Václav Klaus – Národní knihovna - Jan Kaplický

11. 06. 2007 | 17:00
Přečteno 15347 krát
„Klaus se přiváže ke kolejím na konečné tramvaje na Letné a zabrání tak vlastním tělem stavbě Národní knihovny podle návrhu Jana Kaplického“ je pro mě zpráva kandidující na Zprávu roku 2007. Když nepomůže štvavá kampaň pár závistivců a staromilců v médiích, vezme vše do ruky prezident. Jeho Pražané mu přece rozumějí – my Prahu nedáme, radši ji zbouráme. Pan prezident by prý možná stavbu připustil někde na Praze 9, možná za jejími hranicemi, ale na Letné? Prý jen přes jeho mrtvolu!
Škoda že nám letopisci nezachovali komentáře Karla IV, poté co zjistil, jakou hrůzu špičatou mu to Matyáš z Arrasu a po něm Petr Parléř staví na Hradě. Tu gotickou modernu nikdy, jen přes mou mrtvolu? Možná ji tak postavit někam do karlštejnských hvozdů, ale na Hrad? Nikdy? Co by tomu řekl můj podaný lid? Obracel snad Rudolf II Habsburský oči v sloup nad rozevlátými průčelími barokních chrámů a paláců? Ani dobrotivý císař pán nezabránil výstavbě kubistických domů pod Vyšehradem.
Naopak - prezident Masaryk pozval na pražský Hrad Slovince(!) Josipa Plečnika, dokázal se vyhnout zákonu o veřejné zakázce i vlivu České komory architektů, ale zato výsledek za to stojí….
Václavu Havlovi se Tančící dům nijak zvlášť nelíbil, notabene vedle vlastního domu, ale dokázal být natolik velkorysý, že se nikam přivazovat nechtěl. Díky tomu máme v Praze aspoň jednu soudobou skutečně kvalitní a dostatečně světově známou architekturu. Dnes součást turistických tras japonských turistů.
Věřím, že zapšklost a malost nezvítězí nad odvahou a vizí – věřím také, že místo odmítnutí v odborné diskusi nezvítězí „odmítnutí“ z nedostatku financí či z důvodu koordinačních problémů s výstavbou tunelů Městského okruhu, změny územního plánu atd..... Investice na výstavbu knihovny je menší, než každoroční „poslanecké pomníčky“. Byla řádně naplánována včetně nezbytné rekonstrukce Klementina a Vlastimil Ježek prokázal velké organizační a diplomatické schopnosti prosazením celého procesu přípravy.
Ano, také si jako mnoho kolegů trochu myslím, že se v architektonické soutěži očekával Kaplického návrh, a že jeho rukopis nikdo nemohl nepoznat. Znám jeho hluboké zklamání a mrzutost z nepochopení a neuznání doma – v Čechách. Je možné, že se v podmínkách soutěže něco nedotáhlo na 105%, ale sekretariát UIA v Paříži právě potvrdil regulérnost proběhlé soutěže.
Kaplického knihovna by se po realizaci zařadila mezi několik desítek světově proslulých moderních kulturních staveb a vrátila by Prahu do společnosti měst, která mají nejen skvělé památky, ale žijí i soudobou architekturou a uměním. Navíc knihovna se postavit musí, alternativou je pronájem skladových hal u dálnice a znepřístupnění sbírek.
Knihy jsou pamětí každého národa. Jejich trvalá dostupnost je šancí pro příští generace se z této paměti poučit.


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Lukáš Obdržálek napsal(a):

Souhlasím s Vámi a jsem rád, že nyní znám Váš názor. Ten mě poměrně zajímal.

Zčásti chápu architekti, kteří neuspěli... ale pokud UIA svůj závěr vyhodnotila ve prospěch regulérnosti soutěže, tak už by jejich boj mohl skončit.

Optimisticky si říkám, že když Kaplického návrh vzbudil tolik pozitivních i negativních argumentů, názorů; tolik pře, tolik emocí; může to být i dobré znamení.
11. 06. 2007 | 17:29

Me Too napsal(a):

... máme v Praze aspoň jednu soudobou skutečně kvalitní a dostatečně světově známou architekturu...

Maly cesky mestacek, ktery stavi, aby mel "neco svetoveho". A knihy do knihovny po metrech?
11. 06. 2007 | 17:32

spitak napsal(a):

S "duchem" textu, s jeho ideou naprosto souhlasím, myslím, že na aspekt potřeby a nedostatku kvalitní moderní architektury v současné diskusy kolem NKP ještě nikdo dostatečně nepoukázal, přitom o potřebě moderní architektury nelze pochybovat.

Ovšem zaráží mě, že stavbu barokních budov přisuzujete již době Rudolfa II., přičemž první stavba, které je možno přisuzovat barokní tvarosloví, je až Matyášova brána z let, kdy již Rudolf II. nevládl a atmosféra magické rudolfinské Prahy skomírala. Stejně tak se alespoň do 90. let 17. století nedá mluvit "rozevlátých" průčelích, rozhodně ne v Čechách (zcela jiná situace vládla v Borrominiově Římě). "Rozevláté" baroko se prosazuje až s geniálním K. I. Dientzenhoferem. Téměř se nabízí srovnání mezi jeho radikálním přetvořením a dotvořením pražského panoramatu odvážnou kupolí a zvonicí malostranského chrámu sv. Mikuláše a "změnou" panoramatu lehounce vykukující Kaplického knihovnou...

To jen tak na okraj :).
11. 06. 2007 | 17:34

Kmotr napsal(a):

Logo na OH 2012 v Londýně také rozdělilo Angličany na dva tábory. Mně se líbí... (i knihovna);
11. 06. 2007 | 17:35

JO napsal(a):

Vážený(?) pane, jste vůl. Pokud by jste se tak necítil, neberte to tak doslovně. Příjde to nastejno a tomu volovi se uleví, že nebude k němu přirovnáván. Přesto ta vaše "zapšklost a malost" vám nedává právo se vyjadřovat k Praze, protože jste ji už dostatečně zneuctil, i jako její primátor. Nehledě na to, že Ježek by stejně vydupával cokoliv by Kaplický jako knihovnu navrhnul, byť by to byl třeba trpaslík s prosklenou čepičkou, která by v noci blikala. Jistě by se vám to také líbilo.
11. 06. 2007 | 17:36

fact napsal(a):

To: Jo
Nezdá se vám, že zde obcházíte blogy se stále stejným hrubým slovníkem, který je výrazem zakomplexovanosti, která se nemenší a nemenší, ať píšete jak píšete. Chce to buď podepsata se pod nadávky svým jménem a mailem, nebo jít na některý jiný server, kde jsou vám podobní, a možná před tím k lékaři ...
11. 06. 2007 | 17:55

skeptický napsal(a):

Na to,aby mi prošel návrh takového Ópusu,přičemž bych dal sklady pod zem,což bylo jako podmínka zakázáno,zredukoval je na 2/3
potřebné kapacity,bych potřeboval milenku v čele poroty,aby mi to prošlo.Jak to udělal dotyčný pán je mi záhadou.A svítit se tam bude asi úspornými žárovkami.Z estetického hlediska je to bonbonek na vyprazdňování žaludku.Obdivuji Váš vkus.Nezapomeňte udělat z Klementina kasino nebo nevěstinec.
11. 06. 2007 | 17:57

Egon fécit napsal(a):

k JO : Vůl o volech káže ? Jestli se vám návrh knihovny nelíbí, vaše věc, ale v tak obtížně měřitelné věci jako jsou kriteria estetická bych nebyl být vámi tak agresivní.
Tím spíš, že zřejmě na rozdíl odvás je ing. Kasl alespo%n architekt.
Stačilo by říci nesouhlasím a proč, nebo mám jinou vizi ... ale tohle ?
Pokud vaše adorace V. Klause či P.Béma je tak silná, že nesnesete jakoukoliv jejich kritiku, něco se sebou dělejte - není to zdravý stav.
11. 06. 2007 | 17:59

hp napsal(a):

to SPITAK : nelze pochybovat z aspektu pravopisneho a tudíž tímpádem jelikož, nýbrž, protože, ze ve slove DISKUSI se pise mekke I.

to Kasl:
Nazývejme věci pravými jmény. Nejedná se o vzdání se politických ambicí, ale o zcela jednoduchou neschopnost prosadit se ke korytu.

Co se týče Dancinghausu, tedy Tančícího domu, zeptejte se někoho, proč jsou ceny za pronájem kanceláří relativně nízké, než by odpovídalo lokalitě a proslulosti stavby. Ne vždy je samoucelnost ku prospechu.

Na Kaplickeho knihovnu se ale tesim.
11. 06. 2007 | 18:00

Acidburn napsal(a):

Vážený pane, vaše rozhořčení je naprosto zbytečné. Zapšklým a malým jste totiž vy sám, ale sebekritikou váš komentář zrovna neoplývá.

Rozumíte nadsázce? Ne? Tak to potom chápu, že píšete takové pitomosti. Notabene, každý občan (dokonce i Václav Klaus, tohoto času prezident) má právo vyjádřit se ke stavbě, k jejím architektonickým (ne) kvalitám, a toto právo, pane architekte, má dokonce každý občan, byť by to byl sebeméně v umění vzdělaný člověk, protože ta knihovna není placena z peněz pana Kaplického, ale z peněz státu, tedy daňových poplatníků.

Tohle velice dobře víte, o kampani ze strany Kaplického jste taktně pomlčel, přitom ta byla míněna nikoli jako nadsázka - bohužel, protože takovou omezenost a malost, jakou projevil na oné přednášce v senátu pan Kaplický, to se věru jen tak nevidí. Invektivy na adresu prezidenta si mohl odpustit.

A mezi námi, návrh pana architekta Kaplického je otřesný kýč kolosálních rozměrů, takže pokud si chcete zaplácnout Prahu právě tímto, tak budete muset překousnout i to, že ne všem se tento konkrétní návrh líbí.

Umělecké kvality jsou totiž subjektivní, nikoli objektivní dojem každého člověka (divil bych se, kdybyste nevěděl ani tohle).

Závidím vám váš čas psát podobné demagogické ptákoviny.
11. 06. 2007 | 18:00

Libor napsal(a):

Děkuji pane Kasle, mluvíte mi z duše... A Klaus přivázaný v řetězech na Letné ? To není jen zpráva roku, to je umělecké dílo roku ! Díky pane Kaplický, že jste obnažil malost jednoho českého človíčka !
11. 06. 2007 | 18:01

Acidburn napsal(a):

To Egon fécit - to, že je někdo architektem, neznamená ještě vůbec nic, rozhodně to ani panu architektovi nedává právo diktovat ostatním, jak se mají vyjadřovat - kdesi jsem slyšel, že umění je svobodné.

Troufám si dokonce tvrdit, že i architekturu nestudující člověk může leckdy posoudit estetické kvality lépe, než pan architekt.

O adoraci V. Klause to není, je to o záměrném nerozlišování nadsázky, že, pane architekte?
11. 06. 2007 | 18:04

Acidburn napsal(a):

Malost obnažil už Kaplický - a další jeho kolegové (pokud se tak dá mluvit o studovaných architektech) se přidávají. A všichni dohromady jsou stejně malý, ubozí a směšní.

Nadsázka...to je věc, co?
11. 06. 2007 | 18:05

Aragorn napsal(a):

Celkem trefa v tom, jak lidé vnímají jisté "novoty". Pokaždé je to asi stejné. Jedni jsou proti, druzí za. Když např. renesanci nahrazovala gotika, zdály se taky jedněm nové stavby úžasné, pak druhým naopak "donebevolající" zvrhlostí. Totéž když gotiku střídala renesance ("ó jak hříšný to navrat do dob pohanských..."), a tu zas baroko, atd. Jak veliké (až žlučovité) byly např. svého času protesty mnoha Francouzů proti stavbě "Efelovky" v Paříži! ...
Tak se zdá, že být to na vůli "staromilců", budeme dodnes asi ještě v jeskyních, nejvýš pak v "stylových" slaměných chýších :)
11. 06. 2007 | 18:08

Acidburn napsal(a):

Pán viděl jiné návrhy na knihovnu? Mě totiž některé přišly rozhodně lepší než ono "zelené knihovno" pana Kaplického. Přesto tady nevyřvávám jako blbec, že můj vkus je vkusem vaším, a pokud jím není, jste staromilci a zaostalci.
Čím to tak asi je, vy nabobové?
11. 06. 2007 | 18:11

Aragorn napsal(a):

Pardon, za trapný úlet. Místo "Když renesanci nahrazovala gotika, ..." má být samozřejmě "Když románský sloh nahrazovala gotika, ..."
11. 06. 2007 | 18:11

Aragorn napsal(a):

Ps. Nicméně je fakt, že hodnocení věcí "dle krásy" je (a vždy bude) silně subjektivní, je to podobné jako např. s chutí ... jednomu chutná to, jinému zas tohle. Stavby jsou ale, na rozdíl od toho jídla, očím "na ráně" všem, a to dlouhodobě. Je jasné, že nikdy se nepodaří taková, aby se zalíbila všem, zvláště je-li nezvyklá. Možným řešením je demokratická volba - hlasování - ať už architektů, Pražáků, všech Čechů ...
Je jen otázkou, kdo by pak platil všechna ta nesčetná referenda ke všemu možnému ... :)
11. 06. 2007 | 18:24

spitak napsal(a):

hp: překlep, omlouvám se. ošklivá hrubka.
11. 06. 2007 | 18:29

Rufus T. Firefly napsal(a):

Nejsem z Prahy a mohlo by mi být docela jedno, co si tam postaví - kromě té drobnosti ovšem, že na to přispívám z daní. Ale funkci to plnit bude a koukat se na to já nebudu, tak co.

Nicméně ta věc je nade vši pochybnost škaredá. V Disneylandu nebo Las Vegas, budiž. V Hollywoodu jako museum M.I.B. (Chráníme Zemi před šmejdem z vesmíru) - dokonalost sama.

No dobře, tak vám se to líbí. Tak jo. Ale označovat šmahem každého, komu se ta věc nelíbí, za závistivce a staromilce, to je, milý pane, lumpárna.
11. 06. 2007 | 18:34

Acidburn napsal(a):

Já si nemyslím, že by o tomto návrhu měli hlasovat jen a pouze architekti, protože to neplatí jen a pouze architekti a korm toho rozhodně neplatí, že každý architekt musí mít nutně vkus. Tohle je především estetický problém.

Já se nebráním novým návrhům, ale nedovedu si představit, opravdu nedovedu, že by Kaplického "chobotnice" stála třeba v sousedství Bílého domu v USA. Bez ohledu na to, kam by to Washingtom postavilo z hlediska "světové" architektury.
11. 06. 2007 | 18:37

Anti Ami napsal(a):

Ač nejsem modroptáčník, musím bohužel i já pana Kaplického (a zjevně i Kasla) uvést trochu z omylu: Není totiž pravdou, že projekt se nelíbí pouze Klausovi. Postavit zelený flusanec do starobylé zástavby je zhovadilost.
Karel IV. a Rudolf II.? Hezké, hezké. Žiju ve městě, kde v roce 1970 postavili - navzdory "zapšklosti a malosti"? - tehdy moderní panelák na náměstí ze zástavbou z 19.století. Dodnes to nikdo neocenil...
Čímpak to, pane Kasle, když je všechno přece tak jasné a jednoduché?
11. 06. 2007 | 18:38

Me Too napsal(a):

ad Anti Ami - udelal jste mi radost trefnym prikladem. Verim, ze take ve Zluticich (Karlovarsky kraj) bylo mnoho zapsklych lidicek proti panelakove vystavbe bezprostredne v historickem centru mesta.

http://www.zlutice.cz/img19...
11. 06. 2007 | 18:52

tomaspaul napsal(a):

Kdy bych býval byl panem prezidentem, nebo někým, kdo byl pověřen správou věcí veřejných, víc bych se staral, co, že se nám to tady rozlejzá po kraji za podivný, ducha postrádající stavby, skleněný žrouty energie, bezpohlavnímu obsahu odpovídající bezpohlavní nákupní a zábavu nabízející gigakompexy - tedy ať mně to někdo vyvrátí- zhmotnění těch nejpřízemnějších živočišnejch pudů, pitoreskní paláce se sádrovejma balustrádičkama a uprděný rádobyholivoodský chaloupky a co, že vlastně za lidi se v těch obludách cítí dobře, kdo se skrývá skrývá za těma štukama a vysokejma zdma, drátama nebitejma elektřinou, toho bych se bál, bál bych se jestli to nejsou náhodou nějaký mutanti co je možná přes noc splodila nějaká podivná a tajemná ruka trhu, co jim nějaká knihovna bude tak akorát ukradená a to nemluvím o panu Kaplickym, Muchovi, Janáčkovi, Kubkovi a čert ví koho jsme za jejich života tady pohřbili.
P.S.
Nějaká chobotnice mi vedle toho připadá jako docela neškodné zvířátko.
11. 06. 2007 | 19:08

Vizionář napsal(a):

Kasl: Obracel snad Rudolf II Habsburský oči v sloup nad rozevlátými průčelími barokních chrámů a paláců?

Co by obracel oči, baroko bylo v módě a nejen v Praze, člověče. Chcete snad říci, že v architektuře nastává doba brontosauřích lejn?
Co je na té stavbě odvážného, o jaké vizi mluvíte? Kdyby nějaký pitomec navrhnul měděnou kulovitou stavbu s malými skleněnými pyramidkami na povrchu, byla by to také vize. Ale takové vize vysype z rukávu kde kdo.
11. 06. 2007 | 19:21

Egon fécit napsal(a):

ad acidburn . právo na názor se jistě neváže na titul a odbornost, ale nechuť k architektonickým novotám vám nedává právo tak militantně Ddmítat to, co se prostě jiným líbí a žádnou malost v tom nevidí - tady diktuje spíš vy.
dělat z toho věc pro plebisticit je nepřiměřené - odborné komise už jsou od toho aurčitě to není o staromilství ani nabobství.
11. 06. 2007 | 19:26

Zuzka napsal(a):

Hezky jste onálepkoval všechny, kterým se lejno na Letné nelíbí.Jsou to prostě zapšklí závistivci okresního formátu...Klausovi bych možnost vyjádřit se k návrhu neupírala, na rozdíl od jeho ostatních vyjádření není v rozporu se sliby, které pronesl při příležitosti jeho uvedení do funkce.A že si Tančící dům prohlížejí Japonci ? Vážený, jaký obraz vás asi napadne při slovech "japonský turista" ?...Fotoaparát ?.
11. 06. 2007 | 20:06

aa napsal(a):

Jak může, propánajána, někdo, kdo se specializuje na provokativní a kontroverzní díla (neříkejte, že např. kombinace filová - hráškově zelená, eufemisticky šampusová, není ani trošku provokace) cítit "hluboké zklamání a mrzutost z nepochopení a neuznání", když má notabene naději získat zakázku za 2 mld. a navíc se to asi polovině lidí líbí (jak to tak chodívá)?
11. 06. 2007 | 20:12

VAše ctitelka napsal(a):

Ach, milý pane primátore. Ten text asi zase psal někdo za Vás?! Některá z těch ...? (Kolem Černé díry ve vesmíru?) Kdepak, to nemáte - Vy zapotřebí! Ten bystrý, obdivuhodný... Co jasná podstata, zřetelné řešení? Vy jste architekt! Dokonce velkorysý člověk. Tak takovými texty nekazte vzpomínky na Vás...! Nic proti té Kaplického věci, dokonce ani urbanisticky!, ale vezměte fakta a važte, jak jste uměl (odborně)!Tento blábol Vás není hoden!
11. 06. 2007 | 20:13

MT napsal(a):

to Libor: "Jsme slabí, malí, dosti těchto řečí, jen, kdo tak zoufá, sláb a malým jest." (S.Čech)
11. 06. 2007 | 20:26

Lai napsal(a):

Obávám se, že až tak jednostranné to není. Lidé mají stejně tak právo souhlasit jako odmítat.A přiznejme si že srovnávat Tančící dům a návrh Národní zelené knihovny je už jen podle prvotních zrakových indicií zcela mimo mísu. Ať si má každý názor jakýkoliv, ale hrát si v dnešní době na to, že budeme mít "hyper, super moderní knihovnu" která šokne svět je trochu nedospělé. Považuji se za velice otevřeného novým vlivům, ale zelený sliz který má sloužit veřejnosti bude stále jen zelený sliz, a sic příchodem času lidé opomenou veřejně hodnotit jeho uměleckou (nikoliv architektonickou) hodnotu, stále to bude pěstička na očičko naší matičky.Stejně tak nelze opomenout, že japonští turisté si fotí kde co.Pan Kasl zde prezentuje pouze svou neochotu dívat se na "problém" trochu šířeji a okamžitě stranu opačného názoru propagandisticky označuje za staromilce a závistivce.Ale notak pane Kasle...
11. 06. 2007 | 20:40

Václav napsal(a):

Až se vrátí vláda proletariátu, budete zas připo..aní! Architektíka naučíme co má říkat. A vy univerzíkové, vás naučíme být slušnými itelektuálními proletariáty!
11. 06. 2007 | 20:51

vodák napsal(a):

Vážený pane Kasl,
nepřekvapil jste. Ti co mají jiný názor jsou zapšklí, malí, závistivci a staromilci. Pane, nyní vidím jaké terno bylo pro ODS a Prahu, když jste odešel. Škoda, že jste skončil takto uboze. Proti projektu knihovny nic nemám, a s odpůrci nesouhlasím, ale vážím si i těch, kterým se projekt nelíbí a stojí si za svým názorem. Za takový článek, který jste napsal, bych se styděl.
11. 06. 2007 | 21:37

Tatanka napsal(a):

Řekl bych, že paralela s gotkou by platila pokus by v současnosti existoval nějaký společný plnohodnotný architektonický styl. Ten ale bohužel neexistuje a tak architekti tápou a vytvářejí podobné nevkusnosti jako Kaplický.
Přirovnání k zástavbě na pražském hradě mi moc nesedí, protože ta byla udělána velmi velmi citlivě (relativně dobře do oklní zástavby zapadá i tančící dům), což se o této chobotnici říct nedá.
P.S. Kdo se mnou souhlasí ať napíše na začátak svého příspěvku +
11. 06. 2007 | 21:38

Aleš napsal(a):

Já furt nechápu, jakou že "cennou" zástavbu to má narušit esteticky a urbanisticky. Pokud by to měl být důvod, pak doufám, že bude zbourán stadion Sparty. A na celé Letné nebude připuštěna jiná barva fasády než šedá.
11. 06. 2007 | 22:26

skeptický napsal(a):

Srovnání s klasickými architektonickými styly je jako srovnávat klasické malíře
s malůvkami na zdi veřejného záchodku.
Podstatné je ,že z těch dvou miliard z kapes daňových poplatníků něco otcům města jistě zbude.
11. 06. 2007 | 22:45

jirka napsal(a):

bodejť by si japonci tanchaus neprohlíželi. Obludárium - schválnost s hnusnými okny a hromadou šrotu na střeše. Znám jen jedno umělecké dílo podobných kvalit, jako je ten šrot. Byla to "Hirošima" v parteru ubytovny Aero v Odolena Vodě. Žabička? Nevím... snad...
11. 06. 2007 | 23:39

Jarda napsal(a):

Tribuna pro novinare (Media Centre at Lord's Cricket Ground) pobliz zname Abbey road (studia EMI) je neco co stoji za zhlednuti. Obla architektura Jana Kaplickeho se mi libi a prave ze ta "oblost" se na Letenske plane hodi podle nme nejvic.
Jinak souhlas s panem Kaslem.
No a pokud se Klaus privaze ke kolejim nekde pobliz Orliku, mohlo by to byt i pres jeho mrtvolu :-)
11. 06. 2007 | 23:47

hutor napsal(a):

Bydlim na Letne tesne vedle. Co me prijde silene je ten tunel, ktery prave zacali stavet. Prakticky cela plan bude znicena. Do toho chtej prestavet stadion Sparty na Narodni fotbalovy stadion (urcite ho zvysit a zvetsit - uz z toho nazvu se mi chce zvracet). A pod Stalinem pry bude obrovske akvarium. Ale ne nekdy, ted se to ma zacit stavet! Vedle toho mi ta knihovna prijde nadherna. Je pravda, ze nebyt korupce mohla stat na Namesti republiky v byvalych kasarnach, ktere totalne vybourali az na obvodove zdi a bude tam nakupni komplex. Chapu, ze se nekomu nelibi (ja zatim nemam nazor) ale kdyz protestovat tak jsou horsi veci hned vedle.
11. 06. 2007 | 23:54

Jaroslav Sever napsal(a):

Mně se ta Kaplického bouda nelíbí a nelíbi. Mám blejt krev? JEDNU PŘEDNOST TAM VIDÍM: ZA STO LET S E TO ZAZYPE HLÍNOU A NA VRŠKU SE POSTAVÍ ROZHLEDNA.
12. 06. 2007 | 01:48

pipe napsal(a):

Pane architekte,
je prosím Váš příspěvek míněn vážně? U vět "Vlastimil Ježek prokázal velké organizační a diplomatické schopnosti prosazením celého procesu přípravy." "Je možné, že se v podmínkách soutěže něco nedotáhlo na 105%, ale sekretariát UIA v Paříži právě potvrdil regulérnost proběhlé soutěže." a dalsích si skutečně nejsem jistý. Opravdu je podle Vás v pořádku soutěž, kdy může sám zadavatel ovlivnit složení většiny členů poroty k obrazu svému a svého favorita - vítěz byl tedy znám zhruba rok dopředu? Opravdu považujete stanovisko ČKA a protesty soutěžícíh týmů proti zjevnému porušení pravidel soutěže za irelevantní a včerejší stanovisko UIA za oficiální (a spravedlivé)? Opravdu máte návrh od Future Systems za kvalitní a soudobou architekturu? Nebo se z Vás po návratu z politiky stal jen mistr ironie? Po panu architektu Kolaříkovi (asistentu prof. Jiřičné na VŠUP) a panu architektu Cíglerovi (jehož vítězství v soutěži na zpracování projektu má být, dle zapšklých a malých kritiků, stejně překvapivé jako vítězství Jana Kaplického v soutěži na studii:o) jste pokud vím teprve třetí praktikující architekt, který se takto jednoznačně veřejne postavil za práci poroty resp. kvalitu projektu. Odvažný čin! Jen prosím nějaké argumenty místo toho blábolení. Pokud myslíte vážně alepoň poslední větu ve svém profilu...
12. 06. 2007 | 04:58

saxxo napsal(a):

já osobně nejsem natolik seznámen s projektem kaplického knihovny,abych mohl někoho nebo něco urážet, ale některé výkřiky ubožáků v této diskusi jsou fascinující...
12. 06. 2007 | 06:39

Český synek Nguyen napsal(a):

Pane Kasl co říkáte na situaci na Praze 5?
Na mafiánského starostu Jančíka ?
12. 06. 2007 | 07:20

Peol napsal(a):

Malost ? podle mne neni rozdil mezi 20 patrovym panelakem a necim nepopsatelne hnusnym, jako je knihovna. Pripoustim ze to muze byt veci nazoru ale v demokratickem state predpokladam ze predevsim nazoru obacanu kterych se to tyka. Jinak je samozrejme mozne aby si p. Kaplicky za svoje penize stavel cokoli a kdekoli mu stavebni urad povoli. Nehlede na to, ze neduvera lidi v podobne momenty je dana neduverou v politiku, stav uredniku a korupci atd. takze ja osobne nesouhlasim apriori ...
12. 06. 2007 | 07:36

mrejda napsal(a):

Významný architekt Pavel Janák volal "více architektury než moderní architektury" to v tomto případě určitě také platí. Podobnou moderní architekturu možno vidět na ilustracích sci fi románů z padesátých let.
12. 06. 2007 | 08:30

Andy napsal(a):

Ja spíše vidím malost lidí, kteří se zaklínají slovy "světová" a "moderní" a vydávají to za autoamtickou známku kvality. Malost lidí, kteří zobecňují přirovnáváním Kaplického k Plečnikovi či gotické architektuře.
12. 06. 2007 | 08:44

Tomáš napsal(a):

Víte, že se mi nelíbí ten návrh - to j jedna věc. Nejsem takový staromilec, že bych nesnesl moderní architekturu, naopak. Ale vadí mi jeho plytkost. Nu, to nic. To je věc mého vkusu.

Co mě opravdu uráží, je postoj zastánců Kaplického návrhu. Oni se totiž sami pasují do role arbitrů elegance, a kdo není s nimi, nemá jiný názor. Je prostě zapšklý, hloupý, nemá vkus vůbec, je to divák Telenovel. A protože nejsem divák telenovel, dokonce ani nemám televizi... tak vám vzkazuji: Jedna věc je diskuse o Kaplického návrhu. Ale jakmile takto hloupě napadnete jeho odpůrce, odkopáváte cosi o sobě samých. Odkopáváte svůj malý český guberniální dévótismus, povrchní snobismus, lárt pour lártsství. Škoda.
12. 06. 2007 | 09:21

Tannerová napsal(a):

Stále nechápu,jaká historická zástavba by mohla být narušena na Letné ? Navíc,ta knihovna má splývat se zelení a není nijak vysoká, takže mi fakt nevadí.Nejdřív se mi nelíbila, ale na výstavě návrhů si všechny ostatní byly tak nějak podobné a nenápadité. Co se týče Tančícího domu,považuji jej za jednu z nějhezčích staveb posledních let v ČR -a to jsem již téměř senior.
To budeme stále napodobovat něco co již bylo ? Nebo nechceme nic nového co má švih, když máme už zemi zaneřáděnou nejen panelovými sídlišti, ale
stále více hroznými halami supermarketů a rozkydnutými rodinnými domky ve styku"podnikatelské baroko" ?
Tanne
12. 06. 2007 | 09:39

Andy napsal(a):

Tanne: neměli bychom nutně lpět na starém, ale stejně tak bychom neměli nekriticky přijímat nové jen proto, že je to nové.
12. 06. 2007 | 10:23

Aragorn napsal(a):

Komentáře ostatních jsem přečet až nyní. V podstatě je ale, jak vidím, vše "v normě". Jedněm se "chobotnice" líbí, druhým ne. Na hodnocení krásna není holt jednotnotný "metr".
což je jistě v pořádku :o)
12. 06. 2007 | 10:26

Aragorn napsal(a):

Záměrně jsem nereagoval na žádný přísp., vlastně ani na Kasla (proč to je snad zřejmé z toho co jsem už napsal), jen na "podstatu problému". Myslím, že to ani nikdo nestojí :oD
/Pod mým včerejším přísp. z 18.00 je sice s cca tříminutovým odstupem přísp. Acidburnův, u kterého mi ale není jasné, je-li to na mě, nebo na Kasla. Pokud na mě, pak doufám, že to bude potvrzeno, v tom případě bych ovšem zareagoval ... :o)/
12. 06. 2007 | 10:44

Aleš napsal(a):

Proti ještědskému hotelu se také hlasitě protestovalo. Později dostal pár významných ocenění a nyní se u něj turisti s oblibou nechají fotografovat.

Inu každá doba má své :-) (ale přiznávám, že brčálově zelená barva ve mě vzbuzuje také pochybnosti)
20. 06. 2007 | 14:48

Blanka Vávrová napsal(a):

Nejsem architekt, neznám dopodrobna vnitřní vybavení, jen to, co se objevilo v tisku. Domnívám se, že bez odvahy se nikam nepohneme a dodnes bychom žili v jeskyních. Tuto odvahu posvětili jak naši, tak i zahraniční architekti. Pan Kaplický je mezinárodně proslulý architekt, jeho stavby, ač nezvyklé, jsou uznávané po světě. "...sekretariát UIA v Paříži právě potvrdil regulérnost proběhlé soutěže." A tak bych si nedovolila o volbě pochybovat. Na stavbu si asi člověk musí zvyknout jako na cokoliv nového. Pokud vím, vyrostly zde beztrestně daleko větší hrůzy, bez invence. Když tu téměř denně přibývají fádní obchodní centra jak kdysi paneláková sídliště, buďme rádi, že tu bude něco, co není bez tváře, hranaté, šedé, vykastrované.
14. 07. 2007 | 23:18

skeptik (ne ten osel skeptický) napsal(a):

Dámy a pánové,
jsem sice "starší ročník".....Ale,co budu stručný.Ten Kaplický a jeho nápad má něco do sebe.je to takové malé "oživení v sále"Nelze přitom vzpomenout na nádherný komplex podobního ražení v Sydney(dříve velmi zatracovaný,nyní chlouba).To je o všem v dimenzích myšlení "jiných států".Naopak dimenze myšlení MČC(malého českého člověka) s e stále jak v dějinách tak inyní ubírá cestičkami konzervativizmu.Tací pantátové Bezoušci a nebo mladočeši versus staročeši,jak říká kolega "furt sme blbý"!Můj nároz je ten ač by mě mohla být moderně někde...tak jí fandím a myslím,že logika a kvalita nového zvítězí nad umaštěným čecháčkovstvím!
22. 07. 2007 | 12:27

Jitka Kaloušová napsal(a):

Pane Kaplický, jsem jen obyčejná žena z Prahy 6, ODS je pro mně pouze jednou z politických stran, věřte. Letnou miluji, je to moje srdeční záležitost, ale tu chobotnici prosím ne. Doufám, že nebudete sebestředný a že se domluvíte na jiném místě. Držím palce. Kaloušová
11. 10. 2007 | 19:44

Anna Hynešová napsal(a):

Moc pěkný článek.
30. 10. 2007 | 15:51

Josef Sláma napsal(a):

S Kaslem nesouhlasímm, tu obludnost na Letné opravdu nechci!Musíme být soudní a empatičtí k památkové rezervaci a pražskému panorama, krom toho Tančící dům je něco jiného, sice také ošklivého ale ne tak rušivého.
19. 11. 2007 | 17:03

michal napsal(a):

Pane Kasl,

nemusím s Vámi ve všem souhlasit, ale rozhodně mě Vaše názory zajímají mnohem více než jiné pseudopolitiky, kteří jenom žvástají podle toho, jak jim to jejich strana poručí.
Já osobně taky nejsem pro knihovnu na Letné, protože je to jedno z mála zalesněných míst ve středu Prahy.
Ale musím přiznat, že na Vašich slovech něco je.

Přeji hodně štěstí a těším se na Vaše další názory
23. 01. 2008 | 21:52

Blanka Nobisová napsal(a):

Nevím,proč jsou lidi tak na sebe sprostí.Mně se ta Chobotnice strašně líbí a kdyby ji postavili na Vyšehradě,to by byla nádhera,seděla bych si v knihovně,něco četla a ještě bych se zadarmo dívala na tu krásnou Prahu.Aspoň by Praha měla zase co ukázat světu.Pomalu tady není nic, čím bychom se mohli chlubit.
26. 04. 2008 | 19:44

knihovna napsal(a):

S Kaslem nesouhlasímm, tu obludnost na Letné opravdu nechci.
06. 11. 2009 | 00:24

Free Ringback Tones napsal(a):

good article thanks you very much for your information
17. 03. 2010 | 00:57

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy