Jen se ptám...

10. 05. 2012 | 13:15
Přečteno 5799 krát
Reklama je v novém „náboženství“ – médiích – jakýmsi naruby obráceným zpovědním zrcadlem: máš = žiješ, nemáš = nežiješ. Tohle reklamní zrcadlo jistě znáte z TV: Děti mají sbírat účtenky z obchodů. Čím víc jich nasbírají a nejdelšího hada z nich slepí, zvítězí a cenu vyhrají… Místo aby sbíraly známky nebo aspoň céčka (kde jsou ty časy), páchají děti hon na rodiče. Nakupujte a hromaďte účty, čím víc, tím lépe. Čím větší spotřeba, tím lépe pro byznys, banky i stát. Mají co přihospodařovat.

Ale co my? A co děti? Už dávno se nepředhánějí ve známkách na vysvědčení – proč taky, vždyť i vysoko-školský diplom lze koupit. Předhánějí se ve značkovém oblečení i mobilech. Kdo je nemá, je z kolektivu vyřazen či přímo šikanován. Učíme je „mít“ věci, než „být“ třeba vzdělaný…

Když na to my, rodiče, nemáme, hned další reklama je ku pomoci. Dvě "profláknuté" tváře, ochotně nabízející z obrazovky půjčky na cokoliv, sedí v parku na lavičce a pozorují děti, které si hrají na tatínka a na maminku. Holčička vyčítavým tónem odposlechnutým doma říká chlapečkovi cosi o tom, co potřebují a nemají, a ty jen slibuješ atd., atd.. Její maminka přiskočí, nejspíš proto, aby jí děvčátko nedělalo ostudu. V tu ránu ochotně vstanou z lavičky i „andělé“ spásných půjček a decentně mamince nabídnou vizitku s kontaktem: máte-li problém, my ho hravě vyřešíme.

Ano, už i děti zneužíváme v byznysu. Nejen nenápadně u pokladen supermarketů, ale už bezostyšně ve velkém, s bankami, půjčkami. Sexuální zneužívání dětí je hnusné a vysoce trestné. Co zneužívání dětí v byznysu?

Jakpak je to u vás doma? Jen se ptám a nabízím zpovědní zrcadlo. Odpovědět si musíte sami.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

neo napsal(a):

Dobrý den, zajímavý článek.

V prvé řadě bych se dotknul těch účtenek. Ta soutěž se nevyhrává s účtenkama rodičů, ale ty děti stojí u marketů a od všech lidí co tam vlezou je vybírají.

Jinak není pravda, že by se nic sbíralo. Mi sbírali céčka a hokejové kartičky, pak se sbíraly pogy a pokémony a dnes Zoobles a Bakugani...

Předhánění se ve značkových hadrech, mobilech aj zde bylo vždycky a vždycky bude (pomineme-li dobu, kdy všichni chodili stejně hnusně oblíkaní v kamaších, manžestrákách a okusavých trikách a mobil na východě neexistoval ).

Tady je to ovšem záležitost rodičů. Dítě není výdělečně činné, takže rozhoduje rodič, jak mu vysvětlí, co mu ještě může koupit a co již ne.
Totéž platí u těch půjček. Rozumné splátky na potřebné věci by nikomu vadit neměly, ale víme, že finanční gramotnost je tady trošku u dna a tak se hromadí půjčky na hlouposti a exekuce.
10. 05. 2012 | 13:25

dlabáček napsal(a):

Divím se, že Dikobraz zanikl. S přispěvateli jako neo by z něj mohl být vedoucí titul na trhu.
Jinak, axiom nemáš = nežiješ není nějaký mediální špílec, ale úhelný kámen tohoto systému.
10. 05. 2012 | 13:31

achjooo napsal(a):

"mi" sbírali céčka

Šmankote neo, vy jste ortografický otrlík!!
10. 05. 2012 | 13:32

neo napsal(a):

achjooo:

jo, nestudoval jsem bohemistiku a z češtiny jsem věčně propadal.
10. 05. 2012 | 13:43

toník napsal(a):

Paní Šilerová,jak vysvětlujete rodičům a dětem navrácení církevního majetku? Děkuji za upřímnou odpověď. A jaký je Váš názor na tento Dukův exces?
10. 05. 2012 | 13:44

mb napsal(a):

He he ... to je ale depresivní a pravdivý ( a pravdivý a depresivní) blog ... :-))

hezký den paní janě šilerové ...
10. 05. 2012 | 13:54

mb napsal(a):

ad neo ... vim ze se ted sbiraji i zvirata ... / je to castecne komercni akce myslim ... ale myslim, ze to neni uplne od věci znat zvirata prostrednictvim karticek .../ zdravím ...
10. 05. 2012 | 13:55

mb napsal(a):

toník napsal(a):
Paní Šilerová,jak vysvětlujete rodičům a dětem navrácení církevního majetku? Děkuji za upřímnou odpověď. A jaký je Váš názor na tento Dukův exces?

... vysvetluje to podle zásady: nemáš - nežiješ ...
10. 05. 2012 | 13:58

Silvie napsal(a):

Zaplať pánbůh, moje dítě je vůči reklamě poměrně odolné, možná proto, že má strýček reklamku!
Vím, jaké se v reklamě točí peníze a jaké to je obludné šidítko pro truhlíky(coby byznys je to ovšem k nezaplacení).
Hloupí a zakomplexovaní lidé si dodávají skrze "značky" sebevědomí, ale to buranství z nich stejně čouhá,jako sláma z holínek. Stačí se projít po Varech.

Paradoxně má tedy na mne reklama zcela kontraproduktivní vliv, asi občas něco v TV podprahově zachytím, ale většinou okamžitě vypínám.
Dítě je v porovnání s ostatními vychováno k relativní skromnosti, nevyžaduje drahé značkové oblečení a mobily za tisíce (jsem na "značkování" vysloveně alergická), strýček občas cosi nekřesťansky předraženého zakoupí a pak se kvůli tomu pravidelné pohádáme.
Dcera chodí hezky a netuctově oblečená, přičemž to nestojí majlant - jednou za čas udělám razii po Praze, kde se dá nakoupit celkem levně a dobře (Mango,Promod, Zara atd.). O šikaně se v jejich třídě (ZŠ) naštěstí nedá vůbec mluvit,holka měla kliku.

Jinak má paní autorka pravdu, je to blbý a povrchní svět...
Fakt ale je, že zásadoví rodiče, kteří nejsou ochotni ze svého přesvědčení ani kousek uhnout, můžou udělat své děti neš´tastnými. Chce to kompromis.
10. 05. 2012 | 14:06

Silvie napsal(a):

Toník,

tahle církev se na restitucích příliš nezahojí.
Proč myslíte, že katolíci vzali na vědomí i ostatní církve?
Aby to nevypadalo tak blbě a nepůsobili sami tak hladově. Ale stejně jim to image nevylepší.
10. 05. 2012 | 14:09

žena napsal(a):

toník napsal(a):
Paní Šilerová,jak vysvětlujete rodičům a dětem navrácení církevního majetku? Děkuji za upřímnou odpověď. A jaký je Váš názor na tento Dukův exces?

JEN SE PTÁM - stejně jako Toník a proč podmínky pro církevní restituce nejsou stejné jako podmínky, které platily pro ostatní restituenty?
10. 05. 2012 | 14:11

žena napsal(a):

Silvie
"Jinak má paní autorka pravdu, je to blbý a povrchní svět...
Fakt ale je, že zásadoví rodiče, kteří nejsou ochotni ze svého přesvědčení ani kousek uhnout, můžou udělat své děti neš´tastnými. Chce to kompromis. "

Souhlasím.
10. 05. 2012 | 14:14

neo napsal(a):

Silvie:

Mango, Promod, Zara ... to jsou značky...
10. 05. 2012 | 14:18

neo napsal(a):

mb:

jo, taky sbíráme samolepky se zvířatama.
10. 05. 2012 | 14:19

pražská biskupka napsal(a):

Inteligentní člověk ví, že reklamy v televizi jsou nutné zlo tohoto režimu. Zbavili jsme se "toho strašného" žití před r.1989, ale že tu máme novou nesvobodu, to již poplatná media nezmiňují.
Inteligentní člověk ví, že reklama musí tak trochu klamat (a někdy opakovaně - REklamat), aby nedůvěřivce lohla o kýžený peníz. Pokud by reklama tak trochu nekecala, firma by neprosperovala. O půjčkách to platí zcela. Oni vám půjčí, ale poté vás zaručeně odrbou. Komunisté používali ve svých tezích a k dosažení svých cílů děti (jak odporné!). Tento režim beze zbytku založený na penězích to dělá zcela stejně. Tak kde je rozdíl? (Jen se ptám!)
Velmi mě mrzí, jaké jste měla dětství.
To, co bralo nejen Vám v 50.letech otce, byla ideologie.
Dnes je to ekonomická situace. Mýlím se? Jen se ptám!
10. 05. 2012 | 14:20

Kvakin napsal(a):

Paní biskupko, určitě jste také zvonila klíči? Vy jste netušila, že sloužit mamonu je příjemnější a přitažlivější než sloužit Bohu? A ještě na závěr. Mistr Jan byl přece pro nápravu církve, s čímž souviselo, že církev nebude hromadit majetky a vrátí se k ideálu společenství Kristova. Teď husitům spadne z katolického stolu pár drobků a husité je vezmou, starším římským bratrům ruce políbí ... Budou se moci husité ještě k odkazu Mistra Jana hlásit, aby nebyli bráni za falešníky a lháře?
10. 05. 2012 | 14:24

Stařeček napsal(a):

paní biskupko Šilerová, když mám názor, že by se mělo církvím vrátit jenom to, co jim prokazatelně patřilo, dostanu se do nebe, nebo ne?
10. 05. 2012 | 14:26

mb napsal(a):

Stařeček napsal(a):
paní biskupko Šilerová, když mám názor, že by se mělo církvím vrátit jenom to, co jim prokazatelně patřilo, dostanu se do nebe, nebo ne?

... já bych vás tam (pro)pustil ...
10. 05. 2012 | 14:48

Dáša N. napsal(a):

Pokud jsem reklamu, kterou paní blogerka zmiňuje, správně pochopila, tak děti na pískovišti, hrající si na maminku a tatínka, jenom předvádějí to, co doma vidí.
Děvče říká: "Splátky, splátky, splátky...na auto, kuchyň, pračku...atd. kde na to máme pořád brát a ty nic," či něco takového.
Chlapec na písku zarytě mlčí.
Reklama se může nelíbit pro svou pravdivost. V mnoha domácnostech mají na dluh navíc i střechu nad hlavou.
Tahle reklama mi přišla spíše jako kritika rodičů, kteří si klidně nadělají několik půjček a pak neví, jak z toho ven.
Proto mi přijde jako kontraproduktivní, protože je odstrašující pro ty, kteří by se chtěli nezodpovědně několikanásobně zadlužit.
Banka nabízející sjednocení různých úvěrů možná dočasně získá.
Jestli bude ale dost lidí ochotných se u ní nově zadlužovat, to teprve zjistí.
10. 05. 2012 | 14:50

Silvie napsal(a):

neo,

všechno má nějakou značku -i vložky.

Ale tohle jsou "značky" přijatelné cenově i kvalitativně pro adolescenty. Nakonec tam nakupuju i já sama a moje kamarádky taky. Není to žádný extra luxus.
10. 05. 2012 | 14:55

Dáša N. napsal(a):

neo
Chodili jsem oblékaní tak, jak nás maminky chodit nechaly. Někdo rezignoval a dítě oblékl do kamaší. Někteří rodiče nasadili kaliopky a šusťáky, špičkové to módní výstřelky, které k nám doputovaly ze západní ciziny.
Ale dost bylo rodičů, kteří skloubili vlastní tvořivost s tím, co bylo na trhu. Musím vás ale upozornit, pokud vám paměť neslouží, že třeba naše obuv byla nejen kvalitní, ale také hezká. To zjistíte ze starších filmů.
Záleželo na tom, jaké kdo měl rodiče, prarodiče, podle toho se odvíjelo oblečení. Takový hrabě doktor Berwid-Buquoy určitě nechodil ve zmijovce)))
10. 05. 2012 | 15:17

pirát napsal(a):

Řekl bych, že srovnávat "zneužívání" dětí v reklamě s jejich sexuálním zneužíváním je dost silné kafe. Ten "byznys" jste si zvolili cinkáním klíčů, pokud vím, za komunistů by taková reklama nebyla možná. A my to po vás máme napravovat.
10. 05. 2012 | 15:35

žena napsal(a):

JEN SE PTÁM - "máš = žiješ, nemáš = nežiješ" neplatí to hlavně u práce?

Za jediný klad totáče považuji to, že všichni měli práci. I Romové, tehdy Cikáni.
10. 05. 2012 | 15:40

toník napsal(a):

mb. Že Vy zpíváte a chodíte do nějakého náboženského sboru? Nemáš srdce-nežiješ! Je proti Ježíši toužit po mamonu na úkor ostatních...
10. 05. 2012 | 15:44

DF napsal(a):

Jasná duchovní podpora pro sběr všeho po dobu trvání č + 17 let.
Katolická církev byla v době komunistické totality jakýmsi morálním opěrným bodem ve společnosti.
Ve chvíli, kdy očekává vyřešení restitucí, ale její hlas citelně ochabuje.
A to ve společensky značně neklidném období.
Církev musí nechat starost o kostely státu a z církevních restitucí přijmout pouze pozemky,lesy a samozřejmě finanční kompenzaci.
Tedy tady je ta nutnost kompenzovat minimálně 17 let.
Je naprosto jasné,že nikdo neslyšel církev říkat, že opatření některého ministra je v rozporu s učením církve.
Finanční gramotnost církve je tady trošku jinde než u prostého občana, no a tak nám tady paní biskupka vysvětluje jak my občané jsme u dna a tak hromadíme půjčky na hlouposti a exekuce.
To církevní restituce je úplně jiné kafe, tam se získají prostředky úplně jiným způsobem.
Podle paní biskupky , aby hlas a vliv církve ve společnosti zesílil, by pomohlo, kdyby se církevní představitelé nemuseli starat o nic jiného než o restituce a to zredukované na.
finanční kompenzace po dobu < 17 let,pozemky,lesy atd..
10. 05. 2012 | 15:44

Silvie napsal(a):

Dáša N.

Pamatuju si nenáviděný bobří kožich (navrch to bylo z nějaké zelené koženky ,či čeho), co mi doma spíchli. Bundy o dvě čísla větší, aby mi vydržely nejmíň do konce základky. Epesní tepláčky s věčně vytahanýma kolenama a přízové punčocháče. Vypadali jsme jako váleční sirotci i víc nežli dvacet let po válce.
A taky jsme to přežili. Dcera na ty fotky jenom nevěřícně zírá. Na druhou stranu - móda se moc neřešila, všichni jsme na tom byli zhruba stejně.
10. 05. 2012 | 15:47

dobrý den, dobrý den napsal(a):

stařečku
Do nebe se dostanete zcela určitě. Komínem.
10. 05. 2012 | 15:53

Xaver napsal(a):

Neo:
1) Jaké přesně jsme měli, proti západu, zpoždění ve vybavení mobily ?
2) Jaká část vašich příjmů souvisí s reklamou ?
10. 05. 2012 | 15:53

neo napsal(a):

Silvie:

jsou to ale renomované značky ! Snad si nemyslíte, že se tady lidi trumfujou v Dolce Gabbana. Tyto značky jsou velmi prestižní za dostupnou cenu jak říkáte, ale naprosto to odporuje tvrzení, že jste na značky alergická. Neznačkové oblečení pochází prakticky z vietnamských tržnic aj podobných.

jsou naštěstí dávno pryč doby, kdy se za značku považovaly pouze 3 pruhy a fajfka.
10. 05. 2012 | 15:55

ali napsal(a):

neo, Silvie

trocha rozumu od profíka =o)

http://www.stream.cz/uservideo/673138-vizionarka-kacka

p.s.
lidi tak se furt nehádejte a neurážejte, je to vošklivý..každý má svůj názor, občas udělá nějaký překlep, tak to druhým nemlaťte primitivně o hlavu, dlabáčku a achjoo..vy jste nikdy neudělali botu? Jste neomylní? Nebo chápete menu o sedmi chodech jeden párek a šest piv?
10. 05. 2012 | 15:59

neo napsal(a):

Xaver:
1) asi tak 10-15 let
2) netušim na co se ptáte. V reklamě nedělám a pokud se ptáte na to, jakou část utratim za výrobky z reklamy, tak to fakt nevim.
10. 05. 2012 | 16:00

neo napsal(a):

Dáša N.

dnešní obuv je ještě hezčí a také kvalitní, záleží kterou značku kupujete. A o výběru v oblečení nehodlam polemizovat. Takový výběr jaký je dnes, nikdy nebyl.
10. 05. 2012 | 16:30

Silvie napsal(a):

neo,

v téhle módě se tedy "netrumfuje" - o to snad nikomu normálnímu ani nejde, ale má šmrnc a je slušně ušitá. V Itálii je to třeba Benetton - ten už si stojí o něco líp.
Na značky kašlu, vybírám si podle materiálu, ušití a ceny.
Moc hezké věci má třeba Tatoom - to je velmi šik polská móda, taky ne extra značka, i když prodávají dražší věci (všechno ale vlna, hedvábí, bavlna atd.) - kvalita za přijatelnou cenu.

Měla jsem na mysli spíš snoby, kteří si oblékají opravdu hodně drahé věci. Občas si rýpnu do bráchy, protože on kapku snob je. Ale fakt je, že v jeho branži to tak funguje, chcete-li být úspěšný.

Celá reklama je ale jeden velký podvod.
Dámy by jistě potěšilo, kdyby viděly,jak se provádí modelkám retuš přes photoshop. Sama jsem si to vyzkoušela. Od té doby nemám zbytečné komplexy.
10. 05. 2012 | 16:42

olga napsal(a):

Paní Šilerová, napsala jste to moc hezky a pravdivě. Za Váš příspěvek děkuji.
Ovšem ne všichni vidí. Někteří se dívají a nevidí. Poslouchají a neslyší. S tím se nadá nic dělat. To je nám dáno.
10. 05. 2012 | 16:47

neo napsal(a):

Silvie:
ci sei o ci fai?

trumfuje se milá Silvie. Značky versus vietkong. Kdo je čong, ten je nula, kdo má triko od Zary a kalhoty od Dieslu a kabelu Mango, ten je cool a in atd.. už chápete?

nejde o Versace, Blažka nebo D&G. jde o normální slušné, cenově dostupné značkové oblečení. Jenže cenově dostupné je pro vás a ne pro prodavačku z Tesca. Ta koupí dítěti boty a bundu u ťamana, protože nemá ani na tu značku v Tescu. A její dítě je pak terčem útoků jiných dětí.
10. 05. 2012 | 16:52

kacíř napsal(a):

Tady vidíte, jak paní biskupka stojí o kontakt a diskusi s veřejností. Napsala si co jí pálí a sbohem. Není to náhodou taky reklama, když jí nestačí se presentovat jako Jana Šilerová? Nemáš, nežiješ že? Mimochodem, zneužívání dětí v byznysu je stejně hnusné, jako v církvích. Bacha na to, paní Šilerová!
10. 05. 2012 | 17:10

pražská biskupka napsal(a):

ženo, on měl ten minulý režim více výhod, ne jen tu povinnou práci pro všechny (co by za to dnešní nezaměstnaní dali!).
Logicky byla podporována porodnost, protože jen tak měl kdo pracovat na důchodce. Zdraví nebylo zbožím a nemocenská byla důstojná člověku. Cikáni nejen že museli pracovat, ale museli posílat své děti do školy. Nikdo se jich nebál - jak z občanů tak z politiků - jako dnes. Školství bylo na vysoké úrovní - jděte ovšem do háje s argumenty ekonomickými. Maturity měly svoji úroveň. Nikdo netuneloval systém zdravotního pojištění (IZIP).
92% lidí dnes nesouhlasí se současnou politickou situací.
A politici dělají, jako když se jich to netýká!
10. 05. 2012 | 17:19

bůh napsal(a):

Když reklama, tak pořádná.
A pořádná reklama je jen v Emerice

http://www.blesk.cz/clanek/video-klipy/159637/nejsilenejsi-reklama-lame-rekordy-sledovanosti-musite-videt.html
10. 05. 2012 | 18:32

Baba napsal(a):

Žena prý dokáže brát zřetel na víc aspektů na rozdíl od muže, pro nějž je zásadní dosažení cíle. Děti zpravidla jsou jasné vymezení chlapečkové nebo holčičky. Součinností polarit, například jang a jin, vzniká harmonie.
Časté opakování reklamních hesel se zapíše do vašeho podvědomí, připustíte-li to. Obrazové zpracování nemusí nutně lahodit vašemu vkusu. Rozhodněte se jej chápat jen jako nabídku.
10. 05. 2012 | 18:47

Silvie napsal(a):

Neo,

já se s vámi nepřu - máte samozřejmě pravdu.
Já mám jen jiný pohled na tyto obchody - pro někoho znamenají možná značkové zboží, ale v podstatě jde o standardní západní obchodní řetězce, jako poněkud starobabský Marks a S.

Jen říkám, že nemám ráda snoby, kteří často koupí rádoby "značku" z mizerného materiálu za velké peníze a přitom se lze obléknout moderně, hezky a relativně!! levně.
Nakonec - i v u Vietnamců, v těch lepších obchodech, se dá nakoupit slušné oblečení. Pokud máte trochu vkusu, nikdo to na ulici nepozná. Viděla jsem u nich ofláknuté džíny k nerozeznání od těch v Promodu. Hoši jsou snaživí.

Ale o tomhle asi ten blog není.
10. 05. 2012 | 19:08

Občan napsal(a):

Protože celý tenhle systém, paní Šilerová, tak funguje už 200 let.
Najedné straně tlak na spotřebu a na druhé straně tlak na co nejnižší mzdy placené "plebsu". V pozadí decentně se uculující "finanční trhy", které to všechno JAKOBY financují. A to je celý příběh.
Děti jsou pro systém POUZE konzumenti - spotřebitelská masa jako každá jiná, akorát trošku podměrečná.

Církve bez vyjímky tonhle systém pomáhají po celou dobu jeho existence udržovat při životě vymýváním mozků "plebsu". Vymýváním mozků kecy o morální oprávněnosti hlubokých sociálních rozdílů, protože to je boží úradek. Vymýváním mozků kecy o morální oprávněnosti válek, zbrojního průmyslu, finančních spekulací a machinací. Vymýváním mozků kecy o tom, že přesně takhle je to správně a že po smrti to bude ještě lepší, pokud bude "plebs" pokorně držet hubu a krok.

Tak čemu se teď "náhle", sakra, divíte???
10. 05. 2012 | 20:42

Občan napsal(a):

To Silvie:

My jsme to doma vyřešili k naší dlouholeté spokojenosti. ZATÍM. Nakupujeme značkové hadry v sekáčích. Jsou prověřené nošením a praním (čištěním). Za zlomek ceny totéž, jako ve "značkových" obchodech.
Manželka tam dokonce nakupuje pro sebe i všechny boty, protože má nějaké zvláštní čidlo, které ji vždy neomylně dovede k novému zboží. Občas se jí zadaří i u mé velikosti. A nekupte NOVÉ ČERNÉ 9tidírkové Martensky za 250.- Kč :o)
Poslední rok máme ale trošku problém, protože na západě nám začali nepěkně šetřit, tak dá víc práce najít opravdu pěkné věci...
10. 05. 2012 | 20:51

Občan napsal(a):

To Neo:

Ty současné "značky" nemají se ZNAČKAMI vůbec nic společného. ZNAČKOVÉ zboží se vyznačuje špičkovou kvalitou materiálu i provedení a to žádná z konfekčních "značek" neposkytuje. Kdo si myslí, že nakupuje značkové zboží, obelhává sám sebe.
10. 05. 2012 | 20:53

Kritik napsal(a):

Vážená paní biskupko,

nemůžete přece děti oddělit od světa, ve kterém žijí jejich rodiče, nějakým zákazem či doporučením. Děti budou vždy spojeny se světem jejich rodičů, případně se světem vytvářeným školou. Mohou se obojímu vlivu vymknout, což se skutečně stává a stát se obětí ještě horšího světa - virtuálního světa internetu, kde neplatí žádná pravidla a morání úroveň si vybírá každý sám. Což však nikdo sám bez patřičného základu nesvede, natožpak dítě.
10. 05. 2012 | 21:26

Silvie napsal(a):

Občan,

koupíte si opravdu drahou "značku" a pak zjistíte, že to (jako všechno) šili někde v Číně.
Přijde mi zhůvěřilé, co jsou někteří lidé ochotni zaplatit za hadry, a to mám nakupování dost ráda. Nikdy jsem ale nebyla marnotratná, občas si koupím sice něco dražšího, ale taková věc mi vydrží v šatníku několik let. Rozhodně nechápu blbky, které utrácejí desítky tisíc za obyčejné kabelky.
A už vůbec nechápu rodiče, kteří dětem koupí ,na cokoliv ukážou prstem, i kdyby si na to měli půjčit.
Má dcera není rozmazlená a nemá přenané nároky ani ve svých 16 letech. Všechno spočívá ve výchově. Dobrý vkus není o penězích.
10. 05. 2012 | 21:30

Občan napsal(a):

Silvie, v tomhle mi mluvíte z duše :o)
Jedné vzdálenější odrustající potomkyni jsme dali k vánocům krásný svetr od Benettona. Byla z toho úplně hotová, že dostala takový drahý dar. Vůbec jí v tom šoku nepřišlo divné, že je v takovém tom lepícím pytlíku od pánské košile. Pořídili jsme ho za 160.- Kč v sekáči :o)))

Naše děcka zjistily, že na západě to taky není žádná legrace, když jezdily na výměnné pobyty do Británie a Francie. To starší bylo u jedné rodiny v Bretani - on učitel, ona bývalá učitelka, nyní prodavačka v květinářství. Se školou, co se s ní vyměňovali, byli v delfináriu. Z francouzských dětí tam jela jen polovina třídy, protože zbytek rodičů neměl 45 eur na vstupné. Osobní poznatek tisíckrát lepší než tuna přednášek a povídání.
A škola v Le Havru, kam chodili, měla hajzlíky na dvoře - klasické kadibudky.
Dost je ty výměnné pobyty poučily...
10. 05. 2012 | 21:49

katalyzátor napsal(a):

Rozdíly mezi majetkovými a společenskými poměry lidí byly značné i za minulého režimu a děti z málo majetných rodin tím mezi svými vrstevníky trpěly podobně jako dnes. Nebyly to mobily, ale třeba brusle. Jedno dítě mělo kanady a druhé bylo rádo, že mělo šlajfky. Atd, atd. Prostě a jednoduše takový je život a myslet si, že je nespravedlivé, že nemají všichni stejně je hloupost. A reklama s tím nemá co dělat.
10. 05. 2012 | 21:53

Dáša N. napsal(a):

Silvie
Bobří kožichy měli jen ve šlechtických rodinách:))
Pamatuji, že jsem některé oděvy v raném dětství podědila po o něco starším děvčeti sousedů, neboť nemělo sourozence, kteří by mohli jen dost málo použité věci "donosit". Punčocháče byly takové, jak píšete, ale mohu vám prozradit, že v té době třeba v Rakousku děti nosily úplně stejné. Ráda si vzpomínám na kousky oděvů, které mi uháčkovala a upletla babička a ušila maminka, třeba svetr se zvláštními knoflíky ve tvaru hruštiček, jablíček, citronků a banánků, nebo kostkované kalhoty s rozparky, které mi v pěti letech připadaly děsně "cool", stejně jako doma šité krtkovy kalhotky. Mám pocit, že mé "modely" pak posloužily i dalším dětem v okolí, poté, co jsem z nich vyrostla. Ten citový vztah k věcem, které vyrobily matky a babičky dnes chybí. Proč si vážit lyžařské kombinézky, vyrobené matkou, když v Tesku mají hotové a dokonce s nášivkou s Mikymausem.
Od dětských let mám proto vypěstovaný pocit, že nejlepší jsou věci "na míru", i když i to, co mi bylo rodiči zakoupeno, se mi většinou líbilo.
K těm botům ještě - ještě dlouho poté, co byl Baťa znárodněn, se udržely obchody v takovém stylu, jak je zařídil, a naprostá většina obuvi byla kožená, včetně těch nejmenších botiček. Prodejny obuvi a kabelek měly nezaměnitelnou vůni kůže, to už dnes ve většině běžných obchodů nehrozí.
Po této stránce běžný občan dnes musí vzít zavděk nekvalitnějším zbožím, než třeba v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy byla většina zboží v obchodech vyrobena v Československu. Nic na tom nemění ani fakt, že byl menší výběr, než dnes. Menší výběr konfekčního oblečení zdařile kompenzovaly cenově přijatelné VKUSy, Oděvní tvorby a pod.
11. 05. 2012 | 00:57

Dáša N. napsal(a):

Abych nebyla obviněna ze selektivní paměti, jedna "hrůza" existovala.
Byly to tzv. pionýrky, kožené botky s traktorovou podrážkou. K mým nejhorším čtyřem zážitkům z dětství patří také ten, kdy mě v nich poslala babička, někdy v první či druhé třídě, do školy, protože se měl konat školní výlet. K nim mi ovšem navlékla roztomilé letní šatičky. Tu potupu si budu pamatovat už napořád, stejně jako dětské představení žáků školy v jednom známém divadle, kdy jsme měli představovat "děti černé, žluté, bílé" a museli vystupovat na prknech, která znamenají svět v pyžamech(!).
11. 05. 2012 | 01:14

DL napsal(a):

Velmi "objevné". Na to jste přišla až teď? Kolikpak Vám je?
11. 05. 2012 | 02:06

DL napsal(a):

"Inteligentní člověk ví, že reklamy v televizi jsou nutné zlo tohoto režimu", napsala pražská biskupka.

Inteligentní člověk reklamu v televizi ani nezachytí, neboť na televizi neciví. Televizní přístroj používá jen jako "plátno", tj. pustí si kulturu bez reklam ze svého zdroje.
11. 05. 2012 | 02:32

Silive napsal(a):

DL,

tak to si jenom myslíte... vím, jak funguje reklama. I když se tomu bráním, stejně ji čas od času podprahově zachytím (externí reklama, reklama v supermarketech, na zboží atd.).
Mám-li pak vedle sebe zboží stejné ceny - jedno je ale známější značky, samozřejmě
sáhnu po tom, jež je mi povědomé.

Kdyby reklama nefungovala, nelily by do ní firmy desítky milionů. Málokdo zvenku má představu, kolik v reklamě lítá peněz a ty se musí firmě vrátit.
11. 05. 2012 | 08:29

buldatra napsal(a):

Dokud bude co nabízet, bude reklama.
Až nabídka nebude, bude se nám po reklamě stýskat.
Budeme říkat, byly to zlaté časy, když byla reklama.
Jak by asi vypadala reklama na hlad?

Církve mají co dohánět a dohánějí, co se reklamy týče.
Jdou na to od lesa, kapánek po svém a používají reklamu negativní a v tom jsou fakt dost dobré. Zejména jedna z nich.
11. 05. 2012 | 08:42

DL napsal(a):

Silive, jistě, však jsem hovořil pouze o televizi, tj. lze eliminovat aspoň jeden ze zdrojů, z kterých se na nás reklama hrne. Samozřejmě neuniknu billboardům, reklamě na netu, která je stále agresivnějši, a pak též, jak uvádíte, reklamě v supermarketech.
11. 05. 2012 | 09:10

neo napsal(a):

Občan:

sám ale dodáváte, že toto značkové zboží nakupujete v sekáči. Což schvaluju, protože se tam dají sehnat kousky levně, značkově a především jediněčně, takže je menší pravděpodobnost, že se v tomtéž objeví někde někdo jiný.

Právě ty neluxusní značky poskytují kvalitu z rozumnou cenu. Džíny kolem 1000kč ujdou, ale 7000 bych za ně nedal. Při takovém rozdílu se právě platí za značku a kvalita je velmi podobná.
11. 05. 2012 | 09:10

Grőssling napsal(a):

Paní biskupko, touha po mamonu je nejen podle křesťanských církví hřích.

Co asi chtěly davy cinkálistů klíči v listopadu 1989 hlavně ?
A vadilo Vám to ? Nejste lepší.

Jen mi tu necincejte žvásty o lidských právech a svobodě.
11. 05. 2012 | 09:11

Baba napsal(a):

Našinec patří do generace s marxistickou výchovou. V křesťanských motivacích se nijak zvlášť neorientuje. A dokonce to považuje za pokrok.

V listopadu se opravdu spontánně cinkalo vlastním svazkem domovních klíčů. Tehdy ještě tržní ekonomika nenabízela jinak zvukově atraktivní propriety. Vodní děla byla nasazena v lednu 1989. V listopadu už ne.
11. 05. 2012 | 10:00

Baba napsal(a):

Aby nedošlo k nedorozumění. Na jednom z nejvýznamnějších pražských náměstí o ploše cca čtyři hektary se sešlo víc než sto tisíc Pražanů, což je asi desetina obyvatel Prahy a jedno procento populace České republiky, která v té době byla ještě součástí Československé socialistické republiky, a každý z nic cinkal svými vlastními klíči.
Václavské náměstí není největším pražským náměstím, tím je Karlovo náměstí o ploše osmi hektarů, v době své parcelace největší náměstí v Evropě.
Středobodem shromáždění bývá sousoší od J. V. Myslbeka s dominující jezdeckou sochou svatého Václava, ale v listopadu 1989 to byl, zřejmě z praktických důvodů balkón níže situované budovy nakladatelství Melantrich.
Václavské náměstí není místem vypuknutí Sametové revoluce, tím je Národní třída, z Václavského náměstí pěším dostupná během několika málo minut.
Původní raně barokní pískovcová jezdecká socha svatého Václava od Jan Jiřího Bendla je dnes k vidění v lapidáriu Národního muzea na holešovickém Výstavišti. Jeji kopie z roku 1959 se nachází ve Štulcových sadech na Vyšehradě.
11. 05. 2012 | 12:09

buldatra napsal(a):

Klatba jest těžký trest, jehož se užívalo kdysi nejen v právu církevním (kde dosud nebyl zrušen), nýbrž i v právu světském. Klatba církevní (excommunicatio, anathema) spočívá v úplném nebo částečném pozbavení účasti v životě církevním. Podobně užívalo se kdysi v právu světském klatby jakožto těžkého trestu, který vylučoval zločince z právní společnosti a zbavoval ho právní ochrany. Osoba (v našem případě reklama) daná do klatby pozbývala ochrany bohů i lidí. Nikdo jí nesměl poskytnouti přístřeší, pokrmu a nápoje ani jiné pomoci. Takové povahy byla již římská aquae et ignis interdictio. Člověk zbavený vody a ohně nucen byl opustiti své bydliště a vyhledati si novou vlast, kam účinky vyloučení
ze společnosti nesahaly.

Jen se ptám, proč vlastně již dávno nebyla reklama dána do klatby, když církev o jejím zhoubném vlivu na duši stáda ví?
11. 05. 2012 | 14:21

pgjed napsal(a):

Paní biskupko,

Děkuji, že burcujete a upozorňujete na špínu a svrab kolem nás. Ale nemáme radu pro reklamu? Proč ta nečiní, co je ze zákona povinná? A proč ti, kteří chápou že je to svinstvo, vypočítané na dětskou neodbytnost, proč té radě nepíšou? Svého času po celé republice visely obří plagáty využívající Saudkovu fotku, která byla neoddiskutovatelnou dětskou pornografií. Všichni to strpěli, nikdo nerprotestoval. Jsme-li i po 22 letech mdlého ducha i mravů, máme přesně to, co si zasloužíme!
11. 05. 2012 | 14:34

Manka napsal(a):

Žádné zlo není nutné, jan s emusí včas rozpoznat. Když nepoznáme, zapaltíme a to se i právě děje. Dikobraz ? Praly se přes něj umazané peníze a tayk Podvobraz, který vycházel krátce přes Českou poštu. Kreslil do onou uvedených časopisů jeden zavřený/ recidivisdta/ a měl potíže, aby mu za kreslený humor,který otiskli, zaplatili. Je to tu děsná svoloč......
11. 05. 2012 | 16:21

art napsal(a):

Silvie:
Takovou trapnost jako váš komentář (pod záminkou, že odmítáte značky citujete zbohatlické značky, do kterých se obléká vaše dítě) jsem už dávno nečetl. Měla byste se před slušnými lidmi stydět.
11. 05. 2012 | 23:12

Dandal napsal(a):

Babo 10.00 Kde jsou ty časy kdy každý mohl cinkat klíči od vlastního domova.? A kdy komunisti neměli pravdu.
12. 05. 2012 | 11:35

Bestia Triumphans napsal(a):

Silvie napsal(a):
"Paradoxně má tedy na mne reklama zcela kontraproduktivní vliv, asi občas něco v TV podprahově zachytím, ale většinou okamžitě vypínám."
?
To jste naivní? Nevypnete reklany v rádiu na veřejném prostranství, nevypnete inzeráty na bilboardech, v tisku a všude kolem vás...
12. 05. 2012 | 17:49

Radovan II. napsal(a):

Paní biskupko Šilerová. česká společnost je nemocná už 22 let, Chtěli jsme budovat společnost, která dodržuje lidská práva, kde je demokracie a svoboda. A nějak se to nepodařilo. Lidská práva jsou jen pro bohaté a zbohatlíky a svoboda a demokracie také. "Psí hlas" do nebe nejde, můžeme nadávat od rána do večera, ale nikdo to nechce slyšet. 10% VIP si dělá co chce a to pasuje jen jim. A to jsme nechtěli. Republika je "U snědeného krámu" a občané brzy skončí u MUDr.Chocholouška, pokud se hned nezačne proti tomu českému marasmu něco aktivně dělat. Ti zbohatlíci zase blbnou z peněz, protože v mozku nic jíného nemají. Nejprve musíme dát do pořádku "základnu" což je ekonomická situace občanů, která je otřesná a pak se můžeme věnovat "nádstavbě" - kultuře a ostatnímu. Údaje o české průměrném platu jsou velmi zkreslené, někdo má 300 tisíc,druhý 20 tisíc a pak dělejte průměry. Ten s vysokým platem často neudělá tolik práce jako ten s 20ti tisíci. Vysoké platy vysály celou ekonomiku a za 22 let způsobily polovinu státního dluhu. Bohužel !!! Proto to tady tak vypadá, v sousedních zemích takový binec není.
Kdy budeme mít průměrný plat 30 tisíc, což není nic moc na dnešní ceny, až minimální mzda bude aspoň 15 tisíc, kdy si občané budou moci koupit byt jako v ostatních zemích EU beze strachu, že nebudou mít na splácení /ceny našich bytů jsou hyenisticky vysoké/ při našich platech/ Na slušné bydlení má mít právo každý, a bydlení nemá být předmětem ohromného byznysu.Zbohatlíci a VIP obchodují s byty z totality/ často je dostali za pět prstů / mladí nemají peníze na pořízení bytu, pokud nemají rodiče VIP/
A to by měli splácet školné a zakládat rodinu aby rostli "potencionální plátci důchodové pojištění." Naše inteligence řeší filosofické úvahy nepodstatné pro problémy dnešních lidí, to mohou řešit za 5 - 10 let, až bude v Česku trochu pořádek. Nevím, jak je může bavit žít s klapkami na očích a s tampony v uších v takovém marasmu ??? To není historická inteligence - předvoj českého národa /Havlíček Borovský, Božena Němcová/.
Možná, že je řídí mimozemšťané. Inteligence má být v těsném spojení s každodenním děním, jinak jejich díla jsou bezcenná a jen pro pár zbohatlíků. Jejich díla mají zobrazovat současnou dobu pro budoucí pokolení.Fantazie je dobrá jen ve společnosti, kde je pořádek, úcta k člověku k pravdě. Naše inteligence odcizená od života, neví jak žije 80% občanů, kteří mají být konzumenti jejich výtvorů, ti bohatí většinou nečtou a na výstavy chodí jen ze snobismu a také čím víc mají peněz, tim menší mají IQ.ro
14. 05. 2012 | 12:00

Karla napsal(a):

Jo,jo... zneužívání dětí...
A věřila byste, paní biskupko, že jsou na světě organizace, které z dětí dělají své vyznavače, příznivce a registrované členy dřív, než si zrozenec vůbec uvědomí, že je člověk, natož jedinec, který se nějak jmenuje?
..a zneužívání dospělých?
Nakonec těmi dětmi a archetypálními stereotypy, vtištěnými do lidských myslí i organizace společnosti, jako v té reklamě, rodiče také vydírají- používají je jako rukojmí..
=========================
Ale běda!
Tajné nauky TECHNOLOGIE OVLIVŇOVÁNÍ MYSLI a TECHNOLOGIE USURPACE MOCI přestávají být tajné! Následkem diletantské práce takových primitivních reklamních agentů, kteří neumějí lépe kamuflovat ty známé postupy! Dělají to tak amatérsky! Svou touhu po provizi ani nezastírají!
Ach, ta strašná, sekularizovaná doba, to všeobecné vzdělání.. Zakrátko bude nauka o ovládání lidí pomocí dezinformací a manipulovamého veřejného mínění dostupná, známá a srozumitelná všem! A my ji povýšili na výsostné umění! Kam tohle povede? Zatracená demokracie, svobodomyslnost a volnomyšlenkářství. To je zásah do duchovního vlastnictví! My máme přece tisíciletý monopol a zkušenosti s ovládáním lidí a ty pitomé reklamky nám nemohou takhle blbě, přímočaře prozrazovat know-how...nebo z toho tisíciletého snažení budeme mít how-know! To tedy přesahuje meze naší morálky! Hrr na ně, na tu světskou konkurenci!
A vůbec - lhát se nemá, ovlivňovat a zneužívat druhé smějí jen vyvolení, kteří jsou k tomu povoláni, protože ti to myslí dobře!
==============================
Některé pravdy jsou opravdu věčné:
Příklady táhnou.
Od starých volů učí se orat mladší.
Nic nového pod sluncem..
Kdo s čím zachází, tím také zchází...
15. 05. 2012 | 21:49

jin napsal(a):

Reklamy pro děti by se měly zakázat,jako v mnoha kulturních zemích.Také by měli být trestáni ti,kdo do mladých mozků vtloukají ty pohádky o Bohu.Ať si toho "Boha" najde každý sám až bude dospělý a bude z toho mít rozum!Jinak "vracet" flanďáčům majetky je jako osvobodit Stodolovy a vrátit jim všechno co ukradli zabitým dědečkům a babičkám !!!
17. 05. 2012 | 09:35

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gazdík Petr · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy