My a islám: každému co jeho jest

23. 09. 2010 | 11:04
Přečteno 10785 krát
Je hloupost někoho bezdůvodně urážet. Ale je třeba si uvědomit, že svobodný prostor, včetně prostoru pro výsměch hlouposti či fanatismu, je bytostnou součástí – a hodnotou – našeho Západního světa; hodnotou, kterou bychom měli bránit.

Každé lidské společenství je vybudováno na základě nějakých sdílených hodnot, od nichž se odvíjí pojivo, které příslušné lidi spojuje do společenství hodného toho jména. Tyto hodnoty jsou něčím, co příslušníci toho společenství berou za téměř nezpochybnitelná východiska svého jednání, jako něco, co dává jejich životům smysl; proto také zpravidla těžko snášejí jejich zpochybňování. Ostatně bránit své hodnoty je pro každé společenství zásadní. Hodnoty často úzce souvisejí s různými symbolikami a prostřednictvím toho nabývají i tyto symboly povahy něčeho, co je bráno jako nedotknutelné a na obranu čeho je třeba povstávat.

V nedávné době jsme byli svědky dvojího druhu útoku na symboly, který mají posvátnou roli pro muslimy. Jakýsi podivný americký pastor vyhrožoval pálením Koránu; a Angela Merkelová vyjádřila nepřímou podporu autoru karikatur spojujících proroka Mohameda se symboly terorismu. Oba tyto projevy jsou více či méně spojeny s projevy islámského terorismu a s rostoucími obavami, že islám může naši Západní civilizaci skutečně ohrozit. Je mezi nimi ale podle mne zásadní rozdíl.

Nemám nejmenších pochyb o tom, že po světě existuje obrovské množství mírumilovných a rozumných muslimů. Věřím tomu, že mnohých z nich se dotýká, když někdo znevažuje nebo zesměšňuje jejich základní životní hodnoty, které v tomto případě souvisejí s Koránem a s jejich vírou. Je proto naprosto rozumné se takovému znevažování, v zájmu dobrých sousedských vztahů, vyhýbat. Bez ohledu na to, zda islámští teroristé skutečně nacházejí nějakou oporu pro své řádění v Koránu nebo ne (mně osobně se zdá, že přímého nabádání k násilnostem tam nenajdeme o nic více ani o nic méně než v Bibli), bereme-li v úvahu všechny ty slušné lidi, kteří byli v této víře vychováni, je podle mne jejich urážení naprosto nemístné.

Ten druhý případ je ale podle mne jiný; a souvisí s tím, že i náš Západní svět má, a musí mít, také své hodnoty. Na rozdíl od velké většiny komentátorů této situace se já ale nedomnívám, že našimi podstatnými hodnotami jsou ty, které by byly v nějakém hlubokém smyslu křesťanské. Samozřejmě že většina z nich tak či onak souvisí s židovsko-křesťanskými kořeny naší civilizace, nejsou to ale hodnoty spojené s křesťanskou (či židovskou) vírou způsobem analogickým tomu, jak jsou hodnoty některých muslimských civilizací bezprostředně spojené s Koránem. Naše sekularizovaná společnost už na náboženství prostě tak moc nedá – ať už je to tak dobře, nebo špatně.

Křesťanské ctnosti (pokora, střídmost, cudnost, ...) a s nimi spojený náboženský postoj ke světu od dob osvícenství postupně ustupují jinému postoji, který je do velké míry spojen s pojmem svobody a který tak slavně ztělesnil Voltaire svou památnou větou "Možná nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do krve hájit vaše právo říkat to." Ať už si o tomto posunu myslíme, co chceme, v daném kontextu podle mne přináší jednu podstatnou věc:
schopnost žít s tím, když s námi někdo nesouhlasí nebo nás třeba i uráží, a odpovídat na nesouhlas argumenty a na urážky nikoli násilím a fanatismem, ale ironií a posměchem. Řekl bych, že toto je velkým výdobytkem naší civilizace, protože to láme spirálu násilí, která se jinak nevyhnutelně roztáčí spolu s první urážkou.

Ne že by to tak vždycky fungovalo a že by náš svět byl násilí prost. Nicméně osvobozující schopnost smát se hlouposti, umanutosti a fanatismu je podle mne něčím, čeho bychom se neměli vzdávat. Nemyslím, že by ty karikatury, které zveřejnili v Dánsku, zesměšňovaly Mohameda nebo Korán. Zdá se mi zřejmé, že to, co zesměšňují je propojení mezi Koránem a teroristickým násilím, za které samozřejmě nemůže ani Korán, ani mírumilovní muslimové, ale teroristi.

Komentátorka MF Dnes L. Suchá (Odvážný krok kancléřky: cena pro karikaturistu v klatbě, MFD, 9.9. 2010) píše: "Spojování terorismu s prorokem Mohamedem zní muslimům stejně, jako by znělo křesťanům spojování Ježíše jako aktéra pedofilních kauz. Líbilo by se vám to? Asi ne. A zapálili byste kvůli tomu třeba egyptskou ambasádu? Asi také ne." To je pravda, ale v určitém ohledu tohle srovnání pokulhává. Myslím, že naše evropská společnost zdaleka není tvořena jen křesťany. (Je otázka, kolik jich tu vlastně je? – Pokud neuvažujeme ty, kteří jsou křesťany pouze na nějakém papíře, tak snad polovina? Nebo méně?). Navíc si myslím, že velkou část křesťanů urážky tohoto druhu už dávno nevzrušují. (Dokonce i Vatikán se už učí si jich nevšímat.) A myslím, že i většina z těch, kterým by to vadilo, by si uvědomila, že hlavní problém je v pedofilních kněžích (případně v postoji katolické církve k celé aféře), ne v tom, když to někdo karikaturou zesměšní.

Rozhodně bychom neměli nikoho bezdůvodně urážet. Ale rozhodně bychom si neměli nechat vzít náš liberální prostor, ve kterém sice vybublává spousta špíny, který nám ale tím dovoluje i proprat spoustu špinavého prádla. Myslím, že svým bytostným založením jsme my, obyvatelé Západního světa, dnes mnohem obecněji "liberální ironici" (slovy Richarda Rortyho) než křesťané. (Myslím, že podobně jako my mnohdy nechápeme muslimy, tohle zase mnohdy nechápou oni.) Komentátor Respektu M. Švehla (Vážná věc, Respekt 37/2010) na adresu činu Angely Merkelové poznamenal, že "si tady Západ nic nevyvzdoruje". To, myslím, není to správné slovo. Nejde o "vzdorování", ale o to, že je to tahle svoboda, která je jednou z hodnot, se kterými stojí a padá náš svět, tak jako ho známe, a za kterou stojí za to skutečně bojovat. Takže já kancléřce Merkelové tleskám.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jakub Roth napsal(a):

Problém je v tom, že zatímco evangelikální trouba, který se rozhodne spálit korán, je námi samotnými (hovořím jako Evropan a křesťan) právem označen za intelektově deficitního, tak imám, který vyzve k pálení Bible, je levicovými šašoury komentován slovy o kulturních tradicích a oprávněném postoji ke zločinnému křesťanství.
23. 09. 2010 | 11:19

JenTak napsal(a):

Karikatura Ježíše jako pedofila by nepřiměla západní obyvatele k vyjití do ulic, pálení vlajek Íránu a případně vyhazování ambasád muslimských zemí do vzduchu. Ovšem muslimové přesně tak reagují na cokoli.
Faktem je, že když někdo chce poukázat na něco shnilého v islámu, použije k tomu symbol tohoto náboženství - Mohameda. Takže karikatury nezesměšňují Mohameda, ale poukazují na terorismus jeho následovníků.
23. 09. 2010 | 11:24

Ládik!!! napsal(a):

Pedofilie kléru bude určitě fungovat i v kalifátu.
23. 09. 2010 | 11:25

Michal Macek napsal(a):

ahoj

ja videl na z1 o tech karikaturach dokument - bylo to maso.mluvili tam vysoci duchovni islamu,kazatele,imamove,demonstranti a na druhe strane novinari,karikaturiste a napr i dansky premier.ten tvrdil se jde o svobodu slova a o humor,muslimove ze jde o tezkou urazku.horsi bylo ze kdyz mluvili s demnostranty kteri zapalili danskou ambasadu v pakistanu nebo kde tak zjistili ze tremer nikdo z nich ty karikatury nezana - nikdy je nevide.stacilo jim ze jim duchovni rekli ze je to urazka proroka.kdyz jim ukazali tu nejslavnejsi karikaturu (mohamed s bombou v turbanu) tak se dotycny demonstrant nastval ze mohamed vypada na obrazku jako indicky sikh - nejaka bomba mu vubec nevadila.pak sli za tim duchovnim a zjistili ze ani on ty karikatury nikdy nevidel (!)pak tam mluvil ten karikaturista a rikal ze mu pak odmitli otisknou nejake karikatury - napr kresbu tehotne zeny v burce kde z jejiho kulateho tehotneho bricha vedla zapalena zapalna snura takze bricho pripominalo bombu - podle vysvetleni autora to vubec nesouviselo s terorizmem ale s populacni explozi v islamskem svete.
nakonec me nejvic dostalo kdyz ukazovali ze v iranu prezident ahmadinedzad vyhlasil jako odplatu za karikatury mohameda soutez pro karikaturisty o nejlepsi kresleny vtip ktery by karikoval holokaust - melo to ukazat ze i v zapadnim svete sou temata ktera jsou zkratka tabu.vzniklo nekolik vtipu na tema zide a holokaust - vice ci mene vtipnych ale myslim ze nejvic ahmadinedzada dostal jeden tusim nemecky karikaturista ktery mu poslal nasledujici vtip:

prezident ahadinedzad je na prohlidce osvetimi a prochazi mezi baraky a kolem peci a rika: "myslim ze vsichni tihle lide umreli na ptaci chripku"

coz byla narazka na jeho zpochybnovani holokaustu.mam takovy pocit ye tento vtip iranske novinz neotiskly :)))

co se tyce palenim koranu tim "podivnym americkym pastorem" tak ja osobne sem proti paleni knih ale iniciativu chapu jako pokus poukazat na rozdilnou miru tolerance u nas a v muslimskem svete.jde o to ze pokud v islamskem svete spalite americkou vlajku,bibli nebo kostel nic se vam nestane - naopak vas jeste leckdo povazuje za hrdinu.nebo si zkuste postavit v mecce kostel.ale islamske centrum kusek od ground zero ma byt v pohode.myslim ze pastor tim jen chtel poukazat ze muslin=move si mohou dovolit znesvecovat nasi viru uplne klidne tak proc by nemohl on znesvetit tu jejich?navic byl s tim palenim jeste umirneny - jeden diskutuji kdesi na internetu napsal: "spalit koran?to az potom - nejdriv s nim vytrit prdel praseti a psovi!"
23. 09. 2010 | 11:36

scientist napsal(a):

jen tak na okraj - s pochopením toho, co je evropská demokratická a občanská tradice mají běžně problém i domorodci. Tzn., že to není výhradně problém muslimů - u nich je hlavním problémem vyhrocená rekace, ale nikoliv samotné nepochopení. Nepochopení principů demokracie je zcela normální i u Evropanů. Pokud jde třeba o kariktury, vzpomeňme namátkou na Paroubka. Taky zjevně nechápe, co je součástí demokratické a liberálněobčanské kultury, když žaloval Reflex za směšné obrázky.
23. 09. 2010 | 11:40

zk napsal(a):

Zájmem politiků jako je Merkelová by mělo být podporovat umírněné proudy islámu, které jsou schopny bezproblémové integrace do západní společnosti. Tím, že sama sebe spojuje s takovými nevkusnými výstřelky jako byly Mohamedovy karikatury, pouze posiluje extrémistické křídlo islámu, takže já jí rozhodně netleskám.
23. 09. 2010 | 11:45

stále rebel napsal(a):

Írán - Náboženství

Většina obyvatel Íránu je muslimského vyznání, 90 % Íránců se hlásí k šíitské větvi islámu, 8 % k sunnitské větvi. Zbylá dvě procenta tvoří vyznavači nemuslimských náboženství: Bahá'í, mandaeismu, hinduismu, jazídismu, jarsánismu, zoroastrismu, judaismu a křesťanství. Poslední tři zmíněná náboženství jsou oficiálně uznávaná a chráněná a mají vyhrazená místa v íránském parlamentu.
http://cs.wikipedia.org/wik...
Něco k našemu dnešnímu pojetí svobody myšlení

„Zásadní postoj k návrhu senátního návrhu o protikomunistickém odboji zaujal senátor Petr Pithart. Zákonem přeci nelze přepisovat dějiny. Jeho projev zveřejňujeme.“
…..
„Potvrdily se obavy mnohých, že státní orgán, státní úřad nemá mít žádné právo soudit, hodnotit, sortýrovat minulost. Dnes lituji svého hlasu pro, i když to nebyl hlas, který by rozhodl. Já prostě už nikdy nebudu hlasovat pro přijetí zákonů, které hodnotí minulost, které ji autoritativně označují jmény podstatnými či jejich přívlastky. Nebudu proto hlasovat ani pro návrh zákona, který právě projednáváme. Hlasoval jsem minule pro jeho postoupení k dalšímu projednávání. To dělám u senátních iniciativ téměř vždycky. Ale ve světle trvajících bojů o Ústav pro studium totalitarismu jsem se rozhodl, že tehdy při zřízení ústavu jsem pro podobný návrh zákona zvedl ruku naposledy.

Nejsme sami, kdo řeší podobné problémy. Ve Francii, po přijetí řady zákonů z let 1990 až 2007, které dostaly obtížně přeložitelné adjektivum memoriální a které vynášely závazné kategorické soudy o minulosti, od dob napoleonských přes masakry v Arménii až po válku v Alžírsku, se ozvali historici, nejdříve francouzští a pak evropští, s iniciativou, která se obrací na všechny zákonodárce s výzvou, aby si přestali osobovat právo zákony rozhodovat o minulosti a bránili tak svobodnému bádání o minulosti.“
http://www.denikreferendum....
23. 09. 2010 | 12:04

Čochtan napsal(a):

Moc se kecá o lidských právech. Mezi ty základní patří právo žít se svými lidmi ve své zemi, nezasviněné něčím tak cizím a hnusným jako je islám.
23. 09. 2010 | 12:06

Emissary napsal(a):

Pane Peregrine,

celkem jasně, srozumitelně a velmi dobře podané. Takto se vyjadřovat je dar, který každý nemá.
23. 09. 2010 | 12:07

Luba napsal(a):

Myslím,
že by Peregrín měl nosit burku.
Jen tak pro začátek ...
23. 09. 2010 | 12:15

Jakub Roth napsal(a):

Jen Tak:
A kdyby přeci jen křesťané vyšli do ulic (a nemuseli by nic pálit, natožpak jinak násilí páchat), byli by Evropany samými označeni za fundamentalisty, fanatiky a násilníky. Tož tak.

zk:
Když já ty umírněné proudy islámu nějak ne a ne vidět. Snad jen ti derviši a jejich proud má věroučné násilí u zadele. Ostatní, když na to příjde řeč, nakonec přeci jen tu absolutní netoleranci ze sebe vyhrknou.
23. 09. 2010 | 12:30

Karel Mueller napsal(a):

Pane Peregrin,

řekl jste to jasně a správně hned v úvodu.

Evropu Evropanům, islámské země vyznavačům Alláha.
23. 09. 2010 | 13:22

Pierre napsal(a):

Dle mého laického názoru (nejsem "milovník moudrosti", jako pan autor)mnoho "hodnot" současného Západního světa má poněkud zavánějící vnější projevy. Domnívám se, že svoboda a morálka by měly být v rovnováze.
P.S. Pan autor používá falešný citát svého kolegy, F.M.Aroueta. Ten vznikl více než 100 let po smrti citovaného. Bez posměchu a ironie.
23. 09. 2010 | 13:26

češka napsal(a):

To Autor
Pane Vy nemáte doma zrcadlo?
Z čeho vyvozujete, ze jsme lepší nez mohamedáni?
Pred 2. sv. se Evropa snazila zbavit Zidů, Hitler je chtěl exportovat - Polské občany do Polska, jiné kamkoli - nikdo je nechtěl prijímat, Anglie, Francie, USA - všichni je odmítali. Proto se tak dojemně shodli na exportu do Palestiny . Jen pud sebezáchovy vede EU a USA k materiální a politické podpore Izraele. Do
Muslimové nás mají, oprávněně, plné zuby a sedí na pro nás nepostradatelné naftě.
65 let po válce vymírají z obou stran aktéri a svět je více namixován, Anglie, Francie a německo jsou muslimy prošpikovány, takze se my, krestané, můzeme bát.
Ovšem, na jiných nez "verejnoprávních" TV kanálech vidíte i jiný islám, vzdělanou dámu rídící stavbu největší mešity, historické památky, kulturu.....
23. 09. 2010 | 13:27

yara ze země krys napsal(a):

Pane Peregrine, jste moudrý a vzdělaný člověk, dobře jste to napsal! Někteří to nepochopí, jako např. dáma přede mnou, ale s tím se nedá téměř nic dělat.
23. 09. 2010 | 13:55

Čochtan napsal(a):

Premisa: Věta "Islám nemá s islámismem nic společného" je stejně debilní jako věta "Alkohol nemá s alkoholem nic společného".
Ne každý, kdo si dá skleničku po obědě je alkoholik, ale bez alkoholu není alkoholismus. Bez islámu zmizí většina teroru na zemi. Evropa bez islámu, bez muslimů je mnohem bezpečnější Evropa.

1. "...po světě existuje obrovské množství mírumilovných a rozumných muslimů..."
Beze sporu, Jeden z nich studoval v Hamburku elektrotechniku, chlastal se studenty pivo, uvědomělé Němky s ním pokrokově prznily rasu, babičkám pomáhal přes ulici,.... jmenoval se Ata.
Tolik k té kravině: "..podporovat umírněné proudy islámu,.."

My nepotřebujem a nechceme ŽÁDNÝ islám v našich zemích úplně jedno jak ho ntelektově deficitní politici označují za "mírumilovný a osvícený". Vůbec žádný !
23. 09. 2010 | 14:06

Čochtan napsal(a):

Muslimům musíme dát najevo, že je mezi námi nechceme, že tu nejsou doma, a s těmi, kteří to nevezmou na vědomí, kteří se nevrátí do islámských zemí, kteři si myslí, že celý svět patří islámu, s těmi musíme dělat to, co s nimi dělal Karl Martell u Tours a Poitiers.
23. 09. 2010 | 14:16

hanah napsal(a):

Umírněný islám neexistuje, říká člen zakladatele Hamásu

http://mediaoislamu.cz/2010...
23. 09. 2010 | 14:21

P. napsal(a):

Čochtan:
Když se dva perou, třetí se směje. Zajeďte si do Tel Avivu, institut Mosad - tam vám to vysvětlí. Ať víte, o čem píšete.
23. 09. 2010 | 14:21

voroshilov napsal(a):

P.
Jste skoro jediny tady nahmatal pravdu,samozrejme ze svetovy sionismus stve proti sobe krestanstvi a islam,ktere mirne spolu koexistuji uz nekolik staleti(od pred inkvizicneho Spanelska do svetskeho vladnuti Ataturka a Saddama H.)vyvolenym vadi:
Krestanske hodnoty-mir,laska k bliznimu,rovnost...
Islamske hodnoty-rodina,odmitani lichvy...
Vatikan jak i Mekka jsou odvekym trnem v oku Rotshildu a Rockefeleru.
23. 09. 2010 | 14:35

hanah napsal(a):

23. 09. 2010 | 14:47

P. napsal(a):

Hanah:
Syn zakladatele Hamasu - izraelský agent?

Voroshilov:
Ano, a takhle to vypadá v praxi - je ideální určovat čas, místo a způsob boje oběma stranám konfliktu.

Česká SOG jednotka v Afghanistánu:
http://www.youtube.com/watc...
23. 09. 2010 | 15:48

Čochtan napsal(a):

Tak muslimové nás maj "oprávněně" plný zuby.

To chápu. Nejdřív oni dobyli Jerusalém a Španělsko, pak jsme my Evropani jim na čas Jerusalem vzali, a Španělsko taky, doufám navždy, pak to zkoušeli přes Balkán, tam dostali před Vídní na prdel, a Balkán už taky není celý muslimský.
Plně chápu, že nás maj plný zuby.

Naftu jsme našli my běloši, a i my jsme smradlavé bezcenné tekutině dali hodnotu.
Co by bez nás Arabové dělali ? Utírali si zadky pískem a vařili kafe na velbloudím trusu. Teď mají díky Alahovi a našim inženýrům za naftu zlatý hajzlmísy.
Plně chápu, že nás maj plný zuby.
23. 09. 2010 | 16:07

ondroun napsal(a):

krásný článek!
23. 09. 2010 | 16:12

n.o.s napsal(a):

Islám dnes plní roli kterou ještě zcela nedávno plnil komunismus na rozdíl od komunismu je islám nepřítel na libovolně dlouhou dobu (nelze se jej zbavit).

podstata žido-křesťanské tradice je abrahamická (dualistická) morálka, základem této morálky je vytváření nepřítele ten musí existovat za jakoukoliv cenu, stačí si přečíst bibli která je na této dualitě postavena nejen kniha genesis ale také například knihy královské, kroniky (paralipomenon) explicitně ta vesměs idiotská formule kde jsou charaktery hodnoceny podle toho poslouchal-li či neposlouchal boha je zcela zřejmá.

sekularizace a modernizace tento problém neřeší, tato morálka je mentální konstrukce jediné čeho bylo dosaženo že jsme odstranili pojem ďábla ovšem ponechali jsme jeho kvality a potřebu jej neustále nalézat,

kdysi v době kdy byl Talibán organizace hrdinů kdy jsme na počest Mudžáhidu posílali raketoplány do vesmíru a platili jsme je, tvrdilo se že svět bude bezpečné místo jakmile skončí komunismus,

dlužno podotknout většina teroristický útoků tehdejší doby byl produkt západních vlád (gladio)

domnívám se že Islámský terorismus, Islámské nebezpečí je pouze zástupný problém do jisté míry se jedná o obraný mechanismus pokud by neexistoval Islám museli bychom si jej vytvořit.

1700 let vlády této psychologie je dost dlouhá doba aby tuto teorii potvrdila

křesťanství x pohané, heretici a židé; křesťanství x heretici, muslimové, židé;
katolická církev x pravoslavná;
katolická církev x heretikům, muslimům a židům;
katolická církev x protestantům;
křesťanství x židům;
křesťanství x komunistům;
křesťanství a židé proti muslimům;

zrušte islám a logická konsekvence

křesťanství x sekulární společnosti a židům;
křesťanství x židům.

je to obraný mechanismus
23. 09. 2010 | 16:52

Tupelo napsal(a):

Pane Peregrine, moc pekny clanek, jen dve poznamky. 1. umirnenych muslimu, kteri chteji zit v miru neni podle me jen velke mnozsti, ale naprosta vetsina. 2. kdysi byli talibove pro jedny bojovniky za svobodu, nyni pro ty same teroristy. :)
23. 09. 2010 | 17:04

n.o.s napsal(a):

jen dodám že křesťanství k této defektní morálce přidalo utrpení a pocit viny za utrpení, tato konstrukce má logické konsekvence

vina je obvykle fiktivní jinak řečeno

fiktivní příčina ospravedlní velmi reálný následek

příkladem budiž

utrpení vesměs fiktivních mučedníků ospravedlnilo a vytvořilo z křestanství jak de Ste Croix napsal:

"the Christian Church—or rather churches—became during the fourth
and following centuries, and remained for more than a millennium and a half, the greatest organized persecuting force in human history."
zdroj: CHRISTIAN PERSECUTION,MARTYRDOM, AND ORTHODOXY str. 216

ovšem nejznámějším příkladem budiž

persekuce židům po celou historii křesťanství na základe fiktivní bajky o ukřižování zcela fiktivního charakteru

tento instinkt funguje dodneška
23. 09. 2010 | 17:07

n.o.s napsal(a):

přirozeně tento instinkt potřebuje a vyžaduje jedno -věřícího (slušně řečeno) realisticky ovšem řečeno -idiota či

slušného (uvědomělého)občana

sekularizace tento problém neřeší, a ani nemůže není možné se vzdát kontrolního mechanismu, ostatně proto se po francouzké revoluci z kněžích stali učitelé dětí (jestli to byl záměr nebo nehoda, nevím)
23. 09. 2010 | 17:14

Tencokida Hnuj napsal(a):

"Křesťanské ctnosti (pokora, střídmost, cudnost, ...) a s nimi spojený náboženský postoj ke světu od dob osvícenství postupně ustupují jinému postoji"

Dál to nečtu. Propaganda. Žádné takové KŘESŤANSKÉ hodnoty totiž neexistují. Stejně jako neexistují KŘESŤANSKÉ zla.

"My jsme, nás uráží"...etc etc.

Už ani nemá cenu si něco vymiňovat.Peregrin mě tam prostě nasázel jak boby.
Které já nesmím.

Peregrin měl pro vyváženost uvést taky příklad s onou mešitou v New Yorku.
A jaké hiodnoty tam bránil Obama. A zda je to křesťanská hodnota či co to tenˇčernoch tam hájí.

Plác, bum do svěcené vody skočila žába a udělalo se jí zle, neb tam chytla jakéhosi mikroba.
23. 09. 2010 | 17:21

Medikolog napsal(a):

Pane Peregrine,

máte pravdu. Je třeba ctít staré tradiční hodnoty. Každému co jeho jest. ČECHY ČECHŮM, MEKKU muslimům, Vatikán katolíkům. Srážet všem stejně pouze v případě, že jim předtím bylo a nyní je i stejně přidělováno. Ve slušné společnosti platí ten co bere největší díl také největší část nákladů. I tak mu zbývá nejvíce. Tyto tzv. křesťanské zásady jsou ale předkřesťanské, EVROPSKÉ - stejně jako islámské ukamenování je převzaté od Židů.

Arabští Muslimové a izraelští Židé vedou takřka 70 let krvavou válku se spoustou zvěrstev. Ale neslyšel jsem, že by nějaký muslim použil TORAH místo hygienického papíru, nebo že by ji nechal zabalit do prasečí a do psí kůže. Ani jsem neslyšel, že by to udělal nějaký prthodoxní Žid s Koránem. Museli na něco obdobného přijít až KŘESŤANÉ. Jedna parta s dehonestujícími "karikaturami", druhá s pálením, předtím strůjci Krystallnacht a Shoa byli také křesťany..
23. 09. 2010 | 18:42

Aktiv napsal(a):

Jedinou obranou proti islámu, aj. totalitním náboženstvím je prosazování svobody(a jak říká Papež PAPARATZI), i té tzv. destruktivní, kterou označil při své misi do VB.
Pane Perergrine ta naše destruktivní voltairovská svoboda je trnem v oku i Vatikánu, a je jasné, že i ta by si přála utáhnout šrouby(viz. omezení práv menšin, antikoncepce, potraty, homosexuálové, práva žen...). Dokonce Papež si drze dovolil označit liberály-ateisty za předvoj nacismus...Copak utahování šroubů, které jsem zmínil má právě v koncepci převážné levicové nacistické a komunistické ideologie, v tom jsou konkurenty, jak poznamenal N.O.S.
DSSS má podobný čich a nesnášenlivost vůči voltairistické svobodě, té naší liberálně destruktivní, protože ideologie(třeba i ta DSSS), potřebuje dobře uvědomělé ovce, a vůdce, který bude říkat v kolik půjdou spát, co si oblíkat, a jak mluvit.
Vůči tomuto se musíme vymezit, protože toto byly vždy nástroje pro budování diktatur, nebo světových kolonialistických vlád, ať už za jakýmkoli účelem.
Proto nevěřím v křesťanské hodnoty(pokora, střídmost, cudnost, ...) ,ač jimi disponuji, s jistými výkyvy a nápravami, protože nejdůležitější je volnost,a přitom schopnost něco dokázat(typické pravicové hodnoty), a někomu pomoci(levicové hodnoty), celkově dokonalostDOKONALOST...
Podporujme LIBERALISMUS s podporou dokonalým a pomoci nedokonalým, třeba se zbavit nakradeného bohatství naúkor ostatních(TUNELÁŘŮ),nalezněme je a veřejně je nechme o jejich podniku mluvit, před obrazovkami, ISLÁM padne na kolena-ateizace a sekularizace osvobodí ty poslední z pout závislosti. Křestanské, a ostatní monoteistické náboženství trpí budováním si svého pomníku na věčné časy, ale podstatu člověka nezná, ba ji opomíjí,a o tu jde především, ne o její zjednodušené a povrchní specifikování, pak nám zbývá pouhá nerozumnost a konejšivá závislost a strach...Pochopme to...
23. 09. 2010 | 20:49

Kritik napsal(a):

Autor píše v článku:

"Bez ohledu na to, zda islámští teroristé skutečně nacházejí nějakou oporu pro své řádění v Koránu nebo ne (mně osobně se zdá, že přímého nabádání k násilnostem tam nenajdeme o nic více ani o nic méně než v Bibli), ..."

Z tohoto je zřejmé, že stran Bible buď neví o čem píše, nebo zaspal přinejmenším 2 tisíce let a žije ze starozákonních spisů (které navíc špatně pochopil).
23. 09. 2010 | 21:46

mb napsal(a):

Hezký článek pane Peregrine

parafráze: takže já vám tleskám ....
23. 09. 2010 | 23:05

Tenco napsal(a):

http://www.youtube.com/watc...
V podstatě je to velmi poetické. Kdyby to cosi nepřipomínalo. Z historie křesťanství.
Co už máme odžito. Oni ne. Takže pokud je zde strach, vězte, že je vzájemný. A tou či onakou mírou oprávněný. Neb historie je taková jaká byla. A tradice nejde vymazat.
Leda několika desítkama jaderných bomb.
Což však vymaže i tradice útočníka.

Pustina je furt jen pustinou. Tedy pokud se na ni nedívá lidské oko.

Doufám, že o tom Al´ah i B´h vědí a zařídí vše potřebné, aby k tomu nedošlo. Mohli by se už nějak domluvit, heršoft, schizofrenik jeden !
http://www.youtube.com/watc...
24. 09. 2010 | 14:50

Spirit napsal(a):

Islám je pro Evropu cizorodý element, zejména v souvislosti ataku tureckého islamismu na Evropu, který zastavil až polský vojevůdce Sobieski (šlo i tak závažné vítězství nad islámem před Vídní, že Sobieského štít vstoupil na oblohu jako souhvězdí). Své zkušenosti s islámem mají i Srbové v důsledku půl tisíciletí trvající turecké nadvlády a islamizace země a historické události na Kosově poli. Proto bylo zcestné vydat na pospas Kosovo islámu jen proto, že se místní muslimové množí jak bakterie. Pokud bude do EU přijato Turecko, islamizace Evropy bude nezadržitelná a bude to konec západní civilizace (možná, že to nebude žádná škoda). V povědomí Evropanů jsou především úspěchy arabské vědy v minulosti a její příspěvek pro duchovní růst Evropy, ale v současnosti především terorizmus a stálé vyhlašování "svatých válek" vůči komukoli či čemukoli, co nevyhovuje cílům islámu. Ani v minulosti, ani v současnosti o nějaké mírumilovnosti islámu nelze mluvit - podobně jako marxismus tak i islám jako ideologie je v nesouladu s jednáním a konáním jejich přívrženců. Kdyby komunisté přesně dodržovali marxistickou filozofii, nepřeměnil by se v totalitární systém, totéž lze říci o islámu a i křesťanství středověku. Pokud chce zůstat Evropa součástí západní civilizace, pak nemá jinou možnost, než expanzi islámu do Evropy zastavit. Stačí se blíže podívat na Francii, která bezhlavě povolila islámské přistěhovalectví z Afriky a teď si s tím neví rady.
24. 09. 2010 | 20:24

Pepa Řepa napsal(a):

To Autor
Pochopil jste to zásadní, o co jde.
O osobní svobodu. Především.

Spory, zda je naše civilizace postavena více na židovsko-křesťanské tradici,či dědictví Řecka, Říma nebo osvícenectví, jsou spory o ničem.
Vyrůstá ze všech těchto kořenů.
když se zbavíme jedné nohy, nedá se na židli sedět bez rizika.

Ten druhý svět je o něčem jiném.Pro osobní svobodu, možnost volby je tam mnohem menší prostor.
Vím o čem mluvím.

A to čeká-v případě probíhající islamizace Evropy- všechny. Atheisty agnostiky i věřící.
To je klíč, ostatní jsou detaily.
24. 09. 2010 | 20:57

Tenco napsal(a):

Pepa Řepa
Spory o ničem se stávají sporem o všechno, pokud se dopředu proderou různí fanatičtí fundamentalisté, kteří právě tu židli nevidí jako celek.
Mě by z hecu celkem zajímalo nějaké to obrovské masové procesí, které nese kříž a provolává svá hesla a jak dlouho by mu to trvalo, než by se rozprchlo, kdyby se vynořilo skutečně fatální nebezpečí , třeba od těch "islamistů".
To je to nebezpečí. Že ona jednota bude ve své podstatě iluzorní.

Ten druhý svět je mladším bratříčkem toho prvního. Kdysi byly ty světy rovnocenné, jeden čerpal z druhého.
Já nejsem žádný znalec islámského světa, ale nechce se mi věřit, že je to jeden velký, fanatický, fundamentalistický amorfní celek. Jaksi principiálně tomu uvěřit nemohu.

Tedy ani islamizaci Evropy. Působí to na mě spíše jako strašák, který někdo potřebuje.
Aby zakryl svou nedostatečnost, své neaktuální stereotypy, nevíru v sebe sama. Podřízenost jakési fiktivní, vyprázdněné jednotě.

Osobní svoboda je možnost volby. Souhlas.
Nám se tedy nabízí buď islamizace nebo boj s islámem ? Dohoda možná není ?
24. 09. 2010 | 21:12

Pepa Řepa napsal(a):

Tenco
článek je střízlivý, věcný a dívá se na islám z úhlu evropské sekulární společnosti.

Dohoda?
Jistě, chvíli můžete existovat vedle sebe, dělat, že jeden druhého nevidíte, občas se sejdou duchovní špičky a zamudrují.
Jako v bývalé Jugoslavii.

Vytvoření nového, evropského islámu, který se rozejde s islámskou tradicí a vstřebá evropský racionalimus, stane se až sekulární novou islámskou tradicí je směšnou fata morganou, kterou utěšujeme sami sebe.

To, co Vy tady akcentujete, tedy jakési řecké racio už v historii islámu bylo, je tady precedens, který uznávají všechny čtyři madhaby. I princip jeho "konečného řešení".

Bylo to -tuším-v 9.století, kdy se, za abbásovců, stal tento směr státním náboženstvím. Hlásal, že Qurán je knihou stvořenou (cosi v křes´tanském chápání Bible), kladl důraz na rozumové zkoumání, racionalitu.

Mu'tazila ale neměla s pozdějšími evropskými racionalisty nic společného. První zavedla mihnu, náboženskou policii, trvala krátké období.Byla hodně krvavá.

Vypořádali se s nimi také neobyčejně krvavě, dodnes je to považováno u všech (!)největších autorit ( na př.ibn Hanbal) jako zcestné učení, vyznavači byli ihned popravováni.Profesoři se vyhazovali z oken jen pro tvrzení, že islám vznikl postupně.

Tady dohledáte způsob vyrovnání se s odpadlíkem (Rushdie, Ali Hirshi). Dokonce bych si nebyl jist pohledem na Obamu, pokud ovšem odříkal šahádu.
V islámu konverze neexistuje.

Vedle toho, je běžný život daný tradicí.Jen namátkou, korupce je systémem, o chování k ženám či vrchnosti nebo nedostatku humoru není třeba hovořit.Musíte si dávat majzla, abyste někoho neurazil.
O tom je článek taky.

Pravda, obchází se systém úroků, který v naší civilizaci dosáhl dokonalosti.
U nás je tisíc způsobů, jak orvat bližního.

Píšu to primitivně, není prostor ani čas. Základní chybou je, že se na to vše díváme evropskýma očima, srovnávám s evropským vývojem a to kulhá na obě nohy.

Pokud Vás to zajímá, doporučuju Kropáčka.Není vyznavačem islámu, má odstup.Zvláště súfisti jsou zajímaví, islámská mystika.
Naprosto skvělá poesie. Mudrosloví.

Celé to vystihuje staré arabské přísloví.
---------
Přijdou-li k tobě dva, tři, jsou to hosté.
Přijde-li jich dvacet, či třicet, jsou to nepřátelé.
---------
Počet nul si dosa´dte sám.
25. 09. 2010 | 07:24

Pepa Řepa napsal(a):

Ještě dodatek,
Opět poklona autorovi. Každému, co jeho jest.Moudrý titulek.

Nikdy do islámského světa nenaroubujete západní, demokratický systém.
Do roka, co odejde poslední voják, je jedno, zda americký či jiný, chopí se vlády nový chlapík typu Saddáma, či Háfa.

A pokud se chcete utěšovat symbiosou, tak nemusíte jen do Jugoslavie, stačí promluvit s Libanoncem, či zajet do Bejt Lehemu či Nazarethu a zjistit, kterým směrem se věci mění.

Nakonec i v Evropě jsou zkušenosti se syndromem a radikalizací druhé, ba i třetí generace, hledající své kořeny.
To není strašení, jsou to fakta.
25. 09. 2010 | 07:46

hanah napsal(a):

Tenco

Pepa Řepa vám to napsal velmi dobře.
Já jen malinko doplním.
Píšete:
"ale nechce se mi věřit, že je to jeden velký, fanatický, fundamentalistický amorfní celek. Jaksi principiálně tomu uvěřit nemohu.

Tedy ani islamizaci Evropy. Působí to na mě spíše jako strašák, který někdo potřebuje."

To se sice nabízí, protože po pádu železné opony západní svět a vůbec společnost potřebuje nepřítele.
Nicméně nevěřit tomu, že jde o "fanatický celek" usilující o jeden cíl je buď velká naivita, nebo neznalost. Zavírání očí před realitou a v rámci politické korektnosti předstírat že se nic neděje, je zločin, který ohrožuje naše děti a který se vymstí západní civilizaci.
25. 09. 2010 | 09:59

P. napsal(a):

Dobré komentáře. Jen lehce doplním o osoby a obsazení:

Silverstein - chatrné budovy WTC 1,2 a 7
Chertoff - Patriot Act, Homeland Security - http://www.youtube.com/watc...
Perle, Wolfowitz - PNAC
Zelikow - vyšetřovací komise 9/11, autor zprávy
Hoši z Mosadu zadržení na mostě G. Washingtona v NY 11/9 - http://www.youtube.com/watc...

a mnoho dalších ...

Jejda, nějak se nám ti nenávistní muslimové radikalizovali.
25. 09. 2010 | 10:35

Pepa Řepa napsal(a):

Ještě jeden dodatek
amorfní rozhodně muslimská společnist není. Právě naopak, tvar, páteř, strukturu společnosti dává umma. Společenství věřících.

Přirozeně je spousta sekt. Ty ale vznikaly-většinou- mezi osmým a desátým stoletím n.l., mezi desátým a (dodnes některými očekávaným) dvanáctým imámem, Mahdím.
V Aleppu je dodnes hodně alawitů, na Golanech Drůzové, jinde je vlivná Ismailija.

Do hry vstupují i kmenové vazby, stačí vzpomenout uměle vytvořené Jordánsko po vyhnání hášimovců z SA.

Proč to zmiňuji?
Protože vás popuźující klientelisnus, rodové vazby, korupce etc. dosahují nevídaných, se západní kulturou nesouměřitelných rozměrů.
Kam se hrabeme.

A to celé sem-mimo jiné- přenesete. Za jedním přijde rodina, pak celý kmen s pevnou vazbou.
http://www.mzv.cz/public/bb...

Když se budete snažit vyjít vstříc požadavkům islámské tradice a k tomu nevyhnutelně dojde, budete muset slevovat ze své osobní svobody.
Jsou to spojité nádoby.
A jsme opět u vyznění článku.

Už jsem to tady zaplevelil dost.
Mějte se.
25. 09. 2010 | 10:40

P. napsal(a):

Mějte se. A ještě úplná maličkost na závěr - ze skříně právě vypadávají pánové Silverstein a Zelikow:

ZELIKOW'S PARALLEL UNIVERSE
http://www.youtube.com/watc...

Nejasnosti okolo pádu WTC 7 - slovenské titulky
http://www.youtube.com/watc...
25. 09. 2010 | 10:59

Tencokida Hnuj napsal(a):

Každému co jeho jest.
Jak pravdivý titulek. V kontextu mnoha komentářů téměř prorocký.

http://www.youtube.com/watc...

Jdu do křesťanské biomasy na houby.
25. 09. 2010 | 11:53

Leo napsal(a):

Nikoho bych neomezoval v jeho svobodném vyjadřování,jeho svobodných myšlek na veřejnosti, ani to,jak je nábožensky nebo jinak založen,ke které straně přísluší,ale, ať si toto praktikuje ve své ,,svobodné,, a rodné zemi a nepřenáší to,nevnucuje, jinam,kde jsou lidé jink laděni a zvyklí jiným poměrům a jinému životnímu stylu.
28. 09. 2010 | 18:18

viko napsal(a):

Chci, aby se v těchto končinách co nejdéle, tak aspoň ještě 200 let slavil den české státnosti, ne ramadán.
Nechci mít nepřekonatelné nutkání se k nějakému zneklidňujícímu tématu jít v 5 hodin ráno před pracovním dnem vyjadřovat na internet.

K článku. Za prvé vyjadřuji obdiv k odvaze pod svým jménem se svou fotkou zveřejnit takový článek. Přiznávám se, já bych to ve své současné situaci neudělal.

Za druhé. Nadpis na mě působil při prvním přečtení velmi radikálně, víc než celý článek. I když v něm vlastně skoro nic tak radikálního není. Nebýt toho, že je neslučitelné jim dávat u nás prostor a přitom si zachovat ten náš vlastní.

3. Komenský přirovnával myšlenkový svět člověka k zahradě s florou, o kterou je třeba od útlého mládí pečovat, aby její ekosystém k něčemu byl. Zahrady v jejich hlavách mají pro nás dosti trpké ovoce, bohužel značně houževnaté a invazivní. Je třeba se bránit, tak jako se brání třeba australané zavlečení škůdců z jiných částí světa. A nekompromisně brát těm divným stromům živnou půdu - zákaz mešit, burek, ... Memetikové tento pohled Komenského (asi nevědomky) oprášili, ze stromů se staly viry, či fauna žijící svůj život, jak už to v přírodě bývá ne vždy zrovan idylicky. Navzdory současným prognózám o memetice si myslím, že se jedná o velmi vitální vědecký směr.

Takto poznáte škůdce - ohání se Koránem, kde se hned na druhé straně píše: "Však pozor, nepřestane-li [se odvracet a ze lži obviňovat], tedy jej věru chytíme za jeho kštici, tu kštici prolhanou a hříšnou! Pak ať svolává si svůj klan, my přivoláme stráž pekelnou!"
A že oni za kštiti dovedou pořádně a zhusta uchopit, viz http://www.thereligionofpea... .

4. Ať si kdo chce pálí co chce (, a na to jsou islamisté experti), pokud to není poslední exemplář. Když někdo bude pálit Exuperyho, Čapka, Komenského, Formana, Kubricka a nebude mi to dělat před barákem, řeknu si akorát, že je hňup. K čemu jsem ale nekompromisně netoleratní je netolerance, tu zde tolerovat nehodlám, ať to stojí, co to stojí. Teda sorry, na jméno a fotku jsem moc posraný.

5. Pánbíčkáři přemýšlí ve dne v noci, jak napasovat svou víru na prostředí (fakta, sousední víry) ve kterém se nachází, když už momentálně nemůžou prostředí přizpůsobit své víře (Giordano Bruno, Hus, WTC, gulag). Nelze je podceňovat. Z něčeho si mohu vzít příklad, i když vím, že je to pohádka. Ale považovat pohádky za skutečnost, to je trochu ujeté a hodně nebezpečné.

Pane Peregrine, děkuji za článek, je v něm dobře skloubena intuice s racionalitou a někdy trochu překážejícím ale jinak přitažlivým humanismem.
29. 09. 2010 | 06:17

jiří napsal(a):

Velice pěkně a trefně napsáno. Mluví mi to z duše!
29. 09. 2010 | 08:58

Black O´Tall napsal(a):

Vy, křesťané, byste si měli vzpomenout, co jste dělali v Africe a hlavně v celé Americe po její objevení. Vztah křesťan-domorodec tehdy a někdy i dnes je úplně stejný jako vztah muslim-křesťan dnes. Alespoň co se násilí týče. To, že křesťanství ušlo trochu dále než islám, díky tlaku vědy, na věci vůbec nic nemění.
30. 09. 2010 | 09:50

viko napsal(a):

Možná by bylo zajímavé udělat anketu,
- proč se věřící modlí
- proč vědec dělá vědu.
A pak vyhodnotit, nakolik byl účel modlení/bádání dosažen. Řekl bych, že věda má neporovnatelně hmatatelnější a uspokojivější výsledky. Proto přežije.

Víra si pořád jen něco namlouvá a její idealistický svět je často jen koulí na noze realismu. A náboženstvím proklamovaná krása a dobro a životní styl? Když vám daruji růžovočerné brýle, které deformují vidění, budete v nich chodit centrem města v plném provozu? Zkuste to chvilku. Když přežijete, rádi je po čase sundáte. Já vím, jak říkali ruskyje saldaty: Věď nas mnogo! Nechápu je, je mi jich líto, ale čert je vem.

Hlavně prosím nenutit kolemjdoucí, aby si ty brýle taky nasadili. A nemlátit je po hlavě, když nemají vaši zaručeně nejkvalitnější značku brejlí na nose. Aspoň někdo by měl přežít, až dojde na věc a bude potřeba rychle a účelně jednat na základě faktů, které by neměly být zatajovány umlčováním vědoucích pozorovatelů ani deformovány účelovými dezinterpretacemi a plamennými proslovy o vůli někoho s patentem na pravdu.
30. 09. 2010 | 14:27

Zbabělec napsal(a):

"...tahle svoboda, která je jednou z hodnot, se kterými stojí a padá náš svět, tak jako ho známe, a za kterou stojí za to skutečně bojovat."
Pan profesor Peregrin je velice odvážný bojovník za svobodu, řídí se heslem: "Se vším souhlasím."
01. 10. 2010 | 09:24

Ládinek napsal(a):

Islam , křestanství , různe jiné víry - to jsou jen nevinné názvy nějakých seskupení.Podstatné je to ,že tyto řídí dominantní lidé a lidé jsou bohužel nejhorší šelmy které se mohly vyskytnout na této planetě .
01. 10. 2010 | 14:31

Spravedlivý mezi národy napsal(a):

Já se bojím vás všech - věřících - křesťani, muslimové, hinduisti, ... . Všichni jste stejná stádně (ne)myslící fanatická pakáž, která si neustále dělá jakési teritoriální nároky - Evropa křesťanská, blízký východ muslimský (nebo židovský?), ... . Dnes už je trend jasný - všechna náboženství jednou vymřou, jako vymřely fašizmy, komunizmy a jiné izmy. A konečně zavládne svoboda rozumu, lidskosti a skutečné morálky (nikoli té pokrytecké, co se zaštiťuje modlitbami, pánbíčkem a zpovědnicí a pod sutanou skrývá a obhajuje prznitele dětí).
01. 10. 2010 | 14:56

Hasan Samara napsal(a):

Plně souhlasím. A to mám zbírku Koránú a na ME jsem žil mezi Araby a setkával jsem se se šíty, sunity i křesťany. I tak, či právé proto, jsem za maximální blokování šíření islámu v Evropě. Žádné mešity, žádné modlitebny. Ať se modlí doma.
Zajímavé je, že v tradičním islámském právu, je prvořadým vinníkem všeho, co se stane CIZINEC. Když skočí pod auto jedoucí krokem děcko a zranění, či usmrcení se nedalo zabránit, je v případé, že řidičem je cizinec, věc hned jasná. Cizinec je vinníkem. O tom není pochyb. Kdyby tam nebyl, tak by se to nestalo. "Logika" je jasná.
A oni, cizinci lezou do Evropy a tvrdošíjně se odmítají asimilovat a naopak, mají tendenci importovat nám sem islám. A dokonce se najdou všelijací ujetí troubové, co na islám konvertují. Konvertování z islámu na kkřesťanství se často trestá smrtí.
02. 10. 2010 | 14:03

Michal_S napsal(a):

"schopnost žít s tím, když s námi někdo nesouhlasí nebo nás třeba i uráží, a odpovídat na nesouhlas argumenty a na urážky nikoli násilím a fanatismem, ale ironií a posměchem."
Ironie a posměch - tj. odstupňované násilí č.2 na stupnici od 1 do 10, aneb konfrontace jiným nešťastným způsobem.
01. 12. 2010 | 18:47

Přidat komentář

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře ani hlasovat

Blogeři abecedně

A Almer Tomáš · Atapana Mnislav Zelený B Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoš Ivan · Bartošová Ela · Bečková Kateřina · Bělobrádek Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Bobek Miroslav · Boudal Jiří · Brenna Yngvar · Bureš Radim C Cerman Ivo Č Černoušek Štěpán · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Dienstbier Jiří · Dolejš Jiří · Drobek Aleš · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořáková Vladimíra F Fábri Aurel · Fafejtová Klára · Farský Jan · Fendrych Martin · Feri Dominik · Fiala Petr · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Glanc Tomáš · Groman Martin H Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Hilšer Marek · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holomek Karel · Honzák Radkin · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrbková Lenka · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubinger Václav · Hudeček Tomáš · Hülle Tomáš · Hvížďala Karel CH Chlupáček Ondřej · Chromý Heřman · Chýla Jiří J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kania Ondřej · Karfík Filip · Kislingerová Eva · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Vít · Klimeš David · Kohoutová Růžena · Kolínská Petra · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroppová Alexandra · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Líbal Vladimír · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Marvanová Hana · Mašát Martin · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minařík Petr · Müller Zdeněk · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Navrátil Marek · Němec Václav · Niedermayer Luděk · Novotný Martin O Očko Petr · Oláh Michal · Ondráčková Radka · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Passerin Johana · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Pikora Vladimír · Pilip Ivan · Pixová Michaela · Pohled zblízka · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš · Přibyl Stanislav R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Richterová Olga · Ripka Štěpán · Robejšek Petr · Rychlík Jan Ř Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schwarzenberg Karel · Skořepa Michal · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slimáková Margit · Sobotka Daniel · Sokačová Linda · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syrovátka Jonáš Š Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Škop Michal · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šoltés Michal · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štern Ivan · Štern Jan · Štrobl Daniel T Telička Pavel · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Turek Jan · Tvrdoň Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Veselý Martin · Vhrsti · Vích Tomáš · Vileta Petr · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojta Vít · Vojtěch Adam · Výborný Marek W Wagenknecht Lukáš · Wichterle Kamil · Witassek Libor Z Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy