Mizí pokora čínského venkova…

04. 03. 2010 | 16:37
Přečteno 13195 krát
Šanci prosadit se a zbohatnout v Číně poprvé v historii zažívá až generace narozená v posledních třiceti letech. Nároky na úspěch postupně vytlačují tisíciletou tradici pokory mezi čínskými rolníky. Jaký bude dopad?

Tisíce let pohrdání

Slova „venkovan“, „rolník“ nebo „zemědělec“ vyslovují obyvatelé čínských měst vesměs s pohrdáním. Úředníky a mladé doktory věd oslovují tituly a s úctou v hlase.

Nevzdělaný rolník žil v Číně po tisíce let v pokoře. Se skloněnou hlavou uznával, že je „červ“ ve srovnání se vzdělanými a mocnými městskými „draky“. Ideologicky se sice v posledních šedesáti letech dostali rolníci „do čela“, ve skutečnosti ale nadále podřizovali svoje osobní zájmy zájmům národa a zájmům města.

Místo narození, vzdělání, peníze, známosti a moc v Číně tradičně po tisíce let vymezovaly „hodnotu“ člověka. Nevzdělaní rolníci (a zvláště pak jejich dcery) jsou podle konfuciánského učení téměř na dně společenského žebříčku. Vzdělaní úředníci, intelektuálové a patriarchové jsou na vrcholu.

Osud člověka byl dán tím, v jaké rodině se narodil. Srovnávání osudu dítěte narozeného na čínském venkově s osudem dítěte narozeného v čínských městech bylo donedávna bezpředmětné. Málokoho napadlo, že by bylo možno něco měnit. Až doposud…

Právo zbohatnout

Nyní dochází ke změnám. Tržní reformy posledních 30 let ovlivnily myšlení a nároky nové generace. Uvažování dnešní čínské mládeže má pramálo společného s uvažováním jejích rodičů.

Deng Xiaoping počátkem osmdesátých let na venkově legalizoval možnost zbohatnout. Vzdělání – alespoň devítileté – se i na venkově stalo téměř samozřejmostí. Podíl vysokoškoláků se mezi mladými za posledních třicet let zdesetinásobil.

Tisíciletá omezení stěhování a cestování po Číně také v posledních deseti letech povolují. 250 milionů rolníků (to je více než polovina dospělých venkovanů v pracovním věku) nyní dočasně žije a pracuje ve městech. Mnozí si s sebou vzali své děti. Celkem se tak do měst přistěhovalo 80 milionů venkovských dětí. Venkovské děti ve městě sice vesměs nemají zajištěnou ani základní školní docházku, zdravotní pojištění nebo vyhovující bydlení. Mají však možnost pozorovat a vstřebávat zkušenosti života okolo sebe. Zvykají si na život ve městech, který je o několik století dál než život na běžné čínské vesnici. 60 milionů dětí venkovští migranti zanechali příbuzným ve svých rodných vesnicích. Tyto děti vidí své rodiče většinou jen jednou za rok. A touží po životě ve městě.

Co je nové? Venkovská mládež si začíná dělat nároky. Nároky na to, žít na stejné úrovni a stejným způsobem jako jejich soukmenovci ve městech. Nároky na vzdělání, zdravotní péči, pracovní příležitosti, na šanci zbohatnout a vyrovnat se městským boháčům.

Mládež si v Číně vůbec začíná dělat vysoké nároky. Narodila se do poměrů „politiky jednoho dítěte“. … Jedináčci zvyklí klást nároky. „Naši malí císařové“ říkají o mladé generaci Číňané staršího věku - často se špetkou úzkosti v hlase.

Socialistický venkov

Heslem a cílem miliardových státních investic posledních let je budování „socialistického venkova“. Podmínky na čínském venkově se rychle zlepšují, i když v průměru stále hluboce zaostávají za městy. Po mnoha letech loni začala s rostoucími cenami potravin stoupat hodnota půdy. Miliony venkovanů se letos během svátků Čínského nového roku vzdaly svých málo placených pracovních míst ve městech a vrátily se ke své přidělené půdě zpátky do vesnic.

Čínské výrobny závislé na levné venkovské pracovní síle nyní podnikají náborářské výpravy na venkov. Čelí však nárokům, na které dříve nebyly zvyklé: Nárokům na rovnoprávnost, na stejný plat a podmínky jako mají obyvatelé města.

Postupné slábnutí tradiční pokory venkovanů nejspíše přinese změny nejen v čínských firmách. Rostoucí nároky mladé čínské generace se v Číně stávají jednou z palčivých otázek dneška … a tématem pro jednání nadcházejícího výročního zasedání čínského Parlamentu.

...

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

iga napsal(a):

Ze by Cinan z venkova zacal pocitovat, ze jeho zivot a hlavne(!) pracovni sila ma nejakou cenu?

Povazuji to za dobrou zpravu pro nas pro vsechny:-)
04. 03. 2010 | 17:12

karelhá napsal(a):

A je tu navíc internet kde se ti mladí můžou srovnávat nejen v rámci Číny, ale i se světem. Shodou okolností jsem už někdy v roce 1998 viděl v čínské TV satirický(?) film na toto téma. I bez překladu člověk pochopil děj.
04. 03. 2010 | 17:39

Čochtan napsal(a):

Napadli mě při čtení ruští mužíci.
Čínu čekají nejspíš velké změny. Uvidíme, jak to s Čínou zamává.
04. 03. 2010 | 17:58

Elena napsal(a):

Hallo Administracia!

kam ste dali taký dobrý članok o prácovnom prostredii? ani v archyve ho niet ani na ploche

šaškuju tu s týmy člankami, človek by musel vkuse patrať kam to zastrčili
04. 03. 2010 | 18:16

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Eleno,

o jaký text resp. jakého autora Vám jde? Pamatujete si třeba titulek?

Ani já ani Zdeněk Mihalco žádné blogy nemažeme. Nemůžete-li opravdu nějaký článek najít, musel by ho odstranit bloger.

Libor Stejskal
04. 03. 2010 | 18:50

Elena napsal(a):

o , tak ste tu,
dobrý večer pán Stejskal,

bolo to v rubrike zahraničie, autorka nejaka nova, taka simpatická blondinka v okularoch,
a članok mal znenie, že vraj viacerím v prace vadi pomalý internet , respektyve počitač a ukecane kolegovci(žvanení, tušim tak to bude po vašom po česky)
no ja tam celkom pekne napisala som o svojom šefovi, v nádeje že si možno tam náhodou prečita, aa bamc , članok zmyzol, tak som trochu sklamana
04. 03. 2010 | 19:00

Tencokida Hnuj napsal(a):

Rolníci byli i v Evropě dlouhá staletí pod lavicí. A byla to jejich nevzdělanost, která umožnla, aby s nimi milenaristé všech -ismů manipulovali, tak jak se jim to zrovna hodilo.
Jsem zvědavý co vymyslí představenstvo Čína a.s. na rolníky, kteří mají mobily a net.
Asi to bude nějaký proklamativní apel na tradiční hodnoty, konfuciánství etc. a sliby. Tož bude zajímavé sledovat, jak na to zareagují samotní rolníci.
Ale jsem v tomto případě docela rád, že žiju v Evropě.
04. 03. 2010 | 19:03

SuP napsal(a):

Přidávám se k "iga". Tohle opravdu vypadá nadějně! A má to i logiku.
04. 03. 2010 | 19:06

Elena napsal(a):

pán Stejskal,

nerada Vás rušim, viem že mate vela práce, ale ja stale čakam, kam že sa podel ten dobrý članok, ja byť autorkou tak sa sťažujem, napisať taký dobrý članok, oni ty ho uverejnia len na hoďku , šak to je normalne šikana
04. 03. 2010 | 19:28

stejskal napsal(a):

Zřejmě myslíte tento, paní Eleno: Žvanilové a pomalý počítač, to zaručeně v práci otráví http://aktualne.centrum.cz/...

Text byste ovšem marně hledala v rubrice Zahraničí, vyšel v sekci Ekonomika, podrubrika Práce. Ale i tak se dá najít po pouhých několika minutách šaškování ;-)

Hezký večer z Krkonoš Vám i všem ostatním.

Libor Stejskal
04. 03. 2010 | 19:31

vlk napsal(a):

Já bych řekl, že Čína prožívá logoický proces.proces emancipace deptaného venkovana v plnohodnotného člověka.
Pamatujeme to v Evropě také. Viz Velká francouzská revoluce. Není žádný důvod, aby Čína tohoto procesu zůstala ušetřena.
Všud e na světě platí - chci mít totéž ,co má ten druhý...
Snad to zvládnou bez občanské války.To se nepovedlo v téěmř žádné velké zemi.
04. 03. 2010 | 19:39

Elena napsal(a):

velice pekne Vám ďakujem pán Stejskal, že ste mi ho našli, ale nerobte zo mna šišnutu, lebo ja do iných rubrik nechodievam jedine do rubriky zahraničie, a ten članok pol pod člankom o kofole , kofola tam stale je ale tento zmyzol,
Peknú dovču Vám prajem , nie že tie Krkonoše sburate( svojim lyžovaniem)
04. 03. 2010 | 19:39

stejskal napsal(a):

Paní Eleno, nevím, co je "šišnuta" a už vůbec bych si nedovolil ji z Vás dělat.

Nemohu vyloučit, že článek nová kolegyně publikovala v sekci Zahraničí a editoři jej vcelku logicky přesunuli do rubriky Ekonomika/Práce. Pokud si pamatujete titulek či aspoň jeho část, náš vyhledávač Vám "ztracený" text vcelku spolehlivě najde.

Za přání moc děkuji.

Libor Stejskal
04. 03. 2010 | 19:48

jozka napsal(a):

Samurajsky synku,co by vymysleli, vse uz bylo vymysleno. Funguje to u nas, funguje to v Americe... Media jsou hrozna hydra.
04. 03. 2010 | 19:48

Elena napsal(a):

nu , prosím, neviete po Slovensky, lebo nezamestnavate slovensko hovoriacých novinarov, to je chyba, lebo slovaci vedia po česky ale česy (deťi) po slovensky nevedia, myslim si že trochu slovenčiny ale ozajstnej nie tej mojej tu by nebolo na škodu,

ach tie editori, ale čo potom tam robi članok o kofole( nemal by byť tiež v rubrike ekonomika, aj text ma o tom že kofola si obhaila svoj originalný obal, fľašu, šak to je pre ekonomiku ako stvorene, tak kde maju tu logiku? v jednom prípade ju maju, a tom druhom v kybli,

nu nič pán Stejskal, pekne otdychujte, naberte syl a po navrate napišem Vám nejake napady na zlepšenie práce na Aktualne .cz
04. 03. 2010 | 20:00

Čochtan napsal(a):

Čínská mladá generace chce žít jako žije americká a evropská mladá generace.
Moc by mě zajímalo, zda to čínská ekonomika utáhne.
Pořád mám pocit, že se jedná o nafouklou bublinu. Na straně jedné megaprojekty jako železnice do Tibetu nebo přehrada "Tři soutěsky", na straně druhé žije většina rolníků hůř, než naši sedláci za Marie Terezie.
Furt nevím, co si o Číně myslet,
04. 03. 2010 | 21:19

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Elena:
Nie "šišnutá", ale správne po slovensky sa povie "šíbnutá". Je to viacmenej hovorový výraz v spisovnej reči neužívaný.
Znalosť češtiny na Slovensku je historicky podmienená, Slováci sa národnostne dvíhli spod maďarského útlaku s pomocou Čechov. Nič však neplatí stopercentne, súčasný český minister dopravy je etnický Slovák a dodnes sa nenaučil po česky. :)
04. 03. 2010 | 21:30

stejskal napsal(a):

A mně to bylo divné ;-)

Slovensky rozumím docela slušně (a mám ji moc rád, už jsme tu kdysi tuším s paní im probírali oblíbené slovenské pondělky na ČsT, skvělé televizní adaptace Thomase Manna či Friedricha Dürrenmatta), ale "šišnutu" jsem jaksi nikdy nezaznamenal.

No, ale možná že to bude skutečně tím, že nezaměstnávám slovensky hovořící novináře ;-)

Libor Stejskal
04. 03. 2010 | 21:42

ach napsal(a):

Elena:

Vasimi slovy: Cesi neumi slovensky. Slovaci sice umi cesky, ale google pouzivat neumi:

http://www.google.com/searc...

Trvalo to deset vterin.
04. 03. 2010 | 21:47

Jiri Polivka napsal(a):

Vazena pani Brixi,

dekuji za zajimavy clanek! Cinsky venkov se konecne dockava uznani, podobne jako k tomu dochazelo vsude jinde.
Nevim, zda Maova kruta revoluce mohla byt uskutecnena jinak ci jindy. V Cine je mozne, ze "proletarska" revoluce pomohla vyvoji.
Dnes postupne i na cinskem venkove dostava i "vojak-rolnik" moznost pristupu k Internetu a informacim. Drzme jim palce!
04. 03. 2010 | 21:50

Zbyněk Matyáš napsal(a):

ach:
Ad informandum: paní Elena je Ukrajinka žijící na Slovensku. Nicméně přesto by mohla umět využívat vyhledávače. :)
04. 03. 2010 | 21:53

student napsal(a):

Tak to je průser. Zatím jsme se vzdělaností našich rolníků chlubili jen my.
Co bude až Číňani poznají, že nás předehnali ?
04. 03. 2010 | 22:00

Zbyněk Matyáš napsal(a):

stejskal:
"Na strednom a západnom Slovensku prevažuje tzv. „šibačka“ (teda symbolické a zábavné šibanie dievčat a žien korbáčom), kým na východnom Slovensku prevláda polievanie."
http://www.infofila.cz/new/...
04. 03. 2010 | 22:00

Jarda napsal(a):

Vážená paní Eleno,Vážený pane Stejskale,moc vás oba prosím,řešte svuj dialog třeba pres poštovní holuby nebo poslíčky a nezaplevelujte prostor vašimi rádobyintelektuálníminázorky.jsou tu i jiní.....
04. 03. 2010 | 22:06

Elena napsal(a):

Hello All,

stopäťadvadcať muderlandov,

ak by som použila google tak o čem by ste sa bavili?

šišnuta = Trnavské nárečie
pán Stejskal,

tešilo ma byť súčasťou týchto diskusý, chcela by som Vám napisať, že mate zaujmavých čitaťeľov aj príspevaťeľov,
tou to cestou prajem veľa uspechov a prekrasných diskusý,

lučim sa s vami všetkimi,
človek musy vedieť prestať v tom najlepšom, ale u mňa je to vždy v tom najhoršom, ale čo už...každý sme nejaký

majte sa pekne , opatrujtesa

moje S Bohom!
04. 03. 2010 | 22:08

stejskal napsal(a):

Máte pravdu, pane Jardo,

omlouvám se. Zejména autorce blogu.

Libor Stejskal
04. 03. 2010 | 22:08

Admirál napsal(a):

Chuť Číňanů z venkova podílet se na ekonomickém zázraku by mohla zachránít ekonomiku u nás.

Tedy pokud se nerozhodneme učinit něco aktivně sami.
04. 03. 2010 | 22:40

Targus napsal(a):

To Čochtan:

Myslet si můžete,co chcete. Podle toho, co jsem zaznamenal já, cena lidského života směrem na východ poměrně strmě klesá. Tedy cena v evropském slova smyslu.
A od ceny života jsou odvozovány i ostatní životní náležitosti (z pohledu Evropana), anbo chcete-li zbytečnosti (z pohledu Asiata). Těmi myslím lidská práva, občanské svobody, a obdobné záležitosti.
Pak se lehce stane, že se na východě lidé diví, vyprávějí-li jim lidé z Evropy cosi o rovném přístupu ke vzdělání, lékařské péči, důchodech vyplácených státem, atd.
V praxi to pak vypadá tak, že Evropan přijede do Číny a začne tam žvanit o svobodách a Číňan mu vůbec nerozumí, přesto, že mají skvělého tlumočníka.

Asi tak jako když jde terénní pracovník neziskovky přesvědčovat nepřizpůsobivého, aby chodil každý den do práce. Tomuto příkladu porozumíte nejlépe.

Pamatuji si záběry budovatelského dokumentu z 60. let, jak Číňani stavěli přehradu tím způsobem, že potřebný materiál nosili na ramenou v ošatkách. Podotýkám, že to nebyli žádní vězni, i když naši basmani by s nimi měnili asi jen těžko. Pohled na téměř hotovou vysokou zeď a nekonečný proud kuliů táhnoucích svůj náklad směrem vzhůru celkem dobře vystihuje celou Čínu.
04. 03. 2010 | 23:27

Karel Mueller napsal(a):

Čochtan:

Pane Čochtan,
myslím, že to pan Targus vyjádřil dost výstižně. Četl jsem, že slova lidská práva snad ani nejsou přesně do čínštiny přeložitelná a Číňanovi zní asi jako nám zní povinnosti poddaného.

Prostě cokoliv si o nich myslíme je nejspíš špatně. Proto nelze dost dobře aplikovat evropské či americké zkušenosti. Číňané se budou prostě chovat a reagovat zcela jinak, než by se choval člověk ze západu. To vidíte už v jejich zásadě neztratit tvář, V Číně může miliardář financovat nějakou tu "Cestu za Maem" pro dětičky a nemá s tím problém. Nejspíš by Vám řekl: "Mao byl velký Číňan a vlastenec, který se o Čínu nesmírně zasloužil. Řada jeho myšlenek je stále platných, řada daleko překonaných, z toho jsme se poučili ... " A bylo by to. Možná jim to můžeme závidět. Ta věčná šaškárna s novými výklady, přejmenováním ulic apod. se asi v Číně moc nevede. Tím opravdu neztrácí tvář a nevydají jako prostituti (-tky).

Ale to není tématam článku paní Brixi, ta by tu mojí úvahu ostatně mohla nejlépe potvrdit či vyvrátit.

Nevím, jaké je postavení rolníků v dnešní Číně, určitě zde musí být návaznost na minulost. A tady se mi zdá, že paní Brixi přeskočila právě to období Maa. Protože maoismus - alespoň tak nás to učili - nepovažoval za páteř přechodu k socialismu dělníky, ale rolníky. Jinými slovy, hlavně rolníci měli být pilířem Maova socialismu.

Jinými slovy, současný skok nelze považovat za skok z feudalismu do rozvinuté průmyslové společnosti, musel tomu předcháze skok z feudalismu do maoismu. Jaký to mělo pro rolníky dopad ovšem nedovedu posoudit.
04. 03. 2010 | 23:52

nuclear napsal(a):

hm, tak jestli ty výrobny maj problém s personálem, tak ať to zabalej!! Já jejich výrobky nepotřebuju, a ambice mladých číňanů a jejich pohrdání zemědělstvím mě zajímají tak, jako problémy těhotné kolumbijské kartářky.
My v čechách jsme před 20 lety taky dělali v zemědělství, přestože zároveň jsme vyráběli proudová letadla.
Mě postačí jedno kvalitní auto a motorka na celý život (jak doufám), takže ať se na moje peníze ambiciozní vstřebávači peněz které potom vyhází machrováním na diskotékách - netěší !
05. 03. 2010 | 00:06

DF napsal(a):

Paní Brixi,
nevím, zda Stanislav Komárek nebo jiný moudrý muž řekl/napsal: Až se jednoho dne prostý čínský venkovan rozhodne, že si ... (tedy pardon, jste dáma, budu galantní) ... až se jednoho dne rozhodne použít toaletního papíru, tak druhý den už nebude na Zemi stát jediný strom.
Už jenom ta představa, že se celé jedno (sjednocené) Německo sebere a jde do Španělska za prací a nechá za sebou jednu "Francii" dětí ... kdo tam zůstal? No eště jedno Německo sousedů.
Nět, něpanimáju.
Čína: 9,6 ml km2; 1312 ml obyv.
Evropa: 10,2 ml km2; 718 ml obyv.
Něm. 82 ml obyv.; Fr. 63 ml obyv.
05. 03. 2010 | 00:56

DF napsal(a):

Už jenom logisticky! ... že nemají hladomor svědčí o tom, že se tamní komanči musej smekat (a umí) trochu jinak než tuzemáci. Ta společnost existuje 5 nebo kolik tisíc let a Mao z toho 20 + další rudovládci = 60 let? Ale stejně: kdo za ně doma sklízí obilí či rýži a jak to jídlo dovezou na východ a kdo? Kolik litrů vody, kalorií ... na den má spotřebu číňan (statistický)? Co fekálie? to ta půda bez návratu na pole nemůže ustát dlouho ... já vím, některé spraše jsou desítky metrů mocné, ale taky jsem viděl od kolegy obrázky s erozí ... ale Žluté moře musí zhnědnout nebo ho vyplní sedimenty já nevím. V Evropě by to po takovém transferu obyvatelstva krachlo do týdne.
Něvazmóžno, nět!
05. 03. 2010 | 01:11

1888 napsal(a):

Okolo vychodoazisti tygri, Japonsko nedaleko. Bylo otazkou casu, kdy to cinanum zacne vrtat v hlave. Podobnou situaci ideologicke diverze jsme rovnez zazivali a jeste intenzivneji NDRaci. Jeden narod, stejnej jazyk, bracha v Hamburku. Na strese anteny pro dalkovy prijem, o vikendu stal pred domem brachuv medour.
05. 03. 2010 | 07:46

pumprlidentlich napsal(a):

Stejné, jako v Třetí Říši a SSSR. Pěkně vypadající pohádka s pozadím, o kterém nikdo nevěděl.

Mueller vysvětluje, proč je Stalin největší hrdina socialismu?
05. 03. 2010 | 08:04

Čochtan napsal(a):

Jak se změní myšlení mladých Číňanů ?
Podívejme se na mladé Číňany narozené v USA a Kanadě. Je jich dost na to, aby tvořili statistický vzorek. Velice mě zarazila jejich reakce na setkání Obamy s Dalajlámou. Tolik čínského nacionalismu a šovinismu jsem u "Američanů" (!) nečekal. Pravdu má pan Mueller: "Číňané se budou prostě chovat a reagovat zcela jinak, než by se choval člověk ze západu."

Neměli bychom se zamyslet, zda my běloši, neděláme něco špatně ? Zda "náš" všeobjímající, nadšený a hloupý humanismus je pro nás bělochy to správné ? Zda se hloupě neřežeme do vlastního masa ? Nebylo by na místě, v patnáctkrát přelidněném světě myslet víc na vlastní lidi, na vlastní rasu, než na ty cizí, pro které budeme vždy jen "cizí" ?

Není nakonec rasismus něco dobrého pro nás bělochy ?
05. 03. 2010 | 09:04

valesek napsal(a):

Podle me to je prehratim Ciny (moc rychly rust).

Mozna je to tim, ze se sila Ciny znovu obnovuje v meritku, ktere mela pred opiovou valkou. V tom pripade doporucuji si precist serial "Hybatel dejin jmenem CAJ" http://www.penize.cz/18906-...

U nas v evrope to take vypadalo na cinskem venkove. To ze dnes prispivame na duchod duchodcum muzeme mozna podekovat Johnu Lawovi. Doporucuji si precist jeho zivotopis(roman), ktery je prospikovan sexem(takovej Casanova) v knizce "Velka Hra" od "Claude Cueni". On premyslel nad tim jak zaridit zvyseni obehu penez v ekonomice.
05. 03. 2010 | 09:07

Dušan K. napsal(a):

Paní Brixi,

napsala jste to velmi zajímavě a myslím, že správně. Vidím to celé dost podobně (ale neuměl bych o tom tak dobře psát:-) Čína v posledních letech ohromně zbohatla právě díky levné a nevzdělané pracovní síle. Ovšem s rostoucím bohatstvím si i tato "třída" začne uvědomovat, jaká je cena práce, co vše díky ní země dosáhla a bude se ptát: "Co z toho mám já?" Pak možná dokonce mohou přijít do Číny zásadní změny - ekonomické i politické. Anebo se opět vládě a straně povede dát celému světu flek a své bohatství využije na masové vzdělání a další uvolnění ekonomických poměrů (tedy odvrhne strategii využívání levné pracovní síly), čímž si zajistí jednu z předních příček v ekonomickém maratonu a stane se státem vzdělanostní ekonomiky.
05. 03. 2010 | 09:08

max aue napsal(a):

Už se těším, jak se pár chlapců z čínského venkova, ne mnoho, řekněme tak 100 000 000, vydá do Evropy hledat nevěsty. To bude opravdu legrace..
05. 03. 2010 | 09:53

Tomas B. napsal(a):

Celá čínská ekonomika je závislá na zdroji levné pracovní síly, kterou představuje zdánlivě nevyčerpatelný čínský venkov. Stovky milionů lidí migrují do měst se všemi problémy, které to přináší. Jakmile se příliv imigrantů do měst zpomalí, stoupne cena práce, vzroste inflace, klesne konkurenceschopnost... To všechno se stane. Otázka je - kdy? Zvyšující se nároky čínského venkovana jsou smrtelnou hrozbou pro současný čínský ekonomický model, postavený na laciné pracovní síle. Naštěstí pro Čínu žije v té zemi obrovské, opravdu obrovské množství nevzdělaných, pracovitých lidí. Spousta rukou, které dokáží šít, šroubovat a montovat. To je maso, které bude ještě po mnoho let živit mlýnek "čínského ekonomického zázraku".
05. 03. 2010 | 09:57

vlk napsal(a):

Karel Mueller

Karle,
dovolujis i nesouhlasit s Tvým názorem.
Dě+láš z Číňanů nadlidi. Kterým je cizí touha po stejném standardu, jako má soused.
Jsou bezpochyby jiní než mi. Určitě daleko méně individualisičtí. Ale na dostatek jídla a pohodlí zatím nerezignovala žádná kultura. Tím méně čínská.
Může klidně být , že jsou dnes daleko víc e nacionalističtí než kterýkoliv jiný národ. Nezapomeň, že v nich je, že %Cína byla vždycky velmoc. A vždycky kulturní kolébka lidstva. Nejsme expert na čínské d ějiny, nicméěn nějakých 300 let si tuhle velmoc prostě podávali jen cizáci - západ + Japonci nebo Rusové: To všecno v nich huboc e je. A dnes, když vidí , že jdou nahoru to pochopitelně ved e ke zvýšeném nacionalismu.
Píšeš , že miliardář emá s tím uspoříádat výpravu po Maových stopách. že by to tad ynikoho nenapadlo. Jistě. Ž e by Kellenr udělla výpravu po stopch Klémy je skutečně absurdní.
Ale nezapomínej na jedno - u nich pořád vládnou komouši a kdykoliv mohou nastartovat novou kulturní revolucia všechno bud e jinak. A tohle ví i zatraceně bohatý Číňan. takže ti nejodvážnější nejspíš režim absolutně neprovokují a ti méně odvážní uspořádají výpravu za Maem.
05. 03. 2010 | 10:01

Čochtan napsal(a):

vlku,
Čínské dějiny začínají u Xia-Dynastie, někdy před 4000 lety. Vždy velká civilizace, ale vždy mysleli jinak než my Evropani. Individualismus je jim cizí, a Konfucius je ovlivňuje dodnes.

Rozhodně nebudou brát na cizí rasy a národy hloupé humanistické a multikulturní ohledy až ovládnou svět.
05. 03. 2010 | 10:48

Karel Mueller napsal(a):

Vlk:

Ahoj vlku,
nemyslím si, že bych z nich dělal nadlidi, ta touha po západním standartu tam zcela určitě je. Možná větší než u nás.

Já jsem chtěl jen zdůraznit, že jejich způsob myšlení a mentalita je tam prostě jiná než u nás. A v noha směrech těžko pochopitelná.

Několikrát jsem v minulosti napsal, že o Číně rád mluvím jako o pinochetovsko-nacionalistické. Není to určitě nejpřesnější, ale vcelku to signalizuje, že to má ke komunismu hodně daleko. Nemyslím si, že by jen tak mohli přejít zpátky ke komunismu, struktura společnosti a pravidla hry to asi znemožňují. Nejen proto, že jejich oligarchové jsou součásti politické elity, ale jak jsem četl, součástí nomenklatury tam může být jen ten, kdo měl mj. úspěchy na manažerských funkcích. A ten by asi komunismus sotva zaváděl.

I když tam bude nostalgiků po Maovi určitě dost a pokud by se otočila křivka růstu, tak by to bylo vzhledem k propastným sociálním rozdílům hodně špatné.

S tím jejich hodnocením Maa máš možná pravdu (třeba to chce mít vedení KS Číny jako možnou hůl na oligarchy), ale já si myslím, že tam opravdu hraje důležitou úlohu snaha neztratit tvář. Prostě to patří do čínských dějin a nějak se s tím musí vypořádat. Mimo jiné s ohledem na názory a mentalitu obyvatel.
05. 03. 2010 | 11:25

vlk napsal(a):

Čochtan
A proč by měli? My jim to vařili stejně. Několik staletí.

Karel Mueller
uvidíme jak se tam porovnají. Hlavěn aby to bylo bezvelké války. OStatní je mi jedno.
Ale pokud s e najd enějaký nový Mao, že chuť k otmu leckomu scházet nebude , pak oligarchové jedne den budou a další už ne. Vzpománáš na Maova korunního pronce - velitele armády? Nebo Čou en laje?
05. 03. 2010 | 11:31

DF napsal(a):

To Čochtan et al.
pánové, jestli máte možnost, počtěte si v knize: 1421 rok kdy Čína objevila svět.
Ekonomický rozměr celého jejich podniku by Vás mohl oslovit (jak, jest samozřejmě na Vás), ale já nemám ani fantazii abych vymyslel adekvátní analogii ke dnešku - tj. soustředit (což demokracie ze své podstaty neupřednostňuje, možná tak projekt Apollo) zdroje a produkci celé jedné civilizace na expedici mimo poznaný svět. A oni to vymysleli (přišli na ten nápad), naplánovali, vyrobili vše potřebné, realizovali a dotáhli k ... no a tady podle zdroje nastal obrat.
05. 03. 2010 | 11:52

Karel Mueller napsal(a):

vlk:

To záleží na tom, jestli je tam vytvořená střední třída a jak je početná.

Ve státech, kde jsou jen oligarchové a chudáci (jako např. mnohde v JA nebo Africe) to samozřemě lze jedním dekretem i bez občanské války.
05. 03. 2010 | 11:58

DF napsal(a):

Paní Brixi,
zrovna jsem prolétl "hlášení" ze 13. světové jezerní konference (podzim 2009, Wuhan).
Tam je další gigantické číslo, ze kterého neumím než být ohromen:
"25 000 jezer v Číně je hrubě poškozených díky prudkému rozvoji."
05. 03. 2010 | 11:59

Čochtan napsal(a):

DF,
já vím, jenže právě ten zvrat je rozhodující. Čína byla obrovská civilizace, dala hodně světu, to je bez debaty, ale zajímavá je právě její uzavřenost. To co světu dala, to jí svět vlastně musel nenápadně vzít, okopírovat. Marco Polo, a jiní.

Vlku,
u Asiatů lidský život nikdy moc neznamenal, není divu při té porodnosti, a trest smrti je v Číně celkem běžná záležitost. I pro pohlaváry. To ho činí sympatickým.
Čouenlaj, ... kde ten vlastně skončil ?
05. 03. 2010 | 12:16

vlk napsal(a):

Karel Mueller

no že by střední třída v Číně měla 300-400 mega duší můžeem sna d s úspěchem vyloučit ne?

Čochtane
Čou en laj? Já myslím ež dožil v domácím vězení. Měl kliku. Lin Piao dopadl daleko hůř.
05. 03. 2010 | 16:09

Čochtan napsal(a):

vlku,
Lin Piao, ten, pokud se nemýlím, spadl s letadlem ?
05. 03. 2010 | 17:23

vlk napsal(a):

Čochtane

ano, kupodivu spadl s letadlem. Když ve strachu o svůj život zdrhal k Brežněvovi. To je ale náhoda co?
05. 03. 2010 | 20:27

Karel Mueller napsal(a):

Vlku,

pár desítek mega jich ale je a další stovky mega touží se ta dostat. Na tom ostatě dnešní Čína stojí. Nejspíš.
05. 03. 2010 | 20:31

ALT napsal(a):

To autorka,

to je dobře, to se nám ta globalizovaná ekonomika začne hezky hýbat.

Už se těším na další čtení :-)
05. 03. 2010 | 22:09

Baba napsal(a):

V současné euroatlantické civilizaci převládá názor, že čím větší hvězda, tím prostší způsoby. Anglické můj syn bude lump, teprve můj vnuk bude mít mé vlastnosti, starozákonní cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo na zemi, české jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá nebo bližší košile než kabát možné potíže s uvažováním, být jedináčkem anebo být jedním ze dvou dětí, nevystihují.
06. 03. 2010 | 19:45

taky jan napsal(a):

Já mám strach , že dnešní čínani jsou mankurti a bližší než Konfucius je jim McDonald.
Taky jsem na blistech četl , že nejsou schopni vytvořit "tvrdé jádro" osobnosti....
Na druhou stranu vedli za 6000 let míň expanzivních válek než američani za posledních 60 let.
Tak nevím.
Ještě že jsme taková prdel světa, že pane Povondro...
06. 03. 2010 | 20:02

nemo napsal(a):

Karle Muellere
Konfucius byl chytrý člověk.Jeho koncept společnosti spočívá na pochopení, že lidská práva a lidské povinnosti tvoří komplementární celek, který nelze rozdělit. Že jakékoliv právo je společenská záležitost a spočívá na tom, že jsou plněny určité povinnosti.Tak tedy, řekl si Konfucius, nechť každý koná svoje povinnosti a o práva pak se už netřeba starat, naplní se sama. Ostatně Kristus to koncipuje podobně. Jenomže my jsme na Krista jaksi pozapomněli, kdežto Číňané na Konfucia zřejmě ne.Z toho asi plyne to vzájemné nepochopení. My voláme všichni: práva, práva !! – o ty povinnosti se ale jaksi nezajímáme. Čína na to jde zřejmě z druhé strany. Uvidíme kdo bude ten úspěšnější. Za nějakých sto let se o tom pobavíme znova, souhlasíte?
07. 03. 2010 | 15:49

Tencokida Hnuj napsal(a):

nemo
Ano, slzavé údolí. Totiž že lidé nedorostli ani k tomu Konfuciovi.

Lao-c´ :

"Normativní a nařizující etické a mravní systémy - jako konfucianismus - jsou příznačné pro základní problémy, k nímž spíše přispívají, než aby je řešily."
-----------------------------------------
"Vznešená ctnost neprojevuje ctnostnost, protože je plnost ctnosti. Nízká ctnost neztrácí ze zřetele ctnostnost, protože je bez ctnosti.

Nízká ctnost jedná a činí si nárok zasahovat.

Vznešená lidskost jedná, aniž si činí nárok zasahovat.

Vznešená spravedlnost jedná a činí si nárok zasahovat.

Vznešená obřadnost zasahuje, a není-li kdo by s ní souhlasil, vztahuje paže a donucuje."

Mějte se. Na shledanou v lepších časech.
07. 03. 2010 | 16:39

Čochtan napsal(a):

Tohle je taky Čína:

"..Čínská demoliční četa pohřbila zaživa ženu, která bránila stržení svého domu.
Nenasytní čínští developeři se zřejmě nezastaví před ničím. Když sedmdesátiletá Wang Cchu-jün bránila svůj dům před demolicí, tak ji dělníci zmlátili, hodili do příkopu a buldozer ji zahrnul zeminou. Celému incidentu přihlíželi tři policisté..."
http://zpravy.idnes.cz/cins...
07. 03. 2010 | 16:54

hutor napsal(a):

Vsichni se radujete, ale ja otevrene prohlasuji, ze jsem sobecky a konzumni a toto se mi vubec nelibi. To ze se cinsky venkov probouzi bude pro me i pro vas mit nedozirne nasledky. Nas blahobyt poslednich 20 let a na zapade mozna 30 az 40 let byl vybudovan praci techto rolniku. Cinani pracovali, zbozi poskytovali (vetsinou Americanum, ale tem tim padem zbylo vic penez a nakupovali v Evrope) na dluh a ted maji hromadu zapadnich penez (stat je vlastni). Vsechny ty neuveritelne levne cinske veci, na ktere sice nadavame, ale na ktere jsme si zvykli, budou najednou pryc. A misto nich davy bohatych cinskych turistu, obchodniku a pristehovalcu. Navic za situace, ze je vyrazne vice mladych cinskych muzu nez zen - z toho vyplyva moznost agresivity techto frustrovanych mladiku. No nevidim to tak nadejne jako vy.
07. 03. 2010 | 23:17

RK napsal(a):

Dopad zadny, coz ale cloveku nenarozenemu v Cine tezko vysvetlit.
08. 03. 2010 | 04:12

nemo napsal(a):

Hutore
plná pravda, to nám opravdu může hrozit.Ale, sakra,copak my, Evropané, už nic neumíme ? Vytvořili jsme toho snad málo? Neumíme se vyrovnat těm žlutým (všechna čest a úcta jim), tak že se chytíme opět pořádné práce? Že se místo vzájemného okrádání a tím cesty k krize do recese a zpátky pustíme zpátky na tu cestu kterou prošli ti před námi? Máme k tomu zatím dost náskoku; jen ho umět využít.Myslím že cestou k tomu je vyrvat vládu boháčům a vzít si ji opět do rukou lidu.
08. 03. 2010 | 16:17

hanabrixi napsal(a):

Nemo -- "vyrvat vládu boháčům a vzít si ji opět do rukou lidu" ??? Jak to myslíte? Jako vtip, další říjen/únor, nebo nějakou "novou cestu"?
08. 03. 2010 | 17:00

nemo napsal(a):

Tak to myslím paní Brixi jak to dělají třeba ve Švýcarsku nebo Švédsku, aspoň tak.
08. 03. 2010 | 18:18

John2 napsal(a):

Vynikajici clanek, ktery celkem vystizne popisuje realitu. Situace "migrant workers" se opravdu zlepsuje, byt zatim jenom pomalu.

S tim myslenim mladych Cinanu bude problem vetsi, nez si spousta lidi dokaze pripustit. V podstate kazdy den me tu prekvapi (a nekdy i vydesi), ze se i relativne rozumny vysokoskolak chova ve vztahu k penezum a moralce jako rozmazlene dite. Staci se nekdy zaposlouchat do hovoru divek o tom, jake maji naroky na sve budouci partnery (pro vetsinu z nich jsou na prvnim miste penize a otevrene to priznavaji). I kdyz z takove spolecenske situace coby mlady, cinsky hovorici a na zdejsi pomery bohaty clovek velice profituji, stejne me hodne desi a rozhodne ji nepokladam za zdravou.

Uvidime, jak to dopadne...
09. 03. 2010 | 09:31

nemo napsal(a):

Paní Brixí , chtě nechtě se musím vrátit k tomu co jsem napsal a k Vaší reakci. Ještě jsem zapomněl se Vám omluvit. Pozoruji totiž, že jsem Vás jakoby polekal a to mě nemálo mrzí. Lekat dámy je negalantní.Velice toho lituji a vynasnažím se aby se tak více nestalo.
Víte, mezi námi obyčejnými lidmi se říká: „Kdo se leká nemá čisté svědomí“. Máte opravdu vy co vládnete čisté svědomí? Jste přesvědčeni, že ten váš způsob vládnutí je ten nejlepší a že je vůbec dobrý? Vaše zneklidněná reakce, paní Brixí, svědčí trochu jinam.Tam někde, mezi těmi elitami nejelitovatějšími co dnes vládnou, musí být v podvědomí jakási temná obava. Že totiž ta jejich vláda asi neuspokojuje všechny, snad ani většinu; ba dokonce že je tu mnoho lidí, kteří jsou tím znechuceni nebo i že nemalá část lidí je dovedena k zoufalství. Natolik že by se mohli odhodlat k nějaké nepředloženosti. Nějaký násilný zvrat, který by ovšemže nic nevyřešil, přinesl by jen utrpení všem a nevíce těm kteří ho ze zoufalství podnikli.
Opravdu snad je tu nějaký důvod k zamyšlení,souhlasíte? Je to opravdu to nejlepší co dnes v té „židovsko-křesťanské“ (termín pana Zrna) civilizaci tu společnost vede? Nebo platí starý Parkinson: „Ani to nejlepší není dost dobré“ ???
09. 03. 2010 | 11:08

Brixi napsal(a):

Pane nemo,

polekal (nebo spíše) pobavil jste mě až Vaší následnou replikou. Marně přemýšlím, komu tak asi vládnu a mezi jakými elitami nejelitovtějšími.

Zdravím Vás - s naprosto čistým svědomím :-))
10. 03. 2010 | 11:10

Gauranga napsal(a):

Tento úplně nový dokumentární film z indického prostředí se také vztahuje k této problematice:
Film Ztracená vesnice.
Zobrazováním vznešenosti a nádhery nedotčené přírody dokument odhaluje jednoduchost a krásu vesnického života. Zachycuje radost i utrpení vesničanů a vyzdvihuje jejich hodnoty, které vyvolávají hluboký respekt a sympatii. Čistota jejich písní a hlasů, zvuků přírody a unikátní hudba, která film doprovází, dělají z tohoto díla nezapomenutelný zážitek. Lost Village ukazuje poznání a moudrost vesničanů. Odhaluje naději a obavy skutečných lidí ve skutečných situacích.
Tento dokumentární film Lost Village založený na osobnosti není příběhem jedné vesnice nebo jednoho vesničana, ale 500 000 vesnic v Indii a miliónů dalších, kterým hrozí, že zmizí ze zemského povrchu. Ukazuje radosti a bolesti života, zatímco vyzdvihuje nezlomnou sílu lidské naděje, víry a lásky.
Naším cílem při vytváření tohoto filmu bylo odhalit tuto moudrost tradičního indického života. Film diváka zavede k přirozené kráse jedné vesnice, která je běžným očím skrytá. Tento dokument má za cíl v širokém měřítku zvýšit povědomí lidstva o těchto darech a ukázat, o co vše společnost přichází, když mizí védská kultura.
Video DVD v anglickém jazyce(česká verze bude také již brzy hotova ), 50 minut, copy protection.
http://www.lostvilla­gemovie.com
Objednávky: http://www.radharaman.net/a...
Copyright; 2009 Gunnar Reimann. All rights reserved.
10. 03. 2010 | 11:24

Gauranga napsal(a):

http://www.lostvilla­gemovie.com
10. 03. 2010 | 11:26

Gauranga napsal(a):

Tak ještě jednou, ten odkaz nechce fungovat:
http://www.lostvillagemovie...
10. 03. 2010 | 11:27

hanabrixi napsal(a):

A kam zmizela ta krásná replika pana nema ze včerejšího večera? Takovou mi udělala radost a následně byla smetena spolu s nějakým spamem. Příště prosím lehčí ruku pane Stejskale ;-)
11. 03. 2010 | 12:25

Ara napsal(a):

hanabrixi:
Pěkný článek o zemi která mě zajímala vždy (a nejen prto že je nejlidnatější na světě). Tak dík.
:-)

Jarda:
Hm, pán bude asi tak trochu morous :)
Mě ten úsměvný dialog Eleny se Stejskal naopak zaujal. A to se taky považuji tak trochu za "suchara" ;o)

Čochtan:
Popisovaná událost kdy stará paní nejen že přišla o barák ale ještě byla k tomu takto bestiálně zavražděna, je jak z ňákého zlého snu nebo z filmu o nejtemnějším středověku.
Dobře to ale ilustruje fakt, že Čína je sice mentalitou asi opravdu dost jinde než Evropa, nicméně zároveň je vidět, že ani tam se už nesetkává něco takového s naprostou lhostejností, jak svědčí i ona následná reakce místních.
11. 03. 2010 | 19:02

Ara napsal(a):

Libor Stejskal:
Pozoruji (čím dál častěji), že by se mi tu docela šiknul podobný automatický korektor, jako je např. ve Wordu, kde se "neslovníkové" slůvko (nebo i gramaticky nesprávný a větě "nesedící" výraz) ihned podčárkne varovnou červenou vlnovkou (která se ale pochopitelně ve výsledném textu neukazuje).
Byla by podobná služba někdy (aspoň teoreticky) možná i zde?
:-)
11. 03. 2010 | 19:16

nemo napsal(a):

No pravda, paní Brixi mě na to upozornila, smazali jste mi můj nevinný příspěvek. Chápu že je tu pane Stejskale dělat pořádek. "Ale pro co já? ...já byl přece tak vopatrnej." !
12. 03. 2010 | 19:41

lojza napsal(a):

Moc se neradujte, vychovali generaci která zaplaví evropu, a nebudou to již tržnice...
13. 03. 2010 | 08:16

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane nemo,

pokud jsem Váš text smazal omylem, moc se omlouvám se (samozřejmě si to neuvědomuji, navíc zde mažeme dva).

Denně odstraňuji několik stovek spamů z především od čínských pirátských výrobců (ty, které nezachytí reCAPTCHA či filter a bohužel to musím dělat ručně tak, že jeden každý označím; bývají jich v řadě destíky za sebou).

Občas se jistě přehlédnu a udělám chybu. Budu se snažit být ještě pečlivější. Ještě jednou se omlouvám.

Libor Stejskal
13. 03. 2010 | 13:55

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane ARo,

obávám se, že podobnou funkci systém NUCLEUS nenabízí (mně by se samozřejmě hodila též).

Libor Stejskal
13. 03. 2010 | 13:56

Ara napsal(a):

Libor Stejskal:

Dobrý den pane a díky za odpověď.
Každopádně aspoň vidíme, že programátoři mají na počítačovém software stále co zlepšovat. :-)
Ps. Doneslo se mi, že je to jedna z mála profesí kde je stálý nedostatek lidí... :-o Nevím čím to je, když přece platy maj údajně většinou nadprůměrné a práce sama je taky docela zajímavá a zejména pro mladé koumáky velmi vhodná. :-/
Ps. Ta otázka je spíše řečnická, tuším v čem to asi vězí. Nicméně mě takto napadá jedna otázka i pro Brixi... :-)
14. 03. 2010 | 23:30

Ara napsal(a):

Hana Brixi:

Vlastně mám ty otázky ne jednu, ale tři.
Jaké profese jsou v dnešní Číně u mladých Čiňanů nejžádanější?
A které nejlépe hodnocené (tj. nejvíc vážené) čínskou veřejností?
A které jsou v takovém hodnocení na tom opačně?
14. 03. 2010 | 23:41

Hana Brixi napsal(a):

Pano Aro,

bez hlubší analýzy, pouze z vlastního pozorování, mám pro Vás následující odpovědi:

1) Jaké profese jsou v dnešní Číně u mladých Čiňanů nejžádanější?
- Úředník na ministerstvu nebo v jiné vládní organizaci (včetně místních vlád) ... tradičně a stále
- Zaměstnanec ve finančním sektoru ... nově
- Výzkumný pracovník / profesor ... tradičně a stále
2) A které nejlépe hodnocené (tj. nejvíc vážené) čínskou veřejností?
- Úředník na ministerstvu nebo v jiné vládní organizaci (včetně místních vlád)... tradičně a stále
- Úspěšný podnikatel ... nově
- Profesor/učitel včetně základní školy (nikoliv však lékař) ... tradičně a stále

3)A které jsou v takovém hodnocení na tom opačně?
- Práce v zemědělství ... tradičně a stále

Diskutéři se znalostí současné Číny snad doplní.
15. 03. 2010 | 08:27

Ara napsal(a):

Paní Hano Brixi,
díky.
:-)
15. 03. 2010 | 20:47

breitling colt napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
17. 03. 2010 | 06:03

breitling classic napsal(a):

That's awesome! I can't wait to get into i
17. 03. 2010 | 06:07

breitling cockpit napsal(a):

This looks awesome! Thank you for your information!
17. 03. 2010 | 06:10

omegawatches napsal(a):

刘芳群
17. 03. 2010 | 06:49

byreplica napsal(a):

什么东西??
17. 03. 2010 | 07:02

bvlgari assiomad napsal(a):

Interesting thing!
This is my first time comment at your blog.
Good recommended website.
20. 03. 2010 | 05:33

bvlgari b zero 1 napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
22. 03. 2010 | 08:22

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 01:57

cartier ballon blue napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
25. 03. 2010 | 06:11

chanel replica handbags napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
28. 03. 2010 | 14:58

Replica Gucci puses napsal(a):

29. 03. 2010 | 04:59

replica rolex napsal(a):

TU water fish known, is also the source of happiness.
30. 03. 2010 | 10:42

replica tag heuer napsal(a):

Easy come, easy go.
31. 03. 2010 | 03:12

Links of London store napsal(a):

I ran all the way to the main gate, and then I waited a second till I got my breath. I have no wind, if you want to know the truth. I'm quite a heavy smoker, for one thing--that is, I used to be. They made me cut it out.
31. 03. 2010 | 15:13

breitling replica napsal(a):

The OFT found that individuals in RBS's Professional breitling Practices Coverage Team gave
03. 04. 2010 | 08:06

replica watches napsal(a):

happy every day!
06. 04. 2010 | 10:22

watchvisa napsal(a):

very happy to come here
09. 04. 2010 | 04:24

Breitling watches napsal(a):

I do NOT ordered a and I don’t confirmed anything.I ony generate a kind of a account on your side, because I want to know with option I have by the payments.If I make the decision to order a Alain Silberstein watches.... I am interest in the Baume & Mercier watches. So please give me a special price and inform me I witch way it is possible to pay.
09. 04. 2010 | 09:10

gucci-shoes-bags napsal(a):

http://www.gucci-shoes-bags...
http://www.guccinewshop.com
Dear friends welcome to our store: we have a specail offer now which is once you buy any product you can get a free gift as well, these gifts are in the gift area, you can free to choose and please add to the shopping cart, we will send it together with your purchased product. Thanks!
13. 04. 2010 | 08:45

pokora,, napsal(a):

21. 04. 2010 | 10:46

peyvlgcf napsal(a):

<a href=http://www.hermesbirkincheap.com/>Hermes Birkin</a>
10. 05. 2011 | 10:57

ojbhfjpt napsal(a):

http://www.handbags4u.us/ - Louis Vuitton Handbags
24. 05. 2011 | 19:21

mikpjbnb napsal(a):

http://www.louis-vuitton-handbags-on-sale.com/ - Louis Vuitton Handbags On Sale
28. 05. 2011 | 02:10

angnpvsq napsal(a):

http://www.reallouisvuittonhandbags.com/ - Real Louis Vuitton Handbags
30. 05. 2011 | 21:27

loan napsal(a):

I received 1 st business loans when I was 32 and this aided my relatives a lot. Nevertheless, I need the bank loan also.
15. 10. 2011 | 17:03

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy