Děti a smrtelnost člověka

02. 11. 2010 | 02:21
Přečteno 15442 krát
Smrt – slovo stále břitké jako čepel kosy zní našim uším již poněkud vzdáleně, jako by k našemu životu už ani nepatřilo. Ač i dříve bývala přijímána vesměs nevítaně, přesto se na kmotřičku Smrt nahlíželo jako na zcela běžnou aktérku v lidském údělu. Možnosti moderního způsobu života však oslnily člověka natolik, že téměř pozbyl respektu, úcty a pokory vůči přirozenému řádu věcí. Tento pro společnost asi nezdravý stav se zcela promítá i do výchovy dětí.

Ta tam je doba, kdy byly děti běžně svědky umírání a kdy s naprostou samozřejmostí bylo ze strany dospělých sdělováno vědomí vlastní smrtelnosti. Dokonce i v písních se zpívalo „byli naši, byli, ale sa minuli, aj my sa mineme po malučkej chvíli“ či třeba „starý som já, starý, nedočkám do jari“. S dnešními dětmi většinou o smrti a umírání nemluvíme, účast na pohřbech jim neumožňujeme, abychom je ochránili od nehezkých zážitků, ani na hřbitov v době Dušiček je často již s sebou nevodíme. Že bychom tak děti o něco připravovali, toho si nejsme vědomi. Oč bychom je vlastně mohli ochudit? O významné zasvěcení – zasvěcení do životní pravdy.

Vypořádání se s realitou vlastní smrti představuje úkol stojící před každým z nás. I život našich dětí se jednoho dne skončí, i je čeká stejný úkol, a my bychom jim proto měli předat štafetu zbavenou přebytečného strachu. Moderní svět odvrhl tradice, jež se vyvíjely spolu s lidskou společností a jež vytvářely prostředí životních jistot. A tradice spojené s koncem lidského života k nim také patří. Najednou jsme zůstali s holýma rukama. Když se objeví smrt někde hodně nablízku, jsme zaskočeni, nevíme si rady a snažíme se ony hrůzy rychle zbavit. Se smrtí blízkých se nevypořádáváme, spíše ji zametáváme pod koberec své duše. Vidět své zemřelé nechceme, abychom si „prý“ uchovali hezkou vzpomínku. Někdy dokonce už ani žádný pohřeb nepořádáme.

Pobýt spolu s mrtvým přináší bez pochyby podstatně větší bolest, ale člověk nakonec stejně přistoupí na nezvratitelnost věci a jediné, co v tu chvíli zbývá, je pochování těla milovaného či jeho předání k zpopelnění. Tato konfrontace se smrtí přináší úlevu a napomáhá ke zdravému vypořádání. Nahlédnout smrti do tváře je blahodárné i pro děti. Ony si záležitost prožívají jinak než dospělí, taktéž jejich schopnost přijmout novou skutečnost se liší od dospělých, takže obavy o jejich psychickou újmu nejsou jistě na místě. Každé setkání s umíráním a smrtí člověka nejen posiluje, ale přináší i nenahraditelné zkušenosti a poskytuje příležitost k přehodnocení vlastního života.

Současný postoj k umírání a smrti je třeba zajisté považovat za zvrácený. Do obecného povědomí se vloudila představa, že umírání a smrt jsou něčím ohavným, špinavým, odporným, což zákonitě nahání strach a vede k vyhýbání se tomuto tématu. Navíc se umíráním završuje lidský život, takže je pojímáno jako už zbytečný, marný úsek nehodný pozornosti. Jenže tak jako batolecí věk či období první zamilovanosti mají svou výlučnost, tak také umírání dává životu novou jedinečnou kvalitu, kterou bychom měli coby ještě neumírající respektovat a učit tomu naše děti. Dokud člověk žije, má právo na důstojný život. I dětem bychom měli dopřát trávit čas u umírajícího. Nebo snad může dítěti uškodit sedět mlčky u umírající babičky, držet ji za ruku a dívat se na její nemocí změněnou tvář? Stále je to tatáž babička, s níž se kdysi mazlilo, jíž hopsalo na klíně a kterou má stejně rádo, jako když byla ještě zdravá.

Zasvěcení do pravdy se netýká pouze dospělých v rodině. I škola je prostředí, kde by se téma smrti nemělo přehlížet. Občas nastane problém, jak se zachovat k dítěti, kterému právě zemřel jeden z rodičů. Přejít „taktně“ celou záležitost, anebo s ním o události hovořit? Ale i mimo konkrétní případy mají pedagogové coby zástupci dospělých možnost vyjádřit svůj postoj k umírání a smrti či se tématem nějak zaobírat. (Bohužel v učebnicích zabývajících se etapami lidského života se probírá nitroděložní vývoj, ale o umírání a smrti se mlčí.) Z vlastní praxe můžu zmínit třeba navštěvování Nového židovského hřbitova v Praze se studenty. Samo prostředí a také veršované nápisy na náhrobcích (v českém i německém jazyce) nabízejí dostatek podnětů k zamyšlení. Čím vším může například obohatit dospívajícího mladíka více než sto let starý verš, který si zaznamenal a přeložil z němčiny „Příliš brzy jsi nás opustil, oči – hluboce zarmouceny – stále nové slzy roní, jen myšlenka dopřává nám klidných chvil, že nás Pán zas jednou spojí.“?


Vyšlo v časopise Rodina a škola

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

jetotukormoran napsal(a):

Doprucuji odpocinkovou cetbu od R. Moody, Zivot pred zivotem a Zivot po zivote....
02. 11. 2010 | 02:40

honolulu napsal(a):

Smrt asi neexistuje. Telo meni podobu a duse (vedomi) meni polohu.
Mel jsem vedomi oddelene od tela a nechtelo se mi zpet.
Kdyz jsem intenzivne vyslychal pany doktory, co se mi asi stalo, tak jsem zjistil, ze oni nevi nic !

Nejlepsi vysvetleni je zde !
To je jako s tou ruskou hrackou, ktera se jmenuje "Babuska". Uvnitr je druha "Babuska". Kdyz ta vnitrni proleti tou vnejsi, tak se nestacite divit, kde jste se octli !
Toto nahlednuti do neznama jde snadno docilit, kdyz se rozjedete autem proti necemu tvrdemu, co neustoupi napr. zed, strom, nebo si popletete auto s Cessnou Skymaster a letite vzduchem.. Po dopadu - Ne nadarmo se rika : "Vyrazil jsem si dusi z tela". Rozbit si hubu s Cessnou (ja v Africe), je stejne jako s tim autem.

Proto umirani nebo strach ze smrti je daleko horsi nez smrt sama, ale i to jde snadno osidit.
Vite jak ? VODKA, WHISKY je 100 x lepsi nez jakakoliv droga. Vratite se na zakladnu s armadou ovencen vavriny a dostanete placku na prsa za BRAVERY ! (Oh, pardon za nedostatek inteligence !)
Nejhorsi snad je, kdyz je unavena duse a nejde zit a nejde umrit. Kdyz vsichni kamaradi jsou uz pryc a clovek je nucen zit v case, do ktereho nepatri. To vim od vysokeho dustojnika..Ten kazde rano vital novy den slovy : " Himl, Hergod Sakra, zase jsem se prubudil !!! Proc je ten Sv. Petr denne ozralej" ?
Tak lide, kdyz se na vas bude sklebit smrt, tak se sklebte zpet ! (Pamatujte, ze smrt je poseroutka.) A zacnete zbrojit, budete to potrebovat.
( Vite, ze adrenalin zabiji ? Tak nezapomente na tu vodku !)
02. 11. 2010 | 03:45

Ládik!!! napsal(a):

Těsně po 89 kamarád řešil "firemní hřbitov". Pokud někdo "dýchá za firmu", má nárok být pochován na firemním hřbitově; pochovávat se mělo břichem dolů a tak mělce, aby se mezi půlky dalo zaparkovat kolo. Kámoš už není, mezi pícháním inzulínu baštil moc zákusků...
02. 11. 2010 | 07:16

V.T. napsal(a):

To honolulu:
Drobátko šáhnutej jste honolulu. Je to ale vaše problematika života. Doporučil bych návštěvu u nějakého psychiatra pro sebevražedné sklony. pakliže se vám ale život už zajídá, pak jistě je to jen na vás.
Neštěstí doby spočívá v tom, že se společnost snaží mermomocí zabránit sebevrahům v jejich pokusu. Proto je i dost těch, co mají demonstrativnost tohoto činu za něco pozoru hodného.
I vy honolulu jste vlastně demonstrátor a v podstatě nijak nehodláte realizovat svou myšlenku přecházení ze života do jiné alternativy. To jen vás má činit zajímavějším. JINAK BY JSTE UŽ DÁVNO PŘEŠEL! Tak sbohem!
02. 11. 2010 | 07:17

juli napsal(a):

Když mi bylo devět, umírala babička. Poslední měsíce před smrtí bydlela s námi, takže jsem byla svědkem každodenních záchvatů bolesti, kyslíkových bomb, morfiových injekcí. Tato zkušenost mě velice negativně ovlivnila v dalších letech, neboť jsem nevěděla, že ne každý člověk umírá takto. Pohřeb, kostel,hřbitov jsem dlouho nemohla ani vidět. Na rozdíl od autora se nemyslím, že by bylo za každou cenu třeba dětem smrt takto přibližovat. Je-li dítě, ke všemu ještě hodně citlivé, vtaženo do děje smrti tak, jak to bylo u mě, nepovažuji to ani za výchovné, ani správné. Většinou si děti moc dobře uvědomují, že n ěkdo z jejich blízkých je natolik nemocen, že brzy umře, děti se totiž umí ptát někdy lépe, než bychom čekaly. Spousta dospělých často není schopna pochopit a vydržet, co děti. Je pravdou, že dnešní doba předstírá, že se věe dá zvládnout technickým pokrokem a dokonce i přesvědčením, že se dá nad smrtí vyzrát. Uměle se prodlužuje život nemocných, kteří o to možná už ani sami nestojí, neboť nežijí, ale přežívají, o smrti se přece normálně nemluví a pokud ano, patří to jen ke starým lidem, kteří si svou smrtelnost uvědomují už jasně. Děti smrt často vidí jen v krvavých filmech, kde je nic nedojímá, tam je chyba. Že se bojí držet umírajícího dědečka za ruku je ale normální, sama si dodnes vybavuji hrůzu, když se po mě chtělo, abych zesnulou babičku políbila.
02. 11. 2010 | 07:39

Holubář napsal(a):

V.T.:
Neche honolula na pokoji. Je to nejspíš starší člověk, myslím, a zdá se, že mu poněkud chybí stará vlast.
Myšlenky má někdy neradostné, ale celkem realistické, poznamenané poznáním životaběhu.
Nějakou moc osobní věc nebo i blbost tady občas napíše každý z nás.
No a co?
02. 11. 2010 | 07:39

Targus napsal(a):

Jako dítě jsem pár pohřbů zažil, dokonce pár pohřbů svých vrstevníků. Skutečnost, že se mi pak v noci zjevovali (dvacetikilová třináctiletá slečna a z vosku udělaný kolega rozstřelený rychlíkem), mne nijak neomezovala v páchání bezpochyby nebezpečných alotrií, jako byly návštěvy uzavřených šachet, domácí výroba výbušnin, a v o málo pozdějším věku až nesmyslnému riskování v práci.
Žádná smrt nemůže vštípit mladému člověku pocit smrtelnosti. Nastavená hranice pudu sebezáchovy se posunuje až věkem.
Dále bych měl rozhodnou výhradu k jiné skutečnosti, již zde zmíněné. Kdysi nebylo možno vidět člověka umírajícího celé roky, jako je tomu dnes.
Zažil jsem také tu zoufalou dobu několika let, kdy člověk nevěděl, co má udělat dříve, jestli nakrmit, přebalit, sehnat nové matrace, podat tablety, dotáhnout sestru, aby píchla morfium. Nemyslím si, že by mě to nějak zvláště jako dospívajícího či čerstvě dospělého duševně obohatilo. Spíše naopak.
Souhlasím ale s autorem, že se našim předkům projevuje málo úcty. Ať žijícím či zesnulým. Dnes doba žádá přemlouvat báby a dědy, aby volili v zájmu frikulínů, nikoli v zájmu svém, a to je špatně.
02. 11. 2010 | 08:11

neo napsal(a):

To přece záleží na rodičích, buď dítě zasvětí a nebo ne. Na pohřeb má děcko času dost.. už musí mít více rozumu, aby nedělalo brajgl. Na hřbitovy položit kytku, zapálit svíčku může od narození..
02. 11. 2010 | 08:17

Dzá zrzka napsal(a):

Součástí života je i smrt. S dětmi a mládeží by se o ní mluvit mělo. Nenásilně. Vzhledem k tomu, že je trh zaplaven různými filmy téměř nesmrtelných hrdinů, počítačovými hrami se střílením a zabíjením, bych povídání o smrti pojala tím způsobem, že na rozdíl od filmů a her je smrt v reálu definitivní. Žádný čudlík, cvak a jedem dál. Prostě konec. Nic.
A neumírají jen lidé, ale i domácí mazlíčci z říše zvířat.
02. 11. 2010 | 08:18

gaia napsal(a):

každý by mohl přijít na něco , o čem by se mělo ve škole mluvit, že ale potom polovina neudělá test z matematiky mně přijde tristní.

Myslím, že kdejaký pseudohumanista a pseudopsycholog by diktoval , co se vše má ve škole dělat, že ale nezbyde čas na základní učivo, kvůli kterému děti do školy vůbec chodí, tak se jednoduše obviní učitelé, že špatně učí.

Já bych přidala matematiku a přírodní vědy , žáci by se naučili přemýšlet a ostatní by přišlo jaksi "samo".
Ale můj názor v dnešním školství zůstává osamocen, tak zbyde asi ta vodka, jak doporučuje Honolulu, ale ta mně moc nechutná.

Navíc to hrozné uírání dělají doktoři a ještě tomu říkají humanita.
Vidím to na kámoškách své 85 leté matky.
02. 11. 2010 | 08:47

Drzá zrzka napsal(a):

gaia
Kde najít hranici kdy léčit a kdy nechat být?
Kde se bere právo na život za každou cenu?

V dobách budováni socialismu byla některá témata tabu. Spousta lidí o nich dodnes neumí, nedokáže, nechce mluvit.

Vyšší matematiku zvládnou v budoucnosti stroje, vyrovnání se smrtí ne.
02. 11. 2010 | 09:23

yyy napsal(a):

Nejpotřebnější a nejlepší blog.
\Zatím. Moc hezké. Karma.
02. 11. 2010 | 09:56

gaia napsal(a):

Drzá zrzka

mohla bych uvést 5 případů z mého okolí, kdy lidem starším než těch 85 let dělali týden před smrtí operace nebo amputovali končetiny.
"Vyšší matematiku zvládnou v budoucnosti stroje" tak to leda kdyby někomu ten stroj namontovali do mozku. Stroje bez lidí, kteří umí přemýšlet, nezmohou nic.

Válka s mloky, to je sci-fi.
02. 11. 2010 | 10:34

Anita napsal(a):

Jan-Michal Mleziva
Vím, že se v době dušiček hodí napsat článek o smrti člověka. Pojednání ve vztahu dítě a smrtelnost ve vašem článku mi nepřijde až tak moc důležité.
Nepíšete o věku dítěte. Dítě si většinou uvědumuje fakt, že je člověk smrtelný kolem sedmého roku. Většinou z poznání buď, že umřel někdo přímo v rodině nebo v blízkém okolí. Není to pro něj bezvýznamné poznání, většinou má noční běsy a přes den nekonečné otázky. Copak jste to sám neprožil? Dalo by se říct, že od té doby ho provází celým životem, pouze si s přibývajícím věkem udělá sám vlastní víru, tak aby se s faktem smrti smířil.
Nemohu souhlasit cituji "I dětem bychom měli dopřát trávit čas u umírajícího. Nebo snad může dítěti uškodit sedět mlčky u umírající babičky, držet ji za ruku a dívat se na její nemocí změněnou tvář?" Moje první velmi hodná a nejmilejší osoba, babička mi umřela, když mi bylo 35 let, tudíž nebyla jsem již dítětem. Vzpomínky, jak byla babička zesláblá, vyhublá stočená do klubíčka, zcela změněná ve své tváři se mi promítá ještě po 25 letech, totéž následovalo před 10 lety, když mi umíral otec. Má bezmoc pomoci jim, obrazy jejich konce mě ještě stále pronásledují. Tak nějak zastíňují tu jejich hezkou zdravou tvář a jejich optimismus, vlídnost, chápavost, milost tedy živočišnost při vzpomínce na ně. Prosím a to jsem s nimi žila dost let a mám na ně vzpomínky jen velmi pěkné, bohužel vždy i ty těsně před smrtí.
Dítě pokud má velmi někoho rádo a umře mu, samo dle své individuality se s tím musí poprat, některé o tom přemýšlí, druhé si o tom potřebuje povídat. Dítě, které takové zkušenosti nemá, bych tím vůbec nezatěžovala. Vůbec si nemyslím, že dítě pokud se nedožaduje samo vidět umírajícího blízkého a držet ho za ruku ( i to bych zvažovala), že by tohoto aktu mělo být přítomno. Prostě jsou pro děti v našem celém životě určitá TABU, na které si přijdou až dozraje jejich čas, přirozeně a pozvolna. Dětem plně stačí,že se o smrti mluví a vštěpuje se jim úcta ke stáří.
Dzá zrzka 02.11.2010 08:18:44
nemohu víc než souhlasit
02. 11. 2010 | 10:59

Milan napsal(a):

Nedávno jsem se zúčastnil ateistického "rozloučení" ateistů s ateistou v obřadní síni krematoria.
Hned po té jsem ujistil své děti, že jestli mi jednou nevypraví řádný křesťanský pohřeb, tak je budu chodit strašit.
02. 11. 2010 | 11:01

Karamela napsal(a):

to Drzá zrzka:
Od revoluce 1989 uplynulo již více než 20 let! Jak dlouho ještě budete uplatňovat argumet o "budování socialismu" proboha?

Vztah ke starým a umírajícím byl za komunistů rozhodně mnohem lidstější než dnes. Nikoliv snad proto, že by byla péče státu tak úžasná, ale protože právě naopak stát se tak moc nestaral a holt se musela postarat rodina, tak jak to býti má!!! Všeliké eldéenky či hospice neexistovaly, takže staříci odcházeli normálně mezi svými blízkými. Neuskutečnit rituál pohřbu nikoho ani nenapadlo. Žádné budování socialismu bych do toho nemontovala. To tabu se vynořilo a zběsile se podporuje teprve poslední dobou za pilné účasti bulvárových médií - mladý, krásný a zdravý až do smrti - toť naše heslo.
02. 11. 2010 | 11:12

Dr.Krejzyber napsal(a):

Text vítám, je však třeba se ptát ještě hlouběji. Totiž zda smrt, jak si ji vždy už nějak kulturně programujeme, je skutečně ta jediná. Smrt jsme my sami, stejně jako život, jen zdánlivě přichází zvenčí. Jistě, příčiny jsou ze své opodstaty externími faktory, reakce na smrt však je záležitost niterná. Vždy se proto bojím, že otevřením tématu smrti se spustí stavidla morbidity, která smrt v našem kulturním okruhu tradičně doprovází. Zjevně tomu tak nermusí vždy být, hraje se o celé pojetí nerozděleného a celistvého života. Takže pozor, o smrti otevřeně, ale o které vlastně?
02. 11. 2010 | 11:32

Tadeas napsal(a):

Smrt je fajn. Někdy už jí slyším obcházet okolo. Ale zatím mne ještě nenavštívila. Opravdu jí budu mít nerad pokud si vezme někoho mne blízkého. Ale já sám se smrti nebojím.

"Umřít je snadný, to žít je daleko težší."
02. 11. 2010 | 11:37

Anita napsal(a):

Karamela
Zprávy v mediích jak z "černé kroniky" (někdy téměř smrt v reále), ukazují přímou realitu smrtelnost, ale čeho je moc toho je příliš, ubrala bych obého
02. 11. 2010 | 11:38

Jirka napsal(a):

Smrt jednoduše patří k životu, to jenom "moderní sociální kultura" se snaží vytěsnit věci, co nejsou příjemné, je to snad pozůstatek komunismu, co se nám tak trochu hodí!? Těžko soudit, ale rozhodně to patří k životu stejně jako jiné věci.
02. 11. 2010 | 11:38

Berte LSD napsal(a):

a poznáte SMRT !!!
02. 11. 2010 | 11:43

Petr napsal(a):

To Karamela:
Naopak to období ,,budování socialismu,, je třeba připomínat. A to, že lidé k sobě měli blíž, to bylo dáno tím, že ještě žili ti narození před válkou, kterým se dostalo humanistické výchovy a bylo mnoho věřících.
Teprve za toho socialismu byl lidem vtloukán do hlav bezduchý (doslova) marx-leninský materialismus, podle něhož je člověk pouhá hmota, mechanismus, stroj. Cíleně byla zesměšňována a vyvolávána nenávist k církvi a k víře vůbec poukazem na často zveličované chyby církve. Takže to je nyní výsledek těch dob a bude otázka generací, než u nás opět lidé pochopí, že všechno je jinak, že víra v Boha není projev hlouposti a že po zániku fyzického těla pokračuje existence lidského individua dál v jiné formě.
02. 11. 2010 | 11:44

Paul Claudel - uryvek básně kříž. cesta napsal(a):

Nic není ztraceno když zbývá smrt...
02. 11. 2010 | 11:51

Induan napsal(a):

Vem mě pod svá křídla
Otevři mi náruč,
vem mě pod svá křídla,
odlétneme spolu
nikdo neví kam.
Pro někoho ošklivá
pro někoho bílá
Já si s tebou
klidně zalétám.
Hledal jsem tě dlouho
našla jsi mě dříve
Čekal jsem tě ráno
přišlas v pondělí.

Sbohem moje touho
jiná na mě kýve
není nám všem dáno
buďme veselý.
Nedávejte křížek
nedávejte růže
nedávejte slzy
nedávejte hlínu
Nedávejte kámen
kdopak za to může?
pošlete mě větrem
louce ležet v klínu.
02. 11. 2010 | 11:51

Bomber napsal(a):

nejlepší je to na příkladech:

"Zranění neslučitelná se životem"

viz lékařská, policejní terminologie:))))
02. 11. 2010 | 11:51

honolulu napsal(a):

From honolulu to V.T.
Sahnutej ano !
Sebevrazednej absolutne ne ! To bylo pouze nahlednuti nekam, kde jste Vy nikdy nebyl.
Kdyby jste mel nekdy vazny karambol s autem (nebo letadlem) a ne pouze natrknuti, tak by jste vedel o cem pisi.
To se Vam vsak asi nikdy nestane. Lide jako Vy vetsinou ziji "sporadane a opartne". (A nudne.)
To co jsem napsal ze sve zkusenosti je konecnou casti zivota mnoha...
Vy to budete jednou prozivat jinak, ale budete. Bylo by dobre o tom neco vedet.
Pro Vas je to asi TABU, jako pro mnoho lidi a to je chyba.
U nas zemre na silnici 40 tisic lidi rocne. Myslite, ze patri k psychiatrovy ? Nebo, ze kazdy chce udelat sebevrazdu ?
Kdepak pane, ja mam zivot velmi rad. Za Vasi analyzu mate nedostatecnou ! Nerozumel jste informaci ! Byl jste nekdy v nejake armade jine, nez ta co byla vzdy zbytecna ? Bez akce. (Ceska.)
Rozsirila by Vam obzor a obohatila o zkusenosti, ktere nikdy mestackym zivotem nebudete mit.
Mam rad kazdy nazor. Nejradej vsak opozicni. Nuti me premyslet.
Cim jste obohatil diskuzi na dane thema Vy ? Narknutim, ze jsem sebevrazednej ? Je to blbost ! Swanson company prodava vitaminy na improvement zakrnelich mozecku, kteri si mysli, ze jsou psychologove !
02. 11. 2010 | 11:53

Anita napsal(a):

Milan
100 lidí 100 názorů, já zase děti ujišťuji, jestli dájí vydělat, těm kteří berou hříšné peníze za pohřeb za hrob a všechny ty okázalosti a neuposlechnou mému přání rozhodit někde jen tak můj popel, že je budu hodně strašit.
Každý by měl v určitém věku projevit názor, jak má být s jeho tělesnou schránkou po smrti naloženo, hlavně by měl uvažovat racionálně. V mojem případě jde o to, že chci, aby si na mně kdykoliv vzpomněli a né, aby museli chodit oprašovat můj hrob, rozčilovat se kdo jim ho poškodil a měli zbytečná vydaní. Holt, každý má svoji víru, nemusí být křesťanem ba ani zcela ateistou.
02. 11. 2010 | 11:56

Pavel napsal(a):

Nejhorší jsou politické mrtvoly !
A nikdo neví kdy a kam se vrátí.
02. 11. 2010 | 12:00

honolulu napsal(a):

To V.T. Kolik mate niku ? Vase vety (konstrukce), jdou snadno rozeznat.
02. 11. 2010 | 12:01

Targus napsal(a):

To Petr:

A ve kterém státě jste to budování socializmu prožil?
Já ještě pamatuji dobu (polovina 80. let), kdy celá dědina chodila pomáhat mému bratranci stavět barák.
A zcela samozřejmě, když stavěl v dědině někdo jiný, někdo z bratrancovy rodiny šel pomáhat jim. Nepřijít k betonování základů či stropů by si nikdo nedovolil.
Bylo to ve vesnici v Kysucké oblasti Slovenska, tedy nepříliš daleko od naší hranice.
Vy mi chcete tvrdit, že ty nové zděné domy tam stavěli tehdejší sedmdesátníci?
Nevymlouvejte se na šíření nenávisti k církvi. Jednodušší a pohodlnější je do kostela v neděli nejít a vymlouvat se. Průser je, že dnes se nemáte na co vymlouvat. Za těch 20 let jste si už nějaký kostel mohl najít.
02. 11. 2010 | 12:03

honolulu napsal(a):

Vite, ze jedina vec na svete o ktere se bezpecne vi, ze prodluzuje zivot (obnovuje bunky) je najaka kyselina v pomerancich. (Zapomel jsem jmeno.) Proto stari lide se hromadne stehuji na Floridu.
02. 11. 2010 | 12:08

bylinka napsal(a):

MŮJ TŘÍLETÝ SYN TEĎ hodně o smrti přemýšlí. ptá se a já odpovídám. jednoho dne mi řekl, že až umře, bude s bráškou pomáhat ježíškovi roznášet dárky. Přišlo mi to od něho moc hezké
02. 11. 2010 | 12:09

DF napsal(a):

dušičky a hřbitovy zářící do noci tisíci svíčkami jsou v tomhle ohledu ideální příležitostí ... třeba k tomu vysvětlit, co je to brigáda a proč některá je obrněná a kde je Dunkerque.
02. 11. 2010 | 12:20

pako napsal(a):

Obecně je fakt, že smrt je dnes striktně oddělena od běžného života. Ať se to vezme z jakéhokoliv pohledu tak je to zcela jistě chyba. Je to jako bychom odsunovali do ústraní pocit když člověka vyhodí z práce pro nadbytečnost. Když s něčím nemáme zkušenost a to ani tu nejmenší o to víc jsme pak zaskočeni když to potká nás. Navíc smrt nás samotných nebo někoho blízkého je tak fatální a absolutní záležitost, že vyhýbání se tomuto tématu jak dlouho to jen jde je naprostý nesmysl. Dříve nebo později je každý z nás před smrt postaven - než pošlete dítě do školy na zápis do první třídy o kterém víte, že přijde, tak se snažíte své dítě alespoň minimmálně na tuto událost připravit. Smrt blízkých je přirozený proces a zatřese s každým v každém věku - to že to někdo najevo dá a někdo ne je úplně jiná věc. Je třeba takovou věc přijmout, uvědomit si vlastní smrtelnost a najít svou cestu životem. Vyřešit problém smrti nelze, proto každý z nás musí jen sklonit hlavu a jít dál -jak- je otázka pro každého zvlášť. Co se týče uvědomělého seznámení dětí se smrtí v nějaké rozumné podobě tak to považuji za určitě vhodné resp. rozhodně lepší než když člověk 30 let vyrůstá v idylce, pak mu třeba zemřou během dvou let všichni prarodiče, on je otřesen na několik let a přitom má stavět dům, čeká dítě a má se radovat ze života. Život nelze žít plně, když se nevěnujeme všem jeho součástem a nenašli jsme svoji cestu. To neplatí jen o smrti jakožto absolutnímu tématu, ale i o vztazích mezi blízkými, práci, sexualitě atd.
02. 11. 2010 | 12:30

honolulu napsal(a):

Vite, ze stari lide maji v USA velke privilegie ? Svoje kluby s obedy zdarma. Ze jsou uprednostnovani pri hledani bytu, protoze maji pravidelny prijem.
Maji take zakony na svou ochranu daleko tvrdsi, nez jine casti obyvatelstva.
Vite, ze maji zdarma nejvetsi hostinu v roce. Svatek PODEKOVANI (Thanksgiving - 25.11.) Vite, ze se pro ne zakladaji comunity kde mlady "cucak" pod 60 let neni vitan. Ze kazdy mesic 17-teho maji nobl tance. Ze v klubech maluji obrazy. Stavi modely lodi atd. V jejich klubech je take stala zdravotni sluzba.
V restauracich, kinech a divadlach maji slevu. A vite, ze oficialni nazev je pro ne Senior citizen, ale neoficialne jim kazdy za zady rika - Old fart coz zn. Stary prd.
02. 11. 2010 | 12:32

otonejde napsal(a):

honolulu: ne nutně musí znamenat ono ocitnutí se mimo tělo, že jde o reálný stav, že skutečně je vaše duše (nehmotné tělo) mimo vaše hmotné tělo. Určitě jste to tak prožil, cítil, to ano, ale existují i vědecká vysvětlení, která se obejdou bez duše...
http://www.21stoleti.cz/vie...
Jak to u sporných věcí bývá, každý bude věřit tomu, co je mu blízké, ... asi je to tak dobře.

Osobně si pamatuji, že jako dítě jsem se teprv ve škole na chodbě dozvěděl, že umřou všichni. A vzhledem k tomu, že si to dodnes pamatuji ...údiv, nepochopení toho, že by takto mohl svět fungovat, že ti lidé okolo mě se mohou radovat, žít šťastně své životy, když přitom vědí, že jednou umřou....nejvíc mě šokovalo, že měla umřít i holka, co se mi líbila. No chápete to? První okouzlení a najednou se dozvíte, že umřete a ona taky. No fuj. Dnešním pohledem: bylo to trauma. A měl mi to někdo říci, jindy a jinak, krucinál :)
Musel jsem hledat motivaci, proč tedy něco tvořit, učit se.... a jistým způsobem jsem ji nenašel dodnes.
Navíc se mi zdálo, že příroda vůbec koncept smrti nedomyslela, že se mělo jít jinou cestou, proč ne evoluce jednoho organismu? Teprv časem jsem se dozvěděl, že vlastně přesně tak to funguje, že tím organismem, co žije věčně, jsou geny. A my jsme jen nosiči.
Promiňte mírnou triviálnost uchopení tématu, chtěl jsem vyjádřit to, co jsem cítil jako dítě...
02. 11. 2010 | 12:33

Al Jouda napsal(a):

Jsou obchodníci s deštěm, ale že by učitel byl obchodník se smrtí, to jsem ještě neslyšel!
02. 11. 2010 | 12:41

Mikro napsal(a):

Vesměs souhlas s autorem - dík za připomenutí této problematiky.
Dodám jen moudré krédo - nápis na hřbitově v jedné jihočeské vesničce :
CO JSTE VY, BYLI JSME I MY.
CO JSME MY, BUDETE I VY.
02. 11. 2010 | 12:48

otonejde napsal(a):

Dobře se s tímto vypořádává současná fyzika: koukněte se na vesmír jako na časoprostor. Všichni v něm máme počátek a konec. Existujeme jen v jeho části. Čas je jedním ze čtyř rozměrů, sice umožňuje jen jednosměrný pohyb, ale stále je to "jen" jeden z rozměrů. A jestliže je vesmír časoprostorem, pak naši předci existují v časoprostoru nadále, jen na jiných souřadnicích. Jinde. Říkáme tomu minulost.

A když předci v minulosti, tak zadci v budoucnosti, to je jisté. Hezký den.
02. 11. 2010 | 12:51

honolulu napsal(a):

Vite, ze kdyz lide umiraji at stari ci mladi, tak jsou odvezeny, (kdyz je na to cas) do specialnich - Hospisu - kde jsou drzeni pri zivote za kazdou cenu do nejposlednejsi minuty ?
Maji tam nejsilnejsi drogy proti bolesti na svete.
Vite, ze zpopelneni, prijde v USA na $ 500, (vlada vsak plati $ 260), "laciny" pohreb je za $ 6000.
Bojim se napsat vice zajimavosti, aby nejaky blbec me nenarkl, ze jsem "sebevrazednej", ci "demonstrativni". Smrt je neoddelitelna cas zivota.
Povazovat ji za TABU je hloupost. Vite, ze zapadni armady se vzdy snazi prevest padle na rodnou pudu. Staraji se o to knezi v uniforme. (Katolici, Protestanti, Zide.)
Vite, ze nekteri nestastnici jsou v Hospisech drzeni pri umelem zivote v bezvedomi i 12 let ? Plati to vlada.
- A ted jdu z domu. ("Psudky" za tyto neprijemne informace je trba sepsat a odevzdat na verejnem WC pani intendantce.) Kdy vam bude z informaci neprijemne, zfackujte souseda !
02. 11. 2010 | 13:12

Pocahontas napsal(a):

až se dokončí reforma, tak živí budou závidět mrtvým.
02. 11. 2010 | 13:14

Stařeček napsal(a):

Napsal sem tu dlouze svůj názor a hned zase smazal. Nebyl úplně k dušičkám, ale k vezdejšímu životu a k této společnosti. Obávám se, že by mně mnozí nerozuměli a tak mysleme na své živé blízké i neblízké. Mysleme i na ty pozůstalé a občas jim věnujme chvilku času a vzpomínku. Stařeček.
02. 11. 2010 | 13:17

im napsal(a):

Dětská knížka Astrid Lindgrenové:Bratři Lví srdce, vydal Albatros 1992, je dobrým výchozím bodem k diskusi nad smrtí, když si chcete povídat s menším dítětem.
02. 11. 2010 | 13:20

Honza napsal(a):

Autor Jan Mleziva to vystihl. Mluví mi z toho, na co ateista nevěří. Totiž z duše. Smrt patří do života celé rodiny stejně tak jako místo kostela nedělní nákup v hypermarketu. Držet děti ve skleníku a dopmnívat se, že pro ně dělám to nejlepší je v tomto případě chyba. na jednu stranu rodičům vadí konfrontace jejich dětí se smrtí a s utrpením, na druhé straně je nechrání před blbostí reklam, sprostých a hloupých časopisů. Tomu se říká paradox doby. Před smrtí se nikdo neschová a neuteče. Smrt nepřestane existovat, když se budeme tvářit, že není. Buďte se svými blízkými v jejich posledních chvílích. Jednou, až budeme umírat, budeme rádi, aby i nás někdo držel za ruku a pomohl nám překročit práh do jiné dimenze života. To vše s boží pomocí a myslí upřenou k Bohu.
02. 11. 2010 | 13:20

Pocahontas napsal(a):

Honza

no s tím držením za ruku, to je takové klišé dnešní doby. On si každý umře sám a o ruku nestojí, neb ho to ruší.

Ale všimněte si, že většina lidí se rodí i umírá v noci. (pokud jde vše přirozeně)

A proč asi?

Že je klid. To už tak příroda zařídila.
02. 11. 2010 | 13:26

honolulu napsal(a):

Pane OTONEJDE. Dekuji za velmi zajimavi prispevek a podmet k premysleni. Kazda theorie ci nazor je vitana !
Opravdu tomu, co jsem pri karambolu zazil nerozumim !!! Proto jsem to napsal. Chtel jsem vedet nazory druhych lidi.
A ne ohodnocovani ! (Strasne rad bych byl silne vulgarni na V.T., ale bojim se pana Stejskala.)
Pane OTONEJDE jste velmi vzdelany clovek. Mam ted o cem premyslet. Dik again. Musim ted z domu.
02. 11. 2010 | 13:28

rambajs napsal(a):

Krásná diskuse, cítím to jako honolulu, ale pravdu asi bude mít otonejde.
Těšil jsem se, jak budu jednou sedět na obláčku a houpat nohama. Nu, což, nelze mít vše a tak šlak to tref. Já jsem připraven...
02. 11. 2010 | 13:48

gaia napsal(a):

V Baltimore bylo k dnešnímu dni zastřeleno na ulici 184 lidí. Letos to bude víc než vloni, kdy bylo zastřeleno za celý rok 187 lidí.

Ještě, že se u nás zatím nenosí běžně střelné zbraně.
02. 11. 2010 | 13:52

Holubář napsal(a):

gaia:
Naopak, to je chyba. Oddělilo by se zrno od plev. Nebýt na to u nás tak dramatické sankce (v případě obyčejné sebeobrany), sám bych si semtam někoho na ulici s chutí odpráskl. A nikdo by jich nelitoval.
02. 11. 2010 | 14:01

Stařeček napsal(a):

Holubáři, ono ale ty zbraně nosí většinou ti gauneři a ne ti co by se měli bránit. Také s nimi umějí i lépe zacházet a ti poctiví je obyčejně tasí později. A když už, tak nemají na obhájce a ta obrana se jim těžce nevyplatí. Stát straní vždy vice těm darebákům. Mnohým se to tak libí.
02. 11. 2010 | 14:09

Luba napsal(a):

Kdysi byla smrt všudypřítomná a velmi viditelná.
Každé matce zemřelo alespoň jedno dítě a sourozenci tomu přihlíželi. Stonalo se doma.
Rodilo se doma. Umíralo se doma.

Díky soustředěnému úsilí mnoha vynikající lidí, průkopníků medicíny a jejich následovníků, už tomu tak není.

Dnes je smrt neslušnost. Něco, co se nehodí. Když někdo z pacientů zdravotníkům zemře, jsou hnáni před soud a žalováni o milióny. Museli přece něco zanedbat (!) - vždyť dnešní medicína koná zázraky, jak nás přesvědčují herci v seriálech, psaných pacienty.

Co je možno pro osvětu naší mládeže udělat?
Zařadit do osnov promítání pasáže z "Babičky" (9:33):
"Babička nám umřela.":

http://www.youtube.com/watc...
02. 11. 2010 | 14:17

gaia napsal(a):

Holubář

smrt je přirozenou součástí života, ale ne to , že někdo zemře předčasně a ještě cizí rukou. To je šok pro pozůstalé, ze kterého se nemusí vzpamatovat.
02. 11. 2010 | 14:27

gaia napsal(a):

Luba

a skutečná babička Boženy Němcové zemřela v 57 letech a sama Božena v 42.
A obě už byly stařeny aspoň co se týče jejich popisu současníky. Přeci jeden posun dnešní doby.
02. 11. 2010 | 14:30

gaia napsal(a):

jak čtu černou kroniku v Baltimore dnes tam zemřelo spoustu lidí:

3 byli přejeti ukradeným autem

23 letý řidič kamionu nalezen zastřelen uvnitř

zemřela oběť požáru

pak několik smrťáků v autech

někdo dokonce zastřelil i koně

pak spadl uteklý býk do bazénu a museli ho též zastřelit

a než dočtete tento vzkaz, v Indii se narodilo 56 dětí
02. 11. 2010 | 14:37

slunce napsal(a):

Ano, dřív byla smrt všudypřítomná,často umírali i malé děti, ponejvíce na infekce. Lidský věk se prodloužil právě proto, že díky očkování a moderním antibiotikům neumírá tolik mladých a nejmladších...
Nebylo prý úplně výjimečné, že matka, která porodila deset dětí, zůstala ve stáří sama.

Těžko říct, jak se prožívala taková tvrdá realita, ale není pravděpodobné, že by se při smrti malého dítěte nějak výrazněji truchlilo. Nebylo by to zřejmě ani psychicky únosné.

Starý člověk, který nemohl již pracovat a vyžadoval péči okolí-asi se moc nespletu, že jeho smrt rodina přijala jako své osvobození.

Tolik k té dřívější realitě, nemyslím si, že by bylo potřeba, vracet se, byť v myšlenkách, k tomuto stavu a brát ho jako nějaký ideál, který, bohužel, pominul.

To tak nějak cítím ze začátku tohoto článku a nedomnívám se, že je to správný postoj.

Každý člověk, protože není zvíře, ale právě člověk, si uvědomuje svoji konečnost a s tímto vědomím musí prakticky celý život žít (dětem je význam smrti zhruba jasný, včetně její nevratnosti už asi v osmi letech).
Ponechala bych vcelku na každém jak se s touto skutečností vypořádá a návštěvy dětí u umírajících babiček bych pravděpodobně vynechala: starý člověk v bezvědomí pod vlivem opiátů, což je asi nejčastější realita, pravděpodobně neujasní vyrovnání se s vlastní smrtelností, ale v útlém věku způsobí spíše nněkolik velmi ošklivých nočních můr.
02. 11. 2010 | 15:24

honza napsal(a):

Milé SLUNCE: nemoci byly vymýceny nikoliv proto, že se začalo s očkováním, ale lidé začali žít v důstojnějších podmínkách a bez krys na ulicích....křivky poklesu jednotlivých chorob v průběhu 2 století jasně ukazují, že očkování nemá na tento pokles žádný vliv. Pouze se díky němu snižuje odolnost a imunita a zvyšuje náchylnost k dalším a dalším chorobám. Ve vakcínách je rtuť či v současné době hliník a neumíte si představit, co to dělá s mozky malých dětí či kojenců ! Zkuste si sehnat informace a hned vám bude jasné, proč vznikl syndrom náhlého úmrtí kojenců a proč ho nemají např. v japonsku.
02. 11. 2010 | 15:29

Pavel napsal(a):

Proč je očkování nebezpečné?06.12.2009

Teorie vakcinace je založená na vratkých základech, ke kterým přispěly zfalšované výsledky experimentů vakcinace na lidech od Edwarda Jennera a Luise Pasteura. Sto let výzkumu klasické školní medicíny potvrdilo, že klasická medicína způsobila očkováním více utrpení a úmrtí než jakákoliv jiná aktivita školní medicíny.

Dr. Edward Jenner (1749 – 1833) v roce 1796 experimentuje s očkováním proti pravým neštovicím. V roce 1798 píše o 23 případech očkování, mezi něž zahrnul 15 případů osob, které vůbec očkovaní nebyli a spontánně se vyléčili z onemocnění pravými neštovicemi. Z celé skupiny byly jen 4 případy, které vykazovaly změnu k lepšímu, přičemž několik dní po očkování zemřel 5letý John Baker, a díky tomuto podvodu se už očkuje více než sto let po celém světě.

Chemik Luis Pasteur (1822 – 1895) experimentoval se slinami vzteklých psů, kde nemohl dosáhnout žádných hmatatelných důkazů. Z toho usoudil, že původce nemoci musí být velmi malý, neviditelný pro lidské oko. Celá jeho teorie očkování je založena na jednom případu kluka pokousaného vzteklým psem. Dotyčný kluk tuto infekci přežil, ale to se stalo i se dvěma muži, kteří dítě zachraňovali před psem a byli také pokousáni. Tito muži nebyli dopraveni do Paříže k Luisi Pasteurovi, tudíž nebyli očkováni, takže buď neměl dotyčný pes vzteklinu, nebo jí neměl ani očkovaný chlapec. Tím položil základy celého očkovacího průmyslu, teorii o infekci a viru, v roce 1885 zavádí očkování proti vzteklině, pak proti sněti slezinné atd.

Z toho vyplývají následující závěry:
1) Nikdy neexistoval důkaz o ochraně a účinku vakcinace!!!
2) Očkování dokáže způsobit obrovské škody na lidském zdraví!!!
3) Očkování neposkytuje ochranu, jak je nám slibováno!!!
02. 11. 2010 | 15:48

Pavel napsal(a):

Výroba vakcín

Kultury použité na výrobu vakcín se pěstují na zvířatech např. na slepičích vejcích, v krvi zvířat nebo na usmrcených lidských plodech, je to tzv. medium. Dále se k tomu používají tzv. Hela buňky, které jsou spojené s paní Henrietou Lacks, jenž onemocněla progresivní rakovinnou nemocí, její rakovinné buňky po jejím úmrtí používají k výrobě vakcín. Dalším pojmem jsou Vero buňky, které pochází ze zvířat, většinou z kočkodana zeleného. Poté máme geneticky vyrobené vakcíny, které se označují jako „rekombinantní“, v tom vidím ohrožení genetického fondu lidstva, což může v budoucnosti způsobit biologickou katastrofu.

Složení vakcín

Každá vakcína obsahuje 80 – 100 složek, proto jsou velmi nebezpečné pro malé děti, které se nemohou bránit a při první vakcinaci nemají vyvinutý ani svůj imunitní systém. Tyto složky nejsou uvedeny v příbalovém letáčku, protože uvést se musí jen látky přidané mezi výrobou a balením, takže úřady povolující tyto vakcíny, nemají žádnou vědomost o složení vakcíny, které je součástí obchodního tajemství výrobce vakcíny.

Vakcíny se z 98% skládají z nervových jedů, které dodává chemický průmysl a jejich účinek je vyzkoušen, až když je povoleno jejich použití úřady. Tomuto povolení by měla předcházet klinická studia, která jsou většinou zmanipulovaná.

Vakcíny obsahují:

antigeny – baktérie a viry
konzervační látky – Thiomersal (obsahuje 48,9% rtuti), Natriumtimerfonat (obsahuje 43,7% rtuti), 2-Phenoxyethanol
adjuvanty (pomocné látky) – rozpouštědla, pufry, fosfáty, karbonáty, stabilizátory (medium 199, polysorbát 80, hydrolyzovaná želatina, lidský albumín, sulfát hliníku
přísady – emulgátory, antibiotika, formaldehyd
zbytky – rtuť, Thiomersal, rekombinantní organizmy, výživný roztok

Rtuť způsobuje problém s učením, poruchy koncentrace, hyperaktivitu a taky autismus u dětí. Je to pro farmaceutické firmy výborný byznis, nejdřív naše děti udělají nemocnými a pak jim dají Ritalin, který má také hodně vedlejších účinků, tak předepisují ještě jeden lék na jeho vedlejší účinky.

2-Phenoxyethanol je vědě znám už více než 20 let jako jed, který poškozuje nervy a ledviny.

Lidský albumín se přidává proto, aby se předešlo anafylaktickému šoku dítěte, je přenesená cizorodá bílkovina do jeho organizmu, děje se přitom přenos viru ze zvířete na člověka.

Sulfát hliníku se přidává kvůli zvýšení imunitní odezvy, u starších lidí způsobuje Alzheimerovu nemoc, které je charakteristická vysokým obsahem hliníku v krvi.

Antibiotika se přidávají kvůli zánětům, které vyvolá očkovací látka a aby zůstaly pod kontrolou.

Farmaceutický průmysl tvrdí, že se bez přísad v očkovací látce nevytvoří v těle protilátky.

Přitom je dokázáno, že počet protilátek v těle nevypovídá nic o jeho ochraně, je jen důkazem toho, že se organizmus dostal do kontaktu s původcem nákazy. Tento jedovatý kokteil se vstříkne do dobře prokrveného svalu, během několika málo minut se dostane do krevního oběhu dítěte a koluje dokola celým tělem. U dětí do tří let je velké nebezpečí kvůli extrémně propustné hematoencefalitické bariéře, kde se díky tomu usazují těžké kovy a tělo je není schopno vyloučit. Takto způsobená škoda ještě není u tak malého dítěte vidět. Problémy se většinou objeví ve věku 1 roku, kdy by dítě mělo vykazovat nějaké mentální schopnosti, ale neděje se to tak a souvislost s očkování se už popře.
02. 11. 2010 | 15:49

Neverit v Boha = dusevni postizeni napsal(a):

Nevim, jestli ma cenu diskutovat s hloupymi, asocialnimi, nevericimi cechy ... ale musim jenom potvrdit stejne vnimani smrti jako ma Honolulu. Proste tento svet ( cili i telo )a nase duse jsou rekneme jine dimenze a tak po smrti tohoto tela duse zije dal. Takze clovek je v podstate na prvnim miste vlastne jeho duse ... telesna schranka je sice take soucasti cloveka ale neni to podstatna soucast jenom na dobu omezenou a tak je pro kazdeho dulezite aby daval pred telesnymi potrebami vetsi dulezitost tem podstatnym - duchovnim, dusevnim.
02. 11. 2010 | 15:51

Pavel napsal(a):

Vedlejší účinky očkování

astma – po potlačené neurodermatidě
alergie – každé druhé dítě, má to stoupající tendenci
snížená imunita – proti mnohým nachlazením a onemocněním
časté záněty mandlí a středního ucha
poruchy řeči – více jako 50% prvňáčků nedokáže správně mluvit
poruchy chování – hyperaktivita
neutišitelný křik nebo pláč
HHE – hypotonické hyporesponzivní epizody
náhlé úmrtí dítěte (SSID) – často po očkování proti tetanu, záškrtu a černému kašli
apnotické pauzy, zástavy dýchání – mající trvání několik málo nebo více sekund v noci při spánku
křečové záchvaty, febrilní křeče především po očkování proti spalničkám, přiušnícím, zarděnkám a planým neštovicím
ochrnutí – ochrnutí končetiny, očkované ruky, nohy nebo celé tělo
epilepsie – poškození nervů a ledvin nervovými jedy ve vakcíně
autoimunitní onemocnění – skleróza multiplex po očkování proti žloutence typu A, proti rakovině děložního hrdla, proti klíšťové encefalitidě (FSME)
diabetes, juveniální cukrovka – objeví se po očkování proti klíšťatům, přiušnicím a HIB
encefalitida a menigitida – možnost objevení se po každém druhu očkování
Guillan-Barré syndrom (GBS) – ochrnutí, které vede k zástavě dechu hlavně po očkování po FSME a chřipce!
chronická únava a deprese – hlavně po očkování proti žloutence typu A a B
neklid jako předzvěst hyperaktivity
počůrávání dítěte – když by už mělo mít vypěstované hygienické návyky
poruchy spánku
pozastavení růstu na 2-3 roky
zaostalost vývoje na více let
velmi častá úmrtí po očkování
02. 11. 2010 | 15:51

gaia napsal(a):

Pavel

no a kdybychom zde napsali, jaké následky má prodělání některých nemocí, třeba obrny nebo pravých neštovic, jaké je utrpení zemřít na tetanové křeče nebo na tyfus...

Já bych to očkování zas tak nezatracovala. Možná bychom třeba zrovna my dva tady bez něj ani nebyli a tudíž nediskutovali.
02. 11. 2010 | 16:19

honolulu napsal(a):

Pane Holubar, dekuji za zastani, 07:39:49 - ale stara vlast me nechybi, umrel bych v ni steskem po svete. Uz davno do ni nepatrim.
Zacal jsem psat do Aktualne CZ
k vuli genocite belochu v JAR.
Tim jsem pichnul do vosiho hnizda hnojiste prosazujiciho
Multi-kulti.
- Jak ja je poznam na dalku.
Chtel bych se dozit jeste toho az je revoluce BUDE SBIRAT !

Nektere jine thema jsem nasel velmi zajimave a ucast na nich me obohatila.
Muj vek ? Utekl jsem velmi mlady.
Karambol, neni nic osobniho. Zde to denne ukazuje TV denne.
(Muj ukazala take)! Muj udiv nad prozitkem osobni je, ale nevim si snim rady.
Zbrane ? Budete je potrebovat !
Najdete si na youtube : "Victims of multiculturism".

Pane V.T. bezte do pr.... uz nekolikrat jsem vas tam poslal.
Jste jina rasa.
02. 11. 2010 | 17:04

honolulu napsal(a):

Pane Pavel, velmi zajimava informace. Diky, uz to printuji.
Preklad bude jednoduchy a urcite vzbudi zajem.
02. 11. 2010 | 17:09

slunce napsal(a):

Pane Pavle jste fanatik a šíříte nepravdivé a zkreslené informace, které nijak nesouvisí s obsahem článku.
Kdybyste viděl např. následky, které způsobovala dětská obrna , počty lidí, kteří zemřeli na pravé neštovice, než se je podařilo celosvětově vymýtit atd,..snad byste nepsal podobné nesmysly.
U očkování klady jednoznačně převyšují zápory, jen je třeba zvážit, zda je třeba vždy očkovat a jaké je riziko nákazy, pokud není populace proočkovaná atd.
Rozhodně nejsem zastánce nějakého plošného očkování proti "blbostem", které je lépe prodělat, ale dosti často se jedná o smrtící onemocnění, která se u nás nešíří právě proto, že evropská populace proočkovaná je.
Podívejte se na Afriku, kolik lidí tam umírá na TBC, v některých oblastech je to více než na AIDS. Přitom se tomu dá zabránit jednak moderními léky a jednak právě očkováním.
02. 11. 2010 | 17:51

martin napsal(a):

Kdybyste si děti nedělali, tak jim nemusíte vysvětlovat, že jednoho dne taky musí zemřít, a to třeba dost bolestivě, ačkoli se o to, aby se narodily, nikoho neprosily.
02. 11. 2010 | 18:23

Pocahontas napsal(a):

martin

to je pravda.

Lidský život je jen postupná cesta za smrtí a stárneme od okamžiku, kdy jsme se narodili.

A mnohdy to mezi tím stojí za prd, neb lidský život je jen samá práce a boj o přežití.
A musíme trpět za to, že si rodiče kdysi bezmyšlenkovitě někde užívali.

Je to hrozné.
02. 11. 2010 | 18:39

honolulu napsal(a):

Pane, Neverit v Boha = dusevni postizeni.
Dekuji Vam za prispevek a dalsi podmet k premysleni.
Ja opravdu nevim, neni-li to treba z soku pri havarii, ze treba mozek pracuje jinak a ma halucinace, nebo opravdu mame nase vnitrni "neco".

Halucinace z horecek je ale bezne onemocneni v tropech..
Tyto halucinace jsou uplne jine. Bojim se to posat, abych se nedotkl pana "ohodnocovace" s nickem V.T...
Zde jasne vidite, jak je fain si vymenit nazory ! Kolik je na Aktualne CZ lidi, kteri maji co nabidnout...Dekuji vsem...Musim jit volit dnes je November 2.

Koncim vzkazem panu V.T., kdy uz pujdete konecne do pr..exote ?
02. 11. 2010 | 18:46

Pocahontas napsal(a):

honolulu

to od 07:17:52 v sobě až do teď držíte tu zášť vůči panu V.T.?

Vy asi nemáte snadný život. Zkuste se uvilnit a přát mu vše nejlepší, jako u nás Čeští bratří- vyznývaki filozofii -ty do mne kamenem, já tobě chlebem, udeříš-li mne do tváře, nastavím i druhou.

Pak si vzali do krabičky prsť z rodné hroudy a odešli - též jak vy - do exilu.
02. 11. 2010 | 18:59

Bc Martin napsal(a):

Spíš co by děti měli vědět o sexu? Dnes jsem si přečetl článek o desetileté španělce co už čeká dítě. Hlavně by děti měli vědět že mít sex dřív než v 15. letech je trestné
02. 11. 2010 | 19:43

Bc Martin napsal(a):

A hlavně ty děti jejich rodiče neuživý, když nejsou zletilí a nemají páci, jejich rodiče je živit nebudou a zatěžovat je tím by byla sprosťárna, protože oni nejsou nezodpovědní co mají děti ještě v nezletilém věku.
02. 11. 2010 | 19:53

Hurá napsal(a):

4. a 5. odstavec by naprosto stačil. Výborně napsáno. Další jsou zbytečnou beletrií a poslední věta už jenom mystifikací. Záměr ale chválím rád !
02. 11. 2010 | 21:11

honolulu napsal(a):

From honolulu to Pocahontas...
Uznavam, jsem velmi nedokonaly. Vim, ze i hloupy, ale respektuji nazory - nahledy druhych.
Citim alergii k psychologickym teroristum, kteri z pozice TUPOSTI rozhoduji o myslenkach druhych. Delaji zavery o necem co nezazili a urcuji, co je povoleno ci nepovoleno, a dokonce si troufnou na psychologicke rozbory.

Vsimla jste si, ze napr. pan Starecek napsal, ze SMAZAL svuj vlastni prispevek 13:17:15 !
Proste se lekl, ze by ho nekdo napadl a prave me mrzi, ze ho neuverejnil. Vzdy jsem ho rad cetl a urcite ma co rici.

Mohl by nekdo vysvetlit prvni clanek americke Constituce barbarum, 20 let po padu komunismu, kteri se snazi urcovat, co je normal, tak jak to delavali pred padem.

Jsem rad, ze jsem havarii popsal ! Vim ted dva velmi zajimave nahledy. Jeden je od pana Otonejde a jiny je od pana Neverit v Boha = dusevni postizeni.

Jinak citim se NEuvolnen, asi jsem dnes znovu spatne volil. (Mame dnes volebni den.) Dusevni zivot nemam snadny ! Chtel bych, aby se belosi v JAR nestrachovali denne o zivot.
Ahoj, dekuji za slova utechy.
02. 11. 2010 | 21:14

Martin napsal(a):

Poznání smrti je pro děti velmi přínosné a mělo by se s ní seznámit už v mateřské škole. Zcela jistě by poté neměli sebevědomí jako mrakodrap a nedráždili tolik osud na motorce/autě/atd. atd.
Dříve byla obrovská úmrtnost, prakticky v každé rodině bylo jedno mrtvé dítě a pokud ne, určitě se tak stalo ve vedlejší chalupě. To dneska není a chybí to.
Dále dušicky jsou nesmyslný svátek a vůbec navštěvování hřbitovů je plýtvání časem. Lidé by tento čas měli věnovat spíše dosud žijícím osamělým babičkám a dědečkům a ne ho flákat na hřbitovech, těm už je to jedno.
02. 11. 2010 | 21:26

JM napsal(a):

Před deseti lety se na služební cestě zabily dvě kolegyně. Jedna měla pohřeb patetický a hrozný,odcházela jsem z něho rozezlená na ty, kteří ho uspořádali. Druhá měla lidský a důstojný ateistický obřad. Na něm jsem poprvé pocítila, proč je správné uspořádat pohřeb. Odcházela jsem smutná a dojatá, ale smířená s jejím koncem. Tam jsem pochopila, že nejde o to, co si přál zesnulý, že to je pro ty kteří zůstali a kteří se s jeho smrtí musí vyrovnat. Proto jsem svým dětem řekla, že nechám na jejich uvážení, jak naloží s mými pozůstatky, že to není kvůli mě, ale kvůli nim. Pokud nebudou chtít obřad, není potřebný, pokud ho budou chtít, nevadí mi to. A vím, že maminku budu chtít vyprovodit s obřadem, na kterém budou ti, kteří ji znali a budou se s ní chtít rozloučit. Ne kvůli tomu, aby mě nepomluvili, ale proto, že budu chtít důstojně uzavřít její pobyt na této zemi.
02. 11. 2010 | 21:49

iga napsal(a):

gaia

máte naprostou pravdu.
Škola nechť se nevrtá v intimnostech ať už jde o nasazování kondomu nebo o vyrovnání se se smrtí. Čím dál tím víc jsem přesvědčená o tom, že intinmí záležitosti (kam smrt patří) by měly být plně ponechány v rodině zatímco škola by měla dbát především na kvalitní formální vzdělání a to platí zejména v situaci kdy polovina maturantů nezvládne trojčlenkou vyřešit úsudkovou slovní úlohu...

S drzou zrzkou si dovolím nesouhlasit. Jednak stroje vysokou matematiku neovládnou pokud ji nejprve neovládne člověk, který se jí však jinde než ve škole naučí. A k tomu za druhé platí, že narozdíl od matematiky škola ono vyrovnání se se smrtí nikoho naučit nemůže.

Ráda bych se spolehla, že škola děti naučí matematiku, angličtinu, zeměpis apod, zatímco škola se může spolehnout na mě, že se svými dětmi proberu otázky týkjící se smrti a zrození. A udělám to rozhodně lépe a citlivěji než kterýkoli kantor...
02. 11. 2010 | 21:57

JM napsal(a):

pro pana Honolulu: Váš příspěvek jasně demostruje, proč jsem agnostik a proč nemám ráda bigótní věřící. Moje kamarádky jsou věřící, ale nikdy mě nenapadaly za to, že já nevěřím ani v jednoho, ani ve více bohů. Proč by váš bůh (který to vlastně je? Židovský, křesťanský, muslimský? nebo některý z hinduistických nebo animistických bohů?) měl být lepší než ti bohové, ve které věří jiní lidé? S vaší kvalitou jako člověka to nemá ani tu nejmenší souvislost, očividně nemůžete být křesťan, protože pro opravdu věřícího křesťana by mělo platit: "Kdo do tebe kamenem, ty do něho chlebem." To ale není váš případ, že ne?
02. 11. 2010 | 21:57

Kritik napsal(a):

Židé neuctívají své zemřelé jen o "dušičkách", ale myslí na ně kdykoliv. Oslavně pak ve výročí jejich smrti. Bible totiž jasně říká, že Bůh je absolutně svrchovaný a tedy má moc i nad smrtí. Zemřelí jsou prostě připojeni ke svým předkům. Bůh je totiž Bohem živých, nikoliv mrtvých. A živým je a zůstává každý, kdo jde s Bohem.

Podobně se chovají muslimové. Evropa, která se považuje za kulturně křesťanskou, však propadla již ve starověku pohanským bludům, z nichž pak vznikly "dušičky" - svátek zemřelých.

Více o tomto tématu v audiu na http://www.rozhlas.cz/naboz...

Písmo hovoří ke křesťanům jednoznačně: Vírou v Ježíše Krista se každý dostal ze smrti do života. Když se tudíž podíváte kolem sebe a víte, že Kristus je prvním člověkem, který překonal smrt a to samé připravil pro vás, tak kolem sebe vidíte na jedné straně spoustu lidí, kteří se vlastním přičiněním odsuzují k věčné smrti a na druhé straně hrstku jiných, kteří jdou úzkou cestou života do radostného věčného života.

To je nádherná představa, ten věčný život. Je to tak neuvěřitelné a bláznivé, že pouze rozumem to nelze přijmout. Jako v tom vtipu, kdy nevěřící člověk, avšak spirituální nadšenec, přišel k pastorovi a chtěl po něm, aby mu dal radu, jak vytvořit nové náboženství, neboť těmi dosavadními nebyl uspokojen. Pastor ho přemlouval, že to není možné; ostatně křesťanství není náboženství, neboť je založeno na historické osobě Ježíše a událostech kolem něj. Ten člověk však byl neodbytný, tak se pastor zamyslel a pak mu odvětil: "Měl bych pro vás jedno řešení: Nechte se ukřižovat a potom vstaňte z mrtvých. To určitě zabere."
02. 11. 2010 | 22:40

honolulu napsal(a):

Pani JM, pro vasi zajimavost. Jsem Rimsko Katolik s velkou laskou k Antice. Urcite nedokonaly krestan ! Nemam rad zbytecne zlo a nedokazi nastavit druhou tvar.. Kdyby to delali vsichni krestane, tak by jsme davno zmizeli v dejinach...
To o cem se zminujete je pouze POSLANI pro silne jedince. Jinak nabozenstvi druhych me vubec nevadi, pokud neni provazeno bombami v Metru...
Potom je dobre se opasat mecem a rozjimani o nastaveni druhe tvare je lepsi nechat ucenym panum, kteri jsou kvalifikovani na cteni z bible. (Ja na to nemam I.Q.)
Takze jste mela pravdu, nevim co jsem a mnoha vecem nerozumim. Kdyz jdu pro radu, tak jsem "zfackovan". Nejlepsi jsou lide z New Age. Ti nikdy nenadavaji.
02. 11. 2010 | 23:59

Neverit v Boha = dusevni postizeni napsal(a):

Abych jenom vysvetlil muj nick ... clovek dusevne zdravy citi ze to, co vidi neni cela pravda, citi, ze je jeste neco co je za tim, tajemno, Buh, vesmir ... . Kdyz se dusevne zdravy clovek podiva na prirodu, zvirata, stromy ... muze si k atomum chemicke soustavy primichat kolik chce casu, nikdy mu z toho nevyjde to, v ceho radu vidi prst stvoritele, ne tajemna nebo neosobniho vesmiru. Dnesni doba je zel velice hekticka, neumoznuje zastaveni a rozhlednuti se kolem. To spis umoznoval minuly rezim. Kapitalizmus v podstate vychazi ze satanizmu a tak neni ani podivne, ze lidskou spolecnost rozdeluje, a bere lidem klid k vnimani jejich skutecne pozice ve svete - smyslu jejich byti.
03. 11. 2010 | 02:50

honolulu napsal(a):

Pane, Neverit v Boha = dusevni postizeni.
Vy jse velmi vzdelany clovek. Ja jsem na nektere veci opravdu hodne opozdeny. Proto nekdy nerozumim tomu, co jsem zazil.
Kapitalismu je nekolik druhu. Vy asi mluvite o neregulovanem kapitalismu. Ten je opravdu spatny.
Dekuji Vam velmi za kazdou vetu kterou jste napsal. Zitra jedu do Ohia (jsem v Pennsylvanii).
Nebudu u comp. Chtel bych Vas poprosit aby jste pravidelne psal do Aktualne CZ.
Metaci hnoje zahani vzdelane lidi a ochuzuji Aktualne cz. Jsem zvedav na Vase clanky, budu je hledat po navratu.
03. 11. 2010 | 04:31

Neverit v Boha = dusevni postizeni napsal(a):

Honolulu ... samozrejme ze jsem mluvil o ideologickem kapitalizmu branem jako jedina cesta a dogma a ne o pouhem vlastnictvi tzv.soukromych podniku , ktere je myslim neodmyslitelnou soucasti zdrave spolecnosti. Nosna myslenka spolecnosti by mela byt podle mne krestanska - laska k bliznimu, clovek jako soucast spolecnosti a ne pouhy ekonomicky nastroj nebo sobecky soutezici o hmotne statky jak se bohuzel dnes hlasa v CR. Kapitalizmus aby slouzil musi byt pod kontrolou a ne sam kontrolovat veci kolem, kapitalizmus je pouhy nastroj a kdyz v nekterych oblastech nefunguje ma byt nahrazen nastrojem jinym a ne zustavat na podpurnych prostredcich jako ziva mrtvola. Zdravim z Irska.
03. 11. 2010 | 06:31

Holubář napsal(a):

Neverit v Boha= :
Takže vy jste, zdá se, poněkud zvláštní sorta - komunistický křesťan.
No, pozdrav pánbů...
03. 11. 2010 | 06:36

Neverit v Boha = dusevni postizeni napsal(a):

Holubar ... no a vy vypadate na beznou ceskou sortu co si dela usudek rychleji nez premysli ( pisi ze soukrome podnikani je prospesne pro spolecnost coz asi nebude totozne s komunizmem ze jo ?) . Jinak na okraj ... existuje i tzv. krestansky komunizmus ( i socializmus )muzete si najit ve Wikipedii, ale podle mne tohle muze fungovat jenom mezi krestany a jako system pro vsechny je to pouha utopie stejne jako i bezny komunizmus. Krestane samotni podle mne ale tohle nemusi resit, pro ne je dulezitejsi zakon a spravedlnost nez forma vlastnictvi neceho co je pomijive a co si clovek sebou na onen svet neveme. Kdyz proste vidim ze spolecnost ma vazne problemy diky nefunkcnosti nejakych kapitalistickych celku jako napr. bank a musi je zpetne dotovat z penez i zamestnancu, tak to v podstate rika ze kapitalizmus v teto oblasti nefunguje a tak nevidim duvod proc by nadale tyto banky meli byt soukrome. Kdyz se to dotuje tak je to v podstate socializmus jen s tim rozdilem ze se dotuji prachaci a ne vsichni. Banky se meli nechat bud padnout a nechat teda kapitalizmus a volny trh nebo zestatnit a zustat statni alespon ty nejvetsi pro stat nejrizikovejsi banky ... muj soucasny nazor.
03. 11. 2010 | 07:10

Holubář napsal(a):

Neverit v boha:
Už jste někdy slyšel o smyslu pro humor? Třeba takhle poránu?
03. 11. 2010 | 07:36

smysl pro humor napsal(a):

jednou všichni v prachu zhebnou
a červi se rozlezou
bič boží bič boži je vyžene.
03. 11. 2010 | 07:43

honolulu napsal(a):

Zde je 6 hod. rano, tak nez pojedu v rychlosti par vet..

Pane Holubar, ja vim co pan Neverit v Boha ma na mysli. Zazil jsem nekolik druhu kapitalismu.
Neregulovany druh kapitalismu je self destruktivni i pro ty kteri ho propaguji.
Je to nejlepe videt na NYSE.
Potrebuje to zakony, aby se to nepromenilo v banditismus.
Mam osobne kapitalismus rad, mam se z neho dobre, ale ten ktery je kontrolovan.
Jaky druh je v Cesku nevim.
Mam rad bankere, daleko radej nez politiky. Politici zapricinli soucasnou krizi. Nemaji smysl pro realitu.

Verit v Boha je normalni vec pro miliony zdejsich lidi. Nekteri z nich rikaji, ze nejsou pobozni ale spiritualni, coz by se dalo prelozit jako dusevni..
Je to druh zivotni filozofie.
Respect pro nazor, nebo zivotni styl druheho je v USA zakorenen hluboce.
Tim je zivot snazsi. Neznamena to, ale ze jsme chytrejsi..
(Mam dnes dobrou naladu. Vyhrali jsme volby.) Piste vsichni dal, at je o cem premyslet !
03. 11. 2010 | 10:45

Tiny napsal(a):

Smrt neni normalni vec, prestoze je to skutecnost. Normalni od Stvoritele je zivot s Nim.
Se smrti se nesmiril ani Buh, proc bychom se s ni meli smirovat my. Smrt je nepritel a ovoce toho prvniho vzbourence, ktery zavedl cloveka - Lucifera.
Smrt je dusledkem vzpoury proti Stvoriteli, jinak by se zlo jen vic a vic rozmahalo, kdyby vzpurnici zili v telich uz na porad, takto je zlu polozena jista mez, kterou nemuze prekrocit.
Smrti ovsem nekonci cela zalezitost, pouze fyzicke telo, duch cloveka, ktery je dan Stvoritelem je neznicitelny libovolnym druhem smrti a existuje celou vecnost.
Moznosti jsou pouze dve, kde se bude vecne nachazet, stejne jako pravda a lez. Treti moznost, ani prechodna, neexistuje.

Vsecko je to posane v Bibli, ale chapu, ze pro vetsinu lidi je pravda neprijatelna, protoze kazdeho konfrontuje s Bohem. Protoze je clovek od prirozenosti porouchany - porad je ve vzpoure s Bohem, dokud neni premozen laskou, kterou Jezis je.
Buh se se smrti vyporadal zpusobem, ktery vetsina lidi odmitne, protoze nesplnuje JEJICH "dokonale" usudky.
Kdyby bylo mozne to ucinit lidskym zpusobem, pak by postacila libovolna nabozenske mlynky a prostna, ktera vyhovuji tu jednomu, tu druhemu.
Zastupna smrt bezhrisneho Jezise z Nazaretu za kazdeho, kdo mu vyzna svoji hrisnost a poprosi Ho o zachranu, Bohu dokonale postacuje na zachranu toho ktereho. Vzkriseni z mrtvych tech ospravedlnenych je pak pro Boha malickost.
Zadne prevtelovani neexistuje, ani zadna nicota. Pokud by to byla pravda, pak se nemate ceho bat, kdezto pokud existuje jediny zivot a jedina smrt jednoho kazdeho cloveka a pak bude soud tech, kteri nemaji Spasitele, pak rozumny clovek alespon uzna princip predbezne opatrnosti a nerozbiji tu cervenou, vystrazne svitici kontrolku, ktera mu z Bible sviti, a necha se varovat pred vecnou absolutni ztratou. To je kazdeho vec.
A je svobodnou vuli kazdeho, co s Jezisem udela dnes, jestli ho prijme jako ten zlocinec vedle na krizi, co v posledni chvili byl zachranen, anebo si ponechal svoji pravdu, jako ten druhy, co pujde neospravedlneny na soud za sve skutky ve vzpoure vuci Bohu.
Vedomi toho, ze mel prilezitost a navzdycky ji promarnil, bude hryzanim svedomi po celou vecnost. Ohnive jezero pripravene dablu bude i pak jeho udelem, narozdil od tech, kteri jak ztracene ovce volali k Jezisi o zachranu.
Kdo ma usi k slyseni, slys.
03. 11. 2010 | 14:33

otonejde napsal(a):

jojo, kdyby se dalo očkovat proti fanatismu, to bylo fajn.
03. 11. 2010 | 15:59

Tiny napsal(a):

Ockovani proti nenavidene pravde jiz dlouho existuje.
04. 11. 2010 | 09:31

arcimordýř napsal(a):

no jo ale ale to je jako ockovat proti fanatismu fanatismem
04. 11. 2010 | 10:08

Kaja napsal(a):

V tom je prinos tech homeopatik.
04. 11. 2010 | 10:34

willi napsal(a):

Smrt a umírání nikdy nabylo bráno jako samozřejmost.Pamatuji z dětství a to už je hodně dávnojak i dřív byli lidé smrtí zaskočeni.Umírání je děsivé a ne že ne.Viděl jsem to několikrát.Smrt pak je vysvobození z útrap a bolestí.Důstojný život lidem neumožňují současné poměry a umírání poměry ve zdravotnictví.Umírajícího člověka respektuji a v pokoře se snažíjm být nablízku ale nic blahodárného na kouknutí se smrti do tváře nevidím.Jen smutek a zoufalství tam vidím.A pohřby nepořádáme většinou z důvodů finančních.Vždyť i ten normální stojí ke 40tisícům....
04. 11. 2010 | 12:20

pavel napsal(a):

Život je nepopiratelným a přirozeně největším dobrem, za které neseme odpovědnost; a domnívám se, že i povinnost uchovat jej pokud možná v optimální formě, jíž je tělesné i duševní zdraví. Skutečnost smrti je ovšem přirozeným akončením biologického života a jako takovou je ji třeba přijmout. Domnívám se, že i nevyléčitelně nemocný pacient má nárok na běžnou péči a přirozeně i na tišení bolestí. Nesouhlasím s přímým ukončením nevinného lidského života, ale ani se zamlčováním faktu smrti, kterou je třeba přijmout a na niž zprvidla nás starší upozorňují různé příznaky a mizení našich kamarádů ze světa živých.
PS: Nejsem totožný s jmenovcem, který též přispívá (s velkým P na začátku jména).
04. 11. 2010 | 13:42

Aleš Vyhnal napsal(a):

Lidský život nepochybně končí smrtí mozku, něco jako duše existující nezávisle na mozku je při současném stavu poznání moderních neurověd něco zcela nemyslitelného. Čím později se dítě o této traumatizující skutečnosti dozví, tím lépe. Jasně si dodnes vzpomínám na tu beznaděj, která se mě zmocnila ve čtyřech letech, kdy jsem si plně uvědomil konečnost svého života i života mých blízkých.
04. 11. 2010 | 15:13

Tiny napsal(a):

O co by Vam bylo lepe, kdybyste se vcas dozvedel o nekonecnosti zivota s Bohem.

Ano, nekonecnost zivota bez Boha rovnez existuje, avsak vubec neni o co stat.
O obem se kazdy spolehlive na sve kuzi presvedci, az nadejde jeho urceny cas.
Mnozi meli moznost jiz se presvedcit.
Za tyto napr. rozmluva Abrahama s bohatcem:
-----------
I stalo se, že ten žebrák (Lazar) umřel, a nesen jest od andělů do lůna Abrahamova. Umřel pak i bohatec, a pohřben jest.
Potom v pekle pozdvih očí svých, v mukách jsa, uzřel Abrahama zdaleka, a Lazara v lůnu jeho.
I zvolav bohatec, řekl: Otče Abrahame, smiluj se nade mnou, a pošli Lazara, ať omočí konec prstu svého v vodě, a svlaží jazyk můj; nebo se mučím v tomto plameni.
I řekl mu Abraham: Synu, rozpomeň se, žes ty již vzal dobré věci své v životě svém, a Lazar též zlé. Nyní pak tento se již těší, ale ty se mučíš.
A nadto nade všecko mezi námi a vámi propast veliká utvrzena jest, aby ti, kteříž chtí odsud k vám jíti, nemohli, ani odonud k nám přijíti.
I řekl: Ale prosím tebe, Otče, abys ho poslal do domu otce mého.
Neboť mám pět bratrů. Ať jim svědčí, aby i oni nepřišli do tohoto místa muk.
I řekl jemu Abraham: Majíť Mojžíše a Proroky, nechť jich poslouchají.
A on řekl: Nic, otče Abrahame, ale kdyby kdo z mrtvých šel k nim, budou pokání činiti.
I řekl mu: Poněvadž Mojžíše a Proroků neposlouchají, aniž byť kdo z mrtvých vstal, uvěří jemu.
--------

Toto rekl Jezis, ktery potom zemrel jakozto dokonala obet za hrisniky. A vstal z mrtvych a rozeslal sve ucedniky s dobrou zpravou po svete, ze On je Zachrance. Myslite, ze mu dneska veri vetsina lidi? Bohatec trpel pekelnou iluzi.

"...při současném stavu poznání moderních neurověd..."

Libovolne kdy toto kdo prohlasi, bude pro nej duse vzdy neco nemyslitelneho, protoze pojem vedec je pro cloveka vzdy pysne nadneseny. Mnohem blize pravde by byl nazev neznalek.
Jediny, ktery vi o stvoreni naprosto vse, je jen Buh.
Pravda neni elitarska, Buh ji zjevil v Bibli vsem. Ti, kteri maji elitni (tajne zasvecenecke) poznani, ji vzdy odvrhnou a sami se tak odsoudi.
04. 11. 2010 | 23:19

Aleš Vyhnal napsal(a):

Já si spíše myslím, že za pár let bude trestné strašit malé děti tzv. "Peklem" apod., indoktrinace malých dětí náboženskou vírou je asi ten nejhorší, společností zatím zcela tolerovaný, zločin, domnívám se, že indoktrinace malých dětí, které nemají ještě samy dostatečně vyvinutý mozek, aby si učinily názor svůj vlastní, náboženskou vírou tyto děti poškozuje srovnatelně, ne-li více, nežli např. jejich sexuální zneužívání.
05. 11. 2010 | 15:54

bacon napsal(a):

Jsem 70ti lety dedek, a tak muj prispevek budou mladi lide brat patrne ze jsem senilni.
Moje rodice mi cetli jako malemu diteti knizku Broucci od J.Karafiata. Tam bylo vse, narozeni i umrti psano vhodnou formou pro deti. Cetl jsem to svym detem take a prijaly to bez problemu,stresu a podobnych nervaku. Vedely, kdyz prijde narozeni, prichazi i umrti.
06. 11. 2010 | 01:28

Neverit v Boha =dusevni postizeni napsal(a):

kazdy kdo ma alespon malou inteligenci vi, ze jestli je hlavni hlasana vira materializmus, tak v podstate na nicem nezalezi a kazdy kdo tuto viru vyznava v podstate vyznava nesmyslnost vseho kolem a tim i podporuje sobectvi,vrazdy,vyuzivani druhych, parazitovani na druhych ... proste se stava nasledovnikem hlasani tzv. "pate mojzisove knihy" cili satanizmu.
06. 11. 2010 | 16:20

Lojza napsal(a):

Vše je tu nalíčeno proti vám, abyste toužili po svém zítřejším bytí.
07. 11. 2010 | 15:02

Aleš Vyhnal napsal(a):

Nejinteligentnější lidé na Zeměkouli jsou ateisté. To je vidět z průzkumů religiozity u nejlepších současných vědců, tj. členů Národní akademie věd USA a členů Královské společnosti, mezi kterými je, narozdíl od běžné populace, věřících méně než 10%.

Platí tedy spíše rovnice:
Verit v Boha=dusevni postizeni
07. 11. 2010 | 15:44

J. napsal(a):

Protož pravím vám : Nepečujte
o život svůj, co byste jedli
a co pili, ani o tělo své,
čím byste se odívali.
Zdaliž není život více nežli pokrm
a tělo více nežli oděv?
(sv.Mat 6.25)
Čili na sobě na této své existenci. Je to strach z vlastní smrti. Veškeré forma života je nakonec prázdná. A tato prázdnota naplňuje formu.
07. 11. 2010 | 17:45

ales napsal(a):

Takto hodnoti zami sebe ateiste:

Nejinteligentnější lidé na Zeměkouli jsou ateisté...

Hodnotit sebe je nemistne, patricnejsi je hodnocenim zvenku. Objektivni hodnoceni je toto:

List jakubuv 3:
15 Neníť zajisté ta moudrost shůry sstupující, ale jest zemská, hovadná a ďábelská.

17 Ale moudrost, kteráž jest shůry, nejprve zajisté jest čistotná, potom pokojná, mírná, povolná, plná milosrdenství a ovoce dobrého, bez rozsuzování a bez pokrytství.

List 1. Korintskym 1
18 Nebo slovo kříže těm, kteříž hynou, bláznovstvím jest, ale nám, kteříž spasení dosahujeme, moc Boží jest.
19 Nebo psáno jest: Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu.
20 Kde jest moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství?
21 Nebo když v moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící

25 Nebo to bláznovství Boží jest moudřejší nežli lidé a mdloba Boží jest silnější než lidé.
08. 11. 2010 | 07:39

george napsal(a):

To honolulu: pište stejně, mě se to líbí...posílám něco z výběru o české krajině a zemi.
Češi jsou popisováni jako národ, který vždy svou zemi prociťoval mimořádně silně, i když to třeba zlehčoval. Takže vztah k zemi, k půdě tady byl, přes staletí se udržoval, možná hodně díky utrpení, válkám a mrtvým.

Čechy jsou jednoznačně vymezeny věncem hor, který je z nějakého návrší jasně přehlédnutelný. Čili pocit jasně vymezeného území tady je a byl zdůrazňován kronikáři a historiky už od středověku – počínaje Kosmou až po Palackého. Dokonce i všichni zahraniční autoři, když psali o Čechách, jako Aeneas Silvius nebo i Voltaire, tuto vlastnost Čech vzpomínají.
http://niniveskal.blogspot.com
Básníci říkají o smrti "není zlá, je to jen kus života těžkého" Horší byla česká smrt (pomalé umírání během nesvobody) Lépe se umírá svobodným lidem! Ahoj zdraví george.
08. 11. 2010 | 10:55

Pavel napsal(a):

To že je smrt nevyhnutelná vůbec není jisté, s pokrokem medicíny to pravděpodobně brzy půjde změnit, možná dost brzo na to, aby se toho ti nejmladší znás dožili. To jen lidi jsou zblblí z toho, že smrti se zatím nešlo vyhnout. Ale ještě velmi nedávno byla představa že lidi přestanou umírat na nemoci stejně nepředstavitelná jako představa že přestanou umírat stářím.
Doporučuju přečíst The Fable of the Dragon-Tyrant.
05. 03. 2011 | 04:04

average auto insurance rates by zip code napsal(a):

I'm so happy to read this. This is the type of manual that needs to be given and not the random misinformation that's at the other blogs. Appreciate your sharing this best doc. <a href="http://topautoinsurancerates.net/">texas auto insurance rates</a>
15. 10. 2011 | 03:24

Michigan car insurance rates napsal(a):

Its such as you learn my mind! You seem to grasp so much about this, like you wrote the e-book in it or something. I feel that you simply can do with a few p.c. to drive the message home a little bit, however instead of that, that is excellent blog. An excellent read. I'll certainly be back. <a href="http://michiganautoinsurance.org/">michigan car insurance</a>
08. 11. 2011 | 14:15

credit loans napsal(a):

freelance writer
15. 11. 2011 | 14:52

q Backlinks c napsal(a):

Howdy! I know this is kind of off-topic but I had to ask. Does running a well-established blog such as yours require a large amount of work? I am completely new to writing a blog however I do write in my journal every day. I'd like to start a blog so I will be able to share my own experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of ideas or tips for brand new aspiring bloggers. Thankyou!
02. 09. 2012 | 22:07

bDJgblxRpS napsal(a):

<a href=http://www.acworth.org/google/buysomaonline/#4013>buy soma online</a> soma drug vicodin - soma drug class florida
11. 02. 2013 | 13:46

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy