Kroužkovací revoluce

02. 06. 2010 | 06:34
Přečteno 8238 krát
O víkendu jsme prožili kroužkovací revoluci. Český volič, který doposud vynikal spíše tradičním až schematickým hlasováním pro stranu a existenci preferenčních hlasů si téměř nepřipouštěl, náhle otočil. V předchozích kláních své preferenční hlasy téměř neužíval, nyní dával i všechny čtyři, tedy přípustné maximum. Na stranické kandidátky přilétlo 3,7 milionu preferenčních hlasů a dá se usuzovat, že se těmito volbami chování českého voliče změnilo. A pokud nebude tato možnost promarněna, tak se i změní a asi i posílí natrvalo.

Obrat ve voličské taktice nastal částečně díky médiím, která pravidelně vyzdvihovala instrument preferenčních hlasů. Zásadní vliv však tentokráte měly občanské iniciativy. Právě tyto aktivity, vzývající pozitivní „voličskou neposlušnost skrze hlas“, vystihly ducha doby. Vycítily atmosféru nespokojenosti ze siláckého stylu politiky a neschopnosti kompromisu i všeobecnou touhu po protestu, avšak vedeném pozitivním směrem, aktivní účastí u voleb za personální obměnu stran. V některých případech touhy po nových tvářích ve sněmovních lavicích svoji roli hrálo volání po omlazení, po komunálních politicích či úspěšných kandidátech z praxe, zkrátka po alternativě. Výraznou změnu náhledu na možnost osobní volby způsobila nenápadná změna ve volebním zákoně, která vzešla z iniciativy sociálnědemokratických poslanců. Byla to jediná obměna stávající české normy, která prošla legislativním sítem. Počet preferenčních hlasů se zdvojnásobil na čtyři a hranice k postupu na kandidátce se snížila ze sedmi procent na pět. Nikdo z volebních štábů si tuto změnu téměř nepřipouštěl. I díky tomu, že ještě nikdy nebyla využita v praxi. Začala totiž platit až několik měsíců po „patových“ sněmovních volbách, v listopadu 2006.

Tato relativně drobná institucionální změna ruku v ruce se společenským tlakem razantně proměnila vnitřní osazenstvo většiny politických stran. Zajímavé je, že voliči nerozlišovali mezi partajními matadory a nováčky. Své o tom ví exministr Ivan Langer, pražský poslanec ČSSD Svoboda, Pavel Severa z TOP 09 či Jiří Janeček z pražské frakce ODS, kterým zůstala brána Sněmovny uzavřena. Například stranické kandidátky Libereckého kraje se otřásly téměř v kompletu.

Překvapí i to, jak nečekaně intenzivně se po vlasti české roznesla a rovněž praktikovala iniciativa podpory „posledních čtyř kandidátů“. Právě ona přivede do Sněmovny řadu neznámých nováčků, ale i komunálních politiků a regionálních osobností. Preferenční hlasování však na jedné straně vyzdvihlo naprosté nováčky, ale podrželo i kontroverzní dlouholeté politiky typu Marka Bendy z ODS či Stanislava Křečka z ČSSD. Můžeme jen spekulovat, zda ze vzdoru vůči Pavlu Bémovi či Jiřímu Paroubkovi.

Jediný, kdo odolal svodům „obráceného“ kroužkování, kdy se z mnohých posledních kandidátů náhle stali první, byli voliči KSČM. I tento trend poodkryl vnitřní rozpoložení duše voličovy. Komunistický podporovatel zcela ctil vůli stranického vedení. Podporovatelé nekomunistických stran do toho naopak šli naplno, často s pocitem, co to udělá. Do budoucna bude zajímavé sledovat, zda se i komunističtí voliči v příštích volbách tímto chováním nakazí nebo si ponechají svůj respekt k autoritě za každou cenu.

Pozitivním na proběhlé „revoluci preferencí“ je, že se voliči rozhodovali konstruktivně, výběrem, ne domácím vzdorem na otomanu. Vybírali za změnu a vnitřní personální reformu, a ne za každou cenu proti. Zkrátka stranickou kandidátku pojali jako univerzální menu, ze kterého si mají právo vybrat. Strany tato nečekaná rošáda do budoucna donutí nespokojit se pouze se silnou pětkou vpředu a zbytkem kandidátů jen do počtu, ale budou shánět zkušené i na zadní místa. To je možná donutí se i více otevřít sympatizantům a lidem praxe. Aktivní využívání preference oslabí i klany a sekretariáty, které si doposud určovaly, kdo zasedne v dolní komoře.

Nováčkům možná tento nečekaný skok do hluboké vody velké politiky umožní vyrůst, více vsadit na shodu a kompromis, už proto, aby dosáhli výsledku. Budou se rozkoukávat, ale existuje šance, že se naučí již odlišným, korektnějším mravům a nerozplynou se ve většině dlouholetých matadorů, konfliktních rutinérů.

V dalších měsících tak poznáme, jak kvalitní má každá strana svoji personální politiku a zda se nám skutečně rýsuje nová politická elita, která se slovy klasika „již nezakecá“.


Psáno pro deník MD Dnes



Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Michal Macek napsal(a):

hlasovani o nejvetsiho kasparka voleb:

kandidati:

A/Jaroslav Tvrdik

B/Daniel Petruska
02. 06. 2010 | 06:46

Ládik napsal(a):

U nás nalilo za noc 45mm, za včerejšek jen 25mm. Stonávka pod kopcem je venku z koryta.
02. 06. 2010 | 07:01

Northern Lights napsal(a):

Michal Macek
Bé je správná odpověď:)
02. 06. 2010 | 07:01

route66 napsal(a):

Kubáčku

A co když voliči Ksčm neměli prostě potřebu kroužkovat? Ne z jakési poslušnosti či zaslepenosti ale proto, že na kandidátce měli povětšinou lidi, kteří se nijak nenámáčeli do afér. Inteligence a slušnost jim také nechybí..

Ale já bych kroužkování zakázal, velebnosti :-D Tento styl hlasování zdá se býti poněkud nešťastný neb se z toho někteří modří korytáři i zbláznili :-DD
http://zpravy.idnes.cz/odep...

http://zpravy.idnes.cz/neus...
02. 06. 2010 | 07:03

Michal Macek napsal(a):

Northern Lights:

no luftjarda mu slusne konkuruje - mit nedrazsi kampan ktera volice odradi a tim padem prijit o jasne vitezstvi a pak nechat stranickou pokladnu prazdnou a zmizet.... :))

je ale fakt ze tahle dvojka ma velkej naskok - ostatni sou za nima s velkym odstupem :))))
02. 06. 2010 | 07:08

Michal Macek napsal(a):

route 66:

ja uz vcera na nejake diskuzi cetl dva nazory

1/toto byly posledni volby kdy se mohlo krouzkovat - no copak to jde toto?jak k tomu prijdou stranicke spicky???

2/v pristich volbach budou nejlukrativnejsi mista na spodu kandidatky

:)))))
02. 06. 2010 | 07:10

jarpor napsal(a):

Díky za dobrý blog.

Voliči ukázali stranickým sekretariátům, že pokud si sami neumí udělat počádek, udělají to oni. Bez ohledu na barvu trika ( kromě komunistů ). A oběma "velkým" dali dobře za uši.

A někdy posmívaná iniciativa "koužkujte odspodu" ? Díky za ni. Poselství, že kroužky mohou něco změnit, se naplnilo.

Díky také za to, že voliči se ukázali jako inteligentní lidé, nikoliv jako tupé manipulovatelné stádo. Žádní "ovčané".
Média jsou mocná, ale nikoliv všemocná.

I teď je možno sledovat, kdo a jak reaguje. Budou i další volby...

Hezký den, bohužel zas deštivý...
02. 06. 2010 | 07:27

Petr z Tábora napsal(a):

Možnosti výběru voličem na úkor diktátu partajních sekretariátů je třeba dále prohlubovat. Připomínám to proto, že ODS chtěla snížit počet preferenčních hlasů ze čtyř na dva. Naopak SPOZ měla nejdemokratičtější návrhy spočívající v možnosti navíc si vybírat i kandidáty z více stran. Veřejnost musí hlídat, aby stávající koalice tyto možnosti neomezila.
02. 06. 2010 | 07:48

Tupelo napsal(a):

Krouzkovani jsem take pouzil (podle zname sablony), povazuji ho za dobrou volbu (prestoze zde bylo dilema zda volit zname zlodeje kteri si uz nakradli nebo nove, kteri si teprve nakrast musi :)).
Bude dulezite sledovat jestli a kdo proti teto moznosti vystoupi.

Nyni jsem slysel p. Peak z VV (dalsi pozitivum probehlych je to ze se podarilo dostat do vyssi politiky vic zen) ktera jako hlavni prioritu sve strany potvrdila boj proti korupci a take zakon o obecnem referendu (a zminila se i o odvolatelnosti politiku ala Finsko; zatim neznam jak to v teto skandinavske zemi chodi) - veci na kterych by se mohla VV shodnout s CSSD (a s podporou KSCM) pomoci prosadit v parlamentu - nebo aspon ukazat snahu (bude zalazet na vysledcich voleb do senatu). Drzim teto strane palce, jsem velmi zvedavy na jeji chovani.
02. 06. 2010 | 07:56

vfischer napsal(a):

ROZBORUJ JAK ROZBORUJ KROUŽKUJ JAK KROUŽKUJ - nezmění se nic! Staré zlodějské manýry cucat ze státní kasy si noví hráči osvojí rychleji a pohodlněji než hledání nějakých nových, nevyšlapaných cest. Berte na vědomí, že nad penězovody vládnou relativně stabilizované úřednické mafie (ředitelé odborů na ministerstvech) propojené na dodavatelské firmy. Až se nováčkům otevřou oči bude vidina "rychlých peněz" tak neodolatelná že všechny morální ohledy půjdou stranou. Předpovídám do půl roku až jednoho roku vrcholící řežbu o koryta, vládní krizi a další přiblížení bankrotu státní kasy - systém neznám bratra v plné parádě! Chcete se vsadit ?
02. 06. 2010 | 08:20

babaluba napsal(a):

Myslím si, že pro strany je prestižní záležitostí uvádět na kandidátkách tolik lidí, kolik je v daném voledním obvodu poslaneckých míst. Chtějí tím působit na voliče, předvádět svoji sílu. Myslím si, že v některých volebních obvodech mají problém získat souhlas dostatečného počtu lidí k zařazení jejich jména na kandidátku a že mnozí z těch, kteří jsou uváděni v spodních dvou třetinách listin, nejenže nepočítali se svým zvolením, ale mnohdy o ně ani nestáli. Takže efekt kroužkování bude jasný až poté, kdy budeme vědět, kolik nově zvolených poslanců se svého mandátu v krátké době vzdá.
Vzávání se mandátu krátce po volbách se objevovalo i v minulosti, ale tam to bylo většinou v důsledku toho, že na předních místech kandidátek byli uvádění lidé, kteří neměli zájem stát se poslanci, ale svým známým jménem a prestiží měli straně pomoct získat hlasy.
02. 06. 2010 | 08:43

rejpal napsal(a):

Tupelo.
Patřil jsem k lidem, kteří VV před volbami velmi nedůvěřovali, zejména kvůli jistým počinům, které byly - velmi jemně řečeno - hodně nestandardní. Jenže volby dopadly jak dopadly a VV, které vsadily na několik málo věcí, na které slyší většina z nás odleva doprava, ve svém zájmu MUSÍ dokázat, že to myslely vážně. Je totiž nevolil žádný stabilizovaný fanklub, ale lidé všech možných typů, které spojuje snad jediné - vůle ke změnám. V první chvíli po volbách se zdálo, že začnou lavírovat a taktizovat, od pondělka už to tak nevypadá. To může mít řadu důvodů, ale myslím, že jim došlo, že z hlediska rozložení sil v parlamentu jsou faktickým vítězem voleb oni. Mohou jít téměř do jakékoli vlády, mohou podpořit téměř jakoukoli vládu. Mohou dokonce přivodit pád jakékoli vlády a vyvolat pat ve sněmovně, řešitelný buď kompromitující velkou koalicí nebo novými volbami. A pokud to udělají ve jménu principů, na kterých trvají, a ne kvůli nějaké marginální mocenské tahanici, u voličů jen získají. Z hráčského hlediska rozehrály dost velkou partii a mají šanci z ní velmi slušně profitovat. Jsou zatíženy balvanem svých předvolebních proklamací - prezentovaly je nekompromisně a samy sobě omezily manévrovací možnosti v programu. Na druhé straně právě tohle jim dává autenticitu v momentu, kdy se třeba rozhodnou potopit vládu ve jménu těch principů. Navíc se profilují mimo rámec ideologií - což jim dává obrovské možnosti spolupráce prakticky s kýmkoli. Současně mají dostatek křesel na to, aby nebyly v pozici malého štěkajícího psíka. Myslím, že podobná situace tu od roku 1989 nebyla, zejména proto, že budoucnost tohoto subjektu je výhradně v jeho vlastních rukách. Žádné druhé strany je nemohou ohrozit - jen oni samy sebe. To co jsem napsal není ani projev fandovství ani důvery v křišťálovou čistotu. Nicméně, dovedu si představit i tu nejpochmurnější variantu, kdy spolek lidí s nečistými úmysly rozhýbá dění, které je přinejmenším v mém zájmu. Mám navíc pocit, že v TOP 09 si to uvědomili velmi brzy, a jsou z toho trochu nervózní. I je volila řada lidí z neideologických důvodů, někteří dokonce hlavně kvůli jedné osobě. Také nemají trvdé jádro voličů a hrají o svou budoucnost. A jejich výchozí pozice je volnější směrem k manévrováni v programových věcech, ale daleko omezenější z hlediska radikálně pravicové profilace.
02. 06. 2010 | 08:58

alarm napsal(a):

Od prvních voleb vždy v každých dalších přišla nějaká nová věc. Příště "krouškování" bude poloviční. Politologové jsou jako historici. Reagují až na to, co se událo. Strašně se bojí říci něco do budoucnosti. Neberme je před a ani po volbách vážně.
02. 06. 2010 | 09:06

Martin napsal(a):

Neni uplne pravda, ze volici KSCM nekrouzkovali. V Pardubickem kraji byla poslankyni zvolena kandidatka ze 4. mista. Mela o 8 preferencnich hlasu vic nez jejich leader. Btw. je ji 25 let, studuje a jeste je krajskou zastupitelkou. No nestacil jsem zirat.
02. 06. 2010 | 09:13

joma napsal(a):

Myslím,že výsledek voleb lze spíše přečíst jako nesouhlas se stávajícím volebním systémem. Voliči již nedůvěřují starým pořádkům a tímto způsobem se pokouší hledají osobnosti, kterým mohou důvěřovat.
02. 06. 2010 | 09:21

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden výkřik obsahujííc nadávku ("hovada"), neboť tyto jsou v rozporu se záměrem našich stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
02. 06. 2010 | 09:27

Tužka napsal(a):

Tužka napíše, tak tak, ti co měli voliče za nesvéprávné stádo, asi vyvalili bulvy,..dobře jim tak. A v dalších volbách?,..taktak, stejně,..jen ať páni politici "čuměj na drát."Tužka,jó,jó.
02. 06. 2010 | 09:39

Tupelo napsal(a):

rejpal: muj vztah k VV je velmi podobny Vasemu. Ja ho mel mozna komplikovanejsi, napred jsem VV vital a byl jsem jiz temer rozhodnut je volit. Potom se zacaly objevovat pochybnosti, s tim ze se tato strana zacala profilovat v nekterych ohledech pravicove a ja nechtel hlasovat tak, abych pomohl pripadne pravicove vlade. Kdyz se objevily hlidky teto strany v ulicich, bylo rozhodnuto uplne. Proto jsem nakonec volil CSSD (s krouzkovanim). Nyni po volbach me VV celkem prijemne prekvapila, ze jeji protikorupcni duraz trva a snad je jeste vic akcentovan (korupci povazuji za nejvetsi problem teto zeme). Jeji vztah k posileni prime demokracie (i vnitrostranicky) je mi sympaticky celou dobu.

Z pohledu levice by byla samozrejme lepsi ucast teto strany v pravicove vlade (dal by se ocekavat i jeji odliv volicu), ale z pohledu samotne teto strany by byla otazka, o co a v jakem mnozstvi by pri nezbytnych kompromisech ve vyjednavani s Necasem a hlavne Kalouskem prisla (pokud by ztratila vic ze sveho hlavniho protikorupcniho postoje, nejspis by nasledovala SZ) . Myslim ze z pohledu teto strany by bylo nejlepsi neucastnit se, hned pote co se dostane do snemovny, vlady, ale pracovat v parlamentu a prosazovat maximum ze sveho programu - jednou podporit levici podruhe zase pravicove navrhy - tato transpartentni strategie by ji nejspis mohla prinest v dalsich volbach dalsi hlasy.

Slysel jsem docela kostrbate vyjadrovani Johna v OVM (ma se opravdu jeste co ucit), ale kdyz mluvil o tom ze se musi nejprve odstranovat statni korupce a pak teprve klast bremena na obyvatele, celkem to rezonovalo s mym citenim. Jakakoliv reforma nebude prilis efektivni, kdyz je postavena na falesnych cislech. Navysovani spoluucasti obyvatel muze trvat donekonecna, pokud bude existovat korupce (jen se s jejim navysovanim budou zvysovat prijmy zlodeju). Teprve kdyz spocitam ztraty, ktere z korupce prameni a nasledne utnu kanaly (nebo aspon nejvetsi a vetsinu), kde statni penize mizi, dostanu se k realnym cislum a teprve na zaklade nich mohu rozlozit naklady na reformu na obyvatele. Trochu mi to pripomina 'reformu' ve zdravotnictvi - nejprve se zavedly nejake poplatky...a pak vlastne nic. Pritom kdyby se zjistilo kolik penez ze zdravotnictvi uitka jinam a utnuly se tyto kanaly, potom by se dalo zjistit daleko presnejsi cislo, kolik by mely poplatky byt (a zda-li by vubec mely byt). Jsem opravdu zvedav jakym smerem se bude VV ubirat.
02. 06. 2010 | 09:45

Tencokida Hnuj napsal(a):

Mě kroužkování či křížkování via sportka -sazka nijak neoslovilo.
Neb postrádaje relevantních informací o jednotlivých kandidátech v dostatečném předstihu před samotným aktem vhození toho či onoho do urny, volil jsem politickou stranu jako takovou. I když jsem propagoval jinou. Ale ta, snad i díky mému snažení, se ze 2% preferencí dostala na 11. A zelené politiky je třeba, tak co.

Proč tomu tak je - tedy že v informačním věku víme o většině kandidátů prd, lze pouze spekulovati.
Snad by pomohlo, kdyby se kandidátky musely uzavřít v delším časovém horizontu před volbami, než je tomu dnes a u každého kandidáta by musely být povinně uvedeny údaje, na kterých se shodne obec.
Pokud bychom disponovali i možností odvolat jednotlivé poslance, na základě skládání účtů např. v půlce volebního období, měla by tato metoda smysl ještě větší. Takto je skutečně pouze vyplňováním tiketu.

Takto mě připadala výše uvedená metoda spíše záchranná brzda PR makerů profařených stran, než nějaká racionální úvaha : "Tak dobře, naši stranu nechcete už volit - zkuste tedy v rámci naší strany tu někoho zakřížkovat, tu jiného zakroužkovat."
Výsledkem jsou hlasy pro onu profařenou stranu.

Asi tak.
02. 06. 2010 | 09:50

rejpal napsal(a):

Tupelo
Měl jsem podobný vývoj (včetně volby s kroužkovánm), a vnímám téměř úplně stejně všechno, co jste napsal.
02. 06. 2010 | 09:52

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro VFischer, já se ráda sázím, tak jim dáme rok. Když se toho dožiju, tak za rok na tomto blogu. Mé sázky jsou o láhve šampaňského. Jak jste na tom Vy? Tužka.
02. 06. 2010 | 09:54

rejpal napsal(a):

TKH
Samozřejmě, pokud možnost kroužkovat měl být návrat kse straně, kterou jsme nechtěli volitm s jakýmsi bonusem, je to tak. Já kroužkoval vždycky, ne podle systému, ale kandidáty, o nichž něco vím, a zdají se mi akceprovatelní. Ale vždy to bylo ve straně, kterou bych volil tak jako tak (i když většinou bez valného nadšení)
02. 06. 2010 | 09:54

rejpal napsal(a):

babaluba
Přesně tohle byla má výhrada proti systému kroužkuj odspodu.
02. 06. 2010 | 09:56

:-) napsal(a):

Kroužkování mělo nečekaně velký ohlas mezi voliči a způsobilo několik lokálních zemětřesení, což je jistě skvělá zpráva...

Představte si ale to zemětřesení na naší politické scéně, jaký by způsobilo zrušení diskriminačního limitu 5% pro vstup do sněmovny... :-)
02. 06. 2010 | 10:09

Tužka napsal(a):

Tužka napíše svůj dojem z VV. Připadlo mi,že se z velikosti svého vítězství až v prvních hodinách zalekly. Došlo jim, že ve svých řadách nemají fundované odborníky, kteří na sebe vezmou "břímě splnění předvolebních slibů". Když je nebudou plnit, skončí jako "politická létavice",zazáří,..a za krátkou dobu??,kde je ji konec. Proto budou stát uprostřed, rozkročeni na "té politické houpačce",než si sednou tam, nebo onde.Tužka.
02. 06. 2010 | 10:14

Likeke napsal(a):

No myslím, že by bylo třeba pozvat tyto nové objevy před kameru a udělat s nimi rozhovor. To abychom věděli, jaké lumeny jsme tím kroužkováním prosadili. Nepředpokládám, že by většina voličů dolní kandidáty znala. To asi budou hvězdy!
02. 06. 2010 | 10:33

vilček napsal(a):

Osobně jsem zvědav, která"demokratická" strana kroužkování zatrhne, nebo která
strana navrhne možnost jej doplnit možností negativního výběru - škrtání v kandidátce.
U VV jsem zvědav nejvíce
na řešení kulatého čtverce:
- jak odpůrce hazardu a drog
p. Novotný a jeho největší propagátor,podle.nea
"liberálněkonservativní") Kalousek budou přetvářet komančskou reservaci jménem ČR
na normální evropský stát!
02. 06. 2010 | 10:46

jarpor napsal(a):

Tužka

Zdravím a souhlasím stran VV...

Hezký den
02. 06. 2010 | 10:48

PatientO.T. napsal(a):

Škoda, pane Stejskale, že to nepíšete třeba takhle:
"...smazal jsem jeden výkřik obsahující nadávku, hovada,
neboť tyto jsou..."

:-D
02. 06. 2010 | 10:58

Tužka napsal(a):

Tužka napíše pro Jarpor,díky, zdravím též. VV,kdyby si stoupli ke kormidlu,a pevně drželi v ruce, nemusí být hned kapitánem, nebo velícími důstojníky. Kormidelník má právo "ve zvláštních případech, pevně daných v popisu práce",udělat korekci úhlu. Mohlo by to za dobré konstelace hvězd, vykračovat správným směrem.Tužka a uvidíme ,uslyšíme,..CAPTCHA píše,.salva nakonec.,tady řádí virtuální duch.
02. 06. 2010 | 11:06

Janeb napsal(a):

Tupelo, Rejpal
Věřte, že vystupování VV je pouhé teatrální gesto. To by ještě chybělo, aby její představitelé zapoměli na své sliby již pár hodin po volbách. Za takové dva, tři měsíce ale už bude vše jinak. Pro neobratnost resp. politickou nezkušenost Johna lze mít úsměvné pochopení. Je to nováček. Pro co však již není žádného pochopení je fakt, že John je na protikorupční boj (fundament programu VV) zcela nepřipraven. I to zavdává důvod k přesvědčení, že ho nemyslel až tak vážně. Důkaz lze najít třeba v TV vystoupení pětí lídrů parlamentních stran. John se prezentoval návrhem VV na propuštění deseti procent z 450 tisíc úředníků. Na dotaz Moravce, zda chce propustit i policisty a učitele překvapeně zmlkl. Moravec ho poučil, že uvedené číslo znamená počet státních zaměstnanců a úřednící z něho tvoří jen malý podíl. John v tu chvíli těžko hledal další slova.
No nic, uvidíme...
02. 06. 2010 | 11:10

tečka napsal(a):

Volil jsem také kroužkováním. Volil jsem od spodu, protože v mém okrsku byli na hlavních místech bafuňáři. Volil jsem ženy.
Jinak bych chtěl upozornit, že mezi novými poslanci je zastoupení žen takovéto:
ČSSD:2 Z toho ale jedna je staronová Emmerová.
KSČM: 5 žen ze 7 nových poslanců!!! A to voliči KSČM masově nepoužívali zakroužkování
ODS: 3 ženy z toho ovšem jedna Řapková
TOP09: 10 žen + stará dobrá zpěvule Parkanová celkově +-25% žen z počtu poslanců
VV: 9 žen z 24
Mě z toho vyplývá, že velké strany jsou opravdoví mastodonti. A když si připočtu, že se do parlamentu za ČSSD dostal Urban s Rathem je evidentní že ke změnám musí dojít. Osobně jsem přesvědčen, že by lidé jako Paroubek, Urban, Rath měli složit i poslanecké funkce.
Na druhou stranu voliči ODS dokonce zachránili zakroužkováním Bendu, Řapkovou a poslali do parlamentu Béma s Vodrážkou. Hovořit zde o mdlém rozumu davu je více než na místě.
No uvidíme.
02. 06. 2010 | 11:11

Filip napsal(a):

Cena Michala Macka o největšího kašpara voleb: Pro mě je jednoznačným kandidátem na vítězství Daniel Petruška. Úroveň jeho myšlenkových pochodů snad ani nedosahuje lidských rozměrů. Zpočátku jsem vůbec nechtěl věřit tomu, že svoje nápady myslí vážně.Když jsem pochopil, že naopak vše myslí smrtelně vážně, udělalo se mně z toho pána nevolno.
02. 06. 2010 | 11:11

Adam napsal(a):

Kroužkování nic nevyřeší a nevyřešilo. V podstatě jakoby by nám jeho propagátoři říkali, že stávající partaje a jejich i dosavadní činy jsou v pořádku a stačí jen někoho vyhodit z viditeln0ho kola ven. Přitom každému rozumnému musí být jasné, že vládnutí třeba v posledních 4 letech si vyžadovalo radikálnější změnu. Tou je, že partaj, která zklame, nesmí do Parlamentu (třeba ODS, která kroužkování nekroužkování sestavuje vládu). Navíc je patrné, že partaje hlasují jednotně v Parlamentu. Kroužkování považuji za chytrý marketingový trik, který umožňuje stávajícímu establišmentu dál vládnout. A pravděpodobnost změny je stejná jako kdybychm očekávali, že se z černocha stane běloch. I když Michael Jackson to alespoň vizuálně dokázal (ale jen vizuálně).
02. 06. 2010 | 11:12

Janeb napsal(a):

Tencokida
Ano, relevantní informace o kandidátech chybí. Nicméně kroužkování určitý, byť nevelký smysl má.
Jde o latentní hrozbu pro politické lumpy, aby alespoň trochu přibrzdili. Zpátečku sotva z nich někdo hodí.
02. 06. 2010 | 11:22

Pavlik napsal(a):

... tenhle znáte....

Z auta vystoupí nasraný chlap a křičí na ženskou za volantem druhého auta:
"Ty krávo, dělala jsi někdy řidičák?!
A blondýna odpoví: "Určitě víckrát než ty, debile!"
02. 06. 2010 | 11:24

Michal Macek napsal(a):

Filip:

taky nechapu co to zkousi - lidi se rozhodli tak by to mel respektovat a ne strasit uspesne tim ze musi zaplatit statisice - ale proc to pisu - je jasne ze jediny komu to zatim neni jasne je pan Petruska :))
02. 06. 2010 | 11:29

Jiří Machek=OBČANÉ.CZ napsal(a):

Po kroužkování převládne názor,
že je nutné volební zákon změnit. Pro zaběhané kádry je
prostě nebezpečný.
Ledaže by vyhlášení systému kroužkování v mediích bylo pod trestem odnětí svobody zakázáno.
02. 06. 2010 | 11:44

Jacob napsal(a):

tohle je podareny a trefny clanek
02. 06. 2010 | 11:45

Jiří Machek=OBČANÉ.CZ napsal(a):

nebezpečné
02. 06. 2010 | 11:45

Pípa napsal(a):

Pan autor to napsal skvěle. Je obdivuhodné, že toto téma zvládl s maximální objektivitou. Ne tak mnozí diskutéři. Ti si samozřejmě udělali své, fandovstvím a propagandou zabarvené názory. S nimi nesouhlasím. Volby ukázaly, že náš národ se chová jako stádo a nechá se snadno manipulovat. Kroužkování je toho jedním důkazem. Nebýt výzev na internetu a hlavně e-mailu, tak by se nic vyjímečného nedělo.
02. 06. 2010 | 11:52

tečka napsal(a):

Souhlasím s Adamem, že kroužkování má omezený prostor pro nápravu politiky.
A celkově se mi jeho příspěvek líbí.

Negativním hlasům nevěřím. Podle mne zavedení novodobého střepinového práva by situaci naprosto zhoršilo. Politikům by svázalo ruce a my bychom měli pouze 200 populistů. To, že politici nejdou normálně odvolat, když provedou nějaký průšvih je jiná věc a týká se jejich imunity a nevymahatelnosti práva.
Mnohem lepší by byla možnost rozdělit preferenční hlasy dnes 4 tedy klidně 4 stranám. Aby se podpořili i malé strany. Zavedení poměrného volebního systému. Omezení imunity. Zavedení odvolatelnosti politiků. A zavedení vymahatelnosti práva u politiků a vysokých úředníků. Je přeci nenormální, aby evidentní podvodníci jako je Benda s Řapkovou zasedali v parlamentu.

Jinak největším kašparem je u mě Petruška.
Tvrdík 1) rozhazoval z cizího 2) zajistil si na rok slušnoě placenou řídíci funkci a že po něm zbyly dluhy? Čím se odlišuje od 90% českých managerů? :-))))))))
Petruška rulllééééééézzzzzzzz.
02. 06. 2010 | 12:01

Béda napsal(a):

Prozatím se změnilo pouze to, že namísto Topolánka s Kalouskem, Schwarzenbergem a Bursíkem, přebírá moc Kalousek s (dinosaurem) Nečasem a jeho staronovou ODS, Schwarzenbergem a Johnem (o kterém se toho zatím mnoho "neví", který nahradil Bursíka.
Za jediný přínos "Cimrmannova" kroužkování v naší pseudodemokracii, kde stejně jde ve skutečnosti pouze o jediné vhození lístku voličů do uren a pak mají na 4 roky utrum, i kdyby nastoupila parta volebních podvodníků a velkorozkrádačů státní kasy, považuji to, že se malinko zčeřila stojatá hladina trdičního politického panoptika. Namísto Íčka a pár dalších nastoupil do sněmovny z nevolitelného místa pan "JUDr." Benda mladší, autor tiskového náhubku a p. "Mgr. Řápková, která by mohla aspiropvat na křeslo ministryně pro národnostní menšiny.
02. 06. 2010 | 12:05

wiki napsal(a):

Kubáčku,

u komunistů se masově krožkovalo v roce 2006, kdy se přes preferenční hlasy do PSP dostali např. Koníček či Rujbrová. A takovíto regionální oblíbenci teď pravděpodobně svou popularitu jen uhájili
02. 06. 2010 | 12:14

jarpor napsal(a):

Béda

Nejste originální.

Valašský král B. Polívka má již dlouho jednoduchý program - Dej mi svůj hlas a mlč !

Polívka si tím "mlčením" dělá legraci. Vy ani tu ne.

Vy zpochybňujete ono kroužkování tím, že za Íčko nastoupil...
Kdyby tam Íčko zůstalo, nekroužkovalo se, jistě byste taktéž nebyl spokojen.
Čili - stát na levé nze je špatně, stát na pravé taky. Víte vlastně, co chcete ?

Hezký den
02. 06. 2010 | 12:16

Michal Macek napsal(a):

ono to snad funguje- parada!

http://zpravy.idnes.cz/neus...
02. 06. 2010 | 13:20

Michal Macek napsal(a):

bacha jarda dotahuje:

http://www.novinky.cz/domac...

:)))
02. 06. 2010 | 13:28

PatientO.T. napsal(a):

2 MM:

Už se perou, už se perou!
02. 06. 2010 | 13:32

Béda napsal(a):

jarpor,

Jára da Cimrman v tomto případě není originální. Kroužkování není žádné nóvum. Kroužkovat se mohlo a taky se toho využívalo i předtím. Akorát to nebylo v takovém rozsahu. Možnost kroužkovat zůstala zachována.

Výsledkem je, že pár šibalů ze sněmovny vypadlo a pár jiných šibalů nastoupilo na jejich místa. Vrabci si akorát přesedli.
V parlamentu i ve vládě. Největší šibalové budou určovat nadále osud republiky.

Ke skutečné (teď nemyslím slovně papírovou) odpovědnosti je nikdo nemůže přivést. Za čtyři roky, na které dostali v podstatě bianco šek, můžou stát přivést úplně zu Grunt. V tomto ohledu je Mirek Kalousek tou nejsprávnější osobou na svém místě.
02. 06. 2010 | 15:05

vilček napsal(a):

To Béda:
Pokud myslíte sovu pálenou a ČR zu Grunt - souhlas.
02. 06. 2010 | 16:55

skepse napsal(a):

Chvála kroužkování! Jen aby nám ti překvapeně zvolení neodstoupili, aby tak nakonec stejně umožnili hrabat tomu, komu to chtěly umožnit matky strany. Kolikátým náhradníkem v pořadí že je Í?
02. 06. 2010 | 17:47

Béda napsal(a):

"Štědrý Bakala. ODS, TOP 09 a VV daroval miliony

Zdeněk Bakala oznámil, že před volbami daroval ODS, TOP 09 a VV dohromady 28,5 milionu korun. Rozhodl se je prý podpořit proto, že před volbami nabídly odpovědné politiky s reformním programem.

"Svým veřejným přihlášením k podpoře jmenovaných stran chci zahájit otevřenou debatu o férovém způsobu financování politických stran v České republice," uvedl Bakala..."

http://www.tyden.cz/rubriky...
více

"Občanští demokraté dostali od muže, kterého americký časopis Forbes umístil na žebříček nejbohatších lidí světa, 15 milionů korun. TOP 09 věnoval Bakala 7,5 milionu korun a Věcem veřejným šest milionů korun..."
02. 06. 2010 | 18:55

Tencokida Hnuj napsal(a):

Béda
Tož to se Bakala téměř trefil váhou jednotlivých podílů na nové a.s. do % výsledků voleb jednotlivých dceřinek.
Chytrá hlava to je.
Umí počítat, lišák.Nebo že by měl k dispozici jiné ratingy než my - hlupáci z ulice ?

Hmm. Doufám, že se s VV přepočítal
02. 06. 2010 | 19:25

Béda napsal(a):

TCKH,

jenom doufejte a nezoufejte. RJ s detektivním spolkem Babí očko dohlédne na transparentnost Bakalových veřejných zakázek.
02. 06. 2010 | 19:41

joma napsal(a):

Pane Janouchu, nic se nemůže vyřešit. Pokud se krade v soukromém sektoru, kde je to podstatně obtížnější jak ve státním, potom žádné záměny šibalů nemůže odstanit tento vřed hospodářství. Spíše si myslím, že výsledek voleb lze přečíst jako nesouhlas se stávajícím volebním systémem. Voliči (částečně) přestali důvěřovat starým pořádkům a tímto způsobem se pokouší najít osobnosti, kterým mohou důvěřovat. Avšak světlo na konci tunelu ještě není vidět.
02. 06. 2010 | 20:20

Vendula napsal(a):

Nebývale ostrý boj se rozhořel nad pražskými kandidátkami ODS pro podzimní komunální volby. Kupodivu však magistrátní politici nebojují o volitelná místa vepředu, nýbrž právě naopak o místa úplně poslední.

Více zde:

http://www.hradniparticka.c...
02. 06. 2010 | 21:29

Tencokida Hnuj napsal(a):

Vendula
Tož k tomu nezbývá než dodati : Jsou to ale hlavy vykutálené.
Hlavně aby takovými nebyli i jejich voliči.
02. 06. 2010 | 21:43

rejpal napsal(a):

Vendula
My je převezeme a budeme kroužkovat ty nahoře. A lídři budou v šoku až zjistí, že musí na radnici.
02. 06. 2010 | 21:44

michal napsal(a):

Historický výlet: kdo vlastně schválil větší kroužkování (4 kroužky namísto 2 a 5% namísto 7%)? ČSSD+většina KSČM+US-DEU blahé paměti. Proti ODS. (Třeba takový p.Kochan tenkrát věděl, proč hlasovat proti,v Hradci byl nyní jako 1 a nedostal se.) http://kohovolit.eu/api/psp...
02. 06. 2010 | 22:03

Eda napsal(a):

Pro Petra z Tábora:

Ten zákon, co umožnil lehčí kroužkování, napsali poslanci Oldřich Němec (dnes Zemanovci), Stanislav Křeček (ČSSD) a Robin Bönisch (ČSSD). Tedy program Zemanovců sepsali socani :-)
02. 06. 2010 | 22:23

Jeník napsal(a):

Zloděj podporuje zloděje. Nejdříve mu ODS přihraje miliardy přes dřívější mluvčí, nyní spolusouložnici a tak potom jim to musí oplatit.
Náš národ se dělí na podporovatele zločinů,kteří z nich těží, stáda 30% lenochů a flákačů, kteří nepřišli k volbám a část hloupých lidí s IQ tykve, kteří uvěřili lžím a volili zmar a špínu ztělesněnou v ODS,TOP09 a VV.
Pouze jedna třetina normálních slušných lidí si bylo vědomo, co ta modrá soldateska nám všem provede - potom bude pozdě, až to nemyslící a líné stádo pozná o co vlastně ve volbách šlo.
Finančník Zdeněk Bakala oznámil, že před volbami daroval ODS, TOP 09 a VV dohromady 28,5 milionu korun. Rozhodl se je prý podpořit proto, že před volbami nabídly odpovědné politiky s reformním programem. "Svým veřejným přihlášením k podpoře jmenovaných stran chci zahájit otevřenou debatu o férovém způsobu financování politických stran v České republice," napsal Bakala v prohlášení.
02. 06. 2010 | 23:46

Tencokida Hnuj napsal(a):

Revoluce je takto proces, kdy malá skupina lidí zmanipuluje velkou skupinu lidí, aby se všichni společně obětovali pro věc, z které bude mít nakonec prospěch úplně jiná malá skupina lidí, než byla ta původní.

Bakchanálie nejistoty se mění ve střízlivou jistotu, že vše je děláno správně a historicky oprávněně neb člověka takto posouvá k výšinám, o jakých se mu ani nesnilo.

Mrtvoly , které tuto bohulibou cestu lemují, jsou pak třískami a lesem je nová ideologie, která postupně vyhnije.

Jenže. Co s pánem, který jen slibuje, káže vodu a sám pije víno?

Hmm. To kdybych takto věděl, nesedím u PC v hospodě , ale stoupl bych si do řady tšch, kteří čekají na nějaký ten grantík či dotaci.

I když si nejsem tak docela jist, zda bych ten grantík či dotaci jen bohapustě nezneužil.
03. 06. 2010 | 00:12

Luba Oleskiewicz napsal(a):

Again another http://www.jdkeda.com happy reader. Very helpful. But I do agree with http://www.huaan-med.com/wr... dude - not sure if ill spend too much time on http://www.huaan-med.com/wa... this?? Great solution ,That sounds very interesting .
http://www.hzhwknit.com
http://www.cnboostercables.... topic. http://www.cnboostercables.... Thanks for your article, http://www.phccwy.com its been very helpful. http://www.huaan-med.com/ba... Thanks for sharing your information. http://www.huaan-med.com/in...
Nice post! http://www.sunstorm86.com Although we are familiar with http://www.cnyonghao.com our culure, but we maybe don't really understand http://www.huaan-med.com/in... it. It need to study deeply.It's a very meaningful http://www.huaan-med.com/fo... activity. Looking forward to joining you.meter from http://www.huaan-med.com/di... 。Thanks a lot for http://www.racketchina.com enjoying this beauty article with http://www.lk-outdoorfurnit... me. I am apreciating http://www.eammarsolar.com very much! Looking forward to http://www.huaan-med.com/di... another great article. Good luck to the author! http://www.huaan-med.com/ea... all the best! Those http://www.jihepackage.com who want to get the scholarship must http://www.jihepackage.com/... work hard and try their best. http://www.jihepackage.com/... It's exciting to hear this good http://www.huaan-med.com/di... .Thanks for this http://www.suntasksolar.com great post. I have become a http://www.trading-mx.com huge fan of this website and http://www.shopdisplaycn.com I really cant wait to read you next posts! Your post are http://www.jihepackage.com/... inspirational.Looks like a very interesting http://www.jihepackage.com/... solution technology. Thanks for sharing .
http://www.worldmaya.cn
http://www.chinachristmasba...
http://www.xdbike.com
http://www.zjqiangsheng.com
18. 08. 2010 | 05:22

Harry Zaeske napsal(a):

Good article, http://www.haoxinglass.com Each and every point is http://www.china-ouya.com good enough.This is a good,common sense article. http://www.china-bamboofloo... Very helpful to one who is just finding the resouces about http://www.china-bamboofloo... this part.It will certainly help educate http://www.china-bamboofloo... me.Thanks for sharing with us your wisdom.Great!This article is http://www.hc-cca.com creative,there are a lot of new idea,http://www.mingjiangnan.com it gives me inspiration. http://www.xyweavebag.com I think I will also inspired by you http://www.zh-bamboo.com and think about more new ideas。I am totally agree with http://www.china-yongding.com your oppinion.this blog post is http://www.ysteas.cn very encouraging to people who want to know these topics.Excellent article that http://www.ds-jiecheng.com will provide the incentive and http://www.huxi-cable.com/p... basis for my works. http://www.ejaisolar.com I wonder if I can mention the article as http://www.chinajmdq.com a bibliographic reference in my work. Very interesting and http://www.chinalasiji.com useful information! It's pity that such occasions are still exist in the world, but we should act all http://www.huxi-cable.com/s... together for to prevent them. Thanks.Very interesting and http://www.hzzxdq.net useful information! http://www.zjbangge.com/rec... It's pity that such occasions are http://www.zjbangge.com/lea... still exist in the world,http://www.zhuoerya.cn but we should act all together for to prevent them. Thanks.You really know http://www.hn-hardware.com what your talking about here. Thanks for the great step by http://www.zjbangge.com/sec... step how to blog. Great stuff from you, http://www.sunsurf.com.cn man. Ive read your stuff before http://www.jdxpwj.cn/booste... and youre just too awesome. http://www.zjxhdz.com I love what youve got here, http://www.tygluegun.com love what youre saying and http://www.wanjia-ylm.cn the way you say it. You make it entertaining http://www.hangxiang.cn and you still manage to keep it smart. I cant http://www.meiyuanfurniture... wait to read more from you. This is http://www.jdxpwj.cn/tow-rope really a great blog.This is one of http://www.deliver.com.cn the best posts that I’ve http://www.hzzhuoyuan.com ever seen; you may include http://www.hzhtdq.cn some more ideas in the same theme. http://www.china-chunyu.cn I’m still waiting for some interesting thoughts http://www.cnboostercable.com from your side in your next post.I like this kind of very useful http://www.huaan-med.com/fo... articles congratulations I wish you continued success, I hope http://www.huaan-med.com/me... I can do this kind of article。
18. 08. 2010 | 05:23

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy