Pochybnosti o státních maturitách

03. 06. 2011 | 11:28
Přečteno 6208 krát
Od pondělí 30. května až do úterý 7. června probíhají na středních školách písemné části státních maturit. Školní maturitní zkoušky před komisí si maturanti již odbyli a rovněž tak ústní část státních maturit z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka, pokud si jej studenti vybrali místo matematiky (pro ni je stanoven pouze didaktický test). Po dobu sedmi dnů se teď střední školy řídí přesným harmonogramem, aby všichni maturanti, kteří se přihlásili ke stejnému typu zkoušky, usedli po celé republice ve stejný čas do lavic v „registrovaných zkušebních učebnách“.

Povinné písemné zkoušky jsou sice jen dvě, do sedmi dnů však byla písemná část státních maturit rozvržena z toho důvodu, že některé zkoušky lze skládat ve dvou úrovních (např. všech pět cizích jazyků) a kromě toho mají maturanti ještě právo na nepovinné zkoušky. Ani předmět český jazyk a literatura, jenž je jako jediný povinný pro všechny maturanty, nebyl absolvován v jednom dni, nýbrž ve třech. V pondělí se psal didaktický test (zasílá se k opravě do Cermatu) a písemná práce (opravují ji učitelé ze školy), obojí jen v kategorii nižší úrovně. Kdo si chtěl oficiálně vyzkoušet úroveň vyšší, musel přijít nadvakrát, kvůli didaktickému testu v úterý odpoledne a ve čtvrtek odpoledne kvůli písemné práci. (Některým studentům se navíc kryly termíny s přijímacími zkouškami.)

Dohled, zda písemné části státních maturit na školách probíhají podle regulí, mají tzv. komisaři na základě pověření Cermatu. (Ústní část státních maturit se oproti tomu konala před tradiční komisí, jejich předsedu jmenoval na návrh ředitele školy krajský úřad.) Samotný průběh v „registrovaných zkušebních učebnách“ mají v režii tzv. zadavatelé. Jedná se o učitele, které určil ředitel dané školy, a to za podmínky, že nemají odbornou kvalifikaci v příslušném zkušebním předmětu. Nejsem si však jistý tím, že právě na školách s nevalnou pověstí, kvůli nimž se celá mašinérie státních maturit především koná, zadavatelé „nepřehlédnou“ napovídání studentů a tak podobně anebo dokonce tu a tam nenápadně nenapoví. Jak by se vše mělo správně dít, předvádí video Cermatu.

Když se zamyslím nad organizací státních maturit, jichž jsme se s velkou pompou dočkali, napadá mě jedna pochybnost za druhou. Některé jsem již přímo či nepřímo nastínil. Celá záležitost zdokonalení maturit by se byla bývala dala ošetřit stanovením podrobnějších pravidel a jednotnějších kritérií v rámci dřívější právní úpravy, čímž by se nejen ušetřily finanční prostředky, ale především by se nezatěžovaly školy, z nichž naprostá většina usiluje zcela samozřejmě o udržení nejvyšší možné kvality studia, a maturantům by se zbytečně nekomplikoval závěrečný rok studia. Nevěřím, že školy s podivnými praktikami uvíznou v síti Cermatu. Navíc snahy o navrácení někdejšího renomé maturitám po dvaceti letech postrádají v tuto dobu význam. Pokud bylo ve školství nezbytné něco změnit, tak ukončování studia středoškoláků k palčivým místům nepatří. Někdo si ale díky státním maturitám zajisté přijde na své – mimo jiné také byrokratičtí fajnšmekři, jak dokládá další video.


Dřívější články k tématu:
Státní maturity – zrušit, či nezrušit?
„Státní maturity“ versus „státní“ maturity
Státní maturity – třešničky na dortu
Chiméra nových maturit

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Bohumíra napsal(a):

Pane Mlezivo, školství řízené bachařem nemůže dosáhnout oslnivých výsledků.
"Státní maturita", která MUSELA BÝT pouze proto, že by se peníze - které schramstli Zeleného nohsledi - museli vrátit,
nemůže mít vážnost.
Tato "pokusná" maturita není vůbec pro pozvednutí či poklesnutí úrovně, ale je pouze kosmeticky-zbytečnou úpravou dřívější "normální" maturity.
03. 06. 2011 | 11:42

Bohumíra napsal(a):

Shoda subjektu s participiem minulým verbativa modálního,

promiňte mi - peníze by se muselY vrátit ...
03. 06. 2011 | 11:45

Dočekal napsal(a):

V zemi, kde si může podat přihlášku ke studiu na Vysoké škole student, který studium na Střední škole neukončil řádně, tedy složením maturitní zkoušky, se maturita jako taková stává přežitkem.
Pokud totiž bude takovýto student k tomu studiu na Vysoké škole přijat, je ta poprázdninová opravná maturitní zkouška už pouhá formalita.
Tohle je ale záležitost podružná. Hlavní přece je, že státní peníze (peníze nás všech) přitekly na ty správné účty. Jo a taky to, že se tím uplatnily desítky, ne-li stovky absolventů škol humanitních směrů.

Mám velkou obavu z toho, že tato společnost se za pár let bude dělit na blby bez titulu a na blby s titulem.
03. 06. 2011 | 11:59

dříve čtenář napsal(a):

Nevím, jestli někde ve světě bylo v historii hodnocení studenta, uplatněno pořadí: napřed ústní zkouška a pak písemná. Nevím, co si mám myslet o lidech, kteří toto převrácené pořadí zavedli. Ach jo...
03. 06. 2011 | 12:16

Honza napsal(a):

... komouši za čtyřicet let nezplundorvali tuto zemi tak, jako stávající politická garnitura ( celé duhové spektrum )... IQ a tím i projev Miloše Jakeše jsou ve srovnáním s IQ a výsledky práce politiků - v celém duhovém spektru projevem Einsteina....
03. 06. 2011 | 12:34

TomášL napsal(a):

Vše nové má dětské nemoci. Vše, co lidi vymysleli, má nejslabší článek v lidech, ať je to cokoliv...
Autore, nedělal bych jsi zbytečné vrásky, neboť než jsme došli ke Lamborghini, museli jsme jsi před tím projít různými chybami, které nás poučili, abychom dosáhli výsledku, jakým je výše zmiňované Lamborghini.

:-)
03. 06. 2011 | 12:42

Pavel13 napsal(a):

:Honza
Ne, komouši to tady zplundrovali řádně. Neomlouvejte je!
03. 06. 2011 | 12:47

Jana napsal(a):

Jestli diskusi čte nějaký učitel.Řekněte mi prosím, jaktože děti zatížené "tím hnusným předlistopadovým komunistickým" školstvím,které bylo a je tolik pomlouváno, dosahovaly ve srovnávacích testech s dětmi ostatniho světa daleko lepší výsledky,než děti,které jsou ve škole dnes. Vysvětlení jsem zatím nikde neslyšela.
03. 06. 2011 | 13:05

Jana napsal(a):

Pane Mlezivo,
ještě je tady možnost, že byste se stal ministrem škoství Vy. Garantuji Vám, že by na Vás lidé nadávali úplně stejně. A mohl byste věci měnit - nadávalo by se, že měníte osvědčené a zajeté, mohl byste nechat věci při starém - nadávalo by se, že nic něděláte a svět nám utíká... Kritizovat je strašně jednoduché, to umíme všichni. Ráda bych věděla, jak ministr školství zaručí, že neselžou učitelé na svých pozicích v jednotlivých školách, že něco nezveřejní dříve, že nebudou nadpovídat, nechávat opisovat, hodnotit mírněji než by se mělo... Celý národ je prohnilý v duchu hesla "já na bráchu, brácha na mě" - a učitelé nejsou jiní. Za to ministr nemůže.
03. 06. 2011 | 14:03

Honza napsal(a):

to Pavel13

neám sebemenší důvod komouše omlouvát - provedle jsem a provádám srovnávací analýzu jejím výsledkem je to, že úroveň vzdělávání včetně účelu maturit a tím i jejich realizace byla na vyšší úrovni.

Co se týká porovnání IQ soudruha Jakeše a stávající politické garnitury jedná se zase jenom o srovnání.

Tímto výše uvedeným Vám samozřejmě nikterak neberu Váš náhled, že stávající maturity, na kterých se pracovalo 14 let jsou skutečně výrazně lepší, než li ty klasické

Poz.: maturoval jsem v době normalizace, ale musím bohužel konstatovat, že nároky na znalosti - viz maturitní otázky byly ( a zase pouze z mého pohledu ) výrazně vyšší
03. 06. 2011 | 14:43

poste.restante napsal(a):

Jana
Pominu teď body jako "komplexní hodnocení", znemožňování studia třídnímu nepříteli, atd.

To hnusné komoušské školství dělalo také pěkné ťápoty, jako byla například "množinová reforma".

Ale žák, který se v něm chtěl učit měl k tomu vytvořeny podmínky a v celém systému panoval jistý řád a koncepce.
(Samozřejmě ideologicky pokřivená, ale přece alespoň jakás takás.)

Dnes, co ministr, to jiná představa. - A že se jich už vystřídalo.

Jenže ve školství to trvá 12 - 20 let, nežli je hotový "produkt".
Zkuste si představit, jak by dopadl oběd, když v průběhu vaření do jednoho hrnce házíte ingredience chvíli pro guláš, chvíli pro těstovinový salát a chvíli pro meruňkové knedlíky.

Do toho si přidejte
- starosty a radní, vzděláním traktoristy (nic proti nim), kteří plní zřizovatelské funkce,
- likvidační způsob financování,
- tatínky - podnikatele, kterým "nebude nic vykládat žádná blbá učitelka s šestnácti litry hrubéhok",
- experty, kteří vám zakáží používat v oficiální dokumentaci slova jako "znát, umět, vědět",
- "celebrity", které se chlubí svými kázeňskými přestupky,
- média, která neustále popisují, jak naše děti škola nebaví, je nudná a založená na encyklopedických znalostech

... dál pokračovat nebudu, ale mohl bych.

Ještě se divíte, že dnešní maturant neumí ani to, z čeho by před rokem 89 propadnul učeň?
03. 06. 2011 | 15:18

Pandora napsal(a):

Dobry den,

tyto maturity jsou pro pana ministra politicka reklama, chtela bych videt, jestli by on sam byl schopnen projit zkouskama. Pokud maturanti nebyli vedeni od zacatku spolecnym smerem, proc v cily je srovnavali spolecnym metrem. Je to vuci nim nefer.

Nechtela bych byt na jejich miste. Je to pokus, ktery ma vazne dusledky na jejich zivot a budoucnost.
03. 06. 2011 | 15:45

bim napsal(a):

Rozumnost státních maturit by se ukázala tímto krokem: všichni státní zaměstnaci s tituly i bez by ji museli složit do 3 příštích let. To by bylo naráz prázdných kanceláří...
03. 06. 2011 | 15:59

mag napsal(a):

Když se podívám na počty maturantů a počty narozených dětí v jednom roku, napadá mně, že se na středních školách dělá spíše nábor než výběr frekventantů, to samé platí o vysokých školách. Co Čech, to vysokoškolák a někteří jsou blci k pohledání. A to ještě nemluvím o samoobslužném nákupu VŠ diplomů. Takže se spirála uzavře: na učebních oborech budeme motivovat učně stipendii, aby laskavě uspěli a hordy otitulovaných nezaměstnaných buďto vychováme pro jiné státy (?) nebo ...
03. 06. 2011 | 15:59

popletl napsal(a):

Nebudu srovnávat režimy, nebudu psát o tecnickém zabezpečení současných maturit, ale jedno je jisté. Za socíku i za první republiky, byly maturity státní a běžnou věcí a odmaturovalo mnoho chytrých hlav a nikdo nepindal. Úroveň byla jistě větší než současné nestátní maturity.
03. 06. 2011 | 16:59

Bunny napsal(a):

to popletl:
Skoro to vypadá, že vy maturitu nemáte. Jinak byste nevařil z vody. Schopnost dohledávat a třídit informace je také vizitkou vzdělání. Jediné, co za toho vašeho socíku bylo společné na maturitách, bylo zadání slohových prací. A pak společné osnovy pro jednotlivé studijní a učební obory. Jenže ty byly vždycky velice rámcové a obecné. Veškerá maturitní témata k ústním zkouškám tvořily školy. Jenže tehdejší maturanti o tom nic neví nebo je to nezajímalo a ostatním se dá nabulíkovat cokoliv. Současný paskvil je naprostá novinka a podle toho to také vypadá.
03. 06. 2011 | 17:09

Medikolog napsal(a):

Bunny,

netuším kde jste hledal a "nalézal", ale v šedesátých létech byly maturitní otázky na SVVŠ (pozdější gymnázia) distribuovámy z MŠMT centrálně. I zadání písemných prací pro povinné i volitelné předměty. Kantor vám mohl možná pomoci podotázkou při ústních, aby vás vrátil k otázkou zadanému tématu. To bylo vše. I příklady z matematiky, POVINNÉ, byly součástí zadání otázek k ústním a ROZPEČEŤOVÁNY před předsedou komise...

Hledat je třeba i mimo Wikipedii.... Jak jste sám napsal(a), schopnost dohledávat a třídit informace ... k tomu dodávám já, že prameny je třeba ověřovat v podstatných věcech mnoha jinými.
03. 06. 2011 | 18:01

Johanna napsal(a):

Jano, "komoušské školství" bylo jedinečné, protože žáci dodržovali kázeň. Pokud dostal někdo za nekázeň pár facek, přišli ještě rodiče s douškou, že "pane učiteli, kdykoli to zopakujte, já mu dal(a) doma ještě další dvě".
Dnes přijde rodič po stejné příhodě, ale aby těch pár facek vrátil učiteli.
Nemohu si pomoci, ale dříve měl každý rodič (ač každý MUSEL pracovat) na svoji ratolest více času. Dnes pro několik zaměstnání je každý rád, že je rád, a dítě je vychováváno ulicí.

Co přišly do školství peníze a i vzdělání se - bohužel - stalo zbožím, kouká každý učitel přežít ekonomicky.
Jde o zachování školy, naplnění stavu žactva a až potom o nějaké vyučování.
Ránu do vazu dal Dobeš učitelům státními maturitami.
Vymačkal všechny zaměstnance středního školství jak citróny.
Té agendy a úředničiny kolem pátnactiletého hybridu státní maturity si učitelstvo nezasloužilo.
Těch stovek hodin, které nikdo nezaplatí ...

Ale zpět k Janě:
Tam, kde není kázeň, nemohou být výsledky.
Ordnung mu3 sein - říkají Němci a něco na tom bude.

Jano, nevím, kde děláte Vy, ale pokud by Vaše zaměstnání bylo pouze na pracovní smlouvě, ale de facto byste dělala zcela jiné činnosti, nemohla byste dosahovat patřičných výsledků.

Učitelka se dnes k dětem MUSÍ chovat vlídně - asi jako uklizečka v bance k miliardáři, který právě oné bance svěřuje peníze.
Proto odpadly domácí úkoly, žáka povětšinou nelze vyhodit a je potřeba s ním jednat v rukavičkách. Jinak byste postupně neměla koho učit.

A to nám veřejnost vyčítá dva měsíce prázdnin ...
03. 06. 2011 | 18:01

Bunny napsal(a):

to Medikolog:
Písemné maturity byly pouze z češtiny a ruštiny. A to byly slohové práce. Takže o nějakých státních písemných maturitách nemůže být ani řeči. Chcete tvrdit, že zadání otázek k ústním zkouškám včetně všech příkladů (matematika, fyzika, ...), úryvků z literatury apod. přišlo na školu někdy před maturitou poštou z ministerstva? Také mám rad sci-fi. Stejně tak není pravda, že byla vždy povinná maturita z matematiky. S wiki a podobnými "zdroji" se běžte bodnout, poptejte se starších učitelů. Jsem absolventem gymnázia, předrevolučního. Nepopisuji věci z doslechu.
03. 06. 2011 | 19:08

rachomejtle napsal(a):

já to teda nechápu. Jeden student psal do zadání místo do odpovědního archu a to jako bude muset nějakej kantor večer sednout a přepsat to po něm do toho archu? To jako neudělá Cermat? To budou opravdu kantoři dělat úplně vše a zadarmo a cermat slízne prachy a nic?
03. 06. 2011 | 19:32

Medikolog napsal(a):

Bunny,

Jako gymnasista jste byl nejvýše náš "buben", nebo "jeho či ještě pozdějšího "bubna buben" . Já maturoval na SVVŠ z matematiky, češtiny, ruštiny a z biologie (volitelný předmět)... V čs. literatuře bylo jediné volné pole.. k povinné části doplnit svého blíbeného spisovatele. U mě to byl Antoine de Saint Exupery - tehdy (ranná šedesátá léta) u nás takřka neznámý... Měl jsem "smůlu". Předseda komisebyl také flígr a znal hoskoro jako já. Nezodpověděl jsem mu jenom jedinou otázku. Kdo mi dal Malého prince:)...
03. 06. 2011 | 19:48

Bunny napsal(a):

to Medikolog:
Maturoval jsme z češtiny, ruštiny, matematiky, fyziky a bloku odborných předmětů. O mé vzdělání nemusíte mít vůbec obavy, a se středoškolským jsem nezůstal. Z vaší biologie bych maturoval s prstem v nose (koníček), jenže se mi nezdála pro další studiu perspektivní (jak se ukázalo, tak oprávněně). Oblíbený spisovatel / kniha byla roky běžná samostatná otázka. Sám vidíte, že se koncepce několikrát změnila, aniž si toho veřejnost všimla. Mimochodem, slušný předseda maturitní komise žáky nezkouší, se znalostmi se nevytahuje a zkoušející kantory neotravuje. To je zásada.
03. 06. 2011 | 21:02

Bunny napsal(a):

to rachomejtle:
Student má smolíka, z testovacího sešitu jeho odpovědi nikdo luštit nebude. Propadl. Je to takový nový, lidský přístup ke vzdělávání v souladu s kompetencemi našeho přitroublého ministra.
03. 06. 2011 | 21:05

stejskal napsal(a):

Dobrý den, paní Johanno,

Vy jste pedagožka, smím-li se zeptat? Mohu vědět na jakém stupni a co je Váš obor? Nemusíte samozřejmě odpovídat, nechcete-li. Prostě mne to vzhledem k dikci Vašich příspěvků docela zajímá.

Libor Stejskal
03. 06. 2011 | 21:32

Jan Kadlec napsal(a):

shrnuto: jedná se o půlmiliardový tunel začínající za buzkový a trvající dodnes a bude fungovat do tý doby, dokud nějakej ministr nebouchne do stolu a nezačne dělat ministra a ne šaška, kterej vše vede od 10ti k pěti a eště je na to hrdej Ministr má totiž udržovat pořádek, a ne zavádět větší a větší bordel, lenost, neschopnost a plýtvání.
03. 06. 2011 | 22:18

Petrolin napsal(a):

Maturoval jsem v 52.roku.Profesoři maturitních předmětů vypracovali každý cca 50 otázek,které zahrnovali celou látku.I ti největší lempli se ty otázky jakž takž nabiflovali a něco přece jenom řekli.Kantora,který měl stádečko na starost celé studium nikdo neoblafl tím,že zrovna u maturity byl přehnaně dobrý nebo špatný.Dělal jsem zkoušky na stavařinu.Na maturitním vysvědčení jsem měl čeština,ruština 3,matika,fysika 1.Vysvědčení z oktávy čeština,ruština,franština 3,matika,fysika,chemie,deskriptiva,kreslení 1.Na nic se mne neptali.Když se mluví o komunistickém školství každý jmenuje Jakeše.Zapomíná však,že byl také třeba prof.Holý,nebo snad Zeman,KLaus a další jsou nějací blbci.Neurážejte nás každá éra má své Einsteiny a Jakeše- i tato.
03. 06. 2011 | 22:35

Jirka napsal(a):

Takzvaná státní maturita nebyla ničím jiným, než prostředkem, který měl přelít státní peníze do soukromých kapes. To pochopil i ministr Dobeš se svým totálně nedostečným IQ, a proto ji prosadil. Mimochodem měly obě nejsilnější strany před volbami plné volební programy slibů, jak tento obludný pěnězotunel zruší. Skutek utek, aniž by se obtěžovaly vysvětlením. Třeba se na to do dalších voleb zapomene. Snad Nečas prozře a alespoň ministra Dobeše konečně vyhodí s výkřikem "za obrodu českého školství".
04. 06. 2011 | 12:37

Rodrigo Gutuzo Saviani napsal(a):

Debata se jako vzdy toci okolo abstrakt za kterymi si kazdy predstavuje co je mu libo, pripadne okolo osobnich poznamek. V TV relacich je ohromny material kde lze videt v nepreberne rozmanitosti stare a nove "absolventy" z nejruznejsich oboru. Soucasnici to maji v hlave daleko vice srovnane, vedi co chteji a oproti "starym" se casto vyjadruji jako kniha. Samozrejme netusi jak se jmenovala prodana nevesta za svobodna, ani ta dalsi skolometska hi chi ki ri dy ty ny (Snad jsem ta i prilis nepopletl. Mysl se mi uz kali, zrak slabne). V tom jsou "stari" opravdu daleko lepsi. Zato je dnes videt remeslnika, ktery poznal nekolik zemi, sportovce, ktery nemekta pred TV kamerou jako vyplasena husa ci jineho orientovaneho mladeznika. I ti nenavideni politici se aspon mezi sebou hadaji a netvori sterilni jednotnou "medialni frontu." Tak snad nebude zas tak spatne. Napriklad pro nas histriony je to vylozene zlaty vek.
04. 06. 2011 | 16:03

buřtík napsal(a):

Bohužel, tady vůbec nejde o vzdělávání národa, tady jde až v prvé řadě o peníze...Neumím si představit, že by se v dnešní době vyhlašovala témata rozhlasem, jako kdysi! To by se všichni kamarádičkové nedočkali ani koruny!!!
Anebo jeden komisař na 200 žáků, celý týden! Posílají se kódy na mobily, ALE, kolik učitelů má služební mobil nebo služební internet? Atd., atd., atd...Prostě pražáčci si něco vymysleli aby se napakovali a od ostatních očekávají, automaticky, že jim v tom pomůžou!!!!!!!!!!!!!! Typická jejich arogance. :-(((
04. 06. 2011 | 17:48

Rodrigo Gutuzo Saviani napsal(a):

buřtík
Stacilo by zverejnit dostatecne velky objem otazek "pokryvajici" ucivo a kazdy by si ty svoje vytahl pri zkousce z klobouku.
04. 06. 2011 | 18:54

Ivoš napsal(a):

Potřebu srovnatelných kvalitních zkoušek na konci středoškolského studia mám za významný motiv pro něco podobného zavedeným státním maturitám. Příliš liberalismu v této oblasti mám za rozkladnou. Nevím, třeba se leccos nepovedlo, ale autor mne svými velmi formálními výtkami nepřesvědčil.
04. 06. 2011 | 19:01

Anna napsal(a):

Maturovala jsem za komoušů.Žádné flákání, čeština vypilovaná k dokonalosti,taktéž tehdy ruština. Další povinný předmět matematika, to už bylo horší, neb jsem nikdy nebyla matematický genius.Volitelný předmět -taktéž v pohodě. Závěr: tehdy jsme měli mnohem větší znalosti než dnešní mladí lidí. Pokud by se dělala maturita jen z PC, tak věřím, že to by zvládli levou zadní.
Mnoho desetiletí se dělala klasická maturita - v dubnu písemné práce , pak následovaly ústní zkoušky. Teď jeden úlisák z Veverek se snažil a pěkně to zpotvořil.
04. 06. 2011 | 19:37

Vera napsal(a):

Blog o státních maturitách je výborný. A videa jsou přímo neuvěřitelný!!! Tak složitý rituály nemá snad žádný náboženství na světě!
04. 06. 2011 | 20:40

Jan-Michal Mleziva napsal(a):

Ivoš:

Děkuji za zpětnou vazbu. Vložil jsem proto za článek odkazy na několik dřívějších, které se tématem maturit zabývají.
04. 06. 2011 | 21:40

češka napsal(a):

To Bunny
Já jsem maturovala na humanitním gymnasiu v 73., písemky se dělaly z češtiny, ruštiny a němčiny, temata /myslím že 4/ se vyhlašovala ráno rozhlasem.
Přírodovědci měli místo třetího jazyka matematiku.
Potom byly ústní zkoušky ze 4 pedmětů, my jsme měli 1 volitelný, otázky sestavovali kantoři sami.
Zadání byla různá podle typu školy.
Letos maturovala dcera kamarádky, v její škole dost dětí neuneslo nápor na nervy, takže došlo i k pokusu o sebevraždu.
Kamarádčina dcera zvolila oba typy maturity, těžší i lehčí, s vyjímkou jediného předmětu byla nejlepší z celé školy. Na jeden předmět z lhčího typu se nedostavila - z nervového vypětí zaspala. Než tuto zkoušku udělá v září, nedostane ŽÁDNÉ vysvědčení, ani z těžší maturity, kterou udělala na samé 1.
Ještě PŘED maturitou byla přijata na VŠ.
Připadá Vám to normální?
Na co je ministerstvo školství, když jeho zaměstnanci nedokáží ani sestavit maturitní otázky, a my za to platíme miliardy?
05. 06. 2011 | 01:16

Středoškolský učitel napsal(a):

Žádný únik!
Mluvit o úniku maturitních testů v případě zadání, které již bylo zveřejněno pro desetitisíce studentů, je nebetyčná kravina. Naopak: Všechny maturitní testy, které byly použity při ostré maturitě, by měly být zveřejněny. Mohly by být jistým vodítkem požadavků pro přípravu studentů v příštích letech. Vždyť přece účelem maturitních zkoušek není nachytat studenty na něčem, co by stěží očekávali, že bude zadáno. Jde přece o to pomoci studentům, aby se kvalitně připravili. A mluvit o jakýchsi autorských právech je také hloupost. Jak chcete autorsky ochránit například příklad na mocniny, kvadratickou rovnici či kvadratickou funkci, když jich mohu "z placu" vymyslet tisíce? A že odborníci z Cermatu nechtějí zveřejnit použitá zadání proto, aby je mohli použít později - nezlobte se, ale to nejsou žádní odborníci, nedokáží-li vymyslet nic jiného. Vždyť například ve VŠE v Praze či v UTB ve Zlíně zadávají každoročně desítky variant testů z matematiky a zveřejnili je za mnoho let zpátky a stále dokáží vymýšlet nové!
05. 06. 2011 | 03:24

Také středoškolský učitel napsal(a):

Pane Mlezivo, tak to je zase jeden z těch několika úletů, který jsem četl v poslední době na adresu maturity. Jediné, co beru je skutečnost, že máte právo na názor.
A ke "středoškolskému učiteli" a jeho příspěvku Žádný únik! Také úlet. Zejména v momentě, kdy dokládáte, že "mluvit o jakýchsi autorských právech je také hloupost", neboť podle Vás i kvadratické rovnice nejsou chráněny autorským právem. To bychom mohli šířit písničky zpěváků dle libosti, neboť noty nebo akordy také nejsou pod ochranou autorského práva, mohli si klidně vydávat knížky třeba Viewegha, protože písmena, gramatiku a pravopis taky nechrání autorský zákon. Rozum do hrsti, kamaráde.
05. 06. 2011 | 09:08

Jan napsal(a):

Jak je zřejmé z diskuze, je Česko plné negativistických a nenávistných mudrlantů, kteří vědí všechno nejlépe, ale sami nedokážou něco vymyslet a dotáhnout do konce. Díky za státní maturity, které se konečně rozběhly a nástane období nezbytných úprav. Víc nic!
05. 06. 2011 | 10:30

češka napsal(a):

To Jan
Nic proti pozitivnímu přístupu, jenže si musíte zároveň uvědomit i stresovou zátěž žáků, učitelů a rodin maturujících a i ta by se měla do hodnocení promítnout.
05. 06. 2011 | 11:11

Jarle Halsnes napsal(a):

Milí přátelé, pokud tu ještě zůstal někdo, kdo si přeje, aby tato země dosáhla aspoň někdy v budoucnu troch solidní úroveň, resp. si aspoň nepřeje, aby šla úplně do kopru, měl by si uvědomit, že kvalitní vzdělání je k tomu nutnou, byť nikoli postačující, podmínkou.
K tomu, aby mohlo být vzdělání kvalitní je pak nutnou, byť opět nikoli postačující, podmínkou objektivní, spravedlivá a dostatečně široká kontrola jeho výsledků. Státní maturita potom musí být jednou ze součástí mechanismu umožňujícího tuto kontrolu. Tím netvrdím, že aktuální podoba SM je v pořádku, ale je to zrovna jedna z věcí, na které by mohla být shoda "napříč politickým spektrem" a na jejímž zkvalitňování a dalším vývoji bychom měli mít všichni zájem. Tedy samozřejmě až na výjimky v podobě škol, kde se studenti nic kloudného nenaučí, v podobě učitelů, kteří dělají čest onomu starému dobrému "kdo umí, umí, kdo neumí, učí" či v podobě studentů nadaných sice mizivými studijními předpoklady, ale zato vybavených dokonalou schopností "nějak si to zařídit".
06. 06. 2011 | 11:07

K+K+K napsal(a):

Také učiteli,

úlet jste předvedl Vy. Příklady z matematiky opravdu není možné srovnávat s literárními díly. Dobrá ukázka byly staré (a DOBRÉ) testy v autoškole - dělal jsem ji ještě za "oněch časů". Prostě si člověk koupil učebnici a na jejím konci byly VŠECHNY testy, z nichž jeden pak člověk vyfasoval u zkoušky. V těch testech byly zahrnuty všechny myslitelné dopravní situace a otázky z teorie se týkaly celého rozsahu látky, takže nebylo o čem spekulovat.A celkem správně se předpokládalo, že než se zabývat otázkou, jak to nějak obejít, je jednodušší se to prostě normálně naučit. Jenže to halt bylo tenkrát, teď už myslíme jinak, ponovu :-)
06. 06. 2011 | 11:23

Marek Kobera napsal(a):

Vážený pane Mlezivo,
myslím, že už to, co se v souvislosti se státními maturitami objevilo (maturitní generálka a její katastrofické výsledky) tento projekt odůvodňuje. Jsem v očekávání, co bude dál.

Líbí se mi, jak někteří studenti nyní křičí, že otázky u maturity jsou nesmyslné, místo aby přiznali, že nesmyslné bylo jejich studium a vyřídili si to se svou školou.
09. 06. 2011 | 19:44

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy