Blahoslavení chudí duchem

28. 07. 2011 | 15:12
Přečteno 7833 krát
Jindřišek bude mít v září už čtyři a půl roku. Loni jsem byla dost skleslá, protože se mi nepodařilo najít školku, kde by byli ochotní mého syna přijmout. Přesněji nenašla jsem klasickou školku, kde ho byli ochotní integrovat.


Letos jsem se do boje pustila znovu a volala a psala maily, že mám autistického syna, který je ale hrozně hodný, tichý, nikoho nekouše a nebije, jestli by se pro něj nenašlo místo.

Ríša takovou školku má. Jeho štěstí je, že se narodil o dva roky dřív než Jindřišek a tehdy nebyla ve školkách tak zoufalá situace jako dnes. Dnes se při zápisu pořizují pořadníky, jako kdyby šlo o přihlášku na prestižní univerzitu. Handicapované dítě může jen doufat, že nějaké místo zbude i pro něj.

Jindru jsem loni vozila dvacet pět kilometrů do rehabilitačního stacionáře. Je to tam jistě fajn, jen tam nejsou zdravé děti a nevím, jestli náhodou předškolní věk není ta poslední příležitost, kdy si mí kluci mohou přítomnost zdravých dětí prožít.

Cena benzínu se už nebezpečně blíží ceně kvalitního sudového vína a taky by se naší rodinné pokladně dost líbilo, kdybychom už nejezdili stovky kilometrů měsíčně.

Proto jsem se do toho marného boje pustila letos znovu.

První bitvu jsem prohrála na celé čáře, dost hloupě a navíc vinou našeho taťky. V den zápisu do školky v naší vesnici jsem byla s dětmi na léčení v lázních. Táta tedy dostal za úkol se na zápis dostavit a Jindřiška přihlásit.

V okolních školkách mne ujišťovali, že nejvíce šancí má v místě svého bydliště. A tak, i když je u nás školka přeplněná, jsem to chtěla zkusit. Vždyť v době zápisu měl už čtyři roky.

Tatínek vyzvedl přihlášku, zapsal si termín do kalendáře v telefonu a čekal až ho zvukové znamení upozorní, že má do školky na zápis zaskočit.

My jsme se vrátili z lázní kvůli nemoci kluků o pár dní dřív a ukázalo se, že si táta naštěstí nemusí brát volno v práci. Jsem už doma, takže na zápis mohu zajít s dětmi sama. Kluky jsem ustrojila a přišli jsme jako první, hned v deset hodin, kdy zápis začínal, jako bych doufala, že kdo přijde první, bude mít větší šanci.

Ve dveřích mne zastavila kuchařka.
"My jdeme k zápisu, už je otevřeno?" ptala jsem se, celá napjatá, jak dopadneme.
"Zápis už byl před dvěma dny," odpověděla překvapeně. "Ale běžte se domluvit s paní ředitelkou."

Ředitelka mi jen potvrdila, že zápis již proběhl.
"Aha, takže manžel si špatně zapsal datum," pomalu jsem začala chápat.
"Byla jsem překvapená, že jste nepřišli, když si manžel vyzvedl tu přihlášku," řekla ředitelka.
"Já už mám všechno uzavřené, bohužel se nedá už nic dělat."

Tak jsme během chvilky přišli o naší hlavní letošní šanci upíchnout syna někde poblíž našeho bydliště a zařadit jej do kolektivu zdravých dětí, které mluví, dívají se do očí, smějí se vtipu a zajdou si samy na záchod.

Není to příjemný pocit vidět, jak těžko lze handicapované dítě začlenit již v tak raném věku. Jaké to pak bude v jeho dospělosti? Všechno záleží jen na lidech, kteří pracují v předškolním nebo školním zařízení. Vše záleží na tom, jestli budou ochotni přijmout takové dítě i za cenu toho, jaké nesmírné administrativní a organizační starosti jim to způsobí.

Paradoxně se mi poslední dobou několikrát stalo, že jsme se díky průkazkám ZTP/P našich dětí dostali někam zadarmo. Koupila jsem za "nula korun" lístek na Pendolino do Prahy, když jsem měla jet se synem na kontrolu do nemocnice. Šli jsme zadarmo plavat a kluci zadarmo skáčkou na trampolínách v zábavním parku Bongo. Jeli jsme zadarmo lodí na brněnské přehradě.

To se máme dobře, tolik výhod!

Všechno bych to vyměnila za právo integrovat své dítě do školního zařízení v místě bydliště. Vyměnila bych to za stejné právo na vzdělání, jako mají zdravé děti.

Starší Ríša půjde za rok do školy. Jedna z mála jeho možností je autistická škola v Brně. Žádné podobné zařízení v České republice neexistuje. Je to unikátní škola s pedagogy, kteří školí učitele po celé republice.

Bohužel škola sídlí v ošklivé budově s tmavými chodbami, bez pořádného vytápění. Děti sedí na starých židlích, u starých stolů a pracují s pomůckami, které si pedagogové a rodiče vyrábějí na koleně. Prostředí je tak depresivní, že mám jen málo chuti, tam své dítě zavřít na půl dne. (viz reportáž)

Když jsem se navíc letos dozvěděla, že Ríšova pedagogická asistentka ve školce, která na půl úvazku dělá pedagogickou asistentku a na půl úvazku ve školce uklízí, má jako uklízečka více peněz, pochopila jsem, že integrace postižených dětí opravdu není v naší zemi priorita.

Kdo bude ochoten pracovat jako pedagogický asistent postiženého dítěte za plat nižší, než má uklízečka? Kdo bude ochoten postižené dítě integrovat ve škole nebo školce, když mu to přinese jen práci navíc?

A pak se to stalo. Taková ta náhoda, která zvrátí běh věcí.

Když už všechny další možnosti selhaly, téměř v závěru roku, po všech zápisech mne kamarádka upozornila na to, že se v blízkém městě otevírá úplně nová školka, církevní. Školku provozují "Chudé školské sestry naší Paní".

"Ano, to je asi naše cesta. Tam by opravdu mohla být šance," řekla jsem si, " známe přeci to rčení - Blahoslavení chudí duchem."

Jestli někde mohou přimout naše dítě takové, jaké je, je to církevní školka.

Já věřící nejsem a s dětmi do kostela nechodíme. Naštěstí víra není podmínkou. Je to neuvěřitelné, ale opravdu mám doma potvrzení o přijetí Jindřiška do školky.

Benzínu ušetříme jen trošku, místo dvaceti pěti kilometrů budu jezdit osmnáct. Navíc se bohužel ukázalo, že školka prozatím nemá finance na pedagogického asistenta.

Ministerstvo školství totiž, ač to může znít trochu legračně, přiděluje peníze na asistenty na rok kalendářní, ne školní. Když tedy vznikne nová školka a dá si žádost o finance na asistenta, nedostane je už od září, ale až ledna.

Nejdříve to vypadalo, že se budu snažit sehnat někde sponzory na plat pedagogického asistenta do prosince (na čtyři měsíce). Opravdu ale nevím, jak bych to měla udělat, protože církevní školka nesplňuje podmínky různých sbírkových kont, která přispívají spíš občanským sdružením, ne školským zařízením.

Vyřešíme to nakonec dost elegantně, že asistentku Jindřiškovi budu do konce roku dělat já sama. Jsem výborný kandidát, protože to budu dělat zadarmo. Navíc ještě ušetřím na benzínu, protože budu jezdit jenom dvě cesty denně, místo čtyř.

Před námi je Ríšův poslední školkový rok. Čeká ho škola a tuším, že tenhle rok, je pro něj veliká šance. Jak se nyní za poslední měsíce zlepšil, jak (snad nejenom prozatím) ustoupila jeho epilepsie, připadne mi, že se zase začal vyvíjet. Mohl by snad dohnat, co ztratil za poslední rok. Mohl by se zpátky přiblížit šanci, že se někdo uvolí ho integrovat do třídy zdravých dětí.

Ne jenom, proto, že chudí duchem jsou blahoslavení. Ale proto, že to je šestiletý kluk, který chce dělat to, co ostatní kluci. Ono to jistě všechno nezvládne, nebo bude potřebovat pomoc. Ale chce to aspoň zkusit.

Před pár dny jsme byli na jednom novém dětském hřišti. Moderní hřiště s vysokou skluzavkou, na kterou se ale leze po síti z tlustého lana ve výšce asi dvou metrů. Žádné pohodlné schůdky pro dítě, které kulhá, na skluzavku nevedou.

„Co bys chtěla, vždyť to je hřiště pro zdravé děti,“ vysvětloval manžel, když jsem tím přístupem na skluzavku byla zklamaná.
„A kde je tedy hřiště pro naše děti?“ říkala jsem si v duchu.

Kluky jsme zvedali vysoko nad hlavu, abychom je dostali nahoru na skluzavku. Ostatně dělali to tak i rodiče dvouletých dětí, které také nebyly schopné po lanové síti na skluzavku vylézt.

Děti velké jako náš syn Ríša ale hbitě šplhaly po lanech nahoru. A Ríša to chtěl taky dokázat, taky se tam chtěl vyšplhat. Nakonec jsme mu to dovolili. Kkdyž jsme ho oba přidržovali a postrkovali nahoru, dokázal to.

Měl velkou radost. Úspěch je příjemný každému.
I ve škole ho bude muset někdo přidržovat. S pomocí,s asistencí, to může zvládnout. Když dostane šanci.
Snad naše obě děti dostanou šanci na vzdělání.

P.S. Zajímala jsem se o původ rčení „blahoslavení chudí duchem“ a zjistila jsem, že obecné pochopení tohoto biblického výrazu není vůbec správné. Nejedná se totiž o lidi přihlouplé, ale o chudé ve smyslu majetku. Chudí (ti,co nejsou bohatí) jsou podle Ježíše blahoslavení, blažení.

Pro mne naštěstí, se stala taková náhoda, která zvrátila běh věcí. Nečetla jsem nikdy Bibli a žila jsem tak v domnění, že blahoslavení jsou opravdu lidé chudí duchem (ti ne příliš chytří). A že proto církevní školka bude naše spása.

A ona opravdu je.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Béda napsal(a):

Autorce,

Příští rok bude líp. Dospělí postižení již to vědí. Již to prodiskutovali s ministrem antisociálních věcí a nezaměstnanosti DRÁBkem. Doufám, že máte našetřeno na zvýšené rodinné výdaje (pleny, potraviny, energie, pohonné hmoty...), léky a privátní lázně.

PS: loni jste dlužili v průměru za člena rodiny na státním dluhu cca 121.000 Kč. Dneska díky geniálnímu nešikovi na MF již 145.60 Kč/na osobu.
28. 07. 2011 | 15:21

Béda napsal(a):

oprava: 145.680 Kč
28. 07. 2011 | 15:22

olga napsal(a):

Držím vám palce i pěsti. Přeji hodně štěstí. Věřte. Věřím, že vše je na té nejlepší cestě.
K blahoslavení chudí duchem mám toto vysvětlení: Jsou to lídé, kteří i ve společnosti, kde jde především o zisky finanční, dovedou dělat něco čistě z lásky. Ti, kteří se nedrží hesla, že ani kuře nehrabe zadarmo.
Ještě jednou: Hodně štěstí.
28. 07. 2011 | 16:07

Vysedlina napsal(a):

Paní Makovcová, taky mně někdy zůstává rozum stát nad péčí státu o postižené. Dala jste si "vysoký" cíl dát děti do "normálních" škol. Chcete maximum. Přeji Vám úspěch
při výchově dětí k samostatnosti. Co to je, ta samostatnost, budou Vaše děti, díky svému handicapu, vědět o mnoho lépe, než ostatní. Vaším vítězstvím bude jednou jejich vědomé poděkování. Obdivuji Vás. Mějte se pěkně.
28. 07. 2011 | 16:27

neo napsal(a):

já jen nechápu, že se u tak důležité věci dá prošvihnout datum...
28. 07. 2011 | 16:35

paralojza napsal(a):

Paní pilná blogerko Makovcová,
protože jste současnou "vládní" Bakalici volila, tak s jejím "vládnutím" přece musíte být spokojená. Kalouskova TOP slibovala, že zatočí se sockama a ostatníma parazitama. Své sliby, jistě i k Vaší spokojenosti plní. Tak proč cítím ve vašem psaní takovou dávku nespokojenosti?
P.S. Postarat se o postižené dítě, aby se dostalo do třídy k běžným dětem, je z jeho hlediska jistě prospěšné. Z druhé strany, co ti tak zvaně normální?
S potomkem chodil do třídy chlapeček, který sice nebyl autista, běžnou obsluhu zvládal sám, ale nezvládal své chování. Proto mu pilná maminka (s vehemencí matky Foresta Gumpa) obstarala asistenta, placeného, jak jinak z veřejných peněz. Při srovnání žáčků ve školních soutěžích a olympiádách třída jako celek neměla na zbylé tři ve stejném ročníku a se stejnými učiteli. A děcka, co by měly nejhůř známky jako trojky, protože potřebovaly učivo více vysvětlit, končily se čtverkama. Ale na nich, přece z Vašeho láskyplného a chápajícího pohledu přece nezáleží, že?
28. 07. 2011 | 17:01

Jiří napsal(a):

Paní Makovcová:
Držím Vám moc a moc prsty ve vašem boji.
To paralojza:
Váš příspěvek svojí slizskou ubohostí vyniká i v rámci internetového diskutování. Jsou-li někteří chudí duchem blahoslavení, není to váš případ.
Hezký den,
J.
28. 07. 2011 | 17:17

Jiří napsal(a):

... jo a chtěl jsem napsat, že držím palce - i když to jsou taky prsty :)
28. 07. 2011 | 17:17

Občan napsal(a):

Integrace v rozumné míře je jistě fajn věc. MŮŽE (ale nemusí) obohatit obě strany; POKUD jsou pro ni vytvořeny podmínky. V ČR podmínky pro integraci postižených do škol a vůbec do společnosti NEJSOU - ono to totiž stojí spoustu peněz a ty u nás byly nenávratně rozkradeny "zhasínači" a "reformátory". Těmi, které volíte, paní Makovcová.
Možná Vám to bude připadat kruté, ale asistenty, pomůcky a všechny ostatní výhody pro své děti si budete muset ZAPLATIT. Stejně jako desetitisíce jiných.
Mám z Vašich článků divný pocit, protože Vy stále očekáváte, že SE všechno nějak zaplatí. Jenže tak to není. Kvalitní péče, vč. té integrace, je jen pro ty, kdo na ni mají. Pro ty, co mají méně, jsou internátní školy a ústavy sociální péče. A ti, co mají opravdu málo, si mohou své postižené tak leda naložit do octa :-(
Vítejte v 1. pol. 19. století, paní Makovcová...
28. 07. 2011 | 17:29

Lexa napsal(a):

Vážená pani Jano,
Jste skvělá žena a skvělá matka. Vždy si rád přečtu Váš blog a pouze Vaše slova mne vyprovokují k reakci. Těší mne, že Vaši chlapci dělají pokroky a moc jim držím palce. Moje dcera jde spíše opačným směrem.
Taková integrační školka a škola jsou úžasné věci. Nejen pro ty handicapované, ale i pro ty zdravé. Ti zdraví se naučí zacházet s postiženými, což je pro ně přínosem, a jistě sama víte a z mnohých reakcí na Vaše blogy plyne, že je toho na učení spousta. Vaše blogy nejsou v podstatě o ničem jiném, než že se člověk zacházení s postiženými musí stále učit.
Za to Vám patří móóóóc díky!
28. 07. 2011 | 17:39

Občan napsal(a):

Koukám na stránky té Karolínky a ejhle - ona sídlí v budově krajem zřizované základní školy.
Což by Vám mohlo, paní Makovcová, vyřešit problém, protože by obě děti mohly chodit do stejného místa. Čímž byste mohli ušetřit dost peněz za cestování.
Takže přeji, aby Váš starší měl příští rok štěstí a našlo se pro něho místo ve slavkovské ZŠ.
28. 07. 2011 | 17:56

drzá držka napsal(a):

Vysedlina
Ještě pamatuji, jak davy na náměstí tleskaly slavným ekonomům, když řvali do mikrofonů, že se má každý starat o sebe a starost státu za sociku je přežitek a neskutečné deformované vidění světa. Máme tedy to, co jsme chtěli.
28. 07. 2011 | 18:11

Pamela Bárnsová napsal(a):

někdy mám pocit, že životní handycap je spíš být normální
28. 07. 2011 | 18:13

zdenekb napsal(a):

autorka:

No nevím, ale "chudý duchem" mi zní vcelku jednoznačně, a souvislost s majetkem tam moc nevidím... to muse

Ale když jsme u chybných biblických překladů či výkladů...
Ten s velbloudem znáte?!? :o)

"Při psaní řecké bible prý došlo písařskou chybou k záměně slova kamilos (lano) za kamelos (velbloud). Původní přirovnání „Snáze projde lano uchem jehly“ by však jistě nepatřilo k pozoruhodným..."

http://www.zbynekmlcoch.cz/info/co_znamena/co_znamena_ze_snadneji_projde_velbloud_uchem_jehly_.html

Každopádně držím palce.
28. 07. 2011 | 18:18

Drzá zrzka napsal(a):

Pamelo,

to se Vám jen zdá, protože dřív byla tato témata tabu. Kdesi za městem, pokud možno na co nejnedostupnějším místě, v lesích, schovaný ústav. Prý se tam dějou hrozné věci.
Pokud jdete do neznáma, obyčejně máte strach nebo obavy z toho, co vás čeká. Proto je potřeba o postižených mluvit, aby z nich ostatní neměli strach a obavy.
28. 07. 2011 | 18:25

Pamela Bárnsová napsal(a):

Drzá zrzka

ale z některých postižených jde strach a obavy, zvlášť když mají postiženou hlavu. Hošíček ještě nedávno rozmazával hovínky po sedačce, co bude dělat ve školce, kde se děti chtějí bavit a vzdělávat?
Integrace by neměla být povinná a jen tam, kde jsou pro ni podmínky, moje svoboda končí tam, kde začíná svooboda někoho jiného, znáte to?
28. 07. 2011 | 18:31

zdenekb napsal(a):

PS:

...existuje ale i možnost, že Ježíš hulil nějaké svinstvo a opravdu viděl velblouda, jak se dere skrz jehlu... tu pan Mlčoch taktně nezmiňuje... :o)
28. 07. 2011 | 18:31

Drzá zrzka napsal(a):

Pamela Bárnsová

Tu o té svobodě znám. Kde je ta hranice svobody jednoho, když je patnáct svobod standardních proti jedné nestandardní?
28. 07. 2011 | 18:38

Al Jouda napsal(a):

Děti jsou naše budoucnost.Platí to univerzálně ??
28. 07. 2011 | 18:51

francek napsal(a):

Vzhledem k výše uvedeným diagnózám Ríši a Jindříška předpokládám, že se budou během vyučování zoufale nudit. Kdo se rozhodně nudit nebude, budou učitelky.
28. 07. 2011 | 18:57

Sladký napsal(a):

"Blahoslavení chudí duchem" chudí v duchu, dobrovolně,z "ducha chudí",asketové.S mentálním deficitem to nemá nic společného.Pro všechy, ale hlavně asi pro zdenkab.:o))
28. 07. 2011 | 20:27

Miranda-Escobedo napsal(a):

Paní Makovcová,
nejímá vás hrůza při pomyšlení, že by se takto chovaly všechny matky v Chánově? Kdo jim to bude platit takové náklady, které vy vykazujete snad ze svého?? Vy z vašich úspor nebo Mifikal z našich daní?
Nezdá se vám pro vás proveditelnější začít působit dále od civilizace i za cenu naturalizace a jiných možností uplatnění nebo neuplatnění vašich dětí? Přece sama víte, že takovýhle život nikam nevede. Takže blahoslaveni budiž chudí duchem, ano, ale to má to však vždy své limity použitelnosti stejně jako máslo, sýr, paštika... Chápete?

Mifikal to všem spočítá hravě, jen co dostane pokyn z Bruselu nebo rozhodnutí z Haagu. Mi-Fi-Kal je malý chemik, chemické rovnice žádný problém. Ovšem jinak to chápu, snažíte se svým dětem prospět. Bojujte dále a radostněji. Pěkný večer.
28. 07. 2011 | 22:08

AC napsal(a):

Blahoslavení chudí duchem, jim patří království nebeské. A je to logické. Rozhodně to nejsou oni, kdo se přímo ani nepřímo podílejí na zlu. Naopak. Jsou jeho obětmi. Mají svědomí čisté jako padlý sníh.
29. 07. 2011 | 06:47

MIky napsal(a):

Řešení se nabízíé samo!
Situace je taková jaká je.Stát chce daňové poplatníky a pracovníky.Podporuje jen "rodiny" produkující pouze houfy ušmudlanejch a negramotných fakanů.
NEDĚLEJTE DĚTI !-Kupte si pejska!
29. 07. 2011 | 08:38

mia napsal(a):

Dobrý den paní Makovcová, držím vám palce ve vašem úsilí vychovat z vašich dětí co nejsamostatnější a šťastné lidi. Jsem v naprosto shodné situaci, jen mé 4leté dítě není postižené,jen nemluví - logopedka i psycholožka doporučují pobyt ve školce, bohužel já jako matka na mateřské díky pořadníku nemám šanci se do školky dostat... Cítím stejnou marnost asi jako vy. Snad pomůže odvolání. Četla jsem diskusi na rodina.cz ohledně podání odvolání, jedna matka tam naprosto nepokrytě napsala,že využila svého postavení v práci,aby místo dostala, u nás si jiná zřídila osvč,aby byla "pracující", jiná ač žijící ve svazku píše že je samoživitelka...je to marnost. Co v takové společnosti by člověk poctivý čekal? Takže, nenechme se otrávit a bojujme :-) přeji hodně štěstí.
29. 07. 2011 | 08:57

gaia napsal(a):

Jindřišek bude mít v září už čtyři a půl roku

a já volám teprve čtyři a půl roku.

Malé dítě je nejraději s matkou a ve známém prostředí, věděli to staří Řekové , věděl to i Komenský, děti do 6 let mohou být klidně doma a jsou tam nejradši a svobodný člověk a dítě zejména nepotřebuje k životu žádné instituce.
Komenský sice napsal Informatorium školy mateřské, ale nemyslel tím zakládat nějaké školky,ale upozorrnit matky na význam výchovy dětí v nejmladším věku.
Instituci mateřských škol vymysleli komunisté, neb potřebovali po válce, kdy byl nedostatek mužů, nahnat ženy do výroby a též si mysleli, že vychovat lze dítě k čemukoli a oni chtěli vychovávat budoucí komunisty, proto chtěli zbavit rodiny vlivu na své děti.
Malé dítě žádný kolektiv nepotřebuje a stačí mu rodina nebo občasné hry s dětmi příbuzných nebo sousedů. A co teprve autista, vyžadující své rituály. Viděli jsme ve filmu Rain Mann, jak si Dustin Hoffman vymýšlel a neměl rád lidi. A to byl dospělý.
29. 07. 2011 | 09:09

gaia napsal(a):

mia

říkáme mateřský jazyk, neb se ho dítě učí od matky. A jestli vám psycholožka tvrdí, že k rozvoji řeči je potřeba školka, je pěkně neprofesionální. Já zas znám spoustu případů, že děti i doma velmi ukecané, ve školce nemluví a jsou zakřiknuté, neb se buď stydí nebo nejsou uvolněné. A od dětí, se kterými se musí bojovat o hračky i o přízeň učitelky , se naučí mluvit málokdo.

Instituce školek není pro dítě nutností, nutností je předškolní výchova, kterou může klidně zajistit rodina. Stačí rok před školou, aby si dítě zvyklo na režim a autority.
29. 07. 2011 | 09:15

zdenekb napsal(a):

Sladký:
Díky, takto mne to nenapadlo. Asi budu chudý duchem... :o)
29. 07. 2011 | 09:27

dedek napsal(a):

Nechci nikoho urazit, ale není vše také o odpovědnosti člověka k rodičovství? Obě děti postižené. Přece se mnoho věcí pozná již v těhotenství. A je zodpovědné přivádět na svět postižené? Ano už vidím jak se do mně opíráte ale uvědomuje si paní autorka, že to není jen o školkách a školách? Uvědomují si lidé jí podobní, že až zemřou jako rodiče, nebu de člověka, který by jejich dětem pomohl? Kde asi skončí? Kdo to bude financovat? A obzvláště se takto ptám proto, že je jednou z podporovatelek dbešní vládní garnitury, která naprosto pošlapává jakoukoliv sociální soudržnost ale přitom ona by ji chtěla využívat. Znám ze svého okolí také mnohé, kterým se narodilo postižené dítě ale další již nechtějí právě proto. Ano, i takovéto děti mají právo na důstojný život ale nejen oni. Mněl by to být každý občan tohoto státu. A už jen to, že je zde degradována cena lidského života je velice zarážející, takže čemu se paní autorka diví!!! Stačí se podívat na to, co chystají v zdravitnictví. Cožpak cena života chudého nemocného je jiná než toho, kdo na to má? Kde se vzala ta necitelnost? Jak může být u nemoci standard a nadstandard? Nepřipadá Vám to paní autorko čistě náhodou podobné?
29. 07. 2011 | 10:06

mia napsal(a):

gaia:
nevím,čím jste profesně, možná logopedka nebo psycholožka,ok,máte jiný názor. Já dám na rady těchto lidí a na svou intuici, která mi říká,že mu to může pomoci. Vždy si ho můžu vzít domů a myslím si, že dopoledne strávené mezi vrstevníky 4letému dítěti prospívá. Přečtěte si Vágnerovou - vývojová psychologie apod. Vy jste byla se svými dětmi možná doma, takže máte pocit,že je to tak jedině správně.Každé dítě je jiné a já opravdu věřím,že mu pobyt mezi vrstevníky, kde se bude muset domluvit, pomůže. Pokud to tak nebude, klidně vám to napíšu - ale jako paní Makovcová to chci alespoň zkusit. A to mi prosím neberte.
29. 07. 2011 | 10:11

janamakovcova napsal(a):

Přesně jak píše Mia. Nebavíme se tady o celodenním pobytu mimo domov, ale o čtyřech hodinách mezi vrstevníky. Také myslím, že to je dětem jenom ku prospěchu.
29. 07. 2011 | 10:21

AC napsal(a):

dedek

"Uvědomují si lidé jí podobní, že až zemřou jako rodiče, nebu de člověka, který by jejich dětem pomohl? Kde asi skončí? Kdo to bude financovat?"

Jste na tenkém ledě. Když nevíte, tak tady raději mlčte. Každý naštěstí nesmýšlí jako vy.
29. 07. 2011 | 10:24

AC napsal(a):

P.S. Své otázky máte možnost srovnat se zdravým v Norsku: Kdo mu teď pomůže...kde skončí...kdo to bude financovat?

Jak říkám, jste na tenkém ledě.
29. 07. 2011 | 10:30

Čochtan napsal(a):

Mio,
"jen mé 4leté dítě není postižené,jen nemluví - "
No a co ? Nemá důvod ke stížnostem ! Proto nemluví.
29. 07. 2011 | 11:47

habrav napsal(a):

paní Gaio
1000% souhlas! Každé dítě a tím spíše to, které má nějaký problém s mluvením, potřebuje především klid, pohodu a spoustu času, trpělivosti k mravenčí práci na odstranění potíží. Což nelze očekávat od učitelek, které mají na starost celou třídu. To je právě ta nejsvětější povinnost mámy! A pokud si někdo utěšuje svědomí tím, že ve školce profesionální péče je lepší, je to jeho problém. Pokud se tedy nejedná o profesionální péči individuální, ale i tak, úhelným kamenem je láskyplný vztah k dítěti a od toho je právě maminka! Zkrátka je třeba si srovnat hodnotový žebříček a pokud to jen trochu jde, věnovat se dítěti na plný úvazek.
29. 07. 2011 | 12:24

Občan napsal(a):

To Gaia:

Vy někdy plácáte tak nehorázné nesmysly, že nestačím zírat.
V Čechách vznikaly první útulky pro děti pracujících žen již v pol. 19. století, na konci 19. století již existovaly plnohodnotné mateřské školy a začínají se objevovat první jesle. Za 1. republiky tyto instituce již podporoval i stát.
Tak, prosím Vás, neblábolte.
29. 07. 2011 | 19:47

JardaV napsal(a):

Pro paralojzu -

ano,to je myslím trefné.Moje dcera hraje hokej a v jednom týmu s ní byly dvě sestry.
Obě se nám zdály nějaké divné,ne fyzicky,ale jejich myšlení bylo zvláštní.Jednou jejich rodiče přivezli jejich bratra - na vozíku,téměř neschopného komunikace,naprosto nekoordinované pohyby,no,běhal z něj mráz po zádech.A pochopil jsem,jak surové je nechat třeba takového jedince ve společnosti zdravých dětí,navíc sourozenců.Běžná zkušenost ze školy - jeden nebo dva žáci,kteří se nejsou schopni chovat přiměřeně,zdevastují výuku celé třídy a prakticky jim ztíží vstup do dalších stupňů vzdělání a i do života,protože základka se s nima vleče celou střední školu,případně učení.Je to humanismus?Nebo sobectví nekvalitních ???
Lidí je na světě dost.Nabízí se otázka : co dělal otec a co dělala matka před tím,než spolu počali dítě???Co jedli,co pili,co kouřili,v jakém chemickém prostředí se pohybovali??Ono totiž přivést na svět dítě,to si žádá odpovědnost.Pokud někdo myslí,že dítě je něco jako produkt kopírky,jako třeba v Africe,nesmí se divit,že když se kopie nepovede,nikdo nejásá.Naše společnost je bohatá a velkorysá k nepovedeným.To je do určité míry projev lidskosti.Ale pokud dítě neodpovídá běžným standardům,měli by se o jeho přežití postarat rodiče,když už se postarali o jeho existenci.A mít dvě defektní děti,to už o něčem svědčí.Znám dva dospělé lidi,kteří se rozhodli,že budou žít spolu,a nebudou mít děti,protože měli tutéž nemoc.Oba pracovali,dokud to šlo.Tito lidé si zaslouží pomoc,jednají rozumně a bez sobecké krutosti.Paní si tedy může obě autistické děti nechat doma a učit je sama,ušetří za benzín a její děti nebudou konfrontovány s prostředím,které je dříve nebo později přestane akceptovat.A bylo by dobré najít příčinu,čím asi autismus vznkl.Těžko se to hledá,ale pokusit by se měla.Třeba přitom najde cestu,jak dětem pomoci natrvalo.
29. 07. 2011 | 23:22

kočka šklíba napsal(a):

Zase strašné příspěvky některých zde. Paní Makovcová zaslouží jen a jen obdiv. Mně stačí jen když si vzpomenu na tu hrůzu, když byla některá z mých dcer nemocná, a to byly vlastně jen běžné choroby, s výjimkou 2 operací, naštěstí také jen lehkých. A péče o postižené děti musí být velmi stresující, i když chápu, že přináší i krásné okamžiky.
A i já si myslím, že pobyt v kolektivu vrstevníků prospívá každému dítěti od 3 let, zdravému určitě, postiženému, s citlivým přístupem pedagogů, možná později, ale ty 4 roky a něco jsou určitě vhodné.
Problém možná je na tzv. základkách, když zde někteří píší, že postižené děcko může být příčinou toho, že ostatním dětem se nedostává toho množství znalostí kvůli, předpokládám, obtížnějšímu zvládání látky postiženým dítětem. Ale proto by mělo mít právě asistenta, a pak se jedná přece o částečně individuální výuku a mělo by to všechno se správným pedagogem být zvládnuto.
K tomu bych chtěla napsat, že před rokem 1989 byly na školách, nevím jestli na všech, ale rozhodně v Praze v každém obvodě na několika, třídy pro děti s poruchami učení. Bylo tam myslím max do 15 žáků, moje tchyně v takových třídách učila léta, dokonce děti, které měly problém s ústním zkoušením, si zvala domů i s rodičem a doma je zkoušela, někdy i tak, že poslouchala za pootevřenými dveřmi a rodič sám dával otázky, ptz děcko muselo nějaké množství znalostí prokázat a nebylo schopno před cizími lidmi na otázky odpovědět. Byla skvělá učitelka, a také skvělá babička, což dosud naštěstí je. Tak to jen tak mimochodem, že když se chce, tak jde vše. Samozřejmě takový člověk musí učení cítit jako poslání.
Na druhou stranu, je pravda, že paní Makovcová svojí volbou tak trochu přispěla k tomu, že nejen ona, ale myslím, že čím dál víc matek jakkoliv postižených dětí, bude mít čím dál větší problém, zajistit dětem jak odpovídající péči, tak i vzdělání.
Paní Makovcová moc by mě zajímalo, jak se na svoji volbu díváte dnes.
30. 07. 2011 | 00:26

káča napsal(a):

Paní Makovcová, trochu víc optimismu. nemáte to lehké - ale pracuji s autistickými dětmi. Z toho, co píšete, Vaše děti jsou na tom pokud jde o autismus docela dobře. Zvládají jezdit vlakem, zvládají výlet lodí i návštěvu toho Bonga - nejsou agresivní -nikoho nebijí, neničí věci,nehulákají od rána do večera, nenají převrácený režim -že by byly celou noc vzhůru. V tomto je většina rodičů autistických dětí na tom mnohem hůř.

Autistickou školu máte -celkem blízko. Tak proboha buďte ráda aspoń za to. Co by za to spousty rodičů daly - ale Vy hned vidíte -že škola je stará. Jste zvyklá na luxus - novostavba, zahrada - považujete to za standard, ale standard je spíš to, jak vypadá škola na Štolcové - znám ji. pro většinu dětí je dobrá - pro Vás strašná - nevíte, jak by tam děti vydržely. Učitelé tam musí vydržet celý život. Moje dítě chodí na střední školu - ale vybavení tam mají ještě horší než na Štolcové.
A jestli chcete dostat Ríšu do normální školy - tak pro to něco udělejte. Navažte se školou vztahy - navrhněte škole že uděláte něco, z čeho by škola měla užitek. Třeba že jí seženete počítače, seženete pro ně dotaci - to umíte, že jim budete opravovat počítače, povedete počítačový kroužek - nebo něco podobného. To s nimi pak o integraci bude jiná řeč.

A ještě -Vy na svém blogu píšete, že jste vystudovaná učitelka - ale že za ten plat jste nebyla ochotna pracovat - našla jste si lukrativnější práci mimo školství. Co očekáváte od těch, co pracují za ty malé peníze? Aktivitu jen do výše svého platu, ne? Když Vy píšete, že za ty peníze byste učit nešla.
30. 07. 2011 | 07:54

katango napsal(a):

Ad Káča: bingo!

K meritu věci: mne spíš děsí, jak se tu zachází s dětmi nadanými. Děsí mne snaha rušit osmiletá gymnázia a nechat nadané děti jako "tahouny" v normálních třídách. O kolik talentů takhle Česko přijde? I velice chytré děti potřebují individuální přístup.

A dodnes si živě vybabuji posměch, jímž jsme stíhali spolužáky, kteří nestíhali.

A jako bývalý (t.č. v plném invalidním důchodu po mozkové příhodě v 54 letech) dětský psychiatr znám plno dětí, kterým se výrazně ulevilo, když se ze základky dostaly mezi sobě rovné a místo pětek začaly dostávat jedničky.

Souhlasím i s tím, že byste měla nějak přispět, a to nemyslím finančně, té škole. A k tomu, jak píče káča, že se vám hned zdá oprýskaná...Milá paní Makovcová, jako člověk, pobírající podporu od státu, byste měla být ráda, že vůbec nějaká je a ne si stěžovat, že není vyšívaná a obháčkovaná kraječkama.

A na závěr: i moje dvě děti jsou dosti vážně nemocné, onemocněly až ve věku středoškolském, staráme se,jak můžeme a od státu nic nechceme.
30. 07. 2011 | 11:39

gaia napsal(a):

Občane

nemůžete srovnávat žňové útulky z 19. století s masovostí instituce mateřských škol za totality, kdy jimi prošlo téměř 100% dětí a ještě 20 let po revoluci si mnohé slípky myslí, že bez školky se děti neobejdou. Já tvrdím, že obejdou.
Ale to by se jim musely matky doma věnovat a ne se s nimi nudit a chtíp přehrát starosti na instituci.
Navíc u nemocných dětí se může zdravotní stav výrazně zhoršit, neb ve školce pochytají co mohou, navíc např. mia, nevím, jestli si uvědomuje, že když je na mateřské a bude větší dítě dávat do školky, že ho tam bude muset každé ráno do 8 dostat a o půl 12 vyzvednout. 2x denně s ní tuto cestu a ranní vypravování bude muset absolvovat i to nebohé miminko a myslím, že na budoucího neurotika je již zaděláno.
I paní autorka blogu píše, jak jezdila se tříletým dítětem celý rok 25 km, jen aby bylo ve školce. To je myslím zátěž i pro dospělého, navíc pro malé dítě, které má něco s hlavou, nevím, nevím, mám rozporuplné pocity, i z toho líčení pomalu tragédie, že to dítě se bálo lézt po nějakém provazovém žebříku.
Po provazovém žebříku se leze pěkně blbě a ani se tomu dítěti nedivím. Ať si to paní někdy zkusí, jaký je to záhul pro ruce, já sama bez handycapu jsem vylezla jen do výše 2 metrů a pak to vzdala.
30. 07. 2011 | 15:21

kočka šklíba napsal(a):

Gaio, nevím jestli jste tímhle plivancem mířila i na mne, ale i pokud ne, tak jako učitelka byste se měla naučit diskutovat a ne nálepkovat kohokoliv pokud píšete o jeho názorech:
"....nemůžete srovnávat žňové útulky z 19. století s masovostí instituce mateřských škol za totality, kdy jimi prošlo téměř 100% dětí a ještě 20 let po revoluci si mnohé slípky myslí, že bez školky se děti neobejdou. Já tvrdím, že obejdou.
Ale to by se jim musely matky doma věnovat a ne se s nimi nudit a chtíp přehrát starosti na instituci."
Nevím kdo podle vás "jako slípka" si myslí, že se dítě neobejde bez školky, já rozhodně ne. Ale myslím si, že pobyt dítěte ve školce od určitého věku je pro děti prospěšný, což je jistě poněkud významově odlišné od vašeho tvrzení, že? Je pro ně stejně prospěšný jako rodičovská péče a aktivity, které zase dítě prožívá s rodinou.
To vaše pokračování je již tak jednoduché, že nemá cenu na to reagovat.
31. 07. 2011 | 00:22

babaluba napsal(a):

Paní autorko, moc bych přála Vám i Vašim dětem zdařilou integraci mezi zdravé děti ve škole, tedy pokud bude pro Vaše děti opravdu přínosem. Chápu, že to chcete aspoň skusit. Mám však dost vážné pochybnosti o technické stránce integrace těch dětí, jejichž postižení se dotýká jejich intelektu. Otázky, jejichž řešení neznám, jsou následující.
Neumím si představit, jak bude na běžné škole v závěru roku ohodnoceno dítě se sníženým intelektem, především ve smyslu schopnosti postoupit do vyšší třídy.
Buď bude hodnoceno podle stejných kritérií jako ostatní děti a nepostoupí, což bude mít za následek to, že bude (například) po devíti (či osmi, přiznávám, že po častých změnách nevím, jak dlouhá je nyní povinná školní docházka) letech v základní škole končit ve třetí třídě. A 15ti letý spolužák, který má nepředvídatelné chování, mezi 9ti letými, může být pro ty menší při dětských strkanicích zdrojem nebezpečí.
Nebo budou pro nej platit jiná, měkčí kritéria pro postup do vyšší třídy. Jenže ve většině předmětů vyšší třída navazuje na zvládnuté znalosti z třídy nižší. Když látka z nižší třídy zvládnuta není, a dítě ve vyšší tídě tudíž vůbec nechápe o čem učitel mluví, strácí jeho pobyt ve škole svůj smysl.
Při dvojích kritériích pro postup do vyšší třídy navíc hrozí narušení celého systému hodnocení. Proč jeden (ten se sníženým intelektem) postoupí, a jiný se stejnými neznalostmi propadne? Takový stav není dlouhodobě udržitelný. Bude velký tlak na to, aby hodnocení bylo pro všechny stejné. Takže ti, kteří jsou lajdáci, nebo mají zlé rodinné zázemí, taky nepropadnou. Po změně (změkčení) systému hodnocení pro postup do vyšší třídy hrozí nebezpečí že dopadneme jako v některých zemích (i z EU) kde po absolvování povinné školní docházky část dětí neumí číst a psát.
Integraci do běžných škol u tělesně postižených dětí jejichž intelekt odpovídá věku, považuji za smysluplnou. U dětí s postiženým intelektem považuji za přínosnšjší spolupráci s pedagogy se speciální přípravou, ve třídách s malým počtem žáků. Jsem přesvědčena, že tak dosáhnou lepších výsledků.
31. 07. 2011 | 00:26

kočka šklíba napsal(a):

Babaluba, s úplně se vším co jste napsala nesouhlasím, ale se závěrem, tedy posledním odstavcem ano. Tak by to mělo být, jenže nejsou co, peníze. A proto jsem položila paní Makovcové otázku, jak je nyní spokojená se svojí volbou. Ptz peníze nejsou proč? I to by měla paní Makovcová zodpovědět. Zatím neodpovídá.
31. 07. 2011 | 03:22

Johan Conteyner von PAMPERS napsal(a):

Musíme v integraci podpořit především Romskou část populace.Tam spatřujme převážnou část problémů a tam je nutno nasměrovat i toky peněz určených na sociální podporu a integraci.
Paní pisatelka nebude asi mít mnohačetnou rodinu často i bez otce,bytu,kvalifikace a práce.
Musíme brát zřetel především na ty občany,kde pomoc zasáhne naráz mnohačetnou rodinu.Nikoliv jednotlivce kteří pouze spekulují jak si jít honem do zaměstnání vydělat další a další peníze,a to bez ohledu na odložené dítě !!!
Paní pisatelka by si měla prvoplánově uvědomit,že není sama a omezit svou vlastní sobeckost a sebestřednost !
01. 08. 2011 | 14:31

kočka šklíba napsal(a):

Paní Makovcová, je možné, že nyní nemáte možnost na svůj blog nahlédnout, nicméně, odpověděla byste mně?
03. 08. 2011 | 01:25

janamakovcova napsal(a):

Kočko Šklíbo, omlouvám se, ale Vaší otázce nerozumím. Jakou volbu máte na mysli?

JardoV, Vám děkuji, že se vyjadřujete k té hlavné otázce mého článku, tedy, zda bychom měli handicapové integrovat mezi zdravé vrstevníky. Ale Vaše názory jsou opravdu nebezpečné. Já jen doufám, že jsou v naší společnosti ojedinělé.

Přemýšlím, jestli by právě Vám neprospělo, kdybyste měl v dětství v kolektivu handicapovaného spolužáka. Možná by Vám potom při pohledu na postižené dítě neběhal mráz po zádech a nechtěl byste je pro svůj dobrý pocit separovat někam, kde na ně nebude vidět.
03. 08. 2011 | 08:58

JardaV napsal(a):

Vážená paní,
chápu,že Vás nesouhlasný názor nepotěšil.Ale opravdu jsem v životě viděl několik dětí,které vyrůstaly v rodině s defektním dítětem - to není to,co se Vás přímo týká - a všechny děti byly trochu jiné než ostatní.A abych Vás nemátl nějakou zaujatostí - stačilo mi,když jsem vodil kluka na hokej,a protože byl malý,vázal jsem mu brusle a staral se mu o to,o co jsem mohl.Stačilo se podívat do očí dětí,které byly na hokej "odloženy" a máma si zase přijela po tréninku.A to byla prkotina,přesto bylo na těch dětech vidět,že se cítí odložené.A některé taky reagovaly - tu vstekem,když něco nešlo,tu nadávkami těm nejslabším atd.,jak už to bývá.Víte,dcera měla ve třídě dva kluky,kteří měli rodinné problémy,jejichž zvládnutí bylo nad jejich síly.V té třídě se podle učitelek nedalo skoro učit.Nakonec je přemístily na jinou školu a prospěch téměř všech žáků se okamžitě zlepšil.A to byli zdraví kluci !!!Osobně nevěřím v integraci defektního dítěte,ale vím o psychologických škodách,které nastávají u těch standardních.Děti pochopí,že spolužák má špatné známky,kamarádí s ním normálně.Ale dítě,které spotřebuje všechnu pozornost učitele,opravdu není přínosem pro třídu.Co se týká autismu - můj názor,který není ničím úředně podložený ale odpozorovaný,je tem,že možná - a to zdůrazňuji - možná je chyba v toku energií v rodině.A dítě má bloky,protože mu energii někdo odebírá a ono nemá šanci se bránit.Viděl jsem chování dítěte ,které bylo označeno za autistické,a jeho pohyby by mohly vést k uvolnění energie,kterou nejspíš potřeboval,zkusil jsem si je taky a fungovalo to.A samozřejmě bude více bloků,takže řešení nebude snadné.A dítě,o němž mluvím,bylo opravdu jinak inteligentní,když se mi k němu podařilo najít cestu a získal jsem jeho důvěru,byla s ním normální komunikace.
Jinak jsem toho názoru,že když se dítě vysloveně nepovede,měli by mít rodiče právo ho zbavit života.V přírodě to tak funguje bezproblémově.Je rozdíl - invalidita po úraze,a invalidita s příčinou genetické chyby.Druh tím ohrožen nebude a dospělí můžou po vyčištění organismu zkusit štěstí znova.Vemte v úvahu,že spermie dozrává nejméně 84 dní,a potom ještě následuje 280 dní vývoj v matce.Takže prostoru pro chemické ovlivnění vývoje je v naší společnosti opravdu hodně.Ale kdo si uvědomuje,že za tři měsíce oplodní ženu?A kolik žen třeba jen kouří???Ono je to taky o odpovědnosti - co bych se staral,klidně se zhulím,o zrůdu se společnost postará......ale PROČ BY MĚLA ?????
04. 08. 2011 | 15:13

jeden napsal(a):

paní autorko - je mi líto, že vaše děti jsou na tom tak, jak jsou, ale, ruku na srdce - s tím jste přece musela počítat. Každý váš příspěvek je plný stížností. Viníte nedostatečnou integraci, málo zapálené učitelky, slabě ohodnocené asistenty.....ale co vy? Jaká byste byla vy na jejich místě? Můžete zaručit, že byste byla zapálená, nadšená, vstřícná za každou cenu? Pokud vaše odpověď zní Ne nebo Nevím, rozmyslete se příště svou kritiku. A nakonec - stát má povinnost se postarat o své občany, tedy i o vaše děti do určité míry, dále je to již na vás. Zkuste si spočítat počet aktivně pracujících občanů, počet starobních důchodců, nepracujících, nezaměstnaných z vlastní vůle, postižených.....poměr velice neradostný, otázka jasná - jak uživit stále se zvyšující počet těch na druhé misce vah......myslím, že vám nezbude než pokorně přijmout fakt, že to byla vaše volba a tudíž že to budete mít v životě daleko složitější než jiní a budete se muset smířit s minimálním standartem a také s tím, že váš problém bude pro mnohé lidi opravdu jen váš.
06. 08. 2011 | 00:35

kočka šklíba napsal(a):

Paní Makovcová Vaši volbu politických stran, s tím jste se netajila přece.
06. 08. 2011 | 18:46

janamakovcova napsal(a):

Jardo, tohle je fakt odvážné: Jinak jsem toho názoru,že když se dítě vysloveně nepovede,měli by mít rodiče právo ho zbavit života.

Jak byste to prakticky provedl, když by u Vašeho tříletého dítěte lékař diagnostikoval dětský autismus (miminko to na čele napsané nemá)? Udělal byste to sám, nebo byste ten akt svěřil lékaři?
08. 08. 2011 | 09:57

Ivik napsal(a):

Jani, presne tento dotaz jsem pro JarduV chtela sem dat. V podobne diskuzi jsem totiz reagovala na podobny prispevek. Dotycny to mel taky vse rychle vyresene. Vzdyt v tehotenstvi se da vse otestovat. Poprala jsem mu, aby mu u porodu neznicili dite, aby jeho diteti v pozdejsim veku nenasli nejaky mentalni problem, protoze pak by musel celit svym nazorum.

Kupodivu mne JardaV nakonec nenastval. Je to jen jeho neznalost problemu. Jen se vzdy divim, kolik lidi naprosto neznalych situace, lehce soudi a to se tyka jakehokoli tematu.

JardoviV preji, aby se nikdy do teto situace nemusel dostat ted a ani v roli dedecka. Lide zlati, my jsme taky netusili, ze neco muze potkat prave nas. Osoby zdrave, ktere zily zdrave, byly slusne, nekourily, nepily. Nikdo z nas neni Prorokem.

Kdyz jsem par lidem, rekla, co JardaV napsal, tak jedna reakce byla... a proc to neudelali jeho rodice u nej? Vtipkovali jsme. Toto rekl clovek, ktery ma deti zdrave, ale nedovoli si soudit, co nezna.
08. 08. 2011 | 11:22

nastvana napsal(a):

dobry den nebudem tu komentovat niektore komentare ktore hranicia s absolutnou debilitou !!!! mam pocit ze niektori s vas sa narodili bez srdca!!! a niektori ktori podporujete integraciu ciganov pred integracou tychto deti!!!!

ja sama mam dieta ktore je postihnute a pre niektorych sikovnych tu odkaz toto postihnutie sa nevidi , v tehotenstve!!!!!! a ani po porode!!!! hned!! ja ani moj muz nepijeme nefajcime , a ani nedrogujeme a napriek tomu jedno s mojich deti malo to nestatie!!!!!!

jedno moje statsie je ze nezijem ani v cechach a ani na slovensku kde ludia na seba len stekaju ak niekto ziada od statu nieco viac ano mam statie zit v krajine kde taketo deti su v normalnych skolakch a normalnych skolach!!s osobnou asistentkou ktore vobec nevadia ostatnym detom a ani ich nebrzdia!!! je to obohacujuce pre obe strany to mi mozte verit!!!!!!!! vysledky sa prejavuju rychlo .. nikto si neviete predstavit ake to je sa zobudzat kazdy den s mysliekou ze musim byt tu na tomto svete uz ked pre mojho syna ked man nebude co bude s nim!!!! zatial nie schopni existovat samoistane a bojujem a snazim sa kazdy den aby to raz v dospelosti dokazal!!!!
nikto s vas si nevie predstavit ten sok pre rodica a tie nekonecne otazky ked padne diagnoza ake to je, ake je s tym zit!!!!!! treba vela sily a vole; ale ani jedne s vas kto tym nepresiel neviete ake to moze byt neskor obohacujuce ako taketo deti vam ukazu inyy svet svet ktory vy nevidite a ani netusite aky moize byt krasny!!!! ake to moze byt obohacujuce vsteci len vidite deti ktore vas stoja s vasich dani!!! viete kolko autiostov pomohlo tomuto svetu!!!!!! vieto kolko s nich su uzasni matematici a vynalezovia !!!! potrebuju vela lasky a vela ludskeho chapnia ale bohuzial tento svet neako ho ma menej a menej!!!
je mi s vas smutno!!!! vezdte ze taketo deti spravne podchytene dokazu vela veci!!!! mozno moj syn socialne citenie nema!! ale ako 6 rocny dokaze a dokazal sam sa naucit hrat sachy dokaze matematicky mysliet tak ako mozno vase deti nedokazu!! bohuzial v case a socialnom je strateny a v tom mupomahaju kazdy den a ta pomoc je vidiet ake robi velke pokroky!!!!! mali by ste prestat byt sobecki!!!!
08. 08. 2011 | 11:22

inčučúna napsal(a):

Milí "komentovatelé" za prvé bych ráda uvedla,že postižené dítě si nikdo nevybírá dobrovolně,je to jako sázka do loterie,čekáte,těšíte se na miminko ,které je třeba do roka úplně v pořádku,vyvíjí se tak jak má atd. pak se "něco" stane (třeba jen obyčejné očkování)a dítě za pár dnů nepoznáváte.Může se to stát komukoli z Vás,že nebude mít zdravé dítě a bude ho i přes to všechno milovat a radovat se z něj....Chtěla bych upozornit ty komentovatele,co mají názory typu(proč paní pisatelka měla dvě děti,když věděla že jedno už je postižené,proč rodí postižené děti,že ty postižené stát bude financovat atd,)aby se přinejmenším zamysleli,nikde není psáno,že do Vás nevrazí za hodinu auto a co bude dělat pak?Budete chtít rovnou "utratit" a nebo budete zavislí na státu a na jeho pomoci a kdo se o Vás bude starat?Nikdo odpovídám Vám,jelikož vaše děti jsou vychované jako banda sobců,protože jste je vychovali vy sobci největšího kalibru!!!!!
Opravdu nechápu,že se někdo z Vás může takhle rouhat,nikdy nevíte co Vás čeká!!!
08. 08. 2011 | 12:42

paralojza napsal(a):

to "nastvana"
víra hory přenáší, ale neuzdravuje.
Jaké je dítě s mentálním postižením mám možnost vidět každý den v zaměstnání, jeden z kolegů má takovou dceru, každý den se za ním stavuje. Ve svých 35-ti letech je neschopná běžného života.
Jakým způsobem tyto děti obohacují ty ostatní jsme vypozorovali ve třídě našeho potomka, to co bylo dovoleno tomu výjimečnému, bylo přísně zakázáno pro ty normální. Skvělý výchovný příklad.
Jak bude probíhat vyučování ve třídě, kde bude autistické, mentálně postižené dítě se svalovou dystrofií?
Máte o tom představu? Kdo bude odvádět daně do rozpočtu, ono výjimečné dítě, nebo ty běžné, "normální"?
08. 08. 2011 | 13:08

notste results napsal(a):

to inčučuna:
Laskavá paní blogerka tuto Bakalici, prosazující sobectví propagovala a volila.
Já nesobec na takové a jiné platím daně, dávám krev, přispívám na charitu. Jediné co nechápu je to, proč by děti s těžkým mentálním postižením měly "obohacovat" ty ostatní v běžné, třídě normální školy. Jak pro ty výjimečné, tak pro ty normální to je peklo.
08. 08. 2011 | 13:13

inčučůna napsal(a):

Sama mám postiženou holčičku,my oba rodičové jsme zdraví a mladí,žili jsme spořádaně a zdravě,brali vitámíny a na potomka jsme se připravovali.Dcera byla od malička velice šikovná,rychle se vše učila,mluvila dvojslové výrazy již v 8 měsících,brzo chodila byla usměvavá,po třetí dávce očkování(hexavakcínou)dostala záchvaty a od té doby byla jako vyměněná,všechno zapomněla,pohybově je i teď hodně nadaná,ale teď již ve svých 4,5 letech vůbec nemluví a je na úrovni 2 letého dítěte.Jde pomalu kupředu,nikdo neví kde se stala chyba nebo co se stalo a potkat to může opravdu kde koho,není to o tom,že by jsme takové dítě chtěli,dala bych všechno na světe za to aby dcera byla normální ,zdravé dítě,ale když není tak ji přeci někam nezavřu je to má holčička,která mě potřebuje miluje mě,mazlí se a navíc je moc krásná nikdo by nepoznal,že je postižená,ale bohužel je to tak a já bych ji nevyměnila za žádné zdravé dítě...
Vozíme jí 2x do týdne 64km jen aby byla ve školce,chodí do speciální,kde jsou i zdravé děti,ale převážně tedy postižené,já bych jí to normální školky nedala i když by mohla chodit určitě tady u nás a tím pádem bychom nedojížděli,ale nechci to raději ji budu vozit do speciální kde se ji mnohem lépe věnují,rozvíjejí ji a chodí tam moc ráda.
Chtěla jsem jen reagovat na dnešní názory a zlobu lidí,kteří dokáží napsat takové hrozné věci,je mi jich líto jsou to většinou chudáci a také neznalci problematiky,jak už někdo výše napsal,ale neznalost neomlouvá,takže u mě sobci,kterým přeji ať je to auto nesrazí,nebo ať jim ZDRAVÉ děti nefetují a rodí se jim samé zdravé děti!!!
08. 08. 2011 | 13:55

nastvana napsal(a):

zbyticne reagovat uz len nazov clanku presne vystihuje co tu niektori pisu, ste chudobni duchom a je to strasna vasa skoda!!! ten co neskusil nevie co to je, ale co je najviac zarazajuce ,ze len nadavate ze platite dane!!a ini s toho profituju!! boze moj keby len to malo tymto detom ludom pomohlo keby ste videli ake tazke miliony idu do kapies urcitym ludom a vy s tym nemozte nic urobit a tito sa vam len smeju ....
trocha ludskosti vam nezaskodi niektori Z Vas uz aj zabudli co to je!!!! kde je ten narod ktori som poznala ja ceskoslovensky ktory bol tak solidarny teraz aj nad ludskym nesatsti sa ludia doklazu bavyt smelo ako o vtipe, alebo rovno dotycnemu napluju do tvare bez pomocnej ruky!!!!
je to zaciatok zahuby ked jeden narod sa takto tvary a sprava!!!!!

stacilo by keby ste prestali len nadavt a byt hulvatskymi; a zacali rozmyslat ludsky a podavat inym ruku pomocnu namiesto nevhodnych komentarom ktore sa daju klasifikovat ako internetovy odpad!!!!! clovek ma pocit ze tu pisu niektori ktorcyh IQ neprekrecaju ani 50 a vase socialne citenie je na tom horsie ako u autistov!!!! mate sa co ucit a spamatavat!!!!
08. 08. 2011 | 14:17

nastvana napsal(a):

este jedna vec na zaver mozno neviete ale podla studii , aj albert einstein, alebo newton a iny boli autisti!!!! aj ich trebalo za mala dotranit s tejto planety podla vas???? a vasich kriterii kto ma pravo zit a kto nema!!!! tato planeta by bola kvoli vam pripravena o mnohych geniov svojej doby!!!
zamyslite sa nad sebou niektori a vazne a hlboko!!!!!
08. 08. 2011 | 17:57

paralojza napsal(a):

tak ještě jednou,
pro ty rodiče postižených dětí. Podle toho, jak se tady vyjadřujete a co ostatním diskutujícím podsouváte, budete, celkem jistě, první, co by protestovali proti umístění mentálně postiženého dítěte do třídy s vaším zdravým potomkem.
Netolerance z vašich příspěvků jenom kape.
Placení daní se nevyhnu a budu rád, když tyto prostředky budou použity i k vylepšení života postižených. Jistě je to lepší využití, než ukradení veřejných peněz na další politickou kariéru takového místopředsedy ODS Pavla Drobila. Stejně tak, mě vaše osočování neodradí od dárcovství krve a přispívání na charitu.
Znovu budu opakovat, jste si jistí, že umístění mentálně postiženého dítěte do běžné školy je prospěšné jak pro to handicapované dítě, tak i pro ten zdravý zbytek třídy?
Co si to nemocné děcko, z normálního vyučování vezme? Bude vůbec chápat, o čem to je?
Jak k tomu přijdou zdravá děcka? Nepřipadá vám vaše jednání sobecké?
Vím, o čem píšu, potomek má s takovou reálií negativní osobní zkušenost.
A na závěr, k těm autistům, Rain Man ja pouze film, tedy pohádka. A dětský politolog, fanoušek dříve ODS, v současnosti TOP-09, autista Miky z Prahy, je pouze loutka v rukou jeho nepracující matky. A v podstatě zaseklá gramofonová deska.
09. 08. 2011 | 08:18

Miroslav Makovec napsal(a):

to Paralojza:
Umistovani postizenych deti do normalnich skol(ek) za kazdou cenu neni samozrejme rozumne. Ale stejne hloupe je za kazdou cenu je umistovat do specialnich zarizeni. Ono kde si ma postizence zvyknout na normalni svet, kdyz ne ve skole? A kde si maji zdrave deti zvyknout na postizene, kdyz ne ve skol(c)e? Az potom? Je nutne posuzovat kazde jedno dite, stejne jak by se to melo dit pri normalnim zapisu do skol(k)y. Nevim jestli se mi to zda, ale tak nejak nam postizenych pribyva (zasrany zivotni prostredi, vakcinace, sracky misto jidla, pitna voda uz jen z lahvi...) Budeme se muset naucit zit s tim (s temi) co mame.
09. 08. 2011 | 08:46

paralojza napsal(a):

to M. Makovec
samozřejmě souhlas, ještě bych dodal k vámi uvedeným negativním faktorům vyšší věk matek a genetickou zátěž rodičů. Nic záhadného, co by medicína neuměla odhalit.
Nemám pocit, že by handicapovaní žili v ghettu. Samozřejmě, že tělesně či smyslově postižený spolužák může být pro ostatní přínosem. Nikoliv mentálně, to je už pro "normální" , běžnou třídu docela jiný level.
Ještě bych dodal, že handicapovaných spoluobčanů ubývá a díky moudré politice současné vládní koalice ještě ubývat jistě bude. Příkladem může být můj kamarád, kterého Drábkovo ministerstvo vyléčilo z Alzerhaimra. Jistě si po odebrání úplného invalidního důchodu najde další dobře placené uplatnění. A to prý tato nemoc vyléčit nejde... No, ti co naši společnost řídí, ví svoje.
A za to patří vaší manželce, jako neúnavné a čilé předvolební agitátorce můj neskonalý dík!
09. 08. 2011 | 09:22

Miroslav Makovec napsal(a):

to ParaLojza:
Ohledne volby. Nemuzu mluvit za Janu. Ale za me... Proste pokud se nezaceli doury, ktere jsou do spolecne kasy udelane, tak to lepsi nebude. Nekteri sice slibuji "Rozdame vice na prispevcich". Ale kde na to budou brat? No a holt nekteri slibovali taky, ze "Zatocime s korupci a mrhanim ve statnich zakazkach". Na to jsem slysel. To ze se splnila jen ta cast "Zvysime dane"... Fakt nemam kristalovou kouli.

Hrali jste nekdo SimCity? Zkuste nastavit dane tak jak to mame tady. Zachvili je mesto prazdne. Bohuzel v reale se tak snadno prestehovat neda (a otazka je taky kam???)
09. 08. 2011 | 12:22

nastvana napsal(a):

pre paralojza a vam podobnym netolerancia ide prave od vas a podobnym.... mam dve deti a jedno viem ze urcite nie,!!! nevadilo by mi to uz aj pretoze ze v krajine kde zijem je prvotne pravo aj pre postihnuteho mat pravo narok na skolu a pracu ako u zdravych!!!!!

co sa tyka clanku na zaciatku to vsetko co dana pani ziada a opisuje je kde zijem uplne normalne a bezne!!!! nieco o co som nemusela ani ziadat , proste automaticky sa prideluje pomoc pre deti...!!!! na rozdiel od ciech kdeje to len boj a slovenska!!!!!! a beh na dlhe trate

mimochoodom to ze mate zlu skusenost osobnu s jednym dietatom neznamena ze vsetky su rovnake!!!! bolo by dobre si nastudovat nieco o autizme!!!!! ale vazne nie je to mentalne postihnuty debil za akych ich mate!! alebo nebezpecny zlocinec ktory bez zavahania zbije vase deti!!! treba si najskor nastudovat problematiku autizmu a zistite ze je mnoho foriem lahkych strednych a taakych!! ktore urcite tazko mozu ist do skol medzi zdrave deti , ale lahke formy su tak lahke na cele to nemaju napisane autista ani ich spravanie hned nevidiet!!!! ani lahko hned neuvidite ich inteligencne IQ vas monzno aj preskoci to ze sa nevedia hrat s inymi detmi a nadavat ako zdrave deti nerobi s nich zlocincov , hodnych len zit na okraji spolocnosti!! dokazu ine veci a mozno by ste boli mnohi prekvapeni keby ste niektore spoznali co by vam take stretnutie s nimi dalo dalo by vam vela!!! prvu vec nenavist ktoru nepoznaju , tak ako vy!!

ja by som skor povedala ze z vas hovori len nevedomost potvrdzuje mi to len mnpzstvo clankov na ceskych a slovenskych strankach,!! dnesne naprikald peticia aby sa nestaval priestor pre autistov , v jednej ceskej obci!!!!!! to nie su zlocinci , ale deti , ktore maju taktiez narok na plnohodnoitny zivot bohuzial su obklopene ludi plne predsudkov!!!!!!!!!
09. 08. 2011 | 14:18

Karel D. napsal(a):

Paní Makovcová, přeji Vám hodně šťastných chvil v kruhu své rodiny a dobré začlenění Vašich kluků mezi ostatní kluky. Prosím nezlobte se na některé ty přispěvatele zde. Nevědí,co mluví. Spíše si nedovedou představit sami sebe (stejně jako já, co si budu nalhávat!) čelit takovým překážkám. Jenomže pak je tu jeden faktor, který všechno proměňuje a tím je Láska. Ale to Vy jistě dobře víte....Vy máte k dispozici něco, co Vám žádná inflace nesežere,žádnej zloděj neukradne! :-) Ještě jednou, dobré pořízení a dobrej den! Karel
12. 08. 2011 | 16:13

it napsal(a):

za a chudí duchem rozhodně není o majetku...za b, je pochopitelné že chcete pro svoje dítě to nejlepší, integrace to ale není. píšete, že vaše děcko chtělo také dokázat vylézt na lanovou prolézačku, protože to vidělo u ostatních...bez vaší pomoci tam ale vylézt nedokáže. je to nefér, ale je to tak. co bude dělat, až už mu nebudete moci neustále pomáhat a asistovat, ale on bude zvyklý že může všechno dělat jako ostatní? bez pomoci to samozřejmě nezvládne a bude ho to jen frustrovat. to je první strana věci, druhá strana věci je, že nechápu, proč by měly být děti v normální škole zdržované různými integrovanými žáky. Takovýto postup neprospívá ani jedné straně. On to nebude stíhat a bude ho to stresovat, navíc atmosféra v klasické škole s dvaceti dětmi bude pro autistu velmi zatěžující, a ostatní děti budou zdržované pomalejším žákem. A jestli myslíte, že se takto děti naučí toleranci, tak se pletete, děti velmi citlivě vnímají každou odlišnost a nikdo je nemusí učit jak ty odlišné šikanovat - bohužel. Navíc vašemu dítěti nebude celý žitvot někdo pomáhat a brát na něj ohled, to děláte vy a je to tak správné, ale nemůžete to prostě chtít po ostatních. dneska vám nikdo nepomůže. Já neříkám že všechny ty věci jsou správné a ideální, jenže taková je realita. Hodně štěstí, ale uvažujte rozumněji a nečekejte že se všechno bude točit kolem vašeho dítěte, protože má handicap. sebestřednost z vašeho příspěvku jen čiší.
25. 11. 2011 | 02:19

Delgado28Karla napsal(a):

freelance writer
21. 12. 2011 | 11:19

Alča napsal(a):

Tedy já už delší dobu přemýšlím, proč se paní Makovcová tak odmlčela. Dnes jsem náhodou narazila na tento blog a už jsem to pochopila. Tolik hnusných poznámek od těch "moudrých", kteří zde píšou, to je neuvěřitelná stoka naprostých primitivů.
Paní Makovcová, nějaký čas vás sleduji, vážím si Vás a Vašeho života s vašimi kluky a držím palce, aby to vyšlo jak se školkou, tak časem i se školou. Prosím, nečtěte příspěvky, které si vaši pozornost nezaslouží. Hodně zdraví a sil vám všem!
22. 02. 2012 | 20:38

Alča napsal(a):

Tedy já už delší dobu přemýšlím, proč se paní Makovcová tak odmlčela. Dnes jsem náhodou narazila na tento blog a už jsem to pochopila. Tolik hnusných poznámek od těch "moudrých", kteří zde píšou, to je neuvěřitelná stoka naprostých primitivů.
Paní Makovcová, nějaký čas vás sleduji, vážím si Vás a Vašeho života s vašimi kluky a držím palce, aby to vyšlo jak se školkou, tak časem i se školou. Prosím, nečtěte příspěvky, které si vaši pozornost nezaslouží. Hodně zdraví a sil vám všem!
22. 02. 2012 | 20:40

JardaV napsal(a):

Pro janamakovcova
Autismus není ta situace,kdy se dítě nepovede.Myslím,že to lze dostat do normálu,dokonce znám někoho,kdo by možná našel cestu.Myšlenka se týkala vysloveně
zdeformovaných dětí,u kterých je to na první pohle zjevné.

Pro ivik
Všechno má nějakou příčinu a násleky se nemusí dostavit hned.A názory na mne
jsou nedůležité.Třeba vám ti vaši známí chtěli jen udělat radost.A ve skutečnosti
mají názor,který by se neodvážili říci nahlas ani o samotě.Není všechno takové,jak
se jeví na první pohled.
28. 07. 2012 | 15:42

Inka napsal(a):

Dobrý den.Všechno co tady čtu je jen holá utopie a víra lidí,co mají postižené dítě jak ho budou integrovat a vzdělávat.Náš stát na to nejen že nemá peníze,ale ještě bude brát dávky a čím víc to půjde těm nejchudčím.Vždyť přece mít dítě je každého rozhodnutí a každý si musí spočítat jestli ho uživí.Ticíce matek jsou bez výživného a živoří s détětem v bídě,sociáku to v žádném případě nezajímá.Já osobně mám těžce mentálně postižené dítě o které se sama starám již 19let a druhé 4leté,bez výživného.Takže se mám podle našeho systému upečovat k smti,protože ani rodina,ani stát a ani soudy a sociální pracovnice nezajímá,kde na to má ta matka sama brát a neumřít hladem,v lepším případě dát dítě do pěstounské péče,protože tak aspoň bude mít od státu to dítě garantovaný příjem,když na něj nikdo neplatí a matka by měla s dětmi pod paží jít makat aby nebyla příživníkem.
Dnes bych takovou chybu,nechat si postižené dítě, už neudělala.Pokud je člověk sám,tak ho to totálně zničí hlavně finančně a psychicky.Jste absolutně vyloučeni ze společnosti a kecy ostatních,kteří to doma nemají nebo mají celou rodinu včetně asistentů na hlídání,jak to zvládáte,ty jsou k ničemu.
Myslí tady někdo na to,co bude s těmi dětmi až vy tady nebudete?Je to smutné,ale asi si to každý domyslí sám.
07. 01. 2013 | 11:02

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy