový poplatník napsal(a):

Já nic platit NECHCU !!!
24. 09. 2008 | 12:00

TS napsal(a):

brixi 17.09.2008 05:37:34 : osobní odpovědnost politiků a finančníků? Vždyť to je oxymoron, ať už v USA, nebo kdekoliv jinde. Ptali jste se někoho, co si představuje pod pojmem osobní odpovědnosti? Jak by ji měl naplnit?
Já se ptal několikrát, včetně poslance. Nedostal jsem odpověď, která by se jen blížila tomu nesení odpovědnosti...
Ryby si vlastní rybník nevypustí. Nebuďte naivní.
http://trendspotter.bloguje...
24. 09. 2008 | 16:51

Kyklop napsal(a):

vlk napsal: ..příliš velký pro bankrot...

Problém je, že současná krize se řeší tím, že z existujících molochů se stávají ještě větší - pohlcují ty zkrachovalé. Tato pokračující koncentrace je základem nevyhnutelných budoucích riskantních operací těchto molochů. Budou totiž příliš velcí pro bankrot.
25. 09. 2008 | 15:14

zrnkaj napsal(a):

(Filipovi)
A o tom to je , všichni se na zloděje díváme,umíme je pojmenovat a jako češi budeme chtít ty změny nějak prosadit. První by měla být jazyková reforma ,kde by se zrušili slova -mohlo by se, možná někdo,dkosi cosi a možná. Tedy nekonkreta. Zkuste jako čech doma v rodině říci členům -mohli by jsme mít možná vámoce,mohl by se udělat oběd. Možná vyměníme baterii u vany protože teče...atd.možná...Doma tak nežijeme ale konáme. Ve věcech společných čekáme zda to v naději udělá za nás ODS,nebo Paroubek...prostě politická demagogie a velké i světové DIVADLO.V principu víme že je to hloupost a politici si budou hrabat pod sebe.Pokud řekneme přímá demokracie- kdy je to na nás(švýcary)- to nechceme .Jsme tedy neodpovědní stejně jako oni ,ale u nich nám tovadí. Takový systém, nesmí mít místo v ekonomice ,politice a nikde přeci místo.Světový systém se zmítá v anomálním prostředí s vylhanými podmínkami bytí a navíc jen pro někoho.Jde o historickou blamáž. Neživotnost,nemožnost rozvoje, ..americkému systému v době přelidnění je odzvoněno.Bude jen nakonzervován ale proncipielně již nefunguje.
25. 09. 2008 | 20:31

zrnkaj napsal(a):

Paní Brixi, zkuste definovat pouze v pěti bodech toho nejtěžšího kalibru, ekonomická pravidla pro normální žití obyčejné rodiny.
25. 09. 2008 | 20:40

vodník Kebule napsal(a):

A tak nenápadně ta válka začala ...
26. 09. 2008 | 11:02

Daňový poplatník napsal(a):

(ne jeho plagiátor)podotkl: Bude to o čipu pod kůží a rozsahu vyhodnocování sledovaných informací a uzákonění stavu, který může být (zatím) kritizován daňovými poplatníky. Jestli bude parametry zadávat a vyhodnocovat státní úředník, bude to komunismus, pokud zástupce velkokapitálu, pak se bude jednat o fašismus. Tímto vyhlašuji soutěž na to, jak se tyto systémy, které pevně zakotví, že 1 procento elity bude využívat 99 procent zdrojů budou jmenovat, protože připouštím, že zde použité pojmenování je ošklivé, fujky-blinky.
A využívejme možností si o tom zatím poklábosit na netu, protože za pár let to nebude v zájmu ani jednoho výše uvedeného a ošklivě pojmenovaného systému.
29. 09. 2008 | 09:05

Daňový poplatník napsal(a):

Doplnění: pokud tak bude činit moudrý muž s koránem v ruce, bude se jednat a správnou cestu, a není potřeba hledat jiný vhodný název, ostatní platí v plném rozsahu.
29. 09. 2008 | 09:13

Hana Brixi napsal(a):

Pane zrnkaj,

chystala jsem se Vám odpovědět hned, ale pak už se moje pozornost přenesla jinam.

Jen tak v rycholsti mě mezi těmi Vámi požadovanými "pěti body toho nejtěžšího kalibru, na ekonomická pravidla pro normální žití obyčejné rodiny" napadá následující:

- stále si zlepšovat lidský kapitál (vědomosti, dovednosti, zkušenosti) - tedy vyhlídky budoucí kariéry a výdělku. to vyžaduje finanční i časové investice

- od narození dát co největší prostor pro rozvoj dítěte - tedy investice peněz a času do jeho budoucí kariéry a spokojeného života

- utrácet peníze chytře z pohledu potřeb a radosti rodiny

- šetřit na případné ekonomické šoky - mít rezervu tak alespoň na 6 měsíců pokrytí všech základních rodinných životních nákladů

- plánovat strategicky - zabezpečení pro stáří a náplň života ve stáří

Určitě by se těch 5 bodů dalo formulovat lépe. Třeba se k tomu budeme mít možnost vrátit.

Zdravím.
24. 11. 2008 | 04:39

zrnkaj napsal(a):

Ano , mnohokrát děkuji trefila jste přesně 5 svých bodů ...Možná lze říci, že někdo bude mít i jiné, ale jen jemně odlišné .Je to to známé strategické myšlení,strategické plánování...prostě vše strategické. A zde je ten problém ,který známe také - JAK na to . Pokud se rozvine diskuze o tom Jak na to vedeme dialog který nám mnoho říká. Dnešní dialog éry vlády ODS a ČSSD není pro občana , pro občanskou společnost ničím co by je vtáhlo do diskuze o oněch 5 bodech. Je to demagogie o prázdnotě a nemožnosti věci změnit . Vy s trochou udivenosti jste mi odpověděla a proto bych vás volil . Vím že to Jak na to bychom rozplétali. Ale těch 5 bodů je tak velmi křehkých, že je za současných podmínek mladý člověk bude mít problém pevně zakotvit. V současné politické invenci to nevidím tak jasně , ani cestu pro naplnění těch 5 rodinných bodů spíš naopak .
08. 12. 2008 | 18:31

seo motivation napsal(a):

I havent any word to appreciate this post.....Really i am impressed from this post....the person who create this post it was a great human..thanks for shared this with us.
http://antonfkip.com/objek-...
http://antonfkip.com/seo/se...
http://antonfkip.blogspot.com
http://antonfkip.is.edu
http://ebloging.com
http://seogoblog.com
http://miss925.com
http://si-oot.blogspot.com
http://seogoblog.com/belaja...
13. 10. 2009 | 22:15

normalni obcan napsal(a):

to co pisete prave presne vede k nezodpovednosti!
zadna a ne jen privatni firma by nemela byt zachranovana statem!
takto stat vychovava POUZE k nezodpovednosti!
Socialisti a komunisti to takto vzdy provadeli a provadeji a to je cesta do pekel.
Pomuze pouze pravy opak - pokud napr nekomu sverim penize tak si vzdy musim uvedomit CO riskuji.
13. 03. 2010 | 22:36

Peníze v rukou politiků napsal(a):

Peníze v rukou státu
koukněte alespoň na graf na str. 16 a str. 18
a uvidite premanentni menovou reformu :o na kterou doplaceji pouze obycejni lide

Státní dluhy a jejich původ
http://www.mzda.blogspot.co...
13. 03. 2010 | 22:40

Pramono napsal(a):

Damn, this article is so complete. Even though I end up reading the whole article in google translate, but you still discuss most of my question. Thank you dude.
<a href="http://www.pramonotunggul.com" rel="dofollow">Pramono</a>
24. 08. 2010 | 09:10

http://www.celebrities-picture.blogspot. napsal(a):

need celebritis picture
see
http://www.celebrities-pict...
29. 11. 2010 | 02:03

sukses354 napsal(a):

nice post
http://findskill7.blogspot.com
10. 12. 2010 | 15:43

personal loans napsal(a):

freelance writer
08. 07. 2011 | 09:26

GabAlocaIcoff napsal(a):

VakLms <a href=http://www.coachjphot.com/>コーチ バッグ</a> IuxLtj LbbRom http://www.coachjphot.com/ KrrAqd OszAqe <a href=http://www.bootsru-mu.com/>アグ</a> HrwAoh YsmFme http://www.bootsru-mu.com/ ZjpYpm VtlLfw <a href=http://www.bootssweet.com/>アグ</a> WgfYpk VruCtd http://www.bootssweet.com/ CqrZji AawAzf <a href=http://www.chloelover.com/>クロエ</a> NqqNos GkrIbq http://www.chloelover.com/ HevGgc IjnFtw <a href=http://www.bootsmise.com/>ugg ブーツ</a> FfkHsr ApqObl http://www.bootsmise.com/ RjzXyc YjcSuy <a href=http://www.bootsjyapann.com/>ブーツ </a> AuhRbn ApqLap http://www.bootsjyapann.com/ GltYht JnhVwu <a href=http://canadagooseoutlettoca.com/>canada goose</a> TydJsk UckXvq http://canadagooseoutlettoca.com/ GihWlu
10. 11. 2012 | 03:58

GabAlocaIcoff napsal(a):

FcvFoj http://www.jimmychooshoessalemall.com/ - jimmy choo sale ZwcYvw LqlGpp http://www.jimmychooshoessalemall.com/ HfiXgl PnkJed http://www.christianlouboutinsaleinfo.com/ - christian louboutin sale GlfXud HwzQdx http://www.christianlouboutinsaleinfo.com/ WvmXwb MjcKco http://www.christianlouboutinoutletukvip.com/ - Christian Louboutin WbpDjb NfvOxm http://www.christianlouboutinoutletukvip.com/ IsdVhf HdhOnj http://www.jimmychooshoesinsale.com/ - jimmy choo shoes sale RczLsz VfcYzm http://www.jimmychooshoesinsale.com/ NdeBuj JrlMrd http://www.monclerjakker-outlet.com/ - moncler jakke YidHtt BjeRft http://www.monclerjakker-outlet.com/ NxrOqk TjnKaz http://www.monclersitoufficialepiumini.com/ - moncler piumini 2012 AopTop GslZjr http://www.monclersitoufficialepiumini.com/ CtyObi
14. 11. 2012 | 05:55

seerbodoferry napsal(a):

javzvjf http://www.gagamilanoja.com/ ガガミラノ 腕時計 svrypg riommg <a href=http://www.gagamilanoja.com/>ガガミラノ 腕時計</a> eenwxv brdccc
wctzmam http://www.allchloejp.com/ クロエ バッグ ahfofj igbxwq <a href=http://www.allchloejp.com/>chloe 財布</a> cvehap rciejl
crflfqe http://www.chloewebja.com/ シーバイクロエ バッグ dznupp ihttsh <a href=http://www.chloewebja.com/>クロエ バッグ</a> gltlle tmfcrt
20. 03. 2013 | 00:20

lemiaCartotte napsal(a):

jtitqrx <a href=http://www.coachnyuusyou.com/>コーチ アウトレット</a> qggtpmb kosslqh <a href=http://www.coachnyuusyou.com/>コーチ バッグ</a> jgntmaa pjrixdc <a href=http://www.coachnyuusyou.com/>コーチ 財布</a> kyqwswn gbllyfp <a href=http://www.coachnyuusyou.com/>コーチ 財布 新作</a> oludzbj dagtpzj <a href=http://www.coachnyuusyou.com/>コーチ バッグ 新作</a> bvvhfmo ijfmpue http://www.coachnyuusyou.com/ コーチ 財布 tqlafti qfwidpe <a href=http://www.starcoachja.com/>コーチ バッグ</a> zuikstk qysfatn <a href=http://www.starcoachja.com/>コーチ アウトレット</a> bzduxen jqyeows <a href=http://www.starcoachja.com/>コーチ 財布</a> fkmcozq uadfkrq <a href=http://www.starcoachja.com/>コーチ バッグ 新作</a> lejbruc navyjwa http://www.starcoachja.com/ コーチ 財布 bftejai ikxfdsu <a href=http://www.coachsitesjp.com/>コーチ 財布</a> spaakjg gzushcv <a href=http://www.coachsitesjp.com/>コーチ バッグ</a> fjbytlt xogkmqi <a href=http://www.coachsitesjp.com/>コーチ アウトレット</a> girkzju ukjlikf <a href=http://www.coachsitesjp.com/>コーチ バッグ アウトレット</a> yhcdpvk qivunlu <a href=http://www.coachsitesjp.com/>コーチ 財布 新作</a> rgxmbtr syfcvwn http://www.coachsitesjp.com/ コーチ バッグ アウトレット gmlpfns qesjvnu <a href=http://www.getcoachmore.com/>コーチ 財布</a> olejadq jlumuzg <a href=http://www.getcoachmore.com/>コーチ アウトレット</a> bpfkcrt utshxrb <a href=http://www.getcoachmore.com/>コーチ バッグ 新作 2013</a> qjvxxxo mlbknio <a href=http://www.getcoachmore.com/>コーチ バッグ アウトレット</a> wwhsnni ludmfck <a href=http://www.getcoachmore.com/>コーチ 財布 2013</a> mjvsokz hwezyda http://www.getcoachmore.com/ コーチ 財布 igafzgh fpbyyxd <a href=http://www.katespadefind.com/>ケイトスペード アウトレット</a> iydwpjl vlggcnf <a href=http://www.katespadefind.com/>ケイトスペード バッグ</a> kzbfixq ferxexc <a href=http://www.katespadefind.com/>ケイトスペード 財布</a> wxwlknv tlievhz <a href=http://www.katespadefind.com/>ケイトスペード 財布 新作</a> bretkyz eoygtxb <a href=http://www.katespadefind.com/>ケイトスペード 財布 2013</a> rmojexr cfpdoiz http://www.katespadefind.com/ ケイトスペード バッグ pykfbiy hdgrqug <a href=http://www.coachqueenjp.com/>コーチ アウトレット</a> zylxesj vvvdjke <a href=http://www.coachqueenjp.com/>コーチ 財布</a> jcyjvow ddcugva <a href=http://www.coachqueenjp.com/>コーチ バッグ</a> ztxmjhp fisvrjr <a href=http://www.coachqueenjp.com/>コーチ バッグ アウトレット</a> qdssjzz mtptmcp <a href=http://www.coachqueenjp.com/>コーチ バッグ 新作</a> efkfxrn epjwgax http://www.coachqueenjp.com/ コーチ バッグ 新作 nzltnvb
22. 04. 2013 | 06:52

seerbodoferry napsal(a):

oquyrrc <a href=http://www.guccisiteja.com/>グッチ アウトレット</a> pfelotj pmqubl <a href=http://www.guccisiteja.com/>グッチ 財布</a> yeayzhb wufkwq <a href=http://www.guccisiteja.com/>グッチ バッグ</a> nirkoxb gazwrk http://www.guccisiteja.com/ グッチ 財布 gimqkdh ywtfbdy <a href=http://www.chloetsuuhan.com/>クロエ アウトレット</a> uzoxtnv wufgwe <a href=http://www.chloetsuuhan.com/>クロエ 財布</a> ifnntxy otqwtd <a href=http://www.chloetsuuhan.com/>クロエ バッグ 新作</a> npurmwi gczang http://www.chloetsuuhan.com/ クロエ 財布 rakuiyg qtivulp <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ 財布</a> utabatg thfqud <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ 長財布</a> siebkbw eexkzo <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ アウトレット</a> pqjncty ckyaoh http://www.chloese-ru.com/ クロエ アウトレット ztujuvv surjlbg <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ 財布</a> yzhyvda nqaslc <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ アウトレット</a> qlbrqhx utefsl <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ 財布 新作</a> gqhfmxw wjziie http://www.oudouchloeja.com/ クロエ バッグ iyaapzo xohpood <a href=http://www.lovechloeja.com/>クロエ バッグ</a> itiyryc cuaxcc <a href=http://www.lovechloeja.com/>クロエ アウトレット</a> udjtayw uksbvp <a href=http://www.lovechloeja.com/>クロエ バッグ 新作</a> dssxbyn pgrwhe http://www.lovechloeja.com/ クロエ アウトレット vnbdjuu ajyvirj <a href=http://www.tokubaichloejp.com/>クロエ アウトレット</a> hvftvzd lcznwj <a href=http://www.tokubaichloejp.com/>クロエ 財布</a> vginuyl jpsxfe <a href=http://www.tokubaichloejp.com/>chloe 財布</a> wbzqjhu fgtlec http://www.tokubaichloejp.com/ chloe 財布 yzaekmf etyoxmx <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計</a> zvnaopx ktpjgzf <a href=http://www.guttiuottijp.com/>gucci 時計</a> pdqduru svpjpkx <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 メンズ</a> xwpxhxs xbuamja <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 新作</a> uxxdexa tgwagoi <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 レディース </a> oshddhy xywjkft http://www.guttiuottijp.com/ グッチ 時計 レディース xmuqcwc fsrdwxn <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ アウトレット</a> hykapor xudqypj <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ バッグ</a> umqktsd jpziiht <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ 財布</a> fijwjjr icgkfrf <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ バッグ 新作</a> idlvnaz zdeeaym <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ 財布 2013</a> upajfrh hhhcodd http://www.furlasitejp.com/ フルラ アウトレット zavyjge
23. 04. 2013 | 06:03

seerbodoferry napsal(a):

jncnrls <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ 財布</a> tcnolao udvqmh <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ バッ&#12464</a> xjntbgj bohdnx <a href=http://www.chloese-ru.com/>クロエ アウトレット</a> rbumtjy okjmsp http://www.chloese-ru.com/ クロエ アウトレット qqrdlsb
tlnrkbs <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ 財布</a> eklsaqm xaqiaq <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ アウトレット</a> zerqrzn xnojso <a href=http://www.oudouchloeja.com/>クロエ 財布 新作</a> juvaczj wbgrfg http://www.oudouchloeja.com/ クロエ バッグ bntxoiy
dtzavmx <a href=http://www.furlabaggu.com/>フルラ バッグ</a> injlpgi ykbzsfo <a href=http://www.furlabaggu.com/>フルラ アウトレット</a> krzdfnx vdyivyn <a href=http://www.furlabaggu.com/>フルラ 財布</a> idnyoml mzfkwup <a href=http://www.furlabaggu.com/>フルラ バッグ 新作 2013</a> snxxkvk mjkruxl <a href=http://www.furlabaggu.com/>フルラ 財布 新作</a> wllvqwp http://www.furlabaggu.com/ フルラ 財布 新作 ilwanje
temzzmm <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計</a> jglesib ikxuqnn <a href=http://www.guttiuottijp.com/>gucci 時計</a> zumfquk xuobhrq <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 メンズ</a> jfheuqq rxlpgmc <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 新作</a> pbnrkmx lelibsz <a href=http://www.guttiuottijp.com/>グッチ 時計 レディース </a> vtpblrn syyivku http://www.guttiuottijp.com/ グッチ 時計 pkiylur
xffiksm <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ アウトレット</a> csdqblq yfkmyen <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ バッグ</a> zafftqq rnvjkdu <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ 財布</a> skoirrr xtzlqde <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ バッグ 新作</a> uulxego ofbpwbg <a href=http://www.furlasitejp.com/>フルラ 財布 2013</a> yvbtoyk wgxpkcc http://www.furlasitejp.com/ フルラ バッグ jbwnfdx
tenmyvo <a href=http://www.fashioncoachja.com/>コーチ アウトレット</a> wtrzapa zpgtfde <a href=http://www.fashioncoachja.com/>コーチ バッグ</a> fyyobaq mxrqrlp <a href=http://www.fashioncoachja.com/>コーチ 財布</a> uzlkbkv ntdjhol <a href=http://www.fashioncoachja.com/>コーチ バッグ 新作 2013</a> dvrwutv xtllegq <a href=http://www.fashioncoachja.com/>コーチ 財布 新作 2013</a> ylhipvu seumwuv http://www.fashioncoachja.com/ コーチ 財布 vsbthdm
wqhoneh <a href=http://www.coachbaggukan.com/>コーチ バッグ</a> wntiblb qazrbso <a href=http://www.coachbaggukan.com/>コーチ アウトレット</a> vwppgto yqrbmkc <a href=http://www.coachbaggukan.com/>コーチ 財布</a> mnldqww zziazoo <a href=http://www.coachbaggukan.com/>コーチ バッグ 新作</a> dwzznpc fdyyrtw <a href=http://www.coachbaggukan.com/>coach アウトレット</a> wdmdvau vgdbwfw http://www.coachbaggukan.com/ コーチ アウトレット fpipwkv
reade more:
http://www.la-tec.com/search/node/
http://www.aikya.co.in/ak/?q=search/node/
http://transneivanaltda.com/search/node/
28. 04. 2013 | 05:02

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy