Život a smrt české architektury

17. 05. 2013 | 15:53
Přečteno 6925 krát
Před několika dny jsem si přečetl bědování nad neskutečnou opovážlivostí Rudyho Linka. Světový jazzman českého původu by rád postavil českým jazzovým muzikantům v Praze scénu, která by jim pomohla se dostat do evropského nebo světového hudebního povědomí. Vybral si k tomu budovu pojmenovanou podle arcivévody Rudolfa. Slavnostní uvedení domu do provozu se konalo roku 1885. Dnes je to hlavní česká hudební scéna a sídlo České filharmonie. Jazzklub by se měl nacházet na střeše Rudolfina jakožto skleněná nástavba, což paní Kateřinu Bečkovou a řadu dalších lidí velmi pobouřilo.

Tento kontraverzní návrh zcela jistě nenabude rozměru bouřlivé diskuze, které se dostalo Kaplického návrhu Národní knihovny. To však není podstatné. Zajímá mě, co je na Praze tak krásné, proč se tolik lidí bouří, když někdo chce do jejího historického obrazu zasáhnout. Co nás na těch starých domech tak vzrušuje, co nás tolik dráždí a přivádí až k nepříčetnosti, když se někdo odváží na ně vztáhnout ruku! Respekt ke stáří? Respekt k umění starých stavitelů? Respekt ke kulturnímu dědictví, k historické architektuře? Nebo je to pouhá nostalgie či obavy, aby někdo nechtěl parazitovat na hodnotách minulosti? Bojíme se, že chce někdo zneužít naše kulturní hodnoty ke komerčním účelům, zhanobit Rudolfinum, že nás chce bezostyšně okrást jako současní politikové nebo tuneláři?

Česká města rostla po mnoho staletí, a tak často na románských sklepech (původně přízemích) najdete vrstvu gotickou a na ní pak renesanční. Později přišla doba baroka, která vtiskla Praze dnes tolik turisty a estéty obdivovaný romantický charakter. Pak přišlo období rokoka a klasicismu, bylo postaveno Stavovské divadlo, aby měli Pražané kde rozumět Mozartovi. Následovaly pseudoslohy devatenáctého století, po nich secese a kubismus, který byl vystřídán obdobím funkcionalismu a později dobou moderní a postmoderní. Pak jsou tu historici umění a architektury, Klub za starou Prahu a architektonická policie - tedy památkáři - a všichni ti, kteří ve starých domech spatřují hodnoty, které je třeba chránit.

Ze stavebně historických průzkumů víme, že domy ve staré části Prahy a jinde vznikaly a vznikají sedimentací v čase. Různí majitelé v průběhu staletí stavěli, bourali, (mnohdy do základů), přestavovali, dělali do zdí nové otvory a staré zazdívali, přistavovali patra a upravovali střechy i fasády podle dobového vkusu a v souladu s tím, co potřebovali a na co měli. Příkladů, které dokumentují tento princip najdete v Praze bezpočet. Albrecht z Valdštejna zboural půl Malé Strany aby mohl realizovat svoji vizi světového města a Pařížská třída vznikla na místě židovské čtvrti. Jednou z ilustrací historické sedimentace staveb je i katedrála sv. Víta a komplex budov Pražského hradu. Jedinečnost svatovítské věže tkví v renesanční kupoli z roku 1562 nasazené na rozestavěnou gotickou věž, což je slohový anachronismus, ale zároveň i geniální řešení architekta Wohlmutha – řešení velmi odvážné a jedinečné. Je to nástavba, dům na domě. A i když ve své době to bylo novum, myslím, že si chrám sv. Víta už ani jinak nedovedeme vůbec představit. Je třeba jen dodat, že vrstvy historické architektury nejsou pouze povahy fyzické (cihly, trámy, kameny, okna, dveře atd.), ale i povahy nehmotné. Jsou to doteky a vrstvy reflektující autentický lidský život. Je to svědectví, které tu po sobě zanechali naši předkové. Jsou to otisky lidského života v jeho vznešenosti, obyčejnosti i utrpení. Tyto stopy jsou podstatnější, než architektura samotná.

„Velká diversita na malém prostoru je jednou z velkých hodnot Evropy“, píše Milan Kundera. Že by se hodnoty měly chránit, na tom se asi všichni snadno a rychle shodneme. Jen nevím, zda se také shodneme na definici hodnot, v čem že tedy vězí, co se hodnotou rozumí, jak by se měla ocenit a v jakém kontextu pozbývá svou platnost. Jde tu o slohovou čistotu a estetický názor doby? Jde o původní stavební materiály a prvky? Jde o zachování původní barevnosti, řemeslných postupů, půdorysů, proporcí, nátěrů stěn, detaily bez přihlédnutí k současné době... Pokud si někdo myslí, že právě v tom je ta pravá hodnota, pak by asi bylo na místě připomenout Čapkovu „Věc Makropulos“. I když má stáří svůj půvab, nevidím na něm nic krásného – tedy hlavně na tom, které začíná doléhat na mě. Není příjemné zjišťovat, že mě mé tělo pomalu zrazuje. Kdyby stáří bylo opravdu tak krásné, proč tolik lidí utrácí neskutečné peníze za léky, za vitamíny a doplňky zdravé výživy, proč lidé tolik cvičí a sportuje, chodí k plastickým chirurgům...proč, když je stáří tak krásné, proč se mnoho lidí stydí říct, kolik jim vlastně je?

Měli bychom chránit domy proto, že jsou dobré, ne proto, že jsou staré. My však chráníme domy, které jsou jen tak tak schopny akceptovat naše technické požadavky – centrální topení, teplou vodu, výtahy.... Stará Praha nebyla stavěna pro auta, a přesto se jich nechceme vzdát. Smog staré domy i lidi v nich přímo dusí. Ale my chceme žít v komfortu moderní doby! Chceme mít v gotickém domě digitální televizi, internet a spoustu věcí, které s původním domem nikterak nesouvisí. Proč, když tolik lpíme na historičnosti starých domů, proč nechráníme barokní zubařské ordinace a původní praktiky léčení chrupu? Že tu srovnávám nesrovnatelné, že přece není možné dávat do souvislosti technický vývoj s vývojem umění a architektury? To je právě velký omyl moderní doby. Ztráta souvislostí je tím, co dělá z historických domů domy mrtvé. Praha se bohužel pomalu mění ve skanzen. Chceme, aby se na Prahu jezdili lidé dívat, jako se jezdí do Pompejí? Anebo chceme dát po komunistické agonii městu nový smysl, novou dynamickou tvář?

Pokud se vrátím k Rudolfinu, tento novorenesanční dům je stavbou své doby. Má bezesporu své architektonické kvality, avšak stavba nikdy nezasáhla do dějin evropské ba ani české architektury. Je to jedna z dobrých, ale nijak výjimečných staveb, financovaná Českou spořitelnou. Tehdy šlo o češství a českou kulturu, o hodnoty, které byly pro společnost konce devatenáctého století podstatné. A tak i sochy, které zdobí fasádu Rudolfina, měly postavit české muzikanty naroveň velikánů světové hudby - Bacha, Beethovena a dalších, a dodat tak stejné velikosti i české hudbě. Skrze hudbu pak dodat velikosti i českému národu. Prodaná nevěsta, Dalibor, Rusalka, Slovanské tance, to jsou výhradně česká témata reflektující hodnoty doby. A českým tématem bylo i Rudolfinum. Ale dnes jsme přece o téměř sto třicet let dál a jde nám o něco jiného! Pokud se nemýlím, chceme být součástí evropské kultury, ne pouze české.

Rudolfinum není unikátní svou architekturou, ale tím, že tu dirigoval Antonín Dvořák a Josef Suk. Po něm Gustav Mahler, Rafael Kubelík, Václav Talich, Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Václav Neumann, že tu hrál Rudolf Firkušný, Světoslav Richter a mnoho jiných světově proslulých muzikantů. Že se po stejných chodbách, jako my dnes, procházel i Leoš Janáček. Pokud budete pozorní, jeho hudba je v prostorách Rudolfina stále ještě slyšet. Když sem tedy přijdu, ocitám se - i když nepřímo - ve společnosti skvělých lidí, kteří změnili svět, kteří podstatně obohatili můj život stejně jako život mnoha jiných lidí. A to je na Rudolfinu podstatné, v tom je jeho autentická hodnota.

Považuji za důležité, že v Rudolfinu nejsou eskalátory, že každý z nás musí vystoupat po vnějším monumentálním schodišti do vstupních prostor sám a po svých. Že na koncert - pokud se nechceme cítit trapně - nemůžeme přijít ve svetru a džínsách. Musíme se ustrojit do svátečního a eventuálně odložit svrchní oděv v šatně, což nebývá pravidlem v amerických koncertních sálech. Zážitek svátečnosti je hodnotou, kterou je třeba chránit. Pro mě je Rudolfinum jedinečné také tím, že jsme tam kdysi vyslechli s mojí ženou koncert, kdy jemné tóny akustické kytary byly doprovázeny hromobitím jarní bouře. To španělského kytaristu tenkrát doprovázel sám Bůh! Zážitek té chvíle byl tak silný, že ho máme dodnes oba v živé paměti. Ne však detailní podobu architektury Rudolfina. Jsem si jistý, že podobných zážitků nebo setkání s velikány světové hudby v Rudolfinu mělo šanci za tu dobu okusit bezpočet návštěvníků.

Na rozdíl od pánů Zítka a Schulze se dnes architekti snaží dosáhnout maximálního efektu s minimálními prostředky. Avšak jednoduchost architektury ještě neznamená zjednodušení domů na naprosté minimum prvků a materiálů. Jednoduchost znamená zaměření se na to, co je podstatné - na smysl domu stejně jako na smysl lidského života v něm. Nikoli historický styl nebo krása jsou tím, co zakládá autentický dům. Oslovuje nás především autentická zkušenost, nikoli stáří domu. Kvalita prostorů nám umožní porozumět svému místu ve světě. Naše konkrétní a neopakovatelná zkušenost je tím, co dělá dům jedinečným a autentickým. Mnohovrstevnatost dodává architektuře její další dimenzi. A to je hodnota, kterou je třeba chránit daleko víc, než čistotu architektonického stylu.

Není to architektonický jazyk fasád, co k nám promlouvá. Nejsou to ani vizuální symboly, které nám umožňují si k domu vytvořit autentický vztah. To, co k nám opravdu promlouvá, je jazyk reflektující názory a hodnoty naší současné doby. Unikátní a dobrý architektonický návrh nepoznáte podle tvarové rozmanitosti a materiálové bohatosti, ale podle jeho integrity – podle toho, do jaké míry se návrh nebo hotový dům shoduje s tím, v co věříme. Kvalitu architektonického návrhu musíme hledat v rovnováze mezi filozofickým, technickým a estetickým řešením domu. Redukovat ho jenom na jeho estetickou kvalitu znamená redukovat ho na pouhé stavební dílo. A to znamená mimo jiné i smrt architektury.

Návrh na zřízení jazzového klubu na střeše Rudolfina je nepochybně v souladu s historickým vývojem Prahy i jejího charakteru. Problém není v principu návrhu, ale v jeho kvalitě. Pan Rudy Linka by si měl najít lepší architekty – třeba paní Evu Jiřičnou. Vím, že ta by to uměla udělat opravdu dobře. Vytvoření další vrstvy obohatí nejen dům samotný, ale i život naší jazzové hudební scény, a dodá i nový smysl starému domu. Je nutné akceptovat fakt, že i naše doba má právo udělat svou vlastní stopu a zasáhnout do vývoje historické Prahy, aby naši potomci věděli, že jsme tu žili, a že ne všechno, co jsme udělali, bylo jen špatně. Že kromě špatných politiků tu po listopadu 89 žili i dobří, odvážní a poctiví lidé, lidé s vizí a charakterem. Odmítat je snadné, něco dobrého udělat je mnohem těžší.

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy