V zajetí školy

28. 02. 2011 | 23:45
Přečteno 5971 krát
Před nedávnem mě zaujal případ patnáctiletého chlapce, který nikdy nechodil do školy. Jeho rodiče byli obžalováni z ohrožování výchovy dítěte, avšak krajský soud je v odvolacím řízení zprostil obžaloby, neboť podle něj nebyla naplněna skutková podstata tohoto trestného činu. Rodiče totiž vzdělávali syna doma. Tím sice porušili svou povinnost stanovenou školským zákonem, avšak nikoli závažným způsobem, jak usoudil senát.

Z dostupných informací vyplývá, že se ze strany rodičů ani nejednalo o zanedbávání péče o školní docházku syna, nýbrž o záměrné ochránění svého dítěte před školou. Prvních pět let povinné školní docházky svého syna řešili formou domácího (tzv. individuálního) vzdělávání, které školský zákon umožňuje. Pro období druhého stupně našli rodiče také způsob, jak domácí výuku pro svého syna právně ošetřit, a to údajným pobytem v zahraničí, neboť v takovém případě je podle školského zákona přípustná. Při přezkušování syna na konci osmého ročníku v jeho domovské škole, jejímž žákem nadále zůstával po celou dobu „pobytu v zahraničí“, vyšlo podvodné jednání rodičů najevo, čemuž vzápětí následovalo trestní řízení. Jeho výsledek – očištění rodičů – však pobouřil řadu pedagogických odborníků, neboť v něm vidí nebezpečný precedens pro další rodiče, kteří nechtějí posílat děti do školy.

Na rozdíl od pobouřených pedagogických odborníků považuji verdikt odvolacího soudu za precedentní potvrzení toho, že prvotní odpovědnost za výchovu a vývoj dítěte mají rodiče a nikoli stát prezentovaný školou. Jestliže tedy rodiče, obecně vzato, zabezpečí dítěti vlastními silami vzdělání lepší či alespoň srovnatelné s tím, které by byli s to zajistit prostřednictvím školy, pak jejich stíhání z hlediska trestněprávního anebo i přestupkového jde proti zájmům dítěte, jak koneckonců potvrdil výše zmíněný rozsudek odvolacího soudu.

Kromě pobouření vyvolal uvedený případ také volání po změně zákona a zpřísnění podmínek individuální výuky. Jsem přesvědčen o tom, že tento postoj spíše prozrazuje povýšenost pedagogů nad rodiči a z ní plynoucí neochotu připustit, že vzdělávání uskutečňované prostřednictvím rodičů může být srovnatelné se školním vzděláváním či nedejbože lepší. Dokonce se domnívám, že by se zde dala vystopovat obava z odhalení nedostatků v práci učitelů.

Čím déle sleduji školní výuku očima rodiče či pouhého vnějšího pozorovatele, tím více nabývám přesvědčení o její zbytečnosti, a to v případě, že se nejedná o školu výjimečnou, anebo za podmínky, že jsou rodiče schopni zajistit vzdělávání jiným způsobem. Dennodenní stížnosti středoškoláků, těch přemýšlivějších, že jim výuka ve škole téměř nic nedává, a tvrzení, že jediný její smysl vidí pouze ve výsledné maturitní zkoušce, která je nezbytnou podmínkou „konečně smysluplného“ vzdělávání na vysoké škole, vnímám jako vážný signál.

Jestliže výuka probíhá formou diktování zápisků nebo modernějším promítáním slidů a jejich opisováním, což žáci mnohdy ani nestíhají, jestliže výuka postrádá cíl spočívající ve zasvěcování do tajů a úkolů jednotlivých disciplín a ulpívá na formálním odučení a vyzkoušení učiva, které je záhy zapomenuto, nelze na výtky žáků či studentů reagovat jinak než s plným porozuměním. K čemu je užitečná výuka fyziky, kdy mnohdy ani „jedničkáři“ pořádně nevědí o čem je řeč, pouze silou svého intelektu dokáží aplikovat vzorce ze sešitu při řešení příkladů? K tomu, aby zůstalo povědomí o tom, že existují jakési Newtonovy, Kirchhoffovy či Faradayovy zákony bez jakékoliv stopy po jejich pochopení? Kolik absolventů středních škol není s to vysvětlit podstatu čtyřválcového motoru, natožpak elektromotoru na trojfázový proud!

Nakonec tedy dospívám k názoru, že je účast na školní výuce často ztrátou času, neboť to, co se v ní odehrává, nevede ani k rozvoji osobnosti, někdy dokonce spíše k její deformaci a ke znehodnocování samotného vzdělávání. V tomto tvrzení se můžu opřít o vlastní zkušenosti při práci se studenty pomaturitního studia. Všichni z nich byli více či méně poznamenání předchozím školním vzděláváním, což se projevovalo v prvé řadě odporem k některým vzdělávacím oborům (často ke většině) anebo ke vzdělávání vůbec. Dále, a to považuji za velmi závažné, pociťovali nedůvěru k jakýmkoli formám učení, které nebyly spojeny s donucováním a se strachem.

Práce učitelů, kterou lze na školách sledovat, se nijak výrazně neliší od té, kterou jsem vídal před třiceti lety coby žák. Očekávat tedy podstatné změny v této oblasti asi v brzké době nelze. Pokud učitelé nepracují na svém osobním růstu a upadají do rutiny spojené s nezájmem o potřeby žáků, nemůže se pak škola vymanit ze stylu, který kritizoval již Komenský před více než tři sta lety. Samozřejmě existují výjimky, ale ty nejsou všem dostupné. Proto by bylo na místě, aby byly vytvořeny podmínky pro individuální formy vzdělávání na všech stupních našeho školství, čímž by bylo umožněno získat kvalitnější vzdělání alespoň těm, jejichž rodiče o to usilují a mohou jej zabezpečit. (V současné době probíhá pokusné ověřování individuálního vzdělávání na 2. stupni základní školy, a to na pěti školách.)

Vyšlo v časopise Rodina a škola

P.S.
Při psaní tohoto článku jsem si vzpomněl na pasáž z knihy Rok na kanadské vsi od Josefa Novotného, který před čtyřiceti lety strávil v roli učitele rok na škole v západní Kanadě:

„Dnešní škola je naprostý nesmysl,“ rozčiloval se jeden řečník na závěrečném zasedání. Je to brontosaurus, který přežil z doby ledové, zapomněl umřít a svět zatím udělal skok dopředu měřitelný světelnými roky. Je to plýtvání pracovními silami, které by se mohly uplatnit jinde.
Učitelské povolání přitahuje nenormální charaktery, které si na mladé generaci vybíjejí vlastní potlačené choutky a životní neúspěchy. Učitelé svým postavením ve třídě se stávají samolibými diktátory, kteří si o sobě myslí, že jsou strašně důležitým středem všeho dění na světě. A zatím postupně klesají pod úroveň svých žáků.
A protože jsou takoví, potlačují přirozené talenty mládeže a brzdí jejich rozvoj. Nejvyšší čas, aby se tato stará škola octla na hromadě starého haraburdí a začal se na ní usazovat prach. Nikdo ji nebude postrádat, nikdo ji nebude litovat.


(Josef Novotný: Rok na kanadské vsi, Orbis, 1973, str. 111)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy