Deprese a smrt paní Ivety B.

06. 05. 2014 | 10:22
Přečteno 10854 krát
Zemřela známá zpěvačka. Její jméno, i když je skoro každý zná, úmyslně nechci uvést celé – přála bych mu konečně klid a pokoj, když už nebyly dány jí samotné. Byla to nejprve velmi krásná a potom rychle chátrající relativně mladá žena, které věnoval bulvár po dlouhou dobu naprosto nepochopitelnou pozornost. Prezentoval její ne vždy chvályhodné skutky tím nejvulgárnějším způsobem. I když se o to člověk nezajímal a nechtěl zajímat, každou chvíli to vybaflo při spuštění internetu, na stáncích novin. Nebyly to sice příliš hezké historky, ale na druhou stranu si přiznejme, že po celou tu dlouhou dobu škodila hlavně sama sobě a potažmo těm, kteří ji měli rádi. Na rozdíl od jiných mediálních „slavných“. To bych chtěla zdůraznit. Postupně se devastovala, až si už nedokázala poradit sama se sebou a ve stavu nejhoršího utrpení a zoufalství odešla a skončila svůj život pod vlakem. Eufemisticky řečeno. Vlak její tělo rozdrtil a roztrhal. To nevím, to se ale snadno domyslím, už protože mám za sebou dost dlouhou lékařskou praxi. Ani ona sama si nemohla myslet, že smrt pod koly vlaku je něco nenásilného či bezbolestného. Přesto ji zvolila, protože pro ni byla v jedné šílené chvíli lehčí než život.

Odborněji a zcela bez emocí by se dalo říci, že paní Iveta B. podlehla dlouhodobému chronickému onemocnění, jež relativně často vede ke smrti sebevraždou. Ta je vlastně obdobným nebezpečím jako třeba vykrvácení u některých druhů rakoviny. Deprese je nemocnění, které je v současné době relativně dobře léčitelné, ale je zapotřebí je rozpoznat a léčit. K tomu je často třeba podpůrného prostředí, pochopení a podpory, protože nemocný člověk si velmi často nedokáže pomoci sám. Ve snaze si ulevit sahá nejčastěji po látkách, které mu přinesou rychlou ale velmi dočasnou euforii, zatímco dlouhodobě zhoršují jeho zdravotní stav i onemocnění samotné. Patří sem zejména alkohol.

Vše zlé je pro něco dobré, praví jedno klišé, i když tady skoro nevím, zda to tak lze vůbec říct. Co po smrti paní Ivety B. vnímám jako dobré a pro ostatní užitečné, jsou vysvětlení některých psychologů. Těm se myslím podařilo (například kolegovi Klimešovi) velmi výstižně a srozumitelně vysvětlit, co je to vlastně deprese, jak se projevuje a jak může devastovat celý život člověka, pokud se včas a dobře neléčí, popírá a zejména pokud se k ní přidají další neblahé životní okolnosti a návyky. On i další psychologové velmi výstižně vylíčili v četných rozhovorech pro různá média, jak plíživě a nebezpečně zasahuje deprese do života, jak vytváří bludné kruhy, doslova očerňuje všechno a každého, jak je přítomna při veškerém konání a skoro při každé myšlence. Nebudu to opakovat, ani tak dobře to neumím.

Deprese je častým onemocněním. Čísla o její prevalenci (častosti výskytu) nejsou jednoznačná, ale minimálně každý desátý z nás ve svém životě prodělal alespoň jednu závažnější epizodu deprese. Velmi riziková jsou z tohoto pohledu například období hormonálních změn u žen. Některé údaje uvádějí vyšší výskyt deprese u lidí starších a zejména u těch, kteří žijí v nějakém zařízení, instituci. V našem výzkumu jsme dokázali, že depresivita měřená u starších pacientů velmi jednoduchou škálou deprese vypovídá o kvalitě života stejně tak jako relativně složité testy kvality života. Kdo je depresivní, nepovažuje svůj život za kvalitní, nežije svůj život jako kvalitní, má daleko více bolesti, chronických onemocnění, která hůře zvládá - a podobně.

Přesto v naší společnosti máme tendenci depresi podceňovat obdobně jako jiná duševní onemocnění. Jsme stále poznamenáni rozdělením těla a duše a k lékaři chodíme zpravidla s potížemi týkajícími se toho prvního. Za duševní nemoc se stydíme, skrýváme ji, nechceme se léčit. Přitom je právě deprese na jednom z předních míst z pohledu zátěže onemocnění (burden of disease) a ohrožení života. Pacienti s depresí často nenacházejí porozumění ani u svých blízkých, přestože je deprese minimálně stejným utrpením jako bolest. Bolest mívá úlevová období a úlevové polohy (pokud to není přímo maligní bolest). Nenaruší tolik životní pohodu jako deprese. Za bolest se nestydíme, ale za depresi se stydíme. Jedna známá, která si po mnoho let stále stěžuje na různé bolesti kloubů a svalů a téměř nedokáže tyhle své obtíže vypustit z hlavních témat konverzace, hovořila o své přítelkyni, která trpí těžkými depresemi a v závěru pochválila sama sebe slovy: „To víte, já jsem silná, já jsem si nikdy tyhle divné nálady nepřipouštěla.“ Jeden z moudrých učitelů nám kdysi ještě na medicíně názorně vysvětloval, že vymlouvat depresi depresivnímu pacientovi a radit mu, aby byl veselý a rozptýlil se, je naprosto stejně pošetilé jako radit člověku s těžkým zápalem plic, aby neměl horečky, nekašlal a volně dýchal nebo radit ochrnutému, aby se vzmužil a chodil.

Možná že zmařený život paní Ivety B. některé z nás poučí. Pokud jsme poučitelní. Lidi s depresí bychom neměli považovat za slabochy (jako ta výše zmíněná paní), ale respektovat jejich trápení a potíže a poradit jim, aby včas vyhledali odbornou pomoc a léčili se. Současná medicína pokročila a deprese se nyní dá relativně snadno zvládnout moderními léky, které nejsou návykové (správně řečeno nevzniká závislost) a nemají mnoho nežádoucích účinků. Umožňují lidem žít normálním kvalitním životem bez zbytečného utrpení, které deprese představuje.

Měli by je mít (pokud je potřebují) i ti, kteří jsou stále na okraji zájmu naší společnosti, například chronicky nemocní lidé v různých institucích. Ti depresí často trpí, ale velká část z nich nemá adekvátní léky. Přitom naše země podepsala mezinárodní dohodu - Konvenci o biomedicíně, která nás ve svém třetím článku zavazuje k zajištění rovného přístupu ke zdravotní péči.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

JF napsal(a):

co se týče IB, tak bulvár byl až nápadně obsesivní - tak jak IB působila na veřejnosti tak byla velice sympatická s šarmem přirozeného vystupování, vizáž a chování hvězdy v českých malých podmínkách se jistě na stránky bulváru hodily - ovšem bulvár byl opravdu ještě nižší než ty obecně vulgárnější české podmínky, což se psychicky nedalo jistě dlouhodobě vydržet. Je však s podivem že se nebylo možné bránit soudně - případně zda tam nebyla nějaká koexistence s bulvárem - ovšem to mi příliš nesedí to spíš toho zneužívalo okolí IB ... ta primární léčba IB byla přes léčbu bulváru no ale nejen jeho ...

http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/134584/vaclav-klaus-navstivil-redakci-blesku.html
06. 05. 2014 | 10:52

K.V napsal(a):

Paní Holmerová, Iveta si zvolila spolupráci s bulvárem naprosto cíleně, aby se zviditelnila a zůstala v centru pozornosti, Vždy k tomu musí být 2 stranyJejí chyba že nevěděla kdy má dost a neuměla to utnout.
.
Známe mnoho slavných kteří spolupráci s bulvárem odmítli, žijí normálním životem,, nic pro bulvár, a bulvár jejich soukromí respektuje. A jsou i tak slavní umělci
.
A pamatuji třeba Venduli Svobodovou, kterou také spolupráce s bulvárem vynasla z tuctové servírky mezi celebrity. Bulvár ji štval i v dobách nejtěžších, při smrti dítěte nebo slavného manžela. Ale jednoho dne řekla dost, a bulvár si jí už nevšímá. Jde to, musí se chtít.
.
Pláčete hezky, ale na špatném hrobě. Jestli se i vy chcete zviditelnit pomocí blogů, i to má svá rizika
06. 05. 2014 | 10:59

Pedro napsal(a):

Vážená paní, z medicínského hlediska máte zřejmě pravdu, pokud jde o jednotlivce.
Bohužel jste zcela pominula fakt, že v těžké depresi a krizi se nachází celá společnost a tento a podobné případy to indikují. Vždy byli a budou slavní lidé, kteří nezvládli svou životní situaci. Vzpomeňme na Marilyn Monroe, Elvise, Curta Cobaina, Petra Muka.. Ale tak cynický a devastující postoj bulváru za souhlasného potlesku jeho konzumentů rozhodně nezažili. S tím žádné léky nemají nic společného. To Vám nepřipadá alarmující?
06. 05. 2014 | 11:06

neo napsal(a):

...........které věnoval bulvár po dlouhou dobu naprosto nepochopitelnou pozornost/////////

naopak, šlo o pochopitelnou pozornost. V zemi kde lidi volí Zemana, koukají na Novu a čtou Blesk.....
Dobře to vyjádřil Novotný. Poptávka po ní je neskutečná, takže za onou pozorností stojí z velké části čtenář a divák.

A něco k depresi
www.youtube.com/watch?v=oDcf-wtmcyU
06. 05. 2014 | 11:28

modrý edvard napsal(a):

Z článku soudím, že Iveta B. trpěla depresí a skočila by pod vlak, i kdyby ji neštval bulvár. Je to tak?
Potom bulvár na její smrti nemá vinu. Iveta B. je vlastně jen jedna z mnoha obětí deprese, jen je mediálně proslulá.
Neměla Iveta B. deprese jen z toho, že už nevypadá a nezpívá tak pěkně, jako za mlada? Že lepší to už nikdy nebude? Deprese z prošustrovaného života, to musí mít spousta lidí. Nebo se to klinicky jmenuje jinak?
Deprese se dá léčit "práškama", asi jako chřipka. Kdyby se Iveta B. léčila, byla by tu stále s námi. Je to tak?
Nebo má pravdu "celostní" medicína, ve smyslu "vy jste nemocnej z toho, že vás nemá ráda tchýně"?
Nebo je pravda zase jednou někde uprostřed?
06. 05. 2014 | 11:32

K.V napsal(a):

Edvarde, v tomto máte pravdu, oni ti slavní dost neumějí unést pohasínající slávu a přicházející stáří. Jak nádherný je život obyčejné vesnické babičky těšící se z vnoučátek, proti těm co dělali kariéru a na rodinu a hlavně na děti neměli čas, vůbec si je nepořídili. A teď prohlížejí žloutnoucí časopisy a fotografie, v osamění.
.
Pamatuji třeba vyprávění jak Oldřich Nový ke stáru vůbec nevycházel ze svého bytu, poslední rozhovor dělal přes paravan, odkud zazníval jeho stále charakteristický hlas, ale styděl se ukázat jak vypadá. Stejně ubohé je poslední období Jiřiny Jiráskové, Jany Brejchové a Brodského, Miloše Kopeckého Nataši Gollové a mnoha a mnoha dalších.
06. 05. 2014 | 11:41

david napsal(a):

Paní Holmerová , nejprve je potřeba léčit společnost a potom teprve jedince.
06. 05. 2014 | 11:56

Maximus napsal(a):

Dostal jsem sms s textem:

Iveta : vlak
0 : 1
06. 05. 2014 | 11:59

finin napsal(a):

Zprvu jsem si myslel,že Iveta Bartošová sama sebe chytla na trojháčku (rekonvalescent tří nedávných lékařských operací -trojnásob těžký come-back zpěvu proti sobě,nestárnoucí Vondráčkové s Alexandrovci a poněkud vnějškově nenápadné Lucii Bílé- tři chlapi v Ivetině chalupě-co k obědu,když mám dietu)
ale tisk přinášel vodopád detailů z neštěstí pro ní hektického dne a musel jsem si připustit,že může jít i o něco zatím těžko vysvětlitelného co bych nesvedl.Každopádně stačilo při rychlosti vlaku 120 km /hod a vzdálenosti od něj 200 metrů (jeho brzdná dráha)se zamyslet a nevidět jej pouhých 6 vteřin a bylo to! Přepočtěte si,kdo nevěří a napočtěte si v duchu do šesti.Stačí aby někdo na Vás třeba zavolal hlasem,mobilem a zaváháte na pár vteřin.
06. 05. 2014 | 12:32

olga napsal(a):

Nesnažila bych se obviňovat jiné. Nedovedu posoudit ovlivnění nemocí. Patřím k těm, kdo tvrdí, že vše co nás potká nás potkat musí. Ovšem na nás samotných je, jak se s danou situací vyrovnáme. To za nás neudělá ani okolí, a ani léky. To musíme udělat sami. Život je v určitém slova smyslu boj. A boj se nevzdává...
06. 05. 2014 | 13:01

burden of disease napsal(a):

Nářky na bulvár vypadají podivně z pera člověka, který se sám jeví jako "bulvární lékař".
Například formulace, že deprese je "vlastně obdobným nebezpečím jako třeba vykrvácení u některých druhů rakoviny" je děsný bulvár. Proč zrovna rakoviny? A které to jsou druhy? Je riziko sebevraždy u deprese stejné či vyšší než riziko fatálního krvácení u jakékoliv rakoviny? Je to vůbec vhodné přirovnání? Nebo jen kouzlíte s bulvární magií slova "rakovina"?

Že provozujete značně neobratnou prezentaci vlastní osoby je patrno z následujícího: "na jednom z předních míst z pohledu zátěže onemocnění (burden of disease)"

Chcete se nenápadně pochlubit střípkem svých jazykových schopností? Tedy, vkusně naznačit, že umíte anglicky? - V dnešní době je znalost angličtiny u lékaře samozřejmostí.

Jak tu správně podotkl modry edvard, bulvvár na její smrt těžko mlůže mít vliv, právě v důsledku endogenity tohoto onemocnění. Což byste měla do svého pojednání jistě zahrnout.
06. 05. 2014 | 13:24

Kala napsal(a):

K.V Každý má svůj vlastní, neopakovatelný osud a ne vždycky si za něj může sám. Kdyby existovaly jen prosté šťastné venkovské babičky s hejnem vnoučat, tak by nám asi neměl kdo poskytovat nezapomenutelné chvíle na plátně, v divadle, v kině. Prostě ti lidé nemohli žít jinak a třeba i věděli, že pak stárnutí nebude nejlehčí. Ale oni nejsou sami, osamělé babičky i dědečkové se vyskytují houfně i v domovech důchodců, ať už jsou skutečně sami nebo mají i rodiny., a nejsou to žádné filmové hvězdy.
Na Ivetě B. jsem obdivovala, jak dokázala několikrát vstát z popela jako Fénix, z obtloustlé pasivní ženy byla zase ta známá krásná Iveta, ale nejde to donekonečna. Někde jsem četla, že ani nebyla komplexně vyšetřena, tak není známo, čím vším trpěla, jaký druh deprese (nebo jiné poruchy) měla. Každý taky není stavěný na 12 nebo kolik "životních" i neživotních partnerů, člověk má omezené možnosti. V rozhodující chvíli nebyl po ruce žádný z nich ani nikdo jiný, ani kamarádka, ani...ani....
06. 05. 2014 | 13:51

echo napsal(a):

Bartošová trpěla hystrionskou poruchou osobnosti -. to není psychické onemocnění jako deprese.
Kdysi dávno v době předmediální se takové typy žen projevovaly velkou konvulzí - propnuly se v hysterickém oblouku.
V době mediální lze na sebe upoutat pozornost jinak, a tak se obraz této poruchy proměnil.
06. 05. 2014 | 14:07

e.m. napsal(a):

paní doktorko, přelétnuto zběžně, pod dojmem toho, kolik zdejších bloggerů se věnuje smrti paní IB.

jinak mi ale připadá, že zjednodušujete, i když s *ušlechtilým cílem*.

tak jen na okraj - deprese je v podstatě bezmoc.
prášky "nakopnou", ale samy nezmohou vše. ani u deprese, ani u Alzheimera...

paní B. byla /paradoxně, při svých zdrojích/ mimo jiné karikaturou člověka, jehož bezmoc /a můžeme se přít, do jaké míry -zejména v počátcích -skutečnou či domnělou/ řeší chemikálie a druzí lidé.
přesto je šílené, že její příběh mohl vygradovat do takévéhoto vyústění.... a to zejména s ohledem na to, že "osoby blízké" byly v tomto případě spíše "osobami suspektními" - třeba z podávání omamných látek za cíli nelze vyloučit, že kriminálními... a nikdo nic nemohl udělat, neudělal, nedokázal...což je alarmující.

tak se mně to aspoň jeví.
06. 05. 2014 | 14:17

čert }:o) napsal(a):

IB byla obětí života a lidských hyen.
Tvrdit že si to všechno zapříčila
sama je alibizmus
06. 05. 2014 | 15:04

K.V napsal(a):

Kalo ale ti manželé Ivety byla také její volba. I když v kruzích kde se pohybovala ona asi ušlechtilé muže těžko hledat, spíš hochštaplery a vyčurané příživky. I to je daň za slávu
06. 05. 2014 | 15:06

Jank napsal(a):

Je to smutny konec jedne hvezdy showbizu, bohuzel takovych lidi v depresich je stale vic. Snad tato tragicka udalost pomuze ostatnim v tom, ze pujdou k psychologovi, nechaji se dlohodobe lecit a zacnou zit lepsi zivot. Bohuzel stigma, ze nekdo "ma
papiry na hlavu" = cvok, pretrvava.
06. 05. 2014 | 15:10

Pitrýsek napsal(a):

Bulvár Ivetu nezabil stejně jako Rychtář, ale silně k tomu obě strany dopomohly.Nemůžu psát v diskuzi, protože mi páter Koniáš alias Aktuálně.cz vymazal a tak mohu ještě tady a na Napište nám.To jsme to dopracovali 25.let po plyšáku v tomto Absurdistánu, jen co je pravda. Nejsme jako oni?! Jste horší jak oni !!!!!!!!!A láska a pravda ještě bohužel nezvítězila a nevěřím ani tomu.Důchodce, který tento zasraný režim opravdu nemusí.
06. 05. 2014 | 15:41

Boltzmannův protivný mozek napsal(a):

Inu stane se, tedy u někoho. Psychická porucha.
Holt porucha základního pudu, pudu sebezáchovy.
Je to smutné, ale i takoví žijí mezi námi.
Ale proč sakra musí být okolo takového případu tolik keců a tolik popsaného, rozuměj zničeného papíru.
A je úplně jedno, zda se sebevrah jmenuje Bartošová nebo Palach.
06. 05. 2014 | 15:56

Ludva napsal(a):

zmařený život. škoda. příčiny se těžko hledají, protože vycházejí ze života. deprese je až doprovodný projev, reakce organismu.
06. 05. 2014 | 15:58

Ludva napsal(a):

člověk by pak neměl léčit depresi, ale svůj život a to je dost těžké...
06. 05. 2014 | 16:11

Viola napsal(a):

pane echo

"Bartošová trpěla hystrionskou poruchou osobnosti "
věděli to její partneři? Jestliže například o tom věděl pan R. tak bych jej silně podezírala z toho, že ji navedl. A diagnostikoval jí to někdo?
06. 05. 2014 | 16:15

Kala napsal(a):

Viola .- a není to náhodou obráceně, netrpěli tou poruchou její partneři - tedy hlavně ten jeden určitý?
06. 05. 2014 | 18:05

odeo napsal(a):

dejte si jako já do Google "lékaři k operaci Bartošové",,
a vyjede vám co vše měla se zdravím :
od jejího potratu v roce 2009 to nebralo konce:operace osmicentimetrové cysty (stála jí prý statisíce),operace dále později 2013 jater po jejím drastickém stavu,dále byla v nemocnici se zánětem ledvin a břicha,pak operace dvou zubů moudrosti,operace dále po pádu na schodech ramene (16 drátů), a taky při vědomí obtížná operace výplň lícní kosti-aby jí někdy mohli dát implantáty.(Zda dali než umřela ?):zde u této operace líce-výplně do poslední doby trvalo napětí mezi ní a lékaří,ač byla bezplatná.(Ona tvrdila,že má vadu řeči a diváci televize i Macura několik dní před její smrtí také.Lékaři,že to není pravda.Diváci-pokud prý nešlo o její infarkt .Psychiatr,který ji léčil ,měl mezi pacienty Karla Svobodu a Petra Muka,ona odešla).V únoru sice skončila koncert s potleskem,ale z jeviště ji museli podepřítmanželse synem ,byla na tom špatně.Kvůli exekuci jejího domu chodily všechny peníze ,vloni třeba třistatisícové a další honoráře TV na účet manžela,který sám kdysi zaranžoval jejich seznámení tím,že pracovníci jeho Security náhle obklopili její dům. Dával jí pouze malé kapesné.Nyní v pooperační dietě jí manžel vařil kašičky. Prý dělal i domácí práce za ni.Ke kolejím se prý nyní šourala,jen co noha nohu mine. Manžel prý byl volán na policii často nejen v den smrti (počet zvýšil Macura ) ,ona též někdy.
06. 05. 2014 | 18:55

Scarabeus napsal(a):

"Patří sem zejména alkohol." (citace autorky)

Jo, jo, alkohol je v této zemi obrovský problém, začal(jenom začal) se shora(na úrovni vlády a parlamentu) řešit až když (pančovaný) škodil na druhou tak, že v relativně krátké době spoluzapříčil desítky mrtvých a další, sice přeživší, ale s velmi poškozeným zdravím(slepota).
http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-lorencova.php?itemid=17492

"Současná medicína pokročila a deprese se nyní dá relativně snadno zvládnout moderními léky, které nejsou návykové (správně řečeno nevzniká závislost) a nemají mnoho nežádoucích účinků." (citace autorky)

Je ale velmi obtížné, skoro až nemožné, někoho léčit z deprese když je zároveň závislý na alkoholu. Tyto léky, které stejně jako alkohol ovlivňují mozek/myšlení, nejdou dohromady(obrazně) s alkoholem. Kombinace(spoluužívaní) těchto léků s alkoholem není dobrá(mírně řečeno). Lidé závislí na alkoholu, což si dost často nejsou ochotni připustit(jim pivo prostě chutná, pivo není alkohol, dal/a jsem si jen jedno[dotyční navíc v počtu často lžou] pivo), z neočekávaných a nekontrolovatelných nepříznivých účinků následně viní léky, protože jen z alkoholu jim špatně nebylo(velmi zvláštní, myšleno ironicky, alkoholová "logika").
06. 05. 2014 | 19:17

echo napsal(a):

Rychtář trpí též poruchou osobnosti - disociální a narcistní. Ve zkratce se tomu říká psychopat.

Zde je velmi trefný popis hysterie Bartošové
http://ografologii.blogspot.cz/2007/12/hysterie-v-psmu.html

A zde popis Rychtáře
http://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2004/05/05.pdf
06. 05. 2014 | 19:34

Jitka Š. napsal(a):

Vážená paní doktorko, Váš optimismus, pokud jde o prakticky bezmeznou účinnost antidepresiv, nesdílím. Jistě je vaše diagnosa osoby, o níž je řeč, správná, ale pravděpodobně neúplná, nechci to blíže rozvádět, odborník ví, co mám na mysli. Další poznámka: depresi přece nejde jen tak přirovnávat k fyzickému onemocnění, stud za ni má dle mého soudu také své opodstatnění, konec konců je to přece jen nezvládnutá agrese, obrácená proti sobě samému. Takže jakýsi pocit, že je za to člověk přece jen nějak zodpovědný, i když třeba s tím momentálně není schopen bez pomoci nic udělat, by se neměl odstraňovat. Právě proto, aby se nebrala lidem možnost s tím něco aktivně dělat a nespoléhat se jen na léky.
06. 05. 2014 | 21:09

e.m napsal(a):

paní Jitko, *stud za depresi* je myslím nekonstruktivní, protože vede jen k dalšímu neplodnýmu ráchání se v depresi...případně k tý sebevraždě "ze studu" .............u té paní B. se ale zřejmě dělo cosi hodně divného, nač asi nestačí jedno jednoduché vysvětlení ("čucíky..").... a podivné je to, že se to dělo všem na očích... a nedalo se nic dělat... ....................tož je to stejně depresivní čtení, jako o té Ukrajině -- tam určitě taky spousta lidí hledí, jak se ztrácí normálno......a nemohou nic dělat....(čím víc jich zamordují, tím bude normálna méně) prášky opravdu samy mnoho nezmohou - ;-) skoro je otázka, zda je dostávají ti praví...............................to jen na okraj, když už i pan Hvížďala se ráčil jaksi k té paní Bartošové....
06. 05. 2014 | 22:09

Scarabeus napsal(a):

Jitka Š.

Jen antidepresiva, sama o sobě, nepomohou. Pomohou jen k tomu, aby byl člověk s onemocněním 'deprese' fyzicky schopen přijímat druhou "vrstvu" pomoci, to je psychoterapii od psychologů, tzn. kvalifikované poradenství směrované na duši/psychiku(je jedno zda je 'duše' vnímána nábožensky nebo ne). Ty dvě "vrstvy" pomoci napomáhají tomu, aby si dotyčný mohl pomoci sám. Každý kdo se léčí, z jakékoliv nemoci, musí, v zájmu svého vyléčení, aktivně spolupracovat s těmi kdož jej léčí, jen tak se zvyšuje pravděpodobnost, že se vyléčí. I v případě, že se vyléčí, platí u většiny nemocí, si pak musí doživotně dávat více pozor(obrazně), aby se nemoc nevrátila(obrazně), v porovnání s někým kdo konkrétním onemocněním nikdy netrpěl.

Kapitola sama o sobě jsou domovy důchodců, kde je to zařízeno jak v nemocnici, takže slovo 'domov' by se nemělo používat, kde dochází např. k tomu, že se kde kdo může na starého a nemocného člověka podívat jak nemohoucně leží v posteli ... to pak antidepresiva zabírají jen částečně, protože jednu z příčin deprese, tzn. ztrátu soukromí(domova), nějaký lék(byť je, v současnosti, na té úrovni, že nemá vedlejší účinky, včetně vzniku závislosti na léku) řešit ani nemůže.
06. 05. 2014 | 23:01

Scarabeus napsal(a):

oprava: Tyto dvě "vrstvy" ...

P.S. Možná, že mám v příspěvku ještě nějakou chybu, už se mně to nechce, kvůli času, více zkoumat, protože chci jít spát.
06. 05. 2014 | 23:07

hlavní problém pohodově ignorován napsal(a):

Paní autorko-gerontoložko a spoluobčanko,

máte pravdu a dokazuje to vaše lidské i odborné schopnosti se orientovat.

NICMÉNĚ prosím, abyste tragédii zde nejmenované zpěvačky a matky stále ještě nezletilého dítěte a k POUČENÍ ve které (i) Vy zde doufáte si jako lidé z tohoto vezmete zahrnula skutečnost, že to

- po příliš mnoho let už byl
- teď obzvláště znovu je
- a po celý život také bude

zmíněné DÍTĚ

které díky:

1) naší, díky komunismu oproti Západu neskutečně masivně FEMINIZOVANÉ JUSTICI) celkově ze 72%, v případě tzv. "OPATROVNICKÝCH senátů" soudů pak de facto ze 100%)

2) totalitní ideologií, která velí, že "MÁMA JE MÁMA" a že tedy "automaticky" a "přirozeně" je rodič, který má 2 mléčné žlázy a orgán, jehož název v řečtině dal jméno HISTÉRII, je "v zájmu dítěte" tím lepším rodičem, kterému exkomunistky v talárech naší justice svěřují nezletilé děti do opatrovnictví (celkem v asi 91 procentech rozvodů).

I vy, jsa "normální" žena, lékařka se ani v této tragédii nad MASIVNÍM, opakovaným, dlouholetým selháváním pracovnic naší justice a pracovnic systému "ochrany dětí" ve svém článku o depresi IB a nepochybně ani ve svém životě ani na okamžik nepozastavujete.

To, že zde, jako zkušená lékařka a gerontoložka upozorňujete na depresi a na to, že se, z nejrůznějších a škody působících důvodů skrývá, je hezké a záslužné, ale neméně důležitý problém je, jak uvedená selhání, dokonce KONKRÉTNÍCH pracovnic soudů a sociálky (počínaje vedoucí sociálky MČ 22 v Uhříněvsi, Mgr. Žaludové) po léta devastovalo a po celý život všemožně negativně poznamená život daného dítěte (a jeho životních partnerů a jeho dětí) a CO TŘEBA UDĚLAT, aby oběť života s strádání a celoživotní škody na životě daného dítěte nevyšly zcela nazmar.

FAKTA:

1) Od samého počátku, kdy dítěti byly 3 roky a rodiče se rozešli, otec, Ladislav Štajdl žádal o svěření dítěte do jeho péče.

Trestuhodná MAFIE exsoudružek v talárech naší "justice" (v tomto případě OS Praha východ) a pracovnic sociálky podle zmíněné, středověké zásady "máma je máma" tyto návrhy důsledně zamítaly TAK, JAK TO MAFIE soudkyň a pracovnic sociálek po desetiletí dělá V CELÉ REPUBLICE a ve statisících rozvodů STATISÍCUM nezletilých DĚTÍ.

2) Až po 12 letech a (minimálně) 4 OVĚŘENÝCH a vážných pokusech o ublížení si na životě (sebevraždách) a dalším řízení automobilu pod vlivem ALKOHOLU, které vedlo k další vážné nehodě, která znovu ohrozila v autě zase jedoucí nezl. dítě, uvedená mafie exsoudružek soudkyň a pracovnic sociálek milostivě svolila holt přece jen - provizorně - nezl. dítě svěřit do opatrovnictví otcovi.

Statisíce rozvody poznamenaných dětí a jejich otců nemá ani ty PENÍZE, ani STYKY jako Ladislav Štajdl a jsou proto TICHÝMI a BEZBRANNÝMI OBĚTMI této NEJROZŠÍŘENĚJŚÍ DISKRIMINACE současného života: post-rozvodová diskriminace a poškozování práv dětí a jejich otců.

Tak, jak se nyní policie a státní zástupci budou zabývat možnou vinou manžela IB na její sebevraždě, policie a orgány činné v trestní činnosti by se měly zabývat tím, jak a kolikrát, systematicky a po dlouhá léta selhávaly zmíněné soudkyně a pracovnice sociálky.

Jen pro ilustraci, nejen Vám, jako odbornici-lékařce, jak vážné problémy stran NECHŔÁNÉNÍ ZÁJMÚ dítěte, což jsou požadavky mnoha zákonů a předpisů, jedem "malý" detail hloubky problému:

Před několika lety tisk citoval pracovnici sociálky MČ 22, která se sdělila, že se jim nezl. dítě svěřilo s tím, že "Maminka se zase v opilosti DÁVILA SVÝMI ZVRATKY."

To prosím není bulvár, to byla - po dlouhá léta - bohužel jen MALÁ ČÁST každodenní TVRDÉ REALITY a prostředí, kde dítě vyrůstalo. Pochopitelně, mafie soudkyň a pracovnic sociálky ale i toto ignorovaly, protože "máma je máma", že?

Takže paní doktorko, sejděte se s paní ministryní Tominovou, která má v plánu napravit kdeco v daném rezortu a pomoci dětem, dejte se dohromady s odbornými lékaři a feministkami a buďte, k uctění památky IB a hlavně s vědomím škod napáchaných na jejím dítěti (a na statisících dětí, které praktiky našich soudkyň a pracovnic sociálek na nich stále a beztrestně páchají) a začněte nebo se přidejte ke stále jen zárodečným snahám ROVNOPRÁVNOSTI rodičů obou pohlaví, kdy se - údajně a podle ZÁKONA má především sledovat zájem dětí - a ne falešná feministická solidarita soudkyň a pracovnic sociálek s matkami.

Dokážete to?
07. 05. 2014 | 02:07

huriska napsal(a):

a taky třeba video níže: S Ivetou Bartošovou a Karlem Svobodou celkem již 5 mrtvých tvůrců muzikálu Dracula (1999),počínaje Zdenkem Borovcem 2001 a konče třemi z nich 2013-2014
http://style.iprima.cz/videa/vari-vari-od-draculy-muzikal-provazeji-tragicka-umrti
07. 05. 2014 | 07:58

Viola napsal(a):

huriska

I Dan Hůlka měl jednou namále. Někteří zpěváci přiznávají, že s hudbou určitého typu zažívají zvláští vidění. Není zvláštní, že koncerty rokových kapel přitahují jako magnet mladé lidi, které doslova hypnotizují.
07. 05. 2014 | 11:48

FetaBrie napsal(a):

Vážená paní doktorko,
v naší blízkosti se odehrála docela podobná tragedie. Bohužel sám pacient si nepřipustil ani že trpí dlouhodobě těžkou depresí a současně je alkoholik. Všichni jeho blízcí prosili různé lékaře i zdravotnická zařízení o pomoc s tím, že dotyčný už není schopen o svém stavu rozhodovat a bohužel vždy byli odmítnuti, že pokud pacient není rozhodnut sám zvážit svůj stav a sám se chtít léčit bohužel nemohou nic dělat. Jeho život skončil tragicky, všichni kolem to tušili ale odborné pomoci se nedočkal, protože si nepřipustil že je těžce nemocný a alkoholik. On i celá rodina několik let prožívali peklo, snažili se pomáhat jak uměli ale bez odborné pomoci to nedokázali. Jaká je odpověď na otázku když si postižený už nemůže uvědomit svůj svůj stav ani o sobě rozhodovat a odmítá jakoukoliv odbornou péči a není mu poskytnuta protože sám o ni nepožádá.. Zřejmě je chyba v legislativě a lidé zbytečně umírají jak to dokazuje také případ IB, protože u takových případů by měl rozhodovat o léčbě odborník a měla by mu být nařízena. Můžete se vyjádřit proč tomu tak není.
07. 05. 2014 | 14:46

Scarabeus napsal(a):

FetaBrie:

Nemocných je mnoho a kapacita(léčebná) je omezená, tak si ti kdož léčí(psychiatři a psychologové) jsou nuceni, byť to veřejně nepřiznají, pacienty vybírat. Samozřejmě, že si "vyberou" ty nadějnější(ve směru/smyslu vyléčení) pacienty, to jsou ti, kteří spolupracují. Vybírají si zvláště u těch pacientů, kteří mají depresi "kombinovanou" s alkoholismem, dále viz mé předchozí příspěvky.

Ti kdož léčí za omezenou léčebnou kapacitu nemohou, naopak musí neveřejně(*) velmi usilovat o to, aby ti kdož řídí stát/kraj/město léčebnou kapacitu ještě nesnížili.

Je to vždy o prioritách, kam se vrhne omezené(omezené je vždy) množství peněz. V této souvislosti doporučuji přečíst, pod jiným blogem, můj příspěvek 03.06.2013 10:02(zhlédnout také video, na které je v příspěvku odkaz), a reakci(příspěvek 03.06.2013 11:24) mého virtuálního(fyzicky nevím o koho jde, neznám jeho jméno) kamaráda s nickem "český maloměšťák", který žije v Ostravě. Následuje odkaz na článek pod nímž jsou v diskusi příspěvky obsaženy.
http://blog.aktualne.cz/~ctd~/blogy/benjamin-kuras.php?itemid=20091

Viděl jsem úřední dopis z jiného krajského města, kde se úřednice nějaké městské sociálky(přesný název úřadu jsem si nezapamatoval) vyloženě doprošuje zda by nebylo volné místo v domově důchodců v jakémsi(název znám, ale z úředně-právních důvodů nemohu napsat) zapadákově(zhruba 100 km daleko) pro občana "jejího" města, který by místo(kvůli stáří, nemoci a nesoběstačnosti) v domově důchodců už velmi nutně potřeboval. Na druhou stranu město valilo(a stále valí) milióny, z městského rozpočtu, do fotbalu. Fotbalový oddíl sídlící ve městě, ale městu nepatřící, hraje 1. fotbalovou ligu, dokonce ji jednou vyhrál .... byla to velká sláááva(fakt, zároveň si z tohoto faktu dělám ironicky legraci), všechna média toho byla plná. :-(

* Když si někdo veřejně, zvláště na někoho(instituci, tzn. nepřímo na toho kdo instituci řídí, nebo konkrétního člověka) stěžuje, tak musí počítat s tím, že si za to ponese následky(to platí, v ČR, ve všech oborech), v oblasti zdravotnictví s ním i ti, které léčí, potažmo ti, které by mohl léčit pokud by se léčebnou kapacitu podařilo, byť jen o trošku, navýšit.
07. 05. 2014 | 18:39

Kanál plný špíny . napsal(a):

Neupuj bulvr.


Zásadně nekupuji bulvár .Hyenysmus je všude kolem nás.
Nač ještě platit ploditele lží,skandálů a ohavností všeho druhu.
Nikdo tyto špíny a společenské kanálie netrestá .
Proč ?




Nechc podporovat hyenyzmus . ta jej mme
07. 05. 2014 | 22:59

Hurá napsal(a):

Jaké byly skutečné problémy Bartošové by nám mohl relevantně ozřejmit jediný člověk, tedy její ex manžel pan L.Štaidl. Ten ale mlčí, protože je to rozumný člověk. Já si osobně myslím, že pra důvodem její krize byla její hloupost. Ale určitě to byla hodná a velice naivní holka, která ovšem neunesla svých téměř padesát let. Po odchodu od pana Štaidla se tak stala snadnou kořistí individuí z pop-komediantské scény a to nemohlo dopadnout dobře. Diletanti a různé kreatury si u ní podávali dveře a ono věřila naprosto všemu co jí nabulíkovali. Kde nic, tu nic a ejhle, padesátka na krku. To zamotá hlavu leckomu, natož pak jí. Drakula (kdosi to zmínil): Pan Borovec zemřel na rakovinu, Bednárik snad na infarkt, K. Svoboda také svoje stáří neunesl, Hes rakovina, pomatenec Hůlka málem na drogy. To jenom tak pro pořádek.
07. 05. 2014 | 23:42

huriska napsal(a):

nicku Hurá,

myslím,že nápodobně zdejší aktuálně.cz většině příliš rychle zobecňujete.Jenom jeden ze stovek webových odkazů ,které Vám vyjedou když vložíte do Goggle vyhledávače i slovo Bartošová,má u sebe ("4950 článků o Bartošové").Takže až ty desetitisíce článků někdo proleze,pak bude možná expert díky médiím..Ona je dlouhodobě média nejvíce zajímající česká umělkyně a patrně i jako člověk mezi profesemi.Nepleťme si zájem s novinářskými oznámeními kdy ten a ten oficiální člověk z titulu funkce politicko- úřední někde je a byl.
Ale pokud nemocnice nedávají do novin kachny,tak prodělala okolo 6 -ti lékařských operací různého druhu během relativně krátkého posledního životního období ,zejména pak po jejím asi posledním umělecky výrazně úspěšném roce 2009 a tehdy i potratu dítěte.
Nevím,ale já mám pocit ,že s tímto počtem lékařských zákroků život okolo padesátky visí u někoho možná i na nitce fyzicky.Už i proto,že vím o několika nikoliv velmi starých lidech ,kteří nepřežili první operaci a jeden den v nemocnicích. Ovšemže záleží co jim je a v jakém stádiu.U Bartošové několik dní před smrtí z videa ,kde špatně dle úsudku TV diváků prý gestikulovala a mluvila, se vyrojily i mnohé reakce typu "že je krátce po mrtvici nebo infarktu"(viz Internet krátce před její smrtí).Na druhé straně třeba její dlouholetý známý hudebník Michal David,ji krátce předtím hodnotil,že vypadá báječně.Jenže je to totéž zjev a zdraví? Viz vyhnilá kedlubna zevnitř.Asi tak.Takže nezobecňujme mnohé v jedno.
Pro úplnost v Itálii ještě při potápění ne tak dávno zahynul známý zpěvák ze Slavíků jako ona-Karel Zich a též její první zpěvecký partner Sepéši (od roku 1983) roku 1985 zemřel v autě na železničním přejezdu.Zanechal syna .Tedy nejen 5 lidí z Drákuly mělo smůlu.
Jak se říká,že "neštěstí chodí po lidech,ne po horách". Kolik lidí již srazila auta na přchodech ,vlaky napřejezdech a kolejích vůbec ,tramvaje,spadli s letadly,uhořeli? čím je nešťastník známější,tím je více komentářů a u ní -přímo lavina.
08. 05. 2014 | 08:28

huriska napsal(a):

opravy :..auta na přechodech ,vlaky na přejezdech ..
08. 05. 2014 | 08:32

huriska napsal(a):

opravy :...do Google vyhledávače
08. 05. 2014 | 08:34

Mau napsal(a):

Je mi holky moc líto, ale bulvár kontaktovávala mnohdy i sama a také ho potřebovala a bulvár potřeboval ji. Smůlu měla snad na všechny partnery a asi opravdu neunesla i tu uvadající slávu. Něco si stále nalhávala, neuměla žít v tom v prostředí, ve kterém žila, byla citlivější a zranitelnější. Asi to tak má hodně slavných..Obyčejného člověka, který si na nic nehraje a žije svůj průměrný život, jistě deprese postihují daleko méně. Každého v životě potká nějaký problém, ale pořád se usmívat a všechno chválit - to myslím taky moc košer není, co? Mau
08. 05. 2014 | 16:24

MUDr. Frankenstein napsal(a):

Všechny je pokousal Dracula.
08. 05. 2014 | 21:21

Hurá napsal(a):

To Mau:
Nelze na ní hledět jako na pubertální holčinu. Uvědomte si, že to byla padesátiletá ženská !
09. 05. 2014 | 00:01

pgjed napsal(a):

Že náš bulvár není vlastně ani bulvár, tedy médium referující o choulostivých složkách života slavných, nicméně laskavě a s jistou mírou sebekontroly. Aby si, jak říkal pan Grossmann, "divák nemrava přišel na své". Ale je to mediální žumpa psaná a řízená sv..áky neštítícími se naprosto ničeho, schopnými štvát kohokoliv, jako divou zvěř. To je všeobecně známo. Smrt I.B., shodou náhod předcházená zveřejněním dokumentu Dělníci bulváru, tento fakt jenom potvrdila těm, kteří nechtěli vidět. Kdo má všech 5 pohromadě, musí si nutně položit otázku, zda takové svinstvo podporovat tím, že je budu kupovat a číst. Stojí ta chvilka rádoby uspokojení, že jsou i horší, než já sám, za to aby si na úkor zničených existencí a životů, kdejaký primitiv mastil kapsu?
09. 05. 2014 | 16:15

pgjed napsal(a):

Tu Mau: Nejsou všichni stejně psycicky silní, odolní, chytří, moudří... To, co píšete je sice kus pravdy, ale druhá pravda je, že v civilizované společnosti jsou věci, které se nesluší dělat a všichni to respektují! Vaše argumentace je stejná, jako byste omlouval provozovatele hracích automatů, že ausgerechnet cestou ze sociálky, nebo pošty nastraží dávkařům do cesty co 100 m příležitost v hodině prohrát vše, co právě dostali pro celou rodinu! Ale celá pravda je taková, že ten, kdo hajz...sky nastraží slabším jedincům haj.....ská lákadla a založí své podnikání na ožebračování (či štvaní - nabízeči úvěrů bez záruky a skoro bez splátek...) slabších je sám HAJZL (PANA STEJSKALA PROSÍM, NECHŤ TO BERE, JAKO TECHNICKÝ TERMÍN) a měl by být postaven mimo zákon i se svým podnikáním.
09. 05. 2014 | 16:25

Věra napsal(a):

Jen pro pořádek: pan Ladislav Štaidl a iveta Bartošová nebyli manželé
11. 05. 2014 | 21:21

Pitrýsek napsal(a):

Já mám depku z mediálních žump !!
12. 05. 2014 | 07:29

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy