Česká škola - Spící „krasavice“

17. 12. 2008 | 23:33
Přečteno 4789 krát
„České školství se pomalu propadá na dno.“ Těmito slovy uvedla 11. prosince v Lidových novinách Pavla Kubálková svůj článek přinášející informaci o špatných výsledcích českých žáků 4. a 8. tříd v mezinárodním průzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Přestože dopadli naši školáci ve srovnání s rokem 1995 hůře, nebylo by asi vhodné vyvodit si na základě výsledků mezinárodního průzkumu představu o úpadku našeho školství. Nejvýraznější zhoršení bylo zjištěno u žáků 4. tříd v matematice, což budí v naší školské tradici akcentující v prvé řadě český jazyk a matematiku zákonitě paniku. Přitom je třeba vzít v úvahu skutečnost, že v roce 1995 byl 1. stupeň základní školy ještě čtyřletý, takže výstupy z tehdejšího 4. ročníku odpovídají výstupům ze současné 5. třídy. V žádném případě se však nechci připojit k hlasům, volajícím po „dobré“ tradiční české škole, která v posledních dvou desetiletích vzala za své. Spíše se připojuji k těm, kteří tvrdí, že česká společnost přichází s reformou školství se zpožděním. A navíc nepřipravená.

Reforma základního školství běží naplno již druhým rokem, ale o jejím nadšeném přijetí nemůže být v obecné rovině řeč. Jednak v sobě, ve svých dokumentech, skrývá zásadní rozpor – ukazuje správný směr, ale současně neumožňuje plné vykročení vpřed, jednak silně naráží na obavy ze změn a ztrát dosavadních jistot, a to jak na straně učitelů, tak i rodičů. Při úvahách o neochotě uskutečňovat změny v systému vzdělávání mi přichází na mysl přes tři sta let starý a i pro dnešek velmi výstižný povzdech Komenského, který se po čtyři roky snažil v Blatném Potoce v Uhrách reformovat tamní školy: „Celá má metoda směřuje k tomu, aby školská robota se změnila v hru a potěšení, tomu zde nechce nikdo rozumět. S mládeží se zachází zcela otrocky, i se šlechtickou, učitelé zakládají svou vážnost na chmurné tváři, drsných slověch, ba i ranách, a chtějí raději být obáváni než milováni.“ Jak potvrzují má každodenní sledování školy očima rodiče, být obáván a uštědřovat rány na duši patří k nikterak vzácným jevům, jež dotvářejí kolorit reformující se školy a postihují i mladé učitele. Pedagogická práce je tak jednodušší a obdarovává silou. (Jen málokdo se ubrání a nepodlehne učitelskému kouzlu moci.)

Česká škola samozřejmě sleduje módní trendy, a prezentuje se tudíž mladými učiteli, počítačovými učebnami, projektovými dny atd. Pod tímto „in“ závojem se však často skrývá znuděná, ospalá tvář, kterou děti sice nerady vídají, ale nakonec jí stejně kopírují. Leckterou školu zdobí Komenského busta či portrét, leč jeho myšlenky, které nejsou nijak v rozporu s moderní pedagogikou, zůstávají vesměs jakoby neprobuzené mimo vlastní praxi. A není to jen velká škoda pro naše děti, ale též jistá forma národního pokrytectví a neúcta k duchovnímu odkazu Komenského, jehož mnohá slova je schopen pochopit a vštípit si snad každý jedinec, natož pak pedagog:

Vyučovati mládež není přednášeti jim z rozličných autorů hromady slov, frází, sentencí, nesmyslů všelijakých, a tím je vycpávati, ale otvírati jim rozum.
(J. A. Komenský: Česká didaktika)

Školu dokonale účelnou jmenuji tu, která je pravou dílnou lidí: kde se totiž mysl žáků ponořuje v lesk moudrosti, aby rychle pronikala všecko zřejmé i tajné, kde mysl a její city jsou vedeny ke všeobecné harmonii ctností.
(J. A. Komenský: Velká didaktika)

Nechť je učitelskému úřadu vzdáleno veškeré mrzoutství, vše nechť je vykonáváno s otcovskou laskavostí.
(J. A. Komenský: Analytická didaktika)

Lidská přirozenost je svobodná, miluje činnost z vlastní vůle a děsí se nucení. Tak chce být vedena k tomu, k čemu směřuje, a nechce býti vlečena, strkána nebo nucena.
(J. A. Komenský: Analytická didaktika)

Učit znamená vést od věci známé k neznámé, a vést znamená činnost mírnou, a ne násilnou, plnou lásky a nikoli nenávisti. Když totiž někoho chci vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím s ním po zemi a necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou.
(J. A. Komenský: Obecná porada – předmluva)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

frankovka2007 napsal(a):

Pane, cožpak není celá společnost ovládána těmi, kdo neumí zacházet adekvátně s mocí?

Ve školství, neb jsou tam objektem nevinní a slabí, je to všechno čitelnější.

Kdy se na pedagogických fakultách vrhneme na zkoumání moci, pojiva mezi učitelem a žákem, ředitelem a učitelem, sponzorem a ředitelem, sponzorem a konkurentem, sponzorem a státem atd?
Zašpuntovanost celé společnosti je i ve školství, učitelé musí fungovat ve svých stropech, nemůžou ze sebe dostat vše, co v nich dříme. Jako zbytek společnosti, nesmějí ohrožovat rituály mocných, tak jenom hrají s sebou.
Naše krásné dítky, jediná naděje obrody národa, něžná stvoření, zázraky, ty v tom kafemlejnku pěkně semelem, aby v nich nic jiskřivého náhodou nezbylo. Padnou na oltář těm mrtvolným bohům stabilit a jistot a vyprázdněnosti a nudy. Nuda ta ještě žádného mocipána od koryta neodstavila.
18. 12. 2008 | 01:03

Ondrej napsal(a):

Vyborny blog, uplne presne vystihuje moje pocity, ovsem pri studiu na VS (mimochodem PrF OU). Kde kontrasty tolik biji do oci, az je mi z toho smutno, jaka by to byla vyborna a schopna skola, kdyby ji nekolik jedincu vymknutych ja nevim z ceho, asi z rozumu, nenicili svou zjevnou tuposti...

Jake to je osvezeni, kdyz jsem na prednasce s chytrymi a presne jak popisujete - s uciteli, kteri chapou vyznam slova ucit jako "otvirat mysl, podnecovat ke tvorivosti" a naopak jak strasne zdrcujici je prochazet labyrintem hlupaku s titulem, co zadupavaji lidi jak na bezicim pasu.

Pozn. jsem pravda trochu zhrceny, neudelal jsem zapocet :-D s jednim takovym exotem, ale za s tim, co je napsano Komenskym, ze srdce souhlasim.

Hezkej vecer
18. 12. 2008 | 03:24

Pavel Richter napsal(a):

Pod okny mého bytu je park kde již léta scházejí žáci 8-9. třídy blízké ZDŠ. Ta puberta je za 15 let stejná, ale tupost která se z pod oken line je vzrůstjící, stejně tak jejich rodičů. To žádná škola nevyřeší.
18. 12. 2008 | 06:59

student napsal(a):

to Richter
Mám podobné zkušenosti. Již mnoho let sleduji vládu. Ta touha po obdivu je stále stejná, ale ta tupost je vzrůstající.
18. 12. 2008 | 07:11

Ládik napsal(a):

Spící krasavici vidím jako SULACHAT, 3409m, krásná hora v Dombajské oblasti Kavkazu.
Česká Základní škola nemá s krásou nic společného. Žáci si z ní odnesou všechno možné, je ne úctu lidem a k práci druhého. Tupý rodič má zpravidla více peněz a řídí učitele.
18. 12. 2008 | 07:25

Míval napsal(a):

Postulát o činnosti z vlastní vůle se mi zdá pro základní školu dost nerealistický. Jsou sice děti, které prahnou po vzdělání, ale majorita bez přiměřeného 'musu' nikoho následovat nebude. A protože možností učitelů, jak žáky k činnosti přimět , ubývá, obávám se, že si ze školy neodnášejí nejenom úctu k lidem a práci, ale ani pořádné základy vzdělání.
Ale vzhledem k existenci soukromých středních a vysokých škol (někdy dokonce i státních, je-li rodič významným sponzorem), kde je učitel fakticky povinen zajistit, aby platící student prošel úspěšně dalšími stupni vzdělání, budeme mít bakalářů, magistrů i doktorů stále dost. A budou oprávněně zastávat řídící funkce, odpovídající dosaženému vzdělání, v nejrůznějších oblastech. Což je určitě dobrá zpráva.
18. 12. 2008 | 08:31

neo napsal(a):

Dobrý den,

co si myslíte o "nápadu" zrušit víceletá gymnázia a ty schopnější, snaživější a inteligentnější násilím držet na základních školách, aby popostrkovali ty nejhloupější k "lepším" výkonům?

nakonec se vše zatáhne do průměru a ZŠ z toho vyjdou statisticky o něco lépe. To má být snad cíl zkvalitnění výuky?
18. 12. 2008 | 08:40

Stařeček napsal(a):

Pane Mlezivo, před zahájením školské reformy jsme stáli nad propastí. Po jejím zavedení jsme udělali veliký krok kupředu. Starý frk, ale pořád platný a u nás i v jiných reformách. Například ve zdravotnictví, dopravě, finančnictví, zemědělství, ................
18. 12. 2008 | 08:51

fantom napsal(a):

I fantoma oslovují stejné myšlenky, v Labyrintu je odvrácená tvář vzdělání vykreslena přesně (poutník prohlédá stav učených): jak to ale změnit?
18. 12. 2008 | 08:58

wbgarden napsal(a):

SOUŽKA

Ani malá
ani velká
světem bloudí
učitelka

Vlídně hloupá
mírně hezká
je to učitelka
česká

Však schopna je i za dráty
muklům dávat
diktáty....

Snad jednou navrátí se časy kdy žák opět bude moci vyhledat si mistra svého....
18. 12. 2008 | 09:54

Milan napsal(a):

Brát Komenského citáty jako návod pro pedagogiku v dnešní době je jako operovat mozek podle Galéna. Komenský je klasik a spousta jeho myšlenek byla na svou dobu vpravdě revoluční (za což mu právem náleží úcta a obdiv). Ovšem dnes má společnost výrazně jinou strukturu a proces vzdělávání se potýká s diametrálně odlišnými problémy. Jesliže Komenský doporučoval omezit "rákosku a memorování" bylo to proto, že právě tyto dvě věci v dané době proces vzdělávání a výchovy brzdily. Dnes jsme ve druhém extrému a právě nepřítomnost řádu a standardů proces vzdělávání degeneruje. Na vině jsou mimo jiné zejména idealističtí tvůrci "reforem", kteří odmítají vidět svět takový jaký je, ale žijí jen v bublině svých snů a představ o něm.
18. 12. 2008 | 10:20

Artur napsal(a):

Mleziva je lepší než Liška. Ten Lišák se stará hlavně o politiku. Mládeneček mladý v tom umí chodit. Někteří diskutující (nikoliv blogeři, to už něco naznačuje) vidí problémy, kromě pedagogů, v rodičích. Samozřejmě ve špatných. Těch bude zřejmě většina, když se školství potácí v takových problémech. Kladu otázku, kteří rodiče jsou takoví? Snad ne hltači televizních seriálů, majitelé vil ve stylu podnikatelského baroka, konzumenti šmejdu. Takové občany přece vládnoucí klika (i s nevládnoucím extraprezidentem) přece chce. Paní učitelko, už nemusíte lhát. Tak nelžete.
18. 12. 2008 | 10:25

MS napsal(a):

Nemám ráda svalování viny na reformy a vůbec nemám ráda hovory o reformě. Zažila jsem již několik reforem školství a každá se odvolávala na odkazy Komenského. Pokud se nemýlím, Komenský už nám nové odkazy ze záhrobí neposílá, takže vždy šlo jen o „naše nové pojetí“ Komenského.

Nejsem učitel, takže jen moje laické vnímání školství, nejprve jako žáka a nyní jako rodiče žáka.
Do školy se chodí pořád stejně, nové školy až na naprosté výjimky nevznikají, takže se chodí do stejných budov. Sedí se pořád ve stejných typech lavic. Žáci musí přežvýkat hodně podobné penzum látky jako dřív. Je o něco lepší vybavení (počítače, interaktivní tabule, lepší učebnice). Stejně jako dřív jsou dobří kantoři a špatní kantoři. Možná, že dnes je těch špatných více, asi hlavní důvod jsou platy, ale problém je jen a jen v osobách učitelů následně rodičů a na konci řetězce jsou naše “roztomilá dítka“. Všichni máme na stavu školství svůj větší nebo menší podíl viny a žádná reforma školství nebude tak ohromná, aby se zhoršené vědomosti dětí daly svést jen na reformu. Když si vzpomenu, jak mne učili jednotliví kantoři před desítky let, jejich způsob výuky byl člověk od člověka tak odlišný, že již tenkrát musela “existovat dnešní reforma školství“.

Prostě učitelé, my a naše děti musíme mít úctu jeden k druhému a musíme mít stejný cíl. Jak k tomu souladu dospět, je už věcí mezi námi a ne nějaké reformy. I peníze na vybavení nejsou až zas takový problém. Škola potřebovala kopírku, zaplatili ji rodiče, škola potřebuje papíry, zaplatí je rodiče, ať přímo nebo formou sponzorských darů. Aspoň ve škole mých dětí, se rodiče nepřou, že ten nedal ani korunu a ten zaplatil celou interaktivní tabuli.
18. 12. 2008 | 10:32

třebaKarel napsal(a):

Pane Mlezivo ,
jen k některým drobnostem . Máme všichni pocit že to memorování , biflování je jenom buzerace . Není . Jednak to asi může každýho kromě mne naučit pracovat a nebýt línej , jednak je to šance pro ty který nejsou "nej " , aby taky mohli dojít ocenění .
A myslim že viděno odtud to je docela spravedlivý .
Česká škola . Vy máte určitě údaje velkýho vzorku , jsem si vědom že moje zkušenost je omezená , ale přesto .
Jeden klouček udělal nějaký zkoušky na vychvalovanou a ceněnou cizí školu . Snad anglickou . Dostal stipendium - je strašně drahá . Předtim chodil do český školy - do tý spící krasavice .
Popravdě řečeno , nevim v čem ta vyjímečnost spočívá . Jsou tam moc milí , má skvělýho učitele , ale - za všechno je chváleji , úkoly jsou prostřednictvím
internetu , je jich málo ve třídě , maji na ně čas , mluvěji celý den anglicky . Ale to je všechno . Pomůžou jim asi se sebevědomím , od mindráků , ale rozum jim ve škole nedaji . Naopak v tý spící krasavici byl víc nucenej pracovat , snést se s kupou dětí co jim třeba přijde podivnej a dělaji si z něho taky srandu .
Rozdíl mi zásadní přijde ten , že učitelé v český škole maji spoustu jinejch starostí a maji taky míň peněz . Kdyby měli peníze jako v tý anglický škole , našli by se ti správní učitelé co je to baví raz dva .
Vždyť je to krásná práce .
tK
18. 12. 2008 | 10:34

třebaKarel napsal(a):

MS,
kdybyste tam měla ještě nutnou důvěru rodičů k učiteli ,je to dokonalý :-) . Opravdu .
A nevíte jestli Nuba pořád ještě peče ?

tK

P.S.
Bylo by na Vás moc bavit se o zanedbaných dětech co jsou dneska rodiči ?
18. 12. 2008 | 10:44

jaryn napsal(a):

Tristní stav školství kopíruje tristní stav celé společnosti.
Znalosti dětí jsou čím dál ubožejší. Čemu se divíme?
Bezkoncepčnost školství, připomínající výkřiky do tmy, pramenící z politické impotence personální nabídky jednotlivých politických stran a jejich neschopnosti nabídnout skutečné odborníky či umění se odborníky obklopit.
Leckdy obludné učebnice, vytvořené nezřídka hloupými rádobynovátory, kteří nedokáží zpracovat látku.
Pokles vážnosti vzdělání ve společnosti jako takové, oslavy průměrnosti a podprůměrnosti podle importovaných příkladů ze zahraničí.
Vymývání mozků čím dál pitomější masmediální "zábavou".
Život nahrazovaný virtuálním životem na obrazovkách počítačových her a televizí.
Nedostatek času přetížených rodičů.
Destrukce mezilidských vztahů, měřítek a hodnot novopečenými mocnými vypatlanci, kteří si myslí, že koupit lze všechno.
Atmosféra společnosti, prosazující nedotknutelnost dítěte kvůli zachování jeho zajisté naprosto zralé a hotové osobnosti, spojené s nemožností výchovy a případného účinného trestu.
Chybějící morálka.
Neúcta k druhým, pramenící z frustrace rodičů.
Frustrace učitelů.
..
..
..
18. 12. 2008 | 11:07

sidney napsal(a):

Cele ty reformy skolstvi jsou pouze vyrazem na proste bezradnosti a to nejen ve skolstvi, ale v ychove jako celůku... Docela mne bavi poslouchat, kterak ditka nemusi memorovat....No, ale organ, ktery se netrenuje zakrni a to plati i o pameti. Tady prece nejde o memorovani, ale o trenink. Vice nez dvacet let mi prochazi pred ocima desitky studentu techniky...je to smutek sledovat jak jdou dolu se znalostmi v dobe, kdy se vsude kvaka o znalostni ekonomice. Nevim , zda je to zamer nebo hloupost, ale je to v kazdem pripade podivne. Ti lide skoro nejsou schopni si neco zapamatovat a drzet se toho. Ono je sice hezke halekat, ze to na internetu najdu, ale jaksi se jiz nerika, ze kdyz si nepamatuji informaci A, pak s informaci B to proste nejde dat do hromady a dusledek C jiz nedostanu. Je docela smesne sledovat jak skoly po celem svete chrli reformovane absolventy, kteri svymi znalostmi nedosahuji urovne absolventa realneho gymnasia pred lety 70. Zde nejde totiz o pocitace, ale o schopnost myslet a tvorit. A dnes tedy opravdu nase ekonomika a skolstvi neni o mysleni Prodikujeme stale vice pseudovzdelanych jedincu a hrajeme si na vzdelani. Skutecne dobre vzdelani je poskytovano na nekolika malo institucich - hnizdech, klasickym zpusobem. Zbytek sveta je pak odsouzen hrat roli opicaku, kteri si mysli, ze maji VS...Je docela zajimave sledovat vyvoj i vzhledem ke pramenum, jako napr. D-Fens: Zmrdi, vohnouti a my, Lenosti bud pochvalena atd. Je zajimave, ze kdysi takove knihy nevychazely. Proc asi?
18. 12. 2008 | 11:10

MS napsal(a):

tK

to je asi mým nedostačujícím vyjadřováním (prostě jsem se to ani ve škole neaučila :-)), ale přesně to jsem měla na mysli. Vzájemná úcta - i rodiče a dítěte k učiteli.
Chodím už roky na třídní schůzky a mám příšerné zkušenosti s rodiči, dětmi, ale bohužel i s učiteli :-)). Proto vzájemná úcta a stejný cíl.

P.S. Máte pravdu, už jsem Nubu dlouho nezaregistrovala. :-))
18. 12. 2008 | 11:23

třebaKarel napsal(a):

MS na rodičákách pozoruju rovněž o čem píšete - je to snad podobný tomu co jsem zažil tady .
Napřed přijdu do prostředí který neznám a ono nezná mne , jsem z toho nervózní . Tak se musim ukázat . Když to okolí vydrží , zklidnim se a pak už jsem schopnej reagovat jak je moje přirozenost . Takhle beru rodičovský excesy na schůzkách a snažim se , aby nám to netrvalo dlouho než si na sebe zvyknem . Taky mi bylo vždycky strašně protivný to americký věčný culení od ucha k uchu . Tak to jsem se taky naučil , ne z vypočítavosti , ale protože to opravdu někdy pomáhá dobrý věci .
Mimochodem vaše vyjadřování je perfektní , umocněno Vašimi iniciálami = moc milý zážitek .
Na shledanou , tK
18. 12. 2008 | 11:43

MS napsal(a):

tK
pokud jsem pochopila dobře, jste učitel - a pak jste dobrej, že exesy rodičů berete s nadhledem. Mě to dost často dělá problém (a to nejsem učitel), protože jsou to pořád ti stejní rodiče. Pochopila bych, že někdy někdo ujede, ale když ujíždí na každé schůzce? Manžel už tam odmítá chodit, už jen proto, že to skvělé dítko třeba s námi jde na výlet a on dobře vidí, jak se chová nebo nechová a co asi provádí ve škole.

P.S. ne, že by moji puberťáci byli lepší, ale aspoň nemám iluze. :-)
I Vám hezký den a Vánoce včetně všeho nej v novém roce. :-)
18. 12. 2008 | 12:50

třebaKarel napsal(a):

MS ,
Děkuju Vám za moc milou dopolední společnost , přeju Vám taky vše dobré a sobě abychom zase někdy našli společnou cestu .
Nejsem učitel , ale jen rodič , co má na učitele svých dětí asi štěstí . Hezký den tK
18. 12. 2008 | 13:07

Artur napsal(a):

Pane sidney, píšete mi ze srdce. Jenom lituji toho, že si Vašeho diskuzního příspěvku nikdo z vyvolených nevšimne. Jsou zahleděni do sebe a jsou přesvědčeni, že to dělají dobře. Snad jen naprostý debakl v příštích parlamentních volbách je vyvede z omylu. Kam se tato společnost řítí?
18. 12. 2008 | 13:13

Eva napsal(a):

Jazyková škola v jednom nejmenovaném velkoměstě. Hodina němčiny, opravený test od učitelky. Meine Bruder, používá stále ostré es, chyby, chyby, nezájem, těkání mezi tématy. Hrůza.
18. 12. 2008 | 13:13

Martin, toho jména druhý napsal(a):

sydney
Naprostý souhlas. Navrhuji založit nějakou (neziskovou) organizaci na ochranu vrcholových sportovců - proboha, přestaňte ty chudáky trápit s těmi tréninkovými dávkami, vždfyť se udřou. Sice potom nic neuběhnou, ukopnou si palec, hokej si zahrajou jen u mantinelu, poněvadž neumí bruslit, ale budou mít "šťastné dětství".
18. 12. 2008 | 13:33

Jirina napsal(a):

I já souhlasím s tím co srozumitelně popsal Sidney.
Připomínám, že před tím, co nám teď bylo potvrzeno zvenčí, varoval již před rokem doc. Bečvář se svou výzvou "Všem jejichž hlas je slyšet"
(http://www.karlin.mff.cuni....)
Mezi rozumnými a ctihodnými lidmi měla výzva velmi slušný ohlas, nicméně mezi těmi kdo rozhodují prošuměla aniž by vzali na vědomí nejen její obsah ale i ten ohlas. A byli i tací, kteří autorovi nadávali do starých struktur.
18. 12. 2008 | 14:02

Simply napsal(a):

To Jaryn a Sidney: naprostý souzhlas. Ve víru "revolucí" se zavadějí se všelijaké novoty, hlavně aby žák věděl, kde najde informace , vyznal se na Internetu a já nevim, kde ještě(to je chválihodné)... Pak se něco najde, obšlehne, odevzdá se referát a druhý den se to zapomene. Zdravé mentorování, učit se rozumně zpaměti, je skoro jako sprosté slovo. Učebnice na ZŠ jsou zahlceny balastem, děti jsou mnohdy nuceni učit se samy, stylem jako na střední, bez ohledu, že ve třídě bývá jen 3-5 excelentních studijních typů, nevyznají se v akademické mluvě autorů, v šedi. Chybí v nich vyzdvihnutí jednoduchých Základů , s hlavou a patou, dobrý ZÁKLAD je základem dalšího kvalitního vzdělání...Základní všeobecné znalosti jsou u studentů, ve srovnání s námi, co jsme studovali na středních v 70. letech, tristní.... Čím to ?
18. 12. 2008 | 14:56

jogín napsal(a):

Ano, Sidney má recht. Hlavní komplikací jsou rodiče ve spojení se současným názorem- k čemu je učení od trouby, co vydělává pár šlupek. To nejde vykurýrovat poučováním a moralizováním. Jediný způsob jak zvýšit prestiž učitelů spočívá ve slušném, čili nadprůměrném platu.
18. 12. 2008 | 15:00

Milan napsal(a):

18. 12. 2008 | 15:19

kelt napsal(a):

Je mi 58 let !Jsem strojní inženýr vč. doktoranského studia.Včetně mateřského jazyka umím mluvit a psát anglicky,rusky,německy a španělsky.Nikdy jsem neabsolvoval žádnou školu jako celek v zahraničí ,pouze jako doplňkové studium ve formě kurzů.Vždy jsem si bohatě vystačil se znalostmi které jsem získal zde na českých školách pod vedením českých učitelů.Ostentativně jsem dával vždy najevo to co mne nebavilo.V osmé třídě jsem měl za čtyři z ČJ,RJ a biologie !M a F, 2-3.Nic moc.Když jsem šel na SPŠStrojnickou do Mostu tak jsem poslouchal i takové ty rádoby znalecké kecy jak se znemožním atd.Jenže já jsem na této škole našel svojí parketu a začal jsem dělat to co mne bavilo.Mimo RJ jsem se věnoval AJ a NJ.Zvládl jsem je do té míry ,že jsem mohl číst jakékoliv texty a porozuměl jsem jim.Učitelé jak na základní škole tak i na střední byli na úrovni a do života mne vybavili důležitýmy a potřebnýmy základy.Na ČVUT v Praze jsem nejdříve nevěděl kam dřív skočit a která bije.Po zimním semestru jsem si vše srovnal a poté už to byla nejkrásnější léta mého života.Vojna a nástup do zaměstnání! Poznatek : mnoho teorie a málo praxe! Dohánění znalostí z praxe.Při práci v zahraničí asi po 8letech opět tentýž poznatek.Jako teoretici jsme byli dokonalí a jako praktici jsme zaostávali.I když to už nebyl tak markantní propad jako po škole.Na základě získané teorie jsme měli daleko větší rozsah znalostí než místní se svým užším zaměřením.Zvláště matematika a výpočty.My to dělali sami operativně na místě ,oni to dávali zpracovat a v klidu čekali i týden na výsledky.Německo ,Francie,Anglie,a tehdejší SSSR.Názor je nejednotný a velice subjektivní.Já to říkám nahlas proto,protože mám vlastní zkušenost.Organizačně jsme vždy na výši.Variabilita myšlení vč. orientace jsou na vysoké úrovni .I dnes u dnešní mladé generace a mne to naplňuje klidem a určitým stupněm hrdosti.Nepotkal jsem v zahraničí kde pracuji dodnes, Čecha, který by dělal ostudu.Ještě dnes se však setkám s místními hrdopíšky kteří nás prověřují.Obvykle to však skončí tím,že se ztrapní sami.Ale k meritu věci ! Štvou mne všechny ty bádací akce s cílem rozpoznat chytrost národa.Je to idiotské a nekorektní a pouze člověk stejného založení tomu může dávat váhu důležitosti.Každý je osobnost a každy má vlastnost orientace,přijímání a filtrace podnětů.Verbálních a i jiných.Moje paní je učitelka a občas mám možnost být v kolektivu jejích dětí.Učí právě 4 a 5tou třídu.Je až neuvěřitelné jaká proměna je u těchto dětí během jednoho roku.Pro mne jsou někteří až k nepoznání.Klučina na kterého si všichni ztěžovali je dál živel,ale krásně zpívá.To ho posílilo a dodalo sebevědomí.Následkem bylo,že se zlepšil ve všech předmětech.Až na vystupování,ale to mám z vyprávění.Přestaňme plakat nad něčí neseriózní prací a věnujme se sami sobě a vlastním potřebám!Posilujme schopnosti a sebevědomí u celé mladé generace.Oni si svůj "ideál" ,zaměření a životní cíl,kterým budou prospěšní všem většinou vždy najdou.A tomu věřím !Umíte si představit co to udělá s těmi špunty,když se před ně postavíte a ze vztyčeným prstem jim sdělíte,že jsou dle mezinárodního výzkumu a zjištěných znalostí hodnoceni ve světě jako jedni z "nejblbějších" ????Přátelé to mi nezní.Spíše pochybuji o autorech tohoto výzkumu a autorech těchto podobných článků.
18. 12. 2008 | 16:00

Jerry napsal(a):

Nevím už kolikátá reforma školství to je, za posledních 18 let. Připadá mi to stejné jako za socialismu: "Nová ekonomická soustava je dokonalá a lepší než ty předešlé." A jak to dopadlo víme. Kdy už konečně na vedoucí místa přijdou ti slibovaní odborníci? Jo kdo umí, umí. Kdo neumí učí! A tupost vítězí.
18. 12. 2008 | 21:02

sedi napsal(a):

nasbiral jsem par podobnych zkusenosti jako kelt a jeho zaver mi je blizky.

Velmi jsem se stydel v Naardenu, kdyz jsem se sel podivat do muzea J.A.Komenskeho. Prisla tam domoroda rodinka - manzele a 2 deti. Deti polozily na pametni desku kvetiny. S dojetim jsem to sledoval, sklopil oci, v duchu jim podekoval. S temi kvetinami jsem tam mel prijit ja...
18. 12. 2008 | 22:01

Karel III napsal(a):

Pánové kelt a sedi
Děkuji. Stejně jako každému koho jsem tady v "reformním" požáru nebo lamentaci nad nezadržitelným úpadkem přehlédl, že začíná od své ochoty, možnosti a schopnosti.
Jeden učitel, s kterým jsme si mimochodem nesedli, mi zanechal údajně antické zjištění: "Koho bohové chtěli potrestat, učinili ho učitelem."
A pánové V + W praví v jednom ze svých textů:"Když padlo Rakousko, tak těch se zrodilo, co říkaj': "To za protektorátu nebylo."
18. 12. 2008 | 22:34

Jan-Michal Mleziva napsal(a):

Možná stojí za zmínku drobná informace o úrovni vzdělanosti v ČR. Podle výsledků sčítání lidu činil v roce 1950 počet osob se základním vzděláním 83,0 % obyvatelstva (ve věku 15 a více let), v roce 1970 53,1 % a v roce 2001 už jen 23,0 %. Tato skutečnost nejen snižuje váhu maturitního vysvědčení a vysokoškolského diplomu, ale do jisté míry ovlivňuje též úroveň vzdělání absolventů středoškolského a vysokoškolského studia.
19. 12. 2008 | 01:06

kelt napsal(a):

Pane Mlezivo,Já bych to nebral tak dramaticky! Vložte se do toho s nadhledem.Podporujme myšlenku ,maximálního počtu lidí s co nejvyšším vzděláním.Odpovědně Vám mohu potvrdit,že již dnes se začíná ukazovat rozdílná úroveň mezi ústavy !Opět poukáži na svůj případ.Když jsem přišel do praxe , tak jsem při svém mládí absolutně nerozeznával rozdíl mezi ČVUT a Kotěhůlkami ! Bylo mi to fuk.Ale již první kontakt v prvním zaměstnání nebyl o tom : Ty máš Prahu ČVUT tak se z Tebe posadíme na zadek !Ale : Tak mladej, Ty jsi absolvent ČVUT tak to máš předpoklady něco umět!A ostatní bylo na mě ! Proč to píšu?Souhlasím s Vámi do té míry,že úroveň ústavu a potažmo vzdělání může být "různá",ale důkaz musejí podávat absolventi ústavů v praxi.Je to i v zájmu o obor !Je třeba se smířit s myšlenkou,že někdo vystuduje jen proto aby měl nějakou školu.Mně osobně vadí pouze to,že není veřejně a nahlas prezentován rozdíl když má pracovník vysokou knedlíkovou a dělá práci pro kterou je potřeba vysoká !V praxi je naprosto postačující ,že má nějakou vysokou !To,že má vzdělání VŠ ,tak to mu neberu ,ale pro mne je po stránce odbornosti na úrovni ZŠ ! Možná tvrdé a nekorektní,ale jasné a srozumitelné.Nepíši o schopnostech ,to je jiná verze.A co povinné celoživotní vzdělávání!Co se týká středoškoláků,tak můj názor je ten,že jsou ohromně důležití a nenahraditelní ! Pokud by oni nebyli tak by to bylo velmi obtížné v praxi ! Jsou to "dělníci" bez kterých si to já neumím představit.A když na sobě pracují tak jsou z nich v dalších obdobích výborní inženýři kteří se vyznají i v praxi.A to je ohromné plus !!To se myslím týká každé profese a i učitelů !
Promiňte mi ještě jednu poznámku.Jerry : nevím jak to myslí ,ale tak jak to napsal v konci a jak jsem to pochopil Já,tak tím závěrem naprosto a jasně vystihuje sám sebe.Myslím,že nemá být místa pro profesní urážky.A když tak adresně,jmenovitě a ne an-block!Pokud je sám učitel tak proč to dělá ,když na to nemá ani vědomosti a ani schopnosti.
19. 12. 2008 | 09:02

tiffany jewelry napsal(a):

Zašpuntovanost celé společnosti je i ve školství, učitelé musí fungovat ve svých stropech, nemůžou ze sebe dostat vše, co v nich dříme. Jako zbytek společnosti, nesmějí ohrožovat rituály mocných, tak jenom hrají s sebou.
31. 07. 2009 | 09:34

nike air max napsal(a):

good article,i love this so much,thank you for your working
29. 03. 2010 | 08:35

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy