Bude vojna s Iránom?

27. 09. 2007 | 15:31
Přečteno 7155 krát
Internet odstránil jednu z pozostávajúcich hraníc medzi Slovákmi a Čechmi alebo vybudoval ďalší mostík medzi našimi národmi. Na kliknutie do počítača môžeme si navzájom čítať texty, ktoré ten či onen z nás považuje za zaujímavé. Nech rozširujú naše poznatky o svete, aby sme sa v ňom vedeli lepšie orientovať. Srdečne pozdravujem čitateľov v Českej republike.

Americkí politici už dlhšiu dobu vyjadrujú neurčité hrozby voči Iránu, ak neukončí vývoj obohacovania uránu, ktorý možno použiť na mierové účely, ale aj na výrobu atómovej bomby.

Americké neurčité vyhrážky teraz prevzal a vystupňoval francúzsky minister zahraničných vecí Bernard Kouchner. Otvorene povedal, že konflikt s Iránom sa možno bude riešiť prostredníctvom vojny. Francúzsky minister otvorene pomenoval v súčasnosti najväčšiu dilemu Západu. Irán ako jadrová mocnosť je zlá alternatíva a vojenský útok na Irán je tiež zlá alternatíva. Dilema pripadá Stredoeurópanovi nepochopiteľná a iracionálna. K informáciám, ktoré ju pomáhajú chápať, hoci v jej zvrátenej podobe, sa možno dostať v Rusku.

Rusko má k Iránu tradične osobitný vzťah. Z geopolitického hľadiska sú obe krajiny kontinentálnymi krajinami, čo z nich robí spojencov proti morským krajinám ako sú Spojené štáty a Veľká Británia. Rusko a Irán nikdy neviedli proti sebe veľkú vojnu. Rusko by síce nechcelo mať na svojich južných hraniciach Irán vyzbrojený atómovými bombami, ale na druhej strane Rusko pomáha Iránu budovať jadrové stredisko v Buschare. Pri súčasných zhoršujúcich sa vzťahoch medzi Ruskom a USA, Rusko ponecháva tlak na Irán Američanom. Na druhej strane z Iránu plynú do Ruska informácie o poznanie voľnejšie než do iných krajín. Informácie nemusia byť úplne spoľahlivé, ale aspoň naznačujú smer uvažovania súčasného iránskeho vedenia.

Podľa týchto informácií Američania vážne uvažujú o útoku na Irán, aby mu zamedzili výrobu takého množstva obohateného uránu, ktorý stačí na výrobu atómovej bomby. Americká pozemná armáda je už strategicky roztiahnutá do Iraku a Afganistanu, preto Američania nemajú dostatok pozemnej armády, aby zaútočili na Irán aj po zemi. Útok môže byť preto iba letecký. Americké bombardovanie by malo zničiť toľko centrifúg na výrobu obohateného uránu, aby prinajmenšom výrazne oddialilo možnosť výroby iránskej atómovej bomby. Je to paradoxné, ale v iránskom vedení sú ľudia, ktorí si takýto americký útok dokonca želajú. Irán si verí, že americký letecký útok je schopný vydržať.

Aj keď Američania zničia veľa zariadení na výrobu obohateného uránu, všetky nezničia. Americký útok by však umožnil iránskemu vedeniu vydávať svoju odolnosť voči americkým bombám za iránske víťazstvo nad Američanmi. Iránci by v takom prípade ašpirovali na pozíciu lídra moslimského sveta. Politické postavenie Iránu medzi moslimami by neobyčajne vzrástlo. Irán by sa pokúsil využiť túto pozíciu na vypovedanie vojny nie len Spojeným štátom, ale celému Západu. Irán by mohol celkom úspešne zamínovať ústie Perzského zálivu a tým znemožniť vývoz ropy z najbohatších ložísk v Saudskej Arábii, Emirátoch a ďalších krajín v oblasti vrátane Iraku.

Na zablokovanie Perzského zálivu by Iránu stačilo dokonca potopiť v ústi zálivu niekoľko svojich vlastných lodí. Cena ropy v Západnej Európe a v Spojených štátoch by stúpla nad hranicu 100 USD za barel. Takáto cena ropy a primeraná cena zemného plynu by viedli najmä v Západnej Európe k zabrzdeniu hospodárskeho rozvoja. Postavenie lídra moslimského sveta by Irán chcel využiť na vystupňovanie podpory bojovníkom proti spojeneckým silám v Afganistane. V priebehu roka – dvoch by potom mala v Afganistane padnúť Karzajova vláda a vystriedať ju vláda islamských radikálov. Ďalší na rane by bol Pakistan. Irán by vystupňoval podporu moslimských radikálov proti vláde prezidenta Musharrafa. Ak by sa podarilo zvrhnúť prezidenta Musharrafa a nahradiť ho islamským radikálom, Pakistan by sa stal kľúčovou krajinou moslimského reťazca proti Západu.

Pakistan má totiž atómovú bombu. Hospodársky útlm Západu spôsobený drahou energiou a jadrová bomba s raketami, ktoré už dnes majú dolet okolo dvoch – troch tisíc kilometrov by vytvorili nebezpečnú situáciu pre Západ, akej tu od pádu Východného bloku nebolo. Rusko a Čína by konfrontáciu medzi Západom na čele so Spojenými štátmi a Iránom viac menej pasívne pozorovali. Spojeným štátom by pribudlo tretie bojisko – po Iraku a Afganistane Irán a možno aj ďalšie nové ohniská.

Ak sú tieto informácie aspoň čiastočne spoľahlivé, nemožno očakávať od Iránu ústupky pri požiadavkách OSN na zastavenie obohacovania uránu. Naopak, možno očakávať drobné provokácie zo strany Iránu, ako bolo pred časom zajatie skupiny britských vojakov.

Tento scenár sa nemusí uskutočniť, ale je v ňom je veľa prvkov pravdepodobnosti najmä, ak by sa slová francúzskeho ministra o vojne proti Iránu naozaj uskutočnili. Ak by došlo k útoku na Irán, s najväčšou pravdepodobnosťou by sa neuskutočnil pod hlavičkou NATO, ale viedla by ho koalícia ochotných na čele so Spojenými štátmi. Slovensko je malá krajina a nenesie zodpovednosť za globálnu bezpečnosť. V žiadnom prípade by sa Slovensko nemalo zaradiť do koalície ochotných.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

m&m napsal(a):

Dobrý. Moc se mi to líbí. Originální.
27. 09. 2007 | 15:39

m&m napsal(a):

Můj komentář se vztahoval k první verzi článku začínající slovy "Toto je váš první článek. Můžete ho libovolně upravovat"...atd. Zůstal však i pod tímto, který jsem ovšem nečetl. Tudíž nevím, jak moc je dobrý a originální a nevím, jestli se mi může líbit :-)
27. 09. 2007 | 15:50

Ivan Hochmann napsal(a):

Áno pán Čarnogurský....váš článek je originální.Odpovídá sice všem předpokladům a prognozám,ale jeho originalita tkví v tom,že jej psal bývalý ministr česko-slovenské vlády.A myslím si,že jej psal cíleně kvůli poslední větě.Zaplaťpánbů,že už nemůžete být ministrem vlády České republiky.Ivan.
27. 09. 2007 | 16:01

Karel Mueller napsal(a):

Gratuluji pane Čarnogurský,
podobný článek snad v českých mediích nelze najít a nadto na mě dýchlo cosi jako odpovědnost před vlastním národem.
Své názory jsem řekl v blogu na toto téma od pana Nováka, měl bych jen jednu pochybnost -zcela pasivní postoj Číny a Ruska. Do konfliktu by samozřejmě nešli, ale rozehráli by celosvětovou diplomatickou partii.
27. 09. 2007 | 16:20

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane m&m,

dohodnu-li se s někým, že u nás bude psát blog, musím mu jej založit. První text mi pak pošle mejlem a já jej vkládám do tohoto právě založeného blogu sám (aby tu nevisel prázdný blog bez textu; další příspěvky a vůbec vše si pak už bloger obhospodařuje sám).

Zakládání blogů resp. jejich administrace se děje ve dvou různých systémech. Trefil jste se do těch několika málo minut (někdy jen vteřin) mezi tím, co jsem blog založil a dával do něj text.

Jinak pro pana Hochmanna: slovenští blogeři píší své příspěvky primárně pro sesterský web Aktualne.sk Já sem jen některé vybrané autory po dohodě s nimi "překlápím".

Libor Stejskal, editor blogů
27. 09. 2007 | 16:26

Ivan Hochmann napsal(a):

Je mi jasné,avšak není podstatné.Dík Ivan.
27. 09. 2007 | 16:44

VK-Can. napsal(a):

Vazeny pane Carnogursky.
Clanek ma v sobe mnoho reality i kdyz se zabyvate potencialnim vyvojem v budoucnosti. Mozna dost blizke budoucnosti. Jen bych si dovolil urcite vyhrady k tomu, ze by si Iran delal chute na Afganistan nebo dokonce Pakistan. Oba tyto staty jsou Sunny, coz je pravy opak Iranu!
Je znamo, ze od sveho vzniku jsou tato dve kridla muslimu absolutne rozdilna!Pakistansti muslimove maji velmi silny zajem prave omezit vliv Iranu, nikoliv se mu podridit!!
Co se tyce USA, tak mam obavy, ze skutecne ten utok planuje, ale duvod bude trochu jiny, nez si vetsina sveta mysli. Ropa to bude az na druhem miste. Na prvnim miste to budou politicke duvody, presne receno volby presidenta v roce 2008.
Na zabraneni vyroby nuklearnich zbrani uz je davno pozde! Tu moznost jsme uz bohuzel minuli.
27. 09. 2007 | 16:45

Rebel napsal(a):

Pane Čarnogurský,
Česká republika je taky malou krajinou, kde teď ale bohužel vládne velký primitivismus a kdyby se náš zbožňovaný vůdce rozhodnul pro křížovou výpravu, tak tady ta smečka nás do toho zatáhne.
27. 09. 2007 | 16:54

veverka napsal(a):

Proti Íránu má být prý údajně postavena u nás v ČR americká základna.Takže dva velmi aktuální odkazy na zprávu,která jaksi Aktuálně.cz "unikla".

Amerika o základně lže,tvrdí vědci z elitních amerických universit:
http://zahranicni.ihned.cz/...

Američtí fyzici zpochybňují tvrzení vlády USA o raketové obraně
http://www.ct24.cz/index_vi...
27. 09. 2007 | 17:20

Jana J napsal(a):

Děkuji, pane Čarnogurský.Ve vašem příspěvku není jednostranné vidění světa, složité problémy nejdou řešit jednoduše a vy to víte. Doufám, že si to uvědomí i naši politici.
27. 09. 2007 | 17:53

m&m napsal(a):

stejskal: pochopil jsem, jen me to v tu chvili docela rozveselilo.
27. 09. 2007 | 18:10

Taoiseach napsal(a):

Vážený pane Čarnogurský,

souhlasím s Vámi, že útok na Irán by byl prohrou USA, případně celého Západu, pokud by se do něho nechal zatáhnout. (Ani mi to tak originální nepřijde, uvědomuje si to dost lidí.) Souhlasím i s tím, že se Irán snaží získat vedoucí úlohu v muslimském světě.

Pokračování Vaší úvahy o spojení s radikály v sousedních zemích ovšem nebere v úvahu (nebo podceňuje) náboženské rozdíly. Iránský poloteokratický režim je šíitský, zatímco Taliban, Al Kajda i pákistánští radikálové jsou sunnité. Stačí připomenout, jaké byly vztahy mezi Iránem a Afganistánem za vlády Talibanu.

Doufám, že ani my nebudeme v koalici ochotných. Ale je naděje, že G.W.Bush se neodváží dalšího tažení pár měsíců před skončením svého mandátu a že příští administrativa USA už také nebude "ochotná".
27. 09. 2007 | 18:22

Karel Mueller napsal(a):

VK Can.
Zdravím Vás na blogu :-),
na toto téma jsme měli v minulosti nespočet diskuzí a jak poznamenala paní Clair, probrali jsme to zleva, zprava i ze středu.
Pokud jde o nevraživost mezi Sunity a Šííty, to máte samozřejmě pravdu, ale tady spíš jde o to, že Írán by se pro muslimský svět stal mučedník a hrdina, takže tato nevraživost by mohla být překonána. A pokud jde o Pákistán, samozřejmě nelze předpokládat, že by tam Írán mohl zasáhnout, ale mohl by podpořit radikální islamisty s možností jejich převzetí moci v silně radikalizované společnosti. Další vývoj by pak záležel na tom, jak by se Sunité a Šiíti dokázali dohodnout.
27. 09. 2007 | 18:37

VK-Can. napsal(a):

Pro Karel Mueller
Zdravim take. Zjistil jsem, ze je mnoho zajimavych debat na techto blogach (odpustte nevim spravny cesky vyraz)a tak se dle moznosti ucastnim.
Toto thema je skutecne vice aktualni, nez si velka cast ucastniku chce pripustit.
Co se stalo, ze v USA se v roce 2000 dostala k moci Neokonska radikalni cast Republikanu, ktera rozhodne nema ve svych "idealech" prosperitu USA o zbytku sveta ani nemluve!
Toto kridlo udela VSE pro to, aby si tu moc aspon na nejaky cas jeste udrzelo !! Jim uz ted nejde o pres. Bushe, jim jde o budouciho presidenta!! Oni vedi, ze to nebude na dlouho, ale kazdy presidentsky termin, ktery mohou ziskat je dobry!
President USA MA VELKE PRAVOMOCE! Udobi vlady pres. Bushe otevrelo mnoha lidem oci, jak se tato posice da zneuzit! Ziskat tuto posici pro Neokony je "dar z nebe"! A utok na Iran by jim prihral hlasy v kriticke dobe presidentskych voleb, protoze to jsou oni, kteri by proklamovali, ze jsou tou nejucinnejsi obranou USA proti terorismu! Giuliani je uplne idealni kandidat, vzhledem k jeho "rozhodnosti" v 9/11! Take proto, ze jeho zivot nebyl prikladem pro svatozar nad hlavou a tim je i snadno vydiratelny!! "Budes delat jak radime a nebo ten ci onen hrich vyjdou na svetlo bozi" !!
Je nutne brat v uvahu, ze vetsina Americanu mysli jinak nez Evropane. Nikoliv spatne, ale jinak! Historie USA je preci jen dost rozdilna od historie evropskych zemi.
Je az trapne, kdy takovy fanatik jako Ahmadinezad muze pouzivat pravdive fakty na obranu toho, co zastava. A jeste trapnejsi je, ze tyto fakty mu byly presentovany na stribrnem tacku Bushovou administrativou ve forme fiaska v Iraku!
Co zustava dosud utajeno je, ze fiasko v Iraku je sice tragedie pro USA, ale FINACNI SKLIZEN pro Neokony!! A jak je znamo, tak penize vladnou!
S obavami sleduji predvolebni klani v USA. Vysledek mozna nebude na prvni pohled tak rozdilny drasticky, ale pro budouci vyvoj zap. civilisace BUDE velmi dulezity!
27. 09. 2007 | 19:28

im napsal(a):

Strašení íránskou hrozbou trvá už moc dlouho, rok a třičtvrtě, začal s tím Seymour Hersh loni v lednu v New Yorkeru, obě strany ho čas od času přiživují, je to tanec na ostří nože. Kéž by k válce nedošlo, důsledky by byly strašlivé.
Loni v srpnu (14.8.06) zveřejnil týdeník EURO k této problematice rozsáhlý materiál včetně scénáře amerického útoku, obávám se, že ten materiál je z větší části pořád aktuální.
První příspěvek p. Čarnogurského je zajímavý, snaží se vidět budoucí možný konflikt v širších souvislostech, ne jednostranně proamericky. Ta "koalice ochotných" je velmi přiléhavé pojmenování.
Domnívám se ale, stejně jako někteří další čtenáři, že poněkud podcenil náboženské pnutí mezi sunnity a šíity - v Iránu je 93% šíitů, Pákistán je ze čtyř pětin sunnitský, Afghánistán asi dtto, v zemích islámu celkově mají převahu sunnité. Otázkou je, zda by akceptovali aspirace íránských šíítů na hlavní sílu islámu. Sice už nějaké drobné krůčky podnikají, viz setkání Hašimiho a Sistráního, ale to je nejspíš jen gesto.
27. 09. 2007 | 20:58

Skogen napsal(a):

S velkým zájmem jsem si přečetl článek pana Čarnogurského, jehož odpovědné přímočarosti v této věci si velmi vážím. Není čas na přivírání očí.

Z komentářů mě zaujalo vyjádření V.K.-Cana, který mi mluví z duše.. Současná Amerika, to je už i z hlediska politiky jeden velký business, do kterého bohužel byla zatažena i otázka války a míru. V samotných USA panuje větší skepse k vládě G.W.B. než si my v Evropě (navíc Evropě romantizované ustálenou ideou nezničitelné americké demokracy) připouštíme. Jak se vyjádřil pan Erazim Kohák, jehož názor vzhledem k erudici i osobním zkušenostem nelze brát na lehkou váhu, jestliže teroristé před volbami nepodniknou další teroristický útok, takřka jistě vyhrají demokraté.. Leč oba vážní demokratičtí kandidáti, Clintonová i Obama, mají na Bílý dům vazby a nelze předpokládat radikální změnu politiky, základní trend je dán těmi, kteří ovládají finanční toky. Poslední, kdo se vydal proti neocons (faktická devalvace dolaru zásahy Federální rezervní banky), byl Kennedy... Přeji pevné zdraví.

Domnívám se, že křižácké tažení, kde záminkou je víra, ale motivem zisk (nikoliv zisk krále - zde státu, ale vlivných osob, zde těch v pozadí zúčastněných firem. Ostatně v našich malých podmínkách se rozbíhá táž technologie moci v režii našich malých neokonzervativců, nikoliv liberálů!

Na závěr bych už jen podotknul, že vzhledem k tomu, že otevřený konflikt s Íránem (a zřejmě i Sýrií) je velmi pravděpodobný, měla by Česká republika jménem svých občanů pečlivě zvážit, zda je odpovědně v jejím zájmu zaangažovat se instalací radaru XBR, plně pod kontrolou americké armády, na svém území.
27. 09. 2007 | 21:32

Tom napsal(a):

Dobrý večer,
mám dotaz na pana veverku:
Uvedl jste tu odkaz na zprávu, která naznačuje, že protiraketévý štít má být namířen proti Rusku. Opravdu věříte tomu, že pro ruský arsenál čítající přes tisíc (mám pocit, že jde asi o 1600) hlavic, z nichž mnoho je umístěno na ponorkách, znamená americký protiraketový štít nějakou hrozbu? Tomu já nevěřím.
Neznám technická data, abych posoudil, jestli štít umí zachytit ruské rakety. Ale dovedu si spočítat, že i kdyby uměl, pak proletí dostatečné množství raket na to, aby v Kremlu útok považovali za "úspěšný".
27. 09. 2007 | 21:37

pv napsal(a):

pane Carnogursky,

rikate, ze do valky tedy rozhodne nechodit. Co tedy ma Slovensko (a Cesko, a Evropa, a USA) udelat? Nic? Pockame a uvidime?
27. 09. 2007 | 22:01

bara napsal(a):

Clanek pana Carnogurskeho mi pripada jako z jine planety, v porovnani s populistickymi plky nasich politiku, ktere jsou zde casto ke cteni.
Priklanim se k nazorum panu VK-Can, a Skoken, ze zakladem a pozadim je velky business , ktery se nezastavi absolutne pred nicim. A mrazi me z toho.
27. 09. 2007 | 22:22

Karel Mueller napsal(a):

VK Can.:
Jak jsem se zmínil, diskuzí jsme měli řadu a tak se omezme na ten zásah a jeho dopady.
Především to bude skutečná válka a USA ji musí vyhrát a to v krátké době a konvenčními zbraněmi. Každá další varianta je ještě katastrofálnější než Irák, vezmu je podle pořadí:
- Udělat plošný nálet (z mezinárodního hlediska v podstatě teroristická akce), Írán rozbombardovat a nechat být
- Vleklý konflikt vietnamského typu, v němž by došlo k protiamerické radikalizaci celého světa, islámského zvlášť
- Použití jaderného úderu, proti těm zařízením, to by znamenalo ztrátu dominantní úlohy USA ve světě. Definitivně.
Dále je třeba zvážit, že USA musí mít jasnou koncepci pro Írán po Ahmadinejadovi a tím si po zkušenostech v Iráku nejsem vůbec jist. A konečně - tentokrát už nelze předpokládat, že by Rusové a Čína byli jen na bezmocné přihlížení, dnes už ne. Tichá dohoda s nimi by určitě nebyla zadarmo.
Víte, vletět do nějakého státu není žádná prča, jak si mnohé horké hlavy myslí. Rok 68 stál Rusy ztrátu strategické iniciativy, Afghanistán umožnil koncepci Reagana a stál je ... všechno. Zatím mají USA stále dominanci a Bushovi přibyl dar z nebes: Antiislámské nálady v Evropě, díky nimž mj. vyhrál Sarkozy. Jinak by byl pro USA Irák to, co pro Rusy rok 68.
Strašně nerad se jakkoliv vyjadřuji ke společnosti, kterou neznám a platí to i o USA. Ale z toho, co píšete, vyplývá, že americká administrativa už jedná proti základním zájmům svého státu a národa. Nemohu to posoudit, ale vím, že v historii to vždy dopadlo katastrofou ...
27. 09. 2007 | 23:54

Frank napsal(a):

Pane Mueller,nepřipadá Vám,že někteří lidé to jako prču berou? Hlavně už aby to začalo, přijít z práce domů, pustit CNN a podívat se kolik to naši kluci hrajou? Večer jít do hospody, tam prodiskutovat taktiku na druhý den a zkritizovat ,že dneska bylo mrtvých málo a zítra by to chtělo vzít bombu EPM ,vakuovku nebo alespoň dvě atomovky.
Můžu Vám říct ,že mám z těchto lidí hrůzu.
28. 09. 2007 | 00:36

Anba napsal(a):

Se smutkem čtu blog p. Čarnogurského, se smutkem proto, že v ČR není politik zleva natož zprava, ba ani z nějakého "středu", který by tak odpovědně a solidně rozebral vážnou politickou situaci, která může zasáhnout i naši zem a hlavně, který by měl opravdu starost o životy jejích obyvatel a ne o svůj post.Neměla jsem moc důvěry k p. Čarnogurskému, když byl místopředsedou vlády Československa, měla jsem mu za zlé podíl na odtržení, omlouvám se, pro Slovensko jsou jeho názory jistě přínosem a to je hlavní.Zatím u nás mají politici zcela "zásadní" starosti, jako volvo premiera, akcie expremiera, přijmy druhého expremiera, člověk by plakal.
Pane K.Muellere: všechny tři varianty možného postupu USA jsou strašné, ale ta třetí je nejpravděpodobnější.Jak tak brouzdám po internetu a čtu, zdá se nejbližší cílům neokonů, snížit podstatně počet lidí na zemi.Chraň je všechny Alláh či Bůh, rozum, v nějž věřím já, je naprosto ve psí.
28. 09. 2007 | 00:47

Karel Mueller napsal(a):

Milý pane Franku,
o tom si nedělám vůbec žádné iluze. Stačí si zajít do hospody a chvíli poslechnout řeči "lidu obecného": Tyto otázky si nekladou, obvykle jde o to, jak hrála Sparta a jaký má kakáč Anča od vedle. A pokud jde o naši elitu ... oni si snad opravdu nejsou schopni připustit, že statisíce mrtvých v Iráku jsou tragedií, kterou sleduje celý svět. Vždyť se podívejte na "oběti národů" v rámci 2.WW. Irák má už obětí víc než 1% populace. S tím by se dostali snad i do první desítky států s největšími obětmi v rámci 2. WW a to byla prosím nejkrvavější a nejbrutálnější válka ...
28. 09. 2007 | 01:48

Karel Mueller napsal(a):

Paní Anba,
to bude tragedie. To je psychologický faktor a otevření Pandořiny skříňky: Bezdůvodné napadení státu (nikoho nenapadají) za použití jaderného úderu jako první ... USA tím vstoupí do dějin, to je jasné.
Víte, někdy lze nadělat spoustu hluku a málo práce, jindy spoustu práce bez hluku. Toto je extrémní první případ. Svět se otřese hrůzou ... znovu opakuji, psychologický faktor. Ani Rusové nesáhli k jadernému arsenálu, když se jim hroutilo imperium a celou dobu tiu kartu měli k dispozici.
Víte, co budeme z celého světa - islámského zvlášť - ve všech pádech poslouchat? Budeme poslouchat řeči o perverzních kreaturách a bezobdobných zločincích a barbarech, kteří se nštítili použít nejstrašnější zbraň proti bezbranným ...
Nevěřím, že k tomu dojde. Pokud ano ... tak prostě končíme. Možná s námi celý svět.
28. 09. 2007 | 01:58

VK-Can. napsal(a):

Pro pana Muellera.
Vsechny alternativy, ktere jste jmenoval jsou platne a jejich pouziti mozne. Stejne tak velmi dobre vystihujete eventuelni nasledky kazde z nich. Je mozne, ze definitivni plan jeste nebyl dokoncen a ze ceka az na vhodnou dobu a jake budou podminky v te dobe.
Podle meho je ovsem jeste DALSI alternativa.
V.p. Cheney udelal katastrofalni chybu, kdyz uzavrel "rekonstrukci" Iraku po viteznem tazeni vsem mocnostem! Irak dluzil velke penize kazde z nich, Rusku a Francii zvlast! Tim padem nikdo nehnul ani prstem na pomoc USA vyjma Anglie. Nyni slysime franc. presidenta mluvit o valce s Iranem!! Ze by nahle zaplanul laskou k USA ?! Pochybuji! Spise je mozne, ze Cheney uz nechce udelat stejnou chybu a tak bylo nabidnuto VSEM mocnostem podil na eventuelni "rekonstrukci" Iranu. Takova "rekonstrukce" Iranu by jiste byla docela vynosny obchod, zvlast vezme-li se v uvahu, ze Iran pres sve obrovske zasoby ropy nema temer zadne rafinerie.
V Iranu se v soucasne dobe STOJI FRONTA NA BENZIN do auta!! Myslim, ze by tam bylo dost mista pro vsechny na vynosne investice, zvlast kdyz se tykaji tretich nejvetsich zasop ropy a to by mohlo byt ten rozhodujici motiv pro Francii a dalsi a je mozne vcetne Ciny a Ruska, ktere by se sice asi tezko valky zucastnili, ale vyjma vasneveho projevu, by asi vic nedelaly !A to by mohlo stacit proc by se Neokoni odvazily jit do tohoto dobrodruzstvi.
Neokoni by vyhrali volby v roce 2008 a ostatni by chrochtali u zlabu.
Je to jen moje spekulace, jako vzdy, ale myslim, ze ma v sobe nejakou realitu!
28. 09. 2007 | 02:16

Karel Mueller napsal(a):

Pro pana VK:
To není žádná spekulace, to je realita:-). Tato jednání v rámci vytvoření koalice určitě dávno probíhají a co píšete představuje onu pro USA úspěšnou variantu: Krátká válka vedená konvenčními zbraněmi s krátkou okupací Íránu a jasnou a správnou koncepcí jeho obnovy. Bush by pak sebral celý bank, ovládl celý blízký východ - v podstatě by se vyřešil i Irák, pro jejich šíity by to byl drtivý úder - a zeslabil by se nesmírně militantní islám. Vše by bylo zapomenuto a republikáni by hravě vyhráli volby. To máte naprosto pravdu.
Ale ti dva hráči - Rusko a Čína - si to dovedou spočítat také a tak celá operace vázne na tom, že k tomu nedají souhlas a dnes už jsou tak silní, že se do toho bez jejich tichého souhlasu příliš nechce ani těm střízlivě uvažujícím z jestřábů Pentagonu. Rusko by mohlo tratit příliš mnoho na to, aby jen tak dalo tiché svolení. Určitě za to leccos chce a cena se zdá nejspíš Američanům příliš vysoká. To je zase moje spekulace.
Ale tady už budou tři hodiny v noci a tak Vám přeji dobrou noc, případné pokračování zítra :-).
28. 09. 2007 | 02:56

MichaelM napsal(a):

Ach jo, to je tady zase
paranoidniho rozumovani.

Uplne jako po sametove
revoluci u sv. Vaclava.
Co sem se tam nedozvedel
za veci.

BTW: Neni mala krajina
Slovensko stale ve valecnem
stavu s USA?
28. 09. 2007 | 04:42

Romann napsal(a):

Co udělal Ahmadínežád?

Má dnešní generace schopnosti vést svět? Když vezmeme v úvahu hysterii, která byla reakcí na přání íránského prezidenta Mahmúda Ahmadínežáda položit věnec na místo trosek budov Světového obchodního centra, tak odpověď bude znít, že ne.
Co je zač tento drobný muž, že navozuje takovou míru iracionality? Obvyklá odpověď zní, že je prezidentem státu, který „sponzoruje teror", vyvíjí jaderné zbraně a poskytuje výzbroj Talibanu a povstalcům v Iráku. Ale Libye byla také státem „sponzorujícím terorismus" a Kaddáfí byl odpovědný za masakr dětí vracejících se na Vánoce domů nad Lockerbie. A prezident Bush tajně... Ďalej na: Národný Inštitút Francois Marie Voltaire, ikona TREZOR
28. 09. 2007 | 08:05

Zahradnik napsal(a):

Zvláštní, jak lidé nevidí, vidět nechtějí a většina ani není schopna vidět (viz. MichaelM výše).
Válka v Iránu bude prakticky určitě. Stejně jako bylo jisté, že bude v Iráku. Proč? Důvody jsou stejné, jiné, než se obvykle tvrdí a, kupodivu, je přiznává i pár členů kongresu USA. Jde o DOLAR. Je-li cca 3/4 z celkového objemu měny USA vázáno v obchodech mimo ekonomiku USA, je i laikovi snadno představitelný totální kolaps USA v situaci, že by se tyto dolary vrátili "domů" (tam mimochodem většina z nich nikdy "nebyla"). A kdy se vrátí domů?? Až nebude ropa za dolary. A co řekl/rozhodl S. Husajn pár měsíců před invazí? Prodej ropy za Eura!! Co udělal loni Irán? Připravoval ropnou burzu, za Eura! Jak to dopadlo s burzou nevím, ale již několik měsíců Irán prodává ropu Japonsku za jeny a Číně za Eura. Válka bude, neb být musí. Oni nemohou připustit konec dolaru jako měny pro transakce všech jiných. To by byl konec jejich života, který stojí cca 2 mld. dolarů denně, jež jim někdo půjčuje. to je taky zajímavé téma, ale na jinou diskusi.
Dolar nejspíš brzy skončí, smůla je, že my s ním. A nic s tím neuděláme, ani kdyby všichni "vůdci" ve skandinávských autech byly sebelepší, sebemorálnější, sebeschopnější a tak.
28. 09. 2007 | 09:24

Ládik napsal(a):

Výborný článek, pravý opak plků soudruha Zaorálka. Má to železnou logiku. Průšvih v Iráku Američany určitě nepoučí. S Íránem zažijeme ještě větší průšvih, ten už na nás dolehne těžce. Naše politická galérka má hlavy v písku, nebo v americkém zadku.
28. 09. 2007 | 10:27

VK-Can. napsal(a):

Pro pana Muellera.
Prave Cina a Rusko jsou ty dve nezname v teto rovnici. Jiste si vsechny kalkulace umi dobre spocitat sami, jenze kazda z techto velmoci ma dost rozdilne zajmy "ve hre"!
-Cina - Iran ji nic nedluzi a Cina potrebuje Iranskou ropu. Ovsem Cinska ekonomika je stale silne vazana na USA! Jak vychazi Cina s Neokony ? Az na par vyvolenych, nikdo nevi! A myslim, ze prave tento vztah bude dulezity v rozhodovani Ciny. Zda pro ne bude vyhodnejsi vitezstvi ve volbach pro Neokony ci Demokraty!
-Rusko-Iran dluzi Rusku velke castky a v posledni dobe velmi spatne platil. Rusove dokonce zastavili praci na nuklearni elektrarne! Rusko absolutne nepotrebuje iranskou ropu. NAOPAK ! Iranska ropa jim konkuruje!! Ruska ekonomika je v soucasne dobe velmi nezavisla, diky nerostnemu bohatsvi. Pomer Ruska k Neokonum je myslim trochu vice zretelny, nez v pripade Ciny. Rusko nejen dobre nesnasi jejich arogantnost a panovacnost, ale je na ni dost rozlobene! Z toho bych usuzoval, ze v Rusku nepanuje velka podpora Neokonum a z toho lze dale usuzovat, ze pravdepodobne Rusko by bylo proti napadeni Iranu. Neverim, ze by kvuli tomu vyvolalo nuklearni konflikt. Nemaji mnoho silnych karet, kterymi by mohly ohrozit zajmy USA. Jedina silna karta proti USA by byl Chavez, ale to je trochu dlouhodobe !Jinymi slovy, pokud budou sami proti napadeni Iranu, nejsou v silne posici! A to je mozna kalkulace Neokonu!!
Poustime se do velice hypoteznich uvah, ale doufam, ze jsou tak brany.
Jinak bych chtel zde vzdat poctu panu Stejskalovi, ze drzi tyto Blogy na velice civilisovane urovni!
28. 09. 2007 | 15:37

Karel Mueller napsal(a):

Pro pana VK:
Je to určitě daleko a daleko složitější, ale zcela jistě se dohodneme na tom, že válce zatím brání stanovisko těch dvou států. Pokud jde o možnosti Ruska, tak nejde jen o vojenskou sílu, kterou patrně nikdi pořádně nezná, byť do jaderné války kvůli Íránu určitě nepůjde. Jde třeba o další vývoj ve středoasijských státech, které by se protiamericky radikalizovaly a kde dnes má Rusko skutečně jistý vliv. Nebo o podíly západních firem na nerostném bohatství Ruska ... v té druhé diskuzi jsem napsal, že např. těžbu diamantů v Rusku ovládá Izrael. Mohl by o to třeba přijít ... uvádím to jako příklad. Ale tady opravdu spekulujeme, určitě si tím lámou hlavy štáby povolanějších :-).
28. 09. 2007 | 17:34

VK-Can. napsal(a):

Pane Mueller.
Nazev situace kolem Iranu jako slozita je myslim, stale jeste velmi stridmy vyraz. Situace, ktera se navic stale meni! A jako posledni fakt bych rekl, ze vyjma Neokonu pro vsechny pracuje cas, cili vsichni sleduji cinnost a akce Neokonu. Zamerne nepouzivam USA i kdyz se to deje bohuzel v jejich jmenu. Verim, ze vetsina sveta uz vi, ze soucasna administrativa Bushe a USA by se mely brat jako dva rozdilne pojmy!
Preji hezky weekend, pokud se nesejdeme na nekterem clanku.
28. 09. 2007 | 18:41

Karel Mueler napsal(a):

Pro pana VK:
Tak s tím časem máte naprosto pravdu, už jen kvůli stále nestabilizovanému Íránu.
Hezký víkend přeji též.
28. 09. 2007 | 19:42

Karel Mueller napsal(a):

Pardon za překlep, chtěl jsem samozřejmě říct v Iráku.
28. 09. 2007 | 19:43

Mistr Jan Hus napsal(a):

Máte naprostou pravdu. Naši modří bohužel do koalice ochotných patří.
29. 10. 2007 | 13:14

tekumseh napsal(a):

Suhlasim s Vami pan Carnogursky. Skoda, ze ste tak rozumne neuvazoval, ked ste bol predsedom vlady.
24. 09. 2008 | 12:32

sesli sohbet napsal(a):

Thank you for your sharing.!
31. 03. 2010 | 12:56

sesli chat napsal(a):

Thank you for your sharing.!
31. 03. 2010 | 12:57

meiyuasd napsal(a):

http://www.okaysneakers.com/]gucci shoes on sale
http://www.okaysneakers.com...]true religion jeans on sale
http://www.okaysneakers.com...]nike free 3.0
01. 05. 2010 | 15:19

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy