Korupce je naše Achillova pata

07. 04. 2010 | 11:12
Přečteno 4648 krát
S profesorem ekonomie a bývalým prezidentským kandidátem o životě nad poměry, nezaměstnanosti, korupci a nutnosti zavést euro

* Dva ze tří Čechů si myslí, že zemi hrozí státní bankrot. Jsou zbytečně skeptičtí?
Možná jsme příliš poplašili obyvatelstvo těmi všemi zprávami, které vydáváme. Naše republika je ve vážné situaci pokud jde o rozpočet a státní dluh, ale není to situace kritická ve smyslu Řecka nebo Portugalska, ba ani průměru západní Evropy. Náš dluh se, pravda, v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP) za posledních dvacet let zdvojnásobil, nicméně jsme stále ještě pod úrovní ostatních zemí.

* Co tedy doporučujete?
V horizontu dvou tří let bychom se měli snažit snížit schodek řekněme na tři procenta HDP z nynějších pěti až šesti procent. Ale nemusíme dělat zbrklé a neuvážené kroky. Měli bychom mít strategii, která lidi příliš nezraní, ale vede správným směrem. Rozhodně nám nehrozí bankrot.

* A kdy by nám začal hrozit?
Kdybychom dalších pět, deset až patnáct let pokračovali a nerozvážně si půjčovali ve velké míře. Jestliže se ale poučíme z vývoje posledních patnácti let, kdy jsme měli schodky i v letech růstu, a ten schodek vyrovnáme, až začne hospodářství opět růst, tak nám krize nehrozí. Pojem státního bankrotu je momentálně přehnaný.

* Ale jsme schopni se takhle poučit? Když jsme si za těch už víc než deset let zvykli žít nad poměry?
Dobrá otázka. Myslím, že se z toho poučit musíme. Musíme o tom diskutovat právě na této úrovni: ne o bankrotu, ale o tom, že musíme změnit svůj přístup. Že v situaci, kdy jsme jako nyní v recesi, je správné, že máme určitý deficit, ale musíme ho držet pod kontrolou. Ale jakmile by se znovu, řekněme, opakovaly roky jako 2002 - 2007, když naše hospodářství rostlo pět až sedm procent, tak v takové situaci bychom měli mít přebytek a z něj potom splácet dluh.

* Takže nakonec zadlužení státu dopadne vždycky na peněženky lidí?
Samozřejmě, zadlužení státu je jako zadlužení rodiny. Je jen otázka, kdy budeme za dnešní spotřebu platit. Jestli nyní, nebo zítra, pozítří, za rok, za deset let. To zadlužení je vlastně mezigenerační vyrovnání.
*Dovedete si představit, že příští vláda bude schopná už zemi nezadlužovat?
Doufám, že to bude dostatečně silná vláda, aby vytvořila strategii, podle níž bychom během tří let dospěli ke splnění maastrichtských kritérií a byli tudíž schopni vstoupit do eurozóny. A až nastane silná konjunktura, abychom začali umořovat státní dluh.

* Proč se domníváte, že je pro nás zavedení eura tak důležité?
Jsme velmi otevřená ekonomika. Oproti Polsku i jiným zemím hodně vyvážíme, a to většinou do eurozóny. Odtud i hodně dovážíme. A když už jsme v takovém obchodním vztahu s partnery, kteří používají euro, tak je pro nás hodně nevýhodné, když ho nemáme. Podívejme se jen dva tři roky zpátky: každý rok koruna o 25 procent zvýšila svoji hodnotu, pak ji zase snížila, pak se to opakovalo. Takové výkyvy způsobují nejistotu v podnikatelském prostředí.

* Co byste řekl lidem, kteří tvrdí, že tady euro nikdo nechce?
Myslím, že je dobré si uvědomit, že většina podniků chce euro, že jsou to právě ty podniky, které vytvářejí pracovní příležitosti. Tyto podniky už většinu svých transakcí i v ČR i mezi sebou dělají v euru. Jen ty transakce, které musejí, jako například výplaty, ještě provádějí v korunách. Ale jinak podniková sféra „euroizuje“ českou ekonomiku. Když to nedělá vláda, tak to dělají podniky samy.

* Podniky staví vládu před hotovou věc?
Do určité míry vládě ukazují, kterým směrem ekonomika jde, a že vláda, když se proti tomu staví, snižuje pravděpodobnost přílivu zahraničního kapitálu, protože ten se vyhýbá kurzovnímu riziku.

* Pro zahraniční investory jsou ale důležité i jiné věci než jen euro: Jak hodnotíte etické podmínky zdejšího podnikání?
To je naše Achillova pata, že jsme nebyli schopni snížit míru korupce a zlepšit funkčnost právního systému. To je něco, na co se musíme zaměřit. Když se bavíte se zahraničními investory, tak zjistíte, že to je velmi tíží.

* Jak si vysvětlujete, že se nejsme schopni s korupcí vypořádat aspoň tak, aby se to nezhoršovalo, když už se tady bojuje s korupcí, co pamatuju?
Myslím, že se nesnažíme. Lidé ve funkcích to nevidí jako dostatečnou prioritu. Není dostatečný postih. Vidíme, že v jiných zemích, i ve střední Evropě, u některých našich sousedů, se s tím dokážou vypořádat, zatímco my jsme jedním z nejhorších příkladů.

* Ale co se dá proti tomu dělat konkrétně?
V zemích, kde je korupce na nižší úrovni, je jednak jasné zákonodárství, a jednak opravdový postih. Na to se velmi dbá. V americkém systému málokterý manažer například by chtěl jít na 10 či 15 let do žaláře za to, že se dopustí korupce. Postih musí být prostě tak silný, že si ten dotyčný řekne, to mi za to nestojí, abych pro sebe nebo pro podnik něco takového riskoval.

* Tedy to, že tady podezřelí korupčníci málokdy končí za mřížemi, je ten problém?
Přesně tak. Máme spoustu kauz, ale vlastně nikdy nejsou úplně dotaženy a vyšetřeny. A lidé chápou, že když není postih, tak pokudbudou korupčně působit, s velkou pravděpodobností se jim nic nestane. Jde to zpátky až do dob velké privatizace, kdy se mluvilo o tunelování, místo aby se řeklo, že se kradlo. Už tehdy byl postih minimální.

* Myslíte tedy, že zákony máme?
Máme, ale nemáme je nastaveny tak, aby se daly uplatňovat.

* Jak to myslíte?
Systém je nastaven tak, že se nebere v potaz úmysl obdobným způsobem, jako v jiných zemích. Věci se pak musejí dokazovat do takové míry, že je to prakticky nemožné. Navíc to vyšetřování nedostává vysokou prioritu. A celkově se tady právní obec dostatečně neangažuje v tom, aby systém byl funkční a šlo se po podstatě věci. Kauzy pak vyšumí.

* Nedávno se Jiří Paroubek zmínil, že vám nabídl křeslo ministra školství. Už je ruka v rukávě?
Ne. Je to spekulace v tom smyslu, že sociální demokracie o tom zřejmě vnitřně nějakým způsobem jednala, ale samozřejmě výsledek voleb není předurčen. A já zatím opravdu o ničem takovém neuvažuji. Nicméně je mi ctí, jestliže politické strany nebo politici mají zájem o mé názory a o mé znalosti.

* Takže to necháváte otevřené?
Řekl bych spíše, že o tom neuvažuji. Čili to není otevřené.

Rozhovor s Lídou Rakušanovou uveřejněný v Denících Bohemia 3.4.2010

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Ládik napsal(a):

Máte pravdu, vaše Achillova pata...
07. 04. 2010 | 11:20

Realista napsal(a):

Jedním z těch, kdo ze sebe nesmyjí spoluzodpovědnost za nastolenou atmosféru ve společnosti a "laťku tolerance" vůči ekonomické kriminalitě, byl jeden z ideových vůdců restaurace kapitalismu v Českých zemích Václav Klaus. To je třeba neustále opakovat a tak se to bude psát v učebnicích pro příští generace.
07. 04. 2010 | 11:25

Dale Cooper napsal(a):

Realista: Asi tak...
Na Hradě máme člověka, který nezná špinavé peníze. Jak to pak má vypadat?
07. 04. 2010 | 11:29

slavwin napsal(a):

Cesta postupných kroků je to co v odesácké politice chybí. Socani nesnižovali v době konjuktury dluh, budovali infrastrukturu. Teď to už je xtý bloger nutno zatočit s korupcí. ODS nemůže její papálaši chtějí rýžovat, tak si vymýsleli státní dluh a jejich blábolismus už začíná být otravný. Paroubek chce s tímto problémem více dělat než ten okulárový odesák. Přesto mám trochu obavy ze zadních pozic socanů. Nejlépe by je bylo potřeba vyměnit všechny ale kým.
07. 04. 2010 | 11:29

Luba napsal(a):

Pan Švejnar
je specialistou v dovednosti, jak mnoha slovy neříct vůbec nic, popř. jak za žádnou cenu neprojevit vlastní názor.

Mé nadšení pro tohoto pána postupně uvadá.
07. 04. 2010 | 11:31

Taoiseach napsal(a):

Lída Rakušanová

"Co byste řekl lidem, kteří tvrdí, že tady euro nikdo nechce?"

Nemíním polemizovat s tím, co (by) odpověděl prof. Švejnar, nicméně já bych jim řekl, že zavedení eura (vstup do měnové unie) občané odsouhlasili jasnou většinou.
07. 04. 2010 | 11:33

1888 napsal(a):

Nikdo mne nekorumpuje. Ja nikoho nekorumpuji. Marjanku jsem jeste neochutnal. Mam ja to nejakej zivot?
07. 04. 2010 | 12:01

Václav napsal(a):

Je až s podivem, že všechny pomazané hlavy vystudované na nejlepších školách ve světě ,dokázaly přijít po dvaceti letech totální devastace na to, že takhle už to dál nejde. Pane Švejnare, na tohhle opravdu nemusíte být ani profesor,stačilo se před patnácti lety zeptat kohokoliv na ulici a měl jste jasno už tenkrát. Bohužel,všechy vás zajímala privatizace a co z ní kápne. Jinak jste jako světoznámí ekonomové nedokázali vybrat daně z cigaret, alkoholu,nafty atd. Řešili jste opravdu to postatné-jestli holky můžou šlapat na Senovážném nám.a nebo až za rohem. Skutečně, jako poradce pro ekonomiku máte můj obdiv.
07. 04. 2010 | 12:03

1888 napsal(a):

Minulou nedeli jsem si dal pul piva po obede. Neziju nad pomery?
07. 04. 2010 | 12:04

1888 napsal(a):

Taoiseach Uz vidim ty bourlive demonstrace za zavedeni eura. Lide to zrejme chteji, ale nehnou pro to ani prstem.
07. 04. 2010 | 12:08

Dale Cooper napsal(a):

1888: Kdepak. Příště vynechejte ten oběd a piv si dejte alespoň pět. Státní kase tím rozhodně prospějete...
07. 04. 2010 | 12:08

Tencokida Hnuj napsal(a):

Jisté je jedno. Pokud je korupce v ČEZku skutečně tak masovým jevem, tak proč naše věznice nepraskají ve švech ?
Takto to odnesl pouze Svoboda a Snopková. Nechci se dopustit bagatelizace, ale nějak mě to celé asociuje kauzu staré báby Brožové-Polednové.
Kdoví, jestli to nejsou spojité nádoby.

Takto nezbývá, než sečkati na založení Ústavu pro výzkum korupce v období budování kapitalismu. Já osobně šanuji, že základní kámen takového ústavu by mohl být položen někdy kolem roku 2020.

Jsem ale pouze hloupý samurajský synek, navíc odložený. A kdyby v synagoze, před kterou mě mí rodiče kdysi zanechali,
nedleli v té době mí pozdější opatrovníci Moše Goldman a Izák Sachs, byl bych patrně i chudý.

P.S. Al Capone šel údajně sedět za daňové podvody. U nás na radnicích a úřadech kradou daně lidi, kteří jsou z daní placeni.
V tomto kontextu jeví se mi Al Capone jako úplný amatér a břídil.
07. 04. 2010 | 12:10

SuP napsal(a):

Mně se taky hrozně líbí, že státní správa, která krade a korumpuje, aby mojhla krást ještě víc, chce "bojovat" proti korupci. To je totéž, jako "Slibuji Vám pivo za 2,-Kč", nebo "Slibuji Vám o 5 dnů prodloužený víkend".....
Ještě budou podnikatele PROSIT, aby práskali všechny ty státní ouředníky, co nevědí, kolik má stát silnice, ale vědí, kolik z toho můžou ukrást a hledají k tomu akorát kavku, co potřebuje práci pro lidi. Myslím, že to ještě bude zajímavé.
07. 04. 2010 | 12:37

Revolt napsal(a):

ad diskuse // Ano na Hradě máme raziče ekonomických tunelů, morálního marazmu a v podhradí naivky volící Langry, Paroubky nebo Kalousky. Nic se nezmění pokud stejná zůstane takzvaná elita (zrcadlo společnosti) a pokud o právu budou rozhodovat lidi typu Vesecká.
07. 04. 2010 | 12:41

Janina napsal(a):

Tak to je teda PECKA !

Světoznámý ekonom vám radí

V otázkásh a odpovědích díl I.

ot.: Hrozí bankrot?
od.: Jsme ve vážné situaci, ale není kritická.

ot.: Co doporučujete?
od.: Měli bychom snížit schodek.
Bankrot nehozí.

ot.: A kdyby začal hrozit?
od.: Když si budem 5,10,15 let půjčovat ve velké míře. Když schodek vyrovnáme až začne růst,
krize nehrozí.

ot.: Jsme schopni se poučit?
od.: Dobrá otázka. Myslím, že se musíme poučit.

ot.: Zadlužení státu dopadne na peněženka lidí?
od.: Zadlužení státu je jako zadlužení rodiny. Je otázka, kdy začneme platit. Zítra, pozítří za 5, za 10 let.

ot.: Příští vláda nebude zemi zadlužovat?
ot.: Když to bude silná vláda. A až nastane silná konjunktura, měli bychom splácet.

ot.: Proč je zavedení eura důležité.
od.: koruna zvýšila svoji hodnotu, snížila, zvýšila a pak se to opakovalo. To způsobuje nejistoto v podnikatelském prostředí.

Je mi ctí, že politici mají zájem o mé názory a o mé znalosti.
Příště :

Světoznámý ekonom, t.č. profesor ve výslužbě, občan USA

Občanům o přijetí eura

V otázkách a odpovědích díl II.

Nenechte si ujít!
07. 04. 2010 | 12:42

Karbaník napsal(a):

Článek protekčního vezíra pro (převážně) ublížené rozpoznavatele špinavých peněz. Ach jo.
07. 04. 2010 | 13:19

Vrták napsal(a):

V této souvislosti mám vzkaz pro Paroubka. Lákáte p. Švejnara na svou stranu a přitom krmíte přiblblé voliče nesmysly o tom, že státní dluh je přece státu a ne občanů.
Poslechněte si někdy i jiné lidi než Sobotku nebo si přečtěte tento rozhovor. Říkám přečtěte, ne přeleťte očima. Jestli ani pak nic nechápete jděte vycpat.
07. 04. 2010 | 13:27

Kelt napsal(a):

Před pár minutami jsem si vyposlechl dvanáct programových bodů ODS.
Ekonomický expert Kocourek doplnil Nečase v tom smyslu,že netřeba čekat nic konkrétního/kupodivu/,že to nechají na příští exekutivu.
To podpořil i bývalý kovaný komunista Schwarz,dnes neoliberál.
Jakoby nedopatřením se v bodovém nástinu ani jednou neobjevila zmínka o boji proti korupci,či možnost zvýšení tlaku na vymahatelnost práva.
Jak příznačné pro ODS.
Zřejmě by se sponzoři naštvali a zavřeli kohoutky.
07. 04. 2010 | 13:27

babča napsal(a):

Janina
přesně. Švejnar zase nezklamal.
07. 04. 2010 | 13:30

Čochtan napsal(a):

Já bych Euro nebral. Je příliš zatížené státy jako Řecko, Italie, Španělsko a Portugalsko. Když k tomu připočteme Balkán, tak to nemůže Německo utáhnout.
07. 04. 2010 | 13:43

Fáze tunelingu: napsal(a):

Proces rozkrádání (privatizace) veřejného majetku.

1. oblast: Státní podniky.
způsob: Převod na a.s.

2. oblast: Veřejná správa.
způsob: EXTERNÍ ADMINISTRACE.

V ČR:
http://www.mpsv.cz/VerZak_i...
http://www.mpsv.cz/VerZak_i...
http://www.mpsv.cz/VerZak_i...

Viz VB.

+++
07. 04. 2010 | 14:40

Taoiseach napsal(a):

1888

"Uz vidim ty bourlive demonstrace za zavedeni eura"

Pokud se občané jednou jasně vyjářili, tak to prostě platí a žádné demonstrace nejsou potřeba. Politici jsou povinni se tím řídit. To je jasné víceméně každému - ovšem s výjimkou Václava Klause.
07. 04. 2010 | 14:41

mb napsal(a):

byl by to dobrý, kvalitní prezident, rozhodně lepší, kvalitnější než Klaus ...

ale zřejmě méně fundamentalistický a méně národovecký takže pak nevím, jak a zda by se líbil ...
07. 04. 2010 | 14:50

J.H. napsal(a):

Jeden věhlasný ekonomický teoretik za druhým radí jak se dostat z bryndy.Není náhodou zakopaný pes v tom, že z bryndy se dostat nesmíme ? Proč bychom byli hned po převratu 1989 tak horečně zadlužováni, rozkrádáni a cpáni do závislosti na světovém kapitálu. Jistě ne proto, abychom se po čase zase shrabali. Kdepak pane Švejnare. Od vás je to průhledná licoměrnost, vy jste vycvičen tam, odkud tahle mizerie k nám byla naordinována a vaše rady jsou pouze proklamacemi s obsahem, který se nebude plnit. A zadlužení ? Podle vás ještě není tak kritické. Takže je tady zřejmě ještě co dohánět. Má-li se někdo ovládnout stoprocentně, musí se srazit až k zemi. MMF nám potom bude zcela k dispozici a z drápů světové elity se už nedostaneme. Českým elitám bylo umožněno včas se zajistit a my obyčejní budeme nadále pohrdané socky včetně těch duševních ubožáků,kteří si to nechtějí připustit a předpokládají, že se přihřejí u bohatých.
07. 04. 2010 | 14:55

Petr napsal(a):

Pane profesore,
jste vzdělaný a chytrý člověk, který ví jak se žije a podniká ve vyspělém světě.
A taky jistě víte, kdo je ve vysoké české politice. Většinou neschopní, sebestřední, diktátorští lidé, kteří by se v soukromém sektoru, ať již jako zaměstnanci nebo podnikatelé těžko uživili.
Takže spějeme k bankrotu, ne za 5 let, ale v horizontu desetiletí. Spějeme ne jen k bankrotu státnímu, ale k bankrotu národnímu. Protože lidí jako Vy, jako pan profesor Klaus, jako ing. Miloš Zeman, jako pan Telička, Barták a pod je šíleně málo.
Za to nás do propasti vedou různí Paroubkové, Topolánkové, Grossové, Filipové, Svobodové a jim podobní. A ještě hůř, že tato tzv. elita tančí tak pískají a škodí různí Bursíci, Jack, Zubové, Beránkové, Patočkové a pod.
07. 04. 2010 | 15:00

J.H. napsal(a):

Petře,

ta jména, která zde uvádíte s úctou myslíte opravdu vážně ? Pánové prof. K, ing. Z. a Barták se mohou klidně přiřadit ke druhé skupině, kterou jste vyjmenoval s velkým despektem. Nejsou to náhodou ti, kteří nás, samozřejmě vedle dalších, dostali do současného ekonomického i morálního bláta a do závislosti na světovém kapitálu ? Teď tancujeme jak si cizí pískají. A bývalý prezident k tomu tleská. Snad jedině ten "ošklivý" Paroubek má snahu něco dobrého pro tento zpotvořený stát udělat.
07. 04. 2010 | 15:55

entice.x napsal(a):

....ono by to tak nějak chtělo se s tím dluhem poprat, ale tak aby to lidi nebolelo - muheheheeeee. A pak ještě šetrně řečeno - až bude příště růst ekonomiky, tak by to chtělo začít platit dluhy. Pro levotočivé voliče - jejichž oblíbenec a odborník Švejnar je -čteno pod čarou - při rekordním růstu HDP, kterým se ČSSD z dob své vlády tak ráda chlubí, nebyl splacen ani halíř schodku veřejných rozpočtů. Čili příště by to pár kaček na ten dluh chtělo - což ovšem půjde těžko, esi Jiřík nelže a chce splnit, co voličům slibuje. A tedy ještě stojí za další uchechtnutí ono vyjádření - bankrot nám nehrozí, ale jinak když teda na to jako přijde, tak hrozí, ale ne hned - muheheheeeee
07. 04. 2010 | 17:39

ld napsal(a):

Taoiseach,

asi mi něco uniklo. Ale o Euru tady nikdo nereferendoval. Mýlím-li se, opravte mne, prosím.
07. 04. 2010 | 18:58

Pípa napsal(a):

Pan Švejnar se bohužel nehodí ani na toho diskutovaného ministra školství v eventuální ČSSD vládě. Je to měkota, blekota. Škoda, hodně jsem mu fandil na prezidenta. Ale ani tam už ne. Bye bye. Vše již prosráno, jdu s tvrdým spát. Tě prdel Cyrano.
07. 04. 2010 | 23:20

Frante napsal(a):

"Náš dluh se, pravda, v poměru k hrubému domácímu produktu (HDP) za posledních dvacet let zdvojnásobil, nicméně jsme stále ještě pod úrovní ostatních zemí."

Takhle uvažovali bankéři léta před začátkem finanční krize - Děláme totéž co dělají jiné banky. Kdybychom měli zkrachovat, to by taky museli zkrachovat ostatní. A stalo se ...
08. 04. 2010 | 00:15

Terry napsal(a):

Korupce - princip fungování této země
(http://blog.aktualne.centru...)
08. 04. 2010 | 07:19

Terry napsal(a):

Petr napsal(a):
"Protože lidí jako Vy, jako pan profesor Klaus, jako ing. Miloš Zeman..."

Petře,
pan "profesor" Klaus si prosadil svou verzi privatizace, legislativně naprosto neošetřené (což až po 10 letech "přiznal" pan Tomáš Ježek !!) a zasloužil se tak po Karlu Čapkovi o druhý vklad českého slova do světového slovníku: Čapek - robot, Klaus - tunelování.
V rámci Klausovy privatizace se "vytunelovalo" cca 700 miliard.
Pan profesor Klaus jako ministr financí nechal zahrnout (tehdy vysoce přebytkový !!!) důchodový účet do "svých" státních rozpočtů, stejně jako výnosy z privatizace (cca 220 miliard), takže jeho rozpočty byly vyrovnané a byla relativně nízká inflace. Holt tehdy bylo z čeho brát. A tak se bralo, plnými hrstmi.
V době, kdy jsme se měli mít realitně nejlíp "museli" přijít Klausovy balíčky, finální "úspěch" Klausovy ekonomické politiky.

Za vlád ČSSD (Zeman, Gross) tunelování pokračovalo v jiné podobě, prostřednictvím špatných státních zakázek, rozkrádáním pozemkového fondu apod.
V době největšího ekonomického růstu nastavil ministr financí ČSSD Bohuslav Sobotka státní rozpočty (do té doby) s největšími, stomiliardovými schodky a dal další hřebík (do rakve) k dnešním ekonomickým problémům státu.

Ať modří či oranžoví, všechno jedna pakáž.

K těmto lidem bych tedy opravdu pana profesora Švejnara nepřirovnával.

Divil jsem se panu Švejnarovi, že se nechal přemluvit do kandidatury na prezidenta. Jednak je příliš slušný a čestný pro tuto naši společnost, stále více sprostou, hrubou, směřující k primitivizmu, jednak by musel jednat s politickou svoločí, která opanovala vrcholovou politiku.
Obojí by si nezasloužil. A nemá zapotřebí.
08. 04. 2010 | 07:41

dabei napsal(a):

Korupce je invalidní způsob rozdělování veřejných financí.
Která vítězná ve volbách politická strana by si od voleb neslibovala,že peníze potom půjdou na účty projektů jejích příznivců a straníků?
Když se později kritickým rozborem za pomoci opozice zjistí,že projekty byly invalidní,hloupé,nic nepřinesly-automaticky je to korupce pro veřejnost.Zmizely v kapsách korupčníků.Tak se zpětně usuzuje nahlas.
Pak tedy lze pouze zvyšováním kvality a nestrannosti veřejných soutěží a zakázek potřít korupci?
Kdo posoudí kvalifikovaně jestli vědecko-technický park ve Zlíně je snůška nesmyslů k získání peněz pro řešitele projektů?
Inkubátor-kupónová privatizace vytvořil především obchodníky se vším možným,hlavně nemovitostmi.Sami víme,jak problémové následně nemovitosti v ČR byly.Ekonomicky aktivní,z hlediska hospodářského růstu a rozvoje technologií kontraproduktivní.Vezměme projekty EU a budoucí ultraglobalizace spojené s USA:nevadí u nich vývoz kapitálu mimo území ČR.Nevadí (stovky českých firem prokazatelně tak postupovaly) u nich že mozek je opět za hranicí:licence se kupují,výzkum se tam zadává.Byť malinkatý český lokálpatriotismus ovšem trne,kde při takové dělbě práce můžeme očekávat zisk pro nás? To by bylo proti logice zdravého rozumu,proti tradicím.
Spoléhání na dary? Že i z toho něco kápne díky globální "úrovni".EU právě tímto k sobě láká:všude zdůrazňuje,že jí jde u všech evropských zemí o jednu a tutéž úroveň.Co pod slovem úroveň chápat velmi konkrétně?
08. 04. 2010 | 08:49

Taoiseach napsal(a):

id

Nevím, co přesně míníte slovesem "referendovat", ale pokud to má být hlasovat v referendu, pak se opravdu mýlíte. Ustanovení o měnové unii byla opravdu součástí smlouvy o přistoupení ČR k EU, o níž (o této smlouvě) bylo to (zatím jediné konané) referendum.
08. 04. 2010 | 11:01

Taoiseach napsal(a):

Terry

S Vaším posledním komentářem můžu souhlasit jenom na 100 % - víc fakt ne - :) .
08. 04. 2010 | 11:03

Zemědělec napsal(a):

Jak správně napsal jeden diskutující, Švejner je měkota a blekota. Všímejte si jeho vystoupení a jeho tak zvaných doporučení a rad. Vždyď ten člověk nic nikdy neřekl k věci, samé floskule kdyby co by.Že je hodný člověk? K čemu je to dobré? Znám tisíce dobrých lidí a vzdělaných, ale nepraktických, kteří mohou ostřit maximálně tužky. Bohužel, lidi vidí spásu v takových jedincích a zapomínají na to podstatné. My socky co platíme daně a pracujeme, musíme vyrazit do ulic a zlikvidovat tu bandu zlodějů a podvodníků, lhářů a oblbovačů veřejného mínění. Ti neumí hospodařit ale jen kšeftovat, krást a brát tam, kde peníze mají sloužit občanům. Plýtvají veřejnými prostředky a křičí občane utáni si opasek.Tito novodobí veksláci kševtují mezi sebou za naše peníze a a vytvářejí zákony a normy ,které jim to umožňují.
08. 04. 2010 | 13:20

Taoiseach napsal(a):

Zemědělec

"My socky co platíme daně a pracujeme, musíme vyrazit do ulic a zlikvidovat tu bandu zlodějů a podvodníků, lhářů a oblbovačů veřejného mínění."

OK, ale proč jste to pořád neudělali? A co to má společného s panem Švejnarem?
08. 04. 2010 | 14:14

ld napsal(a):

Taoiseach,

je mi líto, ve Smlouvě o přistoupení k EU, jakož i v Aktu o podmínkách k přistoupení ČR žádná zmínka o měnové unii není. Takže pardon, o Euru, jeho přijetí, se opravdu nehlasovalo.
08. 04. 2010 | 14:21

Taoiseach napsal(a):

id

Lítost není namístě. Článek 1 uvádí:

"Česká republika, ... se stávají členy Evropské unie a smluvními stranami smluv, na nichž je Unie založena, jak byly změněny nebo doplněny."

tedy všech smluv, včetně Maastrichtské, naposledy pozměněných Niceskou smlouvou.

Někteří si toho možná nepovšimli, nicméně i jednodušší spoluobčané většinou chápali, že smlouvou přijímáme stejné podmínky, tedy i jednotnou měnu platnou ve 12 z patnácti členských států EU, k níž ČR přistupovala.
08. 04. 2010 | 15:44

ld napsal(a):

Taoiseach,

abychom se nepřetahovali o slovíčka. Akceptace Eura není totéž, jako jeho přijetí, tedy vstup do eurozóny. Ano, v referendu jsme sdělili, že Euro je měna, kterou...To však není totéž, že Euro chceme za své platidlo přijmout. V eurozóně jsou členské státy EU, které si svou národní měnu ponechaly.

Takže bych upozornil, to kvůli Europrosťáčkům, že jedna věc je například platba v mezinárodním obchodě, druhá je ustanovení Eura za národní měnu. A opravdu toto není povinnost.
08. 04. 2010 | 16:53

Taoiseach napsal(a):

id

Výjimku z měnová unie mají formou výjimky z ustanovení Maastrichtské smlouvy Spojené království a Dánsko. Ostatní členské státy se k přechodu na euro zavázaly, není to tedy povinnost, je to přijatý závazek. Skutečné uplatnění příslušných ustanovení ovšem závisí na splnění podmínek. Takže např. Švédsko (které rozhodlo podobně jako ČR referendem, ale už v roce 1994) sice reálně všechny ukazatele splňuje, ale čistě formálně nezavedlo režim RMS 2, takže na euro zatím nepřešlo. Asi tak.
08. 04. 2010 | 17:37

Jiří S napsal(a):

Vážený pane Švejnare, je vidět, že jste mohl dělat poradce tak akorát Havlovi. Jinak Vaše okecávací názory nikoho nezajímají, ekonomii rozumí každý průměrný absolvent VŠE víc, než Vy. Vaše kandidatura na prezidenta byla trapná.
09. 04. 2010 | 00:36

Josef K. napsal(a):

Jistě souhlasím, že korupce je rez a zcela souhlasím, že korupce rozežrala tuto společnost. Ovšem od ekonoma renomé pana Švejnara bych očekával jasně artikulovaný postoj a fundovanou analýzu. V Čechách chybí nejen domácí kapitál, ale i domácí výroba a výzkum. Vědomí, že většina podniků, především těch "anchor", a aktivit (např. maloobchodní řetězce, absence malých prodejen, malých výroben atp.) patří někomu jinému, stejně jako že stát vlastně nepatří nikomu a lze jej rozkrádat vládnoucími gangy, jistě hraje v míře korupce silnou roli. Je to odevzdanecký, lokajský syndrom "Z cizího krev neteče" a jen jakési pokračování reálného socialismu...Ostatně většinový český kapitál: půjčky, pojišťovnictví, suroviny...nemovitosti restituentů či ty zcizené. Asi lze těžko úspěšně bojovat s korupcí v tomto putinvskoklausovském klimatu, který je navíc podporován neméně zkorumpovanou soudní mocí. Proexportně orientovaná ekonomika je proexportní jen proto, že vyrábí především v rámci zahraničních společností, domácí aktivity se soustředí na konkurenčně lenivé až zcela líné soupeření o zdroje státního rozpočtu. Je zde noho témat, která by bylo možné očekávat, konstatování velmi omezeného okruhu faktů, o kerých si zpívají i sýkorky na dvoře, smysl nedává. To nikterak nezpochybňuje zásluhy pana Švejnara např. v rámci jeho univerzitních aktivit.
09. 04. 2010 | 01:23

Myrek napsal(a):

Pane Švejnare, v souvislosti se státním dluhem přirovnáváte stát k rodině. To je "A", které jste vyslovil. Musíte ale po pravdě říci i to nepopulární "B". Náš stát je jako rodina, kde otec i matka jsou nezodpovědní a propíjejí se životem bez ohledu na potomky, kteří s tím nemohou zatím příliš dělat. Až vyrostou, budou mít v podstatě čtyři možnosti. Budou 1) stejní jako rodiče, 2) odejdou z domu, 3) dočkají se, že rodiče brzy zemřou nebo 4) zakroutí rodičům krkem. A věřte mi, že poslední možnost se mi líbí stále víc.
09. 04. 2010 | 05:27

Myrek napsal(a):

A teď, pane Švejnare, k tomu € (víte vůbec, že v Německu bylo přejmenováno lidmi na "Teuro"?) Počítá se u nás s přechodem na "novou" euroměnu se znehodnocením úspor, vkladů, různých pojistek a dluhopisů a čertví jakých darebných finančních produktů? Ani se o tom mezi vámi "ekonomy" nešušká? Nedělejte z lidí blbce. Stýkáme se s jinými "obyčejnými" lidmi - tím "póvlem", který vám ale musí pít krev. Ti lidé už mají "éčka" - Němci vzpomínají na DEM, Rakušané na ATS, Italové na LIT a koneckonců i naši bratia na SKK. A všichni vzpomínají s lítostí a smutkwm. Nějak tak asi vzpomínala kdysi chasa na dobrého hospodáře. S takovým pocitem se chodí navštěvovat hroby lidí, ke kterým jsme cítili něco víc než povinnou úctu.
09. 04. 2010 | 05:48

Tencokida Hnuj napsal(a):

Myrek
Rodina A. Rodina B.
Obě rodiny bydlely v roce 1995 ve stejně "kvalitním" sklepním bytě s plísní a krysami.
Všichni dospělí členové obou rodin pobírali a pobírají průměrnou mzdu.

Rodina A se rozhodla, že si pořídí svůj vlastní dům. I když jejich celkový disponibilní příjem (po zaplacení živobytí) byl pouze 150.000,- Kč, zadlužili se u banky celkovou částkou 1.500.000,- Kč. Roční splátka jejich dluhu včetně úroků byla spočítána
na 100.000,- Kč.
Dnes bydlí rodina A ve svém. Dluh je zaplacen. Obě děti mají již patnáct let, jsou zdravé. Také zásoby na zimu jim už po celou tuto dobu nesežerou každoročně krysy, jak tomu bylo dříve, kdy ještě všichni bydleli ve sklepním bytě.

Rodina B měla strach se zadlužit. Proto se rozhodla, že si také pořídí svůj dům, ale až si na něj našetří, bez zadlužení se bance.
V tomto roce by toho konečně měla dosíci. Původně si rodina B spočítala, že na ten dům bude mít našetřeno již dříve, ale musí každý rok vydávat nemalé částky na léčení svých dětí v důsledku jejich pobytu ve vlhkém a zaplísněném prostředí jejich sklepního bytu. Také musí dokupovat téměř polovinu svých původních zásob na zimu, neb jim z těchto zásob každoročně ujídají jejich spolubydlící - krysy příživníci.

Vím. Značné zjednodušení /fixace sazby, inflace, růst mezd, ceny stavebních prací etc./.

Ale už mě nebaví poslouchat to neustálé strašení profařeného establishmentu o tom, jak hrozivě každou hodinou narůstá státní dluh ČEZké republiky.
A že to musíme zaplatit my, naše děti a možná i vnuci.

Stejným podílem ? Socialistickým, respektive komunistickým způsobem ?
Oni nic ? Oni muzikanti ?

Hmm. Tak v tomhle já nejedu.

P.S. Nechci ani žít ve sklepním bytě, ani platit za někoho jiného manko, které spískal on.
Je to normální, anebo už z toho všeho cvokatím ?
09. 04. 2010 | 09:50

Pepi napsal(a):

Ano, KORUPCE je Achillova pata ČR i kapitalizmu.!!
Zvyšovat daně ze všeho a všem, to dovede každý (snižovat také není cesta). Výrazněji je třeba zdanit kšeftování s nemovitostmi a hlavně spekulace a lichvu a také zakázat "Daňové ráje" v ČR i EU, (či je alespoň omezit) které odvádí zisky z cyklu výroba - spotřeba (k těm nejbohatším) a dále prohlubují ekonomickou krizi. „Kde podnikám a mám zisky“, tak také platím daně!!
Další současné nebezpečí je „spolu-zadlužování obcí, měst, krajů i ČR“ na realizaci někdy nesmyslných nenávratných investic dotovaných EU.
MMF rozdmýchal krizi ve východní EU: http://www.novinky.cz/ekono... -vychodni-evrope-tvrdi-banker-z-cnb.html
A k hledání jakéhosi "Kapitalizmu s lidskou tváří", pro většinu - je třeba najít novou cestu podobnou té kterou našla Marie Terezie od Feudalizmu ke Kapitalizmu....
-
Vezměme si u nás v ČR za příklad boj s korupcí v Bulharsku:
http://www.denik.cz/ekonomi...
Prokurátoři kvůli korupci a pochybným zakázkám začali vyšetřovat exministry a vládní úředníky. Kvůli korupci a zneužívání pravomocí již byli zatčeni bývalý ministr obrany Nikolaj Conev, někdejší ministryně práce a sociálních věcí Emilija Maslarovová a exministr zemědělství Valeri Cvetanov. ( a nedávno i ministr zdravotnictví za aféru s „Prasečí vakcínou“).
10. 04. 2010 | 16:51

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hradilková Jana · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Ouhel Tomáš · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek · Vyskočil František W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy