Václav Havel měl intuici moderního ekonoma

02. 01. 2012 | 15:12
Přečteno 5483 krát
Rozhovor

Profesor Michiganské univerzity Jan Švejnar byl dlouholetým ekonomickým poradcem Václava Havla. Na to, jak jejich společné debaty v letech 1994 až 2002 probíhaly, vzpomíná v rozhovoru pro týdeník Ekonom.

* Co dominovalo vašim debatám o ekonomice s Václavem Havlem?

Od počátku měl trochu nedůvěru v trh. A bylo důležité ho přesvědčit, že tržní hospodářství je v pořádku, když je konkurenční a otevřené. Že je lepší trh využít, než se ho snažit potlačit. A naopak, že tržní hospodářství má problém v tom, že některé věci není schopné řešit a že tam je dobře inteligentně intervenovat, a v tom spočívá umění vládnutí. On se tím nadchl a začal působit intuitivně jako moderní ekonom. Kritizoval také už od počátku korupci, což nyní vnímáme jako aktuální téma. Já jsem mu na to odpovídal, že tohle není chyba tržního hospodářství, ale nepříliš pevného právního rámce. To byl poměrně důležitý aspekt. I když Havel nebyl ekonomicky vysoce vzdělán, měl velmi intuitivní ekonomické myšlení.

* A intuitivně tedy cítil i to, že ve vztahu mezi ekonomikou a právem není, zejména v době privatizace, něco v pořádku?

Razil a zdůrazňoval jsem důležitost silného a fungujícího právního systému od počátku a on byl jedním z mála lidí, kteří to přijímali. Když si přečtete tehdejší takzvané erudované ekonomy, tak ti kladli důraz na primát trhu a důraz na právní rámec, který by určoval ekonomické chování, hodně podceňovali.

* Z toho, o čem Václav Havel v minulosti mluvil, je nyní možná v souvislosti s finanční krizí aktuální i jeho kritika neomezeného růstu, růstu pro růst...

Souhlasil jsem s ním, ale částečně polemizoval. Není růst jako růst. Když se vyrobí dvě auta místo jednoho, je to samozřejmě kvantitativní růst. Ale když se vyrobí čistší, bezpečnější auto, díky němu dojde k méně nehodám, tak to není negativní růst plýtvající prostředky a způsobující vyšší znečišťování životního prostředí. V tom jsme vedli polemiky a on nakonec přijal, že je třeba růst rozlišovat kvantitativně i kvalitativně. Jeho kritika čistě kvantitativního růstu byla správná, ale byl ochoten připustit, že některý růst je nejen přijatelný, ale i žádoucí.

* Ale v tom pohledu, že „základní lidské hodnoty neměly být obětovány v honbě za blahobytem“, jste patrně spor neměli.

Neměli, ale i v této oblasti jsme vedli zajímavé debaty. On, i když byl svým způsobem hédonista, byl asketický v tomto způsobu myšlení, věřil, že člověk by neměl svoji honbu za blahobytem přehánět. Od doby Benthama je však základem moderní ekonomie jako vědy právě princip, že jednotlivci se snaží maximalizovat svůj blahobyt. Nakonec jsme našli názorovou shodu tím, že osobni blahobyt může být definován dost široce.

* Zmínil jste, že byl hédonista. V čem jste jeho hédonismus spatřoval?

Viděl jsem ho pozitivně. Byl často nemocný, takže mnohdy nemohl jíst to, co jsme měli my, když jsme se u něho sešli na obědě. Ale když byl zdravý a přijel jsem za ním na Hrádeček a ze zdvořilosti přivezl láhev vína, tak jsme ji spolu s chutí vypili. Měl rozhodně smysl i pro dobro v životě ve smyslu vyhledávání dobré společnosti a spotřeby kvalitních věcí.

* Zvažujete i nadále, že byste se stal pokračovatelem Václava Havla, tím, že byste kandidoval na příštího českého prezidenta?

Dívám se na to tak, že je o tom nyní předčasné diskutovat. Je třeba počkat na to, jaká vůbec bude volba, a proto se tím momentálně nezabývám.

Rozhovor s redaktorem Robertem Břešťanem pro týdeník Ekonom byl zveřejněn 22.12.2011.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

aga napsal(a):

A proto jsme v té zadeli, ve které jsme. Intuice moderního ekonoma je horší metla lidstva než zbraně hromadného ničení.
02. 01. 2012 | 15:18

Béda napsal(a):

ano. Viz Havlovo prolomení Benešových dekretů, prodej jeho půlky Lucerny Chemapolu, asketismus při výběru automobilu...
02. 01. 2012 | 15:20

Midori napsal(a):

Švejnare (už neříkám ani pane), jděte se bodnout.
Toto už nemá úroveň.
02. 01. 2012 | 15:29

RA napsal(a):

na Havlovi se dá zřejmě parazitovat do nekonečna, Havel a ekonom ???? To spíše strojař navrhující leteckou techniku.
Jo, a ten právní rámec je fakt dobrý. Dodnes je na soudech třicet procent komunistů, kdo je tam zabetonoval ? No přece Havel. Dodnes není právní systém v pořádku....takža bysme tady asi měli dodnes komunismus a RVHP.
02. 01. 2012 | 15:31

Veterán napsal(a):

To už je jako u severokorejských vůdců. Jedenáct jamek na jedenáct odpalů, Havel jako dokonalý řidič, teď ekonom, zítra lékař, pozítří zařídil dostatek zboží pro celou zemi, pardon, to byl baťuška Stalin.
Asi je pro tyto jeho pseudopřátele veliká škoda, že byl spálen. Měl být naopak rozřezán na kousíčky a každý kostel i kostelíček obdařen svatým ostatkem. To by byl teprve podle podobných oslavovačů nastal ráj na zemi.

Chudák bývalý pan prezident. Takovou mediální šaškárnu a množství parazitujících na jeho jméně si skutečně nezasloužil.
02. 01. 2012 | 15:48

Blažena Švandová napsal(a):

Pane Švejnare, u mne jste ztratil kredit, když jste v roce 2008 na počátku celosvětové krize v rozhovoru uvedl, že stát musí zachraňovat banky velkými finančními balíky a že je přece nemůže nechat padnout. I z dnešního blogu je vidět, že bruslíte na tenkém ledě populismu - znal jste se s Havlem - a nemáte žádné hluboké ekonomické znalosti ani schopnost většího nadhledu. Neusilujte prosím o to, být naším prezidentem. Na tom místě bych radši než Vás viděla někoho jako je Zdeněk Svěrák, i když ten je natolik rozumný, že by se do toho nehrnul. Ale byla by s ním aspoň legrace.
02. 01. 2012 | 15:50

RA napsal(a):

Veterán.......skoro jako Putin,že, potápěč, formulový jezdec, lovec, letecký inžinýr.... jediný rozdíl vidím, že u Putina je to ještě za jeho života.
02. 01. 2012 | 15:50

RA napsal(a):

Blažena Švandová...... a co cvičený lidoop z pražské zoo ??? S tím by byla ještě větší legrace.
02. 01. 2012 | 15:53

český maloměšťák napsal(a):

Hezký blog.
Jen je škoda, že pan prezident Havel do parlamentu příslušné zákony neposílal.
Jistě na to lidi měl - aby mu je pomohli sepsat.
02. 01. 2012 | 15:58

Kryštof napsal(a):

Tedy Švejnare , vy se v Mich. živíte jako komik ?
Titulek tomu nesporně nasvědčuje . V Ga takové jollybuddies nemáme . Na Jihu zkrátka nejsme "in".
Havel coby intuitivní ekonom , to je stejně tak humorné jako Paroubek coby praktický ekonom a vy sám jako ten český president , jak si vás tolik přáli komoušové , ti nevázaní srandisti .
02. 01. 2012 | 16:04

davidK napsal(a):

jéžíšku,
recyklační a masssažní agitky pokračují, :-))
(a nejen zde, co hodinu někde....., placeno od ks?,)
dejte vědět, kdy bude na řadě kosmonautika,
a hezký Nový rok při hledání viníků :-))

o H.tatíčkovi, odkopaní umělci,
pánové Bělohradský,Hvíždala a spol
http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2520652
jen my víme nevděčná holoto, co je richtig :-))
02. 01. 2012 | 16:18

Pepa Řepa napsal(a):

Po tak výživném titulku nemám sílu číst dál.
Ano
Václav Havel byl zakladatelem moderní intuitivní ekonomie a Václav Klaus je největším žijícím absurdním dramatikem.
No, něco na tom je.
:-)
02. 01. 2012 | 16:19

Pompeius Magnus napsal(a):

Pane Švejnare,

Havel byl v pravdě "moderní ekonom" v Evropském smyslu - podíváte - li se na zadluženou, línou a zahnívající Evropu, pak je pravda, že díky Havlovi jsme se tomuto ideálu přiblížili a v mnohém jej předhonili.

Havlův osobní účet se dá vyjádřit i tak, že zatímco přebíral nezadlužený stát, předal jej svým následovníkům o třetinu menší, ale zato stokrát zadluženější. Tomu já říkám "moderní ekonom " par excellance.

Zdar všem havlokvílečům!
02. 01. 2012 | 16:22

Pepa Řepa napsal(a):

Veterán
Vy nevíte, že byl i největším českým poválečným sportovcem a stál Přemkovi Podlahovi modelem pro Kozlíka Šikulu?
Lukeš řadí jeho plot na Hrádečku mezi skvosty české architektury.
02. 01. 2012 | 16:24

Je0da napsal(a):

šikovně to soudruzi a VH provedli, jen co je pravda
Zavedli demokr.socialismus bez revoluce
a kdyz se jim to sype,
tak prohlasuji, ze to co se sype je kapitalismus.:-))

Byli jsme před Eurem, budeme i po něm.
Přežili jsme nacisty, komanače, socany, kmotry, co bysme nepřežili Euro.
Kdo nepřežije, tak akorát současný paraziti u svých koryt. Proto ten strach élit.......
02. 01. 2012 | 16:28

sedlák napsal(a):

Václav Havel byl Absurdní moralista a absurdní moderní ekononom. Autentický byl jako kuřák a pijan. O Vás jsem si kdysi myslel, že možná jste ekonom.
02. 01. 2012 | 16:36

Stařeček napsal(a):

i Ty Brute? Správně jste ale nepíchnul, ale pochválil.
02. 01. 2012 | 16:44

Béda napsal(a):

p. Havel, krom titulu o největšího Čecha, soutěžil s Járou Cimrmanem taky v oboru filosofie, etiky, filologie, numizmatiky, ekonomie, politologie, kosmologie, astrologie, archeologie, stavebního inženýrství, básnířství...

Nadějný prezidentský kandidát P. Švejnar to z ostychu zapomněl připomenout.
02. 01. 2012 | 16:46

Buvol napsal(a):

"Havel měl intuitivní ekonomické myšlení a intuitivně cítil, že mezi ekonomikou a právem není něco v pořádku.." Ha ha ha .. to je teda fór !! Nejspíš to prokazoval při privatizaci své poloviny Lucerny, že? 200 milion od krachujícího Chemapolu jsme mu nakonec zaplatili my všichni .... A že si nevšiml toho "právního nepořádku" u svého kancléře pana Schwarzenberga, který restituoval majetek v Česku podle rakouských zákonů ?!! Nebo u paní Chadimové, které dal milost!! A co kamarádi jak kocáb a jeho fond Trend? Pane Švejnare, jste směšný! A to jsem Vás chtěl případně volit prasidentem ..
02. 01. 2012 | 16:51

Jirka H napsal(a):

No prima, ještě schází, aby vyrukoval např. profesor Václav Hořejší, že Havel byl vlastně intuitivní biolog...
Proboha blogeří už neblbněte. Havel byl zřejmě významný a statečný muž, ale sochu z mramoru mu netesejte. Asi by se vám vysmál...
02. 01. 2012 | 16:53

Buvol napsal(a):

Trochu moc překlepů .. asi z rozčilení .. pardon ..
02. 01. 2012 | 16:53

Béda napsal(a):

Opravy tiskové chyby .
Správně mělo být "souložil s Járou Cimrmanem".
02. 01. 2012 | 16:54

Béda napsal(a):

malá technická: co je to prosím intuice moderního ekonoma? Podle čeho se pozná moderní ekonom?
02. 01. 2012 | 16:57

Béda napsal(a):

Béda,

Prosil bych aby si nick "Béda" ze 16:54 laskavě vybral nějaký jiný neotřelý SVŮJ nick. Ď.
02. 01. 2012 | 16:59

Buvol napsal(a):

Havel byl hlavně ztělesněním absurdity a grotesknosti života .. a nakonec se stal svou vlastní karikaturou .. to když "humanitárně bombardoval" nebohé srbské civilisty ..
02. 01. 2012 | 17:03

Naštvaný napsal(a):

"Havel měl intuici moderního ekonoma" Už je to tady! A co moderního žvástu, to ne? To máte vy, co? Omlouvám se, ale jak se do lesa volá.... On na to Švejnar v tý Americe zřejmě zapomněl.
Švejnar neblbněte a nedělejte Václavu Havlovi ostudu, stejně neuspějete!
02. 01. 2012 | 17:09

naštvaný napsal(a):

Fakt se bojím, že individua jako Švejnar zařadí Václava Havla po bok Švejka a Cimrmana.
Pane Stejskale, uznejte, že soudný člověk musí být furt naštvaný
02. 01. 2012 | 17:13

Rhoda napsal(a):

A teď sem ještě napíše svůj angažovaně nekrologickej blog i Ponikelská bába , že když Trautenberk hledal poklad , tak měl taky intuici moderního ekonoma .
02. 01. 2012 | 17:24

Rhoda napsal(a):

Pane Stejskale , máte intuici moderního cenzora ?
To abyste se profesionálně jako necejtil bejt odstrkovanej těma blogerama .
02. 01. 2012 | 17:30

Pepa Řepa napsal(a):

To je taky dobrý
Ale když byl zdravý a přijel jsem za ním na Hrádeček a ze zdvořilosti přivezl láhev vína, tak jsme ji spolu s chutí vypili. Měl rozhodně smysl i pro dobro v životě ve smyslu vyhledávání dobré společnosti a spotřeby kvalitních věcí.
------------------------
Jojo, vyhledával dobrou společnost. Pozval mne.
:-))))
Lili jsme do sebe Chateau Lafite čímž jsme prokázali smysl pro dobrou věc.-
:-)))
02. 01. 2012 | 17:31

Honza napsal(a):

to autor

intuitivně cítím, že melete z posledního. Na rozdíl od VH - dle Vašeho vyjádření intuitivního moderního ekonoma - svoji intuICI opírám o Vaše slova a skutky za uplynuých dvacet let.
02. 01. 2012 | 17:40

stehno napsal(a):

Moderní ekonomové přivedli svět do součané krize, souhlasím s autorem, že na tom má podíl i VH. Ale autor to asi myslel obráceně. Většina lidí, to tak ale chápe.
02. 01. 2012 | 17:43

Občan napsal(a):

Můj hlas v případě přímé volby presidenta tutově nedostanete, autore.
To to radši "hodím" nějakému náhodnému kolemjdoucímu...
02. 01. 2012 | 17:49

Občan napsal(a):

Švejnare - Havel ty zákony NEMUSEL podepsat; mohl je vetovat. Neudělal to, takže má na současném marasmu osobní aktivní podíl. Z toho ho nevyviníte, ani kdybyste si pant umlátil.
02. 01. 2012 | 17:51

Bloger napsal(a):

Již 12 000 podpisů! Připojte se!

Petice proti přejmenování letiště Ruzyně na letiště V. Havla.

http://www.petice24.com/signatures/proti_prejmenovani_letiste_ruzyne_na_letiste_v_havla/
02. 01. 2012 | 17:53

ali napsal(a):

ještě chvíli, a pan profesor Švejnar si začne onikat..s láskou budete vzpomínat na Klause ;o)
02. 01. 2012 | 17:54

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Jan Švejnar:
Václav Havel byl absurdně geniální, podařilo se mu udělat si srandu z celého světa. Vy tak geniální nejste.
02. 01. 2012 | 17:56

Občan napsal(a):

To Ali:

Patrně jste měl/a na mysli "plural maiestaticus".
A víte, že mne to už taky napadlo? :o)))
02. 01. 2012 | 17:57

Buvol napsal(a):

Zbyněk Matyáš
Vy jste to asi vystihl nejlépe .. blbé je, že každá sranda něco stojí. Jak už tu někdo napsal "Zatímco přebíral nezadlužený stát, předal jej svým následovníkům o třetinu menší, ale zato stokrát zadluženější." Za to to rozhodně nestálo ..
02. 01. 2012 | 18:05

ali napsal(a):

Občan
no, to je to globální myšlení :o)

reCaptcha: oralite Klaus :o)))))))))))
02. 01. 2012 | 18:08

Kryštof napsal(a):

"....měl /Havel/ smysl pro vyhledávání dobré společnosti..."- viz text
To ten Švejnar zřejmě myslí např. ožralu a sprosťáka Magora Jirouse .
Před válkou byl v ČSR populární jistý Fr. Dobrovolný , který psal příručky ke všemu a na všechno , od zavařování marmelády až po soustružení kovů dle propag. a komerčně velmi úspěšné zásady :
"Snadno a rychle ..."
S potěšením konstatuji , že Švejnar byl jejich horlivým čtenářem .
Tudíž proč se dle toho mustru též snadno a rychle nestáti intuitivním moderním ekonomem ...
02. 01. 2012 | 18:14

Ing. N. napsal(a):

(autor)
po vašem sdělení, že

"Havel měl intuitivní ekonomické myšlení"

jste se znemožnil natolik, že je zbytečné, abyste se ucházel o kandidaturu na prezidenta republiky.
02. 01. 2012 | 18:16

honolulu napsal(a):

Pani Bobosikovaaaaa, honolulu Vas vola a hleda... Rychle prijdte na pomoc ! Prof. Svejnar je zde z Michiganu..Chce byt pristim presidentem a je utopisticky z liberalnich universit a ma jich uz 5, jedna strasidelnejsi nez druha...
02. 01. 2012 | 18:26

zemedelec napsal(a):

Vážení.
I tonoucí se stébla chytá,tak i Švejnar Havlové popularity teď.Skutečně ještě neprokázal,že je schopným ekonomem,natož vést tuto zemi.Mě napadá jenom tohle,že se hlásí o odměnu a takových jsem zaznamenal víc.
02. 01. 2012 | 18:29

Jáchym napsal(a):

Pane Švejnare,
objasnil jste nám, co je intuitivní ekonomie.
Víte, co je nekrofilní ekonomie ?
02. 01. 2012 | 18:33

hanah napsal(a):

Havel o sobě řekl, tuším v Dálkovém výslechu, že nerozumí politice a ekonomi. Divné, že to světový ekonom Švejnar nepoznal.

Zbyněk Matyáš
vystihl jste to naprosto přesně. Někteří z nás to intuitivně cítili :-)
02. 01. 2012 | 18:44

RA napsal(a):

ta několikrát ohřátá polívčička už začíná zavánět!!!!
02. 01. 2012 | 18:56

donal napsal(a):

autor je nevolitelný na jakykoli post natož na prezidenta
02. 01. 2012 | 19:05

oskar napsal(a):

Ježíšmarjá, Bože, do koho jsi duši dal?
02. 01. 2012 | 19:14

Cech napsal(a):

Poněkud váhám a mám vážné obavy o Járu de Cimrmana.
Ano
Václav Havel byl zakladatelem moderní intuitivní ekonomie a taktéž průkopníkem intuitivní predikátorové třiapůlstavové logiky.
Taktéž nese všechny stopy zakladatele intuitivního právního kodexu a je jasným a nepopiratelným otcem:
Regula Vola.
Jak jasně definoval Jára Cimrman:
Tantum defuncti magni possunt cogitare.
Václav Klaus je největším žijícím absurdním dramatikem.
No, něco na tom je.
02. 01. 2012 | 19:19

Petr B. napsal(a):

Pane profesore Švejnare, nepřeháníte trochu? Havel ve své předvolebním projevu v červnu 1992 podpořil velmi silně ODS a ODA, proto lidé v tak hojném počtu volili ODS, až do Havlova projevu byly preference ODS a ODA a na druhé straně ČSSD a LSU poměrně vyrovnané. Havel tedy v roce 1992 podpořil šokovou reformu a privatizaci bez jakéhokoliv právního rámce, důkaz najdete např. i na youtube v Chaunově filmu "Léčba Klausem".
Mafiánské praktiky ODS jste zažil na vlastní kůži i při presidentské volbě v roce 2008, zastal se vás tehdy vůbec Havel, kterého pořád tak silně opěvujete? Co si vzpomínám, tak vůbec. Podporoval dál ODS a její spojence v pravicové koalici.
02. 01. 2012 | 19:25

Ládik!!! napsal(a):

Než intuici, to raději instinkt. Je praktičtější. Intuice je příliš éterická.
02. 01. 2012 | 19:27

realista napsal(a):

Tak jako byl Havel intuitivním ekonomem , tak je Švejnar
zakladatelem kryptozoologie , která se zabývá záhadnými , resp. jejich existencí nedoloženými živočišnými druhy mezi něž patří např. yetti , Krakonoš , Stejskal , mořský had , hodná tchyně , počestný politik , apod.
02. 01. 2012 | 19:34

komisař Rex napsal(a):

to se pořád říkalo. jaký byl Havel chudák, že ho režim nenechal studovat a po jeho smrti, se najednou vynořil jeho životopis, že 2 roky studoval na ČVUT a to představte si ekonomii!
Nevěřím mu už ani pozdravení.
02. 01. 2012 | 19:36

SU37 napsal(a):

to víte,
P.hrad je lákavá trafika, že? :-)))
02. 01. 2012 | 19:42

Béda napsal(a):

komisař Rex

p. Havel nakonec podle Wiki dálkově při zaměstnání za komunistů vystudoval AMU.
02. 01. 2012 | 19:43

Béda napsal(a):

vsuvka: "Dálkově studoval divadelní fakultu Akademie múzických umění, kterou absolvoval roku 1966, a stal se posléze dramaturgem divadla Na zábradlí.[4]"
02. 01. 2012 | 19:47

komisař Rex napsal(a):

SU37

to je pravda, dnes ve zprávách, jak budou zdražovat všechny potraviny a hned další šot, paní Livia, jak obměnili v Lánech jídelníček, místo 3 chodů jedli 4 a místo jelena s houskovým bude s bramborovým. Jako když si dělají z lidí srandu.A ještě ukážou tolik žrádla v kuchyni.
Béda

ale on byl přeci chudák, kterému režim nedovoli studovat.
02. 01. 2012 | 19:48

Petr B. napsal(a):

komisař Rex:
Píšete to nepřesně. Havel si stěžoval, že ho komunistický režim nenechal studovat DAMU nebo filosofickou fakultu a místo toho musel studovat ekonomii, na kterou, podle svého vlastního přiznání, neměl buňky a proto byl nucen studium poměrně brzy ukončit. Podle mně je ekonomie docela dobrý kompromis mezi humanitními školami a technickými školami. Co by Havel dělal, kdyby ho komunisté poslali studovat na strojní fakultu?
02. 01. 2012 | 19:51

komisař Rex napsal(a):

Petr B.

takže sám přiznal, že na ekonomii neměl buňky? Škoda, že to neslyšel autor tohoto blogu.
apropó, vezmou dnes na DAMU opravdu každého?
02. 01. 2012 | 19:55

voroshilov napsal(a):

Petr B.
A proc by ho komuniste nekam posilali?Snad svuj obor zvolil sam a kdyz se mu tam nelibilo mohl se snadno prelozit.
02. 01. 2012 | 19:55

patriot napsal(a):

komisař Rex:

ČVUT vystudoval Havlův bratr Ivan – absolvoval v roce 1966.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_M._Havel
02. 01. 2012 | 20:05

ujo napsal(a):

Domnívám se, že jako intuitivní ekonom se VH projevil zejména při prodeji Lucerny.
Pochopil, že on sám by na její obnovu neměl schopnosti ani píli ( i když, neprodal to moc levně?).
Přitom by jistě tehdy snadno sehnal úvěr a navázal na odkaz svého děda a prakticky komunistům dokázal jak narozdíl od nich on umí hospodařit.
Takhle je Palác Lucerna hmatatelným důkazem toho, jak to u nás chodí
02. 01. 2012 | 20:24

Miroslav Pivoda napsal(a):

1. Intuitivně jsem vždy cítil, že švejnar není moderní ekonom. Proč? Z mého pohledu neporozuměl významu inovací v moderní ekonomice.
2. Teď (po přečtení tohoto jeho blogu) bezpečně (tzn. i bez intuice) také vím, že Švejnar není vhodný jako kandidát na prezidenta ČR, kde nemusí být nutně vždy ekonom. Každý může samozřejmě mít občas slabší chvilky, ale tento blog odhaluje Švejnarovy slabší povahové rysy. Škoda, že Havel nemůže dnes promluvit ze záhrobí.
3. Havel si v každém případě zaslouží respekt. Vzpomenete si někdo ještě na polistopadový televizní pořad "Prezidentovy ekonomické otazníky"? Havel určitě prokázal odvahu tím, že v tomto pořadu vystoupil, nikoliv však intuici. Proto po dvou či třech vysíláních byl celý pořad definitivně zrušen.
02. 01. 2012 | 20:30

ujo napsal(a):

Švejnar a kandidát ČSSD na presidenta?
To snad raději Němcovou.
Ona by ale socanům nepřestoupila, je zásadová.
Co zkusit něco netradičního, třeba Řepku, teĎ je volnej, anglicky umí, možná trochu italsky, sparťanů je hafo, je ráznej a přitom citlivej, inteligent (napsal i knihu) - přátelé přemejšlejte!
02. 01. 2012 | 20:34

ex-nemo napsal(a):

Pane Švejnare
ať si kdo myslí o Václavu Havlovi cokoli, přece jen je to zemřelý člověk a neměl by na jeho konto, za pár dnů po pohřbu, psát kašpařiny a dělat si z lidí vyslovenou legraci.Státní smutek už pravda skončil, ale občanský je zvykem dodržovat tři měsíce.
Pan Lipold by s Vámi za ty taškařice měl udělat pořádek.
02. 01. 2012 | 20:40

rk napsal(a):

Po Švejnarově oduševnělém blogu už nijak nepochybuji o tom , že právě on byl předlohou vždy vysoce inteligentního Homera Simpsona ze známého seriálu .
02. 01. 2012 | 20:41

schaba napsal(a):

Dej s Lahváčem už pokoj a nauč se raděj už konečně čésky amerikáne.
02. 01. 2012 | 20:50

Kanalnik napsal(a):

Za vsechno muze Havel.

I kdyz byl jen jednim clovekem v te politicke masinerii, a kdyby zakon vratil, tak ho snemovna/senat prehlasuje.

Mozna/Asi neudelal kvuli sve naivite, dobrackosti, nevzdelanosti dost.

To ale neznamena, ze muze za vsechno. Rozhodne ma v mych ocich mensi zasluhu na soucasnem dluhu a situaci, nez napr. Mr. Nejvyssi Velecteny Klaus Prvni, Svatoreceny, Za Ziva Modry.

Jak jste proti tomu, aby nastal soucasny stav, zasahovali vy, bando uhulakana? A jak proti tomu zasahujete dnes? Mate svetove prosluleho zlodeje na Hrade zrovna v tuto chvili, ale asi se vam tam libi, ze jo?
02. 01. 2012 | 20:57

Jáchym napsal(a):

DAMU:
Pokud vím, na Damu brali počátkem 70. let tak asi každého třetího... Znám několik lidí, kteří se dostali napotřetí, napočtvrté.
Havla fakulta, na kterou se dostal, nebavila. Mně také ne, přestoupil jsem jinam - ale bylo to o chlup, nemusel jsem být přijat a byl bych šel jako on a spousta dalších na vojnu.
(Mnoho z uchazečů o DAMU mělo rodiče ve straně a dětem to nebylo nic platné, nebyla to žádná plzeňská práva či fakulta džendrtetštiny, Was obstavtdříve knédluniversitět).
Havel neměl ideální kádrový profil,ale rodiče měli i tehdy spoustu vlivných konexí.
Takže na tom byl asi jako každý druhý - až na tu nepíli a nesnahu, jak ji popisovala jeho matka.
Holt Bohémen und (víno z) Méren.
Možná kdyby měl rád červené a nikoli ideologicky druhořadé bílé, byli by ho vzali, on by absolvoval, vstoupil do Strany a natočil film Vítězný lid.
A přikuloval by místo něj některý zasloužilý umělec, který by se byl býval nedostal, ideologicky zapšknul a prohlásil,že Antonín Novotný je vůl-í lidu zvolený...

Proboha - a co vlastně chtěl Havel studovat na komunistické Damu ? To chtěl točit ty odporné socialisticky realistické filmy? Při jeho genialitě by po druhém - třetím Oskaru pod vlivem jeho levicových filmů zvítězili v USA komunisti a dneska by voli před vůl-strítem prodávali matrjóšky a soše Svobody by přidělali Havlovu hlavu a do ruky by jí dali rudou hvězdu se srdíčkem uprostřed!
(A Švejnar mohl kandidovat v Severní Koreji, že ...?)
02. 01. 2012 | 21:03

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Kanalniku,
laskavě tady neřvěte nesmysly "Mate svetove prosluleho zlodeje na Hrade zrovna v tuto chvili, ale asi se vam tam libi, ze jo?" Expert má na to názor opačný:
"Je pravda, že prezident Klaus si pero bral trochu komicky. V tom je jediná příčina, proč video obíhá celý svět. Jako státník měl pero vzít s výrazem naprosté samozřejmosti a strčit si je okázale do kapsy, pak by nikoho nenapadlo, že něco není v pořádku. Ale ani neobratná etuda s ukládáním pera nemění nic na tom, že pero bylo k dispozici šéfovi delegace při státní návštěvě a že pero si prezident mohl vzít."
http://www.ladislavspacek.cz/blog/clanek:klaus-krade-pero
02. 01. 2012 | 21:12

ujo napsal(a):

pro Jáchyma:
pokud vím na FEIce nebyla v době studia VH vojenská katedra a muselo se navojnu na 2 roky (oproti DAMU)
02. 01. 2012 | 21:20

voroshilov napsal(a):

Jachym:
To urcite nemate pravdu,tocit odporne realisticke socialisticke filmy,treba by mohl natocit v te dobe odporne realisticke kapitalisticke filmy jako Forman"Prelet nad kukacim hnizdem"coz zrovna neni lichotive pro americky zdravotni system,nebo ano?
Misto Nickolsona by tam mohl obsadit treba sveho kamarada Pavla Landovskeho a misto americke nemocnici dosadit komunistickou despocii ktera potlacuje svobodu psani dramat,vite jaky by to melo uspech na zapade?
02. 01. 2012 | 21:24

Macharodirus napsal(a):

"Václav Havel měl intuici moderního ekonoma"

Možná.

Proti nim má VH ještě jednu přednost:

Už je po smrti.
Už neškodí.
02. 01. 2012 | 21:37

Petr B. napsal(a):

voroshilov:
Podle mně "Přlet nad kukaččím hnízdem" žádnou prohnilost amerického zdravotnictví nedokazuje. Nicholson hraje ve skutečnosti narkomana Kena Keseyho, který léčení z drogové závislosti bral za útok na svou osobní (feťáckou) svobodu. Kniha je podvod, film je podvod.
02. 01. 2012 | 21:42

voroshilov napsal(a):

Petr B.
Jste se dival na Formanuv film dost povrchne,rozhodne to neni o nejakem fetakovi ale o tom jak statni masinerie dela z lidi poslusne panaky,na konci Nickolsonovi provedou lobotomii(to je lecba proti narkomanii?),podivejte se pozorne na posledni zabery s indianem...
Kupodivu kdyz na konci sociku vysel podobny ceskoslovensky film"Dobri holuby se vraceji"to chcete povazovat za facku komunistickemu systemu.
02. 01. 2012 | 21:53

Jáchym napsal(a):

02. 01. 2012 | 21:24 Voroshilov: "...a misto americke nemocnici dosadit komunistickou despocii ktera potlacuje svobodu psani dramat,vite jaky by to melo uspech na zapade?"
****************
Tak brutální politický horor by určitě americká cenzura nepustila, ani kdyby ji CIÁci na kolenou prosili!
02. 01. 2012 | 22:00

RA napsal(a):

pane Švejnare, co pokládáte za moderní ekonomii, to, co se teď děje ve IV. eurobyrokratickobolševické euroříši ??? Ano, to je práce moderních ekonomů vašeho ražení. Tink-ťank.
02. 01. 2012 | 22:03

Jáchym napsal(a):

Voroshilov 02. 01. 2012 | 21:53
Nekřivdíte Petrovi B ?
Třeba absolvoval lobotomii a cítí se fajn ?
02. 01. 2012 | 22:04

Jáchym napsal(a):

Jan Švejnar má intuici moderního divadelníka !
02. 01. 2012 | 22:08

pix napsal(a):

Cancy Švejnara o Havlovi jsou ve stejné rovině s cancy voroshilova o Neználkovi .
Oba autoři potřebují dobrého psychiatra a pevnou klec .
02. 01. 2012 | 22:33

Petr B. napsal(a):

Voroshilove: Navzdory názoru pana Jáchyma si myslím, že ten příběh skutečně lidi klame. Znám atmosféru 60. let, kdy držení LSD dlouho nebylo trestné a spousta lidí na to doplatilo zničenými životy. I přední psychiatr USA Timothy Leary začal propagovat LSD a další nebezpečné drogy. Na konci 60. let se Nixonova vláda vzpamatovala a začala feťáky zavírat. Problém Keseyho a Formanova příběhu je ten, že dělá z feťácké story jakési universální poselství o lidské svobodě. Je to v podstatě kýč (ostatně prolhaným kýčem založeným na lži je i další Formanův film "Amadeus"). A teď mně zase kamenujte či posílejte do stejného zařízení, v jakém byl filmový Nicholson.
02. 01. 2012 | 22:37

Miky napsal(a):

Pane autore!
Vaše moudra jsou naprosto k ničemu!Jak chcete pomoci tomuto státu jako president-když tento nemá žádný ekonom. vliv ve státě?
Nejedná se náhodou jen o ješitný tah emigtranta -slavomana?
02. 01. 2012 | 22:38

sasa napsal(a):

pane autore: VH byl rovnez intuitivni vojevudce, jen mu meli dat do hrobu uniformu
02. 01. 2012 | 22:39

Petr B. napsal(a):

A jste si jistý, že filmovému Nicholsonovi prováděli zrovna lobotomii viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Lobotomie? Já si myslím, že se jednalo o velmi silné elektrické šoky, které se používají proti depresím.
02. 01. 2012 | 22:42

ten, kdo se s blbem hádat nebude napsal(a):

Václav Havel o českých zákonech, TUNELOVÁNÍ a Václavu Klausovi
http://www.youtube.com/watch?v=to4VhZd4Ink
02. 01. 2012 | 22:55

aga napsal(a):

Petr B.

Souhlasím s Vaším pohledem na věc. Bohužel, tato doba a tento systém pravidelně glorifikuje falešné modly a vnucuje nám je jako symboly dobra, pravdy a lásky - veškerá média jsou vlastně jen nástrojem tohoto cíleného procesu. Ve filmu Vrtěti psem je ten mechanismus názorně přiznán, i když ani ten nejde až na kořen věci.
02. 01. 2012 | 23:04

Jarda napsal(a):

Váženy pán profesor!
Prosím jakto je z ťema daňema co se plaťějí.Můžete ni poraďit jako ten ékonom?
Jarouš Fořt -podnikatel ,majitel blešího cirkusu PRAHA
02. 01. 2012 | 23:13

Jozef napsal(a):

Krasny titulok.
Aj na Slovensku prebehla viacdnova velka masmedialna adoracia velkeho vodcu.

Pan profesor sa inspiroval Severnou Koreou,alebo USA? Asi aj aj.
02. 01. 2012 | 23:39

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Buvol, hanah:
Na myšlenku o absurdní zábavě V. Havla mne přivedla moje paní s typicky ženským bystrým postřehem, jak na většině záběrů v tv V.H. vždy krátkým pohledem do kamery zkontroloval, zda je zabírán. Cherchéz la femme! ☺
03. 01. 2012 | 00:01

Buvol napsal(a):

Slyšel jsem, že Havel byl taky intuitivní abstinent .. po mejdanu, kde se ožral jako prase, vždycky prej několik hodin abstinoval ..
03. 01. 2012 | 00:02

orel z patmu napsal(a):

A Eugéne Ionesco by se nemusel stydět za Švejnarovy texty.
03. 01. 2012 | 00:12

Buvol napsal(a):

Zbyněk Matyáš
Nejen to, ale on měl i svého dvorního fotografa, nějakého Tomkiho Němce nebo jak se jmenoval a ten ho fotil v těch pro něj nejsympatičtějších situacích .. zřejmě pro historii .. až pamětníci tu nebudou, mizerné školství to převypráví, tak z toho má šanci vyjít jako druhej svatej Václav, přitom je to obyčejnej podvodník ..
03. 01. 2012 | 00:14

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Buvol:
Nebyl bych tak přísný.
03. 01. 2012 | 00:17

Buvol napsal(a):

Zbyněk Matyáš
Budu se snažit .. u mě se zřejmě jedná o něco podobného, jako je zklamání v lásce ..
03. 01. 2012 | 00:27

Kryštof napsal(a):

Kdosi výše se zmínil o Havlovi a jeho dvorním fotografovi , který jej zabíral pouze přiměřeně záběry "lichotivými".
Ono to u těch lidí přezdívajících si "politikové" je jevem všeobecným - spíše tedy chorobou .
Vyhlášeným v tomto smyslu býval president Beneš , který v důsledku své malé postavy trpěl silným mindrákem a jeho fotograf / znával jsem st. pána osobně / měl striktní befél zakazující fotit Beneše např. před vysokými dveřmi na Hradě , aby to nebylo terčem jedovatostí .
Stejně tak to bylo u franc. presidenta George Pompidou .
Generál de Gaulle s jeho výškou 1.90 m komplexy rozhodně netrpěl , i když , jak jednou vzpomínal , se mu stalo , že se pod ním rozpadla státní presidentská postel / tuším , že při jeho návštěvě v Bukurešti / což ale bral s chlapským humorem na rozdíl od všech těch kňourajících rádobyintelektuálských miniskřetů .
03. 01. 2012 | 01:19

Medikolog napsal(a):

Tak nevím vážení..

Neměl by raději Švejnar kandidovat na presidenta v Izraeli nebo v USA? Jistě o nich ví víc než o ČR, o bídě a o mentalitě Českého národa.. Takový blábol.. ještě tak zahavlovat...
03. 01. 2012 | 01:59

Silvie napsal(a):

Á koukám, že jsem o nic nepřišla.
Ještě pořád oslavné tirády na Havla?!

Havel s intuicí moderního ekonoma!!! Tak tohle už Švejnar, přestože je svou servilitou k V.H. známý, opravdu přehnal.
Havel byl vždy naprostým ekonomickým diletantem a i za jeho chyby platíme dodnes.
TEN Havel, který u nás zlikvidoval zbrojní průmysl, protože je nehumánní?
TEN Havel, jenž chtěl prolomit Benešovy dekrety?
TEN Havel, co udělal pro stát "výborný" kšeft s Chemapolem?
TEN Havel, co odkýval cokoliv, bylo -li to výhodné pro unii nebo USA?
TEN Havel, jenž přirovnal Škodovku(největšího tahouna české ekonomiky) ke koncentráku?....

Věřím, že Švejnar nikdy !!! nebude českým prezidentem.
Je to věčný čekatel na jakoukoliv státní funkci, za jakoukoliv pol.stranu.
A ekonom na baterky.
03. 01. 2012 | 07:42

Silvie napsal(a):

Honolulu,

zdravím.
Mohl byste nám napsat více o těch "úžasných" univerzitách , na nichž tento génius učil? Dalo by se vystopovat cosi o jeho odb.kvalitách, o nichž já mám již delší dobu silné pochybnosti? Média mu sice podkuřují, ale z autorových publikovaných materiálů je zřejmé, že je Švejnar podobný ekonom, jako komik Sedláček.
Oba kopou do bezvědomí za unii, i kdyby to český národ mělo stát poslední košili. Proč asi?
Pořád nějak nemohu pochopit, že geniální ekonom a vysokoškolský učitel ztrácí čas politikou v nějakém "čecháčkově".
03. 01. 2012 | 07:49

grőssling napsal(a):

Prý Václav Havel měl intuici moderního ekonoma.

Bože, jen ne Švejnar prezidentem.
03. 01. 2012 | 08:04

rk napsal(a):

Švejnar je stejný ekonomický expert jako Babák .
Ten měl takovou intuici moderního ekonoma , že dostal v hospodě přes hubu , přišel o zuby a byl tak z intuice vyléčenej natotata .
03. 01. 2012 | 08:45

Kindl napsal(a):

Pane Švejnare jen potvrzujete, že jste skutečně ekonom amatér. Hodně toho namluvíte, nic konkrétního se nedozvíme. Můj názor na vás je ten, že nejste schopen řídit ani továrnu na výrobu hraček. Ten na hradě je taky nic moc, je nekorunovaný král zlodějů, ale jeho sebevědomí a pocit nařazenosti ejhle osobnost.
Velká skupina novinářských patolízalů nám to denně připomíná.
Vy jste od pohledu posera. Nechte politiky, neraďte. Žíjte v ústraní ve své nové domovině, samočistící proces je už spuštěn.
Hospodářství státu se vzpamatuje i bez vás.Už brzy se zbavíme vlády chemiků,zubařů, psychologů-bachařů,absolventů hotelových škol,spisovatelů,vedoucích družin,taxikářů. Budeme se muset obejít bez těchto silně kvalifikovaných lidí vašeho typu.
03. 01. 2012 | 09:43

komisař Rex napsal(a):

ujo 20:24

máte pravdu, takhle po něm mohlo alespoň zbýt něco hmatatelného.Co by předal dalším generacím a zapsal se do jejich podvědomí.
Ale on si vybral druhou cestu. Vše proměnit jen na peníze, které si ale nikdo do hrobu vzít nemůže a nemaje tudíž genetických potomků, můžeme jen povzdychnout všechna sláva polní tráva.
03. 01. 2012 | 09:49

rozum a logika napsal(a):

Vážení,ať tak ,či onak, do té doby nižádný p. jistě profesor Švejnar, se objevil na naší pol. scéně,samo sebou vyslán zed, loží,nás začal v Česku sytit svými názory a doporučeními.Jen nevědomí a s ním zaimteresovaní mohli přijít s takovou blbostí, jako Švejnar na hrad.Trochu jsem ho sledoval-studoval a říkám si, zda si i někdo jiny uvědomuje, že Švejnar je vlastně vzhledem k lidským vlastnostem ve své mozkové tkáni až vzorově podoben Havlovi,o vzdělání nemluvě. Tímto svým článkem o Havlově ekonomické imtuici se chtél ,dle mého názoru vrýt nesmazatelně a nevšedně do pamětí našeho národa asi jako Hašek s 'Vojákem Švejkem '.Ale pravděpodobně z důvodů, jež jsen již zmínil(vdělání,mozková tkáň a pobyt v cizině) způsobyl to, že svým článkem Havlovi ani po smrti nepomohl, naopak z něho a ze sebe udělal pěknou 'Š V E J K O V I N U'. 'Ferdinand umřel, ať žije Švej nar'.
03. 01. 2012 | 10:48

Opitz napsal(a):

Ty bláho.... tak tohle je masakr... Nevím jestli se mám smát nebo brečet... Ten Švejnar se snad úplně pomátl... Dělá blbce ze sebe, ale dokonce i z Havla...

Švej(k)nar na Hrad! Samozřejmě stejně dokonale jako Havel...
03. 01. 2012 | 12:43

český maloměšťák napsal(a):

Jan Švejnar
Prostor pod Vaším blogem mnozí využili k vyzvracení se.
Buďte k nim schovívavý - asi jim to doma manželky a partneři zakazují - tak to udělali zde. Politujme jich - nepohoršujme se.

Mnoho zdraví v novém roce. Snad v něm přibyde normálnosti - na úkor zvrácenosti...a ne naopak.
03. 01. 2012 | 14:16

ALT napsal(a):

Dobrý den,
díky za článek (i diskusi)- už dlouho jsem se tak nesmál
03. 01. 2012 | 14:18

Karel Matula napsal(a):

český maloměšťák: To víš hochu , někdo zvrací a jiný blije. Nezapomeň si utřít hubu a vykloktat.
03. 01. 2012 | 15:05

stejskal napsal(a):

Dobrý den,

smazal jsem jeden příspěvek, který neměl nic společného se záměrem těchto stránek, tedy poskytovat prostor pro věcnou a korektní debatu.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
03. 01. 2012 | 15:24

drzá držka napsal(a):

Hrst vzpomínek na VH a nejen na něj.

o intuitivní ekonomii také
http://www.blisty.cz/art/61697.html
03. 01. 2012 | 18:26

Jáchym napsal(a):

drzoústka 03. 01. 2012 | 18:26
Předběhla jste mne.
Ten článek z blistů by se měl tesat.
A každý, kdo VH glorifikuje, by si měl navíc přečíst knihu Ústně více pod úhlem výpovědí z knih skutečných pamětníků/pamětnic.

Havlův přínos je nesporný - stejně jako třeba přínos tabákových firem: Některé lidi svým jednáním poškodí, některým pomohou. Kterých je víc? To může nezávisle posoudit snad jen sám Klvaňa, že... Ten propaguje obojí.

Bylo by ale vhodné, kdyby na článek http://www.blisty.cz/art/61697.html reagoval někdo, kdo Havla znal zblízka.
Namátkou třeba pan PEHE.
Protože však diskusi nečte, mám nesmělou prosbu na p. Stejskala: Nemohl by jej poprosit o reakci na rozhovor s Danielem Strožem ( exilovým vydavatelem Havlových her)?
Slibuji, že případný článek pana Pehe pochválím, ať napíše cokoliv: Na všem se dá přece najít něco pozitivního.
03. 01. 2012 | 21:34

Zbyněk Matyáš napsal(a):

Dámo a pane,
jedno ale nemůžete V. Havlovi upřít: stoprocentně mu to vyšlo.
03. 01. 2012 | 21:55

stejskal napsal(a):

Mohu to zkusit, pane Jáchyme.

Hezký večer.

Libor Stejskal
03. 01. 2012 | 22:01

ex-nemo napsal(a):

V prvním momentě jak jsem přelétl titul, místo "intuice" jsem četl "inteligence". Což mě poměrně naštvalo. Ne že bych byl nějaký Havlův ctitel, to ani náhodou, ale přece jen.... pár dnů po pohřbu, ještě ve zvykové lhůtě smutku ho takhle ponižovat, to se mi zdálo přece jenom trochu silné.
No a ta intuice , to nevím. Jestli by byla stejná, s jakou odhadovali ti "moderní ekonomové" vývoj hospodářství v letech 2007 - 8, tak to taky není zrovna žádná pochvala.
03. 01. 2012 | 22:04

Buvol napsal(a):

http://www.blisty.cz/art/61697.html
03. 01. 2012 | 23:57

Lucifer napsal(a):

Máme ho tady! A už je do zlatova ....
04. 01. 2012 | 02:27

Levičák napsal(a):

Pane Švejnare,při minulé volbě jsem Vám fandil,ať se stanete presidentem místo Klause.Dnes bych Vám již hlas nedal.
Ono neustálé glorifikování pana Havla nesvědčí o něčem dobrém.V.Havla jsem osobně neznal,ale svědčí o něm mnohé.Jeho divadelní hry některými opěvované se se skutečnými literáty nedají srovnávat,myslím např.Čapka.To,že si již před 43 lety mohl koupit chalupu,nechat si ji přebudovat k obrazu svému placenými řemeslníky,protože sám byl na obě ruce levý,že si mohl dovolit hostit návštěvy ostatních disidentů,dojíždět denně automobilem a to ještě jakým (mercedesem) do zaměstnání,svědčí také o mnohém.Že by přikulování sudů bylo tak lukrativním zaměstnáním jsem netušil.Anebo zdroj jeho příjmů byl někde úplně jinde a hlavně za co ho jeho zdroje platili již dnes tak nějak víme.Jen kdyby se otevřely některé archivy,asi by jsme se divili,jak to s tím sametovým převratem bylo.To,že je dnes mnoha lidmi oslavován u nás i v zahraničí nemusí znamenat,že ho tak hodnotí většina lidí.I kdyby ho v naší republice obdivovalo 200 nebo 300 000 občanů,stále to není nic proti celému národu,i když se nám to média snaží vnutit.A obdiv ciziny je pochopitelný,vždyť pomohl otevřít dveře dovozu ze zahraničí a zachránil tehdy západní svět před hospodářskou krizí,která se tak posunula o dalších 22 let.Skutečně na to byl velký ekonom a i na to co získal v restitucích a málem se mu povedlo i prolomit Benešovy dekrety,ale to nestihl.Takže tak nějak ho vidíme my obyčejní lidé.
04. 01. 2012 | 13:45

Košer palírna napsal(a):

Švejnare, otevřete okno a zavolejte: "Jsem dutá hlava a chci být prezidentem!"
23. 02. 2012 | 11:40

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy