Kopni do tý bedny

14. 10. 2013 | 08:44
Přečteno 4955 krát
Zlidovělá píseň Mikiho Ryvoly, která pojednává o posledních slovech místního nepřizpůsobivého, rváče a opilce, oběšeného na stromě davem netrpělivých sousedů, má se současnou situací dost společného.

Pravda, trochu zvláštní nadpis k textu o současném dění v ulicích českých, moravských i slezských měst. Protože se však jedná vlastně o prastarý divadelní kus, jsou výpůjčky z beletrie a jiné tvorby zcela na místě.

Svolavatel shromáždění, které nakonec v Duchcově skončilo pranicí s policisty, kteří bránili „romskou“ čtvrť, napsal na své stránky: „Tak a konečně je to venku! Utajované video z napadení v Duchcově! Zmrdi černý! Vy vraždit je všechny! Jak dlouho to ještě budeme tolerovat? Navrhuji klidně Casanovský, je čas se sjednotit a dam jim už kurva co proto! Jdu se vyblejt a pak si du nabrousit nože...“

Protože se pohybujeme v prostoru velmi složitém, různém v lokálních situacích, s velkým množstvím zájmů a hráčů, musíme si nejdříve trochu zjednodušit a popsat pole, ve kterém se pohybujeme. Pro zjednodušení se můžeme zkusit shodnout na základě znalosti ctěných čtenářů, že se jedná pouze o adaptaci hry o několika dějstvích, které jsou zaznamenávány minimálně od dob starozákonních. Je to hra na kolektivně spáchanou vraždu - či pogrom, pokud je zabito při události více lidí najednou. Tedy jde o v zásadě jednoduchou kostru příběhu, která obsahuje iniciační událost, provinění, shromáždění davu, nalezení skutečného či domnělého viníka či viníků a jejich zabití. Pokud je hra organizována místními aktéry, jde o to již zmíněné lynčování, pokud se příběh vymkne územně z hranic státu a je organizován vládou, obvykle se mu pak říká válka, pokud se tak děje v rámci hranic a je organizován regionálními lídry, příběhu se pak říká občanská, etnická či náboženská válka. Pokud se shodneme na tom, že příběh známe, například z knihy Řek Zorba, z knihy Dušana Hamšíka Genius průměrnosti o cestě party okolo Vůdce k moci či si vzpomene na nedávné vraždění na Balkáně, můžeme se o to víc věnovat popisu kulis, které jsou přítomné tady a teď, protože již víme, že se jedná o organizované násilí, ve kterém hrají roli organizátoři, média a politika. Ve vedlejších rolích hraje roli frustrace, předsudky, rasismus, nespokojenost se sociální a politickou situací.

Pokud se zdá tento úvod nepatřičný, představte si, že si veřejná moc, představovaná v tomto případě policisty bránícími romská obydlí, vezme nějakou kolektivní dovolenou. Podíváme-li se do Maďarska na příběh nočních vrahů romských dětí či systémová opomenutí německé policie při vyšetřování sériových „doner kebab“ vražd či hořící ubytovny gastarbeiterů s mrtvými v devadesátých letech tamtéž, není to nemyslitelné. Můžeme si vzpomenout i na bagatelizování žhářských útoků, které předcházeli tomu, který tehdy dvouleté Natálii Kudrikové spálil čtyři pětiny těla. Na připomínku tohoto činu mimo jiné Dělnická strana svolala do Vítkova nedávno demonstraci.

Až ve druhém plánu stojí Kulisy, okolnosti: Jednak celá řada potíží vyplývajících ze sporů mezi obcemi, kraji a státem o kompetence (rozuměj moc) a peníze na výkon této moci. V základu tohoto skřípání byl vznik vyšších územně správních celků (VUSC) a tedy krajských samospráv. Se vznikem krajů vznikla nová mocenská centra i v rámci politických stran a dohromady tak byla oslabena moc centrální vlády. Centrální vlády obvykle mají za úkol chránit principy, ze kterých si na lokální úrovni politici často mnoho nedělají, jako je ochrana před nespravedlivým znevýhodňováním, rovný přístup ke vzdělání, financování sociálních programů pro místně neoblíbené skupiny obyvatel. Těmi mohou být například lidé bez domova, uživatelé drog či ohrožené děti z neoblíbených menšin. Kompetenční spory je nejvíce vidět v oblasti bydlení a sociálních politik, kdy obce většinou provozují neférové politiky v oblasti bydlení a sociální politiku považují za doménu státu, natož aby měli nějakou vlastní. Společně s kraji obce provozují systém základního školství, které je také segregační. Kraje provozují bývalé zvláštní školy, obce školky a školy základní. Stát provozuje neefektivní systém podpory zaměstnanosti a zánikem okresních úřadů se stáhl z území, které přenechal samosprávám k volnému použití, včetně agend okolo veřejného pořádku a přestupků. Důležitá (a opět sdílená) agenda, která má místo v kulisách našeho příběhu je potírání bagatelní kriminality a její prevence, která není u státní policie příliš oblíbená. Místní ovšem mají za to, že školství řídí ministerstvo školství, sociální záležitosti ministerstvo práce a obecně místní záležitosti, které není moc populární racionálně řešit, má řešit neznámo jak stát.

Napoleoni malých území

Stále platí, že nejspolehlivější předvolební kartou je nepřizpůsobivá karta. Kdo z politiků slíbí scénář nejjednoduššího a nejmíň pravděpodobného řešení, má vyhráno. Řešení má podle politických nominantů být velké, pořádné, správné, v kvalitě pak definitivní, z hlediska času pak konečné. Jak je možné pozorovat v předvolebních debatách, tak se kandidáti trumfují v tom, aby bylo drsné a mnohdy protiústavní. Ovšem ani toto není nic nového, jde pouze o ornament, který nic vyřešit nemá a jehož cílem je získat podporu a hlasy. V roce 2000 dostal nejvíce preferenčních hlasů v republice ve volbách do krajského zastupitelstva inženýr Tošovský, starosta městského obvodu Neštěmice. Postavil a zbořil „keramický plot“ v Matiční ulici. Dlužno dodat, že nápad s plotem přinesl někdo jiný. Na téma plotu byla také uspořádána televizní debata (jak jinak, v divadle) mezi primátorem Hruškou a tehdejším zmocněncem vlády pro lidská práva Petrem Uhlem.

Tady se poprvé objevila, později mnohokrát použitá, strategie místních politiků vyzvat v lokálních záležitostech na kordy členy Vlády nebo ministerské úředníky. Stejně tak i každá pražská intervence do místních záležitostí znamená body pro domácí. Většinou se jí dopouští nějaký oblíbenec, třeba zmocněnec pro lidská práva. I stepování premiéra Nečase před ubytovnou ve Varnsdorfu a slova o tom, že on také začínal na ubytovně, bez evidentního porozumění tomu jaká hra se hraje bylo místními připsáno k jejich dobru.

Dva roky po záležitosti se zdí náměstek ústeckého primátora Václav Pucherna, lídr kandidátky Strany zelených slíbil, že město vyčistí od neplatičů nájmů. Od těch, kteří zneužívají sociální dávky nebo jen dělají příliš velký hluk. Chtěl je vystěhovat za město do nově vybudovaného oploceného areálu z kontejnerů stráženého městskou policií. Jiří Čunek to o několik let později dotáhl, postavil ve vsetínské Poschle kontejnerový paneláček, což ho katapultovalo do čela KDU-ČSL, do čela Ministerstva pro místní rozvoj a mezi nejpopulárnější politiky v zemi. V roce 2008, uprostřed jeho problémů s reputací díky vyšetřování korupce, se snažil o restart a opět s romským tématem, tentokrát že „kultura Romů není slučitelná s Listinou základních práv a svobod“.

V listopadu 2008 proběhla válka mezi policií a demonstranty o dominanci nad sídlištěm Janov, kdy hořela policejní auta a armádní výbušky trhali prsty demonstrantům, kteří si je zřejmě přinesli z práce. Odpovědí na volání po větší kontrole ze sídliště byl Program nulové tolerance, který byl zajímavým koktejlem prevence, podpory i represe, v té době asi adekvátní situaci na velkém sídlišti ovládaném minimálně z části mafií. Jak známo, organizovaný zločin je organizovaný protože ho někdo organizuje, má obvykle dlouhé prsty a propojení do policie i politiky, o to víc bylo těžké litvínovskou situaci vyřešit. Nápad místní politiky požádat místní organizovaný zločin o pomoc se zklidněním situace se naštěstí neujal.

Zase o něco později se nachytal Michael Kocáb na roli nahrávače pro rozhodnou smečařku, právničku z Plzně a primátorku Chomutova Ivanu Řápkovou. Její místní popularita díky kontroverzním privatizacím významně utrpěla, Reportéři ČT točili o korupci na severu nekonečný seriál a proti Ivaně její oponenti pořádali série slušně navštěvovaných demonstrací. Ivana Řápková pohodlně propagací nezákonných exekucí přímo na sociálním odboru a půjčením klíčů od městského bytu po dlužnících a jinými šikovnými triky vylezla bez zaváhání Kocábovi po zádech do Poslanecké sněmovny a její popularita šla také strmě vzhůru. Ovšem první klíče od bytu dostal Kocáb v Litvínově o pár měsíců dříve, nabídka ho zaskočila a nereagoval úplně hbitě. Téma Kdy se Kocáb nastěhuje, Kocáb se ještě nenastěhoval atp. se drželo v Litvínově i Chomutově v místních novinách až do voleb.

V roce 2011 u příležitosti přistěhování se nových romských rodin do Nového Bydžova a místní strkanice svolali lidé z Hnutí Protestní shromáždění proti rasismu. Pozvánka byla na Pochod proti terorizování domácích obyvatel cikánskými násilníky. Do Bydžova se přestěhoval také Václav Moravec i nejsledovanější diskuzní pořad v zemi, kde opakoval bydžovský starosta fráze, které říkali všichni jeho zde již zmiňovaní předřečníci. Ač jinak obratný Moravec je, témata tohoto soudku příliš nezvládá. Boj proti nezaměstnaným (nikoli proti nezaměstnanosti) byl přítomný i v kampani čistého kluka z plagátu Petra Nečase a dostal jeho stranu do vlády.

Loňské demonstrace ve šluknovském výběžku jasného politického lídra neměli, i když na něj několik starostů a starostek aspirovalo. Šlo o hodně masové události, kterých se účastnili jak dredatí zastánci legalizace své oblíbené drogy, matky s kočárky, důchodkyně i profesionální násilníci, místní politici a gymnazisti. Ředitel biskupského gymnázia sdělil ČT24, že „situace se zlepšila, protože teď se Cikáni bojí a bílé obyvatele zdraví“. Z možného politického kapitálu a pozornosti odčerpal nejspíše nejvíc bláznivý performer Lukáš Kohout, který nakonec prozradil i to, že organizátorem je vlastně na popud bývalého radního, který se radním ve Varnsdorfu nestal, což ho dost mrzelo.
Po šluknovském podzimu se objevila Výzva starostů, kterou do dnešního dne signovalo přes sto třicet obcí s apelem na vládu, aby něco udělala. V tomto množství také došlo k rozmělnění politického kapitálu, který je možný z tématu získat.

Pro tyto předčasné volby zahájil Tomio Okamura svoji kampaň proslovem v mosteckém Chánově, s tématem koketují i další strany. Diskuzím, kde je hlavní téma boj proti nezaměstnaným, je věnován v médiích významný prostor. Andrej Babiš se spojil se stranou Severočeši.cz, kde populismus a boj proti nezaměstnaným má již tradici.

Politici a političky zkouší zahrát tuto vděčnou kartu, je to zkrátka stále stejný, zatím úspěšný kus. Dokud bude dost lidí ochotných tato vykalkulovaná představení sledovat, budou se zřejmě hrát.

Organizátoři

Nevím, zda je nutné připomínat, že z politických pohnutek a s daleko radikálnějším slovníkem jsou tu národně socialistické proudy, které hrají obvykle roli svolavatele a organizátora hry na zabití viníka. Je složité sledovat stálé přeskupování jednotlivých formací uvnitř Hnutí, struktury, které zde byly před rokem jsou jiné, jednotlivé skupiny se také navzájem vymezují proti sobě. Protože na kusy i podle policie je to parta neveliká, program zabíjení nepřátel nijak netají. Stejné skupiny a aktéři z řad pravicových radikálů se snaží o koordinaci postupu v různých místech České republiky.

Problém nastává teprve ve chvíli, kdy se s organizátory spolčí místní politici, buď aby jim nějací voliči neutekli nebo ve snaze situaci alespoň nějak moderovat.

Na již zmiňované duchcovské demonstraci, svolané místními příznivci Adolfa Hitlera vyzývajícími k vraždě, promluvila po projevech organizátorů i starostka města a s nenávistným projevem, který si moc s organizátory nezadal také jeden z místních zastupitelů. Jako reakce na tuto komplexní situaci vzniklou jedním kriminálním činem byl představen na zastupitelstvu města duchcovský plán řešení, který spočívá zejména ve zvýšené kontrole a v represi vůči nezaměstnaným.

Jak je zřejmé, pohybujeme se ve dvou mimoběžných pohledech. Na jedné straně existují reálné problémy v soužití a problémy v politikách, které podporují špatné praxe. Na druhou stranu se zdá, že k nějaké akci ze strany místních aktérů dochází pouze na základě burcujících, excesivních krimi činů, když se následně snaží místní politické kolbiště obsadit příznivci kolektivní vraždy. Vytváří se tak dojem, že bez napadání romských obydlí se nic nehne, že je nutné ke zdůraznění naléhavosti zásahu. Reakcí místní politiky je převzetí iniciativy, zjemnění slovníku na úroveň Jiřího Čunka či Ivany Řápkové a vymýšlení sofistikovaných nástrojů represe. Na příkladu Chomutova: Existují zvlášť závažné přestupky, jako třeba vybírání jídla z popelnice, za které je ukládána pokuta za znečišťování veřejného prostranství, za jehož opakování je možné vykázat přestupce na tři měsíce z města na základě novely zákona, kterou si Ivana Řápková napsala a prosadila.

Otázka po řešení?

Máme tady tedy hru, která se proti vybočujícím skupinám v různých dobách a na různých místech obvykle hraje. Sociální status ev. nevhodné chování je záminkou. Organizátoři mají násilí a zabíjení jako program. Politici a političky se snaží romskou kartu a boj s nezaměstnanými použít jako výtah.

Pomoci může osvěta a kritické myšlení, zejména u novinářů a názorových lídrů: Nerovnosti mezi skupinami jsou realitou. Neplatí, že kdo chce, ten může. V regionech, kde nejsou pracovní příležitosti a na jedno místo je 50 zájemců by mohl vzbudit podezření politik tvrdící, že kdo chce, ten si práci najde. Adaptace na život na okraji vede k nekonformním životním strategiím. Nereformované systémy, které mají základ v totalitě si s sebou nesou totalitní způsoby výchovy – jde o ústavní péči a zvláštní školy. Segregace je krátkodobě líbivá, dlouhodobě nevýhodná. Společenské instituce od roku 1989 jsou stále v pohybu. Sociální politika se dělá na zastupitelstvu, ne v parlamentu, pro porozumění vztahu mezi městskými výdaji na prevenci a sociální a vzdělávací služby je možné zkusit strategickou hru SimCity. Přiznivci teorií o zneužívání sociálních dávek by si mohli uvědomit, že se jedná o mrkev na klacku, kterým politici šikovně mávají: všechny dávky v hmotné nouzi stály v roce 2010 jako pět kilometrů Bémova obchvatu Prahy, po reformě v roce 2011, kdy došlo k redukci počtu dávek a jejich zařazení do "hmotné nouze" stály všechny dávky v hmotné nouzi jako 10 kilometrů pražského obchvatu. Tady je zřejmé, o jak nicotný rozpočtový problém se jedná.

Návrhy k řešení bezpečnosti či zaměstnanosti i návrhy represe proti nezaměstnaným nejsou řešením pouličního násilí. Problémy, se kterými se obyvatelstvo potýká, by měla politika řešit každý den, ne jen po pokusech o kolektivní vraždu.

Řešením pouličního násilí je zamezení takovému násilí. Je třeba bránit shromážděním z nenávisti v souladu se zákonem shromažďovacím. To má v rukou tajemník či tajemnice města. Shromáždění projevující se proti zákonu je třeba rozpustit. Děti, které brání těžkooděnci policie, které jsou vyděšené a zmatené, proč je ti na druhé straně chtějí zabít, by měly vzbudit trochu empatie a vést k pochopení, že politika přistupuje k celé věci dost zvráceně. K jasnému politickému vymezení se proti násilí jako prostředku dosud nedošlo, měly by to udělat všechny politické strany. Ostatně by to měl udělat každý rozumný člověk. Kdo to nedělá, tančí na starých hrobech staré tance.

Zkráceně text vyšel 12.10. 2013 v MfDnes v příloze Kavárna

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

vasja napsal(a):

Jejdamane, pan Černý:-)
Tak sem si nedávno pustil v autě rozhlas a zrovinka jste tam byl v nějaký diskusi s redaktorkou a taky tam volali posluchači.
No, něco tak strašnýho, kdy po každejch třech slovech jste vykoktával "jakoby" a poráde dokola "jakoby", "jakoby" a "jakoby", tak bylo jasný, že jste měl jenom 2 možnosti.
Pracák, nebo Člověk v tísni.
Vy jste teda matroš :-)
14. 10. 2013 | 08:58

VFISCHER napsal(a):

Dvacet čtyři let se zdá, že eskalace chamtivosti moci a agresivity zločinnosti už nemůže přerůst dosaženou míru. Čtvrtstoletý rozklad státu na neokoloniální banánistán Absurdistán - Kocourkov - Gangsteristán nemá konce ani hranic. Spolehlivě pohřbívá všechny historické hodnoty národní existence. Území státu se rozpadá na rozkradené pozemky zemědělské půdy osázené slunečními panely a plechovými megaskladišti kolem měst a dálnic. Lukrativní pozemky osidluje zločinecká oligarchie zlatými paláci za betonovými ploty, hlídanými tlupami cvičevých goril. Vybydlené části panelákových sídlišť se mění v zakálené slumy ovládané cikánskými gangy. Z krajiny trčí železobetonové trosky starých kravínů a prasečáků, pole zapalvila řepka na naftu a kukuřice na bioplyn.

Ustrnulé obyvatelstvo se zabednilo ve svých klecích. Před nálety zločinného úřednictva, exekutorských band a zkorumpované justice a policie se učí na tisících papírech a formulářích obelhávat stát. Základem občanské existence je černá a šedá ekonomika a výměnný obchod protislužeb. Skupiny zatracenců bez naděje na jakoukoliv existenci se rozrůstají do širokého rezervoáru místních band a gangů keteré mezi sebou svádějí zbytečné a marné souboje. Taková sitauce velmi vyhovuje vládnoucí zločinecké oligarchii. Rozděl a panuj ! Mediální cirkus se pase na sídlištních válkách a megazločinci u vládnoucích koryt si mnou ruce.
14. 10. 2013 | 09:25

Pavel.S napsal(a):

Také mám ten divný pocit, že týpcí co dříve dělali politruky a znalce Marxismu leninismu, aby nemuseli sáhnout na práci, ostatně pracovat kvůli mauálním a duševním"kvalitám" ani neuměli- ti stejní dnes mají jednoduchou možnost, stát se profesionálním humanistou, založit neziskovku, někoho začleňovat apod.
14. 10. 2013 | 09:33

Popapulus napsal(a):

Jak je možné, že s cigány mají problémy snad ve všech státech evropy a také v Kanadě. V USA asi ne protože tam mají své vlastní šmejdy. každou chvíli se něco objeví na netu, v televizi a podobně.
14. 10. 2013 | 09:39

Lila napsal(a):

PavelS.

Divný pocit by vás dozajista přešel, kdybyste mrknul na datum autorova narození. V listopadu ´89 mu bylo necelých 15, tudíž jen těžko mohl být politrukem nebo znalcem marxismu-leninismu :-) Na toho "znalce" bych - podle vašich názorů - tipovala spíš vás.

O neziskovkách toho evidentně mnoho nevíte, jinak byste nemohl napsat nebetyčnou pitomost, že je zakládají či v nich pracují lidé, "aby nemuseli sáhnout na práci". Zkuste alespoň na měsíc jít do některé neziskovky a pracovat třeba s mentálně postiženými dětmi nebo dospělými. (Se dvěma VŠ a za 15 tisíc hrubého měsíčně).
Mimochodem, čím jste užitečný společnosti vy?
14. 10. 2013 | 09:55

poškozený Klausovou amnestií napsal(a):

"....stáli v roce 2010 jako pět kilometrů Bémova obchvatu Prahy, po reformě v roce 2011, kdy došlo k redukci počtu dávek a jejich zařazení do "hmotné nouze" stáli ..."

dvakrát tvrdé "y"

"....by měli vzbudit trochu empatie a vést k pochopení, že politika přistupuje k celé věci dost zvráceně. K jasnému politickému vymezení se proti násilí jako prostředku dosud nedošlo, měli by to udělat všechny politické strany...."

též dvakrát tvrdé " y"

...opravte si to
---------------------
Bémův tunel a Bémovy tramvaje zařídila / a pořídila/ majorita, příslušníci majority....takže pozor ! Proč by měla různá individua protestovat proti "svým" ?
Ostatně i ty zákony o sociálních dávkách či o policii vytvořila " bílá" většina, ta je i provozuje a vymáhá.
Institucionální odpovědnost Romů je tedy téměř nulová.
Moderní stát , moderní komplexní civilizace pak stojí a padá s efektivně pracujícími institucemi, efektivně pracujícími - ale přitom s vnitřním etosem, založeným na humanismu a demokratickém právním státu.
Poslední důkaz existence mizerného stavu zdejšího státu a tak i zdejší civilizace přinesly švýcarské instituce, které ty zdejší /relevantní/ v podstatě zesměšnily, svlíkly do naha, uštědřily jim tvrdý políček, poslaly je někam na úroveň těch prachbídných starostů - alibistů.

Problémem Uhla či Kocába je to, že nikdy nežili v oblastech kde převážně bydlí ti "nepřizpůsobiví", knížecí rady pak umí udělovat kdekdo.
Kocáb snad byl taky namočen v nějakých podivných ptivatizačních kšeftech (TreND a následný převod peněz do nadace Kocábových příbuzných), takže sám má máslo na hlavě, coby megasocka, navíc jednající v režimu konfliktu zájmu - poslanec /privatizátor.

To nové třídění, formující čím dál početnější třídu " ukřivděných", nevěští nic dobrého, romský terč je pak průvodním jevem něčeho mnohem horšího než je obyčejná - epizodní či cyklická nespokojenost s denním údělem a z ní logicky vyplývající obvinění těch, co jsou u moci.
Zde se však formuje již téměř světonázor, primitivní co do struktury svého diskurzu protože ten je odbýván hlavně projevy slepé a paušalizující nenávisti , světonázor nikolivěk slabých - ale nemocných a spících, snad i hloupých (protože zaměňují příčiny a následky a hledají viníky mezi oběťmi).
14. 10. 2013 | 09:58

ščastný euroobčan napsal(a):

Takže to byla multikulturální agitka a teorie.
Ale problém má dvě roviny:
1. Absolutně i relativně přibývá paraziticky žijících cikánů, terororizující své okolí drobnou(?) kriminalitou
1.Tato kriminalita není řešena odpovědnými institucemi, protože neexistují efektivní nástroje k vymáhání práva.
Maličký případ:
koupil jste si, nebo zdědil kus lesa,platíte z něj daně a bezmocně se díváte na to, jak Vám nejlepší stromy kácí tmavá partička s motorovou pilou, a ačkoliv máte kulovnici v ruce, musíte rychle zmizet, abyste po jednotném svědectví nepřišel o zbroják a lovecký lístek. A zapomeňte na to, že policie vůbec přijede na místo činu, a pokud se to omylem dostane ke škodní komisi na obecní úřad, je to groteska, a během příštího týdne máte výchovně prořezané pneumatiky na autě.
A nefunguje li stát a samospráva, kterou si platíme z daní, co zbývá (A CO NAVRHUJETE) normálním občanům?
14. 10. 2013 | 10:00

modrý edvard napsal(a):

autor: "na universitě studoval bohemistiku, akademickou hodnost nezískal." Asi protože měl potíže s gramatykou.
Ale podstatu věci vidím jinde: Na jedné straně máme ty, co si na cikány brousí nože, na druhé straně ty, co pokládají cikány za nevinnou oběť poměrů. Přitom odmítají zveřejnit fakta.
Mezi tím se plácám já, který se nechce přidat ani k jedné zájmové skupině z uvedených.
"Sociální status ev. nevhodné chování je záminkou." ... hm, a proč se nepořádají pochody proti Vietnamcům nebo Ukrajincům?
14. 10. 2013 | 10:02

pepa z depa napsal(a):

Romským občanům opravdu, ale opravdu nerozumím, a to i přes to, že jsem s dobrým úmyslem přečetl desítky odborných pojednání, dobrozdání, ujednání.Od věhlasných specialistů a odborníků na tuto problematiku.Příklad z praxe-3% romské populace pokrývá 30% celostátní kriminality.Jak je to možné? 3% populace dostává zdarma bydlení, vzdělání, příspěvky na děti, domácnost atd. Na oplátku za to odvádějí tyto produkty - ničí byty, dělají nepořádek, kradou, zabíjejí, neučí se. Proč? Naši staří rodiče nás učili, že když nám někdo, dá něco zadarmo, musíme za to poděkovat a chovat se slušně, též spolupracovat.
14. 10. 2013 | 10:02

vasja napsal(a):

Dobrý by bylo, aby si každej kdo chce, moh koupit brokovnici a s ní chránit sebe, rodinu a majetek.
14. 10. 2013 | 10:10

jakobýn, kam se Fanda podívá napsal(a):

Taky se plácám jako kapr při výlovu, edvarde.
Sílu dočíst má jen hovnivál. Profesionální.
Vasja dělá svodky.
A přiznávám se, že nevím, zda mi je odpornější primitivní holá palice v kanadách nebo profesionální aktivista požírající grantíky na napravování toho, co se nenapravitelným zdá býti.
Dneska je to samej podvodník, ani záda napravit neumí, natož společnost.

Tak do díla, vrubouni.....

S gramatikou jsme na tom stejně. Já blb z Hornídolní, i kolegové jakobyčerný v tísní i jakobybílý v plísni.

Jen pozoruju, když se narojí vrubouni a začnou didakticky válet kuličku pravdy, mudrovat, tak se situace vyostří a těm, kteří mají Pištu za souseda stoupne tlak, když jim někdo začne vysvětlovat, že špatně vidí a že černá je jen jakobyčerná.
14. 10. 2013 | 10:26

Pavel13 napsal(a):

Podle mne spočívá klíč k řešení skrz likvidaci ghett. Tedy ne buldozery, ale rozumnou rozvojovou politikou měst a regionů za přispění státních orgánů.
14. 10. 2013 | 10:40

Pavel.S napsal(a):

Lilo, před rokem 89 jsme žádné neziskovya nepotřebovali. Každý se živil prací a nikdo nemusel žebrat u Armády spásy o trochu polévky a ohřátí ve stanu. O invalidy, seniory, nemocné bylo postaráno lépe než dnes. Nepřizpůsobiví se ve vlastním zájmu velmi tychle přizpůsobili.
Ale souhlasím že dělat práci uplně zbytečnou nebo i práci předstírat dá někdy větší námahu než dělat práci poctivou a užitečnou
14. 10. 2013 | 10:41

Zadarmo ni kuře nehrabe. napsal(a):

Edvarde nikdo Vám nepostaví plot levněji než ukáčko-pravda, křivě, jako když pes......-proč tedy pochodovat?

A nikdo neumí vypěstovat hydroponicky větší potěšení, než Nguyen, ale zaspal jste dobu, vrhli se na tvrdé drogy v celé EU, vytlačují Ahmedy je to na krev a jsou jich plné kriminály, Zkuste dát řeč s nějakým chlapíkem z Cizinecké.U nás v korektním Bakalově se to nedozvíte. Doma by dostali provaz, drží se tady jako klíšťata a mantra o hodných padá. O dańových přiznáních nemluvě.
Začínají být velkým problémem, pravda kvartýr nevybydlí jako Pišta , semtex nepoloží. Jen to společnosti chvilku trvá, než mantra jedoucí na setrvačník doběhne.

A pak....na Čangy a Nguyeny nikdo nedá jakobyČerným grantík, proč napravovat jejich hexenšus?
14. 10. 2013 | 10:43

každý musíme z něčeho žít napsal(a):

Fakt je, že studovat v Čechách bohemistiku musí být mimořádně intelektuálně náročné a nezískat z ní-v dnešní době- titul mistrovský kousek, ale třeba je odborník na kydání hnoje a koza dobře lítá. Jen to asi není na obživu.
Pak zaujal jmény svých dětí, třeba to je doma hodný člověk.
Možná jo, možná ne.
14. 10. 2013 | 10:58

Jakelin de Mailly napsal(a):

Na cikánské násilí a bordel je třeba reagovat tancem a zpěvem, jak nás poučila kazašská odbornice. Během toho je potřeba nechat se okrást, aby přihlížející nebyli rozezleni, že se na ty blbé křepčící gádže přišli podívat zbytečně. Poté je třeba odejít rychle do zaměstnání, aby bylo na dávky.
Ve skutečnosti je to kazašské poselství ještě perverznější a naprostý výsměch - etnikum, které vyžírá, okrádá a napadá občany státu státu, si se smíchem jde zatančit a zazpívat proti rasismu zlých gádžů.
Toto celé je podporováno lidmi, jako baráčník s Vysočiny s vajglem v hubě, nebo tento mladý pán, autor blogu.
Na škole jsme jim říkali "hřibaři". Byli free, po hřibech viděli ve Svratce ponorky a na stromech krávy, někteří skákali z oken. Nám říkali fašisti - stačilo sportovat a stříhat a mýt si hlavu a chodit normálně oblečený.
No - hřibaři vyrostli, dnes už možná hulí jen čarodějné kopřivy, zato jsou z nich baráčníci, aktivisté, filozofové a myslitelé meziplanetárních rozměrů.
Všechno bude dobré, musíme přestat s tím rasismem, brzy dorazí Abdul a Kunta Kinte ve velkých kontingentech.
To pak bude tance a zpěvu, i táhlého rapování v věžiček a občas i ohňostroj potěší.
Těšme se.
14. 10. 2013 | 11:04

Pavel13 napsal(a):

Pavel.S napsal(a):
"... před rokem 89 ... O invalidy, seniory, nemocné bylo postaráno lépe než dnes. Nepřizpůsobiví se ve vlastním zájmu velmi tychle přizpůsobili."

Tzv. nepřizpůsobiví se přizpůsobili tím, že se stali invalidními důchodci, o které, jak píšete, bylo postaráno lépe než dnes a ještě se to většině populace nelíbilo.
14. 10. 2013 | 11:14

no....něco na tom je napsal(a):

Soubor českých tanců a lidových písní to zařídí.
Pak už nebude Pišta vybydlovat, odloží mačety as půjde v 6.00 do fachy.
Je třeba se vcítit.
:-)
Nejlépe porozumíte-soudzi- Křovákovi, když se sami Křováky stanete.
Nebo aspoň půlKřováky.
Jsme na dobré cestě.
Družba....soudzi....družba
14. 10. 2013 | 11:16

ulcer napsal(a):

Starozákonní pravidla a další z nejstarších právních a socionormativních traktátů, z nichž jen část je součástí svatých písem, si lidská civilizace nestvořila pro srandu králíkům, ale pro svou naléhavou potřebu v momentě, kdy se potřeba veřejně dostupného obecného návodu pro nekonfliktní chování v lidské společnosti vyskytla, nejspíš proto, že se bez nich začínala situace vymykat kontrole.
Současná civilizace si jen pokrytecky nalhává, že co do lidských povah a sociálních patogenů je jiná než ve starověku, zakrývá to fíkovými listy politické korektnosti, multikulti, kulturních specifik atd. Kulisy a reálie v těch starých zákonech a mnohá dogmata týkající se představ o světě a jeho původu, podstatě vyšší moci atd. zastaraly z hlediska poznání, ale jinak nejsou ty staré texty platné o nic méně.
Stojí za povšimnutí, že za časů svého vzniku ty zákony tak jako společnost byly z dnešního pohledu kruté a neodpouštějící. A vědomí té neúprosnosti fungovalo především preventivně. Mnozí z těch, kteří jsou dnes identifikováni jako neochotní se adaptovat k nekonfliktnímu způsobu života (bez ohledu na majetkové poměry) nebo se o to byť jen snažit, a nic je k tomu nemotivuje díky měkčím poměrům a skulinám v systému, který lze zneužít tím snáz čím složitější je, si v tehdejších prostých krutých poměrech bez skulin sami včas poradili z vlastní iniciativy (případně strachu z následků) a do souladu s pravidly se vnitřně přinutili, protože si uvědomovali, co je jinak čeká - popraviště, lynčující dav anebo odvržení a shnití ve škarpě.
A fungovalo to samo od sebe, v jednoduchosti byla krása. Ti, kterým nebylo rady a proto ani pomoci, už svědectví o tom, jak dalece se jim to vyplatilo, nepodají, protože v průběhu času vyhynuli výše uvedenými způsoby.
14. 10. 2013 | 11:20

Jihočech napsal(a):

Zdravím diskutující. Článek jsem četl v Kavárně a pěkně mě nadzvedl. Je to typický výtvor člověka, přisátého na prsu etnobussinesu. Nechápu, proč všichni neziskovci nedělají to, co by opravdu prospělo-proč nepodporují vzdělání v romské komunitě a aktivně tomu nenapomáhají. Nízkoprahové kluby a happeningy pro menšiny evidentně není to, co funguje. Je tu nutná skutečná spolupráce školy a sociálky a hlavně důraz na předškolní docházku. A starostové? Nechtěl bych být v jejich kůži, z jedné strany rozzuření občané, z druhé strany Romové, na krku novináři, televize a neziskoví radilové, prokazující svoji znalost menšin. A hlavně poloprázdná městská pokladna... Autor tu ale bagatelizuje nejhorší věc, skutečně dochází k radikalizaci společnosti, na demonstracích nebyli zdaleka jen extremisté. Prostě pražská kavárna a budějovické sídliště Máj jsou dva vzdálené světy.
14. 10. 2013 | 11:45

to co bylo jest to co býti má napsal(a):

Tak tak ulcere....buď tam samočistící mechanismus je nebo není.
Z venčí ho nedodáte po mailu, čím více budete dávat, tím více škody naděláte
Představte si, že by Moše přinesl z hory přikázání a pejzatci nenastartovali-jako mnohokrát- samočištění, spoléhali, že bude pořád padat z nebe mana.
Chvíli to jde a pak ať se každý stará, zvláště když tu manu platíte.
Pak to ale už není o charitě, křesťanském srdci ale o vysávání, luxování Vašich kapes.
14. 10. 2013 | 11:46

gaia napsal(a):

vlivem globálního oteplování se stane Afrika neobyvatelnou, kdy se tak stane, na to se názory různí, ale nejpesimističtější scénář říká, že to bude do roku 2050.
Hladoví půjdou proti najedeným, to říkala moje babička už před 1. světovou, přizpůsobit se budem muset všichni
14. 10. 2013 | 11:54

ulcer napsal(a):

To co bylo jest, to co býti má, přesně tak. A samozřejmě přitom nelze zapomenout na jeden velmi důležitý aspekt: efektivitu a správný směr. Stejně jako různé podpůrné fondy mají smysl jen tehdy, když nejsou plošné, ale adresné, i samočistící mechanismy je třeba vždy správně mířit, aby necílily zcela mimo, ať už jsou dodávány jakýmkoli způsobem. Jinak může jít o dokonalý lék, ale mine se úplně účinkem, a bude to připomínat nošení dříví do lesa nebo pláč na špatném hrobě. Jak se dnes říká, je třeba správně odmunikovat. Vždy raději více, než méně, aby si onen specifický konfliktní pacient vůbec sám všiml, že se léčba má opravdu týkat právě jeho a proč. Protože když se podíváme na současné patogenní jevy ve společnosti, mnozí z těch, kteří jsou kandidáty na ono samočištění, si sami ani neuvědomují, že by se měli chovat jinak, protože jim není dáváno najevo dostatečně konkrétně, v čem spočívá jejich konfliktnost - a sami na to nepřijdou, třeba proto, že vyrostli v prostředí, kde něco takového bylo běžné. No ale i to fungovalo už ve starověku.
14. 10. 2013 | 12:22

poškozený Klausovou amnestií napsal(a):

ulcer
Pravda, tvrdost aplikovali i tkzv. křesťané, například vůči jihoamerickým civilizacím nebo Židům. Dnes jim to různí...eh, jak že je vaše moudrá hlavinka nazývá...tedy multikulturalisti /hrozné slovo, to jste vymyslel vy sám ?/ atd...dnes jim to vytýkají, tvrdí, že se vyvážela nespravedlnost a že teď se jen dováží zpět, postihuje to zejména ty méně vzdělané a zřejmě i nesnadněji vzdělavatelné...vy tedy voláte znovu po té tvrdosti, hmmm, tak nějak se mi to jeví jako děravé vědro či začarovaný kruh, ale možná jen špatně chápu ty vaše kořeny "práva"....
Vždy je to především o moci a její kvalitě - to jste chtěl svému národu sdělit , na to stačily dvě věty.

Co tak zavést cla ?
Také je to o tvrdosti daného opatření.
14. 10. 2013 | 12:25

ulcer napsal(a):

poškozený Klausovou amnestií
Volání po tvrdosti jsou vaše slova. Rovné podmínky zacházení bez ohledu na kulturní odlišnosti a jiné výmluvy jsou něco jiného. Když se vás někdo na ulici zeptá slušně na cestu, protože neví, odpovíte mu, když vás nejdřív okrade nebo spustí lavinu výhrůžek jen proto, že ho to štve že neví, že už bloudí dlouho a bolí ho nohy a má hlad, tak bude vaše ochota mu pomoct vlažnější a vykašlete se na něj, a bude si za to moct sám. Netřeba mi už víc slov.
14. 10. 2013 | 12:54

poškozený Klausovou amnestií napsal(a):

ulcer
Odvaha hájit svůj názor asi není vaší plně osvojenou vlastností :
"...Starozákonní pravidla a další z nejstarších právních a socionormativních traktátů, z nichž jen část je součástí svatých písem, si lidská civilizace nestvořila pro srandu králíkům, ale pro svou naléhavou potřebu v momentě, kdy se potřeba veřejně dostupného obecného návodu pro nekonfliktní chování v lidské společnosti vyskytla, nejspíš proto, že se bez nich začínala situace vymykat kontrole.
Současná civilizace si jen pokrytecky nalhává, že co do lidských povah a sociálních patogenů je jiná než ve starověku..."

Neboli oko za oko a zub za zub. Později nahrazeno např. tkzv. božím soudem či inkvizicí, k zlidštění dochází až v době novověku.

V dalším jde pak již jen o jakýsi váš rodinný románek, nezajímá mě koho potkáváte a s kým pak někam jdete a co spolu děláte a proč o tom musíte psát ve veřejném prostoru.

Sbohem, jdu vydělávat.
14. 10. 2013 | 13:01

jitjin napsal(a):

Zdá se mi, že jsme všichni nakažení nemocí negativity, kterou jedni zaměřují proti lidem odlišným, co jsou trnem v oku, a druzí proti bohatým či mocným, další proti sousedovi, rodičům atdd.... a všichni tak škodíme sobě a ztrácíme schopnost vidět v situaci, která tu právě je, náznaky k jejímu řešení.

Kdybychom měli stejně malou míru tolerance vůči sobě samým, museli bychom všichni nejpozději v pubertě spáchat sebevraždu... Tak, jako odpouštíme (nebo zapomínáme) sobě samým, většinu toho, co se nám nepovedlo, tak bychom se to měli snažit aplikovat i na ostatní...

Zajímavé je, že když někde nakálíme, tak to většině lidí vadí a alespoň ve svém bytě takové věci odklízí.. ale to, že všichni svýma negativníma, nenávistnýma a odsuzujícíma myšlenkama znečišťujeme svoje okolí téměř neustále, až se ve vzniklém marastu nedá dýchat, nám vůbec nedochází...

Kdo se na pár dní dokáže pravidelně před spaním aspoň na pár minut zaměřit na nalezení alespoň několika věcí, za které je vděčný, a procítí to a poděkuje za ně, sám si na vlastní kůži vyzkouší, jaký rozdíl to je, když se naučíme svoje myšlenkové a emocionální exkrementy splachovat...

Jane, děkuji za trefný článek...
14. 10. 2013 | 13:31

Pavel.S napsal(a):

Litjin. omyl, netrpíme negativismem proti komukoliv jinému, třeba i úspěšnému a bohatému.
Trpíme negativismem z toho, že tady během 24 let rozkradli kdysi bohatou republiku která nám zabezpečovala dobré živobytí, že jsme se staly žebráky a gastarbeitery ve vlastní zemi, a že z toho zbytku co máme užírají organizace přisáté na státní cecky, které nic nepřinášejí, často překážejí nebo i škodí.
A mezi těmi zbytečnými je organizace i kecy autora blogu
14. 10. 2013 | 13:52

Da.Rock napsal(a):

Když skini podpálili ve Vítkově dům s Romy, bílá majorita reagovala rozhořčeně, dokonce proběhly demonstrace proti rasismu a ze strany této majority se postižerné rodině dostalo velké materiální i morální podpory.
Když cikáni ze zdrcující přesile napadli a zmlátili bílý manželský pár, objevily se někde romské demonstrace odsuzující toto násilí? Vyslovily snad romská združení nebo vlivní jednotlivci nějakou podporu těmto obětem, o nějaké finanční kompenzaci ani nemluvě?
A tak je to pořád. Když se něco děje Romům, je to rasismus. A odsuzují to jak černí, tak bílí.
Když se něco děje bílým, černí to ignorují nebo schvalují a bílí si nedovolí to odsoudit, protože by to byl rasismus.
Politická ultrakorektnost nás jednou všecky zabije.
Chválabohu, že zatím máme problémy jen s Romy. Až se sem nakvartýrují i machometáni, to si ještě užijem!
14. 10. 2013 | 17:20

scientist napsal(a):

Da.Rock.
měl byste umět rozlišit primitivy, kteří jsou stoupenci nenávistné ideologie od primitivů, kteří dělají bordel a terorizují svoje okolí (včetně jiných cigánů) a při tom si svojí "zábavu" spětřují rasistickými slogany - kterých v české hospodě a u domací televizní pohody zaselchnete nepočítaně. Rozdíl to prostě je. A nikdo Vám neupírá právo podat podnět k trestnímu stíhání zůčastněných za rasismus. Uděláte to?
14. 10. 2013 | 18:40

šašek z Jihlavy napsal(a):

vasja
Už nebožtík Alex Köenigsmark v jednom ze svých blogů zmínil fenomén "jakoby". Před oár dny jakási mladá výtečnice v TV byla podobně postižená. Měli bu to v rozhlase a TV sakcionovat (za každé "jakoby" -20Kč, takře by se mladí rétorové záhy sami dostali do mínusu a ze slovutných institucí by odcházeli s dluhem. Pak by nastoupili pro jazykoví poradci a exekutoři. Brzy by se ve sdělovacích prostředcích po jakobystech slehla zem.
14. 10. 2013 | 19:04

muromec napsal(a):

Já vím, že to bude asi problematický návrh, ale co takhle zkusit to přes genetiku? Je třeba vydat zákon, že bílí se musejí ženit s Cikánkama/vdávat za Cikány? Jedna generace by to sice tak nějak hnusně slízla, ale ty další už by byly v pohodě, hezky jednolité, po Češích by byli až přehnaně pracovití a inteligentní, po Cikánech by měli hudební nadání a krásné bílé zuby, umíte si představit ty tisícky klavirních a houslových virtuosů?
14. 10. 2013 | 20:01

muromec napsal(a):

Oprava: otazník za druhou větou měl byl výkřičník.
14. 10. 2013 | 20:03

Pavel.S napsal(a):

Muromče, mám rychlejší řešení a bez genetických následků. Přestěhujte se do jejich gheta a my budem sázet jestli vy je strhnete k pracovitosti nebo oni vás. Pokud ovšem jste dnes alespoň trochu morálnější než Dežo
15. 10. 2013 | 08:09

Čochtan napsal(a):

Jan Černý: Po gymnáziu vystudoval specializaci sociální politika a sociální práce, na universitě studoval bohemistiku, akademickou hodnost nezískal. Absolvoval pětiletý výcvik v dynamické skupinové psychoterapii závislostí SUR u Skálova institutu. Pracuje ve společnosti Člověk v tísni. Ve volném čase je sýrař, stavěč ohrad, kydač hnoje a houslista na farmě Létající koza.

Tomu říkám "kariera". Alespoň, že kydá hnůj. První užitečná práce v seznamu jeho činností.
15. 10. 2013 | 08:49

Čochtan napsal(a):

Pavel.S napsal(a): Trpíme negativismem z toho, že tady během 24 let rozkradli kdysi bohatou republiku
-----------------------------------------------------------------
Ta republika byla bohatá před válkou. Po komunistickém puči 1948 to s ní šlo z kopce až k měnové reformě, což byla krádež všech úspor. Po této krádeži stát žil z ukradeného a opět pomalu upadal až do roku 1989. Pak to komouši vzdali.
15. 10. 2013 | 08:57

fafnir napsal(a):

cituji:"Přiznivci teorií o zneužívání sociálních dávek by si mohli uvědomit, že se jedná o mrkev na klacku, kterým politici šikovně mávají: všechny dávky v hmotné nouzi stály v roce 2010 jako pět kilometrů Bémova obchvatu Prahy, po reformě v roce 2011, kdy došlo k redukci počtu dávek a jejich zařazení do "hmotné nouze" stály všechny dávky v hmotné nouzi jako 10 kilometrů pražského obchvatu."
krááásné!
Potíž je v tom,že obchvat slouží k zlepšení života všem lidem.Dávky peněz práce se štítícím lidem,a odmítajícím se vzdělávat a na práci připravovat,slouží jen parazitům.
Říká vám autore a sociologu něco vztah, právo = povinnost?
15. 10. 2013 | 10:41

Pavel.S napsal(a):

ČOCHTANE, KDY byla ta republika bohatá?? Za Masaryka, kdy výkonnost ekonomiky se dostala sotva na 80% výkonnosti za Rakouska, a to ještě jenom v době kdy jsme horečně stavěli obranu proti Hitlerovi?? V době potravinových lístků, za které stejně potraviny nebyly, kdy se tu střílelo do hladových dělnických demonstrací, s mnoha mrtvými. Už ani to vám ve škole neprozradili?? ASI JSTE MĚL "IDEOVĚ VHODNÉ", ALE JINAK DOST HLOUPÉ UČITELE
15. 10. 2013 | 12:22

fafnir napsal(a):

Pavel S
naopak,já měl stejně blbé učitele dějepisu jako vy.A musel jsem se ty nesmysly o střílení do hladových dělníků učit,a v 50, letech to brali sakra vážně.A také nám vykládali,jak Plzeň osvobodila Rudá armáda.Ale měl jsem na rozdíl od vás štěstí,doma bohatou knihovnu a uměl jsem číst,takže jsem ty bolševické kecy nebral vážně.Navíc jsem měl rodiče a prarodiče,kteří pamět neztratili,na rozdíl od vás.
15. 10. 2013 | 16:48

jancerny napsal(a):

Děkuji komentátorům a soudcům zde. Ani Čochtan nezklamal. Těm, kteří komentují evidentně bez přečtení textu nabízím takové executive summary:
1. touha po zabíjení nic nového pod sluncem, agresivita je lidem vlastní
2. pokud jsou organizátoři, dav se vždy sejde
3. nejen zmínění kluci a holky politici se svezli nahoru a v praktické rovině neudělali nic, ani tu represi nikam nedotáhli (ne že by nějak pomohla)
4. lidé jim přesto zatleskali a čekají, jak bude seriál pokračovat
5. politici říkají jednou větou, že je problém sehnat práci, zejména v bývalých regionech s těžkým průmyslem, třeba v Sudetech, že na jedno místo čeká padesát uchazečů, ale že kdo chce, ten si práci najde a kdo ne, je příživník. Trochu protimluv.
6. s předešlými tezemi má (problémová) situace (problémových) rodin - záleží jak se na to kdo kouká - jen málo společného.

Závěrem: kdo chce dál konzumovat pohádky od politiky, nemůže mu v tom nic zabránit, pak je lépe podobné texty nečíst
15. 10. 2013 | 22:42

Zdeněk Brom napsal(a):

Pane Černý, nemám zájem o pohádky politiků, ale dost mi vadí i jednostranné pohledy od Vás.

Cituji: "1. touha po zabíjení nic nového pod sluncem, agresivita je lidem vlastní."

Není, to je vnucená iluze.
16. 10. 2013 | 14:07

jancerny napsal(a):

Zdeněk Brom: Nemám problém v tomto případě odlišit zlo, možná to může působit jako jednostranný pohled. Pokud je něco špatného v analýze, rád se o to pohádám. Pro rešerše základních teorií o lidské agresivitě doporučuji třeba první odkaz na vyhledávání spojení "dějiny agresivita", seminární práci jakési studentky prvního ročníku pedagogické VOŠ http://www.valterova.cz/wp-content/uploads//2013/03/Agrese-a-n%C3%A1sil%C3%AD.pdf
Nic o agresivitě jako vnucené iluzi jsem zatím nečetl
16. 10. 2013 | 15:54

zdenekbrom napsal(a):

jancerny:

To jste samozřejmě mohl jen těžko. Válka a násilí jsou výborný kšeft, které toto tvrzení vyhovuje. Přece nechcete, aby něco ten byznys rozhodilo.

Zkuste ale navštívit, nebo hovořit s lidmi, kteří navštívili ještě málo globalizací zasažené regiony např. v Asii.
16. 10. 2013 | 16:04

zdenekbrom napsal(a):

jancerny:

Ještě k té analýze.

Otázka zní: Vnikly by nepokoje v Duchcově, kdyby nedošlo k násilnému pogromu na dva obyvatele Duchcova ze strany některých Romů?
16. 10. 2013 | 16:06

Danielrila napsal(a):

Hello. And Bye.

http://somepaydaylounz.com - mr fitz
27. 02. 2014 | 10:42

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Arnoštová Lenka Teska B Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Bursík Martin C Cimburek Ludvík Č Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr G Gazdík Petr · Gregor Kamil H Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havlík Petr · Heger Leoš · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hokeš Tomáš · Hokovský Radko · Holmerová Iva · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hovorka Jiří · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hůle Daniel · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Keményová Zuzana · Klan Petr · Klíma Vít · Klimeš David · Kněžourková Tereza · Kolínská Petra · Komárek Michal · Kopecký Pavel · Kostkan Tomáš · Kostlán František · Košák Pavel · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Křeček Stanislav · Kubita Jan · Kubr Milan · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Lalák Adam · Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipold Jan · Lomová Olga · Ludvík Miloslav M Mahdalová Eva · Marksová-Tominová Michaela · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · Němec Václav · Novák Martin O Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Palik Michal · Paroubek Jiří · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Pikora Vladimír · Pixová Michaela · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pokorný Zdeněk · Pražskej blog · Procházka Adam · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Shanaáh Šádí · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sláma Bohumil · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sokačová Linda · Sportbar · Staněk Pavel · Stanoev Martin · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šefrnová Tereza · Šilerová Jana · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Štádler Petr · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel · Šumbera Filip · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vlk Miloslav · Vodrážka Mirek W Wagenknecht Lukáš · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil · Wollner Marek Z Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy