Zlé přání

20. 06. 2010 | 16:12
Přečteno 4953 krát
Brzy na ně dojde. Na slova mojí matky. Nedávno, když u nás byla na návštěvě, zamýšlela se nahlas nad fungováním naší rodiny (to dělá často):

„Měla bys konečně přiložit ruku k dílu, najít si brigádu a vydělat nějaké peníze.“

„No jasně,“ nadechla jsem se k dlouhému vysvětlování toho, že Jindřiška v normální blízké školce nevezmou, protože je přeplněná a on má navíc jako autistické dítě přítěž osobní asistentky. A tak je vlastně bez šance.

Abych ho dostala mezi děti, vozím ho 25 km do stacionáře. Je tam tři hodiny a já tam na něj čekám. Nepojedu přece navíc dalších 50 km, abych byla doma dvě hodiny. To raději za ušetřené peníze zajdu koupit něco k jídlu. Pak se vracíme, jedeme pro bráchu a to už se starám o oba kluky.
Často nemocnice, lékaři, rehabilitace. Skutečnost je taková, že tohle minivolno dopoledne mám tak třikrát do týdne a to ještě zmizím dvakrát ročně na měsíc do lázní. Opravdu by někdo stál o takového uhoněného zaměstnance na pár hodin týdně?

„Mami, vždyť já chci pracovat, to přeci víš,..., ale nemám kdy.“

„Ale máš, já jsem ti to vymyslela.“

„Půjdeš do místní pekárny. Vezmeš si každý týden tři noční směny.“

„Kdy?“ ptám se s vytřeštěnýma očima.

„V pátek večer předáš manželovi děti a půjdeš do pekárny, dospíš to dopoledne, on bude hlídat kluky. Pak půjdeš ještě v sobotu a v neděli.“

„Ale v pondělí přeci vezu kluky do školek.“

„No však, v pondělí ráno přijdeš, kluky odvezeš, vrátíš se na ty dvě hodiny domů a trochu si zdřímneš. Pak je zas přivezeš a dospíš to večer.“

„Musíš taky něco vydělávat, to se nedá nic dělat.“

Na tenhle šílený nápad, zdá se brzy dojde.

Protože lídři politických stran, kteří sestavují budoucí vládu, uvažují o snížení nebo dokonce zrušení příspěvku na péči. Tedy dávek, které pobírají také rodiče postižených dětí.

Chtěli by výrazně omezit dávky v prvním a druhém stupni. Prý je lidé zneužívají.

Jako třeba my.

My to nakonec nějak přežijeme. Vždy najdeme způsob, jak našim dětem zajistit teplo a jídlo. Dokáží to ale opravdu všichni? Nebudou muset někteří rodiče nakonec dát své postižené dítě do ústavu?

Milí političtí počtáři, ujišťuji Vás, že to nebude levnější. Vždyť ústavní péče stojí měsíčně 30 tisíc korun. Co je proti tomu 3 tisíce korun poskytovaným měsíčně rodičům postižených dětí v prvním nebo 5 tisíc ve druhém stupni?

A co bude, až naše děti vyrostou, až my tady nebudeme? Jak budou žít potom?

Bude společnost takto necitelná vůči životům těch, kterým nebyly dány schopnosti obstarat si v tomto světě obživu? Co bude s našimi dětmi?

...

Nemohla jsem si nevzpomenout na dvě zlá přání, o kterých psala norská spisovatelka Toris Orjasaetorová v knížce Můj mlčenlivý syn. Ta kniha je už z r. 1976, ale některé věci, jako by psala včera.

Dvě zlá přání

Když tak sedíme spolu s ostatními rodiči postižených dětí a okolnosti dovolí být k sobě zcela otevření, stane se, že některý z nás se té skryté myšlenky dotkne - známe ji všichni, ale jeden před druhým se za ni stydíme a zmocňuje se nás z ní hrůza. Ta myšlenka zrazuje naše lidství, protože si občas přejmeme, aby naše dítě zemřelo.
Žijeme totiž s neustálou úzkostí v srdci, co s naším dítětem bude, až my sami zemřeme. Někdy už jsme také tak vyčerpaní, že skoro nemůžeme dál.

A se zoufalým ostychem si vzájemně svěřujeme ještě jedno zlé přání. Aby se totiž politikům a těm, kdo spravují finance v zemi, rozhodují a povolují a dávají přednost jednomu před druhým, také narodilo postižené dítě. Protože pak by snad pochopili. Na vlastní kůži by poznali všechnu úzkost a zoufalství. Pak by přece muselo zavládnout aspoň trochu víc spravedlnosti.

Nejhorší na skutečnosti, že má člověk postižené dítě je to, že vlastně nesmí zemřít dřív než jeho dítě.
Představte si, jakby bylo krásné, kdyby rodiče mohli zestárnout a zemřít s vědomím, že je tu někdo, kdo se o jejich děti postará, že budou dál žít v klidu a plném zabezpečení i bez nich.....


...

Jsem voličem pravice, ač mi to má hodně rodičů postižených dětí za zlé. Nerozumím tomu, proč by pravicová strana nemohla vedle zákonů tržní ekonomiky ctít také lidství a soucit s potřebnými.

Šest měsíců z roku pracujeme na stát. Tak obrovské je naše daňové zatížení. Nebylo by pěkné moci doufat, že když mne, aktivního daňového poplatníka postihne nějaká životní tragédie, budu přesto žít důstojně?

Jen zvířata sežerou ve špatných dobách toho nejslabšího.

Je mi smutno z toho, že přední politici, vzdělaní lidé, kteří mnoho četli a hodně se vzdělávali, nechápou, že o pomoci handicapovaným by se nemělo vůbec diskutovat.

Může to potkat každého z nás. Opravdu.

P.S. Upozorňuji na článek a následnou diskuzi Zabraňme politikům obírat handicapované, autorem je Jiří Hrebenar. A související skupinu na Facebooku STOP odebírání a snižování příspěvků handicapovaným.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

olga napsal(a):

Je to moc smutné. Obávám se však že tržní ekonomika nemůže ctít lidství.
20. 06. 2010 | 16:27

tata napsal(a):

opět smutne čtění ale potřebné.

akorat mam kaciřskou otazku,ano volite pravici chapal bych to kdyby tady byla pravice ktera by neřešila vše na ukor tech potřebnych,to mi trochu vrta hlavou,ale je to vaše
pravo vubec ho nekritizuju,ve vašem postavení je alfa omega soc věci a to bohužel je věc kde i nastupujicí vlada hodla nejvice šetřit.

paní olga proč by tržní hospodařství nemohlo ctit lidství ja si myslym že dobře fungujicí ma i na takove věci
20. 06. 2010 | 17:08

takymatka napsal(a):

proč by paní Makovcová nemohla volit pravici ty její příspěvky na péči prosadil pan Krása a to byl poslanec za ODS.
a jestli máte opravdu strach abyste nezemřela dřív než Vaše dítě tak ty noční neberte to byste se zhroutila zcela jistě
efekt by to nemělo a zatím nejste doma tak dlouho jak jsem vyčetla asi 5 let to než děti půjdou do nějaké školy tak se jim věnujte
20. 06. 2010 | 17:25

Čochtan napsal(a):

Je to velice smutné.
"..aspoň trochu víc spravedlnosti..."
Spravedlnost je lidský výmysl. "Nespravedlnost" se stala, když se Vašemu dítěti stal ten handycap, to poškození. Nevím, kdy to bylo, nejspíš ještě v prenatální fázi. Kdo je vinen ? Jen Bůh. Pokud existuje. Jinak nikdo.

Němci říkají: "Lieber ein Ende mit Schrecken, als ein Schrecken ohne Ende." Radši konec s hrůzou, než hrůzu bez konce.

Na tu brigádu se vykašlete. To by vás jen zničilo mnohem dřiv, než se takhle stačíte zničit sama.
20. 06. 2010 | 17:44

mia napsal(a):

vaše matka nejspíš žije mimo realitu,či prožila mládí stachanovce a má pocit,že být na vašem místě,zvládla by toho 3x tolik.Myslím,že podobným syndromem trpí spousta matek,zajímavé že pouze směrem ke dcerám,nikoliv synům ;-)))Berte ji s rezervou a takové řeči si prostě nepřipouštějte :_)
Ad vaše volba pravice - nejspíš máte manžela,co vydělává dost,takže si můžete dovolit myslet si,že to utahnete (utahne) - vaši volbu schvaluji, přesto si myslím, že v parlamentu chybí strana typu kdu-čsl či zelených,které rodiny svým programem podporovaly.ale uvidíme, jak bude vypadat vláda pravice,třeba budeme příjemně překvapeni.
souhlasím s vámi,že příspěvky rodinám by neměly být rušeny, pracoovala jsem v komunitním centru pro mentálně postižené, v chráněné dílně,takže vím,jak moc v tomto sektoru peníze chybí.
Moc myslím na vás a všechny, co pečují o ty, kteří to potřebují...
20. 06. 2010 | 17:49

Anička z Kuřimi napsal(a):

Mno,
chápu Vás paní Makovcová , rozumím tomu co jste napsala.
Ale pláčete na nesprávném místě.
Kde žijete? Četla jste vůbec volební program pravice?
.. každý za svý, žádné dotování socek!
Jakápak solidarita, ta se u pravice nenosí.
Máme všichni rovné podmíky na vzdělání, zdravotnictví, důchod a práci.
Nebojte se, pravice to rozvine - o školném je rozhodnuto, zdravotnictví se s Julínkem opráší a o důchodech máme jasno.
A příště, to dám opět pravici.
Jinak nezoufejte, wono může být ještě hůř.
20. 06. 2010 | 17:50

Mour napsal(a):

Díky za článek. Diskuse pod příspěvkem pana Hrebenára je opravdu jen pro velmi otrlé.
20. 06. 2010 | 17:56

pavla napsal(a):

Jsem také volič pravice, ale toto rozhodnutí politiků se mi absolutně nelíbí. Je spousta jiných dávek, které lidi zneužívají a dostávají je ti, kteří je ani nepotřebují nebo si je nezaslouží. At je vezmou jim. Ne rodičům, co se starají o postižené děti. To je ostuda.
Když jsem se starala o svoji bezmocnou babičku, tak mi dělali s příspěvkem také šílené problémy. Přitom jsem věděla o lidech, kteří se nahlásili jako pečující o postiženého člověka, nebyli ani blízcí příbuzní a jen aby se neřeklo, tak semtam ho jeli navštívit. O nějaké celodenní péči se vůbec nedalo mluvit. Tady o zneužívání šlo. Ale to jde přece velice jednoduše posoudit, jestli je člověk na péči jiného závislý a taky podle toho příspěvek dát. A ne ho zrušit kvůli tomu, že jej někdo zneužívá. Určitě při starosti o podobně postižené děti jako máte Vy, nejde ještě chodit do práce. Děti Vás nepotřebují znervačenou a unavenou. Kvůli nim sílu mít musíte.
A vůbec si nevyčítejte, že máte občas ty zlé myšlenky či přání. Pokud si člověk něco podobného nezkusí, tak by Vás mohl odsoudit. Ale ten, kdo zažil, tak ví, jak se občas cítíte na dně. Taky mě občas s babičkou takové věci napadaly, pak mě vše mrzelo, že vůbec na něco podobného můžu pomyslet. Jenže je to uíjející, tak se není čemu divit. Každý má jen jedny nervy. Já jsem na tom byla lépe než Vy, protože jsem věděla, že to nebudu zažívat s ní celý svůj život. Ikdyž může se stát kdykoliv něco jiného. Takže vůbec se neodsuzujte. Budu Vám držet palce, a´t to dobře dopadne a k navrhovanému zrušení nedojde.
Mějte se pěkně a vydržte.
20. 06. 2010 | 18:25

oc napsal(a):

OK, kolik čistého na ruku chcete, aby to bylo spravedlivé? 20000? 10000? (a můžete se rozepsat i o závislosti na penězích a věku)

"Chtěli by výrazně omezit dávky v prvním a druhém stupni. Prý je lidé zneužívají. Jako třeba my." - to říká kdo, kde a v jakém kontextu? Opravdu nemají pravdu v některých případech?

"Vždyť ústavní péče stojí měsíčně 30 tisíc korun." - jak to? Opravdu jde o průměrnou částku? Jsou v tom i výdaje na léky? A skutečně každému postiženému jsou poskytovány služby v ceně, na kterou kterou by musel mít hrubou mzdu 40000 kč? Jak to dělají lidé a rodiny s příjmem pod tímto limitem?
20. 06. 2010 | 18:47

tik tak napsal(a):

Vážená paní Makovcová, jak sama přiznáváte, jste voličem pravice. Dobře, každý má právo na svůj postoj a nikdo není oprávněný mu ho zazlívat. Není náhodou heslem pravice individualismus a to, že každý se má hlavně postarat sám o sebe. Je mi vašeho dítěte líto, svůj stav si ničím nezavinilo, ale nenahráváte náhodou svým voličem pravice k systému, který z občanů hlavně tahá peníze a přeje bohatým a na tzv. socky kašle. Mezi ty socky počítá totiž i postižené.
Jste jistě vzdělaná žena, tak jste z historie společnosti mohla vyčíst, že vedle zákonů tržní ekonomiky nelze ctít také lidství a soucit s potřebnými. Nedovoluje to totiž pravicové myšlení a tím i systém, který zastává.
20. 06. 2010 | 19:23

Vilém napsal(a):

Myslím si, že je konečně načase bez sentimentu zhodnotit také užívání příspěvků na péči. Jistě nelze paušálně tvrdit, že jsou zbytečné, ale způsob jejich užívání mnohdy naprosto neodpovídá jejich deklarovanému účelu, náklady na ně jsou vysoké a tyto příspěvky často představují doplnění příjmu a nic jiného. Naprosto odmítám falešnou uslzenost, argumenty typu že když je někdo nemocný, tak mu ty peníze patří, protože je na tom hůř než jiní apod. To je docela obyčejná manipulace a stejně jako někomu nemocnému nemáme proč dovolit krást, není sebemenší důvod posílat peníze jako úplatky. I kontrola musí mít své meze, nesmí narušovat lidskou důstojnost a nabýt šikanózních podob, ale pokud si někdo zvykl na to, že si příspěvky prostě utrácí pro své osobní potřeby bez souvislosti s péčí, měl by se opět spokojit s dávkami k tomu určenými.
20. 06. 2010 | 20:09

pavla napsal(a):

Vilém: Souhlasím s tím, co píšete. Příspěvky jsou určeny na péči. Takže na nákup služeb, pomůcek atd. Jenže je zapomínáno na to, že ta pečující osoba se nemůže věnovat svému zaměstnání a celá rodina je tím tedy ochuzena. Mělo by být jedno, jestli se z příspěvku platí pečovatelka nebo se někdo z rodiny stará sám a příspěvek využije místo platu. Ikdyž o příbuzné bychom se měli postarat bez ohledu na finance. Ale někde by to bez příspěvku stěží zvládali. Když už nějaká regulace, tak snad alespon podle finanční situace rodiny. Ne plošně.
20. 06. 2010 | 20:56

Lena napsal(a):

Paní Makovcová,

moje drahá matinka má taky mnoho dobrých rad! :-) K radě té Vaší: „No však, v pondělí ráno přijdeš, kluky odvezeš, vrátíš se na ty dvě hodiny domů a trochu si zdřímneš. Pak je zas přivezeš a dospíš to večer.“ bych měla jedno vylepšení: lze se vyspat v autě, takže zdřímnutí nebude jen dvě hodiny ale dokonce tři hodiny dlouhé.

Každopádně si myslím, že byste maminku s jejími radami měla důrazně odeslat do patřičných mezí. Jinak Vás kromě nemocí Vašich synků bude stále dokola ničit i ona.

Stejně Vás obdivuji, jak to všechno vydržíte a zvládáte. A ta dvě přání nejsou vůbec zlá, je to jen reakce na realitu, která zrovna k Vám byla hodně nespravedlivá. A Vy se s tím perete naprosto obdivuhodně, zatímco spousta lidí do toho prndá blbosti a háže klacky pod nohy.

Vůbec se v poslední době množí projevy nesnášenlivosti ke slabším, většinou přepasírované přes finance. Kdybyste dělali nějaké akce kvůli těm příspěvků - petice apod., dejte vědět, rozešlu to po známých.

Do práce nechoďte. Už takhle toho máte dost.
20. 06. 2010 | 21:11

janamakovcova napsal(a):

Leno, moje máma to se mnou myslí dobře, nebojte. Chtěla jsem zmínkou o tom jejím nápadu tenhle text jen trochu odlehčit.

Co se týká užití příspěvku na péči, lze dle zákona je použít buď na úhradu sociálních služeb nebo jsou určeny někomu z rodiny, kdo se o postižného stará. U postižených dětí je to většinou matka, která se musí vzdát zaměstnání - ona provádí tu péči. Rodiče si však z příspěvků hradí osobní asistenci, stacionáře, třeba canisterapii, jízdy na koni, plavání.

Pokud ovšem mají to štěstí a jsou v jejich blízkosti takové sociální služby pro postižené dostupné. Což není vůbec pravidlo.

Navíc a to mi přijde podstatné, celý systém schvalování příspěvků na péči mi připadne tak zdlouhavý a zaměstnávající takové množství zbytečných lidí, že jistě sama administrativa stojí naprosto zbytečně spoustu peněz. To by se mělo řešit.

A ještě jedna poznámka.

Handicapovaní mají velmi často problém získat nějaké zaměstnání. Proč třeba není dáno zákonem, aby ve státní správě bylo zaměstnáno významné procento zdravotně postižených? Stát by pak mohl ušetřit na sociáních dávkách pro ně, no ne?
20. 06. 2010 | 22:36

Líný černý pes napsal(a):

to autorka :
Při čtení rad Vaší paní matky jsem měla pocit, že se má máma převtělila. Protože se mi po mámě, a, ač je to zvláštní, i po jejích hraběcích radách, stýská, mám návrh. Dojde-li na "dobré rady", pošlete ji na kafe ke mně. Vám to pomůže a mně se budou vracet vzpomínky.
20. 06. 2010 | 22:54

im napsal(a):

Leno,

těžko odesílat "filosofující" maminku do pryč, když Jana může její pomoc ještě potřebovat. Spíš než se pouštět s matkou do diskuse, která může být velmi bolestivá pro obě strany (vyslovené slovo a vystřelený šíp nevrátíš) považuji za rozumnější rozhovor na brizantní téma odsunout s poukazem, že se na to necítím a promluvíme si jindy.

A když nebude zbytí, říci upřímně, že se péče o kluky a noční směny nedají zvládnout. Jana pečuje o kluky obdivuhodně, snaží se jejich rozvážením do školky a stacionáře vykročit z kruhu lidské izolace, stará se o jejich rehabilitaci a lékařskou péči. Z blogu je cítit, že si je vědoma nezastupitelnosti svého úkolu.

Doufám, že mamince se nápad s pekárnou časem rozleží...Chápu ji, je asi vyplašena různými informacemi z médií.

A doufám, že se některé unáhlené a pošetilé nápady vyjednavačů o vládě a státním rozpočtu taky zklidní.
20. 06. 2010 | 23:01

Lena napsal(a):

Paní Makovcová,

ano, někteří zdravotně postižení můžou pracovat bez problémů v určitých profesích. Proč to místo nedostanou, nechápu. Mě osobně by přišlo naprosto přirozené zaměstnat postiženého než zdravého, když určitou práci zvládnou prakticky stejně, ale "venku" si právě ten postižený tu práci bude hledat hůř.

Možná by se handycapovaní měli spojit, vytvořit spolek (kdysi bylo třeba družstvo Drutěva, ne? Ani nevím, jestli ještě existuje) a vytvořit si práci sami. Pokud to tedy jde. Ale otázka je, zda obstojí v čínské konkurenci. Například vím o jedné paní, která se živila domácím šitím obalů na obranné spreje, nicméně o práci přišla, protože oproti čínským "otrokům" byla příliš drahá.

Z toho logicky vyplývá: co si tak nějaký ten stacionář nebo služby na pomoc nemocným založit? Možná je to blbý nápad, ale vždycky když vidím, že něco potřebného není v dostatečném množství, mám tendenci to začít zakládat. :-) Ale protože o tom nic nevím, tak se mi úspěšnost těžko posuzuje.
Mám známou, která chtěla provozovat mateřské centrum. Ale není o to moc zájem. Takže má dvě místnosti se záchodem i pro děti, hračkami. Samozřejmě to chtěla mít jako výdělečnou činnost. Je to v Krpoli. Nehodilo by se to lidem s nemocnými dětmi? Pokud ano, napište mi na pozemstanka@gmail.com.
20. 06. 2010 | 23:02

michal napsal(a):

Víte, paní Makovcová, na jednu stranu Vás neuvěřitelně obdivuji. Obdivuji každého, kdo se dokáže postarat o postižené dítě a sám opravdu nevím, jestli bych to zvládl. Na druhou stranu si nemohu odpustit zlý komentář - a teď se Vás nechci dotknout - bylo zodpovědné v situaci, kdy se Vám narodilo v cca 30 letech (odhaduji dle údajů o Vašem roku narození a věku staršího chlapce) dítě s takovou genetickou zátěží, pokoušet se o další ve věku, který je již s vyšším výskytem vrozených vad spojen? Nebudu se pouštět do úvah o možné prenatální diagnostice, vím, že bohužel se leccos zjistit nemusí a nemůže.

Jinak co se týče brigády, skutečně s Vaší profesí a vzděláním není možné nalézt domácí práci při redakci textů, tvorbě webu, počítačové grafiky apod? To by elegantně řešilo Vaše problémy.

S úctou k Vám, nicméně s podivem.

michal
20. 06. 2010 | 23:47

pavla napsal(a):

Leno, myslím, že by se našlo dost lidí, kteří by něco podobného pro postižené založili. Ale mám pocit, že každého odradí byrokracie s tím spojená. Místo aby se ulehčila cesta k vytvoření potřebného projektu, tak budou úředníci radši hledat kdejaké chyby ve všem a házet klacky pod nohy. V tomto směru jsou asi nejhorší na hygieně, než by všechno odpovídalo jejich požadavkům, tak to lidi radši vzdají. Sestra mně to líčila, když chtěli vybudovat Dům na půli cesty. Bohužel pro úředníky je jednodušší povolit výstavbu kanceláří.
20. 06. 2010 | 23:50

janamakovcova napsal(a):

Michale, ač to tak možná vypadá, mé děti nemají žádnou geneticky podmíněnou nemoc.

Jedná se jen o pouhou náhodu. Příčna autismu obecně dosud nebyla vědci objevena. DMO je postižení získané - při porodu, infekcí v těhotenství a těsně po narození nebo tak něco.

A souhlasím s Pavlou, poskytovat sociální služby při dnešní nesmyslné byrokracii může jen někdo tak trochu šílený. Je to jistě těžší než "normálně" podnikat.
21. 06. 2010 | 00:14

Kanalnik napsal(a):

Mia: Matky maji takove skryte direktivni a bizarni napady i vuci svym synum, nejen dceram. Tu zkusenost mam. Rodice musi pochopit, ze potomci maji svuj vlastni dospely zivot, a nemluvit jim do neho jakoby byli stale detmi.

Jana Makovcova: Obdivuji vas, pani Makovcova, za pruzracnou uprimnost ve zmince o onech dvou zlych prani. To jsou skutecne pocity a myslenky a je dobre, ze si je pripoustite, protoze pak s nimi muzete pracovat. Ta tiha reality musi byt neuveritelna. Obdivuji vas a drzim pesti v nadeji, ze vase situace v budoucnosi bude mit reseni.

Cochtan: Skutecnost spravedlnosti podle meho nazoru odvisi od vnitrniho "ja" kazdeho z nas, tudiz bych ji za vymysl nepovazoval. Navic - jak jinak byste byl schopen poznat nespravedlonost? Ta by musela byt vymyslem tez. // Kdo muze za handicap deti pani Makovcove? Myslim, ze ani Buh ne, pokud existuje.

Doplnil bych, ze lide v narocnych a velmi tezkych zivotnich situacich (ac o tom mozna nevedi) meni tento svet k lepsimu. Na pani Makovcove je to videt - uz jen tyto blogy krystalicky ciste ukazuji, o co v tomto zivote jde predevsim, co je krasa a skutecna laska. Pani Makovcova meni muj - nas - okolni - svet tim, kym je a kde se v zivote nachazi, a meni ho tak i (predevsim) pro svoje deti.
Obdivuhodne.
21. 06. 2010 | 02:05

tata napsal(a):

pane kanalnik

teda mate u mě hvězdičku takle krasně to zhodnotit,a vystihuje to me myšlenky kte paní,takle bych to ale neuměl popsat,jak sem napsal v první blogu,,,,,to jsou lidí na medajle,to je to co člověka děla člověkem,ano ty myšlenky jsou staral sem se o sve rodiče ,o otce po mrtvici bohužel jen měsic,o maminku 2roky roztroušena skleroza,na 2 roky sem změnil zaměstnaní abych to mohl,vim o čem je řeč a nevim jak bych to dyl vydržel byl sem dost psichicky na dně,proto se těmto lidem obdivuji a klanim se jim na zem.

VELMI POTŘEBNE PSANÍ,aby lidi pochopili že naše starosti a potiže je jen zlomek starostí,a obrovska velikost těchto lidí,hlavně politici a v žadnem připadě zde nešetřit,navic to by stalo stat v dusledku vic
21. 06. 2010 | 07:05

Lexa napsal(a):

Vážená pani Jano,

Spravedlnost neexistuje. Spravedlnost je lidský výmysl, jakási fikce. Je to pouhá podpora víry v dobro, která nám pomáhá přežít podle hesla - snad musí někde nějaká spravedlnost existovat. Je to únik z reality někam, kde to míň bolí. Dřív, nebo později nás realita dožene a potom to bolí ještě víc.

Jsem přesvědčen, že se o rodinu musíme postarat spolu s mou ženou sami. Na státu se dá požadovat jen vyrovnání handicapu. Jenže na to ten stát musí mít prostředky, které nikdo nerozkrade. Proto jsem "kroužkoval" pravicovou stranu.

Až budu umírat, bude se mi rozhodně umírat lépe, když bude má Katka po smrti. Je to špatné? Je to sobecké? Nevím. V každém případě to je noční můra par excellence.
21. 06. 2010 | 09:41

dennis napsal(a):

Pani Makovcova,
prosim piste dal. Podrobne a verne piste o tom, ze "Clovek je strujcem sveho stesti (kdyz mu priroda preje a nebo Buh mu pozehna - nehodici se skrtnete)!" Piste take o tom, ze jsou osudy lidi, ktere zadny lidsky strujce nemuze (proti zakonum prirody a nebo proti vuli Bozi) zvratit. Ze po svete chodi lide, kteri si sve starosti nezavinili. Vase vypraveni vsem pripomina, ze clovek a lidska komunita je prilis slaba, aby bez solidarity a vzajemneho pochopeni dokazala vzdorovat sevreni prirodnich sil a zaroven jeste proti lidske aroganci.

Vy skrzeva vase vypraveni jste svedomim naroda, svedomim tech, kteri rozhoduji. Kteri rozhoduji leckdy i o hole existenci nevinnych.

Vlastne vam dekuji, ze otvirate lidem oci. Protoze ti, co nevideli, neuveri. Dennis
21. 06. 2010 | 13:28

David Prokop napsal(a):

V tom, ze jste volicka pravice a zaroven mate postizene deti, pro ktere potrebujete statni prispevky, neni vubec zadny rozpor. Proc by take mel byt? To, ze pravice znamena nelitostny individualizmus, to je naprosty nesmysl. Pravice jen rika, ze podporu spolecnosti si zaslouzi jen ti skutecne potrebni - tedy kupr vase deti. Nase spolecnost je nesmirne bohata. Kdyby se nerozkradalo na kazdem kroku, klidne by mohly byt davky pro deti jako ty vase petinasobne a bylo by to tak dobre, protoze pomoc potrebnym by mela byt pychou kazde slusne spolecnosti.
21. 06. 2010 | 14:54

dalimír napsal(a):

Dobrý den všem ! Milé holky a kluci na blogu paní Makovcové ! Tím že jste u voleb prosadili pravicové mafiány odsoudili jste se všichni k ponižujícímu životu ! Tržní hospod. a kapitalismus se nikdy nebude slučovat s lidstvím s tím počítejte ! To je prostě kdo s koho a bude to fungovat i v rodinách ! Další problém proč nebude na sociální svéru je přebytečný počet romského etnika u nás ! Mají se dobře a jen ždímají naši státní kasu !Nikdo nemá u nás v republice odvahu s tímhle závažným společenským problémem pohnout , tak budeme trpět všichni ,hlavně naši mladí s dětmi ! Jsme holt k cigánům až moc korektní ! Neštastná doba ! Dalimír.
21. 06. 2010 | 19:17

Katerina napsal(a):

Vazena pani Makovcova,
priznam se, ze me Vase matka pobavila. Jsem "vikendova" matka dvaadvacetileteho kluka - tezka mentalni retardace, autismus, epilepsie. V nedeli vecer, kdyz ho odvezeme zpet do nemocnice, padnu a do patku odpocivam. Predstava, ze bych se zvedla a stravila noc v pekarne, abych mohla znovu v pondeli radostne prebalovat, krmit, hlidat, cvicit, lezet na nem pri zachvatech atd. je opravdu az komicka :-)Beznadejne komicka.
Drzim palce... stale verim, ze vsechno zle se deje proto, aby to mohlo dobre dopadnout. I kdyz je otazka, co tim dobrem myslet :-)
04. 07. 2010 | 20:20

Katerina napsal(a):

To Lexa
Spravedlnost je opravdu lidsky vymysl, ale je to prave jedna z veci, ktera nas cini lidmi. A stat se sklada z jedincu, mezi kterymi MUSI fungovat solidarita. Jakkoli prave toto slovo z naseho slovniku mizi.
04. 07. 2010 | 20:24

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy