Výzva pražské ODS: změňte kulturní politiku v Praze

24. 04. 2008 | 19:03
Přečteno 6804 krát
Je asi paradoxem, že na změnu režimu se snad nejvíce těšili ti, kdo dnes přede dveřmi pražské radnice demonstrovali svou nespokojenost: tvůrčí lidé, umělci, kteří byli, jsou a budou lakmusovým papírkem stavu společnosti.

Nespokojeni jsou ti, kdo se ujali té „ekonomicky životaschopné“ části – showbusinessu a populární zábavy či atrakcí pro turisty - i ti, kdo se pustili na tenčí led hledání nových uměleckých výrazů, kdo setrvali či se nově uchýlili do uměleckých laboratoří k pokusům, kde si tvůrci a diváci teprve cestu k sobě hledají. Nespokojeni jsou soukromí majitelé muzikálů a divadel, nespokojeni jsou ředitelé malých divadel a nových festivalů a přehlídek, doslova vydupaných ze země za poslední desetiletí.

A proč? Protože vedení města svým způsobem řízení, svými špatnými rozhodnutími začíná promrhávat kapitál, kterým kulturní dění v Praze je. Dám pár příkladů:

· Vedeno krátkodobým ekonomickým zájmem své vlastní akciové společnosti Obecní dům, město škrtlo dvě pracovní místa – a výsledek: v Obecním domě zanikl typ galerie, na jejíž výstavy se sjížděli lidé z celé země, a jejíž specifická činnost nebyla v Praze nahrazena nikým a ničím jiným. Zůstal jen "zaručený úspěch".
· Už rok je největší – alespoň co majetku se týče – Galerie v Praze, GHMP, bez ředitele. Co odvážného, nového může asi za této sitauce pražanům nabídnout?
· Nedodržováním ani své vlastní Koncepce kulturní politiky(viz http://kultura.praha-mesto.cz/DOKUMENTY/Koncepce-kulturni-politiky-a-Grantova-politka-Prahy) a netransparentním systémem poskytování finančních prostředků proti sobě popudilo podnikatele. Ke konci minulého roku pan radní Richter přišel s návrhem na nový grantový systém, který měl tenhle problém vyřešit. Nově navržený „příspěvek na vstupenku“, který je nárokový, možná utišil nelibost podnikatelů v umění (přinejmenším jim všem rozděluje peníze, a rozděluje je podle nějakého jasného pravidla), ale zato zcela destabilizoval tu část pražské kulturní scény, která je na veřejných financích závislá, protože na ni prostě zbylo míň. Praha přijde o mnoho špičkových představení a koncertů, dělá si ostudu po světě, protože se ruší již měsíce dohodnutá vystoupení. Škrtat obvyklé peníze až o 80% pět minut po dvanácté (ne pro nedostatek peněz, pro špatné řízení), není kulturní politika, to je trestuhodná arogance. (Pro pořádek – tyto škrty nedělala grantová komise, ale Rada na návrh kulturního výboru v rámci „partnerství“.)
· Druhá vlna transformace několika pražských divadel z příspěvkových organizací na něco, co nemá na příspěvek od města žádný nárok – převážně právě oněch „laboratoří“. Ta byla před několika lety ohlášena, ale za celou tu dobu nikdo ze zodpovědných neudělal nic, aby změřil, vyhodnotil dopad té první a přpravil vnu druhou. Teď najednou se vedení radnice snaží urychleně divadla transformovat - bez znalostí o dopadu první vlny, bez přípravy, bez koncepce, bez časového plánu, do zjitřené atmosféry a naprosté nejistoty. Který manažer může něco takového udělat?

Přidejme k tomu neodůvodnitelná rozhodnutí v rámci „partnerství“ a zjistíme, že město Praha v současné době:

· má pramalý zájem o svou vznikající pověst „kulturní metropole Evropy“;
· mizivou schopnost rozpoznat, co tento kapitál vytváří;
· neumí ocenit jeho hodnotu;
. není s to vytvořit pro něj vhodné prostředí;
· není schopno definovat své vlastní priority, ani dodržovat svá vlastní pravidla;
· rozdělovat všechny finanční prostředky na kulturu transparentně.

Vzhledem k tomu, že v současné době není síla, která by mohla na pražské radnici změnit rozhodnutí ODS,

vyzývám pražskou ODS i osobně Vás, pane primátore,

abyste si uvědomili svoji zodpovědnost za hodnoty, které lze zničit lusknutím prstů, ale postavit je znovu jde ztuha. Vezměte předkládanou petici vážně - k dnešnímu dni ji podepsalo na 12 000 občanů (http://www.tydenika2.cz/petice). Zasedněte k jednacímu stolu se zástupci odborné kulturní veřejnosti, zrušte špatná rozhodnutí z minulosti, změňte svou kulturní politiku (a když to nepůjde jinak, tak změňte lidi, kteří jsou za řízení kultury v Praze zodpovědni). Přestaňte vytvářet prokorupční prostředí - učiňte transparentními všechny formy přidělování finančních prostředků na kulturu.


Jana Ryšlinková,

předsedkyně klubu SNK ED, ZHMP


Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Okurka napsal(a):

Vážená paní Ryšlinková,
dovolte mi protiargument. Jak je možné, aby komerční divadla byla diskriminována vůči těm "neziskovým"?

K české kultuře mám vztah a přimlouvám se za to, aby o ní stát pečoval - líbí se mi mj. zákon v Koreji, kde polovina promítacího času MUSÍ být věnována korejským filmům.

Váš přístup se mi, ale zdá tak trochu pokrytecký paní Ryšlinková. Nenabízíte žádné konstruktivní řešení, nemáte skutečné návrhy. Pouze natahujete ruku s odůvodněním, že stát se *prostě musí* postarat a peníze sehnat.

Takto chcete budovat (českou?)kulturu v Praze?
24. 04. 2008 | 19:26

Kraken napsal(a):

Okurko, pod vedením ODS je možné všechno. Je-li pravda aspoň polovina toho ,co je napsáno, tak jsme v Kocourkově. A něco na tom asi pravdy bude,ne? Je snad každý autor blogu blbem???
24. 04. 2008 | 20:02

franci napsal(a):

.......kdo nesouhlasí s ODS,tak je asi automaticky blbem!?
24. 04. 2008 | 20:08

Okurka napsal(a):

To KRAKEN: To myslíte vážně?

1) 19% pražských divadel pobíralo v uplynulých letech přes 60% hodnoty VEŘEJNÝCH (tedy státních) grantů. Je to v pořádku? Kdo tak rozhodl?

2) Svádět nedostatek peněz v kultuře na snahu ODS ji zlikvidat... je přinejmenším úsměvné. Předtím bylo všeho habaděj, viďte?

3) O "politicky korektní" taky umělce se historicky ideálně staraly jen totalitní režimy. Možná Jste přesvědčen, že úpadek kultury k nám dorazil až po roce 89. Já jsem přesvědčen o podstatně dřívějším datu.

4) A co dál? Taky umělec nastaví ruku. Ta se naplní. Co dál, co až za 5 let utáhnou opasky zase SocDemáci? Jeden systémový návrh jsem předložil (v zahraničí se osvědčil). U paní Ryšlinkové jsem si žádného konstruktivního řešení do budoucna nevšiml. Co nabízí za nataženou ruku? Že česká kultura pokvete? Jak?

Čekám na argumenty.
24. 04. 2008 | 20:34

green napsal(a):

Není problém v dotování kultury, ale v pokusu tyto peníze privatizovat v neprospěch kultury. Richter je takový malý kupónový privatizátor a Kratochvíl je takový Viktorek Kožených. Hlavně si nacpat prachy pod sebe, i když jsou určené jiným. Rozkrást a zničit, od divadel, přes knihovnu, Letenskou pláň. A kdože to dnes platil to skandování proti autorce, když přednášel tuto věc na zastupitelstvu? Koho jsme to viděli poté platit tyhle "demonstranty" proti kritikům pana Richtra? Je to tady trochu jak v Zimbabwe, rozbít a rozkrást zavedené firmy, jejich zdroje rozdělit bezzemkům a pak se divit nad tím, že v Praze objeví kulturní poušť? A v pozadí tiše mlčí a schovává se Pavel Bém, před divadelníky - svými dřívějšími sympatizanty, před Kaplickým, jehož projekt s nadšením vítal v Praze a před kým ještě? No přeci před svými voliči!
24. 04. 2008 | 20:35

darrell napsal(a):

Nechapu, proc financne podporovat divadla. Pokud si na sebe nevydelaji, tak by mely zaniknout. Jsou mnohem dulezitejsi veci, ktere jsou podfinancovane jako zdravotnictvi, skolstvi ci rozvoj infrastruktury..
24. 04. 2008 | 20:35

Petr napsal(a):

Dnes jsem poslouchal v rozhlase p. Veselovského s p. Ry(i)chtrem. Pan radní argumentoval dobře. Do divadel se moc jako venkovan nedostanu, ale mám je rád. Byla tam i řeč o tom, zda má divadlo diváka - občana vychovávat. Ten termín se mně moc nelíbil. Ale umělci divadelníci mají diváka přilákat a pak jej oslovit. Divák přijde i za vysoké vstupné. Má peníze a zbytečně je utrácí za nadbytek věcí hmotných. Nechal se strhnout dobovým trendem v němž jej mimo jiné drží média s pomocí některých umělců, třeba i divadelníků. Takže umělci nasměrujte svůj vliv správným směrem a úspěch se možná dostaví. To možná by mělo platit i pro Vás, nejen pro lékaře, architekty, konstruktéry, řemeslníky, ...
24. 04. 2008 | 20:48

Saliven napsal(a):

Nechápu proč sponzorovat někoho, kdo si na sebe sám vydělá. Jistě by pan radní byl pro sociální dávky pro milionáře, že?
24. 04. 2008 | 21:03

Petr z Tábora napsal(a):

Dnes ráno po 5.hodině cestou do práce jsem poslouchal v rozhlase následující srovnání:
V Paříži je řádově 110 divadel a scén.Francie je známá svou podporou kultuře.
V Praze, která je 3x menší je jich 90.
Nastává tedy logický proces, že ti neúspěšní bez diváků zaniknou.
Já po nich plakat nebudu - když chci řemeslníka, tak pořádného, když školu tak s dobrými referencemi atd. Většina lidí se živí jinak než divadlem a divné jim to nepřipadá....
24. 04. 2008 | 21:12

Okurka napsal(a):

DARELL: "Nechapu, proc financne podporovat divadla. Pokud si na sebe nevydelaji, tak by mely zaniknout. Jsou mnohem dulezitejsi veci, ktere jsou podfinancovane jako zdravotnictvi, skolstvi ci rozvoj infrastruktury.."

OKURKA: Nesouhlasím. Každá svébytná země (ne kolonie) dělá dobře, když o SVOU kulturu pečuje.

Důležité je nicméně financovat s jistou koncepcí. Žádný z umělců nebo ředitelů divadel, ale řešení pro ÚČELNÉ utrácení ze státního při "rozvoji" české kultury nenabídl. Jen natáhli ruku. Bohužel.
24. 04. 2008 | 21:24

RA napsal(a):

dovedeno do důsledku, nejvíce peněz ze státního rozpočtu potřebuje divadlo, které nemá žádného diváka. Neznamená to ale, že takové divadlo je špatné, když na jeho tvorbu nikdo nechodí ?
24. 04. 2008 | 21:58

RA napsal(a):

to Saliven......dle vás tedy schopní nemají dostat nic, protože nea sebe vydělají, a neschopné budeme živit ze státních peněz. Člověče, vy žijete v komunismu.
24. 04. 2008 | 22:01

Saliven napsal(a):

RA:
A jak víte, že ta divadla, která jsou závislá na dotacích jsou neschopná? Ona jsou hlavně malá a dělají umění, které pravda tolik lidí nepřitáhne. Ale jsou dobře hodnocená a chodí dost lidí za nízké vstupné. Zatímco velké scény a muzikálová podia mají velká hlediště, vstupné v řádech 500-1500 korun (což si taky nemůže dovolit každý) a hrají komerční věci a muzikály.

Podle vás je v pořádku rozdávat granty podle počtu vstupenek? V analogii se sociálními dávkami, což je velice podobný princip tedy chudým nedat nic a bohatým dávat maximum? Si to trochu srovnejte v té svojí modré makovici.
24. 04. 2008 | 22:10

RA napsal(a):

to Saliven......dělají opravdu velké umění, které výborně hodnotí pan Just, ale diváky to nezajímá. Pro koho to tedy dělají, pro sebe ? A srovnejte si to trochu v té svojí rudé makovici.
24. 04. 2008 | 22:21

Veterán napsal(a):

Ještě relativně nedávno žili umělci prosazující nové umění v chudobě. Přesto se někteří postupně prosadili a přinesli nové umělecké směry. Ale během této doby se živili třeba i jiným způsobem a nebo část své tvorby přizpůsobili požadavkům doby. Dnes tito lidé prohlásí, že oni tvoří umění a vychovávají plebs, a napřáhnou ruku ke státní kase.
Já bych navrhul následující řešení. Chcete dělat velké umění pro omezenou skupinu diváků? Tak tři týdny hrajte "frašku s tanci a zpěvy", tím vyděláte peníze. A další týden můžete předvádět umění. Jenže to byste museli pro umění něco obětovat a ne jen napřehovat ruku jako žebráci.
A jen bych ještě rád upozornil, že i Mozart psal svoji hudbu pro lidové divadlo a nevykřikoval přitom, že dělá jen umění pro císařský dvůr.
24. 04. 2008 | 22:30

Saliven napsal(a):

RA:
Ani po 2. jste vůbec nic nepochopil, tak to zkusím ještě jednou. Pokud má hlediště jednoho divadla 80 míst a druhého 1600 míst a obě jsou plná, tak podle vaší hloupacaté logiky dostane první divadlo 20x míň, bez ohledu na náklady.

Ještě jednou se zeptám a doufám, že se znovu zbaběle nevyhnete odpovědi - jste pro podporu bohatých, zatímco chudým nedáte nic? Bohatý podnikatel si na sebe vydělá sám, je podle vás správné mu vyplácet dávky v maximální míře?

PS: Nejsem komunista, jsem socdemokrat, takže mě laskavě neurážejte.
24. 04. 2008 | 22:31

Saliven napsal(a):

Veterán:
To co píšete má logiku, ona umělecká divadla ovšem nemají 1500 míst po 800 Kč aby mohly dělat muzikály s Luckou Bílou. Mají třeba 80 nebo 100 míst.
24. 04. 2008 | 22:32

Franta z pastoušky. napsal(a):

Podle zdejších socánků by semělo platit nejvíce divadlu kam diváci nechodí.Takže , socánci, jestli eště někdy vyhraje volby, zaslžím si divadlo a vy mne určitě budete dobře živit.
24. 04. 2008 | 22:34

Saliven napsal(a):

Franta z pastoušky:
Pokud budete dělat dobré a originální umění pak klidně. Dost silně o tom ovšem pochybuju, mnozí voliči z prava bývají takoví materialisti, že by se i Marx divil
24. 04. 2008 | 22:36

Saliven napsal(a):

Ještě je tu jeden moment. Např. Ta Fantastika má velké množství sponzorů. To plyne z toho, že tam působí Lucie Bílá, výrazná mediální osobnost. Proč sponzorovat takovou scénu? Ta vůbec nepotřebuje státní peníze, ta má dost vlastních. Obyčejné malé divadlo, kde se snaží být tvůrčí a vymýšlet nové takové možnosti v žádném případě nemají, navíc disponují relativně málo místy. I když budou plná, tak to s jejich obživou nebude tak zázračné. A tém by se mělo ubrat a přidat Kratochvílům, kteří to vůbec nepotřebují? to prostě nechápu.
24. 04. 2008 | 22:45

vlk napsal(a):

PAní Ryšlinková, pláčete sice hezky a správně, leč marně.

Nápad zahrnout do dotací komerční firmy podnikající v kultuře, je prostě šílený. Oni se dali na toto podnikání dobrovolně a vědomi si rizik. Proč chtějí podporu veřejných peněz?
Protože vědí, že jim bude tato absurdita schválena.
Proč jim bude schválena? Prootže budou další a další volby. A tam lze dotovaných podnikajících umělců využít se slušným efektem. Popík prostě má moc oslovit velkouvětšinu. Ti hledající nikoho. Skoro nikdo je nezná. a nikdo na ně nedá.

Soukromý sektor dostane peníze, které by měli dostat měnšinoví, aby nezanikli. Politici dostanou svou podporu.
Všichni jsou spokojeni.

A kultura? co to je ta kkultura?
Stalin by se zeptal - kolik má tankových divizí. dnešní pražský výkonný politik se zeptá - kolik mi přinese hlasů ....
Stalinovi kultura třeba nebylaPOlitikovi dnešních dnů také ne.
24. 04. 2008 | 22:46

ach jo napsal(a):

V diskuzi je videt, ze jsme narod blbu. Co takhle dat ty penize nakupnim centrum, to je dnes nase kultura.
24. 04. 2008 | 22:50

green napsal(a):

Kde se tady vzalo tolik modrých marxistů, kterým jde o materiální základnu a pro které je kultura nadstavba, kterým nevadí kolik narvali peněz do bank a do Novy a do oblíbených průmzslových podniků, kterým nevadí křížové dotace Čezu, nebo daňové prázdniny škodovce, ale pár tisíc na elitní a intelektuální divadlo je pro ně zlo, oprodi miliardám, které cpou stáním drahám a dalším modrým protegé. Ano nával marxistů, kteří zmodrali, kteří nesnáší intelektuály, kteří vyznávají nedotovaný tržní socialismus Kožených a Kratochvílů, kterým nevadí dotované bydlení Béma, jo modří komsomolci vperjod a proti těm shnilým intelektuálům. Ale kam budou chodit vaše děti, do divadel a na koncerty nabo pro heroin na Můstek? Čím budou žít a vyplňovat svůj čas, čím poznáme, že nejsme v pořádku? U Kratochvíla, u Koženého? Tam jsme předci stále vpořádku, jen když teče ze státní kasy i na muzikálové sračky!
24. 04. 2008 | 22:55

Nina napsal(a):

to green: z vás ta kultura přímo čiší. Myslím, že na tohle si přispívat nemusím.
24. 04. 2008 | 23:01

Saliven napsal(a):

vlku,

to s tím Stalinem je bomba, to se ti povedlo :-) Pro radního Prahy je samozřejmě lepší podporovat Kratochvíla. Lucka bude zase na mítincích opěvovat Václava Klause. Jako bys to neznal.
24. 04. 2008 | 23:09

prirodovedec napsal(a):

vlk: Zdravim. A kdo je dnesni Majakovskij :)?
24. 04. 2008 | 23:46

Hurá napsal(a):

Přátelé, dovolím si tvrdit, že každý máte kus pravdy a jsem upřímně rád, že vám není kultura lhostejná. I já mám na věc svůj názor a jistě to bude zase jenom část pravdy. Ono prostě nelze tuto záležitost nálepkovat pouze černě nebo bíle. (Hnojiště politiky nechme zatím stranou). Kultura především není jenom divadlo v jakékoli podobě. Dokonce je možná až někde na chvostu kultury. Lidé jej provozující jsou totiž intelektuálně a kulturně poněkud omezení.(JIstěže ne všichni.Ale nesuďte je podle rolí, které jim napíše skutečný umělec). O podpoře autorů scénářů, hudby atd. se nezajímá vůbec nikdo. A bez nich nelze provozovat vůbec nic, pokud nechceme do zblbnutí oprašovat archiválie. (A to se většinou děje). Jenomže pokrok v kultuře zajístí pouze (jakákoliv) nová tvorba, která diváka a posluchače hledá. Když ho nenajde a nevychová, musí změnit kurz. Ovšem k nepodbízivý. Kultura je totiž civilizací. A bez její velkorysé podpory se pokrok v civilizaci neptojeví. Člověk je totiž ve své podstatě hloupý a líný. Kdyby se od nepaměti nepodporovala (i přes občasné ztráty), seděli bychom ještě teď před jeskyněmi a rozdělávali oheň křesáním kamenů. Je ale jasné, že st. peníze nemohou jít na účet "kulturním" kšeftařům. Kulturou je i úroveň zdravotnictví, školství atd. Pro začátek by stačilo dotovat kulturu 3% HDP, jak je to v jiných kulturních zemích, a ne pouze % jedním. Spočítejte si, kolik nás stály všechny ty "státní" zlodějny, arbitráže apod, kvůli neschopnosti nebo všeho schopnosti úředníků (rozumněj vlády, ministrů a parlamentu). Zdravotnictví by se postavilo na nohy s navýšením pouhých 4 miliard a školství jakbysmet. A my se tady budeme hádat jenom o divadlech a jejich téměř nevzdělaných kreaturách. Na ně nesázejte, jsou poplatní svému účelu jako "naši" tzv. politici. Prostě my zase aš tak kulturním národem nejsme, jak o sobě rádi tvrdíme.
Článek jsem napsal pouze jako příspěvek k ostatním názorům. I když řešení se nabízí v zavedených kulturních státech. Proč toho prostě jenom nevyužijeme ? Protože nejsme dostatečně kulturní.
25. 04. 2008 | 02:46

Terry napsal(a):

Možná by napřed měla ODS změnit politickou kulturu u sebe a pak v ČR.
Zatím "vládne" v ODS (a tím bohužel i ve státě) buranství, hulvátství, vulgarita, sprostota, cynizmus a arogance.

A s takovými mluvit o kultuře? Co konkrétnímu politikovi kultura vynese? Ten má jiné priority....
25. 04. 2008 | 05:34

Student napsal(a):

Paní Ryšlinková je matematička.
Proto dokáže přesně zhodnotit
i situaci ve financích pro kulturu. Dovede analyzovat všechny souvislosti a pojmenovat chyby.
To vysvětluje proč naši politici nemají zájem na zvyšování počtu lidí s matematickým myšlením.
25. 04. 2008 | 06:46

tomas napsal(a):

mezi temi, kteri protestovali pred magistratem, byl take pan Suchy z divadla semafor. osobne bych mu pral,a by Semafor nezanikl, jenom nevim, zda v tomto pripade nemaji trosku pravdu diskutujici "pravicaci".
tady najdete vyrocni zpravu Semaforu
http://www.semafor.cz/pdf/2...
mj. se zde doctete, ze soubor ma 24 zamestnancu, odehral 104 predstaveni, 1 zajezdove, pro vice nez 10 000 divaku, navstevnost dosahovala temer sedesati procent. cen avstupenky je 180 az 290 korun. a take, ze semafor neni zadne neziskovka, nybrz s.r.o s pane,m Suchym jako jednatelem
25. 04. 2008 | 07:49

Northern Lights napsal(a):

Smrt všem grantům.
25. 04. 2008 | 07:53

jarpor napsal(a):

Dobrý den

Poslouchal jsem včera argumenty pražského radního v 20 minutách s panem Veselovským - o nárůstu dotací do kultury, o počtu divadel, které je dostávají a počtu těch, kteří nedostávají nic, o tom, že protestují ty, co dotace dostávají a paradoxně ne ty dovadla, které nic nedostávají, proč dotace na vstupenku a že jsou to UMĚLCI v grantové radě, kdo o těch dotacích vlastně rozhoduje, nikoliv "radní" tedy politici ...
Nenám důvod argumentům pana radního nevěřit. Neměl jsem pocit, že je to "odeesácký nekulturní buran".
Doporučuji všem si tento rozhovor poslechnout. I autorce blogu.
25. 04. 2008 | 08:02

Terry napsal(a):

to Hurá:

Vše se odvíjí od "vlastností" (a a můžete je pojmenovat: nekompetentnost, opojení mocí, arogance, buranství, cynizmus, hrabivost .. nehodící se škrtněte) politiků obecně.

Díky politikům přišel tento stát a obyvatelstvo od roku 1992 o stovky miliard, a stále to nekončí. A i v době, kdy pokračují různé arbitráže, povětšině pro českou stranu prohrané, tak politici "vymýšlí", jak ZEFEKTIVNIT státní správu, a samozřejmě na úkor obyvatel. Je přitom zajímavé, že když si např. poslanci "omylem" zvýšili platy, tak přes veškeré mediální populistické proklamace nikdy nápravu nesjednali.

Takže musím opakovat stále více potvrzovanou pravdu:

ČESKÝ POLITIK = ŠKODNÁ

A škodná nikdy dobrovolně škodit nepřestane, škodná se musí odstřelit nebo vyhubit; to vám potvrdí každý myslivec či deratizer.
A že je za těch 15 let ta naše politická škodná už hodně přemnožená!!!
25. 04. 2008 | 08:13

Aleš napsal(a):

Podpora a dotace a jejich rozdělování je vždy problém.
Ale z logiky věci by měl být rozdíl v podpoře komerčních a neziskových projektů. Měl by být limit podpory komerčních projektů. Pokud má mít řez hlavu a patu je nutné jednoznačně stanovit, co jsou komerční divadla a galerie a stanovit pro tyto subjekty limity podpory a dále dávat granty na projekty, ne divadla- např. Vinohrady mají ve svém repertoáru velký podíl komerčních představení. Cesta dotace na vstupenku je výmysl pana Kratochvíla a je zpsob jak se vyhnout arbitráží a způsob, který se v "normálních " zemí nevidí.
25. 04. 2008 | 08:55

Nemo napsal(a):

Ra, Franta z pastoušky a pod.

Docela chápu vaše argumenty,i když nesouhlasím, nechápu ale,proč stejně nepodporujete například plošné přídavky na děti, dokonce bych řekl, že z takového nápadu by vám naskákaly pupínky, co? A přitom je to téměř stejné, dítě = vstupenka

Doufám, že většina pochopí tu nadsázku :-)) N.
25. 04. 2008 | 08:56

NevericiTomas napsal(a):

Jeden by rekl, ze kulturni jest narod ten, ktery do divadel chodi. Dnes ale pry staci dat dotaci a hned jsme zkulturneli jaksi v globale. Legenda o umeni, kteremu rozumi jen hrstka vyvolenych, vetsina se mu smeje aby za 20let prozrela se traduje od dob impresionistu. Nuze, diskutujici, badejte, kdo byl Paul Guguin, cim by nez vzal do ruky stetec a proc van Gogh maloval porad ten Pokoj v Arles....
25. 04. 2008 | 08:59

Mr. Joda napsal(a):

Proč se nezruší granty úplně?

proč by nějaká firma měla dostávat z našich daní peníze na provoz? Pokud si neumí na sebe vydělat, musí zkrachovat.
25. 04. 2008 | 09:06

Silvie napsal(a):

Úplně chápu, že se těm "vyvoleným" divadlům, která dělala to jediné pravé "umění" ,nelíbí plošná dotace vstupenek. Ale je to jediné spravedlivé řešení. Není také pravdou, že nebude podporována tvorba mladých umělců. V minulém roce bylo z částky 183 milionů korun čerpáno na kulturní granty pro mladé umělce pouze 310 000 korun. V letošním roce budou poprvé moci obdržet grant také studenti a umělecké školy. Tato situace ,kdy se demonstruje za "zachování kultury" v Praze mi lehce připomíná neblaze proslulou televizní stávku, konanou údajně pro zachování "svobody" v Čechách. Jenže za těmito velkohubými gesty se vine vždycky jediný motiv - prachy (resp.ještě více peněz). Mně, která nežiju v Praze, navíc připadá jednání pražských umělců jako hodně sebestředné. Jako by v jiných městech kultura neexistovala a Praha byla jediným městem, kde se tvoří umění. A pak - zajímalo by mě, čím se liší např. představení Semaforu od jiných, údajně komerčních projektů. Znám hodně lidí, kterým připadají představení Suchého a Molavcové jako dost trapná záležitost.
25. 04. 2008 | 09:29

vlk napsal(a):

Přírodovědče,

přiznám, že nevím. Já skončil u Seiferta, maximálně u Žáčka.
Ty nové neznám. Mimo jiné asi proto, že nedostali granty, aby mohli něco vydat. Lépe je dát granty divadlu Ta Fantastica.

Saliven

díky za květiny. Nejsem naivní. ikdy nebude,v přídělovém systému uspokojen každý.
Jedna věc je ovšem jistá - nárok na veřejnou podporu by v oblasti kultury neměly mít komerční subjekty.
Měly by sami nést své riziko. Veřejné peníze by měli sloužit podpoře toho, co buď společnost potřebuje nebo co jí obohacuje, co si ale není schopno na sebe vydělat.
Park si také na sebe nevidělá. Přesto ho v městech potřebujeme.
25. 04. 2008 | 10:12

Pisatel napsal(a):

Vyzyvat Bema k prehodnoceni neceho co jeho pobocnici zvorali je zbytecne. Bem je prototypem bezzasadove pragmaticnosti, ktery kdyz to bude potreba Vam bude vydavat noc za den. Neni to tak dlouho co vital novou Narodni knihovnu a uz se tesil jak se v ni za par let sejdeme. pak stacilo, aby jen dedek na Hrade se vyjadril, tak jak se vyjadril a bezskrupulotni Bem ted udela vse proto, aby ta knihovna nestala. Jak muzeme chit kulturnost od lidi jako je Richter, ktery spise nez do divadla zajde s kamosema s Odeesky do solarka nebo na golf.
25. 04. 2008 | 10:18

Al Jouda napsal(a):

To Okurka : Doufám, že ten pitomý nápad s korejskými filmy nebudete prosazovat v ČR.
25. 04. 2008 | 10:22

Saliven napsal(a):

Silvie:
A je tedy podle vás jediné spravedlivé dávat sociální dávky všem lidem? Resp. dávat Kellnerovi dávku třeba 100 tisíc měsíčně, zatímco lidem s minimální mzdou 300 Kč? To je přesně to, co tady obhajujete.
25. 04. 2008 | 13:54

Silvie napsal(a):

Nikoliv - divadla neberou sociální dávky, ale granty, což je drobný rozdíl. Všechna divadla bez výjimky jsou podnikatelskými subjekty, protože všechna vybírají vstupné. Nebo snad znáte divadlo, které hraje zadarmo?! Když už je tedy musí stát dotovat, nechť dotuje všechna stejně, protože posuzovat kvalitu představení je zavádějící. Stejně zavádějící je ale snaha držet leta nad vodou ta, která nejsou schopna zaujmout publikum a zejí prázdnotou. Tvrzení, že by to národu způsobilo nenahraditelnou újmu, pokládám za směšná. Řadový občan má dnes úplně jiné starosti.
25. 04. 2008 | 14:15

Aleš napsal(a):

Tak jo Silvy- dotujme stejně muzikál, muzeum A. Muchy jako Činoherní klub a nebude to dlouho trvat a určitě to všichni poznáme na úrodě frašek, muzikálů, varieté a podobných pokladů.
Nepochybně jste příznivcem spravedlnosti a rovné daně, Lucie Bílé a P. Kratochvíla.
Dotovat je nesmírně těžké- natažená ruka veliká- ale dotovat muzikály, aby měly větší zisky, to je zase jedna z českých správných cest , člověk zaslzí a vzpomene si na českou cestu privatizace p. Junka, Marouška, Soudka aspol a ty miliardy dluhů, co po nich zůstaly. Tady dluhy nezůstanou, ale podle AHA si budeme dělat kulturní maturitu.
25. 04. 2008 | 14:44

Don napsal(a):

Salivene, ty jsi dost slusnej demagog. Srovnavat prispevky a granty, lol. A hlavne mne fascinuje, jak v kazdym prispevku pises, ze maly divadlo se rovna chudy divadlo. To je samozrejmne nesmysl, je mnoho malych scen, krete jsou ekonomicky v pohode a velkych, ktere prave pro vysoke naklady jsou v minusu. Takze tve argumenty jsou scestne.
25. 04. 2008 | 15:43

Vojta napsal(a):

Tak jestli chcete mit v Praze muzikaly typu Excalibur, kde zahraje hudba z repraku, o zive kapele nemuze byt rec a par "celebrit" tam zazpiva a to je vse pratele a davat na to prazske penize jenom proto, ze tam chodej lidi podivat se na Lucku nebo kdovi koho tak je to blbost. Jestli chcete podporovat desitky koncertu pro cizince kam prijde zahrat kdovikde vystrachana kapela za predrazeny vstupny. To se taky bude dotovat? Verim, ze lidi z umeleckych skol dokazi posoudit kvalitu dila a podle toho pridelit dotace. A kdyz to tak nebude, tak tady budeme dotovat vstupny cizincum na zhovadily predstaveni. Oni si to totiz koupi.
25. 04. 2008 | 16:54

Saliven napsal(a):

Don:
A v čem je rozdíl? Obé se má dávat potřebným. Divadla jako je Ta Fantastika to prostě nepotřebujou. A buďte tak hodný a netykejte mi.
25. 04. 2008 | 17:24

Saliven napsal(a):

Silvie:
I to co berou sociální dávky mají příjem. Když už má stát rozdávat dávky ať je rozdává všem stejně ne? Grant je právě k tomu, aby podporoval něco nové a jiné. Rozhodně ne k podpoře komerce, která si na sebe vydělá bez problémů sama. Je otázka, jestli se dotují divadla kam nikdo nechodí. Víte o nějakém?
25. 04. 2008 | 17:31

stejskal napsal(a):

Paní Silvie,

jak definujete řadového občana? A jaké má starosti? A z jakých zdrojů při jejich formulaci vycházíte?

A ještě jedna otázka: Vy sama se považujete za řadového občana?

Neberte to prosím jako impertinenci, jen by mne to opravdu zajímalo. Tohle zaklínadlo řadovým občanem slyším poměrně často a nikdy jsem tak úplně nerozuměl.

Libor Stejskal
25. 04. 2008 | 17:41

zdesta napsal(a):

Každy třetí herec chce mít svoji vlastní scénu,vlastní repertoár,chce šéfovat,stát na vlastních nohách a.t.p.Navíc chce mít odpovídající plat,který ho nebude společensky diskvalifikovat.Tím pádem ovšem vstupuje do soutěže o diváka a o svou existenci.Dostávájí dotace malíři,sochaři,umělečtí fografové,jazzový muzikanti, spisovatelé,či básnici? Má mít divadlo v kultuře výsadní postavení? Proč?Pokud na to finančně nestačí,ať se obrrátí na nějaké mecenáše,sponsory. Mě ta atomaticky natažená ruka nějak nesedí.
25. 04. 2008 | 17:55

Petr Havelka napsal(a):

Tady si blbouni dali sraz.

Paní Ryšlinková napsala:

Nespokojeni jsou ti, kdo se ujali té „ekonomicky životaschopné“ části – showbusinessu a populární zábavy či atrakcí pro turisty - i ti, kdo se pustili na tenčí led hledání nových uměleckých výrazů, kdo setrvali či se nově uchýlili do uměleckých laboratoří k pokusům, kde si tvůrci a diváci teprve cestu k sobě hledají. Nespokojeni jsou soukromí majitelé muzikálů a divadel, nespokojeni jsou ředitelé malých divadel a nových festivalů a přehlídek, doslova vydupaných ze země za poslední desetiletí.

Že si má divadlo na sebe vydělat a když ne, tak nic, to si může vážně myslet jen blbec.

A co třeba sportovci, takoví atleti, když začínají si na sebe taky nevydělají. Pokud vím, tak města běžně přispívají na hokej atd a co na to ti,kteří na hokej nechodí a chodí třeba do divadla? Aha šulibrci. Spousta zde vášnivě diskutujících má IQ kopačáku.

Hokej mám rád a divadlo taky :)
25. 04. 2008 | 20:05

skála napsal(a):

Rád bych věděl, kdo z plamenně diskutujících v některém z něch "neziskových" pražských divadel byl a ví, o čem mluví. Kdo necítí potřebu kultury, pochopitelně na ni nechce vyhazovat peníze...
25. 04. 2008 | 21:07

stejskal napsal(a):

Dobrý den, Pane Havelko,

snažíme se zde o věcech spíše věcně diskutovat, než si nadávat do blbců. Navíc jsou na těchto stránkách urážky v rozporu s Kodexem diskutujícího. http://blog.aktualne.centru... Pokud nezměníte dikci, bude nucen Vaše texty mazat.

Děkuji za pochopení.

Libor Stejskal, editor blogů
25. 04. 2008 | 21:47

Petr Havelka napsal(a):

Pane Stejskal, omlouvám se. Děkuju za toleranci, asi jsem příliš přímočarý. Z mého pohledu jsou určité "základy" nebo "principy" na kterých se staví a nezpochybňují se. Nemyslím modře ani jiným spektrem. Když to shrnu na kopeček, nejlepší je podívat se tam, kde s tímto problémem mají zkušenosti a POUČIT SE. Diskuse mi připadaji "jalové". Nechci šťourat, ale kdyby někdo z redakce Aktualně získal objektivní srovnání, poděkoval bych. Ubylo by účelové demagogie.
26. 04. 2008 | 02:40

tomas napsal(a):

to havelka, tak, jak jsem vam psal o par radku vys, si najdete stranky semaforu, coz je mimochodem s.r.o.
26. 04. 2008 | 04:14

Karel napsal(a):

Pochopte, že musíme našetřit na Bémovu olympiádu. Ať umělci začnou hrát fotbal a hned se budou mít líp.
26. 04. 2008 | 06:37

stejskal napsal(a):

Dobrý den, pane Havelko,

neřekl bych, že zdejší diskuse jsou jalové. Najde se v nich podle mne celá řada pozoruhodných námětů k přemýšlení i úvah o řešení sporných záležitostí.

Jejich smyslem je poskytnout prostor pro kvalifikovanou oponentutu. Vím zcela bezpečně, že tyto stránky navštěvuje celá řada lidí, kteří ve finále rozhodují o spoustě věcí. Poskytněte jim tu oponentutu.

Budete-li jim naopak říkat, že jsou blbci, žádná výměna názorů se podle mě nepovede. A to je škoda.

Libor Stejskal
26. 04. 2008 | 11:03

Novák napsal(a):

Je triskní, když začnou bračet naši herci a lidé, kteří se točí kolem kultury.

Bylo až dojemné, jak někteří z nich za patřičnou úplatu podporovali stranu, která jim dnes splácí. Za 30 stříbrných patolízalsky na plakátech a v televizi se předháněly v oslavných písních na tu jedinou, tu správnou, tu čistou, tu nejlepší - stranu. A ona se z ní vyklubala po převzetí moci organizace, jejíž jediné motto je okrást všechny ve prospěch svůj a některých svých nochsledů. To víte např. paní hérečko Jirásková, Vy nemáte těch 7 miliard jako pan Bakal - Vás ta strana už nepotřebuje.

Jediná cesta je - politická likvidace ODS tím, že k volbám přijde většina slušných lidí a vyžene ty podvodníky (sliby voličům, zneužití policie před volbami, podplácení poslanců z jiné strany, smlouva s voliči, ...) od jejich koryt.

Oni nemají vůbec žádnou soudnost a nemají vůbec žádný práh vnímání. Stačí si přečíst dnešní projev "našeho" Topolánka (který dělá ostudu, kam vleze) a je Vám stydno, co má vlastně v hlavě vedoucí představitel strany, která ničí, na co přijde.

Pánové SuP, bigjirka, Ivan Hochman - máte možnost zase přinést nějaká modrá moudra.
26. 04. 2008 | 15:41

Silvie napsal(a):

Pane Stejskale,

ano - pokládám se za obyčejného ,řadového občana (bohužel, nepatřím k horním deseti tisícům) a mám tedy ,stejně jako všichni moji známí, zcela prozaické starosti. Rozhodně mě víc ,než granty pro rozežraná pražská divadla, trápí vysoká inflace a neexistence důchodové reformy. Herci(hlavně ti pražští) v naší kotlině trpí syndromem nepostradatelnosti a důležitosti (zřejmě od roku 1989)a nějak jim nedochází, že opravdu nejsou pupkem světa. Kultura nejsou jenom divadla a nedělá se jenom v Praze. To jenom na vysvětlenou.Omlouvám se za svou přízemnost.
28. 04. 2008 | 09:17

Poptropica napsal(a):

thanks you very much
12. 02. 2010 | 19:05

raudensah napsal(a):

i like it, thank you very much .
23. 02. 2010 | 20:28

Free Ringback Tones napsal(a):

good article , i like it thanks you for information ...
03. 03. 2010 | 17:56

Download mp3 Nasyid napsal(a):

blog.aktualne.centrum.cz/blogy/eva-kralikova.php
06. 03. 2010 | 01:42

p90x Workout DVD napsal(a):

17. 09. 2010 | 05:26

p90x napsal(a):

29. 09. 2010 | 09:16

FeleciaWatkins napsal(a):

freelance writer
09. 02. 2012 | 02:09

KELLIPhelps napsal(a):

freelance writer
09. 02. 2012 | 02:11

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kňapová Kateřina · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Maláčová Jana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Obluk Karel · Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zahumenská Vendula · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy