Škodovka nestíha vyrábať, Volkswagen stojí, Fico má prezidenta a nadáva novinárom

11. 04. 2009 | 09:25
Přečteno 9185 krát
Asi takto by sa stručne dala charakterizovať aktuálna situácia na Slovensku. Mladoboleslavská škodovka zavádza mimoriadne sobotné zmeny, v bratislavskom Volkswagene bola od pondelka 6. apríla výroba na dva týždne (opäť) zastavená. Šrotovné zabralo v Česku, ktoré ho nezaviedlo a z hľadiska podpory našej výroby nezaberá u nás, kde ho vláda zaviedla. Výčitky na adresu českej vlády, že sa vezie ako čierny pasažier pritom neobstoja.

Odborníci opakovane poukazujú na to, prečo má šrotovné omnoho viac nevýhod ako výhod. Za najväčšie negatívum považujem deformáciu podnikateľského prostredia, pretože sa selektívne podporuje jeden úzky segment trhu na úkor všetkých ostatných. Vzniká tým aj nebezpečný precedens. Už sa začínajú ozývať aj iní, najnovšie subjekty cestovného ruchu a spoločného stravovania. Krízou sú predsa postihnutí aj oni, nielen predajcovia áut, železnice a lesy.

Celý text Ivana Mikloše najdete ZDE

Vážení diskutující,

texty našich slovenských blogerů si můžete přečíst přímo na partnerském zpravodajském webu Aktuálne.sk, pro nějž jsou i původně psány (na naše stránky je se souhlasem autorů pouze kopíruji).

Věřím, že i pro Vás může být zajímavé seznámit se s tím, jak o nich diskutují slovenští čtenáři. A jen pro pořádek upozorňuji, že diskusi na Aktuálně.sk moderují slovenští kolegové, nikoliv já.

Přeji všem hezké čtení.


Libor Stejskal, editor blogů

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

patriot napsal(a):

Pane Mikloši, podnikatelské prostředí vždy bylo a bude „deformované“. Proč myslíte, že tu jsou politici? Parlamenty? Lobisté? Korupce? Vy to přece vědět musíte. Žádný svobodný trh nikdy a nikde neexistoval. Volná soutěž je pouze teoretický model.
11. 04. 2009 | 10:26

paco napsal(a):

to patriot: to je sice pravda, coz neznamena, ze to musi byt mlcky akceptovano. Srotovne neni vhodny model reseni krize, spis je to o casovem rozlozeni jejich dopadu. Po ukonceni teto dotace dojde ke skutecnemu karambolu.
11. 04. 2009 | 13:22

SuP napsal(a):

patriot -
Vás někdo nutí, abyste si kupoval, co nechcete?
11. 04. 2009 | 13:51

patriot napsal(a):

SuP:

Nenutí. Jak to souvisí?
11. 04. 2009 | 14:33

SuP napsal(a):

patriot -
....Že tvrdíte, že svobodný trh neexistuje a neexistoval. Tak chci vědět, v čem ho hledáte?
Nebo máte pocit, že je svobodnější trh když se čeká na zavedení telefonu 15 let?
11. 04. 2009 | 15:10

Lex napsal(a):

Nalévání bilionů dolarů a Euro do bank není pokřivením podnikatelského prostředí? To, když banky vyprodukují zmetky v podobě "špatných úvěrů", tedy že prodělají svou podnikatelskou činností, a tyto nebonitní pohledávky od nich za nominál "odkoupí" stát, to není pokřivení? Není to podobné, jako kdyby bratislavský Volkswagen vyráběl na plné pecky a ty neprodejné vozy by od něj za plnou cenu odkoupil stát? Samozřejmě, že netvrdím, že v nynější krizi nalévá peníze do bank Slovensko nebo Česko, stačilo, co se v tomto ohledu dělo koncem devadesátých let a počátkem této dekády 21. století.
Jinak, pane Mikloši, jak byste zpíval, kdybyste byli u vlády s M.Dzurindou (jakože chválabohu nejste)? A že mluvíte o bratislavském VW a ne o žilinské KIA? Co tam, také mají zavřeno?
Není to tím, že VW varábí vozy v jiném cenovém segmentu a pro jinou spotřebitelskou kategorii, které na pár desetitisícovkách korun (tisících Euro) prdlačky záleží? Neby snad mělo být "šrotovné" i na Porsche, Ferari, Jaguar etc.?
Hezký den! Lex
11. 04. 2009 | 15:21

Smart napsal(a):

Mikloši, ty se věnuj své rozpadající se straně a do naší politiky se nepleť. Prohráli jste ve volbách, tak kopeš okolo, co? Další porážky na sebe čekají.
11. 04. 2009 | 17:32

Smart napsal(a):

Pane Mikloši a co sanace bank? To není deformace podn. prostředí?
11. 04. 2009 | 17:32

David napsal(a):

Vůbec nechápu racionální smysl šrotovného. Ti „chudší“, kteří mají velmi často právě ty nejstarší auta, tak ti na nové auto stejně mít nebudou, i když by dostali šrotovné. Ti „bohatší“, které stejně ani šrotovné moc „nevytrhne“, tak ti dostanou tučnou podporu od státu. Ta velmi stará auta se patrně stejně nesešrotují, ale sešrotují se jen ta auta relativně mladší.

Krátkodobě šrotovné sice pomůže zvýšit výrobu, ale co potom až se peníze vyčerpají ???

Už dnes snad všichni vidíme, že krize automobilového průmyslu je především krizí z nadvýroby, a že se problém musí řešit s dlouhodobou perspektivou.

Automobilový průmysl je přímo zralý na to, aby se tato nadvýroba sama redukovala na tržních principech, a to bez jakýchkoliv zásahů států. Šrotovné deformuje trh a podporuje růst jednoho odvětví na úkor odvětví jiných.

Politika šrotovného nemůže jít do nekonečna, a až skončí, tak budeme zase tam, kde jsme byli, akorát někteří na tom vydělají a státní kasa bude zase o miliardy tenčí.

Místo toho, aby automobilky snížily ceny a snížily si tak své nemravné zisky,

(Škoda Auto - zisk po zdanění za rok 2008 – 10,818 miliard korun, a to je o jednu třetinu méně než za rok 2007, kdy zisk po zdanění byl 15,982 miliard korun),

tak stát vybraným soukromým firmám pomáhá udržet si své zisky z peněz daňových poplatníků.

Kdyby Škoda Auto si snížila svůj čistý roční zisk z 10 na 8 miliard tím, že sníží ceny aut, tak by žádné šrotovné ze strany státu nebylo potřeba.

Když už bude muset být zavedeno to hloupé a velmi „krátkozraké“ šrotovné, tak mám návrh, aby šrotovné bylo časově odstupňováno. Průměrné stáří našich aut je asi 14 let, proto od 1.9. do 31.12.2009 by se šrotovaly jen auta starší 18 let. Od 1.1. do 30.6.2010 auta starší 14 let a od 1.7. do 31.12.2010 auta starší 10 let. Tímto způsobem by se postupně sešrotovaly nejdříve ta nejstarší auta a také na zaměstnance vrakovišť by nebyl tak velký pracovní nápor, jako je tomu nyní na Slovensku.

Podle mého názoru je šrotovné cestou do pekel. Dá se předpokládat, že budou krachovat i jiná odvětví. Pokud i těm stát nepomůže dotací ze státního rozpočtu, (formou „šrotovného“), může se opakovat velký problém, který zde byl v minulosti s IPB.

Tenkrát stát i řadě bank pomohl s oddlužením a jenom IPB se nepomohlo a byla z toho prohraná arbitráž s Nomurou. Podobně také současná nekalá konkurence krajů ohledně placení poplatků v lékárnách vyvolává velké konflikty.

Nečeká náš stát řada soudních sporů i po zavedení šrotovného???

Co tomu šrotovnému říká Úřad pro ochranu hospodářské soutěže?

Jsme proti protekcionismu mezi státy, ale už šrotovným zavádíme protekcionismus uvnitř států samotných.

Nevěřím, že se podaří zabránit protekcionismu. Bude to jen otázka času, kdy i v této záležitosti dojde k dominovému efektu.

Když se Titanik potápí, tak dříve nebo později každý začne myslet jen na sebe.
11. 04. 2009 | 19:41

David napsal(a):

Informace - Neviditelný pes:

POLITIKA: Šrotovné je lumpárna!

9. dubna 2009

Šrotovné je lidový název pro příspěvek, kterým někdo (obvykle stát či prodejce vozů) dotuje nákup nového vozu. Šrotovné vyhovuje politikům, pitomcům a hamounům (navzájem se nemusí vylučovat)!

Pochopil bych, kdyby se šrotovným vylezla na veřejnost ODS, neboť je zaměřeno na střední třídu, na majitele starších vozů, kteří mají peníze na nákup nového automobilu. Je pro mne ale zcela nepochopitelné že s nápadem na šrotovné přichází ČSSD, která tím jde proti zájmům velké části svých voličů.

Neboť návrh je takový, aby stát přispěl na nákup nového auta s cenou do 1,5 milionu korun za sešrotování auta staršího než 10 let částkou 25 tisíc korun. (Pozn.red. - článek byl napsán 7.4.) Domnívám se, že mezi voliči ČSSD není mnoho těch, kteří by měli na nový vůz v řádu milionu korun, spíše je to nabídka těm, kteří mají starší druhý automobil v rodině, aby si obměnili domácí vozový park. Tedy hlava rodiny si koupí krásný nový bourák a jeho dřívější vůz připadne partnerovi jako náhrada za starý, který se nechá sešrotovat. Do cenového limitu se snadno vejde nový vůz Mercedes třídy C nebo E s 3,5 l motorem, nebo Audi A6 s třílitrem, což jsou jistě auta, kterými by nepohrdl ani pan Paroubek a opět by se mohl zeptat: „Tak pánové, kdo z vás na to má?“

Každý, kdo splní uvedené předpoklady, má nárok na příspěvek, který půjde k tíži rozpočtu a bude uhrazen z vybraných daní. Tedy: místo toho, aby se peníze daly na nějakou sociální dávku pro opravdu chudé spoluobčany, tak se jimi přilepší lidem, kteří mají peníze na nové auto a navrch ještě další auto na sešrotování. Dá se tedy říci, že této skupině přispějí na nákup nového vozu všichni, i ti sociálně potřební, kteří žádné auto nemají. Zkrátka politici nepomáhají těm, kteří to potřebují, ale těm, u kterých si myslí, že je pak budou volit. Místo toho, aby se peníze dávaly lidem dlouhodobě nezaměstnaným, důchodcům s nízkým důchodem, zkrátka lidem v obtížné sociální situaci, se primitivně uplácí střední třída. Námitky, že stát získá DPH za prodej vozu, jsou nesmyslné, neboť by stát tyto peníze získal ve velké míře i bez šrotovného (jen možná za jiné zboží či služby).

Druhá výhrada je v tom, že lidé, kteří mají volné peníze, upřednostní koupi nového vozu místo původní potřeby. Nedojde ke vzniku nových peněz, jen lidé místo třeba dovolené, nového domu či rekonstrukce bytu vynaloží peníze na nákup automobilu. Budou tedy zcela nepochybně chybět jinde, cestovky budou nechávat klienty v zahraničí, stavbaři místo výstavby nových bytů budou krachovat a firmy nebudou mít zakázky a budou propouštět. A proč to všechno dělat, když je aut kolem stejně mnoho a jejich montovny jedou na plný výkon? To povede jen k tomu, co se stalo na Slovensku, a to, že nová auta nejsou a místo toho se objevily pořadníky jak z doby socialismu.

Nejhorší je, že lidé, kteří se snaží chovat ekologicky a starý vůz dávno nechali zlikvidovat ve prospěch moderního či dokonce raději jezdí hromadnou dopravou, vidí, že stát naopak podporuje ty, kteří jezdí starým neekologickým a často i nebezpečným vozem (mnohdy vrakem) a že oni naopak na své rozumné chování vlastně doplácejí.

Že i jinde jsou politici, kteří před zájmy jimi spravovaného státu upřednostní populistické hlouposti, není přeci důvodem, abychom stejnou chybu opakovali i my. Slušný a rozumný, sociálně uvažující politik by raději měl podpořit výstavbu sociálních bytů, podporovat hromadnou dopravu, dotovat domovy důchodců nebo přispívat těm nejchudším místo pomáhání těm, kteří mají na vlastní nový vůz!

Marcel Derian
11. 04. 2009 | 19:47

patriot napsal(a):

SuP:

Diskuse je o podnikatelském prostředí, tedy o straně nabídky. Tato strana trhu je vždy a všude předmětem ovlivňování (politika, lobování, korupce…), nejde o „čistý“ trh. Myslím, že jste nepochopil téma.
11. 04. 2009 | 22:41

Skogen napsal(a):

Žádné strachy, my tu unii nerozšvejkujeme. Nikdo se k nám totiž nepřidá. A to Česká republika prosím jede jako černý pasažér, o tom žádná. Nejenže Škodovka má odbyt, ale odbyt má i řada tuzemských subdodavatelů, protože automobilový průmysl, to zdaleka není jen Škodovka nebo třeba Hyunday. A racionální kalkul, že nejvíc vytěžíme tím, že ušetříme své náklady, zatímco na nákladech jiných budeme profitovat, to není věc čiré ekonomie. To je taky politické rozhodnutí, kterým to sami sobě srdnatě sladíme. Jenže on to s námi možná nikdo nebude mít zájem pít, takže nám to zůstane na stole, když si ostatní odsednou.
12. 04. 2009 | 00:31

.... napsal(a):

Odpouštění DPH na auta pro podnikatele je také pěkná kravina.
12. 04. 2009 | 06:25

SuP napsal(a):

patriot -
Mínil jste jednu stranu, ale pomlouval trh jako celek. Jsem rád, že jsme si to vysvětlili. A právě to, co namítáte, funkci trhu negativně ovlivňuje, protože to do něj nepatří. Jinak by fungoval.
12. 04. 2009 | 09:37

Rumcajs napsal(a):

Pane Mikloško:

Nechcete vzít pod paždí Dzurindu a jít sem k nám do Čech založit politickou stranu ?

Minimálně můj hlas máte. A zkusím ještě pár lidi ukecat.
Třeba SuPa, Martyho,Bigjirku...
12. 04. 2009 | 09:38

stejskal napsal(a):

Pan poslanec Mikloško (ani František, spoluorganizátor známé Sviečkové manifestácie z roku 1988, ani jeho bratr Jozef, kdysi též poslanec za KDH, později pak velvyslanec) tady nebloguje, pane Pepo Řepo ;-)

Libor Stejskal
12. 04. 2009 | 10:32

Rudolf napsal(a):

Panu autorovi-
Pravda pravdoucí.
12. 04. 2009 | 10:37

Lex napsal(a):

stejskal
Ale je ten Pepa Řepa šibal, diskutuje jak pod svým nickem, tak jako Rumcajs, že pane Stejskale!
Lex
12. 04. 2009 | 11:52

Marty napsal(a):

Rumcajs: ja bych to bral. Minula slovenska vlada mela hodne chyb, ale narozdil od te nasi (nyni jiz take minule) mela alespon vysledky.

Ted tam pro zmenu maji Fica, coz je paranoidni lhar. Jeho vystupy se slovenskymi novinari jsou vzdy obrovskou show. Toho mit v CR, tak se jeste modlime z navrat Paroubka.

Takze ono vsude maji chleba o dvou kurkach.
12. 04. 2009 | 12:10

Rumcajs napsal(a):

Marty:

Paroubek a Fico, to jsou jednobuněčná dvojčata.
Fyzické rozdíli mezi něma nastaly v důsledku rozdílné stravy.

Doufám, že Češi budou mít víc rozumu jak Slováci, a Paroubka nechaj roztahovat se maximálně v opoziční lavici.
12. 04. 2009 | 15:53

SuP napsal(a):

Rumcajs -
Dalších 30,- Ká už slíbit není za co, třeba to vyjde. Že ty co jsou líný pracovat budou líný jít i volit.....
12. 04. 2009 | 17:58

stejskal napsal(a):

Promiňte, pane Pepo Řepo,

má poznámka samozřejmě patřila panu Rumcajsovi. Předvedl jsem naprosto klasický zkrat (ostatně zdaleka ne první, jak jistě ví například pan Lex ;-)

Ješte jednou se omlouvám, nebyl v tom žádný záměr.

Libor Stejskal
12. 04. 2009 | 19:59

RUMCAJS napsal(a):

Už jsem to zaregistroval pane Stejskale.

No jo, máte pravdu.Mikloš.
12. 04. 2009 | 22:36

stejskal napsal(a):

O nic nejde, pane Rumcajsi.

Já se tu ve jménech (a nejen v nich) už opravdu spletl mnohokrát.

Jsem rád, že sem chodí diskutovat lidé a ne roboti.

Mějte se.

Libor Stejskal

P.S. Zpravidla tahle zjevná přehlédnutí nikomu neopravuji, považuji to laciné. Ale občas se neudržím (Mikloško, Kautský, Constance ;-). Spíše to pak vypovídá něco o mně než o tom, kdo se jen přehlédl ;-)
12. 04. 2009 | 22:48

Lex napsal(a):

stejskal
Hlavně ten "Kautský" zapadá, pane Stejskale, mezi ty případy! V podstatě stačilo uvést jen jeho, ty ostatní případy jsou balast, že. Smůla, že jsem sám opravil toho Trockého, to by teprve byla bomba!
Lex
13. 04. 2009 | 00:11

stejskal napsal(a):

Víte, pane Lexi,

kupodivu jsem to svoje P.S. nemyslel nijak ironicky. Mně to opravování drobných přehlédnutí skutečně přijde spíše směšné (zváště když jej někdo používá jako hůl na svého oponenta), a to i když ho provozuji já sám. Nebylo to míněno nijak jinak. A už vůbec ne proti Vám.

Libor Stejskal
13. 04. 2009 | 09:50

Lex napsal(a):

stejskal
No samozřejmě, že to tak neberu, pane Stejskale, já beru každé Vaše P.S. přesně tak, jak jste to myslel.
Lex
13. 04. 2009 | 19:35

David napsal(a):

Informace - lidovky.cz

Šrotovné chtějí i plastičtí chirurgové

Ilustrační foto: chirurgové při operaci.

(Foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny)

PRAHA 15. dubna 2009 | 17:35

Nejen lepší auta, ale i tělo si zaslouží lidé v době hospodářské krize. K uplatnění takzvaného šrotovného na opravu zubů nebo odsátí přebytečného tuku nabádá pražská klinika, která se zabývá plastickou chirurgií. Svaz pacientů pak vznesl požadavek, aby v podobném duchu bylo zavedeno "ozdravné".

Podle prezidenta Svazu pacientů Luboše Olejára by lidé, kteří dbají o své zdraví, měli dostat státní příspěvek ve výši 2500 korun na úhradu všeho, co přispívá ke snížení nemocnosti.

"Kdo potvrdí svým prohlášením, že nekouří, měl by dostat peníze na nehrazené očkování, volně prodejné léky a vitaminy, doplatky a poplatky za léky na předpis, zubní pasty, obroučky brýlí a zdravotnické pomůcky," uvedl v prohlášení.

"Očekáváme také, že příspěvek podpoří zvýšení proočkovanosti obyvatelstva a odbyt léků, vitaminů a zdravotnických pomůcek, na kterých v době krize občané šetří," dodal Olejár.

Roman Šmucler z Kliniky a institutu estetické medicíny Asklepion pak navrhuje "šrotovné" také pro plastické vylepšení "ojetin". "Ekonomická krize je jen jeden z problémů, kterým dnes musí lidé čelit. Nemůžeme však přehlížet ani dramata, která se odehrávají v ložnicích, koupelnách, před zrcadly nebo na stomatologické pohotovosti. Proč nevyužít skvělého konceptu šrotovného a nepomoci občanům této země vyřešit jejich problémy," tvrdí ve svém prohlášení.

Lze "sešrotovat" kartáček nebo tuk
Na rozdíl od aut se lidé ve Šmuclerově klinice mohou nechat "sešrotovat" ihned. Finančně výhodná tak bude pro klienty například výměna černé amalgamové výplně za keramickou nebo náhrada zkaženého zubu implantátem.

Také starý zubní kartáček si tam klienti mohou dát "sešrotovat". Dostanou nový zdarma a pak si mohou dát odborně vyčistit zuby hygienistkou.

V rámci jarní "protikrizové" akce by si lidé podle Šmuclera mohli dát "sešrotovat" také tuk. Těžko však pro liposukci mohou čekat pomoc od státu, a tak klinika nabízí zájemcům vlastní finanční odměnu. Místo "sešrotovaného" tuku jim odborníci vstříknou výplňové materiály všude tam, kde je potřeba něco vyhladit, omladit či zvětšit, tedy do vrásek, koutků úst nebo do rtů. Pomyslné šrotovné pak v tomto případě činí 1500 korun za každou odsátou oblast.

Vládní protikrizový návrh počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30.000 korun. Zavedení "šrotovného" požadují také čeští nábytkáři, podle kterých by státní příspěvek na likvidaci starého a nákup nového nábytku měl činit 15.000 korun.

Podle Asociace českých nábytkářů by se tak "občanům České republiky otevřela cesta k zakoupení zdravějšího a kvalitnějšího nového nábytku". Energetická společnost ČEZ pak chce dávat příspěvek 1000 korun na nákup nových, energeticky úsporných elektrospotřebičů.

ČTK
15. 04. 2009 | 21:23

David napsal(a):

Abychom se už z toho šrotovného všichni nezbláznili. Mně už to šrotovné taky leze na mozek.

Pozoóóór!

Konec srandiček.

Tak jsme si už vyjmenovali na co všechno bychom mohli zavést šrotovné. Je tu ale opravdu velký problém.

Velká prodleva mezi tím, kdy se o šrotovném mluví a kdy bude zavedeno, znamená, že řada lidí své nákupy odloží, což způsobí výrazný pokles odbytu výrobků.

Proto navrhuji, aby tuto „šrotovací bublinu“ nová vláda odborníků „propíchla“ prohlášením, že se žádné šrotovné u nás nikdy zavádět nebude.

Tímto prohlášením se už nebude čekat na šrotovné a začne se zase normálně nakupovat.
16. 04. 2009 | 11:35

David napsal(a):

Informace - lidovky.cz:

Šrotovné? Němci a Slováci hlásí problémy

Socialisty prosazované šrotovné se míjí účinkem.

PRAHA 5. května 2009 | 9:59

Šrotovné, o jehož zavedení v Česku vehementně usiluje ČSSD, není spásou. A namísto povzbuzení ekonomiky vede k dlouhodobějším problémům. Poznávají to země, kde bylo šrotovné na začátku letošního roku zavedeno.

Například v sousedním Německu si politici šrotovné zatím ještě pochvalují; prý povzbudilo tamní poptávku po nových vozech. Jenže nejnovější studie ukazují, že státní příspěvek na nové auto jen zbrzdil „volný pád“ prodeje automobilů.

Ten bude zřejmě brzy pokračovat. V průzkumu, který zveřejnil německý deník Die Welt, se šrotovnému připisuje mnohem menší vliv na oživení ekonomiky, než se dosud předpokládalo.

Firmy si šrotovné nepřejí

Podle průzkumu Hospodářské komory ČR považuje 47 procent českých firem šrotovné za zbytečné a s jeho případným zavedením nesouhlasí.

Dalších 16 procent podniků se domnívá, že zavedení šrotovného by poškodilo českou ekonomiku. Naopak pouze 6 procent firem by šrotovné uvítalo.
V zahraničí se již objevují první negativní dopady šrotovného a návrat k propadům prodejů.

Podle Ústavu pro hospodářský výzkum v Halle, který průzkum provedl, je zřejmé, že tři čtvrtiny lidí, kteří využili takzvané šrotovací prémie, by si letos auto koupily i bez této státní podpory. Autoři studie upozorňují, že státní výdaje na šrotovné nevyrovnají příjmy z DPH prodaných aut.

Také ze Slovenska postupem času přicházejí první hlasy, podle kterých státní příspěvek na výměnu starého automobilu za nový neměl na tamní ekonomiku žádný mimořádný vliv. Na konci dubna to podle deníku Sme uvedl i slovenský ministr hospodářství Ľubomír Jahnátek.

„Z analýzy, kterou máme k dispozici, a jednotlivých názorů českých podnikatelů vyplývá, že zavedení šrotovného by v současné době české ekonomice neprospělo,“ upozorňuje i prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Také z dalších zemí, kde bylo zavedeno šrotovné, ukazují poslední čísla prodejů nových automobilů, že efekt šrotovného byl nárazový. A nyní se automobilový průmysl opět vrací k hlubokým propadům prodejů. Například ve Francii se v dubnu meziročně snížil prodej nových aut o sedm procent.

Ve Španělsku se podle včerejších údajů tamního svazu ANFAC propadly prodeje dokonce o více než 45 procent. Včera zveřejněné výsledky průzkumu Hospodářské komory ČR ukazují, že většina tuzemských podniků je proti zavedení šrotovného v Česku. Přes 47 procent dotázaných uvedlo, že i přes některé výhody šrotovného s jeho zavedením nesouhlasí.

Dalších 16 procent dotázaných podniků se k tomuto případnému kroku staví zcela odmítavě a poukazují na možnost poškození domácí ekonomiky. Pouhých šest procent firem by naopak šrotovné v Česku uvítalo. Průzkumu se zúčastnilo téměř devět set společností. Podle výzkumu i výsledků ankety mezi podnikately, jež HKČR včera představila, by zavedení šrotovného české ekonomice nepomohlo.

V analýze, kterou HK ČR zpracovala společně s Institutem rozvoje podnikání (IDE) při Vysoké škole ekonomické v Praze autoři upozorňují, že české automobilky profitují ze zavedení šrotovného v jiných zemích Evropské unie, a v Česku tudíž není třeba šrotovací prémii zavádět.

„Výpočtem jsme došli k výsledku, že Česká republika by mohla ze šrotovného v zahraničí získat až 15 miliard korun, což odpovídá zhruba 0.38 procenta tuzemského hrubého domácího produktu,“ píše se v analýze. Ta anvíc upozorňuje na negativní dopad, že by výhodné státní pobídky zapříčinily mnohem silnější problémy v následujících letech.

Pavla Francová

Lidové noviny
05. 05. 2009 | 12:20

Bisnis Online napsal(a):

Nice post,good information. Thanks a lot Really incredible. I just loved it, perfectly crafted.
04. 06. 2009 | 15:03

rolex watches napsal(a):

If you don't konw about rolex watches and replica watches, account for you behind juvenility.
If you have not omega watches or replica watches,you account for out. so you may be come to here see.
http://www.omegawatchessale...
01. 07. 2009 | 14:37

cheap Jimmy Choo Shoes napsal(a):

30. 01. 2010 | 02:39

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 01:54

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 08:21

http://www.kw61.com/replica-ebel-watches napsal(a):

afbc
30. 03. 2010 | 05:56

discount air max shoes napsal(a):

<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 90</a>
<a href="http://www.discountairmax.c...">discount air max 95</a>
19. 04. 2010 | 05:47

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy